Aleksandr Porfirevich Borodin (1833 -1887)
1. Borodinning hayotiy va ijodiy yo’li.
2. Borodin ijodiga xarakteristika.
3. Borodinning ”Knyaz Igor” operasi.
4. Borodin simfonik ijodi.
5. Borodin romanslari.
1.Hayotiy va ijodiy yo’li. Aleksandr Porfirevich Borodin--kompozitor ,yirik olim
– ximik, jamoat arbobi va musiqiy tanqidchidir. U “Knyaz’ Igor” buyuk operasi,
simfoniyalar, kamer cholg’u va fortepiano asarlari, Borodinning o’z she’rlariga
yozilgan romans, qo’shiqlarining avtoridir. Borodin musiqa xaqida ko’plab maqolalar
yozgan, adabiyot va musiqiy tanqid javhalarida ham o’z ishlari bilan mashhurdir.
Pedagoglik sohasida ham faoliyat yuritib 42 tadan oshiq ilmiy ishlar muallifidir. Bular,
Borodin yaratib ketgan ishlarning to’liq ro’yxati emas. 60-yillar rus musiqa
madaniyatining daho namoyondalari o’ziga xos keng dunyo qarashlari bilan ajralib
turar edilar. Borodin qudratli yirik olim va buyuk kompozitor, adabiyotni ham yaxshi
tushunishidan, fikrlarining aniq va teranligi bilan ajralib turar edi. Bir so’z bilan
aytganda u go’zal, kelishgan, mehribon zukko, hayotiy kuch quvvatga ega inson edi.
Aleksandr Porfirevich Borodin 1833-yil 11 noyabr Peterburg shahrida
tug’ilgan. Aleksandr Porfirevich Borodinning asl otasi gruzin millatiga mansub knyaz
Luka Stepanovich Gedeanov bo’lib, onasi esa oddiy mayda savdogar-askar oilasidan
bo’lgan Avdotya Konstantinovna Antonova edi. Borodin o’z familiyasini knyaz
xizmatkori Porfiriy Ionovich Borodindan meros qilib olgan, uning onasi oddiy oiladan
bo’lganligi uchun knyaz bolaga o’z familiyasini berishi mumkin emas edi. Ilk
bolaligidan boshlab uning musiqaga qiziqishi va xarakterida maqsadga intiluvchanlik
xislatlari paydo bo’la boshladi. O’qituvchilarining rahnamoligi ostida fortepiano va
fleyta musiqa cholg’ularida va violonchel cholg’usida mustaqil chalishni o’rgana
boshladi. Borodinda kompozitorlik qobiliyati erta boshlandi. Bolaligida fortepiano
uchun polka, fleyta uchun kontsert, ikkita skripka va violonchel uchun trio asarlarini
yaratgan. O’zining do’sti bilan Betxoven, Gaydn va Mendelson asarlarini fortepianoda
4 qo’lda ijro etishar edi.
Borodinni yoshligidan ikkita hissiyot qiziqtirar edi: musiqaga bo’lgan qiziqish va
ximiyaga bo’lgan qiziqish. Borodinning ijodiy etuklik davrida ximiyachi olimlar
“Borodinni
musiqa
ilm
fandan
chalg’itmoqda“deb
o’pkalanishsa,
musiqa
namoyondalari “ Ilm fan unga musiqa bilan shug’ullanishga xalaqit bermoqda “ deb
ayblashar edi.
1850-yilda Borodin Peterburgdagi Tibbiy xirurgik akademiyasiga o’qishga
kiradi. Bu erda u ximiyani chuqur o’zlashtira boshladi. U o’qituvchisi, do’sti va
rahbari bo’lgan professor N.Zininning sevimli o’quvchilaridan biri edi. N.Zininning
laboratoriyasida ko’p yillar mobaynida o’tkazgan tashviqotlari mobaynida M.Butlerov
bilan do’stlashadi va tez orada Borodin olim bo’lib etishadi.
Ammo Borodin musiqani unutmagan holda ansambl jamoalarida chalar va
romans, kamer ansambl uchun asarlar yaratar va havaskor to’rtlik kvartet kichik
jamoalarida chalar edi.Glinkaning “Ivan Susanin” operasini yoddan bilar edi.
