Adabiy tur va janrlar
Reja:
1. Badiiy adabiyotni adabiy tur jihatdan tasniflash tamoyillari
2. Adabiy turlar va ifoda shakllari
3. Epos va epik janrlar tasnifi
4. Drama va dramaturgik janrlar
5. Lirika va g‘arbiy yevropada lirik janrlar
6. Liro-epik janrlar tasnifi
Tayanch tusunchalar: adabiy tur, tamoyil, ifoda shakllari, epos, epik janrlar,
drama, dramaturgik janrlar, lirika, lirik janrlar, liro-epik janrlar.i
Aflotun (mil. av. IV asr) “davlat qonunlar” kitobida adabiy turlar haqida ilk
ma’lumot berilgan. Bu ibtidoiy ma’lumotlar arastu hakimning “poetika” kitobida
qat’iy qonunlashtirgan. Arastu adabiy turlarga munosabatda mimefis nazariyasidan
kelib chiqqan holda, uch adabiy turni farqlab ko‘rsatgan. San’at o‘xshatish unda
inson o‘z tuyg‘ularini voqealar orqali ko‘rsatish eposdir. Lirikada esa qalbning tabiiy
tebranishlari aks ettirish kerak. Lira asbobida kuylar tabiiy chalingani kabi. Gegel
ta’limotida esa tasnif asosiga obyekt va subyekt munosabati qo‘yadi. Shundan kelib
chiqib, epos obyektivlik (makon, o‘rin-joy)ni nazarda tutadi. Lirika asosida subyekt
yotadi va uning holati kechinmalari fikr va tuyg‘ulari badiiy asarning obyekti qilib
olinadi.
Adabiy tur – badiiy asarning tiplari, o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lgan, poetik
nutqning alohida shakllanishi, muallif g‘oyalarining betakror mushakkal ifodasi.
Adabiy tur deyilganda hayotni idrok va ifoda etishda bir-biridan keskin farq
qiladigan muallif pozitsiyalari tushuniladi. Adabiy tur tushunchasi ayrim nazariy
manbalarda “jins” (rus t.dagi “rod”ni kalkalash orqali) istilohi b-n yuritiladi. Ayrim
xorijiy manbalarda esa adabiy tur va janr munosabat-larida ularni har xil tushunish
mavjud. Mas., fransuz adabiyotshunosligida “janr” istilohi A.t.ni anglatadi.
V.Belinskiyning “Poeziyaning xil va turlarga bo‘linishi” maqolasini tarjima qilish
jarayonida A.t.ga nisbatan “xil”, janrga nisbatan “tur” so‘zlari qo‘llanilgan. Bunday
terminologik chalkashliklardan chiqish maqsadida A.t. “janrlar guruhi”dan iborat
ekanini, u uslub bilan ham, metod bilan ham jiddiy aloqadorlikda taraqqiy etayotgan
kategoriya ekanini ta’kidlash lozim.
Badiiy adaboyotni turlarga ajratish, ya’ni asar tiplarini belgilash Aflotun
davridan boshlangani an’anaviy tarzda epos, lirika va dramadan iborat ekani e’tirof
etiladi. Aflotun “Davlat” asarida bu adabiy tur farqini shunday tushuntirgan:
birinchidan, (muallif) o‘z nomidan to‘g‘ridan to‘g‘ri gapirishi, xuddi difiramblardagi
kabi; ikkinchidan, o‘z asarini qahramonlarining “nutq almashinish” ko‘rinishiga
qurishi va bunda shoir so‘zlari aralash-masligi; uchinchidan, o‘z so‘zlarini asarda
ishtirok etuvchi begonalar so‘zlari orqali aytishi mumkin”. Suqrot asarlariga
munosabatda aytilgan bu talqin keyinchalik asrlar davomida ad-tni turlarga
ajratishda mezon vazifasini bajargan. Aflotunning shogirdi Arastu bu fikrlarni
yanada izchilroq qilib davom ettirgan: “Bu sohada asarlar yana aks ettirish usullari
jihatidan ham bir-biridan farq qiladi. Zotan bir xil narsani bir xil vosita b-n
tasvirlagan holda yo muallif voqealarga aralashmay hikoya qilishi va o‘zini xuddi
Gomerday tutishi mumkin. Yoki butun tasvir davomida muallif o‘zligicha qolishi
yoxud barcha aks ettiriluvchilarni harakatdagilar sifatida gavdalantirishi mumkin”.
