AUDITORLIK DALILLAR
REJA:
1. Auditorlik dalillar tushunchasi va ularning turlari
2. Auditorlik dalillarni olish manbalari
3. Auditorlik amallari va auditorlik dalillarini to’plash
4. Auditorlik dalillarni olish usullari
5. Audit dalillarni olish uchun auditrolik amallar ketma ketligi
Tayanch so’z va iboralar: Auditorlik dalillar, ularni oldiga qo‘yilgan
talablar, auditorlik dalil turlari, dalillarni olish manbalari, dalillarni to‘plash ketma-
ketligi, auditorlik amallari va dalillari o‘rtasidagi bog‘liqlik, dalillarni olish usullari,
auditorlik dalillaridan auditning tekshiruv ishi natijalaridan foydalanish.
1.Auditorlik dalillar tushunchasi va ularning turlari
Auditorlik dalillarning miqdor va sifat ko’rsatkichlariga, shuningdek ularni
olish maqsadida bajariladigan amallarga nisbatan qo’yiladigan talablar № 50 –
«Auditorlik dalillari» nomli AFMSda belgilangan. Ushbu standart talablarini barcha
auditorlik tashkilotlari auditorlik tekshiruvlarini o’tkazish chog’ida qo’llashi
majburiydir.
Auditor moliyaviy hisobotning haqqoniyligini asoslashi uchun quyidagi
amallarni bajarish natijasida etarli auditorlik dalillarini to’plashi lozim:
schyotlar bo’yicha oborotlar va qoldiqlarning moliyaviy hisobotda
to’g’ri aks ettirilishini batafsil tekshirish:
tahliliy amallar:
ichki nazorat vositalarini tekshirish;
Auditorlik dalillarni to’plash uchun zarur bo’lgan auditorlik amallari va
ularning hajmi audit dasturida ko’rsatiladi.
Auditorlik dalillar – bu auditorlik tashkiloti tomonidan auditorlik tekshiruvlar
vaqtida to’plangan va auditorlik xulosasini asoslovchi axborotdir.
Demak, auditorlik dalillar auditorlik tekshiruvi jarayonida tekshirilayotgan
mijoz – korxona va uchinchi shaxslardan olingan axborotlar hamda ularni tahlil
qilish natijalari bo’lib, moliyaviy hisobotning ishonchliligi to’g’risida auditorlik
xulosasi tuzish imkonini beradi.
Ushbu ta’rif va tavsiflardagi tayanch tushunchalarni batafsil ko’rib chiqamiz.
Dalil deyilganda boshqa faktning mavjudligini tasdiqlaydigan yoki inkor
qiladigan fakt, yoki mazkur fakt haqida u yoki bu darajadagi ishonchlilik bilan fikr
shakllantirishga imkon beradigan, ma’lum fakt to’g’risida ma’lumotlar olish
jarayoni tushuniladi.
Axborot – xo’jalik faoliyatidagi faktlar to’g’risidagi xabarlar to’plamidir.
Mijoz korxona – auditorlik xizmati ko’rsatilayotgan xo’jalik yurituvchi
subekt.
Uchinchi shaxslar – auditor yoki mijoz korxona bilan u yoki bu tarzda
aloqador bo’lgan va bu aloqadorlik auditor fikriga jiddiy ta’sir ko’rsatadigan yuridik
yoki jismoniy shaxslardir.
Tahlil qilish – bu mijoz korxona buxgalteriya hisobotida faktlarning auditor
tomonidan mushohada qilinishi va o’z fikrini shakllantirishi.
Auditorlik tekshiruvlarining asosiy maqsadi xo’jalik yurituvchi subektlar
buxgalteriya hisobotlarining ishonchliligi to’g’risida auditorning mustaqil
bildirilgan fikridan iborat. Buning uchun auditor hisobotning ishonchliligi yoki
uning ishonchliligini rad etish to’g’risidagi asosli fikr bildirishga imkon beradigan
dalillarni to’plashi zarur.
Ishonchlilik – moliyaviy hisobot ma’lumotlarining ulardan malakali
foydalanuvchilarga xo’jalik yurituvchi subektlar faoliyatining natijalari to’g’risida
to’g’ri xulosalar qilishga va ushbu xulosalarga asoslangan qarorlar qabul qilishga
imkon beradigan darajasi tushuniladi. Boshqacha qilib aytganda, bu auditorlik
dalillar qanchalik ishonchga sazovar va haqiqatga yaqin ekanligini tavsiflaydi. Audit
jarayonida olingan dalillarning ishonchliligi mustaqillik va manba kompetentligi,
ichki nazorat tizimining samaradorligi kabi omillarga bog’liq. Auditorning o’zi
mustaqil manbalardan olgan dalillarning ishonchlilik darajasi xo’jalik yurituvchi
subektdan olingan dalillarga qaraganda yuqoriroq. Barcha dalillar yig’indisini faqat
so’ngilari etarli bo’lganidagina ishonchli deb hisoblash mumkin.
Dalillarning etarliligi ularning miqdori va sifati bilan belgilanadi. U tanlash
ko’lami va to’plamdagi muayyan elementlarning tavsifi bilan bog’liq.
Axborotlarning samaradorligi esa tanlash elementlarining reprezentativligi (bosh
to’plamning o’rganilayotgan belgilar bo’yicha xususiyatlari tanlama to’plamda
namoyon bo’lishi)ga bog’liq, ya’ni reprezentativlik qancha yuqori bo’lsa, auditorlik
riski shuncha past bo’ladi. Auditorlik risklarini pasaytiruvchi dalillarning etarliligi
to’g’risida auditor ichki nazorat tizimini baholash va auditorlik riskining hajmiga
asoslanib xulosa qilishi mumkin. Ichki nazorat tizimi qanchalik ishonchli va
auditorlik riski qanchalik past bo’lsa, auditordan shunchalik kam dalil-isbotlar
to’plash talab etiladi.
