BADIIY TAHLILDA ADABIY TURGA XOS XUSUSIYATLAR. LIRIK ASARLAR TAHLILI
Yuklangan vaqt
2024-12-11
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
23,4 KB
BADIIY TAHLILDA ADABIY TURGA XOS XUSUSIYATLAR. LIRIK
ASARLAR TAHLILI
REJA:
1. Badiiy tahlilda adabiy turga xos xususiyatlar.
2. Lirik turdagi asarlarni tahlil qilish yo‘llari.
3. Lirikada so‘z va ifoda.
4. Lirikada xarakter tasviri.
5. Lirik asarlarda hissiylik tasviri.
Tayanch tushunchalar:
Lirik qahramon, Lirik xarakter, Lirik ifoda, Lirik so‘z, Lirik janrlar, g’azal,
Muxammas, Ruboiy, Tuyuq, Musaddas, Modern Lirika, Xalq Lirikasi. Adabiy tur,
lirik asar tahlili, Ichkinlik, Tuyg‘uni tasvirlash, Sub'ektivlik, Epik asar tahlili,
Tafsilot, Inson tabiati va voqeylik tasviri, Dramatik asar tahlili, Drama nazariyasi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. T. Boboev. Adabyotshunoslik asoslari. – Toshkent: O’zbekiston, 2000 yil
3. H. Umurov. Tahlil chizgilari. – Toshkent: 2014 yil
4. M. Qo’shjonov. Hayot va mahorat. – Toshkent:Fan, 1962 yil
5. A. Rasulov. Badiiylik – bezavol yangilik. – T., “Sharq”, 2007 yil
6. H. Umurov. Adabiyot nazariyasi. – T., “Sharq”, 2002 yi
Badiiy tahlil muvaffaqiyatli chiqishi uchun tekshirilayotgan asarning qaysi
adabiy turga mansubligini hisobga olish muhim. Adabiy tur tushunchasining
mohiyatida tahlilning kaliti yotadi. Negaki, adabiy tur va janr xususiyatlari badiiy
asar tabiatini belgilaydi. Turli janrlardagi adabiy asarlar tekshirilganda, tahlil usullari
mutlaqo o‘zgarib ketmaydi, albatta, lekin tahlilchining asarga yondashishi,
munosabat tarzi o‘zgaradi. Har bir badiiy asar takrorlanmas va tamomila o‘ziga xos
estetik hodisaligi, ayni vaqtda u o‘z turdoshlariga xos umumiy jihatlarga egaligi
uchun ham tahlilda adabiy turga xos belgilarni hisobga olish zarurdir. Chunki lirik
asarni tahlil qilgan usul bilan romanni o‘rganish mumkin emas. Shuningdek,
hikoyani o‘rganishda qo‘l kelgan tahlilusuli dramani tekshirishda ish bermay qolishi
mumkin va x.k. Har bir adabiy tur tabiatidagi o‘ziga xoslik bu turga mansub asarni
tahlil etishda undagi asosiy jihatdan kelib chiqishni talab qiladi. Ma'lumki, bizdagi
adabiy tur atamasi ruslarda "rod" - jins so‘zi bilan beriladi. Lekin har ikki tilda ham
bir tushuncha ko‘zda tutiladi. Badiiy asar qanday maqsadda (kuylash, ko‘rsatish yoki
o‘kish uchun) yaratilishiga va nimani (tuyg‘u, voqea yoki xarakat) ifodalashiga
qarab turlarga bo‘linar ekan, tahlil jarayonida ham badiiy matnning maqsadi va ifoda
imkoniyati hisobga olib ish ko‘rilsa, kutilgan samaraga erishish mumkin bo‘ladi.
Asarning til qurilishi va badiiy bilishning obyektga, subyektga yoxud badiiy ifoda
aktining o‘ziga yo‘naltirilganligi uning turini tayin etadi. Chunonchi, so‘z yo moddiy
olamni tasvir etadi, yoki so‘zlovchining holatini aks ettiradi, yoxud so‘zlashish
jarayonining o‘zini qayta tiklaydi. So‘zning shu uch holati uch adabiy turni keltirib
chiqaradi. Ayrim mutaxassislar adabiy turlarning uchga bo‘linishi bilan tilshunoslik
ilmidagi shaxs-son va zamon kategoriyalari orasida muayyan analogiya, aynanlik
kurishadi. Ya'ni lirika - "men" va"hozir", epos - "u" va "o‘tmish", drama - "sen" va
"kelajak". Badiiy asarlarning turga xos xususiyatlari ularning san'atning boshqa
turlaridan qay biriga yakinligida ham aks etadi.Chunonchi, epik asarlar grafika va
rang-tasvirga osonroq ko‘chadi. Lirik asarlar esa musiqaga tez muvofiqlashadilar.
