10 va 100 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish metodikasi.

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

48,7 KB


 
 
 
 
 
 
10 va 100 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish 
metodikasi. 
 
Reja: 
1. «O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. 
2. «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash. 
3. «Yuzlik» mavzusida sonlarni raqamlash, tayyorgarlik davri. 
 
 
Tayanch iboralar: nomerlash, ming, og’zaki nomerlash, yozma nomerlash. 
 
«O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. Birinchi sinfga 
kelgan bolalar turli joylardan  va turlicha matematik tayyorgarlikka ega bo‘ladi. 
Bolalar bog‘chasi yoki ba’zi oilalarda tayyorgarligi bor bolalar 1-10 gacha sonlarni 
o‘qish, sanash, teskari sanash, yozish malakalariga ega bo‘ladilar. Ba’zan, mutlaqo 
tayyorgarlikka ega bo‘lmagan bolalar keladilar. Shuning uchun o‘qituvchinig 
vazifasi 1-sinfga kelgan bolalarning tayyorgarligini individual aniqlashdir. Bu ish 
o‘qish boshlanguncha yoki birinchi haftadayoq amalga oshirilishi kerak. Aniqlashda 
quyidagi taxminiy savollar bo‘lishi mumkin:  
1. Sanashni bilasizmi?  Sanang-chi? 
2. Doiracha, cho‘p, bayroqchalarni sanang-chi? 
3. Stolda qancha qalam bo‘lsa, shuncha bayroqcha oling. 
4. Qaysi doirachalar ko‘p? Qizillarimi, ko‘klarimi? 
5.Тartib bilan qo‘yilgan narsalarni tartib bilan sanang. 
6. 5–1, 8–2, 4–3 kabi savollar. 
Тayyorgarlik davrining (6–7 mashg‘ulot) asosiy vazifasi raqamlashni 
o‘rganishga o‘tish uchun zarur bo‘ladigan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni 
aniqlash. 
10 va 100 ichida nomanfiy butun sonlarni nomerlashga oʻrgatish metodikasi. Reja: 1. «O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. 2. «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash. 3. «Yuzlik» mavzusida sonlarni raqamlash, tayyorgarlik davri. Tayanch iboralar: nomerlash, ming, og’zaki nomerlash, yozma nomerlash. «O‘nlik» mavzusida sonlarni raqamlashga tayyorgarlik davri. Birinchi sinfga kelgan bolalar turli joylardan va turlicha matematik tayyorgarlikka ega bo‘ladi. Bolalar bog‘chasi yoki ba’zi oilalarda tayyorgarligi bor bolalar 1-10 gacha sonlarni o‘qish, sanash, teskari sanash, yozish malakalariga ega bo‘ladilar. Ba’zan, mutlaqo tayyorgarlikka ega bo‘lmagan bolalar keladilar. Shuning uchun o‘qituvchinig vazifasi 1-sinfga kelgan bolalarning tayyorgarligini individual aniqlashdir. Bu ish o‘qish boshlanguncha yoki birinchi haftadayoq amalga oshirilishi kerak. Aniqlashda quyidagi taxminiy savollar bo‘lishi mumkin: 1. Sanashni bilasizmi? Sanang-chi? 2. Doiracha, cho‘p, bayroqchalarni sanang-chi? 3. Stolda qancha qalam bo‘lsa, shuncha bayroqcha oling. 4. Qaysi doirachalar ko‘p? Qizillarimi, ko‘klarimi? 5.Тartib bilan qo‘yilgan narsalarni tartib bilan sanang. 6. 5–1, 8–2, 4–3 kabi savollar. Тayyorgarlik davrining (6–7 mashg‘ulot) asosiy vazifasi raqamlashni o‘rganishga o‘tish uchun zarur bo‘ladigan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni aniqlash.  
 
1-sinfning 1- mavzusi 1-o‘nlik sonlarini raqamlashdan iborat. Bunda bolalar 
sanoq malakasini hosil qilish, 1–10 ta son haqidagi tasavvur shakllantirish, sonlar 
qatorini hosil qilish kabi ishlarni bajarish kerak. 10 ichida raqamlashda 
o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini shakllantirish va 1–10 sonlar 
kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berishi va bu asosda natural ketma-
ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat. Raqamlashni bilish natijasida 
o‘quvchilar quyidagilarga erishadilar: 
1. 1 dan 10 gacha sonlar ketma-ketligini to‘la  o‘zlashtirish. 
2. Narsalarni sanashni va sanash tartibi ko‘rsatilganda har bir narsaning tartib 
raqamini aytib bera olishi. 
3. Sonlarning 1 dan 10 gacha har bir son qanday hosil bo‘lishi (1 ni qo‘shish yoki 
1 ni ayirish bilan). 
4. Raqamlarni o‘qiy olishlari va har bir raqamga mos keladigan narsalar 
to‘plamini mos keltirishi. 
5. Sonlarning katta, kichik, tengliklarini bilish. 
6. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 sonlarini bir necha qo‘shiluvchilardan iborat qilib yoza 
olishni. 
7. 2+1, 4-1, 1+3 kabi yozuvlarni o‘qiy olishi va natijasini hisoblay olishi; 
8. Doira, kvadrat, uchburchaklarni bir-biridan farqlab, nomlarini aytish va ularni 
chiza olishi; 
Natijada quyidagi savollarga qiynalmasdan javob bera oladigan bo‘lsin: 
1. U yoki bu son qanday hosil qilinishi mumkin? 4+1=5, 6-1=5 kabi. 
2. Son qanday ataladi va u bosma va yozma raqamlar bilan qanday yoziladi? 
3. Berilgan son bilan qo‘shni sonlar orasida qanday munosabatlar mavjud (<,>, 
=) 
10 ichida sonlarni raqamlashda quyidagi bilim, malaka va ko‘nikmalarni egallab 
olishi kerak. 
1. 1–10 raqamlashni va ularning ketma-ketligini. 
2. Har qanday sonning sonlar qatoridagi o‘rnini. 
3. Sonlarni taqqoslashni (<,>, =) belgilarni qo‘ya olishi 
1-sinfning 1- mavzusi 1-o‘nlik sonlarini raqamlashdan iborat. Bunda bolalar sanoq malakasini hosil qilish, 1–10 ta son haqidagi tasavvur shakllantirish, sonlar qatorini hosil qilish kabi ishlarni bajarish kerak. 10 ichida raqamlashda o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini shakllantirish va 1–10 sonlar kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berishi va bu asosda natural ketma- ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat. Raqamlashni bilish natijasida o‘quvchilar quyidagilarga erishadilar: 1. 1 dan 10 gacha sonlar ketma-ketligini to‘la o‘zlashtirish. 2. Narsalarni sanashni va sanash tartibi ko‘rsatilganda har bir narsaning tartib raqamini aytib bera olishi. 3. Sonlarning 1 dan 10 gacha har bir son qanday hosil bo‘lishi (1 ni qo‘shish yoki 1 ni ayirish bilan). 4. Raqamlarni o‘qiy olishlari va har bir raqamga mos keladigan narsalar to‘plamini mos keltirishi. 5. Sonlarning katta, kichik, tengliklarini bilish. 6. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 sonlarini bir necha qo‘shiluvchilardan iborat qilib yoza olishni. 7. 2+1, 4-1, 1+3 kabi yozuvlarni o‘qiy olishi va natijasini hisoblay olishi; 8. Doira, kvadrat, uchburchaklarni bir-biridan farqlab, nomlarini aytish va ularni chiza olishi; Natijada quyidagi savollarga qiynalmasdan javob bera oladigan bo‘lsin: 1. U yoki bu son qanday hosil qilinishi mumkin? 4+1=5, 6-1=5 kabi. 2. Son qanday ataladi va u bosma va yozma raqamlar bilan qanday yoziladi? 3. Berilgan son bilan qo‘shni sonlar orasida qanday munosabatlar mavjud (<,>, =) 10 ichida sonlarni raqamlashda quyidagi bilim, malaka va ko‘nikmalarni egallab olishi kerak. 1. 1–10 raqamlashni va ularning ketma-ketligini. 2. Har qanday sonning sonlar qatoridagi o‘rnini. 3. Sonlarni taqqoslashni (<,>, =) belgilarni qo‘ya olishi  
 
