“BADIIY TAHLIL ASOSLARI” FANINING PREDMETI, MAQSADI, VAZIFALARI
Yuklangan vaqt
2024-12-11
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
19,4 KB
“BADIIY TAHLIL ASOSLARI” FANINING PREDMETI, MAQSADI,
VAZIFALARI
REJA:
1. "Badiiy tahlil asoslari" fanining predmeti.
2. "Badiiy tahlil asoslari" fanining ijtimoiy ahamiyati.
3. "Badiiy tahlil asoslari" fanining ilmiy-tadqiqot metodlari.
4. "Badiiy tahlil asoslari" fanining maqsad va vazifalari.
Tayanch tushunchalar:
Tahlil, Talqin, Hermenevtika, Interpretatsya, Semyotika, Semosologiya, Sharh,
Ta’vil, Tafsir, Badiiy tahlil, Badiiy tahlil idroki, Ma'naviyat va badiiy asar,
Adabiyotshunoslik va tahlil, Tahlil va ma'naviyat.
"Badiiy tahlil asoslari" kursi filolog mutaxassislarni badiiy asar bilan
professional
darajada
ishlashga
urgatish
omilidir.
Dunyoning
kupgina
universitetlari, shuningdek, MDHning Rossiya, Qozogiston, Ukraina singari
mamlakatlardagi universitetlarning filologiya fakultetlarida anchadan buyon "Badiiy
tahlil" yoki "Hermenevtika" alohida predmet sifatida urganilayotir.Badiiy tahlildan
xabarsizlik yoki bu borada yetarli malakaga ega bo’lmaslik oliy filologik ta'limni
samarasiz qiladi. Uzbek adabiyotshunoslik ilmining dunyo adabiyottanuvi
darajasidan
orkadaligi,
xermenevtik
usullardan
yiroqligi,
psixoanalitik,
strukturalizm imkoniyatlaridan foydalanolmasligi, badiiy talqinning, asosan,
sotsiologik interpretatsiya tusida ekanligi badiiy tahlil nazariyasini bilmaslik
amaliyotini uzlashtirmaganlik oqibatidir. Badiiy asar tahlili juda qadim zamonlardan
buyon ilm egalarining diqqatini tortib kelgan. Shuning uchun ham unga olimlar
tomonidan turlicha ta'rif berib kelingan. Badiiy tahlil SHarq adabiyotshunoslik
ilmida azaldan muhokama mavzusi bo’lgan. Forobiy, Axmad Taroziy,
Navoiy,Bobur singari mutafakkirlarning asarlarida badiiy tahlilga doir islomiy-
turkiy qarashlar aks etgan. San'at inson evristik faoliyatining eng oliy ko’rinishidir.
Badiiy adabiyot san'atning boshqa turlari orasida alohida mavqega egadir. Chunki u
inson ma'naviyatini shakllantirishda asosiy o’rin tutadigan vositadir. Goyat ko’p
o’lchovli murakkab butunlik bo’lmish badiiy adabiyot o’quvchi tomonidan o’qilib,
his etilib, anglanib olingandagina ta'sirchan estetik-ma'naviy energiyaga aylanadi.
His etilmagan, anglanmagan go’zallik ma'naviyatga ta'sir ko’rsata olmaydi. Shuning
uchun ham adabiyot o’qitishda badiiy asar tahlili alohida mavqega, ahamiyatga
egadir. Adabiy ta'lim oldidagi bosh maqsadga erishish uchun filolog mutaxassis
badiiy asarni tahlillash yullarinipuxta egallab olishi shartdir. Badiiy matn tahlilisiz
barkamol shaxs shakllantirilishi amalga oshmaydigan orzudir, xolos. Chinakam
badiiy tahlil bo’lmagan joyda badiiy matn o’quvchiningtuygulariga ta'sir etmaydi,
ma'naviyatining shakllanishiga xizmat qilmaydi. Mafkuraviy adabiyot o’qitish,
aslida, badiiy asarsiz adabiy ta'lim edi. Bunda badiiy matnning uzi bilan emas, balki
undan chiqarilishi mumkin buo’lgan ijtimoiy ma'no bilan ko’zlanar edi, xolos.