Dramatik asarlar teatrda namoyon bo‘lib, pantomimaga yovuqroq turadi. Eposda
odam voqea-hodisa ichida ko‘milib, uning oqimida oqadi; dramada inson voqea
ustidan hukmronlik qilib, uning fonida turlanib ko‘rinadi; lirikada inson o‘z holicha
qoladi (Jamol Kamol).Tahlil jarayonida ayni shu jihatlar hisobga olib ish ko‘rilishi
joiz. Aks holda badiiy tahlil amalga oshmay qolishi mumkin. Epik asarlar tahlilida
bu xil asarlarning moyasida ozdir-ko‘pdir tafsilot bo‘lishini ko‘zda tutish lozim.
Demak, epik asar tahlilini amalga oshirishda badiiy timsol bilan tafsilotning
qanchalik muvofiqligi yoki nomuvofiqligi yoxud aloqasiz tasviri bergan estetik
natija qidirilishi lozim bo‘ladi. "Alpomish" dostoni tahlil etilayotganda Hakimbekka
enchi sifatida berilgan biya, undan tug‘ilgan yarg‘ok toychoq, Barchindan xabar
kelgan kuni shu toyning sag‘risi toshib, uzini qo‘yarga joy topolmay qolganligi,
Alpomishning ot so‘rab Qultoyga borishi, Qultoyning unga ot bermasligi va boz
ustiga kaltaklashi, o‘z moliga egalik qilolmagan noshud yigitning quruq qaytishi va
Qaldirg‘ochoyim iddaolari singari ko‘pgina tafsilotlarga e'tibor qaratilmasa, estetik
tahlil yuzaga kelmaydi. Chunki timsolning asl mohiyati ayni shular zamiriga
joylangan. Lirik turdagi asarlarning asosiy belgisi yashiringan sub'ektning ruhiy
holati, sezimlari, hissiyolami, tuyg‘ular tizimi ekan, bu turdagi matnni tekshirishda
ayni o‘sha jihatlarga e'tibor qaratish, emotsiyaning samimiyligi, ifodaning hissiyligi,
yuqumliligi singari lirikaning saviyasini yuksaltiradigan omillarni topishga, ularning
o‘z o‘rnida qo‘llanganligini o‘rganishga e'tibor qaratish joiz. Lirik asar tahlilida
so‘zlarning ta'sirchanligi, ma'noning tig‘izligi, ifodaning serqatlamligiga alohida
diqqat qilinishi zarurdir. Dramatik asarni tahlil qilishda, garchi badiiy adabiyotning
bu turi ham so‘z vositasida yaratilsa-da, sahnaga mo‘ljallanganligi, tomosha
ko‘rsatish maqsadida dunyoga keltirilganligi, unda muallifning ishtirok etmasligi,
timsollarning hatti-xarakatlariga biror darajada ham munosabat bildirish imkoni
yo‘qligi ko‘zda tutib tahlil qilish lozim bo‘ladi. Shundagina bu turdagi asarlarning
hayotiy va badiiy mohiyati hamda estetik jozibasini bir darajada namoyon etish
mumkin bo‘ladi. Dramatik asarlar tahlilida Botish estetikasi yuriqlaridan foydalanish
samara beradi. Negaki, bu tur Chiqishda chuqur ildizga ega bo‘lmaganligi uchun
ham uni tekshirish borasida ham ilmiy mustahkam tamoyillar ishlab chihilmagan.
