O’QISH DARSLARIDA KO’RGAZMALI VOSITALARDAN FOYDALANISH
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
1,4 MB
KURS ISHI
O’QISH DARSLARIDA KO’RGAZMALI VOSITALARDAN
FOYDALANISH
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. O’QITISH VOSITALARI VA KO’RGAZMALI QO’LLANMALAR
DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI USULLARINI
SAMARALI QO‘LLASH
1.1. KO’RGAZMALI QUROLLARNING O’QUV FAOLIYATIGA TA’SIRI
1.2. O’QITISH VOSITALARINING METODIK TIZIMDAGI TARKIBIY
QISMLARI
II
BOB.
DARS
JARAYONIDA
O‘QITISHNING
KO‘RGAZMALI
USULLARINI SAMARALI QO‘LLASH
2.1.
DARS
MASHG’ULOTLARIDA TARQATMA
MATERIALLARDAN
SAMARALI FOYDALANISH TEXNOLOGIYASI
2.2.
DARS
JARAYONIDA
O’QUV-DIDAKTIK
MATERIAL
HAMDA
VOSITALARNI TAYYORLASH VA ULARDAN FOYDALANISH
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Prеzidеntimiz Shаvkаt Mirziyоyеv о‘qituvchi vа
murаbbiylаr kunigа bаg‘ishlаngаn tаntаnаli mаrоsimdаgi nutqlаridа, “Bugun hаr bir
о‘qituvchi vа tаrbiyаchi, оliygоh dоmlаsi tа’lim vа ilm – fаn sоhаsidаgi еng sо‘nggi
ijоbiy yаngiliklаrni о‘quv jаrаyоnlаrigа tаtbiq еtа оlаdigаn, chuqur bilim vа
dunyоqаrаsh еgаsi, bir sо‘z bilаn аytgаndа, zаmоnаmiz vа jаmiyаtimizning еng
ilg‘оr vаkillаri bо‘lishlаri kеrаk. Bundаy ustоzlаr qо‘lidа tа’lim оlgаn fаrzаndlаrimiz
biz оrzu qilgаn О‘zbеkistоnning yоrug‘ kеlаjаgini bunyоd еtishgа qоdir аvlоd bо‘lib
kаmоl tоpаdi. Lеkin bu yuksаk nаtijаlаrgа еrishish uchun tа’lim tizimidаgi mаvjud
muаmmоlаrni hаl qilishimiz lоzim”.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini hozirgi kun talablari asosida
tayyorlashda “Ona tili o‘qitish metodikasi“ fani ham ustuvor vazifalarni bajarishda
salmoqli o‘rinni egallaydi. Zamonaviy ta’limda ta’lim muassasalaridagi o‘qitish
sifatini ta’minlashga qaratilgan tizimli islohotlar zamirida bo‘lajak o‘qituvchilarning
kasbiy mahorati, ularning zamonaviy ta’lim va innovatsion texnologiyalar, ilg‘or
xorijiy tajribalarni o‘zlashtirish borasidagi zamonaviy bilim, ko‘nikma va
malakalarini rivojlantirish dolzarb vazifalardan sanaladi.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang`ich sinflarda o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallardan foydalanish ustida ishlash xususiyatlarini o‘rganish, taklif va
tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
Boshlang`ich
sinflarda
o`quvchilarga
ko’rgazmali
qurollar
orqali
dars
tushuntirishdir.
Boshlang`ich sinf o‘quvchilariga interfaol va didaktik metodlarda o’qish darslari
tashkil qilish metodikasi.
Ko’rgazmali materiallardan foydalanish metodikasi.
Boshlang`ich sinflarda ustida ishlashning o‘ziga xos xususiyatlarini keng tarzda
yoritib berishdan iborat
Kurs ishining obyekti: boshlang’ich sinf o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallardan foydalanish orqali o`quvchilar bilimini shakllantirish jarayoni.
Kurs ishining predmeti: boshlang’ich sinf o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallar tashkil qilish va uni o’tkazish mazmuni, vositalari, shakl va metodlari
Kurs ishining tuzilishi vа hаjmi. Kirish, ikkitа bоb, xulоsа, fоydаlаnilgаn
аdаbiyоtlаr rоʻyhаtidan iborat bo‘lib, asosiy matn 31 betdani tashkil qiladi.
I BOB. O’QITISH VOSITALARI VA KO’RGAZMALI QO’LLANMALAR
DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI USULLARINI
SAMARALI QO‘LLASH
1.1. KO’RGAZMALI QUROLLARNING O’QUV FAOLIYATIGA
TA’SIRI
Ko‘rgazmali usullar deganda, ta’lim jarayonida qo‘llaniladigan ko‘rgazmali
qurollar va texnika vositalariga ko‘p darajada bog‘liq bo‘lgan o‘quv materialini
o‘zlashtirish shakllari tushuniladi. Ta’limning ko‘rgazmali vositalari bilimlarni
o‘rganish va o‘zlashtirish darajasini belgilaydi. Bunda, masalan, tikuv mashinasi
detallari namunalari ko‘rsatilishi yoki tikuv mashinasida bajariladigan texnologik
jarayonning videotasviri namoyish qilinishi mumkin. Asosiy maqsad dars mazmuni,
albatta. O‘qituvchi esa qoshimcha tuzatishlar kiritishi mumkin xolos. Ta’limning
bunday metodlaridan foydalanilganda o‘quvchilarning bilish faoliyati ko‘gazmali
vositalar yordamida shakllanadigan yoki esga tushiradigan hissiy obrazlarga,
tassavurlarga bog‘liq bo‘ladi. Ko‘rgazmali qurollar bilimlarni tartibga solish va
boyitishga, shuningdek, o‘quvchilarning fikr yuritish faoliyatini faollashtirishga
yordam beradi. Ta’limning ko‘rgazmali metodlari o‘quvchilarning bilim faoliyatida
obrazli va mantiqiy, aniq va mavhum, hissiy va aqliy jihatlar nisbatini chuqur
tushunishni
talab
etadi.
