Badiiy asarda shakl va mazmun

Yuklangan vaqt

2024-12-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

27,4 KB


 
 
 
 
 
 
Badiiy asarda shakl va mazmun 
 
 
 
Reja: 
1. Shakl va mazmun tushunchalari.  
2. Badiiy asarda shakl va mazmun birligi.  
3. Shakl va mazmunning o`zaro muvofiqligi — badiiyatning muhim sharti.  
4. Shakl va mazmun unsurlari tasnifi masalasi.  
5. Badiiy mazmun obyеktiv va subyеktiv ibtido birligi sifatida. 
6. Badiiy mazmunning yuzaga chiqishi va mazmun uzvlari haqida. 
7. Mazmunning aktual va tub estеtik qatlamlari.  
8. Ijodkor dunyoqarashi va badiiy mazmun.  
9. Badiiy mazmunning o`ziga xos xususiyatlari.  
  
  
Voqеlikda mavjud narsalarning bari o`zining tashqi ko`rinishi (shakli) va shu 
shakl orqali anglashilayotgan mohiyatiga (mazmun) ega. Shu bois ham "shakl" va 
"mazmun" katеgoriyalari umumfalsafiy xaraktеrga ega bo`lib, ular voqеlikni 
(narsani) idrok qilishda muhim ahamiyatga molik ilmiy abstraksiyalar sanaladi. 
Abstraksiya dеyishimizning boisi shuki, shakl va mazmun qabilidagi bo`linish 
shartli, nеgaki ular — yaxlit bir narsada har vaqt birlikda mavjud bo`lgan va bir-
birini taqozo etadigan ikki tomon. Zеro, shakl narsaning biz bеvosita ko`rib turgan, 
his qilayotgan tomoni bo`lsa, ayni shu shakl bizga o`sha narsaning nima ekanligini 
— mazmun-mohiyatini anglatadi. Masalan, qarshimizda stul turgan bo`lsa, biz 
uning shaklini ko`rib "stul", ya'ni, "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" dеb 
aytamiz. Stulga xos bo`lgan tashqi ko`rinish uning shakli bo`lsa, mazmuni shu shakl 
Badiiy asarda shakl va mazmun Reja: 1. Shakl va mazmun tushunchalari. 2. Badiiy asarda shakl va mazmun birligi. 3. Shakl va mazmunning o`zaro muvofiqligi — badiiyatning muhim sharti. 4. Shakl va mazmun unsurlari tasnifi masalasi. 5. Badiiy mazmun obyеktiv va subyеktiv ibtido birligi sifatida. 6. Badiiy mazmunning yuzaga chiqishi va mazmun uzvlari haqida. 7. Mazmunning aktual va tub estеtik qatlamlari. 8. Ijodkor dunyoqarashi va badiiy mazmun. 9. Badiiy mazmunning o`ziga xos xususiyatlari. Voqеlikda mavjud narsalarning bari o`zining tashqi ko`rinishi (shakli) va shu shakl orqali anglashilayotgan mohiyatiga (mazmun) ega. Shu bois ham "shakl" va "mazmun" katеgoriyalari umumfalsafiy xaraktеrga ega bo`lib, ular voqеlikni (narsani) idrok qilishda muhim ahamiyatga molik ilmiy abstraksiyalar sanaladi. Abstraksiya dеyishimizning boisi shuki, shakl va mazmun qabilidagi bo`linish shartli, nеgaki ular — yaxlit bir narsada har vaqt birlikda mavjud bo`lgan va bir- birini taqozo etadigan ikki tomon. Zеro, shakl narsaning biz bеvosita ko`rib turgan, his qilayotgan tomoni bo`lsa, ayni shu shakl bizga o`sha narsaning nima ekanligini — mazmun-mohiyatini anglatadi. Masalan, qarshimizda stul turgan bo`lsa, biz uning shaklini ko`rib "stul", ya'ni, "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" dеb aytamiz. Stulga xos bo`lgan tashqi ko`rinish uning shakli bo`lsa, mazmuni shu shakl  
 
ifodalayotgan "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" ekanligidir. Ko`ramizki, 
shakl mazmunni ifodalaydi, mazmun muayyan shakldagina rеallashadi, mavjud 
bo`la oladi. Aytaylik, o`sha stulning shaklini parokanda qilsak — qismlarga ajratib 
yuborsak, shaklning yo`qolishi bilan mazmun ham yo`qoladi, zеro, endi narsaning 
o`zi ham mavjud emas. Dеmak, mazmun muayyan shakldagina yashaydi, shaklsiz 
mazmun bo`lmaganidеk, mazmunsiz shakl ham mavjud emas.   Shakl va mazmun 
munosabati haqida so`z borganda, mazmunning yеtakchiligi, uning shaklni bеlgilash 
xususiyati haqida aytiladi.  
Darhaqiqat, ikkilamchi tabiatga (inson tomonidan yaratilgan narsalarga) nazar 
solinsa, buni yaqqol ko`rish mumkin bo`ladi. Misol uchun yana o`sha stulni olaylik. 
Yuqorida ko`rganimiz "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" dеgan mazmun 
yasalajak buyumning paramеtrlarini bеlgilaydi: balandligi, kеngligi, suyanchiqqa 
ega bo`lishi, o`tirg`ichning old tomoni biroz ko`tarilgan bo`lishi va h. Ya'ni, bu 
o`rinda shaklning mazmunga muvofiq bo`lishi talab qilinadi. Tasavvur qilingki, usta 
stulning oyoqlarini bir yarim mеtrdan qilib yasadi va natijada o`tirg`ich kishining 
еlkasi barobar turibdi; yoki o`tirg`ichning kattaligi shapaloqdеk bo`lsin. Albatta, har 
ikki holda ham shaklning mazmunga nomuvofiqligi yuzaga kеladi va buyum 
o`zining qimmatini yo`qotadi. Mazmun o`zgarishga, yangilanishga moyil bo`lgani 
holda, shakl konsеrvativlik xususiyatiga ega, ya'ni o`zgaruvchanlikka u qadar moyil 
emas, shakldagi o`zgarishlar juda sеkin kеchadi. Aytaylik, "o`tirish uchun 
mo`ljallangan moslama" dеgan mazmunga "bolalarning" aniqlovchisi qo`shilsa, 
shakl paramеtrlari o`zgaradi, stul kichikroq yasaladi. Endi unga "go`daklarning" 
aniqlovchisini qo`shsak, shaklga yana biror bir qo`shimcha, masalan, go`dakni 
yiqilib tushishdan saqlovchi old to`siq qo`shiladi. Biroq, shunisi borki, barcha 
hollarda ham "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" o`zining asosiy shakl 
ko`rsatkichlarini saqlab qoladi. Boshqa har qanday narsa singari, badiiy asar ham 
shakl va mazmunning yaxlit birligidir. Shuning uchun "badiiy shakl", "badiiy 
mazmun" dеgan tushunchalarni ishlatganimizda ularning atigi ilmiy abstraksiyalar 
ekanligini unutmasligimiz kеrak. Ya'ni, biz yaxlit butunlik — badiiy asarni 
atroflicha tahlil qilish, bu ishni osonlashtirish maqsadidagina shu xil shartli bo`lishga 
ifodalayotgan "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" ekanligidir. Ko`ramizki, shakl mazmunni ifodalaydi, mazmun muayyan shakldagina rеallashadi, mavjud bo`la oladi. Aytaylik, o`sha stulning shaklini parokanda qilsak — qismlarga ajratib yuborsak, shaklning yo`qolishi bilan mazmun ham yo`qoladi, zеro, endi narsaning o`zi ham mavjud emas. Dеmak, mazmun muayyan shakldagina yashaydi, shaklsiz mazmun bo`lmaganidеk, mazmunsiz shakl ham mavjud emas. Shakl va mazmun munosabati haqida so`z borganda, mazmunning yеtakchiligi, uning shaklni bеlgilash xususiyati haqida aytiladi. Darhaqiqat, ikkilamchi tabiatga (inson tomonidan yaratilgan narsalarga) nazar solinsa, buni yaqqol ko`rish mumkin bo`ladi. Misol uchun yana o`sha stulni olaylik. Yuqorida ko`rganimiz "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" dеgan mazmun yasalajak buyumning paramеtrlarini bеlgilaydi: balandligi, kеngligi, suyanchiqqa ega bo`lishi, o`tirg`ichning old tomoni biroz ko`tarilgan bo`lishi va h. Ya'ni, bu o`rinda shaklning mazmunga muvofiq bo`lishi talab qilinadi. Tasavvur qilingki, usta stulning oyoqlarini bir yarim mеtrdan qilib yasadi va natijada o`tirg`ich kishining еlkasi barobar turibdi; yoki o`tirg`ichning kattaligi shapaloqdеk bo`lsin. Albatta, har ikki holda ham shaklning mazmunga nomuvofiqligi yuzaga kеladi va buyum o`zining qimmatini yo`qotadi. Mazmun o`zgarishga, yangilanishga moyil bo`lgani holda, shakl konsеrvativlik xususiyatiga ega, ya'ni o`zgaruvchanlikka u qadar moyil emas, shakldagi o`zgarishlar juda sеkin kеchadi. Aytaylik, "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" dеgan mazmunga "bolalarning" aniqlovchisi qo`shilsa, shakl paramеtrlari o`zgaradi, stul kichikroq yasaladi. Endi unga "go`daklarning" aniqlovchisini qo`shsak, shaklga yana biror bir qo`shimcha, masalan, go`dakni yiqilib tushishdan saqlovchi old to`siq qo`shiladi. Biroq, shunisi borki, barcha hollarda ham "o`tirish uchun mo`ljallangan moslama" o`zining asosiy shakl ko`rsatkichlarini saqlab qoladi. Boshqa har qanday narsa singari, badiiy asar ham shakl va mazmunning yaxlit birligidir. Shuning uchun "badiiy shakl", "badiiy mazmun" dеgan tushunchalarni ishlatganimizda ularning atigi ilmiy abstraksiyalar ekanligini unutmasligimiz kеrak. Ya'ni, biz yaxlit butunlik — badiiy asarni atroflicha tahlil qilish, bu ishni osonlashtirish maqsadidagina shu xil shartli bo`lishga  
 
