AUDITORLIK TEKSHIRUVINING YAKUNIY BOSQICHI
REJA:
1.Auditorlik tekshiruvi natijalarini umumlashtirish va baholash
2.Auditorlik hisoboti va uni tuzish tartibi
3.Auditorlik xulosasi va uni tuzish tartibi
4.Auditorlik hisobot(xulosasi)ining elementlari
5.Auditorlik xulosasining turlari tavsifi
Tayanch so’z va iboralar: Tekshiruvning yakuniy bosqichi, audit
natijalarini baholash, auditorlik hisoboti, uning tarkibi, tuzish tartibi, auditorlik
xulosasi va uning tarkibi, xulosa turlari, xulosa berishdan voz kechish, hisobot va
xulosa uchun javobgarlik, taqdimnoma xat, adresat nomi, mijoz-korxona, amaliy
tavsiyalar.
1.Auditorlik tekshiruvi natijalarini umumlashtirish va baholash
Auditorlik hisoboti va xulosasini shakllantirish audit rejasi va dasturining
barcha
bo’limlari
bo’yicha
o’tkazilgan
auditorlik
tekshiruvi
natijalarini
umumlashtirish va baholash jarayonida vujudga keladi.
Audit natijalarini baholash ishlari asosan quyidagilarni o’z ichiga oladi:
- ishchi hujjatlarni sharhlash va yakuniy ishchi hujjatlarni tayyorlash;
- aniqlangan kamchiliklarning jiddiylik darajasini baholash;
- auditorlik dalillarning etarliligini baholash;
- buxgalteriya hisobotidagi axborotlarni taqdim qilish va bayon qilish;
- hisobot tuzilganidan so’ng sodir bo’lgan hodisalarni baholash;
- tekshiruv natijalari bo’yicha auditorning mijoz-korxona rahbariyatiga taqdim
qiladigan yozma axborotini tuzish;
- auditorlik hisoboti va xulosasini tuzish.
Auditorlik tekshiruvi o’tkazish chog’ida asosan tekshirilayotgan xo’jalik
yurituvchi sub’ektning dastlabki hujjatlari, hisob registrlari va hisobotlarida aks
ettirilgan haqiqiy axborotlar tahlil qilinadi va baholanadi. Faqat ayrim hollardagina
auditorlar taxmin va hisob-kitoblarga asoslangan moliyaviy axborotlarni
baholaydilar.
Ta’kidlash joizki, tekshiruv natijalari va xo’jalik yurituvchi sub’ekt
mutaxassislarining hisob-kitoblarini baholashda auditorlar ma’lum darajada
professional ehtiyotkorlikka rioya qilishlari zarur.
Auditor quyidagi katta nomuvofiqliklar mavjudligini ko’rsatuvchi holatlarni
ob’ektiv baholashi zarur:
-
xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlariga ma’lum bo’lgan, ammo auditor
tomonidan ochilmagan xatolarni aniqlash faktlari;
-
tekshiruv uchun zarur bo’lgan, auditorga o’z vaqtida taqdim
qilinmagan dastlabki hujjatlar yoki ma’lumotlarga doir xo’jalik muomalalari;
-
mutaxassislarning hisob-kitoblaridagi nomuvofiqliklar;
-
inventarizatsiya natijasida aniqlanib, dalolatnoma va taqqoslash
vedomostlari bilan rasmiylashtirilgan, lekin etarli darajada tahlil qilinmagan va
tuzatilmagan katta tafovutlar;
-
katta tafovutlarning tasdiqlanmaganligi va auditor so’rovlariga
kutilgan javoblar olinmaganligi;
-
tekshiruv uchun tanlab olingan, zarur dastlabki hujjatlar yoki tegishli
ruxsat etuvchi ko’rsatmalar taqdim qilinmagan xo’jalik muomalalari.
Auditor to’plangan dalillar etarliligini baholashda ushbu holatlar aniqlangan
bosqichni (rejalashtirish, audit o’tkazish) hisobga olishi kerak. Shuningdek, katta
xatolar xatarini dastlabki baholash va batafsil tekshirish rejalari ham e’tiborga
olinishi lozim.
Agar bunday holatlar rejalashtirish bosqichida aniqlangan va hisobga olingan
bo’lsa, unda auditor to’plangan dalillarning etarliligiga va rejalashtirilgan hamda
qo’shimcha auditorlik amallarini bajarishning maqsadga muvofiqligiga baho berishi
zarur.
Auditorlik tekshiruvining asosiy bosqichlarini o’tkazish natijalari audit
o’tkazishdan qo’yilgan maqsadga erishilganlik darajasini baholagan holda
auditorning ishchi hujjatlarida qaid qilinishi lozim. Masalan, audit o’tkazish
dasturining «Debitor va kreditor qarzlarni tekshirish» bo’limi bo’yicha o’tkazilgan
audit natijalarini baholashda quyidagi auditorlik amallarini tahlil qilish va baholash
maqsadga muvofiq:
- keyingi pul kirimlari va tegishli schyotlar qoldiqlaridan to’langan
to’lovlarga doir dastlabki hujjatlarni tekshirish. Auditorlar odatda buxgalteriya
balansi tuzilgandan keyingi to audit o’tkazilgan oxirgi kunga qadar amalga
oshirilgan to’lovlarni ham tekshiradi. Bu tekshiruv natijalari hisob ma’lumotlarining
ishonchliligini joriy majburiyatlarni balansda aks ettirishning to’liqligi va
haqqoniyligi nuqtai nazaridan baholashga imkon beradi. Ushbu amallarni bajarish
natijasida joriy majburiyatlar to’liq va haqqoniy aks ettirilganligi to’g’risida olingan
dalillar, buxgalteriya hisoboti tuzilganidan so’ng to’langan qarzlarga nisbatan etarli
darajada deb baholanishi mumkin. Shundan so’ng auditor to’lovi tasdiqlangan va
tasdiqlanmagan qarzlar summalarining katta - kichikligini baholaydi;
- schyotlarni buxgalteriya hisoboti tuzilganidan so’ng tayyorlangan moddiy
javobgar shaxslar hisobotlari bilan, hisob ma’lumotlari bo’yicha qoldiqlar bilan
solishtirish. Buxgalteriya hisoboti tuzilgan kundan oldin olingan barcha schyotlar
(etkazib berilgan tovarlar, bajarilgan ish va ko’rsatilgan xizmatlar uchun) joriy
davrdagi hisobda va shu davr uchun tuzilgan hisobotda aks ettirilishi kerak. Shuning
uchun buxgalteriya balansi tuzilgan sanadan so’ng tayyorlangan materiallar harakati
to’g’risidagi hisobotlar va schyotlardagi sanalar, mulklar va majburiyatlarning
balansda to’g’ri aks ettirilganligini tekshirish maqsadida taqqoslanishi maqsadga
muvofiq.
- mavjud qoldiqlarni schyot-fakturalar ma’lumotlari, moddiy javobgar
shaxslar hisobotlari va to’lov hujjatlari bilan solishtirish. Agar debitor va kreditor
qarzlarning miqdori xo’jalik yurituvchi sub’ekt moliyaviy ahvoli uchun sezilarli
darajada bo’lsa, auditorlar hisobga olishning to’g’riligi va aniqligini tekshirishi,
shuningdek,
hisob
ma’lumotlari
bo’yicha
majburiyatlarning
oshirib
ko’rsatilmaganligini aniqlashlari lozim. Bu holda dastlabki hujjatlar ma’lumotlari
analitik hisob registrlari (jurnallar, oborot yoki saldo vedomostlari) da aks ettirilgan
axborotlar bilan, oldin eng katta qoldiqlilaridan boshlab (chunki ular bo’yicha
oshirib ko’rsatish ehtimoli ko’proq) solishtiriladi. Olingan ma’lumotlar bo’yicha
hisob yozuvlarida (masalan, bitta schyotni hisob registrida ikki marta aks ettirish va
shunga o’xshash) majburiyatlar (debitor va kreditor qarzlar) oshirib ko’rsatilish
holatlarining katta-kichikligini baholash zarur.