Dalillarning etarliligini aniqlashda quyidagi holatlarni hisobga olish zarur:
mustaqil manbalar (uchinchi shaxslar)dan olingan dalillarning mijoz-korxona
xodimlaridan olingan dalillarga nisbatan ishonchliroq ekanligi; auditorlik
tashkilotining mustaqil tekshiruvi yoki tahlili natijasida olingan ma’lumotlarning
uchinchi shaxslardan olingan ma’lumotlarga qaraganda ishonchliroq ekanligi;
hujjatlar va yozma ko’rsatmalar shaklidagi auditorlik dalillarining og’zaki
ko’rsatmalarga qaraganda ishonchliroq ekanligi. Nihoyat, turli manbalardan olingan
dalillardan foydalanish natijasida qilingan xulosalarni taqqoslash imkoniyatlarini
hisobga olish kerak.
Amaldagi standartlarga muvofiq auditorlik baholash uchun zarur ma’lumotlar
miqdori qat’iy chegaralab qo’yilmagan. Shu boisdan auditor o’zining professional
fikriga tayangan holda xo’jalik yurituvchi subekt moliyaviy hisoboti-ning
ishonchliligi to’g’risida xulosa tuzish uchun zarur bo’ladigan ma’lumotlarning
miqdori haqida mustaqil qaror qabul qilishi lozim. Auditorlik dalillarining o’z
vaqtida to’planishiga alohida e’tibor berish zarur. Aks holda ular oshiqcha va
keraksiz bo’lib qoladi. O’z vaqtidalik har bir auditorlik dalilining tekshirilayotgan
davrga bevosita taalluqliligi yoki mijoz-korxona faoliyatining hisobot tuzilganidan
so’ng, ammo auditorlik xulosasi tuzilishidan oldin sodir bo’lgan ma’lum bir jiddiy
hodisalariga taalluqli ekanligidan ham iboratdir. To’plangan dalillar tekshirilayotgan
hisobot tuzilgan sanaga qanchalik yaqin bo’lsa, ular shunchalik ishonarli bo’ladi.
Agar xatolar va noaniqliklar to’g’risidagi dalillar mijoz korxona
ma’muriyatiga auditorlik xulosasi soliq organiga topshirilmasdan oldin taqdim
etilgan bo’lsa, u holda buxgalteriyada hisobotlarga zarur tuzatishlarni kiritish imkoni
bo’ladi. Agar hisobot soliq organiga topshirilganidan so’ng audit o’tkazilsa, tuzatish
kiritish imkoni yo’q, lekin joriy davrda aniqlangan xato kamchiliklarni o’z vaqtida
tuzatish mumkin.
Auditorlik tekshiruvlarining asosi auditorlik dalillarini topishdan iborat. U
ma’lumotlarni to’plash, moliyaviy hisobotning ishonchliligi (yoki ishonchsizligi)ni,
moliya-xo’jalik muomalalarining buxgalteriya hisobini yuritishga oid belgilangan
qoidalar va nizomlarga muvofiqligi-ni va shu bilan birga auditorlik xulosasi tuzish
uchun auditorning shaxsiy fikrini shakllantirish maqsadida ularni umumlashtirish va
baholashni nazarda tutadi.
Auditorlik tekshiruvlar jarayonida to’planadigan dalillar turli-tuman bo’lib,
ular turi, manbasi va olinish usullariga ko’ra turkumlanadi.
Yozma ravishda olingan dalillar (hujjatlar va yozma tushuntirishlar) og’zaki
shakldagi dalillarga qaraganda ishonchliroq bo’lishi mumkin.
Auditorlik dalillar olinish manbasiga ko’ra ichki, tashqi va aralash dalillarga
bo’linishi mumkin. Ichki auditorlik dalillar xo’jalik yurituvchi subektdan yozma
yoki og’zaki ko’rinishda olingan ma’lumotlarni o’z ichiga oladi.
Tashqi auditorlik dalillar uchinchi tomonlardan yozma ko’rinishda (odatda
auditorlik tashkilotining yozma so’rovi bo’yicha) olingan ma’lumotlardan iborat.
Aralash auditorlik dalillar xo’jalik yurituvchi subektdan yozma yoki og’zaki
ko’rinishda olingan va uchinchi tomon yozma ravishda tasdiqlagan ma’lumotlarni
o’z ichiga oladi.
Auditorlik dallillar olinish usuliga ko’ra quyidagicha turkumlanadi: a)
faktlarni tasdiqlash yo’li bilan olingan dalillar; b) hujjatlashtirilgan faktlarni aniqlash
yo’li bilan olingan dalillar; v) maxsus o’tkazilgan tahlil natijasida aniqlangan
dalillar.
Faktlarni tasdiqlash mulklar va majburiyatlar muayyan turlarining
mavjudligini aniqlashdan iborat. Bu xo’jalik faoliyatidagi faktlar bo’lib, ularni fakt-
vaziyatlar deb hisoblash mumkin; ular zamonaviy auditning ajralmas qismi
hisoblangan inventarizatsiya yo’li bilan aniqlanadi.
Hujjatlashtirilgan faktlarni aniqlash moliyaviy hisobotni va hisob registrlarini
to’ldirish uchun asos bo’lgan dastlabki hujjatlarni tekshirish yo’li bilan amalga
oshiriladi. Bularga tannarxni asossiz ravishda oshirib yuborish yoki tovarsiz
operatsiyalarni amalga oshirish bilan bog’liq operatsiyalar misol bo’lishi mumkin.