Natijada,
adabiyot
o’q’itish
quruq
nasihat,
yalangoch
aqidaparastlik,
siyosatshunoslik, jamiyatshunoslikka aylanardi. Bu faqat O’zbekiston adabiy
ta'limigagina xos xususiyat bulmay, kommunistik mafkura hukmronlik qilgan
barcha o’lkalarda ham ahvol shu edi. Sovet Ittifoqi atalmish bepoyon imperiyaning
hamma joyida ham talabalarga yalangoch haqiqatlar, zerikarli aqidalar, sinfiy
kurashlar mohiyatiga daxldor umumlashmalar, adiblar hayotiga doir ma'lumotlar
singari axborotlarni yetkazish adabiy ta'lim deb qaralar, yoshlar chinakam badiiy
so’z ta'mini his qilishdan, adabiy asar matnidan bevosita zavqlanishdan uzib
quyilgan edi. Jamiyat a'zolarining biror ilmiy haqiqatni bilmay qolishi jamiyat uchun
ham, shaxsning o’zi uchun ham jiddiy yo’qotish bo’lmagani holda, biror ma'naviy
qadriyatni, axloqiy sifatni o‘zlashtirmaganligi chinakam fojiadir. Mamlakatimiz
o’rta maktablarida tahsil ko’rgan har bir kishi Pifagor teoremasini yoxud suvning
kimyoviy tarkibi nimadan iborat ekanligini tutilmay aytib bera oladi. "Tug‘ri
burchakli uchburchak gipotenuzasi kvadrati katetlar kvadratlari yigindisiga teng"
ekani haqidagi ma'lumot ta'lim tizimi uchun uzlashtirish nihoyatda zarur haqiqat
hisoblanadi. Holbuki, bu ta'rifni uzlashtirish yoki uzlashtirmaslik na tabiat, na
jamiyat, na shaxs rivojiga hal qiluvchi ta'sir ko’rsata oladi. Eng muhimi, mazkur
haqiqatni bilish o’quvchi ma'naviyatiga, qalbiga deyarli daxl qilmaydi. Pifagor
teoremasini bilganda ham, bilmaganda ham kishining, uni urab turgan olamning
mohiyati uzgarishsiz qolaveradi. Lekin hazrat Navoiyning:
Lolazor ermaski, ohimdin jahonga tushdi o't,
Yo'q shafaqkim, bir qiroqdin osmonga tushdi o't.
matla'li, yoki:
Meni men istagan o'z suhbatiga arjumand etmas,
Meni istar kishining suhbatin ko'nglim pisand etmas.
tarzida boshlanadigan g'azallari bilan tanishgan, ularning badiiy jozibasi va mantiqiy
qudratidan xabardor bo'lgan odam uchun olam ham, odamlar ham, hayot ham
boshqacharoq bo'lib qolishi aniq. Demak, asl badiiy asar odamning o'zida, uning
tabiatida, ma'naviyatida evrilish sodir qiladi. Abdulla Oripovning har satridan
insoniy dard balqib turuvchi "O'ylarim" she'ridagi quyidagi satrlar o'quvchi
tuyg'ularida o'zgarish yasashini inkor etib bo'ladimi:
Olti oykim, she'r yozmayman, yuragim zada,
Olti oykim, o'zgalarga tilayman omad.
Olti oykim, do'stlarim ham pana-panada
Iste'dodim so'nganidan qilar karomat.
Nimanidir axtaraman she'rdan ham ulug',
Nimanidir qidiraman nondan azizroq.
Dunyo o'zi bepoyonku ranglarga to'lug',
Biroq mening ko'zlarimdan ranglar ham yiroq.
...She'r izlayman bukun Toshkent ko'chalarida,
Sekingina zirqiraydi beorom qalbim.
Men umrimning bu suronli kechalarida
Na bir taskin topa oldim, na she'r topoldim.
...Ta'na qilmay axir sevgim mukofotini
Inson uchun ming otashda kuyar edim men.
O, qanchalar sevar edim inson zotini,
qanday buyuk muhabbat-la sevar edim men.
Bugun to'nib atrofimga qarayman g'amgin,
O't berolmas, qalbga endi u yoshlik damlar.
Men insonni bir insonday sevardim, lekin
Nechun ko'pdir haligacha razil odamlar...
