Badiiy tahlilni turlarga ajratishning ilmiy asoslari va xususiyatlari

Yuklangan vaqt

2024-12-11

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

21,6 KB


 
 
 
 
 
 
BADIIY TAHLIL TURLARI 
 
 
REJA: 
1. Badiiy tahlil tushunchasining mohiyati, mazmun-mundarijasi. 
2. Badiiy tahlilni turlarga ajratishning ilmiy asoslari va xususiyatlari. 
3. Badiiy tahlilning shakliga ko‘ra turlari va xillari. 
4. Badiiy tahlilning maqsadiga ko’ra turlari. 
5. Tahlil turlarining o’zaro mutanosibligi va aloqadorligi. 
 
Tayanch tushunchalar: 
Badiiy tahlil , Tahlil turlari , Tahlilni turlarga ajratish sabablari , Tahlilning yetakchi 
belgilari , Ilmiy tahlil , O’quv tahlili , Talqin va tahlil. 
 
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati 
1. Adabiy tur va janrlar.Uch jildlik. – Toshkent: Fan, 1991- 1992 yil 
2. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. 
Kamalak. 2016. 
3. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent:”Yangi asr avlodi”, 2006 yil 
4.N. Ivanov. Osobennosti analiza xudajestvennogo proizvedenie.-M., 2001g. 
5. U.Jo’raqulov.Hududsiz jilva. – Toshkend: Fan, 2006 yil. 
 
Badiiy tahlil tushunchasi ko’p asrlar mobaynida o’z ta'rifiga ega bo’lmay 
keldi. Tahlilga dastlabki ta'rif Ovrupo adabiyotshunosligida XIX asr ikkinchi 
yarmidan berila boshlandi. Lekin Botishda badiiy tahlilni interpretatsiya (talqin) 
tarzida tushunishga moyillik kuchli edi. Bunday yondashuv badiiy asarlardan 
ko’proq ijtimoiy ma'no qidirishga olib kelardi. Adabiyotshunoslik ilmida hozirga 
qadar badiiy tahlil nima, u qanday maqsadlarni ko’zda tutgan holda amalga 
BADIIY TAHLIL TURLARI REJA: 1. Badiiy tahlil tushunchasining mohiyati, mazmun-mundarijasi. 2. Badiiy tahlilni turlarga ajratishning ilmiy asoslari va xususiyatlari. 3. Badiiy tahlilning shakliga ko‘ra turlari va xillari. 4. Badiiy tahlilning maqsadiga ko’ra turlari. 5. Tahlil turlarining o’zaro mutanosibligi va aloqadorligi. Tayanch tushunchalar: Badiiy tahlil , Tahlil turlari , Tahlilni turlarga ajratish sabablari , Tahlilning yetakchi belgilari , Ilmiy tahlil , O’quv tahlili , Talqin va tahlil. Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati 1. Adabiy tur va janrlar.Uch jildlik. – Toshkent: Fan, 1991- 1992 yil 2. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. Kamalak. 2016. 3. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent:”Yangi asr avlodi”, 2006 yil 4.N. Ivanov. Osobennosti analiza xudajestvennogo proizvedenie.-M., 2001g. 5. U.Jo’raqulov.Hududsiz jilva. – Toshkend: Fan, 2006 yil. Badiiy tahlil tushunchasi ko’p asrlar mobaynida o’z ta'rifiga ega bo’lmay keldi. Tahlilga dastlabki ta'rif Ovrupo adabiyotshunosligida XIX asr ikkinchi yarmidan berila boshlandi. Lekin Botishda badiiy tahlilni interpretatsiya (talqin) tarzida tushunishga moyillik kuchli edi. Bunday yondashuv badiiy asarlardan ko’proq ijtimoiy ma'no qidirishga olib kelardi. Adabiyotshunoslik ilmida hozirga qadar badiiy tahlil nima, u qanday maqsadlarni ko’zda tutgan holda amalga  
 
