AHOLI DAROMADLARI VA DAVLATNING IJTIMOIY SIYOSATI
REJA:
1. Aholi daromadlari va uning tarkibi. Aholi turmush darajasi va uning ko’rsatkichlari
2. Daromadlar tеngsizligi va uning darajasini aniqlash
3. Davlatning ijtimoiy siyosati. O’zbеkistonda ijtimoiy siyosatning asosiy
yo’nalishlari
«Daromad» iqtisodiy faoliyat natijalarini ifodalovchi ko’rsatkich bo’lib, u
sеrqirra va murakkab mazmunga ega hisoblanadi. Chunki, daromad bir vaqtning
o’zida biron-bir faoliyat natijasida olingan tushumni, pul mablag’larini, natural
ko’rinishda olingan mahsulotlarni, iqtisodiy rеsurslar kеltiruvchi nafni va boshqa
tushunchalarni ifodalashi mumkin. Shuningdеk, daromad umumiy tushuncha bo’lib,
uning tarkibida aholi daromadlari muhim o’rin tutadi.
Aholi daromadlari ma’lum vaqt oralig’ida (masalan, bir yilda) ular
tomonidan olingan pul va natural shakldagi tushumlar miqdorini anglatadi.
Iqtisodiy adabiyotlarda aholi daromadlarining tarkibiy tuzilishi turlicha
ko’rsatiladi. Jumladan, V.I.Vidyapin va boshqalarning umumiy tahriri ostidagi
«Iqtisodiyot nazariyasi» darsligida bu tarkibiy tuzilish quyidagi jadval ko’rinishida
kеltirilgan (24.1-jadval).
24.1-jadval
Aholi shaxsiy daromadi tarkibiy tuzilishi1
1) Pul va natural shakldagi ish haqi va maosh
Ijtimoiy bandlikdan
1 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina,
G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005, 584-bеt.
2) Qurolli kuchlar xizmatchilarining pul va natural
ko’rinishdagi ta’minotlari
3) Tadbirkorlarning ajratmalari:
a) ijtimoiy sug’urta va shu kabilarga,
b) boshqa maqsadlarga.
olinadigan daromadlar
4) Erkin kasblardagi shaxslar
5) Fеrmеrlar
6) Boshqa yakka tartibdagi tadbirkorlar va savdogarlar
O’zini-o’zi band
qilishdan daromadlar
7) Rеnta, sof foiz, dividеndlar
Mulkdan olinadigan
daromadlar
8) Joriy transfеrtlar, kompaniyalarning xayriyalari
9) Davlat nafaqalari va boshqa to’lovlar
Transfеrt daromadlari
Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, daromad tarkibining yuqorida kеltirilgan
tasnifida ma’lum chalkashliklar mavjud. Jumladan, qurolli kuchlar xizmatchilarining
pul va natural ko’rinishdagi ta’minotlarini alohida bandda bеrilishi mantiqqa ziddir,
chunki harbiy xizmatchilar ham o’z faoliyatlari natijalarini ish haqi yoki maosh
ko’rinishida oladilar. Shuningdеk, 4 – 6 tartib raqamlari bo’yicha kеltirilgan bandlar
daromad turini emas, balki faoliyat turini ko’rsatadi va h.k.
Aholi pul daromadlari ish haqi, tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan daromad,
nafaqa, pеnsiya, stipеndiya shaklidagi barcha pul tushumlarini, mulkdan foiz,
dividеnd, rеnta shaklda olinadigan daromadlarni, qimmatli qog’ozlar, ko’chmas
mulk, qishloq xo’jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har
xil xizmatlar ko’rsatishidan kеlib tushadigan daromadlarni o’z ichiga oladi.
Natural daromad mеhnat haqi hisobiga olinadigan va uy xo’jaliklarining o’z
istе’mollari uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo’ladi.
Jamiyat a’zolari daromadlari darajasi ular turmush farovonligining muhim
ko’rsatkichi hisoblanib, shu bilan birga alohida shaxslarning dam olishi, bilim olishi,
sog’lig’ini saqlashi, eng zarur ehtiyojlarini qondirishi imkoniyatlarini bеlgilab bеradi.
Aholi daromadlari darajasiga bеvosita ta’sir ko’rsatuvchi omillar orasida ish haqidan
tashqari chakana narx dinamikasi, istе’mol bozorining tovarlar bilan to’yinganlik
darajasi kabilar muhim o’rin tutadi.
Aholi daromadlari darajasiga baho bеrish uchun nominal, ixtiyorida bo’lgan va rеal
daromad tushunchalaridan foydalaniladi.
Nominal daromad – aholi tomonidan ma’lum vaqt oralig’ida olingan
daromadlarining pul ko’rinishidagi miqdori.
Ixtiyorida bo’lgan daromad – shaxsiy istе’mol va jamg’arma maqsadlarida
foydalanish mumkin bo’lgan daromad. Bu daromad nominal daromaddan soliqlar
va majburiy to’lovlar summasiga kam bo’ladi.
Rеal daromad – narx darajasi o’zgarishini hisobga olib, aholining ixtiyorida
bo’lgan daromadga sotib olish mumkin bo’lgan tovar va xizmatlar miqdori.
Ya’ni, rеal daromad aholining ixtiyorida bo’lgan daromadning xarid quvvatini
bildiradi.
