AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

100,0 KB


 
 
 
 
 
 
AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN 
O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH 
 
 
 
1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-
pedagogik tavsifnomalari.  
2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo 
bo’lishi sabablari 
3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar 
 
Tayanch tushunchalar: oligofreno, aqliy zaiflik, psixologik rivojlanishda ortda 
qolish, debillik, imbitsil, idiot bolalar.  
 
6.1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-pedagogik 
tavsifnomalari  
Tadqiqotlar fanlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilar orasida psixik 
rivojlanishi ortda qolgan, yaqqol ifodalanmaydigan sensorli, intellektual, nutqiy 
buzilishlarga ega bolalar mavjudligi, buning sababi markaziy nerv tizimi 
shikastlanishining asorati, minimal miya diafunksiyalari ekaniligini ko'rsatadi. Psixik 
rivojlanishi ortda qolgan bolalar predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilarning 
taxminan 50 foizini tashkil etadi. PROQni bolalar rivojlanishini ko'rsatuvchi 
anomaliya sifatida o'rganish XX asrning 50-yillarining oxirida boshlanib, 60-70-
yillarda keng ommalashdi. Tadqiqotchilar (G.B.Shoumarov, K.S.Lebedinskaya) 
PROQning quyidagi to'rt variantini keltiradilar: 
1) konstitutsional kelib chiqish; 
AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH 1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik- pedagogik tavsifnomalari. 2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo bo’lishi sabablari 3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar Tayanch tushunchalar: oligofreno, aqliy zaiflik, psixologik rivojlanishda ortda qolish, debillik, imbitsil, idiot bolalar. 6.1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-pedagogik tavsifnomalari Tadqiqotlar fanlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilar orasida psixik rivojlanishi ortda qolgan, yaqqol ifodalanmaydigan sensorli, intellektual, nutqiy buzilishlarga ega bolalar mavjudligi, buning sababi markaziy nerv tizimi shikastlanishining asorati, minimal miya diafunksiyalari ekaniligini ko'rsatadi. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilarning taxminan 50 foizini tashkil etadi. PROQni bolalar rivojlanishini ko'rsatuvchi anomaliya sifatida o'rganish XX asrning 50-yillarining oxirida boshlanib, 60-70- yillarda keng ommalashdi. Tadqiqotchilar (G.B.Shoumarov, K.S.Lebedinskaya) PROQning quyidagi to'rt variantini keltiradilar: 1) konstitutsional kelib chiqish;  
 