oshirilishi kerak degan savolga qat'iy javob berilgani yuq. Garchi, Botish filologlari 
tomonidan "Hermenevtika", "Interpretatsiya" nomlari bilan katta-katta bir qator 
kitoblar chop etilgan bo’lsa-da, tushunchaga aniq ta'rif berilgan emas. Har bir olim 
badiiy asar tahlilini o‘zicha izohlaydi. Metodist olim B. Bobilev "Milliy oliy o’quv 
yurtlarida badiiy matnni filologik tahlillashning nazariy asoslari" mavzuidagi 
doktorlik dissertatsiyasida badiiy tahlilning maqsadini shunday tushuntiradi: "Badiiy 
matnning filologik tahlilidan asosiy maqsad muallif obrazini idrok etishdir, unga 
yetishishdir. Ayni shu holat badiiy matnni filologik tahlil qilishning asosiga 
qo‘yilishi lozim". Mazkur qarash ko’p jihatdan, tahlilga oid xususiyatlarni qamrab 
olgan. Darhaqiqat, kitobxon yoki tadqiqotchining muallifga yetishishi, uning 
tajallisiga aylanishi adabiy asarni butun serqirraligi bilan anglab yetganligini 
bildiradi. Badiiy asarni muallif darajasida idrok etish san'at namunasiga xos deyarli 
barcha jihatlarni his etish, asar zamiridagi mantiqiy va badiiy ma'noni to’liq anglash 
imkonini beradi. Adabiyotshunoslik uchun muallif darajasiga yetib, uning holatiga 
tushib tahlil qilish badiiy asarni tushunishning oliy bosqichidir. Ayni vaqtda, badiiy 
adabiyot namunalari orasida muallif istagidan tashqari ma'nolarni tashiydigan, uning 
muljalidan ko’ra og‘irroq ijtimoiy-estetik "yuk"ni zimmasiga olgan, muallifning o’zi 
kutmagan yoki bilmagan holda badiiy kashfiyotlarga aylangan ko’plab asarlar 
borligiga adabiyot tarixi guvoh. Chunki muallif tasvirlagan badiiy manzara bilan 
o’quvchi tomonidan idrok etilgan badiiy manzara hamisha ham bir xil 
bo’lavermaydi. Ba'zan o’quvchi adib mutlaqo ko’zda tutmagan, xayoliga 
keltirmagan, hatto muallifning qarashlariga zid, ammo o’quvchi tug‘ri deb 
hisoblaydigan badiiy xulosaga kelinishi ham mumkin. Chunki hayotiy vaziyatning 
o’zgarishi, ijtimoiy voqelikdagi yangicha holat ba'zan ijodkorning oddiy izhori 
dilidan chuqur sotsial ma'no keltirib chiqaradi. Haqiqiy badiiy asarning umri uzun 
va u faqat yaratilgan dam uchungina mansub bo’la olmaydi. Taniqli rus psixologi 
L.S.Vigotskiyning: "San'atni ko’proq darajada kechikkan munosobat deyish 
mumkin, negaki, uning dunyoga kelishi bilan ta'sir ko’rsata boshlashi o’rtasida 
hamisha ozdir ko’pdir zamoniy oraliq bo’ladi",- degan fikri bunga dalil bo’la oladi. 
Zamoniy oraliq o’quvchiga adabiy asardan o’zi yashayotgan zamonga muvofiq 
xulosa chiqarish, asarning badiiy tizimidan ham davriga mos zavq ola bilish 
imkonini beradi. Usmon Nosirning faxriya xarakteridagi iqrori shoir shaxsga 
oshirilishi kerak degan savolga qat'iy javob berilgani yuq. Garchi, Botish filologlari tomonidan "Hermenevtika", "Interpretatsiya" nomlari bilan katta-katta bir qator kitoblar chop etilgan bo’lsa-da, tushunchaga aniq ta'rif berilgan emas. Har bir olim badiiy asar tahlilini o‘zicha izohlaydi. Metodist olim B. Bobilev "Milliy oliy o’quv yurtlarida badiiy matnni filologik tahlillashning nazariy asoslari" mavzuidagi doktorlik dissertatsiyasida badiiy tahlilning maqsadini shunday tushuntiradi: "Badiiy matnning filologik tahlilidan asosiy maqsad muallif obrazini idrok etishdir, unga yetishishdir. Ayni shu holat badiiy matnni filologik tahlil qilishning asosiga qo‘yilishi lozim". Mazkur qarash ko’p jihatdan, tahlilga oid xususiyatlarni qamrab olgan. Darhaqiqat, kitobxon yoki tadqiqotchining muallifga yetishishi, uning tajallisiga aylanishi adabiy asarni butun serqirraligi bilan anglab yetganligini bildiradi. Badiiy asarni muallif darajasida idrok etish san'at namunasiga xos deyarli barcha jihatlarni his etish, asar zamiridagi mantiqiy va badiiy ma'noni to’liq anglash imkonini beradi. Adabiyotshunoslik uchun muallif darajasiga yetib, uning holatiga tushib tahlil qilish badiiy asarni tushunishning oliy bosqichidir. Ayni vaqtda, badiiy adabiyot namunalari orasida muallif istagidan tashqari ma'nolarni tashiydigan, uning muljalidan ko’ra og‘irroq ijtimoiy-estetik "yuk"ni zimmasiga olgan, muallifning o’zi kutmagan yoki bilmagan holda badiiy kashfiyotlarga aylangan ko’plab asarlar borligiga adabiyot tarixi guvoh. Chunki muallif tasvirlagan badiiy manzara bilan o’quvchi tomonidan idrok etilgan badiiy manzara hamisha ham bir xil bo’lavermaydi. Ba'zan o’quvchi adib mutlaqo ko’zda tutmagan, xayoliga keltirmagan, hatto muallifning qarashlariga zid, ammo o’quvchi tug‘ri deb hisoblaydigan badiiy xulosaga kelinishi ham mumkin. Chunki hayotiy vaziyatning o’zgarishi, ijtimoiy voqelikdagi yangicha holat ba'zan ijodkorning oddiy izhori dilidan chuqur sotsial ma'no keltirib chiqaradi. Haqiqiy badiiy asarning umri uzun va u faqat yaratilgan dam uchungina mansub bo’la olmaydi. Taniqli rus psixologi L.S.Vigotskiyning: "San'atni ko’proq darajada kechikkan munosobat deyish mumkin, negaki, uning dunyoga kelishi bilan ta'sir ko’rsata boshlashi o’rtasida hamisha ozdir ko’pdir zamoniy oraliq bo’ladi",- degan fikri bunga dalil bo’la oladi. Zamoniy oraliq o’quvchiga adabiy asardan o’zi yashayotgan zamonga muvofiq xulosa chiqarish, asarning badiiy tizimidan ham davriga mos zavq ola bilish imkonini beradi. Usmon Nosirning faxriya xarakteridagi iqrori shoir shaxsga  
 
