AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
100,0 KB
AQLIY VA PSIXIK RIVOJLANISHIDA NUQSONLARI BO'LGAN
O'QUVCHILARNI KORREKTSION O'QITISH
1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-
pedagogik tavsifnomalari.
2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo
bo’lishi sabablari
3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar
Tayanch tushunchalar: oligofreno, aqliy zaiflik, psixologik rivojlanishda ortda
qolish, debillik, imbitsil, idiot bolalar.
6.1. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-pedagogik
tavsifnomalari
Tadqiqotlar fanlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilar orasida psixik
rivojlanishi ortda qolgan, yaqqol ifodalanmaydigan sensorli, intellektual, nutqiy
buzilishlarga ega bolalar mavjudligi, buning sababi markaziy nerv tizimi
shikastlanishining asorati, minimal miya diafunksiyalari ekaniligini ko'rsatadi. Psixik
rivojlanishi ortda qolgan bolalar predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilarning
taxminan 50 foizini tashkil etadi. PROQni bolalar rivojlanishini ko'rsatuvchi
anomaliya sifatida o'rganish XX asrning 50-yillarining oxirida boshlanib, 60-70-
yillarda keng ommalashdi. Tadqiqotchilar (G.B.Shoumarov, K.S.Lebedinskaya)
PROQning quyidagi to'rt variantini keltiradilar:
1) konstitutsional kelib chiqish;
2) somatogen kelib chiqish;
3) psixogen kelib chiqish;
4) serebral-organik kelib chiqish.
Psixik rivojlanishi ortda qolgan maktabga borayotgan bolalar o'ziga xos
xususiyatlarga ega bo'ladilar. Ular maktabda o'qishga to'la tayyor emaslar, ularda
maktabda o'qish uchun zarur bo'lgan ko'nikma va malakalar shakllanmagan, dastur
talablarini o'zlashtirish uchun layoqati yetarli emas. Ular maxsus yordamsiz
hisoblash, o'qish va yozishni, shuningdek, maktabdagi tartibni o'rgana olmaydilar.
Faoliyatlarni tashkil etishda qiyinchilikni his etadilar. Ularda ruhiy toliqish kuzatilib,
tez charchash, ish bajarish qobiliyatining pasayishi, boshlagan ishini bajarmaslik kabi
holatlar kuzatiladi. Ko'pincha boshlari og'riydi.
Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalarning xulqi ham o'ziga xos. Maktabda ular
o'zlarini maktabgacha yoshdagi bolalar kabi tutishadi. Ularda o'qishga nisbatan
qiziqish yo'q yoki juda past bo'lib, maktabga nisbatan ijobiy munosabat kuzatilmaydi.
O'yin ular uchun asosiy faoliyat bo'lib qoladi.
PROQ bolalarni ko'pincha aqli zaif deb hisoblab xato qiladilar. Ularni o'zaro
farqlashda ayrim omillar qo'l keladi. Chunonchi, PROQ bolalarda oddiy bilimlarni
o'zlashtirish, hisoblash ko'nikmalarini egallab olishda qiyinchilik ko'zga tashlanishi
bilan birga she'r yoki ertaklarni eslab qolish qobiliyati va idrok etish faolligi ancha
yuqori bo'ladi. Bunday xususiyatlar aqli zaif bolalarda kuzatilmaydi.
Ko'pchilik hollarda PROQ (ZPR) o'quvchilar ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktablarida o'qitiladilar. Ular bilan individual korreksion ishlar olib borilmaydi, shu
bois ular amalda o'quv jarayonidan chetda qoladilar va predmetlarni o'zlashtira
olmaydigan o'quvchilar qatoriga kiritiladilar. Ular maxsus tashkil etiluvchi
korreksion-rivojlantiruvchi ta'limga muhtojlar. Ularga alohida e'tibor ko'rsatish talab
etiladi.
O'zbekistonda XX asrning 60-yillarida ilk bor psixik rivojlanishdan ortda qolgan
bolalar bilan maxsus pedagogik ishlar amalga oshirilgan.