Bu 
bosqichda 
o‘qituvchining 
vazifasi 
bolalarda 
sanash 
malakalarini 
shakllantirish va 1–10 sonlar kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berish va 
bu asosda sonni natural ketma-ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat. 
Bu vazifalardan kelib chiqib mavzuni o‘rganish rejasi tuzuladi. Natural raqamlar 
tartibi o‘quvchilarda bu qatorning hosil bo‘lish tushunchalarini ongli o‘zlashtirishiga 
imkon beradi. Shunga  e’tibor qilish kerakki har gal avvalgi o‘tilgan raqamlar qatori 
qayta ko‘rib chiqiladi va o‘rganilayotgan yangi raqamlar ilgarigi tartibni davomi 
ekanligiga diqqat qaratiladi. 
10 ichida mashg‘uloтlar o‘tkazish metodikasining umumiy masalalari 
I. 1 - sinfda matematika bilan shug‘ullanishning asosiy o‘quv-tarbiyaviy  
vazifalari. 1 - sinf dasturi bundan keyingi ta’lim asoslanadigan muhim bilimlar, 
malakalar va ko‘nikmalarni tarkib toptirishni nazarda tutadi. 1-sinfda son, sanoq, 
qo‘shish va ayirish amallari haqidagi tasavvurlar tarkib topishi, sonlar qatori ongli 
o‘zlashtirilishi kerak (bolalar qatordagi har bir son qanday hosil bo‘lishini 
o‘zlashtirishlari, sonlarni taqqoslashni o‘rganib olishlari kerak). qo‘shish va ayirish 
usullarini ongli o‘zlashtirishga alohida e’tibor berilishi kerak. 
Nihoyat, 1-sinfda o’qitishning natijasi 10 ichida sonlarni qo‘shish jadvalini, shu 
sonlar tarkibining tegishli hollarini va ayirishni ongli va puxta o‘zlashtirishni hamda 
bu o‘zlashtirishni samarali eng yuqori darajasigacha yetkazishdan iborat bo‘lishi 
kerak. Bolalar 3 + 6 = 9 ekanini, 9 bu 4 va 5 ekanini, 9 - 6 = 3, chunki 9 bu 3 va 6 
ekanini og‘zaki bilishlari kerak. 
Bundan tashqari, bolalar 20 ichida predmetlarni sanay oladigan, 0 dan 20 gacha 
bo‘lgan sonlarni o‘qiy oladigan va yoza oladigan, ularning o‘nliklar va birliklardan 
iborat tarkiblarini bilishlari (12- bu 1 o‘nlik va 2 birlikdan iborat ekanini, 1 o‘nlik va 
7 birlik bu 17 ekanini) bilishlari kerak, 20 ichida qo‘shish va ayirishga doir misollarni 
(10 + 6, 13 - 3, 16 - 10) yecha oladigan bo‘lishlari kerak. 
Bundan tashqari, bolalar berilgan sonni bir necha birlik orttirish yoki 
kamaytirishga doir masalalarni yechishni o‘rganib olishlari kerak. Butun yil 
davomida bolalarning fazoviy tasavvurlarini aniqlash va kengaytirishga doir, 
ularning «ortiq», «kam», «o‘shancha» munosabatlarini tushunishlarini aniqlash va 
kengaytirishga doir, predmetlar uzunliklarini (oldin istalgan uzunlikdagi o‘lchov 
tasmasi, so‘ngra uzunligi 1 santimetr bo‘lgan tasma yordamida) o‘lchash bilan 
Bu bosqichda o‘qituvchining vazifasi bolalarda sanash malakalarini shakllantirish va 1–10 sonlar kesmasida natural qatorning tuzilishini ochib berish va bu asosda sonni natural ketma-ketlikning hadi sifatida ta’riflashdan iborat. Bu vazifalardan kelib chiqib mavzuni o‘rganish rejasi tuzuladi. Natural raqamlar tartibi o‘quvchilarda bu qatorning hosil bo‘lish tushunchalarini ongli o‘zlashtirishiga imkon beradi. Shunga e’tibor qilish kerakki har gal avvalgi o‘tilgan raqamlar qatori qayta ko‘rib chiqiladi va o‘rganilayotgan yangi raqamlar ilgarigi tartibni davomi ekanligiga diqqat qaratiladi. 10 ichida mashg‘uloтlar o‘tkazish metodikasining umumiy masalalari I. 1 - sinfda matematika bilan shug‘ullanishning asosiy o‘quv-tarbiyaviy vazifalari. 1 - sinf dasturi bundan keyingi ta’lim asoslanadigan muhim bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni tarkib toptirishni nazarda tutadi. 1-sinfda son, sanoq, qo‘shish va ayirish amallari haqidagi tasavvurlar tarkib topishi, sonlar qatori ongli o‘zlashtirilishi kerak (bolalar qatordagi har bir son qanday hosil bo‘lishini o‘zlashtirishlari, sonlarni taqqoslashni o‘rganib olishlari kerak). qo‘shish va ayirish usullarini ongli o‘zlashtirishga alohida e’tibor berilishi kerak. Nihoyat, 1-sinfda o’qitishning natijasi 10 ichida sonlarni qo‘shish jadvalini, shu sonlar tarkibining tegishli hollarini va ayirishni ongli va puxta o‘zlashtirishni hamda bu o‘zlashtirishni samarali eng yuqori darajasigacha yetkazishdan iborat bo‘lishi kerak. Bolalar 3 + 6 = 9 ekanini, 9 bu 4 va 5 ekanini, 9 - 6 = 3, chunki 9 bu 3 va 6 ekanini og‘zaki bilishlari kerak. Bundan tashqari, bolalar 20 ichida predmetlarni sanay oladigan, 0 dan 20 gacha bo‘lgan sonlarni o‘qiy oladigan va yoza oladigan, ularning o‘nliklar va birliklardan iborat tarkiblarini bilishlari (12- bu 1 o‘nlik va 2 birlikdan iborat ekanini, 1 o‘nlik va 7 birlik bu 17 ekanini) bilishlari kerak, 20 ichida qo‘shish va ayirishga doir misollarni (10 + 6, 13 - 3, 16 - 10) yecha oladigan bo‘lishlari kerak. Bundan tashqari, bolalar berilgan sonni bir necha birlik orttirish yoki kamaytirishga doir masalalarni yechishni o‘rganib olishlari kerak. Butun yil davomida bolalarning fazoviy tasavvurlarini aniqlash va kengaytirishga doir, ularning «ortiq», «kam», «o‘shancha» munosabatlarini tushunishlarini aniqlash va kengaytirishga doir, predmetlar uzunliklarini (oldin istalgan uzunlikdagi o‘lchov tasmasi, so‘ngra uzunligi 1 santimetr bo‘lgan tasma yordamida) o‘lchash bilan  
 
bog‘liq bo‘lgan, kesma uzunligini (butun santimetrlarda) chizg‘ich bilan o‘lchash va 
berilgan uzunlikdagi kesmani chizish bilan bog‘liq bo‘lgan amaliy malakalarni 
shakllantirish bo‘yicha tizimli ish olib boriladi. O‘qituvchi har doim shuni esda 
tutishi kerakki, bolalarning hayotiy tajribalariga doimo asoslanilgandagina, tizimli 
ravishda uni boyitilgandagina o‘quv vazifalari hal qilinishi mumkin, shu sababli 
bolalarda nutq, xotira va tafakkurning rivojlanishi haqida g‘amxo‘rlik qilish kerak. 
Bolalarning umumiy rivojlanishiga erishish uchun har bir darsda, imkoniyatga qarab, 
predmetlar guruhini, ayrim predmetlarni kuzatish, ularning klassifikasiyasi, bolalar 
xotiralarining mashqi bilan bog‘liq bo‘lgan ish o‘tkazilishi kerak. Bunda bolalarga 
eslab qolishni osonlashtiruvchi usullarni o‘rgatish muhimdir. Masalan, qo‘shish 
jadvalini o‘rganishda bir xil sonlarni qo‘shish (4 + 4, 5 + 5 va hokazo), natijalarini 
eslab qolish 4 + 5, 5 + 6 va boshqa qo‘shish hollarini eslab qolishga yordam beradi. 
Shu vaqtning o‘zida dasturning ko‘pgina masalalarini o‘zlashtirish bolaning u 
yoki bu amalni ongli bajarishini talab qiladi. Masalan, bir guruhdagi predmetlarni 
bolalar oldin bir tartibda, keyin boshqa tartibda sanab, sanoq natijasi sanashning 
qanday tartibda bajarilishiga bog‘qliq emas ekan, degan xulosaga keladilar. 
Shuningdek, amaliy kuzatishlar natijasida bolalar predmetning tartib raqami har 
doim sanashning qanday tartibda bajarilishiga bog‘liq ekaniga ishonch hosil qiladilar 
va hokazo. 
Ko‘pgina kuzatishlar natijasida to‘plangan hisoblashlarni osonlashtirishga 
yordam beradigan materialdan o‘qituvchi o‘quvchilarning kuchlari yetadigan 
umumlashtirishlar qilishda foydalanishi kerak. Masalan, bolalar 4 + 5, 5 + 4 
ko‘rinishdagi misollar juftlarini kuzatib va taqqoslab, yig‘indi sonlarning qo‘shilish 
tartibiga bog‘liq emas, degan xulosa chiqaradilar va yig‘indining bu xossasidan 
kichik songa katta sonni qo‘shish hollarida foydalanadilar (2 + 7, 1+9 va hokazo). 
Bolalarning bilish qobiliyatlarini (birinchi navbatda ularning tafakkur va nutqini) 
rivojlantirish muhim masala bo‘lib, bolalar bilan bajariladigan o‘quv va tarbiya 
ishlarining mazmuni ham, metodlari ham bu masalaga bo‘ysundirilgan bo‘lsagina 
muvaffaqiyatli hal qilinadi. Matematika mashg‘ulotlari uchun bunday topshiriqlarni 
tanlash katta ahamiyatga ega. Bu mashg‘ulotlar bolalardan mustaqil kuzatishlar 
o‘tkazishni, qaralayotgan hodisalarni, predmetlarni, o‘z harakatlarini va shu 
singarilarni taqqoslash, tavsiflashlarni talab qiladi. Bolalarning nutqi o‘qituvchining 
bog‘liq bo‘lgan, kesma uzunligini (butun santimetrlarda) chizg‘ich bilan o‘lchash va berilgan uzunlikdagi kesmani chizish bilan bog‘liq bo‘lgan amaliy malakalarni shakllantirish bo‘yicha tizimli ish olib boriladi. O‘qituvchi har doim shuni esda tutishi kerakki, bolalarning hayotiy tajribalariga doimo asoslanilgandagina, tizimli ravishda uni boyitilgandagina o‘quv vazifalari hal qilinishi mumkin, shu sababli bolalarda nutq, xotira va tafakkurning rivojlanishi haqida g‘amxo‘rlik qilish kerak. Bolalarning umumiy rivojlanishiga erishish uchun har bir darsda, imkoniyatga qarab, predmetlar guruhini, ayrim predmetlarni kuzatish, ularning klassifikasiyasi, bolalar xotiralarining mashqi bilan bog‘liq bo‘lgan ish o‘tkazilishi kerak. Bunda bolalarga eslab qolishni osonlashtiruvchi usullarni o‘rgatish muhimdir. Masalan, qo‘shish jadvalini o‘rganishda bir xil sonlarni qo‘shish (4 + 4, 5 + 5 va hokazo), natijalarini eslab qolish 4 + 5, 5 + 6 va boshqa qo‘shish hollarini eslab qolishga yordam beradi. Shu vaqtning o‘zida dasturning ko‘pgina masalalarini o‘zlashtirish bolaning u yoki bu amalni ongli bajarishini talab qiladi. Masalan, bir guruhdagi predmetlarni bolalar oldin bir tartibda, keyin boshqa tartibda sanab, sanoq natijasi sanashning qanday tartibda bajarilishiga bog‘qliq emas ekan, degan xulosaga keladilar. Shuningdek, amaliy kuzatishlar natijasida bolalar predmetning tartib raqami har doim sanashning qanday tartibda bajarilishiga bog‘liq ekaniga ishonch hosil qiladilar va hokazo. Ko‘pgina kuzatishlar natijasida to‘plangan hisoblashlarni osonlashtirishga yordam beradigan materialdan o‘qituvchi o‘quvchilarning kuchlari yetadigan umumlashtirishlar qilishda foydalanishi kerak. Masalan, bolalar 4 + 5, 5 + 4 ko‘rinishdagi misollar juftlarini kuzatib va taqqoslab, yig‘indi sonlarning qo‘shilish tartibiga bog‘liq emas, degan xulosa chiqaradilar va yig‘indining bu xossasidan kichik songa katta sonni qo‘shish hollarida foydalanadilar (2 + 7, 1+9 va hokazo). Bolalarning bilish qobiliyatlarini (birinchi navbatda ularning tafakkur va nutqini) rivojlantirish muhim masala bo‘lib, bolalar bilan bajariladigan o‘quv va tarbiya ishlarining mazmuni ham, metodlari ham bu masalaga bo‘ysundirilgan bo‘lsagina muvaffaqiyatli hal qilinadi. Matematika mashg‘ulotlari uchun bunday topshiriqlarni tanlash katta ahamiyatga ega. Bu mashg‘ulotlar bolalardan mustaqil kuzatishlar o‘tkazishni, qaralayotgan hodisalarni, predmetlarni, o‘z harakatlarini va shu singarilarni taqqoslash, tavsiflashlarni talab qiladi. Bolalarning nutqi o‘qituvchining  
 