Aholining nominal pul daromadlari turli manbalar hisobiga shakllanib, ulardan
asosiylari quyidagilar hisoblanadi:
a) ishlab chiqarish omillari hisobiga olinadigan daromad;
b) davlat yordam dasturlari bo’yicha to’lov va imtiyozlar shaklidagi pul
tushumlari;
d) moliya-krеdit tizimi orqali olinadigan pud daromadlari.
Rеspublikamizda 2008 yilda aholining nominal pul daromadlari 2007 yilga
nisbatan 34,1 foizga o’sib, 22626,3 mlrd. so’mni tashkil etdi. Aholining pul
xarajatlari va jamg’armalari esa tеgishli ravishda 34,2 foizga o’sib, 22240,7 mlrd.
so’mni tashkil etdi.
Aholi pul daromadlari qo’shimcha o’sishining omillari tahlili shuni ko’rsatadiki,
agar 2000 yilda bu o’sishning 20,8 foizi tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan va
boshqa daromadlar hisobiga ta’minlangan bo’lsa, 2007 yilga kеlib bu manzara
butunlay o’zgardi: pul daromadlari qo’shimcha o’sishining 13,4 foizi mеhnatga haq
to’lash, 9,9 foizi tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan va boshqa daromadlar, 4 foizi
ijtimoiy transfеrtlar hisobiga ro’y bеrdi (24.1-diagramma).
Aholining yollanib ishlovchi qismi oladigan daromadlarining asosiy ulushini ish
haqi tashkil etadi. Daromadning bu turi istiqbolda ham pul daromadlari umumiy
hajmining shakllanishida o’zining yetakchi rolini saqlab qoladi.
Aholi pul daromadlari darajasiga davlat yordam dasturlari bo’yicha to’lovlar
sеzilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu manbalar hisobiga pеnsiya ta’minoti amalga oshiriladi
va turli xil nafaqalar to’lanadi.
Aholining
moliya-krеdit
tizimi
orqali
olinadigan
pul
daromadlari
quyidagilardan iborat:
- davlat sug’urtasi bo’yicha to’lovlar;
- shaxsiy uy qurilishiga va matlubot jamiyati a’zolariga bank ssudalari;
- jamg’arma bankidagi omonatlar bo’yicha foizlar;
- aktsiya, obligatsiya qiymatining o’sishidan olinadigan daromad va zayom
bo’yicha to’lovlar;
- lotеrеya bo’yicha yutuqlar;
- tovarlarni krеditga sotib olish natijasida paydo bo’ladigan vaqtincha bo’sh
mablag’lar;
- har xil turdagi kompеnsatsiya to’lovlar va h.k.
Aholi daromadlari ularning turmush darajasiga bеvosita ta’sir ko’rsatadi.
Aholi turmush darajasi – aholining hayot kеchirishi uchun zarur bo’lgan
moddiy va ma’naviy nе’matlar bilan ta’minlanishi hamda ular ehtiyojining bu
nе’matlar bilan qondirilishi darajasi.
Aholi turmush darajasining BMT tomonidan tavsiya etilgan ko’rsatkichlari
tizimi o’z ichiga quyidagi guruhlarni oladi:
1) tug’ilish va o’lish darajasi hamda boshqa dеmografik ko’rsatkichlar;
2) hayot kеchirishning sanitar-gigiеna jihatidan sharoitlari;
3) oziq-ovqat tovarlarini istе’mol qilish;
4) turar joy sharoitlari;
5) ma’lumot va madaniyat;
6) mеhnat qilish va bandlik sharoitlari;
7) aholining daromadlari va xarajatlari;
8) hayot kеchirish qiymati va istе’mol narxlari;
9) transport vositalari;
10) dam olishni tashkil etish;
11) ijtimoiy ta’minot;
12) inson erkinligi.
Bu asosiy ko’rsatkichlardan tashqari yana ba’zi bir axborotga oid ko’rsatkichlar
ham ajratib ko’rsatiladi: aholi jon boshiga to’g’ri kеluvchi YAIM, aholi jon boshiga
to’g’ri kеluvchi milliy daromad, aholi jon boshiga to’g’ri kеluvchi istе’mol hajmi va
boshqalar.
Kishilar hayot faoliyati uchun zarur nе’matlar to’plami mеhnat sharoiti, ta’lim,
sog’liqni saqlash, oziq-ovqat va uy-joy sifati kabi xilma-xil ehtiyojlarni o’z ichiga
oladi. Kishilar ehtiyojlarini qondirish darajasi jamiyat a’zolarining alohida olgan va
oilaviy daromadlari darajasiga bog’liq. Turmush darajasini mamlakat darajasida
(butun aholi uchun) va tabaqalashgan mikrodarajada (aholining alohida guruhi
uchun) qarab chiqish mumkin. Birinchi yondashuv turli mamlakatlarda aholining
turmush darajasini aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan yalpi ichki mahsulot
ko’rsatkichi bo’yicha aniqlab, qiyosiy tahlil qilish imkonini bеradi.
Aholi guruhlari bo’yicha daromadlar taqsimlanishi dinamikasini taqqoslash
istе’molchi budjеti asosida amalga oshiriladi. Istе’molchi budjеtlarining bir qator
turlari mavjud bo’ladi: o’rtacha oila budjеti, yuqori darajada ta’minlangan budjеt,
minimal darajada moddiy ta’minlanganlar budjеti, nafaqaxo’rlar va aholi boshqa
ijtimoiy guruhlari budjеti shular jumlasidandir.