O‘qitishning
ko‘rgazmali
usullarini
qo‘llash
Y.A.Komenskiyning
“Buyuk
didaktika”
asaridayoq
o‘z
asosini
topgan.
”O‘quvchilar sezib, idrok etishi mumkin bo‘lgan narsalarni, albatta, sezgilar vositasi
bilan, ko‘rish mumkin bo‘lgan narsalarni ko‘z bilan ko‘rib, eshitish mumkin bo‘lgan
narsalarni quloq bilan eshitib, hidi bor narsalarni tatib ko‘rib, ushlab sezish mumkin
bo‘lgan narsalarni ushlab ko‘ribgina bilib olishlari kerak”,- deb yozgan edi u.
Ko‘rgazmali idrok katta imkoniyatlarga ega. Eslab qolishda ko‘rgazmalilikning
o‘zi emas, balki ularning nutq va amaliy faoliyat bilan birlashtirilishi eng yuqori
samaradorlikka ega bo‘ladi. Bu o‘qitish usullarining eng samarali birikmasini izlash
zarurligidan dalolat beradi. Shuning uchun ham ayrim didaktik qo‘llanmalarda
ko‘rgazmalilik tomoyilini o‘quv-bilish faoliyatidagi jonli mushohada va abstrakt
tafakkurning organik bog‘liqligini ta’kidlab, aniq hamda mavhumlik birligi sifatida
talqin qilinishi bejiz emas. Oqitish jarayonida qo‘llaniladigan ko‘rgazmali
vositalariga quyidagilar kiradi: - o‘qituvchining namoyish qilishi, ekskursiya, sayr
va hokazolar davomida o‘quvchilar tanishadigan asl holidagi tabiiy obyektlar; - real
obyektlarni aks ettiruvchi maxsus tayyorlanadigan illyustratsiya – tasviriy vositalar
– plakatlar, sxemalar, rasmlar, fotosuratlar, grafik qo‘llanmalar va hokazolar,
shuningdek, hajmli geometrik shakllar, jismlar, mulyajlar va boshqalar; -
ko‘rgazmalilikning shartli va ramziy vositalari – kartalar, globuslar, telluriylar va
boshqalar; - tabiiy - matematik yo‘nalishdagi predmetlarni o‘rganishda
qo‘llaniladigan
namoyish
qilish
asboblari,
modellari
va
boshqalar;
-
ko‘rgazmalilikning texnik namoyish qilish vositalari – kinofilm, diafilm,
diapozitivlar, axborot kommunikatsiya texnologiyalari va shunga o‘xshashlar; -
tovush, ko‘rish va eshitish vositalari – videoyozuv, videofilmlar va hokazolar.
Shundan ta’limning ko‘rgazmali usullarini ikkita kichik guruhi: illyustratsiya
usullari va namoyish qilish usullari mavjud degan xulosa kelib chiqadi. O‘qitishning
yassi vositalarini illyustratsiya qilish usullari plakatlar, sxemalar, rasmlar, chizmalar,
fotosuratlar, grafik qo‘llanmalar va boshqalarni ko‘rsatishni o‘z ichiga oladi.
O‘qitishning hajmli vositalarini namoyish qilish usullari asbob va uskunalarni
namoyish qilishni; dinamik qo‘llanmalar, asl holidagi tabiiy obyektlarni
ko‘rsatishni; texnik namoyish qilish vositalari – kinofilm, diafilm, diapozitivlar,
axborot kommunikatsiya texnologiyalari; tovush, ko‘rish va eshitish vositalari (
videoyozuvlar, videofilmlar) va hokazolarni nazarda tutadi. O‘qituvchi o‘qitishning
umumiy tamoyillariga tayanib, o‘qitishning ko‘rgazmali usullarini qo‘llash qachon
samarali bo‘lishligi haqida tasavvurga ega bo‘lishi, ya’ni ularning imkoniyatlarini
bilishi kerak. Quyida o‘qitishning ko‘rgazmali usullaridan namunalar keltiriladi.
“Ertaklar yaxshilikka yetaklar” usuli Bu harakatli ko‘rgazma o‘qish faniga oid.
O‘quvchi ertak asosida rasm chizilgan teskari turgan qog‘ozni olib boshiga kiyadi.
O‘tirgan o‘quvchilar shu ertak asosida o‘quvchiga savollar beradi. O‘quvchi ertakni
qanchalik yaxshi bilganlgi javobiga bog‘liq va ayni damda bu ko‘rgazma
o‘quvchilarni o‘ziga jalb qiladi. Bu ko‘rgazmani darsda qo‘llaganda dars juda qiziq
o‘tadi. Ayniqsa musoboqa darslarida o‘quvchilar javobiga qarab guruhlar
baholanadi. “O‘yla, izla, top” usuli Bu harakatli ko‘rgazmani barcha fanlarda
qo‘llasa bo‘ladi. Buning uchun qo‘llaydigan fandan savollar tuziladi. O‘quvchi
charxpalakni aylantirib, o‘q qaysi savolga to‘xtasa o‘quvchi o‘sha savolga javob
beradi. “O‘yla, bolajon!” usuli Bunda doirachalar ichida harflar yozilib, shu harflar
bir-birlariga chiziqlar orqali birlashtirilgan bo‘ladi, o‘quvchi ularni ya’ni harflarni
o‘qigan holda yashiringan so‘zni topib, shu so‘zga berilgan savollarga javob
berishlari lozim. Bu ko‘rgazmadan o‘qish va ona tili darslarida qo‘llashi mumkin.