sig‘inish qurboni bo’lib ketganidan s‘ng mutlaqo o’zgacha ma'no kasb etdi, 
san'atkorni bashoratchi maqomiga ko’tardi: 
Ilhomimning vaqti yo‘q, selday keladi, 
Jalloddek rahm etmay, dilni tiladi. 
Ayondir bir kuni aylaydi xarob... 
satrlari bitilgan fursatda shoir o’zining qatag‘on qurboni bo’lishini xayoliga ham 
keltirmaganligi ayon. Shuning uchun ham bu satrlar Usmon Nosir uchun o’zgacha 
ma'noga ega bo’lgan, ammo bugungi o’quvchi uchun tamomila bo’lakcha mazmun 
tashiyajagi tushunarli. Shoir Mirtemirning"Betobligimda" she'ridagi: 
Majnuntol tagiga o‘tqazing meni, 
Men uchun yig‘lasin, men yig‘lab bo’ldim. 
misralari, aslida, bemor san'atkorning tushkun ruhiy holati ifodasi bo’lgan. Bugungi 
o’quvchilarning 
tushunchalari 
tufayli, 
mustamlaka 
zanjirlaridan 
qutulgan 
zamondoshlarimizning dunyoqarashlari, didlari sababli esa adolatsiz zamondan 
norozi isyonkorning nolasi darajasiga ko’tarilgan. Badiiy ijod tarixida 
yuqoridagilardan ham ta'sirliroq misollarni juda ko’p keltirish mumkin. Bu holat 
ko’rsatadiki, adabiy asarning badiiy tahlili uchun ijodkor obrazini idrok etish, 
muallifning jilvasiga aylanish yagona asos sifatida qaralishi haqiqiy holatga unchalik 
ham mos kelmas, badiiy asar tahlili mohiyatini tuligicha idrok qilish imkonini 
bermas ekan. Tanishgan badiiy asardan xulosa chiqarish, uni tadqiq qilish tahlil 
etuvchining saviyasi, didi, dunyoqarashi, hayotiy tajribasi va boshqa bir qator 
omillarga bog‘liq ekanligi ma'lum haqiqatdir. Rauf Parfi va unga izdosh bo’lgan 
ijodkorlarning asarlari aksariyat o’zbek tanqidchilari tomonidan mutlaqo bir-biriga 
zid tarzda tahlil etib kelinganligi, ularning har biri shoirlarning badiiy niyati, 
san'atkorlik mahoratini o’zicha anglaganligi ham shuni ko’rsatadi. Badiiy tahlilni 
asarning estetik unsurlarini qidiradigan faoliyat deb qaraydigan mutaxassislar ham 
bor. Chunonchi, G.N.Taranosova nazarida: "..tahlil adabiy asarni to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
va jun tushunish o‘rniga fikran ma'noli qism va unsurlarga bo’lib qabul etishni 
ko’zda tutadigan ilmiy faoliyatdir". Bu xilda fikrlaydigan mutaxassislarning 
qarashlarida asosli  o‘rinlar juda ko’p. 
Darhaqiqat, badiiy tahlilgina adabiy asarni jun, to’pori qabul etishdan, uni 
hayot hodisasi bilan aralashtirib yuborishdan, "qahramonlarning keyingi taqdiri 
sig‘inish qurboni bo’lib ketganidan s‘ng mutlaqo o’zgacha ma'no kasb etdi, san'atkorni bashoratchi maqomiga ko’tardi: Ilhomimning vaqti yo‘q, selday keladi, Jalloddek rahm etmay, dilni tiladi. Ayondir bir kuni aylaydi xarob... satrlari bitilgan fursatda shoir o’zining qatag‘on qurboni bo’lishini xayoliga ham keltirmaganligi ayon. Shuning uchun ham bu satrlar Usmon Nosir uchun o’zgacha ma'noga ega bo’lgan, ammo bugungi o’quvchi uchun tamomila bo’lakcha mazmun tashiyajagi tushunarli. Shoir Mirtemirning"Betobligimda" she'ridagi: Majnuntol tagiga o‘tqazing meni, Men uchun yig‘lasin, men yig‘lab bo’ldim. misralari, aslida, bemor san'atkorning tushkun ruhiy holati ifodasi bo’lgan. Bugungi o’quvchilarning tushunchalari tufayli, mustamlaka zanjirlaridan qutulgan zamondoshlarimizning dunyoqarashlari, didlari sababli esa adolatsiz zamondan norozi isyonkorning nolasi darajasiga ko’tarilgan. Badiiy ijod tarixida yuqoridagilardan ham ta'sirliroq misollarni juda ko’p keltirish mumkin. Bu holat ko’rsatadiki, adabiy asarning badiiy tahlili uchun ijodkor obrazini idrok etish, muallifning jilvasiga aylanish yagona asos sifatida qaralishi haqiqiy holatga unchalik ham mos kelmas, badiiy asar tahlili mohiyatini tuligicha idrok qilish imkonini bermas ekan. Tanishgan badiiy asardan xulosa chiqarish, uni tadqiq qilish tahlil etuvchining saviyasi, didi, dunyoqarashi, hayotiy tajribasi va boshqa bir qator omillarga bog‘liq ekanligi ma'lum haqiqatdir. Rauf Parfi va unga izdosh bo’lgan ijodkorlarning asarlari aksariyat o’zbek tanqidchilari tomonidan mutlaqo bir-biriga zid tarzda tahlil etib kelinganligi, ularning har biri shoirlarning badiiy niyati, san'atkorlik mahoratini o’zicha anglaganligi ham shuni ko’rsatadi. Badiiy tahlilni asarning estetik unsurlarini qidiradigan faoliyat deb qaraydigan mutaxassislar ham bor. Chunonchi, G.N.Taranosova nazarida: "..tahlil adabiy asarni to‘g‘ridan-to‘g‘ri va jun tushunish o‘rniga fikran ma'noli qism va unsurlarga bo’lib qabul etishni ko’zda tutadigan ilmiy faoliyatdir". Bu xilda fikrlaydigan mutaxassislarning qarashlarida asosli o‘rinlar juda ko’p. Darhaqiqat, badiiy tahlilgina adabiy asarni jun, to’pori qabul etishdan, uni hayot hodisasi bilan aralashtirib yuborishdan, "qahramonlarning keyingi taqdiri  
 
