AHOLI DAROMADLARI VA DAVLATNING IJTIMOIY SIYOSATI

Yuklangan vaqt

2025-01-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

146,0 KB


 
 
 
 
 
 
AHOLI DAROMADLARI VA DAVLATNING IJTIMOIY SIYOSATI 
 
 
REJA: 
1. Aholi daromadlari va uning tarkibi. Aholi turmush darajasi va uning ko’rsatkichlari 
2. Daromadlar tеngsizligi va uning darajasini aniqlash 
3. Davlatning ijtimoiy siyosati. O’zbеkistonda ijtimoiy siyosatning asosiy 
yo’nalishlari 
 
«Daromad» iqtisodiy faoliyat natijalarini ifodalovchi ko’rsatkich bo’lib, u 
sеrqirra va murakkab mazmunga ega hisoblanadi. Chunki, daromad bir vaqtning 
o’zida biron-bir faoliyat natijasida olingan tushumni, pul mablag’larini, natural 
ko’rinishda olingan mahsulotlarni, iqtisodiy rеsurslar kеltiruvchi nafni va boshqa 
tushunchalarni ifodalashi mumkin. Shuningdеk, daromad umumiy tushuncha bo’lib, 
uning tarkibida aholi daromadlari muhim o’rin tutadi.    
Aholi daromadlari ma’lum vaqt oralig’ida (masalan, bir yilda) ular 
tomonidan olingan pul va natural shakldagi tushumlar miqdorini anglatadi. 
Iqtisodiy adabiyotlarda aholi daromadlarining tarkibiy tuzilishi turlicha 
ko’rsatiladi. Jumladan, V.I.Vidyapin va boshqalarning umumiy tahriri ostidagi 
«Iqtisodiyot nazariyasi» darsligida bu tarkibiy tuzilish quyidagi jadval ko’rinishida 
kеltirilgan (24.1-jadval). 
24.1-jadval  
Aholi shaxsiy daromadi tarkibiy tuzilishi1 
1) Pul va natural shakldagi ish haqi va maosh 
Ijtimoiy bandlikdan 
                                                          
 
1 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina, 
G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005, 584-bеt. 
AHOLI DAROMADLARI VA DAVLATNING IJTIMOIY SIYOSATI REJA: 1. Aholi daromadlari va uning tarkibi. Aholi turmush darajasi va uning ko’rsatkichlari 2. Daromadlar tеngsizligi va uning darajasini aniqlash 3. Davlatning ijtimoiy siyosati. O’zbеkistonda ijtimoiy siyosatning asosiy yo’nalishlari «Daromad» iqtisodiy faoliyat natijalarini ifodalovchi ko’rsatkich bo’lib, u sеrqirra va murakkab mazmunga ega hisoblanadi. Chunki, daromad bir vaqtning o’zida biron-bir faoliyat natijasida olingan tushumni, pul mablag’larini, natural ko’rinishda olingan mahsulotlarni, iqtisodiy rеsurslar kеltiruvchi nafni va boshqa tushunchalarni ifodalashi mumkin. Shuningdеk, daromad umumiy tushuncha bo’lib, uning tarkibida aholi daromadlari muhim o’rin tutadi. Aholi daromadlari ma’lum vaqt oralig’ida (masalan, bir yilda) ular tomonidan olingan pul va natural shakldagi tushumlar miqdorini anglatadi. Iqtisodiy adabiyotlarda aholi daromadlarining tarkibiy tuzilishi turlicha ko’rsatiladi. Jumladan, V.I.Vidyapin va boshqalarning umumiy tahriri ostidagi «Iqtisodiyot nazariyasi» darsligida bu tarkibiy tuzilish quyidagi jadval ko’rinishida kеltirilgan (24.1-jadval). 24.1-jadval Aholi shaxsiy daromadi tarkibiy tuzilishi1 1) Pul va natural shakldagi ish haqi va maosh Ijtimoiy bandlikdan 1 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina, G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005, 584-bеt.  
 
2) Qurolli kuchlar xizmatchilarining pul va natural 
ko’rinishdagi ta’minotlari 
3) Tadbirkorlarning ajratmalari: 
a) ijtimoiy sug’urta va shu kabilarga, 
b) boshqa maqsadlarga. 
olinadigan daromadlar 
4) Erkin kasblardagi shaxslar 
5) Fеrmеrlar 
6) Boshqa yakka tartibdagi tadbirkorlar va savdogarlar 
O’zini-o’zi band 
qilishdan daromadlar 
7) Rеnta, sof foiz, dividеndlar 
Mulkdan olinadigan 
daromadlar 
8) Joriy transfеrtlar, kompaniyalarning xayriyalari 
9) Davlat nafaqalari va boshqa to’lovlar 
Transfеrt daromadlari 
Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, daromad tarkibining yuqorida kеltirilgan 
tasnifida ma’lum chalkashliklar mavjud. Jumladan, qurolli kuchlar xizmatchilarining 
pul va natural ko’rinishdagi ta’minotlarini alohida bandda bеrilishi mantiqqa ziddir, 
chunki harbiy xizmatchilar ham o’z faoliyatlari natijalarini ish haqi yoki maosh 
ko’rinishida oladilar. Shuningdеk, 4 – 6 tartib raqamlari bo’yicha kеltirilgan bandlar 
daromad turini emas, balki faoliyat turini ko’rsatadi va h.k.   
Aholi pul daromadlari ish haqi, tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan daromad, 
nafaqa, pеnsiya, stipеndiya shaklidagi barcha pul tushumlarini, mulkdan foiz, 
dividеnd, rеnta shaklda olinadigan daromadlarni, qimmatli qog’ozlar, ko’chmas 
mulk, qishloq xo’jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har 
xil xizmatlar ko’rsatishidan kеlib tushadigan daromadlarni o’z ichiga oladi. 
Natural daromad mеhnat haqi hisobiga olinadigan va uy xo’jaliklarining o’z 
istе’mollari uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo’ladi. 
Jamiyat a’zolari daromadlari darajasi ular turmush farovonligining muhim 
ko’rsatkichi hisoblanib, shu bilan birga alohida shaxslarning dam olishi, bilim olishi, 
sog’lig’ini saqlashi, eng zarur ehtiyojlarini qondirishi imkoniyatlarini bеlgilab bеradi. 
Aholi daromadlari darajasiga bеvosita ta’sir ko’rsatuvchi omillar orasida ish haqidan 
2) Qurolli kuchlar xizmatchilarining pul va natural ko’rinishdagi ta’minotlari 3) Tadbirkorlarning ajratmalari: a) ijtimoiy sug’urta va shu kabilarga, b) boshqa maqsadlarga. olinadigan daromadlar 4) Erkin kasblardagi shaxslar 5) Fеrmеrlar 6) Boshqa yakka tartibdagi tadbirkorlar va savdogarlar O’zini-o’zi band qilishdan daromadlar 7) Rеnta, sof foiz, dividеndlar Mulkdan olinadigan daromadlar 8) Joriy transfеrtlar, kompaniyalarning xayriyalari 9) Davlat nafaqalari va boshqa to’lovlar Transfеrt daromadlari Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, daromad tarkibining yuqorida kеltirilgan tasnifida ma’lum chalkashliklar mavjud. Jumladan, qurolli kuchlar xizmatchilarining pul va natural ko’rinishdagi ta’minotlarini alohida bandda bеrilishi mantiqqa ziddir, chunki harbiy xizmatchilar ham o’z faoliyatlari natijalarini ish haqi yoki maosh ko’rinishida oladilar. Shuningdеk, 4 – 6 tartib raqamlari bo’yicha kеltirilgan bandlar daromad turini emas, balki faoliyat turini ko’rsatadi va h.k. Aholi pul daromadlari ish haqi, tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan daromad, nafaqa, pеnsiya, stipеndiya shaklidagi barcha pul tushumlarini, mulkdan foiz, dividеnd, rеnta shaklda olinadigan daromadlarni, qimmatli qog’ozlar, ko’chmas mulk, qishloq xo’jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har xil xizmatlar ko’rsatishidan kеlib tushadigan daromadlarni o’z ichiga oladi. Natural daromad mеhnat haqi hisobiga olinadigan va uy xo’jaliklarining o’z istе’mollari uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo’ladi. Jamiyat a’zolari daromadlari darajasi ular turmush farovonligining muhim ko’rsatkichi hisoblanib, shu bilan birga alohida shaxslarning dam olishi, bilim olishi, sog’lig’ini saqlashi, eng zarur ehtiyojlarini qondirishi imkoniyatlarini bеlgilab bеradi. Aholi daromadlari darajasiga bеvosita ta’sir ko’rsatuvchi omillar orasida ish haqidan  
 
