AUDITORLIK TANLASH

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

43,9 KB


 
 
 
 
 
 
AUDITORLIK TANLASH 
 
 
REJA: 
1.Auditorlik tanlash haqida umumiy tushuncha va uning mohiyati 
2.Auditorlik tanlash usullari, tanlash uslubini shakllantirish, tanlash risklari va 
natijalarini baholash 
3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va umumlashtirlgan 
dasturiy ta’minot sharhi 
4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar 
5.Tanlashning statistik va nostatistik turlari 
 
 
Tayanch so’z va iboralar:Auditorlik tanlash, reprezentativ tanlash, statistik 
tanlash, tasodifiy tanlash, ichki nazorat tizimi, ichki audit bo’limi, tanlashdagi 
xatolar, auditor etikasi va tajribasi, mos kelishini tanlab tekshirish, mohiyatan tanlab 
tekshirish, yoppasiga tekshirish, tekshiruv ob’ektlari. 
Korxonadagi buxgalteriya hisobi va ichki nazorat ahvolining auditor 
tomonidan to’g’ri baholanishi uning barcha keyingi ishlari muvaffaqiyatining 
garovidir. Chunki, auditorda mijoz hisobotini o’rganish va xodimlar bilan suhbat 
o’tkazish natijasida, hisobot to’g’ri va ishonchli birlamchi ma’lumotlar asosida 
tuzilganligiga mutlaqo ishonch hosil bo’lsa, u dastlabki hujjatlar va hisob 
registrlarini tanlab tekshiruvdan o’tkazishi mumkin.  
Aks holda, auditor birlamchi ma’lumotlarning to’g’ri rasmiylashtirilganligi, 
buxgalteriya xodimlarining bilim darajasi va ichki nazoratning tashkil etilishiga 
qoniqish hosil qilmasa, u juda puxta, odatda, yoppasiga tekshiruv o’tkazishi lozim.  
Korxonaning butun moliya-xo’jalik faoliyatini yoppasiga tekshirish juda 
sermehnat ishdir. Ammo, auditor kasb etikasining me’yorlariga muvofiq mijoz-
korxona moliyaviy hisobotining ishonchli (ishonchsiz) ligiga to’la ishonch hosil qi-
AUDITORLIK TANLASH REJA: 1.Auditorlik tanlash haqida umumiy tushuncha va uning mohiyati 2.Auditorlik tanlash usullari, tanlash uslubini shakllantirish, tanlash risklari va natijalarini baholash 3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va umumlashtirlgan dasturiy ta’minot sharhi 4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar 5.Tanlashning statistik va nostatistik turlari Tayanch so’z va iboralar:Auditorlik tanlash, reprezentativ tanlash, statistik tanlash, tasodifiy tanlash, ichki nazorat tizimi, ichki audit bo’limi, tanlashdagi xatolar, auditor etikasi va tajribasi, mos kelishini tanlab tekshirish, mohiyatan tanlab tekshirish, yoppasiga tekshirish, tekshiruv ob’ektlari. Korxonadagi buxgalteriya hisobi va ichki nazorat ahvolining auditor tomonidan to’g’ri baholanishi uning barcha keyingi ishlari muvaffaqiyatining garovidir. Chunki, auditorda mijoz hisobotini o’rganish va xodimlar bilan suhbat o’tkazish natijasida, hisobot to’g’ri va ishonchli birlamchi ma’lumotlar asosida tuzilganligiga mutlaqo ishonch hosil bo’lsa, u dastlabki hujjatlar va hisob registrlarini tanlab tekshiruvdan o’tkazishi mumkin. Aks holda, auditor birlamchi ma’lumotlarning to’g’ri rasmiylashtirilganligi, buxgalteriya xodimlarining bilim darajasi va ichki nazoratning tashkil etilishiga qoniqish hosil qilmasa, u juda puxta, odatda, yoppasiga tekshiruv o’tkazishi lozim. Korxonaning butun moliya-xo’jalik faoliyatini yoppasiga tekshirish juda sermehnat ishdir. Ammo, auditor kasb etikasining me’yorlariga muvofiq mijoz- korxona moliyaviy hisobotining ishonchli (ishonchsiz) ligiga to’la ishonch hosil qi-
 
 
lishi yoki u to’g’risida fikr bildirishdan bosh tortishi lozim.  
Agar tekshiriladigan ob’ektlarining soni statistik tanlash usullarini talab 
qilmaydigan darajada kam bo’lsa, yoki auditorlik tanlash usulini qo’llash yoppasiga 
tekshiruv o’tkazishga qaraganda samarasiz bo’lsa, auditorlik tashkiloti buxgalteriya 
hisobidagi qoldiqlarni va muomalalarning schyotlarda aks ettirilishini yoki nazorat 
tizimi vositalarini yoppasiga tekshiruvdan o’tkazishi mumkin.  
Auditor ko’p hollarda mijoz hisobotining ishonchliligiga o’rtacha darajada 
ishonch hosil qiladi. Bu ayrim hisob bo’limlari bo’yicha hisob yaxshi tashkil 
etilganligi, 
malakali 
mutaxassislar 
tomonidan 
amalga 
oshirilayotganligi, 
avtomatlashtirilayotganligi bosh buxgalter va yondosh hisob bo’linma-lari 
tomonidan ichki nazoratning yaxshi yo’lga qo’yilganligi bilan, boshqalari bo’yicha 
esa bunga teskari ahvol vujudga kelganligi bilan izohlanishi mumkin. Aynan hisobot 
ko’rsatkichlariga nisbatan ishonch hosil qilish darajasi o’rtacha bo’lganda auditorlik 
tanlash usullarini qo’llash zarur.  
Auditorlik tanlash – bu alohida hujjatlar, yozuvlar va hokazolar ko’rinishidagi 
tekshiriladigan to’plamni shakllantirish uchun ma’lum qoidalar asosida tanlab 
olingan elementlardir.  
Auditning xalqaro amaliyotida auditorlik tanlash №530-«Auditorlik tanlash» 
(Audit Sampling) nomli xalqaro standartga muvofiq amalga oshiriladi. Bizning 
mamlakatda esa, auditorlik tanlash ishlari №14-«Auditorlik tanlash» nomli 
Auditorlik faoliyatining milliy standarti (AFMS) asosida bajariladi. Shuning uchun 
ushbu standartga batafsilroq to’xtalib o’tamiz. Standartning maqsadi auditorlik 
tashkiloti uchun tekshiriladigan to’plamdan ma’lumotlarni tanlab olish va shu tarzda 
olingan axborotlarning natijalarini baholash qoidalarini o’rnatishdan iborat.  
O’tkazilgan audit natijalari bo’yicha rasmiy auditorlik xulosasi berishni 
ko’zda tutadigan auditorlik tekshiruvlarini o’tkazishda, «tavsiya tavsifiga ega» deb 
ko’rsatilgan qoidalardan tashqari barcha auditorlik tashkilotlari uchun majburiy 
hisoblanadi.  
Tanlab tekshirish ikki turli bo’lishi mumkin: 
1. 
Muvofiq (mos) kelishni tanlab tekshirish 
2. 
Mohiyatan tanlab tekshirish.  
Muvofiqlikni tanlab tekshirishning vazifalari. Tekshiriladigan hisobot davri
lishi yoki u to’g’risida fikr bildirishdan bosh tortishi lozim. Agar tekshiriladigan ob’ektlarining soni statistik tanlash usullarini talab qilmaydigan darajada kam bo’lsa, yoki auditorlik tanlash usulini qo’llash yoppasiga tekshiruv o’tkazishga qaraganda samarasiz bo’lsa, auditorlik tashkiloti buxgalteriya hisobidagi qoldiqlarni va muomalalarning schyotlarda aks ettirilishini yoki nazorat tizimi vositalarini yoppasiga tekshiruvdan o’tkazishi mumkin. Auditor ko’p hollarda mijoz hisobotining ishonchliligiga o’rtacha darajada ishonch hosil qiladi. Bu ayrim hisob bo’limlari bo’yicha hisob yaxshi tashkil etilganligi, malakali mutaxassislar tomonidan amalga oshirilayotganligi, avtomatlashtirilayotganligi bosh buxgalter va yondosh hisob bo’linma-lari tomonidan ichki nazoratning yaxshi yo’lga qo’yilganligi bilan, boshqalari bo’yicha esa bunga teskari ahvol vujudga kelganligi bilan izohlanishi mumkin. Aynan hisobot ko’rsatkichlariga nisbatan ishonch hosil qilish darajasi o’rtacha bo’lganda auditorlik tanlash usullarini qo’llash zarur. Auditorlik tanlash – bu alohida hujjatlar, yozuvlar va hokazolar ko’rinishidagi tekshiriladigan to’plamni shakllantirish uchun ma’lum qoidalar asosida tanlab olingan elementlardir. Auditning xalqaro amaliyotida auditorlik tanlash №530-«Auditorlik tanlash» (Audit Sampling) nomli xalqaro standartga muvofiq amalga oshiriladi. Bizning mamlakatda esa, auditorlik tanlash ishlari №14-«Auditorlik tanlash» nomli Auditorlik faoliyatining milliy standarti (AFMS) asosida bajariladi. Shuning uchun ushbu standartga batafsilroq to’xtalib o’tamiz. Standartning maqsadi auditorlik tashkiloti uchun tekshiriladigan to’plamdan ma’lumotlarni tanlab olish va shu tarzda olingan axborotlarning natijalarini baholash qoidalarini o’rnatishdan iborat. O’tkazilgan audit natijalari bo’yicha rasmiy auditorlik xulosasi berishni ko’zda tutadigan auditorlik tekshiruvlarini o’tkazishda, «tavsiya tavsifiga ega» deb ko’rsatilgan qoidalardan tashqari barcha auditorlik tashkilotlari uchun majburiy hisoblanadi. Tanlab tekshirish ikki turli bo’lishi mumkin: 1. Muvofiq (mos) kelishni tanlab tekshirish 2. Mohiyatan tanlab tekshirish. Muvofiqlikni tanlab tekshirishning vazifalari. Tekshiriladigan hisobot davri
 