Uyg‘onish asrida bu kabi talqinlar yanada konkretlashtirilgan. A.S.Minturno
“Poetika” (1559) asarida A.t.ni epos, melika (lirika) va sahna poeziyasi (drama) deya
tasnif qilgan. XIX asrda Gegel tasnif asosiga ob’ektivlik va sub’ektivlikni qo‘ygan
va V.Belinskiy mana shu asosda maxsus maqola yozgan. O‘zbekistonda adabiy tur
nazariyasi, asosan, V.Belinskiy qarashlari bo‘yicha shakllangan. Badiiy adabiyotni
turlarga ajratish G‘arbiy Evropada nutqning ifoda shakllari – poeziya va prozaga
ajratishga yaqin keladi. Biroq bu tasnifni Sharq ad-tiga to‘g‘ridan to‘g‘ri ko‘chirib
bo‘lmaydi. Chunki islom sharqida nasr va nazm A.t. sifatida emas, balki nutqning
ifoda shakliga ko‘ra belgilangan. Shunday qilib, adabiy turni belgilashda turli
tasniflarni, birlik va asoslarni uchratish mumkin, lekin deyarli hamma nazariy
manbalarda uch adabiy tur – epos, lirika va drama tarzida (ayrim asarlarda ikkinchi
va uchinchi adabiy tur ning o‘rni almashgan holda) qat’iylashgan.
Adabiy tajribada ayrim asarlarda ikki turga xos xususiyatlar jamlangani, mas.,
Shelling “eposning drama bilan qo‘shilgan” shakli xususida so‘z yuritadi. Bu holatni
B.Brext dramaturgiyasida kuzatgan mutaxassislar unga nisbatan “epik teatr”
istilohini qo‘llashgan. Ayrim janrlar, mas., doston, ballada va masalda lirik va epik
asos birlashgani kuzatiladi. Biroq yuqoridagi holatlar zinhor to‘rtinchi, yangi adabiy
tur ni vujudga keltirmaydi. Aksincha, ularning o‘zaro qorishig‘idan yangi “farzand”
– janrlar tug‘ilgani qayd etiladi. XX asr ad-tida adabiy tur dan tashqari (ruscha:
vnerodovыe) adabiy shakllar mavjudligi haqida ham kuzatishlar mavjud. Bu istiloh
rus olimlari tomonidan ocherk, esse janrlariga va “ong oqimi” kuzatilgan
romanlarga nisbatan ham qo‘llanilmoqda. Demak, adabiy tur ga an’anaviy
munosabat b-n bir qatorda noan’anaviy tarzda ularni yangilashga, janrlar diffu-
ziyasiga sabab bo‘ladigan mezonlar axtarishga ham intilish mavjud.
Adabiy tur nazariyasida munozarali o‘rinlar bo‘lishiga qaramasdan adabiy
tajribada har uchala turga xos jihatlar aniq belgilangan, ular nafaqat nazariy
talqinlarda, balki amalda badiiy asarning formal tarkibiy xususiyat-larida, muallif
pafosida (o‘z asariga munosabatda), uslubida aniq ko‘zga tashlanadiki, ular haqidagi
ta’limot ad-tshunoslikning asosiy bo‘limini tashkil qiladi.
Dramaturgiyada obyekt va subyektning o‘zaro munosabati yuzaga chiqadi.
Chunki harakatdagi shaxs va uning nutqi drammada asosiy mohiyat kasb etadi.
Har bir adabiy tur o‘z yo‘nalishida maxsus janrlarga ega. Adabiy tur g‘arb
adabiyoti uchun asos qilib olingan bo‘lsada, islom sharqi mamlakatlarida nimani
tasvirlash emas, balki qanday tasvirlash asos sifatida qabul qilinib, nasr va nazm
shakllari tasnif asosiga qo‘yilgan. Fitrat “Adabiyot qoidalari” kitobida nasr va
nazmning lug‘aviy ma’nolaridan kelib chiqib, nasrni “sochim” va nazmni “tizim”
shakllarida tarzida ishlatgan. Sharq mumtoz adabiyotida nasr va nazm shakllari
o‘zaro farqlanar ekan, ularning ifoda yo‘sinidan kelib chiqib she’riy va nasriy janrlar
farqlangan.
Epik janrlar. G‘arb klassik adabiyotida quyidagi epik janrlar farqlangan: epopeya,
roman, qissa, hikoya, novella. Epopeyada kopgina voqealar, rivoyatlar tushuniladi.
Unda qahramon xalq bo‘ladi. Hozir u ikki ma’noda qollaniladi: 1. Xalq eposi
(dostonlari); 2. Yirik hajmli bir necha kitobdan iborat kitob.
