BADIIY ASAR TARKIBI SHAKLIY TAHLIL VA MAZMUNIY TAHLIL MUAMMOLI VA MUFASSAL TAHLIL
Yuklangan vaqt
2024-12-11
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
22,4 KB
BADIIY ASAR TARKIBI SHAKLIY TAHLIL VA MAZMUNIY
TAHLIL MUAMMOLI VA MUFASSAL TAHLIL
REJA:
1. Shakl tushunchasining falsafiy-estetik mohiyati.
2. Mazmun tushunchasining mantiqiy mohiyati.
3. Tahlil jarayonida shakl va mazmun munosabatining ahamiyati.
4. Shakl va mazmun munosabati estetik muammo sifatida.
Tayanch tushunchalar:
Shakl, Mazmun, Shakl va mazmun tushunchalarining o’zaro munosabati, Badiiy
tahlilda mazmunning o’rni, Badiiy tahlilda shakl mavqei, Shakl va mazmunning
falsafa hamda estetikadagi o’rni.
Foydalaniladigan adabiyotlar:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. M. Xayrullaev. Mazmun va shakl. – T., O’zbekiston, 1996 yil
3. Adabiyot nazariyasi. Ikki tomlik. – T ., Fan, 1978- 1979yy.
4. T. Boboev. Adabiyotshunoslik asoslari. – T., O’zbekiston, 2002 yil
5. H. Umurov. Adabiyot nazariyasi. – T., “Sharq”, 2002 yil
6. A. Gafurov. Badiiylik - bezavol yangilik. – T., “Sharq”, 2007 yil
Badiiy asarni tahlil qilish haqida gapirganda, mazmun va shakl birligi hamda
ularning uzaro munosabatlari masalasiga alohida to’xtalish lozim.Negaki, badiiy
tahlilga tortilgan har qandaybadiiy shakl (asar)dan badiiy mazmun kutilganidek, har
qanday mazmun biror ifoda tarzinitopishi shartdir. Badiiy asarlar ilmiy tahlil
qilinganda mazkur muammo faqat estetik planda qo’yiladi. O’quv tahliliga tortilgan
asarlarga tadbiqan esa shakl va mazmun masalasi ham estetik, ham pedagogik
problemadir. Mafkura estetik tafakkurga ham hukmronlik qilgan zamonlarda badiiy
asarlardagi mazmun vashakl munosabatiga falsafa ilmidagiday qaraldi. Ya'ni badiiy
hodisaning o’ziga xos tabiati hisobga olinmay, unga sof ilmiy fenomenga
yondashilganday munosabatda bulindi. Shu sabab adabiyotshunoslikda badiiy
asarning mazmuni birlamchi bo’lishi, badiiy shakl esa ikkinchi darajali mavqeda
bo’lishi kerak degan qarash qaror topdi. San'atda ta'sirchan, original, hech kimnikiga
o’xshamagan shakl emas, balki qay tarzda aytilsa-da, mazmun birlamchi ahamiyatga
ega deb qarash, badiiy jihatdan nochor bo’lsa-da, ochiqchasiga kommunistik
mafkura manfaatlariga xizmat qiladigan, marksistik g‘oyalarni ifodalovchi
bitiklarning badiiyat namunasi tarzida qabul etilishiga qaratilgan adabiy siyosat edi.
Mazmunni birlamchi deb qarovchi adabiyotshunoslik badiiy asarning qanday
yozilganligi bilan emas, balki unda nima haqda gap borganligi bilan ko’proq qiziqar
va shu tariqa adabiyotda mavzu hukmronligi vujudga kelardi.Shakl va mazmun
tushunchasi, aslida, bir-biriga zid bo’lmagan va biri boshqasini taqozo etadigan
estetik kategoriyalardir. Badiiy shaklning badiiyligi shundaki, u muayyan estetik
mazmunni tashiydi. Badiiy mazmun esa faqat aqlga emas, balki hissiyotga ham ta'sir
etadigan shaklda ifoda etilishi bilan falsafiy ma'nodagi mazmun tushunchasidan farq
qiladi. Shundan ko’rinadiki, mazmun birlamchimi yoxud shaklmi singari bahslar
atay o’ylab topilgan va san'atni mafkuraga bo’ysundirishga qaratilgan muammodir.