nima bo’ladi, falonchi pistonchiga uylandimi?", "Falon asarlarning qahramonlari 
hozir nima qilishmoqda?" singari asarning badiiy o’ziga xosligini, estetik hodisa 
ekanini yo’qqa chiqaruvchi qarashlardan qutqaradi. Lekin masalaning boshqa 
tomoni bor: Har qanday asl badiiy asar yaxlit poetik butunlik hisoblanadi va mazkur 
yaxlitlikka daxl qilish uning jozibasini, sehrini yo’qqa chiqarishi aniq. G.Taranosova 
ham asar tahlilining birinchi tamoyili unga yaxlit hodisa sifatida yondashish 
ekanligini ta'kidlaydi. Lekin olimaning adabiy tahlil mohiyatini tushuntiruvchi 
fikrida badiiy asarni "qismlar" va "unsurlar"ga ajratib o‘rganish asosiy tadbir 
hisoblanadiki, bu hol amaliyotda uning qarashlariga zid keladi. Adabiyotshunoslar 
J.Azizov va G. Usovalarining qalamiga mansub "Adabiy tahlil nazariyasi va 
amaliyoti" risolasida " ..tahlil adabiy asarning badiiy mantig‘iga singishish maqsad 
qilib qo’yilgan ilmiy izohdir" tarzida ta'rif beriladi. Badiiy tahlilning asl mantig‘ini 
aks ettirish jihatidan J.Azizov hamda G.Usovalarning qarashlari haqiqatga yaqinroq. 
Chindanda, "muallif obraziga yetishish" ham, "adabiy asarni fikran qism va 
unsurlarga ajratish" ham o’z holicha badiiy tahlil mohiyatini aks ettira olmaydi. 
Balki ular badiiy mantiqni kashf etish, unga yetishish yo’lidagi bosqichlardir. Biroq 
yurtdosh olimlar juftligiga mansub mazkur xulosada ham, bizning nazarimizda, 
kichik bir yoqlamalik borday. Chunonchi, unda hayotiy mantiqqa yetishish zarurligi 
ko’zda tutilmaydi. To’gri, badiiy adabiyot uchun estetik mantiq birlamchi ahamiyat 
kasb etadi, ammo bu holat asarlardan kelib chiqadigan hayotiy mantiqning 
muhimligini aslo inkor etmaydi. Shuning uchun ham badiiy tahlil tushunchasini 
xarakterlashda badiiy va hayotiy mantiq tushunchalari yonma yon qo’yilsa, 
maqsadga muvofiq bo’ladi. 
Yuqorida aytilganlardan kelib chiqib, badiiy asar tahlili tushunchasiga 
quyidagicha ta'rif berish mumkin: Badiiy tahlil adabiy asarning hayotiy va badiiy 
mantigi hamda estetik jozibasini anglashga yo‘naltirilgan ilmiy faoliyatdir. Adabiy 
tahlilga ana shu tariqa ta'rif berilganda, hodisaga xos deyarli barcha asosiy 
xususiyatlar qamrab olinadi deyish mumkin. Aslida "tahlil" atamasi arabcha bo’lib, 
"halollash", "eritib yuborish", "murakkab butunni qismlarga ajratish"ma'nolarini 
anglatadi. Ya'ni tahlil deyilganda, badiiy matnning ma'nosi va jozibasining halollab 
berilishi, o’quvchiga begona bo’lgan matnni eritib, uning shuuriga joylashga 
qaratilgan faoliyat ko’zda tutiladi. San'at asaridan kelib chiqadigan hayotiy ma'noni 
nima bo’ladi, falonchi pistonchiga uylandimi?", "Falon asarlarning qahramonlari hozir nima qilishmoqda?" singari asarning badiiy o’ziga xosligini, estetik hodisa ekanini yo’qqa chiqaruvchi qarashlardan qutqaradi. Lekin masalaning boshqa tomoni bor: Har qanday asl badiiy asar yaxlit poetik butunlik hisoblanadi va mazkur yaxlitlikka daxl qilish uning jozibasini, sehrini yo’qqa chiqarishi aniq. G.Taranosova ham asar tahlilining birinchi tamoyili unga yaxlit hodisa sifatida yondashish ekanligini ta'kidlaydi. Lekin olimaning adabiy tahlil mohiyatini tushuntiruvchi fikrida badiiy asarni "qismlar" va "unsurlar"ga ajratib o‘rganish asosiy tadbir hisoblanadiki, bu hol amaliyotda uning qarashlariga zid keladi. Adabiyotshunoslar J.Azizov va G. Usovalarining qalamiga mansub "Adabiy tahlil nazariyasi va amaliyoti" risolasida " ..tahlil adabiy asarning badiiy mantig‘iga singishish maqsad qilib qo’yilgan ilmiy izohdir" tarzida ta'rif beriladi. Badiiy tahlilning asl mantig‘ini aks ettirish jihatidan J.Azizov hamda G.Usovalarning qarashlari haqiqatga yaqinroq. Chindanda, "muallif obraziga yetishish" ham, "adabiy asarni fikran qism va unsurlarga ajratish" ham o’z holicha badiiy tahlil mohiyatini aks ettira olmaydi. Balki ular badiiy mantiqni kashf etish, unga yetishish yo’lidagi bosqichlardir. Biroq yurtdosh olimlar juftligiga mansub mazkur xulosada ham, bizning nazarimizda, kichik bir yoqlamalik borday. Chunonchi, unda hayotiy mantiqqa yetishish zarurligi ko’zda tutilmaydi. To’gri, badiiy adabiyot uchun estetik mantiq birlamchi ahamiyat kasb etadi, ammo bu holat asarlardan kelib chiqadigan hayotiy mantiqning muhimligini aslo inkor etmaydi. Shuning uchun ham badiiy tahlil tushunchasini xarakterlashda badiiy va hayotiy mantiq tushunchalari yonma yon qo’yilsa, maqsadga muvofiq bo’ladi. Yuqorida aytilganlardan kelib chiqib, badiiy asar tahlili tushunchasiga quyidagicha ta'rif berish mumkin: Badiiy tahlil adabiy asarning hayotiy va badiiy mantigi hamda estetik jozibasini anglashga yo‘naltirilgan ilmiy faoliyatdir. Adabiy tahlilga ana shu tariqa ta'rif berilganda, hodisaga xos deyarli barcha asosiy xususiyatlar qamrab olinadi deyish mumkin. Aslida "tahlil" atamasi arabcha bo’lib, "halollash", "eritib yuborish", "murakkab butunni qismlarga ajratish"ma'nolarini anglatadi. Ya'ni tahlil deyilganda, badiiy matnning ma'nosi va jozibasining halollab berilishi, o’quvchiga begona bo’lgan matnni eritib, uning shuuriga joylashga qaratilgan faoliyat ko’zda tutiladi. San'at asaridan kelib chiqadigan hayotiy ma'noni  
 