2) somatogen kelib chiqish; 
3) psixogen kelib chiqish; 
4) serebral-organik kelib chiqish. 
Psixik rivojlanishi ortda qolgan maktabga borayotgan bolalar o'ziga xos 
xususiyatlarga ega bo'ladilar. Ular maktabda o'qishga to'la tayyor emaslar, ularda 
maktabda o'qish uchun zarur bo'lgan ko'nikma va malakalar shakllanmagan, dastur 
talablarini o'zlashtirish uchun layoqati yetarli emas. Ular maxsus yordamsiz 
hisoblash, o'qish va yozishni, shuningdek, maktabdagi tartibni o'rgana olmaydilar. 
Faoliyatlarni tashkil etishda qiyinchilikni his etadilar. Ularda ruhiy toliqish kuzatilib, 
tez charchash, ish bajarish qobiliyatining pasayishi, boshlagan ishini bajarmaslik kabi 
holatlar kuzatiladi. Ko'pincha boshlari og'riydi. 
Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalarning xulqi ham o'ziga xos. Maktabda ular 
o'zlarini maktabgacha yoshdagi bolalar kabi tutishadi. Ularda o'qishga nisbatan 
qiziqish yo'q yoki juda past bo'lib, maktabga nisbatan ijobiy munosabat kuzatilmaydi. 
O'yin ular uchun asosiy faoliyat bo'lib qoladi. 
PROQ bolalarni ko'pincha aqli zaif deb hisoblab xato qiladilar. Ularni o'zaro 
farqlashda ayrim omillar qo'l keladi. Chunonchi, PROQ bolalarda oddiy bilimlarni 
o'zlashtirish, hisoblash ko'nikmalarini egallab olishda qiyinchilik ko'zga tashlanishi 
bilan birga she'r yoki ertaklarni eslab qolish qobiliyati va idrok etish faolligi ancha 
yuqori bo'ladi. Bunday xususiyatlar aqli zaif bolalarda kuzatilmaydi. 
Ko'pchilik hollarda PROQ (ZPR) o'quvchilar ommaviy umumiy o'rta ta'lim 
maktablarida o'qitiladilar. Ular bilan individual korreksion ishlar olib borilmaydi, shu 
bois ular amalda o'quv jarayonidan chetda qoladilar va predmetlarni o'zlashtira 
olmaydigan o'quvchilar qatoriga kiritiladilar. Ular maxsus tashkil etiluvchi 
korreksion-rivojlantiruvchi ta'limga muhtojlar. Ularga alohida e'tibor ko'rsatish talab 
etiladi.  
O'zbekistonda XX asrning 60-yillarida ilk bor psixik rivojlanishdan ortda qolgan 
bolalar bilan maxsus pedagogik ishlar amalga oshirilgan. 
Hozirgi kunda psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar uchun maktab 
internatlar va maxsus ta'lim muassasalari faoliyat olib bormoqda. Shuningdek, ular 
2) somatogen kelib chiqish; 3) psixogen kelib chiqish; 4) serebral-organik kelib chiqish. Psixik rivojlanishi ortda qolgan maktabga borayotgan bolalar o'ziga xos xususiyatlarga ega bo'ladilar. Ular maktabda o'qishga to'la tayyor emaslar, ularda maktabda o'qish uchun zarur bo'lgan ko'nikma va malakalar shakllanmagan, dastur talablarini o'zlashtirish uchun layoqati yetarli emas. Ular maxsus yordamsiz hisoblash, o'qish va yozishni, shuningdek, maktabdagi tartibni o'rgana olmaydilar. Faoliyatlarni tashkil etishda qiyinchilikni his etadilar. Ularda ruhiy toliqish kuzatilib, tez charchash, ish bajarish qobiliyatining pasayishi, boshlagan ishini bajarmaslik kabi holatlar kuzatiladi. Ko'pincha boshlari og'riydi. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalarning xulqi ham o'ziga xos. Maktabda ular o'zlarini maktabgacha yoshdagi bolalar kabi tutishadi. Ularda o'qishga nisbatan qiziqish yo'q yoki juda past bo'lib, maktabga nisbatan ijobiy munosabat kuzatilmaydi. O'yin ular uchun asosiy faoliyat bo'lib qoladi. PROQ bolalarni ko'pincha aqli zaif deb hisoblab xato qiladilar. Ularni o'zaro farqlashda ayrim omillar qo'l keladi. Chunonchi, PROQ bolalarda oddiy bilimlarni o'zlashtirish, hisoblash ko'nikmalarini egallab olishda qiyinchilik ko'zga tashlanishi bilan birga she'r yoki ertaklarni eslab qolish qobiliyati va idrok etish faolligi ancha yuqori bo'ladi. Bunday xususiyatlar aqli zaif bolalarda kuzatilmaydi. Ko'pchilik hollarda PROQ (ZPR) o'quvchilar ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida o'qitiladilar. Ular bilan individual korreksion ishlar olib borilmaydi, shu bois ular amalda o'quv jarayonidan chetda qoladilar va predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilar qatoriga kiritiladilar. Ular maxsus tashkil etiluvchi korreksion-rivojlantiruvchi ta'limga muhtojlar. Ularga alohida e'tibor ko'rsatish talab etiladi. O'zbekistonda XX asrning 60-yillarida ilk bor psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar bilan maxsus pedagogik ishlar amalga oshirilgan. Hozirgi kunda psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar uchun maktab internatlar va maxsus ta'lim muassasalari faoliyat olib bormoqda. Shuningdek, ular  
 
ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida tashkil etilgan korreksion-rivojlantiruvchi 
sinflarda ham o'qitishlari mumkin. 
Ta'lim jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi: 
1. Boshlang'ich umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 4—5 yil). 
2. 
Asosiy umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 5 yil). Bolalarni korreksion 
muassasalarga qabul qilish PTPKning xulosasi bo'yicha ota-onalari yoki ularning 
o'rnini bosuvchi shaxslarning roziligiga ko'ra amalga oshiriladi. Sinf 12 nafar 
o'quvchidan iborat bo'ladi. Ular rivojlanishidagi nuqsonlarning bartaraf etilishiga 
ko'ra ommaviy umumiy o'rta ta'lim muassasalariga o'tkazilishlari mumkin. lkkinchi 
bosqichda ta'lim (V—IX sinflar) ayrim o'zgartirishlar (muayyan o'quv mavzulari yoki 
ulardagi materiallar hajmini qisqartirish) bilan ommaviy umumiy o'rta ta'lim 
maktablarining dasturlari asosida amalga oshiriladi. Korreksion-rivojlantiruvchi 
sinflarda, ta'limning 1-bosqich muddati zarur holatlarda 1 yoki hatto 2 yilga 
uzaytirilishi mumkin. 
Ular bilan ishlashda asosiy vazifa - bolalar tomonidan atrof-muhit haqidagi 
bilimlarni egallab olinishiga yordam berish, ularda kuzatuvchanlik va amaliy o'quv 
faoliyati tajribasini hosil qilish, mustaqil ravishda, bilimlarni egallash va amaliyotda 
ulardan foydalanish malakasini shakllantirishdan iborat. 
Bunday o'quvchilar individual yondashishni talab etadilar. Ularni korreksion 
o'qitish davolash-sog'lomlashtirish tadbirlari bilan birga amalga oshirilishi zarur. 
O'quv materiali hamda ta'lim metodi PROQ bolalarning rivojlanish darajalariga mos 
holda tanlanishi zarur. 
 