Adabiy turlarga xos xususiyatlarni hisobga olishning o‘zi xam tahlilning to‘kisligi
uchun yetarli emas. Negaki, adabiy turlar o‘z navbatida janrlarga bo‘linadi va ular
ham bir qator jiddiy o‘ziga xosliklarga egadir. Tahlilga tortilgan muayyan asarning
janr jihatlari ham ko‘zda tutilgandagina samaraga erishish mumkin. Chunonchi, lirik
turning g‘azal janrini tahlil qilish boshqayu, tuyuq, muvashshax yoxud chistonni
tadqiq etish boshqa. Shuning uchun ham adabiy janrlarga xos jixatlarni ham ko‘zda
tutib ish ko‘rishgina tahlilchiga nisbatan to‘liq va samarali tahlil qilish imkonini
beradi. Lirik asarlar asosan ruhiyat manzaralarini aks ettirgani va junbushga kelgan
hissiyot ifodasi sifatida yuzaga kelgani uchun ham tahlil jarayonida sezimlar,
tuyg‘ular tizimi tasviriga ustuvor ahamiyat berilishi lozim. Lirikada voqealar bayoni,
xatti-harakatlar ko‘lami emas, balki kechinmalar zamzamasi qay tarzda berilishini
tadqiq etish va bu borada asosli kuzatishlar qilish muhimdir. Lirikada so‘z ham
kayfiyat ifodasini berish, ham holat tasvirini chizish, ham taassurot manzarasini
ko‘rsatish vositasi bo‘lganligi uchun lirik asarni tahlil qilishda badiiy so‘zdagi
yetakchi ohangni ilg‘ab olish, asar musiqasini tayin etgan omillarni topishga alohida
ahamiyat berish lozimdir. Lirik asarda kayfiyat qay darajada tasvir etilganligi uning
estetik qiymatini tayin etuvchi asosiy omildir. Bu turdagi asarlar tekshirilganda
nimani tasvirlash emas, balki qanday tavsirlanganligini aniqlash muhimroqdir.
Milliy adabiyotimiz tarixida lirik turdagi asarlar salmoq jihatidan ham, sifat jihatidan
ham katta o‘rin tutadi. Lirik turdagi asarlar uchun asosiy narsa tuyg‘u va hissiyotga
yug‘rilgan hayotiy hikmat ifodasini berishdir. Lirikada voqealar tasviri, xarakter
mantig‘i emas, ruhiy holat tasviri, hissiyot ifodasi, tuyg‘ular samimiyati muhimdir.
Chinakam lirik she'r tinglovchi yo o‘quvchiga faqat zavq beribgina qolmay, uning
emotsional-axloqiy imkoniyatlarini uyg‘otadi, faoliyatga undaydi. Samimiy lirik
so‘z hatto real voqelik hodisalariga qaraganda ham inson ruhiyatiga kuchliroq ta'sir
ko‘rsatishi mumkinligi psixologiya ilmi xulosalaridan ma'lum. Shu boisdan ham lirik
asar tahlili kishini nafaqat estetik-ma'naviy jihatdan, balki funksional-aqliy
tomondan ham kamolotga yetkazishga xizmat qiladi. Inson nozik va ingichka
tuyg‘ular bilan hayvonot dunyosidan farq qiladi. Lirik asarni tahlil qilishda undan
mantiqiy xulosa chiqarishga shoshilmaslik, yaxshisi bunday xulosani umuman
izlamaslik kerak. Lirik asar tahlili uchun muhimi she'rdagi tasvirga she'rxon hissiyot
olamidagi reaksiya, munosabatdir. She'r chuqur tahlil tufayli o‘quvchilar tomonidan
to‘liq qabul etilsa, yurakka yetib borgan, uni bezovta qilgan omillar nimalar ekanligi
angalb yetilsa,shuning o‘zi umumlashma xulosadir. Lirik qahramon yoki shoir
holatini bevosita his etishga odatlantirish yo‘li bilan she'rxonni o‘zgalarning
ruhiyatni ilg‘aydigan, birovning qayg‘usiga dardkash, quvonchiga sherik bo‘la
oladigan ma'naviyati yuksak, barkamol shaxs sifatida shakllantirish mumkin.
