Badiiy tahlilda adabiy tanqidchi shaxsiyatining o‘rni

Yuklangan vaqt

2024-12-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

22,8 KB


 
 
 
 
 
 
Badiiy tahlilda adabiy tanqidchi shaxsiyatining o‘rni 
 
 
                       REJA: 
 
1. Badiiy asar, badiiy tahlil, munaqqid 
2. Badiiy asar tekshirishda uslubiy o’ziga xoslik 
3. G‘oyaviylik va badiiylik muammosi 
4. Adabiy tanqidchi qomusiy bilimga ega bolishi kerak. 
5. Obyektiv yondashuv – eng to‘g‘ri yondashuv   
 
Badiiy asar tahlili to‘laligi, aniqligi va chuqurligiga erishishda sinchi shaxsi hal 
qiluvchi ahamiyatga ega. Bu yerda gap sinchi-adabiyotshunosning bilim darajasi, 
kasbiy tayyorgarligi va intellektual salohiyati haqidagina emas, balki shaxsiyatiga 
xos ma’naviy-axloqiy sifatlar to‘g‘risida hamdir. Ma’lumki, badiiy asar o‘zga bir 
iste’dodli subyektning fikru tuyg‘ulari mahsuli. Demak, uni tuyish, tushunish 
izohlashi kerak bo‘lgan shaxsdan, birinchi navbatda, o‘zgani to‘g‘ri anglay bilish 
ko‘nikmasiga ega bo‘lish talab qilinadi. Bunday ko‘nikmaga esa faqat bilim-u mashq 
natijasida erishib bo‘lmaydi. Bunga yetishmoq uchun kishi shaxsiyatida o‘ziga xos 
yuksak ma’naviy sifatlar ham bo‘lishi taqozo etiladi. Ayni xususiyatlarga ega sinchi-
tahlilchining tadqiqotlari badiiy asar mohiyatini teran ochishga qaratilgan bo‘ladi. 
   Uslub badiiy ijod uchun qanchalik katta ahamiyatga ega bo‘lsa, adabiy asarni ilmiy 
tekshirishda ham o‘shanchalik muhimdir. Uslubda hamisha ijrochi - subyekt 
bo‘lmish shaxsga xos xususiyatlar aks etadi. Demak, adabiyotshunos - sinchining 
individual xususiyatlari u qilgan tahlilda namoyon bo‘ladi. Badiiy tahlilni amalga 
oshirishda har bir tahlilchi o‘ziga xos ifoda tarziga ilmiy masala qo‘yish va uni hal 
etishning o‘zigagina maxsus yo‘siniga ega bo‘lishi lozim. Ayrim adabiyotshunoslar 
oldin tekshirilayotgan asar yuzasidan muayyan savollar qo‘yib tahlil asnosida o‘sha 
Badiiy tahlilda adabiy tanqidchi shaxsiyatining o‘rni REJA: 1. Badiiy asar, badiiy tahlil, munaqqid 2. Badiiy asar tekshirishda uslubiy o’ziga xoslik 3. G‘oyaviylik va badiiylik muammosi 4. Adabiy tanqidchi qomusiy bilimga ega bolishi kerak. 5. Obyektiv yondashuv – eng to‘g‘ri yondashuv Badiiy asar tahlili to‘laligi, aniqligi va chuqurligiga erishishda sinchi shaxsi hal qiluvchi ahamiyatga ega. Bu yerda gap sinchi-adabiyotshunosning bilim darajasi, kasbiy tayyorgarligi va intellektual salohiyati haqidagina emas, balki shaxsiyatiga xos ma’naviy-axloqiy sifatlar to‘g‘risida hamdir. Ma’lumki, badiiy asar o‘zga bir iste’dodli subyektning fikru tuyg‘ulari mahsuli. Demak, uni tuyish, tushunish izohlashi kerak bo‘lgan shaxsdan, birinchi navbatda, o‘zgani to‘g‘ri anglay bilish ko‘nikmasiga ega bo‘lish talab qilinadi. Bunday ko‘nikmaga esa faqat bilim-u mashq natijasida erishib bo‘lmaydi. Bunga yetishmoq uchun kishi shaxsiyatida o‘ziga xos yuksak ma’naviy sifatlar ham bo‘lishi taqozo etiladi. Ayni xususiyatlarga ega sinchi- tahlilchining tadqiqotlari badiiy asar mohiyatini teran ochishga qaratilgan bo‘ladi. Uslub badiiy ijod uchun qanchalik katta ahamiyatga ega bo‘lsa, adabiy asarni ilmiy tekshirishda ham o‘shanchalik muhimdir. Uslubda hamisha ijrochi - subyekt bo‘lmish shaxsga xos xususiyatlar aks etadi. Demak, adabiyotshunos - sinchining individual xususiyatlari u qilgan tahlilda namoyon bo‘ladi. Badiiy tahlilni amalga oshirishda har bir tahlilchi o‘ziga xos ifoda tarziga ilmiy masala qo‘yish va uni hal etishning o‘zigagina maxsus yo‘siniga ega bo‘lishi lozim. Ayrim adabiyotshunoslar oldin tekshirilayotgan asar yuzasidan muayyan savollar qo‘yib tahlil asnosida o‘sha  
 
