Adabiyotning vazifadorligi
Reja:
1. Vazifadorlik tushunchasi.
2. Badiiy adabiyotning vazifalari.
a) ijtimoiy, b) estetik, c) evristik, d) konseptual, e) ekspressiv va boshqa
vazifalari.
3. Adabiyot vazifalarining o‘zaro aloqadorligi.
4. Adabiyot vazifalariga doir konsepsiyalar.
Tayanch tushunchalar: vazifadorlik, badiiy adabiyot, ijtimoiy, estetik,
evristik, konseptual, ekspressiv, estetik zavq, kommunikativ, axloqiy tarbiya,
katarsis, o‘zaro aloqadorlik, konsepsiya.
Vazifadorlik tushunchasi. “Adabiyot nazariyasi” fanining maqsad va
vazifalarini belgilash uning bosh muddaosi bo‘lgan badiiy adabiyotning maqsad
va vazifalarini anglashdan boshlanadi. Badiiy ifoda shakli, hajmi va mazmunidan
qat’i nazar bir emas, bir necha vazifalarni bajarishga qaratilgan bo‘ladi. T.Iglton
yozadi:
“Shundan
kelib
chiqib,
badiiy
adabiyotning
vazifadorligi
(polifunksionalligi)ni
belgilash
ham
aadbiyot
nazariyasining
zimmasiga
yuklanadi”.
1. Insonshunoslik (I.Sultonga kura) – “bu atamaning aniq ma’nosi shuki, inson
o‘zining intilishlari, ishlarining xilma-xilligi, o‘sishi va tanazzulga kelish jarayoni
bilan badiiy adabiyotning materiali bo‘lib xizmat etadi”.1 Bu o‘rinda inson
adabiyotning tasvir predmeti, muallif faqat o‘zini tasvirlamaydi, balki o‘zgalarning
his-tuyg‘u, fikr va ruhiyatini aks ettiradi. Shuning uchun yozuvchi faqat o‘zini
bilishi va “ifoda qilishi”gina emas, o‘zgalar qalb kechinmalarini ham aks ettira
olishi kerak. Buning uchun o‘zini qanchalik yaxshi bilsa, o‘z kechinmalarini
qancha badiiy aks ettira olsa, o‘zlarni ham shunchalar aniqlik bilan ko‘rsata olishi
kerak. Inson tasviri – adabiyotning birlamchi vazifasi, inson uning bosh predmeti
(I.Sulton, 58 b.). Shu o‘rinda adabiyotning ommaviyligi ayrim o‘rinlarda birlamchi
vazifa qilib ko‘rsatiladi, bu unchalik to‘g‘ri emas. Ayni yo‘nalish “ommaviy
adabiyot”ga aylanishi natijasida jahon badiiyati ancha qashshoqlashgani sir emas.
2. Ijtimoiy vazifasi – Adabiyotning ijtimoiyligi kishilar ongiga g‘oyaviy-
estetik ta’sir qilishda, sotsial o‘zgarishlarda qatnashishda, muallifning hayot
haqiqatini o‘rganib yangi poetik dunyo yaratishida va fakt, voqea hamda
prototiplar asosida ta’sirchan obrazlar yaratishida ko‘proq ko‘zga tashlanadi.
Adabiyot muallif uchun emas, balki jamiyat uchun yashaydi. Shuning uchun ham
1 Sulton I. Adabiyot nazariyasi. – T.: O‘qituvchi NMIU, 2005. - B.53.
uning asariijtimoiy vazifador bo‘lishi, ya’ni qaysi yo‘nalishda bo‘lmasin jamiyatga
taraqqiyotiga naf keltirishi kerak. I.Sulton o‘z nazariyasi bu hodisaga alohida bob
ajratgan va “adabiyot – ijtimoiy ongning o‘ziga xos sohasi”, “hayot va adabiyot”
va “adabiyot va zamonaviylik” bo‘limlarida fikr yuritgan (I.Sulton. B.19-50).
3. Evristik vazifasi. Adabiyot – dunyoni bilish, ijodiy o‘zlashtirish vositasi. Bu
vazifa adabiyotning evristik yumushidan kelib chiqib, biror voqea, hodisa, holat,
jarayon va boshqalar haqida ilk ma’lumot keltiradi. Evristika yuzaki qaraganda
asarning mavzusi, sarlavhasi va mundarijada akslanayotganday tuyulsa ham, ijodiy
diskurs jarayonida bad. asarning barcha a’zo (komponent)lari ishtirok etadi.
