Badiiy asar haqida ta’limot
1. Badiiy asar haqida tushuncha
2. Ijodiy niyat va uning matnda aks etishi
3. Adabiy asar yaxlitligi va uni yuzaga chiqaruvchi omillar
Tayanch tusunchalar: Badiiy asar, ijodiy niyat, badiiy matn, adabiy asar,
yaxlitlik.
Badiiy asar – adabiyot va san’atning yuzaga chiqish shakli, muayyan maqsadga
qaratilgan, badiiy butunlikdagi timsollarning mazmunan bog‘langan qismi; ijodkor
va kitobxon o‘rtasidagi badiiy muloqot vositasi. Badiiy asar – adabiyot va san’atning
yuzaga chiqish shakli, muayyan maqsadga qaratilgan badiiy butunlikdagi timsollar
mazmunan bog‘langan tizimi, shuningdek, ijodkor va kitobxon o‘rtasidagi badiiy
muloqot vositasi. Badiiy Adabiyot ko‘plab Badiiy asarlarning majmuasi bo‘lib,
ularning har biri tugallangan badiiy mohiyat kasb etadi va ijodkor adabiy
faoliyatining natijasi hisoblanadi. Badiiy asar tushunchasi nafis san’atning hamma
turlariga mansub ijod namunalariga nisbatan qo‘llaniladi. Adabiyotda esa so‘z
vositasida ifodalangan, adabiy talablar asosida shakllantirilgan, o‘ziga xos shakl va
mazmunga ega badiiy butunlikdagi ijod namunasi.
Badiiy lik tushunchasi adabiy asarning san’at turiga tegishli ekaniga ishora
qiladi. Badiiy asar, birinchi navbatda, mazmunan va shakl jihatidan tugallangan matn
bo‘lib, u muallif ijodiy mehnati natijasida yuzaga chiqadi va muayyan milliy-adabiy
tilda ifodalangan bo‘ladi. Badiiy asar o‘z tarkibiga ko‘ra, sarlavha (ayrim she’riy
asarlar sarlavhasi bo‘lishi, ayrimlari birinchi misra bilan sarlavhalanishi ham
mumkin), matn va muallif ismi-sharifi yoki taxallusidan iborat. Ayrim asarlarda
tagsarlavha (mazmun yo‘nalishiga ishora yoki janriy belgi) bo‘lishi ham mumkin.
Asar sarlavhasini o‘qish b-n uning mazmuniga kiriladi. Asar mazmuni matn bilan
tanishish natijasida o‘zlashtiriladi. Matnning esa o‘z chegarasi, shakllantirish
vositasi, janriy va shakliy ko‘rinishlari bo‘ladi. Bularning hammasi badiiy asarda
yaxlitlikda, jonli butunlikda tasvirlanadi. Badiiy asar janr belgilari uning ichki
birliklarini tutashtirish barobarida shu tipdagi boshqa mualliflar asarlari bilan ham
bog‘lanadi. Bundan tashqari, asarni badiiy butunlikda tutib turuvchi muallif niyati,
mavzu, g‘oya, muammo, muallif konsepsiyasi; timsollar olami, syujet,
kompozitsiya, badiiy nutq va uning vositalari kabi bir qator komponentlar borki,
ularning har biri badiiy asar muayyan estetik vazifani bajaradi. Ulardan birining
ifodasi sust yoki oqsoq bo‘lsa, tabiiyki, butun jonli organizm hisoblangan asar
(matn)ning badiiyligiga putur etkazishi mumkin. SHunday ekan, badiiy asar ijodiy
mehnat mahsuli sifatida tushunilganda ham, badiiy muloqot vositasi sifatida idrok
etilganda ham uning yaxlit jonli organizm ekanligini yoddan chiqarmaslik kerak.