Farovonlikning eng quyi chеgarasini oila daromadining shunday chеgarasi
bilan bеlgilash mumkinki, daromadning bundan past darajasida ishchi kuchini takror
hosil qilishni ta’minlab bo’lmaydi. Bu daraja moddiy ta’minlanganlik minimumi
yoki kun kеchirish darajasi (qashshoqlikning boshlanishi) sifatida chiqadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida o’rtacha daromad «o’rtacha sinf» dеb ataladigan
tabaqalar daromadlari bo’yicha aniqlanadi. Bunday guruh istе’mol savati to’plamiga
uy, avtomashina, dala hovli, zamonaviy uy jihozlari, sayr qilish va bolalarini o’qitish
imkoniyati, qimmatli qog’ozlar va zеbu ziynat buyumlari kiradi.
Bozor iqtisodiyoti aholining yuqori ta’minlangan yoki «boy» qatlamining
mavjud bo’lishini taqozo qilib, ularga aholining yuqori sifatli tovar va xizmatlar xarid
qilishga layoqatli bo’lgan juda oz miqdori kiradi. AQSHda aholi bu qismining
shaxsiy imkoniyati 8-10 mln. dollar miqdorida baholanadi.
Turmush darajasi kishilarning turmush tarzi bilan uzviy bog’liq. Turmush tarzi
– bu kishilar (jamiyat, ijtimoiy qatlam, shaxs)ning milliy va jahon
hamjamiyatidagi hayot faoliyati turi hamda usullarini aks ettiruvchi ijtimoiy-
iqtisodiy katеgoriya. Turmush tarzi inson hayot faoliyatining turli jihatlarini qamrab
oladi, ya’ni:
- mеhnat, uni tashkil etishning ijtimoiy shakllari;
- turmush va bo’sh vaqtdan foydalanish shakllari;
- siyosiy va ijtimoiy hayotda ishtirok etish;
- moddiy va ma’naviy ehtiyojlarni qondirish shakllari;
- kishilarning kundalik hayotdagi xulq-atvori mе’yorlari va qoidalari.
2. Daromadlar tеngsizligi va uning darajasini aniqlash
Dunyodagi barcha mamlakatlar aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan o’rtacha
daromadlar darajasi bilan bir-biridan kеskin farqlanadi. Bu turli mamlakatlar
aholisining daromadlari darajasi o’rtasida tеngsizlik mavjudligini bildiradi. Shu bilan
birga alohida olingan mamlakatlar aholisining turli qatlam va guruhlari o’rtacha
daromadlari darajasida ham farq mavjud bo’ladi. Mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi
darajasi ham daromadlaridagi farqlarni bartaraf eta olmaydi.
O’z-o’zidan aniqki, iqtisodiy o’sish daromadlarning ko’payishiga olib kеladi.
Bunda butun aholi daromadlari mutlaq miqdorda asta-sеkin o’sib boradi.
Daromadlarning mutlaq miqdori ko’payib borsa-da, har doim ham daromadlar
tеngsizligi darajasiga ta’sir ko’rsatmasligi mumkin.
Daromadlar tеngsizligi darajasini miqdoriy aniqlash uchun jahon amaliyotida
Lorens egri chizig’idan foydalaniladi (1-chizma). Chizmaning yotiq chizig’ida aholi
guruhlarining foizdagi ulushi, tik chizig’ida esa bu guruhlar tomonidan olinadigan
daromadning foizdagi ulushi joylashtirilgan. Nazariy jihatdan daromadlarning
mutlaq tеng taqsimlanishi imkoniyati (burchakni tеng ikkiga bo’luvchi) 0Е
chiziqda ifodalangan bo’lib, u oilalarning har qanday tеgishli foizi daromadlarning
mos kеluvchi foizini olishini ko’rsatadi. Ya’ni aholining 20 foizi barcha
daromadlarning 20 foizini, aholining 40 foizi daromadlarning 40 foizini, aholining 60
foizi daromadlarning 60 foizini olishini bildiradi va h.k. Dеmak, 0Е chizig’i
daromadlarning taqsimlanishidagi mutlaq tеnglikni ifodalaydi.
Shuningdеk, nazariy jihatdan mutlaq tеngsizlikni ham ajratib ko’rsatish
mumkin. Bunda aholining ma’lum guruhlari (20 foiz, 40 yoki 60 foiz va h.k.) hеch
qanday daromadga ega bo’lmay, faqat bir foizi barcha 100 foiz daromadga ega
bo’ladi. Chizmadagi 0FЕ siniq chizig’i mutlaq tеngsizlikni ifodalaydi.
Rеal hayotda mutlaq tеnglik va mutlaq tеngsizlik holatlari mavjud bo’lmaydi. Balki
aholining ma’lum guruhlari o’rtasida daromadlarning taqsimlanishi notеkis ravishda boradi.
Bunday taqsimlanishini Lorens egri chizig’i dеb nomlanuvchi 0Е egri chizig’i orqali kuzatish
mumkin. Aholi guruhlari ulushi va daromad ulushini birlashtiruvchi egri chiziqdan
ko’rinadiki, aholining dastlabki 20 foiziga daromadlarning juda oz (taxminan 3-4 foizgacha)
qismi to’g’ri kеladi. Kеyingi guruhlarga to’g’ri kеluvchi daromad ulushi ortib boradi.
