BADIIY TAHLIL USULLARI – SEMIOTIKA

Yuklangan vaqt

2024-12-11

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

24,3 KB


 
 
 
 
 
 
BADIIY TAHLIL USULLARI – SEMIOTIKA 
 
 
REJA: 
1.  Simvol haqida tushuncha,uning lug’aviy va istilohiy ma’nolari. 
2. Badiiy adabiyotda simvol-ramz tushunchasining mazmun mohiyati 
3. Ramziy obraz tushunchasi va uning badiiy funktsional tuzulishi, 
4.  Sharq mumtoz va hozirgi zamon o’zbek she’riyatida ramziy obrazlar. 
5.  Xalq og’zaki ijodida ramziy obrazlar dunyosi. 
 
 
Tayanch tushunchalar: 
Simvol, Ramz, Ramziylik, Semiotika, An’anaviy obraz, Poetik simvol, Belgi 
ma’nolari, Simvol-obraz, Simvollashtirish, Simvol - ifoda. 
 
Ramz – arabcha ishora qilmoq.  Badiiy adabiyotda voqea , predmet va 
tushunchalarni boshqa buyum va xodisalar orqali shartli tasvirlash usuli. Masalan,  
sher – mardlik, jasorat, tulki – makkorlik ramzi. Adabiyot tarixida asrlar davomida 
ishlatilib kelayotgan ramziy obrazlar sistemasi mavjud: gul – go’zallik, mashuqa, 
bulbul – sadoqatli oshiq, boyqush – baxtsizlik, sariq rang – mahzunlik, qora rang – 
motam. Hotam – sahiylik, chumoli – xoksorlik, donolik ramzi va ho kazo. 
Ijodkorlar an’anaviy ramzlar bilan birqa torda tabiatdagi har xil xodisa va 
detaldan, masalan, bulut, buloq, chaqmoq, va boshqalardan ramziy maqsadiga 
xizmat qiluvchi muayyan ramziy ma’noga ega bo’ladi. Poetik simvol badiiy vosita 
– voqelikni aks ettirish usuli sifatida qadimdan ifoda etiladi. Uning dastlabk 
inamunalari xalq og’zaki ijodida ko’rinadi. 
Simvolni o’rganish rus adabiyotshunosligida XX asr boshlaridan amalga 
oshirilgan.  N. Kostomarov xalq og’zaki ijodi poetikasi bo’yicha shug’ullangan 
BADIIY TAHLIL USULLARI – SEMIOTIKA REJA: 1. Simvol haqida tushuncha,uning lug’aviy va istilohiy ma’nolari. 2. Badiiy adabiyotda simvol-ramz tushunchasining mazmun mohiyati 3. Ramziy obraz tushunchasi va uning badiiy funktsional tuzulishi, 4. Sharq mumtoz va hozirgi zamon o’zbek she’riyatida ramziy obrazlar. 5. Xalq og’zaki ijodida ramziy obrazlar dunyosi. Tayanch tushunchalar: Simvol, Ramz, Ramziylik, Semiotika, An’anaviy obraz, Poetik simvol, Belgi ma’nolari, Simvol-obraz, Simvollashtirish, Simvol - ifoda. Ramz – arabcha ishora qilmoq. Badiiy adabiyotda voqea , predmet va tushunchalarni boshqa buyum va xodisalar orqali shartli tasvirlash usuli. Masalan, sher – mardlik, jasorat, tulki – makkorlik ramzi. Adabiyot tarixida asrlar davomida ishlatilib kelayotgan ramziy obrazlar sistemasi mavjud: gul – go’zallik, mashuqa, bulbul – sadoqatli oshiq, boyqush – baxtsizlik, sariq rang – mahzunlik, qora rang – motam. Hotam – sahiylik, chumoli – xoksorlik, donolik ramzi va ho kazo. Ijodkorlar an’anaviy ramzlar bilan birqa torda tabiatdagi har xil xodisa va detaldan, masalan, bulut, buloq, chaqmoq, va boshqalardan ramziy maqsadiga xizmat qiluvchi muayyan ramziy ma’noga ega bo’ladi. Poetik simvol badiiy vosita – voqelikni aks ettirish usuli sifatida qadimdan ifoda etiladi. Uning dastlabk inamunalari xalq og’zaki ijodida ko’rinadi. Simvolni o’rganish rus adabiyotshunosligida XX asr boshlaridan amalga oshirilgan. N. Kostomarov xalq og’zaki ijodi poetikasi bo’yicha shug’ullangan  
 
