AYRIM YURIDIK KASB VAKILLARI FAOLIYATINING AXLOQIY ASOSLARI.
Yuklangan vaqt
2025-03-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
47
Faytl hajmi
237,5 KB
1
AYRIM YURIDIK KASB VAKILLARI FAOLIYATINING AXLOQIY
ASOSLARI.
Reja:
1. Advokat faoliyatining axloqiy asoslari
2. Ichki ishlar xodimlari faoliyatining axloqiy asoslari
3. Prokuratura xodimi faoliyatining axloqiy asoslari
4. Adliya organlari va muassasalari xodimlari faoliyatining axloqiy
asoslari
5. Notarius faoliyatining axloqiy asoslari
6. Yuridik xizmat xodimlari faoliyatining axloqiy asoslari
2
1. Advokat faoliyatining axloqiy asoslari
Advokat faoliyatining axloqiy asoslari haqida gapirilganda O’zbekiston
Respublikasi “Advokatlik faoliyatining kafolatlari va advokatlarning ijtimoiy
himoyasi to’g’risida”gi qonunining 2-moddasida advokatlik faoliyatining asosiy
tamoyillaridan biri sifatida “kasb etikasi, advokatlik siri va qasamyodiga rioya etish”
belgilanganligini e’tirof etish joiz bo’ladi.
O’zbekiston Respublikasi “Advokatlar to’g’risida”gi qonunining 9-moddasi
talabiga binoan “Advokat, advokat yordamchisi, advokatning byurolari, hay’atlari va
firmalari mansabdor shaxslari va texnik xodimlarining advokatlik siri bo’lmish
ma’lumotlarni oshkor etishi va bu ma’lumotlardan o’z manfaatlari yoki uchinchi
shaxslar manfaatlari yo’lida foydalanishi man etiladi”.
Advokatning majburiyati sifatida advokatlik sirini oshkor qilish mumkin
emasligi O’zbekiaston Respublikasi JPK 53-moddasida belgilangan bo’lib, unda
“Himoyachi:
gumonni
yoki
ayblovni
rad
etadigan
yoxud
javobgarlikni
engillashtiradigan holatlarni aniqlash uchun qonunda nazarda tutilgan barcha vosita
va usullarni qo’llashi hamda gumon qilinuvchi, ayblanuvchi yoki sudlanuvchiga
zarur yuridik yordam ko’rsatishi, haqiqatni aniqlashga dalillarni yo’q qilish,
soxtalashtirish, guvohlarni ko’ndirishga urinish va qonunga xilof boshqa harakatlar
bilan to’sqinlik qilmasligi; ishning tergovi va sud majlisi vaqtida tartibga rioya etishi
shartligi ko’rsatilgan.
Advokatlar rioya qilishi lozim bo’lgan kasbiy talablar O’zbekiaston
Respublikasi Advokatlar Palatasining ta’sis konferentsiyasida 12.09.2008 йилда
qabul qilingan “O’zbekiaston Respublikasi Advokatlari kasb etika qoidqalari”da
belgilab qo’yilgan, unga ko’ra advokatlar kasb etika qoidalari bu - advokatlar o’z
kasb vazifasini ado etish jarayonida ularning odob-axloqi, ishonch bildiruvchi va
hamkasblar, huquqni muhofaza qiluvchi organlar, davlat va boshqaruv, jamoat
3
tashkilotlari bilan o’zaro munosabatlariga qo’yilgan talablar majmuidir.1 Ushbu
qoidalarning 2.8-bandida, “kasbiy faoliyatini sherikchilik shartnomasi asosida
birgalikda amalga oshiruvchi advokatlar yuridik yordam ko’rsatishda barcha
sheriklarga sirni tarqatish qoidasiga amal qilishlari kerak”ligi,2 2.6- bandida advokat
o’ziga ishonch bildiruvchi shaxs tomonidan ishonilgan axborotni faqatgina uning
manfaatlari
yo’lida,
agar
u
qarshi
bo’lmasa,
boshqa
advokatlar
bilan
maslahatlashuvlar o’tkazishi mumkinligi3 istisno tariqasida belgilab qo’yilgan.
Advokatning o’ziga xos odob-axloqi, ma’naviy tamoyillari va boshqa kasbiy
fazilatlari quyidagilarda namoyon bo’ladi.
Advokat o’zining odob-axloqi bilan xalq o’rtasida hurmat va e’tiborga sazovor
bo’lishi, advokatlik sha’niga dog’ tushiradigan, kasbining obro’sini to’kadigan,
jamiyatning unga nisbatan bo’lgan hurmati va ishonchiga putur etkazadigan xatti-
harakatlarni sodir etishdan o’zini saqlashi lozim.
Kasb etikasi, avvalombor, advokatlarga himoyasi ostidagi shaxslar bilan
advokatlik
sirini
saqlash
orqali
ishonchli
munosabatlarni
ta’minlashga
ko’maklashadi;
Ikkinchidan, himoyasi ostidagilar bilan yaqin munosabatda bo’lganligi, bu
kasbning aynan yuqori darajada erkin, mustaqilligi va ma’lum darajada yopiqliligi
sababli advokatning o’zini himoya qiladi;
Uchinchidan, advokatning sud, davlat hokimiyati organlari, boshqa
tashkilotlar bilan, ammoviy axborot vositalari bilan, kasbdoshlari va advokatlik
uyushmalari bilan munosabatlarini tartibga solishga yordamlashadi;
To’rtinchidan, advokatlik kasbining nufuzini uning axloqiy normalari,
tamoyillari va qoidalarining qattiyligi, jiddiyligi, “yuksakligi” va “oydinligi”ni,
shuningdek ularga rioya qilish bo’yicha nazorat tizimini jamiyatdoshlariga namoish
qilish hisobidan qo’llab-quvvatlaydi4.
1 Cаломов Б.Жиноят ишларида адвокатнинг иштироки.Т., Адолат, 2007.- 56 б.
2 Адвокат. 2009, №1. – 32 б.
3 O'sha yerda. – 32 б.
4 Qarang: Васильева Г.А.Профессиональная этика юриста.Учебно-методический комплекс по дисциплине
Челябинск, 2005. -108 b.
4
Axloq tamoyillari advokatga u yoki bu masalani, muammolarni hal qilishda,
o’zining shaxsiy yoki himoyasi ostidagi shaxsning harakat faoliyatini tanlashda
mo’ljal vazifasini o’taydi. Bu mo’ljallarning zarurligi shu bilan ifodalanadiki,
avvalombor barcha hayotiy voqealarni oldindan ko’rib bilib bo’lmaydi, ammo
shunday bo’lsada har bir holatda va har vaqtda advokat o’z oldiga, ishoch bildirgan,
davlat, jamiyat, kasbdoshlari, kasbi oldida o’z nuqtai nazarini, amalga oshirmoqchi
bo’lgan xatti-harakatini ishonchli asoslab berishi kerak.
Xalqaro yuristlar Assotsiatsiyasi advokatlari etikasining bosh tamoyillarida
advokatlarning kasbiy burchlari quyidagicha keltirilgan:
1. Advokatlar o‘zlari munosabatda bo‘layotgan kishilar bilan o‘zaro ishonch va
hamdardlikning eng yuqori darajasiga erishishi kerak;
2. Advokatlar sud oldidagi majburiyatlarni, odil sudlov talablarini hamda
kasbiy etika talablarini bajarish asosida o‘z mijozlarining manfaatlariga eng muhim
narsa sifatida qarashlari lozim;
3. Advokatlar kasbiy burchini bajarish jarayonida olingan har qanday
majburiyatlarni ular amalga oshirilmaguncha yoki bekor bo‘lmaguncha hurmat qilishi
kerak;
4. Advokatlar, agar ularning yoki boshqa mijozlarining manfaatlari mijozning
manfaatlari bilan qarama-qarshi bo‘lsa taklifni qabul qilmasliklari darkor;
5. Advokatlar qonunda ko‘zda tutilgan holatlardan boshqa holatlarda o‘zining
oldingi va hozirgi mijozlarining sirlarini saqlashlari lozim;
6. Advokatlar o‘z mijozlarining advokatni erkin tanlash huquqini hurmat
qilishlari lozim va h.k.5
Advokatlik kasbi uchun kasb etikasi ahamiyatining yuksakligi shu bilan
belgilanadiki, uning huquqiy asosi O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida,
ko’pchilik asosiy tamoyillari O’zbekiston Respublikasining advokatura to’g’risidagi
qonunida belgilab qo’yilgan.
5 Qarang: Генеральные принципы этики адвокатов международной ассоциации юристов. //Российская юстиция,
1996, № 2
5
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 116-moddasida ayblanuvchi
himoyalanish huquqi bilan ta’minlanadi, deb belgilab qo’yilgan. Tergov va sud ishini
yuritishning har qanday bosqichda malakali yuridik yordam olish huquqi
kafolatlanadi. Fuqarolarga, korxona, muassasa va tashkilotlarga yuridik yordam
berish uchun advokatura faoliyat ko’rsatadi. Advokaturani tashkil etish va uning
tartibi qonun bilan belgilanadi.
O’zbekiston Respublikasining “Advokatura to’g’risida”gi qonunining 6-
moddasida advokat kasbiy faoliyatini amalga oshirish chog’ida tegishli masalalarni
hal etishda vakolatli bo’lgan barcha organlar, korxonalar, muassasalar va
tashkilotlarda jismoniy va yuridik shaxslarning topshirig’iga muvofiq ularning
manfaatlarini ifoda etish va huquqlarini himoya qilish va b. harakatlarni bajarish, 7-
moddasida o’z kasbiy faoliyatida amaldagi qonun hujjatlarining talablariga rioya
etishi, unga yuridik yordam so’rab murojaat etgan jismoniy va yuridik shaxslarning
huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya etish uchun qonunda ko’zda tutilgan
vositalar va usullardan foydalanish shartligi belgilab qo’yilgan.
