Badiiy asarning kontekstual va immanent tahlil tahlili
Yuklangan vaqt
2024-12-11
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
24,9 KB
Badiiy asarning kontekstual va immanent tahlil tahlili
REJA:
1. Tahlil va talqin tushunchalari, ularning tushunish jarayonidagi nisbati haqida.
2. Badiiy asarni tushunish jarayonidagi ob’ektiv va sub’ektiv jihatlar.
3. Kontekstual va immanent tahlil.
4. Tahlil metodlari.
Tayanch tushunchalar: Tahlil, talqin, tahlil maqsadi, kontekstual tahlil, immanent
tahlil, tahlil metodlari.
Adabiyotshunoslikda tahlil va talqin tushunchalari juda keng qo‘llanilib, ular
badiiy asarni tushunish jarayonining bir-biriga bog‘liq jihatlaridir. Badiiy asarni
tushunish, uning mazmun mohiyatini anglash jarayonida tahlil va talqin amallari har
vaqt hozirdir. Tahlil atamasi odatda ilmda “analiz” deb yuritiladigan istilohning
sinonimi sifatida tushuniladi. Analiz esa, ma’lumki, butunni anglash uchun uni
qismlarga ajratishni, qismning butun tarkibidagi mohiyatini, uning boshqa qismlar
bilan aloqasi va butunlikning yuzaga chiqishidagi o‘rnini o‘rganishni ko‘zda tutadi.
Ayrimlar badiiy asarni tirik organizmga qiyos etishadi-da, “uni qismlarga ajratish
jonsiz tanaga aylantirishdan boshqa narsa emas” degan qarashga tayanib tahlilga
qarshi chiqadilar. Biroq bu xil qarash asossizdir. Zero, adabiyotshunoslikdagi tahlil
ham – o‘qish, faqat bunda badiiy asarni tadqiqotchi sifatida o‘qish tushuniladi. Bu
xil o‘qish jarayonida tadqiqotchi badiiy asarni qismlarga ajratarkan, uning badiiyat
hodisasi sifatidagi mavjudligini, undagi o‘quvchi ongi va ruhiyatiga ta’sir
qilayotgan, uning u yoki bu tarzda tushunilishiga asos bo‘layotgan omillarni
o‘rganadi.Talqin atamasini biz “interpretatsiya” istilohining sinonimi sifatida
tushunamiz. Talqin badiiy asarni sharhlash, uning mazmun mohiyatini, undagi
badiiy konsepsiyani idrok etish demakdir. Keng ma’noda “talqin” so‘zi o‘zga
tomonidan aytilgan gap yoxud yozilgan asar (ilmiy, falsafiy, diniy, badiiy va h.)
mazmunini
anglash,
uni
ma’lum
yaxlitlikda
tushunish
va
tushuntirish
(adabiyotshunosning maqsadi tushunishning o‘zigina emas, tushuntirish hamdir)
ma’nolarini anglatadi. Shu ma’noda qaralsa, mumtoz adabiyotshunosligimizda,
umuman, o‘tmish ilmida “talqin” so‘zining ma’nosi qisman “sharh”, “tafsir”
atamalari bilan ham berilgan. Yana ham aniqroq aytsak, talqin badiiy asardagi
“obrazlar tili”ni “mantiq tili”ga o‘girmoq, obrazlar vositasida ifodalangan mazmunni
tushunish va tushuntirmoqdir.Yuqorida aytdikki, badiiy asarni tushunish jarayonida
tahlil va talqin amallari har vaqt hozir, ular tushunish jarayonining ikki qirrasidir.
Aytaylik, “o‘quvchi badiiy asarni tushundi” degani, mohiyatan, “o‘quvchi asarni
o‘zicha talqin qildi” deganidir. Ayni paytda, uning asarni tushunishida tahlil
unsurlari ham mavjud, zero, oddiy o‘quvchi ham tushunish jarayonida asar
qismlarini (mas., alohida epizodlarni, personajlarni, ularning turli holatlardagi xatti-
harakati, gap-so‘zlarini va h.), ularning o‘zaro mazmuniy aloqalarini tasavvur qiladi.