Masalan., Balzak romanlari XIX asr fransuz hayotini o‘rganishda tarixiy
asarlardan ham muhimroq vazifani bajarganini mutaxassislar e’tirof etishgan. Shu
kabi Abdulla Qodiriy romanlari yaqin o‘tmishimizni, xonlik zamonlarini
o‘rganishda muhim adabiy manba sanaladi.Shundan badiiy adabiyotni “hayot
darsligi” deb ataydilar.
4. Konseptuallik. Adabiyot – hayotni badiiy tadqiq etish vositasidir. Adabiyot
kitobxonni hissiy bilishdan idrok etishga, undan anglashga va yanada chuqurroq
qaraganda hayot hodisalarini tadqiq etishga qarab yo‘naltiradi. Adabiyot hayotda
va badiiy asarlarda inson qadriyatini ko‘taradi va mana shu ma’noda har bir inson
jamiyat uchun qadrli ekanligini anglash orqali jamiyatni taraqqiy ettirish ishiga
hissa qo‘shadi. Adib hayotning yangi modelini yaratar ekan, u asariga muallif
konsepsiyasini singdiradi, dunyoni tadqiq etishning o‘z usulini tavsiya etadi.
Demak, muallif konsepsiyasi kitobxonni tadqiqiy faoliyatga yo‘naltiradi.
5. Emotsional, hissiy tarbiya berish. Bu bilan adabiyot inson tuyg‘ularini
yangilaydi, uni his qilishga, sevishga, ardoqlashga o‘rgatadi. U kitobxon
tuyg‘ulariga ta’sir etib, tuyg‘u uyg‘otuvchi ma’naviy kuchga ega bo‘lishi kerak,aks
holda adabiyot tashigan tuyg‘ular chala, yuzaki, yengil-yelpi va muayyan
maqsadga yo‘naltirilmay qoladi. Emotsional tarbiya jarayonida adabiyot san’at turi
sifatida kitobxonga lazzat bag‘ishlaydi. Adabiyotning gedonistik (lazzat beruvchi)
vazifasi uning boshqa barcha vazifalarini bajarishga zamin yaratadi. Qadimgi
kishilar san’at asarlari beradigan ma’naviy lazzat, rohatni jismoniy lazzatga
nisbatan afzal deb bilar edilar. Bu vazifa quyidagi sabablardan kelib chiqadi
(boshqacha aytsak, lazzatlanish manbalari quyidagilar): 1) san’atkor hayot
go‘zalliklarini nozik his etadi, estetik boyliklarni tez, mohirona va erkin
o‘zlashtiradi; shu holat insonlarni hayratlantiradi va zavqlantiradi; 2) san’atkor
insoniyat tarixidagi qiziqarli voqea-hodisalarning estetik qimmatini ko‘rsatib
beradi; 3) san’at asari ma’no va badiiy shaklining mosligi, uyg‘unligi bilan zavq,
lazzat beradi; 4) real voqelikka nisbatan badiiy voqelik go‘zallik va haqiqat
qonunlari asosida tartibga solingan va tuzilgan bo‘ladi; 5) san’atkorning ilhom
bilan yozilgan (yasalgan) asari retsepient – idron etuvchiga ham ilhom va shodlik
baxsh etadi; 6) badiiy ijod bir jihatdan (topishmoqli, sirli) o‘yinga o‘xshaydi va
san’atning mana shu erkin o‘yinlari kitobxon, tomoshabin, tinglovchini benihoya
zavqlantiradi. Sazef Xeyzin: “San’atda o‘yin, o‘zni unutish va ruhlanish –
muqaddas yoki bayramona kayfiyat, ma’rifat yoki ermak uchundir. Bu o‘yin
(asosan, so‘z o‘yini) san’atkorga quvonch va orom beradi. Poetik shakl yasashning
barcha usullari so‘z o‘yiniga kiradi: vazn va ritmik bo‘linishlar (turoqlar, ruknlar),
kuy va ohang, qofiya va assonans (ohangdorlik), yashirin ma’nolar, jumlaning
qoyilmaqomligi. Badiiy ijod odamlarni go‘zallikni anglatishi va badiiy haqiqati
bilan quvontiradi. San’atning gedonistik funksiyasi har bir shaxs o‘z-o‘zicha qadrli
degan g‘oyaga asoslanadi.