Advokatlik kasbi zimmasiga qonun talablariga og’ishmay amal qilish, o’z
obro’sini jamiyat oldida qo’llab-quvvatlash va jamiyat oldidagi ijtimoiy-axloqiy
javobgarligini kelishilgan shakllarda amalga oshirishni muayyan axloqiy tamoyillarga
binoan harakat qilish majburiyatini yuklaydi. Qonun advokatlik faoliyatining
quyidagi asosiy tamoyillarini belgilagan:
- qonunning ustunligi;
− advokatning mustaqilligi;
− kasb etikasiga, advokatlik siri va qasamyodiga qat’iy rioya etish;
− qonun hujjatlarida man qilinmagan usullar va vositalarni qo’llash.
O’zR “Advokatlik faoliyatining kafolatlari va advokatlarning ijtimoiy himoyasi
to’g’risida”gi qonuni, 5-moddasiga binoan, davlat o’z o’rnida tegishli mas’uliyatlarni
oladi. Misol uchun, advokatning mustaqilligi davlat tomonidan unga vakolatlik
faoliyati kafolatlari berilishi hamda ijtimoiy himoyalanishi orqali ta’minlanadi.
- Davlat har bir fuqaronong teng va erkin yuridik yordam olish huquqini
ta’minlash uchun advokatura bilan hamkorlik qiladi, advokaturani fuqarolar murojaat
6
etish uchun qulay bo’lgan joylarda zarur binolar bilan belgilangan tartibda
ta’minlaydi (mazkur qonunning 12-m);
- advokatning hayoti va sog’lig’I davlat himoyasida bo’ladi (mazkur qonunning
10-m).
Mazkur qonunning 2-moddasi mohiyatiga ko’ra advokat zimmasiga o’zini
odobli-axloqli, halol, oqilona tutish va ishonch bildirganning huquq va qonuniy
manfaatlarini qonun hujjatlarida man qilinmagan barcha usullar va vositalar bilan
himoya qilish, advokatlar kasb etika qoidqalariga og’ishmay rioya qilish
majburiyatini yuklaydi.
Axloq nuqtai nazaridan mazkur qonunning 3-moddasi advokatni tegishli
malaka komissiyasining majlisida quyidagi mazmunda qasamyod qilish majburiyatini
yuklaydi: “O’z kasbiy burchimni halol va vijdonan bajarishga, unson huquqlari va
erkinliklarini hamisha himoya qilishga, advokatlik sirini saqlashga, O’zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlariga qit’iy rioya etishga tantanali
qasamyod qilaman”. Qasamyoq matni halolllik va vijdonlilik tamoyillarini o’z ichiga
oladi.
O’zbekiston Respublikasining “Advokatura to’g’risida”gi qonunining 14-
moddasida advokat advokatlik sha’ni va qadr-qimmatini tushiruvchi yoki
advokaturaning abrosiga dog’ tushiruvchi harakatlar sodir etganida o’z maqomidan
mahrum etilish mumkin.
Advokatlar kasb etika qoidqalariga rioya qilinishi ustidan nazoratni, zarur
bilimga va kasb malakalariga ega bo’lgan shaxslarga advokatlik faoliyati bilan
shug’ullanish huquqini beruvchi litsenziya berish va advokatlarning harakati
(harakatsizligi) ustidan shikoyatlarni ko’rib chiqish uchun maxsus tuziladigan malaka
komissiyasi olib boradi (mazkur qonunning 13-m).
O’zR “Advokatlik faoliyatining kafolatlari va advokatlarning ijtimoiy himoyasi
to’g’risida”gi qonunida advokat faoliyatining mustaqilligi, manfaatlar to’qnashuvi
vaziyatlarida o’zini tutish qoidalari belgilab qo’yilgan. Mustaqillik tamoyili
asosiylardan hisoblanadi va qonun advokatga o’z advokatlik faoliyatida mustaqillik
tamoyiliga biron-bir kusatuvlarsiz, davlatning himoyasida bo’lishlikni, suningdek
7
o’zi, oila a’zolarining xavfsizligini, mol-mulkining himoyasini kafolatlaydi. Mazkur
qonunning 7-moddasi 1-bandida advokat yuridik va jismoniy shaxslarning huquqlari
va qonuniy manfaatlarini himoya qilish bo’yicha o’z kasbiy vazifalarini amalga
oshirayotganida uning faoliyatiga aralashishga yo’l qo’yilmasligi belgilab qo’yilgan.
O’zR “Advokatura to’g’risida”gi qonunining 9-moddasida advokatlik siri
to’g’risidagi muhim tamoyil berilgan va unda advokatlik siri jumlasiga ihonch
bildiruvchi advokatdan yordam so’rab murojaat etganligining o’zi, u yordam so’rab
murojaat
etgan
masalalar,
advokatdan
olgan
maslahatlar,
nasihatlar
va
tushuntirishlarning mohiyati, advokatning u bilan o’tkazilgan barcha masalalar
kirishligi qayd etilgan. Qonun advokat, advokat yordamchisi, advokatlar uyushmalari
mansabdor shaxslari va texnik xodimlari advokat siri bo’lmish ma’lumotlarni oshkor
etishi va bu ma’lumotlardan o’z manfaatlari yoki uchichi shaxslar manfaatlari yo’lida
foydalanishini man etadi. Ushbu qonunning 10-moddasida belgilanganidek,
advokatning kasbga oid huquqlari, sha’ni va qadr-qimmati qonun bilan qo’riqlanadi
va uning kasbiy faoliyatiga u yoki bu tarzda aralashish, u himoyachilik yoki vakillik
vazifasini bajarayotganda o’ziga ma’lum bo’lib qolgan tavsilotlar yuzasidan guvoh
sifatida so’roq qilinishi mumkin emas, shuningdek uning o’zi yuridik yordam
ko’rsatayotgan shaxslar bilan uchrashish huquqi cheklanmagan. O’zR “Advokatlik
faoliyatining kafolatlari va advokatlarning ijtimoiy himoyasi to’g’risida”gi
qonunining 4-moddasida advokat o’z himoyasidagi shaxs bilan u ushlangan paytdan
boshlab qonun hujjatlarida belgilangan tartibda miqdori va muddati cheklanmagan
xoli uchrashish o’tkazish huquqiga egaligi aytilgan.
O’zR
“Advokatura
to’g’risida”gi
qonunining
7-moddasi
manfaatlar
to’qnashuvi holatida advokatning xatti-harakati tartibga solingan va unga ko’ra
advokat muayyan ish bo’yicha yuridik yordam ko’rsatayotgan yoki avval yuridik
yordam ko’rsatgan shaxslarning manfaatlari ishni olib borishni so’rab murojaat etgan
shaxsning manfaatlariga zid kelgan yoki u sud’ya, prokuror, tergovchi, surishtiruv
o’tkazuvchi shaxs, jamoat ayblovchisi, sud majlisi kotibi, expert, mutaxassis,
jabrlanuvchining, fuqarolik da’vogarning, fuqarolik javobgarning vakili, guvoh,
xolis, tarjimon sifatida ishtirok etgan, shuningdek ishni dastlabki tergov qilishda
8
yoxud sudda advokatning qarindoshi bo’lmish mansabdor shaxs ishtirok etgan yoki
ishtirok etayotgan bo’lsa, xuddi shuningdek advokat bevosita yoki bilvosita shu
ishdan shaxsan manfaatdor b’lgan va bu hol unga o’z ishini topshirgan shaxsning
manfaatlariga zid keladigan hollarda yuridik yordam ko’rsatish to’g’risidagi
topshiriqni qabul qilishga haqli emas. Ushbu Qonunning 7-moddasida jinoiy ishni
ko’rib
chiqishda
qatnashishga
tayinlangan
advokat
fuqaroning
to’lovga
qobiliyatsizligini vaj qilib, unga yuridik yordam ko’rsatishdan bosh tortishga haqli
emasligi belgilangan bo’lib, O’zR JPR 53-moddasida ishda ishtirok etish haqida
bitim tuzilgan yoki tayinlangan vaqtidan boshlab advokat himoyachi vazifasini
bajarishni rad etishga haqli emasligi ko’rsatilgan, bu o’rinda qonun advokatning
ijtimoiy-axloqiy mas’uliyatini belgilab qoyganligini ko’rish mumkin. Advokatning
ijtimoiy mas’ulligi ular tomonidan jinoyat ishlarida himoyachi tariqasida surishtiruv,
dastlabki tergov yoki sud tomonidan tayinlangan hollarda amalga oshiriladi. O’zR
JPK 50-moddasida ishni yuritayotgan surishtiruvchi, tergovchi, prokuror yoki sud
gumon qilinuvchini, ayblanuvchini, sudlanuvchini yuridik yordam uchun to’lovdan
batamom yoki qisman ozod etishga haqliligi, bunday hollarda advokat mehnatiga haq
to’lash xarajatlari Vazirlar Mahkamasi belgilaydigan tartibda davlat hisobidan
to’lanishi ko’rsatilgan.
Advokat deyarlik har kuni murakkab axloqiy muammolar bilan to’qnash keladi
va ularni hal etish uchun o’z hatti-harakatini qonun va kasb etikasi talablariga rioya
qilgan holda ularga moslashtirib boradi. Huquqiy normalar advokatning aniq xulq-
atvor qoidalarini belgilamaydi. Advokatlarning aniqroq xulq-atvor qoidalari turli xil
kodekslarda, Dekloratsiyalarda, xalqaro va O’zbekiston advokatlari uyushmalari
tomonidan qabul qilingan hujjatlarda mavjud. Masalan, 170 mamlakat kasb ustalarini
o’zida birlashtirgan Xalqaro yuristlar assotsiyatsiyasi 1995 yilda advokatlar
etikasining Bosh tamoyillarini ishlab chiqdi. Ushbu hujjatning maqsadi jahonning har
qanday
mamlakatida
advokatdan
kutiladigan
umumqabul
qilingan
kasbiy
standartlarni o’rnatishdan iborat. 1977 yildan boshlab Evropa hamjamiyatining
barcha advokatlari advokatlar uchun qoidalarning Umumiy Kodeksi talablarini
9
bajarishi kerak. O’zbekiston Respublikasida 12.09.2008 yilda “O’zbekiaston
Respublikasi Advokatlari kasb etika qoidqalari”ishlab chiqildi.