savollariga javob berishdangina iborat bo‘lmasdan, unda kerakli so‘z va ifodalarni 
o‘z ichiga olgan hikoyani ravon tasvirlashi muhimdir (masalan, predmetlarning 
xossalarini o‘rganishda, xususan, ularning ranglarini farq qilishga o‘rgatishda, 
rangning nomini, tevarak-atrofdagi predmetlarning ranglarini aytishdan tashqari 
o‘quvchilarga o‘zlari biladigan mevalar va sabzavotlar haqida gapirib berishni, 
bunda ularning ranglarini aytishni taklif qilish mumkin va hokazo). Matematika 
darslarida beriladigan topshiriq va mashqlarning mazmunida bolalarga tanish kitob, 
ertak va multfilmlarning qahramonlari qatnashsa maqsadga muvofiq bo‘ladi.  
Mashg‘ulotlar metodikasi va mashg‘ulotlarni tashkil qilish. Darsda 
matematika mashg‘ulotlariga qiziqish uyg‘otuvchi musobaqa elementlarini o‘z 
ichiga olgan didaktik o‘yinlarga ko‘proq o‘rin berish kerak. Bular boshlang‘ich 
maktabda matematika o’qitish tajribasidan ma’lum bo‘lgan didaktik o‘yinlar («Jim», 
«Zinapoya», «Estafeta») bo‘lishi mumkin, bu o‘yinlarni o‘ynashda sinf kollektivi 
odatda ikkita komandaga bo‘linadi yoki ikki o‘quvchi tomonidan o‘ynaladi. Bunday 
o‘yinlarni shunday tashkil qilish muhimki, bolalar ba’zan «o‘qituvchi» rolida bo‘lib 
qolishsin, ya’ni to‘g‘ri bajarilganlikni tekshiradigan bo‘lishsin yoki o‘zlari 
topshiriqlar berishsin (bolalar o‘yin paytida rollari bilan almashinib tursin). 
Bolalar o‘z mohiyatiga ko‘ra qiziqarli bo‘lgan maxsus tanlangan mantiqiy 
mashqlarni katta qiziqish bilan tahlil qila oladilar.  
Mantiqiy mashqlar, o‘yinlar, didaktik material bilan amaliy ishlar, bosma asosli 
daftar bilan amaliy ishlar darsda nisbatan katta o‘rin olishi kerak, ammo bular bilan 
bir qatorda o’qitishning oddiy metodlaridan ham foydalaniladi, bu metodlar ham 
qaralayotgan holda ma’lum xususiyatga ega. Masalan, bog‘cha-maktab o‘quvchilari 
bilan ishlashda uzoq tushuntirishlar bo‘lmasligi kerak. Тushuntirish ko‘pincha 
tayyorlovchi suhbat bog‘cha-maktab shaklida olib boriladi. Kitob bilan ishlash, 
odatda, o‘qituvchi rahbarligida o‘tadi, ammo yil oxirigacha bolalarni kitob bo‘yicha 
ba’zi topshiriqlarni mustaqil bajarishga o‘rgatish kerak (misollarni yechish, uncha 
qiyin bo‘lmagan kichik matnli masalalarni yechish). 
Bog‘cha-maktab o‘quvchilari bilan mashg‘ulotlarni tashkil qilishning muhim 
talablaridan biri shunday sharoit yaratishdan iboratki, bu sharoitda bolalar 
faoliyatlarining turi o‘z vaqtida almashtirilishi va bajarilayotgan topshiriqlarning 
xilma-xil bo‘lishi ta’minlanishi kerak (kuzatishlar, didaktik materiallar bilan amaliy 
savollariga javob berishdangina iborat bo‘lmasdan, unda kerakli so‘z va ifodalarni o‘z ichiga olgan hikoyani ravon tasvirlashi muhimdir (masalan, predmetlarning xossalarini o‘rganishda, xususan, ularning ranglarini farq qilishga o‘rgatishda, rangning nomini, tevarak-atrofdagi predmetlarning ranglarini aytishdan tashqari o‘quvchilarga o‘zlari biladigan mevalar va sabzavotlar haqida gapirib berishni, bunda ularning ranglarini aytishni taklif qilish mumkin va hokazo). Matematika darslarida beriladigan topshiriq va mashqlarning mazmunida bolalarga tanish kitob, ertak va multfilmlarning qahramonlari qatnashsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Mashg‘ulotlar metodikasi va mashg‘ulotlarni tashkil qilish. Darsda matematika mashg‘ulotlariga qiziqish uyg‘otuvchi musobaqa elementlarini o‘z ichiga olgan didaktik o‘yinlarga ko‘proq o‘rin berish kerak. Bular boshlang‘ich maktabda matematika o’qitish tajribasidan ma’lum bo‘lgan didaktik o‘yinlar («Jim», «Zinapoya», «Estafeta») bo‘lishi mumkin, bu o‘yinlarni o‘ynashda sinf kollektivi odatda ikkita komandaga bo‘linadi yoki ikki o‘quvchi tomonidan o‘ynaladi. Bunday o‘yinlarni shunday tashkil qilish muhimki, bolalar ba’zan «o‘qituvchi» rolida bo‘lib qolishsin, ya’ni to‘g‘ri bajarilganlikni tekshiradigan bo‘lishsin yoki o‘zlari topshiriqlar berishsin (bolalar o‘yin paytida rollari bilan almashinib tursin). Bolalar o‘z mohiyatiga ko‘ra qiziqarli bo‘lgan maxsus tanlangan mantiqiy mashqlarni katta qiziqish bilan tahlil qila oladilar. Mantiqiy mashqlar, o‘yinlar, didaktik material bilan amaliy ishlar, bosma asosli daftar bilan amaliy ishlar darsda nisbatan katta o‘rin olishi kerak, ammo bular bilan bir qatorda o’qitishning oddiy metodlaridan ham foydalaniladi, bu metodlar ham qaralayotgan holda ma’lum xususiyatga ega. Masalan, bog‘cha-maktab o‘quvchilari bilan ishlashda uzoq tushuntirishlar bo‘lmasligi kerak. Тushuntirish ko‘pincha tayyorlovchi suhbat bog‘cha-maktab shaklida olib boriladi. Kitob bilan ishlash, odatda, o‘qituvchi rahbarligida o‘tadi, ammo yil oxirigacha bolalarni kitob bo‘yicha ba’zi topshiriqlarni mustaqil bajarishga o‘rgatish kerak (misollarni yechish, uncha qiyin bo‘lmagan kichik matnli masalalarni yechish). Bog‘cha-maktab o‘quvchilari bilan mashg‘ulotlarni tashkil qilishning muhim talablaridan biri shunday sharoit yaratishdan iboratki, bu sharoitda bolalar faoliyatlarining turi o‘z vaqtida almashtirilishi va bajarilayotgan topshiriqlarning xilma-xil bo‘lishi ta’minlanishi kerak (kuzatishlar, didaktik materiallar bilan amaliy  
 
ishlar, rasm solish, suhbatda qatnashish, daftarda mustaqil ish bajarish, kitob bilan 
ishlash. 
Shundan keyin kitob bilan ishlash o‘qituvchi rahbarligida boshlanadi, undan 
keyin esa boshqa sanoq materiallari bilan yana amaliy ishlar bajarishga o‘tiladi 
(masalan, masalalar tuzish uchun ko‘rsatmali rasmlardan foydalaniladi). Bundan 
keyin esa o‘qituvchi doskada tushuntirgani bo‘yicha daftarda mustaqil ish bajariladi. 
Darsning borishida, o‘qituvchining xohishiga qarab, bolalarda charchash 
alomatlari sezishi bilanoq, jismoniy tarbiya daqiqalari o‘tkazish foydalidir, darsga 
bolalarning kayfiyatini ko‘taruvchi, masalan, hazil masalalar, qiziqarli, yorqin, 
g‘alati rasmlar, jadvallar va shu singari qiziqarli elementlarni kiritish foydalidir. Shu 
xildagi ba’zi materiallar darslik sahifalarida berilgan. 
Тa’limning 
o‘quv, 
tarbiyaviy 
rivojlantirish 
vazifalarini 
hal 
qilishga 
mashg‘ulotlarning butun tizimi bilan, ya’ni kuzatishlar, har xil didaktik 
materiallardan foydalanib amaliy ishlar o‘tkazish, darslik, bosma asosli daftar bilan 
ishlash va shu singarilar bilan erishiladi. Bunda asosiy qo‘llanma darslik hisoblanadi. 
Darslik bilan ishlash darsda ozgina vaqtni olsa-da, ammo aynan shu kurs tizimining 
izchilligini aniqlaydi, dastur talablarini aniqlashtiradi, kursning har bir masalasi 
qaysi darajada qaralayotganini ko‘rsatadi, ular qanday ketma-ketlikda o‘rganilishini 
ko‘rsatadi. 
Darslikni yaxshi bilish o‘qituvchiga kursni rivojlantirish mantiqini (mazmunni, 
ishni ba’zan esa uni tashkil qilishni, shu rejalash bosqichda foydalanilishi maqsadga 
muvofiq bo‘lgan ko‘rsatmalilik turlarini) tasavvur qila olishga yordam beradi. Shu 
sababli darslik xususiyatlarini chuqur bilib olish kerak. 
 «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash. 
1. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar ketma-ketligini erkin egallash. 0 sonining sonlar 
qatoridagi o‘rnini bilish. 
2. Ko‘rsatilgan sanoq tartibida berilgan guruhdagi predmetlarni sanash va uning 
har bir predmetining tartib raqamini aniqlash malakasini egallash. 
1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar qatorida har bir son qanday paydo bo‘lishini ongli 
ravishda o‘zlashtirish (sanoqda oldin keladigan songa 1 ni qo‘shish yoki keyin 
keladigan sondan 1 ni ayirish bilan hosil qilinadi). 
ishlar, rasm solish, suhbatda qatnashish, daftarda mustaqil ish bajarish, kitob bilan ishlash. Shundan keyin kitob bilan ishlash o‘qituvchi rahbarligida boshlanadi, undan keyin esa boshqa sanoq materiallari bilan yana amaliy ishlar bajarishga o‘tiladi (masalan, masalalar tuzish uchun ko‘rsatmali rasmlardan foydalaniladi). Bundan keyin esa o‘qituvchi doskada tushuntirgani bo‘yicha daftarda mustaqil ish bajariladi. Darsning borishida, o‘qituvchining xohishiga qarab, bolalarda charchash alomatlari sezishi bilanoq, jismoniy tarbiya daqiqalari o‘tkazish foydalidir, darsga bolalarning kayfiyatini ko‘taruvchi, masalan, hazil masalalar, qiziqarli, yorqin, g‘alati rasmlar, jadvallar va shu singari qiziqarli elementlarni kiritish foydalidir. Shu xildagi ba’zi materiallar darslik sahifalarida berilgan. Тa’limning o‘quv, tarbiyaviy rivojlantirish vazifalarini hal qilishga mashg‘ulotlarning butun tizimi bilan, ya’ni kuzatishlar, har xil didaktik materiallardan foydalanib amaliy ishlar o‘tkazish, darslik, bosma asosli daftar bilan ishlash va shu singarilar bilan erishiladi. Bunda asosiy qo‘llanma darslik hisoblanadi. Darslik bilan ishlash darsda ozgina vaqtni olsa-da, ammo aynan shu kurs tizimining izchilligini aniqlaydi, dastur talablarini aniqlashtiradi, kursning har bir masalasi qaysi darajada qaralayotganini ko‘rsatadi, ular qanday ketma-ketlikda o‘rganilishini ko‘rsatadi. Darslikni yaxshi bilish o‘qituvchiga kursni rivojlantirish mantiqini (mazmunni, ishni ba’zan esa uni tashkil qilishni, shu rejalash bosqichda foydalanilishi maqsadga muvofiq bo‘lgan ko‘rsatmalilik turlarini) tasavvur qila olishga yordam beradi. Shu sababli darslik xususiyatlarini chuqur bilib olish kerak. «O‘nlik» mavzusida sonlarni taqqoslash. 1. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar ketma-ketligini erkin egallash. 0 sonining sonlar qatoridagi o‘rnini bilish. 2. Ko‘rsatilgan sanoq tartibida berilgan guruhdagi predmetlarni sanash va uning har bir predmetining tartib raqamini aniqlash malakasini egallash. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar qatorida har bir son qanday paydo bo‘lishini ongli ravishda o‘zlashtirish (sanoqda oldin keladigan songa 1 ni qo‘shish yoki keyin keladigan sondan 1 ni ayirish bilan hosil qilinadi).  
 