topish, estetik unsurlarni kashf etish, o‘rganilayotgan asarning boshqa asarlardan 
farqini aniqlash, muayyan millat yoki insoniyat estetik tafakkurini rivojlantirishga 
qo’shgan hissasini ko‘rsatish g‘oyat muhim. Ayni vaqtda, badiiy zavq manbai 
nimada ekanini, kitobxonni muayyan asardan ta'sirlanishga olib kelgan badiiy 
omillar, ko’rkam so’zning mantiqiy tushunchalar doirasiga sig‘maydigan jozibasi 
qayerdan kelib chiqayotganini aniqlash ham o’ta ahamiyatlidir. 
Badiiy tahlil shakliga ko’ra ikki turga bo’linadi:1) og‘zaki;2) yozma. 
Badiiy asar og‘zaki shaklda ham tahlil qilinadi. Lekin bunday tahlilga yozma 
ravishda tayyorgarlik ko’rilsa, samaraliroq bo’ladi. Badiiy tahlil orasida yozma shakl 
keng yoyilgan. Bu tahlil turi faqat aytilgan vaqt uchungina daxldor bo’lmay, 
keyinchalik, katta zamonaviy oraliqlardan so’ng ham odamlarga ta'sir ko’rsatishi, 
millat badiiy tafakkurini shakllantira olishi, ajdodlardan avlodlarga meros bo’lib 
o‘tishi bilan xarakterlanadi. 
Badiiy asar tahlilini undan kuzatilgan maqsadga ko‘ra: 
1) ilmiy (filologik); 
2) o’quv (didaktik) singari ikki turga bo’lish mumkin. 
Filologik (ilmiy) tahlil adabiy asarning mantig‘i va estetik xosligini anglashga 
yo‘naltirilgan kuchli hissiy-intellektual faoliyatdir. Ilmiy tahlilda badiiy asardan 
chiqarilgan xulosalarning adabiyotshunoslik ilmi erishgan darajalarga muvofiq 
kelishi talab etiladi. Tahlil jarayonida bildirilayotgan har bir fikr ham mantiqiy 
tushunchalar, ham estetik qonuniyatlar bilan asoslangan bo’lishi lozimdir. 
Shuningdek, ilmiy tahlilda o‘rganilayotgan asarning umummilliy adabiyotdagi o‘rni 
va milliy tafakkur taraqqiyotiga ta'siri darajasi ko’rsatilishi ko’zda tutilishi kerak. 
Filologik tahlil ommaboplikdan yuqoriroq turishini va har qanday adabiy hodisaga 
mutaxassis nazari bilan qaralishini taqozo qiladi. Ilmiy tahlildagi asosiy narsa badiiy 
asarning badiiyligini, ta'sirchanligini, jozibasini, sehrini ta'minlagan jihatlarni 
ko’rsata bilishdir. Filologik tahlil ilmiy, estetik faoliyat natijasidir. U, asosan, bir 
kishi tomonidan amalga oshiriladi. Ilmiy tahlil bilan shug‘ullanayotgan mutaxasis 
vaqt jihatidan ham, imkoniyat jihatidan ham cheklanmagan bo’ladi. Ilmiy tahlilni 
amalga oshirayotgan kishi faqat o’zi belgilab olgan bosh maqsadga qarab intiladi. 
O’quv tahlili estetik-pedagogik faoliyat bo’lib, o’quvchilarni barkamol shaxs sifatida 
shakllantirish kabi pedagogik maqsadga erishish uchun amalga oshiriladi. O‘quv 
topish, estetik unsurlarni kashf etish, o‘rganilayotgan asarning boshqa asarlardan farqini aniqlash, muayyan millat yoki insoniyat estetik tafakkurini rivojlantirishga qo’shgan hissasini ko‘rsatish g‘oyat muhim. Ayni vaqtda, badiiy zavq manbai nimada ekanini, kitobxonni muayyan asardan ta'sirlanishga olib kelgan badiiy omillar, ko’rkam so’zning mantiqiy tushunchalar doirasiga sig‘maydigan jozibasi qayerdan kelib chiqayotganini aniqlash ham o’ta ahamiyatlidir. Badiiy tahlil shakliga ko’ra ikki turga bo’linadi:1) og‘zaki;2) yozma. Badiiy asar og‘zaki shaklda ham tahlil qilinadi. Lekin bunday tahlilga yozma ravishda tayyorgarlik ko’rilsa, samaraliroq bo’ladi. Badiiy tahlil orasida yozma shakl keng yoyilgan. Bu tahlil turi faqat aytilgan vaqt uchungina daxldor bo’lmay, keyinchalik, katta zamonaviy oraliqlardan so’ng ham odamlarga ta'sir ko’rsatishi, millat badiiy tafakkurini shakllantira olishi, ajdodlardan avlodlarga meros bo’lib o‘tishi bilan xarakterlanadi. Badiiy asar tahlilini undan kuzatilgan maqsadga ko‘ra: 1) ilmiy (filologik); 2) o’quv (didaktik) singari ikki turga bo’lish mumkin. Filologik (ilmiy) tahlil adabiy asarning mantig‘i va estetik xosligini anglashga yo‘naltirilgan kuchli hissiy-intellektual faoliyatdir. Ilmiy tahlilda badiiy asardan chiqarilgan xulosalarning adabiyotshunoslik ilmi erishgan darajalarga muvofiq kelishi talab etiladi. Tahlil jarayonida bildirilayotgan har bir fikr ham mantiqiy tushunchalar, ham estetik qonuniyatlar bilan asoslangan bo’lishi lozimdir. Shuningdek, ilmiy tahlilda o‘rganilayotgan asarning umummilliy adabiyotdagi o‘rni va milliy tafakkur taraqqiyotiga ta'siri darajasi ko’rsatilishi ko’zda tutilishi kerak. Filologik tahlil ommaboplikdan yuqoriroq turishini va har qanday adabiy hodisaga mutaxassis nazari bilan qaralishini taqozo qiladi. Ilmiy tahlildagi asosiy narsa badiiy asarning badiiyligini, ta'sirchanligini, jozibasini, sehrini ta'minlagan jihatlarni ko’rsata bilishdir. Filologik tahlil ilmiy, estetik faoliyat natijasidir. U, asosan, bir kishi tomonidan amalga oshiriladi. Ilmiy tahlil bilan shug‘ullanayotgan mutaxasis vaqt jihatidan ham, imkoniyat jihatidan ham cheklanmagan bo’ladi. Ilmiy tahlilni amalga oshirayotgan kishi faqat o’zi belgilab olgan bosh maqsadga qarab intiladi. O’quv tahlili estetik-pedagogik faoliyat bo’lib, o’quvchilarni barkamol shaxs sifatida shakllantirish kabi pedagogik maqsadga erishish uchun amalga oshiriladi. O‘quv  
 