Hozirda muammolardan biri isonch bildiruvchining manfaatini hisobga olish
darajasi bo’lib qolmoqda. Advokat ishonch bildiruvchiga uning xohishini hisobga
olgan holda yuridik yordam ko’rsatishi lozim. Lekin advokatning mehnatiga haq
to’lab qo’ygan ishonch bildiruvchilar undan axloqqa zid harakatlarni bajarishni, ya’ni
o’z nomidan sud’yaga pora berishni yoki bo’lmasa yolg’on guvohni sudga
chaqirishni talab qilishlari mumkin. Bunday talablar nafaqat noaxloqiy, balki
noqonuniy bo’lib ham hisoblanadi va shuning uchun ham advokat ishonch
bildiruvchiga bu qonun talabiga zidligini tushuntirgan holda rad qilish lozim.
Shunday hollar uchrashi mumkinki, ishonch bildiruvchi advokatdan sud
jarayonida javobgarni yoki bo’lmasa himoyachini badnom qilishni, ya’ni obro’yini
to’kishni talab qilishi mumkin. Qonun bunday holatlatlarni to’gridan-to’g’ri
taqiqlamaydi, shu sababli advokat bunday holatlarda kasb etikasiga, kasbdoshlariga
va sudga hurmat tamoyillariga, shuningdek insonparvarlik tamoyillariga suyanib
amal qilishi lozim.
Shunday hol yuz berishi mumkinki, ishonch bildiruvchi advokatdan qaysi bir
sabablarga ko’ra ma’lumotlarni yashirishi mumkin. Bungay holatda avvalombor
munosabatning maxsus usullari bilan bu ma’lumotlarni undan olishga harakat qilish
kerak, bo’lmasa unga ochiqchasiga o’z ishonchsizligini bildirishi lozim bo’ladi.
Yana bir muhim axloqiy muammo borki, u ham bo’lsa, advokatlar o’z kasbiy
faoliyatlarini amalga oshirayotgan-larida o’zlarining mustaqilligi va sub’yektivligini
saqlash muammosi hisoblanadi.
Advokatda ham, har qanday insonda bo’lganiday, shaxsiy, masalan, boylikka
erishish, mashhur bo’lish, yuksak shaxsiy amaliyotga ega bo’lish kabi orzu-istaklar
bo’lishi mumkin. Ammo, kasb etikasi normalari advokatdan shuni talab qiladiki, u
ishonch bildiruvchini himoya qilayotganda o’zining manfaaatlari va xohishi ta’siriga
tushib qolmasligi kerak.
Evropa hamjamiyatining Advokatlar kollegiyalari va yuridik uyushmalar
Kengashining Kodeksida (1988, ССВЕ Code), jumladan shunday deyiladi, ya’ni
10
advokatga yuklatilgan majburiyatlarning ko’pchiligi uning butunlay mustaqil
bo’lishini, har qanday boshqa ta’sirdan holi bo’lishini, eng muhimi uning shaxsiy
manfaati yoki tashqi bosim natijasidagi ta’sirdan holi bo’lishini talab qiladi.
Adokat o’z mustaqilligini xavf ostiga qo’yadigan har qanday xavfdan qochishi
kerak, va ishonch bidiruvchining, sudning yoki uchinchi shaxslarning manfaatini deb
o’zining kasb tamoyillaridan (standartlaridan) voz kechmasligi ustidan xushyor
kuzatib borishi kerak.
Advokatning mustaqilligi odil sudlovga bo’lgan ishonchni va ishonch
bidiruvchini to’g’ri himoya qilinayotganini kafolatlash uchun zarur. Advokat
jismonan, ruhan, moddiy (yashash uchun etarli mablag’ga ega bo’lishi), aqlan,
axloqan mustaqil bo’lishi lozim va bu ko’rsatkichlar orqali advokatning mustaqilligi
namoyon bo’ladi.
Advokatlarning mustaqilligi quyidagilarda ifodalanadi:
- advokat ishonch bildiruvchinining ko’rsatmalari bilan kelishishi yoki bo’lmasa bosh
tortishi mumkin;
- advokat har qanday ishda qatnashishdan har qanday bosqichdan bosh tortishi
mumkin;
- advokat o’zi lozim deb hisoblagan nutqini tuzish va sudga vajlarini taqdim etish
huquqiga ega;
- advokaat advokat bo’lmagan boshqa shaxsning bo’ysunuvida bo’lishi mumkin
emas;
- advokat ikki yoki undan ortiq ishonch bildiruvchilarning manfaatlari yuzasida, agar
ularning manfaatlari o’rtasida qarama-qarshilik bo’lsa, harakat qilaolmaydi va
bunday taqiq har bir ishonch bildiruvchining manfaatlarining qonuniy himoya
qinishini kafolatlaydi;
- advokat yuridik kasbni daromadli ish deb qaramasligi kerak.
Advokatlar xulq-atvorinig har xil asoslarining qarama-qarshiligi bilan bog’liq
axloqiy muammolarning kelib chiqmasligi uchun advokat quyidagilarga rioya qilishi
lozim:
− ishonch bildirganning manfaatlarini o’zining manfaatlaridan yuqori qo’yishi;
11
− huquqiy davlatga hurmatni qo’llab-qyvvatlashi, sudni hurmat qilishi;
− o’z hayotiy darajasining oqilona standartlarini bir maromda saqlab turish.
Yana bir axloqiy talab, advokat kelishmovchiliklarning oldini olish maqsadida
huquqiy yordam so’rab murojaat qilgan shaxsning topshiriqlarini, uning manfaatlari
o’zi huquqiy yordam ko’rsatish bo’yicha tuzilgan shartoma bilan bog’liq bo’lgan
himoyasi ostidagi shaxsning manfaatlariga qarama-qarshi bo’lganda, qabul qilishi
mumkin emas.
Manfaatlar qarama-qarshiligi quyidagi misollarda ko’rinadi:
- advokat avval davogarga da’vo arizasini tuzishga yordam berdi, keyin esa sud
majlisida javobgarning tomonida bo’lib qoladi;
- advokat nikohni bekor qilish ishlari bo’yicha oldin ayoliga keyin eriga tushuntirish
beradi.
Advokat ishonch bildiruvchiga munosabatlar to’qnashuvi borligini va u nimada
ifodalanishini tushuntiradi, ammo oxirgi qarorni ishonch bildiruvchi qabul qiladi.
Agarda ishonch bildiruvchi ishni aynan shu advokat olib borishini xohlagan taqdirda
advokatning o’zi xolis va beg’araz bo’laoladimi, yo’qmi hal qilishi lozim.
Advokat fijdonlilik tamoyiliga muvofiq o’z kasbiy majburiyatini-
− o’z kuchi va gayratini hamda mahoratini yuqori darajada sarflagan holda;
− o’z vaqtida va mukammal;
− oqilona va yuqori tezlikda;
− ishning borishi haqida ishonch bildiruvchini kechiktirmasdan xabardor qilib turgan
holda bajarishi lozim.
Advokatlik siriga rioya qilish advokatdan ishonch bildiruvchi haqidagi
ma’lumotlarni, uning shaxsiy va ish bilarmonlik xususiyatlari, hayot tarsi, savdo-
sotiq ishlari, hamkorlari haqidagi va b. ma’lumotlarni sir tutishni talab qiladi.
Bularsiz ishonch bildiruvchi bilan ishonchli munosabat bo’lmaydi, suning
uchun ishonch bildiruvchiga samarali yordam ko’rsatish mumkin bo’lmaydi.
Advokatlik sirini saqlash, mustaqillik tamoyilidek, bir vaqtning o’zida ham axloqiy
12
va ham yuridik hisoblanadi va advokatlik kasbining faoliyat ko’rsatishi unga rioya
qilishlikka bog’lik bo’ladi. 6
Asosiy tamoyillardan advokatlik sirini saqlash, mustaqilligi tamoyillariga
qat’iy rioya qilishlik inson huquqlari himoyasi ta’minlanishining, odil sudlovning
samarali amalga oshirilishining muhim asoslaridan hisoblanadi, mamlakatimizda
amalga oshirilayotgan prokuror va advokatning tengligini, jinoyat va fuqarolik ishlari
bo’yicha sud faoliyatining barcha bosqichlarida o’zaro tortishuv bo’lishini
ta’minlashga, odil sudlovning sifati va tezkorligini oshirishga qaratilgan keng
ko’lamli chora- tadbirlarga munosib javob bo’ladi.7
Tekshirish uchun savollar:
1. Advokatlik faolyatida kasb etikasining roli qanday?
2.
Qanday
axloqiy
tamoyillar
O’zbekiston
Respublikasining
“Advokatlar
to’g’risida”gi qonunini tartibga soladi?
3.
Qanday
axloqiy
tamoyillar
O’zbekiston
Respublikasining
“Advokatlar
faoliyatlarining kafolatlari va advokatlarning ijtimoiy himoyasi to’g’risida” qonunini
tartibga soladi?
4. Advokatning faoliyatida asosiy axloqiy muammolarning mohiyati nimadan iborat?
5. Nima uchun mustaqillik tamoyili advokatlik kasbida asosiylardan hisoblanadi?
6. Advokatlik sirini saqlash tamoyilining talablari nimadan iborat?
7. Advokatlik faoliyatida vijdonlilik va halollik tamoyillarining mohiyati nimadan
iborat?