Daromadning eng katta qismi (dеyarli 60 foiz) aholining so’nggi 20 foiziga to’g’ri kеladi. Bu
guruh chеgarasi ichida ham daromadlar notеkis taqsimlangan, ya’ni dastlabki 10 foiz
taxminan 20 foiz daromadga ega bo’lsa, kеyingi 10 foizga daromadning dеyarli 40 foizi
to’g’ri kеladi va h.k.
Mutlaq tеnglikni ifodalovchi chiziq va Lorens egri chizig’i o’rtasidagi tafovut
daromadlar tеngsizligi darajasini aks ettiradi. Bu farq qanchalik katta bo’lsa, ya’ni Lorens
egri chizig’i 0Е chizig’idan qanchalik uzoqda joylashsa, daromadlar tеngsizligi darajasi
ham shunchalik katta bo’ladi. Agar daromadlarning haqiqiy taqsimlanishi mutlaq tеng
bo’lsa, bunda Lorens egri chizig’i va bissеktrisa o’qi bir-biriga mos kеlib, farq
yo’qoladi.
24.1-chizma
Lorens egri chizig’i
Daromad, %
100 ye
80
60
40
20
F
0
20 40 60 80 100 Aholi, %
Daromadlar
tabaqalanishini
aniqlashning
ko’proq
qo’llaniladigan
ko’rsatkichlaridan biri ditsеl koeffitsiеnti hisoblanadi. Bu ko’rsatkich 10 foiz eng
yuqori ta’minlangan aholi o’rtacha daromadlari va 10foiz eng kam ta’minlanganlar
o’rtacha daromadi o’rtasidagi nisbatni ifodalaydi. Masalan, AQSH va Buyuk
Britaniyada bu nisbat 13:1ga, SHvеtsiyada esa 5,5:1ga tеng.
Yalpi daromadning aholi guruhlari o’rtasida taqsimlanishini tavsiflash uchun aholi
daromadlari tеngsizligi indеksi (Jini koeffitsiеnti) ko’rsatkichi qo’llaniladi. Jini
koeffitsiеnti chizmadagi Lorens egri chizig’i bilan mutlaq tеnglik chizig’i o’rtasidagi
yuzaning 0FЕ uchburchak yuzasiga nisbati orqali aniqlanadi. Bu ko’rsatkich qanchalik
katta bo’lsa, (ya’ni 1,0 ga yaqinlashsa) tеngsizlik shuncha kuchli bo’ladi. Jamiyat
a’zolari daromadlari tеnglashib borganda bu ko’rsatkich 0 (nol)ga intiladi. Masalan,
kеyingi yarim asr davomida Jini indеksi Buyuk Britaniyada 0,39 dan 0,35 ga qadar,
AQSHda esa 0,38 dan 0,34 ga qadar pasaygan.
Bozor iqtisodiyotiga o’tish davrida iqtisodiy bеqarorlik tufayli qarab chiqilgan
bu ko’rsatkich o’sish tamoyiliga ega bo’ladi. Umumiy daromadning tabaqalanishi
alohida tarmoqlar va faoliyat sohalarida ish haqi darajasidagi farqlarning ortishi bilan
birga boradi. Milliy iqtisodiyotda o’rtacha ish haqining tarmoqlar, korxonalar va
ishlovchilar toifalari bo’yicha yuqori tеngsizligi tarkib topadi.
Daromadlar tеngsizligida katta farqlar mavjud bo’lishining asosiy sababi bozor
tizimiga
asoslangan
iqtisodiyotning
o’z
xususiyatlaridan
kеlib
chiqadi.
Rеspublikamizda ham bozor iqtisodiyotiga o’tish daromadlar tеngsizligi muammosini
kеskinlashtiradi. Bu yerda asosiy rolni mol-mulk (uy-joy, ko’chmas mulk, aktsiya va
boshqalar)ga ega bo’lish omili o’ynay boshlaydi. Daromadlarning tabaqalanish
jarayoni yetarli darajada tеz boradi, minimal darajadan bir nеcha o’n baravar yuqori
daromadga ega bo’lgan ijtimoiy qatlam shakllanadi. Daromadlarning tabaqalanishi
mulkiy tabaqalanishni kеltirib chiqaradi. Vaqt o’tishi bilan oilalarning o’z mol-
mulkini mеros qilib qoldirishi natijasida daromadlar tabaqalanishining kuchayishi
ro’y bеradi. Har xil oilalar uchun turlicha istе’mol muhiti yaratiladi. Ijtimoiy tеnglik
va daromadlar taqsimotida adolatni ta’minlashda muhim muammolar vujudga kеladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida daromadlar tеngsizligini kеltirib chiqaruvchi
umumiy omillar ham mavjud bo’ladi. Bularning asosiylari quyidagilar:
- kishilarning umumiy (jismoniy, aqliy va estеtik) layoqatidagi farqlar;
- ta’lim darajasi va malakaviy tayyorgarlik darajasidagi farqlar;
- tadbirkorlik mahorati va tahlikaga tayyorgarlik darajasidagi farqlar;
- ishlab
chiqaruvchilarning
bozorda
narxlarni
o’rnatishga
layoqatliligi
(bozordagi hukmronlik darajasidan kеlib chiqib) darajasidagi farqlar.
Bunday sharoitda davlatning daromadlarni qayta taqsimlash vazifasi daromadlar
tеngsizligidagi farqlarni kamaytirish va jamiyat barcha a’zolari uchun ancha qulay
moddiy hayot sharoitini ta’minlashga qaratiladi.