Ilgari ham aytganimizdek, konkret badiiy asar turli o‘quvchilar tomonidan turlicha
tushunilishi mumkin. Biroq shunisi ham aniqki, o‘quvchilar ongidagi minglab
talqinlarni umumlashtiradigan mushtarak nuqtalar ham mavjud. Demak, konkret
asar talqinlari nechog‘li turfa bo‘lmasin, ularning chegaralarini belgilab beruvchi
muayyan asos, deylik, yadro(javhar) mavjudki, barcha talqinlar shu yadro atrofida
hosil bo‘ladi. Bu yadro esa – badiiy asarning o‘zi, badiiyat hodisasini o‘zida
moddiylashtirgan badiiy matndir. Ayon bo‘ldiki, badiiy asarni tushunish jarayoni
ob’ektiv va sub’ektiv ibtidolardan tarkib topar ekan: agar bu o‘rinda talqin
qilayotgan shaxsni sub’ektiv ibtido deb olsak, badiiy matn ob’ektiv ibtidodir.
Bundan shunday xulosa kelib chiqadiki, agar talqin qiluvchi shaxs badiiy matnni
yetarli darajada bilmasa, asar qismlarini, ularning o‘zaro aloqalarini yetarli tasavvur
qilolmasa, uning talqini sub’ektivlik kasb etadi. Boshqa tomondan, badiiy
adabiyotning obrazlar orqali fikrlashi, obrazning esa assotsiativ tafakkur mahsuli
ekanligini e’tiborga olsak, talqinning sub’ektsiz mavjud emasligi ayon haqiqatdir.
Chunki ijodkorning assotsiativ fikrlashi mahsuli o‘laroq yaratilgan va asarda aksini
topgan obrazning mazmun qirralari faqat sub’ekt ongidagina (ya’ni, uning ham
assotsiativ fikrlashi asosida) qayta tiklanishi mumkin bo‘ladi. Aytilganlar tushunish
jarayonida tahlil va talqinning har vaqt hozirligining yorqin dalilidir. Oddiy
o‘quvchidan farq qilaroq, adabiyotshunos badiiy asarni talqin qilarkan, tahlilga
tayanadi, uning talqini tahlil asosida yuzaga kelgani uchun ham ilmiy sanaladi. Shu
ma’noda tahlil badiiy asarni tadqiqotchi sifatida o‘qish va uqish demakdir.
Yuqoridagilardan ma’lum bo‘ladiki, badiiy asar tahlilining maqsadi – asarni
tushunish (asarni baholash ikkilamchi maqsad). Xo‘sh, “asarni tushunish” deganda
nima nazarda tutiladi? Bu masalada ham adabiyotshunoslikda turlichalik mavjud:
ayrimlar asarga muallif tomonidan yuklangan mazmunni tushunishni nazarda
tutsalar, boshqalari asarda tasvirlangan narsalardan (ob’ektiv ibtidodan) kelib
chiqadigan mazmunni tushunishni nazarda tutadilar. Bu qarashlarning birinchisiga
ko‘ra tushunish jarayonida tahlil yetakchilik qilsa, ikkinchisida talqinning mavqei
ustunroq ekanligi tayin; birinchisi badiiy asarni uning ichki va tashqi aloqalarini
birlikda olib o‘rganishni (kontekstul tahlil) taqozo etsa, ikkinchisi badiiy asarga
alohida mavjudlik sifatida qarab, uning ichki aloqalarini o‘rganish (immanent tahlil)
bilan cheklanadi. Biroq mazkur qarashlarning ikkisini ham mutlaqlashtirib
bo‘lmaydi, bu o‘rinda “oraliq” mavqenining egallangani, har ikki yo‘sindagi
tahlilning ham mavjudligini, ularning bir-biridan ko‘zlagan maqsadi va ahamiyati
jihatidan farqli ekanligini tan olingani to‘g‘riroq bo‘ladi.