Tavsiya etilayotgan adabiyotlar:
6 Qarang: Васильева Г.А.Профессиональная этика юриста.Учебно-методический комплекс по дисциплине
Челябинск, 2005. -113-114 b.
7 Каримов И.А.Мамлакатимизда демократик ислоҳотларни янада чуқурлаштириш ва фуқаролик жамиятини
ривожлантириш концепцияси.Тошкент,”Ўзбекистон”, 2010. -18 б.
13
1. Каримов И.А. Мамлакатимизда демократик ислоҳотларни янада
чуқурлаштириш ва фуқаролик жамиятини ривожлантириш концепцияси.
Тошкент, ”Ўзбекистон”, 2010. -18 б.
2. Андриевский С.А. Русские судебные ораторы в известных уголовных
процессах ХIХ века. – Тула: Автограф, 1997.
3.
Барщевский
М.Ю.
Адвокатская
этика.
2-е
изд.,
испр.–М.:
«Профобразование», 2000. – 312 с.
4. Ватман Д.П. Адвокатская этика. – М., 1977.
5. Гольдинер В.Д. Об этике в деятельности адвоката // Советское
государство и право, 1965. N 10. -С.95-101.
6. Красникова Е.А. Этика и психология профессиональной деятельности:
Учебник. – М.: ФОРУМ: ИНФРА-М, 2004. (гл.8).
7. Кони А.Ф. Нравственные начала в уголовном процессе / Избранные
произведения. — М., 1956.
8. Ничипоренко О. Суд удаляется на совещание // Российская газета, 2000.
25 окт.
9. Полянский Н.Н. Правда и ложь в уголовной защите. – М., 1927.
10. Саломов Б. Жиноят ишларида адвокатнинг иштироки. – Т.,Адолат,
2007.
11.Васильева
Г.А.
Профессиональная
этика
юриста.
Учебно-
методический комплекс по дисциплине. Челябинск, 2005.-190 b.
12.Генеральные принципы этики адвокатов международной ассоциации
юристов. //Российская юстиция, 1996, № 2
2. Ichki ishlar xodimlari faoliyatining axloqiy asoslari
14
Axloq tamoyillarini biron-bir shaxs yaratmagan, u muayyan ijtimoiy
munosabatlarga muvofiq moddiy va ma'naviy hayot jarayonida kishilar ijtimoiy
turmushining, axloqiy munosabatlarining talablarini birmuncha umumlashgan holda
aks ettiradigan axloqiy ong shakllari sifatida vujudga kelgan qonun-qoidalar
hisoblanadi. Shunga ko‘ra, umuminsoniy axloq tamoyillari deb jamiyatning ongida
ishlab chiqilgan, insonning ma'naviy mohiyatiga, burchiga, hayotining mazmuniga va
kishilar o‘rtasidagi o‘zaro talablarning tabiatiga taaluqli bo‘lgan umumiy talablarni
aks ettiradigan, insonlar faoliyatining umumiy yo’nalishini ko‘rsatib beradigan va
muayyan hulq-atvor normalariga asos bo‘lib xizmat qiladigan qonun-qoidalarga
aytiladi.
Umuminsoniy axloq tamoyillariga quyidagilar kiradi: insonparvarlik, o‘zaro
yordam, ishonch, hamjihatlik, tinchliksevarlik, vatanparvarlik, adolatlilik, odamiylik,
qonuniylik va h.k.lar bo’lib, ular axloq normalari orqali nomayon bo’ladi.
Shunga ko‘ra ichki ishlar idoralari xodimlarining kasb axloqi tamoyillari ham
amalda axloq normalari orqali vojib bo‘ladi. Ichki ishlar idoralari xodimlarining kasb
axloqining asoslari deb, jamiyat, davlat, vazirlik tomonidan ishlab chiqilgan, ichki
ishlar idoralari xodimlarining xulqi, fe'l-atvorlarini tartibga soluvchi, bajarilishi shart
bo‘lgan axloqiy -huquqiy talablar majmuasiga aytiladi.
Ichki ishlar idoralari xodimlari kasb axloqining asoslari umumiylikdan
xususiylikka va undan alohidalikka qarab amal qilgan holda xodimning o‘z xulqiy
xatti-harakatlarini sodir etishda nima qilishi lozimligiga emas, balki uning qanday
bo‘lishi kerakligiga qo‘yiladigan talab tarzida namoyon bo‘ladi. Xuddi shuningdek,
axloqiy
normalar
jamiyatning,
davlatning,
xizmat
jamoalarining
xodimga
munosabatini ifodalab, uning shaxsiga muayyan baho beradi. Shunday qilib, axloq
normalari bir vaqtning o‘zida talab va baho normalari shaklini oladi, ya'ni jamiyat,
davlat, xizmat jamoalari yomonlik keltiradigan xatti-harakatlarni ular orqali qoralaydi
va yaxshilikka erishishga qaratilgan xatti-harakatlarni ular orqali maqullaydi. Bu
bilan axloq, normalari faqat yomonlik uchun to‘siq emas, balki ayni paytda
xodimlarni yaxshi ishlarga chorlovchi ma'naviy-axloqiy omil bo‘lib ham xizmat
qiladi.
15
Ichki ishlar idoralari xodimlarining kasb axloqining normalariga quyidagilar
kiradi: xushmuomalalik va odoblilik, oddiy va kamtarlik, halollik va rostgo’ylik,
ochiq ko‘ngillik va dangalchilik, saxiylik va muruvvatlilik, o‘zaro hurmat, do‘stona
munosabat, samimiylik, sipolik, kattalarni hurmat qilish va boshqalar.
Axloqqa zid illatlar, birinchidan, jamiyatning har tomonlama rivojlanishiga
to‘sqinlik qiladi; ikkinchidan, yoshlarni axloqiy-estetik tarbiyalash ishlariga halaqit
beradi, uchinchidan, jinoyatlarning kelib chiqishini kuchaytirib yuboradi. Shuning
uchun ham axloqqa zid illatlarga qarshi kurashish ichki ishlar idoralari xodimlarining
asosiy vazifalaridan hisoblanadi.
Umuminsoniy axloqqa zid bo‘lgan axloqiy yomonliklarning eng qabih
shakllaridan biri jinoyatdir. Uning jamiyatga zarari va uni tugatish yo‘llari haqida
I.A.Karimov shunday degan edi: “Demokratik davlat o‘z fuqarolariga tinch yashash
va mehnat qilish imkonini to‘la ta'minlab bermog‘i kerak. Lekin, ayni zamonda,
jinoyatchilikka qarshi kurash shunchaki vaqtinchalik kampaniyaga aylanib ketmasligi
lozim. Bu ish davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri bo‘lmog‘i zarur.
Jinoyatning yashirin va eng qabih turi bor. Bu - korruptsiya va poraxo‘rlik.
Jinoyatning bu turi boshqaruv apparatini izdan chiqaribgina qolmay, bozor asoslarini
ham barbod etishi mumkin.
Byurokrat kimsa hadik yoki mas'uliyatsizlik tufayli jarayonni sekinlashtirib
qo‘ysa, poraxo‘r ko‘pincha ko‘ra-bila turib, o‘z manfaatini o‘ylab davlat va xalq
manfaatlariga zid qarorlarni qabul qiladi.
Tadbirkorlar va ishbilarmonlarning poraxo‘rlik, qonunni chetlab o‘tib
chayqovchilik qilishi, eng avvalo, tijorat ahlining o‘zini obro‘sizlantiradi, aholining
qarg‘ishiga duchor etadi. Shu sababli, bozor munosabat-larining vijdonli va sofdil
tarafdorlari turli o‘g‘ri va muttahamlarga o‘z oralaridan o‘rin bermasliklari kerak”8.
Odamlar o‘rtasida ma'naviy-axloqiy qadriyatlarni shakllantirish ishlarini, ya'ni
azaliy udumlar - kattani hurmat, kichikni izzat qilish, ayollarga oliyjanob
munosabatda bo‘lish, har kuni salomlashish, mehmonning izzat-hurmatini joyiga
8 Каримов И.А. Биздан озод ва обод Ватан қолсин. Т 2.- Т.: “ Ўзбекистон”, 1996. 222-б.
16
qo‘yish, kamtarlik kabilarning hayotda qo‘llanilishini nazorat qilish asosida
muntazam ravishda ish olib borish. Bu tadbirlarni amalga oshirishda ichki ishlar
idorlari xodimlarining o‘rni beqiyosdir. Chunki u axloq, va huquq himoyachisi
sifatida bu ishlarni amalga oshirishga mas'uldir.
O‘zbekiston Respublikasi ichki ishlar vazirining 1993 yil 30 dekabrda
chiqargan va “O‘zbekiston Respublikasi ichki ishlar idoralari xodimlarining
kasb odobnomasi»ni e'lon qilgan 446-buyrugida shunday deyiladi: “Ichki ishlar
idoralari xodimi fuqarolar bilan muloqotda xushmuomala bo‘lishi, ularning ish bilan
bog‘liq chigal savollariga va boshqa holatlar bo‘yicha murojaatlariga to‘g‘ri va aniq
javob berishi, arz va shikoyatlarini imkoni boricha qonuniy hal qilishi lozim.