Akademiyada ishlash bilan birgalikda u musiqa garmoniyasi va polifoniyasini ham
o’rganib borar edi. 1855-yilda Borodinga imtiyozli tabib diplomi topshiriladi. Keyingi
yilda Borodin harbiy gospital shifoxonasining ikkinchi ordinatori bo’lib tayinlanadi.
Shunday qilib uning hayotida uchinchi yo’l, tibbiyotga bo’lgan yo’l ochiladi. Bu
gospitalda u keyinchalik eng yaqin do’sti bo’lib qoladigan ofitser Modest Petrovich
Musorgskiy bilan tanishadi.
Borodinning doktorlik dissertatsiyasiga tanlagan mavzusi tibbiyotdan ko’ra
ximiyaga yaqinroq edi. 1858-yilda dissertatsiyani omadli himoya qilib, “Tibbiyot
fanlari doktori” nomiga sazovor bo’ldi va shu davrdan boshlab ximiya kafedrasida
assistent lavozimida ishlay boshladi. Yosh mutaxassis sifatida uni xorijga safariga,
komandirovkaga jo’natishadi 1859-yilda Borodin, Evropaning ilmiy markazi
hisoblanmish Germaniyaning Geydelburg shahridagi eng qadimiy universitetiga
keladi. Bu erda, kelajakda mashhur bo’lgan fiziolog I.M.Sechenov, vrach S.P.Botkin,
ximik Dmitriy Ivanovich Mendeleev kabi yosh mutaxassilar bilan do’stlashadi.
Komandirovka nihoyasida Borodin ko’plab ilmiy ishlarni yaratdi.
Geydelberg shahrida keyinchalik uning rafiqasi bo’lgan iste’dodli rus
pianinochisi Ekaterina Sergeevna Protopova bilan tanishadi. Bu ayol Betxoven,
Shuman, List kabi kompozitorlarning fortepiano uchun yaratgan asarlarini juda yaxshi
bilar edi. Aynan shu ayol, Borodinning musiqa olamiga kirib kelishiga yordam berdi.
Borodin Shuman va Shopen kabi kompozitorlar ijodining ixlosmandiga aylandi. 1862-
yilda Borodin Rossiyaga qaytib keldi va ximiya tibbiy-xirurgiya kafedrasiga professor
bo’lib tayinlanganidan so’ng, ximiya sohasida yangi ilmiy izlanishlar qilishga kirishib
ketdi.
Borodinning Balakirev bilan bo’lgan tanishuvi uning hayotida keskin
o’zgarishlar bo’lishiga turtki bo’ldi. Borodinning Balakirev, Stasov va “Qudratli
To’da”ning qolgan a’zolari ta’siri ostida kompozitorlik faoliyati boshlandi. Borodinda
Glinka kabi musiqiy estetik dunyoqarashlari paydo bo’ldi. Uning ilk asarlarida “milliy
epik” ,“mardlilik” tematikasidagi ko’rinishlar paydo bo’la boshladi. “Qudrat To’da”
to’garagiga a’zo bo’lganidan boshlab rus xalq milliy maktabining mustaqil etuk
kompozitorlik xususiyati paydo bo’la boshladi unda. Rafiqasi Protopovaning
salomatligi og’irlashgani sababli, ular Italiyaga ketishadi. Italiyada Borodinni iliq
kutib olishadi va uning tasarrufiga qulay sharoitda bo’lgan ajoyib laboratoriyani
berishadi. U tezda italyan tilini o’zlashtirib olish bilan birga fizikani ham o’rgana
boshlaydi . Ishdan bo’sh paytlarida 2 ta skripka 2 ta alt skripka va violonchel uchun
kvintet va fortepiano 4 qo’l ijrosi uchun tarantella asarlarini yozadi.
1862-69 yillarda, Borodin o’zining “Bogato’ri” (Pahlavonlar) nomli birinchi
simfoniyasini yaratadi. « Spyahaya knyajna»( Uxlayotgan knyazning uzatilmagan
qizi), «Morskaya tsarevna” (Dengiz malikasi), “Pesnya temnogo lesa”( Zulmatli
o’rmon qo’shig’i) romanslari, “More”(Dengiz) dramatik balladasi, “Otravoy polno’
pesni moi” (Qo’shiqlarim zaharga to’la), “Falshivaya nota” kabi lirik romanslari uning
asarlaridir. 1869-yilda Balakirev rahbarligida, sahnada ijro etilgan Borodinning
birinchi simfoniyasi omadli namoyish etiladi. Shu davrdan boshlab, Borodin to’garak
a’zolari oldida nafaqat yirik olim va jamoat arbobi sifatida, balki yorqin, iste’dodli
kompozitor sifatida ham tan olinadi. O’zining kompozitorlik qobiliyatiga ishona
boshlagan Borodin “Knyaz’ Igor” operasi va 2 chi simfoniyasi ustida ishlay boshlaydi.