Haqiqiy badiiyat, anglangan va anglatilgan go'zallik kitobxonning
ma'naviyatigagina emas,tafakkuriga ham ijobiy ta'sir ko'rsatadi, uning shaxs sifatida
shakllanish jarayoniga to'g'riyo'nalish beradi. Badiiy adabiyotni faqat hayotiy
savollarga javob beradigan, o'quvchilarni yashashga o'rgatadigan amaliy vosita
tarzidagina taqdim qilish zararlidir. Chunki badiiy adabiyot savollarga javob
bermaydi, balki kitobxon oldiga savollar qo'yadi. Shuningdek, u yoki bu tarzda
yashash kerak deb tavsiya ham bermaydi, yo'l ko'rsatmaydi. Chunki inson
tabiatining, hayotiy vaziyatlarning sanoqsizligi, hisobsiz muqobillarga egaligi bu xil
tavsiyalarni darrov samarasiz qiladi. Mabodo, adabiyot biror buzilgan narsani tuzatsa
ham, faqat muhabbat dorisi bilan, insoniylik malhami bilan tuzatadi. Saksoninchi
yillardan boshlab, adabiy ta'limda asar tahlilining hal qiluvchi ahamiyati
anglanadigan bo'ldi. O'sha anglanishning, asar tahlili inson ma'naviyatining
shakllanishida tutgan yuksak mavqei tan olinishining natijasi o'laroq "badiiy tahlil"
yoki "Hermenevtika" singari yangi filologik fanlar paydo bo'ldi hamda bir qator
respublikalardagi oliy maktablarning filologiya fakultetlari o'quv rejalariga kiritilib,
o'qitila boshlandi. Afsuski, filolog mutaxassislarning ham badiiy tahlil madaniyati
g'oyat past, oliy maktablarni bitirib chiqayotgan yosh mutaxassislarda san'at
asarlarini tahlil qilish ko'nikmalari shakllantirilishi lozim. Mazkur fan milliy
adabiyotshunoslik tomonidan nazariy jihatdan ishlab chiqilmoqda. Xullas, hozirgi
kunda, xuddi madaniy saviyasi baland mamlakatlarda bo'lgani singari, "Badiiy
tahlil" ilmini yaratish hamda uning oliy o'quv yurtlari filologiya fakultetlarida
o'qitilishiga erishish o'zbek adabiyotshunosligi oldidaga muhim vazifalardan biridir.
Shuning uchun ham "Badiiy tahlil asoslari" kursining o'zbek filologik ta'limidagi
xermenevtik yo'nalishdagi dastlabki fan sifatida o'qitilishi katta ma'rifiy ahamiyat
kasb etadi. Qachonki, bo'lajak filolog badiiy asarlarni tahlil etish yo'l-yo'rig'ini
fanniy asoslarda o'rganmas ekan va har qanday janrdagi asarni tahlillay olish
malakasiga ega bo'lmas ekan, adabiy ta'limdan kuzatilgan maqsad to'liq amalga
oshmaydi. Adabiyot o'qituvchisi nochorligicha, adabiyot darslari zerikarliligicha,
asardan chiqariladigan xulosa "ijtimoiy nasihat"ligicha qolaveradi. Tahlil g'arib
bo'lganligi uchun adabiyot o'qitish jarayoni oldiga qo'yilgan bosh maqsad, ya'ni
barkamol shaxsni shakllantirishga erishilmaydi, uning o'rniga quruq va yoqimsiz
nasihat bilan o'quvchilarni haqiqiy adabiyotdan bezdirish, binobarin, ularning
ma'naviyatini kambag'allashtirish davom etaveradi. Adabiyot mutaxassislari
tahlillash malakasiga yetarlicha ega bo’lmaganliklari uchun talabalarga nima
"berish"ni ham, ulardan nimani "olish"ni ham bilishmaydi. Shu bois, adabiyot
darslarida talabalar zimmasiga goyat yengil va keraksiz "yuk" qo’yiladi. Yengil-elpi
talabalarning hayolotini ishga solmaydigan, aqlini zuriktirmaydigan "javob"lar
adabiyot bo’yicha ijobiy baho olish uchun yetarli hisoblanib kelinadi. Chunonchi,
fizika darsida butun olam tortilish qonunini yaratish uchun Nyutonning boshiga
tasodifan tushib ketgan olma turtki bo’lganini aytgan, ammo qonunning mohiyatini
bilmagan o’quvchiga "yomon" baho qo’yiladi va tugri qilinadi. Ammo "Xamsa"
asarining 2,5 yil mobaynida yaratilgani va uning besh dostondan iboratligini bilgan
talabaga, garchi u "Xamsa"ni ochib ko’rmagan bo’lsa-da, "yomon" baho quyish
mumkin emas! Chunki adabiyot perdmeti uchun o’sha "bilim" ham yetarli! Badiiy
asar matni bilan ishlashni uz faoliyatining markaziy masalasi deb hisoblamaydigan
adabiy ta'lim muvaffakiyatsizlikka mahkumdir. Badiiy tahlilsiz adabiy ta'lim
ma'naviyatsiz
shaxs,
bilimsiz
mutaxassis
demakdir.