Joylardagi aholi bilan aloqani mustahkamlab, takomillashtirib boradi. O‘z xizmat
vazifasini bajarishi evaziga hadya va tortiqlardan voz kechadi”.9
Ichki ishlar idoralari xodimlarining maxsus kiyim-kechagini kiyganda va uni
kiyish bilan bog‘liq holda quyidagilarni qilish qat'iyan man etiladi:
- qimor o‘ynash, spirtli ichimliklar iste'mol qilish;
- to‘y-xashamlarga, restoranlarga borish, u yerda raqsga tushish;
- fuqarocha kiyimlar bilan aralashtirib kiyish;
- mavsumga mos bo‘lmagan kiyimlarni kiyish, ularni iflos holda saqlash;
-
davlat belgilarini va boshqa farqlovchi belgilarni noto‘g‘ri taqish, ularga
nisbatan hurmatsizlik qilish;
- kiyimlarni o‘zgalarga berish, bosh kiyimsiz yurish, iflos oyok kiyimida,
ayniqsa, ta'mirlanmagan, moylanmagan poyabzalda aholi oldida, ish joyida paydo
bo‘lish;
- cho‘ntaklarni har xil narsalar bilan to‘ldirish yoki qo‘lni cho‘ntakka tiqib
yurish;
9 Ўзбекистон республикаси ички идоралари ходимларининг касб одобномаси. - Т.: ИИВ, 1993. - 5-б.
17
-
formadan o‘z xizmat vakolatini suiiste'mol qilgan holda shaxsiy
maqsadlarda foydalanish va kiyim kiyish qoidalariga zid bo‘lgan boshqa xatti-
harakatlarni qilish.10
Yuqoridagilardan kelib chiqib, shuni qayd etish mumkinki, ichki ishlar
idoralari xodimlarining tashqi ko‘rinishi, birinchidan, uning ichki madaniyati, ya'ni
tirishqoqligi, xizmatga shayligi, intizomliligi, o‘z kasbi va atrofdagilarga
munosabatini bildiruvchi; ikkinchidan, fuqarolar va o‘z hamkasblarining ishonchiga
sazovar qiluvchi; uchinchidan, insonga estetik zavq beruvchi; to‘rtinchidan,
atrofdagilarga axloqiy-ruhiy ta'sir o‘tkazish tarbiyalovchi omillardan biri hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat-protsessual kodeksining 35-moddasiga
asosan, “jinoyat ishi bo‘yicha dastlabki tergovni prokuratura, ichki ishlar
organlarining va milliy xavfsizlik xizmatining tergovchilari olib boradilar”.
Tergovchi tergov ishlarini uch asosiy qoidaga rioya etgan holda amalga
oshirishi kerak:
- protsessual normalarga, ya'ni tergov ishlarini qaysi mazmunda, qaysi shaklda
va qaysi tartibda olib borishni belgilab beradigan qonun hujjatlariga tayanish;
- kriminalistik taktikaga, ya'ni jinoyatni tezrok va samaraliroq ochish uchun
zarur metodlardan unumli foydalanishga asoslanish;
- axloq normalariga suyanish.
Bunda protsessual qonunlar - tergovchi ishining mazmuni va shaklini;
kriminalistik taktika - tergov metodikasini; etika esa uning axloqiy asoslarini belgilab
beradi.
Tergovchi yuqorida ko‘rsatilgan qoidalar asosida ish ko‘rish jarayonida, o‘ziga
yuklatilgan vazifalarni muvaffaqiyatli bajarishi uchun bir qator shaxsiy, qolaversa,
kasbiy hislatlarga ega bo‘lishi kerak. Bular quyidagilardan iborat:
1. Tergovchi intellektual aqlga ega bo‘lishi, ya'ni barcha bilimlardan,
voqealardan, kasb-hunarlardan habardor bo‘lishi lozim. Aniqrog‘i, u har qanday
mutaxassis bilan suhbatlasha olish qobiliyatiga ega bo‘lishi maqsadga muvofikdir;
10 Қаранг: Ўзбекистон Республикаси ички ишлар идоралари ходимларининг касб одобномаси.-Т.:ИИВ, 1993.- 5-
6.
18
2.
Tergovchi o‘z kasbining ustasi bo‘lishi, ya'ni hamma normativ
hujjatlarni yaxshi bilishi, kriminalistik taktikani yuqori darajada egallagan bo‘lishi,
nihoyatda sinchkov va notiq bo‘lishi zarur.
Tergovchi ruxshunos bo‘lishi, ya'ni odamlarning kayfiyatini tez ilg’ab olishi,
o‘zining muomalasi, xatti-harakatlari bilan odamlarning ko’ngliga yo‘l topa olishi
kerak.
Tergovchi axloqan pok, ma'naviy jihatdan go‘zal bo‘lishi kerak. U axloq,
odamlarni tarbiyalash vositasi ekanligini, go‘zallik esa dunyoni, odamlarni jaholatdan
qutqaruvchi kuch ekanligini hech vaqt unutmasligi kerak.
5.
Tergov harakatlarining axloqiy va huquqiy asoslari O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasining 27-moddasida quyidagicha bayon etilgan: “hech
kim qonun nazarda tutgan hollardan va tartibdan tashkdri birovning turar joyiga
kirishi, tintuv o‘tkazishi yoki uni ko‘zdan kechirishi, yozishmalar va telefonda
so‘zlashuvlar sirini oshkor qilishi mumkin emas”.
So‘roq qilish jarayonida tergovchidan quyidagi axloqiy qoidalarga rioya
etish talab etiladi:
a)
guvohni ko‘rsatuv berishdan bosh tortganlik yoki yolg‘on ko‘rsatuv
berganlik uchun jinoiy javobgarlik belgilanganligi to‘g‘risida ogoxdantirish;
b)
ayblanuvchiga xar bir dalilni, shuningdek, ekspert xulosasining
ahamiyatini xolisona tushuntirish;
v) gumon qilinuvchi va ayblanuvchiga chin ko’ngildan aybiga iqror bo‘lish
aybni yumshatuvchi holat ekanligini batafsil tushuntirish;
g)
so‘roq qilinuvchining ma'naviy-axloqiy va diniy e'tiqodlarini hurmatlash;
d)
so‘roq qilish vaqtini oqilona cheklash;
e)
dastlabki tergov natijalarini oshkor qilmaslik, shaxsning shaxsiy hayoti
to‘g‘risidagi ma'lumotlarni hech kimga bildirmaslik, ya'ni ularning maxfiyligini
saqlash;
j)
iltimosnomalarni qabul qilgandan so‘ng o‘z vakolatlarini mas'uliyat bilan
amalga oshirish;
19
z)
o‘zga shaxslarning qadr-qimmatini hurmat qilish va kishilar bilan
mulokatda odob qoidalariga rioya etish.
Ichki ishlar idoralari xodimlari axloqiy-kasbiy buzilishi deb ularning qonun
hujjatlari, nizom va buyruqlarda belgilab qo‘yilgan axloqiy normalar, professional
burch va vazifalarni bajarishda o‘zlarining shaxsiy manfaatlarini jamiyat, davlat,
xalq, manfaatlaridan ustun qo‘yib suiiste'mol qilishlari, pora olish, kalondimog‘lik,
tamagirlik, qo‘pollik qilish, jinoyatni hisobdan yashirish kabi qonunga xilof xatti-
harakatlarining majmuiga aytiladi.
Shunday qilib, ichki ishlar idoralari xodimlarining axloqiy ongida, xatti-
harakatlarida yuzaga kelgan buzilishlar quyidagi shakllarda namoyon bo‘ladi:
- toshbag‘irlik, odamlarga yuzaki munosabatda bo‘lish, g‘amxo‘rlik va rahm-
shafqatning yo‘qligi;
-subutsizliq;
-g‘irromlik, tamagirlik, vijdonsizlik, shaxsga befarqlik, kasbiga sovuqqonlik
bilan qarash;
-axloq tamoyillari (insonparvarlik, jamoatchilik, vatanparvarlik) va normalarini
(burch, vijdon, mas'uliyat, sha'n va qadr-qimmatlar) ongli ravishda, bila turib atayin
buzish;
-kasbiy bilimlarining past darajada ekanligi;
-odamlarga muntazam ravishda shubha bilan qarash, o‘ch olish payida bo‘lish,
zaxryni sochish;
-o‘ziga berilgan vakolatlardan mutlaqo noto‘g‘ri foydalanish, uni suiiste'mol
qilish va h.k.
O‘zbekiston Respublikasining “Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida”gi
(Qonunchilik palatasi tomonidan 2012 yil 7 noyabrda qabul qilingan Senat
tomonidan 2012 yil 5 dekabrda ma'qullangan) Qonunining 5-moddasida tezkor-
qidiruv faoliyatining asosiy printsiplari qonuniylik, inson huquqlari, erkinliklari va
qonuniy manfaatlari ustuvorligi, konspiratsiyadan, oshkora va nooshkora usullar
uyg‘unligidan iboratligi belgilangan.
20
Qonunning 10-moddasiga binoan O‘zbekiston Respublikasining hududida
tezkor-qidiruv faoliyatini O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligining,
O‘zbekiston Respublikasi Milliy xavfsizlik xizmatining, O‘zbekiston Respublikasi
Davlat bojxona qo‘mitasining, O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi
huzuridagi Soliq, valyutaga oid jinoyatlarga va jinoiy daromadlarni legallashtirishga
qarshi kurashish departamentining organlari amalga oshiradi.
Qonunning 13-moddasida tezkor-qidiruv faoliyatini amalga oshiruvchi
organlar faoliyatining axloqiy asoslari berilgan bo‘lib, ular o‘z vakolatlari doirasida
inson huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini, yuridik va jismoniy
shaxslarning mol-mulkini himoya qilish, shuningdek shaxs, jamiyat va davlat
xavfsizligini ta'minlash yuzasidan barcha zarur choralarni ko‘rishi; jinoyatlarning
oldini olish, ularni aniqlash, ularga barham berish va ularni fosh etish, shuningdek
jinoyatlarni tayyorlash va sodir etishga daxldor bo‘lgan shaxslarni aniqlash hamda
topish choralarini ko‘rishi; fuqarolarning shaxsiy hayotiga tegishli, sha'ni va qadr-
qimmatiga daxldor ma'lumotlarni ularning roziligisiz oshkor etmasligi; tezkor-qidiruv
tadbirlarini o‘tkazishda fuqarolarning hayoti va sog‘lig‘i, yuridik va jismoniy
shaxslarning
mol-mulki
xavfsizligini
ta'minlashi;
tezkor-qidiruv
tadbirlarini
o‘tkazishda atrof-muhit xavfsizligini ta'minlashi; o‘z xodimlarining hamda tezkor-
qidiruv faoliyatini amalga oshiruvchi organlarga ko‘maklashayotgan shaxslarning,
shuningdek ular oila a'zolarining xavfsizligini, ularning mol-mulkini jinoiy
tajovuzlardan himoya qilishni ta'minlashi majburiyatlari belgilangan.11
Tekshirish uchun savollar
1.Umuminsoniy axloq tamoyillarini aytib bering.