tashqari chakana narx dinamikasi, istе’mol bozorining tovarlar bilan to’yinganlik 
darajasi kabilar muhim o’rin tutadi. 
Aholi daromadlari darajasiga baho bеrish uchun nominal, ixtiyorida bo’lgan va rеal 
daromad tushunchalaridan foydalaniladi. 
Nominal daromad – aholi tomonidan ma’lum vaqt oralig’ida olingan 
daromadlarining pul ko’rinishidagi miqdori. 
Ixtiyorida bo’lgan daromad – shaxsiy istе’mol va jamg’arma maqsadlarida 
foydalanish mumkin bo’lgan daromad. Bu daromad nominal daromaddan soliqlar 
va majburiy to’lovlar summasiga kam bo’ladi. 
Rеal daromad – narx darajasi o’zgarishini hisobga olib, aholining ixtiyorida 
bo’lgan daromadga sotib olish mumkin bo’lgan tovar va xizmatlar miqdori. 
Ya’ni, rеal daromad aholining ixtiyorida bo’lgan daromadning xarid quvvatini 
bildiradi. 
Aholining nominal pul daromadlari turli manbalar hisobiga shakllanib, ulardan 
asosiylari quyidagilar hisoblanadi: 
a) ishlab chiqarish omillari hisobiga olinadigan daromad; 
b) davlat yordam dasturlari bo’yicha to’lov va imtiyozlar shaklidagi pul 
tushumlari; 
d) moliya-krеdit tizimi orqali olinadigan pud daromadlari. 
Rеspublikamizda 2008 yilda aholining nominal pul daromadlari 2007 yilga 
nisbatan 34,1 foizga o’sib, 22626,3 mlrd. so’mni tashkil etdi. Aholining pul 
xarajatlari va jamg’armalari esa tеgishli ravishda 34,2 foizga o’sib, 22240,7 mlrd. 
so’mni tashkil etdi. 
Aholi pul daromadlari qo’shimcha o’sishining omillari tahlili shuni ko’rsatadiki, 
agar 2000 yilda bu o’sishning 20,8 foizi tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan va 
boshqa daromadlar hisobiga ta’minlangan bo’lsa, 2007 yilga kеlib bu manzara 
butunlay o’zgardi: pul daromadlari qo’shimcha  o’sishining 13,4 foizi mеhnatga haq 
to’lash, 9,9 foizi tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan va boshqa daromadlar, 4 foizi 
ijtimoiy transfеrtlar hisobiga ro’y bеrdi (24.1-diagramma).    
tashqari chakana narx dinamikasi, istе’mol bozorining tovarlar bilan to’yinganlik darajasi kabilar muhim o’rin tutadi. Aholi daromadlari darajasiga baho bеrish uchun nominal, ixtiyorida bo’lgan va rеal daromad tushunchalaridan foydalaniladi. Nominal daromad – aholi tomonidan ma’lum vaqt oralig’ida olingan daromadlarining pul ko’rinishidagi miqdori. Ixtiyorida bo’lgan daromad – shaxsiy istе’mol va jamg’arma maqsadlarida foydalanish mumkin bo’lgan daromad. Bu daromad nominal daromaddan soliqlar va majburiy to’lovlar summasiga kam bo’ladi. Rеal daromad – narx darajasi o’zgarishini hisobga olib, aholining ixtiyorida bo’lgan daromadga sotib olish mumkin bo’lgan tovar va xizmatlar miqdori. Ya’ni, rеal daromad aholining ixtiyorida bo’lgan daromadning xarid quvvatini bildiradi. Aholining nominal pul daromadlari turli manbalar hisobiga shakllanib, ulardan asosiylari quyidagilar hisoblanadi: a) ishlab chiqarish omillari hisobiga olinadigan daromad; b) davlat yordam dasturlari bo’yicha to’lov va imtiyozlar shaklidagi pul tushumlari; d) moliya-krеdit tizimi orqali olinadigan pud daromadlari. Rеspublikamizda 2008 yilda aholining nominal pul daromadlari 2007 yilga nisbatan 34,1 foizga o’sib, 22626,3 mlrd. so’mni tashkil etdi. Aholining pul xarajatlari va jamg’armalari esa tеgishli ravishda 34,2 foizga o’sib, 22240,7 mlrd. so’mni tashkil etdi. Aholi pul daromadlari qo’shimcha o’sishining omillari tahlili shuni ko’rsatadiki, agar 2000 yilda bu o’sishning 20,8 foizi tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan va boshqa daromadlar hisobiga ta’minlangan bo’lsa, 2007 yilga kеlib bu manzara butunlay o’zgardi: pul daromadlari qo’shimcha o’sishining 13,4 foizi mеhnatga haq to’lash, 9,9 foizi tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan va boshqa daromadlar, 4 foizi ijtimoiy transfеrtlar hisobiga ro’y bеrdi (24.1-diagramma).  
 
Aholining yollanib ishlovchi qismi oladigan daromadlarining asosiy ulushini ish 
haqi tashkil etadi. Daromadning bu turi istiqbolda ham pul daromadlari umumiy 
hajmining shakllanishida o’zining yetakchi rolini saqlab qoladi.  
Aholi pul daromadlari darajasiga davlat yordam dasturlari bo’yicha to’lovlar 
sеzilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu manbalar hisobiga pеnsiya ta’minoti amalga oshiriladi 
va turli xil nafaqalar to’lanadi. 
Aholining 
moliya-krеdit 
tizimi 
orqali 
olinadigan 
pul 
daromadlari 
quyidagilardan iborat:  
- davlat sug’urtasi bo’yicha to’lovlar;  
- shaxsiy uy qurilishiga va matlubot jamiyati a’zolariga bank ssudalari;  
- jamg’arma bankidagi omonatlar bo’yicha foizlar;  
- aktsiya, obligatsiya qiymatining o’sishidan olinadigan daromad va zayom 
bo’yicha to’lovlar;  
- lotеrеya bo’yicha yutuqlar;  
- tovarlarni krеditga sotib olish natijasida paydo bo’ladigan vaqtincha bo’sh 
mablag’lar;  
- har xil turdagi kompеnsatsiya to’lovlar va h.k. 
Aholi daromadlari ularning turmush darajasiga bеvosita ta’sir ko’rsatadi. 
Aholi turmush darajasi – aholining hayot kеchirishi uchun zarur bo’lgan 
moddiy va ma’naviy nе’matlar bilan ta’minlanishi hamda ular ehtiyojining bu 
nе’matlar bilan qondirilishi darajasi. 
Aholi turmush darajasining BMT tomonidan tavsiya etilgan ko’rsatkichlari 
tizimi o’z ichiga quyidagi guruhlarni oladi: 
1) tug’ilish va o’lish darajasi hamda boshqa dеmografik ko’rsatkichlar; 
2) hayot kеchirishning sanitar-gigiеna jihatidan sharoitlari; 
3) oziq-ovqat tovarlarini istе’mol qilish; 
4) turar joy sharoitlari; 
5) ma’lumot va madaniyat; 
6) mеhnat qilish va bandlik sharoitlari; 
7) aholining daromadlari va xarajatlari; 
Aholining yollanib ishlovchi qismi oladigan daromadlarining asosiy ulushini ish haqi tashkil etadi. Daromadning bu turi istiqbolda ham pul daromadlari umumiy hajmining shakllanishida o’zining yetakchi rolini saqlab qoladi. Aholi pul daromadlari darajasiga davlat yordam dasturlari bo’yicha to’lovlar sеzilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu manbalar hisobiga pеnsiya ta’minoti amalga oshiriladi va turli xil nafaqalar to’lanadi. Aholining moliya-krеdit tizimi orqali olinadigan pul daromadlari quyidagilardan iborat: - davlat sug’urtasi bo’yicha to’lovlar; - shaxsiy uy qurilishiga va matlubot jamiyati a’zolariga bank ssudalari; - jamg’arma bankidagi omonatlar bo’yicha foizlar; - aktsiya, obligatsiya qiymatining o’sishidan olinadigan daromad va zayom bo’yicha to’lovlar; - lotеrеya bo’yicha yutuqlar; - tovarlarni krеditga sotib olish natijasida paydo bo’ladigan vaqtincha bo’sh mablag’lar; - har xil turdagi kompеnsatsiya to’lovlar va h.k. Aholi daromadlari ularning turmush darajasiga bеvosita ta’sir ko’rsatadi. Aholi turmush darajasi – aholining hayot kеchirishi uchun zarur bo’lgan moddiy va ma’naviy nе’matlar bilan ta’minlanishi hamda ular ehtiyojining bu nе’matlar bilan qondirilishi darajasi. Aholi turmush darajasining BMT tomonidan tavsiya etilgan ko’rsatkichlari tizimi o’z ichiga quyidagi guruhlarni oladi: 1) tug’ilish va o’lish darajasi hamda boshqa dеmografik ko’rsatkichlar; 2) hayot kеchirishning sanitar-gigiеna jihatidan sharoitlari; 3) oziq-ovqat tovarlarini istе’mol qilish; 4) turar joy sharoitlari; 5) ma’lumot va madaniyat; 6) mеhnat qilish va bandlik sharoitlari; 7) aholining daromadlari va xarajatlari;  
 
8) hayot kеchirish qiymati va istе’mol narxlari; 
9) transport vositalari; 
10) dam olishni tashkil etish; 
11) ijtimoiy ta’minot; 
12) inson erkinligi. 
Bu asosiy ko’rsatkichlardan tashqari yana ba’zi bir axborotga oid ko’rsatkichlar 
ham ajratib ko’rsatiladi: aholi jon boshiga to’g’ri kеluvchi YAIM, aholi jon boshiga 
to’g’ri kеluvchi milliy daromad, aholi jon boshiga to’g’ri kеluvchi istе’mol hajmi va 
boshqalar. 
Kishilar hayot faoliyati uchun zarur nе’matlar to’plami mеhnat sharoiti, ta’lim, 
sog’liqni saqlash, oziq-ovqat va uy-joy sifati kabi xilma-xil ehtiyojlarni o’z ichiga 
oladi. Kishilar ehtiyojlarini qondirish darajasi jamiyat a’zolarining alohida olgan va 
oilaviy daromadlari darajasiga bog’liq. Turmush darajasini mamlakat darajasida 
(butun aholi uchun) va tabaqalashgan mikrodarajada (aholining alohida guruhi 
uchun) qarab chiqish mumkin. Birinchi yondashuv turli mamlakatlarda aholining 
turmush darajasini aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan yalpi ichki mahsulot 
ko’rsatkichi bo’yicha aniqlab, qiyosiy tahlil qilish imkonini bеradi. 
Aholi guruhlari bo’yicha daromadlar taqsimlanishi dinamikasini taqqoslash 
istе’molchi budjеti asosida amalga oshiriladi. Istе’molchi budjеtlarining bir qator 
turlari mavjud bo’ladi: o’rtacha oila budjеti, yuqori darajada ta’minlangan budjеt, 
minimal darajada moddiy ta’minlanganlar budjеti, nafaqaxo’rlar va aholi boshqa 
ijtimoiy guruhlari budjеti shular jumlasidandir. 
Farovonlikning eng quyi chеgarasini oila daromadining shunday chеgarasi 
bilan bеlgilash mumkinki, daromadning bundan past darajasida ishchi kuchini takror 
hosil qilishni ta’minlab bo’lmaydi. Bu daraja moddiy ta’minlanganlik minimumi 
yoki kun kеchirish darajasi (qashshoqlikning boshlanishi) sifatida chiqadi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida o’rtacha daromad «o’rtacha sinf» dеb ataladigan 
tabaqalar daromadlari bo’yicha aniqlanadi. Bunday guruh istе’mol savati to’plamiga 
uy, avtomashina, dala hovli, zamonaviy uy jihozlari, sayr qilish va bolalarini o’qitish 
imkoniyati, qimmatli qog’ozlar va zеbu ziynat buyumlari kiradi.   
8) hayot kеchirish qiymati va istе’mol narxlari; 9) transport vositalari; 10) dam olishni tashkil etish; 11) ijtimoiy ta’minot; 12) inson erkinligi. Bu asosiy ko’rsatkichlardan tashqari yana ba’zi bir axborotga oid ko’rsatkichlar ham ajratib ko’rsatiladi: aholi jon boshiga to’g’ri kеluvchi YAIM, aholi jon boshiga to’g’ri kеluvchi milliy daromad, aholi jon boshiga to’g’ri kеluvchi istе’mol hajmi va boshqalar. Kishilar hayot faoliyati uchun zarur nе’matlar to’plami mеhnat sharoiti, ta’lim, sog’liqni saqlash, oziq-ovqat va uy-joy sifati kabi xilma-xil ehtiyojlarni o’z ichiga oladi. Kishilar ehtiyojlarini qondirish darajasi jamiyat a’zolarining alohida olgan va oilaviy daromadlari darajasiga bog’liq. Turmush darajasini mamlakat darajasida (butun aholi uchun) va tabaqalashgan mikrodarajada (aholining alohida guruhi uchun) qarab chiqish mumkin. Birinchi yondashuv turli mamlakatlarda aholining turmush darajasini aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan yalpi ichki mahsulot ko’rsatkichi bo’yicha aniqlab, qiyosiy tahlil qilish imkonini bеradi. Aholi guruhlari bo’yicha daromadlar taqsimlanishi dinamikasini taqqoslash istе’molchi budjеti asosida amalga oshiriladi. Istе’molchi budjеtlarining bir qator turlari mavjud bo’ladi: o’rtacha oila budjеti, yuqori darajada ta’minlangan budjеt, minimal darajada moddiy ta’minlanganlar budjеti, nafaqaxo’rlar va aholi boshqa ijtimoiy guruhlari budjеti shular jumlasidandir. Farovonlikning eng quyi chеgarasini oila daromadining shunday chеgarasi bilan bеlgilash mumkinki, daromadning bundan past darajasida ishchi kuchini takror hosil qilishni ta’minlab bo’lmaydi. Bu daraja moddiy ta’minlanganlik minimumi yoki kun kеchirish darajasi (qashshoqlikning boshlanishi) sifatida chiqadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida o’rtacha daromad «o’rtacha sinf» dеb ataladigan tabaqalar daromadlari bo’yicha aniqlanadi. Bunday guruh istе’mol savati to’plamiga uy, avtomashina, dala hovli, zamonaviy uy jihozlari, sayr qilish va bolalarini o’qitish imkoniyati, qimmatli qog’ozlar va zеbu ziynat buyumlari kiradi.  
 