She'rxonni lirik asarlardagi she'riy san'atlarni, nozik ishoralarni, ko‘zdan yashirib
badiiy tasvir vositalarini payqashga o‘rgatish uni badiiy so‘z jozibasini tuyishga
odatlantiradi. So‘z sehridan zavqlana bilish kishining hissiy sezimlari, nutq boyligi,
fikrlash malakasini orttiradi. Lirik asar tahliliga she'rxonlarning qalb ko‘zini ochish,
ularda atrofdagi go‘zalliklarga faol munosabat uyg‘otish vositasi tarzida qarash
tahlilning chuqurlashishiga olib keladi, uning ijtimoiy ahamiyatni oshiradi.Milliy
lirikamizning yirik vakillaridan ayrimlari misolida lirik asarlar tahlili qanday amalga
oshirilishini ko‘rish mumkin. Cho‘lpon she'riyatida ruhiyat manzaralari, inson
hissiyotining zumlik tulg‘onishlari aks ettiriladi. Jumladan, "Go‘zal" she'rida shoir
tabiatning juda dilbar manzarasini yaratgan. Lekin u tabiatdan nusxa ko‘chirmagan,
o‘ziga chiroyli tuyulgan lavhasini shu xolicha tasvir etmagan. Cho‘lpon tabiatning
tasviriga hamisha inson ruhini singdiradi, insoniy hissiyot tabiat go‘zalligiga jon
bag‘ishlaydi. Uni dard bilan, odamiy ishq bilan munavvar qiladi. Shoir izlayotgani
go‘zalni, dastavval, "Qorong‘u kechada ko‘kka ko‘z tikib, eng yorug‘
yulduzdan..."so‘raydi. Tahlilning ibtidosidanoq, she'rxon shoir hissiyoti olamiga
yaqinlashtirilishi darkor. Nega lirik qahramon go‘zalni "qorong‘u kechada" izlay
boshladi? Nima sabab ma'shuqasini "eng yorug‘ yulduzdan" so‘radi? Tahlilchi she'r
matnidan shu savollarga javob topishga uringani sayin asarning joziba kuchini tuyib
boraveradi. Ishqqa mubtalo bo‘lgan qalb egasiga uyqu begona. Hazrati Navoiy
aytganlaridek. "Beshq uluska kom uyqu, ishq ahligadir harom uyqu". Shu bois
"Go‘zal"ning lirik qahramoni - bedorlik bandasi. Bedor odam, qalbiga ishq oshyon
qurgan dardmand o‘ziga dardkash izlashi tabiiy. Lekin ishqday mahram tuyg‘uni
bo‘lak odam bilan o‘rtoqlashib bo‘lmaydi. Shuning uchun lirik qahramon uyqusiz
tundagi hamrohlari: osmon jismlariga, eng yorug‘, eng yaqin yulduzga murojaat
qiladi va bu holat - ishonarli. Har holda,Cho‘lponning lirik qahramoni, avvalo,
yulduzga murojaat qilib notabiiy yo‘l tutmaydi. Endi yulduzning go‘zalni o‘ngida
emas, "tushda ko‘r"gani sababi haqida o‘ylab ko‘rish kerak. O‘zbek go‘zali
g‘arbning tunkezar sohibjamollaridan emaski, kechasi paydo bo‘ladigan
mavjudotlarning ko‘zi tushsa. Yulduz malakning ta'rifini eshitishi, eshitganlari
tufayli tushlaridagina ko‘rishi mumkin. Shu vajdan "eng yorug‘ yulduz" malakni
faqat tushida ko‘rgani tabiiy hol! Yulduzning e'tirofi bejiz emas: "Tushimda
ko‘ramen: shunchalar go‘zal, Bizdan-da go‘zaldir. Oydan-da go‘zal! She'rdagi har
bir so‘zga e'tibor berish joiz: lirik qahramon ma'shuqasini bitta" eng yorug‘
yulduzdan so‘ragan edi. Lekin u yulduzdan: "Bizdan-da go‘zaldir..." degan javobni
eshitadi. Nima uchun? Negaki, bitta yulduz qanchalar porloq bo‘lmasin osmon
ko‘rki bo‘la olmaydi. Ko‘kning bezagi - osmon to‘la sanoqsiz yulduzlardir. Ularning
go‘zalligi: ko‘pligi va tartibsiz tartibida! Buni"eng yorug‘ yulduz" yaxshi biladi.