Bu guyo jon muhimroqmi yoxud tana degan bahsga o’xshab ketadigan, samarasizligi
boshdanoq ayon bo’lgan tortishuvdan boshqa narsa emas. Badiiy asarning shakli
bilan mazmuni bir-biridan ajratib bo’lmaydigan, shu boisdan ikkovi ham bir
paytning o’zida birlamchi ahamiyatga ega tushunchalardir. Mazmun o’z-o’zicha
g‘oya emas.Mazmunda xolislik, ob'ektivlik, tabiiylik mavjud bo’lsa, g‘oyada
tendensiozlik, tarafkashlik, sub'ektivlik ustuvor bo’ladi. Badiiy tahlilda shakl va
mazmun munosabatining hal qiluvchi ahamiyati bor. Har qanday mazmun biror
shaklni taqozo etgani va muayyan shakldagina mavjud bo’lganidek, har qanday
shakl
ham
muayyan
mazmunga
ega.
Shuning
uchun
ham
dunyo
adabiyotshunosligida
mazmunli
shakl
(soderjatelnaya
forma)
tushunchasi
qo’llaniladi. Badiiy ijodda shaklni mazmunga qarshi qo’yish va uni ikkilamchi deb
qarash mumkin emas. Badiiy asarning badiiyligi aynan shaklda namoyon bo’ladi.
Shakl va mazmun munosabati falsafiy, estetik, didaktik muammo sifatida kompleks
qaralishi lozim. Ularning har biriga o’ziga xos yondashuv talab etiladi. Badiiy asarda
qanday ifodalash hamisha ham nimani ifodalash bilan yonma-yon keladi va
ahamiyati undan kam emas. Badiiy matnda shakl mazmunni ifodalash vositasigina
emas, balki mazmunni jozibali, hissiy, ta'sirli qilish omili hamdir. Tahlilda nimaga
ko’proq ahamiyat berish kerak: shaklgami yoxud mazmungami? Yoki badiiy
asardagi shakldan mazmun sari borish kerakmi, aksincha, mazmunni anglashdan
shaklni talqin qilish sari kelgan ma'qulmi? qabilidagi savollarga javob berish nafaqat
nazariy, balki amaliy ahamiyatga ham egadir. Agar amaldagi adabiy qarashlarda
mazmun tushunchasiga g‘oyaga aylangan fikr tarzida yondashuv hukmron
bo’lmaganda va har qanday asarga, avvalo, qanday g‘oyani ilgari suradi tarzidagi
savolni berish ustuvor turmaganda, shakl va mazmun singari ayrilmas butunlik
haqida bu taxlit masala qo’yib o‘tirilmas edi. Holbuki, hozir ham badiiy asardan,
avvalo, g‘oya qidiradigan va shu bois istalgan badiiy asar tahlilidan: "Adib mana
bunday demoqchi..." qabilida xulosa chiqarishni talab etadigan filolog mutaxassislar
anchagina. Tahlilda shakldan mazmun sari borish kerak. Chunki shaklning
go’zalligini kashf etish imkoniyatlari cheksizdir va shu bois tahlilchilarga
faoliyatning cheksiz imkoniyatlari ochiladi. Shaklning qirralari kashf etilgani sari
undan chiqadigan badiiy mazmun teranlashib, xilma xillashib boraveradi. Asar
tahlili g‘oya qidirishdan boshlanadigan bo’lsa, tahlilchi aqidaga, hukmu xulosaga
duch keladi. Aqida bor joyda xayolot parvoziga o’rin qolmaydi. Xayolot parvozi
to’xtagan joyda badiiy asar ham yo’qqa chiqadi. Ayniqsa, mu’jizakor lirik asarlar
tahlilga tortilganda, o’quvchilarni aqidaga yetaklib kelmaslik lozim. Ularga badiiy
libos zamiridagi jozibadan bahramand bo’lish imkonini berish kerak. Cho’lponning
"Binafsha", "Go’zal", Usmon Nosirning "Yurak", Hamid Olimjonning "Holbuki
tong", "G‘azal", Abdulla Oripovning "Birinchi muhabbatim", "Bahor", "Sarob",
Rauf Parfining "Tong otmoqda", "Yomgir yog‘ar", "Xato qildim", Omon
Matjonning "Qo’shiq" singari ichkin she'riy asarlarining tahlilga oson bo’y
bermasligi ham mukammal badiiy shaklga egaligida va chuqur mazmun go’zal
shaklning sehrli qa'riga berkitilganidadir. Bu asarlarning sirli badiiy libosga
burkangani faqat voqealarni mantiqiy tushunchalar mezoni bilan "Tahlillash"ga
odatlanib qolgan mutaxassislarni qiynab qo’yadi va ular ba'zan bu estetik
shakllardan qanday badiiy mazmun chiqarish mumkinligini bilishmaydi. Badiiy
asarlarni o’rganishda mazmunni anglashga tutinishdan ish boshlagan mutaxassis bu
ichkin asarlarning butun jozibasini, o’ziga xosligini nazardan qochiradi. Mazmun
izlashga zo’r bergan kishi o’z-o’zidan badiiy matndan uzoqlashib boraveradi. Badiiy
matn sohirligi esa o’quvchi nazaridan chetda qolaveradi. Shu jihatdan, Rauf
Parfining "Yomgir yog‘ar" she’ri tahlili xarakterlidir:
Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar,
Tomchilar tomchilar sochimga,
Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar,
Ham qayg‘umga, ham quvonchimga...