fol’klorshunoslar ichida birinchi simvol bilan aniq fanlardagi simvol tushunchasini, 
ular o’rtasidagi farqni to’g’ri hal qilib bergan bo’lsa, o’zbek adabiyotshunosligida bu 
masalaning to’la ravshanlashishiga erishishda tadqiqodchi Asqarali Sharopovning 
1978 yilda G’afur G’ulom nomidagi Adabiyot va san’atna shriyotida chop etilgan 
“Olamlar ichra olamlar” nomli kitobi muhim qiymatga ega bo’ldi. 
Badiiy ijod jarayonida qo’llanadigan simvollar o’zining xarakteri, 
imkoniyatlari va bajariladigan vazifalari jihatidan alohida qimmatga ega. Poetik 
simvolning tuzilishi, uning o’ziga xosligini aniqlash uchun simvol tushunchasining 
nisbatan keng ma’noda qo’llanishi va simvol obraz bilan simvol belgi o’rtasidagi 
o’zaro munosabat masalasiga oydinlik kiritish lozim bo’ladi. Simvollarning (belgi 
ma’nosida) qo’llanish chegarasi xilma-xil bo’lib, u turli sohalarda uchraydi. Simvol 
tushunchasi faqat san’atda emas, me’morchilik , matematika, fizika, kimyo, 
kibirnetika, tilshunoslik, falsafa kabi ijtimoiy aniq fanlarda ham keng qo’llaniladi. 
Shuning uchun ham keyingi paytlarda simvollarning turli sohalarda qo’llanishi 
imkoniyatlarini o’rganish ularning ba’zilaridagi bir-birlaridan farqlanuvchi 
tomonlarini aniqlash bilan bog’liq semiotika fani vujudga keldiki, bu simvollar 
masalasini o’rganishning muhimligi uni, ya’ni simvol belgini badiiy adabiyotdagi 
simvol obraz bilan aralashtirib yubormaslik lozimligini ko’rsatadi. 
Simvol keng ma’noda (grekcha simvol so’zidan olingan bo’lib qadimgi 
greklarda maxfiy bir tashkilot a’zolarining bir-birini tanib olish uchun qo’llanadigan 
tarixiy belgisidir) belgi tushunchasini anglatadi. Poetik simvol tashqi ko’rinish, belgi 
bo’lib, undagi aniqlik, ko’rgazmalilik, ayni vaqtda badiiy shartlilik vositasida unga 
nisbatan kengroq abstract ma’no ifoda etadi. Bu simvol obrazga taaluqlidir. Simvol 
– belgi esa ma’nosiga xos bo’lgan sifatlarni, xususiyatlarini o’zida to’liq 
mujassamlashtirmaydi. Gegelning fikricha, belgidagi mohiyat va ifoda o’rtasidagi 
bog’lanish, aloqa ularning tasodifiy birlashishiga asoslanadi, xolos. Simvol – 
belgidagi mohiyat va ifoda o’rtasida ichki bog’lashining bo’lmasligini matematik, 
fizik, ximik simvollarda uchratishimiz mumkin. 
Simvol – obraz va simvol – belgining o’ziga xos xususiyati, farqlari N. 
Kostomarov 
tomonidan 
ham 
ancha 
to’gri 
hal 
qilingan. 
Kostomarov 
simvollashtirishning turli ko’rinishlarini bir-biridan farqlanishini inson psixologik 
xususiyatlari bilan bog’liq xolda olib qaraydi. “Simvollashitirsh nisbatan turli 
fol’klorshunoslar ichida birinchi simvol bilan aniq fanlardagi simvol tushunchasini, ular o’rtasidagi farqni to’g’ri hal qilib bergan bo’lsa, o’zbek adabiyotshunosligida bu masalaning to’la ravshanlashishiga erishishda tadqiqodchi Asqarali Sharopovning 1978 yilda G’afur G’ulom nomidagi Adabiyot va san’atna shriyotida chop etilgan “Olamlar ichra olamlar” nomli kitobi muhim qiymatga ega bo’ldi. Badiiy ijod jarayonida qo’llanadigan simvollar o’zining xarakteri, imkoniyatlari va bajariladigan vazifalari jihatidan alohida qimmatga ega. Poetik simvolning tuzilishi, uning o’ziga xosligini aniqlash uchun simvol tushunchasining nisbatan keng ma’noda qo’llanishi va simvol obraz bilan simvol belgi o’rtasidagi o’zaro munosabat masalasiga oydinlik kiritish lozim bo’ladi. Simvollarning (belgi ma’nosida) qo’llanish chegarasi xilma-xil bo’lib, u turli sohalarda uchraydi. Simvol tushunchasi faqat san’atda emas, me’morchilik , matematika, fizika, kimyo, kibirnetika, tilshunoslik, falsafa kabi ijtimoiy aniq fanlarda ham keng qo’llaniladi. Shuning uchun ham keyingi paytlarda simvollarning turli sohalarda qo’llanishi imkoniyatlarini o’rganish ularning ba’zilaridagi bir-birlaridan farqlanuvchi tomonlarini aniqlash bilan bog’liq semiotika fani vujudga keldiki, bu simvollar masalasini o’rganishning muhimligi uni, ya’ni simvol belgini badiiy adabiyotdagi simvol obraz bilan aralashtirib yubormaslik lozimligini ko’rsatadi. Simvol keng ma’noda (grekcha simvol so’zidan olingan bo’lib qadimgi greklarda maxfiy bir tashkilot a’zolarining bir-birini tanib olish uchun qo’llanadigan tarixiy belgisidir) belgi tushunchasini anglatadi. Poetik simvol tashqi ko’rinish, belgi bo’lib, undagi aniqlik, ko’rgazmalilik, ayni vaqtda badiiy shartlilik vositasida unga nisbatan kengroq abstract ma’no ifoda etadi. Bu simvol obrazga taaluqlidir. Simvol – belgi esa ma’nosiga xos bo’lgan sifatlarni, xususiyatlarini o’zida to’liq mujassamlashtirmaydi. Gegelning fikricha, belgidagi mohiyat va ifoda o’rtasidagi bog’lanish, aloqa ularning tasodifiy birlashishiga asoslanadi, xolos. Simvol – belgidagi mohiyat va ifoda o’rtasida ichki bog’lashining bo’lmasligini matematik, fizik, ximik simvollarda uchratishimiz mumkin. Simvol – obraz va simvol – belgining o’ziga xos xususiyati, farqlari N. Kostomarov tomonidan ham ancha to’gri hal qilingan. Kostomarov simvollashtirishning turli ko’rinishlarini bir-biridan farqlanishini inson psixologik xususiyatlari bilan bog’liq xolda olib qaraydi. “Simvollashitirsh nisbatan turli  
 