6.2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo 
bo’lishi sabablari. 
Aqli zaiflikni o'rganish bilan bog'liq masalalar korreksion pedagogikada 
(defektologiyada) eng muhim masalalar qatoriga kiradi. 
ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida tashkil etilgan korreksion-rivojlantiruvchi sinflarda ham o'qitishlari mumkin. Ta'lim jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi: 1. Boshlang'ich umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 4—5 yil). 2. Asosiy umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 5 yil). Bolalarni korreksion muassasalarga qabul qilish PTPKning xulosasi bo'yicha ota-onalari yoki ularning o'rnini bosuvchi shaxslarning roziligiga ko'ra amalga oshiriladi. Sinf 12 nafar o'quvchidan iborat bo'ladi. Ular rivojlanishidagi nuqsonlarning bartaraf etilishiga ko'ra ommaviy umumiy o'rta ta'lim muassasalariga o'tkazilishlari mumkin. lkkinchi bosqichda ta'lim (V—IX sinflar) ayrim o'zgartirishlar (muayyan o'quv mavzulari yoki ulardagi materiallar hajmini qisqartirish) bilan ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarining dasturlari asosida amalga oshiriladi. Korreksion-rivojlantiruvchi sinflarda, ta'limning 1-bosqich muddati zarur holatlarda 1 yoki hatto 2 yilga uzaytirilishi mumkin. Ular bilan ishlashda asosiy vazifa - bolalar tomonidan atrof-muhit haqidagi bilimlarni egallab olinishiga yordam berish, ularda kuzatuvchanlik va amaliy o'quv faoliyati tajribasini hosil qilish, mustaqil ravishda, bilimlarni egallash va amaliyotda ulardan foydalanish malakasini shakllantirishdan iborat. Bunday o'quvchilar individual yondashishni talab etadilar. Ularni korreksion o'qitish davolash-sog'lomlashtirish tadbirlari bilan birga amalga oshirilishi zarur. O'quv materiali hamda ta'lim metodi PROQ bolalarning rivojlanish darajalariga mos holda tanlanishi zarur. 6.2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo bo’lishi sabablari. Aqli zaiflikni o'rganish bilan bog'liq masalalar korreksion pedagogikada (defektologiyada) eng muhim masalalar qatoriga kiradi.  
 
 
Amaliyotda "aqlan zaif", "oligofren", "dementsiya" degan atamalar ko’p 
ishlatiladi "Aqlan zaiflik" — bu yig’ma tushuncha bo’lib, aqliy jihatdan 
qoloqlikning sodir bo’lgan vaqti, boshidan kechirilgan kasallikning xarakteri, 
patologik o’zgarishlarning o’tishi darajasi bilan bog’liq bo’lgan masalalarni ko’zda 
tutadi. 
Aqliy rivojlanishi buzilgan bolalarni o'qitish, tarbiyalash, ijtimoiy moslashtirish 
va o'rganish muammolari korreksion (maxsus) pedagogikaning muhim sohasi - 
oligofrenopedagogika tomonidan o'rganiladi. «Oligofreniya» (yunoncha oligos - 
kam va phren - aql) termini XIX asrda mashhur nemis psixiatri Emil Krepelin 
tomonidan qo'llanilgan. Oligofreniya - bu natal (tug'ilish payti) yoki postnatal 
(hayotiy rivojlanishning erta bosqichi) davrlarda markaziy nerv tizimining 
zararlanishi natijasida yuzaga keladigan aqliy yoki psixik rivojlanmaslik. 
 
 
 
Aqliy qoloqlikni belgilashda klinik, psixologik va pedagogik mezonlarni 
tafovut qilmoq kerak. 
 
 
 
Олигофрения юнонча олигос — кам, оз френ — ақл сўзларидан олинган бўлиб, 
эси паст, ақли паст демакдир. Олигофрен болалар марказий нерв 
системасининг органик касалликлари натижасида билиш фаолияти пасайиб 
кетиши ва бу нуқсонлар умрбод сақланиб колиш билан бошқа аномал 
болалардан фарқ қиладилар. 
 
— ақлий қолоқлик ва бу марказий нерв системасининг 
қандай органик касалликларга алоқадорлигини,  
 
