Badiiy uslub. Uslubning umumiy va xususiy hollari
Reja
1. San’at va adabiyotda uslub masalasi.
2. Badiiy uslub xarakteri.
3. Uslubning umumiy va xususiy belgilari.
4. Ijodkor uslubi.
Uslub ijodkor xayolotining namoyon bo‘lish tarzi sanaladi. Ijodkor
qahramonlarni, ular yashaydigan manzillarni qanday tasavvur qilsa shunday
ifodalaydi. «San’atkor voqelikdan tanlab olgan unsurlarni badiiy til yordamida
xayoloti bilan uyg‘unlashtiruvchi va u yaratgan badiiy dunyoning tugal bo‘lishini
ta’minlovchi vosita uslub deb ataladi», - deydi fransuz adibi A.Kamyu. Adabiyot
va san’atning biror taraqqiyot bosqichida badiiy ijodga xos bir-biri bilan uzviy
bog‘liq bo‘lgan bir qancha barqaror xususiyatlarning asosiy vosita va prinsiplari
bo‘ladi. Chunonchi, biz bir yozuvchiga mansub bo‘lgan bir necha asarni o‘rganib,
ularni bir-biriga taqqoslab ko‘rsak, ilgari surilgan g‘oyalar va turmush voqealari
talqinida, xarakter va hodisalar tasvirida, yozuvchi nutqi va bayon etish
vositasida o‘xshashlik borligini ko‘ramiz. Bu o‘xshashlik yozuvchi uslubining,
ya’ni uning ijodiga xos g‘oyaviy -badiiy xususiyatlar (g‘oyaviy pozitsiya, xarakter
va syujetlar, o‘ziga xos til)ning asosini tashkil etadi. Yozuvchining uslubi esa uning
individualligi, iste’dodi, turmush tajribasi, dunyoqarashi, nutqining o‘ziga xosligi
bilan uzviy bog‘liq bo‘ladi. Ammo uslub tushunchasi asardagi takrorlanishning
barcha tomonlarini qamrab olmaydi. Chunki yozuvchilar ijodida umumiy
takrorlanish ham mavjuddir. Turli tarixiy davr va turli mamlakat YOzuvchilari
ijodini o‘zaro yaqinlashtiruvchi badiiy xususiyatning o‘xshashligi badiiy metod
yordamida aniqlanadi. Badiiy metod ijodkorning voqelikka munosabati, o‘zi
tanlagan hayotiy voqelikni aks ettiruvchi badiiy vositalarni qo‘llashdagi asosiy
ijodiy prinsiplari (masalan, romantizm, realizm kabi)dan iboratdir. Demak, badiiy
metod borliq hodisalarini tanlash, umumlashtirish va baholash prinsipidir.
Ma’lumki, hayot muntazam ravishda o‘zgarib, yangilanib turadi. Bu esa
san’atdan ham o‘z xarakterini o‘zgartirib borishni, ob’ektiv hayotni aniq
obrazlarda aks ettirishni talab etadi. Bu estetik talabdir, ya’ni mavjud tarixiy
sharoitda estitek normalar asosida turmushni aks ettirish demakdir. Hayotni
qayta tiklash turmushning eski shakllari o‘rniga Yuzaga kelgan yangiliklarni aks
ettirgandagina to‘g‘ri, haqqoniy bo‘ladi. Realizm va romantizm tushunchalarida
hayotni obrazli aks ettirishning ana shu xususiyati mujassamlashgan. Badiiy
metodda sub’ektivlik bilan birga, ob’ektivlik xususiyati ham bor. San’atkorni o‘rab
olgan kishilar tipi, ular o‘rtasidagi ijtimoiy konfliktlar, o‘zaro munosabat-laridagi
so‘zlashuv formalari-bularning hammasi yozuvchiga emas, balki davrga bog‘liq
bo‘lgan hodisalardir. Yozuvchi hayotiy faktlar, hodisalardan muhimlarini tanlab
oladi, ularni g‘oyaviy tomondan yoritadi. Lekin shunga qaramay, uning ijodi
asosan u yashayotgan davrdagi hayotiy jarayon bilan bog‘liq bo‘ladi («Jahon
adabiyoti» jurnali. 1997, №1, 192 b.).