Tushunish jarayonining nazariy muammolarini o‘rganuvchi soha –
germenevtikaning asosiy qoidasi shuki: qismni butun, butunni qism orqali tushunish
darkor. Bu qoida yuqoridagi tahlil yo‘sinlarining ikkisiga ham birdek aloqador.
Faqat bu o‘rinda immanent tahlil “kontekst” tushunchasini asar doirasi bilan cheklab
olsa, kontekstual tahlilda “kontekst” tushunchasining ko‘lami kengayib boradi
(konkret asar “yozuvchi biografiyasi”, “muallif yashagan davr shart-sharoitlari”,
“muallifning ijodiy merosi”, asar yaratilgan davr adabiyoti”, “milliy adabiy
an’analar” kabi kontekstlar doirasiga kiradi). Kontekstual tahlil asarga muallif
tomonidan yuklangan mazmunni tushunishga yo‘l ochsa, immanent tahlil asarda
tasvirlangan narsalarga (va, albatta, undagi muallif obraziga) tayangan holda
o‘quvchiga o‘z mazmunini shakllantirish imkonini beradi. Mutaxassisdan farqli
o‘laroq, oddiy o‘quvchilarning asarni tushunishida immanent tahlil unsurlari
yetakchilik qiladi (shu bois ham o‘quvchilar ongida konkret asarning turfa talqinlari
mavjud). Zero, aksariyat o‘quvchilar uchun konkret asarning qay maqsadda, qanday
omillar ta’sirida yozilgani ahamiyatsiz – ular asarning o‘zinigina taniydilar, uning
o‘zidangina zavq oladilar. Aksincha, adabiyotshunos uchun bularning bari muhim,
chunki asarni tarixiylik tamoyiliga tayanib, biografik yoxud sotsiologik metodlar
(kontekstual tahlil) asosida tekshirib chiqarilgan xulosalar adabiy-nazariy tafakkur
rivojida hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Ular, tabiiyki, badiiy adabiyot rivoji hamda
badiiy did tarbiyasiga faqat bilvosita ta’sir qiladilar, bu xil xulosalar bilan badiiy
didga bevosita ta’sir qilishga urinish esa adabiyotga faqat ziyon keltiradi. Demak,
badiiy asarni alohida butunlik sifatida ham, kontekst doirasida ham tushunish (tahlil
va talqin qilish) mumkin, - ikkisining ham o‘z o‘rni, vazifasi va maqsadi tayinlidir.
Badiiy asarni kontekstual tahlil qilishda unga turli jihatlardan yondashish mumkinki,
shu asosda bir qator tahlil metodlari haqida gapirish mumkin bo‘ladi.
Sotsiologok tahlil metodi tadqiotchini badiiy asar voqeligi bilan real voqelik
munosabatlari, uning tarixan haqqoniylik darajasi, hayot haqiqati bilan badiiy
haqiqat munosabati kabi masalalarni o‘rganishga yo‘naltiradi. Bu xil yondashuv
asarning g‘oyaviy-mafkuraviy tomonlarini tahlil qilarkan, qahramonlarning xarakter
xususiyatlari, asardagi konfliktlar tabiati, obrazlar tizimi va h. badiiy unsurlarning
ijtimoiy ildizlarini ochib beradi. Hayot haqiqatining badiiy haqiqatga aylanish
jarayoni, xarakter va prototip, tarixiy shaxs obrazi va real tarixiy shaxs munosabati
kabi ijod jarayoni bilan bog‘liq muammolarni o‘rganishda ham sotsiologik
yondashuv asos vazifasini o‘taydi. Sotsiologik metod adabiyotshunoslikda muhim
ahaiyatga molikligi shubhasiz, biroq uni boshqalardan ustun qo‘yishlik, unga ayricha
e’tibor berishlik adabiyot uchun zararli oqibatlarga olib kelishi mumkinki, bunga
yorqin misollarni sho‘ro adabiyotshunosligidan istalgancha topishimiz mumkin
bo‘ladi. Masalan, sho‘ro adabiyotshunosligidagi vulgar sotsiologizm ko‘rinishlari
ayni shu metodning mavqeini mutlaqlashtirilishining natijasi edi. Badiiy asar
tahlilida shu metodgagina tayangan va shuning asosidagina baholagan tanqidiy
maqolalar keyincha ularning mualliflarini qatag‘on qilish uchun dastakka
aylandigina emas, o‘quvchi ommani o‘sha ijodkorlarni “xalq dushmani”, asarlarini
“zararli” deb tushunishga tayyorladi.
