BADIIY TAHLILDA FALSAFIY VA MILLIY ASOSNING O'RNI
REJA:
1. Olamni estetik idrok etish, badiiy tasvirlash va ijodkord unyoqarashi.
2. Ijodkor badiiy qarashlari tizimining shakllanishida falsafiy asoslarning o’rni.
3. Badiiy tasvir va milliy mansublikga doir xususiyatlar.
4. Falsafa va badiiy ijod, falsafiy-badiiy fikirlash tarsi.
5. Olamni badiiy idrok etish va tasvirlashda tasavvuf ta'limotining o’rni.
Tayanch tushunchalar:
Dunyoqarash va badiiy ijod, Olamni estetik tushunish va tushuntirish, Falsafa va
dunyoqarash, Moddiyunchilik, Mimesis, Kalom falsafasi, Tasavvuf, Tajalli.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2. M. Qo’shjonov. Hayot va mahorat. – Toshkent:Fan, 1962 yil
3. I. Haqqul. She’riyat – ruhiy munosabat. – Toshkent: 1998 yil
4. U. Qobilov. Ilohiyot va badiiyat. – Toshkent: 2008 yil
5. M. Gorkiy. Adabiyot haqida. – Toshkent: 1955 yil
Tayaniladigan ma'naviy va nazariy asoslarning sog‘lom aqlga, haqiqiy san'at
tabiatiga, milliy qadriyatlar tizimiga yaqin bo’lishiga yetarli e'tibor qilingandagina
yangilangan ilmiy tafakkur amaliy ahamiyat kasb etadi, ya'ni ishlay boshlaydi.
Shundagina, milliy adabiyotimizning asl namunalari qaysi davrda yaratilganligidan
qat'i nazar o’zlarining haqiqiy estetik tahlilini, talqinini topishi mumkin bo’ladi.
Badiiy tahlilda falsafiy-metodologik asos muhim o’rin tutadi. Chunki dunyo
va uning hodisalariga yondashuv tarzi belgilab olinmay turib, olamni tug‘ri estetik
idrok etish va tasvirlash mumkin emas. Falsafiy asos tug‘ri bo’lmaganligi uchun
ba'zan yaxshi bilan yomon, xunuk bilan go‘zallik tushunchalariga yondashuv
tamomila noto’g‘ri, g‘ayri ilmiy xarakter kasb etishi mumkin. Istbqlolgacha
adabiyotshunoslik tahlilga, asosan, moddiyunchi falsafaga asoslanib yondashishga
majbur etildib.. Natijada, kupincha, islomiy tafakkur tarzining mahsuli bo‘lmish
badiiy hodisalar mohiyatini anglash uning sir-u sanoatlarini ochish mumkin bo’lmay
qoldi. Arastu badiiy asarni taqlid-mimesis natijasi deb izohlagan. Agar estetik hodisa
mimesis natijasi bo’lsa, adabiy tur va janrlar olamdagi barcha xalqlarda bir xilda
bo‘lishi lozim edi. Negaki, barcha xalqlarni deyarli bir xil borliq o’rab turadi.
Binobarin, taqlid ham deyarli bir xilda amalga oshirilgan bo’lardi. Holbuki, to XX
asrga qadar ham bir qator xalqlar adabiyotida, jumladan, o’zbek adabiyotida
dramatik tur mavjud emasdi. Shuningdek, "Alpomish" yusinidagi yirik xalq
dostonlari ham hamma millatlarda ham mavjud emas. Falsafiy asos, tayaniladigan
nazariy suyanch badiiy hodisa mohiyatiga jiddiy ta'sir ko’rsatishi mumkin.