Roman XVII asrdan boshlab roman tilllari (italiyan, ispan, portugal, fransu) da
yozilgan epik asarlar shu nom bilan yuritilgan. Syujet nuqtayi nazardan ko‘p
tarmoqli romaniy tafakkur ostiga quriladi. Asosiy qahramonlari bir yoki bir nechta
shaxs bo‘lishi mumkin; polifonik ko‘p ohangli harkterga ega bo‘lishi mumkin. Jahon
adabiyotida birinchi she’riy roman Dantening “ilohiy komediya”. Nasrda yozilgan
roman Servantesning “Don Kixot” asaridir. Rus adabiyotida birinichi she’riy roman
“Yevgeniy Onegin”, nasriy asar esa Lermontovning “Zamonamiz qahramoni” asari.
Qissa bir yo‘nalishda bayon qilingan voqealar tizimi. Uning syujeti romandagi
kabi ko‘p tarmoqli bo‘lmaydi. U asosan, bir yo‘nalishda rivojlanadi. Bir yoki bir
nech kishilar qahramon bo‘lishi mumkin. XIX asrgacha barcha roman tilida yozilgan
asarlar roman deb yuritilgan.
Hikoya – bir voqeali yoki bir mohiyatni ifoda qiladigan bir necha kichik
voqelardan tashkil topgan, hayotning bir parchasi tasvirlanadigan asar. Hikoya
qahramoni asosan bir bo‘ladi.
Novella – syujetdagi voqealar taranglashgan kutilmagan yechimga ega bo‘lgan
hikoyadir. XIX asrning oxiri XX asrning boshlaridan mashhur bo‘lgan. Uning
mashhurligida amerikalik Eduvard Fo, O.Henri, rus nasrida Chexov, o‘zbek
hikoyachiligida A.Qodiriy, A.Qahhor, Cho‘lponlarni aytishimiz mumkin.
Drama (yunoncha-harakat) – tasvirlanayotgan voqea yoki kechinmaning
harakatlar orqali ifodasini anglatadi. Dramada harakat birliklari sifatida nutq, imo-
ishora va jismoniy harakatlar nazarda tutiladi. Ifodadagi harakatning mazmuni,
yo‘nalishi, shakllari va birliklaridan kelib chiqib, dramaturgiya bir necha janrlarni
o‘z ichiga oladi. Tragediya (fojea) dramaturgiyaning eng yuksak janri bo‘lib,
voqealar oqimi shiddat bilan rivojlanadi, syujet elementlarida, xususan, ekspozitsiya
va tugunda yechilishi lozim bo‘lgan masalalar kun tartibiga qo‘yiladi yoki prologda
bo‘lajak voqealar rivojiga turtki beradigan alohida bir kichik voqea beriladi.
Tragediyada dastlabki ko‘rinishdayoq bo‘lajak fojeaning olis shabadalari esib turadi,
voqea va harakatlar rivoji muallif ixtiyoridan tashqari fojea sari oqib boradi. Ayrim
hollarda asar so‘nggida fojea berishi shart emas, aksincha, prologda yoki dastlabki
voqeada ko‘rsatilgan voqea sabablari asar davomida yechilishi mumkin. Demak,
tragediyaning asosida fojeaviylik yotadi. Beliniskiy “poeziyaning tur va janrlarga
bo‘linishi” asarida “Drama poeziyaning gultoji bo‘lsa, tragediya dramaning
gultojidir”- degan xulosaviy fikr bayon qilgan. Dastlabki tragediyalar yunon
adabiyotida Esxil, Evripid va Sofoklga tegishli bo‘lib ular tragediyani janrlar otasi
deb bilishgan.
Komediya – dramaturgik yana biri hisoblanib, u kulgu so‘zidan olingan bo‘lib,
dramatik asarda kulgu asar qahramonlaridan ham, voqealar shiddatidan ham
yuqoriroq o‘ringa qo‘yiladi. Bir ikki epizodda yoki nutqda emas, balki asarning
yechimida muallif tavsiya etayotgan xulosada ham kinoyaviy harakter kasb etadi.
Ayrim asarlarda kulguning ro‘li darajasiga qarab satira (hajv), yumor (mutoyiba) va
boshqa ifodaviy turlaridan foydalanishi mumkin bo‘ladi. Yunon va dunyo
dramaturgiyasida komediyograf Aristofan hisoblanadi. Uning “Qurbaqalar” nomli
komediyasi kelgusi komediyalar uchun asos bo‘lib, xizmat qiladi. O‘zbek
dramaturgiyasida A. Qahhor komediyalari “Ayajonlarim”, “Tobutdan tovush”
muhim ahamiyat kasb etadi. Dramadagi kulguning vazifasi ochiq, aniq ko‘rsatib
berilgan. Dramadagi satira va yumor, epik va lirik asarlardagi satirik va yumoristik
pafosdan farqlanadi. Dramada barcha kitobxonlar bir auditoriyaga yig‘ilib, bir
paytning o‘zida asarni tomosha qilishi uning ta’sir kuchini oshiradi. Behbudiy “Teatr
ibodatxonadur”-deganda ko‘proq komediyalarga ishora qilganday bo‘ladi.