Yangilangan
milliy
adabiyotshunosligimiz o’z oldiga ma'naviyati yuksak shaxslarni shakllantirish
maqsadini qo’yayotgan ekan, adabiy ta'limda badiiy tahlil hal qiluvchi ahamiyatga
ega bo’lishi shubhasizdir. Malakali badiiy tahlil bo’lmagan joyda mu'jizaviy
asarning sehri, siri, jozibasi yo’qqa chiqadi, uning zamiridagi badiiy va hayotiy
ma'no payqalmay qolaveradi. Adabiyot o’qitishda badiiy tahlilga e'tibor goyat sust
bo’lganligi uchun ham millat ahlining bir necha avlodi Navoiy, Bobur, Mashrab va
Qodiriysiz yashab kelmoqda. Chunki yoshlarga daho ijodkorlarning asarlariga xos
badiiy jihatlar butun kulami, kup qirraliligi bilan yetkazib berish mexanizmi ishlab
chiqilgani yuq. Badiiy tahlil yullari uzlashtirilmaguncha o’quvchilar haqiqiy
adabiyotni yengil-elpi, ommaviy bitiklardan farqlay olmay yuraveradilar. Bu holat
ularni haftafahmlikka, badiiy daltonizm (shabko’rlik)ga, didsizlikka olib boradi.
Estetik shabko’rlik, didsizlik kishini ma'naviy bepisandlik va axloqiy loqaydlikka
olib keladi. Adabiy asarni tahlil qila olmagan, binobarin, undan ta'sirlana bilmagan
kishi ma'naviy qadriyatlarga mensinmay qaraydigan bo’ladi. Chunki bunday kishiga
uzgani his etish - begona. Unda tor amaliyotchilik, manfaatparastlik illatlari xuruj
qilish imkoniyati katta. Shuning uchun ham badiiy tahlilni amalga oshirish oddiy
didaktik yumush emas, balki o’ta muhim ma'naviy tadbir hamdir. "Badiiy tahlil
asoslari" kursining boshqa biror fan bevosita shugullanmaydigan o’z predmeti
mavjud. Ya'ni uzbek filologik ta'lim tizimida mavjud bulgan birorta fan bevosita
badiiy matnni tahlil kilish yullarini urgatish bilan shugullanmaydi."Badiiy tahlil
asoslari" fani ulkan ijtimoiy-estetik ahamiyatga egadir. Asosli ilmiy tahlil bo’lmagan
joyda badiiy asar tula anglanmaydi. Badiiy matnni tula anglamagan filolog
uzgaodamning ma'naviyatini shakllantirishda samaraga erisha olmaydi. Holbuki,
filologlar millat ahlima'naviyatini shakllantirishga mas'ul bo’lgan kasb egalaridirlar.
Jamiyat a'zolari hayotida badiiyadabiyotning baland martabadaligi, ta'lim tizimida
adabiyot alohida imtiyozli mavqeda turishining sababi uning ulkan ijtimoiy
ahamiyatidan kelib chiqadi. Ma'naviiy- axloqiy qadriyatlar ham shu yunalishdagi
muayyan tajribalarni uzlashtirishdan kelib chiqadi. Bu xil tajriba har bir odamning
uz boshidan kechirilishi shart emas. Balki badiiy asar qahramonlari holatini anglash,
ularning hissiyotlari, tuygulari junbushga kelganligi sababini tushunish kishida
xuddi
usha
qahramonlarniki
singari
sezimlarning
shakllanishiga
sabab
bo’ladi."Badiiy tahlil asoslari" fanining o’ziga xos tadqiqot metodlari ham
mavjuddir. Chunonchi,komparavistika, kuzatish, dalillash, deduksiya, induksiya,
umumlashtirish, shartlilik, psixologikasoslanganlik singari metodlar mazkur fanga
doir xulosalarni chiqarishda qullaniladigan ilmiy tadqiqot usullaridir. Bu tadqiqot
metodlari fanning boshqa sohalarini tadqiq etishda boshqachayusinda ishlatiladi.
Tilga olingan ana shu uch omil "Badiiy tahlil asoslari" kursining alohida fanligini
ta'minlaydi.
Mavzuni mustahkamlash uchun nazorat savollari:
1. Tahlil va talqin tushunchalariga izoh bering?
2. “Badiiy tahlil asoslari” fani manbalari nimalardan iborat?
