Applikatsiya bilan ishlash darslarini tashkil etish metodikasi

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

18,4 KB


 
 
 
 
 
 
Applikatsiya bilan ishlash darslarini tashkil etish metodikasi 
 
 
Reja: 
 1. Applikatsiya san’ati haqida tushuncha 
 2. Applikatsiya bilan ishlash texnologiyasi 
 3. Applikatsiya usulida kapalak yasash  
 
  Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Applikatsiya, mozaika, applikatsiya va 
mozaika bilan ishlash texnologiyasi, applikatsiya va mozaika tarbiyaviy ahamiyat.  
   Tasvirlash texnikasining turli shakllari mavjud bo’lib ulardan bir – applikatsiyadir.  
  Applikatsiya - rang-barang qog’oz yoki mato parchalarini biror narsaga yopishtirib 
yoki tikib naqsh, gul hosil qilish usuli bo’lib, shu usulda hosil qilingan naqsh, gulga 
aytiladi. Shuningdek, applikatsiya tasvirlash texnikasining turli shakllarini qirqish va 
ularni fon(suratni orqa planida ko’rinib turadigan qismi) tarzida qabul qilingan 
materiallar hisobiga mustahkamlashga asoslanuvchi turidir.  
  «Applikatsiya» tushunchasi xususiyatlari va uslublariga ko’ra xilma-xil bo’lgan, 
lekin ishning bajarilish usulining o’xshashligi bilan birlashgan badiiy asarlarni 
yaratish usullarini o’z ichiga oladi. Har bir material applikastiyasi bajarish ish 
usuliga jiddiy ta’sir ko’rsatuvchi xususiyatlarga ega, masalan, qog’oz, limon, 
daraxtlar po’stloqlari fonga turli yelimlar bilan yopishtiriladi. Applikatsiya 
tayyorlash jarayonida eng sodda va oson hisoblanib unga tabiiy buyumlar bialn 
ishlov berish mumkin. Asosiy material qog’oz bo’lishiga qaramay, dazmollangan va 
kraxmallangan gazlama bo’lakchalaridan ham foydalanish mumkin. Bu material 
bilan bir qatorda quritilgan o’simliklar urug’i- danak, barglardan ham keng 
foydalaniladi. Qog’ozning yaltiraydigan marmar, bosma gul tushurilgan-barxat, 
kumush va bronza, rasm solish va chizmachilik kabi bir qator qog’oz navlari 
applikatsiya uchun foydalansa applikatsiya ishini sifatli qiladi. Applikatsiya ustida 
Applikatsiya bilan ishlash darslarini tashkil etish metodikasi Reja: 1. Applikatsiya san’ati haqida tushuncha 2. Applikatsiya bilan ishlash texnologiyasi 3. Applikatsiya usulida kapalak yasash Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Applikatsiya, mozaika, applikatsiya va mozaika bilan ishlash texnologiyasi, applikatsiya va mozaika tarbiyaviy ahamiyat. Tasvirlash texnikasining turli shakllari mavjud bo’lib ulardan bir – applikatsiyadir. Applikatsiya - rang-barang qog’oz yoki mato parchalarini biror narsaga yopishtirib yoki tikib naqsh, gul hosil qilish usuli bo’lib, shu usulda hosil qilingan naqsh, gulga aytiladi. Shuningdek, applikatsiya tasvirlash texnikasining turli shakllarini qirqish va ularni fon(suratni orqa planida ko’rinib turadigan qismi) tarzida qabul qilingan materiallar hisobiga mustahkamlashga asoslanuvchi turidir. «Applikatsiya» tushunchasi xususiyatlari va uslublariga ko’ra xilma-xil bo’lgan, lekin ishning bajarilish usulining o’xshashligi bilan birlashgan badiiy asarlarni yaratish usullarini o’z ichiga oladi. Har bir material applikastiyasi bajarish ish usuliga jiddiy ta’sir ko’rsatuvchi xususiyatlarga ega, masalan, qog’oz, limon, daraxtlar po’stloqlari fonga turli yelimlar bilan yopishtiriladi. Applikatsiya tayyorlash jarayonida eng sodda va oson hisoblanib unga tabiiy buyumlar bialn ishlov berish mumkin. Asosiy material qog’oz bo’lishiga qaramay, dazmollangan va kraxmallangan gazlama bo’lakchalaridan ham foydalanish mumkin. Bu material bilan bir qatorda quritilgan o’simliklar urug’i- danak, barglardan ham keng foydalaniladi. Qog’ozning yaltiraydigan marmar, bosma gul tushurilgan-barxat, kumush va bronza, rasm solish va chizmachilik kabi bir qator qog’oz navlari applikatsiya uchun foydalansa applikatsiya ishini sifatli qiladi. Applikatsiya ustida  
 