Jumladan, turkiy adabiyot namunalari islomdan oldingi davrda tamomila o’ziga xos
yo‘nalishda rivojlangan. Bunga toshbitiklar, Issiq qo’rgonidan topilgan, Seleng‘urda
saqlanib qolgan adabiy yodgorliklar tonug‘dir. Falsafiy asosning turlichaligi ayni bir
badiiy hodisani tamomila har xil izohlashga sabab bo’lishi mumkin. Shu bois o’zbek
filologlari turlicha falsafiy yunalishlardan xabardor bo’lganliklari holda milliy
falsafiy asosga tayanishlari shart. Badiiy asarda aks etgan milliy xususiyatlar hisobga
olingandagina tahlil to’laqonli chiqishi mumkin. Har qanday estetik hodisa muayyan
milliy zaminda paydo bo’lganligi uchun ham uni tushuntirish va tadqiq etishda o’sha
zaminga xos xususiyatlar hisobga olinishi lozim. Biror millat uchun ezgulik yoki
go‘zallik namunasi hisoblangan hodisa ikkinchi bir millat nazarida yovuzlik va
qabohat deb qaralishi mumkin. Chunonchi, o’zbeklar uchun go‘zallik timsoli
bo’lmish oy ruslar uchun loqaydlik, befarqlik ramzidir. "Qizil va Qora", "Bovari
xonim" asarlaridagi de Renal xonim va Emma obrazlari Farb kitobxonlari uchun
inson hurligi, nazokat hamda erkin muhabbat timsoli sanalsa, o’zbek kitobxonlarida,
ko‘pincha, bu ayollar buzuq kimsalar sifatida taassurot qoldiradi. Milliy mansublik
hisobga olingan taqdirdagina badiiy tahlilni ilmiy-estetik jihatdan puxta va asosli
amalga oshirish mumkin. Falsafiy asos sog‘lom bo’lmagach, tahlil qanchalar o’ziga
xoslik va bilimdonlik bilan amalga oshirilmasin, adabiy asarning butun jozibasi, siri
to‘liq namoyon etilishi mumkin emas. Ma'lumki, faoliyatning barcha turida bo’lgani
singari badiiy tahlilda ham milliy adabiyotshunosligimiz sho’ro davrida markscha-
lenincha falsafaga asoslanib ish ko’rib keldi. Markscha-lenincha falsafa tarfakkur
taraqqiyoti hamda inson faoliyati uchun ong va borliq munosabati eng asosiy masala
deb qaraydi va bu o’zaro munosabatlar birligida ham borliq, ya'ni materiyaga
birlamchi o’rin ajratadi. Moddiy bo’lmagan hosila va tushunchalarni esa
materiyaning murakkab ko‘rinishi yoki uning hosilasi deya da'vo qiladi. Bu hol
ruhiy, hissiy, ma'naviy va o’zga xil moddiyatga bevosita daxldor bo’lmagan
tushunchalarga ikkinchi darajali hodisalar deb qarashga olib keladi. Binobarin,
badiiy ijoddagi asosiy qadriyat, ya'ni inson ruhiyati ifodasi nazardan qochiriladi.
Badiiy asarlarga munosabatda ham inson ruhiyati manzaralaridagi tovlanishlarning
o’ziga xosligidan kelib chiqib emas, balki materiyaning birlamchiligi pozitsiyasidan
turib yondashish talab etildi. Har qanday jamiyatning har qanday bosqichidagi
hayotini faqat sinfiy kurashlardan iborat deb, har qanday alohida odamning
tirikchiligi adog‘i yo‘q ziddiyatlar zanjiri deb talqin qilindi. Binobarin, markscha-
lenincha falsafiy ta'limotga tayangan adabiyotshunoslik adabiy asarga undagi inson
timsolini tadqiq etishga, tushuntirishga faqat shu nuqtai nazardan turib munosabatda
bo’ldi. Bunday hol ko’plab asarlardan mutlaqo nosog‘lom xulosalar chiqarishga olib
keldi. Badiiyat olamining yuksak namunalari, ulardagi ingichka ruhiy holatlar,
ichkin manzaralar bu xil tahlil nazaridan chetda qolishi tabiiy edi. Chunki san'at
asariga ijtimoiy munosabat uni tabiiy ravishda dag‘allashtirardi. Sog‘lom falsafa ilmi
uchun Alloh, olam, odam munosabatlari eng asosiy va hal qiluvchi masala
hisoblanadi. Olam yaratilishining maqsadi bo’lmish Odam va unga xos
xususiyatlarni ilg‘ash, sezgi a'zolariga bo‘y bermaydigan tushunchalarni ham