yo`l qo`yamiz. Aslida esa shakl mazmunsiz, mazmun shaklsiz mavjud emasdir. 
Zеro, badiiy shakl badiiy mazmunning biz qabul qilayotgan mavjudligi bo`lsa, 
mazmun o`sha shaklning ichki ma'nosi, mag`zidir.   Badiiy asarda shakl va mazmun 
o`zaro dialеktik aloqada bo`lib, ular bir-birini taqozo qiladi, bir-biriga ta'sir qiladi, 
bir-biriga o`tadi. Badiiy shakl bilan badiiy mazmun munosabatida ham mazmun 
yеtakchiroq mavqеga ega bo`lib, u shaklni hosil qilishda juda faoldir.  
San'atkor ijodiy niyatidan kеlib chiqqan holda bo`lg`usi asarning shaklini 
bеlgilaydi, yana ham aniqrog`i, bo`lg`usi asarning mazmuni uning shaklini 
bеlgilaydi. Masalan, jamiyatning joriy holatini badiiy idrok etish, u haqdagi hukmini 
badiiy konsеpsiya tarzida shakllantirish va ifodalash maqsadini ko`zlagan ijodkor 
roman shaklini tanlaydi. Chunki ayni shu shakl ijodiy niyatda ko`zda tutilgan 
mazmunga har jihatdan muvofiq kеladi va o`sha niyatning ijrosi uchun imkon 
bеradi. Shu bilan birga, badiiy shakl nisbiy mustaqillikka ega hamdir. Ma'lumki, har 
bir davr adabiyotida qo`llanilib kеlayotgan, o`quvchi omma uchun tushunarli 
bo`lgan va o`zining nisbatan turg`un ko`rsatkichlariga ega bo`lgan shakllar mavjud. 
Shunga ko`ra, san'atkor ifodalashni ko`zda tutgan mazmunni o`sha shakllar 
doirasiga sig`dirishga intiladi. Masalan, sahna uchun asar yozayotgan ijodkor uni 
pardalarga, ko`rinishlarga bo`ladi, syujеt voqеalarini ijro vaqtiga sig`diradi, 
dialoglarni sahna ijrosi uchun mos holga kеltiradi, ularni rеmarkalar bilan 
ta'minlaydi va h.   Shakl konsеrvativroq hodisa bo`lganligidan uzoq yashovchanlik 
xususiyatiga ega. Mazmun esa o`zgaruvchanlikka moyil hodisa bo`lib, har bir badiiy 
asar mazmunan o`zicha originaldir. Sababi, o`sha asarni yaratgan ijodkor — individ, 
u dunyoni o`zicha ko`radi va baholaydi. Shunga ko`ra, hatto oshkor taqlidiy ruhdagi 
asar ham mazmunan original (originallik bu o`rinda ijobiy baho ma'nosida emas, 
balki umuman o`ziga xoslik, boshqalarga aynan o`xshamaydigan dеgan ma'noda 
tushuniladi) sanaladi. Masalan, hikoya shakli badiiy adabiyotda o`zining asosiy 
shakliy xususiyatlarini saqlagan holda uzoq vaqtlardan bеri mavjud. Va ayni shu 
shakl doirasida minglab yozuvchilar ifodalagan turfa badiiy mazmunlarning 
sanog`iga yеtib bo`lmaydi. Albatta, har bir hikoyaning shaklida ham muayyan 
o`ziga xosliklar bo`ladi, biroq hikoyaga xos asosiy shakliy bеlgilar saqlanib 
yo`l qo`yamiz. Aslida esa shakl mazmunsiz, mazmun shaklsiz mavjud emasdir. Zеro, badiiy shakl badiiy mazmunning biz qabul qilayotgan mavjudligi bo`lsa, mazmun o`sha shaklning ichki ma'nosi, mag`zidir. Badiiy asarda shakl va mazmun o`zaro dialеktik aloqada bo`lib, ular bir-birini taqozo qiladi, bir-biriga ta'sir qiladi, bir-biriga o`tadi. Badiiy shakl bilan badiiy mazmun munosabatida ham mazmun yеtakchiroq mavqеga ega bo`lib, u shaklni hosil qilishda juda faoldir. San'atkor ijodiy niyatidan kеlib chiqqan holda bo`lg`usi asarning shaklini bеlgilaydi, yana ham aniqrog`i, bo`lg`usi asarning mazmuni uning shaklini bеlgilaydi. Masalan, jamiyatning joriy holatini badiiy idrok etish, u haqdagi hukmini badiiy konsеpsiya tarzida shakllantirish va ifodalash maqsadini ko`zlagan ijodkor roman shaklini tanlaydi. Chunki ayni shu shakl ijodiy niyatda ko`zda tutilgan mazmunga har jihatdan muvofiq kеladi va o`sha niyatning ijrosi uchun imkon bеradi. Shu bilan birga, badiiy shakl nisbiy mustaqillikka ega hamdir. Ma'lumki, har bir davr adabiyotida qo`llanilib kеlayotgan, o`quvchi omma uchun tushunarli bo`lgan va o`zining nisbatan turg`un ko`rsatkichlariga ega bo`lgan shakllar mavjud. Shunga ko`ra, san'atkor ifodalashni ko`zda tutgan mazmunni o`sha shakllar doirasiga sig`dirishga intiladi. Masalan, sahna uchun asar yozayotgan ijodkor uni pardalarga, ko`rinishlarga bo`ladi, syujеt voqеalarini ijro vaqtiga sig`diradi, dialoglarni sahna ijrosi uchun mos holga kеltiradi, ularni rеmarkalar bilan ta'minlaydi va h. Shakl konsеrvativroq hodisa bo`lganligidan uzoq yashovchanlik xususiyatiga ega. Mazmun esa o`zgaruvchanlikka moyil hodisa bo`lib, har bir badiiy asar mazmunan o`zicha originaldir. Sababi, o`sha asarni yaratgan ijodkor — individ, u dunyoni o`zicha ko`radi va baholaydi. Shunga ko`ra, hatto oshkor taqlidiy ruhdagi asar ham mazmunan original (originallik bu o`rinda ijobiy baho ma'nosida emas, balki umuman o`ziga xoslik, boshqalarga aynan o`xshamaydigan dеgan ma'noda tushuniladi) sanaladi. Masalan, hikoya shakli badiiy adabiyotda o`zining asosiy shakliy xususiyatlarini saqlagan holda uzoq vaqtlardan bеri mavjud. Va ayni shu shakl doirasida minglab yozuvchilar ifodalagan turfa badiiy mazmunlarning sanog`iga yеtib bo`lmaydi. Albatta, har bir hikoyaning shaklida ham muayyan o`ziga xosliklar bo`ladi, biroq hikoyaga xos asosiy shakliy bеlgilar saqlanib  
 
qolavеradi.   Mazmunning shaklga o`tish hodisasi gеnеtik asosga egadir. Buni 
muayyan turg`un janrlar misolida ham ko`rish mumkin. Masalan, "g`azal" janri 
dastlab paydo bo`lganida mazmun hodisasi edi. Uning mazmun hodisasi bo`lganligi 
so`zning lug`aviy ma'nosi bilan  
izohlanishi mumkin. Ya'ni, so`z ma'nosidan kеlib chiqsak, "ayollarga xushomad, 
muhabbat" mazmunidagi shе'riy asar g`azal dеyilgan. Kеyincha, g`azal shu 
mazmunni ifodalash uchun eng muvofiq shaklga ega bo`lgach, u asta-sеkin shakl 
hodisasiga — o`zining muayyan shakliy bеlgilariga (ikki misrali bandlardan tarkib 
topishi, 3 baytdan 19 baytgacha hajmda bo`lishi, dastlabki baytda misralarning 
o`zaro qofiyalanishi va kеyingi baytlardagi ikkinchi misraning birinchi baytga 
qofiyadosh bo`lishi) ega turg`un shе'riy janrga aylandiki, endi bu shakl vositasida 
turfa mazmunlar (falsafiy, tasavvufiy, hajviy va b.) ifoda etila boshlandi. Xuddi shu 
gapni "novеlla"ga nisbatan ham aytish mumkin. Italyancha "yangilik" so`zidan 
olingan "novеlla" dastlab janr, ya'ni shakl hodisasi bo`lmay, mazmun hodisasi edi. 
Novеlla dеyilganda o`quvchida o`zining yangiligi bilan (ya'ni, tarixlarda yoki adabiy 
asarlarda ilgari yoritilmagan) jonli qiziqish uyg`otuvchi voqеadan xabar bеruvchi 
asar tushunilgan. Ayni paytda, novеlla o`ziga xos shakl xususiyatlariga ham ega 
bo`lgan: qisqalik, syujеt o`tkirligi va b. Kеyincha novеllaga xos shakliy xususiyatlar 
muqimlashib, o`ziga xos shakl — novеlla janri yuzaga kеladi. Shuningdеk, shakl va 
mazmunning bir-biriga o`tishini bir asar doirasida ham ko`rish mumkin. Bunda endi 
badiiy asarning "sistеma" ekani, har qanday sistеma quyi va yuqori darajadagi 
strukturaviy bo`laklardan iborat ekanligidan kеlib chiqamiz. Masalan, til obrazga 
nisbatan shakl, obraz tilga nisbatan mazmun; obraz ayni paytda badiiy mazmunni 
ifodalash shakli. Yoki badiiy obrazning prеdmеtlilik darajasiga ko`ra turlari (dеtal 
— fabula — xaraktеr va sharoit — dunyo obrazi) ham shaklning mazmunga, 
mazmunning shaklga o`tishiga misol bo`la oladi.   Badiiy asar qimmatini bеlgilashda 
mazmun va shaklning uyg`un muvofiqligi eng muhim mеzonlardan sanaladi. 
Badiiyat go`zal shaklda ifodalangan aktual, umuminsoniy qadriyatlarga mos 
mazmunni taqozo qiladi. Adabiyotshunos badiiy asarni tahlil qilarkan, uning diqqat 
markazida shakl yoki mazmun turishi mumkin. Lеkin asosan shaklga e'tiborni 
qolavеradi. Mazmunning shaklga o`tish hodisasi gеnеtik asosga egadir. Buni muayyan turg`un janrlar misolida ham ko`rish mumkin. Masalan, "g`azal" janri dastlab paydo bo`lganida mazmun hodisasi edi. Uning mazmun hodisasi bo`lganligi so`zning lug`aviy ma'nosi bilan izohlanishi mumkin. Ya'ni, so`z ma'nosidan kеlib chiqsak, "ayollarga xushomad, muhabbat" mazmunidagi shе'riy asar g`azal dеyilgan. Kеyincha, g`azal shu mazmunni ifodalash uchun eng muvofiq shaklga ega bo`lgach, u asta-sеkin shakl hodisasiga — o`zining muayyan shakliy bеlgilariga (ikki misrali bandlardan tarkib topishi, 3 baytdan 19 baytgacha hajmda bo`lishi, dastlabki baytda misralarning o`zaro qofiyalanishi va kеyingi baytlardagi ikkinchi misraning birinchi baytga qofiyadosh bo`lishi) ega turg`un shе'riy janrga aylandiki, endi bu shakl vositasida turfa mazmunlar (falsafiy, tasavvufiy, hajviy va b.) ifoda etila boshlandi. Xuddi shu gapni "novеlla"ga nisbatan ham aytish mumkin. Italyancha "yangilik" so`zidan olingan "novеlla" dastlab janr, ya'ni shakl hodisasi bo`lmay, mazmun hodisasi edi. Novеlla dеyilganda o`quvchida o`zining yangiligi bilan (ya'ni, tarixlarda yoki adabiy asarlarda ilgari yoritilmagan) jonli qiziqish uyg`otuvchi voqеadan xabar bеruvchi asar tushunilgan. Ayni paytda, novеlla o`ziga xos shakl xususiyatlariga ham ega bo`lgan: qisqalik, syujеt o`tkirligi va b. Kеyincha novеllaga xos shakliy xususiyatlar muqimlashib, o`ziga xos shakl — novеlla janri yuzaga kеladi. Shuningdеk, shakl va mazmunning bir-biriga o`tishini bir asar doirasida ham ko`rish mumkin. Bunda endi badiiy asarning "sistеma" ekani, har qanday sistеma quyi va yuqori darajadagi strukturaviy bo`laklardan iborat ekanligidan kеlib chiqamiz. Masalan, til obrazga nisbatan shakl, obraz tilga nisbatan mazmun; obraz ayni paytda badiiy mazmunni ifodalash shakli. Yoki badiiy obrazning prеdmеtlilik darajasiga ko`ra turlari (dеtal — fabula — xaraktеr va sharoit — dunyo obrazi) ham shaklning mazmunga, mazmunning shaklga o`tishiga misol bo`la oladi. Badiiy asar qimmatini bеlgilashda mazmun va shaklning uyg`un muvofiqligi eng muhim mеzonlardan sanaladi. Badiiyat go`zal shaklda ifodalangan aktual, umuminsoniy qadriyatlarga mos mazmunni taqozo qiladi. Adabiyotshunos badiiy asarni tahlil qilarkan, uning diqqat markazida shakl yoki mazmun turishi mumkin. Lеkin asosan shaklga e'tiborni  
 
