1-2- sinflarda o‘quvchilarning matematikadan mustaqil ishlarini tashkil qilish metodikasi
Yuklangan vaqt
2025-08-24
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
36
Faytl hajmi
63,9 KB
1-2- sinflarda o‘quvchilarning matematikadan mustaqil ishlarini tashkil qilish
metodikasi
Kurs ishi
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN MUSTAQIL
ISHLARNI TASHKIL ETISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi fan sifatida
1.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika darsi va o‘qitishning turli shakllari
II BOB. 1-2-SINF O‘QUVCHILARINING MATEMATIKADAN MUSTAQIL
ISHLARNI TASHKIL QILISH METODIKASI
2.1. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarning matematikadan mustaqil ishlarini tashkil
qilish metodikasi
2.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika darsida mustaqil ishlarni tashkil qilishda
interfaol metodning o‘rni
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi va zarurati: 1-2-sinflarda o‘quvchilarning
matematikadan mustaqil ishlarini tashkil qilish, bugungi kunda boshlang‘ich ta’limda
juda muhim ahamiyatga ega. Bu yosh guruhidagi bolalar hali ko‘p narsalarni
o‘rganayotgan bo‘lib, ular uchun mustaqil ishlash, o‘z bilimlarini mustahkamlash va
matematikani tushunishda qiyinchiliklarga duch kelish mumkin. Shu sababli, mustaqil
ishlarni tashkil qilish, o‘quvchilarga nafaqat matematik ko‘nikmalarni rivojlantirish,
balki ularning fikrlash, tahlil qilish va qaror qabul qilish qobiliyatlarini ham
mustahkamlash
imkonini
beradi.
Shu
bois,
1-2-sinflarda
o‘quvchilarning
matematikadan mustaqil ishlarini tashkil qilish metodikasini chuqur o‘rganish va
samarali metodlarni ishlab chiqish, ta’lim tizimining samaradorligini oshirish uchun
dolzarb masaladir.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang‘ich matematika kursi, bolalar tafakkuri
rivojlanishiga yordam beradi. Shu bilan boshlang‘ich bilimlar yagona majmuini
yaratadi, ikkinchi tomondan, zaruriy metodologik tasavvurlarni va fikrlashning
mantiqiy
tuzilishlarini
shakllantirishga
yo‘naltirilgan
bo‘ladi.
1-2-sinflarda
o‘quvchilarning matematikadan mustaqil ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirish, bu
jarayonda qo‘llaniladigan metod va vositalarni chuqur o‘rganish va ta’lim sifatini
oshirishga qaratilgan tavsiyalarni ishlab chiqishdir.
Kurs ishining obyekti. 1-2-sinflarda o‘quvchilarning matematikadan mustaqil
ishlarini tashkil qilish jarayoni va bu jarayonda qo‘llaniladigan metodik vositalar,
usullar va yondashuvlardir. Mustaqil ishlar o‘quvchilarning matematik ta’limdagi
muvaffaqiyatini oshirish, ularning tafakkurini rivojlantirish va muammolarni
mustaqil hal qilish ko‘nikmalarini shakllantirishga qaratilgan faoliyatni o‘z ichiga
oladi.
Kurs ishining predmeti. 1-2-sinflarda o‘quvchilarning matematikadan mustaqil
ishlarini tashkil qilish metodikasi, ya’ni o‘quvchilarning mustaqil ishlash
ko‘nikmalarini rivojlantirish va mustaqil ishlarni o‘tkazishda qo‘llaniladigan
metodlar, vositalar va strategiyalar.
Kurs ishining vazifalari: Quyidagilardan iborat:
1) boshlang’ich sinflarda matematika darslarining tashkil etilishini kuzatish va tahlil
qilish;
2) o‘quvchilarda miqdorlarni o`rganish malakalarini shakllantirish yuzasidan olgan
bilim, ko‘nikma, malakalarini aniqlash.
3) matematika dasturida asosiy miqdorlar sifatida uzunlik, sig‘im, massa, vaqt va
hajmlarni o‘rganishda yangi pedagogik texnologiyalardan foydalanish usullarini
kuzatish.
Kurs ishining tuzilishi: Mazkur kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN MUSTAQIL
ISHLARNI TASHKIL ETISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi fan sifatida
Matematika so‘zi grekcha “mathema” so‘zidan olingan bo‘lib, uning ma’nosi
“fanlarni bilish” demakdir. Matematika fanining o‘rganadigan ob’ekti fazoviy shakllar
va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir. Maktab matematika kursining
maqsadi o‘quvchilarga ularning psixologik xususiyatlarini hisobga olgan holda
matematik bilimlar tizimini berishdan iboratdir. Bu matematik bilimlar tizimi ma’lum
usullar (metodika)orqalio‘quvchilarga yetkaziladi.
“Metodika” grekcha so‘z bo‘lib, “metod” degani “yo‘l” demakdir.
Matematika metodikasi pedagogika fanlari tizimiga kiruvchi pedagogika
fanining tarmog‘i bo‘lib, jamiyat tomonidan qo‘yilgan o‘qitish maqsadlariga muvofiq
matematika o‘qitish qonuniyatlarini matematika rivojining ma’lum bosqichida tatbiq
qiladi. O‘qitishda yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o‘qitish mazmunining
tubdan o‘zgarishiga olib keldi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga matematikadan samarali ta’lim berilishi
uchun bo‘lajak o‘qituvchi boshlang‘ich sinflar uchun ishlab chikarish matematika
o‘qitish metodikasi egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i zarur.
Matematika boshlang‘ich ta’lim metodikasining predmeti quyidagilardan
iborat:
1. Matematika o‘qitishdan ko‘zda tutilgan maqsadni asoslash (Nima uchun matematika
o‘qitiladi, o‘rgatiladi).
2. Matematika o‘qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o‘rgatish) bir tizimga
kiltirilgan bilimlar darajasini o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga mos keladigan qilib
qanday taqsimlansa, fan asoslarini o‘rganishda izchillik ta’minlanadi, o‘quv ishlariga
o‘quv mashg‘ulotlari beradigan yuklama bartaraf qilinadi, ta’limning mazmuni
o‘quvchilarning aniq bilim bilish imkoniyatlariga mos keladi.
3. O‘qitish metodlarini ilmiy ishlab chiqish (qanday o‘qitish kerak, ya’ni, o‘quvchilar
hozirgi kunda zarur bo‘lgan iqtisodiy bilimlarni, malaka, ko‘nikmalarni va aqliy faoliyat
qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o‘quv ishlari metodikasi qanday bo‘lishi kerak?
4. O‘qitish vositalari – darsliklar, didaktik materiallar, ko‘rsatmali, qo‘llanmalar va
o‘quv- texnik vositalaridan foydalanish (nima yordamida o‘qitish).
5. Тa’limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish. (darsni va ta’limning darsdan tashqari
shakllarini qanday tashkil etish)
O‘qitish maqsadlari
O‘qitish mazmuni o‘qitish shakllari
O‘qitish metodlari
O‘qitish vositalari
O‘qitishning maqsadi, mazmuni, metodlari, vositalari va shakllari metodik
jihatlarining asosiy tarkiblarida murakkab, uni o‘ziga xos grafik bilan tasvirlash
mumkin. Matematika o‘qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani –
o‘zining tayanch fani bilan uzviy bog‘liq.
Hozirgi zamon matematikasi natural son tushunchasini asoslashda to‘plamlar
nazariyasiga tayanadi. Boshlang‘ich sinflar uchun mo‘ljallangan hozirgi zamon
matematika darsligining birinchi uchun berilgan quyidagi topshiriqlarga duch kelamiz:
“Rasmda nechta yuk mashinasi bo‘lsa, bir qatorda shuncha katakni bo‘ya, rasmda
nechta avtobus bo‘lsa, 2-qatorda shuncha katakni bo‘ya».
Bunday topshiriqlarni bajarish bolalarni ko‘rsatilgan to‘plamlar elementlari orasida
o‘zaro bir qiymatli moslik o‘rnatishga undaydi, bu esa natural son tushunchasini
shakllantirishda muhim ahamiyatga ega.
MO‘M umumiy matematika metodikasiga bog‘liq. Umumiy matematika
metodikasi tomonidan belgilangan qonuniyatlar kichik yoshdagi o‘quvchilarning yosh
xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladi.