Клиник  
 
— билиш фаолиятининг турғун бузилганлигини,  
 
Психологик 
мезон 
Amaliyotda "aqlan zaif", "oligofren", "dementsiya" degan atamalar ko’p ishlatiladi "Aqlan zaiflik" — bu yig’ma tushuncha bo’lib, aqliy jihatdan qoloqlikning sodir bo’lgan vaqti, boshidan kechirilgan kasallikning xarakteri, patologik o’zgarishlarning o’tishi darajasi bilan bog’liq bo’lgan masalalarni ko’zda tutadi. Aqliy rivojlanishi buzilgan bolalarni o'qitish, tarbiyalash, ijtimoiy moslashtirish va o'rganish muammolari korreksion (maxsus) pedagogikaning muhim sohasi - oligofrenopedagogika tomonidan o'rganiladi. «Oligofreniya» (yunoncha oligos - kam va phren - aql) termini XIX asrda mashhur nemis psixiatri Emil Krepelin tomonidan qo'llanilgan. Oligofreniya - bu natal (tug'ilish payti) yoki postnatal (hayotiy rivojlanishning erta bosqichi) davrlarda markaziy nerv tizimining zararlanishi natijasida yuzaga keladigan aqliy yoki psixik rivojlanmaslik. Aqliy qoloqlikni belgilashda klinik, psixologik va pedagogik mezonlarni tafovut qilmoq kerak. Олигофрения юнонча олигос — кам, оз френ — ақл сўзларидан олинган бўлиб, эси паст, ақли паст демакдир. Олигофрен болалар марказий нерв системасининг органик касалликлари натижасида билиш фаолияти пасайиб кетиши ва бу нуқсонлар умрбод сақланиб колиш билан бошқа аномал болалардан фарқ қиладилар. — ақлий қолоқлик ва бу марказий нерв системасининг қандай органик касалликларга алоқадорлигини, Клиник — билиш фаолиятининг турғун бузилганлигини, Психологик мезон  
 
 
 
Oligofreniyaning sabablari bosh miyani buzilishiga olib keluvchi ekzogen 
(tashqi) va endogen (ichki) omillar bo'lishi mumkin. Ekzogen omillar sirasiga 
onaning homiladorlik davrida turli infeksion kasalliklar bilan kasallanishi (virusli 
kasalliklar, qizilcha, qizamiq, kor, Botkin kasalligi va boshqalar), chaqaloqning ona 
organizmidagi turli parazitlar bilan zararlanishi (toksoplazmod) hamda turli tug'ma 
shikastlar (asfiksiya) kiradi. Onaning yurak-qon tomir tizimi, buyrak, jigar 
kasalliklari bilan og'rishi, homiladorlik davrida ruxsat etilmagan dori-darmonlarni 
qabul qilishi, homiladorlik davrida turli jismoniy va psixik jarohatlarni olishi, 
ayollarning zararli ishlab chiqarishda ishlashlari, atrof-muhitning yomon sharoitlari, 
 
Келиб чиқиш сабабларига кўра туғма ҳамда 
орттирилган бўлиши мумкин. 
олигофрения 
Онанинг 
ҳомиладорлик 
даврида 
турли 
касалликлар — оғир вирусли грипп, тиф, қизилча 
билан касалланиши, она организмидаги турли 
паразитларнинг ҳомилага юқиши, ҳомиланинг 
шикастланиши, отаоналарнинг аткоголизми ҳам 
олигофренияга сабаб бўлиши мумкин. 
 
 
олигофрения 
 
Олигофрения бола уч ёшгача бўлган давр ичида турли хил огир касалликлар 
билан касалланиши (менингит, менингоэнцефалит, марказий нерв системасининг 
шикастланиши) натижасида ҳам вужудга келади. 
 
Резус 
факторнинг 
тўғри 
келмаслиги, 
хромосом касалликлари, фенилкетонурия ва шу 
кабилар туғма олигофренияга олиб келиши мумкин. 
Олигофрениянинг Даун касаллиги деб аталадиган 
бир тури хромосомалар нисбатининг бузилиши 
натижасида 46 та ёки 23 жуфт хромосома ўрнига 
битта ортиқча хромосоманинг вужудга келиши 
натижасида пайдо бўлади.  
 
 
— ўзлаштириш қобилияти паст бўлиб, боланинг дастур 
материалларини ўзлаштира олмаслигини ифодалайди. 
 
 
Педагогик 
мезон 
Oligofreniyaning sabablari bosh miyani buzilishiga olib keluvchi ekzogen (tashqi) va endogen (ichki) omillar bo'lishi mumkin. Ekzogen omillar sirasiga onaning homiladorlik davrida turli infeksion kasalliklar bilan kasallanishi (virusli kasalliklar, qizilcha, qizamiq, kor, Botkin kasalligi va boshqalar), chaqaloqning ona organizmidagi turli parazitlar bilan zararlanishi (toksoplazmod) hamda turli tug'ma shikastlar (asfiksiya) kiradi. Onaning yurak-qon tomir tizimi, buyrak, jigar kasalliklari bilan og'rishi, homiladorlik davrida ruxsat etilmagan dori-darmonlarni qabul qilishi, homiladorlik davrida turli jismoniy va psixik jarohatlarni olishi, ayollarning zararli ishlab chiqarishda ishlashlari, atrof-muhitning yomon sharoitlari, Келиб чиқиш сабабларига кўра туғма ҳамда орттирилган бўлиши мумкин. олигофрения Онанинг ҳомиладорлик даврида турли касалликлар — оғир вирусли грипп, тиф, қизилча билан касалланиши, она организмидаги турли паразитларнинг ҳомилага юқиши, ҳомиланинг шикастланиши, отаоналарнинг аткоголизми ҳам олигофренияга сабаб бўлиши мумкин. олигофрения Олигофрения бола уч ёшгача бўлган давр ичида турли хил огир касалликлар билан касалланиши (менингит, менингоэнцефалит, марказий нерв системасининг шикастланиши) натижасида ҳам вужудга келади. Резус факторнинг тўғри келмаслиги, хромосом касалликлари, фенилкетонурия ва шу кабилар туғма олигофренияга олиб келиши мумкин. Олигофрениянинг Даун касаллиги деб аталадиган бир тури хромосомалар нисбатининг бузилиши натижасида 46 та ёки 23 жуфт хромосома ўрнига битта ортиқча хромосоманинг вужудга келиши натижасида пайдо бўлади. — ўзлаштириш қобилияти паст бўлиб, боланинг дастур материалларини ўзлаштира олмаслигини ифодалайди. Педагогик мезон  
 