 
ichida ichki nazorat me’yorlarining tez-tez buzilib turishini aniqlashdan iborat. 
Bunga korxona rahbariyatining chetdan sotib olingan tovar-moddiy zahiralar va chet 
tashkilotlar xizmatlari uchun taqdim etilgan schet-fakturalarni to’lashga ruxsat 
etishi, korxonaga sotib olinayotgan tovar-moddiy zahiralar-ni nomlari, miqdori va 
sifati bo’yicha ularning tegishli hujjatlari bilan solishtirishi misol bo’ladi.  
Mohiyatan tanlab tekshirishning vazifasi ichki nazoratning buzilishini qiymat 
ifodasida o’lchashdan iborat. Mohiyatan tanlab tekshirish miqdoriy tanlab tekshirish 
deb ham ataladi. Bunga buxgalteriya hisobi schyotlarining qoldiqlari-ni, dastlabki 
hujjatlardagi yozuvlarni tasdiqlash, uchinchi shaxslardan tasdiqlar olish, xo’jalik 
faoliyati ko’rsatkichlarini tahlil qilish misol bo’ladi.  
Buxgalteriya hisobotining muayyan bo’limini tekshiruvdan o’tkazish tartibini 
ishlab chiqishda auditorlik tashkiloti tekshiruv maqsadlarini va ushbu maqsadga 
erishishni ta’minlaydigan auditorlik amallarini aniqlaydi. So’ngra auditor 
ehtimoldan holi bo’lmagan xatolarni aniqlashi, to’plash talab qilinadigan zarur dalil-
isbotlarni baholashi va shunga asosan ko’rib chiqiladigan ma’lumotlar to’plamini 
aniqlashi zarur. Bu to’plam ma’lum tarzda identifikatsiyalanadigan birliklar 
yig’indisidan tashkil topishi mumkin. Auditorlik tashkiloti to’plam elementlarini 
tanlashni, audit o’tkazishdan qo’yilgan maqsadga erishishga imkon beruvchi, eng 
samarali va tejamli tarzda o’tkazadi.  
Har qanday tanlab tekshirish quyidagilarni o’z ichiga oladi: 
- tanlash ko’lami; 
- kuzatish birligi; 
- tanlash birligi; 
- tanlash uslublari; 
- saylab olish hajmi; 
- salmoqli (reprezentativ) tanlash; 
- tanlangan ma’lumotlarni tekshiriladigan to’plamga tadbiq qilish.  
Tekshiruv maqsadlariga erishish uchun tegishli tekshiriladigan to’plamni 
aniqlash zarur. Chunki, tanlash asosida qilinadigan xulosa aynan shu to’plamga 
taalluqli bo’ladi.  
Tekshiriladigan to’plam – bu ma’lum elementlar yig’indisidir. Auditda 
buxgalteriya yozuvlari (provodkalari), moddalar, yozuvlar to’plam elementlari
ichida ichki nazorat me’yorlarining tez-tez buzilib turishini aniqlashdan iborat. Bunga korxona rahbariyatining chetdan sotib olingan tovar-moddiy zahiralar va chet tashkilotlar xizmatlari uchun taqdim etilgan schet-fakturalarni to’lashga ruxsat etishi, korxonaga sotib olinayotgan tovar-moddiy zahiralar-ni nomlari, miqdori va sifati bo’yicha ularning tegishli hujjatlari bilan solishtirishi misol bo’ladi. Mohiyatan tanlab tekshirishning vazifasi ichki nazoratning buzilishini qiymat ifodasida o’lchashdan iborat. Mohiyatan tanlab tekshirish miqdoriy tanlab tekshirish deb ham ataladi. Bunga buxgalteriya hisobi schyotlarining qoldiqlari-ni, dastlabki hujjatlardagi yozuvlarni tasdiqlash, uchinchi shaxslardan tasdiqlar olish, xo’jalik faoliyati ko’rsatkichlarini tahlil qilish misol bo’ladi. Buxgalteriya hisobotining muayyan bo’limini tekshiruvdan o’tkazish tartibini ishlab chiqishda auditorlik tashkiloti tekshiruv maqsadlarini va ushbu maqsadga erishishni ta’minlaydigan auditorlik amallarini aniqlaydi. So’ngra auditor ehtimoldan holi bo’lmagan xatolarni aniqlashi, to’plash talab qilinadigan zarur dalil- isbotlarni baholashi va shunga asosan ko’rib chiqiladigan ma’lumotlar to’plamini aniqlashi zarur. Bu to’plam ma’lum tarzda identifikatsiyalanadigan birliklar yig’indisidan tashkil topishi mumkin. Auditorlik tashkiloti to’plam elementlarini tanlashni, audit o’tkazishdan qo’yilgan maqsadga erishishga imkon beruvchi, eng samarali va tejamli tarzda o’tkazadi. Har qanday tanlab tekshirish quyidagilarni o’z ichiga oladi: - tanlash ko’lami; - kuzatish birligi; - tanlash birligi; - tanlash uslublari; - saylab olish hajmi; - salmoqli (reprezentativ) tanlash; - tanlangan ma’lumotlarni tekshiriladigan to’plamga tadbiq qilish. Tekshiruv maqsadlariga erishish uchun tegishli tekshiriladigan to’plamni aniqlash zarur. Chunki, tanlash asosida qilinadigan xulosa aynan shu to’plamga taalluqli bo’ladi. Tekshiriladigan to’plam – bu ma’lum elementlar yig’indisidir. Auditda buxgalteriya yozuvlari (provodkalari), moddalar, yozuvlar to’plam elementlari
 
 
sifatida tanlab olinib, ushbu tanlash ular haqida ma’lumot berishi lozim.  
Tekshiriladigan to’plamni shakllantirish uchun mijoz-korxonaning barcha 
hujjatlari turli belgilar – hujjatlar turi, moddiy javobgar shaxslar, vaqtinchalik 
izchilligi va boshqalar bo’yicha ma’lumotlar o’xshash bo’laklarga bo’lib chiqiladi. 
Masalan, auditor ma’lum summadan yuqori debitor qarzlar haqidagi axborotlarni 
to’playdigan bo’lsa, u holda debitorlar bilan hisob-kitoblarga taalluqli bo’lgan, 
ammo belgilangan (shart qilib qo’yil-gan) summadan kam bo’lmagan barcha 
buxgalteriya hujjatlari, yozuvlar va hokazolar to’plami tekshiriladigan to’plam 
bo’lib hisoblanadi.  
Bunday turdagi tanlovda tanlash birligi kuzatish birligi bilan mos keladi. Bu 
mijoz korxonasida tayyorlangan yoki mijozning uchinchi shaxslardan olgan 
hujjatlaridir. Tanlash birligi va kuzatish birligi bir-biridan farq qiladi. Kuzatish 
birligi auditorlik tekshiruvida shartli qabul qilingan. Buxgalteriya hisobining har 
qanday bo’limi yoki sohasi, xo’jalik muomalalarining turi kuzatish birligi bo’lishi 
mumkin. Bitta kuzatish birligi ichida har xil tanlash birliklari bo’lishi mumkin. 
Tanlash birligi sifatida eng batafsil element aniqlanganda tanlov samaradorligi  
oshadi. Ammo, bunda ushbu element albatta tekshiriladigan bo’lishi shart.  
 