Badiiy asarda turli elementlar va til ko‘rinishlari sistem butunlik sifatida
o‘zaro aloqada bo‘ladi. Misol uchun, biron bir tadbirda ishtirok etish uchun
yozilgan taklifnoma matni uning asl mohiyatini ochib bermaydi. Lekin badiiy
asarda bu o‘zgacha holat: kuchaytirish, kontrast yoki qarshilantirish – turli
darajalarda jaranglashi, ma’nosi, mavzu va grammatik jihatdan qanday tashkil
etilgani muhim. Masalan, “taxmin qilamiz – biladi”. Har bir kitobxon badiiy
asarni turlicha qabul qiladi. Buning sababi shundaki, biz “ijodiy niyat” deb
ataydigan tushunchamiz adabiyotning dunyoqarash bilan bog‘liqligini belgilaydi.
Badiiy asar til fenomeni sifatida yozuvchi yaratgan dunyoning in’ikosi
hisoblanadi. Bu o‘rinda ikki holatni kuzatishimiz mumkin: biri personaj va
hikoyachi bayonidan kelib chiqadigan haqiqat va ikkinchisi asar tubida yotgan
tagma’no. Ko‘pincha badiiy asarlarda tarixiy ma’lumotlar emas, ko‘proq uydirma
qahramonlar hayoti haqida ma’lumotlar bayon qilinadi (Misol uchun Emma
Bovari, Gekelberi Finn). SHu bilan birga matnda qo‘llanidigan olmoshlarning
ham (“men”, “sen”, “shu erda”, “hozir”, “kecha”, “bugun”) vazifasi, ularga
yuklatilgan mas’uliyat badiiy asar mukammalligini ta’minlaydi.
Fikrimizcha, bizning kitobxon adabiyotshunoslikka oid manbalarda
ko‘pincha uchramaydigan strukturalizm, dekonstruktivizm atamalari haqida
ma’lumotga ega bo‘lishga haqli. SHu munosabat bilan ushbu yo‘nalishlar haqida
qisqacha ma’lumot berib o‘tishni o‘rinli deb hisoblaymiz. Adabiyot nazariyasi
– bu tarqoq fikrlar yig‘indisi emas, balki yaxlit bir kuch. 1960 yillargacha bir
necha nazariy yo‘nalishlar mavjud bo‘lgan: formalizm, yangi tanqid,
fenomenologiya, strukturalizm, poststrukturalizm va h.k.
Adabiy metod san’atda bir guruh yozuvchilarning ijodiy prinsipi bilan
tarixiy asos birligida, davrdagi asosiy masalalarni talqin etishda, ya’ni ideal,
qahramon, hayotiy jarayon masalalarini hal etishda Yuzaga keladi. SHu ma’noda
metod tushunchasi adabiy yo‘nalish, adabiy maktab tushunchasi bilan birlashadi.
Chunki adabiy yo‘nalish ma’lum tarixiy davrda o‘z ideologiyasi va tajribasi
bilan bir-biriga yaqin turgan bir talay yozuvchilar ijodidagi g‘oyaviy-badiiy
xususiyatlar - mavzu, g‘oya, badiiy tasvir prinsiplari kabilar birligidan iboratdir.