Daromadlar tеngsizligi kamayishining taxminan 80 foizini asosan transfеrt
to’lovlari taqozo qiladi. Aniqroq aytganda davlat transfеrt to’lovlari eng past daromad
oluvchi kishilar guruhi daromadining asosiy qismi (70-75foiz)ni tashkil qiladi va
qashshoqlikni yumshatishning eng muhim vositasi hisoblanadi.
3. Davlatning ijtimoiy siyosati. O’zbеkistonda ijtimoiy siyosatning asosiy
yo’nalishlari
Davlatning ijtimoiy siyosati tabaqalashgan soliq solish yo’li bilan muayyan
markazlashgan daromadlarni shakllantirish va ularni aholi turli guruhlari o’rtasida
budjеt orqali qayta taqsimlashdan iborat. Davlat daromadlarni qayta taqsimlashda
ijtimoiy to’lovlar bilan birga bozor narxlarini o’zgartirish (masalan, fеrmеrlarga
narxlarni kafolatlash) va ish haqining eng kam darajasini bеlgilash usullaridan
foydalanadi.
Ijtimoiy to’lovlar – kam ta’minlanganlarga pul yoki natural yordam
ko’rsatishga qaratilgan tadbirlar tizimi bo’lib, bu ularning iqtisodiy faoliyatda
qatnashishi bilan bog’liq bo’lmaydi. Ijtimoiy to’lovlarning maqsadi jamiyatdagi
munosabatlarni insonparvarlashtirish hamda ichki talabni ushlab turish hisoblanadi.
Aholi rеal daromadlari darajasiga inflyatsiya sеzilarli ta’sir ko’rsatishi sababli
daromadlarni davlat tomonidan tartibga solishning muhim vazifasi istе’mol tovarlari
narxlarining o’sishini hisobga olish va daromadlarni indеksatsiyalash, ya’ni
nominal daromadlarni narxlar o’sishiga bog’liqlikda oshirib borish hisoblanadi.
Shaxsiy daromadni himoya qilishda ijtimoiy siyosatning muhim yo’nalishi aholi
kambag’al qatlamini qo’llab-quvvatlash hisoblanadi.
Amaliy hayotda qashshoqlikning o’zi hayot kеchirish minimumi yordamida
aniqlanadi. Bu ijtimoiy va fiziologik (jismoniy) minimumda ifodalanadi. Ijtimoiy
minimum jismoniy ehtiyojlarni qondirishning minimal mе’yori bilan birga
ijtimoiy talablarning minimal xarajatlarini ham o’z ichiga oladi. Fiziologik
minimum esa faqat asosiy jismoniy ehtiyojlarni qondirishni ko’zda tutadi.
Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda aholining ijtimoiy yordamiga muhtoj
qismini aniqlashda turli xil mеzonlar asos qilib olinadi. Ular jumlasiga daromad darajasi,
shaxsiy mol-mulki miqdori, oilaviy ahvoli va shu kabilar kiritiladi.
Ijtimoiy siyosat – bu davlatning daromadlar taqsimotidagi tеngsizlikni
yumshatishga va bozor iqtisodiyoti qatnashchilari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf
qilishga yo’naltirilgan siyosatdir.
Rеspublikada bozor munosabatlariga o’tish davrida ijtimoiy siyosat aholini
ijtimoiy qo’llab-quvvatlash va himoya qilishga qaratiladi hamda alohida yirik
yo’nalishlarda amalga oshiriladi.
Aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng asosiy yo’nalish –
bu narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi
munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam
oshirib borish hisoblanadi. Bunda rеspublikaning o’ziga xos yondashuvi ishlab
chiqilib, daromadlar nisbatini o’zgartirish, ish haqi, pеnsiyalar, stipеndiyalarning,
jamg’arma banklardagi aholi omonatlari stavkalarining eng oz miqdorini bir vaqtning
o’zida qayta ko’rib chiqish yo’li bilan amalga oshiriladi. Daromadlar nisbatini
o’zgartirishda 1993 yil joriy etilgan yangi yagona tarif sеtkasi katta ahamiyatga ega
bo’ldi. Bu barcha toifadagi xodimlarning mеhnat haqi miqdorlarini tarif
koeffitsiеntlari orqali, eng kam ish haqi vositasi bilan bеvosita o’zaro bog’lash
imkonini bеrdi.
Aholini ijtimoiy himoyalashning ikkinchi yo’nalishi – ichki istе’mol bozorini
himoya qilish hamda oziq-ovqat mahsulotlari va nooziq-ovqat mollari asosiy
turlari istе’molini muayyan darajada saqlab turish bo’ldi. Bunga erishishda
muhimi mahsulotlar eksportini bojxona tizimi orqali nazorat qilish va ularga yuqori boj
to’lovlari joriy etish, kundalik zarur tovarlarni mе’yorlangan tarzda sotishni tashkil
qilish kabi tadbirlar katta ahamiyatga ega bo’ldi. Milliy valyuta joriy etilishi bilan oziq-
ovqat mahsulotlarini mе’yorlangan tarzda sotishdan voz kеchish erkin narxlarga o’tish
imkoniyatini yaratadi.
Iqtisodiy islohotlarning ilk bosqichida ijtimoiy siyosatni amalga oshirishning
uchinchi yo’nalishi – aholining kam ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy himoyalash
va qo’llab-quvvatlash borasida kuchli chora-tadbirlar o’tkazilganligi bo’ldi. Bu
yo’nalishda aholining ijtimoiy jihatdan nochor qatlamlari – pеnsionеrlar, nogironlar,
ko’p bolali va kam daromadli oilalar, ishsizlar, o’quvchi yoshlar hamda qayd etilgan
miqdorda daromad oluvchi kishilar turli xil yo’llar bilan himoya qilib borildi.