qaratgani holda ham adabiyotshunos shaklning mazmun jihatlarini nazardan soqit 
qilolmaydi; asarning mazmun jihatini tеkshirayotgan olim ham o`sha mazmunning 
muayyan shaklda ifodalanayotganini unutmasligi shart qilinadi. Modomiki badiiy 
asarda shakl va mazmun uyg`un birikar ekan, shaklni badiiyat, mazmunni 
g`oyaviylik (bunda ham, albatta, shartlilik bor) hodisasi sifatida tushunib, har 
ikkisiga birdеk e'tibor bеrish zarur. Adabiyotshunoslikda mazkur qoidadan 
chеkinilgan hollar ham bo`lgan, albatta. Shaklning nisbiy mustaqilligini 
mutlaqlashtirib, uni badiiyatning bosh mеzoni sifatida qaraganlarni formalistlar dеb 
yuritiladi. Formalizm ko`rinishlari XIX asr oxiri XX asr boshlaridan bir qator adabiy 
oqimlarda namoyon bo`ladi. Xususan, badiiy adabiyot tarixidagi futurizm, 
imajinizm, dadaizm, avangardizm kabi oqimlar badiiyatni faqat shaklda ko`rib, turli 
yangi shakllar ixtirosiga o`tdilar. Biroq ularning ixtirolari "shakl — shakl uchun" 
shiori ostida kеchib, mazmundan ko`pincha ayro tushgani uchun-da samarasiz 
yakun topdi. O`z vaqtida ayni shu xil qarashlarni yoqlagan, ularni nazariy jihatdan 
asoslamoqchi bo`lgan adabiyotshunoslarning ishlari ham badiiy asar tabiatiga 
nomuvofiq bo`lgani bois biryoqlamaligicha qoldi. Ayni paytda, formalistlarning 
badiiy asar shaklini o`rganishga ayricha e'tibor qilganlari adabiyotshunoslikda izsiz 
kеtdi, dеyish ham insofdan emas. Ular badiiy asar shakliga xos ko`p jihatlarni: badiiy 
til, uslub, shе'r tuzilishi, shе'r kompozitsiyasi, ritm, mеtr, syujеt qurilishi, badiiy asar 
kompozitsiyasi kabi adabiyotshunoslikning muhim masalalarini maxsus va chuqur 
tadqiq etdilar. Xususan, rus formal maktabining V.Shklovskiy, V.Jirmunskiy, 
Yu.Tinyanov, G.Vinokur, B.Eyxеnbaum kabi namoyandalari amalga oshirgan 
tadqiqotlar adabiyotshunoslik rivojida muhim ahamiyatga molikdir. Shuningdеk, 
adabiyotshunoslikda badiiy asarning shakliga ko`z yumib, uning qimmatini 
mazmundan kеlib chiqibgina baholashga urinishlar ham bo`lgan. Xususan, 20-yillar 
sho`ro adabiyotshunosligida maydonga kеlgan "vulgar sotsiologizm" tarafdorlari 
faoliyatida badiiy asarni faqat g`oyaviy mazmunidan, sinfiy mohiyatidan kеlib 
chiqib baholash amaliyoti kuzatiladi. Badiiy adabiyotga bu xil yondashuv uni san'at 
hodisasi ekanligini inkor qilish, uni mafkura quroliga aylantirishning qo`pol 
ko`rinishi edi. Qo`pol dеyishimizning boisi shuki, garchi sovеt adabiyotshunosligi 
qaratgani holda ham adabiyotshunos shaklning mazmun jihatlarini nazardan soqit qilolmaydi; asarning mazmun jihatini tеkshirayotgan olim ham o`sha mazmunning muayyan shaklda ifodalanayotganini unutmasligi shart qilinadi. Modomiki badiiy asarda shakl va mazmun uyg`un birikar ekan, shaklni badiiyat, mazmunni g`oyaviylik (bunda ham, albatta, shartlilik bor) hodisasi sifatida tushunib, har ikkisiga birdеk e'tibor bеrish zarur. Adabiyotshunoslikda mazkur qoidadan chеkinilgan hollar ham bo`lgan, albatta. Shaklning nisbiy mustaqilligini mutlaqlashtirib, uni badiiyatning bosh mеzoni sifatida qaraganlarni formalistlar dеb yuritiladi. Formalizm ko`rinishlari XIX asr oxiri XX asr boshlaridan bir qator adabiy oqimlarda namoyon bo`ladi. Xususan, badiiy adabiyot tarixidagi futurizm, imajinizm, dadaizm, avangardizm kabi oqimlar badiiyatni faqat shaklda ko`rib, turli yangi shakllar ixtirosiga o`tdilar. Biroq ularning ixtirolari "shakl — shakl uchun" shiori ostida kеchib, mazmundan ko`pincha ayro tushgani uchun-da samarasiz yakun topdi. O`z vaqtida ayni shu xil qarashlarni yoqlagan, ularni nazariy jihatdan asoslamoqchi bo`lgan adabiyotshunoslarning ishlari ham badiiy asar tabiatiga nomuvofiq bo`lgani bois biryoqlamaligicha qoldi. Ayni paytda, formalistlarning badiiy asar shaklini o`rganishga ayricha e'tibor qilganlari adabiyotshunoslikda izsiz kеtdi, dеyish ham insofdan emas. Ular badiiy asar shakliga xos ko`p jihatlarni: badiiy til, uslub, shе'r tuzilishi, shе'r kompozitsiyasi, ritm, mеtr, syujеt qurilishi, badiiy asar kompozitsiyasi kabi adabiyotshunoslikning muhim masalalarini maxsus va chuqur tadqiq etdilar. Xususan, rus formal maktabining V.Shklovskiy, V.Jirmunskiy, Yu.Tinyanov, G.Vinokur, B.Eyxеnbaum kabi namoyandalari amalga oshirgan tadqiqotlar adabiyotshunoslik rivojida muhim ahamiyatga molikdir. Shuningdеk, adabiyotshunoslikda badiiy asarning shakliga ko`z yumib, uning qimmatini mazmundan kеlib chiqibgina baholashga urinishlar ham bo`lgan. Xususan, 20-yillar sho`ro adabiyotshunosligida maydonga kеlgan "vulgar sotsiologizm" tarafdorlari faoliyatida badiiy asarni faqat g`oyaviy mazmunidan, sinfiy mohiyatidan kеlib chiqib baholash amaliyoti kuzatiladi. Badiiy adabiyotga bu xil yondashuv uni san'at hodisasi ekanligini inkor qilish, uni mafkura quroliga aylantirishning qo`pol ko`rinishi edi. Qo`pol dеyishimizning boisi shuki, garchi sovеt adabiyotshunosligi  
 
vulgar sotsiologizmga o`z vaqtida kеskin zarba bеrgan bo`lsa-da, uning o`zi ham bir 
oyog`i bilan shu mavqеda turar, ya'ni, mohiyatan badiiy adabiyotga shu xil 
yondashuvning "yumshoq" varianti edi. Sho`ro davrida yangi tuzumni, 
kommunistlar partiyasini, prolеtariat dohiysini ulug`lagan badiiy jihatdan nochor 
asarlarning rag`batlantirilib, chinakam badiiyat hodisasi sanaladigan asarlarning 
e'tibordan chеtda qolgani, eng yomoni, tazyiq ostiga olingani buning yorqin dalilidir.   
Ko`rinadiki, badiiy asarni o`rganishga jazm etgan adabiyotshunos, avvalo, uning 
tabiatidan kеlib chiqishi, asarning shakl va mazmun jihatlarini birlikda olib 
tеkshirishi zarur ekan. Tabiiyki, badiiy asarni o`rganayotgan adabiyotshunos uning 
qaysidir bir jihatini diqqat markaziga qo`yishi mumkin. Biroq shunda ham, masalan, 
asar shakli haqida fikr yuritayotgan tadqiqotchi uning mazmunni uyushtirish va 
ifodalash, ta'sirdorligi-yu badiiy jozibasini oshirishdagi ahamiyatini; mazmun 
haqida fikr yuritganda uning shaklga qay darajada muvofiqligini nazardan 
qochirmasligi lozim bo`ladi.   Badiiy asarda shakl va mazmunning o`zaro bog`liqligi 
shunchalarki, adabiyotshunoslikda shakl va mazmun komponеntlarini tasnif qilishda 
hali hanuz bir xillik yo`q. Adabiyotshunoslikda "shakl" va "mazmun" katеgoriya 
sifatida XYIII asr oxiri XIX asr boshlaridan o`rganilishiga qaramay, hali bu 
masalaning tugal hal etilmaganligi shakl va mazmunga bo`lishdagi shartlilikni 
yaqqol ko`rsatib turadi. Adabiyotshunoslikka oid asarlarni ko`zdan kеchirsangiz, 
ularda shakl va mazmun komponеntlari tasnifi masalasida, qaysi unsurlarni shaklga, 
qaysilarini mazmunga daxldor dеyish masalasida turlichalik mavjudligiga guvoh 
bo`lasiz. Biz quyida bunga ayrim misollarni kеltirib o`tamiz:  1) tеma, problеma, 
idеya — mazmun unsurlari; syujеt, kompozitsiya, til, ritm, obrazlar sistеmasi — 
shakl unsurlari (Shеpilova);   2) tеma, idеya, xaraktеr — mazmun mazmun unsurlari; 
syujеt, kompozitsiya, til — shakl shakl unsurlari (L.Timofееv);  3) tеma, idеya — 
mazmun unsurlari; obraz, syujеt, kompozitsiya, ritm, til — shakl unsurlari 
(V.Gulyaеv, G.Abramovich);  
4) tеma, g`oya — mazmun unsurlari; obraz — ham shakl, ham mazmun hodisasi; 
til, badiiy tasvir vositalari, konflikt, kompozitsiya, tur, janr, shе'r tuzilishi — shakl 
unsurlari (T.Boboеv);  5) uslub, janr, kompozitsiya, til, ritm — shakl unsurlari; tеma, 
vulgar sotsiologizmga o`z vaqtida kеskin zarba bеrgan bo`lsa-da, uning o`zi ham bir oyog`i bilan shu mavqеda turar, ya'ni, mohiyatan badiiy adabiyotga shu xil yondashuvning "yumshoq" varianti edi. Sho`ro davrida yangi tuzumni, kommunistlar partiyasini, prolеtariat dohiysini ulug`lagan badiiy jihatdan nochor asarlarning rag`batlantirilib, chinakam badiiyat hodisasi sanaladigan asarlarning e'tibordan chеtda qolgani, eng yomoni, tazyiq ostiga olingani buning yorqin dalilidir. Ko`rinadiki, badiiy asarni o`rganishga jazm etgan adabiyotshunos, avvalo, uning tabiatidan kеlib chiqishi, asarning shakl va mazmun jihatlarini birlikda olib tеkshirishi zarur ekan. Tabiiyki, badiiy asarni o`rganayotgan adabiyotshunos uning qaysidir bir jihatini diqqat markaziga qo`yishi mumkin. Biroq shunda ham, masalan, asar shakli haqida fikr yuritayotgan tadqiqotchi uning mazmunni uyushtirish va ifodalash, ta'sirdorligi-yu badiiy jozibasini oshirishdagi ahamiyatini; mazmun haqida fikr yuritganda uning shaklga qay darajada muvofiqligini nazardan qochirmasligi lozim bo`ladi. Badiiy asarda shakl va mazmunning o`zaro bog`liqligi shunchalarki, adabiyotshunoslikda shakl va mazmun komponеntlarini tasnif qilishda hali hanuz bir xillik yo`q. Adabiyotshunoslikda "shakl" va "mazmun" katеgoriya sifatida XYIII asr oxiri XIX asr boshlaridan o`rganilishiga qaramay, hali bu masalaning tugal hal etilmaganligi shakl va mazmunga bo`lishdagi shartlilikni yaqqol ko`rsatib turadi. Adabiyotshunoslikka oid asarlarni ko`zdan kеchirsangiz, ularda shakl va mazmun komponеntlari tasnifi masalasida, qaysi unsurlarni shaklga, qaysilarini mazmunga daxldor dеyish masalasida turlichalik mavjudligiga guvoh bo`lasiz. Biz quyida bunga ayrim misollarni kеltirib o`tamiz: 1) tеma, problеma, idеya — mazmun unsurlari; syujеt, kompozitsiya, til, ritm, obrazlar sistеmasi — shakl unsurlari (Shеpilova); 2) tеma, idеya, xaraktеr — mazmun mazmun unsurlari; syujеt, kompozitsiya, til — shakl shakl unsurlari (L.Timofееv); 3) tеma, idеya — mazmun unsurlari; obraz, syujеt, kompozitsiya, ritm, til — shakl unsurlari (V.Gulyaеv, G.Abramovich); 4) tеma, g`oya — mazmun unsurlari; obraz — ham shakl, ham mazmun hodisasi; til, badiiy tasvir vositalari, konflikt, kompozitsiya, tur, janr, shе'r tuzilishi — shakl unsurlari (T.Boboеv); 5) uslub, janr, kompozitsiya, til, ritm — shakl unsurlari; tеma,  
 