Adabiy yo‘nalishning muhim belgilaridan biri har bir yo‘nalishning o‘ziga xos
g‘oyaviy-estetik prinsiplari programma tusiga kirganligidadir (J.Koller .Adabiyot
nazariyasi va qisqacha adabiyotshunoslikka kirish. – OUP: Buyuk Britaniya. 2011 –
84-bet.) Programma tusiga kirgan g‘oyaviy-estetik prnsip har bir adabiy yo‘nalish
vakili ijodida amalga oshirilishi shart. SHu ma’noda adabiy yo‘nalishda
YOzuvchilarning o‘zaro birligi o‘z ifodasini topadi. Busiz adabiy yo‘nalish
Yuzaga kelmaydi.Adabiy yo‘nalish u yoki bu milliy adabiyotda ma’lum bir
davrda Yuzaga kelib, ma’lum bir davrda yo‘qoluvchi tarixiy hodisa sanaladi. Biror
asarning tarixiy jihatdan avtor dunyoqarashi, turmush tajribasi, u yashagan
davrdagi tarixiy muhit sinfiy kurashlar bilan bevosita bog‘liq bo‘lishi SHu
tarixiy hodisa bilan izohlanadi. Ijtimoiy mavqei, dunyoqarashi, ijtimoiy kurashdagi
ishtiroki jihatidan bir-biriga yaqin bo‘lgan yozuvchilar ichki birlik va tarixiy
sharoitga ko‘ra adabiy maktab sifatida adabiy yo‘nalishni yuzaga keltiradilar.
Bu tushunchalarning barchasi-asarlar, yozuvchi uslubi, adabiy oqim-tarixiy
sharoitga bog‘liqdir.
XX asrning boshlarida rus adabiyotshunosligida paydo bo‘lgan rus
formalizmi asarlarning poetik til xususiyatlariga ko‘proq e’tibor qaratish
lozimligi, bu badiiy matnning qimmatini oshirishi va bu o‘z navbatida
“adabiyotning yagona qahramoni – so‘z” ekanligini e’tirof etishadi. Ularning
fikricha, ko‘nikib qolingan: “Bu o‘rinda muallif nima deyapti?” degan savol
o‘rniga: “Sonet bilan nima holat kechyapti?” yoki “ Dikkens romanining qismati
qanday?” degan savollar o‘rinli deb hisoblaymiz. Bu guruhning uch asosiy vakili
– Roman YAkobson, Boris Eyxenbaum va Viktor Shklovskiy. Ular
adabiyotshunoslikni shakl va yozuvchi texnikasini o‘rganishga yo‘naltirishdi.
Turmushni obrazli aks ettirishda ikki asosiy xususiyat, birinchidan,
individuallashtirish, borliqni insoniy munosabatlar bilan bog‘lagan holda qayta
ishlab chiqish va umumlashtirish, ikkinchidan, turmushni ma’lum ijtimoiy ideallar
asosida estetik anglash o‘z ifodasini topadi. Turmushni estetik anglash borliqni
qayta yaratish, ijtimoiy ideallarga zid bo‘lgan hodisalarga qarshi kurashish,
borliqni badiiy fantaziya asosida tasavvur etish, fantaziyaning ideallarga mos
bo‘lishi uchun kurashishdan iboratdir.
Qayta ishlash bilan qaytadan tuzish o‘rtasidagi birlik borliqni obrazli aks
ettirishning muhim belgisidir. Bu birlikning asosi san’atda aks ettirilgan real
borliqdir. Har bir san’at asari borliqni aks ettirish qonunlarini real tarixiy sharoitda
amalga
oshirish
demakdir
(J.Koller
.Adabiyot
nazariyasi
va
qisqacha
adabiyotshunoslikka kirish. – OUP: Buyuk Britaniya. 2011 – 85-bet).