Shuningdek, bitta hujjatning turli nusxalaridagi yozuvlarining bir-birlariga mos
kelmaslik holatlari.
Maxsus o’tkazilgan tahlil natijasida faktlarni aniqlash hujjatlarda keltirilgan
ma’lumotlarni mantiqiy joylashtirish va matematik hisob-kitob qilish yo’li bilan
amalga oshiriladi. Bunday argumentlash ratsional deb nomlanadi va u audit
jarayonida salmoqli o’rin tutadi. Masalan: 1) 2910-«Omborlardagi tovarlar» schetida
korxona mulki hisoblangan tovarlar hisobga olinishi lozim; 2) auditor ushbu tovarlar
uchun korxonaning mulkiy huquqi mavjudligini aniqlashi zarur; 3) taqdim etilgan
hujjatlar (shartnomalar, tovarlar hisoboti, bank ko’chirmalari) va mulkiy huquqning
korxonaga o’tgan paytini aniqlash asosida auditor tovarlarning egasi haqida xulosa
qiladi.
Auditor fikriga birinchi argument ko’proq ta’sir ko’rsatadi. Haqiqatda 2910-
«Omborlardagi tovarlar» schetida qoldiq sifatida ko’rsatilgan tovarlar yo’q bo’lsa,
hech qanday fikr-mulohazaga o’rin qolmaydi. So’ngra uchinchi va to’rtinchi
argumentlarni ahamiyatliligi bo’yicha ko’rsatish mumkin.
2. Auditorlik dalillarni olish manbalari
Auditorlik dalillar hujjatlarni tekshirish jarayonida; xo’jalik yurituvchi subekt
xodimlari va uchinchi shaxslardan yozma va og’zaki so’rov o’tkazish yo’li bilan;
hisob jarayonlarining bajarilishi va xo’jalik faoliyati ustidan auditorning bevosita
kuzatishi chog’ida olinishi mumkin.
Auditorlik dalillar bevosita olinadigan manbalarga quyidagilar kiradi: mijoz
korxona va uchinchi shaxslarning dastlabki hujjatlari; mijoz korxona buxgalteriya
hisobi registrlari va uning moliya xo’jalik faoliyatining tahlil natijalari; mijoz
korxona xodimlari va uchinchi shaxslarning og’zaki bildirishlari; mijoz korxonaning
bir hujjatlarini boshqalari bilan solishtirish, hamda uning hujjatlarini uchinchi
shaxslarning hujjatlari bilan taqqoslash; mijoz korxona aktivlari va passivlarini
inventarizatsiya qilish natijalari hamda uning moliyaviy hisobotlari.
Olingan dalillarning sifati ularning manbalariga bog’liq. Auditorning bevosita
kuzatishi va moliya xo’jalik muomalalarini o’rganishi natijasida olingan dalillar eng
ishonchli hisoblanadi. Shuningdek, mustaqil manbalardan olingan, hujjatlarga
asoslangan ma’lumotlar ham ishonchli hisoblanadi. Mijoz korxonaning axborotlarga
ishlov berish tizimidan to’planganiga qaramasdan, to’plangan ma’lumotlarga asosan
auditor tomonidan olingan va ishlov berilgan ma’lumotlarning dalil kuchi kamroq
hisoblanadi. Mijoz korxonaning axborot tizimida tuzilgan, ishlov berilgan va
saqlanayotgan hujjatlardagi axborotlarning dalil kuchi past hisoblanadi. Bunda ichki
nazorat tizimining baholanishini inobatga olish zarur. Agar ushbu tizim samarali
bo’lsa, undan olingan axborotdan dalil sifatida foydalanish mumkin.
Har xil manbalardan olingan va turli shakldagi auditorlik dalillar auditorlik
riskini pasaytiradi. Ko’p hollarda bitta holat bo’yicha har xil manbalardan to’plangan
dalillar bir-birlariga zid bo’lib chiqadi. Bu holda auditor vujudga kelgan ziddiyatni
hal etish va to’plangan dalillarning ishonchliligi hamda xulosalarning asosliligiga
ishonch hosil qilishi uchun qo’shimcha axborotlar to’plashi zarur. Agar auditor
qandaydir muammo bo’yicha etarli dalillar to’plash imkoniga ega bo’lmasa, buni
o’zining hisobotida aks ettirishi lozim.
Agar mijoz korxona auditorga to’laqonli tekshiruv uchun zarur hajmdagi
hujjatlarni takdim kilmasa yoki agar auditor zarur auditorlik dalillarini to’plash
imkoniga ega bo’lmasa, uning oldida katta muammolar vujudga kelishi mumkin.
№50 «Auditorlik dalillar» nomli AFMSda ta’kidlanishicha: «Agar auditorlik
tashkilotiga xo’jalik yurituvchi subekt tomonidan mavjud hujjatlar to’la hajmda
taqdim etilmasa va u qaysidir schet va (yoki) muomala bo’yicha etarli auditorlik
dalillarini to’plash imkoniga ega bo’lmasa, auditorlik tashkiloti bu vaziyatni o’zining
hisobotida aks ettirishi lozim va salbiy auditorlik xulosasi tuzish to’g’risidagi
masalani o’rtaga qo’yishi mumkin. Demak, etishmayotgan auditorlik dalillari jiddiy
hisoblangan buxgalteriya hisoboti moddalariga taalluqli bo’lsa, auditor auditorlik
xulosasi tuzishdan rasmiy ravishda bosh tortishi va bu holni tegishli tarzda
rasmiylashtirishi lozim.