- mol etkazib beruvchilar va boshqa kontragentlar bilan hisob-kitoblarni
tasdiqlash. Audit o’tkazish chog’ida bunday tasdiqni olish majburiy emas. Lekin,
ushbu amal ko’pchilik hollarda katta naf keltirishi mumkin. Masalan, mol etkazib
beruvchilardan olingan javoblar quyidagilarni tasdiqlash uchun ishlatilishi mumkin:
- mol etkazib beruvchilar bo’yicha debitor qarzlar ularning asosli da’vosi
hisoblanadi;
- buxgalteriya hisobi ma’lumotlari mol etkazib beruvchilarga barcha mavjud
qarzlarni o’zida aks ettiradi;
- sotib olingan moddiy resurslar, ko’rsatilgan xizmatlar va bajarilgan ishlar
tegishli hisobot davrida aks ettirilgan. Bunda audit o’tkazish chog’ida
kontragentlardan tasdig’ini olish zarurligi to’g’risida guvohlik beradigan omillarni
belgilab qo’yish kerak: xaridlarni ichki nazorat qilish tuzulmasining bo’shligi;
moliyaviy muammolar; tovar-moddiy boyliklar bo’yicha qoldiqlar chiqarishda yoki
qarzdorlarni tekshirishda yo’l qo’yilgan xatolar to’g’risidagi faktlar; bir necha mol
etkazib beruvchilardan qilingan katta xaridlar; xaridlar to’g’risidagi hisobot
buxgalteriya balansini tuzish sanasiga tayyorlanmagan. Tasdiqlash ishlarining
natijalarini umumlashtirib, eng avvalo, ularning ishonchliligini baholash zarur.
Bunda qarzlarning yozma va og’zaki shaklda tasdiqlangan miqdori va ahamiyatliligi
baholanadi.
Yozma shaklda olingan dalil-isbotlarni eng ishonchli deb tan olish qabul
qilingan. Yozma tasdiqlarning ishonchliligi ularning to’g’ri rasmiylashtirilishiga
bog’liq. Tasdiqlar ishonchliligining tahlilidan kelib chiqib, tasdiqlangan va
tasdiqlanmagan summalarning katta-kichikligi, shuningdek majburiyatlarning
ishonchliligi to’g’risida auditor fikrini shakllantirish uchun olingan dalillar etarliligi
baholanadi;
Debitor va kreditor qarzlar analitik hisobi ma’lumotlarining tengligini
tekshirish. Dastlabki hujjatlarni tekshirib chiqish yoki debitor va kreditor qarzlar
tasdig’ini olish munosabati bilan auditorlar hisob-kitoblarni hisobga oladigan
analitik hisob registrlarini tekshirib chiqishi, hamda ularni Bosh daftar ma’lumotlari
bilan taqqoslashi lozim. Hisob-kitob muomalalari hisobga olinadigan schyotlarni
tahlil qilishda quyidagilar aniqlanishi mumkin:
-
mol etkazib beruvchilar schyotlari bo’yicha debet qoldiqlar;
-
mansabdor shaxslar, direktorlar, raislar, sho’’ba va tobe korxonalarga
va boshqa o’zaro bog’liq tomonlardan qarzlar summalari;
-
mol etkazib beruvchilar bilan hisob-kitoblarga doir haddan tashqari
katta tuzatishlar;
-
da’vo muddati o’tib ketgan yoki o’tayotgan to’lanmay qolgan schyot-
fakturalar.
Barcha belgi qo’yilgan summalar yakuniy ishchi hujjatlarini tayyorlashda
tahlil qilinishi va hisobga olinishi lozim. Ushbu ishlarning natijalarini boshqa
olingan dalillar bilan taqqoslash maqsadga muvofiq. Masalan, da’vo muddati o’tib
ketayotgan to’lanmay qolgan schyotlar va mol etkazib beruvchilar bilan hisob-
kitoblar bo’yicha debet qoldiqlarning aniqlangan summalariga ma’lumotlar
muvofiqligi to’g’risida tasdiq olinishi mumkin. Bu holda auditor analitik hisob
ma’lumotlarining ishonchliligi haqida etarli dalillarga ega bo’ladi.
Agarda
olingan
tasdiqlar
natijalariga
ko’ra
kontragentda
bunday
qarzdorlikning yo’qligi aniqlansa, u holda auditor analitik hisob ma’lumotlarini
ishonchsiz deb baholashi mumkin.
Analitik hisob registrlari ma’lumotlarini Bosh daftar bilan taqqoslash mijoz
tomonidan vaqti-vaqti bilan o’tkaziladigan nazorat tadbiri bo’lib hisoblanadi.
Qoidaga ko’ra, auditorlar qilingan taqqoslashlarni, aniqlangan g’ayrioddiy
summalarni tahlil qiladi, jami summalarni qayta jamlab chiqadi.
2.Auditorlik hisoboti va uni tuzish tartibi
Auditning maqsad va vazifalaridan kelib chiqib, umumlashtirilgan va
baholangan tekshiruv natijalarini kamida ikkita hujjat bilan rasmiylashtirish
maqsadga muvofiqdir:
1. audit haqidagi shartnomada ko’zda tutilgan davr ichidagi korxonaning
moliya-xo’jalik faoliyatini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish to’g’risida hisobot;
2. buxgalteriya balansi va moliyaviy hisobot bo’yicha auditorlik xulosasi.
O’zbekiston Respublikasining «Auditorlik faoliyati to’g’risida»gi qonunida
belgilanishicha: auditorlik hisoboti auditorlik tekshiruvining borishi, buxgalteriya
hisobini yuritishning belgilangan tartibidan aniqlangan chetga chiqishlar, moliyaviy
hisobotdagi qoida-buzarliklar to’g’risidagi mufassal ma’lumotlardan, shuningdek
auditorlik tekshiruvi o’tkazish natijasida olingan boshqa axborotdan iborat bo’lgan
va
xo’jalik
yurituvchi
sub’ekt
rahbariga,
mulkdorga,
katnashchilari
(aktsiyadorlari)ning umumiy yig’ilishiga yo’llangan hujjat (18-modda).
№70 -«Auditorlik hisoboti va moliyaviy hisobot to’g’risida auditorlik
xulosasi» nomli AFMSga muvofiq auditorlik hisobotining tarkibi quyidagicha:
a) nomi («Auditorlik hisobot» yoki «Auditorlik tashkilotining hisoboti» degan
har ikkala nom bir xil ma’noga ega);
b) adresat nomi;
v) kirish qismi;
g) tahlil qismi;
d) yakuniy qism.
Auditorlik hisoboti moliyaviy hisobotni auditorlik tekshiruvidan o’tkazgan
auditor(lar) tomonidan betma-bet imzolanishi lozim. Auditorlik hisoboti auditorlik
tekshiruvining buyurtmachisiga, buyurtmachining barcha zarur rekvizitlari
ko’rsatilgan holda jo’natiladi.
