ANNOTATSIYA. ANNOTATSIYA UCHUN LEKSIK-GRAMMATIK TERMINLAR.
Yuklangan vaqt
2025-08-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
23,3 KB
ANNOTATSIYA. ANNOTATSIYA UCHUN LEKSIK-GRAMMATIK
TERMINLAR.
Annotatsiya (lotincha: annotatio – „qayd“) - qisqacha ta’rif. Kitob, maqola,
qoʻlyozma mundarijasini, gʻoyaviy-siyosiy yoʻnalishini va boshqa jihatlarini ochib
beradi.
Annotatsiyani, masalan, kitobning oʻzida, bi-bliografik koʻrsatkichlarda va
kutubxona kataloglarida uchratish mumkin. Uning vazifasi oʻquvchilarda muayyan
kitob, maqola, qoʻlyozma toʻgʻrisida umumiy tasavvur tugʻdirish va ularga adabiyotlar
tanlashda yordam koʻrsatishdir. Annotasiya (sharh) - ilmiy maqola yoki ilmiy asar
matnining maksimal darajadagi qisqartirilgan (5-6 ta gapdan iborat) bayonidir. Odatda,
bu umumlashtirish, konseptual emas, sanab otish xarakteriga ega. Barcha axborot
janrlari ichida annotasiya eng obyektividir. Annotasiyada odatda, ish qanday mavzuga
bagishlanganligi tadqiqotning qanday uslublaridan foydalanganligi, buning uchun
qanday til materiallari jalb etilganligi va tadqiqotning adresati kim ekanligi korsatiladi.
Ayrim hollarda annotatsiya bir necha tilda bayon etilishi ham mumkin. Annotatsiya
150-200 bosma belgi hamda 5-10 kalit so‘zlardan iborat bo‘lishi lozim. Annotatsiya
(ingliz tilida ABSTRACT) va kalit so‘zlar (keywords) xalqaro tizimlarda indekslanishi
uchun ingliz tilida ham berilishi zarur. Аnnоtаtsiya – bаdiiy, ilmiy, mеtоdik аsаrlаrning
muаllifi, mаvzusi, mаnbаsi, undа ko‘tаrilgаn аsоsiy mаsаlаni ko‘rsаtishgа qаrаtilgаn
qisqахаbаrdir. Аnnоtаtsiya o‘zining kаmso‘zligi, hаjm jihаtidаn nihоyatdа kichikligi
bilаn bаyоnning bоshqа turlаridаn аjrаlib turаdi.
Annotatsiya yozishda nimalarga ahamiyat berish kerak? Batafsil yozilgan
annotatsiya quyidagi savollarga javob bera olishi lozim.
Ishda nima haqida so‘z boradi?
Muallif qanday savollarni o‘rtaga qo‘yadi?
Bu savollar qanday yoritib berilgan?
Ishning tuzilishi qanday?
Ishni qanday baholash mumkin?
Yozilgan ish kimlarga mo‘ljallangan? v.h.
Annotatsiya - qandaydir nashr haqidagi qisqa axborot; hujjat, uning bir qismi yoki
hujjatlar guruhining maqsadi, mazmuni, shakli va boshqa o’ziga xos xususiyatlari
nuqtai nazaridan tavsifnomasi. Annotatsiya - qandaydir nashr haqidagi qisqa axborot;
hujjat, uning bir qismi yoki hujjatlar guruhining maqsadi, mazmuni, shakli va boshqa
o’ziga xos xususiyatlari nuqtai nazaridan tavsifnomasi. Annotasiya boshlang’ich
hujjatda so’z boradigan savolga javob beradi.
Mazmuni va maqsadli vazifasi bo’yicha:
bildirgichli (matnning tanqidiy bahosiz tavsifnomasini beradi)
tavsiyali (matnning iste’molchilarning muayyan auditoriyasi uchun yaroqliligi
jihatidan)
Mazmunni to’liq qamrab olishi bo’yicha:
umumiy (keng auditoriyani hisobga olib umuman matnning tavsifini beradi) ;
ixtisoslashgan (matnning tor doiradagi mutaxassislarni hisobga olib muayyan
jihatlardagi tavsini beradi);
guruhli (mavzu bo’yicha yaqin bir necha matnlar tavsifini beradi);
Annotatsiyani tuzishga qo’yiladigan asosiy talablar:
1. Kompozisiyasi mazmunan mantiqiy bo’ladi va dastlabki matn kompozisiyasidan
farqlanishi mumkin.