chekish, alkogolizm, ota-onalari giyohvand moddalarni is'temol qilishlari ham 
chaqaloq bosh miyasining zararlanishiga sabab bo'lishi mumkin. Aqli zaif shaxslar 
rivojlanish va nuqson darajasiga ko’ra turlicha bo'ladi. Ularni quyidagi uch guruhga 
ajratish mumkin: 
1. Ona qornida miyasi shikastlangan bolalar. 
2. 
Tug'ilishi paytida yoki tug'ilgandan keyin uch yil davomida miyasi 
shikastlangan bolalar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Олигофрения бола марказий нерв системасининг она қорнидалиги даврида, 
туғилиш вақтида ва туғилгандан то уч ёшгача бўлган давр ичида шикастланиши, 
касалланиши натижасида келиб чиқади. Агарда турли сабабларга кўра ақлан заифлик 
боланинг уч ёшидан кейинги даврида пайдо бўлса, буни энди орттирилган ақлий 
заифлик деменция деб юритилади. Деменция прогрессив, яъни табиатан кучайиб 
борадиган бўлади. Олигофренияда эса нуқсоннинг кучайиб бориши кузатилмайди. 
 
 Debillik- 
aqli 
pastlik 
oligofreniyaning ent yengil darajasi 
bo’lib, 
bunday 
bolalarni 
tashqi 
ko’rinishiga 
qarab 
soglom 
tengdoshlaridan ajratib bo’lmaydi. 
Ular ko’pincha o’qishni ommaviy 
maktabning 
birinchi 
sinfidan 
boshlaydilaru, lekin qiska muddat 
ichida 
ulgurmovchi 
o’kuvchilar 
orasiga qo’shilib qoladilar. Umuman, 
zehn va fahmfarosatga bog’liq ishlarda 
debil bolalar ancha qiynaladi, biroq 
ular 
yordamchi 
maktabga 
o’tib, 
dasturini o’zlashtirib chiqishsa, sanoat 
hamda 
qishloq 
xo’jalik 
ishlab 
chikarishida, maishiy xizmat soxasida 
oddiy turdagi mehnat bilan shug’ullana 
oladi. 
Imbetsillik-bolalar 
xattoki 
yordamchi 
maktab 
dasturi 
bo’yicha xam ta’lim olish qurbiga 
qodir 
emaslar. 
Ular 
ijtimoiy 
ta’minot 
vazirligi 
qoshidagi 
bolalar 
internatlarida 
tarbiyalanadilar. Ammo umumiy 
rivojlanishida 
kamroq 
orqada 
qolgan imbetsil bolalar, afsuski, 
yordamchi 
maktablarda 
goho 
uchrab turishadi. Ular yordamchi 
maktab 
dasturini 
o’zlashtira 
olmaydilar. 
Idiotiya 
-bolalar 
hattoki 
o’z 
otaonalarini 
ham 
tanimaydi. 
Ular 
o’zinio’zi uddalay olmaydi, o’zigao’zi 
xizmat xam qila olmaydi. Imbetsil 
bolalar 
idiot 
bolalarga 
qaraganda 
nisbatan tuzukroq rivojlangan bo’lsa 
xam, mustaqil xayot kechirolmaydi. 
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza 
kilish vazirligi qoshidagi muassasalarda 
ularga sodda bilimlar, mehnatning 
ayrim sodda turlari  o’rgatiladi. 
 
Француз олимлари алкоголизмга гирифтор оилаларда туғилган 57 нафар болани 
узоқ муддат кузатиб бориб, уларнинг 25 нафари 1 ёшга тўлмасдан нобуд бўлганини, 5 
нафари тутқаноқ, 5 нафари гидроцефалия (бош мия истисноси) касаллиги билан 
оғриганини, 12 нафари аклан заиф бўлгани ва фақат 10 нафар бола соғлом чиқканини 
аниқлаган. 
 
