“Adabiyotshunoslikka kirish” fanining ob’ekti va predmeti
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
22,2 KB
“Adabiyotshunoslikka kirish” fanining ob’ekti va predmeti
Reja:
1. Fanning maqsadi va vazifalari
2. Adabiyotshunoslikning obyekti va predmeti
3. Badiiy adabiyot va uning san’atning bir turi ekanligi
Tayanch tushunchalar: Adabiyotshunoslik, badiiy adabiyot, san’atning
turlari, adabiyotshunoslik nazariyasi
1. Fanning maqsadi va vazifalari. Adabiyotshunoslik nazariyasi – adabiyot
ilmiga oid eng umumiy qoidalar, adabiy jarayonning nazariy masalalari, badiiy ijod
falsafasi va psixologiyasi va boshqa nazariy muammolarni oʻrganuvchi fandir.
Adabiyotshunoslik nima, degan savolga hozirga qadar qisqa tarzda “badiiy
adabiyot haqidagi fan” deb javob berib kelingan. Bu, ixcham va ta’rif bo‘lishi bilan
birga yetarli emas. Chunki bugungi kunda adabiyotshunoslik ilmining ko‘lami shu
qadar kengayganki, uning tarkibida biz an’anaviy tartibda sanaydigan “asosiy” va
“yordamchi” fanlar doirasida cheklash mumkin emas.
Adabiyotshunoslik – badiiy adabiyotning vujudga kelishi, tarixiy taraqqiyoti,
mohiyati va aloqalarini ko‘p tarmoqlar orqali har tomonlama o‘rganuvchi qadimgi
filologik fanlardan biridir. Adabiyotshunoslik o‘ziga xos fan sifatida amaliyotda o‘z
obyekti – so‘z san’atidan uzoqlashmagan holda uning qonuniyatlari asosida badiiy
matnni tadqiq qiladi. Adabiyotshunoslik ko‘lami keng bo‘lib, badiiy tafakkur
spetsifikasi haqidagi bilimlar, adabiy ijod genezisi, tarkibi va vazifalari; adabiy
jarayonning umumiy qoidalari va boshqalarni ham o‘rganadi. Tor ma’noda esa
badiiy adabiyot va ijodiy jarayonning tamoyillarini o‘rganuvchi fandir.
Adabiyotshunoslik nazariyasi fanining maqsadi ushbu fanga oid istiloh (atama)
qamrovi va ma’nosini bilish ularni adabiy tahlil jarayonida qo‘llay olish va
mohiyatini anglab yetish, umuman olganda, adabiyotshunoslik fanining barcha
jabhalari uchun boshlang‘ich ma’lumotlarga ega bo‘lishlikdan iborat. Fanning asosiy
maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilanadi:
1. Adabiyotshunoslikda faol iste’molda bo‘lgan tushuncha va atamalar
mohiyatini anglash;
2. Badiiy asar tahliliga kirishish va unda zarur adabiy tur va janrlar haqida
ma’lumotga ega bo‘lish;
3. Badiiy adabiyotni san’atning bir turi sifatida tushunish, qabul qilish;
4. Adabiy jarayon masalalarini yozuvchi va kitobxon munosabatidan kelib
chiqib anglash;
5. Ilmiy tizimda ishtirok etayotgan har bir fanning mohiyati va ilmiy tizimdagi
o‘rnini belgilashdan iborat.
Adabiyotshunoslikning obyekti sifatida badiiy asar, kengroq ma’noda esa badiiy
adabiyot tushuniladi. Badiiy adabiyot haqidagi har qanday ilmiy qarashlar ma’lum
ma’noda adabiyotshunoslikni ilmiy tizim sifatida o‘rganishga yordam beradi. Bu
o‘rinda adabiyot “odobi kulliyot”, “adabiyotshunoslik badiiy adabiyot haqidagi fan”
degan qarashlar istiloh qilinib, ular ilmiy jihatdan to‘ldiriladi. Fanning predmeti
uchun esa adabiy nazariy qarashlar asos qilib olinadi.
Adabiyotshunoslik yoki biz o‘rganayotgan fanning obyekti, badiiy adabiyot
san’atning bir turi sifatida ma’lumot berish, xabar tarqatish, fikr aytish bilan birga
o‘quvchilarga hissiy tarbiya berish, ularning tuyg‘ular olamini boyitish, ruhiy
tushunchalarini kengaytirishga ham xizmat qiladi. Lev Tolstoy: “Agar kishilar til
orqali o‘zaro fikr almashsalar, san’at esa tuyg’ulararo muloqotdan iboratdir”.
San’atning asosiy turlari: raqs, musiqa, rang-tasvir, haykaltaroshlik, me’morchilik
va badiiy adabiyotdan iborat. Mana bu ilk san’at turlari asosida keyinchalik,
san’atning boshqa hosila turlari vujudga kelgan va asrlar davomida ular taraqqiy etib
kelgan.