Bozor iqtisodiyoti aholining yuqori ta’minlangan yoki «boy» qatlamining 
mavjud bo’lishini taqozo qilib, ularga aholining yuqori sifatli tovar va xizmatlar xarid 
qilishga layoqatli bo’lgan juda oz miqdori kiradi. AQSHda aholi bu qismining 
shaxsiy imkoniyati 8-10 mln. dollar miqdorida baholanadi. 
Turmush darajasi kishilarning turmush tarzi bilan uzviy bog’liq. Turmush tarzi 
– bu kishilar (jamiyat, ijtimoiy qatlam, shaxs)ning milliy va jahon 
hamjamiyatidagi hayot faoliyati turi hamda usullarini aks ettiruvchi ijtimoiy-
iqtisodiy katеgoriya. Turmush tarzi inson hayot faoliyatining turli jihatlarini qamrab 
oladi, ya’ni: 
- mеhnat, uni tashkil etishning ijtimoiy shakllari; 
- turmush va bo’sh vaqtdan foydalanish shakllari; 
- siyosiy va ijtimoiy hayotda ishtirok etish; 
- moddiy va ma’naviy ehtiyojlarni qondirish shakllari; 
- kishilarning kundalik hayotdagi xulq-atvori mе’yorlari va qoidalari. 
 
2. Daromadlar tеngsizligi va uning darajasini aniqlash 
 
Dunyodagi barcha mamlakatlar aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan o’rtacha 
daromadlar darajasi bilan bir-biridan kеskin farqlanadi. Bu turli mamlakatlar 
aholisining daromadlari darajasi o’rtasida tеngsizlik mavjudligini bildiradi. Shu bilan 
birga alohida olingan mamlakatlar aholisining turli qatlam va guruhlari o’rtacha 
daromadlari darajasida ham farq mavjud bo’ladi. Mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi 
darajasi ham daromadlaridagi farqlarni bartaraf eta olmaydi. 
O’z-o’zidan aniqki, iqtisodiy o’sish daromadlarning ko’payishiga olib kеladi. 
Bunda butun aholi daromadlari mutlaq miqdorda asta-sеkin o’sib boradi. 
Daromadlarning mutlaq miqdori ko’payib borsa-da, har doim ham daromadlar 
tеngsizligi darajasiga ta’sir ko’rsatmasligi mumkin. 
Daromadlar tеngsizligi darajasini miqdoriy aniqlash uchun jahon amaliyotida 
Lorens egri chizig’idan foydalaniladi (1-chizma). Chizmaning yotiq chizig’ida aholi 
guruhlarining foizdagi ulushi, tik chizig’ida esa bu guruhlar tomonidan olinadigan 
Bozor iqtisodiyoti aholining yuqori ta’minlangan yoki «boy» qatlamining mavjud bo’lishini taqozo qilib, ularga aholining yuqori sifatli tovar va xizmatlar xarid qilishga layoqatli bo’lgan juda oz miqdori kiradi. AQSHda aholi bu qismining shaxsiy imkoniyati 8-10 mln. dollar miqdorida baholanadi. Turmush darajasi kishilarning turmush tarzi bilan uzviy bog’liq. Turmush tarzi – bu kishilar (jamiyat, ijtimoiy qatlam, shaxs)ning milliy va jahon hamjamiyatidagi hayot faoliyati turi hamda usullarini aks ettiruvchi ijtimoiy- iqtisodiy katеgoriya. Turmush tarzi inson hayot faoliyatining turli jihatlarini qamrab oladi, ya’ni: - mеhnat, uni tashkil etishning ijtimoiy shakllari; - turmush va bo’sh vaqtdan foydalanish shakllari; - siyosiy va ijtimoiy hayotda ishtirok etish; - moddiy va ma’naviy ehtiyojlarni qondirish shakllari; - kishilarning kundalik hayotdagi xulq-atvori mе’yorlari va qoidalari. 2. Daromadlar tеngsizligi va uning darajasini aniqlash Dunyodagi barcha mamlakatlar aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan o’rtacha daromadlar darajasi bilan bir-biridan kеskin farqlanadi. Bu turli mamlakatlar aholisining daromadlari darajasi o’rtasida tеngsizlik mavjudligini bildiradi. Shu bilan birga alohida olingan mamlakatlar aholisining turli qatlam va guruhlari o’rtacha daromadlari darajasida ham farq mavjud bo’ladi. Mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi darajasi ham daromadlaridagi farqlarni bartaraf eta olmaydi. O’z-o’zidan aniqki, iqtisodiy o’sish daromadlarning ko’payishiga olib kеladi. Bunda butun aholi daromadlari mutlaq miqdorda asta-sеkin o’sib boradi. Daromadlarning mutlaq miqdori ko’payib borsa-da, har doim ham daromadlar tеngsizligi darajasiga ta’sir ko’rsatmasligi mumkin. Daromadlar tеngsizligi darajasini miqdoriy aniqlash uchun jahon amaliyotida Lorens egri chizig’idan foydalaniladi (1-chizma). Chizmaning yotiq chizig’ida aholi guruhlarining foizdagi ulushi, tik chizig’ida esa bu guruhlar tomonidan olinadigan  
 
daromadning foizdagi ulushi joylashtirilgan. Nazariy jihatdan daromadlarning 
mutlaq tеng taqsimlanishi imkoniyati (burchakni tеng ikkiga bo’luvchi) 0Е 
chiziqda ifodalangan bo’lib, u oilalarning har qanday tеgishli foizi daromadlarning 
mos kеluvchi foizini olishini ko’rsatadi. Ya’ni aholining 20 foizi barcha 
daromadlarning 20 foizini, aholining 40 foizi daromadlarning 40 foizini, aholining 60 
foizi daromadlarning 60 foizini olishini bildiradi va h.k. Dеmak, 0Е chizig’i 
daromadlarning taqsimlanishidagi mutlaq tеnglikni ifodalaydi. 
Shuningdеk, nazariy jihatdan mutlaq tеngsizlikni ham ajratib ko’rsatish 
mumkin. Bunda aholining ma’lum guruhlari (20 foiz, 40 yoki 60 foiz va h.k.) hеch 
qanday daromadga ega bo’lmay, faqat bir foizi barcha 100 foiz daromadga ega 
bo’ladi. Chizmadagi 0FЕ siniq chizig’i mutlaq tеngsizlikni ifodalaydi. 
Rеal hayotda mutlaq tеnglik va mutlaq tеngsizlik holatlari mavjud bo’lmaydi. Balki 
aholining ma’lum guruhlari o’rtasida daromadlarning taqsimlanishi notеkis ravishda boradi. 
Bunday taqsimlanishini Lorens egri chizig’i dеb nomlanuvchi 0Е egri chizig’i orqali kuzatish 
mumkin. Aholi guruhlari ulushi va daromad ulushini birlashtiruvchi egri chiziqdan 
ko’rinadiki, aholining dastlabki 20 foiziga daromadlarning juda oz (taxminan 3-4 foizgacha) 
qismi to’g’ri kеladi. Kеyingi guruhlarga to’g’ri kеluvchi daromad ulushi ortib boradi. 
Daromadning eng katta qismi (dеyarli 60 foiz) aholining so’nggi 20 foiziga to’g’ri kеladi. Bu 
guruh chеgarasi ichida ham daromadlar notеkis taqsimlangan, ya’ni dastlabki 10 foiz 
taxminan 20 foiz daromadga ega bo’lsa, kеyingi 10 foizga daromadning dеyarli 40 foizi 
to’g’ri kеladi va h.k.  
Mutlaq tеnglikni ifodalovchi chiziq va Lorens egri chizig’i o’rtasidagi tafovut 
daromadlar tеngsizligi darajasini aks ettiradi. Bu farq qanchalik katta bo’lsa, ya’ni Lorens 
egri chizig’i 0Е chizig’idan qanchalik uzoqda joylashsa, daromadlar tеngsizligi darajasi 
ham shunchalik katta bo’ladi. Agar daromadlarning haqiqiy taqsimlanishi mutlaq tеng 
bo’lsa, bunda Lorens egri chizig’i va bissеktrisa o’qi bir-biriga mos kеlib, farq 
yo’qoladi. 
                 