sohalarda uchraydi Farqi shundaki, ayrim xollarda (ya’ni nozik simvollarda) simvol 
insonning mavjud psixik xususiyatlariga suyangan xolda yuzaga keladi, boshqalarda 
esa, (simvol belgida) u sun’iy bo’ladi, shuning uchun ham o’ta shartli mohiyatga ega. 
Misollarga murojaat etaylik: 
 
 
O’z yurti, o’z uyida osoyishta, barkamol, 
 
Halol mehnati bilan yashab kelgan G’arb-u Sharq. 
 
 
Amerika sayyodi uchurgan burgutni, 
 
Tinchlik kabutarining parvozidan qilur farq. 
G’afur G’ulomning “Tinchlik minbaridan” she’ridagi bu bandda burgut, 
kabutar poetik simvol bo’lib, ularning ma’nosi umumiy mazmun bilan bir butunlikda 
anglashiladi. Ya’ni burgut urushqoqlik simvoli bo’lsa, kabutar tinchlik simvoli 
sifatida xizmat qiladi. 
Poetik simvolda ma’no o’rtasidagi ichki, mantiqiy aloqaning, o’xshashlikning 
bo’lishi shart. Shuning uchun ham poetik simvol insonning ruhiy holati, kechinmasi 
tabiat predmetlari vositasida badiiy ifodalash vositasi hisoblanadi. Ruhiy holatni 
ifodalash jarayonida predmetlarga shu ruhiy hususiyat ancha singib, ularning 
predmetlik ma’nosidan o’zga, ko’chma ma’noda tasavvur etishga olib boradi. Aniq 
fanlardagi simvol-belgida biz bu xususiyatni ko’rmaymiz. Chunki ilmiy simvollarda 
mohiyat bilan belgi o’rtasida organik bog’lanish bo’lmaydi. Bunday simvollarda 
umumiy kelishuv orqali doimiy tarzda, shartli qabul qilinadi. 
Olma, ko’pgina xalqlarda muhabbat ramzi sifatida taqdim etiladi. Buni yaxshi 
anglagan G’afur G’ulom “Kuz keldi” she’rida shunday eslab o’tadi: 
 
 
Bizlarda olmaning yuz besh turi bor, 
 
 
Bisfilyor, rozmarin, jonoqi, qandil. 
 