savollarga javob topishga urinsalar boshqalari o‘z fikrini mashhur mutafakkirlarning 
qarashlariga tayangan holda isbotlashga harakat qilishadi. 
Ba’zilari esa mavjud badiiy faktni o‘zga ilmiy-estetik dalillar bilan bilan 
solishtirish, qiyoslash orqali tekshirilayotgan adabiy yaratiq to‘g‘risida muayyan 
to‘xtamga kelishni ma’qul ko‘rishadi. 
Bilim saviyasi baland, qarashlari xolis va teran, xulosalari takrorlanmas va 
original chiqishi uchun sinchi o‘ta puxta tayyorgarlik ko‘rgan bo‘lishi zarur. 
Yetarlicha hozirlik ko‘rmay turib, biror adabiy yaratiq haqida original fikr aytish 
mumkin emas. Adabiyotshunos-sinchi-tahlilchining po‘xta tayyorgarligi deganda 
nima ko‘zda tutiladi? Sinchi adabiyotshunoslikdagi asosiy ilmiy yo‘nalishlar, badiiy 
asarni tekshirish va talqin etishga doir yetakchi nazariy to‘xtamlar| bilan tanishib, 
ulardagi muhim qarashlarni o‘zlashtirish va ularga tayangan holda har qanday badiiy 
matn yuzasidv o‘z mustaqil fikrini ayta oladigan bo‘lishi kerak. Bunday mustaqil 
qarash egasi bo‘lish uchun badiiy taxlilga qo‘l urgan mutaxassisdan atroflicha bilim 
talab etiladi. Buning uchun filolog sobit ilmiy bilim va dunyoqarashdan tashqari ham 
Kunbotishga mansub falsafiy-estetik maktablardagi asosiy oqimlardan, ham 
Kunchiqishda qaror topgan ilmiy badiiy qarashlar tizimidan yaxshi xabardor bo‘lib, 
o‘z ilmiy qarashlar tizimini shakllantirishi joiz. 
Keyingi vaqtda o‘zbek adabiyotshunosligida fikr erkshiSh gi, badiiy matnga 
yondashuv, tahlil va xulosa berish hurligi qaror topmokda. Hozirgi vaqtda badiiy 
adabiyot davlat ishi bo‘lmagani kabi badiiy tahlil ham siyosiy yumush, mafkuraga 
xizmat qilish yo‘li emas. Bu hol adabiy-estetik qarashlarpnj ilmiy jihatdan xolis, 
erkin va ayni vaqtda, mantiqan asoslangan bo‘lishini talab qilmokda. Shuning uchun 
ham milliy tahlilchilikda sof an’anaviy ilmiy-estetik hodisallr bilan birgalikda 
shakliy va mundarijaviy jihatdap tamomila yangilik bo‘lgan ilmiy-adabiy tajribalar 
ham paydo bo‘lmokda. 
Estetik va badiiy plyuralizm sharoiti bu xil hodisalarni qabul qilish, tushunish va 
tushuntirish imkonini berdi. Endilikda avval ko‘rilmagan badiiy tajribaga 
dushmanlik bilan yondashish, uni mutlaqo qabul qilmaslik yoki muxolifat deb e’lon 
qilish intellektual-estetik yovvoyilik ekanligi ma’lum bo‘ldi. Shuning uchun ham 
an’anaviy romanlar, she’rlar dramatik asarlarga bag‘ishlangan an’anaviy tadqiqotlar 
bilan birgalikda hali ko‘rilmagan yo‘nalishdagi turli adabiy tajribalarning mahsuli 
savollarga javob topishga urinsalar boshqalari o‘z fikrini mashhur mutafakkirlarning qarashlariga tayangan holda isbotlashga harakat qilishadi. Ba’zilari esa mavjud badiiy faktni o‘zga ilmiy-estetik dalillar bilan bilan solishtirish, qiyoslash orqali tekshirilayotgan adabiy yaratiq to‘g‘risida muayyan to‘xtamga kelishni ma’qul ko‘rishadi. Bilim saviyasi baland, qarashlari xolis va teran, xulosalari takrorlanmas va original chiqishi uchun sinchi o‘ta puxta tayyorgarlik ko‘rgan bo‘lishi zarur. Yetarlicha hozirlik ko‘rmay turib, biror adabiy yaratiq haqida original fikr aytish mumkin emas. Adabiyotshunos-sinchi-tahlilchining po‘xta tayyorgarligi deganda nima ko‘zda tutiladi? Sinchi adabiyotshunoslikdagi asosiy ilmiy yo‘nalishlar, badiiy asarni tekshirish va talqin etishga doir yetakchi nazariy to‘xtamlar| bilan tanishib, ulardagi muhim qarashlarni o‘zlashtirish va ularga tayangan holda har qanday badiiy matn yuzasidv o‘z mustaqil fikrini ayta oladigan bo‘lishi kerak. Bunday mustaqil qarash egasi bo‘lish uchun badiiy taxlilga qo‘l urgan mutaxassisdan atroflicha bilim talab etiladi. Buning uchun filolog sobit ilmiy bilim va dunyoqarashdan tashqari ham Kunbotishga mansub falsafiy-estetik maktablardagi asosiy oqimlardan, ham Kunchiqishda qaror topgan ilmiy badiiy qarashlar tizimidan yaxshi xabardor bo‘lib, o‘z ilmiy qarashlar tizimini shakllantirishi joiz. Keyingi vaqtda o‘zbek adabiyotshunosligida fikr erkshiSh gi, badiiy matnga yondashuv, tahlil va xulosa berish hurligi qaror topmokda. Hozirgi vaqtda badiiy adabiyot davlat ishi bo‘lmagani kabi badiiy tahlil ham siyosiy yumush, mafkuraga xizmat qilish yo‘li emas. Bu hol adabiy-estetik qarashlarpnj ilmiy jihatdan xolis, erkin va ayni vaqtda, mantiqan asoslangan bo‘lishini talab qilmokda. Shuning uchun ham milliy tahlilchilikda sof an’anaviy ilmiy-estetik hodisallr bilan birgalikda shakliy va mundarijaviy jihatdap tamomila yangilik bo‘lgan ilmiy-adabiy tajribalar ham paydo bo‘lmokda. Estetik va badiiy plyuralizm sharoiti bu xil hodisalarni qabul qilish, tushunish va tushuntirish imkonini berdi. Endilikda avval ko‘rilmagan badiiy tajribaga dushmanlik bilan yondashish, uni mutlaqo qabul qilmaslik yoki muxolifat deb e’lon qilish intellektual-estetik yovvoyilik ekanligi ma’lum bo‘ldi. Shuning uchun ham an’anaviy romanlar, she’rlar dramatik asarlarga bag‘ishlangan an’anaviy tadqiqotlar bilan birgalikda hali ko‘rilmagan yo‘nalishdagi turli adabiy tajribalarning mahsuli  
 