2.Ichki ishlar idoralari xodimlarining kasb axloqining asoslarini gapiri bering.
3.O‘zbekiston Respublikasi ichki ishlar idoralari xodimlarining kasb odobnomasi
haqida gapiring.
4.Ichki ishlar idoralari xodimlarining kasb axloqining normalarini so’zlab bering.
11 Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2012 й., 52-сон, 585-модда)
21
5. Ichki ishlar idoralari xodimlarining maxsus kiyim-kechagini kiyganda va uni
kiyish bilan bog‘liq holda qanday harakatlarni sodir etish qat'iyan man etiladi?
6.Tergovchi tergov ishlarini qaysi uch asosiy qoidaga rioya etgan holda amalga
oshirishi kerak?
7. Tergovchi ish ko‘rish jarayonida, o‘ziga yuklatilgan vazifalarni
muvaffaqiyatli bajarishi uchun qanday shaxsiy, qolaversa, kasbiy hislatlarga ega
bo‘lishi kerak?
8.So‘roq qilish jarayonida tergovchidan qanday axloqiy qoidalarga rioya etish
talab etiladi?
9. Ichki ishlar idoralari xodimlarining axloqiy ongida, xatti-harakatlarida
yuzaga kelgan buzilishlar qanday shakllarda namoyon bo‘ladi?
10. O‘zbekiston Respublikasining “Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida”gi
Qonunining 5-moddasida tezkor-qidiruv faoliyatining qaysi asosiy printsiplari
belgilangan?
Tavsiya etilayotgan adabiyotlar ro’yxati
1. Каримов И. Инсон, унинг ҳуқуқ ва эркинликлари ҳамда манфаатлари
энг олий қадрият // “Xaлқ сўзи”. 2005, 10 декабр.
2. Каримов И.А. Биздан озод ва обод Ватан қолсин. Т 2.- Т.: “
Ўзбекистон”, 1996. 222-б.
3. Ўзбекистон Республикаси Конституцияси. Т.: Ўзбекистон, 2009
4. Ўзбекистон Республикаси Жиноят кодекси. Т.: Адолат, 2001
5. O`zbekiston Respublikasining Ma`muriy javobgarlik to`g`risidagi kodeksi.
O`zbekiston Respublikasi 22.09.1994 y. 2015-XII-son Qonuni bilan
tasdiqlangan. O`zbekiston Respublikasi qonunlari bilan kiritilgan o`zgartirish
va qo`shimchalar bilan birgalikda.
6. O`zbekiston Respublikasining Davlat mustakqilligi asoslari to`g`risida 1991
yil 31 avgust Qonuni // O`zR OKA, 1991, №9-12, 268-m.
22
7. Ўзбекистон Республикаси Констуцион суди судьясининг шаъни
тўғрисидаги кодекс (Ўзбекистон Республикаси Констуцион суди
қарори билан тасдиқланган 05.07.1996 й.)
8. Ўзбекистон Республикаси ички ишлар идоралари ходимлари касб
одобномаси (Ўз.Рес. Ички Ишлар Вазирлиги 1993 йил 30 декабрь,446-
сонли буйруқ).
9. Ўзбекистон Республикаси прокуратура органлари ходимининг Касб
одобномаси ( Касб одобномаси Ўзбекистон Республикаси Бош
прокурорининг 2005 йил 7 апрелдаги 45-сонли буйруғи билан
тасдиқланган)
10.
Jazoni ijro etish muassasalaridan bo`shatilgan shaxslar ustidan ichki ishlar
idoralarining ma`muriy nazorati to`g`risida O`zbekiston Respublikasining
1992 yil 9 dekabr Qonuni // O`zR OKA, 1993, №1, 33-m.
11.
O`zbekiston Respublikasi Prezidentining “Respublika davlat boshqaruvi
organlari tizimini takomillashtirish to`g`risida”gi 2003 yil 9 dekabr Farmoni
// O`zR QHT, 2003, № 23, 229-modda.
12.
Hojiev E. Davlat xizmati. O`quv qo`llanma. - T.: TDYUI, 2004. - 127 b.
13.
Hojiev E. Samiјjonov F. Ma`muriy qonunchilik tizimi. O`quv qo`llanma. -
T.: TDYUI, 2005. - 219 b.
14.
Hudoyberdieva V.J., Hojiev E. Ma`muriy huquq. O`quv qo`llanma.-T.:
TDYUI, 2001.
15.
Юсуф Хос Ҳожиб. Қутадg’у билиг. Т.: Юлдузча, 1990
16.
Олим Султонмурод. Навоий – ёшларга. Т.: “Аbu matbuot-konsalt”, 2008
17.
3.Муқимов З. Амир Темур тузуклари (тарихий-ҳуқуқий тадқиқот).
Самарқанд.: СамДУ, 2008.
18.
Кайковус. Қобуснома. Т.:”Ўқитувчи”, 2006
19.
Болиев А. Раҳбар маданияти. – Т.: “Маънавият”, 2002.
20.
Боймуродов Н. Раҳбар психологияси. Т.: “Янги аср авлоди”, 2007.
21.
Темур тузуклари. Т.: 1996.
23
22.
Муҳаммадиев Н. Ички ишлар идоралари ходимларининг касб этикаси
ва эстетик маданияти. Т.: Ўзбекистон Республикаси ИИВ Академияси,
1998.
23.
Носирхўжаева Г.А. Этика. Эстетика. –Т.: ТДЮИ. 2007
24.
Этика. Маъруза матнлари. Қарши муҳандислик иқтисодиёт институти,
2010.
25.
Шер А. Ахлоқшунослик. Т.: ЎзМУ, 2010
26.
Красникова Е.А. Этика и психология профессиональной деятельности.
М., «ФОРУМ», «ИНФРА-М», 2003
27.
Генеральные принципы этики адвокатов международной ассоциации
юристов. /Российская юстиция, 1996, № 2
28.
Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2012 й., 52-сон,
585-модда)
29.
Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Учебно-методический
комплекс по дисциплине.Челябинск, 2005. -190 b.
3. Prokuratura organlari xodimi faoliyatining axloqiy asoslari
O’zbekiston Respublikasi Bosh prokurorining 2005 yil 7 apreldagi 45-son
buyrug’i bilan tasdiqlangan O’zbekiston Respublikasi prokuraturasi organlari
hodimining kasb odobnomasi - axloq-odob normalariga rioya qilgan holda,
24
mamlakatimizda qonun ustuvorligini ta'minlash, qonuniylikni mustahkamlash,
fuqarolarning huquq va erkinliklarini, jamiyat va davlat manfaatlarini, inson va uning
sha'nini, qadriyatlarini sidqidildan va vijdonan, faqat qonunga rioya etgan holda
huquqiy himoyasini ta'minlashga yo’naltirilgan qoidalardan iboratdir.
O’zbekiston Respublikasi prokuraturasi organlari, Bosh prokuratura huzuridagi
Soliq, valyutaga oid jinoyatlarga va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi
kurashish departamenti organlari hodimlari (bundan keyin matnda prokuratura
organlari hodimlari deb yuritiladi) O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi,
qonunlar, “Prokuratura to’g’risida”gi qonun hamda ushbu Kasb odobnomasiga va
Bosh prokurorning rahbariy buyruqlari hamda ko’rsatmalariga og’ishmay rioya
qilgan holda o’z faoliyatlarini amalga oshiradilar. (O’zbekiston Respublikasi Bosh
prokurorining 22.05.2006 yildagi 58-son buyrug’i bilan o’zgartirishlar kiritilgan)
Ushbu kasb odobnomasida prokuratura organlari hodimlarining kasbiy
burchlari deb quyidagilar belgilngan:
- prokuratura organlari hodimlarining qasamyodiga sodiq bo’lish hamda unga
amal qilish, O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiya, qonunlar, Respublika
Prezidentining Farmonlari, qarorlari, Vazirlar Mahkamasining qarorlari va Bosh
prokurorning rahbariy buyruqlari talablarini mas'uliyat bilan halol va vijdonan
bajarish;
- har qanday qonun buzilishiga qarshi qat'iyatlilik bilan murosasiz kurashish,
fuqarolarning huquq va erkinliklari, jamiyat va davlat manfaatlarini himoya qilish;
- ish faoliyati davomida O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, qonunlari va
boshqa me'yoriy-huquqiy hujjatlari, shuningdek, prokuratura organlarida o’rnatilgan
ichki mehnat tartib-qoidalariga qat'iy amal qilgan holda mansabdor shaxslar va
fuqarolarda qonunlarga hurmat hissini shakllantirishda ishtirok etish, ularga rioya
etishda shaxsan o’zi namuna bo’lish;
- yurish-turishda boshqalarga ijobiy tomondan o’rnak bo’lish, yuksak ma'naviy
va axloqiy fazilatlar sohibi bo’lish;
- xolis, odil va mustaqil bo’lish, har qanday huquqbuzarliklarga, shu jumladan,
korrupsiyalashgan jinoiy ko’rinishlarga nisbatan murosasiz bo’lish;
25
- vakolatlarini Konstitutsiya, qonunlar va boshqa me'yoriy hujjatlar doirasida
qat'iy ravishda qo’llash, yuklatilgan vazifani bajarishda rasmiyatchilik va
ko’zbo’yamachilik hollariga yo’l qo’ymaslik;
- o’z hamkasblariga va fuqarolarga xushmuomalada bo’lish, ularning qadr-
qimmatini va hurmatini saqlash;
- ishonib topshirilgan hizmat xonalari, davlat mulkini avaylab-asrash va tejab
foydalanish;
- hizmat va kasb odobi normalariga hamda umume'tirof etilgan axloq
qoidalariga rioya qilish, milliy urf-odatlar, qadriyatlar va halq an'analariga nisbatan
hurmat bilan munosabatda bo’lish;
- mamlakatimiz sha'nini e'zozlash, ona-Vatan bilan g’ururlanish, olib
borilayotgan davlat siyosatiga sodiq bo’lish.