 
Olma taqdim etmoq – muhabbat ramzi, 
 
 
Olma bilan ochilar qancha to’la dil. 
Olmaning ramziyligi haqidagi eng qadimgi motiv Gomerga borib ulanadi. 
Olma otish manbalarda ko’rsatilishicha, Xorazm o’zbeklarida arab istilosiga 
qadar ham mavjud bo’lgan. Olma otish asosan, qizil gul bayrami vaqtida o’tkazilgan. 
Olmani gul bilan qo’shib, faqatgina sevishganlargina emas, balki unashtirib 
sohalarda uchraydi Farqi shundaki, ayrim xollarda (ya’ni nozik simvollarda) simvol insonning mavjud psixik xususiyatlariga suyangan xolda yuzaga keladi, boshqalarda esa, (simvol belgida) u sun’iy bo’ladi, shuning uchun ham o’ta shartli mohiyatga ega. Misollarga murojaat etaylik: O’z yurti, o’z uyida osoyishta, barkamol, Halol mehnati bilan yashab kelgan G’arb-u Sharq. Amerika sayyodi uchurgan burgutni, Tinchlik kabutarining parvozidan qilur farq. G’afur G’ulomning “Tinchlik minbaridan” she’ridagi bu bandda burgut, kabutar poetik simvol bo’lib, ularning ma’nosi umumiy mazmun bilan bir butunlikda anglashiladi. Ya’ni burgut urushqoqlik simvoli bo’lsa, kabutar tinchlik simvoli sifatida xizmat qiladi. Poetik simvolda ma’no o’rtasidagi ichki, mantiqiy aloqaning, o’xshashlikning bo’lishi shart. Shuning uchun ham poetik simvol insonning ruhiy holati, kechinmasi tabiat predmetlari vositasida badiiy ifodalash vositasi hisoblanadi. Ruhiy holatni ifodalash jarayonida predmetlarga shu ruhiy hususiyat ancha singib, ularning predmetlik ma’nosidan o’zga, ko’chma ma’noda tasavvur etishga olib boradi. Aniq fanlardagi simvol-belgida biz bu xususiyatni ko’rmaymiz. Chunki ilmiy simvollarda mohiyat bilan belgi o’rtasida organik bog’lanish bo’lmaydi. Bunday simvollarda umumiy kelishuv orqali doimiy tarzda, shartli qabul qilinadi. Olma, ko’pgina xalqlarda muhabbat ramzi sifatida taqdim etiladi. Buni yaxshi anglagan G’afur G’ulom “Kuz keldi” she’rida shunday eslab o’tadi: Bizlarda olmaning yuz besh turi bor, Bisfilyor, rozmarin, jonoqi, qandil. Olma taqdim etmoq – muhabbat ramzi, Olma bilan ochilar qancha to’la dil. Olmaning ramziyligi haqidagi eng qadimgi motiv Gomerga borib ulanadi. Olma otish manbalarda ko’rsatilishicha, Xorazm o’zbeklarida arab istilosiga qadar ham mavjud bo’lgan. Olma otish asosan, qizil gul bayrami vaqtida o’tkazilgan. Olmani gul bilan qo’shib, faqatgina sevishganlargina emas, balki unashtirib  
 