tahlili mobaynida o’qituvchi asarni tanlash imkoniga ega emas. Tahlil etiladigan asar 
muayyan vaqt davomidagina tekshirilishi, bu jarayonda o’quvchilarning yosh va 
intellektual darajasiga muvofiqlashtirilishi lozim bo’ladi. Shu jihatdan didaktik tahlil 
filologik tahlilga nisbatan murakkabroqdir. Adabiy asarni didaktik tahlil etish 
jarayonida o’qituvchi va o’quvchi faoliyati quyidagi uch yunalishda uyushtirilishi 
mumkin: 
A) muallifga yoki matnga ergashib yoxud yalpi tahlil; 
B) asardagi obrazlarga tayanib tahlil qilish; 
V) o’quv tahlilini muammoli tarzda amalga oshirish. 
Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy matnga suyanadi va matn 
matnigini, uning tartibini aslo o’zgartirmagan holda asar zamiridagi ma'noning 
jozibani u o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu usulni tekstual tahlil usuli deyish 
mumkin va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. 
Ikkinchi yo‘nalishda o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi 
va obrazlar ruhiyatini anglab borish jarayonida asarning badiiy ma'nosi 
o’zlashtiriladi. Adibning san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik 
jonli va ta'sirchan ishlanganligini tahlillash asnosida ochib boriladi. Bu yunalishni 
timsoli tahlil yo‘li deyish mumkin va bu yo‘nalishda o’quvchilarning ham anchagina 
faol ishtirok etishlariga imkoniyat bo’ladi. 
Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi 
ko’zda tutiladi. O’qituvchi talabalar oldiga muammo qo’yadi va ularga bu 
muammoni yechish yo‘llarini ko’rsatadi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat 
bilgan tushunchalaridangina foydalanib qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy 
tushunchalarni o’zlashtirib ham olishadi. Negaki, ular jamoa bo’lib ishlaydilar. 
O‘zaro fikr almashadilar, bahslashadilar. Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning 
ma'naviy olamida ham, aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. 
O’quv tahlilning bu usuli muammoli tahlil deyiladi. Alohida ta'kidlash kerakki, 
tahlilning aytilgan usullari bir-birini inkor qiluvchi alohida yo‘nalishlar emas. 
Adabiy ta'lim amaliyotida tahlilning har uch usuli deyarli hamisha aralash, qorishiq 
holda keladi. Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga oshirib bo’lmaydi. 
Muammoli tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish mumkin emas. Har 
qanday muammo matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil fikr ham matnning 
tahlili mobaynida o’qituvchi asarni tanlash imkoniga ega emas. Tahlil etiladigan asar muayyan vaqt davomidagina tekshirilishi, bu jarayonda o’quvchilarning yosh va intellektual darajasiga muvofiqlashtirilishi lozim bo’ladi. Shu jihatdan didaktik tahlil filologik tahlilga nisbatan murakkabroqdir. Adabiy asarni didaktik tahlil etish jarayonida o’qituvchi va o’quvchi faoliyati quyidagi uch yunalishda uyushtirilishi mumkin: A) muallifga yoki matnga ergashib yoxud yalpi tahlil; B) asardagi obrazlarga tayanib tahlil qilish; V) o’quv tahlilini muammoli tarzda amalga oshirish. Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy matnga suyanadi va matn matnigini, uning tartibini aslo o’zgartirmagan holda asar zamiridagi ma'noning jozibani u o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu usulni tekstual tahlil usuli deyish mumkin va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. Ikkinchi yo‘nalishda o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi va obrazlar ruhiyatini anglab borish jarayonida asarning badiiy ma'nosi o’zlashtiriladi. Adibning san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik jonli va ta'sirchan ishlanganligini tahlillash asnosida ochib boriladi. Bu yunalishni timsoli tahlil yo‘li deyish mumkin va bu yo‘nalishda o’quvchilarning ham anchagina faol ishtirok etishlariga imkoniyat bo’ladi. Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi ko’zda tutiladi. O’qituvchi talabalar oldiga muammo qo’yadi va ularga bu muammoni yechish yo‘llarini ko’rsatadi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat bilgan tushunchalaridangina foydalanib qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy tushunchalarni o’zlashtirib ham olishadi. Negaki, ular jamoa bo’lib ishlaydilar. O‘zaro fikr almashadilar, bahslashadilar. Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning ma'naviy olamida ham, aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. O’quv tahlilning bu usuli muammoli tahlil deyiladi. Alohida ta'kidlash kerakki, tahlilning aytilgan usullari bir-birini inkor qiluvchi alohida yo‘nalishlar emas. Adabiy ta'lim amaliyotida tahlilning har uch usuli deyarli hamisha aralash, qorishiq holda keladi. Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga oshirib bo’lmaydi. Muammoli tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish mumkin emas. Har qanday muammo matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil fikr ham matnning  
 