Аклий (интеллектуал) ривожланишига кўра 
олигофрения уч даражада намоён бўлади 
1,2,3 
chekish, alkogolizm, ota-onalari giyohvand moddalarni is'temol qilishlari ham chaqaloq bosh miyasining zararlanishiga sabab bo'lishi mumkin. Aqli zaif shaxslar rivojlanish va nuqson darajasiga ko’ra turlicha bo'ladi. Ularni quyidagi uch guruhga ajratish mumkin: 1. Ona qornida miyasi shikastlangan bolalar. 2. Tug'ilishi paytida yoki tug'ilgandan keyin uch yil davomida miyasi shikastlangan bolalar. Олигофрения бола марказий нерв системасининг она қорнидалиги даврида, туғилиш вақтида ва туғилгандан то уч ёшгача бўлган давр ичида шикастланиши, касалланиши натижасида келиб чиқади. Агарда турли сабабларга кўра ақлан заифлик боланинг уч ёшидан кейинги даврида пайдо бўлса, буни энди орттирилган ақлий заифлик деменция деб юритилади. Деменция прогрессив, яъни табиатан кучайиб борадиган бўлади. Олигофренияда эса нуқсоннинг кучайиб бориши кузатилмайди. Debillik- aqli pastlik oligofreniyaning ent yengil darajasi bo’lib, bunday bolalarni tashqi ko’rinishiga qarab soglom tengdoshlaridan ajratib bo’lmaydi. Ular ko’pincha o’qishni ommaviy maktabning birinchi sinfidan boshlaydilaru, lekin qiska muddat ichida ulgurmovchi o’kuvchilar orasiga qo’shilib qoladilar. Umuman, zehn va fahmfarosatga bog’liq ishlarda debil bolalar ancha qiynaladi, biroq ular yordamchi maktabga o’tib, dasturini o’zlashtirib chiqishsa, sanoat hamda qishloq xo’jalik ishlab chikarishida, maishiy xizmat soxasida oddiy turdagi mehnat bilan shug’ullana oladi. Imbetsillik-bolalar xattoki yordamchi maktab dasturi bo’yicha xam ta’lim olish qurbiga qodir emaslar. Ular ijtimoiy ta’minot vazirligi qoshidagi bolalar internatlarida tarbiyalanadilar. Ammo umumiy rivojlanishida kamroq orqada qolgan imbetsil bolalar, afsuski, yordamchi maktablarda goho uchrab turishadi. Ular yordamchi maktab dasturini o’zlashtira olmaydilar. Idiotiya -bolalar hattoki o’z otaonalarini ham tanimaydi. Ular o’zinio’zi uddalay olmaydi, o’zigao’zi xizmat xam qila olmaydi. Imbetsil bolalar idiot bolalarga qaraganda nisbatan tuzukroq rivojlangan bo’lsa xam, mustaqil xayot kechirolmaydi. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza kilish vazirligi qoshidagi muassasalarda ularga sodda bilimlar, mehnatning ayrim sodda turlari o’rgatiladi. Француз олимлари алкоголизмга гирифтор оилаларда туғилган 57 нафар болани узоқ муддат кузатиб бориб, уларнинг 25 нафари 1 ёшга тўлмасдан нобуд бўлганини, 5 нафари тутқаноқ, 5 нафари гидроцефалия (бош мия истисноси) касаллиги билан оғриганини, 12 нафари аклан заиф бўлгани ва фақат 10 нафар бола соғлом чиқканини аниқлаган. Аклий (интеллектуал) ривожланишига кўра олигофрения уч даражада намоён бўлади 1,2,3  
 
 
Oligofreniyaning uchala darajasida ham tarbiyachi va o’qituvchilar oligofren 
o’kuvchilarni sog’lom teshdoshlari hamda o’xshash tarzdaga boshka kamchiliklari 
bor bolalardan ajrata olishlari lozim. Lekin oligofreniyaning eng yengil darajasini—
debillikni boshka o’xshash anomaliyalardan va sog’lom bolalardan ajratib olish 
amalda ancha qiyin bo’ladi. 
 
 
Butunjahon sog'liqni saqlash tashkiloti (VOZ) 1994-yilda aqli zaiflikning 
quyidagi to'rt darajasini e'tirof etgan: sezilmas (kam-). o'rtacha, og'ir va chuqur 
darajalar. 
Kam darajadagi aqli zaiflik o'quvchilar maktabni bitirish davrida o'zlarining 
psixometrik va klinik namoyon bo'lishi bilan normal rivojlanayotgan odamlardan 
kam farq qiladilar hamda muvaffaqiyat bilan ishga joylashadilar. 
Aqli zaiflik tuzatib bo’lmaydigan hodisa sifatida e'tirof etilsa ham, uni 
korreksiya qilib boimaydi degan ma'noni anglatmaydi. Aksariyat tadqiqotlarda 
maxsus (korreksion) ta'lim muassasalarida metodik jihatdan to'g'ri yo'l tutilishi aqli 
zaif bolalarning rivojlanishida ijobiy natijaga erishish mumkinligini ko'rsatmoqda. 
 