Tarixiy-madaniy tahlil metodi badiiy asarni milliy madaniy an’analar,
shuningdek, davr adabiy-madaniy kontekstida o‘rganishga qaratilgandir. Ma’lumki,
badiiy asar madaniy-adabiy an’analar zaminida dunyoga keladi, uning qator badiiy
xususiyatlari shu kontekstdagina yorqin namoyon bo‘ladi, anglashiladi. Masalan,
Cho‘lponning qator she’rlari borki, ularning mazmun mohiyati mumtoz
adabiyotimiz, xususan, tasavvuf she’riyati kontekstidagina o‘zining ramziy
ma’nolarini ochishi, tushunilishi mumkin bo‘ladi.Yoki “Utgan kunlar”dagi bir qator
xususiyatlar (Otabekning oshiqligi sahnalari, syujet motivlari, maktublar va h.)
5emiotic va mumtoz dostonchilik an’analari zaminida yetishgani shundoq ko‘zga
tashlanadi. Mazkur yondashuv badiiy asarga umummilliy madaniyatning vakili
sifatida qarashi diqqatga molikki, bu xil yondashuv adabiy jarayondagi yangi
hodisalarning tub omillarini anglash imkonini beradi.
Qiyosiy metod badiiy asarni boshqa asar(lar) bilan qiyosan tahlil qilishni
ko‘zda tutadi. Adabiyotshunos konkret asarni o‘tmishda yoki u bilan bir paytda,
boshqa milliy adabiyotda yoki o‘zi mansub adabiyotda yaratilgan asar bilan qiyoslab
tadqiq etishi mumkin. Qiyoslash ob’ekti tadqiqot maqsadidan kelib chiqqan holda
belgilanadi. Deylik, asarni o‘tmishda yaratilgan asar bilan qiyoslash undagi an’ana
va yangilik nisbati, ayrim badiiy unsurlar genezisi haqida tasavvur hosil qilish
imkonini yaratadi; boshqa milliy adabiyot vakili bilan qiyoslash asosida esa adabiy
aloqa 5emio’sir, milliy adabiyotlar rivojidagi tipologik umumiylik kabi masalalarni
o‘rganishga keng imkoniyat yaratiladi. Misol uchun Navoiy va Nizomiy
“Hamsa”5emiot qiyosiy tahlil qilish har ikkala san’atkorning ijodiy o‘ziga xosligi,
ularning dunyoqarashidagi o‘ziga xos jihatlarni yorqin tushunish va tushuntirish,
Navoiy dahosini xolis baholash imkonini yaratadi.
Biografik metod badiiy asarni muallifining hayot yo‘li kontekstida o‘rganishni
nazarda tutadi. Badiiy asarda ijodkor shaxsiyati akslangani bois undagi qator o‘rinlar
muallif biografiyasi kontekstida yorqinroq anglashiladi. Shunga ko‘ra biografik
metod asarga muallif tomonidan yuklatilgan mazmunni anglashda yetakchi ahamiyat
kasb etadi. Masalan, A.Qahhorning “O‘g‘ri” va “Dahshat” hikoyalari o‘tmishdan
bahs yuritadi, biroq ularni biografik kontekstda olinsa, adib har ikki hikoyada ham
ular yaratilgan davr muammolarini badiiy idrok etishga, o‘sha davr haqidagi, davr
kishilari haqidagi fikrlarini ifodalashga harakat qilgani anglashiladi. Biografik
metodning qanchalik samarali bo‘lishi ko‘p jihatdan tadqiqotchi qo‘l ostidagi
biografik materialga bog‘liq bo‘lib qoladi. O‘zbek adabiyotshunosligida biografik
metodning yetarli darajada samara bilan qo‘llanilmay kelayotgani ayni shu narsa –
biografik materialning yetarli emasligi bilan izohlanadi.