Matematika boshlang‘ich ta`lim metodikasining predmeti quyidagilardan iborat:
1.Matematika o‘qitishdan ko‘zda tutilgan maqsadni aniqlab asoslash (nima uchun
matematika o‘qitiladi, o‘rgatiladi)
2. Matematika o‘qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o‘rgatish) bir tizimga
keltirilgan bilimlar darajasini o‘quvchilarining yosh xususiyatlariga mos keladigan qilib
qanday taqsimlansa, fan asoslarini o‘rganishda izchillik ta`minlanadi, o‘quv ishlariga
o‘quv
mashg‘ulotlari beradigan yuklama bartaraf qilinadi, ta`lim mazmuni
o‘quvchilarning aniq bilim olish imkoniyatlariga mos keladi.
3.O‘qitish metodlarini ilmiy ishlab chiqish (qanday o‘qitish kerak) ya`ni, o‘quvchilar
hozirgi kunda zarur bo‘lgan iqtisodiy bilimlarni, malaka, ko‘nikmalarni va aqliy faoliyat
qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o‘quv ishlari metodikasi qanday bo‘lishi kerak?
4.O‘qitish vositalari-darsliklar, didaktik materiallar, ko‘rgazmali qo‘llanmalar va o‘quv-
texnika vositalaridan foydalanish (nima yordamida o‘qitish)
5.Ta`limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish (darsni va ta`limning darsdan tashqari
shakllarini qanday tashkil etish).
Matematika darsida turli tuman tarbyaiviy vazifalar ham hal qilinadi.
O‘quvchilarda kuzatuvchanlikni, ziyraklikni, atrofga tanqidiy qarashni, ishda
tashabbuskorlikni, mas`uliyatni va sof vijdonlilikni, to‘g‘ri va aniq so‘zlashni,
hisoblash, o‘lchash va yozuvlarda aniqlikni, mehnatsevarlik va qiyinchiliklarni yengish
xislatlarini tarbyailaydi.
O‘quv ishini tashkil etishning darsdan tashqari quyidagi shakllari mavjud:
1.Mustaqil uy ishlari.
2.O‘quvchilar bilan yakka va guruh mashg‘ulotlari.
3.Matematikaga qobiliyatli o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar.
4.Matematikadan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar.
5.O‘quvchilar bilan ishlab shiqarishga, tabiatga ekskursiya.
Bu yerda sanab o‘tilgan ish shakllari va dars bir birini to‘ldiradi. Asosiy masala darsga
taalluqlidir. Darsda hamma ishlarga bevosita o‘qituvchi rahbarlik qiladi. Qo‘shimcha
mashg‘ulotlarda esa ish o‘qituvchining o‘zi tomonidan yoki o‘qituvchi rahbarligida
o‘quvchilar tomonidan badjariladi.
Bugungi kunda asoslanishi lozim bo‘lgan holat-o‘quvchiga pedagogik yordam
ko‘rsatish va o‘quv biluv jarayonida uni pedagogik qo‘llab quvvatlashning qulay shakl
va imkoniyatlarini izlab topishdan iboratdir.
O‘quvchilar bilan har bir darsda bir nechta tushunchalar bilan ish olib boriladi.
har bir tushunchani tushunish boshqa bir tushunchani takrorlash, esga olib borish bilan
olib borilsa, bu tushuncha esa keyingi tushunchalarni tushuntirish uchun xizmat qiladi.
O‘qitish jarayonida har bir o‘quv materiali rivojlantirlgan holda olib boriladi, bu o‘quv
materiali o‘zidan keyin o‘qitiladigan materiallarni tushunish uchun poydevor bo‘ladi.
Boshqa tushunchaning o‘zlashtirilish jarayonini qarasak, u bir nechta darslarning o‘zaro
bog‘liqligi o‘qitilishi natijasida hosil bo‘ladi. Shunday qilib matematik tushunchalarni
hosil qilish birgina darsning o‘zida hosil qilinmasdan, balki o‘zaro aloqada bo‘lgan bir
qancha darslarni o‘tish jarayonida hosil qilinadi. Bunday darslarni birgalikda darslar
tizimi deb ataymiz.Shuning uchun o‘qituvchi mavzuning mazmunini ochadigan
darslarni mantiqiy ketma ketlikda joylashtirishi kerak.Eng katta talab darsning o‘quv
tarbiyaviy
maqsadini
e`tiborga
olish,
o‘qitish
tamoyillarining
metodik
va umumpedagogik tomonlarini hisobga olishdir. Mavzu bo‘yicha yaxshi o‘ylangan
darslar tizimining o‘quv vaqtini mavzularga to‘g‘ri taqsimlashga bog‘liq.Unda
o‘quvchilarning mustaqilligini hosil qilish, xususiy misollarni qarash, xususiy xulosalar
chiqarish, undan umumiy xulosalar chiqarishga olib kelish diqqat markazida turishi
lozim. Bu bilimlar darslar tizimida hosil qilinib, mustaxkamlangandan keyin misol
va masalalar yechishni ta`minlashi kerak. Undan keyin mashqlar yordamida malakalarni
qayta ishlashi, shuningdek hosil qilingan bilimlarni doimo bir tizimda keltirish
va umumlashtirishni ham ta`minlash kerak.
Matematika metodikasining pedagogika va psixologiya, pedagogik texnologiya
fanlari bilan aloqasi.Boshlang‘ich sinf MO‘M pedagogika va yangi pedagogik
texnologiya fani bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, uning qonuniyatlariga tayanadi. MO‘M
bilan pedagogika orasida ikki tomonlama bog‘lanish mavjud.
Bir tomondan, matematika metodikasi pedagogikaning umumiy nazariyasiga tayanadi
va shu asosda shakllanadi. Bu hol matematika o‘qitish masalalarini hal etishda metodik
va nazariy yaqinlashishning bir butunligini ta’minlaydi.
Ikkinchi tomondan, pedagogika umumiy qonuniyatlarini shakllantirishda xususiy
metodikalar tomonidan erishilgan ma’lumotlarga tayanadi, bu uning hayotiyligi va
aniqligini ta’minlaydi.
Shunday qilib, pedagogika metodikalarning aniq materialidan “oziqlanadi”, undan
pedagogik umumlashtirishda foydalaniladi va o‘z navbatida metodikalarni ishlab
chiqishda yo‘llanma bo‘lib xizmat qiladi.
Matematika metodikasi pedagogika, psixologiya va yosh psixologiyasi bilan
bog‘liq. Boshlang‘ich matematika metodikasi ta’limning boshqa fan metodikalari (ona
tili, tabiatshunoslik, rasm, mehnat va boshqa fanlar o‘qitish metodikasi) bilan bog‘liq.
O‘qitishda predmetlararo bog‘lanishni to‘g‘ri amalga oshirish uchun o‘qituvchi buni
hisobga olishi juda muhimdir.
Ilmiy-tadqiqot metodlari – bu qonuniy bog‘lanishlarni, munosabatlarni, aloqalarni
o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish usullaridir.
Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishtirish, o‘quvchilar ishlarini o‘rganish,
suhbat va so‘rovnomalar o‘tkazish ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlari jumlasiga kiradi.
So‘nggi vaqtlarda matematik va kibernetik metodlardan, shuningdek, matematekani
o‘qitishda modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda.
Matematika metodikasi ta’lim jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan quyidagi uch
savolga javob beradi:
1. Nima uchun matematikani o‘rganish kerak?
2. Matematikadan nimalarni o‘rganish kerak?
3. Matematikani qanday o‘rganish kerak?
Matematika metodikasi haqidagi tushuncha birinchi bo‘lib Shveytsariyalik
pedagog matematik G.Pestalosining 1803-yilda yozgan “Sonni ko‘rgazmali o‘rganish”
asarida bayon qilingan. Boshlang‘ich ta’lim haqida ulug‘ mutafakkir Abu Rayhon
Beruniy, Abu Ali Ibn Sino va boshqalar ta’lim va tarbiya haqidagi hur fikrlarida
boshlang‘ich ta’lim asoslarini o‘rganish muammolari haqida o‘z davrida ilg‘or
g‘oyalarni olg‘a surganlar.
MO‘M o‘zining tuzilish xususiyatiga ko‘ra shartli ravishda uch bo‘limga
bo‘linadi.
1. Matematika o‘qitishning umumiy metodikasi. Bu bo‘limda, matematika fanining
maqsadi, mazmuni, metodologiyasi shakli, metodlari va vositalarining metodik tizimi
pedagogika, psixologik qonunlari hamda didaktik tamoyillar asosida ochib beriladi.
2. Matematika o‘qitishning maxsus metodikasi. Bu bo‘limda matematika o‘qitish
umumiy metodikasining qonun va qoidalarini aniq mavzu materiallariga tatbiq qilish
yo‘llari ko‘rsatiladi.