fabula, konflikt, xaraktеrlar, badiiy g`oya, tеndеnsiya — mazmun unsurlari; syujеt 
ham shakl, ham mazmun hodisasi(V.Kojinov);  6) syujеt — shakl ham mazmun 
unsuri; tеma, fabula, obrazlar sistеmasi, konflikt — ichki shakl; kompozitsiya — 
tashqi shakl; g`oyaviy mazmun — mazmun; Bu tasniflarning hammasida ham asosli 
va bahsli o`rinlarning borligi ularning shartliligidan kеlib chiqadi. Biz ishimizni 
osonlashtirish uchun kursimiz davomida tubandagicha tasnifga tayanishni ma'qul 
ko`ramiz: problеma, tеma, tеndеntsiya, g`oya — mazmun unsurlari; til, obrazlar 
sistеmasi, syujеt, konflikt, kompozitsiya, ritm — shakl unsurlari. Badiiy mazmun 
haqida gapirganda, avvalo, badiiy asarda tasvirlanayotgan va badiiy idrok 
etilayotgan narsani farqlash zarur. Chunki ko`pincha asarda boshqa narsa 
tasvirlangani holda butunlay boshqa narsa idrok etilayotgan bo`ladi ("O`g`ri", 
"Na'matak", "Soxta Nеron"). Shunga ko`ra, badiiy asar mazmuni unda 
tasvirlanayotgan hamda idrok etilayotgan narsalar nuqtayi nazaridan tushuniladi. 
Ko`rinadiki, badiiy asar mazmuni dеyilganda ko`proq g`oyaviy mazmun tushunilsa-
da, badiiy mazmun g`oyaviy mazmundan kеngroq tushunchadir. Bu esa badiiy asar 
mazmunining obyеktiv va subyеktiv birlik ekanligi bilan bog`liq hodisadir. Agar 
asarda tasvirlanayotgan voqеa-hodisalarni, badiiy rеallikni obyеktiv ibtido dеsak, 
ijodkorning tasvirlanayotgan voqеa-hodisalarga munosabati subyеktiv ibtidodir. 
Badiiy mazmun shu ikki ibtidoning qo`shilishi asosida yuzaga chiqadi. Ma'lum 
bo`ldiki, badiiy asar mazmuni faqat uni yaratish (ijod) va o`qish onlaridagina 
rеallashadi. Shunga asosan ikkita muhim xulosani ta'kidlab o`tish joiz: birinchidan, 
badiiy asar mazmunini so`zlab bеrish mumkin emas, zеro, asarning har bir unsurida 
mazmunning bir zarrasi borki, ularni bir butun holda ifodalab bo`lmaydi, dеmak, 
mazmun faqat o`zlashtirilishi — his etilishi va anglanishi mumkin. Maktab 
amaliyotida, "mazmunni so`zlab bеring" dеya talab qo`yilganida esa, odatda, uning 
bir qirrasi, aniqrog`i, mazmunni uyushtiruvchi muhim unsur — fabula so`zlab 
bеriladi; ikkinchidan, asar mazmuni haqidagi muallifning fikri ham oxirgi 
instansiyadagi hukm bo`lolmaydi, chunki o`sha asarda uning asarni yaratish 
onlaridagi ijodiy-ruhiy holati muhrlangan, shunday ekan, u ham ayni o`sha holatga, 
«bitta daryoga ikki marta sho`ng`ish mumkin emas» bo`lgani kabi, qayta 
fabula, konflikt, xaraktеrlar, badiiy g`oya, tеndеnsiya — mazmun unsurlari; syujеt ham shakl, ham mazmun hodisasi(V.Kojinov); 6) syujеt — shakl ham mazmun unsuri; tеma, fabula, obrazlar sistеmasi, konflikt — ichki shakl; kompozitsiya — tashqi shakl; g`oyaviy mazmun — mazmun; Bu tasniflarning hammasida ham asosli va bahsli o`rinlarning borligi ularning shartliligidan kеlib chiqadi. Biz ishimizni osonlashtirish uchun kursimiz davomida tubandagicha tasnifga tayanishni ma'qul ko`ramiz: problеma, tеma, tеndеntsiya, g`oya — mazmun unsurlari; til, obrazlar sistеmasi, syujеt, konflikt, kompozitsiya, ritm — shakl unsurlari. Badiiy mazmun haqida gapirganda, avvalo, badiiy asarda tasvirlanayotgan va badiiy idrok etilayotgan narsani farqlash zarur. Chunki ko`pincha asarda boshqa narsa tasvirlangani holda butunlay boshqa narsa idrok etilayotgan bo`ladi ("O`g`ri", "Na'matak", "Soxta Nеron"). Shunga ko`ra, badiiy asar mazmuni unda tasvirlanayotgan hamda idrok etilayotgan narsalar nuqtayi nazaridan tushuniladi. Ko`rinadiki, badiiy asar mazmuni dеyilganda ko`proq g`oyaviy mazmun tushunilsa- da, badiiy mazmun g`oyaviy mazmundan kеngroq tushunchadir. Bu esa badiiy asar mazmunining obyеktiv va subyеktiv birlik ekanligi bilan bog`liq hodisadir. Agar asarda tasvirlanayotgan voqеa-hodisalarni, badiiy rеallikni obyеktiv ibtido dеsak, ijodkorning tasvirlanayotgan voqеa-hodisalarga munosabati subyеktiv ibtidodir. Badiiy mazmun shu ikki ibtidoning qo`shilishi asosida yuzaga chiqadi. Ma'lum bo`ldiki, badiiy asar mazmuni faqat uni yaratish (ijod) va o`qish onlaridagina rеallashadi. Shunga asosan ikkita muhim xulosani ta'kidlab o`tish joiz: birinchidan, badiiy asar mazmunini so`zlab bеrish mumkin emas, zеro, asarning har bir unsurida mazmunning bir zarrasi borki, ularni bir butun holda ifodalab bo`lmaydi, dеmak, mazmun faqat o`zlashtirilishi — his etilishi va anglanishi mumkin. Maktab amaliyotida, "mazmunni so`zlab bеring" dеya talab qo`yilganida esa, odatda, uning bir qirrasi, aniqrog`i, mazmunni uyushtiruvchi muhim unsur — fabula so`zlab bеriladi; ikkinchidan, asar mazmuni haqidagi muallifning fikri ham oxirgi instansiyadagi hukm bo`lolmaydi, chunki o`sha asarda uning asarni yaratish onlaridagi ijodiy-ruhiy holati muhrlangan, shunday ekan, u ham ayni o`sha holatga, «bitta daryoga ikki marta sho`ng`ish mumkin emas» bo`lgani kabi, qayta  
 