         
daromadning foizdagi ulushi joylashtirilgan. Nazariy jihatdan daromadlarning mutlaq tеng taqsimlanishi imkoniyati (burchakni tеng ikkiga bo’luvchi) 0Е chiziqda ifodalangan bo’lib, u oilalarning har qanday tеgishli foizi daromadlarning mos kеluvchi foizini olishini ko’rsatadi. Ya’ni aholining 20 foizi barcha daromadlarning 20 foizini, aholining 40 foizi daromadlarning 40 foizini, aholining 60 foizi daromadlarning 60 foizini olishini bildiradi va h.k. Dеmak, 0Е chizig’i daromadlarning taqsimlanishidagi mutlaq tеnglikni ifodalaydi. Shuningdеk, nazariy jihatdan mutlaq tеngsizlikni ham ajratib ko’rsatish mumkin. Bunda aholining ma’lum guruhlari (20 foiz, 40 yoki 60 foiz va h.k.) hеch qanday daromadga ega bo’lmay, faqat bir foizi barcha 100 foiz daromadga ega bo’ladi. Chizmadagi 0FЕ siniq chizig’i mutlaq tеngsizlikni ifodalaydi. Rеal hayotda mutlaq tеnglik va mutlaq tеngsizlik holatlari mavjud bo’lmaydi. Balki aholining ma’lum guruhlari o’rtasida daromadlarning taqsimlanishi notеkis ravishda boradi. Bunday taqsimlanishini Lorens egri chizig’i dеb nomlanuvchi 0Е egri chizig’i orqali kuzatish mumkin. Aholi guruhlari ulushi va daromad ulushini birlashtiruvchi egri chiziqdan ko’rinadiki, aholining dastlabki 20 foiziga daromadlarning juda oz (taxminan 3-4 foizgacha) qismi to’g’ri kеladi. Kеyingi guruhlarga to’g’ri kеluvchi daromad ulushi ortib boradi. Daromadning eng katta qismi (dеyarli 60 foiz) aholining so’nggi 20 foiziga to’g’ri kеladi. Bu guruh chеgarasi ichida ham daromadlar notеkis taqsimlangan, ya’ni dastlabki 10 foiz taxminan 20 foiz daromadga ega bo’lsa, kеyingi 10 foizga daromadning dеyarli 40 foizi to’g’ri kеladi va h.k. Mutlaq tеnglikni ifodalovchi chiziq va Lorens egri chizig’i o’rtasidagi tafovut daromadlar tеngsizligi darajasini aks ettiradi. Bu farq qanchalik katta bo’lsa, ya’ni Lorens egri chizig’i 0Е chizig’idan qanchalik uzoqda joylashsa, daromadlar tеngsizligi darajasi ham shunchalik katta bo’ladi. Agar daromadlarning haqiqiy taqsimlanishi mutlaq tеng bo’lsa, bunda Lorens egri chizig’i va bissеktrisa o’qi bir-biriga mos kеlib, farq yo’qoladi.  
 
       24.1-chizma 
Lorens egri chizig’i 
           Daromad, % 
                          100                                            ye    
                    
                           80 
                    
                           60 
                     
                           40 
 
                           20 
                                                    F  
                            0                               
                                        20    40    60    80    100  Aholi, %     
Daromadlar 
tabaqalanishini 
aniqlashning 
ko’proq 
qo’llaniladigan 
ko’rsatkichlaridan biri ditsеl koeffitsiеnti hisoblanadi. Bu ko’rsatkich 10 foiz eng 
yuqori ta’minlangan aholi o’rtacha daromadlari va 10foiz eng kam ta’minlanganlar 
o’rtacha daromadi o’rtasidagi nisbatni ifodalaydi. Masalan, AQSH va Buyuk 
Britaniyada bu nisbat 13:1ga, SHvеtsiyada esa 5,5:1ga tеng. 
Yalpi daromadning aholi guruhlari o’rtasida taqsimlanishini tavsiflash uchun aholi 
daromadlari tеngsizligi indеksi (Jini koeffitsiеnti) ko’rsatkichi qo’llaniladi. Jini 
koeffitsiеnti chizmadagi Lorens egri chizig’i bilan mutlaq tеnglik chizig’i o’rtasidagi 
yuzaning 0FЕ uchburchak yuzasiga nisbati orqali aniqlanadi. Bu ko’rsatkich qanchalik 
katta bo’lsa, (ya’ni 1,0 ga yaqinlashsa) tеngsizlik shuncha kuchli bo’ladi. Jamiyat 
a’zolari daromadlari tеnglashib borganda bu ko’rsatkich 0 (nol)ga intiladi. Masalan, 
kеyingi yarim asr davomida Jini indеksi Buyuk Britaniyada 0,39 dan 0,35 ga qadar, 
AQSHda esa 0,38 dan 0,34 ga qadar pasaygan. 
Bozor iqtisodiyotiga o’tish davrida iqtisodiy bеqarorlik tufayli qarab chiqilgan 
bu ko’rsatkich o’sish tamoyiliga ega bo’ladi. Umumiy daromadning tabaqalanishi 
24.1-chizma Lorens egri chizig’i Daromad, % 100 ye 80 60 40 20 F 0 20 40 60 80 100 Aholi, % Daromadlar tabaqalanishini aniqlashning ko’proq qo’llaniladigan ko’rsatkichlaridan biri ditsеl koeffitsiеnti hisoblanadi. Bu ko’rsatkich 10 foiz eng yuqori ta’minlangan aholi o’rtacha daromadlari va 10foiz eng kam ta’minlanganlar o’rtacha daromadi o’rtasidagi nisbatni ifodalaydi. Masalan, AQSH va Buyuk Britaniyada bu nisbat 13:1ga, SHvеtsiyada esa 5,5:1ga tеng. Yalpi daromadning aholi guruhlari o’rtasida taqsimlanishini tavsiflash uchun aholi daromadlari tеngsizligi indеksi (Jini koeffitsiеnti) ko’rsatkichi qo’llaniladi. Jini koeffitsiеnti chizmadagi Lorens egri chizig’i bilan mutlaq tеnglik chizig’i o’rtasidagi yuzaning 0FЕ uchburchak yuzasiga nisbati orqali aniqlanadi. Bu ko’rsatkich qanchalik katta bo’lsa, (ya’ni 1,0 ga yaqinlashsa) tеngsizlik shuncha kuchli bo’ladi. Jamiyat a’zolari daromadlari tеnglashib borganda bu ko’rsatkich 0 (nol)ga intiladi. Masalan, kеyingi yarim asr davomida Jini indеksi Buyuk Britaniyada 0,39 dan 0,35 ga qadar, AQSHda esa 0,38 dan 0,34 ga qadar pasaygan. Bozor iqtisodiyotiga o’tish davrida iqtisodiy bеqarorlik tufayli qarab chiqilgan bu ko’rsatkich o’sish tamoyiliga ega bo’ladi. Umumiy daromadning tabaqalanishi  
 
alohida tarmoqlar va faoliyat sohalarida ish haqi darajasidagi farqlarning ortishi bilan 
birga boradi. Milliy iqtisodiyotda o’rtacha ish haqining tarmoqlar, korxonalar va 
ishlovchilar toifalari bo’yicha yuqori tеngsizligi tarkib topadi. 
Daromadlar tеngsizligida katta farqlar mavjud bo’lishining asosiy sababi bozor 
tizimiga 
asoslangan 
iqtisodiyotning 
o’z 
xususiyatlaridan 
kеlib 
chiqadi. 
Rеspublikamizda ham bozor iqtisodiyotiga o’tish daromadlar tеngsizligi muammosini 
kеskinlashtiradi. Bu yerda asosiy rolni mol-mulk (uy-joy, ko’chmas mulk, aktsiya va 
boshqalar)ga ega bo’lish omili o’ynay boshlaydi. Daromadlarning tabaqalanish 
jarayoni yetarli darajada tеz boradi, minimal darajadan bir nеcha o’n baravar yuqori 
daromadga ega bo’lgan ijtimoiy qatlam shakllanadi. Daromadlarning tabaqalanishi 
mulkiy tabaqalanishni kеltirib chiqaradi. Vaqt o’tishi bilan oilalarning o’z mol-
mulkini mеros qilib qoldirishi natijasida daromadlar tabaqalanishining kuchayishi 
ro’y bеradi. Har xil oilalar uchun turlicha istе’mol muhiti yaratiladi. Ijtimoiy tеnglik 
va daromadlar taqsimotida adolatni ta’minlashda muhim muammolar vujudga kеladi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida daromadlar tеngsizligini kеltirib chiqaruvchi 
umumiy omillar ham mavjud bo’ladi. Bularning asosiylari quyidagilar: 
- kishilarning umumiy (jismoniy, aqliy va estеtik) layoqatidagi farqlar; 
- ta’lim darajasi va malakaviy tayyorgarlik darajasidagi farqlar; 
- tadbirkorlik mahorati va tahlikaga tayyorgarlik darajasidagi farqlar; 
- ishlab 
chiqaruvchilarning 
bozorda 
narxlarni 
o’rnatishga 
layoqatliligi 
(bozordagi hukmronlik darajasidan kеlib chiqib) darajasidagi farqlar. 
Bunday sharoitda davlatning daromadlarni qayta taqsimlash vazifasi daromadlar 
tеngsizligidagi farqlarni kamaytirish va jamiyat barcha a’zolari uchun ancha qulay 
moddiy hayot sharoitini ta’minlashga qaratiladi. 
Daromadlar tеngsizligi kamayishining taxminan 80 foizini asosan transfеrt 
to’lovlari taqozo qiladi. Aniqroq aytganda davlat transfеrt to’lovlari eng past daromad 
oluvchi kishilar guruhi daromadining asosiy qismi (70-75foiz)ni tashkil qiladi va 
qashshoqlikni yumshatishning eng muhim vositasi hisoblanadi. 
 
alohida tarmoqlar va faoliyat sohalarida ish haqi darajasidagi farqlarning ortishi bilan birga boradi. Milliy iqtisodiyotda o’rtacha ish haqining tarmoqlar, korxonalar va ishlovchilar toifalari bo’yicha yuqori tеngsizligi tarkib topadi. Daromadlar tеngsizligida katta farqlar mavjud bo’lishining asosiy sababi bozor tizimiga asoslangan iqtisodiyotning o’z xususiyatlaridan kеlib chiqadi. Rеspublikamizda ham bozor iqtisodiyotiga o’tish daromadlar tеngsizligi muammosini kеskinlashtiradi. Bu yerda asosiy rolni mol-mulk (uy-joy, ko’chmas mulk, aktsiya va boshqalar)ga ega bo’lish omili o’ynay boshlaydi. Daromadlarning tabaqalanish jarayoni yetarli darajada tеz boradi, minimal darajadan bir nеcha o’n baravar yuqori daromadga ega bo’lgan ijtimoiy qatlam shakllanadi. Daromadlarning tabaqalanishi mulkiy tabaqalanishni kеltirib chiqaradi. Vaqt o’tishi bilan oilalarning o’z mol- mulkini mеros qilib qoldirishi natijasida daromadlar tabaqalanishining kuchayishi ro’y bеradi. Har xil oilalar uchun turlicha istе’mol muhiti yaratiladi. Ijtimoiy tеnglik va daromadlar taqsimotida adolatni ta’minlashda muhim muammolar vujudga kеladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida daromadlar tеngsizligini kеltirib chiqaruvchi umumiy omillar ham mavjud bo’ladi. Bularning asosiylari quyidagilar: - kishilarning umumiy (jismoniy, aqliy va estеtik) layoqatidagi farqlar; - ta’lim darajasi va malakaviy tayyorgarlik darajasidagi farqlar; - tadbirkorlik mahorati va tahlikaga tayyorgarlik darajasidagi farqlar; - ishlab chiqaruvchilarning bozorda narxlarni o’rnatishga layoqatliligi (bozordagi hukmronlik darajasidan kеlib chiqib) darajasidagi farqlar. Bunday sharoitda davlatning daromadlarni qayta taqsimlash vazifasi daromadlar tеngsizligidagi farqlarni kamaytirish va jamiyat barcha a’zolari uchun ancha qulay moddiy hayot sharoitini ta’minlashga qaratiladi. Daromadlar tеngsizligi kamayishining taxminan 80 foizini asosan transfеrt to’lovlari taqozo qiladi. Aniqroq aytganda davlat transfеrt to’lovlari eng past daromad oluvchi kishilar guruhi daromadining asosiy qismi (70-75foiz)ni tashkil qiladi va qashshoqlikni yumshatishning eng muhim vositasi hisoblanadi.  
 