Yozuvchining individualligi dunyoqarashining kengligi va ko‘p qirraligida,
hayotda yuz berayotgan yangiliklarni tezlik bilan payqab olishi va yoritishida
ko‘rinadi. Ijodning yo‘nalishini, hayotiy materiallarni tanlash va yoritish
prinsipini esa u yashagan tarixiy davr, muhit belgilab beradi. Tarixiy jarayon
badiiy metodlarning ichki aloqasini ham aniqlab beradi. SHu sababli borliqni aks
ettirishda yozuvchining u yoki bu metodga murojaat etishini sof sub’ektiv hol deb
aytib bo‘lmaydi. Shunday qilib, adabiy yo‘nalish biror tarixiy davrdagi ijodiy
prinsiplardan iborat bo‘lib, u real adabiyot taraqqiyoti jarayonida asosiy hayotiy
(estetik ideal, ijobiy qahramon, hayotiy jarayon, shu jarayonni harakatga
keltiruvchi kuch) masalalarning umumiy tasviri, talqini va bahosida namoyon
bo‘ladi. Shu bilan adabiy yo‘nalish yozuvchining dunyoqarashi u yashagan tarixiy
muhit bilan bog‘lanadi, o‘zaro aloqada bo‘lgan adabiy oqimlar, guruhlar va
maktablar doirasida o‘z badiiy imkoniyatlariga keng yo‘l ochadi. Lekin adabiy
yo‘nalsh adabiy oqimga nisbatan kengroq tushuncha bo‘lib, u ma’lum bir tarixiy-
adabiy muhitda umumadabiy doirada harakat qiladi. Adabiy oqim esa adabiy
yo‘nalishga nisbatan torroq tushuncha bo‘lib, u biror umumadabiy doirada harakat
qila olmaydi.
Masalan, klassitsizm yo‘nalishi XVII-XVIII asrlar Umumevropa adabiyotida
harakat qilgan bo‘lsa, adabiy oqim bunday keng masshtabda harakat qila
olmaydi. Shuningdek, ma’lum bir davr adabiyotida adabiy yo‘nalish bitta bo‘lib, u
shu davr adabiy jarayonini ma’lum bir tomonga yo‘naltirib Yuboradi (masalan,
romantizm yo‘nalishi, realistik yo‘nalish va h.k.), ma’lum bir davr adabiyotida
bir nechta adabiy oqim bo‘lishi mumkin, lekin ular umumadabiy jarayonni biror
tomonga yo‘naltira olmaydi. (Masalan, naturalizm, sentimentalizm, akmeizm,
futurizm va h. k.) Romantizm, realizm, tanqidiy realizm adabiyot va san’atdagi
ijodiy metodlar bo‘lib, ularning har biri adabiy taraqqiyot jarayonining ma’lum
bosqichida tarixiy-zaruriy ehtiyoj natijasida yuzaga kelgan, biri ikkinchisining
tug‘ilishiga zamin hozirlagan. Shuning uchun bu ijodiy metodlarning bir-biridan
farqli belgilarini, har biriga xos xususiyatni bilib olish biror tarixiy davrda yaratilgan
asarlarning qanday yo‘nalishda yozilganligini aniqlashimizga yordam beradi.
Yozuvchi o‘z davri uchun xarakterli hodisa va hayotiy faktlarni ajratib olib,
ularni o‘z asarida umumlashtirib tasvirlar ekan, bu hodisa va faktlarga o‘z
munosabatini bildiradi, ularni estetik jihatdan baholaydi. Yozuvchining xuddi ana
Shu munosabati va bahosida uning qanday tasvirlash prinsipidan, ya’ni qaysi ijodiy
metoddan foydalanganligi o‘z ifodasini topadi. Chunonchi, romantizm hayotning
o‘zidan ko‘ra ko‘proq turmush haqidagi orzu-umidlarni tasvirlash prinsipiga
asoslanadi. Shuning uchun romantizm metodi asosida yaratilgan asarlarda hayotiy
voqelikka nisbatan ijodkor erkin munosabatda bo‘ladi, ya’ni tasvirda hayotiy
faktga qaraganda badiiy to‘qima ustunlik qiladi, fantaziyaga, ramziylikka va
mubolag‘aga keng o‘rin beriladi, yuksak xarakterlarni tasvirlash birinchi planda
turadi. Romantik asarlarda yozuvchi orzu qilgan narsalar ideallashtirib
tasvirlanadi, shu bilan yozuvchilarning o‘zlari yashab turgan hayotdan noroziligi
ifodalanadi. Shuning uchun bunday asarlarda yozuvchi yashagan davr, ijtimoiy
munosabatlar ifodalanishi bilan birga, asar qahramoni hukmron sinfga qarshi
qo‘yiladi. Romantik yozuvchilar yaratgan obrazlar butunlay hayot haqiqatidan uzoq,
undan ajralib qolmagan bo‘lsalar ham, biroq bu obrazlar bevosita hayotiy
haqiqatning badiiy haqiqatga aylangan obrazi bo‘lmay, balki ular orzu qilgan
hayotning in’ikosidan iborat. Romantizm metodi asosida yaratilgan asardagi
obrazlar romantiq obrazlar deyiladi. Masalan. Alisher Navoiy ijodidagi Farhod,
Shirin, Layli, Majnun va boshqa obrazlar romantiq obrazlar namunasi bo‘lib,
yozuvchi bu obrazlar orqali o‘zining ilg‘or, olijanob orzu-umidlarini ifodalagan.