Stasov uning 2 chi simfoniyasini “ Bogato’rskaya” deb bejiz nomlamagan. Borodin
o’zining kompozitorlik faoliyatiga juda ham jiddiy yondashgan. Borodin “Knyaz
Igor”operasi ustida 18 yil davomida ishlaganiga qaramasdan operani tugatishga ulgura
olmagan, bunga sabab uning ilm, jamoat va pedagoglik sohalarida bandligi edi.
Hayotining so’nggi 10 yilligida biz Borodinni kompozitor sifatida ko’ramiz.
1877-yilda venger kompozitori va pianinochisi Ferents List bilan tanishuvi natijasida
Baden-Baden shahrida uning birinchi simfoniyasi namoyish etilgan. 1879-81 yillarda
Borodin “Knyaz Igor”operasiga bir qancha sahnalarni, birinchi kamonli kvartetini, “V
sredney Azii” (O’rta Osiyoda) deb nomlangan simfoniyasini, bir talay romanslarni
yaratgan bo’lib, uchinchi simfoniyasi ustida ishlay boshlaydi. 1882-yilda “Rus musiqa
jamiyati” Moskva kontsertida uning ikkinchi kamonli kvartetining 3 chi qismi
(“Noktyurn”) omadli ijro etiladi, bu asarni rus lirik qo’shig’ining marvaridi desak
adashmaymiz. Bu kvartet Peterburgda ham ijro etilgan.
1877-yilda Borodinning xorijga bo’lgan safari boshlanadi u erda
kompozitorning asarlari ijro etiladi. Borodin xorijda ko’plab frantsuz, nemets, belgiya
muzikantlari bilan tanishadi. Borodinning simfoniyalari va kvartetlari Evropa va
Amerika kabi xorij mamlakatlarida juda mashhur bo’lgan. 1886-yilda Antverpen
shahrida uning asarlari juda tantanali qabul qilingan.
1887-yil 15 fevral kuni Borodin yurak xurujidan vafot etgan. Vafot etgan
kunining erta tongida kompozitor uchinchi simfoniyasining tugallanish qismini
yozayotgan edi. Simfoniyani nihoyasiga etkazishga ulgura olmadi. Simfoniyani,
Borodin xotirasini xotirlab Glazunov nihoyasiga etkazgan. Tugallanmagan “Knyaz
Igor” operasini esa Glazunov va Rimskiy- Korsakov kabi kompozitorlar yozib va
orkestrlashtirib nihoyasiga etkazib qo’yishgan.Opera premerasi 1890-yilda birinchi
bor Peterburgda va 1898- yil Moskva shahrida namoyish etilgan. Bu opera- opera
teatrlari asarlar dasturining sevimli operalaridan biri hisoblanadi.
2. Ijodiga xarakteristika. Borodin musiqiy me’rosiga xarakteristika
berishdan oldin Borodinning shaxsini tavsiflaymiz. Borodin rus ilm-fani va rus
olimlarining qiziqishlarida mustaqil yo’nalishni lozim topgan inson edi. U avvalambor
rus ilm-fanini va rus musiqasi yutuqlarini xorijda targ’ib qilinishini tarafdori bo’lgan.