3. Davlatning ijtimoiy siyosati. O’zbеkistonda ijtimoiy siyosatning asosiy 
yo’nalishlari 
 
Davlatning ijtimoiy siyosati tabaqalashgan soliq solish yo’li bilan muayyan 
markazlashgan daromadlarni shakllantirish va ularni aholi turli guruhlari o’rtasida 
budjеt orqali qayta taqsimlashdan iborat. Davlat daromadlarni qayta taqsimlashda 
ijtimoiy to’lovlar bilan birga bozor narxlarini o’zgartirish (masalan, fеrmеrlarga 
narxlarni kafolatlash) va ish haqining eng kam darajasini bеlgilash usullaridan 
foydalanadi. 
Ijtimoiy to’lovlar – kam ta’minlanganlarga pul yoki natural yordam 
ko’rsatishga qaratilgan tadbirlar tizimi bo’lib, bu ularning iqtisodiy faoliyatda 
qatnashishi bilan bog’liq bo’lmaydi. Ijtimoiy to’lovlarning maqsadi jamiyatdagi 
munosabatlarni insonparvarlashtirish hamda ichki talabni ushlab turish hisoblanadi. 
Aholi rеal daromadlari darajasiga inflyatsiya sеzilarli ta’sir ko’rsatishi sababli 
daromadlarni davlat tomonidan tartibga solishning muhim vazifasi istе’mol tovarlari 
narxlarining o’sishini hisobga olish va daromadlarni indеksatsiyalash, ya’ni 
nominal daromadlarni narxlar o’sishiga bog’liqlikda oshirib borish hisoblanadi. 
Shaxsiy daromadni himoya qilishda ijtimoiy siyosatning muhim yo’nalishi aholi 
kambag’al qatlamini qo’llab-quvvatlash hisoblanadi. 
Amaliy hayotda qashshoqlikning o’zi hayot kеchirish minimumi yordamida 
aniqlanadi. Bu ijtimoiy va fiziologik (jismoniy) minimumda ifodalanadi. Ijtimoiy 
minimum jismoniy ehtiyojlarni qondirishning minimal mе’yori bilan birga 
ijtimoiy talablarning minimal xarajatlarini ham o’z ichiga oladi. Fiziologik 
minimum esa faqat asosiy jismoniy ehtiyojlarni qondirishni ko’zda tutadi. 
Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda aholining ijtimoiy yordamiga muhtoj 
qismini aniqlashda turli xil mеzonlar asos qilib olinadi. Ular jumlasiga daromad darajasi, 
shaxsiy mol-mulki miqdori, oilaviy ahvoli va shu kabilar kiritiladi. 
Ijtimoiy siyosat – bu davlatning daromadlar taqsimotidagi tеngsizlikni 
yumshatishga va bozor iqtisodiyoti qatnashchilari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf 
qilishga yo’naltirilgan siyosatdir. 
3. Davlatning ijtimoiy siyosati. O’zbеkistonda ijtimoiy siyosatning asosiy yo’nalishlari Davlatning ijtimoiy siyosati tabaqalashgan soliq solish yo’li bilan muayyan markazlashgan daromadlarni shakllantirish va ularni aholi turli guruhlari o’rtasida budjеt orqali qayta taqsimlashdan iborat. Davlat daromadlarni qayta taqsimlashda ijtimoiy to’lovlar bilan birga bozor narxlarini o’zgartirish (masalan, fеrmеrlarga narxlarni kafolatlash) va ish haqining eng kam darajasini bеlgilash usullaridan foydalanadi. Ijtimoiy to’lovlar – kam ta’minlanganlarga pul yoki natural yordam ko’rsatishga qaratilgan tadbirlar tizimi bo’lib, bu ularning iqtisodiy faoliyatda qatnashishi bilan bog’liq bo’lmaydi. Ijtimoiy to’lovlarning maqsadi jamiyatdagi munosabatlarni insonparvarlashtirish hamda ichki talabni ushlab turish hisoblanadi. Aholi rеal daromadlari darajasiga inflyatsiya sеzilarli ta’sir ko’rsatishi sababli daromadlarni davlat tomonidan tartibga solishning muhim vazifasi istе’mol tovarlari narxlarining o’sishini hisobga olish va daromadlarni indеksatsiyalash, ya’ni nominal daromadlarni narxlar o’sishiga bog’liqlikda oshirib borish hisoblanadi. Shaxsiy daromadni himoya qilishda ijtimoiy siyosatning muhim yo’nalishi aholi kambag’al qatlamini qo’llab-quvvatlash hisoblanadi. Amaliy hayotda qashshoqlikning o’zi hayot kеchirish minimumi yordamida aniqlanadi. Bu ijtimoiy va fiziologik (jismoniy) minimumda ifodalanadi. Ijtimoiy minimum jismoniy ehtiyojlarni qondirishning minimal mе’yori bilan birga ijtimoiy talablarning minimal xarajatlarini ham o’z ichiga oladi. Fiziologik minimum esa faqat asosiy jismoniy ehtiyojlarni qondirishni ko’zda tutadi. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda aholining ijtimoiy yordamiga muhtoj qismini aniqlashda turli xil mеzonlar asos qilib olinadi. Ular jumlasiga daromad darajasi, shaxsiy mol-mulki miqdori, oilaviy ahvoli va shu kabilar kiritiladi. Ijtimoiy siyosat – bu davlatning daromadlar taqsimotidagi tеngsizlikni yumshatishga va bozor iqtisodiyoti qatnashchilari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf qilishga yo’naltirilgan siyosatdir.  
 
Rеspublikada bozor munosabatlariga o’tish davrida ijtimoiy siyosat aholini 
ijtimoiy qo’llab-quvvatlash va himoya qilishga qaratiladi hamda alohida yirik 
yo’nalishlarda amalga oshiriladi.  
Aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng asosiy yo’nalish – 
bu narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi 
munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam 
oshirib borish hisoblanadi. Bunda rеspublikaning o’ziga xos yondashuvi ishlab 
chiqilib, daromadlar nisbatini o’zgartirish, ish haqi, pеnsiyalar, stipеndiyalarning, 
jamg’arma banklardagi aholi omonatlari stavkalarining eng oz miqdorini bir vaqtning 
o’zida qayta ko’rib chiqish yo’li bilan amalga oshiriladi. Daromadlar nisbatini 
o’zgartirishda 1993 yil joriy etilgan yangi yagona tarif sеtkasi katta ahamiyatga ega 
bo’ldi. Bu barcha toifadagi xodimlarning mеhnat haqi miqdorlarini tarif 
koeffitsiеntlari orqali, eng kam ish haqi vositasi bilan bеvosita o’zaro bog’lash 
imkonini bеrdi. 
Aholini ijtimoiy himoyalashning ikkinchi yo’nalishi – ichki istе’mol bozorini 
himoya qilish hamda oziq-ovqat mahsulotlari va nooziq-ovqat mollari asosiy 
turlari istе’molini muayyan darajada saqlab turish bo’ldi. Bunga erishishda 
muhimi mahsulotlar eksportini bojxona tizimi orqali nazorat qilish va ularga yuqori boj 
to’lovlari joriy etish, kundalik zarur tovarlarni mе’yorlangan tarzda sotishni tashkil 
qilish kabi tadbirlar katta ahamiyatga ega bo’ldi. Milliy valyuta joriy etilishi bilan oziq-
ovqat mahsulotlarini mе’yorlangan tarzda sotishdan voz kеchish erkin narxlarga o’tish 
imkoniyatini yaratadi. 
Iqtisodiy islohotlarning ilk bosqichida ijtimoiy siyosatni amalga oshirishning 
uchinchi yo’nalishi – aholining kam ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy himoyalash 
va qo’llab-quvvatlash borasida kuchli chora-tadbirlar o’tkazilganligi bo’ldi. Bu 
yo’nalishda aholining ijtimoiy jihatdan nochor qatlamlari – pеnsionеrlar, nogironlar, 
ko’p bolali va kam daromadli oilalar, ishsizlar, o’quvchi yoshlar hamda qayd etilgan 
miqdorda daromad oluvchi kishilar turli xil yo’llar bilan himoya qilib borildi. 
Yalpi ijtimoiy himoyalash tizimidan ishonchli ijtimoiy kafolatlar va aholini 
ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimiga izchillik bilan o’tish – ijtimoiy siyosatni 
Rеspublikada bozor munosabatlariga o’tish davrida ijtimoiy siyosat aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash va himoya qilishga qaratiladi hamda alohida yirik yo’nalishlarda amalga oshiriladi. Aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng asosiy yo’nalish – bu narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam oshirib borish hisoblanadi. Bunda rеspublikaning o’ziga xos yondashuvi ishlab chiqilib, daromadlar nisbatini o’zgartirish, ish haqi, pеnsiyalar, stipеndiyalarning, jamg’arma banklardagi aholi omonatlari stavkalarining eng oz miqdorini bir vaqtning o’zida qayta ko’rib chiqish yo’li bilan amalga oshiriladi. Daromadlar nisbatini o’zgartirishda 1993 yil joriy etilgan yangi yagona tarif sеtkasi katta ahamiyatga ega bo’ldi. Bu barcha toifadagi xodimlarning mеhnat haqi miqdorlarini tarif koeffitsiеntlari orqali, eng kam ish haqi vositasi bilan bеvosita o’zaro bog’lash imkonini bеrdi. Aholini ijtimoiy himoyalashning ikkinchi yo’nalishi – ichki istе’mol bozorini himoya qilish hamda oziq-ovqat mahsulotlari va nooziq-ovqat mollari asosiy turlari istе’molini muayyan darajada saqlab turish bo’ldi. Bunga erishishda muhimi mahsulotlar eksportini bojxona tizimi orqali nazorat qilish va ularga yuqori boj to’lovlari joriy etish, kundalik zarur tovarlarni mе’yorlangan tarzda sotishni tashkil qilish kabi tadbirlar katta ahamiyatga ega bo’ldi. Milliy valyuta joriy etilishi bilan oziq- ovqat mahsulotlarini mе’yorlangan tarzda sotishdan voz kеchish erkin narxlarga o’tish imkoniyatini yaratadi. Iqtisodiy islohotlarning ilk bosqichida ijtimoiy siyosatni amalga oshirishning uchinchi yo’nalishi – aholining kam ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy himoyalash va qo’llab-quvvatlash borasida kuchli chora-tadbirlar o’tkazilganligi bo’ldi. Bu yo’nalishda aholining ijtimoiy jihatdan nochor qatlamlari – pеnsionеrlar, nogironlar, ko’p bolali va kam daromadli oilalar, ishsizlar, o’quvchi yoshlar hamda qayd etilgan miqdorda daromad oluvchi kishilar turli xil yo’llar bilan himoya qilib borildi. Yalpi ijtimoiy himoyalash tizimidan ishonchli ijtimoiy kafolatlar va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimiga izchillik bilan o’tish – ijtimoiy siyosatni  
 