Badiiy asar ijodiy muloqot vositasi sifatida muallif bilan kitobxonni
yaqinlashtiradi, muayyan bir maqsad yo‘lida harakatga soladi. CHunki muallifda
ijodiy niyat paydo bo‘lishi bilan birga u o‘z o‘quvchisini ko‘z oldiga keltiradi, uning
bilan xayoliy suhbatga kirishadi, nimanidir uqtirmoqchi bo‘ladi, xayoldagi kitobxon
savollariga javob beradi v.h. Kitobxon badiiy asarni o‘qish bilan ijodiy muloqotni
davom ettirishga kirishadi. O‘sha asardan ta’sirlanadi, uning qahramonlari bilan
birga “yashaydi”, ayrimlarini yoqtiradi, ayrimlariga bo‘lgan munosabatini
yashirmaydi. Qisqasi, mana shu asar vositasida muallifning ijod dunyosiga yo‘l
topadi. Bu muloqot jarayonida badiiy asar o‘ziga xos ko‘prik vazifasini o‘taydi. Bu
muloqotning davomiyligi yoki kitobxonlarga asqаtishi mana shu “ko‘prik”ning qay
darajada badiiy jihatdan mustahkam qurilganligiga bog‘liq.
Demak, badiiy asar ilmiy, diniy, axloqiy, publitsistik v.b. asarlardan farqli
ravishda, asosan, go‘zallik qonunlariga bo‘ysungan holda badiiy timsollar orqali
ifodalanadi. Badiiy asar ta’sir kuchi, kitobxonlar va adabiy jamoatchilik tomonidan
e’tirof etilishi, milliy adabiyotdagi va badiiy tafakkur tarixidagi o‘rni mana shu
badiiy timsollarning naqadar hayotiyligi, badiiy mushakkalligi va jonliligiga bog‘liq
bo‘ladi.
Badiiy ijod – ijodiy jarayon mahsuli bo‘lib, dastlabki ma’noda yangi badiiy
voqelikni vujudga keltirishdan iborat. San’at asari hayotdan nusxa ko‘chirish,
takrorlash yoki unga taqlid qilish bilangina o‘zining mavjudlik shaklini
belgilamaydi, balki yangi, avval bilinmagan badiiy voqelik yaratadi. U muayyan
ijodkor tomonidan istalgan vaqtda yozilgani uchun rejalashtirilgan, hayotning
dasturiy ifodasi emas, balki tasodifiy yaratilgan voqelik hisoblanadi. Badiiy ijod
jarayonida (Sinergetika nazariyasi, Prigojin) tarixda amal qiladigan tasodifiylik va
kutilmaganlik yanada murakkabroq va sirliroq tarzda namoyon bo‘ladi. “San’at
asari, – deb yozadi V.E.Xalizev, – avvalo, ijodiy (yaratuvchanlik) xarakteriga ega.
Badiiy ijod tashabbuskor kishilarning zavq-shavq beruvchi, ilhomli faoliyatidirki,
ular mavjud qadriyatlar (madaniy va tabiiy)ni saqlab qolishgina emas, balki ularning
boyitilishiga xizmat qiladi”. Mumtoz adabiyotshunoslik tarixi badiiy ijodning
estetik, ma’ri-fiy va yaratuvchanlik jihatlariga asosiy e’tibor qaratadi. Badiiy voqelik
tarixiy voqelikka parallel holda yaratilishi mumkin, ammo chinakam san’at asari
hech qachon real hayotdan nusxa ko‘chirmaydi, chunki san’atda betakror asar ijod
qilishning o‘z qonuniyatlari bor. San’atda har gal yangicha natija tug‘iladi. Uning
o‘z ildizi, taraqqiyot yo‘li, o‘z mantiqi va istiqboli bor. U tarixga parallel holda
yaratilganda ham har gal yangicha estetik, badiiy voqelik hosil qiladi.
San’atkor tasavvurida hayotdan parallel ravishda olingan ilk unsurlar: taassurot,
fantaziya, shaxsning individual va ijtimoiy xususiyatlari kabilar birikib, badiiy tasvir
(obraz) yaratilishi orqasida badiiy voqelik tug‘iladi. Mana shu bosqichda turli
qahramonlar, personajlar va hayotiy holatlardan ijodkor o‘z estetik didiga
muvofiqlarini tanlab oladi, boshqalarini “o‘chiradi”. Tasodifiy hayot hodisasidan
muallifning go‘zallik qonunlari bo‘yicha harakati natijasida go‘zal, kutilmagan
badiiy voqelik paydo bo‘ladi. Bu ijodiy jarayonni muallifning o‘zi to‘liq boshqara
olmaydi. Badiiy voqelikning kutilmaganligi, avvaldan ma’lum emasligi “San’at –
san’at uchun” va “San’atning tendensiozligi” (tarafkashligi) kabi tushunchalarning
o‘zaro mohiyati badiiy ijodning murakkabligi bilan izohlanadi.