2. Ma’lumotlarning tanlanishi, ularning ifodalanishi va joylashuvi annotasiya tusiga
bog’liq bo’ladi.
3. Tili lo’ndaligi, soddaligi, aniqligi bilan ajralib turadi.
4. Dissertatsiya, maqolaga annotatsiya bibliografik varaqada rasmiylashtiriladi,
xatboshilarsiz beriladi.
5. O’rtacha hajmi - 500 bosma belgi, kam hollarda – 800 – 1000.
6. Annotatsiyani tuzishdagi asosiy xato – axborotning ko’pligi, fikrlarni ifodalashda
gaplarning uzunligi, davrlarning ishlatilishi! Ortiqcha narsalar: kirish so’zlari va
gaplari, murakkab gaplardan qoching! “Klishelashtirilgan” iboralardan foydalanib,
bir qator maqolalarga annotasiyalar tuzing:
Annotasiya matnidagi klishelashtirilgan iboralar va so’z birikmalari:
Maqolada…lar ko’rib chiqilgan.
…ko’rsatilgan.
…ning tavsifnomasi katta o’rin egallaydi.
…keng material keltirilgan.
Tadqiqot …kabi muhim muammolarni ko’rib chiqish orqali yuritiladi.
… ning mohiyatini ochishda
Muallif …ning ilmiy ta’rifini birinchi marta beradi va hokazo.
Ilmiy adabiyotlarda murakkab tadqiqotlarni qisqacha bayon qilish uchun
abstraktdan foydalaniladi. Referat to'liq qog'oz o'rniga mustaqil ob'ekt sifatida harakat
qilishi mumkin. Shunday qilib, referat ko'plab tashkilotlar tomonidan ilmiy
konferentsiyada plakat, platforma/og'zaki taqdimot yoki seminar taqdimoti ko'rinishida
taqdim etish uchun taklif qilinadigan tadqiqotni tanlash uchun asos sifatida ishlatiladi.
Ko'pgina bibliografik ma'lumotlar bazalari qog'ozning to'liq matnini taqdim etishdan
ko'ra, faqat ko'rsatkichlarni ko'rsatadi. Ilmiy maqolalarning to'liq matnlari ko'pincha
mualliflik huquqi va yoki nashriyot to'lovlari tufayli sotib olinishi kerak va shuning
uchun referat to'liq matnni qayta chop etish yoki elektron shaklda sotish uchun muhim
savdo nuqtasidir.4
Annotatsiya ilmiy maqolaning asosiy natijalari va xulosalarini berishi mumkin,
ammo metodologiyaning tafsilotlari, to'liq eksperimental natijalar va sharhlar va
xulosalarning tanqidiy muhokamasi uchun to'liq matnli maqolaga murojaat qilish
kerak. Xulosa ko'p sonli qog'ozlarni elakdan o'tkazish imkonini beradi, bunda
tadqiqotchi o'z tadqiqotiga mos kelishiga ishonch hosil qilishi mumkin. Maqolalar
referat asosida tanlangandan so'ng, ular dolzarbligi uchun baholanishi uchun diqqat
bilan o'qilishi kerak. Umuman olganda, referat iqtiboslarini faqat referatga emas, balki
butun bir maqolaning mazmuniga asoslash kerak degan fikr mavjud. PLOS
Medicine'da chop etilgan tadqiqot natijalariga ko'ra, "axborot ommaviy axborot
vositalarida tadqiqot natijalarining bo'rttirilgan va noto'g'ri yoritilishi" oxir-oqibatda
ko'plab mavhum xulosalarda tadqiqot natijalarini noto'g'ri xabar qilish yoki ortiqcha
talqin qilish bilan bog'liq. JAMA nashrida chop etilgan tadqiqot shunday xulosaga
keldi: "Annotatsiya va asosiy ma'lumotlar va ma'lumotlar va boshqa ma'lumotlarning
faqat mavhum shaklida taqdim etilishi o'rtasidagi nomuvofiqliklar nisbatan keng
tarqalgan va muallifga qaratilgan oddiy ta'lim aralashuvi bu chastotani kamaytirishda
samarasiz". Boshqa "jurnal avtoreferatida e'lon qilingan ma'lumotlarning to'g'riligini
to'liq nashr matnida keltirilgan ma'lumotlar bilan taqqoslaydigan tadqiqotlar to'liq
maqolaning asosiy qismiga mos kelmaydigan yoki etishmayotgan da'volarni topdi".