Adabiyotshunoslik professional istilohga ko‘ra, XIX asr boshlarida vujudga
kelgan bo‘lsa ham, uning ildizi ilk mifik tafakkur namunalariga borib taqaladi.
Mifologik talqin yaratilishining o‘zi adabiyotshunoslikning qadimdan mavjudligini
isbotlaydi. Adabiyotshunoslik. dastlabki bosqichda (Gomer asarlariga bo‘lgan
munosabatda va Gomergacha bo‘lgan davrda) baholovchi xarakterda yashagan
bo‘lsa, ellinizm davrida filologiyaning bir qismi sifatida, falsafiy taraqqiyot
davomida (Aflotundan Gegelga qadar) falsafaning tarkibida qaralib kelindi. Nihoyat,
Gerder ta’limoti orqali adabiyotshunoslik. tarixiy tizimga ega bo‘lgan mustaqil fan
sifatida nomlanib (poetika, ritorika, estetika deb emas), o‘z nomi bilan ataladigan
bo‘ldi.
Adabiyotshunoslik fan sifatida ilmiy faoliyat sohiblari b-n ijodkorlar olamini
o‘zaro bog‘lab, ijodiy yutuqlardan ilm taraqqiyoti uchun foydalanar ekan, u ish
ko‘rayotgan
tushuncha
va
istilohlarda
har
xillik
kuzatilishi
mumkin.
Adabiyotshunoslikdagi terminologik chalkashliklarning oldini olish, tushuncha va
istiloh-larni identifikatsiya qilish, adabiy tahlil va jarayondagi eng zarur va ijtimoiy
ahamiyatli hodisalarga tayanib ish ko‘rish bugungi adabiyot ilmining vazifalaridan.
Adabiyotshunoslikni bugungi kunda mafkuraviy tazyiq, sotsrealizm kabi
metodologik siquv va yuqoridan boshqarilish jihatlaridan xoli bo‘lgan, estetika,
lingvistika, falsafa, tarix, ruhshunoslikdan tashqari kibernetika, semiotika,
sinergetika v.b. fanlar bilan erkin aloqaga kirishadi. Lekin mifopoetikani ustuvor
qo‘yish, postmodernizm sharoitida “adabiy o‘yin nazariyasi”ga aylanish,
postfreydizmdagi “panseksualizm”, ommaviy adabiyot kabi salbiy holatlarni
adabiyotshunoslik nazariy jihatdan oqlashni o‘z zimmasiga olmagan.
Adabiyotshunoslik lugʻatida shunday tanishtirilgan: “Adabiyotshunoslik –
badiiy adabiyotning kelib chiqishi, mohiyati, rivojlanish qonuniyatlari, ijtimoiy
aloqalarini o‘rganuvchi fan. Adabiyotshunoslikning ob’ekti bo‘lmish badiiy
adabiyotga taalluqli ilmiy muammolar ko‘lami – predmeti juda keng. Ularning bir
qismi umumestetik (ya’ni badiiy san’at sohalarining barchasiga taalluqli, mas.:
badiiy obraz va obrazlilik, badiiy obraz va reallik munosabatlari, dunyoqarash va
badiiy ijod, badiiy ijod jarayoni xususiyatlari, badiiy asarni qabul qilish jarayoni
xususiyatlari va b.) muammolar sirasiga kirsa, boshqa bir qismi sof
Adabiyotshunoslik muammolari sanaladi… Zamonaviy adabiyotshunoslik fani
uchta asosiy sohadan tashkil topadi: adabiyot tarixi, adabiyot nazariyasi va adabiy
tanqid. Mazkur sohalarning har biri badiiy adabiyot bilan bog‘liq muayyan masalalar
majmuini o‘z oldiga qo‘yilgan maqsad va vazifalardan kelib chiqqan holda
o‘rganadi. Ayni chog‘da, bu sohalar o‘zaro mustahkam aloqada bo‘lib, bir-birini
to‘ldiradi, bir-biriga manba yaratadi, asos bo‘lib xizmat qiladi va shu tarzda yagona
bir tizimga birikadi. Bulardan tashqari, Adabiyotshunoslikning matnshunoslik,
manbashunoslik, bibliografiya singari yordamchi sohalari ham mavjud”1.
Adabiyotshunoslik asoslari – badiiy adabiyotni o‘rganish, tahlil va talqin etishda
dastlabki ma’lumotlar, istilohlar mohiyati, nazariy qonuniyatlarni amalda tahlil
jarayoniga tatbiq qilish kabi masalalar bilan shug‘ullanuvchi soha. Badiiy adabiyot
1 Quronov D. va b. Adabiyotshunoslik lugʻati. T.: Akademnashr, 2010.
tez o‘zgaruvchan san’at turi ekani hisobga olingan holda, o‘zgarayotgan jarayondagi
adabiy hodisalarni o‘rganish uchun ham yo‘llanma beriladi.