Hozirgi kunda psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar uchun maktab
internatlar va maxsus ta'lim muassasalari faoliyat olib bormoqda. Shuningdek, ular
ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida tashkil etilgan korreksion-rivojlantiruvchi
sinflarda ham o'qitishlari mumkin.
Ta'lim jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi:
1. Boshlang'ich umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 4—5 yil).
2.
Asosiy umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 5 yil). Bolalarni korreksion
muassasalarga qabul qilish PTPKning xulosasi bo'yicha ota-onalari yoki ularning
o'rnini bosuvchi shaxslarning roziligiga ko'ra amalga oshiriladi. Sinf 12 nafar
o'quvchidan iborat bo'ladi. Ular rivojlanishidagi nuqsonlarning bartaraf etilishiga
ko'ra ommaviy umumiy o'rta ta'lim muassasalariga o'tkazilishlari mumkin. lkkinchi
bosqichda ta'lim (V—IX sinflar) ayrim o'zgartirishlar (muayyan o'quv mavzulari yoki
ulardagi materiallar hajmini qisqartirish) bilan ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktablarining dasturlari asosida amalga oshiriladi. Korreksion-rivojlantiruvchi
sinflarda, ta'limning 1-bosqich muddati zarur holatlarda 1 yoki hatto 2 yilga
uzaytirilishi mumkin.
Ular bilan ishlashda asosiy vazifa - bolalar tomonidan atrof-muhit haqidagi
bilimlarni egallab olinishiga yordam berish, ularda kuzatuvchanlik va amaliy o'quv
faoliyati tajribasini hosil qilish, mustaqil ravishda, bilimlarni egallash va amaliyotda
ulardan foydalanish malakasini shakllantirishdan iborat.
Bunday o'quvchilar individual yondashishni talab etadilar. Ularni korreksion
o'qitish davolash-sog'lomlashtirish tadbirlari bilan birga amalga oshirilishi zarur.
O'quv materiali hamda ta'lim metodi PROQ bolalarning rivojlanish darajalariga mos
holda tanlanishi zarur.
6.2. Aqliy zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo
bo’lishi sabablari.
Aqli zaiflikni o'rganish bilan bog'liq masalalar korreksion pedagogikada
(defektologiyada) eng muhim masalalar qatoriga kiradi.
Amaliyotda "aqlan zaif", "oligofren", "dementsiya" degan atamalar ko’p
ishlatiladi "Aqlan zaiflik" — bu yig’ma tushuncha bo’lib, aqliy jihatdan
qoloqlikning sodir bo’lgan vaqti, boshidan kechirilgan kasallikning xarakteri,
patologik o’zgarishlarning o’tishi darajasi bilan bog’liq bo’lgan masalalarni ko’zda
tutadi.
Aqliy rivojlanishi buzilgan bolalarni o'qitish, tarbiyalash, ijtimoiy moslashtirish
va o'rganish muammolari korreksion (maxsus) pedagogikaning muhim sohasi -
oligofrenopedagogika tomonidan o'rganiladi. «Oligofreniya» (yunoncha oligos -
kam va phren - aql) termini XIX asrda mashhur nemis psixiatri Emil Krepelin
tomonidan qo'llanilgan. Oligofreniya - bu natal (tug'ilish payti) yoki postnatal
(hayotiy rivojlanishning erta bosqichi) davrlarda markaziy nerv tizimining
zararlanishi natijasida yuzaga keladigan aqliy yoki psixik rivojlanmaslik.
Aqliy qoloqlikni belgilashda klinik, psixologik va pedagogik mezonlarni
tafovut qilmoq kerak.
Олигофрения юнонча олигос — кам, оз френ — ақл сўзларидан олинган бўлиб,
эси паст, ақли паст демакдир. Олигофрен болалар марказий нерв
системасининг органик касалликлари натижасида билиш фаолияти пасайиб
кетиши ва бу нуқсонлар умрбод сақланиб колиш билан бошқа аномал
болалардан фарқ қиладилар.