Auditorlik hisobotining kirish qismida auditorlik tashkilotining rekvizitlari,
shu jumladan auditorlik faoliyatini amalga oshirish uchun berilgan litsenziyaning
raqami va sanasi, auditorlar va auditorlik tekshiruvida qatnashgan boshqa shaxslar
haqida ma’lumotlar, hamda auditorlik tekshiruvini o’tkazish uchun asos va xo’jalik
yurituvchi sub’ekt faoliyatining umumiy tavsifi ko’rsatiladi.
Auditorlik hisobotining tahliliy qismi auditorlik faoliyati milliy standartiga
tayanadi va quyidagilarni o’z ichiga oladi:
xo’jalik yurituvchi sub’ektda ichki nazoratning ahvolini tekshirish natijalari
(batafsil bayoni);
buxgalteriya hisoboti va moliyaviy hisobotning ahvolini tekshirish natijalari;
moliya-xo’jalik faoliyatini amalga oshirish chog’ida qonunchilikka rioya
qilinishini tekshirish natijalari;
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni hisoblash hamda to’lashning
to’g’riligini tekshirish natijalari;
aktivlar (mablag’lar) saqlanishini tekshirish natijalari.
Korxonadagi ichki nazoratning ahvolini tekshirish natijalari to’g’risidagi
axborotlar quyidagilarni o’z ichiga oladi:
ichki nazorat tizimi xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyati tavsifi va
miqyoslariga mos kelishini umumiy baholash;
auditorlik tekshiruvi chog’ida aniqlangan, ichki nazorat tizimining xo’jalik
yurituvchi sub’ekt faoliyati tavsifi va miqyoslariga katta mos kelmaslik holatlarini
bayon qilish.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt buxgalteriya hisobi va moliyaviy hisobotining
ahvolini tekshirish natijalari to’g’risidagi axborotlar quyidagilarni o’z ichiga olishi
lozim:
*
buxgalteriya hisobining yuritilishi va moliyaviy hisobotni tuzishning
belgilangan tartibiga rioya qilinishini baholash;
*
buxgalteriya hisobini yuritish va moliyaviy hisobotni tayyorlash
tartibini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish jarayonida aniqlangan katta qoidabuzarlik
holatlarini bayon qilish.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan moliya-xo’jalik faoliyatini amalga
oshirish chog’ida qonunchilikka rioya qilinishini tekshirish natijalari to’g’risidagi
axborotlar quyidagilarni o’z ichiga olishi lozim:
*
xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan sodir etilgan moliya-xo’jalik
muomalalarining qonunchilikka mos kelishini baholash;
*
xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan amalga oshirilgan moliya-
xo’jalik muomalalarini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish jarayonida aniqlangan
katta nomuvofiqliklarni bayon qilish.
Soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni hisoblash hamda to’lashning
to’g’riligini tekshirish natijalari to’g’risidagi axborotlar quyidagilarni o’z ichiga
olishi lozim:
*
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar bo’yicha tuzilgan va tegishli
organlarga taqdim qilingan hisob-kitoblarning to’g’riligini baholash;
*
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni hisoblashning belgilangan
tartibini buzish faktlarini, soliqqa tortiladigan bazani aniqlashdagi xatolarni bayon
qilish.
Aktivlar saqlanishini tekshirish natijalari aktivlarni inventarizatsiya qilishga
asoslanishi va ularning haqiqatda mavjudligi hamda butligi to’g’risidagi axborotlarni
o’z ichiga olishi lozim.
Auditorlik hisobotining yakuniy qismida aniqlangan xato-kamchiliklar va
qoidabuzarliklarni bartaraf qilish bo’yicha auditorlik tashkilotining tavsiyalari,
hamda xo’jalik yurituvchi sub’ektning moliya-xo’jalik faoliyati samaradorligini
oshirish bo’yicha maslahatlar va takliflari aks ettiriladi.
№ 70 -AFMS ga muvofiq auditorlik tashkiloti tuzilgan auditorlik hisoboti
uchun qonunchilikka muvofiq javobgar hisoblanadi. Shuningdek, auditorlik
hisobotidagi axborotlar maxfiy hisoblanadi va uni oshkor etish mumkin emas. Ushbu
axborotlarga aloqador shaxslar axborotlarni oshkor qilganligi uchun qonunchilikka
muvofiq javobgarlikka tortiladi (7 parag. 16-17 bandlar).
Auditorlik tekshiruvining natijalari asosida tuzilgan hisobotda korxona
moliya-xo’jalik faoliyati va uning natijalarining umumiy ahvoli, shuningdek,
buxgalteriya hisobini yuritish va hisobot tuzishning holati, tahlil ishlarining darajasi
hamda korxonadagi hisob-tahlil xodimlarining tavsifi aks ettiriladi. Auditorlik
hisoboti ma’lumotlari korxona bozor sharoitlariga qanday moslashayotganligi va
muvaffaqiyatli rivojlanishi hamda foydasini ko’paytira olishga qodirligini yoki
aksinchaligini bildirishi lozim. Albatta, tekshirilayotgan korxonadagi ahvol bezab
ko’rsatilmasdan, auditorga taqdim qilingan axborot haqiqiy bo’lgandagina
ehtiroslarga berilmagan va real auditorlik hisoboti hamda xulosa shakllanadi. Aks
holda, auditorlik tekshiruvi befoyda va uni o’tkazish uchun sarflangan mablag’ esa
zoe ketadi.
Auditor hisobotda keltirilgan kamchiliklar bo’yicha ularni bartaraf qilishga
karatilgan o’z takliflarini ham ko’rsatib o’tishi lozim. Lekin tekshirilayotgin korxona
xodimlariga «yaxshilik» qilish maqsadida auditor shaxsan o’zi dastlabki hujjatlar,
hisob registrlari va buxgalteriya hisobotlaridagi xatolarni to’g’rilashi mutlaqo
mumkin emas.
Shu bilan birga auditorlarga u yoki bu noxush faktlarni boshqacha qilib
yoritishga yoki tekshiruvchilar uchun qulay xulosa tuzib berishga majburlash
maqsadida ruhiy, jismoniy yoki boshqacha taz’yiqlar o’tkazgan hollarda ular
qat’iylik va printsipiallik bilan ish tutishlari lozim.
Auditor aniqlangan xato yoki kamchiliklar to’g’risida korxona rahbariyatiga
bildiradi va ularni tuzatish bo’yicha aniq tavsiyalar beradi.
Agar buxgalterlik (moliyaviy) hisobni yuritish, tegishli hisobotlarni tuzish va
O’zbekiston Respublikasi qonunchiligiga rioya qilish bo’yicha ko’rsatilgan
kamchiliklar audit o’tkazish chog’ida buyurtmachi korxona tomonidan tuzatilmasa,
buxgalterlik (moliyaviy) hisobotning ishonchliligini tasdiqlash mumkin emasligi
to’g’risida auditorlik tekshiruvining xulosasida yoziladi.
3.Auditorlik xulosasi va uni tuzish tartibi
Auditorlik xulosasi buxgalterlik (moliyaviy) hisobotning tarkibiy qismi bo’lib,
undan foydalanuvchilar uchun ushbu hisobot ishonchliligi axborot manbasi bo’lib
xizmat qiladi. Buxgalteriya hisobotidan foydalanuvchilar auditorlik xulosasida
bayon qilingan fikrga tayanib, auditorga yoki auditorlik firmasiga ishonch
bildiradilar. Ushbu ishonch, eng avvalo, auditor tomonidan bajarilgan ishning sifati
bilan qo’lga kiritiladi va oqlanadi.