Shoir
she'rdagi
juda
mayda
detallargacha
g‘oyat
katta
e'tibor
bilan
ishlagan.Yulduzdan qoniqarli javob ololmagan lirik qahramon nigohini "oy chiqqan
yoqqa" olishga va ma'shuqasini so‘roqlashga majbur. Oy unga: "...bir qizil yanoqqa,
Uchradim tushimda ko‘milgan oqqa",-deb oson izohlash mumkin: go‘zalni ko‘rmoq
uchun nazar tashlagan Oydan mayin, sutday nimtatir oq nur taraladi. Taraladi-yu,
yerdagi malakka ham tushib uni oq og‘ushiga oladi. Bundan tashqari, Sharq
estetikasida oq-ezgulikni ifodalovchi rang. Go‘zal, garchi uni oy o‘ngida ko‘rmagan
bo‘lsa-da, albatta, oq kiyingan bo‘lishi kerak. Oq yuzli malakning oppoq libosi
Oyning oydin nuri bilan qushilib tengsiz malikani tamomila oqqa cho‘lg‘aydi. Bu
juda tabiiy. She'rda "qizil yanoq" sifatlashi ham ishlatilgan. Sharq odami uchun qizil
yanoq – sog‘lomlik ham go‘zallik belgisi. Shuning uchun ham oyning tushida
namoyon bo‘lgan malak qizil yanoqli. Buning ustiga, go‘zalning qizil yanog‘i tasviri
she'rning keyingi bandida quyoshning yondiruvchi qizilligini asoslovchi mantiqiy-
hissiy vosita. Sirli go‘zalni suroqlab tong ottirgan oshiq yorini "erta tong
shamolidan" surishtirmay iloji yo‘q.Tong nasimi tengsiz malakni tushida emas,
o‘ngida ko‘rgan. Lekin bu baxtiyor visol unga "bir"martagina nasib etgan. Uning
sarosar kezmog‘i, huriliqoga telbavor oshiq bo‘lmogi uchun o‘sha birgina yuliqish
kifoya: "...bir ko‘rib, yo‘limdan ozib, Tog‘u toshlar ichra istab yuramen!" Sirli
go‘zalning tong shamoliga o‘ngida yo‘liqish sababini endi ancha oson izohlasa
bo‘ladi: o‘zbekning dilbar qizlari saharxez bo‘lishadi. Nechog‘lik ehtiyot bo‘lmasin,
sirli malak biror marta tong nasimining nigohidan qutulolmay qolgan bo‘lishi
mumkin. Nihoyat ishq otashida kuyib qorong‘u kechadan kunduzga qadar bedor
yurgan oshiq olamni munavvar etgan Kun - quyoshga murojaat aylaydi: "Ul-da o‘z
o‘tidan bekinib, qochib, Aytadir: bir ko‘rdim tushdamas, o‘ngda. Men o‘ngda
ko‘rganda shunchalar go‘zal, Oydan-da go‘zaldir, kundan-da go‘zal!" Astoydil
izlagan topadi deganlaridek, Kun ham ul malakni birgina bor ko‘rishga muyassar
bo‘lgan. Lekin o‘sha birgina uchrashuv uning oshiq bo‘lishi, o‘zini unutar darajaga
kelishi uchun yetarli. Mazkur bandda: "Ul-da o‘z o‘tidan bekinib, qochib..."
misrasiga yashiringan ma'no e'tibordan aslo chetda qolmasligi kerak. She'riy
organizmdagi eng kichik o‘zgachaliklarni payqay olish uni tushunish sari olib
boradigan eng to‘g‘ri yo‘ldir. Quyoshga tik qarab, uni ko‘rib bo‘lmasligi hammaga
ma'lum. Buni shoirona iste'dodgina: "... o‘z o‘tidan bekinib, qochib" tarzida ifoda
qila olishi mumkin. Kun falakda suzib yuribdi. Unga tik qarashingiz bilan ko‘rinmay
qoladi. Chunki ko‘zingizni oladi. Shu bois quyosh o‘z o‘tidan bekinib, qochibgina
muloqotga kirishadi.Yulduz, oy, shamol, kun timsollari yordamida lirik qahramon
qalbidagi ishq o‘ti alangasi nechog‘lik balandligi, hijron azobining qanchalar
og‘irligi ochiladi. Charx o‘rib, faryod chekib olamdagi eng muqaddas narsasini -
dardini, ishqini izlayotgan oshiq nolasi o‘quvchi qalbida ham aks-sado beradi.