Annotatsiya - bu hujjat yoki boshqa ma'lumotlarning ma'lum bir nuqtasi bilan
bog'liq qo'shimcha ma'lumot. Bu izoh yoki tushuntirishni o'z ichiga olgan eslatma
bo'lishi mumkin. Izohlar ba'zan kitob sahifalarining chetida keltirilgan. Turli raqamli
axborot vositalarining izohlari uchun veb-annotatsiya va matn izohiga qarash lozim.
Talabalar ko'pincha asosiy iboralarga osonlik bilan murojaat qilish uchun kitoblardagi
parchalarni ajratib ko'rsatishadi yoki o'qishga yordam berish uchun marginallarni
qo'shadilar. Izohlangan bibliografiyalarda oddiy bibliografik ma'lumotlardan tashqari
har bir manbaning dolzarbligi yoki sifatiga izohlar qo'shiladi, faqat manbani aniqlaydi.
Kognitiv nuqtai nazardan, izoh o'rganish va o'qitishda muhim rol o'ynaydi.
Yo'naltirilgan payqashning bir qismi sifatida u o'quvchilarning diqqatini muayyan
vizual jihatlarga qaratishga yordam berish uchun vizual tasvirlarning aspektlarini
ajratib ko'rsatish, nomlash yoki belgilash va sharhlashni o'z ichiga oladi. Boshqacha
qilib aytganda, bu tipologik tasvirlarni (madaniy jihatdan mazmunli toifalar), topologik
tasvirlarga (masalan, tasvirlar) belgilashni anglatadi. Bu, ayniqsa, shifokorlar kabi
ekspertlar vizualizatsiyani batafsil talqin qilganda va ularning talqinlarini boshqalarga,
masalan, raqamli texnologiyalar yordamida tushuntirganda juda muhimdir. Bu erda
annotatsiya turli darajadagi bilimlarga ega bo'lgan interaktivlar o'rtasida umumiy asos
o'rnatishning bir usuli bo'lishi mumkin. Izohning ahamiyati, masalan, kompyuterga
asoslangan telekonsultatsiyalarda tasvir annotatsiyasi va nutqning integratsiyasi
tasvirlar va izohsiz nutqdan foydalanish bilan solishtirganda bilim almashinuvini
sezilarli darajada yaxshilashga olib kelishini ko'rsatadigan tadqiqotda empirik tarzda
tasdiqlangan. Taxminan oʻn yillik xizmatdan soʻng izohlar 2019-yil 15-yanvarda
YouTube’dan olib tashlandi. Ular foydalanuvchilarga videolar paytida paydo
bo'ladigan ma'lumotlarni taqdim etishga ruxsat berishgan, biroq YouTube ular kichik
mobil ekranlarda yaxshi ishlamayotganini va suiiste'mol qilinayotganini ko'rsatdi.
Jadval ma'lumotlari, bunga CSV va XLS kiradi. Jadval ma'lumotlariga semantik
izohlarni belgilash jarayoni semantik yorliqlash deb ataladi. Semantik etiketlash -
ontologiyalardan jadval ma'lumotlariga izohlarni belgilash jarayoni. Bu jarayon
semantik annotatsiya deb ham ataladi. Semantik etiketlash ko'pincha (yarim) avtomatik
tarzda amalga oshiriladi. Semantik yorliqlash texnikasi ob'ektlar ustunlari, raqamli
ustunlar, koordinatalari va boshqalarda ishlaydi.
Annotatsiyaning maqsadlaridan biri ma'lumotlarni kompyuter yordamida tahlil
qilish uchun mos shaklga aylantirishdir. Izohdan oldin odatda teglardan tashkil topgan
izoh sxemasi aniqlanadi. Teglash paytida transkriptsionistlar teglarni qo'lda
transkriptlarga qo'shadilar, bu erda zarur til xususiyatlari izoh muharririda aniqlangan.