O’zbekiston Respublikasi «Auditorlik faoliyati to’g’risida»gi qonunida
belgilanishicha, auditorlik xulosasi moliyaviy hisobotning to’g’riligi va buxgalteriya
hisobi yuritish tartibining qonun hujjatlarida belgilangan talablarga muvofiqligi
to’g’risida auditorlik tashkilotining fikri yozma shaklda ifodalangan, xo’jalik
yurituvchi sub’ekt moliyaviy hisobotidan foydalanuvchilar uchun ochiq bo’lgan
hujjat.
Auditorlik xulosasi auditorlik hisoboti asosida tuziladi.
Auditorlik xulosasi auditor (auditorlar), auditorlik tashkilotining rahbari
tomonidan imzolangan va auditorlik tashkiloti muhri bilan tasdiqlangan bo’lishi
kerak (19-modda).
Auditorlik tashkiloti tomonidan ishlab chiqiladigan auditorlik xulosasini
tayyorlash
ishlarida
auditorlik
faoliyatining
milliy
standartlari
(AFMS)
qoidalarining talablarini inobatga olish zarur. Auditorlik xulosasini tayyorlashda
asosan № 70 - «Auditorlik hisoboti va moliyaviy hisobot to’g’risida auditorlik
xulosasi» nomli auditorlik faoliyati milliy standartidan (AFMS) foydalaniladi.
Audit natijalari korxonadagi jarayonlar va moliya-xo’jalik faoliyati
natijalarini tashkil etish va hisobga olishni holisona aks ettirishi lozim.
Boshqacha qilib aytanda, auditorlik tekshiruvi mumkin qadar ob’ektiv bo’lib,
uning xulosasi ma’lum ma’noda xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyati ustidan
chiqarilgan «hukm» hisoblanadi.
Shuningdek, davlat organlari topshirig’iga binoan o’tkazilgan tekshiruv
natijalari bo’yicha tuzilgan auditorlik xulosasi O’zbekiston Respublikasi protsessual
qonunchiligiga muvofiq tayinlangan ekspertiza xulosasiga tenglashtiriladi.
Auditorlik xulosasi uchta: kirish, ta’kidlovchi va yakunlovchi qismdan iborat
bo’lishi lozim.
Auditorlik xulosasining kirish qismida quyidagilar ko’rsatiladi:
auditorlik tashkilotining yuridik manzili va telefonlar;
litsenziyasining tartib raqami;
auditorlik faoliyati bilan shug’ullanish uchun litsenziya bergan organ nomi va
berilgan vaqti, shuningdek, litsenziyaning amal qilish muddati;
auditorlik tashkilotini davlat ro’yxatiga olish to’g’risidagi guvohnomasining
raqami;
auditorlik tashkilotining hisob-kitob schyoti;
tekshiruvda ishtirok etgan barcha auditorlar hamda auditorlik tashkiloti
rahbarining nasabi, ismi-sharifi.
auditorlik tekshiruvi o’tkazish uchun asos va xo’jalik yurituvchi sub’ektning
umumiy tavsifi.
Shu bilan birga auditorlik xulosasining kirish qismida tekshiruvdan o’tkazilgan
moliyaviy hisobotlar ro’yxati, sanasi va hisobot davri ko’rsatilgan holda aks
ettirilishi lozim. Shuningdek, kirish qismida auditorlik tekshiruvidan o’tkaziladigan
hisobotning tayyorlanishi va ishonchliligi uchun ma’suliyat xo’jalik yurituvchi
sub’ekt rahbariyatiga yuklatilishi, mazkur moliyaviy hisobot bo’yicha berilgan
auditorlik xulosasi uchun esa auditorlik tashkiloti javobgar ekanligi ko’rsatilishi
lozim.
2. Auditorlik xulosasining ta’kidlovchi qismida auditorlik xulosasi AFMSga
muvofiq o’tkazilganligi ta’kidlanishi lozim.
Ta’kidlovchi qism moliyaviy hisobot va boshqa moliyaviy axborotlarning
ishonchliligini va qonunchilikka, hamda xo’jalik yurituvchi sub’ekt moliya-xo’jalik
faoliyatining haqiqiy ahvoliga muvofiqligini baholashini ko’rsatishi lozim.
Shuningdek, ta’kidlovchi qismda o’tkazilgan auditorlik tekshiruvi fikr bildirish
uchun etarli asos berishi to’g’risida auditorlik tashkilotining tasdig’i aks ettirilishi
lozim.
3. Auditorlik xulosasining yakunlovchi qismida õûæàëèê þðèòuvchi
sub’ektning buxgalterlik (moliyaviy) hisoboti ishonchliligi va qonunchilikka
muvofiqligini tasdiqlash to’g’risida yozuv yoziladi.
Tekshiruv auditorlik tashkiloti tomonidan o’tkazilganda, auditorlik xulosasini
auditorlik tashkilotining rahbari yoki auditorlik tashkilotining u vakolat bergan
boshqa xodimi imzolaydi va auditorlik firmasi muhri bilan tasdiqlaydi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt faqat auditorlik xulosasining yakuniy qisminigina
manfaatdor shaxslarga taqdim qilishi lozim. Shu munosabat bilan auditorlik
xulosasining tahliliy qismi va yakuniy qismi alohida imzolanishi va muhrlanishi
mumkin. Auditorlik xulosasining ikkita turi mavjud: a) ijobiy auditorlik xulosasi; b)
salbiy auditorlik xulosasi.
Ijobiy auditorlik xulosasida buxgalterlik balansi va moliyaviy hisobot
ko’rsatkichlarining ishonchliligi auditor tomonidan tasdiqlanadi. Qoidaga ko’ra
ijobiy auditorlik xulosasi auditorlik tashkiloti xo’jalik yurituvchi sub’ektning
moliyaviy hisoboti uning moliyaviy holati va sodir etilgan moliya-xo’jalik
muomalalarining O’zbekiston Respublikasi qonunchiligi talablariga muvofiqligini
ishonarli aks ettiradi degan fikrga kelingan vaqtda tuzilishi lozim.
Salbiy auditorlik xulosasi moliyaviy hisobot korxonaning moliyaviy ahvoli
to’g’risida ishonarli ma’lumot bermagan va buxgalterlik hisoboti hamda uning
moliya-xo’jalik faoliyati hisobi amaldagi me’yoriy qonunchilik talablariga mos
kelmagan holda yuritilgan vaqtda tuziladi. Bunday xato-kamchiliklar o’z vaqtida
tuzatilmasa moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilarni chalg’itishi mumkin.
Auditorlik xulosasi kamida uch nusxada tuzilib, uning ikki nusxasi auditorlik
tekshiruvi buyurtmachisi ya’ni korxona rahbariyatiga taqdim qilinadi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ektlar auditorlik tekshiruvi yakunlanganidan so’ng 15
kun ichida auditorlik xulosasining bir nusxasini o’zlari joylashgan hududdagi soliq
organiga taqdim qiladilar.
Auditorlik xulosasi moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar uchun tushunarli
bo’lib, unda auditorning ikkilanish va(yoki) noroziligidan kelib chiqqan cheklashlar
aniq ko’rsatilishi lozim. Auditorlik xulosasi barcha moliyaviy hisobotdan
foydalanuvchilar olish imkoniga ega bo’lgan ochiq axborot hisoblanadi. Auditorlik
xulosasi tegishli moliyaviy hisobotlar bilan birgalikda xo’jalik yurituvchi sub’ekt
tomonidan chop ettirilishi mumkin.
Auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasi uchun javobgarlik. «Auditorlik
faoliyati to’g’risida»gi qonunga muvofiq auditorlik tekshiruvini o’tkazmay tuzilgan
yoxud auditorlik tekshiruvi natijalari bo’yicha tuzilsada, lekin auditorlik tekshiruvi
davomida auditor (auditorlar) tomonidan olingan va o’rganilgan xo’jalik yurituvchi
sub’ekt hujjatlari mazmuniga muvofiq bo’lmagan auditorlik hisoboti va auditorlik
xulosasi qasddan soxta tuzilgan hisoblanadi.
Auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasi qasddan soxta tuzilganligi auditorlik
faoliyatini amalga oshirishga doir litsenziyaning amal qilishini belgilangan tartibda
tugatishga, shuningdek aybdor shaxslar qonunda nazarda tutilgan javobgarlikka
tortilishiga sabab bo’ladi.
4. Auditorlik xulosasi va moliyaviy hisobot yuzasidan javobgarlik.
Auditorlik xulosasi qisqa, bir necha satrdan iborat bo’ladi xolos. U auditorlik
faoliyatida maxsus bilimga ega bo’lmagan foydalanuvchilar uchun yuridik jihatdan
rasmiylashtirilgan axborot bo’lishi mumkin. Ammo, shuni inobatga olish kerakki,
tekshiruv yakunidagi xulosa bir necha qatordan iborat bo’lsada, u o’ta
ehtiyotkorlikni talab qiladi va sinchiklab, uzoq vaqt o’tkazilgan audit jarayonining
yakunlanganini bildiradi.
AQShda o’tkazilgan tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, aniq bir yilda transmilliy
auditorlik firmasining o’zi kabi yirik beshta mijoziga ko’rsatgan ish hajmi 128000
soatga teng. Bajarilgan bu kabi yirik hajmdagi ishni auditorlar 175 ba’zan esa undan
ham kam so’zdan iborat bo’lgan auditorlik xulosasida aks ettiradilar. Shuni
ta’kidlash kerakki, xulosadan tashqi foydalanuvchi auditor bajargan ish bilan
boshidan oxirigacha tanishishni istamaydi. Unga faqatgina qisqa satrlardagi xulosa
ahamiyatli xolos. (tasavvur qiling 128000 soatlik ish natijalarini ko’rib chiqish
qancha uzoq vaqt olishini).
Rahbariyatning auditorlik hisoboti uchun javobgarligi
2002 yilga qadar AQShdagi korxonalarning boshqaruv xodimlari moliyaviy
hisobotlardagi buzib ko’rsatishlar, xatoliklar uchun tasdiqlangan firibgarlik
holatlaridan tashqari, javobgarlikka tortilmas edilar (Boshqacha aytganda, xodimlar
bu xatoliklar haqida bilar edilar va bu ularning qastdan qilgan xatolari bo’lishi ham
mumkin edi) 2002 yilda Sarbeyke-Okeli (SOX) qonuni qabul qilingach bunga chek
qo’yildi. Unga ko’ra, ijrochi yoki moliyaviy direktor va shunga o’xshash mansabdor
shaxslar AQShning qimmatli qog’ozlar va birjalari (SEC) bo’yicha Komissiyaga
taqdim etilgan yillik yoki choralik hisobotlarda quyidalarni tasdiqlashlari lozim:
rahbar hisobotni ko’rib chiqadi;
hisobot jiddiy faktlar haqida yolg’on ma’lumotni bayon qilmaydi yoki
moddiy faktni bekitmaydi,
moliyaviy hisobotlarda va boshqa moliyaviy axborotlardagi barcha muhim
ko’rsatkichlar kompaniyaning moliyaviy ahvolini haqqoniy aks ettiradi;
rahbariyatning imzolari:
-ichki nazorat tizimini tashkil etish va xizmatidan foydalanish uchun
javobgarlik bor;
imzo qo’yuvchi mansabdor shaxslar kompaniya ichki auditorlari va direktorlar
kengashining audit bo’yicha qo’mitasi quyidagilarni ochib beradi:
- ichki nazoratni loyihalashtirishdagi yoki ichki nazorat faoliyatidagi
kompaniyaga salbiy ta’sir qilishi mumkin bo’lgan hamma jiddiy kamchiliklar
ro’yxatga olinadi, ishlab chiqiladi, umumlashtiriladi va kompaniya auditoriga bu
haqda xabar qilinadi;
-boshqaruv yoki boshqa xodimlarni o’z ichiga oluvchi va kompaniya ichki
nazorat tizimida muhim ahamiyatga ega har qanday firibgarliklar;
-ichki nazorat tizimidagi kamchiliklar va o’zgarishlar yoki ichki nazoratga
jiddiy ta’sir ko’rsatuvchi omillar haqida hisobotga imzo qo’ygan mansabdor shaxslar
ularni baholash sanasidan keyin jiddiy kamchiliklar va zaif tomonlariga nisbatan
barcha tuzatuvchi xatti-harakatlarni ham inobatga olgan holda.
Bu shuningdek, shtab-kvartirasi AQShdan tashqarida bo’lgan, aktsiyalari
AQSh fond birjalarida sotiladigan korporotsiyalarning mansabdor shaxslariga ham
tegishli bo’lib xalqaro muzokaralarga olib kelishi ham mumkin. Qator Evropa
mamlakatlarida talab ushbu qonun doirasida bo’lib, unda direktorlar kengashining
hamma a’zolari (yoki ikki darajali boshqaruvda ijro etuvchi organ va kuzatuv
kengashi) moliyaviy hisobotlarga imzo qo’yishlari bilan ularning javobgarligi
yuzaga kelishini, mas’uliyat faqat bitta bosh direktor yoki moliyaviy direktorga
taalluqli emasligini bildiradi. Biroq, moliyaviy hisobotlar va ichki nazorat uchun
asosiy javobgarlik boshqaruv yuklatilgan shaxs zimmasida qoladi va bu Sarbeyke-
Okeli qonunining asosiy tamoyilidir.
Shlyumberje korxonasining moliyaviy hisobotlarini korporativ boshqaruv
xodimlari tomonidan tasdiqlanishi
Bosh ijrochi direktor tasdiqnomasi
Men, Endro Guld, quyidagilarni tasdiqlayman:
1. Men Shlumberger Limibedolon 10-k shakl bo’yicha ushbu yillik hisobotini
ko’rib chiqdim;
2. Mening fikrimcha, bu hisobotda jiddiy faktlar haqida yolg’on yozuvlar yo’q
va ushbu hisobot o’zi qamrab olgan davr uchun foydalanuvchilarni chalg’itmaydi.
3. O’z bilimlarimga tayanib shuni aytishim mumkinki, ushbu moliyaviy
hisobotlar va undan boshqa moliyaviy axborotlar barcha tomondan korxona
moliyaviy holatini, operatsiyalar natijalarini va o’tgan yil holati va ushbu hisobotda
ko’rsatilgan davr uchun pul oqimlari haqidagi haqqoniy ma’lumotlarni o’zida aks
ettiradi;
4. Tashkilot auditorlari va direktorlar kengashining audit bo’yicha qo’mitasi
(yoki vazifa jihatdan shunga teng funktsiyani bajaruvchi shaxslar) bizning ichki
nazoratga bergan baholarimizni va moliyaviy hisobot tuzish jarayonida ko’zga
tashlangan kamchiliklar haqidagi ma’lumotlarni oldilar;
5. (A) ichki nazoratdagi moliyaviy hisobotlarni tuzish jarayonida aniqlangan,
ehtimoli ko’zda tutilgan, korxonaning moliyaviy axborotlariga ishlov berish,
umumlashtirish va ochib berish jarayonlariga salbiy ta’sir qilishi mumkin bo’lgan
ichki nazoratdagi hamma muhim kamchiliklar va ichki nazoratning zaif joylari.