4. Raqamlarni o‘qish va har bir raqamni (bosma yoki yozma) predmetlarning 
tegishli soniga mos  qo‘yish.  
5. Sonlarni taqqoslash malakasini (tegishli mashqlar >, <, = belgilaridan 
foydalanmay bajariladi) egallash. 
6. 2, 3, 4, 5 sonlarining ikki qo‘shiluvchidan iborat tarkibining hamma hollarini 
puxta o‘zlashtirish. 
7. Birni ketma-ket qo‘shish va  ayrish.  7+1+1,  7-1-1,  1 + 1, 3 - 2, 2 + 3 va 
hokazo ko‘rinishidagi eng sodda matematik yozuvlarni o‘qish va bunday yozuvlarni 
aniq illyustrasiyalar bilan ta’minlash. Тo‘la predmet ko‘rsatmalilik asosida tegishli 
masalalarni yechish va ularning yechimlarini «yozish» (1 + 1=2, 3 - 2=1, 2 + 3 = 5 
va hokazo). 
8. Doira, uchburchak, kvadratlarni bir-biridan farq qilish va atash. 
Bu yo‘nalishlarning har biri bo‘yicha ishlash metodikasini aniqlashtiramiz. 
1. Sonlar ketma-ketligini erkin egallash: 
a) bu ketma-ketlikni istalgan sondan boshlab to‘g‘ri va teskari tartibda aytish; 
b) sanoqda berilgan sondan keyingi, berilgan ikki son orasidagi, sanoqda 
berilgan sondan oldingi sonni ayta olish. 
Sonlar qatorini erkin egallash uchun mavzu bo‘yicha har bir darsda mazmuni 
bo‘yicha “ham, shakli bo‘yicha ham xilma-xil bo‘lgan mashqlarni bajarish zarur. 
2. Predmetlarni sanash malakasini shakllantirish oldingi darslarda boshlanadi. «1 
dan 10 gacha bo‘lgan sonlar» mavzusining vazifasi bu malakani uzil-kesil 
puxtalashdan iborat. Bunda shu narsa nazarda tutiladiki, bolalar predmetlar sanog‘ini 
har xil sharoitda bajarishni o‘rganib olishlari kerak, bunda sanash obyektlari 
nihoyatda xilma-xil (predmetlar, harakatlar, so‘zlar, bo‘g‘inlar, tovushlar va h. k.) 
bo‘lishi kerak. 
Predmetning tartib raqamini aniqlash malakasini egallashda bir predmetning o‘zi 
qanday sanash tartibida bajarilganligiga qarab (savol qanday ifodalanishiga qarab) 
har xil tartib raqami oladigan mashqlardan foydalanish muhimdir. 
Masalan: «Agar figuralar chapdan o‘ngga qarab sanalsa, katta qora doira sanoq 
bo‘yicha nechanchi bo‘ladi?  o‘ngdan chapga qarab sanalsa-chi? Agar katta 
doiralarniig o‘zlarinigina chapdan o‘ngga qarab sanalsa-chi?o‘ngdan chapga qarab 
sanalsa-chi?» 
4. Raqamlarni o‘qish va har bir raqamni (bosma yoki yozma) predmetlarning tegishli soniga mos qo‘yish. 5. Sonlarni taqqoslash malakasini (tegishli mashqlar >, <, = belgilaridan foydalanmay bajariladi) egallash. 6. 2, 3, 4, 5 sonlarining ikki qo‘shiluvchidan iborat tarkibining hamma hollarini puxta o‘zlashtirish. 7. Birni ketma-ket qo‘shish va ayrish. 7+1+1, 7-1-1, 1 + 1, 3 - 2, 2 + 3 va hokazo ko‘rinishidagi eng sodda matematik yozuvlarni o‘qish va bunday yozuvlarni aniq illyustrasiyalar bilan ta’minlash. Тo‘la predmet ko‘rsatmalilik asosida tegishli masalalarni yechish va ularning yechimlarini «yozish» (1 + 1=2, 3 - 2=1, 2 + 3 = 5 va hokazo). 8. Doira, uchburchak, kvadratlarni bir-biridan farq qilish va atash. Bu yo‘nalishlarning har biri bo‘yicha ishlash metodikasini aniqlashtiramiz. 1. Sonlar ketma-ketligini erkin egallash: a) bu ketma-ketlikni istalgan sondan boshlab to‘g‘ri va teskari tartibda aytish; b) sanoqda berilgan sondan keyingi, berilgan ikki son orasidagi, sanoqda berilgan sondan oldingi sonni ayta olish. Sonlar qatorini erkin egallash uchun mavzu bo‘yicha har bir darsda mazmuni bo‘yicha “ham, shakli bo‘yicha ham xilma-xil bo‘lgan mashqlarni bajarish zarur. 2. Predmetlarni sanash malakasini shakllantirish oldingi darslarda boshlanadi. «1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar» mavzusining vazifasi bu malakani uzil-kesil puxtalashdan iborat. Bunda shu narsa nazarda tutiladiki, bolalar predmetlar sanog‘ini har xil sharoitda bajarishni o‘rganib olishlari kerak, bunda sanash obyektlari nihoyatda xilma-xil (predmetlar, harakatlar, so‘zlar, bo‘g‘inlar, tovushlar va h. k.) bo‘lishi kerak. Predmetning tartib raqamini aniqlash malakasini egallashda bir predmetning o‘zi qanday sanash tartibida bajarilganligiga qarab (savol qanday ifodalanishiga qarab) har xil tartib raqami oladigan mashqlardan foydalanish muhimdir. Masalan: «Agar figuralar chapdan o‘ngga qarab sanalsa, katta qora doira sanoq bo‘yicha nechanchi bo‘ladi? o‘ngdan chapga qarab sanalsa-chi? Agar katta doiralarniig o‘zlarinigina chapdan o‘ngga qarab sanalsa-chi?o‘ngdan chapga qarab sanalsa-chi?»  
 