Annotatsiya sxemasi teglarning ma'lumotlar to'plami bo'ylab izchil qo'shilishini
ta'minlaydi va avvalroq teglangan ma'lumotlarni tekshirish imkonini beradi. Teglardan
tashqari, lingvistik annotatsiyaning yanada murakkab shakllari iboralar va
munosabatlarning izohlarini o'z ichiga oladi, masalan, daraxtzorlarda. Lingvistik
annotatsiyaning ko'plab turli shakllari, shuningdek, lingvistik izohlarni yaratish va
boshqarish uchun turli formatlar va vositalar ishlab chiqilgan, masalan, "Lingvistik
izohlar Wiki"da tasvirlangan.
Annotatsiya - o'quvchining matnni tushunishi, eslashi va unga munosabatini
kuchaytirish uchun matn bilan ataylab o'zaro ta'sir qiladigan har qanday harakat. Ba'zan
"yaqin o'qish" deb ataladigan izohlash odatda matnning asosiy qismlarini ajratib
ko'rsatish yoki tagiga chizish va matnning chetiga eslatma qo'yishni o'z ichiga oladi.
Ushbu sahifa sizni o'qishdan maksimal darajada foydalanishga yordam beradigan
matnga izoh qo'shishning bir necha samarali strategiyalari bilan tanishtiradi. Matnga
izoh qo'shish orqali siz matnni o'qib chiqqaningizdan so'ng matnda nima sodir
bo'layotganini tushunishingizga ishonch hosil qilasiz. Izoh yozayotganda, muallifning
asosiy fikrlarini, xabardagi o'zgarishlarni yoki matnning nuqtai nazarini, diqqat
markazida bo'lgan asosiy sohalarni va o'qish paytida o'z fikrlaringizni qayd etishingiz
kerak. Biroq, izohlash nafaqat akademik matnlarni o'qiyotganda o'zini qiyin his
qiladigan odamlar uchun. Agar siz o'qiganingizni muntazam ravishda tushunsangiz va
eslab qolsangiz ham, izoh qo'yish matnni umumlashtirishga, muhim ma'lumotlarni
ajratib ko'rsatishga yordam beradi va oxir-oqibat o'qituvchingiz sizga berishi mumkin
bo'lgan munozara va ko'rsatmalar yozishga tayyor bo'ladi.
Annotatsiya qilish, siz o'qiyotganingizda mashaqqatli ishni bajarayotganingizni
anglatadi, bu sizga oldingi ishingizga murojaat qilish va kelajakdagi ish uchun aniq
sakrash nuqtasiga ega bo'lish imkonini beradi. Siz qo'lda yoki hujjat dasturidan
foydalanib izoh berishingiz mumkin. Agar sizda belgilashni istamagan matn bo'lsa,
post-itsga izoh qo'yishingiz mumkin. Izoh qo'yganingizda, harakatlaringizdan
maksimal darajada foydalanish uchun ushbu strategiyalardan foydalaning:
Qog'ozingizga har bir belgi nimaga mo'ljallanganligini ko'rsatadigan kalit yoki afsonani
qo'shing va har bir ma'lumot turi uchun boshqa belgidan foydalaning.
Misol: Asosiy fikrlar uchun tagiga chizing, lug'at uchun belgilang va o'tish
nuqtalari uchun aylana. Agar siz yoritgichlardan foydalansangiz, matnga turli xil
reaktsiyalar uchun turli ranglardan foydalanishni o'ylab ko'ring. Misol: ta'riflar uchun
sariq, savollar uchun to'q sariq va kelishmovchilik/chalkashlik uchun ko'k. Har bir
chetga turli vazifalarni ajrating: Matnning konturini (tezis bayoni, tavsifi, taʼrifi №1,
qarshi argument va h.k.) tuzish va asosiy gʻoyalarni umumlashtirish uchun bir chetidan
foydalaning, boshqa chetidan esa oʻz fikrlaringiz, savollaringiz, va matnga munosabat.
Nihoyat, izoh qo'yganingizda, matnning tavsiflarini, shuningdek, matnga o'zingizning
munosabatingizni kiritganingizga ishonch hosil qiling. Bu sizga asosiy ma'lumotlar va
iqtiboslarni topish va fikrlash jarayonlarini osonroq va tezroq eslab qolish uchun
keyinchalik eslatmalaringizni ko'rib chiqish imkonini beradi.