2. Auditorlik tanlash usullari, tanlash uslubini shakllantirish, tanlash 
risklari va natijalarini baholash 
Auditni rejalashtirish bosqichida aniqlangan muhimlik va auditorlik riskining 
katta-kichikligiga bog’liq holda auditorlik tanlash jarayoni qay tarzda amalga 
oshirilishini aniqlash zarur. Ushbu jarayonni amalga oshirish №14-«Audi-torlik 
tanlash» nomli AFMSga muvofiq tartibga solinadi. Xususan, ushbu standartda 
auditorlik tanlash maqsadi, mohiyati va usullari; tanlash tamoyillari, tanlash risklari 
va natijalarini baholash masalalari bayon etilgan. Auditorlik tanlash tekshiriladigan 
to’plam ob’ektlarining 100 %dan kam qismiga nisbatan auditorlik amallarini 
qo’llash maqsadida o’tkaziladi. Tekshiriladigan to’plam deganda schyotlarning 
qoldiqlarini yoki muomalalarni tashkil etuvchi, schyotlar bo’yicha oborotlarni 
tashkil etuvchi butun tekshiriladigan to’plam haqida fikr shakllantirishga imkon 
beradigan auditorlik dalil-isbotlarni to’plash uchun zarur bo’ladigan elementlar 
tushuniladi.
sifatida tanlab olinib, ushbu tanlash ular haqida ma’lumot berishi lozim. Tekshiriladigan to’plamni shakllantirish uchun mijoz-korxonaning barcha hujjatlari turli belgilar – hujjatlar turi, moddiy javobgar shaxslar, vaqtinchalik izchilligi va boshqalar bo’yicha ma’lumotlar o’xshash bo’laklarga bo’lib chiqiladi. Masalan, auditor ma’lum summadan yuqori debitor qarzlar haqidagi axborotlarni to’playdigan bo’lsa, u holda debitorlar bilan hisob-kitoblarga taalluqli bo’lgan, ammo belgilangan (shart qilib qo’yil-gan) summadan kam bo’lmagan barcha buxgalteriya hujjatlari, yozuvlar va hokazolar to’plami tekshiriladigan to’plam bo’lib hisoblanadi. Bunday turdagi tanlovda tanlash birligi kuzatish birligi bilan mos keladi. Bu mijoz korxonasida tayyorlangan yoki mijozning uchinchi shaxslardan olgan hujjatlaridir. Tanlash birligi va kuzatish birligi bir-biridan farq qiladi. Kuzatish birligi auditorlik tekshiruvida shartli qabul qilingan. Buxgalteriya hisobining har qanday bo’limi yoki sohasi, xo’jalik muomalalarining turi kuzatish birligi bo’lishi mumkin. Bitta kuzatish birligi ichida har xil tanlash birliklari bo’lishi mumkin. Tanlash birligi sifatida eng batafsil element aniqlanganda tanlov samaradorligi oshadi. Ammo, bunda ushbu element albatta tekshiriladigan bo’lishi shart. 2. Auditorlik tanlash usullari, tanlash uslubini shakllantirish, tanlash risklari va natijalarini baholash Auditni rejalashtirish bosqichida aniqlangan muhimlik va auditorlik riskining katta-kichikligiga bog’liq holda auditorlik tanlash jarayoni qay tarzda amalga oshirilishini aniqlash zarur. Ushbu jarayonni amalga oshirish №14-«Audi-torlik tanlash» nomli AFMSga muvofiq tartibga solinadi. Xususan, ushbu standartda auditorlik tanlash maqsadi, mohiyati va usullari; tanlash tamoyillari, tanlash risklari va natijalarini baholash masalalari bayon etilgan. Auditorlik tanlash tekshiriladigan to’plam ob’ektlarining 100 %dan kam qismiga nisbatan auditorlik amallarini qo’llash maqsadida o’tkaziladi. Tekshiriladigan to’plam deganda schyotlarning qoldiqlarini yoki muomalalarni tashkil etuvchi, schyotlar bo’yicha oborotlarni tashkil etuvchi butun tekshiriladigan to’plam haqida fikr shakllantirishga imkon beradigan auditorlik dalil-isbotlarni to’plash uchun zarur bo’ladigan elementlar tushuniladi.
 
 
Auditorlik tanlash uslubini shakllantirish uchun auditorlik tashkiloti 
moliyaviy hisobotning muayyan bo’limini, tekshiriladigan to’plamni tekshirish 
tartibini aniqlashi lozim. Tekshiriladigan element ushbu to’plamdan tanlab olinadi.  
Tanlov o’tkazishda auditorlik tashkiloti o’rganiladigan butun to’plamni 
alohida guruhlar (quyi to’plamlar)ga bo’lishi mumkin. Ushbu guruhlar elementlari 
bir-biriga o’xshaydi. To’plamni bo’laklash mezonlari, uning qaysi guruhga tegishli 
ekanligini aniq ko’rsata oladigan bo’lishi lozim. Ushbu amal stratifikatsiya deb 
nomlanib, ma’lumotlarning tarqoqligini pasaytiradi. Bu esa o’z nav-batida auditor 
ishini engillashtirishi mumkin.  
Auditorlik tanlashga qo’yiladigan muhim talablardan biri- reprezentativlik, 
ya’ni tekshiriladigan to’plamning barcha elementlaridan teng miqdorda tanlanish 
ehtimolining ta’minlanishidir. Auditorlik tashkiloti ushbu talabni ta’minlash uchun 
quyidagi statistik usullarning birortasidan foydalanishi mumkin: 
1) 
Tasodifiy tanlash. Tasodifiy sonlar jadvali bo’yi-cha o’tkazilishi 
mumkin.  
2) 
Sistematik tanlash. Bunda elementlar tasodifan tanlangan ma’lum bir 
sondan boshlab, har bir doimiy –intervaldan tanlab olinadi. Interval yoki to’plam 
elementlarining soniga qarab, yoki ularning qiymatiga qarab tuziladi. Masalan, 
mazkur toifadagi hujjatlarning har o’ninchisini o’rganish yoki elementlar to’plami 
qiymatidan saldo yoki oborotni shakllantiradigan yuz ming (yoki million) so’mlik 
qiymat ifodalangan hujjat tanlanadi.  
3) 
Uyg’unlashgan tanlash. Tasodifiy va sistematik tanlash usullaridan 
tarkib topgan uyg’unlik ko’rinishida bo’ladi.  
Auditorlik tanlash masalasiga nazariy jihatdan yondashilganda, hatto ushbu 
maqsad uchun tanlash uslubini ishlab chiqadigan matematiklar mehnati talab 
qilinsada, yuqorida keltirilgan tanlash usullaridan istalgan birini qo’llash uncha 
murakkab ko’rinmaydi. Murakkablik tanlash jarayonini bevosita amaliyotda bajarish 
chog’ida vujudga keladi.  
Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash har biridagi elementlar 
o’xshash xossalarga ega bo’lgan to’plamlar (quyi to’plamlar)ga nisbatan 
qo’llanganda samarali bo’lishi mumkin. Masalan, bu mahsulot (ish, xizmat) larni 
sotish cho-g’ida xaridorlarga taqdim etiladigan schyot-fakturalarni tekshirishda
Auditorlik tanlash uslubini shakllantirish uchun auditorlik tashkiloti moliyaviy hisobotning muayyan bo’limini, tekshiriladigan to’plamni tekshirish tartibini aniqlashi lozim. Tekshiriladigan element ushbu to’plamdan tanlab olinadi. Tanlov o’tkazishda auditorlik tashkiloti o’rganiladigan butun to’plamni alohida guruhlar (quyi to’plamlar)ga bo’lishi mumkin. Ushbu guruhlar elementlari bir-biriga o’xshaydi. To’plamni bo’laklash mezonlari, uning qaysi guruhga tegishli ekanligini aniq ko’rsata oladigan bo’lishi lozim. Ushbu amal stratifikatsiya deb nomlanib, ma’lumotlarning tarqoqligini pasaytiradi. Bu esa o’z nav-batida auditor ishini engillashtirishi mumkin. Auditorlik tanlashga qo’yiladigan muhim talablardan biri- reprezentativlik, ya’ni tekshiriladigan to’plamning barcha elementlaridan teng miqdorda tanlanish ehtimolining ta’minlanishidir. Auditorlik tashkiloti ushbu talabni ta’minlash uchun quyidagi statistik usullarning birortasidan foydalanishi mumkin: 1) Tasodifiy tanlash. Tasodifiy sonlar jadvali bo’yi-cha o’tkazilishi mumkin. 2) Sistematik tanlash. Bunda elementlar tasodifan tanlangan ma’lum bir sondan boshlab, har bir doimiy –intervaldan tanlab olinadi. Interval yoki to’plam elementlarining soniga qarab, yoki ularning qiymatiga qarab tuziladi. Masalan, mazkur toifadagi hujjatlarning har o’ninchisini o’rganish yoki elementlar to’plami qiymatidan saldo yoki oborotni shakllantiradigan yuz ming (yoki million) so’mlik qiymat ifodalangan hujjat tanlanadi. 3) Uyg’unlashgan tanlash. Tasodifiy va sistematik tanlash usullaridan tarkib topgan uyg’unlik ko’rinishida bo’ladi. Auditorlik tanlash masalasiga nazariy jihatdan yondashilganda, hatto ushbu maqsad uchun tanlash uslubini ishlab chiqadigan matematiklar mehnati talab qilinsada, yuqorida keltirilgan tanlash usullaridan istalgan birini qo’llash uncha murakkab ko’rinmaydi. Murakkablik tanlash jarayonini bevosita amaliyotda bajarish chog’ida vujudga keladi. Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash har biridagi elementlar o’xshash xossalarga ega bo’lgan to’plamlar (quyi to’plamlar)ga nisbatan qo’llanganda samarali bo’lishi mumkin. Masalan, bu mahsulot (ish, xizmat) larni sotish cho-g’ida xaridorlarga taqdim etiladigan schyot-fakturalarni tekshirishda
 