6. (B) boshqaruvdagi va moliyaviy hisobotlarni tuzish jarayonida asosiy
ahamiyatga ega bo’lgan xodimlar bilan bog’liq har qanday firibgarliklar.
Sanasi: 3 mart 2004 y Endro Guld ------------- imzo
Endro Guld
Rais va bosh ijrochi direktor
4. Auditorlik hisobot(xulosasi)ining elementlari
XAS-700 “Moliyaviy hisobotlar bo’yicha auditorlik xulosalari”da shunday
deyiladi: “Auditor moliyaviy hisobotlar haqidagi fikrlarini bildirish uchun asos
sifatida olingan auditorlik dallillarni tahlil qilishi va xulosalarni baholashi lozim”.
Auditorlik xulosasi umumiy moliyaviy hisobotlar haqida aniq bildirilgan yozma
fikrni ifodalashi kerak.
Auditorlik xulosalari ushbu bo’limda batafsilroq muhokama qilinadigan
quyidagi asosiy elementlarni o’z ichiga olishi kerak:
-
nomi;
-
oluvchi;
-
kirish qismi;
- Moliyaviy hisobotlarni aniqlash;
- Sub’ekt rahbariyati va auditorning javobgarliklari haqida bayonnoma;
- qayd etish qismi (audit tabiatini ta’riflash)
-AXSga yoki amaliyotga havola;
-Auditor tomonidan qilingan ishni ta’riflash;
-
moliyaviy hisobot haqida bildirilgan fikrning mazmuni;
-
hisobot sanasi;
-
auditorning manzili;
-
auditorning imzosi
Nomi
Auditorlik hisoboti (xulosasi) mazkur hisobot (xulosa) mustaqil auditorning
hisoboti (xulosasi) hisoblanishini aniq ko’rsatadigan nomga ega bo’lishi lozim.
A
d
r
e
s
a
t
o
Auditorlik hisoboti (xulosasi) kelishuv shartlariga muvofiq tegishli adresat
ko’rsatilgan holda tuzilishi lozim. Xulosa qoidaga ko’ra kompaniyaning yoki
aktsionerlarning yoxud kuzatuv kengashiga yo direktorlar kengashiga yuboriladi.
Nederlandiyaga o’xshash ayrim mamlakatlarda auditorlik hisobotlari umuman
ko’rib chiqilmaydi, chunki hisobotlar (anonim holda) butunlay jamoatchilikka
mo’ljallangan.
Auditorlik hisoboti (xulosasi)ning kirish paragrafida:
(a) Audit qaysi tadbirkorlik sub’ektining moliyaviy hisobotlari bo’yicha
o’tkazilganligini qayd etish;
(b) Mazkur moliyaviy hisobotlar bo’yicha audit o’tkazilganini qayd etish;
(v) Moliyaviy hisobotlar tarkibiga kiruvchi har bir hisobot nomini qayd etish;
(g) Hisob siyosati asosiy qoidalarining qisqacha tavsifiga va boshqa
sharhlovchi izohlarga havola etish; va
(d) Moliyaviy hisobotlarni hosil qiluvchi har bir moliyaviy hisobotda aks
ettirilgan sana yoki davr aniq ko’rsatilishi lozim.
(e)Tadbirkorlik sub’ekti rahbariyatining moliyaviy hisobotlarni tayyorlash
uchun javobgarligi
Masalan, “Biz AVS kompaniyasining 31dekabr 2013 yil holatiga ilova
qilingan buxgalteriya balansi, shuningdek, tugayotgan yil uchun daromadlar va pul
mablag’lari harakati haqidagi tegishli hisobotlar auditini o’tkazdik. Ushbu moliyaviy
hisobotlar bo’yicha javobgarlik Kompaniya rahbariyati zimmasida. Bizning
majburiyatlarimiz, o’tkazilgan auditimiz asosida ushbu moliyaviy hisobot
ishonchliligi haqida o’z fikrlarimizni bildirish hisoblanadi”.
Shuningdek, xulosada tadbirkorlik sub’ekti rahbariyatining moliyaviy
hisobotlarni tayyorlash uchun javobgarligi ham aks etadi. Auditorlik hisoboti
(xulosasi)ning mazkur qismida tadbirkorlik sub’ektida moliyaviy hisobotlarni
tayyorlash uchun javobgar bo’lgan shaxslarning majburiyatlari tavsiflanadi.
Auditorlik hisoboti (xulosasi)da faqat “tadbirkorlik sub’ekti rahbariyati”ga havola
etish kerak emas, muayyan yurisdiktsiyaning me’yoriy-huquqiy bazasi kontekstiga
mos keladigan atama ishlatilishi lozim. Ayrim yurisdiktsiyalarda tegishli havola
boshqaruv yuklatilgan shaxslarga qaratilishi mumkin. Auditorlik hisoboti (xulosasi)
“Tadbirkorlik sub’ekti [yoki boshqa mos keladigan atama] rahbariyatining
moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun javobgarligi” degan sarlavhali qismni o’z
ichiga olishi lozim.
Auditorlik hisoboti (xulosasi)da tadbirkorlik sub’ekti rahbariyatining
moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun javobgarligi tavsiflanishi lozim. Tavsif
tadbirkorlik sub’ekti rahbariyati moliyaviy hisobotlarni moliyaviy hisobotlar taqdim
etish uchun qo’llaniladigan asosiga muvofiq tayyorlash va tadbirkorlik sub’ekti
rahbariyati firibgarlik yoki xato tufayli yuzaga kelgan muhim buzib ko’rsatishlar
mavjud bo’lmagan moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun zarur deb hisoblagan
ichki nazorat tizimini ta’minlash uchun javobgar bo’lishi to’g’risida tushuntirishni
o’z ichiga olishi lozim.
Agar moliyaviy hisobotlar haqqoniy taqdim etish asosiga muvofiq
tayyorlangan bo’lsa, auditorlik hisoboti (xulosasi)da tadbirkorlik sub’ekti
rahbariyatining moliyaviy hisobotlarni tayyorlash uchun javobgarligi tavsifi,
vaziyatga qarab, “mazkur moliyaviy hisobotlarni tayyorlash va haqqoniy taqdim
etish” yoki “to’g’ri va haqqoniy tasavvur beradigan moliyaviy hisobotlarni
tayyorlash”ga havola etishi lozim.
Auditorning javobgarligi. Auditorlik hisoboti (xulosasi) “Auditorning
javobgarligi” degan sarlavhali qismni ham o’z ichiga olishi lozim. Auditorlik
hisoboti (xulosasi)da auditorning javobgarligi u moliyaviy hisobotlar bo’yicha o’zi
o’tkazgan audit asosida o’z fikrini bildirishidan iborat ekanligi ko’rsatib o’tilishi
lozim.
Qayd etish qismi. Auditining ushbu holatda zarur deb hisoblanuvchi auditorlik
protseduralarini bajarish qobilyatiga taalluqli. Qayd etish xatboshisi o’zida auditor
tekshiruv davomida qilgan ishlarni haqiqiy tasdig’ini ko’rsatadi. Bu o’quvchiga
audit o’rnatilgan standartlar yoki bunday majburiyatlar uchun amaliyotlarga mos
o’tkazilganligiga ishonch tug’diradi.
Qayd etish xatboshisi, audit moliyaviy hisobotlarda jiddiy xatoliklar
yo’qligiga etarlicha ishonch hosil qilish uchun o’tkazilgani va o’tkazilgan audit o’z
fikrini bildirishi uchun etarlicha asos berishini isbotlash uchun rejalashtirilgan va
o’tkazilganligi haqidagi bayonnomani o’z ichiga olishi zarur. Bunday iboralardan
yoki shunga o’xshash rasmiyatchiliklardan foydalanish audit ishonchliligining
yuqori darajasini ta’minlashini bildiradi, lekin bu kafolat hisoblanmaydi.