qo’yilgan qiz yigitlar ham bir-biriga otishgan. Keyinchalik ramazonning ikkinchi 
kuni olma otish marosimi o’tkazish urf bo’lgan. Bunda qiz o’z dugonalari va yangasi 
bilan qishloq yaqinidagi buloqqa borib arg’imchoq uchgan. Oldindan kelib daraxtlar 
ortiga yashirinib olgan. Yigitlar sevgan qizlariga olma, turli xil shirinliklar otishgan. 
Xalq urf-odatlaridagi bu an’anaviy ramziylik ertak va dostonlarga, 
qo’shiqlarga o’tgan. “Toxir va Zuxra” ertagida tasvirlanishicha podshox va vazir 
farzandlari yo’qligidan juda ko’p iztirob chekishgan. Ular bu – “farzand dog’i”ga 
chidamay, ov bahona tog’larga bosh olib ketadilar. Yurib-yurib bir go’zal boqqa 
borib qolishadi. Bir nuroniy chol ularning xaftaliklarini sababini surishtiradi. Ular 
o’z dardlardini aytgach, chol qo’ynidan ikki qizil olma chiqarib beradi va deydi: 
- 
Bolalarim, bu olmalarni olib borib sevgan xotiningiz bilan baxam 
ko’ringlar…Men olmani shu shart bilan berdimki, qaysi biringiz xotiningiz o’g’il 
tug’sa, otini Toxir qo’ying, qaysi biringizning xotiningiz qiz tug’sa otini Zuhra 
qo’ying, ammo ularni bir-biridan ajratmang. 
Juda ko’p ertak va dostonlardagi: “Podshoh qizini turmushga chiqarmoqchi.  
Bugun qiz kimga turmushga chiqmoqchi bo’lsa, olma otadi” singari gaplar ham 
olmaning ramziyligi haqidagi qadimgi rivoyatlar bilan bog’liqdir. Olma bilan 
bog’liq qadimiy motiv “Go’ro’g’lining tug’ilshi” dostonida saqlanib qolgan. 
Ertaklarda olma otish, taqdim etish, xolatlari ko’proq uchrasa, bu dostonda 
o’zgacharoq talqin mavjud. Go’ro’g’lining onasi ham qizlik vaqti bog’da aylanib 
yurib, ariqdagi oqib kelaytogan qizil olmani olib yeydi-da, yukli bo’lib qoladi. Uni 
gunohkor qilib cho’lga eltib tashlashadi. O’sha cho’lda Go’ro’g’li tug’iladi. 
Olma bilan bog’liq ramziylik asta-sekin yozma adabiyotga ham kirib keladi. 
 
 
Alisher Navoiyning: 
 
 
 
Olmani sundi nigoirim: ol, dedi, 
 
 
 
Olma birla bu ko’ngilni ol, dedi; 
 
 
 
Surdim ersa, olmasining rangini, 
 
 
 
Ne so’rarsen! Olma ragni ol! – dedi. 
Mashhur tuyg’i ham ham xalq og’zaki ijodining ta’siri ifodasi hisoblanadi. 
Olma va oshiqlar haqidagi ramziy motivlar xalq qo’shiqlarida juda ko’plab 
uchraydi: 
 
 
 
Xovuzning labida 
qo’yilgan qiz yigitlar ham bir-biriga otishgan. Keyinchalik ramazonning ikkinchi kuni olma otish marosimi o’tkazish urf bo’lgan. Bunda qiz o’z dugonalari va yangasi bilan qishloq yaqinidagi buloqqa borib arg’imchoq uchgan. Oldindan kelib daraxtlar ortiga yashirinib olgan. Yigitlar sevgan qizlariga olma, turli xil shirinliklar otishgan. Xalq urf-odatlaridagi bu an’anaviy ramziylik ertak va dostonlarga, qo’shiqlarga o’tgan. “Toxir va Zuxra” ertagida tasvirlanishicha podshox va vazir farzandlari yo’qligidan juda ko’p iztirob chekishgan. Ular bu – “farzand dog’i”ga chidamay, ov bahona tog’larga bosh olib ketadilar. Yurib-yurib bir go’zal boqqa borib qolishadi. Bir nuroniy chol ularning xaftaliklarini sababini surishtiradi. Ular o’z dardlardini aytgach, chol qo’ynidan ikki qizil olma chiqarib beradi va deydi: - Bolalarim, bu olmalarni olib borib sevgan xotiningiz bilan baxam ko’ringlar…Men olmani shu shart bilan berdimki, qaysi biringiz xotiningiz o’g’il tug’sa, otini Toxir qo’ying, qaysi biringizning xotiningiz qiz tug’sa otini Zuhra qo’ying, ammo ularni bir-biridan ajratmang. Juda ko’p ertak va dostonlardagi: “Podshoh qizini turmushga chiqarmoqchi. Bugun qiz kimga turmushga chiqmoqchi bo’lsa, olma otadi” singari gaplar ham olmaning ramziyligi haqidagi qadimgi rivoyatlar bilan bog’liqdir. Olma bilan bog’liq qadimiy motiv “Go’ro’g’lining tug’ilshi” dostonida saqlanib qolgan. Ertaklarda olma otish, taqdim etish, xolatlari ko’proq uchrasa, bu dostonda o’zgacharoq talqin mavjud. Go’ro’g’lining onasi ham qizlik vaqti bog’da aylanib yurib, ariqdagi oqib kelaytogan qizil olmani olib yeydi-da, yukli bo’lib qoladi. Uni gunohkor qilib cho’lga eltib tashlashadi. O’sha cho’lda Go’ro’g’li tug’iladi. Olma bilan bog’liq ramziylik asta-sekin yozma adabiyotga ham kirib keladi. Alisher Navoiyning: Olmani sundi nigoirim: ol, dedi, Olma birla bu ko’ngilni ol, dedi; Surdim ersa, olmasining rangini, Ne so’rarsen! Olma ragni ol! – dedi. Mashhur tuyg’i ham ham xalq og’zaki ijodining ta’siri ifodasi hisoblanadi. Olma va oshiqlar haqidagi ramziy motivlar xalq qo’shiqlarida juda ko’plab uchraydi: Xovuzning labida  
 
 
 
 
Pilla tortgim keladi 
 
 
 
Qiz bolani ko’rganda 
 
 
 
Olma otgim keladi. 
 