Borodinda rus jamiyati oldidagi javobgarlik hissi kuchli bo’lgan. 1870- yillarda “Xotin
qizlar tabibchilik kurslarida”, “Pedagoglik va ilmiy jamoatchilik ishlari”da ulkan
ishlarni olib borgan. “Rus ximiklar jamiyati” qoshidagi “Rus tabiblari jamiyati”da
tashabbuskor insonlardan biri bo’lgan. U ilm-fan va san’at sohalarida bir so’z bilan
aytganda, entsiklopediya darajasida oliy, serqirrali ma’lumotga ega bo’lgan. U har bir
sohadagi o’z ishlariga ma’suliyatlik va javobgarlik hissi bilan yondashgan. O’zining
qarashlari va ishga va insonlarga bo’lgan munosabatlari bilan barchaga o’rnak bo’la
olgan. Borodinni juda hurmat qilgan musiqiy tanqidchi Stasov Borodin xaqida barcha
ma’lumotlarni to’plab, 1889-yil “A.P. Borodin : Ego jizn perepiska i muzo’kalno’e
stati” nomli, kompozitorning biografiyasi tushirilgan kitobni yozgan. Hozirgi kunda
bu kitob Borodinning hayoti va ijodi dokumentlashtirilgan, hujjatiy kitob hisoblanadi.
Glinkaning an’analarini davom ettirgan holda, Borodin rus simfonizmining yangi
mustaqil epik ko’rinishini va shu bilan birga rus epik operasini yaratdi. A.S. Pushkin,
M.I.Glinka, Borodin kabi insonlar hayotni kuch va quvonchga to’la tarzda, rus
xalqining qudratli ruhiga ishongan holda, hayotga ishonuvchanlik, optimistik ruhda
qarashgan. Borodinning epik obrazlari rus tarixi va xalq qahramonlik eposidan
olingan.
Shu qatorda Borodin asarlarida ravon, mardona va shu bilan bir qatorda
ehtirosli lirika yo’g’rilgan. Kulgu va askiyaga to’la obrazlari ham yo’q emas, masalan
“Knyaz Igor” operasidagi Skula va Eroshka obrazlari, simfoniya va kvartetlardagi
skertso, “Spes”(Kibr-havo), “Serenada cheto’rex kavalerov”( To’rt kavalerlar
qo’shig’i) kabi romanslaridir.
Rus obrazlari bilan bir qatorda, Sharq obrazlari ham bor. Borodin musiqiy
dramaturgiyasidagi asosiy printsiplar, ichki g’oyaviy va qarama- qarshili tugallangan
obrazlarni o’z ichiga oladi. Uning musiqasi xuddi bir tarix kabi, voqealarning sekin
rivojlanishi, insonlar va tabiat obrazlari kabidir.
Borodin
musiqasi
sonata
shaklida
rivojlangan,
uch
qismli
kontsentratsiyalidir (Zich joylashuv). Borodin musiqasi, rus dehqon qo’shiqlari kabi
sokin, ravon va tuzilishi tomonidan davriyasizdir.
Borodin garmoniyada o’zini novator sifatida ko’rsatdi.Uning garmoniyasi
go’zal va rang-barang, turli-xil ladlar, kvarta va sekunda akkordlari tuzilmasidan,
asosan diatonika va ba’zi paytda chiroyli xromatizmlardan iborat.
3.”Knyaz Igor” operasi. Borodinning eng katta ahamiyatga ega musiqasi, milliy
qahramonona eposga tegishli bo’lgan asari “Knyaz Igor.” operasidir. XII asr
madaniyatining qadimiy rus haykali “Slovo o polku Igoreve” opera syujetini
Borodinga Stasov taklif etgan. Bu voqeada erga ega bo’lgan rus xalqi va o’troq Sharq
xalqi o’rtasidagi yorqin fojeali asr kurashi aks etgan. Borodin bu voqea davrining
tarixiy materialini o’rganib chiqib, bir paytning o’zida “Knyaz Igor” operasiga libretto
yozadi. “Knyaz Igor” operasi 4 sahna va prologdan iborat. Bu operada, tarixiy xalq
musiqa dramasi, epos-doston ko’rinishlari yoritilgan. Opera 18 yil yozilsada
nihoyasiga etkazilmgan edi. Borodin xotirasiga bag’ishlab A.K.Glazunov avtor
xomaki nusxasi va dastlabki namunalaridan asolanib etishmayotgan epizodlarni
tamomlab qo’ygach, N.A. Rimskiy-Korsakov katta qismini cholg’ulashtirdi.” Igorev
qo’shini xaqida so’z” Shimoliy Novgorod knyazi Igor Svyatoslavichning
qipchoqlarga yurgan qo’shini xaqidadir.