“Piktogramma” usuli Bu usulda ertak qahramoni yoki multfilm qahramonlari rasmi
ko‘rsatiladi, o‘quvchilar ushbu qahramonlarni rasmlariga qarab, multifilm yoki
e
r
t
a
k
n
i
n
o
m
i
n
i
t
o
p
s
h
l
a
r
i
k
e
r
a
k
.
“Yoriltosh” ertagi “Qizil shapkacha” ertagi “Bobo sholg‘om” ertagi
Tadqiqotlar natijasi shuni tasdiqladiki, maqsadga muvofiq tuzilgan mashqlar
tizimi vositasida o‘quvchilarda o‘qitishning ko‘rgazmali usullaridan foydalanish
ko‘nikma va malakalarini samarali shakllantirish mumkin.
Ko'rgazmali qurollar, boshlang'ich sinflarda o'qish darslarida o'quv faoliyatiga
ta'sir qilishi mumkin. Bu qurollar, o'quvchilarning dars vaqtlarini yaxshilash,
ma'lumotlarni yaxshi o'rganish va tushuntirishga yordam berish uchun foydali
bo'ladi.
Ko'rgazmali
qurollar
o'quvchilarga
interaktiv
darslar
o'tkazish,
ma'lumotlarni yodlash va tushuntirishda yordam beringan bo'ladi. Bu qurollar
o'quvchilarning qiziqishlarini tortish va ta'lim jarayonini qiziqarliroq qilishda ham
foydali bo'ladi.
Ko'rgazmali qurollar o'quvchilarning darsda qatnashish darajasini oshirish,
ularning ma'lumotlarni amaliyotga aylantirish, tushunish va ta'lim jarayonida
ishtirok etishga himoyalashda muhim rol o'ynaydi. Bu qurollar o'quvchilarga
ma'lumotlarni oson tushunish, sinovlar va vazifalarni bajarishda yordam berish,
tajribiy ishlar va misollar orqali ma'lumotlarni mustahkamlashda muhim rol
o'ynaydi.
Ko'rgazmali qurollar o'qituvchi va o'quvchilar uchun samarali va qulay texnik
vositalardir. Ular darslarni ko'proq qiziqarliroq qilish, ma'lumotlarni oson tushunish
va yodlashda yordam beradi. Bu qurollar o'quv faoliyatini yanada sodda va samarali
qilishda muhim rol o'ynaydi.
Ko'rgazmali qurollar, interaktiv darslar o'tkazish, ma'lumotlarni oson yodlash va
tushuntirishga yordam berish uchun dizayn qilingan. Bu qurollar o'quvchilarga
qiziqishlarini tortish, ma'lumotlarni yaxshi o'rganish va sinovlar orqali malumotlarni
mustahkamlashda yordam beradi. Ko'rgazmali qurollar o'quvchilar uchun qiziqarli
va maqbul texnik vositalar bo'lib, o'quv jarayonini yanada samarali va qulay qilishda
foydali bo'ladi.
Ko'rgazmali qurollar o'quvchilarning darsda ishtirok etish darajasini oshirishga
yordam beradi. Bu qurollar arqoniy va interaktiv darslar tuzish, ma'lumotlarni
amaliyotga aylantirish va sinovlar orqali ma'lumotlarni testlashda yordam beradi.
Ular o'quvchilarning ma'lumotlarni oson tushunish va yodlashda yordam beradi.
Ko'rgazmali qurollar o'qituvchi va o'quvchilar uchun samarali va qulay texnik
vositalardir. Ular darslarni yanada qiziqarliroq qilish, ma'lumotlarni oson tushunish
va sinovlar orqali malumotlarni mustahkamlashda yordam beradi. Bu qurollar o'quv
faoliyatini sodda va samarali qilishda muhim rol o'ynaydi.
Ko`rgazmali qo`llanmalar o`quvchilarning chizmachilik kursini o`rganishlari
va grafik tоpshiriqlarni bajarishlarida yordamlashish maqsadida tayyorlanadi.
O`quv-ko`rgazmali qo`llanmalarni tеkis (plakatlar) va hajmli (mоdеllar va dеtallar
O`z kasbiga ijоdiy yondashadigan chizmachilik o`qituvchilari faqatgina
standart o`quv-ko`rgazmali qo`llanmalar bilan chеgaralanib qоlmasdan mustaqil
ravishda оriginal plakatlarni tayyorlab dars jarayonida fоydalanishi ham mumkin.
O`rganilayotgan mavzuning хaraktеrli tоmоnlarini оchib bеradigan bunday plakatlar
ayniqsa o`quvchilar uchun yangi, tushunishlari qiyin bo`lgan mavzularda juda katta
yordam bеradi. Fоydalanish usullari va tuzilish printsiplariga ko`ra ularni statik va
dinamik plakatlarga bo`lish mumkin. Ko`zlangan mavzuni bitta tеkislikda bajarilgan
tasvir va shakllar оrqali оchib bеrishga mo`ljallangan plakatlar statik, mavzuni
harakatlantiriladigan plakatlar dinamik plakatlar dеyiladi.