Har qanday badiiy matnning tarixiy ildizlari qad. madaniyatga borib ulanadi.
Inson hali tabiatni o‘zlashtirmagan vaqtida ham san’atga o‘xshash narsalarni ijod
qiladi (qoyatoshlarga rasmlar chizadi, ovda o‘lja mo‘lligini tilash va kasalliklarni
haydash so‘zlarini o‘rganadi). Farq shundaki, hoz. badiiy matnlar xalq o‘qishi,
tinglashi uchun yaratilgan bo‘lsa, qadimgisi magiya uchun xizmat qilgan.
Badiiy asar yozish jarayoni ijodkorning g‘oyaviy niyat, maqsadi bilan
boshlanadi. Ijodiy maqsadning muhim yoki arzimasligi ijodkor shaxsining olamni
qanday idrok etishi, iste’dodi tabiati, hayotiy tajribasi, umumiy madaniy saviyasi
bilan bog‘liqdir. Badiiy ijodda aksariyat muallif o‘quvchi, tinglovchiga qanday qilsa,
etib borishini o‘ylaydi, ya’ni ijodning oxiri boshlanishiga ta’sir ko‘rsatadi.
Ijodiy niyatda badiiy asar mazmuni hali pishib etilmagan, ammo asarning
umumiy g‘oyasi aniqlangan bo‘ladi; ijodiy niyat bo‘lg‘usi badiiy matnning shakl-
shamoyilida ko‘rinadi va unda badiiy asar mavzuiga yondashuv shakllari seziladi.
Hali pishib etilmagan belgilar, tovushlar, so‘zlar surat (obraz)ga aylanish jarayoni
kuzatiladi. Ijodiy niyatning tug‘ilishi va uning betakror o‘ziga xosligi shaxs
ruhiyatining teran qatlamlaridan kelib chiqadi. Mana shu kreativ (ruhiy teran qatlam)
ijodkorning barcha asarlarida sezilib turadi. Badiiy asar ildizlarini quyidagi holatlar
tashkil qiladi: a) ijodkor kreativi (shaxsning ruhiy olami teranligi) u ijod qiladigan
barcha asarlar matniga ta’sir ko‘rsatadi; b) ijodkorning fikrlash usuli (uslubi) matn
strukturasini, ichki bog‘lanishlarini tashkil etadi; v) shaxsning faolligi, xalq bilan
muloqot ehtiyoji, qobiliyati qanchalik kuchli bo‘lsa, uning asar-lari xalqqa,
jamiyatga shunchalik ta’sir ko‘rsatadi.
Badiiy ijod – ijodiy niyatning, fikrning matnda shakllantirilishi va ijodiy
niyatning o‘zidan “ayrilib”, xalqqa, o‘quvchi, tinglovchi, tomoshabinga etib borish
jarayonidir. Demak, badiiy ijod (xususan, adabiy ijod) boshqa ijod turlaridan
o‘zining kutilmaganligi (favquloddaligi), go‘zallik qonuniyatlari asosida bino
qilinishi va muallif ijodiy mehnatining o‘ziga xosligi b-n ajralib turadi.
Ijodiy niyat – asarning yaratilishi haqidagi fikr va g‘oyaning paydo bo‘lishi,
badiiy mazmunni yuzaga chiqaruvchi ilk omil bolib, u badiiy shakl komponentlari
orqali yuzaga chiqadi.
Badiiy niyat amalga oshishi uchun hayot materiali saralanib, yozilajak asarning
rejasi tuziladi. Reja qaysi janr orqali yozilishi aniqlanadi. Asarning mavzusi taxmin
qilinadi, asar orqali ifodalanmoqchi bo‘lgan fikr oldindan taxminiy belgilanadi.
Asarda aks etishi mumkin bo‘lgan muammolar uning echim yo‘llari, ijro davomida
amal qilinadigan hodisalar, tendensiya, an’analar davomiyligi, asarning ifoda uslubi
belgilanadi. Ko‘rinadiki, badiiy niyat asar hayot materialining qayta ishlanishidan
tortib asar yozilib bo‘lgunga qadar kechgan jarayonlarni o‘z ichiga oladi.