Shunday qilib, hisobot ma’lumotlarining ishonchliligi to’g’risida o’z fikrlarini
shakllantirishda, auditor auditorlik dalillar olinadigan turli manbalardan foydalanib,
auditorlik riskini pasaytirishni ko’zlaydi.
3. Auditorlik amallari va auditorlik dalillarini to’plash
Auditorlar auditorlik amallarini bajarish chog’ida daliliy ma’lumotlarni
to’playdilar. Auditorlik amali bu muayyan audit uchastkasida dalillarni olish uchun
auditor tomonidan amalga oshiriladigan ishlarning ma’lum tartibi va ketma-ketligi.
Dalillarni to’plash uchun qanday auditorlik amallari zarurligi va ularni qachon
bajarishni auditor auditorlik tekshirishlar dasturini tuzish chog’ida mustaqil hal
qiladi. O’zbekiston Respublikasining auditorlik faoliyati milliy standartlariga
muvofiq auditor quyidagilarga asosan etarli dalillarni to’plashi lozim: ichki nazorat
vositalarini tekshirish; schyotlar bo’yicha qoldiqlar va oborotlarni buxgalteriya
hisobida aks ettirishning to’g’riligini tekshirish; tahliliy amallar.
Ichki nazorat vositalarini muvofiqlik uchun tekshirish auditorlarga ichki
nazorat tizimida ko’zda tutilgan tadbirlar va amallarning samaradorligi
(samarasizligi) to’g’risida dalillar to’plashiga imkon beradi.
Schyotlar bo’yicha qoldiqlar va oborotlarning buxgalteriya hisobida to’g’ri
aks ettirilishini batafsil tekshirish muayyan muomalalarning mazmunini va
xatolarini aniqlash uchun o’rganishni nazarda tutadi. Batafsil tekshirish odatda
auditor tomonidan tekshiruv maqsadini, tanlashning rejalashtirilgan ko’lamini va
uning ob’ektlarini saralab olishni hisobga olgan holda tanlov to’plamini
shakllantirish yo’li bilan amalga oshiriladi.
Tahliliy amallar mijoz korxonaning muhim moliyaviy va iqtisodiy
ko’rsatkichlarini, kutilmagan va buxgalteriya hisobida noto’g’ri aks ettirilgan
xo’jalik muomalalarini aniqlash, shuningdek bunday xatolar va chalkashliklarning
sabablarini aniqlashni ko’zda tutadi.
To’plangan auditorlik dalillari buxgalteriya hisobining yo’lga qo’yilishini va
ichki nazorat tizimini o’rganish hamda baholash to’g’risidagi yozuvlar,
bayonnomalar, jadvallar va blankalar shaklida auditorning ishchi hujjatlarida aks
ettirilishi lozim. Ishchi hujjatlarda auditorlik amallarining rejalashtirilishi va
bajarilish natijalarini ham aks ettirish zarur. Auditorlik dalillarini to’plash ketma-
ketligini quyidagicha:
1. Auditorlik dalillarini to’plashning maqsadini shakllantirish shartnomaning
umumiy audit rejasi va auditorlik tekshiruvlar dasturiga taalluqli maqsadiga bog’liq.
Shartnomadan kelib chiqqan holda boshqa maqsadlar ham, jumladan hisobni tashkil
etishning samaradorligini baholash, to’lov layoqatini, rentabellikni va boshqalarni
bashoratlash ham aniqlanishi mumkin.
2. Tanlangan auditorlik amallari №3-«Auditni rejalashtirish» nomli AFMS ga
muvofiq auditor tomonidan auditorlik tekshiruvi dasturida ko’rsatilishi lozim. Bunda
auditorlik amallaridan qaysilarini (nazorat vositalari testi yoki mohiyatan
tekshirishlar) va qaysi uchastkalarda qo’llash maqsadga muvofiqligini aniqlash
zarur.
Etarli darajadagi va ishonarli dalillarga ega bo’lish uchun mohiyatan
o’tkaziladigan auditorlik amallari va analitik amallardan foydalaniladi. Auditor
hisob va hisobotning ma’lum bo’limlarini tekshirishda qo’llaniladigan auditorlik
amallarini batafsil bayonini dasturda aks ettirishi zarur. Bunda ayrim muomalalarni
tekshirishda qo’llaniladigan amallar mazmuni aks ettirilgan, oldindan ishlab
chiqilgan taxminiy ro’yxatlardan foydalanish mumkin.
3. Auditorlik dalillarini olish usullari (qayta hisoblash, inventarizatsiya,
xo’jalik muomalalarini hisobga olish qoidalariga rioya qilinishi, tasdiqlash, og’zaki
so’rov, hujjatlarni tekshirish, kuzatib chiqish, analitik amallar) standartda keltirilgan.
Auditor quyidagilarni aniqlaydi: muayyan vaziyatda qanday usullarni
qo’llashi; u yoki bu usulni qaysi ob’ektlarga nisbatan (aktivlar, passivlar,
majburiyatlar, sub’ektlar va hokazo) qo’llash zarurligi auditorlik amallarini qanday
ketma-ketlikda bajarishni.
Auditor tomonidan olingan dalillarning etarliligi va ishonarliligi turli amallar,
usullar va zarur dalillarni olish manbalarini muvofiqlashtirish natijasida
ta’minlanadi.