3. Matematika o‘qitishning aniq metodikasi.
Bu bo‘lim ikki qismdan iborat:
1.Umumiy metodikaning xususiy masalalari.
2.Maxsus metodikaning xususiy masalalari.
Boshlang‘ich sinflarda matematikao‘qitish metodikasi butun pedagogik
tadqiqotlarda
pedagogik
texnologiya,
axborot
texnologiyalari
yutuqlarida
qo‘llaniladigan metodlardan foydalanadi. Kuzatish metodi – odatdagi sharoitda kuzatish
natijalarini tegishlicha qayd qilish bilan pedagogik jarayonni bevosita maqsadga
yo‘naltirilgan holda idrok qilishdan iborat.
Kuzatish aniq maqsadni ko‘zlagan reja asosida uzoq va yaqin vaqt oralig‘ida
davom etadi. Kuzatish tutash yoki tanlanma bo‘lishi mumkin.
Тutash kuzatishda kengroq olingan hodisa (masalan, matematika darslarida kichik
yoshdagi o‘quvchilarning bilish faoliyatlari) tanlanma kuzatishda kichik-kichik
hajmdagi hodisalar (masalan, matematika darslarida o‘quvchilarning mustaqil ishlari)
kuzatiladi.
Tajriba – bu ham kuzatish hisoblanib, maxsus tashkil qilingan, tadqiqotchi tomonidan
nazorat qilib turiladigan va tizimli ravishda o‘zgartirib turiladigan sharoitda o‘tkaziladi.
Tajriba natijalarini tahlil qilish taqqoslash metodi bilan o‘tkaziladi.Pedagogik
tadqiqotda suhbat metodidan ham foydalanishi mumkin.
Тadqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash, uning nazariy asoslari va
tamoyillarini ishlab chig‘arish, ishchi faraz tuzish, boshlang‘ich sinflarda matematika
O‘qitish metodikasining shakllanishida asosiy mezonlar hisoblanadi.
Umumiy metodika boshlangich sinf matematikasining mazmunini va
tuzilishini ochib beradi, har bir bo‘limni o‘qitishning o‘ziga xos xususiy metodlarini
o‘rgatadi.
Xususiy metodika matematika o‘qitishning asoslangan metodlarini va o‘qitish
formalarini, shuningdek o‘quv faoliyatlarini tashkil qilish yo‘llarini ko‘rsatadi.
ma’lumki o‘qitish tarbiyalash bilan bog‘liqdir. metodika o‘qitishni tarbiyalash bilan
qo‘shib olib borish yo‘llarini o‘rgatadi.
Boshlangich matematika o‘qitish metodikasi bir necha fanlar bilan chambarchas
bog‘liqdir.
1. O‘qitish asosi bo‘lgan matematika bilan.
2. Umumiy pedagogika.
3. Yosh davrlari psixologiyasi, pedagogik psixologiya.
4. Boshqa o‘qitish metodikalari bilan (ona tili, mehnat, ...).
Boshlangich
matematika
o‘qitish
kursi
o‘quv
predmetiga
aylangan.
Boshlangich
matematika
o‘qitish
metodikasining
o‘qitish
vazifalari:
1. Ta’lim-tarbiyaviy va amaliy vazifalarni amalga oshirishi,
2. Nazariy bilimlar sistemasini o‘rganish jarayonini yoritib berishi kerak.
3. O‘quvchilarning ijtimoiy-siyosiy dunyoqarashini shakllantirish yo‘llarini o‘rgatishi
kerak.
4. Insonni tarbiyalash vazifasini yoritib beradi.
O‘quvchilar imkoni boricha mustaqil ravishda qonuniyat munosabatlarini ochish,
kuchlari yetadigan darajada umumlashtirishlar qilishni, shuningdek og‘zaki va yozma
xulosalar qilishga o‘rganishlari kerak.
O‘qitish samaradorligining zaruriy va muhim sharti o‘quvchilarning
o‘rganilayotgan materialni o‘zlashtirishlari ustidan nazoratdir. Didaktikada uni amalga
oshirishning turli shakllari ishlab chiqilgan: bu o‘quvchilardan og‘zaki so‘rash; nazorat
ishlari va mustaqil ishlari; uy vazifalarini tekshirish, testlar, texnik vositalar yordamida
sinash. Didaktikada dars turiga, o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga va h.k. bog‘liq
ravishda nazoratning u yoki bu shaklidan foydalanishning maqsadga muvofiqligi
masalalari, shuningdek, nazoratni amalga oshirish metodikasi yetarlicha chuqur ishlab
chiqilgan.
Boshlang‘ich maktabda matematika o‘qitish metodikasida mustaqil va nazorat
ishlari, o‘quvchilardan individual yozma so‘rov o‘tkazishning samarali vositalari
yaratilgan. Ba’zi didaktik materiallar dasturning chegaralangan doiradagi masalalarining
o‘zlashtirilishini reyting tizimida nazorat qilish uchun, boshqalari boshlang‘ich maktab
matematika kursining barcha asosiy mavzularini nazorat qilish uchun mo‘ljallangan.
Ayrim didaktik materiallarda (ayniqsa, kam komplektli maktab uchun mo‘ljallangan)
o‘qitish xarakteridagi materiallar, boshqalarida esa nazoratni amalga oshirish uchun
materiallar ko‘proqdir. Boshlang‘ich maktab matematikasida barcha didaktik materiallar
uchun umumiy narsa - topshiriqlarning murakkabligi bo‘yicha tabaqalashtirilishidir. Bu
materiallarni tuzuvchilarning g‘oyasiga ko‘ra, ma’lum mavzu bo‘yicha topshiriqning
biror usulini bajarishi o‘quvchining bu mavzuni faqat o‘zlashtirganligi haqidagina emas,
balki uni to‘la aniqlangan darajada o‘zlashtirganligi haqida ham guvohlik beradi.
Matematika o‘qitish metodikasida “o‘quv materialini o‘zlashtirilish darajasi”
tushunchasining mazmuni to‘la ochib berilmagan. o‘qituvchilar uchun qo‘llanmalarda
didaktik materialning u yoki bu topshiriG‘i qaysi darajaga mos kelishini aniqlashga
imkon beradigan kriteriylar (mezonlar) yo‘q.
Amaliyotda o‘qituvchilar ko‘pincha biror topshiriqning usullaridan biri
boshqalaridan soddaroq yoki murakkabroq deb aytadilar. Bundan tashqari, didaktik
materiallar qanchalik san’atkorona tuzilgan bo‘lmasin, ularning mazmuni va tuzilishida
qanchalik sermahsul va chuqur g‘oyalar amalga oshirilmasin, ular baribir barcha
metodik vazifalarni tezda hal etishga qodir emas, chunki hatto hech qanday o‘rgatuvchi
mashina o‘qituvchining intuisiyasini almashtira olmaydi.
Shunday qilib, didaktik materiallarni o‘quvchilarning o‘quv materialini
o‘zlashtirish darajasini nazorat usullaridan biri sifatida qarash lozim. Shu bilan birga
muayyan usul mazkur sinf, mazkur o‘qituvchi uchun eng yaxshi usul bo‘lmasligi ham
mumkin. Shu sababli didaktik materiallar o‘qituvchini o‘quvchilarning bilim va
uquvlarni o‘zlashtirish darajasini aniqlash imkonini beradigan individual tekshirish
uchun ishlar matnini tuzishdan xalos eta olmaydi. Bu umum metodikaning asosiy
vazifalaridan biridir.
1.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika darsi va o‘qitishning turli shakllari
Maktabda matematika o‘qitishni uyushtirishning tarixiy, murakkab, ko‘p yillik
tajribada tekshirilgan va hozirgi zamonning asosiy talablariga javob beradigan shakli
darsdir. O‘quvchilarning matematik bilimlarni o‘zlashtirishi faqat o‘quv ishida to‘g‘ri
metod tanlashga bog‘liq bo‘lmasdan, balki o‘quv jarayonini tashkil qilish formasiga
ham bog‘liqdir. Dars deb dastur bo‘yicha belgilangan, aniq jadval asosida, aniq vaqt
mobaynida o‘qituvchi rahbarligida o‘quvchilarning o‘zgarmas soni bilan tashkil etilgan
o‘quv ishiga aytiladi. Dars vaqtida o‘quvchilar matematikadan nazariy ma’lumotga,
hisoblash malakasiga, masala yechish, har xii o‘lchashlarni bajarishga o‘rganadilar,
ya’ni darsda hamma o‘quv ishlari bajariladi. Matematika darsining o‘ziga xos
tomonlari, eng avvalo, bu o‘quv predmetining xususiyatlaridan kelib chiqadi. Bu
xususiyatdan biri shundan iboratki, unda arifmetik material bilan bir vaqtda algebra va
geometriya elementlari ham o‘rganiladi. Matematika boshlang‘ich kursining boshqa
o‘ziga xos tomoni nazariy-amaliy masalarning birgalikda qaralishidir. Shuning uchun
har bir darsda yangi bilimlar berilishi bilan unga doir amaliy uquv va malakalar
singdiriladi.