1.2. O’QITISH VOSITALARINING METODIK TIZIMDAGI TARKIBIY
QISMLARI
Mеtоdik tizimning tarkibiy qismlaridan biri o`qitish vоsitalaridir. Ularga
darsliklar, didaktik vоsitalar, ko`rgazmali qo`llanmalar, o`qitishning turli tехnik
vоsitalari kiradi. O`qitish vоsitalariga shuningdеk kоmpyutеr, ekran va tоvushli,
nazоrat va o`qitish dasturlari ham kiradi. Chizmachilik fanining o`ziga хоs
хususiyatiga ko`ra uni o`zlashtirish uchun o`quvchilarda fazоfiy tasavvurning
shakllanib, rivоjlanishi zarurligi talab qilinadi. Shu sababli ta’lim muassasalarida
chizmachilikdan o`qitish vоsitalarining yеtarlicha bo`lishi, fan o`qituvchisining
kabinеtning
bo`lishi
ta’lim
samaradоrligini
ta’minlashga
ko`maklashadi.
O`quvchilarning bilim оlishida va ularda grafik madaniyatning shakllanishida o`quv
kabilar) va o`quv jarayonida fоydalaniladigan ko`rgazmali qo`llanmalar (stеndlar,
plakatlar va h.) alоhida ahamiyatga ega.
Darsning boshlanishi: Dars boshlanishidan oldin o'qituvchi darsni boshlash uchun
muhim tayyorgarliklarni amalga oshiradi.
Asosiy qism: Bu qismda asosiy ma'lumotlar o'quvchilarga ta'lim etiladi.
Amaliy mashg'ulotlar: O'quvchilar bu qismda o'rganilgan ma'lumotlarni amaliy
ravishda sinovdan o'tirishlari uchun mashg'ulotlarga qatnashishadi.
Baholash va qiymatlash: O'quvchilar baholanadi va o'qituvchi o'quv natijalariga
e'tibor beradi.
Qayta tuzilish: Dars davomida o'quvchilar tomonidan o'rganilmagan nuqtalar yoki
muammolar qayta tushuntiriladi va mustahkamlanadi.
Darsning tugash qismi: Darsning oxirida o'quvchilarga o'rganilgan ma'lumotlarni
qayta tekshirish va baholash uchun vaqt ajratiladi.
Metodik tizimning bu qismlari bir-biriga aloqador bo'lib, o'quv jarayonining
samaradorligini ta'minlaydi.
Metodik tizimning boshqa qismlari ham mavjud bo'lishi mumkin, ular quyidagilar
o'z ichiga oladi:
O'quv materiallari: Darsda foydalaniladigan darsliklar, elektron resurslar,
ko'rsatmalar va boshqa o'quv materiallari bu qismda tuziladi.
O'quv jarayonini boshqarish: O'qituvchi o'quvchilarga ma'lumotlarni yetkazish,
o'quvchilarning tushunish darajasini tekshirish va darsning davomi bo'yicha boshqa
harakatlarini boshqarish uchun usullar va taktikalar bu qismda ko'rsatiladi.
Kommunikatsiya: O'qituvchi va o'quvchilar o'rtasidagi muloqot va aloqalar bu
qismda o'rganiladi.
Individual yondashuv: O'qituvchi o'quvchilarning individual xususiyatlarini,
talablarni va zaruratlarini tushunish va ularga mos ta'minotni taqdim etish uchun
usullar bu qismda ko'rsatiladi.
O'quvchilarning motivatsiyasini oshirish: O'qitish jarayonida o'quvchilarning
motivatsiyasini oshirish uchun qo'llaniladigan usullar va texnologiyalar bu qismda
ko'rsatiladi.
Bu qismlar metodik tizimning to'liq tuzilishi va o'quv jarayonining samaradorligini
ta'minlashda muhim ahamiyatga ega. O'qituvchilar metodik tizimni to'liq tuzish va
uning barcha qismlarini samarali ravishda amalga oshirish orqali o'quvchilarga
yaxshi ta'lim berishlari mumkin.
II BOB. DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI
USULLARINI SAMARALI QO‘LLASH
2.1. DARS MASHG’ULOTLARIDA TARQATMA MATERIALLARDAN
SAMARALI FOYDALANISH TEXNOLOGIYASI
Ma’lumki, dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan samarali foydalanish
juda muhim ahamiyatga ega hamda ularni tayyorlash pedagogdan sabr-toqat, kreativ
yondashuv va mahorat talab etadi. Tarqatma materiallar sifatida berilgan topshiriqlar
ta‘lim oluvchilarning dars jarayonida individual, juftlikda yoki guruh bo‘lib
hamkorlikda ishlashiga, berilgan topshiriqlarni hamjihatlikda bajarishiga, vaqtdan
unumli foydalanishiga imkon beradi. Shuningdek, tarqatma materiallar yordamida
bir vaqtning o‘zida muhokama qilinayotgan savolni, axborotni ham eshitish, ham
ko‘rish orqali qabul qilish shubhasiz ta‘lim oluvchilarning puxta bilim olishlariga va
o‘z navbatida ushbu egallangan bilim ular xotirasida uzoq vaqt saqlanib qolishiga
Bugungi kunda dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan foydalanish tobora
keng qo‘llanilmoqda va buning samarali hamda ijobiy tomonlari yaqqol ko‘zga
tashlanmoqda. Darsda ta‘lim oluvchilarning bilim, malaka va ko‘nikmalarini birdek
oid ma’lumotlarni, grammatik qoidalarni, berilgan matnlarni tarqatma material
sifatida yetkazib berish muhim rol o‘ynaydi.