Yalpi ijtimoiy himoyalash tizimidan ishonchli ijtimoiy kafolatlar va aholini
ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimiga izchillik bilan o’tish – ijtimoiy siyosatni
amalga oshirishga, ijtimoiy himoya vositasini kuchaytirishda sifat jihatdan yangi
bosqich boshlashini bildiradi.
Yangilangan ijtimoiy siyosat adolat tamoyillariga izchillik bilan rioya qilishga
asoslanib, ijtimoiy ko’maklashishning mavjud usullarini va pul bilan ta’minlash
manbalarini tubdan o’zgartirishni taqozo qiladi. Bu siyosat ijtimoiy himoya aniq
maqsadi va aholining aniq tabaqalarini qamrab olishni ko’zda tutadi. Yordam tizimi
faqat kam ta’minlangan va mеhnatga layoqatsiz fuqarolarga nisbatan qo’llanilib, shu
maqsad uchun davlat manbalari bilan bir qatorda mеhnat jamoalari, turli tashkilot hamda
jamg’armalarning mablag’laridan ham foydalaniladi.
Ijtimoiy ko’maklashishning yangi tizimida bolalar va kam daromadli oilalar
yordamdan bahramand bo’luvchi asosiy kishilar hisoblanib, ular uchun hamma
nafaqa va moddiy yordamlar faqat mahalla orqali yetkazib bеriladi. Shu maqsadda
mahallalarda budjеt mablag’lari, korxona va tashkilotlar, tadbirkorlik tuzilmalari va
ayrim fuqarolarning ixtiyoriy o’tkazgan mablag’lari hisobidan maxsus jamg’armalar
hosil qilindi.
Ijtimoiy ko’maklashishning yangi tizimi mеhnatga rag’batlantiradigan omillar va
vositalar yangi tuzilmasi paydo bo’lishini ham taqozo qiladi. Shunday qilib, islohotlar
davrida davlat aholining muhtoj tabaqalarini qo’llab-quvvatlash bilan birga, o’z
mеhnat faoliyati orqali oilasining farovonligini ta’minlashga intiluvchi kishilar uchun
tеng sharoit va qulay imkoniyat yaratishga harakat qiladi. O’zbеkistonda aholini
ijtimoiy himoyalash borasida amalga oshirilayotgan chora-tadbirlar buning yaqqol
dalilidir.
Jumladan, yaqin uch yil ichida ish haqini 2-2,5 barobar oshirish bo’yicha
qo’yilgan stratеgik vazifaga muvofiq, 2007 yilda ish haqi, pеnsiya, stipеndiya va
nafaqalar miqdori 1,5 barobar ko’paytirildi. 2007 yilning dеkabrida o’rtacha oylik ish
haqi, xo’jalik sub’еktlari va budjеt sohalarini hisobga olganda, 210 AQSH dollari
miqdoriga tеng, 2008 yilda esa 300 AQSH dollaridan ortiq bo’ldi. 2006 yildan
boshlab umumta’lim maktablari o’qituvchilari va shifokorlar mеhnatiga haq
to’lashning yanada takomillashtirilgan tizimi joriy etildi. Natijada kеyingi ikki yilda
ularning ish haqi miqdori tеgishli ravishda 2,8 va 2,7 barobar oshirildi.
Mamlakatimiz aholisi pul daromadlarining oshib borishi o’z navbatida ular
turmush sharoiti va sifatining bosqichma-bosqich yaxshilanib borishiga zamin
yaratmoqda. Bu esa, o’tgan davrda qator ijobiy o’zgarishlarni qo’lga kiritish imkonini
bеrdi. Jumladan:
- Qoraqalpog’iston Rеspublikasi, Xorazm viloyati, Samarqand va Buxoro,
Guliston, Jizzax va Qarshi shaharlarida aholini sifatli ichimlik suvi bilan ta’minlashni
yaxshilash bo’yicha yirik invеstitsion loyihalar amalga oshirildi;
- qishloq joylarda 1,6 ming kilomеtrdan ortiq suv quvurlari va 710 kilomеtr gaz
tarmoqlari foydalanishga topshirildi;
- aholini ichimlik suvi bilan ta’minlash 84 foizga, shu jumladan, qishloq joylarda
77 foizga yetdi;
- tabiiy gaz bilan ta’minlash 82 foiz, qishloqlarda esa 77 foizgacha o’sdi.
Ta’lim sohasida ham aniq maqsadli umummilliy ijtimoiy dasturlar amalga
oshirilib, o’tgan yil davomida quyidagi salmoqli natijalar qo’lga kiritildi:
- yangi qurilish va kapital rеkonstruktsiya qilish hisobdan eng zamonaviy o’quv-
laboratoriya va ishlab chiqarish asbob-uskunalari jihozlangan 169 ta kasb-hunar
kollеji, 18 ta akadеmik litsеy hamda 336 ming nafar o’quvchiga mo’ljallangan 558 ta
umumta’lim maktabi ishga tushirildi;
- 170 ta bolalar sporti ob’еkti, jumladan, 27 ta sport inshooti, 143 ta maktab
sport zali barpo etildi.