ishlash jarayoni ma’lum izchillikda olib boriladi. Avval eskiz chizilib, so’ngra 
kerakli detallar o’lchami va miqdori aniqlanadi, tayyor detallar ma’lum tartibda 
joylashtirilib yopishtiriladi. 
  Hozirgi kunda applikatsiya har bir xalq san’atida juda keng tarqalgandir. 
Applikatsiya eng yosh turi flaristikadir. 1960-yilda dnyoda birinchi florist rassomlar 
jamiyati tashkil etiladi.  
  Dekorativ applikatsiya u naqsh, gullardan tashkil topib, alohidaalohida tasvirlardan 
tarkib topuvchi predmetli hodisa, harakatlar uyg’unligini aks ettiruvchi syujetdan 
iborat bo’lishi mumkin. Eng oddiy applikatsiyalar bu-geometrik figuralardan 
qilingan ornamental applikatsiyalardir.  
  Applikastiya san’atida kartina, pano, naqshlarni yaratish shuningdek, ko’rgazmali 
qurollar, turli o’yinlar uchun qo’llanmalar, o’yinchoqlar, bayroqlar, suvenirlar, 
devoriy gazetalar, stendlar, ko’rgazmalar va kostyumlarni tayyorlash va bezash 
maqsadlarida ham keng foydalaniladi. Applikastiya san’atining manzarali 
bezash(dekorativ) turi naqsh, gullardan tashkil topib, alohida-alohida tasvirlar (barg, 
shox, qo’ziqorin, qush, mashina, odam, uy va shu kabilar) dan tarkib topuvchi 
predmetli, hodisa, harakatlar uyg’unligini aks ettiruvhi syujetdan iborat bo’lishi 
mumkin.Dekorativ applikastiya o’zining naqshinligi, shaklining umumlashganligi, 
rangi bilan ajralib turuvchi tasvirlardir. Qog’ozdan qilinadigan dekorativ 
apshshkatsiya 
keng 
qo’llaniladi. 
Applikatsiyaning 
bu 
turi 
bilan 
tabrik 
telegrammalari, taklifnomalar, albom va shu kabilar bezatiladi. Gazlama 
applikatsiyasidan esa mato parchalarini fon xizmatini o’tovchi materialga tikib naqsh 
yaratilshda foydalaniladi. Ayrim xalylar gazlamadan yasalgan applikastiya bilan 
kiyim-bosh, uy-ro’zg’or predmetlarini bezatadilar.Qog’ozdan naqsh qirqish 
applikastiyasi san’at turi sifatida Ukraina va Belorussiyada naqshli parda-firanklar 
qirqishgan. Qog’ozdan kartinalar yaratib, oynalarga yopishtirilgan. Polshada bezak 
sifatida qirqilgan naqshlar yangi oqlangan devor va shiplarga yopishtirilgan, bu ijod 
xalqda – visinanki deb ataladi.  
  Applikatsiya bilan shug’ullanish o’quvchilarni garmonik rivojlantirishda katta 
ahamiyatga ega. Applikatsiya ijodini rivojlantirishda katta yordam beradi, tasavvurni 
boyitadi, kuzatuvchanlik va diqqatni faollashtiradi, irodani tarbiyalaydi, chamalash 
va rangni sezishni o’stiradi. Boshlang’ich sinf o’quvchilarini ijodkorligini oshirishda 
ishlash jarayoni ma’lum izchillikda olib boriladi. Avval eskiz chizilib, so’ngra kerakli detallar o’lchami va miqdori aniqlanadi, tayyor detallar ma’lum tartibda joylashtirilib yopishtiriladi. Hozirgi kunda applikatsiya har bir xalq san’atida juda keng tarqalgandir. Applikatsiya eng yosh turi flaristikadir. 1960-yilda dnyoda birinchi florist rassomlar jamiyati tashkil etiladi. Dekorativ applikatsiya u naqsh, gullardan tashkil topib, alohidaalohida tasvirlardan tarkib topuvchi predmetli hodisa, harakatlar uyg’unligini aks ettiruvchi syujetdan iborat bo’lishi mumkin. Eng oddiy applikatsiyalar bu-geometrik figuralardan qilingan ornamental applikatsiyalardir. Applikastiya san’atida kartina, pano, naqshlarni yaratish shuningdek, ko’rgazmali qurollar, turli o’yinlar uchun qo’llanmalar, o’yinchoqlar, bayroqlar, suvenirlar, devoriy gazetalar, stendlar, ko’rgazmalar va kostyumlarni tayyorlash va bezash maqsadlarida ham keng foydalaniladi. Applikastiya san’atining manzarali bezash(dekorativ) turi naqsh, gullardan tashkil topib, alohida-alohida tasvirlar (barg, shox, qo’ziqorin, qush, mashina, odam, uy va shu kabilar) dan tarkib topuvchi predmetli, hodisa, harakatlar uyg’unligini aks ettiruvhi syujetdan iborat bo’lishi mumkin.Dekorativ applikastiya o’zining naqshinligi, shaklining umumlashganligi, rangi bilan ajralib turuvchi tasvirlardir. Qog’ozdan qilinadigan dekorativ apshshkatsiya keng qo’llaniladi. Applikatsiyaning bu turi bilan tabrik telegrammalari, taklifnomalar, albom va shu kabilar bezatiladi. Gazlama applikatsiyasidan esa mato parchalarini fon xizmatini o’tovchi materialga tikib naqsh yaratilshda foydalaniladi. Ayrim xalylar gazlamadan yasalgan applikastiya bilan kiyim-bosh, uy-ro’zg’or predmetlarini bezatadilar.Qog’ozdan naqsh qirqish applikastiyasi san’at turi sifatida Ukraina va Belorussiyada naqshli parda-firanklar qirqishgan. Qog’ozdan kartinalar yaratib, oynalarga yopishtirilgan. Polshada bezak sifatida qirqilgan naqshlar yangi oqlangan devor va shiplarga yopishtirilgan, bu ijod xalqda – visinanki deb ataladi. Applikatsiya bilan shug’ullanish o’quvchilarni garmonik rivojlantirishda katta ahamiyatga ega. Applikatsiya ijodini rivojlantirishda katta yordam beradi, tasavvurni boyitadi, kuzatuvchanlik va diqqatni faollashtiradi, irodani tarbiyalaydi, chamalash va rangni sezishni o’stiradi. Boshlang’ich sinf o’quvchilarini ijodkorligini oshirishda  
 