Tarqatma materiallar - bu har qanday ko‘rgazmali vositalar bo‘lib, bu
diagrammalar, chizmalar, jadvallar, fotosuratlar, taqdimot slaydlari va boshqalar
bo‘lishi mumkin. Tarqatma materiallarni tayyorlash va qo‘llashda quyidagi
qoidalarga alohida e‘tibor qaratish maqsadga muvofiq: - matn shrifti 12 dan kichik
bo‘lmasligi; - sarlavhalarni bosh harf bilan yozishi; - bir betda 80 tadan ko‘p belgi
(harf, qavs, undov belgisi va hokazo) ishlatmaslik; - matnlar tushunarli, qisqa va
oddiy bo‘lishi; - varaq dizayni e’tiborni o‘ziga tortishi; - tarqatish jarayonida
me‘yorni unutmaslik va shu kabilar.
Tarqatma materiallar yordamida o‘tiladigan mavzuning asosiy mazmunini berish,
olingan axborotni dars davomida va darsdan tashqarida ta‘lim oluvchilar bilan
mavjud. Tarqatma materiallar tayyorlash pedagogdan ko‘p kuch va vaqt, mablag‘
hamda yuksak mahorat talab qiladi. Har bir ta‘lim oluvchiga imkon qadar bitta
tarqatma material berilishi maqsadga muvofiq. Bu qo‘shimcha katta moddiy
xarajatni talab qiladi. Tarqatma material asosida o‘zaro muhokama cho‘zilib,
mavzuning boshqa qismlariga, savollariga e‘tibor pasayishiga olib kelishi mumkin.
Ayrim kamchiliklariga qaramay, dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan
foydalanishning afzalligi ustun va tarqatma materiallardan barcha metodlar asosida
dars o‘tishda keng foydalanish mumkin. Ayniqsa chet tillarini o‘qitishda grammatik
qoidalar ko‘pchilik ta‘lim oluvchilarda ba’zi tushunmovchiliklarni yoki savollarni
keltirib chiqaradi. Bu kabi holatlarda grammatik qoida tushuntirilgach, ularni
mustahkamlash sifatida tarqatma materiallardan o‘z o‘rnida samarali foydalanish
ijobiy natija beradi. Shuningdek, tarqatma materiallarning muhim ijobiy
tomonlaridan yana biri shundaki, u bevosita ta‘lim oluvchilarning qo‘lida bo‘lib,
berilgan topshiriqni bajarishga bo‘lgan mas’uliyat hissini oshiradi, darsda imkon
qadar faol ishtirok etishiga undaydi va uning tasavvur qilib, erkin fikrlashiga imkon
yaratadi. Og‘zaki nazorat. Ushbu jarayonga pedagogning ta‘lim oluvchi bilan jonli
muloqoti, uning fikrlarini nutq shaklida ifodalashga mashq qildirish, bilimlarni
yanada chuqurroq tekshirish maqsadida pedagog tomonidan qo‘shimcha savollar
berish imkoniyatlari kiradi. Pedagog tomonidan qo‘yilgan savolga og‘zaki javob
berishga tayyorlanish doimo ta‘lim oluvchining faol fikrlashi bilan bog‘langan.
Og‘zaki javob yaxshi tayyorlangan ta‘lim oluvchiga o‘zining iqtidorini, qo‘shimcha
egallagan bilimlarini namoyish etishga ikmon beradi. Bevosita muloqot tufayli
pedagogda savol-javob davomida ta‘lim oluvchining bilimlari to‘g‘risidagi barcha
gumonlarni bartaraf etish imkoni bo‘ladi. Shu bilan bir vaqtda og‘zaki nazoratda
ularning bilimlarini baholashda ma’lum darajada pedagog shaxsiyatining aks etishi
namoyon bo‘ladi. Shu sababli har bir pedagogda ta‘lim oluvchilarning o‘zlashtirish
darajalarini baholashda doimo xolis va shaxsiy munosabat bir vaqtning o‘zida
ro‘yobga chiqadi. Test. Test bu biror-bir faoliyatni bajarish uchun ma’lum darajadagi
bilimni egallashga qaratilgan topshiriqlardir. Tarqatma materiallar yordamida
o‘tkazilgan test nazoratlari va uning afzalliklariga quyidagilarni sanab o‘tish
mumkin: - yetarli tarzda tuzilgan pedagogik test natijalari nazorat o‘tkazayotgan
shaxsga bog‘liq bo‘lmagan xolis pedagogik o‘lchov quroli hisoblanadi; - test o‘quv
mavzularining barcha asosiy mazmunini qamrab olishi mumkin; - o‘qitish
natijalarini test usulida o‘lchash barcha tekshiriluvchilarga baravar qo‘llanadigan
oldindan ishlab chiqilgan mezon asosida aniq va ishonchli baho beradi; - test
nazorati texnologiyalashuvchan, u nisbatan qisqa vaqt ichida ma’lum o‘quv
mavzulari o‘zlashtirilishining to‘la nazoratini kam kuch va vositalar sarflab
o‘tkazish imkonini beradi; - test nazorati kompyuterlar yordamida oson
avtomatlashtiriladi. Bu pedagogik test o‘tkazishning asosiy afzalliklaridan biridir.