“Knyaz Igor”operasi mavzusi: Qadim rus Putivle shahri hokimi knyaz Igor o’z
qo’shini bilan qipchoqlarga yurish qilishga tayyorgarlik ko’ra boshlaydi. Xalq tantana
bilan knyazni sharaflamoqda.To’satdan erni qorong’ulik qoplab, quyosh tutiladi. Buni
yomonlik nishonasiga yo’ygan xalq va boyonlar (boyarlar) knyazga safarni qoldirish
kerak ekanligini aytib, ko’ndirmoqchilar. Knyaz rafiqasi Yaroslavna ham unga qolishi
kerak ekanligini uqtirib, yalinmoqda. Igor o’z so’zidan qaytmoqchi emas. Rafiqasini,
uning akasi Vladimir Galitskiy qaramog’iga topshirib, dushman bilan jang qilish
uchun qo’shin tortib ketadi. Galitskiy Igor ketganidan foydalanib, qarol, cho’ri,
malaylar bilan araqxo’rlik qilib, o’zboshimchalik qila boshlaydi. Ziyofat tepasida Igor
qo’shinidan qochib kelgan Skula va Eroshkalar turadi. Anchadan beri Putivle
hokimligini qo’lga kiritish orzusida bo’lgan Galitskiy saroy ichida yashovchi xalqga
zulm qilib, jabrlashni boshlaydi. Qo’rslik bilan bir qizni o’g’irlab olib keladi. Qizni
qo’yib yuborishini iltimos qilib kelgan dugonalarini haydab yuboradi. Ularni xafa
qilgan surbet, dilozordan himoya qilishni Yaroslavnadan iltimos qilishadi. Yaroslavna
akasining qilmishlarini qoralagan taqdirda ham unga kuchi etmasligini tushunar edi.
Boyonlar yomon xabar olib kelishadi. Igor qo’shini engilib, o’zi yaralangan va o’g’li
bilan birga asrlikka olingan edi. Putivlega esa qipchoqlar qo’shin tortib kelayotgan
edilar. Xavf xatar bonglari eshitilmoqda.
Qipchoqlar qarorgohida oqshom. Qipchoq qizlari o’z qo’shiq-raqslari bilan
qipchoq xoni Konchakov qizi ko’nglini olmoqdalar. Ammo u Igor o’g’li Vladimirni
sevib qolgan. Igor og’ir o’yga tolgan. Sodiq Ovlur unga qochishni taklif qilmoqda.
Igor asrlikdan qutulishni orzu qilsada, sirli ravishda qochib ketishni o’ziga ep ko’rmay
ikkilanmoqda. Uning olijanobliligi va jasoratiga qoyil qolgan Konchakov xoni Igorni
faxrli mehmoni deb biladi. Xon uni mehmoni sifatida ozod qilmoqchi, faqat Igor
qipchoqlarga boshqa qilich ko’tarmaslikka so’z berishi kerak. Igor agar ozodlikka
erishsa, qipchoqlarga yana qo’shin tortib kelishini dadil aytadi. Knyazning o’y
fikrlarini tarqatish maqsadida xon qizlarga qo’shiq aytishlarini amr qiladi.
Qipchoq xoni qo’shini Putivle shahridan boy o’lja bilan qaytib kelayotganini
eshitgan Igor qochishga ahd qiladi.Ovlur bilan kelishgan holda soqchilar uyquga
ketganida qochishni rejalashtiradilar. Bu suhbatdan xabar topgan xon qizi
Vladimirdan uni tashlab ketmasligini yalinib yolvoradi. Qizga befarq bo’lmagan
Vladimirni Vatan oldidagi vazifasi burchi hissi qiynaydi va qochishga ahd qiladi. Xon
qizi uxlayotgan soqchilarni uyg’otib, qochayotgan Vladimirni olib qoladi.
G’azablangan qipchoqlar xondan Vladimirni qatl etishlarini talab qiladi, ammo Xon
Vladimirni o’zining kuyovi deb e’lon qiladi.