payqash va ta'riflash, inson ruhiy olamining beqiyos rang-barangligidan kelib
chiqqan
holda
san'at
asarlariga
yondashish
bu
xil falsafaning
asosiy
tamoyillaridandir. Ruhiyat, hissiyotning boyligi insonni o’zga jonzotlardan
ajratuvchi jihatlar ekan, inson hayotining badiiy aksi bo’lmish adabiyotda ayni shu
ruhoniy va hissiy, demakki, estetik nuqtai nazarni ustuvor bilib munosabatda bo’lish
bu xil metodologiyaning asosiy talablaridandir. Qadimiy tarixga ega Chiqish (Sharq)
badiiy ijodga Botish (G‘arb) estetikasidan ko’ra o’zgacharoq mezonlar bilan
yondoshgan. Chunonchi, Aristotel ta'limoti asosida shakllangan Botish estetikasida
san'at asari borliqqa taqlid - mimesisning natijasi hisoblangan. Ya'ni san'at asari
voqelikka taqlid natijasida vujudga kelgan va badiiy ijod namunasining barkamolligi
uning hayot haqiqatiga qanchalik mos kelishi, boshqacha aytganda, taqlidning
naqadar ustalik bilan amalga oshirilishiga qarab belgilangan. Chiqish go‘zallik ilmi,
xususan, Turkiston estetikasi uchun ming yillar mobaynida tayanib kelingan nazariy
asos kalom falsafasining tasavvuf ta'limoti va undagi tajalli nazariyasi bo’lgan. Shu
bois har bir badiiy ijod namunasiga ilohiy hodisa tarzida yondashilgan. Sharq uchun
badiiy asarlar hech qachon faqat voqelikning in'ikosigina bo’lmagan. Butun
olamdagi moddiy va ma'naviy narsalar Allohning tajallisi ekan, badiiy ijod ana shu
tajallining, ya'ni ruhoniy holatning o’ziga xos tarzda estetik moddiylashuvidan iborat
deb qaralgan. Binobarin, Chiqishda Botishdagilarga nisbatan ijodga sehrli,
mu’jizavor hodisa tarzida yondashish keng tarqalgan. Kunchiqar estetikasi badiiy
asarning eng kichik unsuridan ham go‘zallik qidirgan va topa bilgan. Badiiy
asarlardan chiqadigan ma'no, fikr, g‘oyaga nafosatning tabiiy hosilasi sifatida
qaralgan. Chunki har qanday g‘zal shakl, avvalo, tamkinlik, uyg‘unlik, mutanosiblik
deb qaralgan va unda, albatta, yetuk fikr, chuqur mazmun bo’lishi tabiiy
hisoblangan. Tajalli nazariyasiga tayanib, har qanday badiiy hodisani Allohning
namoyon bo’lishi, emanatsiyasi tufayli sodir bo’lgan hodisa tarzida izohlash
mumkin. Kunchiqar adabiyotida sirtdan qaralganda juda turg‘un, qotib qolgan va
o’zgarmasday tuyuluvchi adabiy shakllarda ham badiiy kashfiyotlar qilishning
adoqsiz imkoniyatlari topilavergan. Badiiy kashfiyot, injalik deyarlik hamisha
asarlarning qatiga yashiringan va hech qachon ochiq bo’lmagan. Chunki badiiy
go‘zallik izlab topilgandagina estetik lazzat beradi. Shuning uchun ham
Sharq adabiyotidan ta'sirlanish uchun bir qadar estetik ma'lumotli bo’lish talab
etilgan. Badiiy asarga jo’n munosabat, nafosatni tirikchilik mantig‘i bilan izohlash
milliy estetikamiz uchun begonadir. Shu bois Chiqishda talqin emas, tahlil ustuvor
turgan. Garb estetikasida asosiy e'tibor ko’proq badiiy asarning g‘oyasi, qanday
fikrni ilgari surayotganligiga qaratiladi. San'at asarining go‘zalligiga chiroyli libos,
jozibali tashqi bezak tarzida yondashish ustuvorlik qiladi. Shu sababli Botish
estetikasi uchun nimani tasvirlash, Chiqish badiiyati uchun esa nimani qanday
tasvirlash muammosining hal qilinishi muhim sanalgan. Sharqda badiiy ijod asosida
hamisha go‘zalik va ishq masalasi turgan. Olam va odam ilohiyotga xos xususiyatlar
tajallisi o’laroq go‘zal ekani va san'at asari ana shu go‘zallikni imkon qadar baland
pardalarda nazokat bilan kuylashi kerakligi ko’zda tutilgan.Shuning uchun ham
Chiqish adabiyotida Kunbotar ahli uchun bir qadar erish hamda siyqa tuyuladigan