 
qo’llanilishi mumkin. Chunki, schyot-fakturalar yagona shaklga ega, bitta faylda 
saqlanadi va ketma-ket tartib raqami beriladi. Ammo, mol etkazib beruvchilardan 
olingan schet-fakturalarni tekshirishda, ularning mol etkazib beruvchilar tomonidan 
raqamlanishi va tartib raqamlari kelib tushish tartibiga mos kelmasligi bilan bog’liq 
muammolar yuzaga keladi. Bu holda auditor, agar statistik tanlash usullarini 
qo’llamoqchi bo’lsa, tekshiriladigan to’plamdagi barcha schet-fakturalarni o’zi 
raqamlab chiqishi mumkin (faqat tekshiruv maqsadida). Ko’p hollarda esa mijoz-
korxonadagi hujjatlar aylanish grafigining tuzilish printsipi statistik tanlashni to’g’ri 
amalga oshirishga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Chunki, hujjatlarni arxivga topshirishda 
stratifikatsiyalashni amalga oshirishga imkon beradigan bir xillik buziladi.  
Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash ko’proq mijoz-korxonada 
buxgalteriya hisobi kompyuterlashgan sharoitda samara beradi. Bu holda 
tekshirishning kompyuterlashgan vositalaridan foydalanish imkoni bo’ladi.  
Tekshiriladigan to’plamdagi elementlar soni statistik usullarni qo’llash samara 
bermaydigan darajada kam, yoki statistik usullarni qo’llash yoppasiga tekshirishdan 
ko’ra samarasiz bo’lishi mumkin. Bunday hollarda auditorlik tashkiloti buxgalteriya 
hisobi schetlarida qoldiq va oborotlarning to’g’ri aks ettirilganligini yoki nazorat 
tizimini yoppasiga tekshiradi. Amaliyotda ko’p hollarda tekshiriladigan bosh 
to’plamni 100% to’liq tekshirish imkoni yo’q yoki maqsadga muvofiq bo’lmaydi. 
Bunda tekshiriladigan elementlarni tanlash auditorlarning kasb mahoratiga tayangan 
holda amalga oshiriladigan nostatistik usullar qo’llaniladi. Tanlash ko’lami 
muhimlik darajasiga bog’liq bo’lishi kerak, ya’ni muhimlik darajasi qanchalik past 
bo’lsa, zarur bo’ladigan tanlash ko’lami shuncha yuqori bo’ladi.  
Har qanday tanlash (statistik yoki nostatistik) uchun auditorlik tashkiloti 
quyidagilarni bajarishi lozim: 
 
tanlashga tushgan har bir xatoni tahlil qilish; 
 
tanlash jarayonida olingan natijalarni barcha tekshiriladigan to’plamga 
tarqatish (ekstrapolyatsiya); 
 
tanlash risklarini baholash.  
Tanlovga tushgan xatolarni tahlil qilishda auditorlik tashkiloti birinchi 
navbatda ularning tavsifini aniqlashi lozim.  
Auditorlik tanlash jarayonida olingan natijalarni auditorlik tashkiloti barcha
qo’llanilishi mumkin. Chunki, schyot-fakturalar yagona shaklga ega, bitta faylda saqlanadi va ketma-ket tartib raqami beriladi. Ammo, mol etkazib beruvchilardan olingan schet-fakturalarni tekshirishda, ularning mol etkazib beruvchilar tomonidan raqamlanishi va tartib raqamlari kelib tushish tartibiga mos kelmasligi bilan bog’liq muammolar yuzaga keladi. Bu holda auditor, agar statistik tanlash usullarini qo’llamoqchi bo’lsa, tekshiriladigan to’plamdagi barcha schet-fakturalarni o’zi raqamlab chiqishi mumkin (faqat tekshiruv maqsadida). Ko’p hollarda esa mijoz- korxonadagi hujjatlar aylanish grafigining tuzilish printsipi statistik tanlashni to’g’ri amalga oshirishga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Chunki, hujjatlarni arxivga topshirishda stratifikatsiyalashni amalga oshirishga imkon beradigan bir xillik buziladi. Auditorlik tanlashda statistik usullarni qo’llash ko’proq mijoz-korxonada buxgalteriya hisobi kompyuterlashgan sharoitda samara beradi. Bu holda tekshirishning kompyuterlashgan vositalaridan foydalanish imkoni bo’ladi. Tekshiriladigan to’plamdagi elementlar soni statistik usullarni qo’llash samara bermaydigan darajada kam, yoki statistik usullarni qo’llash yoppasiga tekshirishdan ko’ra samarasiz bo’lishi mumkin. Bunday hollarda auditorlik tashkiloti buxgalteriya hisobi schetlarida qoldiq va oborotlarning to’g’ri aks ettirilganligini yoki nazorat tizimini yoppasiga tekshiradi. Amaliyotda ko’p hollarda tekshiriladigan bosh to’plamni 100% to’liq tekshirish imkoni yo’q yoki maqsadga muvofiq bo’lmaydi. Bunda tekshiriladigan elementlarni tanlash auditorlarning kasb mahoratiga tayangan holda amalga oshiriladigan nostatistik usullar qo’llaniladi. Tanlash ko’lami muhimlik darajasiga bog’liq bo’lishi kerak, ya’ni muhimlik darajasi qanchalik past bo’lsa, zarur bo’ladigan tanlash ko’lami shuncha yuqori bo’ladi. Har qanday tanlash (statistik yoki nostatistik) uchun auditorlik tashkiloti quyidagilarni bajarishi lozim:  tanlashga tushgan har bir xatoni tahlil qilish;  tanlash jarayonida olingan natijalarni barcha tekshiriladigan to’plamga tarqatish (ekstrapolyatsiya);  tanlash risklarini baholash. Tanlovga tushgan xatolarni tahlil qilishda auditorlik tashkiloti birinchi navbatda ularning tavsifini aniqlashi lozim. Auditorlik tanlash jarayonida olingan natijalarni auditorlik tashkiloti barcha
 