3. Badiiy matn turlari haqida so’z yuriting?
4. Fan predmeti, funktsiyasi deganda nimani tushunasiz?
5. “Badiiy tahlil asoslari” fanininig boshqa fanlar bilan aloqasi to’grisida fikr
yuriting?
6. Hermenevtika fanining yo’nalishlari haqida ma’lumot bering?
7. Qadimgi Sharq va Garb talqin fanlari haqida ma’lumot bering?
8. Badiiy adabiyotning 5 ta vazifasini yodda saqlang 1. Muloqat-kommunikativ. 2.
Baholash-aksiologik. 3. Tarbiyaviy-axloqiy. 4. Zavqlantirish-hedionistik. 5. Bilish-
unosiologik
TESTLAR:
1.Tahlilga yangicha, samarali yondashuv deb nimani tushunasiz?
a) sujetni qayta hikoyalash; b) Ijtimoiy jihatlarini ko‘rsata bilish; s) badiiy-estetik
jihatlarini ochib berish; d) moderncho usullarni fazilatli qilib ko‘rsatish
2. “Badiiy tahlil asoslari” fanining maqsadini ayting. a) talabalarni badiiy asarlarni
tushunishga yo‘naltirish; b) filolog mutaxssislarni badiiy asar bilan pfofessional
darajada ishlashga o‘rgatish; c) stilistil va lingvopoetik jihatlarini anglay olish;
d) talaba yoshlarni kitobxonlikka, kitobni qadrlashga o‘rgatish.
3. Tanqidchi so‘ziga mos javobni toping? a) biror badiiy asarni saragini sarakka,
puchagini puchakka ajratadigan shaxs; b) yozuvchi yoki shoirga o‘z asarini qanday
yozilganidan xabar beruvchi shaxs; c) har qanday badiiy asrning o‘qishli va jozibali
tomonlarini tashkil etgan estetik, psixologik, hayotiy, ruhan hamda badiiy tasvirga
doir omillarni topadigan shaxs; d) muayyan bir asar o‘qilayotganda uning qaysi
jihatlariga e’tibor qaratish, asarni tez va oson tushunish borasida kitobxonga yordam
beruvchi shaxs.
4. Ilmning birorta tarmog‘I fan sanalishi uchun javob berish shart bo‘lmagan bir
jihatni ko‘rsating. a) fanning o‘ziga xos mustaqil tadqiqot predmeti bo‘lishi; b) uning
o‘ziga xos ilmiy tadqiqot usullari tizimiga egaligi; c) mazkur fan bo‘yicha
dissertatsiyalar, kashfiyotlar yaratilgan bo‘lishi; d) fanning salmoqli ijtimoiy
ahamiyati borligi
5. “Badiiy asar tahlili” fanining ob’ektini ko‘rsating. a) yozma va og‘zaki obidalar;
b) yozuvchi va shoirlarning yaratgan asarlari; c) qadimda teri, hozirda qog‘oz
materiallari; d) eng qadimgi zamonlardan bugunga qadar yaratilgan og‘zaki va
yozma badiiy asarlardir.
6. “Badiiy tahlil asoslari” fanining predmetini tashkil qiladigan omillarning asosini
ko‘rsating? a) adabiy asarning badiiyligini ta’minlagan omillar, uning jozibasini
tashkil etgan unsurlar; b) yozuvchining uslubi, badiiy asar va ijodkor dunyoqarashi,
badiiy asarning jamiyatga xizmat qila olishi; c) badiiy yaratiqda inson ruhiyatining
ifodalanish yusini kabi jihatlarni tekshiradi; d) badiiy asarlarga asosli ilmiy baho
beradi.
7. Fanning vazifalari nimalardan iborat? a) filolog-mutaxassislarga muayyan adabiy
yaratiqning milliy badiiy estetik tafakkur taraqqiyotidagi o‘rni, o‘ziga xos jihatlarini
o‘rgatishdan iborat; b) badiiy asarlardagi yutuq va kamchiliklarni ko‘rsatib berish;
c) yozuvchi va shoirning ko‘ziga oyna tutish; d) yoshlarni vatanparvarlik ruhida
tarbiyalashga o‘zining katta xizmatini qoshish.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. H. Umurov. Badiiy ijod mo’jizalari. – Samarqand:” Samarqand”,1992 yil
3. Mustaqillik davri adabiyoti. – Toshkent: G. Gulom nomidagi adabiyot va san’at
nashriyoti, 2001yil
4. I. Sulton. Adabiyot nazariyasi. – Toshkent: O’qituvchi 1980 yil
5. Aristotel. Poetika. – Toshkent: Fan, 1980yil