Drama adabiy janr sifatida. Drama dramaturgik janrlar o‘rtasidagi ko‘proq
tragediya va komediya o‘rtasidagi oraliq hodisa bo‘lib tushunilishi mumkin. Ammo
drama asosida dramatizm ya’ni qahramonlarning konfliktlar va kolleziyalar asosiga
quriladigan ruhiyati yotadi. Dramada qahramon ruhiyati fojea va kulgudan ustunroq
darajada ko‘rsatiladi. Qahramon voqealarining shunchaki ishtirokchisi emas, balki
uning mohiyatini bildiradi. Dramaturgiyaning har bir janridagi kabi dramada inson
qismati birlamchi ifoda obyektivga aylanadi. Antik dramada dramaning alohida janr
sifatidagi faoliyati ko‘zga tashlanmaydi. XVII asrdan fransuz va olmon sahnalarida,
XVI
asrning
o‘rtalarida
ingliz
sahnalarida
ko‘zga
tashlanadi.
O‘zbek
dramaturgiyasiga kichik sahna asarlari bir ko‘rinishli (parda) aktli hodisalar evaziga
shakllandi va 10-yilning oxiriga borib, “Chin sevish”, “Hind ixtilochilari” tarzida
yuzaga chiqdi. O‘zbek dramaturgiyasida tragediya va komediyaga nisbatan drama
janri kengroq va chuqurroq ishlanadi. Yuqoridagi janrlar asos o‘laroq tragikomediya,
vodevil, melodrama kabi qorishiq janrlar shakllangan.
Lirika so‘zi yunonlarning musiqa asbobi “lira”dan olingan bo‘lib, insondagi
ruhiy kechinmalar ifodasining badiiy matnda aks ettirishga qaratilgan bo‘ladi. Lirika
boshqa adabiy turlardan farqli o‘laroq, muayyan milliy tuyg‘ular ifodasi bo‘lgani
uchun o‘sha tilning fonetik va grammatik asoslari lirik janrda mutanosib aks etishi
mumkin. Yevropa adabiyotida quyidagi lirik janrlar mavjud: lirik she’r, satira,
yumor, oda (qasidaga yaqin), romans, elegiya, sonnet va boshqalar. Lirik she’r
odatda, tuyg‘u va kechinmalarning ma’lum me’yorda va maromda ifodalanishiga
asoslanadi. Shuning uchun, boshqa lirik janrlarga nisbatan normativ (me’yoriy)
oraliq janr hisoblanadi hamda eng faol qo‘llaniladi.
Oda tantanavorlikni ifodalaydi, ellegiya esa uning aksi mahzun va ma’yus.
Romans qo‘shiq qilib kuylashga mo‘ljallangan vazn jihatdan ohangdorroq. Ular
odatda, ashulaga aylangan.
Sonetning idizi qadimgi Yunonistonga borib taqaladi va asosan yevropa uyg‘onish
davrida fransuz va ingliz tillarida yozilgan sonetlar mashhur bo‘lgan. Sonet tarixan
14 qatordan iborat bo‘lgan she’r hisoblanadi. Ilk sonetlar Shekspirga tegishlidir.
Yapon she’riyatidan kirib kelgan hokku, tanka. Hokku (3 lik), tanka (5 lik)
Bular qatorida lirik doston va poema ham keladi
Liro-epik janrlar tabiatan o‘ziga lirik va epik turlarga xos jihatlarni mujassam
qilgan bo‘ladi. Liro-epik janrlar sifatida asosan, doston masnaviy, ballada va masal
deb ko‘rsatiladi.
Savol va topshiriqlar
1. Badiiy adabiyotni adabiy tur jihatdan tasniflash tamoyillarini aniqlashtiring.
2. Adabiy turlar va ifoda shakllarining farqlanishini ko’rsating.
3. Epos va epik janrlar tasnifini keltiring.
4. Drama va dramaturgik janrlar haqida tushuncha bering.
5. Lirika va G‘arbiy Yevropada lirik janrlar xususida to’xtaling.
6. Liro-epik janrlar tasnifini keltiring.