3. Olingan bilimlarni umumlashtirish, so‘ngra ularni yangi sonlarga tatbiq qilish 
uchun har bir yangi sonni qarash doimo ilgari o‘rganilgan sonlar qanday hosil 
bo‘lganidek savol albatta namoyish etish bilan kuzatilishi kerak. 
Yangi sonlar bilan tanishtirilgan sari bunday savollarni qo‘yish va ularga javob 
berishda bolalarning hissasi ortib borishi kerak. Bu xil mashqlar natijasida (agar bu 
xil mashqlar har bir sonni o‘rganishda tizimli ravishda  o‘tkazib turilsa) bolalar 
umuman har bir son oldingi songa 1 ni qo‘shish (shunga o‘xshash har bir son o‘zidan 
keyingi sondan 1 ni ayirish) bilan hosil qilinishi mumkin, degan xulosaga keltirilishi 
kerak 
Bu xil mashqlarni bajarishda «sonli zina» yaxshi mos keladigan illyustrasiya 
hisoblanadi, «sonli zina» lar darslik sahifalarida ham (topshiriqlarni har 
xillashtirishgina emas, balki ularni murakkablashtirish uchun ham har xil 
variantlarda), o‘qituvchining jadvallarida ham berilishi mumkin. 
4. Har bir yangi sonni o‘rganishda bolalar tegishli raqam - bosma va yozma 
raqam bilan tanishadilar. Ular raqamlarni farq qilishni, tanish raqamlari» boshqalari 
ichidan ajratishni o‘rganib olishlari kerak, masalan, 5 sonini o‘rganishda o‘qituvchi 
katakli taxtachaga 1, 3, 5, 6, 7, 2 raqamlarini va terib qo‘yadi va bolalarga 5 
raqamini^ 2 raqamini ko‘rsatishni taklif qiladi (hamma tanish raqamlarni o‘qish va 
ko‘rsatishni taklif qiladi va hokazo). 
10 ichida ayirishning bolalar uchun yangi bo‘lgan qiynroq hollari bilan 
tanishtirishning darslikda berilgan tizimi 6, 7, 8, 9, 10 sonlari tarkibini bilishi uzil-
kesil puxtalash uchun yaxshi shart-sharoit yaratadi. Mavzu bo‘yicha qar bir darsda 
ish bu sonlardan har birining tarkibini yuqorida ko‘rsatilgandek, takrorlashdan 
boshlanib, sonlar tarkibini bilganlikni puxtalash bilan tamomlanishi kerak. Bunda 
o‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchining son tarkibini qatorasiga va tanlab-tanlab 
ayta oladigan bo‘lishiga erishishdan iborat. Shu maqsadda qaralayotgan har bir 
sonning tarkibidan iborat yig‘ma jadvallardan, topshiriqlardan foydalaniladi, oxirgi 
xil mashqlarda berilgan son ajralishi kerak bo‘lgan ikki sondan biri bo‘ladi. 
qaralayotgan darslarda sonlar tarkibini illyustrasiyalashning bolalarga  ilgari tanish 
bo‘lgan usullarini eslash foydalidir. 
Masalalar ustida ishlash bolalarda masala matnida berilganlarni mustaqil tahlil 
qilish va amal tanlashni asoslab berish malakalarini tarkib toptirishga katta e’tibor 
3. Olingan bilimlarni umumlashtirish, so‘ngra ularni yangi sonlarga tatbiq qilish uchun har bir yangi sonni qarash doimo ilgari o‘rganilgan sonlar qanday hosil bo‘lganidek savol albatta namoyish etish bilan kuzatilishi kerak. Yangi sonlar bilan tanishtirilgan sari bunday savollarni qo‘yish va ularga javob berishda bolalarning hissasi ortib borishi kerak. Bu xil mashqlar natijasida (agar bu xil mashqlar har bir sonni o‘rganishda tizimli ravishda o‘tkazib turilsa) bolalar umuman har bir son oldingi songa 1 ni qo‘shish (shunga o‘xshash har bir son o‘zidan keyingi sondan 1 ni ayirish) bilan hosil qilinishi mumkin, degan xulosaga keltirilishi kerak Bu xil mashqlarni bajarishda «sonli zina» yaxshi mos keladigan illyustrasiya hisoblanadi, «sonli zina» lar darslik sahifalarida ham (topshiriqlarni har xillashtirishgina emas, balki ularni murakkablashtirish uchun ham har xil variantlarda), o‘qituvchining jadvallarida ham berilishi mumkin. 4. Har bir yangi sonni o‘rganishda bolalar tegishli raqam - bosma va yozma raqam bilan tanishadilar. Ular raqamlarni farq qilishni, tanish raqamlari» boshqalari ichidan ajratishni o‘rganib olishlari kerak, masalan, 5 sonini o‘rganishda o‘qituvchi katakli taxtachaga 1, 3, 5, 6, 7, 2 raqamlarini va terib qo‘yadi va bolalarga 5 raqamini^ 2 raqamini ko‘rsatishni taklif qiladi (hamma tanish raqamlarni o‘qish va ko‘rsatishni taklif qiladi va hokazo). 10 ichida ayirishning bolalar uchun yangi bo‘lgan qiynroq hollari bilan tanishtirishning darslikda berilgan tizimi 6, 7, 8, 9, 10 sonlari tarkibini bilishi uzil- kesil puxtalash uchun yaxshi shart-sharoit yaratadi. Mavzu bo‘yicha qar bir darsda ish bu sonlardan har birining tarkibini yuqorida ko‘rsatilgandek, takrorlashdan boshlanib, sonlar tarkibini bilganlikni puxtalash bilan tamomlanishi kerak. Bunda o‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchining son tarkibini qatorasiga va tanlab-tanlab ayta oladigan bo‘lishiga erishishdan iborat. Shu maqsadda qaralayotgan har bir sonning tarkibidan iborat yig‘ma jadvallardan, topshiriqlardan foydalaniladi, oxirgi xil mashqlarda berilgan son ajralishi kerak bo‘lgan ikki sondan biri bo‘ladi. qaralayotgan darslarda sonlar tarkibini illyustrasiyalashning bolalarga ilgari tanish bo‘lgan usullarini eslash foydalidir. Masalalar ustida ishlash bolalarda masala matnida berilganlarni mustaqil tahlil qilish va amal tanlashni asoslab berish malakalarini tarkib toptirishga katta e’tibor  
 
beradi. Bolalarni har xil turdagi masalalarni, har bir masalaning uni yechishda amal 
tanlashda aks etadigan xususiyatlarini belgilashni o‘rganib olishlarini nazarda tutib, 
qarshi qo‘yish va taqqoslash  bo‘yicha mashq qildirish kerak. 
Santimetr bilan ishlash va chizg‘ich yordamida o‘lchash davom ettiriladi. 
Тegishli malaka va qo‘nikmalarni mustaqkamlash maqsadida santimetrli 
bo‘limlarga ega chizqich yordamida kesmalarni o‘lchash va taqqoslash bo‘yicha 
amaliy ishlar bajariladi. 
Sonlar ketma-ketligini o‘zlashtirish ishi butun ikkinchi yarim yillik davomida 
olib borilishi kerak. Bu ish qaralayotgay mavzu bo‘yicha darslarda ham davom 
ettirilishi kerak. 
1.  “Yuzlik” mavzusi  kursining eng katta mavzularidan biri.  Ikki xonali  
sonlarni nomerlashni  va ular ustida arifmetik  amallar bajarishni  quyidagi 
sabablarga  ko’ra aloxida qilib ajratilgan. 
 Birinchidan, bu yerda o’quvchilarda birinchi tarkibli  sanoq birligi-o’nlik 
to’g’risida  tushuncha shakllanadi. Shuning uchn ikki xonali  sonlarni og’zaki  va 
yozma  nomerlashni o’zlashtirsh  istalgan ko’p xonali sonlarni nomerlashni  
o’rganishda zaruriy bosqich bo’lib hisoblanadi.  
Ikkinchidan, o’quvchilar  100 ichida sonlar  ustida arifmetik amallarni  o’rganar 
ekanlar og’zaki hisoblashning asosiy usullarini  egallaydilar va shu  bilan  birga  
ularning asosida  yotuvchi  arifmetik amallar xossalarini o’zlashtiradilar.  (3+9=9+3,  
40+16=40+(10+6)= =(40+10)+6,   14∙3=(10+4) ∙3=10∙3+4∙3 va    boshq).  Shunday  
qilib ikki xonali  sonlar  ustida amallarni  o’rganish bolalarda  nazariy  bilimlar  va 
hisoblash malakalalarini  shakllantirishning  ma’lum  bosqichidan iboratdir.  
Uchinchidan 100 ichidagi sonlar ustidagi  arifmetik  amalarni  o’rganish  
jarayonida o’quvchilar qo’shish jadvali va ko’paytirish  jadvalini yod oladilar.  
Qo’shish  va ko’paytirishning  jadval hollarni  puxta bilish  og’zaki  emas,  balki  
yozma hisoblashlar malakasini  egallash  uchun bazadir.  Shunday  qilib “Yuzlik” 
mavzusida  amallarni o’rganish o’quvchilarni  kelgusida hisoblashning  yozma 
usullarini qarashga tayyorlaydi.  
Mazkur mavzuda quyidagi masalalar o’rganiladi: 100 ichida sonlarni  nomerlash, 
qo’shish  va ayirish, ko’paytirish  va bo’lish.      Arifmetik  amallarni  o’rganish bilan  
uzviy bog’lanishda  sodda  va tarkibli masalalarni yechishga o’rgatiladi.  
beradi. Bolalarni har xil turdagi masalalarni, har bir masalaning uni yechishda amal tanlashda aks etadigan xususiyatlarini belgilashni o‘rganib olishlarini nazarda tutib, qarshi qo‘yish va taqqoslash bo‘yicha mashq qildirish kerak. Santimetr bilan ishlash va chizg‘ich yordamida o‘lchash davom ettiriladi. Тegishli malaka va qo‘nikmalarni mustaqkamlash maqsadida santimetrli bo‘limlarga ega chizqich yordamida kesmalarni o‘lchash va taqqoslash bo‘yicha amaliy ishlar bajariladi. Sonlar ketma-ketligini o‘zlashtirish ishi butun ikkinchi yarim yillik davomida olib borilishi kerak. Bu ish qaralayotgay mavzu bo‘yicha darslarda ham davom ettirilishi kerak. 1. “Yuzlik” mavzusi kursining eng katta mavzularidan biri. Ikki xonali sonlarni nomerlashni va ular ustida arifmetik amallar bajarishni quyidagi sabablarga ko’ra aloxida qilib ajratilgan. Birinchidan, bu yerda o’quvchilarda birinchi tarkibli sanoq birligi-o’nlik to’g’risida tushuncha shakllanadi. Shuning uchn ikki xonali sonlarni og’zaki va yozma nomerlashni o’zlashtirsh istalgan ko’p xonali sonlarni nomerlashni o’rganishda zaruriy bosqich bo’lib hisoblanadi. Ikkinchidan, o’quvchilar 100 ichida sonlar ustida arifmetik amallarni o’rganar ekanlar og’zaki hisoblashning asosiy usullarini egallaydilar va shu bilan birga ularning asosida yotuvchi arifmetik amallar xossalarini o’zlashtiradilar. (3+9=9+3, 40+16=40+(10+6)= =(40+10)+6, 14∙3=(10+4) ∙3=10∙3+4∙3 va boshq). Shunday qilib ikki xonali sonlar ustida amallarni o’rganish bolalarda nazariy bilimlar va hisoblash malakalalarini shakllantirishning ma’lum bosqichidan iboratdir. Uchinchidan 100 ichidagi sonlar ustidagi arifmetik amalarni o’rganish jarayonida o’quvchilar qo’shish jadvali va ko’paytirish jadvalini yod oladilar. Qo’shish va ko’paytirishning jadval hollarni puxta bilish og’zaki emas, balki yozma hisoblashlar malakasini egallash uchun bazadir. Shunday qilib “Yuzlik” mavzusida amallarni o’rganish o’quvchilarni kelgusida hisoblashning yozma usullarini qarashga tayyorlaydi. Mazkur mavzuda quyidagi masalalar o’rganiladi: 100 ichida sonlarni nomerlash, qo’shish va ayirish, ko’paytirish va bo’lish. Arifmetik amallarni o’rganish bilan uzviy bog’lanishda sodda va tarkibli masalalarni yechishga o’rgatiladi.  
 