Odatda darsda bir necha didaktik materiallar amalga oshiriladi:
- yangi materialni o‘tish;
- o‘tilgan mavzuni mustahkamlash;
- bilimlarni mustahkamlash;
- bilimlami umumlashtirish, tizimlashtirish;
- mustahkam o‘quv va malakalar hosil qilish va hokazo.
Matematika darslarining o‘ziga xos yana bir tomoni shundaki, bu - o‘quv
materialining abstraktligidir. Shuning uchun ko‘rgazmali vositalar, o‘qitishning faol
metodlarini sinchiklab tanlash, o‘quvchilarning faolligi, sinf o‘quvchilarining
o‘zlashtirish darajasi kabilarga ham bog‘liq. Matematika darsida turli-tuman tarbiyaviy
vazifalar ham hal qilinadi. O‘quvchilarda kuzatuvchanlikni, ziyraklikni, atrofga tanqidiy
qarashni, ishda tashabbuskorlikni, mas’uliyatni va sof vijdonlilikni, to‘g‘ri va aniq
so‘zlashni,
hisoblash,
o‘lchash
va
yozuvlarda
aniqlikni,
mehnatsevarlik
va
qiyinchiliklarni yengish xislatlarini tarbiyalaydi.
O‘quv ishini tashkil etishning darsdan tashqari quyidagi shakllari mavjud:
l. Mustaqil uy ishlari.
2. O‘quvchilar bilan yakka va guruh mashg‘ulotlari.
3. Matematikaga qobiliyatli o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar.
4. Matematikadan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar.
5.O‘quvchilar bilan ishlab chiqarishga, tabiatga ekskursiya.
Bu yerda sanab o‘tilgan ish shakllari va dars bir-birini to‘ldiradi Asosiy masala darsga
taalluqlidir. Darsda hamma ishlarga bevosita o‘qituvchi rahbarlik qiladi. Qo‘shimcha
mashg‘ulotlarda esa ish o‘qituvchining o‘zi tomonidan yoki o‘qituvchi rahbarligida
o‘quvchilar tomonidan bajariladi. Boshlang‘ich sinjlarda matematika darslar tizimi
o‘quvchilar bilan har bir darsda bir necha tushunchalar bilan ish olib boriladi. Har birini
shu darsning turli bosqichlarida o‘zlashtirishi mumkin. Har bir tushunchani tushunish
boshqa bir tushunchani takrorlash, esga olish bilan olib borilsa, bu tushuncha esa
keyingi tushunchalarni tushuntirish uchun xizmat qiladi.
O‘qitish jarayonida har bir o‘quv materiali rivojlantirilgan holda olib boriladi,
bu o‘quv materiali o‘zidan keyin o‘qitiladigan materiallami tushunish uchun poydevor
bo‘ladi. Boshqa tushunchaning o‘zlashtirilish jarayonini qarasak, u bir necha darslaming
o‘zaro bog‘liqli o‘qitilishi natijasida hosil bo‘ladi. Shunday qilib matematik
tushunchalarini hosil qilish birgina darsning o‘zida hosil qilinmasdan, balki o‘zaro
aloqada bo‘lgan bir qancha·darslarni o‘tish jarayonida hosil qilinadi. Bunday darslarni
birgalikda darslar tizimi deb ataymiz. Shuning uchun o‘qituvchi mavzuning mazmunini
ochadigan darslarni mantiqiy ketma-ketlikda joylashtirishi kerak. Eng katta talab
darsning o‘quv-tarbiyaviy maqsadini e’tiborga olish, o‘qitish tamoyillarining metodik
va umumpedagogik tomonlarini hisobga olishdir. Mavzu bo‘yicha yaxshi o‘ylangan
darslar tizimining o‘quv vaqtini mavzuchalarga to‘g‘ri taqsimlashga bog‘liq. Unda
o‘quvchilarning mustaqilligini hosil qilish, xususiy misollarni qarash, xususiy xulosalar
chiqarish, undan umumuy xulosalar chiqarishga olib kelish diqqat markazida turishi
lozim. Bu bilimlar darslar tizimida hosil qilinib, mustahkamlangandan keyin misol va
masalalar yechishni ta’minlashi kerak. Undan keyin mashqlar yordamida malakalarni
qayta ishlashi, shuningdek, hosil qilingan bilimlarni doimo bir tizimga keltirish va
umumlashtirishni ham ta’minlash kerak.
Dastuming qandaydir mavzusining mazrnunini aniqlashda, mavzu materialini
dars vaqtlariga taqsimlashda, ya’ni bilimlarni o‘zlashtirishga quyidagi asosiy bosqichlar
qaraladi:
1. Yangi materialni o‘qitishga tayyorlash.
2. Yangi o‘quv materialini idrok qilish va yangi bilimlami hosil qilish.
3. Bilimlarni mustahkamlash va turli xil mashqlar orqali malakalarni hosil qilish.
4. Bilimlami takrorlash, umumlashtirish va bir tizimga keltirish.
5. Bilim va malakalami tekshirish. Misol sifatida l-sinfda “Ikkinchi o‘nlikda
raqamlash” mavzusini o‘qitishdagi darslar tizimini qaraymiz.
Bu mavzuni o‘qitishda:
a) og‘zaki raqamlash;
b) qo‘shish va ayirishni qarash orqali yozma raqamlash bosqichlariga e’tibor berish
kerak.
Bu mavzuni o‘qitishda quyidagicha reja tuzish mumkin: 1-dars. 2-o‘nlikdagi sonlarni
raqamlash, bir xonali sonlarni raqamlash va taqqoslash asosida tutiladi, shuning uchun
darsning boshqa bir sonlarni raqamlash va uning umumiy savollari takrorlanishi kerak.
Shundan keyin bir va birlik, o‘n va o‘nlik, o‘nta narsani bitta birlikka birlashtirish
haqida tushuncha.
l-dars. 2-o‘nlikning har bir sonini ifodalash, uning o‘nlik tuzilishi, 20 ichida
hisoblash, sonlarning natural ketma-ketligi o‘qitiladi. Barcha ishlar ko‘rgazma asosida
raqamlash qoidalari va tamoyillari asosida bajariladi.
3-dars. Detsimetr. “Detsimetr va santimetr” uzunlik birliklari va ular orasidagi
bog‘lanish bilan tanishtirish raqamlashni o‘qitishda yordam beradi, aksincha raqamlash
bilimlari bu uzunlik birliklarini yaxshi tushunishga yordam beradi. Shuningdek, sodda
va murakkab ismli sonlar haqida tushuncha beriladi.
4-dars. Og‘zaki raqamlash va dastlabki uch darsda hosil qilingan bilim va rnalakalarni
mustahkamlash.
5-dars. 2-o‘nlikdagi sonlarni yozma raqamlash: sonlarni raqam bilan ifodalash usuli va
sonlarni o‘qish. Bu yerda o‘quvchilar diqqatini yangi sonlarni raqamlash uchun yangi
raqamlar kiritish talab qilinmasligini, balki o‘ngdan chapga qarab o‘qishda birinchi
o‘rinda birliklarni, ikkinchi o‘rinda o‘nliklarni yozishni kelishib olishni uqtirish kerak.
Bu bilan o‘rinlariga qarab raqamlarning qiymatini o‘zgarishini o‘rgatish mumkin.
6-dars. 2-o‘nlik sonlarini o‘qishi va yozishi uchun mashqlar bajarish. Oldingi
darslardan olingan bilimlar mustahkamlanadi. Bu yerda sonlarni mustahkamlashga doir
mashqlar juda ham foydalidir. Masalan, “to‘g‘ri taqqoslash hosil qilish uchun tanlangan
belgini qo‘ying: 13 .. .14, tanlangan sonlarni qo‘ying: 15> ... ,11< ... ,12< ... , (1- o‘nlik,
6 birlik> ... ,2 o‘nlik ... 1 o‘nlik 2 birlik. .. )>>. 7-dars. Raqamlash bilimlariga
asoslangan holda qo‘shish va ayirishni bajarish. Agar oldingi darslarda 13+1, 14-1,
10+2, 17-7, 17-10 kabi ifodalarning qiyrnatlarini og‘zaki topgan bo‘lsalar, endi bunday
misollarni yechishni yozma bajarishga erishadilar.