— ақлий қолоқлик ва бу марказий нерв системасининг
қандай органик касалликларга алоқадорлигини,
Клиник
— билиш фаолиятининг турғун бузилганлигини,
Психологик
мезон
Oligofreniyaning sabablari bosh miyani buzilishiga olib keluvchi ekzogen
(tashqi) va endogen (ichki) omillar bo'lishi mumkin. Ekzogen omillar sirasiga
onaning homiladorlik davrida turli infeksion kasalliklar bilan kasallanishi (virusli
kasalliklar, qizilcha, qizamiq, kor, Botkin kasalligi va boshqalar), chaqaloqning ona
organizmidagi turli parazitlar bilan zararlanishi (toksoplazmod) hamda turli tug'ma
shikastlar (asfiksiya) kiradi. Onaning yurak-qon tomir tizimi, buyrak, jigar
kasalliklari bilan og'rishi, homiladorlik davrida ruxsat etilmagan dori-darmonlarni
qabul qilishi, homiladorlik davrida turli jismoniy va psixik jarohatlarni olishi,
ayollarning zararli ishlab chiqarishda ishlashlari, atrof-muhitning yomon sharoitlari,
Келиб чиқиш сабабларига кўра туғма ҳамда
орттирилган бўлиши мумкин.
олигофрения
Онанинг
ҳомиладорлик
даврида
турли
касалликлар — оғир вирусли грипп, тиф, қизилча
билан касалланиши, она организмидаги турли
паразитларнинг ҳомилага юқиши, ҳомиланинг
шикастланиши, отаоналарнинг аткоголизми ҳам
олигофренияга сабаб бўлиши мумкин.
олигофрения
Олигофрения бола уч ёшгача бўлган давр ичида турли хил огир касалликлар
билан касалланиши (менингит, менингоэнцефалит, марказий нерв системасининг
шикастланиши) натижасида ҳам вужудга келади.
Резус
факторнинг
тўғри
келмаслиги,
хромосом касалликлари, фенилкетонурия ва шу
кабилар туғма олигофренияга олиб келиши мумкин.
Олигофрениянинг Даун касаллиги деб аталадиган
бир тури хромосомалар нисбатининг бузилиши
натижасида 46 та ёки 23 жуфт хромосома ўрнига
битта ортиқча хромосоманинг вужудга келиши
натижасида пайдо бўлади.
— ўзлаштириш қобилияти паст бўлиб, боланинг дастур
материалларини ўзлаштира олмаслигини ифодалайди.
Педагогик
мезон
chekish, alkogolizm, ota-onalari giyohvand moddalarni is'temol qilishlari ham
chaqaloq bosh miyasining zararlanishiga sabab bo'lishi mumkin. Aqli zaif shaxslar
rivojlanish va nuqson darajasiga ko’ra turlicha bo'ladi. Ularni quyidagi uch guruhga
ajratish mumkin:
1. Ona qornida miyasi shikastlangan bolalar.
2.
Tug'ilishi paytida yoki tug'ilgandan keyin uch yil davomida miyasi
shikastlangan bolalar.
Олигофрения бола марказий нерв системасининг она қорнидалиги даврида,
туғилиш вақтида ва туғилгандан то уч ёшгача бўлган давр ичида шикастланиши,
касалланиши натижасида келиб чиқади. Агарда турли сабабларга кўра ақлан заифлик
боланинг уч ёшидан кейинги даврида пайдо бўлса, буни энди орттирилган ақлий
заифлик деменция деб юритилади. Деменция прогрессив, яъни табиатан кучайиб
борадиган бўлади. Олигофренияда эса нуқсоннинг кучайиб бориши кузатилмайди.
Debillik-
aqli
pastlik
oligofreniyaning ent yengil darajasi
bo’lib,
bunday
bolalarni
tashqi
ko’rinishiga
qarab
soglom
tengdoshlaridan ajratib bo’lmaydi.
Ular ko’pincha o’qishni ommaviy
maktabning
birinchi
sinfidan
boshlaydilaru, lekin qiska muddat
ichida
ulgurmovchi
o’kuvchilar
orasiga qo’shilib qoladilar. Umuman,
zehn va fahmfarosatga bog’liq ishlarda
debil bolalar ancha qiynaladi, biroq
ular
yordamchi
maktabga
o’tib,
dasturini o’zlashtirib chiqishsa, sanoat
hamda
qishloq
xo’jalik
ishlab
chikarishida, maishiy xizmat soxasida
oddiy turdagi mehnat bilan shug’ullana
oladi.
Imbetsillik-bolalar
xattoki
yordamchi
maktab
dasturi
bo’yicha xam ta’lim olish qurbiga
qodir
emaslar.
Ular
ijtimoiy
ta’minot
vazirligi
qoshidagi
bolalar
internatlarida
tarbiyalanadilar. Ammo umumiy
rivojlanishida
kamroq
orqada
qolgan imbetsil bolalar, afsuski,
yordamchi
maktablarda
goho
uchrab turishadi. Ular yordamchi
maktab
dasturini
o’zlashtira
olmaydilar.
Idiotiya
-bolalar
hattoki
o’z
otaonalarini
ham
tanimaydi.
Ular
o’zinio’zi uddalay olmaydi, o’zigao’zi
xizmat xam qila olmaydi. Imbetsil
bolalar
idiot
bolalarga
qaraganda
nisbatan tuzukroq rivojlangan bo’lsa
xam, mustaqil xayot kechirolmaydi.
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza
kilish vazirligi qoshidagi muassasalarda
ularga sodda bilimlar, mehnatning
ayrim sodda turlari o’rgatiladi.
Француз олимлари алкоголизмга гирифтор оилаларда туғилган 57 нафар болани
узоқ муддат кузатиб бориб, уларнинг 25 нафари 1 ёшга тўлмасдан нобуд бўлганини, 5
нафари тутқаноқ, 5 нафари гидроцефалия (бош мия истисноси) касаллиги билан
оғриганини, 12 нафари аклан заиф бўлгани ва фақат 10 нафар бола соғлом чиқканини
аниқлаган.
Аклий (интеллектуал) ривожланишига кўра
олигофрения уч даражада намоён бўлади
1,2,3
Oligofreniyaning uchala darajasida ham tarbiyachi va o’qituvchilar oligofren
o’kuvchilarni sog’lom teshdoshlari hamda o’xshash tarzdaga boshka kamchiliklari
bor bolalardan ajrata olishlari lozim. Lekin oligofreniyaning eng yengil darajasini—
debillikni boshka o’xshash anomaliyalardan va sog’lom bolalardan ajratib olish
amalda ancha qiyin bo’ladi.
Butunjahon sog'liqni saqlash tashkiloti (VOZ) 1994-yilda aqli zaiflikning
quyidagi to'rt darajasini e'tirof etgan: sezilmas (kam-). o'rtacha, og'ir va chuqur
darajalar.
Kam darajadagi aqli zaiflik o'quvchilar maktabni bitirish davrida o'zlarining
psixometrik va klinik namoyon bo'lishi bilan normal rivojlanayotgan odamlardan
kam farq qiladilar hamda muvaffaqiyat bilan ishga joylashadilar.
Aqli zaiflik tuzatib bo’lmaydigan hodisa sifatida e'tirof etilsa ham, uni
korreksiya qilib boimaydi degan ma'noni anglatmaydi. Aksariyat tadqiqotlarda
maxsus (korreksion) ta'lim muassasalarida metodik jihatdan to'g'ri yo'l tutilishi aqli
zaif bolalarning rivojlanishida ijobiy natijaga erishish mumkinligini ko'rsatmoqda.
Oligofren bolalar vaziyatni yetarli darajada anglay olmaydilar, xattiharakatlarni
vaziyatga qarab, adekvat o’zgartira olmaydilar. Ularda o’z-o’ziga va atrofdagilarga
nisbatan tanqidiy munosabat birmuncha sust bo’ladi. Yuqorida ko’rsatilgan bir qator
kamchiliklarga qaramay, oligofren bolalar bilan to’g’ri tashkil etilgan maxsus ta’lim
tarbiya ishlari natijasida defektologlar ularni mustaqil hayotga tayyorlash, hunarga
o’rgatish borasida katta yutuqlarga erishmoqdalar. Maxsus yordamchi mehnat
maktablarida ta’limtarbiya olib chiqqan debil bolalar hayotda o’z o’rnini topib,
sanoat hamda qishloq xo’jalik ishlab chiqarishning turli sohalarida, maishiy xizmat
soxasida faol mehnat qilib yashamoqdalar.