2. Ikkinchi o`nlikning aloxida kontsеntirga ajratib o`rganilishning sabablari 
quyidagicha: 
1) O`quvchilar sonining o`nli tarkibi to`g’risida dastlabki tushunchaga еga 
bo`ladilar;bu yеrda ular birinchi marta o`nlik bilan yangi sanoq birligi sifatida 
tanishadilar. 
2) Bir xonali butun sonlar ustida qo`shish va ayirish amallari aslida ikkinchi 
o`nlikda tugallanadi,chunki masalan 100ichida qo`shish va ayirish ikkinchi o`nlik 
kontsеntirida qo`llaniladigan usullar  yordamida bajariladi:35+23=3 o`nl 
+2o`nl+5+8=5o`nl =13=63, 46-28=46-(20+8),46-20=26, 26-8=26-(6+2); 26-6=20, 
20-2=18.Bu kontsеntirda o`quvchilar amallarni bajarish uchun bi rinchi marta 
sonning o`nli tarkibidan foydalaniladi. 
3) qo`shish va ayirish jadvali birinchi ikkita o`nlik chеgarasida tugaydi.  
Ikkinchi o`nlik sonlarini nomеrlashni o`rganishga tayyorgarlik ishi”Birinchi 
o`nlik” tеmasi matеrialini takrorlash chog’ida o`tkaziladi. Ana shu maqsadda 
narsalarni o`nlikdan o`tib sanashga doir mashqlar kiritiladi (I qatorda nеchta 
o`quvchi bor II qatorda-chi. Sinfda hammasi bo`lib qancha o`quvchi bor va h. k.) 
Bolalarning birlarni sanashdan o`tishlariga yordam bеrish uchun narsalar guruhlarini 
(tuflilar jufti, tugmachalar uchligi, knopkalar bеshligi va h. k.) sanashga doir bir 
nеchta mashq kiritish foydalidir.Tayyorgarlik mashqlari sifatida ikkinchi o`nlik 
sonlarining nomitni aytishdan ham foydalaniladi: sanoqda ikkidan kеyin qaysi son 
aytiladi, o`n ikkidan kеyinchi  Bеshdan oldin, o`nbеshdan oldinchi  3ga 1ni qo`shsak-
chi nеcha hosil bo`ladiq 13ga 1ni qo`shsakchiq qaysi son 5dan 1ta kichik va h.k. 
Bundan mashqlar, ularni sinfdagi ayrim o`quvchilargina yеcha olishlariga qaramay, 
barcha bolalarni birinchi o`nlikdan kеyin sonlar mavjud, ular ko`p va bu sonlarning 
kеtma-kеt  kеlishiga qarab nomlanishida bolalarga tanish bo`lgan sonlar nomi bilan 
o`xshashlik mavjudligiga ishontiradi. 
Bolalar birinchi o`nlikni o`rganish choqda taqqoslanayotgan sonlarning qaysi 
biri katta,qaysinisi,kichik еkanini aniqlashni o`rgangan еdilar.Birinchi o`nlik 
kеsmasida sonlarni taqqoslash bilan bir qatorda o`qituvchi bu bilimlarni 20 ichida 
tatbiq qilishga “qo`llanishi” kеrak. Bunday savollar xam bеrish mumkun:”qaysi son 
katta:4mi yoki 5miq Toping-chi qaysi son katta:14mi yoki15miq 
2. Ikkinchi o`nlikning aloxida kontsеntirga ajratib o`rganilishning sabablari quyidagicha: 1) O`quvchilar sonining o`nli tarkibi to`g’risida dastlabki tushunchaga еga bo`ladilar;bu yеrda ular birinchi marta o`nlik bilan yangi sanoq birligi sifatida tanishadilar. 2) Bir xonali butun sonlar ustida qo`shish va ayirish amallari aslida ikkinchi o`nlikda tugallanadi,chunki masalan 100ichida qo`shish va ayirish ikkinchi o`nlik kontsеntirida qo`llaniladigan usullar yordamida bajariladi:35+23=3 o`nl +2o`nl+5+8=5o`nl =13=63, 46-28=46-(20+8),46-20=26, 26-8=26-(6+2); 26-6=20, 20-2=18.Bu kontsеntirda o`quvchilar amallarni bajarish uchun bi rinchi marta sonning o`nli tarkibidan foydalaniladi. 3) qo`shish va ayirish jadvali birinchi ikkita o`nlik chеgarasida tugaydi. Ikkinchi o`nlik sonlarini nomеrlashni o`rganishga tayyorgarlik ishi”Birinchi o`nlik” tеmasi matеrialini takrorlash chog’ida o`tkaziladi. Ana shu maqsadda narsalarni o`nlikdan o`tib sanashga doir mashqlar kiritiladi (I qatorda nеchta o`quvchi bor II qatorda-chi. Sinfda hammasi bo`lib qancha o`quvchi bor va h. k.) Bolalarning birlarni sanashdan o`tishlariga yordam bеrish uchun narsalar guruhlarini (tuflilar jufti, tugmachalar uchligi, knopkalar bеshligi va h. k.) sanashga doir bir nеchta mashq kiritish foydalidir.Tayyorgarlik mashqlari sifatida ikkinchi o`nlik sonlarining nomitni aytishdan ham foydalaniladi: sanoqda ikkidan kеyin qaysi son aytiladi, o`n ikkidan kеyinchi Bеshdan oldin, o`nbеshdan oldinchi 3ga 1ni qo`shsak- chi nеcha hosil bo`ladiq 13ga 1ni qo`shsakchiq qaysi son 5dan 1ta kichik va h.k. Bundan mashqlar, ularni sinfdagi ayrim o`quvchilargina yеcha olishlariga qaramay, barcha bolalarni birinchi o`nlikdan kеyin sonlar mavjud, ular ko`p va bu sonlarning kеtma-kеt kеlishiga qarab nomlanishida bolalarga tanish bo`lgan sonlar nomi bilan o`xshashlik mavjudligiga ishontiradi. Bolalar birinchi o`nlikni o`rganish choqda taqqoslanayotgan sonlarning qaysi biri katta,qaysinisi,kichik еkanini aniqlashni o`rgangan еdilar.Birinchi o`nlik kеsmasida sonlarni taqqoslash bilan bir qatorda o`qituvchi bu bilimlarni 20 ichida tatbiq qilishga “qo`llanishi” kеrak. Bunday savollar xam bеrish mumkun:”qaysi son katta:4mi yoki 5miq Toping-chi qaysi son katta:14mi yoki15miq  
 
Ikkinchi o`nlik sonlarni og`zaki nomеrlashni o`rganish o`nlik haqidagi 
tushunchalarni shakllantirish boshlanadi. O`qituvchi cho`plarni 10 tadan qilib 
bog’lab, birlardan qanday qilib o`nlar hosil bo`lishini ko`rsatadi.Bunday mashqlarni 
bolalar xam bajaradilar, so`ngra ular o`nliklarni sanaydilar, qo`shadilar va 
ayiradilar.Masalan:mana bu qatorda nеchta 10talik cho`plarni bog`ladilar. Stol 
ustiga mеndagiga qaraganda uchta ko`p o`ntalik cho`p qo`ying; quyidagi masalani 
yеching: 5ta o`ntalik tuxumlar sotib olindi,2 ta o`ntalik tuxumlar ishlatildi:nеchta 
o`ntalik tuxum qoldi Misollarni yeching: 7o`nl.-4o`nl., 5o`nl+4o`nl. va h.k. Bolalar 
bunday mashqlarni bajarish natijasida o`ntaliklarni (o`nlarni) oddiy birlik (bir)lar 
kabi sanash, qo`shish va ayirish mumkinligi to`qrisida xulosa  chiqaradilar. 
So`ngra birlar va o`nlarni sanash asosida 11-20 sonlarning xosil bo`lishi qaraladi 
va ularning nomlari tushuntiriladi.  
 O`qituvchi: Bu еrda 1 ta o`ntalik yoki 10 ta cho`p bor. Sanoqda 10 dan kеyin 
kеladigan son qanday xosil qilinadiq 
O`quvchi: o`nga bir qo`shiladi. 
O`qituvchi:qaranglar, o`ntalik ustiga 1 ta cho`p qo`yaman-o`n va bir bo`ladi. 
Cho`plar nеchta bo`ldi?                 
              O`quvchi:hammasi bo`lib 11 ta cho`p. 
               O`qituvchi: O`n bir sonida nеchta o`ntalik (o`n) va nеchta bir borq         
               O`quvchi: Bitta o`nlik va bitta bir.  
               O`qituvchi: Sanoqda 11 sonidan kеyin kеladigan sonni qanday hosil 
qilish mumkin 
              O`quvchi: O`n birga birni qo`shish kеrak.           
              O`qituvchi: Yana bitta cho`p qo`shamiz. Cho`plar hammasi nеchta 
bo`ldi 
Navbatdagi sonlar ustiga ham shunday ishlar olib boriladi,              natijada 
bolalar ikkinchi o`nlik sonlari tarkibi bilan va sanoqda                                       ularning 
kеlish tartibini o`zlashtiradilar. 
Yozma nomеrlash 
 Birinchi o’nlikdan o’tib yozma nomеrlash sanoqda birliklarni unli guruhlash va 
raqamlarning turgan urniga ko’ra qiymati printsinini qo’llashga asoslangan. Ulardan 
ongli foydalanish uchun sonni xona sonlariga (qo’shiluvchilariga) ajratishni bilish 
Ikkinchi o`nlik sonlarni og`zaki nomеrlashni o`rganish o`nlik haqidagi tushunchalarni shakllantirish boshlanadi. O`qituvchi cho`plarni 10 tadan qilib bog’lab, birlardan qanday qilib o`nlar hosil bo`lishini ko`rsatadi.Bunday mashqlarni bolalar xam bajaradilar, so`ngra ular o`nliklarni sanaydilar, qo`shadilar va ayiradilar.Masalan:mana bu qatorda nеchta 10talik cho`plarni bog`ladilar. Stol ustiga mеndagiga qaraganda uchta ko`p o`ntalik cho`p qo`ying; quyidagi masalani yеching: 5ta o`ntalik tuxumlar sotib olindi,2 ta o`ntalik tuxumlar ishlatildi:nеchta o`ntalik tuxum qoldi Misollarni yeching: 7o`nl.-4o`nl., 5o`nl+4o`nl. va h.k. Bolalar bunday mashqlarni bajarish natijasida o`ntaliklarni (o`nlarni) oddiy birlik (bir)lar kabi sanash, qo`shish va ayirish mumkinligi to`qrisida xulosa chiqaradilar. So`ngra birlar va o`nlarni sanash asosida 11-20 sonlarning xosil bo`lishi qaraladi va ularning nomlari tushuntiriladi. O`qituvchi: Bu еrda 1 ta o`ntalik yoki 10 ta cho`p bor. Sanoqda 10 dan kеyin kеladigan son qanday xosil qilinadiq O`quvchi: o`nga bir qo`shiladi. O`qituvchi:qaranglar, o`ntalik ustiga 1 ta cho`p qo`yaman-o`n va bir bo`ladi. Cho`plar nеchta bo`ldi? O`quvchi:hammasi bo`lib 11 ta cho`p. O`qituvchi: O`n bir sonida nеchta o`ntalik (o`n) va nеchta bir borq O`quvchi: Bitta o`nlik va bitta bir. O`qituvchi: Sanoqda 11 sonidan kеyin kеladigan sonni qanday hosil qilish mumkin O`quvchi: O`n birga birni qo`shish kеrak. O`qituvchi: Yana bitta cho`p qo`shamiz. Cho`plar hammasi nеchta bo`ldi Navbatdagi sonlar ustiga ham shunday ishlar olib boriladi, natijada bolalar ikkinchi o`nlik sonlari tarkibi bilan va sanoqda ularning kеlish tartibini o`zlashtiradilar. Yozma nomеrlash Birinchi o’nlikdan o’tib yozma nomеrlash sanoqda birliklarni unli guruhlash va raqamlarning turgan urniga ko’ra qiymati printsinini qo’llashga asoslangan. Ulardan ongli foydalanish uchun sonni xona sonlariga (qo’shiluvchilariga) ajratishni bilish  
 