8 va 9-darslar. 2-o‘nlik sonlarini og‘zaki va yozma raqamlagan bilimlarini
mustahkamlash, umumlashtirish va bir tizimga keltirish.
10-dars. 2-o‘nlik sonlarini raqamlash haqida bilim, malaka va ko‘nikmalarni tekshirish.
Bunday tizimdagi darslar bir-biri bilan bog‘langan, bir g‘oyaga birlashtirilgan, bu
darslarning har biri tushunchalarni shakllantirish umumuy masalalarining bir qismini
hal qilgan bo‘ladi. O‘quvchilarga hosil qilingan bilimlar bu bilimlarni mustahkamlashga
taalluqli turli xil masalalarni bajarishga tatbiq qilinadi.
Matematika o‘qitishda mustaqil ishlar.
Matematika o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning faolligini oshirish va matematikaga
bo‘lgan qiziqishini rivojlantirish omillaridan biri - o‘quvchilar bilan olib boriladigan
mustaqil ishlardir. Matematika darslarida mustaqil ishlar yangi materialni o‘rganishga
tayyorgarlik ko‘rishda, yangi tushunchalar bilan tanishishda, bilim, o‘quv va
malakalarni mustahkamlashda, shuningdek, bilimlarni nazorat qilishda amalga
oshiriladi.
Mustaqil ishlarni shartli ravishda ikki ko‘rinishda tashkil qilish mumkin:
1. Dars jarayonida tashkil qilinadigan mustaqil ishlar.
Unga: 1) darsda yechilgan misol va masalaga o‘xshash, shartlari ham bir xil, lekin
shartidagi sonlar yoki harflar bilangina farq qiladigan topshiriqlar mustaqil bajarish
uchun beriladi;
2) test yoki yozma ishlar o‘tkazish;
3) o‘tilgan mavzular yuzasidan kartochkalarga yozilgan topshiriqlarni bajartirish; 4)
doskada topshiriqlar bajarish va h.k.
2. Darsdan tashqari bajaradigan mustaqil ishlar, ya’ni uy ishlari. Uy ishlari -
o‘quvchilarning darsdan tashqari vaqtlarida mustaqil, yakka ishlarni tashkil qilish
shakllaridan iboratdir.
Uy ishlarini berishda quyidagilarni hisobga olish lozim:
1) uyga berilgan vazifalar o‘quvchilarning kuchlari va bilimlariga mos bo‘lishi kerak.
U darsda bajarilgan ishlarning boshqacharoq turi bo‘lib, uni aksariyat o‘quvchilar bajara
oladigan bo‘lsin. Uy ishlari uchun o‘qituvchi doskada ko‘rsatma berishi lozim;
2) uy vazifalarini tizimli ravishda berish kerak;
3) uy vazifalarining hajmi matematika darsida bajarilgan ishning 30-40 % idan
oshmasligi lozim;
4) har qanday uy ishi o‘qituvchi tomonidan tekshirilgan bo‘lishi kerak;
5) uy vazifasining ko‘rinishi, bajarilishi, talablari turli-tuman bo‘lishi lozim;
6) uy ishini yakka bajartirishga erishish lozim.
O‘qitish shakli - bu o‘quvchilaming o‘quv-bilish faoliyatlarini uni turli
sharoitlarda (sinfda, ishlab chiqarishda va hokazo) o‘tkazilishiga muvofiq ravishda
o‘qituvchi tomonidan tarbiyaviy o‘qitish jarayonida foydalaniladigan qilib tashkil
etilishidir. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishning tashkiliy shakllari dars, uy
vazifalarini mustaqil bajarish, o‘quvchilaming yakka tartibda guruh va jamoa bo‘lib
ishlashlari, ekskursiyalar, sinfdan tashqari ishlardan iborat. O‘quv dasturi OTS asosida
tasdiqlagan davlat hujjati bo‘lib, uning bajarilishi majburiydir. Boshlang‘ich sinflar
tabiiy-matematik ta’lim davlat standarti talablarining o‘quvchilar tomonidan bajarilishi
ularning zarur bilimlar, malaka va ko‘nikmalarni egallashlariga, bilim olishga ijobiy
munosabatda bo‘lishlarining shakllanishiga yordam beradi:
a) o‘quvchilarlarni tevarak-atrofdagi tabiiy muhitga moslashtirish, yangi ijtimoiy
maqomdagi o‘quvchini shakllantirish;
b) faoliyatning har xil turlarini: o‘quv, mehnat, muloqotni egallash;
v) o‘z-o‘zini nazorat qilish hamda baholashga reytingini aniqlashga o‘rgatish;
g) muayyan umumiy tabiiy-ilmiy iqtidorning belgilangan darajasi va uning keyingi
taraqqiyoti tavsifi. Shunday qilib, boshlang‘ich sinflar tabiiy-matematik ta’lim davlat
standartining o‘quv-biluv jarayoniga joriy etilishi o‘quv fanlariga doir tabiiy-ilmiy
bilim, ko‘nikma va malakalarnigina emas, balki shaxsning muayyan asosiy faoliyati
majmuasi mehnat, o‘quv-biluv, kommunikativ-axloqiy va jismoniy tuzilishiga mos
keladigan fazilatlarining shakllanishini ham ta’minlaydi. Sinf - dars tizimi 300 yildan
beri mavjud.
II BOB. 1-2-SINF O‘QUVCHILARINING MATEMATIKADAN MUSTAQIL
ISHLARNI TASHKIL QILISH METODIKASI
2.1. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarning matematikadan mustaqil ishlarini
tashkil qilish metodikasi
Umumiy ta`lim maktabining eng muhim maqsadi o‘quvchilarga ularning
xotirasida uzoq vaqt saqlanadigan bilimlar berishdir. O‘quvchi vaqt o‘tishi bilan
maktabda olgan bilimlarining bir qismini unutadi. Lekin ular izsiz yo‘qolmaydi.
Olingan bilimlar, garchi o‘quvchilar unutganda ham, aqliy kamolotda ma`lum darajada
iz qoldiradi. Ko‘pincha bolalar o‘zlarining amaliy faoliyatlariga bog‘lanmagan maktab
materialini eslaridan chiqaradilar. Ba`zan o‘rganish jarayonida mashq va mustaqil ishlar
kam bajarilishi sababli, materiallar xotirada mustahkam saqlanmaydi. Bulardan tashqari,
oldingi mashg‘ulotlarda o‘zlashtirilgan bilim, ko‘nikma va malakalar yanada
murakkabroq materialni o‘rganish uchun bir pog‘ona, tayanch boladi. Ana shu
tayanchsiz o‘quvchilarning o‘sishi va olg‘a siljishi mumkin emas. Ilmiy bilimlarni
egallash o‘quvchilarning xotirasini, mantiqiy tafakkurini, ijodiy faolligi va turli ishlarni
bajarishdagi mustaqilligini rivojlantiradi. Lekin olingan bilimlar, hosil qilingan
ko‘nikma va malakalar keyinchalik, ilmiy bilimlar tizimini o‘rganishda tayanch sifatida
xizmat qilishi uchun ular puxta o‘zlashtirilishi, asosli mustahkamlanishi va o‘quvchilar
xotirasida uzoq vaqt saqlanishi kerak. Bu mustahkamlik prinsipining talabi bo‘lib, unga
rioya qilinmasa, o‘quvchilarning o‘zlashtira olmasligi va o‘qishdagi qoloqligi kelib
chiqadi. Bilimlar, ko‘nikma va malakalarning mustahkamligiga butun o‘quv jarayoni
mobaynida erishiladi. Mustahkamlik prinsipining amalga oshishi, eng avvalo,
o‘quvchilarning o‘quv materialini idrok etishiga bog‘liqdir. O‘quvchilarga korsatmali,
yaqqol, jiddiy mantiqiy izchillikda berilgan bilimlar ularning xotirasida yaxshiroq
mustahkamlanadi. Shu tariqa o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarni puxta
o‘zlashtirishi, izchillik va tizimlilik, nazaryani amaliyot bilan bog‘lash, ko‘rsatmalilik,
o‘quvchilarning ongliligini amalga oshirish orqali taminlanadi. Shular bilan birga,
o‘qitish jarayonida mustahkamlik prinsipining amalga oshishini taminlaydigan maxsus
didaktik vositalar ham qo‘llanadi. Ularga mazkur darsda bayon qilinganlarni
mustahkamlash kiradi. Bu ish o‘quvchilar bilan suhbatlar, mashqlarni tashkil etish,
ta`limiy masalalarni hal qilish va har xil amaliy topshiriqlarni bajarish orqali o‘tkaziladi.