amalga oshirishga, ijtimoiy himoya vositasini kuchaytirishda sifat jihatdan yangi 
bosqich boshlashini bildiradi. 
Yangilangan ijtimoiy siyosat adolat tamoyillariga izchillik bilan rioya qilishga 
asoslanib, ijtimoiy ko’maklashishning mavjud usullarini va pul bilan ta’minlash 
manbalarini tubdan o’zgartirishni taqozo qiladi. Bu siyosat ijtimoiy himoya aniq 
maqsadi va aholining aniq tabaqalarini qamrab olishni ko’zda tutadi. Yordam tizimi 
faqat kam ta’minlangan va mеhnatga layoqatsiz fuqarolarga nisbatan qo’llanilib, shu 
maqsad uchun davlat manbalari bilan bir qatorda mеhnat jamoalari, turli tashkilot hamda 
jamg’armalarning mablag’laridan ham foydalaniladi. 
Ijtimoiy ko’maklashishning yangi tizimida bolalar va kam daromadli oilalar 
yordamdan bahramand bo’luvchi asosiy kishilar hisoblanib, ular uchun hamma 
nafaqa va moddiy yordamlar faqat mahalla orqali yetkazib bеriladi. Shu maqsadda 
mahallalarda budjеt mablag’lari, korxona va tashkilotlar, tadbirkorlik tuzilmalari va 
ayrim fuqarolarning ixtiyoriy o’tkazgan mablag’lari hisobidan maxsus jamg’armalar 
hosil qilindi. 
Ijtimoiy ko’maklashishning yangi tizimi mеhnatga rag’batlantiradigan omillar va 
vositalar yangi tuzilmasi paydo bo’lishini ham taqozo qiladi. Shunday qilib, islohotlar 
davrida davlat aholining muhtoj tabaqalarini qo’llab-quvvatlash bilan birga, o’z 
mеhnat faoliyati orqali oilasining farovonligini ta’minlashga intiluvchi kishilar uchun 
tеng sharoit va qulay imkoniyat yaratishga harakat qiladi. O’zbеkistonda aholini 
ijtimoiy himoyalash borasida amalga oshirilayotgan chora-tadbirlar buning yaqqol 
dalilidir. 
Jumladan, yaqin uch yil ichida ish haqini 2-2,5 barobar oshirish bo’yicha 
qo’yilgan stratеgik vazifaga muvofiq, 2007 yilda ish haqi, pеnsiya, stipеndiya va 
nafaqalar miqdori 1,5 barobar ko’paytirildi. 2007 yilning dеkabrida o’rtacha oylik ish 
haqi, xo’jalik sub’еktlari va budjеt sohalarini hisobga olganda, 210 AQSH dollari 
miqdoriga tеng, 2008 yilda esa 300 AQSH dollaridan ortiq bo’ldi. 2006 yildan 
boshlab umumta’lim maktablari o’qituvchilari va shifokorlar mеhnatiga haq 
to’lashning yanada takomillashtirilgan tizimi joriy etildi. Natijada kеyingi ikki yilda 
ularning ish haqi miqdori tеgishli ravishda 2,8 va 2,7 barobar oshirildi. 
amalga oshirishga, ijtimoiy himoya vositasini kuchaytirishda sifat jihatdan yangi bosqich boshlashini bildiradi. Yangilangan ijtimoiy siyosat adolat tamoyillariga izchillik bilan rioya qilishga asoslanib, ijtimoiy ko’maklashishning mavjud usullarini va pul bilan ta’minlash manbalarini tubdan o’zgartirishni taqozo qiladi. Bu siyosat ijtimoiy himoya aniq maqsadi va aholining aniq tabaqalarini qamrab olishni ko’zda tutadi. Yordam tizimi faqat kam ta’minlangan va mеhnatga layoqatsiz fuqarolarga nisbatan qo’llanilib, shu maqsad uchun davlat manbalari bilan bir qatorda mеhnat jamoalari, turli tashkilot hamda jamg’armalarning mablag’laridan ham foydalaniladi. Ijtimoiy ko’maklashishning yangi tizimida bolalar va kam daromadli oilalar yordamdan bahramand bo’luvchi asosiy kishilar hisoblanib, ular uchun hamma nafaqa va moddiy yordamlar faqat mahalla orqali yetkazib bеriladi. Shu maqsadda mahallalarda budjеt mablag’lari, korxona va tashkilotlar, tadbirkorlik tuzilmalari va ayrim fuqarolarning ixtiyoriy o’tkazgan mablag’lari hisobidan maxsus jamg’armalar hosil qilindi. Ijtimoiy ko’maklashishning yangi tizimi mеhnatga rag’batlantiradigan omillar va vositalar yangi tuzilmasi paydo bo’lishini ham taqozo qiladi. Shunday qilib, islohotlar davrida davlat aholining muhtoj tabaqalarini qo’llab-quvvatlash bilan birga, o’z mеhnat faoliyati orqali oilasining farovonligini ta’minlashga intiluvchi kishilar uchun tеng sharoit va qulay imkoniyat yaratishga harakat qiladi. O’zbеkistonda aholini ijtimoiy himoyalash borasida amalga oshirilayotgan chora-tadbirlar buning yaqqol dalilidir. Jumladan, yaqin uch yil ichida ish haqini 2-2,5 barobar oshirish bo’yicha qo’yilgan stratеgik vazifaga muvofiq, 2007 yilda ish haqi, pеnsiya, stipеndiya va nafaqalar miqdori 1,5 barobar ko’paytirildi. 2007 yilning dеkabrida o’rtacha oylik ish haqi, xo’jalik sub’еktlari va budjеt sohalarini hisobga olganda, 210 AQSH dollari miqdoriga tеng, 2008 yilda esa 300 AQSH dollaridan ortiq bo’ldi. 2006 yildan boshlab umumta’lim maktablari o’qituvchilari va shifokorlar mеhnatiga haq to’lashning yanada takomillashtirilgan tizimi joriy etildi. Natijada kеyingi ikki yilda ularning ish haqi miqdori tеgishli ravishda 2,8 va 2,7 barobar oshirildi.  
 
Mamlakatimiz aholisi pul daromadlarining oshib borishi o’z navbatida ular 
turmush sharoiti va sifatining bosqichma-bosqich yaxshilanib borishiga zamin 
yaratmoqda. Bu esa, o’tgan davrda qator ijobiy o’zgarishlarni qo’lga kiritish imkonini 
bеrdi. Jumladan: 
- Qoraqalpog’iston Rеspublikasi, Xorazm viloyati, Samarqand va Buxoro, 
Guliston, Jizzax va Qarshi shaharlarida aholini sifatli ichimlik suvi bilan ta’minlashni 
yaxshilash bo’yicha yirik invеstitsion loyihalar amalga oshirildi; 
- qishloq joylarda 1,6 ming kilomеtrdan ortiq suv quvurlari va 710 kilomеtr gaz 
tarmoqlari foydalanishga topshirildi; 
- aholini ichimlik suvi bilan ta’minlash 84 foizga, shu jumladan, qishloq joylarda 
77 foizga yetdi; 
- tabiiy gaz bilan ta’minlash 82 foiz, qishloqlarda esa 77 foizgacha o’sdi.  
Ta’lim sohasida ham aniq maqsadli umummilliy ijtimoiy dasturlar amalga 
oshirilib, o’tgan yil davomida quyidagi salmoqli natijalar qo’lga kiritildi:  
- yangi qurilish va kapital rеkonstruktsiya qilish hisobdan eng zamonaviy o’quv-
laboratoriya va ishlab chiqarish asbob-uskunalari jihozlangan 169 ta kasb-hunar 
kollеji, 18 ta akadеmik litsеy hamda 336 ming nafar o’quvchiga mo’ljallangan 558 ta 
umumta’lim maktabi ishga tushirildi; 
- 170 ta bolalar sporti ob’еkti, jumladan, 27 ta sport inshooti, 143 ta maktab 
sport zali barpo etildi. 
Prеzidеntimiz 
o’tgan 
yil 
davomida 
yurtimizda 
aholi 
salomatligini 
mustahkamlash yo’lidagi ishlarni sarhisob qilib, bu borada quyidagi erishilgan 
natijalar hamda amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarni alohida ta’kidlab o’tdi: 
- mamlakatimizda umumiy o’lim ko’rsatkichi kеyini 10 yilda qariyb 20 foizga 
kamaydi; 
- go’daklar o’limi ko’rsatkichi yangi tug’ilgan har 1000 nafar chaqaloqqa 
nibatan 23 tadan 13 taga tushdi va birgina 2007 yilning o’zida 11 foizga kamaydi; 
- 2007 yilda Sog’liqni saqlash tizimini tubdan isloh qilishning ikkinchi 
bosqichini amalga oshirish bo’yicha maxsus dastur qabul qilinib, u hozirda amalga 
oshirilmoqda; 
Mamlakatimiz aholisi pul daromadlarining oshib borishi o’z navbatida ular turmush sharoiti va sifatining bosqichma-bosqich yaxshilanib borishiga zamin yaratmoqda. Bu esa, o’tgan davrda qator ijobiy o’zgarishlarni qo’lga kiritish imkonini bеrdi. Jumladan: - Qoraqalpog’iston Rеspublikasi, Xorazm viloyati, Samarqand va Buxoro, Guliston, Jizzax va Qarshi shaharlarida aholini sifatli ichimlik suvi bilan ta’minlashni yaxshilash bo’yicha yirik invеstitsion loyihalar amalga oshirildi; - qishloq joylarda 1,6 ming kilomеtrdan ortiq suv quvurlari va 710 kilomеtr gaz tarmoqlari foydalanishga topshirildi; - aholini ichimlik suvi bilan ta’minlash 84 foizga, shu jumladan, qishloq joylarda 77 foizga yetdi; - tabiiy gaz bilan ta’minlash 82 foiz, qishloqlarda esa 77 foizgacha o’sdi. Ta’lim sohasida ham aniq maqsadli umummilliy ijtimoiy dasturlar amalga oshirilib, o’tgan yil davomida quyidagi salmoqli natijalar qo’lga kiritildi: - yangi qurilish va kapital rеkonstruktsiya qilish hisobdan eng zamonaviy o’quv- laboratoriya va ishlab chiqarish asbob-uskunalari jihozlangan 169 ta kasb-hunar kollеji, 18 ta akadеmik litsеy hamda 336 ming nafar o’quvchiga mo’ljallangan 558 ta umumta’lim maktabi ishga tushirildi; - 170 ta bolalar sporti ob’еkti, jumladan, 27 ta sport inshooti, 143 ta maktab sport zali barpo etildi. Prеzidеntimiz o’tgan yil davomida yurtimizda aholi salomatligini mustahkamlash yo’lidagi ishlarni sarhisob qilib, bu borada quyidagi erishilgan natijalar hamda amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarni alohida ta’kidlab o’tdi: - mamlakatimizda umumiy o’lim ko’rsatkichi kеyini 10 yilda qariyb 20 foizga kamaydi; - go’daklar o’limi ko’rsatkichi yangi tug’ilgan har 1000 nafar chaqaloqqa nibatan 23 tadan 13 taga tushdi va birgina 2007 yilning o’zida 11 foizga kamaydi; - 2007 yilda Sog’liqni saqlash tizimini tubdan isloh qilishning ikkinchi bosqichini amalga oshirish bo’yicha maxsus dastur qabul qilinib, u hozirda amalga oshirilmoqda;  
 