applikatsiya ishlaridan foydalanishda turli metod va usullardan unumli 
foydalansagina dars samaradorligini oshirishiga imkon yaratilgan bo’ladi. 
  Applikatsiya bilan ishlash texnologiyasi. Applikatsiya ishini bajarishda asosiy 
e’tibor uning umumiy ko’rinishiga qaratilishi kerak. Yaxshi o’ylangan 
kompozitsiya, 
ya’ni 
tasvirlash 
lozim 
bo’lgan 
narsalarni 
joylashtirish 
applikatsiyaning muvaffaqiyatining garovidir. Tasvirlash lozim bo’lgan narsalar 
yordamida shakl va narsalarning holati aniqlanadi, tasvirlangan hodisalarning 
uyg’unligiga erishiladi.  
  Tasvirning barcha detallari, hatto eng kichiklari ham qog’ozdan qirqiladi, ularni 
chizmaslik kerak. Tayyorlangan qisml(detal)lar yelimlanadigan sath, yangi fonga 
joylashtiriladi va o’ylangan tasvir hosil qilinadi, agarda bu tasvir mahqul bo’lmasa 
qismlar boshqacha joylashtiriladi. Qismlarni yopishtirishda joyni adashtirmaslik 
uchun ularning o’rnini qalam bilan belgilab qo’yiladi. Misol tariqasida eng oddiy 
geometrik shakl – kvadratni olib, uning almashinishini hosil qilish uchun turli 
holatlarda joylashtirib ko’ramiz. Ishni boshlash uchun markazni topish, simmetriya 
o’qini o’tkazish va elementlarni shunga ko’ra joylashtirish lozim.  
  Ish mavzu va fikrni tanlashdan boshlanadi. Ko’pincha ochiq tondagi qog’oz va fon 
tanlanadi. Applikatsiya mo’ljallangan tasvir va elementlar miqdori qog’ozni 
tanlashni belgilaydi. Tasvir ustida ishlanganda asosiy e’tibor tanlangan mavzuning 
mazmuniga, kerakli materiallar, ularning o’lchamlari, ranglarini tanlashga qaratiladi. 
Tasvir hajmiga ko’ra eng katta element asosiy tematik element bo’lishi kerak.  
  Namuna tariqasida 1-sinf o’quvchilari 8 – mart uchun tabriknoma yasashlari 
mumkin(1-rasm). Bu ishda bolalar andoza bilan ishlaydilar, taxlash va simmetrik 
qirqishni eslaydilar, chamalash ko’nikmalarini sinaydilar va rangli qog’ozdan 
ingichka oq va sariq to’g’ri chiziqlarni qirqadilar. Quyosh uchun kvadrat qog’ozdan 
doira qirqsa bo’ladi. Bolalar yasagan gullar turlicha bo’lishi mumkin. Novdalar ham 
qo’lda qirqiladi. 1-rasm Suhbatni o’qituvchi “8 Mart kuni” haqida olib boradi va 
bunda sovg’a masalasini eslatib o’tadi. Eng yaxshi sovg’a o’z qo’li bilan yasagan 
sovg’adir.  
  Suhbatni mehribon buvijonlarimi onajaonlarimiz, opa-singillarimiz haqida bo’lishi 
mumkin. Shundan keyin namuna ko’rib chiqiladi, uning elementlari, ish usullari, 
kerakli materiallar aniqlanadi va ishning borishi belgilanadi.  
applikatsiya ishlaridan foydalanishda turli metod va usullardan unumli foydalansagina dars samaradorligini oshirishiga imkon yaratilgan bo’ladi. Applikatsiya bilan ishlash texnologiyasi. Applikatsiya ishini bajarishda asosiy e’tibor uning umumiy ko’rinishiga qaratilishi kerak. Yaxshi o’ylangan kompozitsiya, ya’ni tasvirlash lozim bo’lgan narsalarni joylashtirish applikatsiyaning muvaffaqiyatining garovidir. Tasvirlash lozim bo’lgan narsalar yordamida shakl va narsalarning holati aniqlanadi, tasvirlangan hodisalarning uyg’unligiga erishiladi. Tasvirning barcha detallari, hatto eng kichiklari ham qog’ozdan qirqiladi, ularni chizmaslik kerak. Tayyorlangan qisml(detal)lar yelimlanadigan sath, yangi fonga joylashtiriladi va o’ylangan tasvir hosil qilinadi, agarda bu tasvir mahqul bo’lmasa qismlar boshqacha joylashtiriladi. Qismlarni yopishtirishda joyni adashtirmaslik uchun ularning o’rnini qalam bilan belgilab qo’yiladi. Misol tariqasida eng oddiy geometrik shakl – kvadratni olib, uning almashinishini hosil qilish uchun turli holatlarda joylashtirib ko’ramiz. Ishni boshlash uchun markazni topish, simmetriya o’qini o’tkazish va elementlarni shunga ko’ra joylashtirish lozim. Ish mavzu va fikrni tanlashdan boshlanadi. Ko’pincha ochiq tondagi qog’oz va fon tanlanadi. Applikatsiya mo’ljallangan tasvir va elementlar miqdori qog’ozni tanlashni belgilaydi. Tasvir ustida ishlanganda asosiy e’tibor tanlangan mavzuning mazmuniga, kerakli materiallar, ularning o’lchamlari, ranglarini tanlashga qaratiladi. Tasvir hajmiga ko’ra eng katta element asosiy tematik element bo’lishi kerak. Namuna tariqasida 1-sinf o’quvchilari 8 – mart uchun tabriknoma yasashlari mumkin(1-rasm). Bu ishda bolalar andoza bilan ishlaydilar, taxlash va simmetrik qirqishni eslaydilar, chamalash ko’nikmalarini sinaydilar va rangli qog’ozdan ingichka oq va sariq to’g’ri chiziqlarni qirqadilar. Quyosh uchun kvadrat qog’ozdan doira qirqsa bo’ladi. Bolalar yasagan gullar turlicha bo’lishi mumkin. Novdalar ham qo’lda qirqiladi. 1-rasm Suhbatni o’qituvchi “8 Mart kuni” haqida olib boradi va bunda sovg’a masalasini eslatib o’tadi. Eng yaxshi sovg’a o’z qo’li bilan yasagan sovg’adir. Suhbatni mehribon buvijonlarimi onajaonlarimiz, opa-singillarimiz haqida bo’lishi mumkin. Shundan keyin namuna ko’rib chiqiladi, uning elementlari, ish usullari, kerakli materiallar aniqlanadi va ishning borishi belgilanadi.  
 