4. Auditorlik tekshiruvlari uchun axborotlarni to’plash. Buning uchun audit
dasturidagi har bir bo’lim bo’yicha normativ-savolnoma va hisob-hisobot
ma’lumotlarining zarur ro’yxati tuziladi. Normativ-savolnoma ma’lumotlar ro’yxati
asos sifatida shakllantiriladi. Auditor bu ro’yxatni tekshiruv ob’ektiga nisbatan
aniqlashtiradi. Tekshiruvda ishtirok etadigan xodimlar ushbu ro’yxatdagi
hujjatlarning mazmuni bilan tanishtirilgan bo’lishlari lozim. Tekshiruvni
boshlashdan oldin hisob-hisobot ma’lumotlari – mijoz-korxonadan talab qilib
olinadigan hujjatlar va registrlarning ro’yxatini ham tuzish zarur.
5. Auditorlik amallarni bajarish va audit jarayonida aniqlangan dalillarni
bayon qilish. Bu bosqichda auditor auditni rejalashtirish chog’ida belgilangan tanlov
hajmidan kelib chiqadi. Aniqlangan tafovutlar ularni aniqlash amallari yoki kodlari
va audit jarayonida aniqlangan dalillarning batafsil bayoni ko’rsatilgan holda ishchi
hujjatlarda ro’yxatga olinadi. Bayon qilish vaziyatdan kelib chiqqan holda, ixtiyoriy
holda bo’lishi mumkin yoki maxsus ishlab chiqilgan ishchi hujjatlar shakllarini
to’ldirish yo’li bilan amalga oshirilishi mumkin.
6. To’plangan dalillarni baholash deganda ularning audit maqsadiga erishish
va ishonchliligini aniqlashdagi rolini belgilash tushuniladi.
Dalillarni baholashda quyidagilarni aniqlash zarur: manbaning mustaqilligi,
olingan faktlar va boshqa ma’lumotlardan dalil sifatida foydalanish mumkinligi
(ya’ni buning qonunga zid emasligi); mazkur dalilning tekshiriladigan ob’ektga
taalluqliligi; tanlash hajmi va metodologiyasi. Shuningdek, mazkur dalilning ob’ekt
bo’yicha to’plangan boshqa dalillar bilan aloqadorligi; ushbu aloqadorlikning
ko’lami va tavsifi; olingan dalillarning keyingi audit jarayonida ko’llanilish
imkoniyatlari; aniqlangan tafovutlarning jiddiylik darajasi; olingan dalillar
to’plamining qaror qabul qilish uchun etarliligini ham aniqlash zarur.
Xulosa qilib aytganda, auditor moliyaviy hisobotning u yoki bu moddasi
bo’yicha jiddiy xatolar yo’qligi haqida ishonch hosil qilishi lozim.
4. Auditorlik dalillarni olish usullari.
Auditor auditorlik dalillarini to’plashda har xil usullardan foydalanadi. №50-
«Auditorlik dalillar» nomli AFMSda keltirilgan asosiy usullarning mazmunini
ko’rib chiqamiz. Bular: mijoz-korxonaning arifmetik hisob-kitob-larini tekshirish
(qayta hisoblash); inventarizatsiya; ayrim xo’jalik muomalalarini hisobga olish
qoidalariga rioya qilinishini tekshirish; tasdiqlash; xo’jalik yurituvchi sub’ekt va
mustaqil (uchinchi) tomonlar xodimlarini og’zaki so’rovdan o’tkazish; hujjatlarni
tekshirish; ko’rib chiqish; tahliliy amallar; muqobil balans tuzish kabi usullardir.
Mijoz korxonaning arifmetik hisob-kitoblarini tekshirish (qayta hisoblash)
uning mazmuni hujjatlar va buxgalteriya yozuvlarining arifmetik aniqligini
tekshirish hamda mustaqil hisob-kitoblarni bajarishdan iborat.
№50-«Auditorlik dalillar» nomli AFMSda qayta hisoblashlar tanlab amalga
oshirilishi tavsiya qilingan. Tanlash ko’lami va uning elementlari auditor tomonidan
ichki nazorat tizimining ahvolini hisobga olgan holda mustaqil aniqlanadi.
Hujjatni rasmiylashtirishdan hisobot tuzilgunga qadar ma’lumotlarni
shakllantirish ustidan o’rnatilgan samarali ichki nazorat tizimi (moddiy javobgar
shaxslarni o’zaro qarama-qarshi tekshirish, rahbariyat, bosh buxgalter va
buxgalterlar tomonidan nazorat) sodir bo’lishi mumkin bo’lgan arifmetik xatolarni,
natijada auditorlik riskni pasaytiradi.
Qo’lda to’lg’azilgan hujjatlar va hisob registrlari (ma’lumotnomalar va hisob-
kitoblar, kassa hisobotlari, bo’nak hisobotlari, hisoblashuv-to’lov vedomostlari va
boshqalar) qayta hisoblashdan o’tkaziladi.
Agar mijoz-korxonada hisob ishlari kompyuterlashtirilgan bo’lsa, dastlabki
hujjatlar va hisob registrlaridagi arifmetik hisoblashlarni tekshirish zarurati oshadi.
Bu kompyuter dasturlarini ataylab noto’g’ri tuzish va arifmetik xatolarni kompyuter
klaviaturasidan noto’g’ri kiritish bilan bog’liq bo’lishi mumkin. Arifmetik hisob-
kitoblarni tekshirish kompyuter dasturiga kiritilgan hisob-kitoblar algoritmini
nazorat qilishni taqozo etadi. Agar xo’jalik yurituvchi sub’ekt buxgalteriya hisobi
kompyuterlashtirilgan bo’lsa, hisob-kitoblarni tekshirish ham kompyuterdan
foydalangan holda amalga oshiriladi.
Inventarizatsiya–mijoz korxona mol-mulklarining mav-judligi to’g’risida aniq
ma’lumot olishga imkon beradi. Bunda barcha mol-mulklar (debitor qarzlar ham) va
kreditor qarzlar inventarizatsiya qilinishi zarur.