sehru jozibasini ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda matnning maromini 
buzmaslik, muallif yurgan yo‘lga, u o‘rnatgan badiiy tartibga rioya qilish ustovor 
bo’ladi, lekin tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn asosiy o’rin tutadi. Shu 
ma'noda, har qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual tahlildir. Tekstual tahlil 
ko’proq 6-7-sinf o’quvchilari bilan olib boriladigan mashg‘ulotlarda qo’llaniladi. 
Ayniqsa, kichikroq hajmli nasriy asarlarni didaktik tahlil etishda bu usul juda qo’l 
keladi. Ta'kidlash joizki, asar yuzasidan amalga oshiriladigan har qanday faoliyat 
faqat matnga tayanishi, matndan kelib chiqishi, matnning jozibasini ochishga xizmat 
qilishi lozim. Shuning uchun ham har qanday usulda o’quv tahlilini amalga 
oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanish bo’lishlari 
shart. Aks holda tahlildan kuzatilgan maqsadga erishib bo’lmaydi. Katta hajmli epik 
asarlar ko’proq yo‘qori sinflarda o’rganiladi. Ularni o’rgatishda timsolli tahlil 
usulidan foydalanish yaxshi samara beradi. Chunki o’rganiladigan asar hajman katta, 
ajratilgan vaqt esa qisqa bo’lgani uchun ularni tekstual tahlil qilishning imkoni yo’q. 
Bunday vaqtlarda asosiy e’tibor o’rganilayotgan asardagi obrazlarga qaratiladi. 
Timsollarning ruhiyati, o’ylari, kechinmalari, xatti- harakatlari, sa'jiyalari ham 
hayotiylik, ham badiiylik nuqtai nazaridan tahlil qilinadi va shu yo’sinda muallifning 
badiiy mahorati namoyon etiladi. O’quvchilar timsollarni jonli odamlar, o’z 
taqdiriga, o’ziga xos insoniy tabiatga ega tirik kishilar tarzida qabul qilishlariga 
erishish kerak. Shundagina, bu timsollar tuygan tuyg‘ular o’quvchilarga ham yuqadi, 
ta'sirlantiradi, binobarin, tarbiyalaydi. Shuningdek, badiiy timsollarning ijobiy va 
salbiy guruhlarga ajratilishiga yo’l qo’ymaslik, har bir badiiy timsolning qarama-
qarshi tabiatli kishi nuqtai nazaridan qanday baholanishi mumkinligiga e'tibor 
qaratilishi lozim. Atrofimizdagi odamlarni jo’ngina yaxshi va yomonga ajratish 
noto’gri bo’lganidek, badiiy timsollarni ham ijobiy va salbiyga ajratib tashlash to’gri 
emasligini o’quvchilar ongiga quyi sinflardanoq singdirib borish zarur. Olam 
cheksiz va o’ta murakkab bo’lgani kabi, odam ham g‘oyat murakkab va tabiatning 
qirralari adadsiz tovlanishlarga ega bo’lgan mavjudotdir. Shuning uchun ham 
murakkab insonning timsolini qandaydir tavsifiy qolipga tushirib qo‘yish uning 
qiyofasini nursizlantiradi. Hayotdagi har bir alohida odam to‘liq yechimi hech 
qachon topilmaydigan muammodir. Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning 
qirralarini butun murakkabligi, jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish 
sehru jozibasini ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda matnning maromini buzmaslik, muallif yurgan yo‘lga, u o‘rnatgan badiiy tartibga rioya qilish ustovor bo’ladi, lekin tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn asosiy o’rin tutadi. Shu ma'noda, har qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual tahlildir. Tekstual tahlil ko’proq 6-7-sinf o’quvchilari bilan olib boriladigan mashg‘ulotlarda qo’llaniladi. Ayniqsa, kichikroq hajmli nasriy asarlarni didaktik tahlil etishda bu usul juda qo’l keladi. Ta'kidlash joizki, asar yuzasidan amalga oshiriladigan har qanday faoliyat faqat matnga tayanishi, matndan kelib chiqishi, matnning jozibasini ochishga xizmat qilishi lozim. Shuning uchun ham har qanday usulda o’quv tahlilini amalga oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanish bo’lishlari shart. Aks holda tahlildan kuzatilgan maqsadga erishib bo’lmaydi. Katta hajmli epik asarlar ko’proq yo‘qori sinflarda o’rganiladi. Ularni o’rgatishda timsolli tahlil usulidan foydalanish yaxshi samara beradi. Chunki o’rganiladigan asar hajman katta, ajratilgan vaqt esa qisqa bo’lgani uchun ularni tekstual tahlil qilishning imkoni yo’q. Bunday vaqtlarda asosiy e’tibor o’rganilayotgan asardagi obrazlarga qaratiladi. Timsollarning ruhiyati, o’ylari, kechinmalari, xatti- harakatlari, sa'jiyalari ham hayotiylik, ham badiiylik nuqtai nazaridan tahlil qilinadi va shu yo’sinda muallifning badiiy mahorati namoyon etiladi. O’quvchilar timsollarni jonli odamlar, o’z taqdiriga, o’ziga xos insoniy tabiatga ega tirik kishilar tarzida qabul qilishlariga erishish kerak. Shundagina, bu timsollar tuygan tuyg‘ular o’quvchilarga ham yuqadi, ta'sirlantiradi, binobarin, tarbiyalaydi. Shuningdek, badiiy timsollarning ijobiy va salbiy guruhlarga ajratilishiga yo’l qo’ymaslik, har bir badiiy timsolning qarama- qarshi tabiatli kishi nuqtai nazaridan qanday baholanishi mumkinligiga e'tibor qaratilishi lozim. Atrofimizdagi odamlarni jo’ngina yaxshi va yomonga ajratish noto’gri bo’lganidek, badiiy timsollarni ham ijobiy va salbiyga ajratib tashlash to’gri emasligini o’quvchilar ongiga quyi sinflardanoq singdirib borish zarur. Olam cheksiz va o’ta murakkab bo’lgani kabi, odam ham g‘oyat murakkab va tabiatning qirralari adadsiz tovlanishlarga ega bo’lgan mavjudotdir. Shuning uchun ham murakkab insonning timsolini qandaydir tavsifiy qolipga tushirib qo‘yish uning qiyofasini nursizlantiradi. Hayotdagi har bir alohida odam to‘liq yechimi hech qachon topilmaydigan muammodir. Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning qirralarini butun murakkabligi, jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish  
 