Realizm yozuvidan hayotni badiiy obrazlarda butun to‘laligi bilan
haqqoniy va to‘g‘ri tasvirlashni talab etadi. Realizm kurtaklari adabiyot va san’at
tarixining dastlabki bosqichlaridayoq mavjud bo‘lib, uning butun tarixiy
taraqqiyoti bilan bog‘liq holda rivojlanib, turli xarakter kasb etib keldi va nihoyat,
ijodiy metodga aylandi. Realizm ijodiy metod sifatida yozuvchiga hayotiy
haqiqatni to‘la va mukammal tasvirlash, uning kengroq badiiy umumlashtirish
imkonini beradi. Realizm ijodiy metod sifatida aniq va tarixiy xarakter kasb
etadi. Chunki u ijtimoiy hayot, inson ongining o‘sishi bilan bog‘liq holda o‘sib,
rivojlanib boradi, mohiyati va ijtimoiy-estitek vazifasi kengayadi. Realist
yozuvchilar jamiyatning barcha yaramas illatlarini shafqatsiz tanqid qildilar.
Shuning uchun ham XIX asr rus realizm-tanqidiy realizm deb ataladi. Demak,
tanqidiy realizmning asosiy xususiyati hayotdagi salbiy hodisalarni chuqur va
haqqoniy tasvirlashdan iboratdir. Tanqidiy realizm xalqparvarlik, vatanparvarlik
g‘oyalariga asoslanadi. U shu ilg‘or g‘oyalar pozitsiyasidan turib turmush
hodisalariga baho beradi, mehnatkash xalq manfaatlariga, ijtimoiy hayot
taraqqiyotiga, adolatli turmush uchun olib borilgan kurashlarga va bu yo‘ldagi
intilishlarga to‘sqinlik qilgan turmush illatlarini keskin qoralaydi, ularni tanqid
ostiga oladi, fosh qiladi.
Masalan, Muqimiyning "Tanobchilar" va «Dodxohim», Avaz O‘tarning
«Sipohilariga» asarlarida chorizm davrida mahalliy hokimiyat idoralarida
ishlovchi amaldorlarning tipik obrazi (Hakimjon, Sulton Alixo‘ja va boshqalar)
yaratildi, ular orqali amaldorlarning yovuz niyatlari, iflos kirdikorlari fosh etildi,
Shu yil bilan o‘sha davrdagi ijtimoiy tuzumning tub mohiyati ochib tashlandi.
Bu-tanqidiy realizm adabiyoti vakillarining ezilgan xalqqa xayrixohligidan,
yorqin kelajakka ishonch bilan qarashidan, hayotdan ijobiy qahramon izlashidan
dalolatdir. O‘zbek adabiyotida realizm tendensiya sifatida klassik
adabiyotimizning ko‘pgina namoyandalari ijodida mavjud edi. Masalan, Lutfiy,
Navoiy, Mashrab kabi shoirlar ijodidagi realizm endensiyalari keyinchalik Turdi,
Maxmur, Gulxaniylar ijodida va, nihoyat, Muqimiy, Furqat, Zavqiy, Avaz O‘tar
kabi demokratik adabiyotimiz vakillari ijodida taraqqiy etadi. Chunonchi,
Muqimiyning «Hapalak qishlog‘i to‘g‘risida», «Tanobchilar», Avaz O‘tarning
«Xalq», «Ulamolarga», Zavqiyning «Qahatchilik» she’rlarida o‘zlari yashagan
davr hayotining realistik lavhalari ifodalangan. Metodlarning o‘zaro birligi har
qaysi yozuvchida o‘ziga xos ravishda shaxsiy iste’dod, madaniy saviya va hayotiy
tajribaga, ya’ni ijodiy uslubga qarab yuzaga keladi. Metodni kompasga o‘xshatish
mumkin: u yozuvchi ijodining yo‘nalishini, shu yo‘nalishda oldingaqarab borishini
ko‘rsatadi.