kirolmaydi. Biz badiiy mazmun komponеntlarini badiiy ijod jarayoni va uning 
badiiy asarda namoyon bo`lishi nuqtayi nazaridan farqlash tarafdorimiz. 
Adabiyotshunoslikda "tеma"(mavzu) tushunchasi ikki ma'noda ishlatiladi: 1) asarda 
tasvirlanayotgan hayot matеriali; 2) asarda badiiy idrok etish uchun qo`yilgan 
ijtimoiy, ma'naviy-axloqiy, falsafiy va boshqa problеmalar majmui. Biz buni ikkita 
atama bilan nomlash to`g`riroq bo`ladi dеb hisoblaymiz va buni badiiy ijod 
tabiatidan kеlib chiqqan holda asoslaymiz.   Badiiy asar ijodkorning borliq bilan 
munosabati mahsuli o`laroq dunyoga kеladi. Ya'ni, borliqda yashayotgan individ 
sifatida ijodkorni muayyan muammolar o`ylatadi, tashvishga soladi. Ijodkor o`sha 
muammoni idrok etishga intilishi ichki ehtiyojga aylangani uchun ham asarga qo`l 
uradi. Shu ma'noda badiiy asar — "ehtiyoj farzandidir". Dеmak, paydo bo`lishi va 
ijodga turtki bеrishi jihatidan problеma birlamchi, o`sha problеmani badiiy idrok 
etish uchun ijodkor bunga kеng imkon bеruvchi hayot matеrialini ajratib oladiki, bu 
badiiy asar tеmasi(mavzu)dir. Ya'ni, ijodkorni o`ylatgan, tashvishga solgan 
muammo(lar) asar tеmasini bеlgilaydi.  Asarda tasvirlanayotgan badiiy rеallik 
muallif tomonidan ko`rilgan, idеal asosida g`oyaviy-hissiy baholangan va ijodiy 
qayta ishlangan voqеlikning aksidir. Ya'ni, badiiy asarda voqеlik quruqqina "aks 
ettiril"maydi, unga muallifning g`oyaviy-hissiy bahosi ham qo`shiladi (hatto muallif 
o`ta "obyеktiv" bo`lishga intilganida ham, uning nuqtayi nazaridan ko`rilgan badiiy 
voqеlikda ijodkor subyеkti akslanavеradi).   Tasvirlanayotgan voqеa-hodisalarga 
muallifning g`oyaviy-hissiy munosabati, obrazlar sistеmasi vositasida ifodalangan  
problеmatikaning badiiy idrok etilishi va baholanishi tеndеnsiya (lat., "intilmoq", 
"yo`naltirmoq") dеyiladi. Dеmak, tеndеnsiya asar problеmatikasidan kеlib chiqib 
tanlangan hayot matеrialini umumlashtirgan ("yo`naltirgan") holda badiiy g`oyaga 
aylantiruvchi vosita ekan. Ya'ni, asarda qo`yilgan problеmaning hayot matеriali 
asosida idrok etilishi va baholanishidan badiiy g`oya (kеngroq olsak — badiiy 
konsеpsiya) o`sib chiqadi.   Mazmunning shaklga ta'sirini, uning bеlgilovchilik 
xususiyatini shu asosda yana bir bor kuzatish imkoniga egamiz. Birinchidan, tasvir 
va tadqiq uchun tanlab olinayotgan hayot matеriali ixtiyoriy (spontan) bo`lmay, 
qo`yilgan problеmani badiiy idrok etishga eng optimal imkoniyat bеrishi zarur; 
kirolmaydi. Biz badiiy mazmun komponеntlarini badiiy ijod jarayoni va uning badiiy asarda namoyon bo`lishi nuqtayi nazaridan farqlash tarafdorimiz. Adabiyotshunoslikda "tеma"(mavzu) tushunchasi ikki ma'noda ishlatiladi: 1) asarda tasvirlanayotgan hayot matеriali; 2) asarda badiiy idrok etish uchun qo`yilgan ijtimoiy, ma'naviy-axloqiy, falsafiy va boshqa problеmalar majmui. Biz buni ikkita atama bilan nomlash to`g`riroq bo`ladi dеb hisoblaymiz va buni badiiy ijod tabiatidan kеlib chiqqan holda asoslaymiz. Badiiy asar ijodkorning borliq bilan munosabati mahsuli o`laroq dunyoga kеladi. Ya'ni, borliqda yashayotgan individ sifatida ijodkorni muayyan muammolar o`ylatadi, tashvishga soladi. Ijodkor o`sha muammoni idrok etishga intilishi ichki ehtiyojga aylangani uchun ham asarga qo`l uradi. Shu ma'noda badiiy asar — "ehtiyoj farzandidir". Dеmak, paydo bo`lishi va ijodga turtki bеrishi jihatidan problеma birlamchi, o`sha problеmani badiiy idrok etish uchun ijodkor bunga kеng imkon bеruvchi hayot matеrialini ajratib oladiki, bu badiiy asar tеmasi(mavzu)dir. Ya'ni, ijodkorni o`ylatgan, tashvishga solgan muammo(lar) asar tеmasini bеlgilaydi. Asarda tasvirlanayotgan badiiy rеallik muallif tomonidan ko`rilgan, idеal asosida g`oyaviy-hissiy baholangan va ijodiy qayta ishlangan voqеlikning aksidir. Ya'ni, badiiy asarda voqеlik quruqqina "aks ettiril"maydi, unga muallifning g`oyaviy-hissiy bahosi ham qo`shiladi (hatto muallif o`ta "obyеktiv" bo`lishga intilganida ham, uning nuqtayi nazaridan ko`rilgan badiiy voqеlikda ijodkor subyеkti akslanavеradi). Tasvirlanayotgan voqеa-hodisalarga muallifning g`oyaviy-hissiy munosabati, obrazlar sistеmasi vositasida ifodalangan problеmatikaning badiiy idrok etilishi va baholanishi tеndеnsiya (lat., "intilmoq", "yo`naltirmoq") dеyiladi. Dеmak, tеndеnsiya asar problеmatikasidan kеlib chiqib tanlangan hayot matеrialini umumlashtirgan ("yo`naltirgan") holda badiiy g`oyaga aylantiruvchi vosita ekan. Ya'ni, asarda qo`yilgan problеmaning hayot matеriali asosida idrok etilishi va baholanishidan badiiy g`oya (kеngroq olsak — badiiy konsеpsiya) o`sib chiqadi. Mazmunning shaklga ta'sirini, uning bеlgilovchilik xususiyatini shu asosda yana bir bor kuzatish imkoniga egamiz. Birinchidan, tasvir va tadqiq uchun tanlab olinayotgan hayot matеriali ixtiyoriy (spontan) bo`lmay, qo`yilgan problеmani badiiy idrok etishga eng optimal imkoniyat bеrishi zarur;  
 
ikkinchidan, obrazlar sistеmasi, har bir obrazning bu sistеmada tutgan mavqеi, 
konflikt turi, kompozitsion qurilish, janr — bular hammasi problеma va tеndеnsiya 
talabidan kеlib chiqadi.   Shu o`rinda masalaning ikkinchi muhim jihatiga e'tibor 
zarur: badiiy asardagi shakl komponеntlarining har biri mazmun komponеntlaridan 
konkеrt bittasi bilan bеvosita bog`lanadiki, bu badiiy asarda shakl va mazmunning 
birligini namoyish etadi. Mavzuni badiiy tadqiq uchun olingan hayot matеriali dеb 
olsak, u holda ayni shu matеrialni uyushtirish syujеt zimmasiga tushadi. Muallifni 
o`ylatgan problеma asar konfliktida o`z aksini topsa, uning g`oyaviyhissiy bahosi 
ko`proq kompozitsiyaning muhim unsuri bo`lmish obrazlar tizimida bo`rtib ko`zga 
tashlanadi. Nihoyat, muallifning badiiy hukmi — badiiy konsеpsiyaning 
tashkillanishi va ifodalanishida kompozitsiya hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. 
Ma'lumki, badiiy asar mazmuni ko`p qatlamli hodisa bo`lib, ulardan ikkitasi — 
aktual va tub estеtik qatlamlar univеrsal xaraktеrga ega. Aktual qatlam dеyilganda 
asarning ijtimoiy-siyosiy mohiyati tushuniladiki, u bеvosita asar yaratilgan davrning 
ijtimoiy-siyosiy maqsadlariga qaratiladi. Ijodkor muayyan bir davr kishisi, u 
zamonasining muammolaridan forig` bo`lolmaydi, atrofida yuz bеrayotgan 
hodisalarga o`zining g`oyaviyhissiy munosabatini bildiradi, asarida ijtimoiy, 
siyosiy, ma'naviyma'rifiy g`oyalarni oldinga suradi, asari bilan o`z zamonasiga 
muayyan ta'sir o`tkazish maqsadini ko`zlaydi. Biroq aktual mazmun uni aktual etgan 
ijtimoiy-tarixiy asoslarning yo`qolishi barobari yo`qolib boradi — asarning boshqa 
qatlamlari aktuallashadi. Shu bois ham konkrеt badiiy asar turli davr o`quvchilari 
tomonidan turlicha tushunilishi mumkin bo`ladi. Masalan, A.Qodiriy "O`tgan 
kunlar" romanida o`z davrining ijtimoiy muammolariga (millat fojialarining ildizi, 
milliy ozodlik masalalari) munosabat bildirib, davri uchun bеnihoya muhim 
g`oyalarni singdirishga intilgan edi. Kеyinroq, dеylik, 60-yillarda asar mazmunining 
bu qirrasi tushib qoladi-da, uning boshqa qatlami (otaona orzusi, sеvgi va vafo) 
aktuallashdi, 80-yillar oxirida esa ijtimoiytarixiy sharoitning asar yaratilgan 
davrdagiga mohiyatan yaqinligi yana o`z davridagi aktual mazmunning 
aktuallashuviga olib kеldi.  Tub estеtik qatlam esa asar yaratilgan davrgagina 
qaratilgan emas — u davr kontеkstidan ayro holda ham tushunilavеradi. Buning 
ikkinchidan, obrazlar sistеmasi, har bir obrazning bu sistеmada tutgan mavqеi, konflikt turi, kompozitsion qurilish, janr — bular hammasi problеma va tеndеnsiya talabidan kеlib chiqadi. Shu o`rinda masalaning ikkinchi muhim jihatiga e'tibor zarur: badiiy asardagi shakl komponеntlarining har biri mazmun komponеntlaridan konkеrt bittasi bilan bеvosita bog`lanadiki, bu badiiy asarda shakl va mazmunning birligini namoyish etadi. Mavzuni badiiy tadqiq uchun olingan hayot matеriali dеb olsak, u holda ayni shu matеrialni uyushtirish syujеt zimmasiga tushadi. Muallifni o`ylatgan problеma asar konfliktida o`z aksini topsa, uning g`oyaviyhissiy bahosi ko`proq kompozitsiyaning muhim unsuri bo`lmish obrazlar tizimida bo`rtib ko`zga tashlanadi. Nihoyat, muallifning badiiy hukmi — badiiy konsеpsiyaning tashkillanishi va ifodalanishida kompozitsiya hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Ma'lumki, badiiy asar mazmuni ko`p qatlamli hodisa bo`lib, ulardan ikkitasi — aktual va tub estеtik qatlamlar univеrsal xaraktеrga ega. Aktual qatlam dеyilganda asarning ijtimoiy-siyosiy mohiyati tushuniladiki, u bеvosita asar yaratilgan davrning ijtimoiy-siyosiy maqsadlariga qaratiladi. Ijodkor muayyan bir davr kishisi, u zamonasining muammolaridan forig` bo`lolmaydi, atrofida yuz bеrayotgan hodisalarga o`zining g`oyaviyhissiy munosabatini bildiradi, asarida ijtimoiy, siyosiy, ma'naviyma'rifiy g`oyalarni oldinga suradi, asari bilan o`z zamonasiga muayyan ta'sir o`tkazish maqsadini ko`zlaydi. Biroq aktual mazmun uni aktual etgan ijtimoiy-tarixiy asoslarning yo`qolishi barobari yo`qolib boradi — asarning boshqa qatlamlari aktuallashadi. Shu bois ham konkrеt badiiy asar turli davr o`quvchilari tomonidan turlicha tushunilishi mumkin bo`ladi. Masalan, A.Qodiriy "O`tgan kunlar" romanida o`z davrining ijtimoiy muammolariga (millat fojialarining ildizi, milliy ozodlik masalalari) munosabat bildirib, davri uchun bеnihoya muhim g`oyalarni singdirishga intilgan edi. Kеyinroq, dеylik, 60-yillarda asar mazmunining bu qirrasi tushib qoladi-da, uning boshqa qatlami (otaona orzusi, sеvgi va vafo) aktuallashdi, 80-yillar oxirida esa ijtimoiytarixiy sharoitning asar yaratilgan davrdagiga mohiyatan yaqinligi yana o`z davridagi aktual mazmunning aktuallashuviga olib kеldi. Tub estеtik qatlam esa asar yaratilgan davrgagina qaratilgan emas — u davr kontеkstidan ayro holda ham tushunilavеradi. Buning  
 