bo‘lmish badiiy matnlarning tadqiqiga bag‘ishlangan jiddiy yangicha ilmiy qarashlar 
ham yueaga kelyapti. Unda estetik hodisalar tahlilchining nuqtai nazariga tayangan 
holda baholanib, ularning milliy badiiyatga qo‘shgan hissasi tayin etiladi. Professor 
D. Quronovning «Zavqimdan bir shingil» asari, I. G‘afurov, S. Meli, U Jo‘raqul, R. 
Rahmat singari sinchilarning bir qator maqolalari ana shunday yangicha ilmiy-
tahliliy yondashuvning o‘ziga xos namunalaridir. 
    Ayrim tahlilchilar o‘z hulosalarini tipologik va komparavistik yondashuvlarga 
tayanib chiqarayotirlar. Ular bunda o‘zbek adabiyotidagi ayrim badiiy asarlarni 
milliy yoki qo‘shni adabiyotlarda mavjud bo‘lgan muvoziy estetik hodisalarga 
solishtirgan holda o‘xshash va farkdi jihatlarini ko‘rsatish yo‘li bilan bunga 
urinmoqdalar. Ikkinchi bir guruh tahdilchilar esa biror ijtimoiy qarashni maqsad 
sifatida belgilab olib, tekshirilayotgan badiiy matnning ana pgu maqsadga kanchalik 
xizmat qilish qilmasligini aniqlash orqali badiiy asarga baho berishga urinmoqdalar. 
Yana shunday adabiyotshunoslar ham borki, ular tekshirilayotgan badiiy matnning 
o‘zigagina tayangan holda asarning badiiy-estetik qimmatani ochish, shu orqali 
uning milliy tafakkur taraqqiyotiga qushgan hissasini aniqlash yo‘lidan borishni 
ma’qul ko‘radi. 
Badiiy tahlilning sifati, uning badiiy-ilmiy ta’sirchanlik darajasi tahlilchining 
shaxsiyati va kasbiy hozirligiga bog‘liqdir. Har qanday tahlilchi ham o‘z shaxsiyati 
darajasida ish ko‘radi. Har bir sinchi o‘z shaxsiyati, e’tiqodi, estetik imkoniyatlari, 
o‘qimishlilik darajasi, shaxsiy jasorati doirasida badiiy tahlilni amalga oshiradiki, 
shularga tayanib turib, tahlilchining shaxsi badiiy taxlilning sifati va halolligini 
belgilaydigan asosiy omil deb bemalol aytish mumkin. Atroflicha bilimdonlik badiiy 
adabiyotga daxldor qarashlarning xolisligini ta’minshda hal qiluvchi ahamiyat kasb 
etadi. 
Ayni bir davrda yashagan, bir xil e’tiqodga amal qilgan holda badiiy didi, estetik 
zavqi, iste’dodinig miqiyosi har xil bo‘lgan sinchi-adabiyotshunoslar ayni bir badiiy 
hodisa to‘g‘risida tamomila qarama-qarshi fikrlarga kelishi mumkin va buni tabiiy 
hol deb hisoblash lozim. Aytilganidek to‘lig‘icha individual mehnat samarasi 
bo‘lmish badiiy asar mutlaqo individual tarzda qabul etiladi va istimolchiga ham 
aynan ana shu yo‘sinda ta’sir qiladi. Binobarin, asarga berilgan ilmiy baho ham 
sub’ektiv qarash maqomida bo‘ladi. 
bo‘lmish badiiy matnlarning tadqiqiga bag‘ishlangan jiddiy yangicha ilmiy qarashlar ham yueaga kelyapti. Unda estetik hodisalar tahlilchining nuqtai nazariga tayangan holda baholanib, ularning milliy badiiyatga qo‘shgan hissasi tayin etiladi. Professor D. Quronovning «Zavqimdan bir shingil» asari, I. G‘afurov, S. Meli, U Jo‘raqul, R. Rahmat singari sinchilarning bir qator maqolalari ana shunday yangicha ilmiy- tahliliy yondashuvning o‘ziga xos namunalaridir. Ayrim tahlilchilar o‘z hulosalarini tipologik va komparavistik yondashuvlarga tayanib chiqarayotirlar. Ular bunda o‘zbek adabiyotidagi ayrim badiiy asarlarni milliy yoki qo‘shni adabiyotlarda mavjud bo‘lgan muvoziy estetik hodisalarga solishtirgan holda o‘xshash va farkdi jihatlarini ko‘rsatish yo‘li bilan bunga urinmoqdalar. Ikkinchi bir guruh tahdilchilar esa biror ijtimoiy qarashni maqsad sifatida belgilab olib, tekshirilayotgan badiiy matnning ana pgu maqsadga kanchalik xizmat qilish qilmasligini aniqlash orqali badiiy asarga baho berishga urinmoqdalar. Yana shunday adabiyotshunoslar ham borki, ular tekshirilayotgan badiiy matnning o‘zigagina tayangan holda asarning badiiy-estetik qimmatani ochish, shu orqali uning milliy tafakkur taraqqiyotiga qushgan hissasini aniqlash yo‘lidan borishni ma’qul ko‘radi. Badiiy tahlilning sifati, uning badiiy-ilmiy ta’sirchanlik darajasi tahlilchining shaxsiyati va kasbiy hozirligiga bog‘liqdir. Har qanday tahlilchi ham o‘z shaxsiyati darajasida ish ko‘radi. Har bir sinchi o‘z shaxsiyati, e’tiqodi, estetik imkoniyatlari, o‘qimishlilik darajasi, shaxsiy jasorati doirasida badiiy tahlilni amalga oshiradiki, shularga tayanib turib, tahlilchining shaxsi badiiy taxlilning sifati va halolligini belgilaydigan asosiy omil deb bemalol aytish mumkin. Atroflicha bilimdonlik badiiy adabiyotga daxldor qarashlarning xolisligini ta’minshda hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Ayni bir davrda yashagan, bir xil e’tiqodga amal qilgan holda badiiy didi, estetik zavqi, iste’dodinig miqiyosi har xil bo‘lgan sinchi-adabiyotshunoslar ayni bir badiiy hodisa to‘g‘risida tamomila qarama-qarshi fikrlarga kelishi mumkin va buni tabiiy hol deb hisoblash lozim. Aytilganidek to‘lig‘icha individual mehnat samarasi bo‘lmish badiiy asar mutlaqo individual tarzda qabul etiladi va istimolchiga ham aynan ana shu yo‘sinda ta’sir qiladi. Binobarin, asarga berilgan ilmiy baho ham sub’ektiv qarash maqomida bo‘ladi.  
 