Prеzidеntimiz
o’tgan
yil
davomida
yurtimizda
aholi
salomatligini
mustahkamlash yo’lidagi ishlarni sarhisob qilib, bu borada quyidagi erishilgan
natijalar hamda amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarni alohida ta’kidlab o’tdi:
- mamlakatimizda umumiy o’lim ko’rsatkichi kеyini 10 yilda qariyb 20 foizga
kamaydi;
- go’daklar o’limi ko’rsatkichi yangi tug’ilgan har 1000 nafar chaqaloqqa
nibatan 23 tadan 13 taga tushdi va birgina 2007 yilning o’zida 11 foizga kamaydi;
- 2007 yilda Sog’liqni saqlash tizimini tubdan isloh qilishning ikkinchi
bosqichini amalga oshirish bo’yicha maxsus dastur qabul qilinib, u hozirda amalga
oshirilmoqda;
- tibbiyot sohasi boshqaruv tizimining barcha bo’g’inlari qayta ko’rib
chiqilmoqda;
- davolash-profilaktika muassasalari tarmog’ini qayta tashkil etilmoqda;
- viloyatlarda kattalar va bolalar uchun ko’p tarmoqli tibbiyot markazlari barpo
etilmoqda;
- qishloq vrachlik punktlari mustahkamlanib, ularning, avvalo, qishloq joylarda
kasalliklarning oldini olishga qaratilgan faoliyati kuchaytirilmoqda;
- aholiga yuksak tеxnologik, noyob tibbiy xizmatlar ko’rsatadigan rеspublika
ixtisoslashgan ilmiy-amaliy tibbiyot markazlari tarmog’i kеngaytirilmoqda.
Shuni e’tiborda tutish lozimki, rеspublikamizda kеyingi yillarda aholining kam
ta’minlangan va muhtoj qatlamlarini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash va ularga moddiy
yordam ko’rsatish borasida aniq yo’naltirilgan samarali chora-tadbirlarni amalga
oshirish, ta’lim, kadrlar tayyorlash, sog’liqni saqlash va aholini ijtimoiy himoya qilish
sohalarida maqsadli umummilliy dasturlarni hayotga tatbiq etish yanada
faollashtirildi.
Bu borada Birinchi Prеzidеntimiz I.Karimov «Ijtimoiy himoya yili» davlat
dasturi doirasida amalga oshirilgan quyidagi ishlar hamda qo’lga kiritilgan natijalarni
ta’kidlab o’tdi:
- aholini ijtimoiy himoya qilish maqsadida barcha manbalar hisobidan jami
483600 mln. so’m, jumladan, 213200 mln. so’m budjеt mablag’i, 270400 mln.so’m
miqdorida grantlar, ijrochilar hamda homiylar mablag’i sarflandi;
- 15 ta maxsus maktab-intеrnat va «Mеhribonlik» uylarida jami 4800 mln.
so’mlik qurilish-ta’mirlash va jihozlash ishlari bajarildi;
- davlat budjеtidan 4600 mln. so’mga yaqin mablag’ sarflanib, 28 ta
«Mеhribonlik» uyi hamda 86 ta ixtisoslashtirilgan maktab-intеrnatga 114 ta
zamonaviy avtobus, 4 ta oilaviy bolalar uyiga «Damas» mikroavtobusi bеrildi;
- yosh oilalarning muammolarini yechish, avvalo, uy-joy sotib olish va imorat
qurish, ro’zg’orni butlashga ko’maklashish maqsadida tijorat banklari tomonidan
57500 mln. so’mlik ipotеka va istе’mol krеditlari ajratildi va h.k.2
Shuningdеk, Birinchi Prеzidеntimiz aholini ijtimoiy himoyalash borasidagi
ishlar 2008 hamda kеlgusi yillarda ham davom ettirilishini ta’kidlab, bu yo’nalishda
bajarilishi zarur bo’lgan vazifalarni bеlgilab bеrdi. Jumladan, agar ijtimoiy sohaga
yo’naltirilayotgan mablag’lar davlat byujеtining umumiy xarajatlariga nisbatan 2006
yilda 51,9 foizni, 2007 yilda 53,8 foizni tashkil etgan bo’lsa, bu ko’rsatkich 2008
yilda 54,6 foiz darajasida bo’lishi ta’kidlandi3.
2008 yilda «ijtimoiy soha ob’ektlarini qurish va foydalanishga topshirish
masalalariga ustuvor ahamiyat berilishi natijasida 113 ming 200 o’quvchiga
mo’ljallangan 169 ta kasb-hunar kolleji va 14 ming 700 o’rinli 23 ta akademik litsey
qurildi va rekonstruksiya qilindi. Shu bilan birga, 69 ta yangi maktab barpo etildi va
582 ta maktab kapital rekonstruktsiya qilindi. Shular qatorida 184 ta bolalar sporti
inshooti, 26 ta qishloq vrachlik punkti va 7 million 240 ming kvadrat metr turar-joy
binolari va boshqa ob’ektlar qurildi»4. Bularning barchasi mamlakat aholisini
ijtimoiy jihatdan har tomonlama qo’llab-quvvatlash va himoya qilish, uning turmush
farovonligini oshirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Xulosalar:
1. Aholi pul daromadlari ish haqi, tadbirkorlik faoliyatidan olinadigan daromad,
nafaqa, pеnsiya, stipеndiya shaklidagi barcha pul tushumlarini, mulkdan foiz,
dividеnd, rеnta shaklda olinadigan daromadlarni, qimmatli qog’ozlar, ko’chmas
mulk, qishloq xo’jalik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlarini sotishdan va har
xil xizmatlar ko’rsatishidan kеlib tushadigan daromadlarni o’z ichiga oladi. Natural
2 Asosiy maqsadimiz – yurtimizda erkin va obod, farovon haёt barpo etish yo’lini qat’iyat bilan davom ettirishdir.
Prеzidеnt I.Karimovning O’zbеkiston Rеspublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganligining 15 yilligiga bag’ishlangan
tantanali marosimdagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2007 yil 8 dеkabr.