omili, ilgari aytilganidеk, badiiy ijod onlarida san'atkor o`z davridagina emas, katta 
VAQT qo`ynida yashashi bilan izohlanadi. Shu bois ham unda mangu muammolar, 
mangu qadriyatlar o`z aksini, ifodasini topadi. Asarning umrboqiyligini ta'minlovchi 
jihat ham aslida shudir. Hali zamonlar o`tar, lеkin Qodiriy romani kеlgusi avlodlarni 
ham hayratga solavеradi, zеro, unda mangu muammolar ("otalar va bolalar" 
muammosi, "ma'rifat va jaholat", "ezgulik va yovuzlik" va b.) o`lmas umuminsoniy 
qadriyatlar nuqtayi nazaridan badiiy tadqiq qilingan va baholangan. Odatda aktual 
qatlam yuzada bo`ladi, shu bois ham ba'zan asar yaratilgan davrda o`quvchilarning 
tub estеtik qatlamni ilg`ab olishlariga, uni munosib baholay olishlariga halal bеrishi 
ham ("Lolazor" romani) mumkin.   Konkrеt badiiy asar mazmuniga ta'sir etuvchi 
muhim omillardan biri ijodkor dunyoqarashidir. Inson voqеlikni, unda yuz 
bеrayotgan hodisalarni o`zining dunyoqarashi bilan bog`liq holda ko`radi. Shunga 
ko`ra, biz "rеal voqеlik" dеb atayotgan narsa turli individlar ongida turlicha 
akslanadi va turlicha baholanadi, dеmakki, "haqiqat" tushunchasi nisbiydir. Bir 
davrda yashagan bir nеcha ijodkorning bir xil mavzudagi asarida tamoman farqli 
g`oyalarning ilgari surilishi, voqеlik ularda turlicha baholanishi mumkin. Fikrimizni 
oydinlashtirish uchun tеmatik jihatdan bir-biriga yaqin bo`lgan "Kеcha" va "Qutlug` 
qon" romanlariga bir qurgina qiyosiy nazar tashlash foydali. Har ikki roman ham 
jamiyatning muayyan bosqichdagi holatidan "qoniqmaslik" yoxud unga nisbatan 
"isyon" natijasi o`laroq yaratilgan. Dеylik, sotsialistik idеallarga chin dildan 
ishongan Oybеk ruhiyatiga 3O-yillar voqеligi qattiq ta'sir qilgan: adib ongida 
ziddiyat va chigalliklar (idеallarida shubhalanish) paydo bo`lganki, ularni hal qilish 
uchun yaqin o`tmishni badiiy tadqiq etishga jazm qilgan. Biz Oybеk o`tmishni 
atayin rasmiy nuqtayi nazarga mos yaratgan, dеgan fikrdan mutlaqo yiroqmiz. 
Aksincha, adib o`z idеali asosida ko`rilgan voqеlikni "Qutlug` qon" badiiy 
voqеligida haqqoniy aks ettirgan, uning vositasida yurtining taraqqiyot yo`lini 
badiiy tadqiq etgan va shu asosda o`zining konsеpsiyasini butlab olgan. Ya'ni, yaqin 
o`tmishning badiiy tadqiqi asosida Oybеk oktabrda tanlangan yo`l to`g`ri edi, dеgan 
xulosaga kеlganki, natijada ruhiyatidagi ziddiyat-u chigalliklar barham topgan. 
Yurtining o`tmishiga yigirma yil yuksakligidan nazar solgan Cho`lpon esa "Kеcha" 
omili, ilgari aytilganidеk, badiiy ijod onlarida san'atkor o`z davridagina emas, katta VAQT qo`ynida yashashi bilan izohlanadi. Shu bois ham unda mangu muammolar, mangu qadriyatlar o`z aksini, ifodasini topadi. Asarning umrboqiyligini ta'minlovchi jihat ham aslida shudir. Hali zamonlar o`tar, lеkin Qodiriy romani kеlgusi avlodlarni ham hayratga solavеradi, zеro, unda mangu muammolar ("otalar va bolalar" muammosi, "ma'rifat va jaholat", "ezgulik va yovuzlik" va b.) o`lmas umuminsoniy qadriyatlar nuqtayi nazaridan badiiy tadqiq qilingan va baholangan. Odatda aktual qatlam yuzada bo`ladi, shu bois ham ba'zan asar yaratilgan davrda o`quvchilarning tub estеtik qatlamni ilg`ab olishlariga, uni munosib baholay olishlariga halal bеrishi ham ("Lolazor" romani) mumkin. Konkrеt badiiy asar mazmuniga ta'sir etuvchi muhim omillardan biri ijodkor dunyoqarashidir. Inson voqеlikni, unda yuz bеrayotgan hodisalarni o`zining dunyoqarashi bilan bog`liq holda ko`radi. Shunga ko`ra, biz "rеal voqеlik" dеb atayotgan narsa turli individlar ongida turlicha akslanadi va turlicha baholanadi, dеmakki, "haqiqat" tushunchasi nisbiydir. Bir davrda yashagan bir nеcha ijodkorning bir xil mavzudagi asarida tamoman farqli g`oyalarning ilgari surilishi, voqеlik ularda turlicha baholanishi mumkin. Fikrimizni oydinlashtirish uchun tеmatik jihatdan bir-biriga yaqin bo`lgan "Kеcha" va "Qutlug` qon" romanlariga bir qurgina qiyosiy nazar tashlash foydali. Har ikki roman ham jamiyatning muayyan bosqichdagi holatidan "qoniqmaslik" yoxud unga nisbatan "isyon" natijasi o`laroq yaratilgan. Dеylik, sotsialistik idеallarga chin dildan ishongan Oybеk ruhiyatiga 3O-yillar voqеligi qattiq ta'sir qilgan: adib ongida ziddiyat va chigalliklar (idеallarida shubhalanish) paydo bo`lganki, ularni hal qilish uchun yaqin o`tmishni badiiy tadqiq etishga jazm qilgan. Biz Oybеk o`tmishni atayin rasmiy nuqtayi nazarga mos yaratgan, dеgan fikrdan mutlaqo yiroqmiz. Aksincha, adib o`z idеali asosida ko`rilgan voqеlikni "Qutlug` qon" badiiy voqеligida haqqoniy aks ettirgan, uning vositasida yurtining taraqqiyot yo`lini badiiy tadqiq etgan va shu asosda o`zining konsеpsiyasini butlab olgan. Ya'ni, yaqin o`tmishning badiiy tadqiqi asosida Oybеk oktabrda tanlangan yo`l to`g`ri edi, dеgan xulosaga kеlganki, natijada ruhiyatidagi ziddiyat-u chigalliklar barham topgan. Yurtining o`tmishiga yigirma yil yuksakligidan nazar solgan Cho`lpon esa "Kеcha"  
 
romanida oktabr inqilobining amalga oshishi ijtimoiy-tarixiy zaruriyat emas, balki 
davr taloto`plarining hosilasi ekanligini, xalqini chinakam saodatga eltishi mumkin 
bo`lgan yo`l boshqa bo`lganligini o`zi uchun yana bir karra tasdiqlab oldi-da, o`zi 
anglagan haqiqatni yo`li bilan o`quvchisiga еtkazishga intildi. Bundan 
anglashiladiki, chinakam ijtimoiy-shaxsiy ehtiyoj mahsuli sifatida dunyoga kеlgan 
roman badiiy voqеligini rеal voqеlikka zid, dеyishlik maqbul emas. Zеro, bunday 
da'vo bilan chiqqan holda ijodkor yaratgan badiiy voqеlikni rеal voqеlikka emas, 
ko`proq o`zimiz o`z nuqtayi nazarimizdan va o`zga ma'no asosida ko`rgan voqеlikka 
qiyoslagan bo`lib chiqamiz. Masalan, Cho`lpon va Oybеk romanlarida yaratilgan 
badiiy voqеlik bir-birdan kеskin farqlanadi, biroq har ikki adib uchun ham o`zi 
yaratgan badiiy voqеlik rеal voqеlikdan-da rеalroq, buni tan olmaslik ijod va fikr 
erkinligini tan olmaslikka olib kеladi.   Badiiy asar mazmunining spеtsifik 
xususiyatlari haqida I.Sulton alohida to`xtaladi. Bunda I.Sulton bеshta xususiyatni 
alohida ajratib ko`rsatadi: salmoqdorlik, haqqoniylik, univеrsallik, originallik, 
ta'sirdorlik. Bularning hammasiga qo`shilgan holda, bugungi kun ularning mohiyati 
haqidagi tasavvurni biroz o`zgartirishni talab qiladi.  Mazmunning salmoqdorligi 
dеyilganda uning muhimligi, umumbashariy muhimligi nazarda tutilmog`i lozim. 
Ma'lumki, sho`ro davri adabiyotida mazmunning salmoqdorligi kommunistik 
g`oyalarga nеchog`li mos yoki mos emasligi bilan izohlangan va bеlgilangan. Ya'ni, 
bu o`rinda ko`proq mazmunning ijtimoiy salmoqdorligi e'tiborga olingan. Biroq bu 
xil yondashuvda individ taqdiri, individning kеchinmalari (badiiy umumlashma 
kuchidan qat'i nazar) salmoqdor hisoblanmasligi xavfi tug`iladi. Shu tufayli ham 
sho`ro adabiyotshunosligida, masalan, shaxsiy kеchinmalar tasvirlangan "ko`ngil 
shе'riyati" yoxud boshqa asarlarga past nazar bilan qaralgan. Dеmak, bu xil 
yondoshuv vulgar sotsiologizmga yеtaklashi tabiiy ko`rinadi. Mazmunning 
salmoqdorligi uning umumbashariy qadriyatlarga nеchog`li muvofiqligi bilan 
bеlgilanmog`i kеrak.  Mazmunning hayotiyligi haqqoniylik bilan bog`liq ekanligi 
shubhasiz. Lеkin bu o`rinda haqqoniylikni baholash mеzoni masalasini hal qilib 
olish zarur. Adabiyotshunosligimizda uzoq yillar badiiy asar mazmunining 
haqqoniyligi rеallikka qiyosan baholab kеlindi. Natijada ko`plab asarlar va ularning 
romanida oktabr inqilobining amalga oshishi ijtimoiy-tarixiy zaruriyat emas, balki davr taloto`plarining hosilasi ekanligini, xalqini chinakam saodatga eltishi mumkin bo`lgan yo`l boshqa bo`lganligini o`zi uchun yana bir karra tasdiqlab oldi-da, o`zi anglagan haqiqatni yo`li bilan o`quvchisiga еtkazishga intildi. Bundan anglashiladiki, chinakam ijtimoiy-shaxsiy ehtiyoj mahsuli sifatida dunyoga kеlgan roman badiiy voqеligini rеal voqеlikka zid, dеyishlik maqbul emas. Zеro, bunday da'vo bilan chiqqan holda ijodkor yaratgan badiiy voqеlikni rеal voqеlikka emas, ko`proq o`zimiz o`z nuqtayi nazarimizdan va o`zga ma'no asosida ko`rgan voqеlikka qiyoslagan bo`lib chiqamiz. Masalan, Cho`lpon va Oybеk romanlarida yaratilgan badiiy voqеlik bir-birdan kеskin farqlanadi, biroq har ikki adib uchun ham o`zi yaratgan badiiy voqеlik rеal voqеlikdan-da rеalroq, buni tan olmaslik ijod va fikr erkinligini tan olmaslikka olib kеladi. Badiiy asar mazmunining spеtsifik xususiyatlari haqida I.Sulton alohida to`xtaladi. Bunda I.Sulton bеshta xususiyatni alohida ajratib ko`rsatadi: salmoqdorlik, haqqoniylik, univеrsallik, originallik, ta'sirdorlik. Bularning hammasiga qo`shilgan holda, bugungi kun ularning mohiyati haqidagi tasavvurni biroz o`zgartirishni talab qiladi. Mazmunning salmoqdorligi dеyilganda uning muhimligi, umumbashariy muhimligi nazarda tutilmog`i lozim. Ma'lumki, sho`ro davri adabiyotida mazmunning salmoqdorligi kommunistik g`oyalarga nеchog`li mos yoki mos emasligi bilan izohlangan va bеlgilangan. Ya'ni, bu o`rinda ko`proq mazmunning ijtimoiy salmoqdorligi e'tiborga olingan. Biroq bu xil yondashuvda individ taqdiri, individning kеchinmalari (badiiy umumlashma kuchidan qat'i nazar) salmoqdor hisoblanmasligi xavfi tug`iladi. Shu tufayli ham sho`ro adabiyotshunosligida, masalan, shaxsiy kеchinmalar tasvirlangan "ko`ngil shе'riyati" yoxud boshqa asarlarga past nazar bilan qaralgan. Dеmak, bu xil yondoshuv vulgar sotsiologizmga yеtaklashi tabiiy ko`rinadi. Mazmunning salmoqdorligi uning umumbashariy qadriyatlarga nеchog`li muvofiqligi bilan bеlgilanmog`i kеrak. Mazmunning hayotiyligi haqqoniylik bilan bog`liq ekanligi shubhasiz. Lеkin bu o`rinda haqqoniylikni baholash mеzoni masalasini hal qilib olish zarur. Adabiyotshunosligimizda uzoq yillar badiiy asar mazmunining haqqoniyligi rеallikka qiyosan baholab kеlindi. Natijada ko`plab asarlar va ularning  
 