Rauf Parfining uch to’rtlikdan iborat mu'jazgina she'ri shu taxlit boshlanadi va uning
teng yarmi - olti misrasi "Yomg‘ir yog‘ar, shigalab yog‘ar" satrlari takroridan
iboratdir. Filolog – tahlilchi mushtariylarning e'tiborini misralar zamiriga
yashiringan jozibani topishga qaratishdan ishboshlashi kerak. Shig‘alab yog‘ayotgan
ezgin yomg‘ir, yomg‘ir tagida ruhi goh maxzun, goh xushnud turgan shoir, sochlarga
tomayotgan tomchilar, yog‘ayotgan yomg‘irning lirik qahramon
Qayg‘usiga ham, quvonchiga ham baravar tomchilayotgani tasviri o’quvchilar ruhiy
holatida bezovtalik paydo qiladi. Ular yomg‘ir tagida turgan nozikta'b lirik qahramon
holatini his qiladilar,uning kechinmalarni yog‘ayotgan yomg‘ir singari moddiy narsa
tarzida ko’z oldilariga keltiradilar. Shoir yomg‘ir yog‘ayotgani haqida xabar
bermaydi, balki yomg‘irni she'rxon ko’z o’ngida "yog‘diradi". O’quvchi misralarga
jo qilingan so’zlar orasidan yomg‘irning behudud shitirini,chakkilab tomayotgan
tomchilarni "topadi". "Yomg‘ir yog‘ar, shig‘alab yog‘ar, Tomchilar tomchilar
sochimga..." misralaridagi ketma-ket takrorlanayotgan "ch" tovushi chakkillab
tomayotgan tomchining ohangini beradi. Ayni vaqtda, she'rxon tomchilar so’zining
yonma-yon kelayotganiga e'tibor berish, bir so’zning bir misrada ikki bor
takrorlanishiga diqqat qilish jarayonida uning ikki ma'no tashishini kashf qiladi.
Oldin qo’llangan "tomchilar" ot so’z turkumiga mansub bo’lib, urg‘u “i" tovushiga
tushishini, keyingi "tomchilar" so’zi esa, fe'lga mansub bo’lib, urg‘u "o" tovushiga
tushishini bilib oladi. Bir qarashda tamomila bir xil bo’lgan ikki so’zning yonma-
yon qo’llanilishidan ushancha badiiy ma'no topa bilish kishining fantaziya ufqini
kengaytiradi, olam go’zalligini teranroq his qilishiga yo’l ochadi. Shig‘alab
yog‘ayotgan yomg‘ir sehriga berilib yomgirni unutgan, uning sirli musiqasiga asir
bo’lgan shoirning ko’ngli ham yomg‘irga aylanadi va she'r so’ngida shunday
misralar quyilib keladi: "Yomg‘ir yog‘ar, shig‘alab yog‘ar, Yog‘a boshlar qog‘ozga
ko’ngil". Matn tahliliga to’g‘ri yo’naltirilgan she'rxonlar asar badiiyati shaklga
mohirlik bilan joylashganligini topa oladilar va bu narsa ularning nafaqat emotsional
rivojiga, balki tafakkur taraqqiyotiga ham ta'sir ko’rsatishi shubhasizdir. Demak,
tahlilni shaklni kashf qilishdan boshlash, undan keltirib chiqarish mumkin bo’lgan
badiiy mazmunini yo’qqa chiqarmaydi, balki uning ta'sir kuchini oshirishga xizmat
qiladi. Shaklga e'tiborsizlik, unga bepisandlik bilan qarash ba'zan uning butun
go’zalligini yo’qqa chiqaradi. Badiiy asar-jonli vujud, daxlsiz butunlik. Tirik
odamning biror muchasini boshqa yerga kuchirish izsiz o‘tmaganidek, chin badiiy
asarga - vujudiga ham teginib bo’lmaydi. Yaxlitligiga daxl qilingan asar
badiiyligidan ayriladi. E.Vohidovning "Ixlos" deb ataladigan she'ri bor. She'rdagi
to’rt misra oddiy mantiq talabiga muvofiq va Grammatik qoidalarga mos tarzda
o’zgartirilganda, asar jozibasi yo’qqa chiqadi:
Yigit qaytdi orzulari yoshdek to’kilib,
Barbod bo’ldi qalbidagi buyuk ehtiros.