O‘quvchilar materialni esdan chiqarishining oldini olish, ular unutgan
bilimlarni qayta tiklash, o‘zlashtirgan bilimlarini tizimlashtirish va chuqurlashtirish
uchun takrorlashning har xil turlari amalga oshiriladi. Har bir mashg‘ulotda oldingi dars
materialini joriy takrorlash o‘tkazilib, u yangi material bilan bog‘lanadi. O‘quv yili
moboynida mavzu yoki bolim bo‘yicha organilgan materialni takrorlash uchun maxsus
darslar ajratiladi va uni tizimlashtirib, chuqurlashtirib hamda mustahkamlab boriladi.
Ana shu maqsadda o‘quv yili oxirida eng muhim masalalarga doir materiallar umumiy
yo‘sinda takrorlanadi. Agar mazkur predmetni o‘rganish keying sinfda ham davom etsa,
yangi o‘quv yilida unga doir mashg‘ulotlar oldingi materiallarni takrorlashdan
boshlanadi. Takrorlash passiv amalga oshirilmasligi kerak. Takrorlashda qo‘shimcha
fakt va misollarni keltirish, o‘rganilgan narsa va hodisalarning yangi tomonlarini ko‘rib
chiqish, ularni chuqurroq tahlil qilish, bilimlarni murakkab ta`limiy va amaliy
masalalarni hal qilishda qo‘llash kerak. Mana shularning hammasi o‘quvchilarning
materialga qiziqishini oshiradi, mantiqiy taffakurini, ishdagi faolligi va mustaqilligini
rivojlantiradi.
O‘quvchilarning bilimlarini puxta o‘zlashtirishiga ko‘nikma va malakalarni
mustahkamlash hamda chuqurlashtirishda yordam beradigan mashqlarni bajarish orqali
erishiladi. Shu bilan birga, ularning fikri takomillashadi, bilimlari kengayadi va
chuqurlashadi. O‘quv mashgulotlari davomida o‘qituvchi bolalarning xotirasini
rivojlantirish ishlarini ham amalga oshirishi kerak. Ana shu maqsadda ularga so‘zlarni,
tariflarni, har xil qoidalarni yodlash topshiriqlarini berishi lozim. Yodlash quruq va
ma’nosini anglab yodlashdan iborat bo‘ladi. Ma`nosini anglab yodlash yangi materialni
ilgaridan malum materialga, nomlarga mantiqiy bog‘lash asosida amalga oshadi. U
quruq yodlashga nisbatan o‘quvchilar xotirasida materialni kamroq vaqt sarflangan
holda koproq musthkamlashni taminlaydi. Shuning uchun oquvchilarda, avvalo,
mantiqiy manosini anglab xotirlashni rivojlantirish zarur. Birinchi sinf oquvchisi
talimning dastlabki oylaridagi o‘qish darslarida o‘qilgan hamma narsani to‘la
yodlashga, matnlarni yoddan gaprib berishga harakat qiladi. Chunki u asosiy fikrni
ajrata olmaydi.
O‘qituvchining
vazifasi
o‘quvchilar
o‘zlashtiradigan
materialning
mustahkamligini ta`minlashdan, darsni tushuntirish tizimidagi asosiy fikr ajraladigan
yo‘sinda tashkil qilishdan iboratdir. Yuqoridagilardan xulosa sifatida aytish mumkinki,
o‘quvchilar o‘zlashtiradigan bilimlar mustahkam bo‘lishi uchun :
1. O‘qituvchi o‘quv materialidagi asosiy fikrni ajratishi shart.
2. O‘quv materialidagi asosiy fikr o‘quvchi o‘rganilgan masala bo‘yicha biladigan
g‘oyaga boglangan bo‘lishi kerak.
3. Bilimlar o‘quvchilarning qarashlari va etiqodlari tizimini o‘z ichiga olishi lozim,
shundagina ular bolaning boyligiga, yutug‘iga aylanadi va u bilimlarni esidan
chiqarmaydi.
4. O‘quv materialini o‘quvchining amaliy ishlari va mashqlariga bog‘lab, undagi
bilimlarning mustahkamligini ancha oshirish zarur.
Talimning hozirgi sharoitida bolalarning individual hususiyatlarini o‘rganish
va ularga yakka tartiba yondashishni amalga oshirish tobora katta ahamiyat kasb
etmoqda. Hozirgi kunda yosh avlodni har tomonlama kamol toptirish vazifalarini
bajarish uchun ota-onalar va bolalarga maktabdan tashqari qo‘shimcha vositalarni
tanlash bo‘ycha keng imkoniyatlar tugulmoqda. Boshlang‘ich sinflarda, ayniqsa,
o‘qitishning birinchi bosqichida o‘qituvchining bevosita boshchiligida bajariladigan
o‘quv ishlaridan keng foydalaniladi, o‘qituvchi o‘quvchilarning ishlarini kerakli ishga
mohirlik bilan yo‘naltirib turishi kerak. Ammo hozirgi vaqtda o‘qitish samaradorligini
oshirishga imkon beruvchi tasirli metod sifatida o‘quvchilarning mustaqil ishlariga
borgan sari kopiroq etibor berilmoqda. O‘quvchilarning mustaqil ishlari hozir
o‘qitishning hamma bosqichlarida, shu jumladan, yangi bilimlarni berish bosqichida
ham kuzatiladi. Bu muhim hodisa hozirgi zamon ta`limining o‘quvchilarning umumiy
rivojlanishlariga yo‘naltirilganligini yana bir karra ta`kidlaydi.
Mustaqil ish – oʻquvchilarning bilish faoliyatini faollashtiruvchi vositadir.
Mustaqil ish katta ta’lim-tarbiyaviy ahamiyatga ega. U oʻquvchilarda ta’lim jarayonida
mustahkam va ongli bilim olishni, mahorat va malakaning shakllanishini, oʻzlashtirilgan
bilimlardan foydalanishni, oʻzgargan sharoitlarda mahorat va malakalarni qoʻllashni,
bilim orttirish qobiliyatini (kuzatuvchanlik, harakatchanlik, mantiqiy fikrlash, sinfiy
faollik va hokazo) rivojlanishini, aqliy va jismoniy mehnat madaniyatiga koʻnikishini,
kelgusida mustaqil bilim olish bilan samarali shugʻullanishni faollashtiradi.
Oʻquvchilarning mustaqil ishlarini turli olimlar turlicha talqin qilishadi.
Ayrimlar uni oʻqitish metodi sifatida qarashsa, ba’zilari oʻqitish vositasi, shuningdek
oʻqitishni tashkil etish shakli sifatida talqin qilishadi. Zero, oʻqituvchi va
oʻquvchilarning birgalikdagi faolligidan kelib chiqib uni oʻqitish metodi sifatida, oʻquv
jarayonini tashkil etish nuqtai nazarida oʻqitishni tashkil etish shakli koʻrinishida,
oʻquvchi oʻquv-biluv faoliyatini faollashtirish jihatidan uni oʻqitish vositasi sifatida
oʻrganish mumkin.
Mustaqil ishni turli olimlar turlicha talqin qilishar ekan, unga turlicha ta’riflar
keltirilgan. Shular ichidan pedagog olim B.P.Esipovning mustaqil ishga bergan ta’rifini
kengroq deb qarash mumkin. Ushbu olim mustaqil ishga quyidagicha ta’rif beradi:
“Oʻquvchilarning mustaqil ishi – bu oʻqituvchining bevosita ishtirokisiz, ammo
oʻqituvchining topshirigʻi boʻyicha bajariladigan mehnatdir. Bunda oʻquvchilar oʻz
kuchini sarflab, u yoki bu shaklda aqliy yoki jismoniy ( yoki: birgalikda ) harakat
natijasini koʻrsatgan holda maqsadga erishishga ongli ravishda intiladilar”
Boshlangʻich ta’lim nazariyasida kichik yoshdagi oʻquvchilarning mustaqil
ishlarini tashkil etish yuzasidan juda koʻp tadqiqot ishlari olib borilgan. Ammo oʻquvchi
mustaqil ishi tushunchasining maqsadi va mohiyati, uni tashkil etish usuliyotining
barcha qirralari ochib berilmagan.