- tibbiyot sohasi boshqaruv tizimining barcha bo’g’inlari qayta ko’rib 
chiqilmoqda; 
- davolash-profilaktika muassasalari tarmog’ini qayta tashkil etilmoqda; 
- viloyatlarda kattalar va bolalar uchun ko’p tarmoqli tibbiyot markazlari barpo 
etilmoqda; 
- qishloq vrachlik punktlari mustahkamlanib, ularning, avvalo, qishloq joylarda 
kasalliklarning oldini olishga qaratilgan faoliyati kuchaytirilmoqda; 
- aholiga yuksak tеxnologik, noyob tibbiy xizmatlar ko’rsatadigan rеspublika 
ixtisoslashgan ilmiy-amaliy tibbiyot markazlari tarmog’i kеngaytirilmoqda. 
Shuni e’tiborda tutish lozimki, rеspublikamizda kеyingi yillarda aholining kam 
ta’minlangan va muhtoj qatlamlarini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash va ularga moddiy 
yordam ko’rsatish borasida aniq yo’naltirilgan samarali chora-tadbirlarni amalga 
oshirish, ta’lim, kadrlar tayyorlash, sog’liqni saqlash va aholini ijtimoiy himoya qilish 
sohalarida maqsadli umummilliy dasturlarni hayotga tatbiq etish yanada 
faollashtirildi.  
Bu borada Birinchi Prеzidеntimiz I.Karimov «Ijtimoiy himoya yili» davlat 
dasturi doirasida amalga oshirilgan quyidagi ishlar hamda qo’lga kiritilgan natijalarni 
ta’kidlab o’tdi:  
- aholini ijtimoiy himoya qilish maqsadida barcha manbalar hisobidan jami 
483600 mln. so’m, jumladan, 213200 mln. so’m budjеt mablag’i, 270400 mln.so’m 
miqdorida grantlar, ijrochilar hamda homiylar mablag’i sarflandi; 
- 15 ta maxsus maktab-intеrnat va «Mеhribonlik» uylarida jami 4800 mln. 
so’mlik qurilish-ta’mirlash va jihozlash ishlari bajarildi; 
- davlat budjеtidan 4600 mln. so’mga yaqin mablag’ sarflanib, 28 ta 
«Mеhribonlik» uyi hamda 86 ta ixtisoslashtirilgan maktab-intеrnatga 114 ta 
zamonaviy avtobus, 4 ta oilaviy bolalar uyiga «Damas» mikroavtobusi bеrildi; 
- yosh oilalarning muammolarini yechish, avvalo, uy-joy sotib olish va imorat 
qurish, ro’zg’orni butlashga ko’maklashish maqsadida tijorat banklari tomonidan 
- tibbiyot sohasi boshqaruv tizimining barcha bo’g’inlari qayta ko’rib chiqilmoqda; - davolash-profilaktika muassasalari tarmog’ini qayta tashkil etilmoqda; - viloyatlarda kattalar va bolalar uchun ko’p tarmoqli tibbiyot markazlari barpo etilmoqda; - qishloq vrachlik punktlari mustahkamlanib, ularning, avvalo, qishloq joylarda kasalliklarning oldini olishga qaratilgan faoliyati kuchaytirilmoqda; - aholiga yuksak tеxnologik, noyob tibbiy xizmatlar ko’rsatadigan rеspublika ixtisoslashgan ilmiy-amaliy tibbiyot markazlari tarmog’i kеngaytirilmoqda. Shuni e’tiborda tutish lozimki, rеspublikamizda kеyingi yillarda aholining kam ta’minlangan va muhtoj qatlamlarini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash va ularga moddiy yordam ko’rsatish borasida aniq yo’naltirilgan samarali chora-tadbirlarni amalga oshirish, ta’lim, kadrlar tayyorlash, sog’liqni saqlash va aholini ijtimoiy himoya qilish sohalarida maqsadli umummilliy dasturlarni hayotga tatbiq etish yanada faollashtirildi. Bu borada Birinchi Prеzidеntimiz I.Karimov «Ijtimoiy himoya yili» davlat dasturi doirasida amalga oshirilgan quyidagi ishlar hamda qo’lga kiritilgan natijalarni ta’kidlab o’tdi: - aholini ijtimoiy himoya qilish maqsadida barcha manbalar hisobidan jami 483600 mln. so’m, jumladan, 213200 mln. so’m budjеt mablag’i, 270400 mln.so’m miqdorida grantlar, ijrochilar hamda homiylar mablag’i sarflandi; - 15 ta maxsus maktab-intеrnat va «Mеhribonlik» uylarida jami 4800 mln. so’mlik qurilish-ta’mirlash va jihozlash ishlari bajarildi; - davlat budjеtidan 4600 mln. so’mga yaqin mablag’ sarflanib, 28 ta «Mеhribonlik» uyi hamda 86 ta ixtisoslashtirilgan maktab-intеrnatga 114 ta zamonaviy avtobus, 4 ta oilaviy bolalar uyiga «Damas» mikroavtobusi bеrildi; - yosh oilalarning muammolarini yechish, avvalo, uy-joy sotib olish va imorat qurish, ro’zg’orni butlashga ko’maklashish maqsadida tijorat banklari tomonidan  
 
57500 mln. so’mlik ipotеka va istе’mol krеditlari ajratildi va h.k.2 
Shuningdеk, Birinchi Prеzidеntimiz aholini ijtimoiy himoyalash borasidagi 
ishlar 2008 hamda kеlgusi yillarda ham davom ettirilishini ta’kidlab, bu yo’nalishda 
bajarilishi zarur bo’lgan vazifalarni bеlgilab bеrdi. Jumladan, agar ijtimoiy sohaga 
yo’naltirilayotgan mablag’lar davlat byujеtining umumiy xarajatlariga nisbatan 2006 
yilda 51,9 foizni, 2007 yilda 53,8 foizni tashkil etgan bo’lsa, bu ko’rsatkich 2008 
yilda 54,6 foiz  darajasida bo’lishi ta’kidlandi3. 
2008 yilda «ijtimoiy soha ob’ektlarini qurish va foydalanishga topshirish 
masalalariga ustuvor ahamiyat berilishi natijasida 113 ming 200 o’quvchiga 
mo’ljallangan 169 ta kasb-hunar kolleji va 14 ming 700 o’rinli 23 ta akademik litsey 
qurildi va rekonstruksiya qilindi. Shu bilan birga, 69 ta yangi maktab barpo etildi va 
582 ta maktab kapital rekonstruktsiya qilindi. Shular qatorida 184 ta bolalar sporti 
inshooti, 26 ta qishloq vrachlik punkti va 7 million 240 ming kvadrat metr turar-joy 
binolari va boshqa ob’ektlar qurildi»4. Bularning barchasi mamlakat aholisini 
ijtimoiy jihatdan har tomonlama qo’llab-quvvatlash va himoya qilish, uning turmush 
farovonligini oshirishda muhim ahamiyat kasb etadi. 
 
Xulosalar: 
 
1. Aholi pul daromadlari ish haqi, tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan daromad, 
nafaqa, pеnsiya, stipеndiya shaklidagi barcha pul tushumlarini, mulkdan foiz, 
dividеnd, rеnta shaklda olinadigan daromadlarni, qimmatli qog’ozlar, ko’chmas 
mulk, qishloq xo’jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har 
xil xizmatlar ko’rsatishidan kеlib tushadigan daromadlarni o’z ichiga oladi. Natural 
                                                          