6. Estetik zavq berishi – so‘z san’atining asosiy vazifalaridan. Adabiyot
ijodiy ruhni shakllantiradi, ma’naviy qadriyatlarni o‘rganishga, o‘z qadriyatlarini
yaratishga dalda bo‘ladi.Adabiyot insonga zavq beradi, hayot go‘zalliklarini
sevishni o‘rgatadi. Qadimdan odamlar san’atning estetik ta’sir kuchini yaxshi
bilganlar. Hind shoiri Kamdasa (V) san’atning to‘rt maqsadini ko‘rsatadi: ilohiy
hodisalardan hayratlanish; atrof-muhit va insonlar hayotini badiiy qiyofalarda
tasvirlash; nafis his-tuyg‘ular: komizm, fojia, sevgi, hamdardlik, qo‘rquv, dahshat
holatlari (rasalar) tasviri bilan zavq berish; go‘zallikka oshnolik bilan xursand
qilish. Hind olimi V.Bahodir fikricha, odamlarni ruhlantirish, poklash, olijanob,
himmatli qilish – adabiyotning maqsadidir. Adabiyotning estetik vazifasi: 1)
insonlarning badiiy didini, qobiliyat va ehtiyojlarini o‘stirish; 2) insonlarni nafosat
boyliklarini qadrlashga o‘rgatish; 3) odamlarda ijodiy ruhni, go‘zallik qonunlari
asosida ijod qilish qobiliyati va malakalarini shakllantirish. E.Averbax “Mimemis”
kitobida Gomerning tasvir uslubini tahlil qilar ekan, eposga xos bo‘lgan syujet
rivojida shoir shiddatli jangni tasvirlayotib, birdan lirik chekinish qiladi. Shoir
nigohida tabiat, olam go‘zalligi she’rga, sahna asariga, kartinalar, manzaralarga
aylanadi. Jamiyat taraqqiyoti jarayonida adabiyotning estetik funksiyasi yanada
o‘sadi, o‘sha jamiyat a’zolarining badiiy didi, ijodiy qobiliyatlarini o‘stiradi.
6. Muloqotga kirishish (kommunikativ vazifa). Xuddi til odamlararo muomala
vositasi bo‘lgani kabiadabiyotham badiiy muloqot vositasidir. Faqat til orqali
kishilar fikriy aloqaga kirishsalar, adabiyottufayli his-tuyg‘ular munosabati yuzaga
chiqadi.
L.Tolstoy
“san’atning
vazifasi
-
tuyg‘ulararo
muloqot”2deb
hisoblagan.Adabiyot vositasida turli xalqlar bir-birining madaniyatlari bilan
tanishadilar, ulug‘ san’atkorlari bilan muloqotga kirishadilar. Badiiy asar o‘zining
emotsional ta’siriga ko‘ra, unda tasvirlanayotgan xalqning ruhiy olamini, qalbini
tushuna oladi. Adabiyot insonlarni yaqinlashtiradi, birlashtiradi. Qadim
zamonlarda turli qabilalar o‘zaro sulh tuzgan vaqtlarida musiqa va raqs vositasida
ahillikka erishganlar. Badiiy asar xuddi jonli kishiday kitobxonga ta’sir etadi, hatto
uning tuyg‘ularini boshqaradi.
7. Axloqiy tarbiya quroli, vositasi bo‘lishlik. Katarsis, ya’ni kishi qalbini
poklovchi, ezgulikka yo‘naltiruvchi vositadir. Adabiyotaxloqiy mezonlarni
shakllantirib, kishi aqliga va qalbiga ta’sir ko‘rsatadi va uni chin inson bo‘lishiga
xizmat qiladi. Arastu adabiyot insonlarning fojeiy dramada tasvirlangan affektlar
(ruhiy nuqsonlar)dan poklanishi – katarsis nazariyasini estetik kategoriya, deb
anglatgan edi. Arastu fikricha, badiiy asar qahramonlarining boshiga tushgan
qayg‘u, kulfatlarga hamdardlik bildirish orqali tomoshabinlar va o‘quvchilar ruhan
poklanadilar. Adabiyot san’at asari sifatida insonlarga to‘g‘ridan-to‘g‘ri pand,
nasihat yo‘li bilan emas, balki ijobiy va salbiy qiyofalarda ifodalangan estetik ideal
orqali tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatadi.
2 Толстой Л. Что такое искусство? М.: Художественная литература, 1972.
Badiiy asar qahramonlarining hayoti, ruhiy iztirob va sevinchlari kitobxon yoki
tomoshabinga o‘z hayoti va kechinmalariday ta’sir ko‘rsatadi. Shu sababli
kitobxon, tomoshabin begonalarning hayotidan, tajribalaridan foydalanib, ular
asosida o‘z tajribalarini boyitadi, shaxsiy hayotiga tatbiq etadi. Muallif asarlarida
ko‘ringan tajribalarni o‘zlashtirgan kitobxonlar ularda tasvirlangan, umumlashgan
voqea-hodisalardan ibrat olib, ma’naviyati, ma’rifati boyib, kamol topib boradi.
Adabiyotlar
1. Sulton I. Adabiyot nazariyasi. – T.: O‘qituvchi NMIU, 2005. - B.19-50; 53-
65.