Kuzatish va tajribalar shuni koʻrsatadiki, koʻpchilik boshlangʻich sinf oʻqituvchilari
oʻquvchilarning mustaqil ishlarini oʻzlashtirilgan bilimlarni qayta yodga keltirish,
amaliy
koʻnikmalarni
mustahkamlashga
qaratadilar.
Oʻquvchilarning
ijodiy
faoliyatlarini faollashtirishga qaratilgan oʻquv topshiriqlaridan ham foydalanishmoqda.
Har bir yechiladigan ijodiy mazmundagi misol va masala zamirida oʻquvchining
mustaqil ishlash, ijodiy faoliyati boʻladi.
Didaktikaga oid adabiyotlarda mustaqil ishlarning turlari keltirilgan. Bular:
1) didaktik maqsadga koʻra beriladigan mustaqil ishlar maqsadlar oʻquvchilarning yangi
materialni oʻzlashtirishlariga, yoki malaka va koʻnikmalarni mustahkamlashga,
oʻquvchi bilim, malaka va koʻnikmalarini koʻpaytirish va takomillashtirishga qaratilgan
boʻlishi mumkin. Amaliyotda koʻpincha oʻqituvchi oʻquvchilarning mavjud bilim,
malaka va koʻnikmalarini mustahkamlashga qaratilgan mustaqil ishlaridan koʻp
foydalanadilar. Ammo shuni ta'kidlash joizki, yangi materialni oʻzlashtirishga
qaratilgan mustaqil ishlar oʻquvchi ijodkorligini oshirishga xizmat qiladi. Masalan,
1000 ichida uch xonali sonlarni yozma qoʻshish va ayirish bilan oʻquvchilar
tanishayotgan davrda, oʻquvchilarning 100 ichida 2 xonali sonlarni yozma qoʻshish va
ayirishga doir bilim, koʻnikma va malakalariga tayangan holda oʻquvchilarning
mustaqil ishlarini tashkil etish, 3 xonali sonlarni yozma qoʻshish va ayirish yoʻli
toʻgʻrisidagi bilimlarni oʻzlashtirishlari mumkin. Yangi bilimlarni oʻzlashtirish boʻyicha
mustaqil ishlarni shunday tashkil etish va uni nazorat qilish kerakki, mustaqil ishni
barcha oʻquvchilar faol ishtirok etib bajarishsin, va yangi material barcha oʻquvchilar
tomonidan oʻzlashtirib olinsin.
2) oʻquvchilar mustaqil ishlayotgan material boʻyicha: darslik bilan, didaktik material
bilan, bosma asosli daftar bilan, tarqatma materiallar bilan.
3) oʻquvchilardan talab qilinadigan faoliyat xarakteri boʻyicha: Masalan, mazmuniga
qarab, yoki biror qoidasini formula boʻyicha beriladigan mustaqil ishlar.
4) Oʻquvchi oʻquv faoliyatini tashkil etish shakli boʻyicha: umumsinf mustaqil ishlar,
guruhdagi mustaqil ishlar va yangi tartibdagi mustaqil ishlar
Oʻquvchi oʻquv-biluv faoliyatini tashkil etishga qarab, mustaqil ishlarni qayta
xotirlashga qaratilgan mustaqil ishlar va ijodiy mustaqil ishlarga ajratish mumkin.
Bulardan birinchisi oʻquvchi xotirasiga qaratilgan mustaqil ish boʻlib, bilim, malaka va
koʻnikmalarni mustahkamlashga yoʻnaltirilgan boʻladi. Ijodiy mustaqil ishlar oʻquvchi
tafakkuriga yoʻnaltirilgan ishdir. Bunday mustaqil ishlarni bajara turib, oʻquvchida
ijodiy faoliyat oʻsadi, mustaqil fikrlash, mulohaza yuritish koʻnikmasi tarkib topadi.
Oʻquvchilar tomonidan mustaqil masala, misollar tuzish va uni oʻqittirishga doir
topshiriqlar, turli xildagi figuralarni tuzish, masalalarni turli usullarda yechish,
yechimlar ichidan ratsional yechish usulini tanlash kabi topshiriqlar ijodiy mustaqil
ishlar sirasiga kiradi.
Mustaqil ishlarni tashkil qilish va uni nazorat qilish yuzasidan boʻlajak
boshlangʻich sinf oʻquvchilari quyidagilarga rioya qilishi kerak:
- oʻzlashtiriladigan materialning oʻquvchilar tomonidan qay tarzda mustaqil
oʻrganilishini oldindan rejalashtirish;
- sinf oʻquvchilarining oʻ zlashtirish darajasini inobatga olish;
- oʻquvchilarga beriladigan mustaqil oʻquv topshiriqlarining hajmi, murakkabligi,
qiyinlik darajasiga etibor berish;
- mustaqil ishlarni bajarishda oʻquvchilarning ijodiy yondashuvini ta'minlash;
- matematika oʻqitishda tabaqalashtirilgan mustaqil ishlarni tashkil etish va uni nazorat
qilish;
- oʻquvchilarga beriladigan mustaqil ishni tashkil etish vaqtini, davomiyligini fniqlash;
- oʻquvchilar tomonidan bajarilgan mustaqil ish natijalarini nazorat qilish va
baholashning ratsional usullaridan foydalanish.
Toʻgʻri va ratsional tashkil qilingan mustaqil ishlar oʻquvchilarning mustaqil fikr
yuritish koʻnikmasini shakllantirishga, oʻquvchining ijodiy tafakkuri rivojiga xizmat
qiladi.
Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishning maqsadlari quyidagilar:
umumta’lim maqsadi, tarbiyaviy maqsadi, amaliy maqsadi. Bu maqsadlar bir-biri bilan
uzviy bog‘liq bo‘lib, bir-birini to‘ldiradi.
1. Ta’lim maqsadi o‘qituvchidan quyidagilami talab qiladi:
a) o‘quvchilarga matematik bilimlar tizimidan, bilim, malaka ko‘nikma berish;
b) haqiqiy olamni matematik metodlar bilan o‘rganish;
v) o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqlarini o‘stirishni, uning sifatli bo‘lishini
ta’minlash;
g) o‘quvchilarga matematikadan shunday bilimlar berishni ta’minlashi kerakki, bu
bilimlar orqali, faol bilish faoliyati orqali, bilim, malaka, ko‘nikmalari ortib borsin.
2. Tarbiyaviy maqsad. Matematika o‘qitish o‘quvchilarni sabotlilikka, tirishqoqlikka,
puxtalikka, o‘z fikri va xulosalarini nazorat qila olishga, ayniqsa, kuzatish, asosida
aytiladigan fikrlarning rayon bo‘lishiga erishish kerak. Miqdorlar orasidagi bog‘lanishni
ifodalash uchun matematikada simvollar ishlatiladi. Mana shu matematik til rivojlanishi
kerak. O‘qituvchining vazifasi simvolik tilda ifodalangan matematik fikrni ona tiliga
ko‘chirishga o‘rgatishdan iborat bo‘lmog‘i kerak.
Bilishga intilish, mustaqil ishdan qanoat hosil qilish tuyg‘ularini tarbiyalashi kerak.
Matematika fanini o‘qitishning o‘zi o‘quvchilarda diqqat va fikrni to‘play bilishni
tarbiyalaydi. O‘qituvchi quyidagilarni ta‘minlashi kerak:
a) o‘quvchi moddiy olamdagi bog‘lanishlarni, miqdorlarning o‘zgarishini, bir-biri bilan
aloqasini anglay olishi;
b) o‘quvchilarning matematikani o‘rganishga astoydil qiziqishini ta‘minlash;
d) mehnatga, vatanga insonlarga bo‘lgan munosabatini tarbiyalash, estetik did hosil
qilish;
g) o‘zbek millatining tarixi, jumladan, matematika o‘qitilishi tarixiga bo‘lgan
dunyoqarashni tarbiyalash;
d) o‘quvchilarning fikrlash qobiliyatini va matematik madaniyatini tarbiyalash.
3. Amaliy rivojlantiruvchi maqsad. Matematika o‘qitishdan kuzatilgan amaliy
maqsad - o‘quvchilar olgan bilimlami, amalda qo‘llay olishga o‘rgatishdan iborat.