Mazkur kasb odobnomasida prokuratura organlari hodimlariga qo’yiladigan
talablar belgilangan, unga ko’ra prokuratura organlari hodimi quyidagi talablarga
amal qilishi shart:
- xizmat vazifalarini halol va vijdonan bajarishi;
- o’z faoliyatida inson va fuqarolarning huquq va erkinliklariga rioya qilish
hamda himoyasini ta'minlash prokuratura organlarining ustuvor vazifalari ekanligidan
kelib chiqishi;
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, qonunlari va boshqa me'yoriy-
huquqiy hujjatlari, shuningdek, prokuratura organlarida o’rnatilgan ichki mehnat
tartib-qoidalariga qat'iy rioya qilishi;
- prokuratura organlarida xizmat bilan bog’liq qonunda belgilangan
cheklashlarni o’z zimmasiga olishi va ularga amal qilishi;
- hizmat vazifalarini samarali bajarish uchun zarur bo’lgan bilim va malakaga
ega bo’lishi hamda kasb mahoratining yuqori darajasiga erishishi;
- yuqori turuvchi prokurorning qonunga asoslangan va vakolat doirasida
berilgan buyruq va farmoyishlari, qaror va ko’rsatmalarini bajarishi;
- mustaqil bo’lishi va qonun talablariga zid bo’lgan tashqi ta'sirlarga
berilmasligi;
26
- xizmat vakolatlaridan shahsiy yoki g’arazli maqsadlarda, shuningdek, biror-bir
jismoniy yoxud yuridik shaxslarning noqonuniy manfaatlari uchun foydalanmasligi;
- bo’ysunuvidagi xodimni noqonuniy qarorlar qabul qilish va g’ayriqonuniy
harakatlar sodir etishga majbur etmasligi;
- fuqarolar va yuridik shaxslarning murojaatlarini ko’rib chiqishda sezgirlik,
e'tiborlilik hamda xolislikni namoyon etishi;
- prokuratura organini obro’sizlantirish va uning nufuziga putur yetkazishi
mumkin bo’lgan harakatlardan o’zini tiyishi;
- shahsiy manfaatdorligi hizmat vazifalarini holisona bajarishiga ta'sir qilishi
mumkin bo’lgan holat to’g’risida bevosita raxbariga zudlik bilan ma'lum qilishi;
- shaxsiy masalalarini hal qilishda boshqa davlat organlari, xo’jalik yurituvchi
sub'yektlar, mansabdor shahslar va fuqarolarga ta'sir o’tkazish uchun mansab
mavqeidan foydalanmasligi;
- hizmat vazifalarini amalga oshirish bilan bog’liq harakat yoki harakatsizlik
evaziga sovg’a, pul va xizmatlar ko’rinishida haq olmasligi.
Shuningdek odobnomada prokuratura organlari hodimining kasb odobnomasi
qoidalarini buzganlik uchun javobgarligi belgilangan bo’lib, prokuratura organlari
hodimi sodir etgan nomunosib, nojo’ya hatti-harakatlari va harakatsizligi uchun
shaxsan javobgardir va mazkur qoidalarga amal qilmaslik qonunda belgilangan
tartibda javobgarlikni keltirib chiqaradi.
Tekshirish uchun savollar:
1.O’zbekiston
Respublikasi
prokuraturasi
organlari
hodimining
kasb
odobnomasi qanday qoidalardan iborat?
2. O’zbekiston Respublikasi prokuraturasi organlari hodimi qaysi normative-
huquqiy hujjatlarga og’ishmay rioya qilgan holda o’z faoliyatlarini amalga
oshiradilar?
3 O’zbekiston Respublikasi prokuraturasi organlari hodimining kasb
odobnomasi odobnomasida prokuratura organlari hodimlarining kasbiy burchlari deb
qanday qoidalar belgilangan?
27
4. Mazkur kasb odobnomasida prokuratura organlari hodimlariga qanday
talablar belgilangan?
5. Prokuratura organlari hodimining kasb odobnomasi qoidalarini buzganlik
uchun qanday javobgarliklar belgilab qoyilgan?
Tavsiya etilayotgan adabiyotlar:
1.
Каримов И.А. Мамлакатимизда демократик ислоҳотларни янада
чуқурлаштириш ва фуқаролик жамиятини ривожлантириш концепцияси.
Тошкент, ”Ўзбекистон”, 2010. -18 б.
2.
O’zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi
http://cli.lex.uz/ld/irs/doc/20596.
3.
Ўзбекистон Республикасининг “Прокуратура тўғрисида” ги қонуни
4.
1.Ўзбекистон Республикаси Бош прокурорининг 2005 йил 7
апрелдаги 45-сон буйруғи.
5.
2.Ўзбекистон
Республикаси
Бош
прокурорининг
22.05.2006
йилдаги 58-сон буйруғи билан ўзгартиришлар киритилган.
4. Adliya organlari va muassasalari xodimlari faoliyatining axloqiy
asoslari
O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirining 2008 yil 22 oktyabrdagi 84-sonli
buyrug’i bilan O’zbekiston Respublikasi Adliya organlari va muassasalari
xodimlarining kasb etikasi qoidalari qabul qilingan bo’lib, unga binoan O’zbekiston
Respublikasi adliya organlari va muassasalari xodimlarining kasb etikasi qoidalari
(bundan buyon matnda - Kasb etikasi qoidalari deb yuritiladi) axloq-odob
normalariga rioya qilgan holda, adliya organlari va muassasalarining oldiga qo’yilgan
vazifalarni qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshirishga yo’naltirilgan qoidalardan
iborat bo’lib, O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi markaziy apparati,
28
Qoraqalpog’iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya
boshqarmalari hamda ularning tarkibiy tuzilmalari, Normativ-huquqiy hujjatlarning
amalga oshirilishi ustidan monitoring qilish markazi, Sud qarorlarini ijro etish, sudlar
faoliyatini moddiy-texnika jihatidan va moliyaviy ta'minlash departamenti, Yuristlar
malakasini oshirish markazi, X.Sulaymonova nomidagi Respublika sud-ekspertiza
markazi, Toshkent Davlat yuridik instituti (hozirda universiteti), Toshkent yuridik
kolleji mansabdor shaxslari va xodimlariga (bundan buyon matnda - tegishlicha
adliya organlari va adliya organlari xodimlari deb yuritiladi) nisbatan tatbiq etiladi.
Adliya organlari xodimlari qonun ijodkorligi va huquqni qo’llash sohasida
yagona davlat siyosatining amalga oshirilishini hamda O’zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi va qonunlari bilan mustahkamlangan inson huquq va erkinliklarining
himoya qilinishini ta'minlashga, huquqiy davlat barpo etish va fuqarolik jamiyatini
shakllantirishga xizmat qiladi.
Kasb etikasi qoidalariga amal qilish majburiyati xodim adliya organlariga ishga
qabul qilingan kundan e'tiboran, u bilan tuziladigan mehnat shartnomasi hamda
korxonada o’rnatiladigan ichki mehnat tartibi qoidalariga rioya qilish majburiyatidan
kelib chiqadi.
Kasb etikasi qoidalari Adliya organlari xodimlarining kasbiy burchlari
belgilangan bo’lib, unga binoan Adliya organlari xodimlarining kasbiy burchlariga
quyidagilar kiradi:
O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi http://cli.lex.uz/ld/irs/doc/20596
va qonunlariga, O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari va
boshqa hujjatlariga, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va
farmoyishlariga, O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va
farmoyishlariga, Adliya vazirligi Hay'ati qarorlariga, buyruqlari va ko’rsatmalariga
hamda mazkur Kasb etikasi qoidalariga amal qilish;
yuksak ma'naviy va axloqiy fazilatlar sohibi bo’lib, yurish-turish, kiyinish
va muomalada boshqalarga ijobiy tomondan o’rnak bo’lish;
29
qonun hujjatlari bilan zimmasiga yuklatilgan har qanday vazifalarni amalga
oshirishda qonuniylik, halollik, xolislik, odillik, mustaqillik va mas'uliyatni his
qilishga tayangan holda murosasiz bo’lish;
adliya organlariga yuklatilgan vazifalarni amalga oshirish jarayonida berilgan
vakolatlarni qonun hujjatlari doirasida qatiy ravishda amalga oshirish, sansalorlik va
ko’zbo’yamachilik holatlariga yo’l qo’ymaslik;
o’z hamkasblari va fuqarolarga xushmuomalada bo’lish, ularning qadr-
qimmatini va hurmatini saqlash;
ishonib topshirilgan xizmat xonalari, davlat mulkini asrab-avaylab, moddiy-
texnika jihozlari va materiallaridan tejab oqilona foydalanish;
umume'tirof etilgan axloq qoidalariga rioya qilish, milliy urf-odatlar,
qadriyatlar va xalq an'analarini hurmat qilish;
O’zbekiston
Respublikasi
sha'nini
e'zozlash,
mamlakatimiz
erishgan
yutuqlarini hurmat qilish, ularni mustahkamlashga o’z hissasini qo’shish hamda
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida mustahkamlangan tamoyillarga va
konstitutsiyaviy tuzumga sodiq bo’lish.