orqali u o’quvchini o’zgani his etishga, begona kishining dardini anglashga 
odatlantiradi. Timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchida tabiati, yo‘nalishi va 
qiziqishlari xarakteriga qarab, bola ruhiyatida muayyan sifatlar hosil qilinadi. 
Qandaydir shaxslik fazilatlari shakllantiriladi. Adabiy asarni muammoli tahlil qilish 
yo‘li milliy metodika ilmida juda kam o’rganilgan bo‘lib, adabiy ta'lim amaliyotida 
ham uning qo’llanilish doirasi ancha tor. Bu usulning nazariy jihatlari ishlab 
chiqilmaganligi uchun ham adabiyot o’qituvchilarining ko’pchiligi uni qay yusinda 
tadbiq etishni bilishmaydi. Ayrim novator, o’z ustida ishlaydigan va izlanadigan 
o’qituvchilargina muammoli usul bilan badiiy tahlil qilishga qo’l uradilar. Badiiy 
asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilarning fikri chegara bilmaydi, xayoloti 
erkin parvoz qiladi, badiiy va hayotiy muammoni o’z tushunchasi hamda tajribasidan 
kelib chiqib hal etishga urinadi. O’quvchilar puxta muammoli tahlil qila olishlari 
uchun badiiy matn bilan yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan 
bo’lishlari ham kerak. Chunki o’zlashtirilgan fikr fikr uygotadi, singdirilgan hissiyot 
tuyg‘u qo’zgatadi. 
Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish 
kerak emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning mag‘zini ochishga 
yo‘naltirilgan bo’lishi lozim. Muammoli tahlil samara berishi uchun matnga 
o’quvchilar hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin 
yondasha olishlari zarur. Misol uchun, Sofoklning "Shoh Edip" asari o‘rganiladi. 
Agar mazkur asar muammoli yo’l bilan tahlil etiladigan bo’lsa, o’qituvchi bolalar 
oldiga: "Edip aybdormi yoki gunohkor?" tarzida savol qo’yish va o’quvchilardan o’z 
fikrlarini badiiy matnga tayangan holda asoslashlarini talab etishi mumkin. Gunoh, 
gunohkorlik, ayb, aybdorlik, qismat, unga ishonish, kibr, inson ma'naviyati singari 
tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar Edip shaxsining ulkan 
fojiasini yaqindan bevosita his etadilar. O’zlarining hayotiy va ma'naviy-axloqiy 
tajribalaridan kelib chiqib Edip va atrofidagilarning xatti harakatlariga baho 
beradilar. 
 
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 
1. Badiiy tahlilning shakl va mazmuniga ko’ra turlari haqida ma’lumot. 
2. Asarning ogzaki va yozma tahlili orasidagi tafovud qanday? 
orqali u o’quvchini o’zgani his etishga, begona kishining dardini anglashga odatlantiradi. Timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchida tabiati, yo‘nalishi va qiziqishlari xarakteriga qarab, bola ruhiyatida muayyan sifatlar hosil qilinadi. Qandaydir shaxslik fazilatlari shakllantiriladi. Adabiy asarni muammoli tahlil qilish yo‘li milliy metodika ilmida juda kam o’rganilgan bo‘lib, adabiy ta'lim amaliyotida ham uning qo’llanilish doirasi ancha tor. Bu usulning nazariy jihatlari ishlab chiqilmaganligi uchun ham adabiyot o’qituvchilarining ko’pchiligi uni qay yusinda tadbiq etishni bilishmaydi. Ayrim novator, o’z ustida ishlaydigan va izlanadigan o’qituvchilargina muammoli usul bilan badiiy tahlil qilishga qo’l uradilar. Badiiy asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilarning fikri chegara bilmaydi, xayoloti erkin parvoz qiladi, badiiy va hayotiy muammoni o’z tushunchasi hamda tajribasidan kelib chiqib hal etishga urinadi. O’quvchilar puxta muammoli tahlil qila olishlari uchun badiiy matn bilan yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan bo’lishlari ham kerak. Chunki o’zlashtirilgan fikr fikr uygotadi, singdirilgan hissiyot tuyg‘u qo’zgatadi. Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish kerak emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning mag‘zini ochishga yo‘naltirilgan bo’lishi lozim. Muammoli tahlil samara berishi uchun matnga o’quvchilar hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin yondasha olishlari zarur. Misol uchun, Sofoklning "Shoh Edip" asari o‘rganiladi. Agar mazkur asar muammoli yo’l bilan tahlil etiladigan bo’lsa, o’qituvchi bolalar oldiga: "Edip aybdormi yoki gunohkor?" tarzida savol qo’yish va o’quvchilardan o’z fikrlarini badiiy matnga tayangan holda asoslashlarini talab etishi mumkin. Gunoh, gunohkorlik, ayb, aybdorlik, qismat, unga ishonish, kibr, inson ma'naviyati singari tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar Edip shaxsining ulkan fojiasini yaqindan bevosita his etadilar. O’zlarining hayotiy va ma'naviy-axloqiy tajribalaridan kelib chiqib Edip va atrofidagilarning xatti harakatlariga baho beradilar. Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 1. Badiiy tahlilning shakl va mazmuniga ko’ra turlari haqida ma’lumot. 2. Asarning ogzaki va yozma tahlili orasidagi tafovud qanday?  
 
3. Muammoli tahlilning ahamyati to’grisida fikr yuriting? 
4. Sharq va Garb tahlil san’atlari aro farq hamda uyg‘unlik nimada? 
5. Filologik va didaktik tahlil mazmunini tushuntiring? 
 
3. Muammoli tahlilning ahamyati to’grisida fikr yuriting? 4. Sharq va Garb tahlil san’atlari aro farq hamda uyg‘unlik nimada? 5. Filologik va didaktik tahlil mazmunini tushuntiring?