She'rning so‘nggi bandi to‘lig‘icha lirik qahramon ruhiy holatining, kechinma-yu
kayfiyatining ifodasidan iborat. Hajr yo‘lida o‘rtanayotgan oshiq go‘zaldan
yozg‘irmaydi. Chunki asl tuyg‘u minnatdan yiroq bo‘ladi. U visol ta'masini ham
xayol etmaydi. Oshiq ishqning o‘zidan masrur, dard chekish baxtidan mag‘rur. Shu
bois, "boshini zo‘r ishga berib" qo‘yganidan pushaymon emas. Mislsiz muhabbati
va o‘rtanishlari evaziga hech narsa kutmaydigan chin oshiq ruhiy dunyosining nurli
to‘lg‘anishlari aks etgan "Go‘zal" she'rini shu tariqa tahlil qilish uning jozibasini
to‘laroq, ta'sirliroq anglash imkonini beradi. Shoira Zulfiyaning "Oydan"da deb
ataluvchi nozik ishoralarga, ingichka ifodalarga boy ichkin bir she'ri bor. Bu she'r
sof tabiat lirikasining namunasidir. She'rdagi oxir ko‘klam yomg‘iridan keyingi
tunlarning birida sanoqsiz yulduzlar charaqlagan osmon, olamni oqlikka o‘ragan oy,
xayol kabi to‘zg‘igan bulutlar go‘zalligidan xayajonga tushgan shaxs kechinmalari,
hayratlari aks ettirilgan. Bu she'rda bo‘rtib turgan ijtimoiy ma'no ham, dardkash qalb
iztiroblari ham yo‘q. Unda beqiyos ilohiy go‘zallik va shu go‘zallikdan
hayratlanayotgan masrur qalb entikishlarigina bor xolos.
Jilib-jilmas to‘lin oy,
Bulut xayolday yengil,
Oy anhorda qulun toy,
Gilosda shig‘il-shig‘il..
Anhor tinimsiz o‘ynoqlab oqadi, suvi tip-tiniq, shu bois unda aks etayotgan
Oy qulunday yuguruk. Yomg‘ir tufayli toza chayilgan gilos mevalarining har birida
bittadan to‘lin Oy jilva qiladi, shu bois "gilosda shig‘il-shig‘il". Hovuz tiniq suvga
to‘la, ammo u oqmaydi, shu bois ko‘kdagi oy bir hovuz "yaxlit oynaday bo‘lib"
yoyilgan, hovuzdagi oyni yaxshiroq qurmoq ilinjida egilgan lirik kahramon boshqa
bir oyga – o‘ziga "rubaru" keladi. Chunki u ham - oyday go‘zal.Shoira shohona
kiyingan malika yang‘lig "ming-ming yulduzni sidirg‘asiga chayqab" yerga sudrab
bormoqda: tiniq osmonning hovuzdagi aksida sanoqsiz yulduzlar lirik qahramonning
kiyimlariga tikilgan bezaklar kabi tuyuladi. She'rxonlar moviy ko‘kni kiyim qilib,
undagi yulduzlardan bezak taqib ketayotgan sohibjamolni ko‘z oldilariga aniq
keltirishlari mumkin.Tahlilda she'rdagi go‘zal o‘xshatishlar, kutilmagan obrazli
ifodalarni qurishga, tushunishga e'tibor qilinsa, she'rxon oldida go‘zallikning hadsiz
dunyosi ochiladi. Tahlil "Sel unutgan ko‘lmaklar, Misli oyning singani"
misralaridagi chiroyli o‘xshatishni payqashdan tashqari "Sel unutgan ko‘lmak",
"singan oy" tarzidagi obrazli ifodalar haqida uyga toldirishi, bu tasvirlarning tagiga
yetishga undashi kerak. Tahlil shu tarzda samimiy tuyg‘ular ifodasidan hayratga
tusha oladigan,chinakam she'riy satrlar bag‘ridagi sehrni his qilishga qodir
kishilarning ma'naviy olamini shakllantirishga xizmat qiladi.
Mustahkamlash uchun nazorat savollari:
1. Adabiy tur tushunchasi va badiiy tahlil.
2. Tahlilda adabiy janrlarning hisobga olinishi.
3. Lirik asar: tuyg‘u, lirik xarakter, ifoda va badiiy so’z.
4. Lirik asar tahlilida shakly unsurlar.
5. Mumtoz she’rlar badiiy tahlili