Ma’ruza. Ma’ruza o‘qitishning eng keng tarqalgan shakli bo‘lib, pedagogik
faoliyatda yetakchi o‘rinni egallaydi. U pedagog mehnatining oliy shakli darajasida
e’tirof etiladi. Munozara shaklida bayon etiladigan ma’ruza eng faol pedagogik
texnologiya elementidir. Munozarali ma’ruzada tinglovchilarning faolligi juda
yuqori bo‘lishiga erishish mumkin. Ma’ruza so’ngida o‘qituvchi talabalarga
tarqatma materiallar yordamida ma’ruza mavzusi doirasida savollar berishi, test
o‘tkazishi, rasmli yoki diagrammali ma’lumotlarni qo‘shimcha ilova sifatida taqdim
etishi va shu kabi ko‘plab imkoniyatlardan foydalanishi mumkin. Munozara.
Ko‘pchilik o‘quv predmetlari va ularning mavzulari ta’lim standaritlari, o‘qitish
dasturlari, o‘quv rejasi va ta’lim muassasasining o‘ziga xosligiga bog‘liq ravishda
munozara tarzidagi o‘quv mashg‘ulotlarini taqozo etadi. Munozara tarzida olib
borilgan o‘quv mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan samarali foydalanishni
ijobiy natijaning ilk belgisi sifatida baholash mumkin. Bunda ta’lim oluvchilar
faolligi ta’minlanadi, shubhali vaziyatlarga o‘rin qoldirilmaydi hamda ularning
xohishlari inobatga olinadi. Eng muhimi, bunday sharoitda o‘quv materiali to‘la-
to‘kis o‘zlashtiriladi. Asoslar, xulosalar, hukmlar va tasavvurlar mukammal
ko‘rinish va mazmunda bo‘ladi. Ko‘rsatma va ta’kidlarning ishonchliligi yuqori
darajada bo‘ladi. Guruhlarga bo‘linib ishlash. Bu so‘nggi yillarda Evropa
mamlakatlarida keng ommaviylik tusini olgan o‘qitish metodidir. Guruhlarga
berilgan vazifalar bosqichma-bosqich navbatlanishi, ya’ni galma-gallanishi lozim.
Shu sababli ushbu jarayonda tarqatma materiallardan keng foydalanish ko‘proq
ko‘zga tashlanadi. Ta’lim yo‘nalishi va pedagogik maqsad hamda vazifalardan kelib
chiqqan holda bunday guruhlar xususiy holat uchun shakllantiriladi. Guruh bo‘lib
ishlash kengroq joy va siljitiladigan o‘quv mebellarini talab qiladi hamda
pedagogning nazorati barcha guruh uchun baravar bo‘lishi lozimligi ham qiyinchilik
tug‘diradi. Muammoli topshiriqlar. Nazariya va amaliyotning birligini ta’minlash-
eng murakkab pedagogik vazifadir. Aniq vaziyat va qo‘yilgan masalaning
mohiyatidan kelib chiqqan holda muammoli topshiriqlar yordamida yaxshi natijaga
erishish mumkin. Faktlar va ma’ruza materiallarini o‘zlashtirish, topshiriqlar hamda
mashq va masalalar yechimida muammoli vaziyat yaratilishi qo‘l keladi. Bunda ham
kam sonli ishtirokchilardan iborat guruhlar shakllantiriladi va tarqatma materiallar
ko‘pincha rasmli, jadvalli yoki matnli shaklda tarqatiladi. Tarqatma materiallar
guruhlarga alohida-alohida bo‘lib beriladi. Yakuniy xulosalar va yechimlar
topilgach, mavzular guruhlar orasida ayirboshlanadi. Echimlar va fikrlar xilma-
xilligi yuzaga kelsa o‘qituvchi bosh hakam tarzida so‘nggi va hal qiluvchi so‘zni
aytadi. Tarqatma materiallarning ta’lim oluvchilar yosh xususiyatlariga va bilim
darajasiga mosligi bunda o‘ta muhim omil hisoblanadi. Loyihaviy topshiriqlar. Biror
o‘quv materialini atroflicha va chuqur o‘rganish uchun bu yondashuv katta samara
beradi. O‘rganish, tahlil qilish, baholash, xulosa chiqarish va yakuniy qarorga kelish
uchun uzoq muddatli loyihalangan reja zarur. Bu tadbimi o‘tkazish uchun bazaviy
va boshlang‘ich tayanch ma‘lumotlar talab qilinadi. Shu sababli loyihaviy
topshiriqlar yuzasidan tarqatma materiallar tayyorlash jarayoni ancha murakkab
hisoblanadi. Bunday topshiriqlar o‘quv ijodkorligini oshiradi, mustaqillik sari
etaklaydi. Loyihalar mavzuning tavsifini beruvchi kirish qismi, mavzuning muxtasar
asosnomasi, faktlar va argumentlarga asoslangan ma’lumotlar yig‘indisi hamda
xulosa yoki yechimdan iborat bo‘ladi. Rolli o‘yinlar. Bunday o‘yinlar muammoli
topshiriqlaming bir ko‘rinishidir. Sahnalashtirish va obrazli chiqishlar bunday
mashg‘ulotlaming asosiy belgisidir. Ishbilarmonlik, bilimdonlik, topqirlik,
quvnoqlik, hozirjavoblik, ijodkorlik, ishchanlik va yaratuvchanlik kabi fazilatlami
namoyish qilishga keng imkon beradi. Ushbu jarayonda pedagog tarqatma
materriallardan foydalanishda har bir taclim oluvchining salohiyatiga mos vazifa
topshirishi juda muhimdir. Bu kabi dars mashg‘ulotlarida ko‘pincha rasmli tarqatma
materiallardan keng foydalaniladi. Shuningdek, sahnalashtirish uchun mos keluvchi
matn yoki ertak, dialog kabilar varaqlarga yozilib, qismlarga ajratiladi hamda rolli
o‘yinlar uchun vosita sifatida qo‘llaniladi. Bunda ta‘lim oluvchilar dars
mashg‘ulotlarida katta ishtiyoq bilan qatnashadilar hamda o‘zlarining bilim va
qobiliyatlarini sinovdan o‘tkazish imkoniga ega bo‘ladilar.