Xalqaro va Milliy audit standartlariga muvofiq auditorlar o’zlari
inventarizatsiya o’tkazishi shart emas, ammo uning o’tkazilishi ustidan nazorat
qilishi lozim. Bu butun ichki nazorat tizimining va ayrim nazorat vositalarining
ishonchliligini baholashga imkon beradi. Masalan, mijoz-korxonaning joriy yildagi
hisob siyosatida mol-mulklar va majburiyatlarni inventarizatsiya qilish tartibi
ko’rsatilmagan bo’lsa, shuningdek, moddiy javobgar shaxslar almashga-nida ham
yillik moliyaviy hisobotni tuzishdan oldin ham inventarizatsiya o’tkazilmagan
bo’lsa, bu hol auditorga ichki nazorat tizimining ishonchliligini past deb baholashga
asos bo’ladi. Inventarizatsiya jarayonida auditor xo’jalik muomalalarini dastlabki
hujjatlarda o’z vaqtida va sifatli ras-miylashtirilishi, moddiy javobgar shaxslar
tomonidan moddiy boyliklarning harakati to’g’risidagi hisobotlarni tuzish tartibi va
operativ hisob yuritish to’g’risida, korxonaning o’ziga tegishli va komissiyaga qabul
qilingan tovarlari hamda materallarining saqlanish tartibi to’g’risida ma’-lumot
olishi mumkin. Invetarizatsiya o’tkazish jarayonida hisobda aks ettirilmagan faktlar
aniqlanishi ham mumkin. Bu holat moddiy boyliklarni saqlash bo’yicha xizmat
ko’rsa-tish, binolarni shartnoma tuzmasdan ijaraga berish va shunga o’xshashlar
bilan bog’liq.
Auditor inventarizatsiya o’tkazilishini kuzatishda №19-«Inventarizatsiyani
tashkil etish va o’tkazish tartibi» nomli AFMS va 1054- nomli qaror hamda boshqa
me’yoriy hujjatlar talablariga rioya qilinishini tekshiradi.
Inventarizatsiya o’tkazish tartibiga ma’lum talablar qo’yiladi. Masalan, №19
BHMSga muvofiq inventarizatsiya o’tkazish chog’ida komissiya a’zolaridan
birortasining ishtirok etmasligi uning natijalarini haqiqiy emas deb hisob-lashga asos
bo’ladi. Inventarizatsiya jarayonida aniqlangan moddiy boyliklar kamomadi va
buzilishining tabiiy kamayish me’yoridan oshgan qismini hisobdan o’chirish uchun
taqdim qilingan hujjatlarga, aybdor shaxslarning yo’qligini tasdiqlaydigan tergov
yoki sud organlarining qarori, yoki etkazilgan zararni aybdor shaxsdan undirishning
rad etilishi, yoki moddiy boyliklarning buzilish faktini tasdiqlovchi texnik nazorat
bo’limi yoki tegishli maxsus tashkilotlardan olingan xulosalar ilova qilingan bo’lishi
shart.
Hisobot yilida o’tkazilgan inventarizatsiya natijalarining ma’lumotlari
korxona tomonidan maxsus dalolatnomalar, qaydnomalar va boshqa tegishli
hujjatlarda umumlashtirilishi lozim.
Inventarizatsiyaning o’tkazilishini kuzatish, shuningdek inventarizatsiya
materiallarini tahlil qilish auditorga buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimini
tashkil etilishini to’g’ri baholash imkonini beradi.
Alohida xo’jalik muomalalarini hisobga olish qoidala-riga rioya qilinishini
tekshirish bevosita ushbu ishlarning bajarilish paytida amalga oshiriladigan hisob
ishlari ustidan nazorat o’rnatishni nazarda tutadi. Auditor u yoki bu xo’jalik
muomalasining hujjatlar bilan qanday rasmiylashtirilayotganligi, hamda bunday
faktlarni hisob registrlarida aks ettirishning ketma-ketligi ustidan nazorat o’rnatishni
kuzatadi. Bu ichki nazoratning ahvoli kabi, buxgalteriya hisobini yuritish tartibiga
rioya qilinishini ham baholashga imkon beradi.
Tasdiqlash auditorlik dalili sifatida hisob-kitob va valyuta schetlaridagi, mol
etkazib beruvchilar, xaridorlar, buyurtmachilar, turli debitorlar va kreditorlar bilan
hisob-kitoblar hisobga olinadigan schetlardagi qoldiqlarning haq-qoniyligi
to’g’risidagi ma’lumotlarni olish uchun qo’llaniladi.
№50 AFMSga muvofiq: «auditorlik tashkiloti pul mablag’lari, hisob-kitoblar,
debitorlik va kreditorlik qarzlari hisobga olinadigan schetlarning qoldiqlari
to’g’risidagi ma’lumotlarning haqqoniyligini tasdiqlovchi auditorlik dalillarini
mustaqil (uchinchi) tomonlardan yozma ravishda olishi lozim». Hisob-kitob va
valyuta schetlaridagi qoldiqlar bank ko’chirmalari bilan, debitorlik va kreditorlik
qarzlarining haqqoniyligi esa taqqoslash dalolatnomalari bilan tasdiqlanadi. Hisob-
kitoblarning ahvoli, oldi-sotdi ishlarining shartlarini va shunga o’xshashlarni
tasdiqlovchi zarur ma’lumotlarni olish uchun turli tashkilotlarga so’rovlar
jo’natiladi.