Adabiyotshunoslik asoslari o‘z tarkibiga badiiy asar haqidagi ma’lumot,
adabiyot spetsifikasi, badiiy shakl va mazmun munosabati va ularning
komponentlari, poetika asoslari, jumladan, adabiy tur va janrlar, she’rshunoslik,
adabiy til, uslub hamda adabiy jarayon masalalarini oladi.
Adabiyotshunoslik va boshqa fanlar deyilganda, uning, birinchi navbatda, o‘z
tizimiga va vazifasiga ko‘ra, filologik (folklorshunoslik va tilshunoslik) va falsafiy
fanlar (axloqshunoslik, estetika, germenevtika), shuningdek, gumanitar tizimdagi
fanlar (tarix, ruhshunoslik, sotsiologiya va boshqa fanlar) bilan yaqin aloqadorligi
haqida fikr yuritish mumkin.
Adabiyotshunoslik va tilshunoslik – adabiyotshunoslik va tilshunoslik nafaqat
tadqiqot obyekti va materialning umumiyligi, balki vazifadorligi nuqtai nazaridan
ham yaqinlashadi. So‘z mohiyati va uning matndagi o‘rnini o‘rganishda, ayrim
adabiy hodisalarning struktural jihatlarini tadqiq etishda umumiylik mavjud.
Masalan, badiiy tasvir vositalari adabiyotshunoslikda “Poetik leksika” tarkibida
o‘rganilsa, ayni shu holatga tilshunoslikning “Leksikologiya” bo‘limida ko‘chim
turlari nuqtai nazaridan qaraladi. Yoki ritorikada stilistik figuralarning matn
tarkibidagi va badiiy nutq shakllanishidagi o‘rni o‘rganilsa, tilshunoslikning
“Sintaksis” va “Stilistika” bo‘limlarida nutq uslublari jihatidan yondashish orqali
ularning natijalaridan biri ikkinchisini to‘ldiradi. Til qonuniyatlarini bilish orqali
asar mohiyati va obrazlar vositasida anglatilayotgan badiiy niyat kitobxonga yetib
boradi. Tilshunoslik badiiy nutqqa fikr almashish vositasi sifatida qarasa,
adabiyotshunoslik uni estetik muloqot vositasi sifatida tadqiq etadi. Demak, filologik
tizimdagi fan sifatida Adabiyotshunoslik nafaqat tilshunoslik, balki uning alohida
sohalari bilan ham mustahkam aloqaga kirishadi. Bir tizimdagi bu ikki fanning
o‘zaro yaqinlashuvi natijasida lingvopoetika va ritorika singari oraliq fanlar vujudga
kelganki, ularning ishtirokisiz na adabiyotshunoslik, na tilshunoslik rivoj topa oladi.
A.dagi struktural poetika bilan struktur tilshunoslik, generativ poetika bilan kognitiv
tilshunoslik kabi sohalarning vujudga kelishi adabiyotshunoslik va tilshunoslikdagi
akademik maktablarning ham yaqinlashuvidan darak bermoqda.
Adabiyotshunoslik va falsafa – adabiyotshunoslik va falsafa dunyoni bilishda,
uning hodisalarini qabul va talqin qilishda yaqinlashadi. Falsafa tabiat va
jamiyatning
umumiy
taraqqiyot
qonuniyatlarini,
insoniyat
tafakkuri
va
dunyoqarashining o‘ziga xos jihatlarini tadqiq qilsa, adabiyotshunoslik ana shu
dunyoning badiiy asardagi aksi, matn modeli bilan ish ko‘rishi natijasida
umumiylikdan xususiylikka qarab boradi, inson va uning borliqdagi mohiyati, uning
yaratuvchilik qudrati va dunyo tamaddunidagi o‘rnini badiiy timsollar vositasida
anglatgan badiiy adabiyotni tahlil qilish orqali umumiylikka erishadi. Turli
dunyoqarashga ega, turli ijodiy maneradagi adiblarning ijod mahsulini o‘rganish
orqali adabiyotshunoslik faylasuf anglab yetgan dunyoni qayta badiiy kashf qiladi.
Bu kabi parallelliklarni ko‘plab keltirish mumkin. Azaldan har ikki fan o‘zaro yaqin
aloqadorligining belgisi sifatida adabiyotshunoslikka Yevropa faylasuflari deyarli
ikki ming yildan ortiq muddat davomida falsafiy fanlar tizimida qarab kelishgan.
Adabiyotshunoslik asosini yaratgan va jahoniy taraqqiyotiga xizmat qilgan Arastu,
Gegel kabi daholar, asosan, falsafiy fikr taraqqiyoti bilan shug‘ullanishgan.
Savol va topshiriqlar
1. Fanning maqsadi va vazifalarini tushuntiring.
2. Adabiyotshunoslikning obyekti nima va uning predmeti nimadan iborat.
3. San’at nima va uning qanday turlarini bilasiz?
4. Badiiy adabiyot san’atning bir turi ekanligini asoslangю
5. Adabiyotshunosliknin boshqa gumanitar fanlar bilan aloqadorligini
koʻrsating.