2.2. DARS JARAYONIDA O’QUV-DIDAKTIK MATERIAL HAMDA
VOSITALARNI TAYYORLASH VA ULARDAN FOYDALANISH
Ta`lim vositalari deb – o`rganilish lozim bo`lgan o`quv materialni talabalar
ongiga yetkazish uchun xizmat qiluvchi vositalar majmuasiga aytiladi.
Ta`lim vositalarining xususiyatlariga ko`ra 3 turga ajratish mumkin: bosma, texnik
va real vositalar. Quyidagi chizmada ta`lim vositalarining turlari keltirilgan. Ta`lim
vositalarining xususiyatlarga ko`ra matnli vositalar; tasvirli vositalar; audiovizual
vositalar; yordamchi (jihoz) vositalar; modelli vositalar; haqiqiy vositalarga bo`lish
mumkin. Ma`lumot olish va ma`lumotlarni qayta ishlash uchun
o`quv dasturlari
maxsus adabiyot (darslik, o`quv qo`llanmalar)
ma`ruza matnlari
tarqatma materiallar
imtixon va nazorat varaqalari (umumiy tasavvurni vujudga keltirish uchun )
fotosuratlar
eskiz, chizma, sxemalar
tasvirlar, jadvallar, simvollar
plakatlar
Nazariy darslarda ta`lim beruvchilar asosan matnli va yordamchi vositalardan,
misol uchun darsliklar va tarqatma materiallardan va texnik vositalardan
foydalanadilar.
Amaliy mashg`ulotlarda ular ko`proq tasvirli va real vositalardan, ya`ni eskiz,
chizmalar, asbob-uskunalardan foydalanadilar. Ovoz va tovushli (audio),
shuningdek, tasviriy tasavvurlarni shakllantiradigan audiovizual vositalar jarayonlar
va vazifalar to`g`risidagi keng qamrovli real tasavvurlarni vujudga keltiradi.
MODELLI TEXNIK VOSITALAR: Yordamchi vositalar buning aksi o`laroq tasvir
va matnlarni yozib olish va saqlash imkonini beradi. Ular doska, flipchart, pinbord
doskasi, kodoskop, videoproyektor kabilardir. Ish sohasiga tegishli real narsalar,
ya`ni mahsulotlar, asboblar va boshqalar dars paytida didaktik funksiyaga ega
bo`lsa, o`quv vositasi sifatida qo`llanilishi mumkin. Ta`lim vositalaridan
foydalanishda ularni muayyan maqsad, mo`ljallangan guruh, maxsus soha va
metodlarga mos holda tanlash muhim o`rin tutadi. Bundan tashqari ta`lim beruvchi
o`quv va ko`rgazmali vositalarni ishlata olishni va ulardan maqsadga muvofiq va
oqilona tarzda foydalanishni bilishi kerak.
Texnik vositalardan foydalanayotganda yuzaga keladigan texnik muammolarni
hal qila oladigan bo`lishi lozim. Ta`lim jarayonida texnik vositalardan foydalanish
juda muhim o`rin egallaydi. Ushbu vositalar yordamida mashg`ulotlarni zamonaviy
talablarga javob beradigan tarzda olib borish hamda ta`lim oluvchilarning diqqatini
jalb etishda keng foydalanish mumkin. Texnik vositalar ma`lumotlarni
vizuallashtirishga yordam berib, kerakli tasvir va matnlarni yozib olish va saqlash
imkonini beradi. Ta`lim beruvchilar doska tasvirlari, flipchart tasvirlari va kodoskop
slaydlari kabi vizual vositalarni o`zlari ishlab chiqadilar. Shu sababli bunday
vositalardan foydalanish qoidalari, ularning afzallik va kamchiliklarini hisobga olish
lozim. Quyidagi materiallarda bo`r doska, flipchart, kodoskop, pinbord doskasi va
videoproyektor kabi texnik vositalardan foydalanish bo`yicha yo`l-yo`riqlar
berilgan. Bo`r doska eng qadimgi, arzon va boshqalarga nisbatan ko`proq
ishlatiladigan vosita hisoblansa kerak. Mana ko`p yillardirki, u nazariy va amaliy
darslarda qo`llaniladigan texnik vosita hisoblanadi. Bugungi televizorlar va
kompyuterlar dunyosida doska sinfdagi eng ishonchli va ko`proq qo`llaniladigan
o`quv vositasidir. Doskadan foydalanishni ham rejalashtirib olish zarur. Buning
uchun o`tiladigan mavzu bo`yicha doskaga yoziladigan matn va chizmalar tartib
bilan rejalashtirib, qog`ozga xomaki varianti ishlab chiqiladi. Doskadan
foydalanishning asosiy qoidalari
• Barcha yordamchi vositalarni oldindan tayyorlab qo`yish
• Doskaga aniq va orfografik xatolarsiz yozish
• Matn yoki chizmalar oraliqlarini bir xil taqsimlash
• Rangli bo`rlarni didaktik talablarga mos kelgan holatda ishlatish
• Ta`lim oluvchilar bilan doim «ko`z aloqasi»ni saqlab turish
• Faqat bir tomonga emas, barcha ta`lim oluvchilarga qarab gapirish
• O`zlashtirish natijalarini tekshirib turish
• Muhim bo`lgan ma`lumotlarga alohida e`tiborni yordamchi vositalar yordamida
qaratish
Doskaning afzalliklari:
• arzonligi;
• ma`lumotlarni taqdimot qilish uchun qulayligi;
• yozuvlar yozish uchun ishlatilishi;
• asosiy punktlarni tushuntirish uchun foydalanish mumkinligi;
• chizma va grafiklarni chizib ko`rsatish mumkinligi;
• diqqatni jalb qilish uchun foydalanilishi.