Annotatsiya taqdim etishi mumkin bo'lgan ba'zi ma'lumotlar:
Muallifning tezisi va asosiy fikrlari nimadan iborat?
Muallif kim, uning vakolati yoki kelib chiqishi nima?
Muallifning maqsadli auditoriyasi kim?
Manba mavzuning qaysi qismlarini ta'kidlaydi yoki ta'kidlaydi?
Manbada biron bir tarafkashlik yoki nishab bormi?
Muhokama qilinayotgan g'oyalar uchun muhim ko'rinadigan aniq kamchiliklar
bormi?
Dalillar muallifning asosiy fikrini aniq tasdiqlaydimi?
Manbaning kuchli va zaif tomonlari qanday (tanqidiy baholash)?
Matnga izoh qo'yish - bu o'quvchi muhim joylarni yoki tushunmaydigan narsalarni
ko'rsatish uchun matnni "belgilashi". Ba'zan o'quvchilar so'zni aylantirib, iboraning
tagiga chizish yoki jumlani ajratib ko'rsatish orqali izoh berishadi. Annotatsiya,
shuningdek, chetga eslatma yozishni o'z ichiga oladi; bu eslatmalar matn haqidagi
fikrlar yoki savollar bo'lishi mumkin. Ushbu izohlash jarayoni o'quvchiga g'oyalar va
savollarni kuzatib borishga yordam beradi va matnni chuqurroq tushunishga yordam
beradi.
Matnga izoh berishning afzalliklari (Annotatsiyaning afzalliklari quyidagilardan
iborat):
Asosiy g'oyalar va savollarni kuzatib borish
Chuqurroq tushunish uchun fikrlar va savollarni shakllantirishga yordam berish
Matnlarni tahlil qilish va sharhlashni rivojlantirish
O'quvchini matn bo'yicha xulosalar chiqarishga va xulosa chiqarishga undash
O'quvchiga matnni to'liq qayta o'qimasdan, matnga osongina murojaat qilishiga
imkon berish.
O'quvchilarni maqsadli o'qishga o'rgatish kerak, shuningdek, ularni maqsadli
izohlashni ham o'rgatish kerak. Talabalarga maqsadni izohlashga o'rgatish ularga
diqqatini matndagi eng muhim narsaga qaratishga yordam beradi.
Annotatsiyani o'rgatishda quyidagi belgilardan foydalanish kerak:
Asosiy fikrlar va asosiy fikrlarni ta'kidlang.
Yozing? notanish so'zlar yoki tushunarsiz ma'lumotlar kabi chalkash narsaning
yonida.
Kalit so'z yoki iboralarni aylanaga aylantiring.
Qo'ying! Ajablanarli yoki muhim ma'lumot yoki ulanishga yordam beradigan
ma'lumotlarning yonida.
Annotatsiya nima? Ko'pchiligimiz, ehtimol, biz topadigan maqolalar yoki
ma'lumotlarning "xulosalari" yoki "anstraktlari" ni ko'rish yoki yozishni yaxshi biladi.
Xulosa yoki tezislar asosan materialning mazmunini qayta tiklaydi. Izohlarni
yozish esa boshqacha yondashuvni talab qiladi. Izohlar esa materialga bir oz
ob'ektivroq qarashadi.
Annotatsiya yozayotganda, uni kim va nima uchun yozganini hisobga olishingiz
kerak. Batafsil ma'lumot uchun quyidagi izoh elementlariga murojaat qiling. Natijalar
shuni ko'rsatdiki, izohlash strategiyasi talabalarning faolligini, o'qishni tushunishni va
shu tariqa ijtimoiy fanlar bo'yicha akademik yutuqlarni oshirdi. Izoh o'quvchilarga
asosiy fikrlarni tasavvur qilish, murakkab matnlarni parchalash va murakkab tarixiy
matnlarni o'qishda sekinlashishga yordam berdi. Natijada, bu talabalarga diqqatni
jamlashga, tanqidiy fikrlashga va murakkab tarkibni tushunishga yordam berdi.
Annotasiya turlari
Mazmuni va maqsadli
vazifasi bo’yicha
- bildirgichli (matnning tanqidiy bahosiz
tavsifnomasini beradi)
- tavsiyali (matnning iste’molchilarning muayyan
auditoriyasi uchun yaroqliligi jihatidan
tavsifini va bahosini beradi)