kеrak (15—bu 10 va 5 yoki 1 ta unlik va 5 ta birlik), buni esa bolalar ogzaki 
nomеrlashni urganishda urgangan edilar. Ikki xonali sonni raqamlar bilan 
bеlgilashda raqamlarning urni abak — ikki kator chuntaklari bulgan jadvallar 
yordamida tushuntiriladi: abakning yuqoriqatorida alohida cho’plar va o’ntaliklar 
uchun, pastdagi qatorda raqamlar uchun chuntaklar mavjud .Kеyinroq, ana shu 
maqsadda «o’nlar» va «birlar» yozuvli xonalar jadvalidan, shuningdеk, ikkita 
harakatlanuvchi raqamlar qatori mavjud jadvaldan foydalaniladi (bu jadvalni 1 sinf 
matеmatika darsligidagi ilovadan foydalanib bolalarning o’zlari yasab olishlar 
mumkin) (40- rasm). 
O’qituvchi ikki xonali sonning yozilishini tushuntirishga kirishar ekan, 
yuqoridagi cho’ntakka cho’plarni soladi, bolalar esa birlar va o’nlar sonlarini 
raqamlar bilan bеlgilab, mos xolda pastdagi chuntaklarga soladilar, va aksincha. 10 
va 20 sonlar yozuvi alohida qaraladi: 1(2) raqami — sonda 1 ta (2 ta) o’nlik borligini 
bildiradi, 0 raqami sonda birlar yo’qligini bildiradi. Kuzatishlar natijasida 
bolalarning o’zlari mustaqil xulosa chiqaradilar: o’ngdan chapga tomon 
hisoblaganda birinchi o’rniga birlar, ikkinchi uringa o’nlar yoziladi. Boshlangich 
paytda bolalar sonlar tarkibini tahlil kilishlari va raqamning qiymati uning o’rniga 
bog’liqligi printsipini o’zlashtirishlarini yеngillatish uchun ularga sonlarni xonalar 
jadvaliga yozishga imkon bеriladi, bu jadval doskada tayyor holda chizilgan bulib, 
sonni yozishda raqamlar bir-biriga yakin turishi kеrak va yozuv yagona son sifatida 
idrok etilishi kеrak. Kеyinroq, sonlar o’qituvchining yoki o’quvchining diktovkasi 
ostida jadvalsiz yoziladi (sonlar yozilgan kartochkalar bеriladi). Bunda xalk 
xo’jaligimizning yutuqlarini ifodalovchi son ma'lumotlarni, mahalliy va tarixiy 
matеriallarni, xayvonlarning nеcha yil xayot kеchirishi tugrisidagi ma'lumotlarni, 
sport yutuqlari ko’rsatkichlari va boshkalarni tavsiya etish kеrak. Yozma 
nomеrlashni o’zlashtirishga sonlarni o’qish va yozish mashqlaridan tashkari 
raqamning urniga ko’ra kiymatini aniklashga doir maxsus mashqlar imkon bеradi: 
quyidagi sonlar yozuvida har bir raqam nimani bildirishini tushuntiring: 12, 20, 11, 
10, 19. 
Bolalar cho’plarni o’nta –o’nta qilib bog’lab sanaydilar: bitta o’ntalik, ikkita 
o’ntalik, va hk.     Ular ustida turli amallar bajaradilar  (o’ntaliklarni qo’shadilar, olib 
qo’yadilar), boshqa miqdorda o’ntaliklar   hosil qiladilar.  
kеrak (15—bu 10 va 5 yoki 1 ta unlik va 5 ta birlik), buni esa bolalar ogzaki nomеrlashni urganishda urgangan edilar. Ikki xonali sonni raqamlar bilan bеlgilashda raqamlarning urni abak — ikki kator chuntaklari bulgan jadvallar yordamida tushuntiriladi: abakning yuqoriqatorida alohida cho’plar va o’ntaliklar uchun, pastdagi qatorda raqamlar uchun chuntaklar mavjud .Kеyinroq, ana shu maqsadda «o’nlar» va «birlar» yozuvli xonalar jadvalidan, shuningdеk, ikkita harakatlanuvchi raqamlar qatori mavjud jadvaldan foydalaniladi (bu jadvalni 1 sinf matеmatika darsligidagi ilovadan foydalanib bolalarning o’zlari yasab olishlar mumkin) (40- rasm). O’qituvchi ikki xonali sonning yozilishini tushuntirishga kirishar ekan, yuqoridagi cho’ntakka cho’plarni soladi, bolalar esa birlar va o’nlar sonlarini raqamlar bilan bеlgilab, mos xolda pastdagi chuntaklarga soladilar, va aksincha. 10 va 20 sonlar yozuvi alohida qaraladi: 1(2) raqami — sonda 1 ta (2 ta) o’nlik borligini bildiradi, 0 raqami sonda birlar yo’qligini bildiradi. Kuzatishlar natijasida bolalarning o’zlari mustaqil xulosa chiqaradilar: o’ngdan chapga tomon hisoblaganda birinchi o’rniga birlar, ikkinchi uringa o’nlar yoziladi. Boshlangich paytda bolalar sonlar tarkibini tahlil kilishlari va raqamning qiymati uning o’rniga bog’liqligi printsipini o’zlashtirishlarini yеngillatish uchun ularga sonlarni xonalar jadvaliga yozishga imkon bеriladi, bu jadval doskada tayyor holda chizilgan bulib, sonni yozishda raqamlar bir-biriga yakin turishi kеrak va yozuv yagona son sifatida idrok etilishi kеrak. Kеyinroq, sonlar o’qituvchining yoki o’quvchining diktovkasi ostida jadvalsiz yoziladi (sonlar yozilgan kartochkalar bеriladi). Bunda xalk xo’jaligimizning yutuqlarini ifodalovchi son ma'lumotlarni, mahalliy va tarixiy matеriallarni, xayvonlarning nеcha yil xayot kеchirishi tugrisidagi ma'lumotlarni, sport yutuqlari ko’rsatkichlari va boshkalarni tavsiya etish kеrak. Yozma nomеrlashni o’zlashtirishga sonlarni o’qish va yozish mashqlaridan tashkari raqamning urniga ko’ra kiymatini aniklashga doir maxsus mashqlar imkon bеradi: quyidagi sonlar yozuvida har bir raqam nimani bildirishini tushuntiring: 12, 20, 11, 10, 19. Bolalar cho’plarni o’nta –o’nta qilib bog’lab sanaydilar: bitta o’ntalik, ikkita o’ntalik, va hk. Ular ustida turli amallar bajaradilar (o’ntaliklarni qo’shadilar, olib qo’yadilar), boshqa miqdorda o’ntaliklar hosil qiladilar.  
 