Ushbu kasb etikasi qoidalarida Adliya organlari xodimlariga qo’yiladigan
talablarga ko’ra Adliya organlari xodimlari quyidagilarga amal qilishi shart:
o’z faoliyatida inson va fuqarolarning huquq va erkinliklariga hamda xo’jalik
yurituvchi sub'yektlarning qonuniy manfaatlariga rioya qilgan holda ularning huquq
va qonuniy manfaatlari himoyasini ta'minlash - adliya organlarining eng muhim
vazifalaridan ekanligini his qilish;
xizmat vazifalarini samarali bajarish uchun zarur bo’lgan bilim va malakaga
ega bo’lish hamda kasb-mahoratini doimiy ravishda oshirib borish;
xizmat vazifalarini halol, vijdonan va mas'uliyat bilan bajarish hamda qonunda
belgilangan cheklashlarni o’z zimmasiga olish va ularga amal qilish;
fuqarolar va yuridik shaxslarning murojaatlarini ko’rib chiqishda xolislik,
mas'uliyat, sinchkovlik bilan bir qatorda talabchanlik, omilkorlik va jonkuyarlik kabi
hislat va fazilatlarni namoyon etish;
30
yuqori turuvchi adliya organlari va mansabdor shaxslarining qonunga
asoslangan va vakolat doirasida berilgan buyruq va farmoyishlarini, talab va
ko’rsatmalarini so’zsiz bajarish;
ish joyi va vaqtidan tashqarida xizmat masalalarini muhokama qilmaslik;
xizmat vazifalarini amalga oshirishi jarayonida qonun talablariga zid bo’lgan
tashqi ta'sirlarga berilmaslik;
xizmat vakolatlaridan shaxsiy yoki g’arazli maqsadlarda, shuningdek, boshqa
shaxslarning noqonuniy manfaatlari uchun foydalanmaslik;
bo’ysinuvdagi idoralar va xodimlarni noqonuniy qarorlar qabul qilish va
g’ayriqonuniy harakatlar (harakatsizlik) sodir etishga majbur etmaslik;
qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollardan tashqari o’ziga yuklatilgan
vazifalarni amalga oshirish jarayonida to’plangan ma'lumotlarni boshqa shaxslarga
oshkor qilmaslik, ulardan ish faoliyati bilan bog’liq bo’lmagan maqsadlarda
foydalanmaslik;
adliya organlarini obro’sizlantirish, ularning maqomi va nufuziga putur
yetkazishi mumkin bo’lgan xatti-harakatlardan o’zini tiyish;
shaxsiy manfaatdorligi xizmat vazifalarini xolisona bajarishiga to’sqinlik
qilishi yohud ta'sir qilishi mumkin bo’lgan holatlar haqida o’z rahbariga zudlik bilan
ma'lum qilish;
xizmat vazifalarini amalga oshirish jarayonida u yoki bu harakati yohud
harakatsizligi uchun pul, moddiy qimmatliklar, qimmatbaho buyumlar va
xizmatlar ko’rinishida haq olmaslik;
adliya organlarining boshqa xodimlariga hamda ishga yangi qabul qilingan
xodimlarga zarur amaliy va uslubiy yordam berish;
Mazkur kasb etikasi qoidalarini buzganlik uchun javobgarlik belgilangan
bo’lib, unga binoan Adliya organlari xodimlari sodir etgan nomunosib, nojo’ya xatti-
harakatlari (harakatsizligi) uchun shaxsan javobgardirlar va ushbu qoidalarga amal
qilmaslik qonunda belgilangan tartibda intizomiy javobgarlikni keltirib chiqaradi.
Tekshirish uchun savollar:
31
1.O’zbekiston Respublikasi adliya organlari va muassasalari xodimlarining
kasb etikasi qanday qoidalardan iborat?
2.O’zbekiston Respublikasi adliya organlari va muassasalari xodimlari qaysi
normativ-huquqiy hujjatlarga og’ishmay rioya qilgan holda o’z faoliyatlarini amalga
oshiradilar?
3.Kasb etikasi qoidalarida O’zbekiston Respublikasi adliya organlari va
muassasalari xodimlarining kasbiy burchlari deb qanday qoidalar belgilangan?
4.Mazkur kasb etikasi qoidalarida adliya organlari va muassasalari xodimlariga
qanday talablar belgilangan?
5.Mazkur kasb etikasi qoidalarini buzganlik uchun qanday javobgarliklar
belgilab qoyilgan?
Tavsiya etilayotgan adabiyotlar:
6.
Каримов И.А. Мамлакатимизда демократик ислоҳотларни янада
чуқурлаштириш ва фуқаролик жамиятини ривожлантириш концепцияси.
Тошкент, ”Ўзбекистон”, 2010.
7.
O’zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi
http://cli.lex.uz/ld/irs/doc/20596.
8.
O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirining 2008 yil 22 oktyabrdagi 84-
sonli buyrug’i.
5. Notarius faoliyatining axloqiy asoslari
Notariat davlat huquqiy tizimining ustunlarida biri hisoblanadi. U zimmasiga
nizoli bo’lmagan fakt-holatlarni tasdiqlash, hujjatlarni tasdiqlah, hujjatlarga ijro
kuchini berish va boshqa harakatlarni amalga oshirish vazifalari yuklatilgan davlat
32
organlari va mansabdor shaxslari tizimini o’zida namoyon qiladi va fuqarolarning
hamda yuridik shaxslarning huquq va qonuniy manfaatlarini himoya qiladi. Fuqarolar
va yuridik shaxslarning huquq va qonuniy manfaatlarini himoya qilishning usuli
bo’lib notariuslar tomonidan notarial harakatlarning davlat tomonidan amalga
oshrilishi hisoblanadi.
Notariuslar quyidagi turdagi notarial harakatlarni amalga oshiradi:
- bitimlarni, vasiyatnomalarni tasdiqlaydi;
-
er-xotinning
umumiy
mulkidagi
ulushga
mulk
huquqi
to’g’risida
guvohnomalar beradi;
- mol-mulkni o’zga shaxsga o’tkazishni tasdiqlab qo’yadi va ta’qiqni bekor
qiladi;
- merosga bo’lgan huquq to’g’risida guvohnoma beradi;
- meros mol-mulkning qo’riqlanishiga doir chora-tadbirlar ko’radi;
- hujjatlar nusxalarining va hujjatlardan olingan ko’chirmalarning to’g’riligini
shahodatlaydi;
- hujjatlarning bir tildan boshqa tilga to’g’ri tarjima qilinganligini
shahodatlaydi;
- hujjatlardagi imzoning haqiqiyligini shahodatlaydi;
- ko’chmas mulk ochiq savdoda sotib olinganligi haqida guvohnoma beradi;
- fuqoraning tirik ekanligi faktini tasdiqlaydi;
-fuqaroning muayyan joyda ekanligi faktini tasdiqlaydi;
- fuqaroning fotosuratda aks ettirilgan shaxs ekanligini tasdiqlaydi;
- hujjatlar taqdim etilgan vaqtni tasdiqlaydi;
- jismoniy va yuridik shaxlarning arizalarini boshqa jismoniy va yuridik
shaxslarga topshiradi;
- pul summalari va qimmatli qog’ozlarni depositga qabul qilib oladi;
- hujjatlarni saqlash uchun qabul qilib oladi;
- pul to’lash uchun cheklarni taqdim etadi va cheklar bo’yicha pul
to’lanmaganligini tasdiqlaydi;
- ijro xatlarini yozadi;
33
- veksellarning protestlarini amalga oshiradi;
- dengiz protestlarini amalga oshiradi;
- notariyal tasdiqlangan hujjatlarning dublikatlarini hamda reestrlardan
ko’chirmalarni beradi va qonunda nazarda tutilgan boshqa natarial harakatlarni ham
amalga oshiradi.
O’zbekiston Respublikasida notarial faoliyat O’zR 1996 yil 26 dekabrda
qabul qilingan “Notariat to’g’risida”gi qonuni bilan tartibga solinadi.
O’zbekiston Respublikasi “Notariat to’g’risida”gi qonunining 1-moddasiga
binoan notariyat qonunlarda nazarda tutilgan notarial harakatlarni hamda ular bilan
bevosita bog’liq huquqiy va texnik tusdagi harakatlarni notariuslar tomonidan amalga
oshrish yo’li bilan jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari va qonuniy
manfaatlarini himoya qilishni ta’minlashga da’vat etigan huquqiy institutdir.
Qonunchilik notarius faoliatini tartibga soladi.
Boshqa davlatlarning hududida notarial harakatlarni O’zbekiston Respublikasi
konsullari amalga oshiradi.
Qonun notarial faoliyatning mustaqilligini kafolatlaydi, Qonuninig 5-
moqqasiga binoan notarius o’z faoliyatida mustaqil bo’lib, bu faoliyatni amalga
oshirishda O’zbekiston Respublikasining qonun hujjatlariga amal qiladi. Shuning
bilan birga qonun notariusning o’zi xizmat faoliyatini amalga oshirayotganda
mustaqil va beg’araz bo’lishin talab qiladi. Manfaatlar to’qnashuvining
bo’lmasligi yoki bo’lishining oldini olish maqsadida qonun tomonidan notarius
faoliyatiga ma’lum cheklovlar qoyilgan, ya’ni notarius, notarius yordamchisi va
stajyori:
- ilmiy, ijodiy va pedogogik faoliyatdan tashqari, tadbirkorlik va boshqa
faoliyat bilan shug’ullanishga;
- shartnomalar tuzishda vositachilik xizmati ko’rsatishga haqli emas.
Notariuslar qonuniylik tamoyliga rioya qilishlari, ya’ni o’z faoliyatlarida
O’zbekiston qonunlariga va O’zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga
amal qilishlari kerak. Qonun notariusga qonunga zid bo’lgan notarial harakatlarni
amalga oshirishni rad qilish vazifasini yuklaydi.