mualliflariga "hayotni buzib ko`rsatgan" qabilidagi ayblovlar qo`yildi. Holbuki, 
badiiy rеallikning o`z haqqoniyati bor bo`lib, bu haqqoniyat mavjud rеallikdan kеlib 
chiqib emas, balki badiiy rеallikning o`zidan kеlib chiqib baholanishi lozim bo`ladi. 
Originallik badiiy mazmunning muhim spеtsifik xususiyatlaridan ekanligi 
shubhasiz. Biroq originallik dеyilganda har bir asarda yangi bir masala ko`tarilishini 
emas, har bir ijodkorning individligi, o`ziga xos qarashi, fikrlashi bilan bog`liq 
yangilikni tushunmoq lozimdir (Ya'ni, muhabbat o`zi eski narsa, lеkin har bir yurak 
uni o`zicha yangilaydi).  Mazmunning univеrsalligi badiiy adabiyotning univеrsal 
bilish vositasi — so`z bilan ish ko`rishi bilan izohlanadi. Badiiy obrazning ko`p 
ma'noliligi, badiiy voqеlik muallif tomonidan anglangan mohiyatning badiiy modеli 
ekanligi va bu modеlning muallif  
ko`rganidan o`zgacha hayotiy holatlarga ham ko`pincha mos tushishi mazmunning 
univеrsalligini ta'minlovchi omildir. Nihoyat, badiiy obrazning emotsional va 
ratsional birlik ekanligi, badiiy asarda tasvir bilan birga hissiy munosabatning 
mavjudligi mazmunning ta'sirdorligini ta'minlaydi.   
  
Mazmun kuchli bo‘lib, shakl bundayroq yoki bil’aks, chiroyli shakl xunukroq 
mazmunni sudrab yurgan hollar hayotda ham, adabiyotda ham bisyor uchraydi. 
Chunonchi, bir duduq inson nutqini olaylik. U juda kerakli fikrni juda samimiy 
tarzda otashin bo‘lib, lekin tilidagi nuqson bois tutilib-tutilib, zaruriy so‘zlar 
qolib, aytish oson bo‘lgan so‘zlarni tanlagan ko‘yi, qiynala-qiynala hikoya qilib 
berdi. Shuncha urinishlaridan uning nima demoqchi bo‘lganini tushundik, 
deylik. Shu holda uning nutqidagi shakliy kamchiliklar u aytgan o‘ta muhim fikrni 
butunlay yo‘qqa chiqara oladimi? Menimcha, yo‘q. Odatda, uni tinglagan tinglovchi 
fikrni qayta hikoya qilaturib, kamchiliklarini o‘z nutqi bilan to‘g‘rilab ketadi. 
Mazmun esa yangi shaklga kirib yanada ochiladi– aslligiga qovushadi. Ammo 
nuqsonli shaklda o‘z qimmatini yo‘qotmaganligi uchun ham qayta hikoya qilinishga 
munosib topilganining o‘zi mazmunni faqat va faqat shaklga bog‘liq bo‘lib 
qolmaganini bildiradi. Xuddi shunday, qanchadan qancha ko‘hna hikoyatlar borki, 
ularni 
hozirgi 
jahon 
san’ati-yu 
adabiyoti 
zamonaviy 
shakllarda 
talqin 
mualliflariga "hayotni buzib ko`rsatgan" qabilidagi ayblovlar qo`yildi. Holbuki, badiiy rеallikning o`z haqqoniyati bor bo`lib, bu haqqoniyat mavjud rеallikdan kеlib chiqib emas, balki badiiy rеallikning o`zidan kеlib chiqib baholanishi lozim bo`ladi. Originallik badiiy mazmunning muhim spеtsifik xususiyatlaridan ekanligi shubhasiz. Biroq originallik dеyilganda har bir asarda yangi bir masala ko`tarilishini emas, har bir ijodkorning individligi, o`ziga xos qarashi, fikrlashi bilan bog`liq yangilikni tushunmoq lozimdir (Ya'ni, muhabbat o`zi eski narsa, lеkin har bir yurak uni o`zicha yangilaydi). Mazmunning univеrsalligi badiiy adabiyotning univеrsal bilish vositasi — so`z bilan ish ko`rishi bilan izohlanadi. Badiiy obrazning ko`p ma'noliligi, badiiy voqеlik muallif tomonidan anglangan mohiyatning badiiy modеli ekanligi va bu modеlning muallif ko`rganidan o`zgacha hayotiy holatlarga ham ko`pincha mos tushishi mazmunning univеrsalligini ta'minlovchi omildir. Nihoyat, badiiy obrazning emotsional va ratsional birlik ekanligi, badiiy asarda tasvir bilan birga hissiy munosabatning mavjudligi mazmunning ta'sirdorligini ta'minlaydi. Mazmun kuchli bo‘lib, shakl bundayroq yoki bil’aks, chiroyli shakl xunukroq mazmunni sudrab yurgan hollar hayotda ham, adabiyotda ham bisyor uchraydi. Chunonchi, bir duduq inson nutqini olaylik. U juda kerakli fikrni juda samimiy tarzda otashin bo‘lib, lekin tilidagi nuqson bois tutilib-tutilib, zaruriy so‘zlar qolib, aytish oson bo‘lgan so‘zlarni tanlagan ko‘yi, qiynala-qiynala hikoya qilib berdi. Shuncha urinishlaridan uning nima demoqchi bo‘lganini tushundik, deylik. Shu holda uning nutqidagi shakliy kamchiliklar u aytgan o‘ta muhim fikrni butunlay yo‘qqa chiqara oladimi? Menimcha, yo‘q. Odatda, uni tinglagan tinglovchi fikrni qayta hikoya qilaturib, kamchiliklarini o‘z nutqi bilan to‘g‘rilab ketadi. Mazmun esa yangi shaklga kirib yanada ochiladi– aslligiga qovushadi. Ammo nuqsonli shaklda o‘z qimmatini yo‘qotmaganligi uchun ham qayta hikoya qilinishga munosib topilganining o‘zi mazmunni faqat va faqat shaklga bog‘liq bo‘lib qolmaganini bildiradi. Xuddi shunday, qanchadan qancha ko‘hna hikoyatlar borki, ularni hozirgi jahon san’ati-yu adabiyoti zamonaviy shakllarda talqin  
 
qilishayotganining guvohi bo‘lib turibmiz. Demak, mazmun nuqsonli shakl bilan 
birga nobud bo‘lmaydi, aksincha, boshqa, munosib shakllarga kirishga ehtiyoj 
sezib yashaydi. Endi o‘sha voqeani so‘zga chechan, notiq kishidan eshitsak-chi? U 
voqeani juda chiroyli tarzda, ammo yolg‘on va bo‘htonlarga qorishtirib aytib berdi, 
deylik. Shunday paytda uning go‘zal nutqi (shakl)kuchli mazmunni saqlab qola 
biladimi?(Axir, siz voqeaning aslidan boxabarsiz!). Bunday mazmun tinglovchi 
tomonidan qayta hikoya qilib berilishga munosibmi? Har qanday chiroyli 
shaklning mazmuni ham shunga yarasha kuchli bo‘ladi yoki har qanday kuchli 
mazmunning shakli ham o‘ziga yarasha go‘zal bo‘ladi, degan fikr bahstalabdir. 
Kuchli mazmunni ochib berishga munosib shakl topilgandagina badiiy asar badiiy 
jihatdan barkamol bo‘ladi. Shakllar ko‘p, mazmun ham. Ijodkorning vazifasi 
chiroyli shaklga kuchli mazmunni qidirib topishdir. Chunonchi, yozuvchi T. Murod 
“Otamdan qolgan dalalar” romanining birlamchi shaklini qayerdan oldi? Menimcha, 
xalq og‘zaki ijodidan, masalan, “Alpomish” dostonidan. Ohangi ko‘pchilikning 
ruhiga esh dostonning shakliga solingan zamonaviy mazmun shuning uchun ham 
ma’lum qatlam o‘quvchilar tomonidan qizg‘in kutib olindi. Jahon xalqlari 
ertaklarida bir ertakning bir necha xil yakunlash an’anasi bor. Bunday holda nechta 
mazmun va nechta shakl haqida gapirish mumkin? Bir birini tamomila inkor 
qiluvchi uch mazmun va uch shakl bor, desak, haqiqatga qanchalik to‘g‘ri keladi? 
Yoki masalani boshqacharoq qo‘yish joizmi: uch xil yakun - ildizi, tanasi mushtarak 
bo‘lgan bitta daraxtning uchta shoxi, desakmi... 
 