Hisobotda auditda mamlakatda o’rnatilga auditning xalqaro standartlariga
(MSA) suyangan holda o’tkazilganligi borasida foydalanilgan standartlar
ko’rsatilishi kerak. Masalan, agar kompaniya AQSh fond birjalarida savdo qilsa,
audit bo’yicha auditning umum qabul qilingan standartlari, AQShda umum qabul
qilingan standartlar yoki AICPA o’rnatilgan standartlarga nisbatan havolalar
bo’lishini talab qiladi.
Fikrning mazmuni aks etgan xatboshi. Auditorlik hisoboti (xulosasi) “Fikr”
degan sarlavhali qism bo’lib, unda haqqoniy taqdim etish asosiga muvofiq
tayyorlangan moliyaviy hisobotlar bo’yicha modifikatsiyalanmagan fikr bildirishda
auditorning fikrida (agar qonunchilik yoki me’yoriy hujjatlarda boshqacha qoida
nazarda tutilmagan bo’lsa) teng (ekvivalent) deb baholanadigan quyidagi
iboralardan biri qo’llanilishi lozim:
(a) Moliyaviy hisobotlar barcha muhim jihatlarda, ... [moliyaviy hisobotlarni
taqdim etish uchun qo’llaniladigan asos]ga muvofiq haqqoniy taqdim etadi; yoki
(b) Moliyaviy hisobotlar ... [moliyaviy hisobotlarni taqdim etish uchun
qo’llaniladigan asos]ga muvofiq to’g’ri va haqqoniy tasavvur beradi.
Muvofiqlik
asosi
talablariga
binoan
tayyorlangan
moliyaviy
hisobotlar
bo’yicha
modifikatsiyalanmagan fikr bildirishda auditorning fikrida moliyaviy hisobotlar
barcha muhim jihatlarda [moliyaviy hisobotlarni taqdim etish uchun qo’llaniladigan
asos]ga muvofiq tayyorlangani ko’rsatilishi lozim.
Xulosa sanasi. Xulosaga sana qo’yilishi lozim. Auditor xulosaga audit tugagan
kun sanasini qo’yishi kerak (qoidaga ko’ra, topshiriqning oxirgi kuni). Bu
o’quvchilarga hodisalarni moliyaviy hisobotga ta’sirlarini ko’rib chiqishdava
hodisalar yoki bitimlar natijasi bo’yicha auditorga bu sanagacha nimalar ro’y
berganligi haqida axborot beradi. Auditorlik xulosalari rahbariyat tomonidan
tayyorlangan va taqdim etilgan moliyaviy hisobotni tekshirish natijasi hisoblanadi,
auditor xulosasiga rahbariyat tomonidan moliyaviy hisobot imzolangan yoki
tasdiqlangan sanadan avvalgi sanani qo’yishi kerak emas.
Auditorning manzili
Hisobotda auditorning ofisi joylashgan va u mijozlarga xizmat ko’rsatadigan
aniq joy, shahar aytilishi kerak. Auditning umum qabul qilingan standartlari ham
auditor auditorlik xulosasi berilgan shahar yoki shtatni (auditor AQShdan tashqarida
bo’lsa, shahar va mamlakatni) qo’shishni talab qiladi. Eslatma: ayrim mamlakatlarda
tekshiruv haqidagi hisobotda auditorning aniq manzili ko’rsatish shart emas.
Imzo
Hisobot auditorlik firmasi nomidan yoki auditorning shaxsan nomidan yoki
vaziyatga ko’ra, ikkalasining nomidan imzolanishi lozim. Auditor hisoboti, odatda,
firma nomidan imzolanadi, chunki firma audit uchun javobgarlikni o’z zimmasiga
oladi. Eslatma: Ayrim mamlakatlarda (masalan AQSh, Buyuk Britaniya,
Nederlandiya) hozirda auditorlarning shaxsiy imzosi talab qilinmaydi. Ularni havola
sifatida qo’shib qo’yilishi etarli.
6. Auditorlik xulosasining turlari: modifikatsiyalanmagan xulosa
Avvalo modifikatsiyalanmagan auditorlik xulosasiga misol ko’raylik:
Biz taklif qilingan AVS kompaniyaning buxgalteriya balansini 31 dekabr 20x3
holatiga ko’ra, shuningdek tugayotgan yil uchun foyda va zararlar, pul oqimlari
haqidagi hisobot auditini o’tkazdik. Ushbu moliyaviy hisobotlar uchun javobgarlik
kompaniya raxbariyati zimmasida. Bizning majburiyatimiz biz tomonimizdan
o’tkazilgan audit asosida ushbu moliyaviy hisobotlarning ishonchliligi haqida fikr
bildirishdir.
Biz auditni Auditning xalqaro standartlariga mos holda o’tkazdik. Ushbu
standartlar biz auditni moliyaviy hisobotlarda jiddiy xatoliklar yo’qligiga ishonch
hosil qiladigan darajada rejalashtirishni va o’tkazishimizni talab qiladi. Audit
moliyaviy hisobotlardagi sonli ko’rsatkichlar va ochib berishlarni tasdiqlovchi
dalilarni testlashtirish asosida o’rganishni o’z ichiga oladi. Audit, shuningdek,
foydalaniladigan buxgalteriya hisobi printsiplari va rahbariyat tomonidan qilingan
muhim baholarni, shunindek, moliyaviy hisobotning umumiy ko’rinishini
(tasavvur)ni baholashni ham o’z ichiga oladi. Biz umid qilamizki, biz tomonimizdan
o’tkazilgan tekshiruv fikrlarimizni bildirish uchun etarlicha asos beradi.
Bizning
fikrimizcha moliyaviy hisobot jamiyatning 31 dekabr 20x3 holati bo’yicha moliyaviy
hisobot moliyaviy hisobotning xalqaro standartlariga (yoki yuz berayotgan
mamlakatda qo’llaniladigan moliyaviy hisobot qoidalariga mos keladi))** mos
holda ishonchli va xolis tasavvurlar beradi(yoki barcha muhim jihatlarda ishonli
aks etadi).
Auditor
Sana
Manzil
Auditorlik xulosasi modifikatsiyalangan va modifikatsiyalanmagan turlarga
bo’linadi. Amaliyotda modifikatsiyalanmagan xulosa keng tarqalgan bo’lib, deyarli
90 % xulosalar modifikatsiyalanmagan xulosalardir.
Auditor, agar u moliyaviy hisobotlar barcha muhim jihatlarda moliyaviy
hisobotlarni taqdim etish uchun qo’llaniladigan asosiga muvofiq tayyorlangan,
degan xulosaga kelgan bo’lsa, modifikatsiyalanmagan fikr bildiradi.
Agar auditor:
(a) olingan auditorlik dalillari asosida moliyaviy hisobotlar muhim buzib
ko’rsatishlardan holi emas degan xulosaga kelgan bo’lsa; yoki
(b) unga moliyaviy hisobotlarda muhim buzib ko’rsatishlar mavjud emas,
degan xulosaga kelish imkonini beruvchi etarlicha tegishli auditorlik dalillarini olish
imkoniyatiga ega bo’lmasa,
auditor AXS 705 ga muvofiq auditorlik hisoboti (xulosasi)dagi fikrni
modifikatsiyalashi lozim.