Putivle erta tongida, shahar devori oldida Yaroslavna achchiq alam bilan
yig’lamoqda. U shamolga, quyoshga va Dnepr daryosiga murojaat qilib, sevimli Igorni
qaytarib berishlarini so’ramoqda. Uzoqdan otliqlar paydo bo’ladi. Ular Igor va
Ovlurdir. Ularni esankirab qolgan Skula va Eroshkalar ko’radi. Mug’ombir, ziyrak
Skula qo’ng’iroq bonglarini urib, birinchi bo’lib Knyaz qaytib kelayotgani xaqida
xalqga xabar berish lozimligini taklif qiladi. Uning bu mug’ombirlik taklifi qo’l kelib,
xursandchilik xabarini olib kelganlari uchun kechiriladilar. Xalq bilan birga ular Igorni
sharaflaydilar.
4. Simfonik ijodi. Borodin rus klassik simfoniyalarini yaratgan kompozitorlardan
biridir. Uning birinchi simfoniyasi Rimskiy-Korsakov va Chaykovskiyning
simfoniyalari bilan bir paytda paydo bo’ldi. Bu opera, rus simfonizmidagi
qahramonona-epik yo’nalishi boshlanishiga yo’l qo’yib berdi. Borodin simfonik
g’oyalarining xususiyatlari,
birinchi simfoniyasi
va
1876-yilda
yaratilgan
“Bogato’rskaya”(Qahramonona) nomli ikkinchi simfoniyalarida yorqin ifoda aks etdi.
Bu simfoniyalar jahon xalq pahlavonlik dostonlari bilan aloqador, qahramonona
ruhiyatda yaratilgan. 1880-yilda yaratilgan “V sredney Azii”(O’rta osiyoda) simfonik
kartinasida qarama qarshi, rus ruhida bo’lgan qo’shiqlar va sharqiy musiqiy ohanglari
o’rtasidagi musiqiy ishlanmani ko’rishimiz mumkin. Musiqada mardonavor ruh aksini
kuchaytirish uchun Borodin butun orkestr unisonini(bir xil balandlikda bo’lgan
ovozlar o’zaro mosligini) ko’p ishlatgan.
5. Romanslari. Borodin kamer-vokal janrlarida Glinkaning an’analarini
davom ettirgan va yangilagan. Borodin tomonidan Pushkin, Nekrasov, A.Tolstoy,
Geyne matnlariga yozilgan 18 ta romans va qo’shiqlar yaratilgan. Borodinning
she’rlariga yozilgan romanslari ham yo’q emas. Borodin o’z romanslarida
Dargomijskiy va Musorgskiy kabi insoniy nutqga emas, asosan musiqa ohangiga
e’tibor qaratgan. Fortepiano ijrosi,uning uchun juda muhim edi. Rus qahramonlari
eposi obrazlarini romansga olib kirgan birinchi kompozitordir.
Musorgskiyning bevaqt o’limiga bag’ishlab 1881-yilda yozilgan “ Dlya
beregov otchizno’ dalnoy “ romansida fojeali hissiyotning kuchi va chuqurligi,
sokinlik va taqvodorlik xususiyatlari ifoda etilgan. Romans musiqasida afsus, nadomat
hissiyoti ifodalangan.
Tayanch iboralar:
1. Organno’y punkt pedal –bir tovushning basda uzoq vaqt cho’zilib turishi yoki
bir xil balandlikdagi tovushning basda qaytarilishi. Bu vaqt yuqorigi tovushlarda
muzika asarining akkordlari almashib turadi. Ikkinchi turli Organ punkti pedal deb
ataladi.
2. Ostinatnost- Musiqa asarida biron bir melodik yoki ritmik yoki garmonik
aylanmasining qaytarilib turishi. Boshqa tovush va ovozlarning mustaqil
rivojlanishida birlashadi, shakllangan muhim vazifani ijro etadi.
Foydalanilgan adabiyotlar :
1. A.N. Soxor .”A.P.Borodin” v kn. Russkaya muzo’kalnaya literatura. L. 1980. g.
2. A.P. Borodin v vospominaniyax sovremennikov. M. 1985 .g.
3. Yakovlev V. «Jizn muzo’ka Borodina» v kn. Izbranno’e trudo’ o muzo’ke. M.
1971. g.
4. Elena Dulova « A.P.Borodin»Moskva « Detskaya literatura» 1990 g.
5. R.Dobrovenskiy «Kompozitor ihuhiy neizvestnosti» Povest o Borodine.
Moskva « Muzo’ka» 1978 g.
6. T.Popova « Borodin» Izdatelstvo «Muzo’ka» Moskva 1972 g.