gul va bulbul obrazlari eskirmas timsollar bo’lib keladi. Badiiy ijodning butun sehri
ham eski vositalar yordamida yangi tuyg‘ularni, tarovatli ruhiy holatlarni aks
ettirishda ekanligi Kunchiqar estetikasi uchun oddiy haqiqat sanalgan. Xullas,
o’zbek adabiyotshunosligi yakkash ijtimoiy qarashlardan qutulib, badiiy adabiyotga
muammo ko’tarish, masala qo‘yish vositasi deya yondashish odatlaridan forig‘
bo’lsagina san'at asarini tug‘ri tahlil qilish va uning jamiyat hayotidagi o‘rnini bexato
belgilay olish imkoniyatiga ega bo’ladi. San'at asarlariga estetik fenomen emas, balki
ijtimoiy hodisa tarzidagina yondashish uning haqiqiy qiymatini ko’rmaslikka olib
keladi. Badiiy ijod mahsuliga sotsiologik qarashga odatlanib qolinganligi uchun ham
Abdulla Qodiriyining "O’tgan kunlar" romani hanuz haqiqiy badiiy talqinini topmay
kelayotir. Bir zamonlar shaxsga siginish avj olgan, qatag‘on oyboltasi qonsiragan
davrda bu asardan aksilrus munosabatlari, millatchilik ham, aksilruslik ham
yo‘qligini, yozuvchining bor-yo‘g‘i "aybi" jamiyatdagi chinakam ilg‘or kuchlarni
ko‘rolmaganligida ekani haqida "muruvvat" bilan fikr bildirdilar.Yurtimiz
mustaqillikka erishgach esa, "O’tgan kunlar", aynan, rus bosqinchiligiga qarshi
nafratni alangalatish va ularga qarshi kurashga da'vat etish uchun yozilgan degan
da'volar qilinmoqda va har bir qarash o’ziga xos dalillar bilan asoslab berilmoqda.
Holbuki, "O’tgan kunlar"day dohiyona asar biror gap aytish uchungina yozilmaydi.
Adib uchun bu asarni yozmaslikning imkoni bo‘lmay qolgan. U xayolida yurgan
g‘oyani singdirish uchun obrazlar yaratmagan va ularning og‘ziga o’z qarashlarini
chaynab solib qo‘ymagan. Romandagi har bir obraz tirik odam, o’zigagina xos
sajiyaga ega shaxslar, asar qahramonlari faqat o’z tabiatlari mantig‘iga muvofiq
harakat qilishadi va biror o’rinda ham adib ularni yetovda olib yurishga urinmaydi.
Gap aytish, fikr bildirish maqsad bo’lganda yozuvchi obrazlarning tabiati haqida
emas, balki ularning qarashlari haqida ko’proq qayg‘urgan va binobarin, qayerdadir
notabiiylikka yo’l qo‘ygan bo’lardi. Qodiriyni kecha millatchi edi deyish qanchalar
tuhmat bo’lsa, bugun, ha, u millatimiz mustaqilligini saqlab qolish kerakligini
bildirish uchungina "O’tgan kunlar"ni yozgan deyish ham o’shanchalik tuhmatdir.
Chinakam san'atkor asarini ijtimoiylashtirish adibning qadrini oshirmaydi, balki
uning dahosini nursizlantiradi. Adabiyotni yuksak arshidan, kushkidan zaminga
tushirib qo’yadi. Turkiston birligi uchun bevosita kurashgan, bu haqda o’nlab ilmiy-
tarixiy asarlar yozgan Zaki Validi Tug‘on yoxud Boymirza Hayit ijodi bilan Abdulla
Qodiriy romannavisligi o‘rtasida juda katta farq borligi ko‘rinib turgan haqiqat. Gap
badiiy tahlil vositasida ana shu farq nimadiligini-yu Qodiriy dahosining siri
qayerdaligini ko’rsatib berishda. "Shum bola", "O’gri", "Ruhlar isyoni", "Jannatga
yo’l", "O’ylarim", "Yuzma-yuz", "Adashgan ruh" singari yuksak san'at namunalarini
ijtimoiy pozitsiyalardan turib baholash bu asarlarning chin tarovatlarini yo‘qqa
chiqarishga olib keladi.
Mavzuni mustahkamlash uchun nazorat savollar:
1. Badiiy tahlil, falsafa, etika, estetika fanlari aloqasi haqida gapiring?
2. Olamni falsafiy va badiiy idroki deganda nimani tushunasiz?
3. Badiiy ijodda falsafiiy mushohadaning o’rni qanday?
4. Badiiy asarda milliy, umuminsoniy va zamonaviy ruh nima?
5. Kalom falsafasi, diniy-tasavvufiy tafakkur va adabiyot.
6. Adabiyotning davriy o’ziga xosligi va badiiy tahlil.