1. Tabriknoma uchun qog’oz tayyorlanib u ikkiga buklanadi;  
2. Ko’k rangdagi qog’ozga to’g’ri burchak chiziladi, uning o’lchami uzunasiga, 
tabriknoma ustining uzunligidan 1 sm kam, eniga esa enining yarimidan 2sm atrofida 
kattaroq;  
3. Ko’k qog’ozdan qirqilgan to’g’ri burchak taklifnomaning ustiga yopishtiriladi, 
bunda ko’k qog’oz taklifnomani bo’yashda halaqit bermasligi uchun bukish 
chizig’ining chap tomonidan ozgina joy qoldirib yopishtiriladi;  
4. Endi quyosh va uning nurlari uchun yoy qirqiladi. Buning uchun kvadrat shakldagi 
qog’ozni kerakli o’lchamda qirqiladi;  
5. Namuna asosida quyosh nuri qirqiladi;  
6. Och ko’k va jigar rang qog’ozdan ikkita shox qirqib, namunadagidek 
yopishtiriladi;  
7. Gullar qirqib yopishtiriladi. Ish ijodiy tarzda bo’lganligi uchun o’quvchilar 
gullarni shoxlarga o’zlari mustaqil joylashtiradilar.  
  Barglarni o’qituvchi tarqatgan andoza bo’yicha qirqadilar. Tabriknomaning ichki 
tomoni naqsh bilan bezatilib, tabrik so’zi yoziladi. 4-sinf Texnologiya darsligida 
“Tabiiy materiallardan applikatsiya usulida gul yasash” mavzusi berilgan (2-rasm). 
Bunda o’quvchilar applikatsiya tayyorlashni bilishadi, faqat turli tabiiy materiallar 
jamlanadi va ijodkorlik bilan applikatsiya tayyorlashadi. Masalan, turli 
mahsulotlarning ( tarvuz, qovoq) urug’lari, daraxt barglari va shu kabi boshqa turli 
xildagi tabiiy materiallardan applikatsiya usulida gullar tayyorlashadi. 
Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar:  
1.Aplikatsiya turlarini ayting.  
2. Aplikatsiya bilan ishlashni qanday turlarini bilasiz?  
3.Turli xil materiallar bilan ishlashda qanday texnika xavfsizligi qoidalari mavjud? 
 
Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar: 
1. Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish metodikasi». 
Darslik. Т.: TDPU.2015-yil.  
2. Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish 
metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil.  
 
1. Tabriknoma uchun qog’oz tayyorlanib u ikkiga buklanadi; 2. Ko’k rangdagi qog’ozga to’g’ri burchak chiziladi, uning o’lchami uzunasiga, tabriknoma ustining uzunligidan 1 sm kam, eniga esa enining yarimidan 2sm atrofida kattaroq; 3. Ko’k qog’ozdan qirqilgan to’g’ri burchak taklifnomaning ustiga yopishtiriladi, bunda ko’k qog’oz taklifnomani bo’yashda halaqit bermasligi uchun bukish chizig’ining chap tomonidan ozgina joy qoldirib yopishtiriladi; 4. Endi quyosh va uning nurlari uchun yoy qirqiladi. Buning uchun kvadrat shakldagi qog’ozni kerakli o’lchamda qirqiladi; 5. Namuna asosida quyosh nuri qirqiladi; 6. Och ko’k va jigar rang qog’ozdan ikkita shox qirqib, namunadagidek yopishtiriladi; 7. Gullar qirqib yopishtiriladi. Ish ijodiy tarzda bo’lganligi uchun o’quvchilar gullarni shoxlarga o’zlari mustaqil joylashtiradilar. Barglarni o’qituvchi tarqatgan andoza bo’yicha qirqadilar. Tabriknomaning ichki tomoni naqsh bilan bezatilib, tabrik so’zi yoziladi. 4-sinf Texnologiya darsligida “Tabiiy materiallardan applikatsiya usulida gul yasash” mavzusi berilgan (2-rasm). Bunda o’quvchilar applikatsiya tayyorlashni bilishadi, faqat turli tabiiy materiallar jamlanadi va ijodkorlik bilan applikatsiya tayyorlashadi. Masalan, turli mahsulotlarning ( tarvuz, qovoq) urug’lari, daraxt barglari va shu kabi boshqa turli xildagi tabiiy materiallardan applikatsiya usulida gullar tayyorlashadi. Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar: 1.Aplikatsiya turlarini ayting. 2. Aplikatsiya bilan ishlashni qanday turlarini bilasiz? 3.Turli xil materiallar bilan ishlashda qanday texnika xavfsizligi qoidalari mavjud? Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar: 1. Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish metodikasi». Darslik. Т.: TDPU.2015-yil. 2. Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil.