AUDIT STANDARTLARI

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

52,7 KB


 
 
 
 
 
 
AUDIT STANDARTLARI 
 
REJA: 
1.Auditning professional standartlari tavsifi 
2.Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar 
3. Auditorlik standartlari tarkibi 
 
 
 
Tayanch so’z va iboralar: Standartlar, auditning xalqaro standartlari, 
auditorlik faoliyatining milliy standartlari, auditorlik tashkilotlarining ichki 
standartlari, xalqaro buxgalterlar va auditorlar federatsiyasi, auditorlik standartlari 
kengashi, auditning malaka va etika talablari, standart talablari 
 
1.Auditning professional standartlari tavsifi 
Amerika Qo'shma Shtatlarida auditorlar Amerika institutining diplomli 
buxgalterlar jamiyati (AICPA), Aktsiyadorlik jamiyatlarida Buxgalteriya nazorat 
kengashi (PCAOB) va Xalqaro auditorlik va professional standartlar kengashi 
(IAASB) tomonidan chiqarilgan standartlar asosida faoliyat yuritadilar. Bu turli 
tashkilotlar tomonidan chop etilgan auditorlik standartlari umumiy maqsadga 
qaratilgan bo’lib, auditni sifatli tarzda amalga oshirishga xizmat qiladi.  Auditorlik 
standartlari asosida auditorlar moliyaviy hisobot bo’yicha auditorlik xulosasini 
tuzish va taqdim etishda dastur sifatida foydalanib hamda kompleks audit doirasida 
mijozning moliyaviy hisobotlari bo’yicha ichki nazoratini baholaydi.  
Audiorlik standartlari nafaqat kompaniylarning audit tekshriuvlarida, balki 
(barchasida) tashkiliy huquqiy tuzilishi, mulkchilik shaklidan qat’iy nazar barcha 
sub’ektlarga ham qo’llaniladi.  Misol uchun, AQSH AJlari Qimmatli qog'ozlar va 
birja komissiyasi (SEC) tartibiga bo'ysunadi va PCAOB auditorlik standartlariga 
muvofiq audit amalga oshiriladi AJlari bo’lmagan tashkilotlar AICPA tomonidan 
tashkil etilgan umumiy qabul qilingan audit standartlari asosida audit o’tkazilishi
AUDIT STANDARTLARI REJA: 1.Auditning professional standartlari tavsifi 2.Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar 3. Auditorlik standartlari tarkibi Tayanch so’z va iboralar: Standartlar, auditning xalqaro standartlari, auditorlik faoliyatining milliy standartlari, auditorlik tashkilotlarining ichki standartlari, xalqaro buxgalterlar va auditorlar federatsiyasi, auditorlik standartlari kengashi, auditning malaka va etika talablari, standart talablari 1.Auditning professional standartlari tavsifi Amerika Qo'shma Shtatlarida auditorlar Amerika institutining diplomli buxgalterlar jamiyati (AICPA), Aktsiyadorlik jamiyatlarida Buxgalteriya nazorat kengashi (PCAOB) va Xalqaro auditorlik va professional standartlar kengashi (IAASB) tomonidan chiqarilgan standartlar asosida faoliyat yuritadilar. Bu turli tashkilotlar tomonidan chop etilgan auditorlik standartlari umumiy maqsadga qaratilgan bo’lib, auditni sifatli tarzda amalga oshirishga xizmat qiladi. Auditorlik standartlari asosida auditorlar moliyaviy hisobot bo’yicha auditorlik xulosasini tuzish va taqdim etishda dastur sifatida foydalanib hamda kompleks audit doirasida mijozning moliyaviy hisobotlari bo’yicha ichki nazoratini baholaydi. Audiorlik standartlari nafaqat kompaniylarning audit tekshriuvlarida, balki (barchasida) tashkiliy huquqiy tuzilishi, mulkchilik shaklidan qat’iy nazar barcha sub’ektlarga ham qo’llaniladi. Misol uchun, AQSH AJlari Qimmatli qog'ozlar va birja komissiyasi (SEC) tartibiga bo'ysunadi va PCAOB auditorlik standartlariga muvofiq audit amalga oshiriladi AJlari bo’lmagan tashkilotlar AICPA tomonidan tashkil etilgan umumiy qabul qilingan audit standartlari asosida audit o’tkazilishi
 
 
lozim. Bundan tashqari, yuridik manzil bo’yicha  eng muhimi qaysiki ochiq 
aktsiyadorlik jamiyatlarida (mavjud bo'lsa) audit qilinganda auditor PCAOB yoki 
AICPA yoki IAASB tomonidan ishlab chiqilgan standartlar asosida olib borishini 
aniqlashtirib  olishi shart.  
2004 yilda AICPAning Auditorlik standartlar kengashi (ASB) standartlar 
tushunarli bo'lishi uchun qayta loyihani boshladi. AICPAning standartlarni 
yangilash loyihasi, standartlarni o'qishni engillashtirish, tushunish va qo'llash uchun 
mo'ljallangan. Loyiha doirasida, ASB Auditning Xalqaro Standartlari (ISAs) bilan 
bir vaqtda ishladi. ASB uning standartlarini bir joyga jamlagan holda tushunarli 
formatda tayyorladi. Har bir standart bo’yicha quyidagi bo'limlar taqdim etiladi: 
- Standartning kirish izohi maqsadi va ko'lamini tushuntiradi. 
- Mavzuga doir talablardan maqsad belgilanadi. 
- Standartlardagi aloqador o’ziga hos ma’noli jumlalarning ta'riflari  
- Auditorning standartining maqsadiga yetishi uchun talablarni aniqlasitirish. 
Talablar "auditor qilishi kerak" yoki “auditor bajarishi shart” so’zlaridan 
foydalangan holda ifoda etiladi. 
-  Ilova va boshqa izoh materiali, standart talablarini qo'llash uchun talablarga 
mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi.  
 ASB 2012 yilda uning eng mukammal standartlari bo’yicha Auditorlik 
yagona Hisobotini (SAS sonli 122) nashr qildi. Bu mukammal standartlar 2012 yil 
15 dekabrdan keyingi davrlaridagi moliyaviy hisobotlarga tadbiq etildi.  
IAASBning maqsadi professional xizmatlar va boshqa shunga aloqador 
standartlar asosida, xalqaro va mahalliy audit va professional standartlarni 
birlashtirish orqali yuqori sifatli auditorlik xizmatini ko’rsatish, shu tariqa butun 
dunyo bo'ylab amalda audit sifatini mustahkamlash va kuchaytirish va shu orqali 
global auditorlik va professionallik kasbini ishonchini mustahkamlashdir. 
IAASB standartlari tushunarli, aniq va izchil bo'lishi kerakligini talab etadi. 
Shunga ko'ra, 2004 yilda, IAASB uning xalqaro standartlar aniqligini oshirish uchun 
dastur boshladi. IAASBning standartlarni yangilash loyihasi 2009 yilda tugallandi, 
va 2013 yilning, IAASBning aniqlanishi standartlari 36 xalqaro standartlar va Sifat 
Nazorati Xalqaro Standarti 1 to’plamidan tashkil topdi. Xalqaro standartlar quyidagi 
alohida bo'limlarda keltirilgan axborotni o'z ichiga oladi,  bu esa AICPA ning
lozim. Bundan tashqari, yuridik manzil bo’yicha eng muhimi qaysiki ochiq aktsiyadorlik jamiyatlarida (mavjud bo'lsa) audit qilinganda auditor PCAOB yoki AICPA yoki IAASB tomonidan ishlab chiqilgan standartlar asosida olib borishini aniqlashtirib olishi shart. 2004 yilda AICPAning Auditorlik standartlar kengashi (ASB) standartlar tushunarli bo'lishi uchun qayta loyihani boshladi. AICPAning standartlarni yangilash loyihasi, standartlarni o'qishni engillashtirish, tushunish va qo'llash uchun mo'ljallangan. Loyiha doirasida, ASB Auditning Xalqaro Standartlari (ISAs) bilan bir vaqtda ishladi. ASB uning standartlarini bir joyga jamlagan holda tushunarli formatda tayyorladi. Har bir standart bo’yicha quyidagi bo'limlar taqdim etiladi: - Standartning kirish izohi maqsadi va ko'lamini tushuntiradi. - Mavzuga doir talablardan maqsad belgilanadi. - Standartlardagi aloqador o’ziga hos ma’noli jumlalarning ta'riflari - Auditorning standartining maqsadiga yetishi uchun talablarni aniqlasitirish. Talablar "auditor qilishi kerak" yoki “auditor bajarishi shart” so’zlaridan foydalangan holda ifoda etiladi. - Ilova va boshqa izoh materiali, standart talablarini qo'llash uchun talablarga mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi. ASB 2012 yilda uning eng mukammal standartlari bo’yicha Auditorlik yagona Hisobotini (SAS sonli 122) nashr qildi. Bu mukammal standartlar 2012 yil 15 dekabrdan keyingi davrlaridagi moliyaviy hisobotlarga tadbiq etildi. IAASBning maqsadi professional xizmatlar va boshqa shunga aloqador standartlar asosida, xalqaro va mahalliy audit va professional standartlarni birlashtirish orqali yuqori sifatli auditorlik xizmatini ko’rsatish, shu tariqa butun dunyo bo'ylab amalda audit sifatini mustahkamlash va kuchaytirish va shu orqali global auditorlik va professionallik kasbini ishonchini mustahkamlashdir. IAASB standartlari tushunarli, aniq va izchil bo'lishi kerakligini talab etadi. Shunga ko'ra, 2004 yilda, IAASB uning xalqaro standartlar aniqligini oshirish uchun dastur boshladi. IAASBning standartlarni yangilash loyihasi 2009 yilda tugallandi, va 2013 yilning, IAASBning aniqlanishi standartlari 36 xalqaro standartlar va Sifat Nazorati Xalqaro Standarti 1 to’plamidan tashkil topdi. Xalqaro standartlar quyidagi alohida bo'limlarda keltirilgan axborotni o'z ichiga oladi, bu esa AICPA ning
 
 
standartlari formatiga juda o'xshaydi: 
Kirish auditorlar majburiyatlaridan va boshqalardan tashqari maqsadi, ko'lami va 
Xalqaro standartlar mavzusi matnlari haqida ma'lumotlarni o'z ichiga oladi. 
Maqsad - auditorning maqsadli aniq bayonini o'z ichiga oladi. 
 
 Amaldagi jumlalar ta’riflari kiritilgan. 
 
Har bir maqsad uchun talablar taqdim etilgan. Talablar "auditor 
bajarishi kerak" so’zlaridan foydalangan holda ifoda etiladi . 
 
Ilova va  boshqa izoh materiali, standart talablarini qo'llash uchun 
talablarga mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi.  
PCAOB 2002 yildan vujudga kelgan, u  AQSH aktsiyadorlik kompaniyalari 
amal qiladigan auditorlik standartlarini chop etadi.  2013 yilda , PCAOB o'n oltita  
audit standartlarini chop etdi. Bundan tashqari, PCAOB 2003 yil  16 aprelda  AICPA 
o’rniga standartlar chiqardi (PCAOB muvaqqat standartlar deb ataladi). Shunday 
qilib, PCAOB aktsiyadorlik kompaniyalari uchun PCAOB standartini AICPA 
standarltari o’rniga talab qildi. 2003 yil 16 apreldan so'ng AICPA tomonidan 
chiqarilgan standartlar, PCAOBning muvaqqat standartlari qismi emas. 
Audit standartlari orasida katta o’xshashlik mavjud. Barcha standartlarda audit 
ishini rejalashtirish va qay tariqa amalga oshirish va natijalari qanday bo'lishi kerak 
kabi yagona tamoyillar mavjud. Auditorlik standartlarini umumiy solishtirish 1-
jadvalda ko'rsatilgan.  
1-jadval 
AQSH va xalqaro Auditorlik standartlarini solishtirish 
 
IAASB 
PCAOB 
AICPA 
Nufuzli manba 
Xalqaro 
buxgalterlar 
federatsiyasi 
va 
ushbu standartlar 
amal 
qiluvchi 
mamlakatlar 
tomonidan 
AQSh 
Kongressining 
2002 yil Sarbanes-
Oxley qonuni  
Tarixiy, o'z-o'zini 
tartibga soladigan 
kasb sifatida 
Muhim atamalar 
Auditning xalqaro Audit standartlari Audit standartlari
standartlari formatiga juda o'xshaydi: Kirish auditorlar majburiyatlaridan va boshqalardan tashqari maqsadi, ko'lami va Xalqaro standartlar mavzusi matnlari haqida ma'lumotlarni o'z ichiga oladi. Maqsad - auditorning maqsadli aniq bayonini o'z ichiga oladi.  Amaldagi jumlalar ta’riflari kiritilgan.  Har bir maqsad uchun talablar taqdim etilgan. Talablar "auditor bajarishi kerak" so’zlaridan foydalangan holda ifoda etiladi .  Ilova va boshqa izoh materiali, standart talablarini qo'llash uchun talablarga mos manbalar va kelgusidagi yo'l-yo'riqni o'z ichiga oladi. PCAOB 2002 yildan vujudga kelgan, u AQSH aktsiyadorlik kompaniyalari amal qiladigan auditorlik standartlarini chop etadi. 2013 yilda , PCAOB o'n oltita audit standartlarini chop etdi. Bundan tashqari, PCAOB 2003 yil 16 aprelda AICPA o’rniga standartlar chiqardi (PCAOB muvaqqat standartlar deb ataladi). Shunday qilib, PCAOB aktsiyadorlik kompaniyalari uchun PCAOB standartini AICPA standarltari o’rniga talab qildi. 2003 yil 16 apreldan so'ng AICPA tomonidan chiqarilgan standartlar, PCAOBning muvaqqat standartlari qismi emas. Audit standartlari orasida katta o’xshashlik mavjud. Barcha standartlarda audit ishini rejalashtirish va qay tariqa amalga oshirish va natijalari qanday bo'lishi kerak kabi yagona tamoyillar mavjud. Auditorlik standartlarini umumiy solishtirish 1- jadvalda ko'rsatilgan. 1-jadval AQSH va xalqaro Auditorlik standartlarini solishtirish IAASB PCAOB AICPA Nufuzli manba Xalqaro buxgalterlar federatsiyasi va ushbu standartlar amal qiluvchi mamlakatlar tomonidan AQSh Kongressining 2002 yil Sarbanes- Oxley qonuni Tarixiy, o'z-o'zini tartibga soladigan kasb sifatida Muhim atamalar Auditning xalqaro Audit standartlari Audit standartlari
 
 
standartlari (ISA) 
(AS) va muvaqqat 
standartlari (AU) 
bo’yicha Hisobot 
(AU-C) 
Standartlarning 
qo’llanilish doirasi 
Auditning  xalqaro 
standartlari 
talab 
qilinadigan 
mamlakatlarda va 
jumladan Evropa 
va rivojlanayotgan 
mamlakatlarda  
AQSH 
aktsiyadorlik 
kompaniyalari 
auditida 
AQSH 
aktsiyanerlik 
bo’lmagan 
kompaniyalari 
auditida 
Audit 
standartlarning 
uyg’unlashuvi 
Xalqaro 
uyg’unlashuv talab 
etiladi 
Joriy 
vaqtda 
xalqaro 
uyg’unlashuvga 
talab yo’q 
Xalqaro 
uyg’unlashuv 
talab etiladi 
 
2. Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar 
Amerika Qo'shma Shtatlarida audit standartlari tarixan o'n umumiy qabul 
qilingan audit standartlari (odatda o'n standartlar deb ataladi ) moliyaviy hisobotlar 
auditi uchun poydevor bo'lib xizmat qilgan. Ayni paytda, PCAOB standarti bu o'n 
standartlarni birlashtiradigan standart tashkil etdi. AICPA etti tamoyillari bilan o'n 
standartlari o'rnini almashdi. Tahriran audit standartlari farqi bo'lsa-da, asosiy 
maqsad audit sifatli tarzda amalga oshirilishi kerak. 
1. Majburiy tayyorgarlik va mahoratlilik. Auditor tekshirish o’tkazishda 
maxsus texnik tayyorgarlikka va auditorlarning professional xulq sifatlariga ega 
bo’lishi kerak. 
2. Mustaqillik. Har qanday vazifani bajarishda auditor yoki auditorlar 
mustaqil bo’lishi shart. 
3. Majburiy malakaviy ziyraklik. Tekshirishni o’tkazishda va xulosani 
tayyorlashda auditordan professional ziyraklik talab etiladi.  
Ob’ektlarning ish standartlari: 
1. To’g’ri rejalashtirish va nazorat. Ishni auditorlik tekshiruvi muvofiq holda 
rejalashtirilishi lozim, agarda auditorning yordamchilari mavjud bo’lsa, ularning 
faoliyatini nazorat qilib borish lozim.
standartlari (ISA) (AS) va muvaqqat standartlari (AU) bo’yicha Hisobot (AU-C) Standartlarning qo’llanilish doirasi Auditning xalqaro standartlari talab qilinadigan mamlakatlarda va jumladan Evropa va rivojlanayotgan mamlakatlarda AQSH aktsiyadorlik kompaniyalari auditida AQSH aktsiyanerlik bo’lmagan kompaniyalari auditida Audit standartlarning uyg’unlashuvi Xalqaro uyg’unlashuv talab etiladi Joriy vaqtda xalqaro uyg’unlashuvga talab yo’q Xalqaro uyg’unlashuv talab etiladi 2. Auditorlik standartlarining asosini tashkil etuvchi tamoyillar Amerika Qo'shma Shtatlarida audit standartlari tarixan o'n umumiy qabul qilingan audit standartlari (odatda o'n standartlar deb ataladi ) moliyaviy hisobotlar auditi uchun poydevor bo'lib xizmat qilgan. Ayni paytda, PCAOB standarti bu o'n standartlarni birlashtiradigan standart tashkil etdi. AICPA etti tamoyillari bilan o'n standartlari o'rnini almashdi. Tahriran audit standartlari farqi bo'lsa-da, asosiy maqsad audit sifatli tarzda amalga oshirilishi kerak. 1. Majburiy tayyorgarlik va mahoratlilik. Auditor tekshirish o’tkazishda maxsus texnik tayyorgarlikka va auditorlarning professional xulq sifatlariga ega bo’lishi kerak. 2. Mustaqillik. Har qanday vazifani bajarishda auditor yoki auditorlar mustaqil bo’lishi shart. 3. Majburiy malakaviy ziyraklik. Tekshirishni o’tkazishda va xulosani tayyorlashda auditordan professional ziyraklik talab etiladi. Ob’ektlarning ish standartlari: 1. To’g’ri rejalashtirish va nazorat. Ishni auditorlik tekshiruvi muvofiq holda rejalashtirilishi lozim, agarda auditorning yordamchilari mavjud bo’lsa, ularning faoliyatini nazorat qilib borish lozim.
 
 
2. Ichki nazorat tizimini tushunishning etarliligi. Auditor auditorlik 
tekshiruvining ko’lami va unga sarflanadigan vaqtni to’g’ri belgilash maqsadida 
ichki nazorat tizimiga etarlicha baho berishi shart. 
3. Zarur dalillarning etarli miqdori. Auditorlik hisoboti haqida fikr tayyorlash 
uchun tekshirish, so’roq, kuzatish va tasdiq usullari orqali etarli hajmda dalillar 
yig’ish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3-chizma. Auditning umumiy malaka va etika standartlari: 
Xulosa standartlari: 
1. Hisobotning GAAP bilan mos tushishi. Xulosada moliyaviy hisobotning 
Auditning umumqabul qilingan standartlari 
To’g’ri 
rejalashtirish va 
nazorat. 
Ichki nazorat 
tizimini 
tushunishning 
etarliligi. 
Zarur dalillarning 
etarli miqdori. 
Ob’ektlarining ish 
standartlari 
Hisobotning GAAP 
bilan mos kelishi. 
GAAP qoidala 
riga amal qilin 
maydigan holat 
lar. 
Ma’lumotlar bilan 
yoritib berishning 
etarliligi. 
Moliyaviy hisobot 
haqida fikrning to’liq 
bayon etilishi. 
Majburiy 
tayyorgarlik va 
mahoratlilik. 
Mustaqillik. 
Majburiy 
malakaviy 
ziyraklik. 
Xulosa standartlari 
Umumiy malaka va 
etika standartlari
2. Ichki nazorat tizimini tushunishning etarliligi. Auditor auditorlik tekshiruvining ko’lami va unga sarflanadigan vaqtni to’g’ri belgilash maqsadida ichki nazorat tizimiga etarlicha baho berishi shart. 3. Zarur dalillarning etarli miqdori. Auditorlik hisoboti haqida fikr tayyorlash uchun tekshirish, so’roq, kuzatish va tasdiq usullari orqali etarli hajmda dalillar yig’ish. 3-chizma. Auditning umumiy malaka va etika standartlari: Xulosa standartlari: 1. Hisobotning GAAP bilan mos tushishi. Xulosada moliyaviy hisobotning Auditning umumqabul qilingan standartlari To’g’ri rejalashtirish va nazorat. Ichki nazorat tizimini tushunishning etarliligi. Zarur dalillarning etarli miqdori. Ob’ektlarining ish standartlari Hisobotning GAAP bilan mos kelishi. GAAP qoidala riga amal qilin maydigan holat lar. Ma’lumotlar bilan yoritib berishning etarliligi. Moliyaviy hisobot haqida fikrning to’liq bayon etilishi. Majburiy tayyorgarlik va mahoratlilik. Mustaqillik. Majburiy malakaviy ziyraklik. Xulosa standartlari Umumiy malaka va etika standartlari
 
 
buxgalteriya hisobining umumqabul qilingan tamoyillarga mos kelishi haqida 
ma’lumot keltirib o’tiladi. 
2. GAAP qoidalariga amal qilinmaydigan holatlar. Xulosada o’tgan yillar 
nuqtai nazaridan hisobot yilida ko’zda tutilmagan holatlar mavjudligi aniqlanishi 
kerak. 
3. Ma’lumotlar bilan yoritib berishning etarliligi. Moliyaviy hisobotdagi 
axborot to’liq adekvat holda yoritib berilishi lozim, agarda xulosada boshqa holatlar 
ko’zda tutilmagan bo’lsa.  
4. Moliyaviy hisobot haqida fikrning to’liq bayon etilishi. Xulosa moliyaviy 
hisobotning to’liqligi haqida fikrni yoki fikrning mavjud emasligi haqida tasdiqni 
o’z ichiga olishi kerak. Agarda yakuniy xulosa berilmagan bo’lsa, mos keluvchi 
tamoyillar bilan inobatga olish kerak. Auditorning ismi moliyaviy hisobot bilan 
bog’liq barcha hollarda xulosada auditorlik tekshiruvining aniq shakldagi turi bayon 
qilinishi shart, agarda bu ko’zda tutilgan bo’lsa, shuningdek, auditor o’z zimmasiga 
oladigan mas’uliyatning darajasi haqida fikr bildirib o’tishi kerak.  
AICPA  o'n standartlari o'rniga, auditda yetakchi etti asosiy tamoyillarni ishlab 
chiqdi. Ularning o'ziga xos tamoyillari to'rt kategoriya bo’lib, ular quyidagilar: 
1. Auditning maqsadi foydalanuvchilar uchun moliyaviy hisobotning ishonch 
darajasini oshirishdan iborat. Auditor moliyaviy hisobot bo’yicha xulosa bildirganda 
bu maqsadga erishiladi. 
2. Audit bu menejment tayyorlangan moliyaviy hisobotlar, moliyaviy hisobotlar 
ustidan ichki nazoratni ta’minlash, va auditor uchun tegishli axborot bilan ta’minlash 
va auditorga foydalanishga ruxsat bulishiga asoslangandir. 
Majburiyatlar 
3. Auditorlar tegishli vakolat va imkoniyatlarini saqlab qolish uchun audit 
davomida professional shubha va axloqiy talablarga rioya qilish kerak 
Taqdim etish 
4. Auditor moliyaviy hisobotlardagi muhim xato mavjud bo’lganda sabablarini 
bilishi lozim.  
5.  Asosli sabablarini olganda auditor rejalashtirish va kuzatishi, muhimlik 
darajasini aniqlashi, jiddiy xatolarni riskini aniqlashi, audit dasturini tuzish va 
amalga oshirish uchun risklarni baholashi.
buxgalteriya hisobining umumqabul qilingan tamoyillarga mos kelishi haqida ma’lumot keltirib o’tiladi. 2. GAAP qoidalariga amal qilinmaydigan holatlar. Xulosada o’tgan yillar nuqtai nazaridan hisobot yilida ko’zda tutilmagan holatlar mavjudligi aniqlanishi kerak. 3. Ma’lumotlar bilan yoritib berishning etarliligi. Moliyaviy hisobotdagi axborot to’liq adekvat holda yoritib berilishi lozim, agarda xulosada boshqa holatlar ko’zda tutilmagan bo’lsa. 4. Moliyaviy hisobot haqida fikrning to’liq bayon etilishi. Xulosa moliyaviy hisobotning to’liqligi haqida fikrni yoki fikrning mavjud emasligi haqida tasdiqni o’z ichiga olishi kerak. Agarda yakuniy xulosa berilmagan bo’lsa, mos keluvchi tamoyillar bilan inobatga olish kerak. Auditorning ismi moliyaviy hisobot bilan bog’liq barcha hollarda xulosada auditorlik tekshiruvining aniq shakldagi turi bayon qilinishi shart, agarda bu ko’zda tutilgan bo’lsa, shuningdek, auditor o’z zimmasiga oladigan mas’uliyatning darajasi haqida fikr bildirib o’tishi kerak. AICPA o'n standartlari o'rniga, auditda yetakchi etti asosiy tamoyillarni ishlab chiqdi. Ularning o'ziga xos tamoyillari to'rt kategoriya bo’lib, ular quyidagilar: 1. Auditning maqsadi foydalanuvchilar uchun moliyaviy hisobotning ishonch darajasini oshirishdan iborat. Auditor moliyaviy hisobot bo’yicha xulosa bildirganda bu maqsadga erishiladi. 2. Audit bu menejment tayyorlangan moliyaviy hisobotlar, moliyaviy hisobotlar ustidan ichki nazoratni ta’minlash, va auditor uchun tegishli axborot bilan ta’minlash va auditorga foydalanishga ruxsat bulishiga asoslangandir. Majburiyatlar 3. Auditorlar tegishli vakolat va imkoniyatlarini saqlab qolish uchun audit davomida professional shubha va axloqiy talablarga rioya qilish kerak Taqdim etish 4. Auditor moliyaviy hisobotlardagi muhim xato mavjud bo’lganda sabablarini bilishi lozim. 5. Asosli sabablarini olganda auditor rejalashtirish va kuzatishi, muhimlik darajasini aniqlashi, jiddiy xatolarni riskini aniqlashi, audit dasturini tuzish va amalga oshirish uchun risklarni baholashi.
 
 
6.  Auditda auditor moliyaviy hisobotlarda mavjud jiddiy xatolar haqida mutlaq 
ishonch bilan ta'minlash imkoniyatiga ega bo’lmagan tabiiy cheklovlar mavjud. 
Hisobot 
7. Auditor to’liq izholay olmagan fikrini moliyaviy hisobotda jiddiy xatolik 
bo’yicha auditorlik xulosasida bildiradi 
jadval 
Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni har bir bosqichning  
harakatlari 
Auditorlik xulosasini shakllantirish 
jarayoni etapi 
Etap doirasidagi harakatlar 
I bosqich. Mijoz jalb qilish qilish va 
uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror 
qabul qilish 
 
 
Audit uchun zamin hozirlash 
 
Mijoz 
bilan 
umumiy 
audit 
tushunchasini  rivojlantirish  
II bosqich. Riskni baholashni amalga 
oshirish 
 
 
Muhimlikdarajasi 
va 
risklarni 
baholash 
 
Aniqlangan risklarga javob berish 
III bosqich. Ichki nazoratning samarali 
ishlashi bo’yicha dalil to’plash  
 
 
Agar mavjud bo’lsa nazorat testini 
tanlash 
 
Agar mavjud bo’lsa nazorat testini 
bajarish 
 
Agar mavjud bo’lsa nazorat testi 
natijlarini hisobga olish  
IV bosqich. Hisob yozuvlari bo’yicha 
mohiyatan dalillar to’plash, axborotni 
ochib berish va tasdiqlash 
 
Mustaqil 
jarayonlarga 
tegishli 
amallarni bajarish 
V bosqich. Auditni yakunlash va 
auditorlik xulosasini tuzish 
 
Auditorlik tekshiruvni yakunlash  
 
Xulosa turini aniqlashtirish  
Auditor sifatida faqat bir tashkilotning moliyaviy hisoboti auditni amalga 
oshirish mumkin, yoki tashkilot moliyaviy hisobotlari auditi va moliyaviy 
hisobotlarni ustidan ichki nazorat integratsiyasini amalga oshirish mumkin.
6. Auditda auditor moliyaviy hisobotlarda mavjud jiddiy xatolar haqida mutlaq ishonch bilan ta'minlash imkoniyatiga ega bo’lmagan tabiiy cheklovlar mavjud. Hisobot 7. Auditor to’liq izholay olmagan fikrini moliyaviy hisobotda jiddiy xatolik bo’yicha auditorlik xulosasida bildiradi jadval Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni har bir bosqichning harakatlari Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni etapi Etap doirasidagi harakatlar I bosqich. Mijoz jalb qilish qilish va uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror qabul qilish  Audit uchun zamin hozirlash  Mijoz bilan umumiy audit tushunchasini rivojlantirish II bosqich. Riskni baholashni amalga oshirish  Muhimlikdarajasi va risklarni baholash  Aniqlangan risklarga javob berish III bosqich. Ichki nazoratning samarali ishlashi bo’yicha dalil to’plash  Agar mavjud bo’lsa nazorat testini tanlash  Agar mavjud bo’lsa nazorat testini bajarish  Agar mavjud bo’lsa nazorat testi natijlarini hisobga olish IV bosqich. Hisob yozuvlari bo’yicha mohiyatan dalillar to’plash, axborotni ochib berish va tasdiqlash  Mustaqil jarayonlarga tegishli amallarni bajarish V bosqich. Auditni yakunlash va auditorlik xulosasini tuzish  Auditorlik tekshiruvni yakunlash  Xulosa turini aniqlashtirish Auditor sifatida faqat bir tashkilotning moliyaviy hisoboti auditni amalga oshirish mumkin, yoki tashkilot moliyaviy hisobotlari auditi va moliyaviy hisobotlarni ustidan ichki nazorat integratsiyasini amalga oshirish mumkin.
 
 
Kompleks audit AQShda yirik aktsiyadorlik kompaniyalari uchun talab qilinib, 
uning asosiy tamoyillari har qanday moliyaviy hisobotlar auditi uchun amal qiladi. 
"Kompleks auditning ijobiy tomoni” amaliy auditda ko'rsatilishicha, moliyaviy 
hisobot auditi va ichki nazorat integratsiyasi auditda samaradorlikka olib keladi. 
Audit xulosasini shakllantirish jarayoni asosan moliyaviy hisobot auditi va kompleks 
audit uchun bir xil bo'ladi. Biroq, kompleks  auditda auditor moliyaviy hisobot 
ustidan ichki nazorat tizimining samaradorligi fikrini beradi va moliyaviy hisobotlar 
bo’yicha xulosa berishda qo'shimcha audit ishini amalga oshiradi. Xususan, 
mijozning balans sanasidagi ichki nazorat tizimida jiddiy xatolik mavjud bo’lganda 
auditorning amalga oshiradigan ishi ortadi.  
Audit xulosasini shakllantirish jarayonining muhim jihati mijozning ichki 
nazorat tizimi va moliyaviy hisobotlar bilan bog'liq majburiyatlari hisoblanadi. Bu 
munosabatlar rejalashtirish va audit o'tkazish uchun muhim ahamiyatga ega. 
Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni quyidagi bosqichlardan iborat:  
I bosqich. Mijoz jalb qilish qilish va uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror 
qabul qilish 
II bosqich. Riskni baholashni amalga oshirish 
III bosqich. Ichki nazoratning samarali ishlashi bo’yicha dalil to’plash  
IV bosqich. Hisob yozuvlari bo’yicha mohiyatan dalillar to’plash, axborotni 
ochib berish va tasdiqlash 
V bosqich. Auditni yakunlash va auditorlik xulosasini tuzish.  
Har bir bosqich doirasida auditor moliyaviy hisobot auditi yoki kompleks 
auditini amalga oshirishda turli amallarni bajaradi. 6-jadvalda ushbu amallar 
ko'rsatilgan. Ushbu amallar auditorlik kasbi, qonunchilik va professional 
javobgarlikka ta'sir qiladi. 6-jadvaldagi har bir amalni bajarishda, auditor sifatli 
professional faoliyat va axloqiy qarorlar qabul qilishni xoxlaydi.  
 
3. Auditorlik standartlari tarkibi 
1999-2012 yillar davomida O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi 
tomonidan 21 ta auditorlik faoliyatining milliy standartlari ishlab chiqilgan. 
7-jadval 
Amaldagi auditorlik faoliyatining milliy standartlari
Kompleks audit AQShda yirik aktsiyadorlik kompaniyalari uchun talab qilinib, uning asosiy tamoyillari har qanday moliyaviy hisobotlar auditi uchun amal qiladi. "Kompleks auditning ijobiy tomoni” amaliy auditda ko'rsatilishicha, moliyaviy hisobot auditi va ichki nazorat integratsiyasi auditda samaradorlikka olib keladi. Audit xulosasini shakllantirish jarayoni asosan moliyaviy hisobot auditi va kompleks audit uchun bir xil bo'ladi. Biroq, kompleks auditda auditor moliyaviy hisobot ustidan ichki nazorat tizimining samaradorligi fikrini beradi va moliyaviy hisobotlar bo’yicha xulosa berishda qo'shimcha audit ishini amalga oshiradi. Xususan, mijozning balans sanasidagi ichki nazorat tizimida jiddiy xatolik mavjud bo’lganda auditorning amalga oshiradigan ishi ortadi. Audit xulosasini shakllantirish jarayonining muhim jihati mijozning ichki nazorat tizimi va moliyaviy hisobotlar bilan bog'liq majburiyatlari hisoblanadi. Bu munosabatlar rejalashtirish va audit o'tkazish uchun muhim ahamiyatga ega. Auditorlik xulosasini shakllantirish jarayoni quyidagi bosqichlardan iborat: I bosqich. Mijoz jalb qilish qilish va uzluksizlikni ta’minlash uchun qaror qabul qilish II bosqich. Riskni baholashni amalga oshirish III bosqich. Ichki nazoratning samarali ishlashi bo’yicha dalil to’plash IV bosqich. Hisob yozuvlari bo’yicha mohiyatan dalillar to’plash, axborotni ochib berish va tasdiqlash V bosqich. Auditni yakunlash va auditorlik xulosasini tuzish. Har bir bosqich doirasida auditor moliyaviy hisobot auditi yoki kompleks auditini amalga oshirishda turli amallarni bajaradi. 6-jadvalda ushbu amallar ko'rsatilgan. Ushbu amallar auditorlik kasbi, qonunchilik va professional javobgarlikka ta'sir qiladi. 6-jadvaldagi har bir amalni bajarishda, auditor sifatli professional faoliyat va axloqiy qarorlar qabul qilishni xoxlaydi. 3. Auditorlik standartlari tarkibi 1999-2012 yillar davomida O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan 21 ta auditorlik faoliyatining milliy standartlari ishlab chiqilgan. 7-jadval Amaldagi auditorlik faoliyatining milliy standartlari
 
 
№ 
Standartning № va nomi 
O’z. R. MV 
tasdiqlagan sana va 
№ 
1. 
 
№3- AFMS «Auditni rejalashtirish» 
14. 10. 1999 №54 
2. 
 
№4- AFMS  "Mijoz faoliyati (biznesi) bilan tanishish" 
20.07.1999 y. N 57 
3. 
 
№5- AFMS «Auditor ishining sifatini nazorat qilish» 
04. 08. 1999 №62 
4. 
 
№6- AFMS «Auditni hujjatlashtirish» 
04. 08. 1999 №61 
5. 
 
№9- AFMS «Muhimlik va auditorlik tavakkalchiligi» 
04. 08. 1999 №63 
6. 
 
№10- AFMS «Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa 
axborotlar» 
09. 09. 1999 №75 
7. 
 
№11- AFMS «Ma’lumotlarni kompyuterda ishlash 
(MKI) sharoitida audit o’tkazish» 
09. 09. 1999 №76 
8. 
 
№12- AFMS «Auditorlik tekshiruvlari jarayonida 
buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimini baholash» 
26.12. 2006 №108 
9. 
 
№13- AFMS «Tahliliy amallar» 
04. 08. 1999 №64 
10. 
 
№14- AFMS «Auditorlik tanlash» 
27. 07. 1999 №59 
11. 
 
№16- AFMS «Ekspert ishidan foydalanish» 
27. 07. 1999 №60 
12. 
 
№24- AFMS «Moliyaviy hisobotning buzib ko’rsa-
tilganligi aniqlanganida auditorlik tashkilo-ti-ning ish 
tutishi» 
31. 05. 2001 №49 
13. 
 
№25-AFMS-«Auditorlik 
tekshiruvi 
o’tkazilishda 
normativ 
huquqiy 
hujjatlarga 
rioya 
etilishini 
tekshirish» 
27.01.2003 №14 
14. 
 
№31- AFMS «Xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyati 
(biznesi) bilan tanishish»* 
30. 05. 2001 №48 
15. 
 
№50- «Auditorlik dalillar» 
03. 04. 2002№ 48
№ Standartning № va nomi O’z. R. MV tasdiqlagan sana va № 1. №3- AFMS «Auditni rejalashtirish» 14. 10. 1999 №54 2. №4- AFMS "Mijoz faoliyati (biznesi) bilan tanishish" 20.07.1999 y. N 57 3. №5- AFMS «Auditor ishining sifatini nazorat qilish» 04. 08. 1999 №62 4. №6- AFMS «Auditni hujjatlashtirish» 04. 08. 1999 №61 5. №9- AFMS «Muhimlik va auditorlik tavakkalchiligi» 04. 08. 1999 №63 6. №10- AFMS «Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa axborotlar» 09. 09. 1999 №75 7. №11- AFMS «Ma’lumotlarni kompyuterda ishlash (MKI) sharoitida audit o’tkazish» 09. 09. 1999 №76 8. №12- AFMS «Auditorlik tekshiruvlari jarayonida buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimini baholash» 26.12. 2006 №108 9. №13- AFMS «Tahliliy amallar» 04. 08. 1999 №64 10. №14- AFMS «Auditorlik tanlash» 27. 07. 1999 №59 11. №16- AFMS «Ekspert ishidan foydalanish» 27. 07. 1999 №60 12. №24- AFMS «Moliyaviy hisobotning buzib ko’rsa- tilganligi aniqlanganida auditorlik tashkilo-ti-ning ish tutishi» 31. 05. 2001 №49 13. №25-AFMS-«Auditorlik tekshiruvi o’tkazilishda normativ huquqiy hujjatlarga rioya etilishini tekshirish» 27.01.2003 №14 14. №31- AFMS «Xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyati (biznesi) bilan tanishish»* 30. 05. 2001 №48 15. №50- «Auditorlik dalillar» 03. 04. 2002№ 48
 
 
16. 
 
№55 AFMS – «O’zaro bogliq shaxslar o’rtasidagi 
bitimlar 
bo’yicha 
auditorlik 
dalillarini 
olish 
bosqichlari» 
27.01.2003. №15 
17. 
 
№56 AFMS–«Moliyaviy hisobot tuzilganidan keyingi 
hodisalar» 
9.04.2003. №54 
18. 
 
№60 AFMS-«Boshqa auditor ishi natijalaridan 
foydalanish» 
27.01.2003. №16 
19. 
 
№70- AFMS» Auditorlik hisoboti va moliyaviy 
hisobot haqidagi auditorlik xulosasi» 
14. 02. 2001 №20 
20. 
 
№80 AFMS –«Maxsus masalani tekshirish natijalari 
bo’yicha auditor hisoboti» 
27.01.2003. №13 
21. 
 
№90- AFMS "Auditorlik tashkilotlarining kasbga doir 
xizmatlari" 
14 fevral 2001 №19 
Auditorlik xalqaro standartlari ro’yxati quyidagilardan iborat: 
Kirish 
Sifat nazorati, audit, ko’rib chiqish, boshqa ishonch bildirish va turdosh 
xizmatlarning standartlariga muqqadima  
Atamalar glossariysi  
Sifat nazoratining xalqaro standartlari (SNXS) 
200–299 UMUMIY PRINTSIPLAR VA MAJBURIYATLAR 
AXS 200, «Mustaqil auditorning umumiy maqsadlari va auditni Auditning 
xalqaro standartlariga muvofiq o’tkazish»  
AXS 210, «Audit kelishuvi shartlarini kelishish» 
AXS 220, «Moliyaviy hisobotlar auditi sifatini nazorat qilish»  
AXS 230, «Auditni hujjatlashtirish»  
AXS 240, «Moliyaviy hisobotlar auditidagi firibgarlikka nisbatan auditor 
majburiyatlari» 
AXS 250, «Moliyaviy hisobotlar auditida qonunlar va me’yoriy hujjatlarni 
e’tiborga olish»  
AXS 260, «Boshqaruv yuklatilgan shaxslar bilan axborot almashinuvi»
16. №55 AFMS – «O’zaro bogliq shaxslar o’rtasidagi bitimlar bo’yicha auditorlik dalillarini olish bosqichlari» 27.01.2003. №15 17. №56 AFMS–«Moliyaviy hisobot tuzilganidan keyingi hodisalar» 9.04.2003. №54 18. №60 AFMS-«Boshqa auditor ishi natijalaridan foydalanish» 27.01.2003. №16 19. №70- AFMS» Auditorlik hisoboti va moliyaviy hisobot haqidagi auditorlik xulosasi» 14. 02. 2001 №20 20. №80 AFMS –«Maxsus masalani tekshirish natijalari bo’yicha auditor hisoboti» 27.01.2003. №13 21. №90- AFMS "Auditorlik tashkilotlarining kasbga doir xizmatlari" 14 fevral 2001 №19 Auditorlik xalqaro standartlari ro’yxati quyidagilardan iborat: Kirish Sifat nazorati, audit, ko’rib chiqish, boshqa ishonch bildirish va turdosh xizmatlarning standartlariga muqqadima Atamalar glossariysi Sifat nazoratining xalqaro standartlari (SNXS) 200–299 UMUMIY PRINTSIPLAR VA MAJBURIYATLAR AXS 200, «Mustaqil auditorning umumiy maqsadlari va auditni Auditning xalqaro standartlariga muvofiq o’tkazish» AXS 210, «Audit kelishuvi shartlarini kelishish» AXS 220, «Moliyaviy hisobotlar auditi sifatini nazorat qilish» AXS 230, «Auditni hujjatlashtirish» AXS 240, «Moliyaviy hisobotlar auditidagi firibgarlikka nisbatan auditor majburiyatlari» AXS 250, «Moliyaviy hisobotlar auditida qonunlar va me’yoriy hujjatlarni e’tiborga olish» AXS 260, «Boshqaruv yuklatilgan shaxslar bilan axborot almashinuvi»