 
tekshiriladigan to’plamga tarqatishi lozim. Natijalarni butun to’plamga tarqatish 
uslublari turlicha bo’lishi mumkin, ammo hamma vaqt tanlovning tuzilish 
uslublariga mos kelishi kerak. Agar tekshiriladigan to’plam quyi to’plamlarga 
bo’laklangan bo’lsa, u holda natijalarni tarqatish ularning har biri bo’yicha amalga 
oshiriladi.  
Auditorlik tashkiloti tanlov hajmi (ko’lami)ni aniqlash chog’ida tanlash 
risklarini, yo’l qo’yiladigan va kutiladigan xatolarni aniqlashi lozim.  
Tanlash riskining mazmuni shundan iboratki, tanlab olingan ma’lumotlar 
asosida tuzilgan, ma’lum masalaga doir auditorning fikri xuddi shu masalaning o’zi 
bo’yicha butun to’plamni o’rganish asosida tuzilgan fikrdan farq qiladi. Tanlash riski 
nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazishdagi kabi, schyotlar bo’yicha qoldiq va 
oborotlarni buxgalteriya hisobida aks ettirishning to’g’riligini batafsil tekshirishda 
ham mavjud. Auditorlik amaliyotida nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazish va 
schyotlar bo’yicha qoldiq hamda oborotlarning to’g’riligini tekshirish uchun tanlash 
risklari birinchi darajali va ikkinchi darajali toifalarga bo’linadi.  
Nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazishda tanlash risklarining quyidagi 
turlari mavjud: 
a) birinchi toifa risklar-tanlash natijalari nazorat tizimining ishonchsizligidan 
dalolat berib, ayni paytda haqiqatan bu tizim ishonchli bo’lganida to’g’ri gipotezani 
chiqarib tashlash riski; 
b) ikkinchi toifa risklar-tanlash natijalari nazorat tizimining ishonchliligidan 
dalolat berib, ayni payida ushbu tizim ishonchsiz bo’lganida noto’g’ri gipotezani 
qabul qilish ehtimoli.  
Schyotlar bo’yicha qoldiq va oborotlarni buxgalteriya hisobida aks ettirishnig 
to’g’riligini batafsil tekshirishda quyidagi tanlash xatarlari mavjud: 
a) birinchi toifa xatarlar -tanlash natijalari tekshiriladigan to’plamda jiddiy 
xatolar mavjudligidan dalolat berib, ayni paytda ushbu to’plamda bunday xatolar 
yo’q bo’lganida to’g’ri gipotezani chiqarib tashlash xatari; 
b) ikkinchi toifa xatarlar -tanlash natijalari tekshiriladigan to’plamda jiddiy 
xatolar yo’qligidan dalolat berib, ayni paytda ushbu to’plamda jiddiy xatolar mavjud 
bo’lganida noto’g’ri gipotezani qabul qilish xatari.  
Auditorlik tashkiloti auditorlik tanlashning barcha bosqichlarini va uning
tekshiriladigan to’plamga tarqatishi lozim. Natijalarni butun to’plamga tarqatish uslublari turlicha bo’lishi mumkin, ammo hamma vaqt tanlovning tuzilish uslublariga mos kelishi kerak. Agar tekshiriladigan to’plam quyi to’plamlarga bo’laklangan bo’lsa, u holda natijalarni tarqatish ularning har biri bo’yicha amalga oshiriladi. Auditorlik tashkiloti tanlov hajmi (ko’lami)ni aniqlash chog’ida tanlash risklarini, yo’l qo’yiladigan va kutiladigan xatolarni aniqlashi lozim. Tanlash riskining mazmuni shundan iboratki, tanlab olingan ma’lumotlar asosida tuzilgan, ma’lum masalaga doir auditorning fikri xuddi shu masalaning o’zi bo’yicha butun to’plamni o’rganish asosida tuzilgan fikrdan farq qiladi. Tanlash riski nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazishdagi kabi, schyotlar bo’yicha qoldiq va oborotlarni buxgalteriya hisobida aks ettirishning to’g’riligini batafsil tekshirishda ham mavjud. Auditorlik amaliyotida nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazish va schyotlar bo’yicha qoldiq hamda oborotlarning to’g’riligini tekshirish uchun tanlash risklari birinchi darajali va ikkinchi darajali toifalarga bo’linadi. Nazorat vositalarini test sinovidan o’tkazishda tanlash risklarining quyidagi turlari mavjud: a) birinchi toifa risklar-tanlash natijalari nazorat tizimining ishonchsizligidan dalolat berib, ayni paytda haqiqatan bu tizim ishonchli bo’lganida to’g’ri gipotezani chiqarib tashlash riski; b) ikkinchi toifa risklar-tanlash natijalari nazorat tizimining ishonchliligidan dalolat berib, ayni payida ushbu tizim ishonchsiz bo’lganida noto’g’ri gipotezani qabul qilish ehtimoli. Schyotlar bo’yicha qoldiq va oborotlarni buxgalteriya hisobida aks ettirishnig to’g’riligini batafsil tekshirishda quyidagi tanlash xatarlari mavjud: a) birinchi toifa xatarlar -tanlash natijalari tekshiriladigan to’plamda jiddiy xatolar mavjudligidan dalolat berib, ayni paytda ushbu to’plamda bunday xatolar yo’q bo’lganida to’g’ri gipotezani chiqarib tashlash xatari; b) ikkinchi toifa xatarlar -tanlash natijalari tekshiriladigan to’plamda jiddiy xatolar yo’qligidan dalolat berib, ayni paytda ushbu to’plamda jiddiy xatolar mavjud bo’lganida noto’g’ri gipotezani qabul qilish xatari. Auditorlik tashkiloti auditorlik tanlashning barcha bosqichlarini va uning
 
 
natijalari tahlilini auditorning ishchi hujjatlarida aks ettirishi shart. 
 
3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va 
umumlashtirlgan dasturiy ta’minot sharhi 
Auditda tanlash ichki nazoratni va schetlar qoldiqlarini hamda ularning 
tasdiqlanganligini tekshirish uchun foydalaniladi va tekshirlayotgan hisobot davrida 
amalga oshirilgan operatsiyalarni barchasini to’liq tekshirish imkoni bo’lmaganda 
qo’llaniladi. Chunki moliyaviy hisoboti tekshirilayotgan xo’jalik yurituvchi 
sub’ektlarning hajman kattaligi va ularda sodir bo’lgan muomalalarning 
murakkabligi hamda qo’pligidan, mazkur muomalalarni tekshirish iqtisodiy jihatdan 
imkonsiz hisoblanadi. Auditor hujjatlarni tekshirish, hisob – kitoblarni takror 
bajarish yoki tasdiqlarni jo’natish kabi amallarni bajarganda tanlash usullaridan 
foydalanish maqsadga muvofik bo’ladi. Shuningdek, shuni ta’kidlash lozimki 
boshqa auditorlik amallaridan, jumladan so’rov, ko’zatish va ko’pchilik tahliliy 
amallaridan 
foydalanishda 
tanlashdan 
foydalanish 
maqsadga 
muvofiq 
hisoblanmaydi. 
To’liq auditorlik tekshiruvi tanlashni o’z ichiga oladi, chunki auditor hisobot 
davrida amalga oshirilgan barcha operatsiyalarni to’liq tekshirish imkoniyati mavjud 
emas. Lekin auditor schetlar qoldiqini tashkil etadigan asosiy hajimning batartibligi 
(akkuratnost) xaqida xulosalar qilishi lozim. Har bir auditorlik tekshiruvida ichki 
nazoratni testlash yoki schetlar qoldig’ini bevosita tekshirish uchun tanlab olishning 
ayrim shakllari mavjud bo’ladi, chunki auditor doimiy ravishdan mumkin qadar 
etarlicha ishonchli dalillar yig’ishga xarakat qiladi. Auditor bosh to’plam to’g’risida 
ishonchli xulosa chiqarish uchun riskni pasaytirmoqchi bo’lsa tanlash bosh to’plam 
uchun reprezentativ bulmog’i kerak. Tanlashning reprezentativ bo’lish ehtimolini 
oshirish uchun u etarlicha miqdorga ega bo’lgan va muvofiq keladigan bosh 
to’plamdan olinishi lozim. 
Auditning umumlashtirilgan dasturiy ta’minoti (AUDT). Bu dasturiy 
ta’minotlar aynan auditorlar uchun ishlab chiqilgan. AUDTdan 100% muvofiq bosh 
to’plamnini testlashni soddalashtirish va avtomatlashtirish uchun foydalanish 
mumkin, u shuningdek, auditorni risk yuqori bo’lgan ma’lum soxalarga yoki 
operatsiyalar toifasiga e’tiborni qaratishga yordam beradi. AUDT dasturiy ta’minoti
natijalari tahlilini auditorning ishchi hujjatlarida aks ettirishi shart. 3. Auditorlik dalillarini to’plash vositasi sifatida tanlash va umumlashtirlgan dasturiy ta’minot sharhi Auditda tanlash ichki nazoratni va schetlar qoldiqlarini hamda ularning tasdiqlanganligini tekshirish uchun foydalaniladi va tekshirlayotgan hisobot davrida amalga oshirilgan operatsiyalarni barchasini to’liq tekshirish imkoni bo’lmaganda qo’llaniladi. Chunki moliyaviy hisoboti tekshirilayotgan xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning hajman kattaligi va ularda sodir bo’lgan muomalalarning murakkabligi hamda qo’pligidan, mazkur muomalalarni tekshirish iqtisodiy jihatdan imkonsiz hisoblanadi. Auditor hujjatlarni tekshirish, hisob – kitoblarni takror bajarish yoki tasdiqlarni jo’natish kabi amallarni bajarganda tanlash usullaridan foydalanish maqsadga muvofik bo’ladi. Shuningdek, shuni ta’kidlash lozimki boshqa auditorlik amallaridan, jumladan so’rov, ko’zatish va ko’pchilik tahliliy amallaridan foydalanishda tanlashdan foydalanish maqsadga muvofiq hisoblanmaydi. To’liq auditorlik tekshiruvi tanlashni o’z ichiga oladi, chunki auditor hisobot davrida amalga oshirilgan barcha operatsiyalarni to’liq tekshirish imkoniyati mavjud emas. Lekin auditor schetlar qoldiqini tashkil etadigan asosiy hajimning batartibligi (akkuratnost) xaqida xulosalar qilishi lozim. Har bir auditorlik tekshiruvida ichki nazoratni testlash yoki schetlar qoldig’ini bevosita tekshirish uchun tanlab olishning ayrim shakllari mavjud bo’ladi, chunki auditor doimiy ravishdan mumkin qadar etarlicha ishonchli dalillar yig’ishga xarakat qiladi. Auditor bosh to’plam to’g’risida ishonchli xulosa chiqarish uchun riskni pasaytirmoqchi bo’lsa tanlash bosh to’plam uchun reprezentativ bulmog’i kerak. Tanlashning reprezentativ bo’lish ehtimolini oshirish uchun u etarlicha miqdorga ega bo’lgan va muvofiq keladigan bosh to’plamdan olinishi lozim. Auditning umumlashtirilgan dasturiy ta’minoti (AUDT). Bu dasturiy ta’minotlar aynan auditorlar uchun ishlab chiqilgan. AUDTdan 100% muvofiq bosh to’plamnini testlashni soddalashtirish va avtomatlashtirish uchun foydalanish mumkin, u shuningdek, auditorni risk yuqori bo’lgan ma’lum soxalarga yoki operatsiyalar toifasiga e’tiborni qaratishga yordam beradi. AUDT dasturiy ta’minoti
 