Muallif niyati – badiiy ijod jarayonidagi ilk bosqich. Ijodiy niyat san’atkorning
voqelik b-n munosabati, voqelikni o‘zicha (o‘zining estetik ideali, dunyoqarashi,
sajiyasi, madaniy-ma’rifiy darajasi, hayotiy va ijodiy tajribasi, tug‘ma iste’dodi
kuvvati asosida) qabul qilishi va idrok etishi natijasi o‘laroq yuzaga keladi. Ijodiy
niyatda yaratilajak asarning asosiy chizgilari, biroz xiraroq tarzda bo‘lsa-da, ko‘zga
tashlanib turadi, boshqacha aysak, ijodiy niyatasarning san’atkor ongidagi xomaki
eskizidir. Badiiy ijod jarayonining o‘ziga xosligi shundaki, san’atkor ijodiy
niyatdayok o‘quvchiga muayyan ta’sir qilishni ko‘zda tutadi, ya’ni maqsad ijroga
ta’sir qiladi, niyat va ijro birlashadi. Zero, san’atkorning estetik ideali bilan mavjud
voqelik orasidagi nomuvofiklik badiiy ijodga undovchi motiv bo‘lsa, idealga
yaqinlashish uning maqsadidir. Demak, ijodiy niyat bilan uning ijrosi, ijod motivi
bilan maqsadining birligi badiiy ijod jarayonini yaxlit, butun hodisaga aylantiradi.
SHunga ko‘ra, ijod – ijodiy niyatni amalga oshirish, san’atkorning o‘y-fikrlari,
baxosi, badiiy konsepsiyasini badiiy obrazlar tizimi vositasida moddiylashtirish
jarayoni demakdir. Albatta, ijodiy niyat turg‘un tushuncha emas, ya’ni u ijod
jarayonining boshida paydo bo‘lganicha qolmaydi, aksincha, bevosita ijod
jarayonida saykallanib, konkretlashib boradi, muayyan o‘zgarishlarga uchraydi.
YAna bir tomoni, ijodiy niyat turli darajada amalga oshadi va bu tabiiy ham. CHunki
ijodiy niyatning qay darajada amalga oshishi qator omillar (muallifning ijodiy
tajribasi, badiiy maxorati, konkret davr sharoiti va sh.k.) bilan bog‘liqdir.
Badiiy to‘qima – ijodiy tafakkurning o‘ziga xos tarkibiy qismi bo‘lib, asarga olib
kiriladigan real faktlar, hayot hodisalalri, arxetip va prototiplarning muayyan badiiy
shaklga “joylashtirilishi”dir. Bundan tashqari, badiiy to‘qima tarkibiga ijodkor
taxayyuli, uning fantaziyasiga ko‘ra asarga jalb qilingan hodisa, obraz va
kechinmalar ham kiradi. “SHoir aynan hayotda shunday bo‘lganini emas, balki
shunday bo‘lishi mumkinligini yozadi” (Arastu). Muallif badiiy to‘qima natijasida
hosil bo‘lgan model turmushning ayni bir hodisasi emas, uning varianti bo‘lishi
mumkin. Ijodkor iste’dodining yaratuvchanlik tabiatiga ko‘ra, badiiy to‘qima ijodiy
tafakkur atributi bo‘lib, uning konsepsiyaga muvofiq estetik talablar asosida
shakllantiriladi va bir butun poetik birlik – yaxlit badiiy asar holiga keltiriladi.
Badiiy to‘qima istilohi rus t.dan kalkalab tarj. etilgan, turk va ozarboyjon t.larida
“badiiy uydurma” deb yuritiladi.
Badiiy umumlashma – tasvir ob’ektining muhim jihati bo‘lib, badiiy asar uchun
to‘plangan materiallarning betakror badiiy shaklda taxayyulda birlashtiri-lishi,
san’atkorona
qayta
ishlanib,
adresatga
etkazish
usuli.
Ilmiy
asar-dagi
umumlashtirish
usulidan
farqli
ravishda
B.u.
badiiy
obraz
yaratishga
yo‘naltirilganligidadir. Badiiy umumlashma jarayonida barcha estetik kategoriyalar,
jumla-dan, muallifning badiiy asar uchun belgilagan hayotiy materialdan tortib,
mavzu, g‘oya, badiiy shakl unsurlari: syujet va kompozitsiya, badiiy nutq va uslubiy
jihatlar ishtirok etadi. Bu jarayonda muallif niyati muayyan badiiy butunlikda
shakllantiriladi. Badiiy umumlashma jarayonida me’yor va muvofiqlikni his qilish
salohiyati muhim natija beradi.