Flipchart- doskaga juda o`xshashligiga qaramasdan, ko`pgina farqlar ham
mavjud. Flipchartning eng asosiy qulayligi – bu matnni o`chirmasdan yozib
ketaverish imkoniyatining borligi, ya`ni joy etishmasligidan yozilgan yozuvlarni
o`chirishga hojat yo`q, faqat yetarlicha qog`oz bo`lishi talab etiladi. Shunday qilib,
barcha fikr-mulohazalarni saqlash mumkin, hatto bir necha kundan so`ng bu
qog`ozni yana osib qo`yish va munozarani davom ettirish mumkin. Flipchartning
boshqa qulayligi, sinfdagi devor yoki doskaga birin-ketin hamma varaqlarini
yopishtirish imkoniyati hisoblanadi. Butun guruh ishining natijalarini bir paytda
ko`rish, taqqoslash va saqlab qolishning bunga teng boshqa imkoniyati yo`q.
Flipchartdan nima maqsadda foydalaniladi?
• guruhiy bahs-munozaralarning natijalarini saqlash va ularni kelajakdagi tadbirlarda
ishlatish uchun;
• jarayonning bosqichlarini ko`rsatish uchun;
• taqdimotni tashkillashtirish uchun;
• turli masalalar bo`yicha asosiy qismlarini ajratib ko`rsatish uchun.
Flipchartning afzalliklari:
• flipchartni kerakli joyga siljitish mumkinligi;
• foydalanishning qulayligi;
• taqdimot uchun foydalanish mumkinligi;
•varaqalarni saqlab qo`yib, kerakli vaqtda undagi ma`lumotlardan takror foydalanish
mumkinligi;
• turli rangli markerlardan foydalanish imkoniyati;
• o`quvchilarning diqqatini jalb etish uchun foydalanish mumkinligi.
Kodoskop uchun sath (ekran), shuningdek, plyonka-slaydlar kerak. Kodoskop
ta`lim beruvchi uchun eng yuqori darajadagi taqdimot imkoniyatini beradi. O`quv
jarayonini bu vositasiz tasavvur qilish mumkin emas. Asosiy qulayligi shundaki,
slaydlarni kompyuterda yoki shuningdek, qo`lda professional darajada tayyorlash
mumkin. Ulardan istalgan vaqtda foydalanish va ish o`rni o`zgarganida boshqa
joyga o`tkazish mumkin. Ammo kodoskopning faqat sifati emas (yorug`lik kuchi),
balki ishlab chiqilgan slaydlarning sifati ham muhimdir.
Slaydlarni tayyorlash uchun quyidagi materiallar kerak bo`ladi:
acetatli qog`oz – sun`iy toladan qilingan tiniq qog`oz;
alohida qoplamaga ega, nusxalashtirish mumkin bo`lgan slaydlar;
slaydlarga yozish uchun flomasterlar
slaydlarni tozalash uchun spirt;
simvolli asboblar (shablonlar, chizg`ich va shu kabilar). Kodoskopning
qulayliklari:
• kodoskopni boshqa joyga siljitish mumkinligi;
• foydalanishning qulayligi;
• slaydlarni qo`lda, fotonusxa va kompyuter yordamida tayyorlash mumkin;
• slaydlarning katta guruhga ko`rinarli bo`lishi;
• bir marta tayyorlab, ulardan bir necha bor foydalanish mumkinligi;
• rangli tasvirni qo`llash mumkinligi;
• ta`lim beruvchi ta`lim oluvchilar bilan «ko`z aloqasi»ni doimo saqlab turishi
mumkinligi.
“Pinbord” inglizcha so`z bo`lib, (pin-mahkamlash, bord-doska) doskaga
mahkamlash degan ma`noni anglatadi. Qoidaga ko`ra, pinbord doskasi ustiga o`rash
qog`ozi tortiladi va qo`shimcha kerakli material sifatida turli rang va shakldagi
kartochkalar bo`lishini talab qiladi. Ular pinbord doskasiga ignalar bilan
mahkamlanadi. Ishni tugatgandan so`ng kartochkalarni o`rash qog`oziga
yopishtirish va ularni navbatdagi tadbirlar uchun qo`llash mumkin. Kartochkalar
maxsus rangli flomasterlar yoki markerlar bilan yoziladi. Bu vosita asosan
yig`ilishlarda muhim o`rin egallaydi, chunki bu vosita yordamida qarorlar,
muammolarni ishlab chiqish va guruhiy bahs-munozaralarni boshqarishni
ko`rgazmali qilish mumkin.
Pinbord doskasining afzalliklari:
• pinbord doskasini siljitish mumkinligi;