Tasodifiy bir holatning qurboni bo’lib,
Sundi u kun pok yurakdan buyuk bir ixlos.
Bu to’rtlikning birorta ham so’zini o’zgartirmagan holda grammatik qoidalarga
muvofiq tarzda joylashtirish mumkin: "Yigit orzulari yoshdek tukilib qaytdi.
Qalbidagi buyuk ehtiros barbod bo’ldi. Buyuk bir ixlos tasodifiy bir holatning
qurboni bo’lib u kun pok yurakdan so’ndi". She'rda ifodalangan mazmunga zarracha
ham daxl qilinmadi. Mantiqiy-grammatik jihatdan to’rtlikdagi gaplar juda to’gri
joylashtirildi. Ammo mantiqiy-estetik jihatdan girt noto’gri yo’l tutildi va shaklga
tajovuz qilingani uchun go’zal badiiy hodisa yo’qqa chiqarildi. Ko’rinadiki, badiiyat
uchun shakl ham ustuvor ahamiyat kasb etar ekan. Asl badiiy asarlarda so’z emas,
balki biror tovush yoki belgi o’zgartirib yuborilishi ham katta estetik talofatlarga
sabab bo’ladi. Xullas, badiiy tahlilda o’quvchiga badiiy shaklni his etish, uning
ahamiyatini anglash yo’llari o’rgatilsa, asardan tabiiy yusinda kelib chiqadigan
badiiy ma'noni to’liq ilgab olishga muvaffaq bo’linadi. Shaklning ustuvor maqomi,
badiiy ijodda uning tutgan baland rutbasi, ayni vaqtda, shaklning mazmundan ajratib
qaralishi mumkin emasligi hazrati Navoiy tomonidan "Hayrat ul-abror" asarida
go’zal yo’sinda tasvir etilgan:
So’z aro yolg‘on kibi yo’q nopisand,
Aylar aning nazmini dono pisand.
O’rnida tishlar duri manzum erur,
Chun sochilar qiymati ma'lum erur.
Vardu shajar shohid erur bog‘ aro,
Lek o’tin silkidadur tog‘ aro.
Munda parishonligi noxush qilib,
Anda murattabligi dilkash qilib...
Daftari nazmida chu sherozadur,
Gul varagi gulshan aro tozadur.
Uzdi chu sherozani daftari,
El uchurur har varag‘in bir sari.
Nazm anga gulshanda ochilmog‘lig‘i,
Nasr qaro yerga sochilmog‘lig‘i.
Bo’lmasa e'joz maqomida nazm,
Bo’lmas edi Tengri kalomida nazm.
Nazmda ham asl anga ma'ni durur,
Bo‘lsin aning surati har ne durur.
Nazmki ma'ni anga marg‘ub emas.
Ahli maoniy qoshida xo’b emas.
Nazmki ham surat erur xush anga,
Zimnida ma'ni dog‘i dilkash anga.
Yorab, ani xalq dilafro‘zi et,
Xasta Navoiyga dag‘i ro‘zi et.
Ko’rinadiki, badiiy tahlil asnosida shakl va mazmun munosabatining estetik
me'yori topilgan hamda unga amal qilingan holdagina chuqur badiiy tahlil qilish
mumkin.
Mavzuni mustahkamlash uchun
savollar va topshiriqlar
1. Tahlilda asar shakily – janriy rang – baranglikning hisobga olinishi.
2. Badiiy asar shakliga xos unsurlarning tahlili.
3. Asar mazmuniga doir elementlar va badiiy tahlil.
4. Mazmunda xolislik, ob’ektivlik, tabiiylik.
5. Badiiy shakl va mazmun orasida mutanosiblik.
6. Sharq va G‘arbda tahlil qanday (shaklga, mazmunga) qarab amalga
Oshirilgan
1. She’riyatda dastlabki tahlil namunalari qay tarzda amalga oshirilgan
2. Fransuz tanqidchisi Bualo tutgan yo‘l qanday edi?
3. Bizda “Ilmi g‘ariba” qanday tahlil usuli hisoblanadi?