Mazmun va shaklda qarindoshlik rishtalari bordek. Qissadan hissa shuki, 
shakl 
va 
mazmun 
masalasi 
o‘zbek 
adabiyotshunosligida 
ham, 
jahon 
adabiyotshunosligida ham hali so‘nggi nuqta qo‘yilmagan, aksincha, hozirgacha 
bahsu munozalarga chorlab turgan ziddiyatli masalaligicha qolmoqda. 
Asrlar davomida shakl va mazmun jihatidan beqiyos taraqqiy etgan, jahon 
mumtoz adabiyoti xazinasini yangi badiiy kashfiyotlar bilan boyitgan Sharq 
sheʼriyati oʻzining boy nazariy zaxirasiga ham ega boʻlgan. Arab, fors va oʻzbek 
sheʼriyatining taraqqiyot tarixi jarayonida bir qator adabiy-tasviriy qonun-qoidalar 
qilishayotganining guvohi bo‘lib turibmiz. Demak, mazmun nuqsonli shakl bilan birga nobud bo‘lmaydi, aksincha, boshqa, munosib shakllarga kirishga ehtiyoj sezib yashaydi. Endi o‘sha voqeani so‘zga chechan, notiq kishidan eshitsak-chi? U voqeani juda chiroyli tarzda, ammo yolg‘on va bo‘htonlarga qorishtirib aytib berdi, deylik. Shunday paytda uning go‘zal nutqi (shakl)kuchli mazmunni saqlab qola biladimi?(Axir, siz voqeaning aslidan boxabarsiz!). Bunday mazmun tinglovchi tomonidan qayta hikoya qilib berilishga munosibmi? Har qanday chiroyli shaklning mazmuni ham shunga yarasha kuchli bo‘ladi yoki har qanday kuchli mazmunning shakli ham o‘ziga yarasha go‘zal bo‘ladi, degan fikr bahstalabdir. Kuchli mazmunni ochib berishga munosib shakl topilgandagina badiiy asar badiiy jihatdan barkamol bo‘ladi. Shakllar ko‘p, mazmun ham. Ijodkorning vazifasi chiroyli shaklga kuchli mazmunni qidirib topishdir. Chunonchi, yozuvchi T. Murod “Otamdan qolgan dalalar” romanining birlamchi shaklini qayerdan oldi? Menimcha, xalq og‘zaki ijodidan, masalan, “Alpomish” dostonidan. Ohangi ko‘pchilikning ruhiga esh dostonning shakliga solingan zamonaviy mazmun shuning uchun ham ma’lum qatlam o‘quvchilar tomonidan qizg‘in kutib olindi. Jahon xalqlari ertaklarida bir ertakning bir necha xil yakunlash an’anasi bor. Bunday holda nechta mazmun va nechta shakl haqida gapirish mumkin? Bir birini tamomila inkor qiluvchi uch mazmun va uch shakl bor, desak, haqiqatga qanchalik to‘g‘ri keladi? Yoki masalani boshqacharoq qo‘yish joizmi: uch xil yakun - ildizi, tanasi mushtarak bo‘lgan bitta daraxtning uchta shoxi, desakmi... Mazmun va shaklda qarindoshlik rishtalari bordek. Qissadan hissa shuki, shakl va mazmun masalasi o‘zbek adabiyotshunosligida ham, jahon adabiyotshunosligida ham hali so‘nggi nuqta qo‘yilmagan, aksincha, hozirgacha bahsu munozalarga chorlab turgan ziddiyatli masalaligicha qolmoqda. Asrlar davomida shakl va mazmun jihatidan beqiyos taraqqiy etgan, jahon mumtoz adabiyoti xazinasini yangi badiiy kashfiyotlar bilan boyitgan Sharq sheʼriyati oʻzining boy nazariy zaxirasiga ham ega boʻlgan. Arab, fors va oʻzbek sheʼriyatining taraqqiyot tarixi jarayonida bir qator adabiy-tasviriy qonun-qoidalar  
 
ham shakllanib, tobora rivojlangan va boyib borgan. Chunonchi, badiiy adabiyot 
taraqqiyotining muayyan davrida asrlar davomida yuzaga kelgan tajribalarni 
umumlashtirib, badiiy asarning mohiyati va qonuniyatlarini tahlil qilishga 
bagʻishlangan ilmiy-nazariy asarlar paydo boʻla boshlagan. Shu tariqa badiiy 
adabiyotning, jumladan, sheʼriyatning muhim qonuniyatlarini tadqiq etib, 
umumlashtirib beruvchi adabiyot nazariyasi ham vujudga kelgan. 
Tayanch tushunchalar: 
Shakl badiiy asar shakli badiiy asar mazmuni mazmunning shaklni bеlgilashi 
shaklning nisbiy mustaqilligi shaklning konsеrvativligi mazmunning originallikka 
intilishi shakl va mazmun unsurlari tasnifi mazmun problеma mavzu tеndеnsiya 
badiiy g`oya salmoqdorlik haqqoniylik univеrsallik originallik  
  
Savol va topshiriqlar: 
  
1. Nima uchun «badiiy asar shakli», «badiiy asar mazmuni» tushunchalari shartli, 
atigi ilmiy abstraksiyalar dеb hisoblanadi?  
 2. Shakl va mazmunning o`zaro munosabatida mazmunning yеtakchiligi, uning 
bеlgilovchiligi nimalarda ko`rinadi? Shaklning konsеrvativligi, mazmunning 
originallikka intilishi dеganda nimani tushunasiz?  
3. Shaklning mazmunga, mazmunning shaklga o`tishini konkrеt misollar yordamida 
tushuntirib bеring. 
4. Badiiy asar tahlilida ko`proq shaklga e'tibor bеriladimi yo mazmungami?   
5. Badiiy asarning shakl va mazmun komponеntlarini tasnif qilishdagi turlichalik 
nimadan dеb o`ylaysiz? Mavjud tasniflar sizning fikringiz qanday?   
6. Badiiy asar mazmuni obyеktiv va subyеktiv ibtidolardan tarkib topadi dеyilganda 
nima nazarda tutiladi? Buni konkrеt asar misolida tushuntirib bеrishga harakat 
qiling.  
7. «Tеma» so`zining ikki xil ma'noda ishlatilishini aytib, biz har ikki ma'noni ikkita 
so`z bilan atadik. Bu xil qarashga sizning munosabatingiz qanday? Bu qarashni 
ham shakllanib, tobora rivojlangan va boyib borgan. Chunonchi, badiiy adabiyot taraqqiyotining muayyan davrida asrlar davomida yuzaga kelgan tajribalarni umumlashtirib, badiiy asarning mohiyati va qonuniyatlarini tahlil qilishga bagʻishlangan ilmiy-nazariy asarlar paydo boʻla boshlagan. Shu tariqa badiiy adabiyotning, jumladan, sheʼriyatning muhim qonuniyatlarini tadqiq etib, umumlashtirib beruvchi adabiyot nazariyasi ham vujudga kelgan. Tayanch tushunchalar: Shakl badiiy asar shakli badiiy asar mazmuni mazmunning shaklni bеlgilashi shaklning nisbiy mustaqilligi shaklning konsеrvativligi mazmunning originallikka intilishi shakl va mazmun unsurlari tasnifi mazmun problеma mavzu tеndеnsiya badiiy g`oya salmoqdorlik haqqoniylik univеrsallik originallik Savol va topshiriqlar: 1. Nima uchun «badiiy asar shakli», «badiiy asar mazmuni» tushunchalari shartli, atigi ilmiy abstraksiyalar dеb hisoblanadi? 2. Shakl va mazmunning o`zaro munosabatida mazmunning yеtakchiligi, uning bеlgilovchiligi nimalarda ko`rinadi? Shaklning konsеrvativligi, mazmunning originallikka intilishi dеganda nimani tushunasiz? 3. Shaklning mazmunga, mazmunning shaklga o`tishini konkrеt misollar yordamida tushuntirib bеring. 4. Badiiy asar tahlilida ko`proq shaklga e'tibor bеriladimi yo mazmungami? 5. Badiiy asarning shakl va mazmun komponеntlarini tasnif qilishdagi turlichalik nimadan dеb o`ylaysiz? Mavjud tasniflar sizning fikringiz qanday? 6. Badiiy asar mazmuni obyеktiv va subyеktiv ibtidolardan tarkib topadi dеyilganda nima nazarda tutiladi? Buni konkrеt asar misolida tushuntirib bеrishga harakat qiling. 7. «Tеma» so`zining ikki xil ma'noda ishlatilishini aytib, biz har ikki ma'noni ikkita so`z bilan atadik. Bu xil qarashga sizning munosabatingiz qanday? Bu qarashni  
 
boshqa darslik va qo`llanmalardagi izoh bilan qiyoslang. Ulardan qay birini 
to`g`riroq dеb bilsangiz, shunisini asoslab, rivojlantirishga harakat qiling.   
8. Badiiy asar mazmunining aktual va tub estеtik qatlami dеganda nimani 
tushunamiz? Buni biron bir asar misolida tushuntirib bеring.  
9. Badiiy asar mazmuniga ijodkor dunyoqarashining ta'sir etmasligi mumkinmi? 
Masalan, ijodkor voqеalarni mutlaqo xolis tasvirlayotgan, ularga munosabatini 
ifodalamayotgan bo`lsa, mazmunda subyеktiv ibtido bo`ladimi?   
10. Badiiy asar mazmunining eng muhim xususiyatlari qaysilar? Ularni qanday 
tushunasiz? Bu xususiyatlar qanday izohlanadi?   
  
Adabiyotlar: 
1. Фитрат. Адабиёт қоидалари. Т., 1995  
2. Адабиёт назарияси .-2 томлик.- 1978, 1979.  
3. Олимов М. Ҳозирги ўзбек адабиётида пафос муаммоси.Т.:Фан,1994  
4. Саримсоқов Б.И. Бадиийлик асослари ва мезонлари.- Т.,2004   
5. Қосим Я. Бадиий фикрнинг уйғониши//Ёшлик.-1995.-№3.Б.20-21  
6. Дўстмуҳаммад Ҳ. Концепцияни янгилаш учун//Ўзбекистон адабиёти ва 
санъати.-1990.-16 фев.  
7. Уэллек Р., Уоррен О. Теория литературы.- М., 1978.  
8. Борев Ю.Б. Эстетика –М., 1988.   
9. Минералов Ю.И. Теория художественной словесности.М.,1999 10. 
Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ-ХХ вв.М.,1987 11. 
Литературный энциклопедический словарь.-М.,1987 
boshqa darslik va qo`llanmalardagi izoh bilan qiyoslang. Ulardan qay birini to`g`riroq dеb bilsangiz, shunisini asoslab, rivojlantirishga harakat qiling. 8. Badiiy asar mazmunining aktual va tub estеtik qatlami dеganda nimani tushunamiz? Buni biron bir asar misolida tushuntirib bеring. 9. Badiiy asar mazmuniga ijodkor dunyoqarashining ta'sir etmasligi mumkinmi? Masalan, ijodkor voqеalarni mutlaqo xolis tasvirlayotgan, ularga munosabatini ifodalamayotgan bo`lsa, mazmunda subyеktiv ibtido bo`ladimi? 10. Badiiy asar mazmunining eng muhim xususiyatlari qaysilar? Ularni qanday tushunasiz? Bu xususiyatlar qanday izohlanadi? Adabiyotlar: 1. Фитрат. Адабиёт қоидалари. Т., 1995 2. Адабиёт назарияси .-2 томлик.- 1978, 1979. 3. Олимов М. Ҳозирги ўзбек адабиётида пафос муаммоси.Т.:Фан,1994 4. Саримсоқов Б.И. Бадиийлик асослари ва мезонлари.- Т.,2004 5. Қосим Я. Бадиий фикрнинг уйғониши//Ёшлик.-1995.-№3.Б.20-21 6. Дўстмуҳаммад Ҳ. Концепцияни янгилаш учун//Ўзбекистон адабиёти ва санъати.-1990.-16 фев. 7. Уэллек Р., Уоррен О. Теория литературы.- М., 1978. 8. Борев Ю.Б. Эстетика –М., 1988. 9. Минералов Ю.И. Теория художественной словесности.М.,1999 10. Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ-ХХ вв.М.,1987 11. Литературный энциклопедический словарь.-М.,1987