Oligofren bolalar vaziyatni yetarli darajada anglay olmaydilar, xattiharakatlarni 
vaziyatga qarab, adekvat o’zgartira olmaydilar. Ularda o’z-o’ziga va atrofdagilarga 
nisbatan tanqidiy munosabat birmuncha sust bo’ladi. Yuqorida ko’rsatilgan bir qator 
kamchiliklarga qaramay, oligofren bolalar bilan to’g’ri tashkil etilgan maxsus ta’lim 
tarbiya ishlari natijasida defektologlar ularni mustaqil hayotga tayyorlash, hunarga 
o’rgatish borasida katta yutuqlarga erishmoqdalar. Maxsus yordamchi mehnat 
maktablarida ta’limtarbiya olib chiqqan debil bolalar hayotda o’z o’rnini topib, 
sanoat hamda qishloq xo’jalik ishlab chiqarishning turli sohalarida, maishiy xizmat 
soxasida faol mehnat qilib yashamoqdalar. 
Debil bolalar uchun bir qator fahm-farosatga oid harakatlar yetishmasligi 
xarakterlidir. Ularning kuzatish, taqqoslash, idrok qilayotgan narsalarning, voqea-
hodisalarning muhim tomonlarini ajratib ko’rsatish, bular o’rtasidagi eng oddiy 
sabab-natija bog’lanishlarini fahmlab olish qobiliyatlari rivojlanmay qoladi. Debil 
bolaning tafakkuri, diqqati, sezgi va idroklari, xotirasi, analiz va sintez qilish 
qobiliyatlari ham yaxshi rivojlanmagan bo’ladi. 
 
Oligofreniyaning uchala darajasida ham tarbiyachi va o’qituvchilar oligofren o’kuvchilarni sog’lom teshdoshlari hamda o’xshash tarzdaga boshka kamchiliklari bor bolalardan ajrata olishlari lozim. Lekin oligofreniyaning eng yengil darajasini— debillikni boshka o’xshash anomaliyalardan va sog’lom bolalardan ajratib olish amalda ancha qiyin bo’ladi. Butunjahon sog'liqni saqlash tashkiloti (VOZ) 1994-yilda aqli zaiflikning quyidagi to'rt darajasini e'tirof etgan: sezilmas (kam-). o'rtacha, og'ir va chuqur darajalar. Kam darajadagi aqli zaiflik o'quvchilar maktabni bitirish davrida o'zlarining psixometrik va klinik namoyon bo'lishi bilan normal rivojlanayotgan odamlardan kam farq qiladilar hamda muvaffaqiyat bilan ishga joylashadilar. Aqli zaiflik tuzatib bo’lmaydigan hodisa sifatida e'tirof etilsa ham, uni korreksiya qilib boimaydi degan ma'noni anglatmaydi. Aksariyat tadqiqotlarda maxsus (korreksion) ta'lim muassasalarida metodik jihatdan to'g'ri yo'l tutilishi aqli zaif bolalarning rivojlanishida ijobiy natijaga erishish mumkinligini ko'rsatmoqda. Oligofren bolalar vaziyatni yetarli darajada anglay olmaydilar, xattiharakatlarni vaziyatga qarab, adekvat o’zgartira olmaydilar. Ularda o’z-o’ziga va atrofdagilarga nisbatan tanqidiy munosabat birmuncha sust bo’ladi. Yuqorida ko’rsatilgan bir qator kamchiliklarga qaramay, oligofren bolalar bilan to’g’ri tashkil etilgan maxsus ta’lim tarbiya ishlari natijasida defektologlar ularni mustaqil hayotga tayyorlash, hunarga o’rgatish borasida katta yutuqlarga erishmoqdalar. Maxsus yordamchi mehnat maktablarida ta’limtarbiya olib chiqqan debil bolalar hayotda o’z o’rnini topib, sanoat hamda qishloq xo’jalik ishlab chiqarishning turli sohalarida, maishiy xizmat soxasida faol mehnat qilib yashamoqdalar. Debil bolalar uchun bir qator fahm-farosatga oid harakatlar yetishmasligi xarakterlidir. Ularning kuzatish, taqqoslash, idrok qilayotgan narsalarning, voqea- hodisalarning muhim tomonlarini ajratib ko’rsatish, bular o’rtasidagi eng oddiy sabab-natija bog’lanishlarini fahmlab olish qobiliyatlari rivojlanmay qoladi. Debil bolaning tafakkuri, diqqati, sezgi va idroklari, xotirasi, analiz va sintez qilish qobiliyatlari ham yaxshi rivojlanmagan bo’ladi.  
 