 
ma’lumotlarni o’qish, ishlov berish va yozish uchun yaratilgan. Auditorlar 
AUDTdan mijozning kompyuterlashtirilgan ma’lumotlarini yuklab olishda 
foydalanishlari mumkin: shundan keyin dasturiy ta’minot ma’lumotlarga nisbatan 
ko’p yo’llar orqali ulanishi mumkin. Masalan, ma’lumotlar ko’rib chiqilishi, 
ajratilishi, umumlatirilishi, stratifikatsiyalanishi, tahlil qilinishi va tanlab olish uchun 
foydalanilishi mumkin. Auditorlarni qiziqtiradigan AUDTning boshqa funktsiyalari 
tarkibiga dublikat elementlarni, jumladan dublikat schet –fakturalar, sanalar orasida 
uzilishlar va chek nushalari ma’lumotlaridagi uzilishlarni aniqlashni o’z ichiga oladi. 
Amaliyotda siz AUDTni hammaga ma’lum bo’lgan Excel elektron jadvaliga 
o’hshatishingiz mumkin, lekin auditorlar Excel jadvallaridan ham AUDTga 
qo’shimcha ravishda foydalanishadi. Bugungi kunda AUDT, Excel elektron 
jadvallari va ma’lumotlarni boshqarishning boshqa zamonaviy vositalaridan deyarli 
hamma auditorlik tekshiruvida foydalaniladi. 
17-jadval.  
Tasdiqlar to’g’risida yig’iladigan auditorlik dalillarini to’plashda 
yondoshuvlar 
Moliyaviy 
xisobotni 
tasdiqlash 
Dalillar yig’ish uchun 
tanlashdan foydalanish 
Dalillar yig’ish uchun 
AUDTdan foydalanish 
Mavjudlik 
yoki 
yuzaga kelish  
Hisobga 
olingan 
operatsiyalardan tanlashni 
amalga 
oshiring 
va 
tanlangan 
elementlardan 
tegishli dalillarni tekshiring 
yoki tasdiqlashga jo’nating  
Eng katta elementlarni, eng 
kichik 
elementlarni, 
yil 
davomidagi 
oxirgi 
operatsiyalar (o’z vaqtidalikni 
testlash  uchun) yoki faylda tez 
tez 
foydalaniladigan 
elementlarni 
sortirovkalash; 
shuningdek 
noodatiy 
operatsiyalarni izlash uchun 
foydali  
To’liqlik 
Hisobga 
olinmagan 
majburiyatlarni 
izlash 
Eng 
qo’p 
foydalanilgan 
sotuvchilarni, yoki eng kam
ma’lumotlarni o’qish, ishlov berish va yozish uchun yaratilgan. Auditorlar AUDTdan mijozning kompyuterlashtirilgan ma’lumotlarini yuklab olishda foydalanishlari mumkin: shundan keyin dasturiy ta’minot ma’lumotlarga nisbatan ko’p yo’llar orqali ulanishi mumkin. Masalan, ma’lumotlar ko’rib chiqilishi, ajratilishi, umumlatirilishi, stratifikatsiyalanishi, tahlil qilinishi va tanlab olish uchun foydalanilishi mumkin. Auditorlarni qiziqtiradigan AUDTning boshqa funktsiyalari tarkibiga dublikat elementlarni, jumladan dublikat schet –fakturalar, sanalar orasida uzilishlar va chek nushalari ma’lumotlaridagi uzilishlarni aniqlashni o’z ichiga oladi. Amaliyotda siz AUDTni hammaga ma’lum bo’lgan Excel elektron jadvaliga o’hshatishingiz mumkin, lekin auditorlar Excel jadvallaridan ham AUDTga qo’shimcha ravishda foydalanishadi. Bugungi kunda AUDT, Excel elektron jadvallari va ma’lumotlarni boshqarishning boshqa zamonaviy vositalaridan deyarli hamma auditorlik tekshiruvida foydalaniladi. 17-jadval. Tasdiqlar to’g’risida yig’iladigan auditorlik dalillarini to’plashda yondoshuvlar Moliyaviy xisobotni tasdiqlash Dalillar yig’ish uchun tanlashdan foydalanish Dalillar yig’ish uchun AUDTdan foydalanish Mavjudlik yoki yuzaga kelish Hisobga olingan operatsiyalardan tanlashni amalga oshiring va tanlangan elementlardan tegishli dalillarni tekshiring yoki tasdiqlashga jo’nating Eng katta elementlarni, eng kichik elementlarni, yil davomidagi oxirgi operatsiyalar (o’z vaqtidalikni testlash uchun) yoki faylda tez tez foydalaniladigan elementlarni sortirovkalash; shuningdek noodatiy operatsiyalarni izlash uchun foydali To’liqlik Hisobga olinmagan majburiyatlarni izlash Eng qo’p foydalanilgan sotuvchilarni, yoki eng kam
 
 
uchun navbatdagi to’lovlar 
uchun 
tanlab 
olishni 
bajarish  
foydalanilgan 
sotuvchilarni 
yoki o’tkan yilgi sotuvchilar 
ro’yhatini joriy yil sotuvchilar 
ro’yhati 
bilan 
solishtirish 
maqsadida 
sotuvchilarni 
sortirovka qilish   
Xuquq 
va 
majburiyatlar  
Boshlang’ich 
hujjatlarni 
hisobga 
olgan 
holda, 
mavjudligi 
bo’yicha 
testlashni amalga oshirish  
Noodatiy 
bo’lgan 
operatsiyalarni ko’rib chiqish 
uchun 
fayllarni 
sortirovka 
qilish 
Baholash 
yoki 
taqsimlash  
Elementlani tanlab oling  
harid xaqida kelishuv yoki 
schet fakturaga o’xshash 
hujjatlar 
manbalarigacha 
ko’zating  
Fayllarni 
jamlang 
va 
hisoblashlarni tekshiring  
Taqdim etish va 
ochish berish 
Tegishli 
ochib 
ko’rish 
uchun 
baholarni 
yoki 
boshqa 
elmentlarni 
tekshiring  
 
Yuqoridagi 17-jadval moliyaviy hisobot ko’rsatkichlarini tasdiqlash uchun 
auditorlik dalillarini to’plash bo’yicha alternativ yondoshuvni aks ettiradi, 
shuningdek to’planadigan mahsus auditorlik dalillari na’munalarini o’z ichiga oladi.  
 