Har qanday ishda bo‘lganidek, adabiy asarni ilmiy tadqiq etishda ham taxlilga 
asqotadigan muayyan texnik usullar majmuini egallash g‘oyat zarur va busiz kishida 
badiiy butunlikni tekshirish mahoratini shakllantirib bo‘lmaydi. Badiiy matn bilan 
ishlashning asosiy fundamental tamoyil va usullarini egallab olmay turib, malakali 
ilmiy tahlilni amalga oshirib bo‘lmaydi.  
Tahlil texnikasini egallash adabiyotshunos-sinchiga xatolarga yo‘l qo‘ymaslik, 
badiiy butunlikni to‘liq anglash, to‘g‘ri va teran talqin qilish, asarning estetik o‘ziga 
xosligini tushunib yetish kafolatini beradiki, millat darajasida badiiy asarni idrok 
etish, tushunish va ilmiy izohlashning hozirgi holatida bu ancha yuqori natija 
hisoblanldi. Lekin bu hali hammasi emas, balki badiiy asar bilan samarali 
ishlashning boshlanishiginadir, xolos. 
Ayrim adabiyotshunoslarning muayyan badiiy asar yuzasidan qilgan tahlili 
boshqasinikiga qaraganda, qiziqarli, asosli, ishonarli va chuqur ekaniga sabab nima? 
Badiiy tahlil tajribasida bunday hol har qadamda uchraydi.  
Chamasi, bu o‘rinda ushlab ko‘rish, birovga ko‘rsatish va mantiq bilan izohlab 
berish mumkin bo‘lmagan «X omili» namayon bo‘ladi. Ma’lumki X (iks) noma’lum 
kattalikni anglatadi, badiiy tahlildagi asosiy noma’lumlik esa sinchi-tahlilchining 
shaxsiyati va tabiatidagi o‘ziga xoslikdan iboratdir. Har qanday asarning ilmiy 
talqini va badiiy tahlilida ana shu noma’lum kattalikning ko‘lami ishning sifatiga 
katta ta’sir ko‘rsatadi. Badiiy asarni tahlil etishday, subyektiv yumushda 
tadqiqotchining shaxsi hal qiluvchi o‘rin tutmasligi mumkin emas. Yana shu ham 
ayonki, sinchining shaxsiyati qanchalik boy va o‘ziga xos bo‘lsa, u amalga oshirgan 
badiiy tahlil ham shunchalik teran va qiziqarli bo‘ladi. Adabiyottanuvchining 
tayyorgarlik darajasi bilan birgalikda uning shaxsiyatiga xos shunday qirralari borki, 
u badiiy tahlilning puxtaligi, aniqligi va chuqurligiga bevosita ta’sir qiladi.  
Birinchidan, sinchi tekshirilayotgan badiiy olamni ham real hayotiy dunyo bilan, 
ham o‘zga badiiy olamlar bilan solishtira olish salohiyatiga ega bo‘lishi kerak. 
Adabiyottanuvchining bilimi va hayotiy hamda badiiy tajribasi qanchalik katta 
bo‘lsa, serqirra badiiy obrazning ko‘zga tashlanmaydigan tomonlari shuncha ko‘p 
ochiladi. Qayta-qayta o‘qilgani sari ayrim badiiy asarlardan yangidan-yangi 
ma’nolar topilishi mana shu holatni ma’lum darajada izohlaydi. Ya’ni badiiy nazari 
o‘tkir, hayotiy tajribasi mo‘l va bilimli sinchi muayyan asarni tahlil qilganda, undagi 
Har qanday ishda bo‘lganidek, adabiy asarni ilmiy tadqiq etishda ham taxlilga asqotadigan muayyan texnik usullar majmuini egallash g‘oyat zarur va busiz kishida badiiy butunlikni tekshirish mahoratini shakllantirib bo‘lmaydi. Badiiy matn bilan ishlashning asosiy fundamental tamoyil va usullarini egallab olmay turib, malakali ilmiy tahlilni amalga oshirib bo‘lmaydi. Tahlil texnikasini egallash adabiyotshunos-sinchiga xatolarga yo‘l qo‘ymaslik, badiiy butunlikni to‘liq anglash, to‘g‘ri va teran talqin qilish, asarning estetik o‘ziga xosligini tushunib yetish kafolatini beradiki, millat darajasida badiiy asarni idrok etish, tushunish va ilmiy izohlashning hozirgi holatida bu ancha yuqori natija hisoblanldi. Lekin bu hali hammasi emas, balki badiiy asar bilan samarali ishlashning boshlanishiginadir, xolos. Ayrim adabiyotshunoslarning muayyan badiiy asar yuzasidan qilgan tahlili boshqasinikiga qaraganda, qiziqarli, asosli, ishonarli va chuqur ekaniga sabab nima? Badiiy tahlil tajribasida bunday hol har qadamda uchraydi. Chamasi, bu o‘rinda ushlab ko‘rish, birovga ko‘rsatish va mantiq bilan izohlab berish mumkin bo‘lmagan «X omili» namayon bo‘ladi. Ma’lumki X (iks) noma’lum kattalikni anglatadi, badiiy tahlildagi asosiy noma’lumlik esa sinchi-tahlilchining shaxsiyati va tabiatidagi o‘ziga xoslikdan iboratdir. Har qanday asarning ilmiy talqini va badiiy tahlilida ana shu noma’lum kattalikning ko‘lami ishning sifatiga katta ta’sir ko‘rsatadi. Badiiy asarni tahlil etishday, subyektiv yumushda tadqiqotchining shaxsi hal qiluvchi o‘rin tutmasligi mumkin emas. Yana shu ham ayonki, sinchining shaxsiyati qanchalik boy va o‘ziga xos bo‘lsa, u amalga oshirgan badiiy tahlil ham shunchalik teran va qiziqarli bo‘ladi. Adabiyottanuvchining tayyorgarlik darajasi bilan birgalikda uning shaxsiyatiga xos shunday qirralari borki, u badiiy tahlilning puxtaligi, aniqligi va chuqurligiga bevosita ta’sir qiladi. Birinchidan, sinchi tekshirilayotgan badiiy olamni ham real hayotiy dunyo bilan, ham o‘zga badiiy olamlar bilan solishtira olish salohiyatiga ega bo‘lishi kerak. Adabiyottanuvchining bilimi va hayotiy hamda badiiy tajribasi qanchalik katta bo‘lsa, serqirra badiiy obrazning ko‘zga tashlanmaydigan tomonlari shuncha ko‘p ochiladi. Qayta-qayta o‘qilgani sari ayrim badiiy asarlardan yangidan-yangi ma’nolar topilishi mana shu holatni ma’lum darajada izohlaydi. Ya’ni badiiy nazari o‘tkir, hayotiy tajribasi mo‘l va bilimli sinchi muayyan asarni tahlil qilganda, undagi  
 