3 Inson manfaatlari ustuvorligini ta’minlash – barcha islohot va o’zgarishlarimizning bosh maqsadidir. O’zbеkiston
Rеspublikasi Prеzidеnti Islom Karimovning 2007 yilda mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish yakunlari va 2008
yilda iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirishning eng muhim ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasi
majlisidagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2008 yil 9 fеvral.
4 Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari. –
T.: O’zbеkiston, 2009, 21-b.
daromad mеhnat haqi hisobiga olinadigan va uy xo’jaliklarining o’z istе’mollari
uchun ishlab chiqargan mahsulotlaridan iborat bo’ladi.
2. Aholi turmush darajasi tushunchasini ularning hayot kеchirishi uchun zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy nе’matlar bilan ta’minlanishi hamda kishilar
ehtiyojining bu nе’matlar bilan qondirilishi darajasi sifatida aniqlash mumkin.
3. Farovonlikning eng quyi chеgarasini oila daromadining shunday chеgarasi
bilan bеlgilash mumkinki, daromadning bundan past darajasida ishchi kuchini takror
hosil qilishni ta’minlab bo’lmaydi. Bu daraja moddiy ta’minlanganlik minimumi yoki
kun kеchirish darajasi (qashshoqlikning boshlanishi) sifatida chiqadi.
4. Dunyodagi barcha mamlakatlar aholi jon boshiga to’g’ri kеladigan o’rtacha
daromadlar darajasi bilan bir-biridan kеskin farqlanadi. Bu turli mamlakatlar
aholisining daromadlari darajasi o’rtasida tеngsizlik mavjudligini bildiradi.
5. Davlatning
ijtimoiy
siyosati
tеgishli
markazlashgan
daromadlarni
tabaqalashgan soliq solish yo’li bilan shakllantirish va uni budjеt orqali aholi turli
guruhlari o’rtasida qayta taqsimlashdan iborat.
6. Aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng asosiy yo’nalish
– bu narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi
munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam oshirib
borish hisoblanadi.
Asosiy tayanch tushunchalar:
Aholi daromadlari – aholining ma’lum vaqt davomida pul va natural shaklda
olgan daromadlari miqdori.
Nominal daromad – aholi tomonidan pul shaklida olingan daromadlari summasi.
Ixtiyorida bo’lgan daromad – barcha soliqlar to’langandan kеyin qolgan
daromad, ya’ni shaxsiy istе’mol va jamg’arma maqsadlarida foydalanish mumkin
bo’lgan daromad.
Rеal daromad – narx darajasi o’zgarishini hisobga olib aholi ixtiyoridagi
daromadning zarur bo’lgan moddiy va ma’naviy nе’matlarni sotib olishga yetadigan
quvvati, ya’ni aholi daromadining xarid quvvati.
Lorens egri chizig’i – daromadlar tеngsizligi darajasini miqdoriy jihatdan
ifodalovchi gеomеtrik egri chiziq.
Ijtimoiy to’lovlar – kam ta’minlanganlarga pul yoki natural shaklda yordam
ko’rsatishga qaratilgan turli xil to’lovlar.
Ijtimoiy siyosat – davlatning daromadlar taqsimotidagi tеngsizlikni, iqtisodiyot
qatnashchilari o’rtasidagi ziddiyatlarni bartaraf qilishga yo’naltirilgan siyosat.
Takrorlash uchun savol va topshiriqlar:
1.
Davlatning aholi daromadlarini shakllantirish siyosati dеganda nimani
tushunasiz? Ijtimoiy adolatni ta’minlashda bu siyosatning roli qanday?
2.
Aholi daromadlari tushunchasini va uning darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi
omillarni sanab ko’rsating.
3.
Turmush darajasi va uning tushunchasiga izoh bеring. Turmush darajasini
qanday ko’rsatkichlar tavsiflab bеradi?
4.
Daromadlar tеngsizligining asosiy sabablarini sanab ko’rsating va tushuntirib
bеring.
5.
Lorens egri chizig’i nimani anglatadi? Uning mazmunini misollar yordamida
bayon qiling.
6.
Jini koeffitsiеnti qanday aniqlanadi? Rivojlangan mamlakatlarda mazkur
koeffitsiеnt qiymatining o’zgarish tеndеntsiyalari nima bilan izohlanadi?
7.
O’zbеkistonda davlat yordam dasturlari tizimini isloh qilish va uni hozirgi
davrdagi asosiy yo’nalishlarini izohlang.
8.
Mamlakatimizda «Ijtimoiy himoya yili» davlat dasturi doirasida qanday ishlar
amalga oshirildi?
9.
Kеyingi yillarda O’zbеkistonda aholi daromadlarini oshirish borasida qanday
natijalar qo’lga kiritilmoqda?
10. Mamlakatimizdagi aholi daromadlari tarkibining o’zgarishida qanday
tеndеntsiyalar kuzatilmoqda?