4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar 
Ichki nazoratni testlashda tanlashdan foydalanishdan maqsad ichki nazorat 
tizmi samarali ishlash yoki ishlamasligini aniqlash xisoblanadi. Agar ular samarali 
ishlamasa, auditor mustaqil protseduralarni konstruktsiyalayotganda boshqaruvning 
ichki vositalari muxokamasi haqida qaror qabul qilishda ko’rib chiqishi lozim. 
Schetlar saldosini testlashda tanlashning maqsadi bu schetlar saldosini buzib 
yozishlar sonini baholashdir. Agarda buzib ko’rsatishlar (xatolar) ko’p bo’lsa, 
auditor schetlar saldosini to’zatish imkoniyati  bo’lishi uchun ular haqida bilishni 
istaydi. Biroq tanlashda hamisha ma’lum risklar bo’ladi. Masalan, auditor etarlicha
uchun navbatdagi to’lovlar uchun tanlab olishni bajarish foydalanilgan sotuvchilarni yoki o’tkan yilgi sotuvchilar ro’yhatini joriy yil sotuvchilar ro’yhati bilan solishtirish maqsadida sotuvchilarni sortirovka qilish Xuquq va majburiyatlar Boshlang’ich hujjatlarni hisobga olgan holda, mavjudligi bo’yicha testlashni amalga oshirish Noodatiy bo’lgan operatsiyalarni ko’rib chiqish uchun fayllarni sortirovka qilish Baholash yoki taqsimlash Elementlani tanlab oling harid xaqida kelishuv yoki schet fakturaga o’xshash hujjatlar manbalarigacha ko’zating Fayllarni jamlang va hisoblashlarni tekshiring Taqdim etish va ochish berish Tegishli ochib ko’rish uchun baholarni yoki boshqa elmentlarni tekshiring Yuqoridagi 17-jadval moliyaviy hisobot ko’rsatkichlarini tasdiqlash uchun auditorlik dalillarini to’plash bo’yicha alternativ yondoshuvni aks ettiradi, shuningdek to’planadigan mahsus auditorlik dalillari na’munalarini o’z ichiga oladi. 4. Auditorlik tanlashning maqsadi va tanlash bilan bog’liq risklar Ichki nazoratni testlashda tanlashdan foydalanishdan maqsad ichki nazorat tizmi samarali ishlash yoki ishlamasligini aniqlash xisoblanadi. Agar ular samarali ishlamasa, auditor mustaqil protseduralarni konstruktsiyalayotganda boshqaruvning ichki vositalari muxokamasi haqida qaror qabul qilishda ko’rib chiqishi lozim. Schetlar saldosini testlashda tanlashning maqsadi bu schetlar saldosini buzib yozishlar sonini baholashdir. Agarda buzib ko’rsatishlar (xatolar) ko’p bo’lsa, auditor schetlar saldosini to’zatish imkoniyati bo’lishi uchun ular haqida bilishni istaydi. Biroq tanlashda hamisha ma’lum risklar bo’ladi. Masalan, auditor etarlicha
 
 
miqdordagi elementlarni ko’rib chiqa olmas edi  yoki tanlash jami hajim uchun 
reprezentativ bo’la olmas edi. Shu tariqa, auditorlar ular tekshirayotganlar xaqidagi 
noto’g’ri xulosalar ehtimolini minimallashtiruvchi tanlab olishlarni kurib chiqishlari 
kerak. 
Tanlash birliklariga tekshiriladigan alohida elementlar kiritiladi. Tanlash 
birliklari umumiy to’plamni tashkil etadi. Umumiy to’plam auditor nazorat 
protseduralari samaradorligi yoki schetdagi buzib yozishlar kabi ayrim 
xususiyatlarni baholamokchi bo’lganida, schetlar saldosini tashkil etuvchi 
operatsiyalar yoki elementlar guruhidir. Tanlash birligiga daromadni tan olishga 
ta’lukli bo’lgan yil davomida sotilgan  buyurtmalar bo’lishi mumkin edi. Auditor 
tanlashdan foydalanishda to’rtta kritik savolga javob berishi kerak. 
1.Qanday umumiy to’plam va tanlash birligi tekshirilmog’i zarur va qanday 
xususiyatlari tekshirilishi lozim (umumiy bosh to’plam) ? 
2.Auditorlik testlash uchun qancha element tanlab olinishi kerak(tanlab olish 
hajmi)? 
3.Tanlab olishga qanday elementlar kiritilishi lozim(tanlash) ? 
4. Tanlab olishga qarab umumiy to’plam xaqida qanday xulosalar qilish 
mumkin (baholash)? 
Tanlash bilan bog’liq va bog’liq bo’lmagan risklar 
Tanlab olishdan umumiy to’plam haqida xulosalar qila turib, auditor umumiy 
to’plamning o’ziga xos xususiyatlari haqida xatolar qilishi mumkin, chunki yo a) 
auditor auditorlik protseduralarini tegishlicha bajarmagan yoki muammolarni 
noto’g’ri tahlil qilish yoki b) auditor umumiy to’plamga nisbatan reprezentativ 
bo’lmagan tanlashni noto’g’ri talqin qilganda. Biroq auditorlik firmalari bu 
risklardan ikkalasini ham nozorat qila oladi. 
Tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk. Faraz qilinadiki auditorlar tanlashda 
hamma elementlarni sinchiklab tadqiq etadi va operatsiyalarning to’g’riligini 
baholash uchun dalil yig’ishda audit amallarini tanlaydi. Lekin auditor extiyotkor 
bo’lmagan xolatlar ham bo’ladi. Auditor tanlash riski bilan bog’liq bo’lmagan 
risklarda barcha sabablarga ko’ra xato xulosa chiqargan bo’lsa, bu tanlash bilan 
bog’liq bo’lmagan risk sifatida qaraladi. Tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk, 
shuningdek 
auditorlik 
protseduralarni 
bajarayotgan 
auditorning 
malakasi
miqdordagi elementlarni ko’rib chiqa olmas edi yoki tanlash jami hajim uchun reprezentativ bo’la olmas edi. Shu tariqa, auditorlar ular tekshirayotganlar xaqidagi noto’g’ri xulosalar ehtimolini minimallashtiruvchi tanlab olishlarni kurib chiqishlari kerak. Tanlash birliklariga tekshiriladigan alohida elementlar kiritiladi. Tanlash birliklari umumiy to’plamni tashkil etadi. Umumiy to’plam auditor nazorat protseduralari samaradorligi yoki schetdagi buzib yozishlar kabi ayrim xususiyatlarni baholamokchi bo’lganida, schetlar saldosini tashkil etuvchi operatsiyalar yoki elementlar guruhidir. Tanlash birligiga daromadni tan olishga ta’lukli bo’lgan yil davomida sotilgan buyurtmalar bo’lishi mumkin edi. Auditor tanlashdan foydalanishda to’rtta kritik savolga javob berishi kerak. 1.Qanday umumiy to’plam va tanlash birligi tekshirilmog’i zarur va qanday xususiyatlari tekshirilishi lozim (umumiy bosh to’plam) ? 2.Auditorlik testlash uchun qancha element tanlab olinishi kerak(tanlab olish hajmi)? 3.Tanlab olishga qanday elementlar kiritilishi lozim(tanlash) ? 4. Tanlab olishga qarab umumiy to’plam xaqida qanday xulosalar qilish mumkin (baholash)? Tanlash bilan bog’liq va bog’liq bo’lmagan risklar Tanlab olishdan umumiy to’plam haqida xulosalar qila turib, auditor umumiy to’plamning o’ziga xos xususiyatlari haqida xatolar qilishi mumkin, chunki yo a) auditor auditorlik protseduralarini tegishlicha bajarmagan yoki muammolarni noto’g’ri tahlil qilish yoki b) auditor umumiy to’plamga nisbatan reprezentativ bo’lmagan tanlashni noto’g’ri talqin qilganda. Biroq auditorlik firmalari bu risklardan ikkalasini ham nozorat qila oladi. Tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk. Faraz qilinadiki auditorlar tanlashda hamma elementlarni sinchiklab tadqiq etadi va operatsiyalarning to’g’riligini baholash uchun dalil yig’ishda audit amallarini tanlaydi. Lekin auditor extiyotkor bo’lmagan xolatlar ham bo’ladi. Auditor tanlash riski bilan bog’liq bo’lmagan risklarda barcha sabablarga ko’ra xato xulosa chiqargan bo’lsa, bu tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk sifatida qaraladi. Tanlash bilan bog’liq bo’lmagan risk, shuningdek auditorlik protseduralarni bajarayotgan auditorning malakasi
 