Olingan bilimlarni sonlar va matematik ifodalar, nuqtalar ustida bajariladigan amallarga
tatbiq qila bilish, har xil masalalami yechishda foydalana bilishga o‘rgatish. Bu
bilimlarni kundalik hayotda uchraydigan masalalarni hal qilishga qo‘llay bilishga
o‘rgatishdir. O‘qitish metodi tushunchasi didaktika va metodikaning asosiy
tushunchalaridan biri. Shunday qilib o‘qitish metodlari o‘zlashtirish, tarbiyalash va
rivojlanish kabi uchta asosiy vazifani bajaradi. O‘qitish metodlaridan, ta’limning yangi
mazmuniga, yangi vazifalariga mos keladiganlariga ongli tanlab olish uchun oldin
hamma o‘qitish metodlarini tasniflashni o‘rganib chiqish zarur.
1. Ilmiy-tadqiqot metodlari haqida ma’lumot.
Pedagogik tarbiyalashga oid ish tajribalarni o‘rganmay va umumlashtirmay,
pedagogik jarayonini chuqur tadqiq qilmay turib pedagogikani rivojlantirib bo‘lmaydi.
Hozirgi ta‘lim-tarbiya pedagogikani ilmiy bilishning umumiy metodi bilan
qurollantiradi, ammo boshqa har qanday fan kabi pedagogika fanining ham xususiy
tadqiqot metodlari mavjud. Ilmiy tadqiqot metodlari - bu qonuniy bog‘lanishlarni,
munosabatlarni, aloqalarni o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy
axborotlarni olish usullaridir. Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishish,
o‘rganish, suhbat va so‘rovnomalar o‘tkazish, i1miy pedagogik tadqiqot metodlari
jumlasiga kiradi. So‘nggi vaqtlarda matematik va kibernetik metodlardan, shuningdek,
modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda. Boshlang‘ich matematika
o‘qitish metodikasida butun pedagogik tadqiqotlarda qo‘llaniladigan metodlarning
o‘zidan foydalaniladi.
2. Kuzatish metodi. Kuzatish metodi - odatdagi sharoitda kuzatish natijalarini
tegishlicha qayd qilish bilan pedagogik jarayonni bevosita maqsadga yo‘naltirilgan
holda idrok qilishdan iborat.
Kuzatish metodidan o‘quv-tarbiya ishining u yoki bu sohasidagi ishning qanday
borayotganini o‘rganish uchun foydalaniladi. Bu metod o‘qituvchi va o‘quvchilarning
faoliyatlari haqida majbur qilinmagan tabiiy sharoitda aniq material to‘plash imkonini
beradi. Kuzatish vaqtida tadqiqotchi o‘quv jarayonining odatdagi borishiga
aralashmaydi. Kuzatish aniq maqsadni ko‘zlangan reja asosida uzoq yoki yaqin vaqt
oralig‘ida davom etadi. Kuzatishning borishi, faktlar, sodir bo‘layotgan voqealar,
jihozlar kuzatish kundaligiga qayd qilinib boriladi. Kuzatish tutash yoki tanlama
bo‘lishi mumkin, Tutash kuzatishda kengroq olingan hodisa (masalan, matematika
darslarida kichik yoshdagi o‘quvchilarning bilish faoliyatlari), tanlama kuzatashda
kichik-kichik hajmdagi hodisalar (masalan, matematika darslarida o‘quvchilaming
mustaqil ishlari) kuzatiladi. Qaror yozish yoki kundalik yuritish kuzatishni qayd
qilishning eng sodda metodidir. Ammo kuzatishlarni qayd qilishning eng ishonchli
metodi texnik vositalar, video, foto va teleekrandan foydalanishdir.
3. Pedagogik tajriba o‘qitishning va tarbiyalashning u yoki bu usulining,
ko‘rsatma - qo‘llanmalarining samaradorligini tadqiq qilishda qo‘llaniladi.
Tajriba o‘tkazishdan oldin tadqiqotchi tadqiq qilinishi kerak bo‘lgan masalalarni aniq
ifodalab olishi, bunday masalalarni hal qilinishi maktab amaliyotida va pedagogika fani
uchun ahamiyatga ega bo‘lishi kerak. Tajriba o‘tkazishdan oldin tadqiqotchi o‘rganish
predmeti bo‘lmish masalaning nazariyasi va tarixi bilan, shuningdek, shu soha bo‘yicha
amaliy ish tajribasi bilan tanishib chiqadi. Tadqiqotda ilmiy farazni o‘rni katta
ahamiyatga ega. Butun tajribani tashkil qilish ilmiy farazni tekshirishga yo‘naltiriladi. U
material to‘plash imkonini beradi, tadqiqotchining aniq materialda chalkashib ketishiga
yo‘l quymaydi. Tajriba natijalarini tahlil qilish, taqqoslash metodi bilan o‘tkaziladi.
Buning uchun ikki yoki bir necha guruh tuziladi, bu guruhlarga kirgan o‘quvchilar
tarkibi bo‘yicha tayyorgarlik darajalari va boshqa ko‘rsatkichlar bo‘yicha imkoni
boricha bir xilda bo‘lishi kerak.
4. Maktab hujjatlarini o‘rganish. Pedagogik tadqiqotlarning keng tarqalgan
rnetodlaridan
biri
o‘quvchilar
va
maktab
hujjatlarini
o‘rganishdan
iborat.
O‘quvchilarning dasturning ayrim bo‘limlari bo‘yicha tayyorgarlik darajasini aniqlash,
o‘qitishning ma’lum davri davomida o‘sishi va rivojlanishlarini kuzatish imkonini
beradi. Masalan, maxsus yozma va grafik ishlar shu maqsadda o‘tkaziladiki, bularni
tekshirish natijasida bolalarning matematikadan olgan bilimlarini va malakalari aniq
ko‘rinishi kerak; ma’lum vaqt oralig‘ida bunday maxsus ishlarni bajartirib turish,
o‘quvchilar olg‘a siljiyotganini va qanday darajada siljiyotganini ko‘rsatadi.
O‘quvchilarning yozma ishlarida yo‘l qo‘ygan xatolarini tahIil qilish muhim
ahamiyatga ega. Bunday tahlil butun sinf o‘quvchilarining duch keladigan murakkab
qiyinchiliklarini, shuningdek, o‘quvchilarning matematikani o‘zlashtirishlaridagi
induvidual xususiyatlarini aniqlash imkonini beradi. O‘quv hujjatlari (o‘quv rejasi,
dasturi, metodik ishlar hujjatlari, hisobotIar va h.k.) o‘quv tarbiyaviy ishlarni rivojlanish
jarayoni va holatini aks ettiradi. O‘quvchilarning daftarlarini o‘rganish, ilmiy tadqiqot
ishi uchun ahamiyatga ega.
Suhbat metod. Pedagogtk tadqiqotlarda suhbat metodidan ham foydalaniladi.
Bu metoddan foydalanish kuzatishdan olingan ma’lumotlarni to‘ldiruvchi va aniqlovchi
materiallar olish, topshirishlar bajarish imkortini beradi. Bu metod rnuvaffaqiyatining
asosi bolalar bilan aloqa o‘rnatilishi, ular bilan bemalol erkin muloqotda bo‘lish
imkoniyatidan iborat. Suhbat bu eng ko‘p tarqalgan va yetakchi o‘qitish metodlaridan
biri bo‘lib, darsning har xil bosqichlarida, har xil o‘quv maqsadlarida qo‘llanishi
mumkin, ya‘ni uyga berilgan topshiriqlarni va mustaqil ishlarni tekshirishda, yangi
materialni tushuntirishda, mustahkamlash va takrorlashda qo‘llanilishi mumkin. Suhbat
- o‘qitishning savol-javob metodidir, bunda o‘qituvchi o‘quvchilarning bilimlarini qay
darajada o‘zlashtirganliklari va amaliy tajribalariga tayangan holda, maxsus tanlangan
savollar va ularga beriladigan javoblar yo‘li bilan o‘quvchilarni qo‘yilgan ta’limiy va
tarbiyaviy masalalarini hal qilishga olib keladi. Metodik adabiyotda suhbat metodidan
ko‘pincha matematik tushunchalar bilan tanishtirilayotganda (son, arifmetik amallar va
hokazo) qonuniyatlar tipidagi bilimlar (arifmetik amallar xossalari va ular
komponentlari bilan natijalari orasidagi bog‘lanishlar) tanishtirishda foydalanish tavsiya
etiladi. O‘qitishda suhbatning ikki xilidan, ya’ni katexezik va evrestik suhbatdan
foydalaniladi. Katexezik suhbat - shunday savollar tizimi asosida tuziladiki, bu savollar
ilgari o‘zlashtirilgan bilimlar, ta’riflami oddiygina qayta eslatishni talab etadi. Bu