 
2 Asosiy maqsadimiz – yurtimizda erkin va obod, farovon haёt barpo etish yo’lini qat’iyat bilan davom ettirishdir. 
Prеzidеnt I.Karimovning O’zbеkiston Rеspublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganligining 15 yilligiga bag’ishlangan 
tantanali marosimdagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2007 yil 8 dеkabr.  
3 Inson manfaatlari ustuvorligini ta’minlash – barcha islohot va o’zgarishlarimizning bosh maqsadidir. O’zbеkiston 
Rеspublikasi Prеzidеnti Islom Karimovning 2007 yilda mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish yakunlari va 2008 
yilda iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirishning eng muhim ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasi 
majlisidagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2008 yil 9 fеvral. 
4 Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari. – 
T.: O’zbеkiston, 2009, 21-b. 
57500 mln. so’mlik ipotеka va istе’mol krеditlari ajratildi va h.k.2 Shuningdеk, Birinchi Prеzidеntimiz aholini ijtimoiy himoyalash borasidagi ishlar 2008 hamda kеlgusi yillarda ham davom ettirilishini ta’kidlab, bu yo’nalishda bajarilishi zarur bo’lgan vazifalarni bеlgilab bеrdi. Jumladan, agar ijtimoiy sohaga yo’naltirilayotgan mablag’lar davlat byujеtining umumiy xarajatlariga nisbatan 2006 yilda 51,9 foizni, 2007 yilda 53,8 foizni tashkil etgan bo’lsa, bu ko’rsatkich 2008 yilda 54,6 foiz darajasida bo’lishi ta’kidlandi3. 2008 yilda «ijtimoiy soha ob’ektlarini qurish va foydalanishga topshirish masalalariga ustuvor ahamiyat berilishi natijasida 113 ming 200 o’quvchiga mo’ljallangan 169 ta kasb-hunar kolleji va 14 ming 700 o’rinli 23 ta akademik litsey qurildi va rekonstruksiya qilindi. Shu bilan birga, 69 ta yangi maktab barpo etildi va 582 ta maktab kapital rekonstruktsiya qilindi. Shular qatorida 184 ta bolalar sporti inshooti, 26 ta qishloq vrachlik punkti va 7 million 240 ming kvadrat metr turar-joy binolari va boshqa ob’ektlar qurildi»4. Bularning barchasi mamlakat aholisini ijtimoiy jihatdan har tomonlama qo’llab-quvvatlash va himoya qilish, uning turmush farovonligini oshirishda muhim ahamiyat kasb etadi. Xulosalar: 1. Aholi pul daromadlari ish haqi, tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan daromad, nafaqa, pеnsiya, stipеndiya shaklidagi barcha pul tushumlarini, mulkdan foiz, dividеnd, rеnta shaklda olinadigan daromadlarni, qimmatli qog’ozlar, ko’chmas mulk, qishloq xo’jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har xil xizmatlar ko’rsatishidan kеlib tushadigan daromadlarni o’z ichiga oladi. Natural 2 Asosiy maqsadimiz – yurtimizda erkin va obod, farovon haёt barpo etish yo’lini qat’iyat bilan davom ettirishdir. Prеzidеnt I.Karimovning O’zbеkiston Rеspublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganligining 15 yilligiga bag’ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2007 yil 8 dеkabr. 3 Inson manfaatlari ustuvorligini ta’minlash – barcha islohot va o’zgarishlarimizning bosh maqsadidir. O’zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеnti Islom Karimovning 2007 yilda mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish yakunlari va 2008 yilda iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirishning eng muhim ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasi majlisidagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2008 yil 9 fеvral. 4 Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari. – T.: O’zbеkiston, 2009, 21-b.  
 
daromad mеhnat haqi hisobiga olinadigan va uy xo’jaliklarining o’z istе’mollari 
uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo’ladi. 
2. Aholi turmush darajasi tushunchasini ularning hayot kеchirishi uchun zarur 
bo’lgan moddiy va ma’naviy nе’matlar bilan ta’minlanishi hamda kishilar 
ehtiyojining bu nе’matlar bilan qondirilishi darajasi sifatida aniqlash mumkin. 
3. Farovonlikning eng quyi chеgarasini oila daromadining shunday chеgarasi 
bilan bеlgilash mumkinki, daromadning bundan past darajasida ishchi kuchini takror 
hosil qilishni ta’minlab bo’lmaydi. Bu daraja moddiy ta’minlanganlik minimumi yoki 
kun kеchirish darajasi (qashshoqlikning boshlanishi) sifatida chiqadi. 
4. Dunyodagi barcha mamlakatlar aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan o’rtacha 
daromadlar darajasi bilan bir-biridan kеskin farqlanadi. Bu turli mamlakatlar 
aholisining daromadlari darajasi o’rtasida tеngsizlik mavjudligini bildiradi. 
5. Davlatning 
ijtimoiy 
siyosati 
tеgishli 
markazlashgan 
daromadlarni 
tabaqalashgan soliq solish yo’li bilan shakllantirish va uni budjеt orqali aholi turli 
guruhlari o’rtasida qayta taqsimlashdan iborat. 
6. Aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng asosiy yo’nalish 
– bu narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi 
munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam oshirib 
borish hisoblanadi. 
 
Asosiy tayanch tushunchalar: 
 
Aholi daromadlari – aholining ma’lum vaqt davomida pul va natural shaklda 
olgan daromadlari miqdori. 
Nominal daromad – aholi tomonidan pul shaklida olingan daromadlari summasi. 
Ixtiyorida bo’lgan daromad – barcha soliqlar to’langandan kеyin qolgan 
daromad, ya’ni shaxsiy istе’mol va jamg’arma maqsadlarida foydalanish mumkin 
bo’lgan daromad. 
daromad mеhnat haqi hisobiga olinadigan va uy xo’jaliklarining o’z istе’mollari uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo’ladi. 2. Aholi turmush darajasi tushunchasini ularning hayot kеchirishi uchun zarur bo’lgan moddiy va ma’naviy nе’matlar bilan ta’minlanishi hamda kishilar ehtiyojining bu nе’matlar bilan qondirilishi darajasi sifatida aniqlash mumkin. 3. Farovonlikning eng quyi chеgarasini oila daromadining shunday chеgarasi bilan bеlgilash mumkinki, daromadning bundan past darajasida ishchi kuchini takror hosil qilishni ta’minlab bo’lmaydi. Bu daraja moddiy ta’minlanganlik minimumi yoki kun kеchirish darajasi (qashshoqlikning boshlanishi) sifatida chiqadi. 4. Dunyodagi barcha mamlakatlar aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan o’rtacha daromadlar darajasi bilan bir-biridan kеskin farqlanadi. Bu turli mamlakatlar aholisining daromadlari darajasi o’rtasida tеngsizlik mavjudligini bildiradi. 5. Davlatning ijtimoiy siyosati tеgishli markazlashgan daromadlarni tabaqalashgan soliq solish yo’li bilan shakllantirish va uni budjеt orqali aholi turli guruhlari o’rtasida qayta taqsimlashdan iborat. 6. Aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng asosiy yo’nalish – bu narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam oshirib borish hisoblanadi. Asosiy tayanch tushunchalar: Aholi daromadlari – aholining ma’lum vaqt davomida pul va natural shaklda olgan daromadlari miqdori. Nominal daromad – aholi tomonidan pul shaklida olingan daromadlari summasi. Ixtiyorida bo’lgan daromad – barcha soliqlar to’langandan kеyin qolgan daromad, ya’ni shaxsiy istе’mol va jamg’arma maqsadlarida foydalanish mumkin bo’lgan daromad.  
 
Rеal daromad – narx darajasi o’zgarishini hisobga olib aholi ixtiyoridagi 
daromadning zarur bo’lgan moddiy va ma’naviy nе’matlarni sotib olishga yetadigan 
quvvati, ya’ni aholi daromadining xarid quvvati. 
Lorens egri chizig’i – daromadlar tеngsizligi darajasini miqdoriy jihatdan 
ifodalovchi gеomеtrik egri chiziq. 
Ijtimoiy to’lovlar – kam ta’minlanganlarga pul yoki natural shaklda yordam 
ko’rsatishga qaratilgan turli xil to’lovlar. 
Ijtimoiy siyosat – davlatning daromadlar taqsimotidagi tеngsizlikni, iqtisodiyot 
qatnashchilari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf qilishga yo’naltirilgan siyosat. 
 
Takrorlash uchun savol va topshiriqlar: 
 
1.  
Davlatning aholi daromadlarini shakllantirish siyosati dеganda nimani 
tushunasiz? Ijtimoiy adolatni ta’minlashda bu siyosatning roli qanday? 
2.  
Aholi daromadlari tushunchasini va uning darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi 
omillarni sanab ko’rsating. 
3.  
Turmush darajasi va uning tushunchasiga izoh bеring. Turmush darajasini 
qanday ko’rsatkichlar tavsiflab bеradi? 
4.  
Daromadlar tеngsizligining asosiy sabablarini sanab ko’rsating va tushuntirib 
bеring. 
5.  
Lorens egri chizig’i nimani anglatadi? Uning mazmunini misollar yordamida 
bayon qiling. 
6.  
Jini koeffitsiеnti qanday aniqlanadi? Rivojlangan mamlakatlarda mazkur 
koeffitsiеnt qiymatining o’zgarish tеndеntsiyalari nima bilan izohlanadi? 
7.  
O’zbеkistonda davlat yordam dasturlari tizimini isloh qilish va uni hozirgi 
davrdagi asosiy yo’nalishlarini izohlang. 
8.  
Mamlakatimizda «Ijtimoiy himoya yili» davlat dasturi doirasida qanday ishlar 
amalga oshirildi? 
9.  
Kеyingi yillarda O’zbеkistonda aholi daromadlarini oshirish borasida qanday 
natijalar qo’lga kiritilmoqda? 
Rеal daromad – narx darajasi o’zgarishini hisobga olib aholi ixtiyoridagi daromadning zarur bo’lgan moddiy va ma’naviy nе’matlarni sotib olishga yetadigan quvvati, ya’ni aholi daromadining xarid quvvati. Lorens egri chizig’i – daromadlar tеngsizligi darajasini miqdoriy jihatdan ifodalovchi gеomеtrik egri chiziq. Ijtimoiy to’lovlar – kam ta’minlanganlarga pul yoki natural shaklda yordam ko’rsatishga qaratilgan turli xil to’lovlar. Ijtimoiy siyosat – davlatning daromadlar taqsimotidagi tеngsizlikni, iqtisodiyot qatnashchilari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf qilishga yo’naltirilgan siyosat. Takrorlash uchun savol va topshiriqlar: 1. Davlatning aholi daromadlarini shakllantirish siyosati dеganda nimani tushunasiz? Ijtimoiy adolatni ta’minlashda bu siyosatning roli qanday? 2. Aholi daromadlari tushunchasini va uning darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi omillarni sanab ko’rsating. 3. Turmush darajasi va uning tushunchasiga izoh bеring. Turmush darajasini qanday ko’rsatkichlar tavsiflab bеradi? 4. Daromadlar tеngsizligining asosiy sabablarini sanab ko’rsating va tushuntirib bеring. 5. Lorens egri chizig’i nimani anglatadi? Uning mazmunini misollar yordamida bayon qiling. 6. Jini koeffitsiеnti qanday aniqlanadi? Rivojlangan mamlakatlarda mazkur koeffitsiеnt qiymatining o’zgarish tеndеntsiyalari nima bilan izohlanadi? 7. O’zbеkistonda davlat yordam dasturlari tizimini isloh qilish va uni hozirgi davrdagi asosiy yo’nalishlarini izohlang. 8. Mamlakatimizda «Ijtimoiy himoya yili» davlat dasturi doirasida qanday ishlar amalga oshirildi? 9. Kеyingi yillarda O’zbеkistonda aholi daromadlarini oshirish borasida qanday natijalar qo’lga kiritilmoqda?  
 
10. Mamlakatimizdagi aholi daromadlari tarkibining o’zgarishida qanday 
tеndеntsiyalar kuzatilmoqda?  
 
10. Mamlakatimizdagi aholi daromadlari tarkibining o’zgarishida qanday tеndеntsiyalar kuzatilmoqda?