Metod yozuvchi ijodida individual holda yuzaga keladi. Chunki yozuvchi
hayotni ma’lum nuqtai nazardan baholaydi, hayotdan o‘z ijodi uchun kerakli
materialni ajratib oladi va uni o‘zining hayotiy tajribalari, o‘z mulohazalari
asosida aks ettiradi. Hayotni aks ettirishdagi uslubi orqali uning badiiy metodi
aniqlanadi. Shu zaylda metod tushunchasi uslub tushunchasi bilan uzviy
bog‘lanadi. Metod faqat aniq badiiy ijodda ko‘rinadi. Biz asarni analiz qilish bilan
Yozuvchi uslubi haqida tasavvurga ega bo‘lamiz; turli yozuvchilar uslubini
o‘zaro qiyoslash bilan ularni birlashtiruvchi badiiy metodni aniqlaymiz. Demak,
uslub yozuvchi ijodi uchun xarakterli bo‘lgan ifodalash yo‘lini. g‘oyaviy-badiiy
xususiyatlar birligini, dunyoqarashlarning umumiyligini anglatadi. Metodning
o‘zgarishi uslubga, shubhasiz, o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Alohida olib qaralgan biror
asarning uslubi yozuvchining butun ijodiga xos uslub taraqqiyotining
bosqichlaridan biridir. Uslubning qanday bo‘lishi Yozuvchi iste’dodining
yo‘nalishiga ham bog‘liq. Shu ma’noda uslub jamiyat taraqqiyoti bilan
o‘zgaruvchi tarixiy hodisadir. Chunonchi, yozuvchi asar yozishdan oldin hayotni
o‘rganadi, voqea-hodisalarni, odamlarni kuzatadi, material to‘playdi. Ana SHu
jarayonda unda g‘oyaviy maqsad paydo bo‘ladi. Bu g‘oyaviy maqsad YOzuvchining
dunyoqarashi bilan uzviy bog‘lanadi. Chunki yozuvchi hayotni kuzatish
jarayonida o‘z dunyoqarashiga ko‘ra voqea va kishilar bilan munosabatda bo‘ladi.
Ularni o‘z ongida qayta ishlashda faktlarni saralab, eng zarurlarini tanlab oladi,
so‘ngra yozishga kirishadi. Asarda turmush voqealari va kishilar yozuvchining
dunyoqarashi orqali o‘z ifodasini topadi. Yozuvchi uslubi ham mustaqillik kasb
etadi. Har bir yozuvchining dunyoqarashi va uslubining shakllanishida u yashab,
ijod etgan muhit va sharoit bilan birga, uning adabiy merosni o‘rganishi, ustoz
san’atkorlar an’analarini ijodiy o‘zlashtirishi muhim rol o‘ynaydi.
Yozuvchining uslubi keng ma’noda adabiy faoliyat davomida shakllangan
o‘ziga xos individuallik bilan birga shu individuallikni ta’minlangan ijodiy
ta’sirini o‘z ichiga oladi. Yozuvchining badiiy uslubi shu ma’noda individuallik
bilan ijodiy ta’sirning birligidan iboratdir.Yozuvchilar ijodida g‘oyaviy-estetik
pozitsiya jihatidan umumiylik bo‘lsa ham, badiiy ifodada, obrazlar sismavzusida,
tasvir uslubida individuallik mavjuddir. Oybek uslubiga xos xususiyatlar uning
portret va peyzaj chizishida, tilida yaqqol sezilib turadi. Masalan, so‘zlovchining
maqsadini bildirishda ta’kidlash usulini ko‘proq qo‘llaydi: “Yulduzli tunlar
«Sodda, odamshavanda, quvnoq qizni O‘ktam nihoyatda hurmat qilar edi»
(«Oltin vodiydan shabadalar»); «Yaxshi odam edi u. Sodda, to‘g‘ri so‘z, insofli,
rahmdil odam» («Navoiy») va hokazo.