boshqalar topolmaydigan ko‘plab jihatlarni idrok eta va ilmiy izohlay biladi. Albatta, 
sinchining yoshi yoxud tajribasi o‘z-o‘zidan badiiy asarni to‘la va teran tushunish 
kafolatini bermaydi, balki badiiy materialni hissiy idrok etish shiddati, 
tekshirilayotgan asarni yurak va tafakkurdan o‘tkazib tadqiq qilish miqdorining 
yillar davomida ortib borishi tahlil saviyasining yuksalishiga sabab bo‘lishi mumkin. 
    Yashagan yillari miqdorini ruhiyatidagi kechinmalarning tig‘izligi va shiddati 
koeffitsentiga ko‘paytirish orqali muayyan sinchining tahlilchilik iste’dodi haqida 
bir qadar to‘g‘ri tasavvur hosil qilish mumkin. Bu degani yosh, boshlovchi sinchi 
badiiy mazmunni teran anglay olmaydi, asarning jozibasini ochib berolmaydi 
deganimi? Mutlaqo unday emas, zero, yoshlikning ham o‘z afzalliklari bor va ular 
ancha salmoqli. Adabiyottanuvchi shaxsiyati yetukligini anglatuvchi ikkinchi jihat, 
ya’ni asar bilan muloqotning samimiyligi va tabiiyligi aynan yoshlarda yorqinroq 
ko‘rinadi. Bu to‘g‘rida G. Belinskiy o‘xshatib aytgan: «Shoirning ijod namunalarini 
yurakdan o‘tkazish bu ularning butun boyligi va barcha teranligini tuyish, ularning 
dardlari bilan og‘rib iztiroblarini kechirish, quvonchidan rohatlanish, tantanasidan 
zavqqa to‘lish, umididan umidlanish demakdir. Muayyan vaqt davomida uning 
mutlaq ta’siriga berilmay, uning ko‘zi bilan ko‘rishni, qulog‘i bilan eshitishni tili 
bilan so‘ylashni suymay turib, shoirni tushunish mumkin emas». 
Sinchi shaxsiyatini yuksaltiruvchi uchinchi sifat uni o‘z ustida tinimsiz ishlab, 
tahliliy mahorat pichog‘i po‘latnida qirqadigan darajada keskir qilib qayray olishidan 
iboratdir. Sinchining faqat kasb nuqtai nazaridangina emas, balki sof odamiylik 
jihatidan ham tinimsiz kamolotga intilishi tahlilning sifatini oshirib, ilm fikrini 
ko‘pchilikka ma’qul tushadigan qilishning muhim bir omilidir. 
Nihoyat, sinchining tahliliga ilmiy salmoq, xolislik baxsh etuvchi to‘rtinchi omil 
bu halollikdir. Adabiyottanuvchi har qanday badiiy asarni insof bilan halol o‘qiy 
bilishi va baholay olishi kerak. Bu kechimda uni badiiy matnning mohiyati va badiiy 
fazilatlari yoxud nuqsonlari borasidagi haq fikrni aytishdan na guruh manfaatlari, na 
siyosiy vaziyat talabi, na obro‘li kimsalarning fikri to‘xtatib qololmasligi kerak. 
Shunday adabiyottanuvchilar borki, ular asar tadqiqi kechimida o‘z shaxsi 
qudrati, ichki sezgilari kuchi, ilhomiy holat quvvatiga ortiqcha mahliyo bo‘lib, tahlil 
texnikasiga mensimay qaraydilar. Bunday sinchi-tahlilchilar tomonidan ko‘pincha 
juda bilimdonlik bilan yozilgan, o‘z holicha yorqin, lekin tekshirilayotgan matn 
boshqalar topolmaydigan ko‘plab jihatlarni idrok eta va ilmiy izohlay biladi. Albatta, sinchining yoshi yoxud tajribasi o‘z-o‘zidan badiiy asarni to‘la va teran tushunish kafolatini bermaydi, balki badiiy materialni hissiy idrok etish shiddati, tekshirilayotgan asarni yurak va tafakkurdan o‘tkazib tadqiq qilish miqdorining yillar davomida ortib borishi tahlil saviyasining yuksalishiga sabab bo‘lishi mumkin. Yashagan yillari miqdorini ruhiyatidagi kechinmalarning tig‘izligi va shiddati koeffitsentiga ko‘paytirish orqali muayyan sinchining tahlilchilik iste’dodi haqida bir qadar to‘g‘ri tasavvur hosil qilish mumkin. Bu degani yosh, boshlovchi sinchi badiiy mazmunni teran anglay olmaydi, asarning jozibasini ochib berolmaydi deganimi? Mutlaqo unday emas, zero, yoshlikning ham o‘z afzalliklari bor va ular ancha salmoqli. Adabiyottanuvchi shaxsiyati yetukligini anglatuvchi ikkinchi jihat, ya’ni asar bilan muloqotning samimiyligi va tabiiyligi aynan yoshlarda yorqinroq ko‘rinadi. Bu to‘g‘rida G. Belinskiy o‘xshatib aytgan: «Shoirning ijod namunalarini yurakdan o‘tkazish bu ularning butun boyligi va barcha teranligini tuyish, ularning dardlari bilan og‘rib iztiroblarini kechirish, quvonchidan rohatlanish, tantanasidan zavqqa to‘lish, umididan umidlanish demakdir. Muayyan vaqt davomida uning mutlaq ta’siriga berilmay, uning ko‘zi bilan ko‘rishni, qulog‘i bilan eshitishni tili bilan so‘ylashni suymay turib, shoirni tushunish mumkin emas». Sinchi shaxsiyatini yuksaltiruvchi uchinchi sifat uni o‘z ustida tinimsiz ishlab, tahliliy mahorat pichog‘i po‘latnida qirqadigan darajada keskir qilib qayray olishidan iboratdir. Sinchining faqat kasb nuqtai nazaridangina emas, balki sof odamiylik jihatidan ham tinimsiz kamolotga intilishi tahlilning sifatini oshirib, ilm fikrini ko‘pchilikka ma’qul tushadigan qilishning muhim bir omilidir. Nihoyat, sinchining tahliliga ilmiy salmoq, xolislik baxsh etuvchi to‘rtinchi omil bu halollikdir. Adabiyottanuvchi har qanday badiiy asarni insof bilan halol o‘qiy bilishi va baholay olishi kerak. Bu kechimda uni badiiy matnning mohiyati va badiiy fazilatlari yoxud nuqsonlari borasidagi haq fikrni aytishdan na guruh manfaatlari, na siyosiy vaziyat talabi, na obro‘li kimsalarning fikri to‘xtatib qololmasligi kerak. Shunday adabiyottanuvchilar borki, ular asar tadqiqi kechimida o‘z shaxsi qudrati, ichki sezgilari kuchi, ilhomiy holat quvvatiga ortiqcha mahliyo bo‘lib, tahlil texnikasiga mensimay qaraydilar. Bunday sinchi-tahlilchilar tomonidan ko‘pincha juda bilimdonlik bilan yozilgan, o‘z holicha yorqin, lekin tekshirilayotgan matn  
 
mohiyatini ochishga deyarli aloqasi bo‘lmagan adabiy-tanqidiy ish yuzaga 
keltiriladi. Bunday hollarda ilmiy tahlil muayyan asarning tadqiqi emas, balki 
muallif aqidasining izhoriga aylanib, bosh vazifa - asarni tushunish va tuyish amalga 
oshmay qolib ketadi. Bu va bunga o‘xshash holatlarda tekshirilishi kerak bo‘lgan 
asar qanchalik bilimdon ekanliklarini ko‘rsatish bilan andarmon bo‘lgan 
sinchilarning o‘ziga mahliyoliklari soyasida qolib ketadi. Bunday «tahlil»ning 
samarasi qanchaligini tasavvur qilish mumkin. Ko‘rinadiki, badiiy matn bilan 
samarali ishlash uchun intilish, qobiliyat, bi- limdonlikdan tashqari tahlil 
texnikasidan xabardorlik ham muhim o‘rin tutar ekan. 
Shunday qilib, adabiyottanuv ishida, badiiy butunlikning mazmuni va o‘rnini 
ishonarli va ilmiy asosli tayin etish ish kechimida sinchining tahlil texnikasini 
egallaganligi ham, adabiyotshunos shaxsiyatining butunligi ham birday ahamiyatga 
ega ekan. Bu jihatlarni o‘zida uyg‘unlashtirgan sinchigina badiiy yaratiqqa asosli va 
halol baho bera ola- di, o‘zga ijodkorni tuyish, tushunish va izohlashday foydali 
missiyani uddalay biladi. Shu tariqa turli davrlarda yashaydigan yurtdosh va 
elatdoshlarining ma’naviy-badiiy va intellektual kamolotiga munosib ta’sir 
ko‘rsatib, badiiy yaratiqni uning iste’molchisiga yaqinlashtira oladi. 
 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
1. Yo‘ldoshev Q., Yo‘ldosheva M. Badiiy tahlil asoslari. T., Kamalak. 20016. 
2. Nazarov B., Qahramonov Q… O‘zbek adabiy tanqidi tarixi. T., Tafakkur 
qanoti. 2012. 
3. O‘zbek adabiy tanqidi. Antologiya. T., Sharq. 1911. 
4. Yo‘ldoshev Q. So‘z yolqini. T., G‘.G‘ulom nomidagi nashriyot matbaa ijodiy 
uyi. T., 2018. 
5. D. Quronov. Mutolaa va idrok mashqlari. T., Yangi asr avlodi. 2015.  
 
mohiyatini ochishga deyarli aloqasi bo‘lmagan adabiy-tanqidiy ish yuzaga keltiriladi. Bunday hollarda ilmiy tahlil muayyan asarning tadqiqi emas, balki muallif aqidasining izhoriga aylanib, bosh vazifa - asarni tushunish va tuyish amalga oshmay qolib ketadi. Bu va bunga o‘xshash holatlarda tekshirilishi kerak bo‘lgan asar qanchalik bilimdon ekanliklarini ko‘rsatish bilan andarmon bo‘lgan sinchilarning o‘ziga mahliyoliklari soyasida qolib ketadi. Bunday «tahlil»ning samarasi qanchaligini tasavvur qilish mumkin. Ko‘rinadiki, badiiy matn bilan samarali ishlash uchun intilish, qobiliyat, bi- limdonlikdan tashqari tahlil texnikasidan xabardorlik ham muhim o‘rin tutar ekan. Shunday qilib, adabiyottanuv ishida, badiiy butunlikning mazmuni va o‘rnini ishonarli va ilmiy asosli tayin etish ish kechimida sinchining tahlil texnikasini egallaganligi ham, adabiyotshunos shaxsiyatining butunligi ham birday ahamiyatga ega ekan. Bu jihatlarni o‘zida uyg‘unlashtirgan sinchigina badiiy yaratiqqa asosli va halol baho bera ola- di, o‘zga ijodkorni tuyish, tushunish va izohlashday foydali missiyani uddalay biladi. Shu tariqa turli davrlarda yashaydigan yurtdosh va elatdoshlarining ma’naviy-badiiy va intellektual kamolotiga munosib ta’sir ko‘rsatib, badiiy yaratiqni uning iste’molchisiga yaqinlashtira oladi. Foydalanilgan adabiyotlar 1. Yo‘ldoshev Q., Yo‘ldosheva M. Badiiy tahlil asoslari. T., Kamalak. 20016. 2. Nazarov B., Qahramonov Q… O‘zbek adabiy tanqidi tarixi. T., Tafakkur qanoti. 2012. 3. O‘zbek adabiy tanqidi. Antologiya. T., Sharq. 1911. 4. Yo‘ldoshev Q. So‘z yolqini. T., G‘.G‘ulom nomidagi nashriyot matbaa ijodiy uyi. T., 2018. 5. D. Quronov. Mutolaa va idrok mashqlari. T., Yangi asr avlodi. 2015.