Ma’lumotlarni tasdiqlash uchun jo’natiladigan so’rovlar mijoz korxona
rahbariyati nomidan tayyorlanib, unda tasdiqlovchi javobni auditorlik tashkilotiga
jo’natish so’raladi. Shunday qilib, mijoz-korxona tomonidan ma’lumotni tasdiqlash
uchun uchinchi tomonga jo’natilgan so’rovning yozma tasdigini auditorlik tashkiloti
oladi.
Zarur hollarda auditorlik tashkiloti tasdiqlatish uchun so’rov jo’natilgan
uchinchi tomon bilan bevosita aloqa o’rnatishi ham mumkin. Agar auditorlik
tashkiloti salbiy javob olsa yoki umuman javob olmasa, u holda mijoz korxona
ma’lumotlarining haqqoniyligini aniqlashtirish uchun qo’shimcha auditorlik
amallarini qo’llashi zarur.
Xodimlardan og’zaki so’rov o’tkazish – bu mijoz korxona xodimlari yoki
uchinchi shaxslardan og’zaki muloqat va javoblarni baholash yo’li bilan tasdiqlovchi
ma’lumotlarni olish usulidir. Mazkur usul auditorga ichki nazorat tizimini baholash,
risk chegaralarini aniqlash va auditorlik tenkshiruvining strategiyasini ishlab chiqish
chog’ida fikr yuritish uchun keng ko’lamdagi ma’lumotlarni beradi. Mijoz korxona
va uchinchi tomon xodimlari hamda rahbariyati orasida so’rov o’tkazish auditorlik
tekshiruvining barcha bosqichlarida amalga oshirilishi mumkin.
Auditni rejalashtirish bosqichida, xususan mijoz korxonaning holati va
biznesining kelajagi hamda ichki nazoratning tashkil etilishi to’g’risida tasavvurga
ega bo’lish zarur. Ushbu maqsadda korxona rahbariyati orasida so’rov o’tka-zilishi
mumkin. Olingan javoblarni tahlil qilish asosida tekshiruv jarayonda keyinchalik
bajarilgan auditorlik amallarining natijasida tasdiqlanadigan yoki tasdiqlanmay-
digan muayyan jihatlar bo’yicha auditorda aniq fikr shakllanadi.
Bitta manbadan olingan, ushbu ma’lumotning og’zaki tavsifdaligini e’tiborga
olgan holda, auditor qilingan xulosaga tayanishi mumkin emas, ya’ni kushimcha
dalillar tuplashi zarur. Auditorlik tekshiruvi jarayonida bevosita ijrochilar
(menejerlar, moddiy javobgar shaxslar, buxgalterlar va b. ) bilan suhbatlashib,
mansab yo’riqnomalarining aniq ijrochilariga etkazilganligini aniqlashi va shu bilan
birga ichki nazoratning ishonchliligi yoki yuzakiligi to’g’risida qo’shimcha dalillar
olishi mumkin.
№50-«Auditorlik dalillar» nomli AFMSga muvofiq og’zaki so’rov natijalari
bayonnoma yoki qisqacha konspekt ko’rinishida yozib borish zarur bo’lib, unda
so’rov o’tkazgan auditorning familiyasi, hamda so’ralgan shaxsning familiyasi,
ismi-sharifi ko’rsatilgan bo’lishi shart. Og’zaki so’rovlar o’tkazish uchun har xil
muammolar (masalan, ayrim muomalalarni uchastkalar, faoliyat turlari yoki
bo’linmalar bo’yicha hujjatlar bilan rasmiylashtirish tartibi va hujjatlar aylanishini
baholash) bo’yicha anketalar oldindan tayyorlangan bo’lishi mumkin. Auditorlik
tashkilotlari savollar ro’yxati bilan standart testlar tayyorlab, unda so’ralgan
shaxslarning javoblari ko’rsatiladi.
Javoblarning auditor tomonidan baholanishi so’rov o’tkazish jarayonining
muhim qismi bo’lib, og’zaki so’rovlar natijalari bo’yicha tayyorlangan yozma
ma’lumot auditorlik tashkilotining boshqa ishchi hujjatlariga qo’shimcha qilinadi.
Hujjatlarni
tekshirishda
auditor
ko’rib
chiqayotgan
ma’lum
hujjatning
haqqoniyligiga ishonch hosil qilishi lozim. Ushbu maqsadda buxgalteriya hisobida
ma’lum yozuvlarni tanlab olish va xo’jalik faoliyatida sodir bo’lgan faktning hisobda
aks ettirilishi kuzatib chiqiladi.
Hujjat bilan ishlashda uning kim tomonidan tuzilganligi muhim ahamiyatga
ega. Mijoz korxona tomonidan tayyorlangan va ishlov berilgan hujjatlar ichki
hujjatlar hisoblanadi. Auditorlik tashkilotiga qay darajada ishonish bunday
hujjatlarni tuzish va ishlov berish ustidan o’rnatilgan mijoz-korxona ichki nazorat
vositalarining ishonchliligiga bog’liq. Uchinchi shaxslar tomonidan tayyorlangan va
xo’jalik yurituvchi subektlarga yuborilgan tashqi hujjatlar ichki hujjatlarga
qaraganda ishonchliroq hisoblanadi.
Hujjatlarni
tekshirish
chog’ida
ularning
o’z
vaqtida
va
aniq
rasmiylashtirilganligi, majburiy rekvizitlarning mavjudligi va to’g’riligini aniqlash
ham zarur. Auditorlar hujjatlarni tekshiruvdan o’tkazishda ularning buxgalteriya
hisobi registrlariga o’z vaqtida, aniq va to’liq aks ettirilishiga ham e’tibor berishlari
kerak.