Modifikatsiyalangan fikr – salbiy fikr bildirilgan auditorlik xulosasi, izohlar bilan
fikr bildirilgan auditorlik xulosasi, fikr bildirish rad etilgan auditorlik xulosasini o’z
ichiga oladi.
Agar haqqoniy taqdim etish asosi talablariga muvofiq tayyorlangan moliyaviy
hisobotlar haqqoniy taqdim etishni ta’minlamasa, auditor bu masalani tadbirkorlik
sub’ekti rahbariyati bilan muhokama qilishi va, moliyaviy hisobotlarni taqdim etish
uchun qo’llaniladigan asosi talablariga va masala qanday hal qilinganiga qarab,
auditorlik hisoboti (xulosasi)dagi fikrni AXS 705 ga muvofiq modifikatsiyalash
zarur yoki zarur emasligini aniqlashi lozim.
Agar moliyaviy hisobotlar muvofiqlik asosi talablariga binoan tayyorlangan
bo’lsa, auditor moliyaviy hisobotlar haqqoniy taqdim etishni qay darajada
ta’minlashini baholashga majbur emas. Biroq, kamdan-kam uchraydigan
vaziyatlarda, agar auditor mazkur moliyaviy hisobotlar yanglish tasavvur hosil qilish
uchun imkoniyat yaratadi, degan xulosaga kelgan bo’lsa, auditor bu masalani
tadbirkorlik sub’ekti rahbariyati bilan muhokama qilishi va mazkur masala qanday
hal etilishiga qarab, buni auditorlik hisoboti (xulosasi)da ko’rsatish kerakmi, agar
ko’rsatish kerak bo’lsa, buni qay tarzda amalga oshirish zarur, degan savollarga
javob berishi lozim.
Xulosaning tarkibiy qismlarini biz yuqorida aytib o’tdik. Ammo ta’kidlash
zarurki, modifikatsiyalangan fikr hosil qilinganda modifikatsiyalangan fikr bildirish
uchun asos bo’lgan vaziyatni o’zida aks ettiruvchi maxsus qism kiritilishi lozim.
Auditorlik tashkiloti ifodalagan modifikatsiyalangan fikrdan kelib chiqib
auditorlik xulosasida maxsus qism "Salbiy fikr bildirish uchun asos", "Izohlar bilan
fikr bildirish uchun asos", "Fikr bildirishni rad etish uchun asos" deb nomlanadi.
Ayrim mamlakatlar qonunchiligiga muvofiq bu band auditorning fikridan oldin
joylashtiriladi.
Shuningdek, auditor yoki auditorlik tashkiloti moliyaviy hisobotdan
foydalanuvchilar diqqatini quyidagilarga jalb qilish uchun auditorlik xulosasiga
tushuntirish qismini kiritishi mumkin:
auditorlik
tashkilotining
fikri
bo’yicha
moliyaviy hisobotdan
foydalanuvchilarning
moliyaviy hisobotni
tushunishlari
uchun
muhim hisoblanadigan darajada ahamiyatga ega, moliyaviy hisobotda aks ettirilgan
vaziyatlarga;
auditorlik tashkilotining
javobgarligini yoki auditorlik xulosasining
mazmunini moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar tushunishiga yordam berishi
mumkin bo’lgan, moliyaviy hisobotda aks ettirilmagan vaziyatlarga.
Tushintirish qismi kiritilishi auditorni moliyaviy hisobot haqidagi fikriga
ta’sir etmasdan shunchaki qo’shimcha izoh sifatida xulosadan joy olishi mumkin.
Masalan, amaliyotdan quyidagi misolni ko’rsak.
Tushuntirish (izoh) paragrafida hisob metodikasini o’zgartirish masalasi
kiritilgan Intelning 2002 yildagi moliyaviy hisobotlariga berilgan so’zsiz ijobiy
xulosasi
ERNST & YOUNG LLP auditorlik tashkilotining Intel korparatsiyasini
aktsionerlari va Direktorlar kengashiga yo’llagan
mustaqil auditor xulosasi
Biz Intel korparatsiyasining 28 dekabr 2002 yil va 29 dekabr 2001 yil holati
balansini va 28 dekabr 2002 yilda tugovchi har bir uch yil uchun daromadlar,
xususiy kapitali va pul oqimlari haqida tegishli konsalidatsiyalashgan
hisobotlarining auditini o’tkazdik. Bizning auditimiz shuningdek, indeksdagi 15 (a)
– bandda hisoblab chiqilgan moliyaviy hisobot grafigini ham o’z ichiga oldi. Ushbu
moliyaviy hisobot uchun javobgarlik kompaniya rahbariyatining zimmasida. Bizning
majburiyatimiz o’tkazilgan auditimiz asosida ushbu moliyaviy hisobot ishonchliligi
haqida fikr bildirishdan iborat.
Biz auditni Qo’shma Shtatlarda umum qabul qilingan audit standartlariga mos
ravishda o’tkazdik. Bu standartlar, auditni moliyaviy hisobotlarda jiddiy xatolar
yo’qligiga etarlicha ishonch hosil qiladigan darajada rejalashtirishimizni va
o’tkazishimizni talab qiladi. Audit sonli ko’rsatkichlarni tasdiqlash va moliyaviy
hisobotlarni ochib berishni tasdiqlovchi dalillarni testlashtirish asosida o’rganishni
o’z ichiga oladi. Audit, shuningdek, foydalanilayotgan buxgalteriya hisobi
printsiplari baholari va rahbariyat tomonidan yo’l qo’yilgan muhim xatoliklarni,
hamda, moliyaviy hisobotni umumiy ko’rinishini baholashni ham o’z ichiga oladi.
Biz tomonimizdan o’tkazilgan audit fikrimizni bildirish uchun etarlicha asos
beradi, deb o’ylaymiz. Bizning fikrimizcha, konsalidatsiyalashgan moliyaviy hisobot
Intel korparatsiyasining 28 dekabr 2002 yil va 29 dekabr 2001 yil bo’yicha hisoboti
konsalidatsiyalangan moliyaviy holatiga nisbatan hamma mavjud (muhim)
munosabatlar bo’yicha ishonchli aks ettiradi, shuningdek, 28 dekabr 2002 yil uchun
Qo’shma shtatlarda umumqabul qilingan buxgalteriya hisobi printsiplariga mos
holda pul mablag’lari harakatini ham ishonchli aks ettirgan. Bundan tashqari,
bizning fikrimizcha, umuman olingan asosiy moliyaviy hisobotlarga nisbatan
munosabatlar ko’rib chiqilganda, mos keluvchi grafik, unda bayon qilingan
axborotlarning hamma muhim munosabatlari ishonchli ko’rsatilgan.
2 – eslatmadagi konsalidatsiyalashgan moliyaviy hisobotda ko’rsatilgandek,
30 dekabr 2001 yildan kompaniya moliyaviy hisobot standartlariga muvofiq №142
– “Ishbilarmonik obro’si (gudvil) va boshqa nomoddiy aktivlar haqida” bayonnoma
qabul qildi.
Ernest & Young
San – Xose, Koliforniya
Modifikatsiyalanmagan xulosaning oxirgi xatboshisi auditorlik xulosasi audit
ekspertizasini o’tkazish natijalari bo’yicha tuzilganligini bildiradi. Bu band
shunchalik muhimki, auditorlik xulosasi ko’pincha shu xatboshi nomi bilan “auditor
fikri” deb ham ataladi. Fikrlar xatboshisi faqat tekshiruv natijasidagi faktni yoki
kafolatning
tasdig’i
emas
balki
xulosalar
professional
mulohazalarga
asoslanganligini ko’rsatadi.