 
etishmasligi oqibati ham bo’lishi mumkin. Auditorlik firmasi bunday xatolar 
ehtimolini auditorlarning tegishli o’kuv va mos keluvchi ko’zatuvlari, tanlab olishni 
bajarish uchun yaxshi ishlab chiqilgan kompyuter dasturlari va sinchkilab ishlab 
chiqilgan va bajarilgan audit dasturlari vositalari bilan boshqaradi. 
Tanlash bilan bog’liq risk.  Risk hamma vaqt bo’ladi, tanlab olishdan qilingan 
har qanday tanlovlar agar auditorlar 100% umumiy to’plamni tekshirmasalar to’g’ri 
bo’la olmaydi. Loyihalangan natijalar xaqida noaniqliklar bo’ladi, chunki tanlab 
olish natijalari umumiy to’plamning uncha katta bo’lmagan  qismiga asoslanadi. 
Tanlab olish miqdori qancha kam bo’lsa, noaniqlik shuncha katta; tanlab olish 
miqdori qancha katta bo’lsa, noaniqlik shuncha kam bo’ladi. Tanlash bilan bog’liq 
risk shunday riskki, tanlash asosida berilgan auditorlik xulosalari agarda auditorlik 
protseduralari jami umumiy to’plam uchun shu tarzda qilingan bo’lsa avval qilingan 
xulosalardan farqlanishi xisoblanadi. Statistik tanlashni qo’llash yordamida auditor 
agar tanlash umumiy to’plam uchun reprezentativ bo’lsa, u erda riskning miqdori 
qancha bo’lishini baholaydi. Tanlash bilan bog’liq  risk tanlashning  nostatistik 
yondashuvlari uchun emas, balki statistik tanlash uchun o’lchanishi mumkin. 
Ichki nazorat tizimini testlash bilan bog’liq tanlash risklari. Auditor ichki 
nazoratni integratsiyalangan auditning bir qismi sifatida samaradorligini baholash 
uchun dalillarni yig’ishda ko’pincha tanlashdan foydalanadi. Nazorat pasayishga 
uchrasa, auditor vaqt foizining aniq bahosini talab qiladi; masalan, agar nazorat 
vaqtning 4%da samarali yuritilmasa, auditor bu axborotdan nazorat samaradorligi 
haqidagi va bajarilishi kerak bo’lgan mustaqil nazorat amallar miqdori yoki ichki 
nazorat to’g’risida fikr ega bo’lish uchun foydalaniladi. Chunki tanlab olish hamisha 
ayrim noaniqliklarga ega bo’ladi, shu bilan birga auditor yomon senariyni 
boshqarishga urinadi; masalan, auditor nazorat vaqtning 8% dan ortig’iga pand 
bermaydi deya 95% ishonishni xohlaydi. Auditor hamisha tanlab olishning uncha 
katta bo’lmagan miqdoridan noto’g’ri xulosalar chiqarish bo’yicha risklarni 
boshqarishga xarakat qiladi.  
Ichki nazoratni testlash bilan bog’liq tanlash risklari 18-jadvalda keltirilgan. 
Ichki nazorat ishonchliligini noto’g’ri qabul qilish riski (shuningdek, nazorat 
riskining o’ta past yoki ishonchlilikdan ham yuqori baholovchi risk deb ataluvchi 
risk) bunda auditor ichki nazorat tizimini samarali deb topganda haqiqatda esa ichki
etishmasligi oqibati ham bo’lishi mumkin. Auditorlik firmasi bunday xatolar ehtimolini auditorlarning tegishli o’kuv va mos keluvchi ko’zatuvlari, tanlab olishni bajarish uchun yaxshi ishlab chiqilgan kompyuter dasturlari va sinchkilab ishlab chiqilgan va bajarilgan audit dasturlari vositalari bilan boshqaradi. Tanlash bilan bog’liq risk. Risk hamma vaqt bo’ladi, tanlab olishdan qilingan har qanday tanlovlar agar auditorlar 100% umumiy to’plamni tekshirmasalar to’g’ri bo’la olmaydi. Loyihalangan natijalar xaqida noaniqliklar bo’ladi, chunki tanlab olish natijalari umumiy to’plamning uncha katta bo’lmagan qismiga asoslanadi. Tanlab olish miqdori qancha kam bo’lsa, noaniqlik shuncha katta; tanlab olish miqdori qancha katta bo’lsa, noaniqlik shuncha kam bo’ladi. Tanlash bilan bog’liq risk shunday riskki, tanlash asosida berilgan auditorlik xulosalari agarda auditorlik protseduralari jami umumiy to’plam uchun shu tarzda qilingan bo’lsa avval qilingan xulosalardan farqlanishi xisoblanadi. Statistik tanlashni qo’llash yordamida auditor agar tanlash umumiy to’plam uchun reprezentativ bo’lsa, u erda riskning miqdori qancha bo’lishini baholaydi. Tanlash bilan bog’liq risk tanlashning nostatistik yondashuvlari uchun emas, balki statistik tanlash uchun o’lchanishi mumkin. Ichki nazorat tizimini testlash bilan bog’liq tanlash risklari. Auditor ichki nazoratni integratsiyalangan auditning bir qismi sifatida samaradorligini baholash uchun dalillarni yig’ishda ko’pincha tanlashdan foydalanadi. Nazorat pasayishga uchrasa, auditor vaqt foizining aniq bahosini talab qiladi; masalan, agar nazorat vaqtning 4%da samarali yuritilmasa, auditor bu axborotdan nazorat samaradorligi haqidagi va bajarilishi kerak bo’lgan mustaqil nazorat amallar miqdori yoki ichki nazorat to’g’risida fikr ega bo’lish uchun foydalaniladi. Chunki tanlab olish hamisha ayrim noaniqliklarga ega bo’ladi, shu bilan birga auditor yomon senariyni boshqarishga urinadi; masalan, auditor nazorat vaqtning 8% dan ortig’iga pand bermaydi deya 95% ishonishni xohlaydi. Auditor hamisha tanlab olishning uncha katta bo’lmagan miqdoridan noto’g’ri xulosalar chiqarish bo’yicha risklarni boshqarishga xarakat qiladi. Ichki nazoratni testlash bilan bog’liq tanlash risklari 18-jadvalda keltirilgan. Ichki nazorat ishonchliligini noto’g’ri qabul qilish riski (shuningdek, nazorat riskining o’ta past yoki ishonchlilikdan ham yuqori baholovchi risk deb ataluvchi risk) bunda auditor ichki nazorat tizimini samarali deb topganda haqiqatda esa ichki
 
 
nazorat 
tizimi 
samarsiz 
bo’lganligi 
riski 
hisoblanadi. 
Ichki 
boshqaruv 
ishonchliligining noto’g’ri og’ishi riskga (shuningdek, nazorat riskini o’ta 
yuqoriligida yoki ishonilganidan past riskni baholash deb ham ataluvchi) auditor 
nazoratning ichki vositalari holati samarasiz deb xisoblanadi, aslida esa nazoratning 
ichki vositalari samaralidir.  
18-jadval  
Nazorat protseduralarini testlash bilan bog’liq tanlash risklar 
Auditor 
tomonidan 
nazorat 
riskining  
bahosi 
To’liq umumiy to’plamga nisbatan ichki nazorat tizimining 
hozirgi  holati 
Samarali 
Samarasiz 
Past 
To’g’ri xulosa 
Ichki 
nazorat 
ishonchliligini 
noto’g’ri qabul qilinganlik riski 
Umumiy to’plamda nazoratning 
pasayishi 
tanlashda 
ko’rsatilganligaga 
nisbatan 
yuqori(shuningdek, nazorat riskinin 
baholash riski deb nomlanuvchi o’ta 
past yoki o’ta yuqorilik riski). 
Auditni samarasizlikka olib keladi 
Yuqori 
Umumiy 
to’plamda 
nazoratning 
pasayishi 
tanlashda 
ko’rsatilganligaga 
nisbatan 
past(shuningdek, 
nazorat riskinin baholash riski 
deb nomlanuvchi o’ta yuqori 
yoki o’ta past riski). Auditni 
samarasizlikga olib keladi. 
To’g’ri xulosa 
Schetlar sal’dolari tafsilotlari testlash bilan bog’liq tanlash riski.Tanlashdan, 
shuningdek schetlar saldosidagi buzib ko’rsatish (xato) lar miqdorini baholashda 
ham foydalanilishi mumkin. Auditor, masalan, moddiy zahiralar elementlaridan
nazorat tizimi samarsiz bo’lganligi riski hisoblanadi. Ichki boshqaruv ishonchliligining noto’g’ri og’ishi riskga (shuningdek, nazorat riskini o’ta yuqoriligida yoki ishonilganidan past riskni baholash deb ham ataluvchi) auditor nazoratning ichki vositalari holati samarasiz deb xisoblanadi, aslida esa nazoratning ichki vositalari samaralidir. 18-jadval Nazorat protseduralarini testlash bilan bog’liq tanlash risklar Auditor tomonidan nazorat riskining bahosi To’liq umumiy to’plamga nisbatan ichki nazorat tizimining hozirgi holati Samarali Samarasiz Past To’g’ri xulosa Ichki nazorat ishonchliligini noto’g’ri qabul qilinganlik riski Umumiy to’plamda nazoratning pasayishi tanlashda ko’rsatilganligaga nisbatan yuqori(shuningdek, nazorat riskinin baholash riski deb nomlanuvchi o’ta past yoki o’ta yuqorilik riski). Auditni samarasizlikka olib keladi Yuqori Umumiy to’plamda nazoratning pasayishi tanlashda ko’rsatilganligaga nisbatan past(shuningdek, nazorat riskinin baholash riski deb nomlanuvchi o’ta yuqori yoki o’ta past riski). Auditni samarasizlikga olib keladi. To’g’ri xulosa Schetlar sal’dolari tafsilotlari testlash bilan bog’liq tanlash riski.Tanlashdan, shuningdek schetlar saldosidagi buzib ko’rsatish (xato) lar miqdorini baholashda ham foydalanilishi mumkin. Auditor, masalan, moddiy zahiralar elementlaridan