 
 
 
Yoki: 
 
 
 
 
 
Olma pishganda keling, 
 
 
 
Tagiga tushganda keling, 
 
 
 
Orqa sochim jamalak, 
 
 
 
Belga tushganda keling. 
Bunda bir-biriga parallel qo’llangan, bir-birini to’ldiradiganhar ikki she’riy 
ishora (olma pishishi, sochning belga tushishi) mazmunidagi ramziy ma’noni anglab 
o’tishga yordam beradi. 
Quyidagi misralarda esa olma bilan bog’liq majoziy vaziyat o’zgargani uchun 
u endi “qonga to’la dillarning” izhori emas, balk iota-ona izmiga qarab bir-biriga 
yeta olmagan oshiqlar ichki dunyosining ifodasi bo’lib qoladi: 
 
 
 
 
 
Oq olma, qizil olma, 
Olmaga nazar solma. 
Otam senga bermaydi, 
O’z bilganingdan qolma. 
 
Olma xalq qo’shiqlarining o’ta siqiq, ta’sirchan chiqishida muhim ahamiyat 
kasb etadi. 
 
 
Qizil gulni bo’gladim, arg’amchiga, 
Qaydan ham ko’ngil berdim yolg’onchiga. 
Yolg’onchi, yoring bo’lay demabmiding, 
Beyog’ochda besh olma yemabmiding. 
 
Ko’rinib turibdiki, olmaning  ramziyligi bilan bog’liq misralarning ma’no 
anglatish vazifasi boshqa misralarga nisbatan ancha keng, ular ma’lum bir vaqtda 
davom etgan voqealarni, xolat va ko’rinishlarni umumlashtirish imkoniyatiga ega. 
Pilla tortgim keladi Qiz bolani ko’rganda Olma otgim keladi. Yoki: Olma pishganda keling, Tagiga tushganda keling, Orqa sochim jamalak, Belga tushganda keling. Bunda bir-biriga parallel qo’llangan, bir-birini to’ldiradiganhar ikki she’riy ishora (olma pishishi, sochning belga tushishi) mazmunidagi ramziy ma’noni anglab o’tishga yordam beradi. Quyidagi misralarda esa olma bilan bog’liq majoziy vaziyat o’zgargani uchun u endi “qonga to’la dillarning” izhori emas, balk iota-ona izmiga qarab bir-biriga yeta olmagan oshiqlar ichki dunyosining ifodasi bo’lib qoladi: Oq olma, qizil olma, Olmaga nazar solma. Otam senga bermaydi, O’z bilganingdan qolma. Olma xalq qo’shiqlarining o’ta siqiq, ta’sirchan chiqishida muhim ahamiyat kasb etadi. Qizil gulni bo’gladim, arg’amchiga, Qaydan ham ko’ngil berdim yolg’onchiga. Yolg’onchi, yoring bo’lay demabmiding, Beyog’ochda besh olma yemabmiding. Ko’rinib turibdiki, olmaning ramziyligi bilan bog’liq misralarning ma’no anglatish vazifasi boshqa misralarga nisbatan ancha keng, ular ma’lum bir vaqtda davom etgan voqealarni, xolat va ko’rinishlarni umumlashtirish imkoniyatiga ega.  
 
“Besh olma yemabmiding” birikmasining o’zida ochiq aytilmagan, biroq qachondir 
sodir bo’lgan voqea: axdu-paymon oshiqlik bilan hamohang bo’lgan motiv 
yashiringan. Shu o’rinda an’anaviy ramziylik qo’llanilmasa, bu birikma ifodalangan 
mazmunni butun bir hikoya tarzida tushuntirishga, izohlashga to’g’ri kelardi. 
 
Suvon Melining “Tilla baliqcha fojiyasi”, “Lirik fojelik”, “Nayning nolasi, 
kimning nolasi” maqolalarida Abdulla Oripovning “Tilla baliqcha”, “Sog’inch” va 
“Nay” nomli she’rlarini alohida-alohida tahlil etar ekan, ulardagi simvolik ruhga 
alohida e’tibor qiladi. Tilla baliqcha – inson ramzi, tor hovuzcha  - moddiy dunyo, 
“mudroq tollar” – shu xovuzchani to’sib, qo’riqlab turgan devor – ma’naviyatsiz, 
ruhoniyatsiz, mayda aqidalar majmui. Sariq burglar – boyagi bilimlarning chala-
chulpi laxtaklari. Moddiyat kishanida bog’langan odam nazdida materialism – eng 
oliy haqiqat, ruh boqiyligi – quruq afsona, o’limdan so’ng mutloq yo’q bo’lish, 
cherish. Xullas, zerikarli va kulfatzada dunyo, ya’ni “ko’mak xovuz”. 
 
Tilla baliqcha – faqat biqiq muhit, cheklangan jamiyatda emas, balki vujud 
qobig’ida qolib, vujud extiyotlarini hayotning birdan-bir ma’nosi deb bilgan odam 
fojiyasi. “Sog’inch” she’rida: 
 
 
 
 
Parchagina bulut 
 
 
 
 
Cheksiz osmon, 
 
 
 
 
Adir orasifagi yolg’iz oyoq yo’l. 
 
Parchagina bulut – vaqt oldida chorasiz odam. Osmon dunyo – cheksiz dunyo. 
“adir” o’tib ketgan vaqt ma’nosini, “yolg’iz oyoq yo’l” umrning yakka-yakka 
kechishni ramziy ifodalaydi. 
 
Umuman, ramziylik hozirgi kunda ham ijodkorlarga fikrni obrazli ifodalashda 
qo’l kelmoqda. 
 
 
 
 
 
“Olma tegdi, dardimga darmon dedim, 
 
 
 
 
Olma bergan ul sanam armon dedim. 
 
 
 
 
Boqdi kulib, dilda orzum angladi, 
 
 
 
 
Ne tilasang tilagin borman, dedi. 
 
 
 
 
 
Olma yedim, shirinu sharbat ekan, 
 
 
 
 
Ul sanamning va’dasi abad ekan. 
“Besh olma yemabmiding” birikmasining o’zida ochiq aytilmagan, biroq qachondir sodir bo’lgan voqea: axdu-paymon oshiqlik bilan hamohang bo’lgan motiv yashiringan. Shu o’rinda an’anaviy ramziylik qo’llanilmasa, bu birikma ifodalangan mazmunni butun bir hikoya tarzida tushuntirishga, izohlashga to’g’ri kelardi. Suvon Melining “Tilla baliqcha fojiyasi”, “Lirik fojelik”, “Nayning nolasi, kimning nolasi” maqolalarida Abdulla Oripovning “Tilla baliqcha”, “Sog’inch” va “Nay” nomli she’rlarini alohida-alohida tahlil etar ekan, ulardagi simvolik ruhga alohida e’tibor qiladi. Tilla baliqcha – inson ramzi, tor hovuzcha - moddiy dunyo, “mudroq tollar” – shu xovuzchani to’sib, qo’riqlab turgan devor – ma’naviyatsiz, ruhoniyatsiz, mayda aqidalar majmui. Sariq burglar – boyagi bilimlarning chala- chulpi laxtaklari. Moddiyat kishanida bog’langan odam nazdida materialism – eng oliy haqiqat, ruh boqiyligi – quruq afsona, o’limdan so’ng mutloq yo’q bo’lish, cherish. Xullas, zerikarli va kulfatzada dunyo, ya’ni “ko’mak xovuz”. Tilla baliqcha – faqat biqiq muhit, cheklangan jamiyatda emas, balki vujud qobig’ida qolib, vujud extiyotlarini hayotning birdan-bir ma’nosi deb bilgan odam fojiyasi. “Sog’inch” she’rida: Parchagina bulut Cheksiz osmon, Adir orasifagi yolg’iz oyoq yo’l. Parchagina bulut – vaqt oldida chorasiz odam. Osmon dunyo – cheksiz dunyo. “adir” o’tib ketgan vaqt ma’nosini, “yolg’iz oyoq yo’l” umrning yakka-yakka kechishni ramziy ifodalaydi. Umuman, ramziylik hozirgi kunda ham ijodkorlarga fikrni obrazli ifodalashda qo’l kelmoqda. “Olma tegdi, dardimga darmon dedim, Olma bergan ul sanam armon dedim. Boqdi kulib, dilda orzum angladi, Ne tilasang tilagin borman, dedi. Olma yedim, shirinu sharbat ekan, Ul sanamning va’dasi abad ekan.  
 