Ijodiy-genetik metod biografik metodga yaqin va u bilan birlikda qo‘llanib,
badiiy
asarning
ijodiy
tarixini
o‘rganishni
maqsad
qiladi.
Bu
metod
adabiyotshunosga hayot materialining badiiy obrazga aylanish jarayoni, badiiy
matnning sayqallanish yo‘lini kuzatish imkonini beradi. Mazkur metod
tadqiqotchining asar qoralamalari, uning turli nashr variantlari, tarixiy hujjatlar va
h.ni chuqur o‘rganishini, konkret faktlar asosida asarning yaratilish tarixi va
omillarini ochib berishini taqozo etadi. Adabiyotshunosligimizda ijodiy-genetik
yondashuv samara bilan qo‘llangan tadqiqotlardan biri sifatida R.Qo‘chqorning
A.Qahhor romanlarining ijodiy tarixi haqidagi ilmiy ishini ko‘rsatish mumkin.
Yuqoridagi metodlarning bari asarning tashqi aloqalarini o‘rganishga
qaratilgan bo‘lib, ularning bari tarixiylik tamoyiliga tayanadi. Shuni ham ta’kidlash
joizki, konkret badiiy asar tahlilida ular qorishiq holda qo‘llanadi, ya’ni, tahlilda
ulardan bitta-ikkistasi yetakchi bo‘lgani holda, qolganlari ularni to‘ldiradi. Ikkinchi
tomondan, kontekstual tahlil jarayonida adabiyotshunos immanent tahlil
metodlaridan ham o‘rni bilan foydalanadiki, bu uning imkoniyatlarini kengaytiradi.
Immanent tahlil metodlari sifatida semiotic, stilistik va semiotic metodlarni
ko‘rsatish mumkin. Struktural metod badiiy asar qismlari va ularning o‘zaro
aloqalarini o‘rganadi. Bu o‘rinda tadqiqotchi matnning tashkillanishini yoki badiiy
voqelikning tashkilanishini diqqat markaziga qo‘yishi mumkin bo‘ladi. Stilistik
tahlil matnning uslubiy o‘ziga xosligini, semiotic tahlil esa badiiy asardagi lisoniy
belgilarning ma’no qirralarini o‘rganishga qaratiladi.Bulardan tashqari, badiiy
asarni, aniqrog‘i, uning ijtimoiy mavjudligini o‘rganishda konkret sotsiologik
tadqiqot metodlari, shuningdek, o‘sha asar haqida yaratilgan tanqidiy asarlarni
o‘rganish ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Mavzuni mustahkamlash uchun savol va topshiriqlar
1. Immanent tahlil atamasi haqida gapiring.
2. Kontekistual tahlil bu nima?
3. Biografik metodni qaysi turga kiritamiz, izohlang.
4. Talaba yoshlar uchun qaysi tahlil usuli ma’qul.
5. Filologik tahlil usuli qaysi turga kiradi?
6. Oddiy kitobxon uchun tahlil usullarini ayting.
7.Madaniy-tarixiy metod haqida gapiring.
8.Qiyosiy-tarixiy metod bu nima?
9. Semioteka tushunchasiga ta’rif bering
10. lingvopoetik metod haqida gapiring.
Adabiyotlar:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. D.Quronov. Adabiyot nazariyasi asoslari. -T.: Navoiy universiteti. 2018.
3. 5. Borev Yu.B. Estetika.- M.,1988
4. Literaturno‘y ensiklopedicheskiy slovar.- M.,1987
5. A.Rasulov. Ilmi g‘aribani qo‘msab.- T.,1998
6. R.Qo‘chqor. Men bilan munozara qilsangiz...- T.,1997
7. D.Quronov. Istiqlol dardi.- T.,2000
8. D.Quronov. Badiiyat sirlari.- Tafakkur.- 1998.- N 1