6.3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar 
Aqli zaif bola bilan korreksion ishlarni erta boshlash nuqsonni maksimal darajada 
tuzatish va ikkilamchi chetlanishlarning oldini olishga imkon beradi. Aqliy 
qoloqlikni psixologik-pedagogik diagnostika qilishni o'z vaqtida o'tkazish juda 
muhimdir. 
Aqli zaif bolalar oila yoki sog'liqni saqlash tizimiga qarashli maxsus yaslilarida 
tarbiyalanadilar. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan olib boriladigan korreksion 
ishlar aqli zaif bolalar uchun maxsus bolalar bog'chalarida amalga oshiriladi. Aqli zaif 
bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalar ommaviy bolalar bog'chalaridagi maxsus 
guruhlarga qabul qilinishlari mumkin. Ularda o'qitish maxsus bolalar bog'chasidagi 
kabi maxsus dastur bo'yicha olib boriladi. 
Maktab yoshidagi aqli zaif bolalar maxsus (korreksion) maktablarda 
o'qitiladilar, bu yerda o'qitish davlat ta'lim standard asosida maxsus dastur bo'yicha 
olib boriladi. Bunday maktablarda umumiy o'rta ta'lim fanlari (ona tili, o'qish, 
matematika, geografiya, tarix, tabiat, jismoniy tarbiya, rasm, musiqa, chizmachilik) 
bilan birga maxsus korreksion fanlar ham o'qitiladi. Maxsus maktablarda mehnat 
ta'limi muhim o'rin egallaydi. Mehnat ta'limi IV sinfdayoq professional xususiyatga 
ega bo'lib, bolalar o'zlari bajara oladigan kasbni o'zlashtiradilar. Tarbiyaviy ishlar 
ham 
katta 
ahamiyatga 
ega 
bo'lib, 
asosiy 
maqsad 
tarbiyalanuvchilarni 
ijtimoiylashtirish, bolalarda ijobiy sifatlarini tarbiyalash, atrofdagilar va o'zlariga 
to'g'ri baho berishga o'rgatiladilar. Ayni vaqtda respublikada aqli zaif bolalar uchun 
maxsus maktablarning 90 % ini maktab-internatlari tashkil etadi. 
Goho aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolaning ommaviy umumiy o'rta 
ta'lim maktabiga jalb etilish holati ko'zga tashlanadi. Bunday holatda bolaning taqdiri, 
uni o'qitish va tarbiyalash mas'uliyatini ota-onalaro'qituvchi-defektologlar bilan 
kelishib olishlari zarur. Normal rivojlanuvchi bolalar bilan bir sinfda o'qiydigan aqli 
zaif bola alohida munosabatni talab etadi. Bola kuchi yetganicha, darsning borishiga 
xalaqit qilmay sinf faoliyatida ishtirok etishi kerak. Unga biror narsaning tushunarsiz 
bo'lishiga yo'l qo'yish mumkin emas. Bu holat keyin o'quv materialining mutlaqo 
6.3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar Aqli zaif bola bilan korreksion ishlarni erta boshlash nuqsonni maksimal darajada tuzatish va ikkilamchi chetlanishlarning oldini olishga imkon beradi. Aqliy qoloqlikni psixologik-pedagogik diagnostika qilishni o'z vaqtida o'tkazish juda muhimdir. Aqli zaif bolalar oila yoki sog'liqni saqlash tizimiga qarashli maxsus yaslilarida tarbiyalanadilar. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar aqli zaif bolalar uchun maxsus bolalar bog'chalarida amalga oshiriladi. Aqli zaif bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalar ommaviy bolalar bog'chalaridagi maxsus guruhlarga qabul qilinishlari mumkin. Ularda o'qitish maxsus bolalar bog'chasidagi kabi maxsus dastur bo'yicha olib boriladi. Maktab yoshidagi aqli zaif bolalar maxsus (korreksion) maktablarda o'qitiladilar, bu yerda o'qitish davlat ta'lim standard asosida maxsus dastur bo'yicha olib boriladi. Bunday maktablarda umumiy o'rta ta'lim fanlari (ona tili, o'qish, matematika, geografiya, tarix, tabiat, jismoniy tarbiya, rasm, musiqa, chizmachilik) bilan birga maxsus korreksion fanlar ham o'qitiladi. Maxsus maktablarda mehnat ta'limi muhim o'rin egallaydi. Mehnat ta'limi IV sinfdayoq professional xususiyatga ega bo'lib, bolalar o'zlari bajara oladigan kasbni o'zlashtiradilar. Tarbiyaviy ishlar ham katta ahamiyatga ega bo'lib, asosiy maqsad tarbiyalanuvchilarni ijtimoiylashtirish, bolalarda ijobiy sifatlarini tarbiyalash, atrofdagilar va o'zlariga to'g'ri baho berishga o'rgatiladilar. Ayni vaqtda respublikada aqli zaif bolalar uchun maxsus maktablarning 90 % ini maktab-internatlari tashkil etadi. Goho aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolaning ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktabiga jalb etilish holati ko'zga tashlanadi. Bunday holatda bolaning taqdiri, uni o'qitish va tarbiyalash mas'uliyatini ota-onalaro'qituvchi-defektologlar bilan kelishib olishlari zarur. Normal rivojlanuvchi bolalar bilan bir sinfda o'qiydigan aqli zaif bola alohida munosabatni talab etadi. Bola kuchi yetganicha, darsning borishiga xalaqit qilmay sinf faoliyatida ishtirok etishi kerak. Unga biror narsaning tushunarsiz bo'lishiga yo'l qo'yish mumkin emas. Bu holat keyin o'quv materialining mutlaqo  
 
tushunmasligiga olib keladi. Aqli zaif bolani ommaviy umumiy o'rta ta'lim 
maktabida o'qitish ota-onalarining bevosita ishtiroklarini talab etadi. 
tushunmasligiga olib keladi. Aqli zaif bolani ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktabida o'qitish ota-onalarining bevosita ishtiroklarini talab etadi.