 
 
 
 
Nozi soz-u, nazokati o’zgacha, 
 
 
 
 
Gar xiyonat, barchasi barbod ekan. 
 
 
 
 
 
Olmadan o’zga meva xush ko’rmadim, 
 
 
 
 
Olma yo’q, kun o’zni sarxush ko’rmadim. 
 
 
 
 
Olma sabab, bir pariga mubtalo, 
 
 
 
 
Ko’p sanamlar, o’zgani tush ko’rmadim.” 
Bunda olma ramzi lirik qahramonning qalbidagi tuyg’ularning ifodlash vositasi 
sifatida xalqona ruhda o’z o’rniga ega… 
 
Mavzuni mustahkamlash uchun nazorat savollari: 
 
1.  Simvol va simvolik obrazlarga ta’rif  bering? 
2.  Ma’joz va ma’joziylik, ramz va ramziylik nima? 
3.  Mumtoz she’riyatda ma’joziy timsollarga misollar ayting? 
4.  Cho’lpon, Fitrat asarlarida ramziy obrazlarni ko’rsating? 
5. Modernistik adabiyotda ramziylik haqida gapirig? 
6. Simvol – belgi, simvol – obraz tushunchasiga izoh bering. 
7. She’riyatning tasvir usullaridan biri… 
8. Xalq og‘zaki ijodi namunalarida simvolik belgilar 
9. Topishmoq janrida yashirilgan belgilar-semiotikaga misol bo‘la oladimi? 
10. Misollar toping 
 
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati: 
 
1.Asqarali Sharopov. Olamlar ichra olamlar. – T. G’afur G’ulom nomidagi 
adabiyot va san’at  nashrioti. 1978 
2. O’z Sovet Ensiklopediyasi. 9 –jild, T- 1977. 184 bet. 
3. N. Kostomarov. Обисторическом значении русской народной поэзии.     
Харков. 1860. 
4. А. Потебня. Из истории по теории словесносте. Харков 1927 
Nozi soz-u, nazokati o’zgacha, Gar xiyonat, barchasi barbod ekan. Olmadan o’zga meva xush ko’rmadim, Olma yo’q, kun o’zni sarxush ko’rmadim. Olma sabab, bir pariga mubtalo, Ko’p sanamlar, o’zgani tush ko’rmadim.” Bunda olma ramzi lirik qahramonning qalbidagi tuyg’ularning ifodlash vositasi sifatida xalqona ruhda o’z o’rniga ega… Mavzuni mustahkamlash uchun nazorat savollari: 1. Simvol va simvolik obrazlarga ta’rif bering? 2. Ma’joz va ma’joziylik, ramz va ramziylik nima? 3. Mumtoz she’riyatda ma’joziy timsollarga misollar ayting? 4. Cho’lpon, Fitrat asarlarida ramziy obrazlarni ko’rsating? 5. Modernistik adabiyotda ramziylik haqida gapirig? 6. Simvol – belgi, simvol – obraz tushunchasiga izoh bering. 7. She’riyatning tasvir usullaridan biri… 8. Xalq og‘zaki ijodi namunalarida simvolik belgilar 9. Topishmoq janrida yashirilgan belgilar-semiotikaga misol bo‘la oladimi? 10. Misollar toping Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati: 1.Asqarali Sharopov. Olamlar ichra olamlar. – T. G’afur G’ulom nomidagi adabiyot va san’at nashrioti. 1978 2. O’z Sovet Ensiklopediyasi. 9 –jild, T- 1977. 184 bet. 3. N. Kostomarov. Обисторическом значении русской народной поэзии. Харков. 1860. 4. А. Потебня. Из истории по теории словесносте. Харков 1927  
 
5. А. Потебня. О некоторых символах в славянской народной поэзии. Харков 
1860. 
6. M. Qo’shjonov. Suvon Meliev. Abdulla Oripov. “Lirik fojelik”, “Nayning nolasi, 
kimning nolasi”, “Tilla baliqcha fojeasi”.– T. Ma’naviyat. 2000 106-118 betlar.  
 
5. А. Потебня. О некоторых символах в славянской народной поэзии. Харков 1860. 6. M. Qo’shjonov. Suvon Meliev. Abdulla Oripov. “Lirik fojelik”, “Nayning nolasi, kimning nolasi”, “Tilla baliqcha fojeasi”.– T. Ma’naviyat. 2000 106-118 betlar.