Kuzatib chiqish – bu sintetik va analitik hisob registrlarida dastlabki hujjatlar
ma’lumotlarining aks ettirilishini, ayrim dastlabki hujjatlarni tekshiradigan, yakuniy
schetlar korrespondentsiyasini topadigan va xo’jalik faoliyatining tegishli faktlari
buxgalteriya hisobida to’g’ri yoki noto’g’ri aks ettirilganligini tekshirish jarayonidir.
Kuzatib chiqish dastlabki hujjatlardan sintetik va analitik hisob registrlariga,
bosh daftarga va hisobotlarga tomon, yoki ko’p hollarda uchraydigan, teskari tomon
yo’nalishi-da amalga oshiriladi. Kuzatib chiqish, xususan, mijoz-kor-xona
hujjatlarida aks ettirilgan notipik moddalar va hodi-salarni o’rganishga imkon
beradi.
Auditor kuzatib chiqish uchun dastlabki hujjatlarni №14-«Auditorlik tanlash»
nomli AFMSga muvofiq tanlab oladi.
Tahliliy amallar deganda auditor tomonidan olingan ma’lumotlarni tahlil
qilish va baholash, g’ayrioddiy va buxgalteriya hisobida noto’g’ri aks ettirilgan
xo’jalik faoliyati faktlarini aniqlash, hamda bunday xatolar va chalkashliklar-ning
sabablarini aniqlash maqsadida tekshirilayotgan xo’jalik yurituvchi subektning
muhim moliyaviy va iqtisodiy ko’rsatkichlarini o’rganish tushuniladi.
Tahliliy amallar moliyaviy tahlilning taqqoslash, nisbatlar va koeffitsientlarni
baholash kabi elementlari va usullaridan foydalanishni nazarda tutadi.
Tahliliy amallarning eng ko’p tarqalgani taqqoslash bo’lib hisoblanadi. Bunda
quyidagilar taqqoslanadi: turli davrlar uchun schetlardagi qoldiqlar; moliyaviy
hisobot ko’rsatkichlari biznes-reja ko’rsatkichlari bilan; hisobotning har xil
moddalar bilan oldingi davrlar ma’lumotlari o’rtasidagi nisbat; xo’jalik yurituvchi
subekt moliyaviy ko’rsatkichlari iqtisodiyotning tegishli tarmogidagi o’rtacha
ko’rsatkichlar bilan; moliyaviy axborotlar nomoliyaviy axborotlar (xo’jalik
yurituvchi subektning faoliyati to’g’risidagi uning buxgalteriya hisobi tizimida
bevosita aks ettirilmaydigan ma’lumotlar) bilan.
Tahliliy amallar hisob va hisobot ma’lumotlarini ko’rsatkichlar orasidagi
o’zaro bog’liqliklarni o’rganish, hisobot ma’lumotlarini va ularning o’zgarish
tendentsiyalarini taqqoslash, hisobot moddalari va ko’rsatkichlarining keskin farq
qilish sabablarini o’rganishni nazarda tutadi. Masalan, asosiy vositalar qiymatining
ko’payishi odatda amortizatsiya summalarining ko’payishiga ham olib keladi.
Nomuvofiqlik aniqlanganda auditor tegishli dalillarni topishi lozim. Aytaylik, asosiy
vositalar kirimini tekshirib mijoz-tashkilot mazkur aktivlarni byudjetdan
moliyalashtirish hisobiga sovg’a shartnomasi bo’yicha olganligini aniqladi. Bunday
obektlar bo’yicha esa amortizatsiya hisoblanmaydi. Shunday qilib aniqlangan
nomuvofiqlikka auditor tomonidan qoniqarli isbot topilgan.
Tahliliy amallar auditni rejalashtirish chog’ida, tekshiruv jarayonida va uni
yakunlash bosqichida qo’llaniladi. Auditni rejalashtirish chog’ida tahliliy amallarni
qo’llash, masalan, balans strukturasini aniqlash, eng jiddiy moddalarni va moddalar
nisbatidagi kabi, boshqa davrlar bilan solishtirish bo’yicha ham o’zgarishlarni
aniqlashga imkon beradi. Bu axborotlar risk zonasini aniqlash va boshqa auditorlik
amallarini rejalashtirish chog’ida qo’llaniladi. Xususan, auditor hisobotni dastlabki
tahlil qilish ma’lumotlariga ko’ra qaysi hisobot moddalarini puxta tekshiruvdan
o’tkazish zarurligini hal qiladi. Hisobotda uchraydigan xatolar zonasi mijoz-
korxonaning joriy davrdagi dastlabki ma’lumotlari va o’tgan yillardagi shunga
o’xshash ma’lumotlar yoki taqqoslash uchun ishlatilgan boshqa axborotlar o’rtasida
keskin farqlarni topish yo’li bilan aniqlanishi mumkin. Keskin tafovutlarning
ehtimoldan holi bo’lmagan sabablaridan biri hisob va hisobotda ataylab yoki
bilmasdan yo’l qo’yilgan xatolar bo’lishi mumkin.
Auditorlik tekshiruvlar chog’ida tahliliy amallar buxgalteriya hisobi
ma’lumotlarini haqiqiy ma’lumotlar yoki auditor tomonidan hisoblab chiqilgan
summalari bilan taqqoslash orqali ham qo’llanilishi mumkin.
Auditning yakunlovchi bosqichida tahliliy amallarni qo’llash hisob va
hisobotdagi aniqlangan nomuvofiqliklarga qo’-shimcha dalillar olish, hamda ushbu
nomuvofiqliklarning hisobot ishonchliligiga ta’sirini aniqlashga ham imkon beradi.
Haqiqatga yaqin tahliliy amallardan biri balans hisob-kitoblari hisoblanadi.