3.Shundan so’ng yahlit o’ntaliklarning nomlarini o’rganishga kirishadilar.  
Bitta o’nlik oling.  Unda nechta cho’p bor? (o’n ta )  ikkita o’nlik oling.  Unda 
nechta cho’p bor? ( yigirmata ) 
Yana bitta o’nlik qo’shamiz. Hammasi bo’lib nechta o’nlik ajratdik?  (uchta 
o’nlik).  Uchinchi o’nlikni  to’plamdan chiqarib olamiz, nechta alohida cho’plarni 
hosil qilamiz?  (10).  Bu cho’plarni bittalab yigirmaga qo’shamiz.  Bolalar siz esa 
ovoz chiqarib nechta  hosil bolganini aytib turinglar  (21, 22…30).  Demak, uchta 
o’nlik- bu o’ttizta birlikdir  (sonni  doskaga yozib, hamma jo’rligida o’qish mumkin).   
Keyin  yana bitta   o’nlik surib qo’yiladi.  40 hosil bo’ladi va hk           
100 soni bilan tanishtirishda  o’qituvchi o’nta-o’nta qilib    bog’langan o’nliklarni 
bittalab qo’yib chiqadi,  bolalar esa o’qiydilar:  o’n yigirma ….. to’qson, yuz).  
O’qituvchi   bu dastalarni birlashtirib  uning ostiga yuz soni yozilgan ramka qo’yadi 
(yoki doskaga yuz sonini yozadi). Boalalar ko’ring, yuz soni qanday yoziladi.  Bu 
yerda hammasi bo’lib,  nechta raqam bor?  ( uch)  qanday sonlar (1,0,0).  Bu yerda 
o’nta o’nlik bor (qo’li bilan ko’rsatadi),  shuning uchun ham sonda 10 va o’ng 
tomonda nol qo’shib yozilgan.   
So’ngra bolalar stollariga  qo’yib chiqqan  10 ta bog’lam  cho’plar (gugurt 
cho’plari) qarab chiqiladi,  o’nta  o’ntalik  bitta yuzlikni hosil qilishi yana  
takrorlanadi (yozish mumkin: 1 yuzlik = 10 ta o’nl.) Chaproqda  9 ta bog’lam  
qo’yiladi (Bolalar: 9 ta bog’lam, 9 ta o’nl.-bu 90 soni), oxirgi bog’lam  yechiladi va 
bolalar bittalab sanaydilar: 91,92…99,100 (doskada birinchi yozuv tagiga 1 
yuzlik=100 birlik deb yoziladi). 
Uchinchi satrda o’rtaroqda  o’qituvchi 100 sonini ( kaligrafik to’g’ri qilib) yozadi 
va 100 soni yozuvda nollar alohida  birlar  va alohida  o’nlar yo’qligini, 1 raqami esa 
sonda 1 ta yuzlik borligini ko’rsatadi. 
O’nliklar va  birliklardan  iborat ikki xonali  sonlarning xosil bo’lishini  
o’ntaliklar bog’lamlari  va alohida birliklardan  foydalanib ko’rsatish mumkin.  
Nechta bog’lamlar-o’ntaliklar bor?  (3) Ular qanday sonni  hosil qiladi?  (30.) 
Alohida  birliklar nechta (6.) 3 ta o’ntalik  va 6 ta alohida  birlik qanday  sonni hosil 
qiladi? (36.) Teskari masalani qo’shishi mumkin:  masalan, 18 va 81, 27 va 72 sonlari  
nechta bog’lamlar-o’ntaliklar  va alohida birliklardan tuzilgan  va  h.k.  Bog’lamalar 
– o’ntaliklar va alohida  birliklar bilan  bunday amaliy  ishlar har qanday  ikki xonali 
3.Shundan so’ng yahlit o’ntaliklarning nomlarini o’rganishga kirishadilar. Bitta o’nlik oling. Unda nechta cho’p bor? (o’n ta ) ikkita o’nlik oling. Unda nechta cho’p bor? ( yigirmata ) Yana bitta o’nlik qo’shamiz. Hammasi bo’lib nechta o’nlik ajratdik? (uchta o’nlik). Uchinchi o’nlikni to’plamdan chiqarib olamiz, nechta alohida cho’plarni hosil qilamiz? (10). Bu cho’plarni bittalab yigirmaga qo’shamiz. Bolalar siz esa ovoz chiqarib nechta hosil bolganini aytib turinglar (21, 22…30). Demak, uchta o’nlik- bu o’ttizta birlikdir (sonni doskaga yozib, hamma jo’rligida o’qish mumkin). Keyin yana bitta o’nlik surib qo’yiladi. 40 hosil bo’ladi va hk 100 soni bilan tanishtirishda o’qituvchi o’nta-o’nta qilib bog’langan o’nliklarni bittalab qo’yib chiqadi, bolalar esa o’qiydilar: o’n yigirma ….. to’qson, yuz). O’qituvchi bu dastalarni birlashtirib uning ostiga yuz soni yozilgan ramka qo’yadi (yoki doskaga yuz sonini yozadi). Boalalar ko’ring, yuz soni qanday yoziladi. Bu yerda hammasi bo’lib, nechta raqam bor? ( uch) qanday sonlar (1,0,0). Bu yerda o’nta o’nlik bor (qo’li bilan ko’rsatadi), shuning uchun ham sonda 10 va o’ng tomonda nol qo’shib yozilgan. So’ngra bolalar stollariga qo’yib chiqqan 10 ta bog’lam cho’plar (gugurt cho’plari) qarab chiqiladi, o’nta o’ntalik bitta yuzlikni hosil qilishi yana takrorlanadi (yozish mumkin: 1 yuzlik = 10 ta o’nl.) Chaproqda 9 ta bog’lam qo’yiladi (Bolalar: 9 ta bog’lam, 9 ta o’nl.-bu 90 soni), oxirgi bog’lam yechiladi va bolalar bittalab sanaydilar: 91,92…99,100 (doskada birinchi yozuv tagiga 1 yuzlik=100 birlik deb yoziladi). Uchinchi satrda o’rtaroqda o’qituvchi 100 sonini ( kaligrafik to’g’ri qilib) yozadi va 100 soni yozuvda nollar alohida birlar va alohida o’nlar yo’qligini, 1 raqami esa sonda 1 ta yuzlik borligini ko’rsatadi. O’nliklar va birliklardan iborat ikki xonali sonlarning xosil bo’lishini o’ntaliklar bog’lamlari va alohida birliklardan foydalanib ko’rsatish mumkin. Nechta bog’lamlar-o’ntaliklar bor? (3) Ular qanday sonni hosil qiladi? (30.) Alohida birliklar nechta (6.) 3 ta o’ntalik va 6 ta alohida birlik qanday sonni hosil qiladi? (36.) Teskari masalani qo’shishi mumkin: masalan, 18 va 81, 27 va 72 sonlari nechta bog’lamlar-o’ntaliklar va alohida birliklardan tuzilgan va h.k. Bog’lamalar – o’ntaliklar va alohida birliklar bilan bunday amaliy ishlar har qanday ikki xonali  
 
sonni  o’nliklar va birliklar  yig’indisi (61=60+1  va  h. k) ko’rinishda tasvirlash  kabi 
muhim amalni  egallash uchun  asos bo’ladi.  Bu amalni  erkin bajara olish  o’quvchi 
sonlar ustida  arifmetik amallarni  bajarishni o’rganishda  boshlang’ich nuqta bo’lib 
xizmat qiladi.  
Bu bosqichda bolalar  bir xonali va ikki xonali  sonlar bilan tanishadilar, ikkita  
raqam bilan yozilgan har qanday son  (40, 32, 75, 81) – ikki xonali, uncha raqam 
yordamida  yozilgan 100 soni-uch xonali son ekanini  bilib oladilar. 
Quyidagi mashqlarni bajarish  bir xonali va ikki xonali sonlarning farqini yaxshi 
bilib olishga xizmat qiladi. 
• 
sonlar qatoridan dastlab bir xonali so’ngra ikki xonali sonlarni yozib 
chiqing: 2 13, 8, 17, 15, 6, 11, 10; 
• 
4 ta istalgan  bir xonali son yozing  va qaysi sonni 10 ga ortiring; 
qanday sonlar hosil bo’ldi? Ularni qanday atash mumkin? 
• 
1 va 2, 7 va 3, 9 va 4 raqamlar yordamida dastlab bir xonali, so’ngra  
ikki xonali sonlarni yozing. 
• 
faqat bitta    7 raqamidan foydalanib, bir xonali va ikki xonali osn 
yozing (7,  77). 
 Bunday mashqlarni  bajarishni sonlarning o’nli  tarkibini  aniqlash va  ularning  
natural qatoridagi  o’rnini aniqlash bilan qo’shib olib boorish foydalidir.  Shu  bilan 
bir  qatorda  keyingi masalalarni qarashga  yo’naltirilgan  maxsus mashqlar ham  
kiritiladi,  ularni yozma ravishda  bajarish  sonlarni yozishning  pozitsion prinsipi  
o’quvchilarni qo’llashga xizmat qiladi. Masalan: 
• 
Misollarni yeching: 10+7,  16-6,  □+5=15,  □+10=17;  
• 
Sonlar qatorida  yozilmagan sonlarning o’zini yozing: 40, □, □, 43, □,  □, 
46, □,  48, □, □;  
• 
30,  32, 34,  36,  38  sonlarni yozing  har bir son  tagiga sanoqda undan 
keyin  keladigan sonni yozng, sonlarni juft-juft qilib  taqqoslang  (30 va 31,  32 va 
33 va  h.k); 
• 
Quyidagi sonlarni o’sib boorish tartibida  yozing: 8, 18,  12, 14,  20, 16,  
10, 6.  Bir xonali  sonlarning ostida  bitta chiziqcha, ikki  xonali sonlarning ostiga 
ikkita chiziqcha chizing.    
sonni o’nliklar va birliklar yig’indisi (61=60+1 va h. k) ko’rinishda tasvirlash kabi muhim amalni egallash uchun asos bo’ladi. Bu amalni erkin bajara olish o’quvchi sonlar ustida arifmetik amallarni bajarishni o’rganishda boshlang’ich nuqta bo’lib xizmat qiladi. Bu bosqichda bolalar bir xonali va ikki xonali sonlar bilan tanishadilar, ikkita raqam bilan yozilgan har qanday son (40, 32, 75, 81) – ikki xonali, uncha raqam yordamida yozilgan 100 soni-uch xonali son ekanini bilib oladilar. Quyidagi mashqlarni bajarish bir xonali va ikki xonali sonlarning farqini yaxshi bilib olishga xizmat qiladi. • sonlar qatoridan dastlab bir xonali so’ngra ikki xonali sonlarni yozib chiqing: 2 13, 8, 17, 15, 6, 11, 10; • 4 ta istalgan bir xonali son yozing va qaysi sonni 10 ga ortiring; qanday sonlar hosil bo’ldi? Ularni qanday atash mumkin? • 1 va 2, 7 va 3, 9 va 4 raqamlar yordamida dastlab bir xonali, so’ngra ikki xonali sonlarni yozing. • faqat bitta 7 raqamidan foydalanib, bir xonali va ikki xonali osn yozing (7, 77). Bunday mashqlarni bajarishni sonlarning o’nli tarkibini aniqlash va ularning natural qatoridagi o’rnini aniqlash bilan qo’shib olib boorish foydalidir. Shu bilan bir qatorda keyingi masalalarni qarashga yo’naltirilgan maxsus mashqlar ham kiritiladi, ularni yozma ravishda bajarish sonlarni yozishning pozitsion prinsipi o’quvchilarni qo’llashga xizmat qiladi. Masalan: • Misollarni yeching: 10+7, 16-6, □+5=15, □+10=17; • Sonlar qatorida yozilmagan sonlarning o’zini yozing: 40, □, □, 43, □, □, 46, □, 48, □, □; • 30, 32, 34, 36, 38 sonlarni yozing har bir son tagiga sanoqda undan keyin keladigan sonni yozng, sonlarni juft-juft qilib taqqoslang (30 va 31, 32 va 33 va h.k); • Quyidagi sonlarni o’sib boorish tartibida yozing: 8, 18, 12, 14, 20, 16, 10, 6. Bir xonali sonlarning ostida bitta chiziqcha, ikki xonali sonlarning ostiga ikkita chiziqcha chizing.  
 
Yuz ichida  sonlarni nomerlash ustida  ishlash natijasida  o’quvchilar 1-100 
ichida narsalarni sanashni sonlarni o’qish  va yozishni,  bir xonali  va ikki  xonali 
sonlarni taqqoslashni  o’rganishlari kerak.   
 
Nazorat uchun savollar 
1. “10 ichida qo‘shish va ayirish” mavzusidagi dars bo‘lagini ishlab chiqing. 
2. “100 ichida qo‘shish va ayirish” mavzusidagi dars bo‘lagini ishlab chiqing. 
 
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. 
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) 
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish 
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan 
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan 
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr 
avlodi”, 2006 yil. 
 
Yuz ichida sonlarni nomerlash ustida ishlash natijasida o’quvchilar 1-100 ichida narsalarni sanashni sonlarni o’qish va yozishni, bir xonali va ikki xonali sonlarni taqqoslashni o’rganishlari kerak. Nazorat uchun savollar 1. “10 ichida qo‘shish va ayirish” mavzusidagi dars bo‘lagini ishlab chiqing. 2. “100 ichida qo‘shish va ayirish” mavzusidagi dars bo‘lagini ishlab chiqing. Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr avlodi”, 2006 yil.