Debil bolalar uchun bir qator fahm-farosatga oid harakatlar yetishmasligi
xarakterlidir. Ularning kuzatish, taqqoslash, idrok qilayotgan narsalarning, voqea-
hodisalarning muhim tomonlarini ajratib ko’rsatish, bular o’rtasidagi eng oddiy
sabab-natija bog’lanishlarini fahmlab olish qobiliyatlari rivojlanmay qoladi. Debil
bolaning tafakkuri, diqqati, sezgi va idroklari, xotirasi, analiz va sintez qilish
qobiliyatlari ham yaxshi rivojlanmagan bo’ladi.
6.3. Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar
Aqli zaif bola bilan korreksion ishlarni erta boshlash nuqsonni maksimal darajada
tuzatish va ikkilamchi chetlanishlarning oldini olishga imkon beradi. Aqliy
qoloqlikni psixologik-pedagogik diagnostika qilishni o'z vaqtida o'tkazish juda
muhimdir.
Aqli zaif bolalar oila yoki sog'liqni saqlash tizimiga qarashli maxsus yaslilarida
tarbiyalanadilar. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan olib boriladigan korreksion
ishlar aqli zaif bolalar uchun maxsus bolalar bog'chalarida amalga oshiriladi. Aqli zaif
bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalar ommaviy bolalar bog'chalaridagi maxsus
guruhlarga qabul qilinishlari mumkin. Ularda o'qitish maxsus bolalar bog'chasidagi
kabi maxsus dastur bo'yicha olib boriladi.
Maktab yoshidagi aqli zaif bolalar maxsus (korreksion) maktablarda
o'qitiladilar, bu yerda o'qitish davlat ta'lim standard asosida maxsus dastur bo'yicha
olib boriladi. Bunday maktablarda umumiy o'rta ta'lim fanlari (ona tili, o'qish,
matematika, geografiya, tarix, tabiat, jismoniy tarbiya, rasm, musiqa, chizmachilik)
bilan birga maxsus korreksion fanlar ham o'qitiladi. Maxsus maktablarda mehnat
ta'limi muhim o'rin egallaydi. Mehnat ta'limi IV sinfdayoq professional xususiyatga
ega bo'lib, bolalar o'zlari bajara oladigan kasbni o'zlashtiradilar. Tarbiyaviy ishlar
ham
katta
ahamiyatga
ega
bo'lib,
asosiy
maqsad
tarbiyalanuvchilarni
ijtimoiylashtirish, bolalarda ijobiy sifatlarini tarbiyalash, atrofdagilar va o'zlariga
to'g'ri baho berishga o'rgatiladilar. Ayni vaqtda respublikada aqli zaif bolalar uchun
maxsus maktablarning 90 % ini maktab-internatlari tashkil etadi.
Goho aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolaning ommaviy umumiy o'rta
ta'lim maktabiga jalb etilish holati ko'zga tashlanadi. Bunday holatda bolaning taqdiri,
uni o'qitish va tarbiyalash mas'uliyatini ota-onalaro'qituvchi-defektologlar bilan
kelishib olishlari zarur. Normal rivojlanuvchi bolalar bilan bir sinfda o'qiydigan aqli
zaif bola alohida munosabatni talab etadi. Bola kuchi yetganicha, darsning borishiga
xalaqit qilmay sinf faoliyatida ishtirok etishi kerak. Unga biror narsaning tushunarsiz
bo'lishiga yo'l qo'yish mumkin emas. Bu holat keyin o'quv materialining mutlaqo
tushunmasligiga olib keladi. Aqli zaif bolani ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktabida o'qitish ota-onalarining bevosita ishtiroklarini talab etadi.