Har bir yozuvchi o‘zini qiziqtirgan hayotiy voqealarga e’tibor beradi va
ularni o‘ziga xos tarzda aks ettiradi. Bir yozuvchini sinflar, kishilarning keskin
to‘qnashuvi, ikkinchi yozuvchini qahramonning ichki dunyosi, ruhiy holati,
boshqa bir yozuvchini tabiat go‘zalligi qiziqtiradi va uni asarida ifodalaydi.
Masalan, P.Qodirov ko‘proq tarixiy mavzu qiziqtiradi, uning “Yulduzli tunlar”,
“Avlodlar dovoni”, kabi asarlarida Boburiylar tarixi, Hindiston hayoti voqealari
umumlashtirib aks ettirilgan.
Uslub u yoki bu asar g‘oyasida aks etadi. «Asarning bosh g‘oyasi, asosiy
g‘oyaviy yo‘nalishiga qarab yozuvchi turmush materialini, obrazlar sismavzusini,
syujetini, kompozitsiyani va badiiy asarning boshqa komponentlarini tanlaydi va
saralaydi». Uslub yozuvchi asarining janr xususiyatini ham o‘z ichiga oladi.
Shunday qilib, yozuvchi uslubi g‘oya, mavzu, til, kompozitsiya, obraz va janr
elementlaridan tashkil topadi, yozuvchi o‘zining ijodiy faoliyatida ulardan o‘ziga
xos uslubda foydalanadi.
Uslub ijodkorning ijodiy individualligini belgilaydi, ijodiy individuallik esa u
yaratgan badiiy asarning barcha satxlarida (badiiy matnning tuzilishi - ritorika,
badiiy voqelikni yaratish prinsiplari – poetika) namoyon bo‘ladi. "Uslub - odam"
degan qarashning vujudga kelishi bejiz emas: asar o‘zida ijodkor shaxsini ifodalar
ekan, buni uslubda namoyon etadi. Aytaylik, A.Qahhorga xos jumla tuzish,
A.Qahhorga xos rivoya, A.Qahhorga xos badiiy detallar funksionalligi, A.Qahhorga
xos syujet qurilishi deya olishimizning boisi shundaki, bularning bari A.Qahhor
uslubi bilan, uning ijodiy o‘ziga xosligi bilan izohlanadi.
Mavzuni mustahkamlash uchun savol va topshiriqlar:
1. Badiiy uslub nima?
2. Yozuvchi uslubini qanday shakllanadi?
3. Uslub va adabiy oqim munosabatini tushuntiring.
4. Uslubning umumiy xususiyatlari nimalardan iborat?
5. Uslubda xususiylik nimani anglatadi?
6. Yozuvchi uslubining muhim xususiyatlarini sanab bering.
7. ”Abdulla Qahhor uslubi” mavzusida tezis tayyorlang.
8. ”Ijodkor uslubi” mavzusida ilmiy maqola yozing.
9. A.Hayitmetovning “Navoiyning badiiy mahorati” kitobini (Toshkent: Fan,
1987) kitobini konspektlashtirish.
Adabiyotlar:
1. Arastu. Poetika. Axloqi kabir. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2004
2. Boltaboyev H. Nasr va uslub. – Toshkent: Fan, 1992.
3. Sultonov I. Adabiyot nazariyasi. – Toshkent: O‘qituvchi, 2005.
4. Ulug‘ov A. Adabiyotshunoslikka nazariyasi. – Toshkent: G’afur G’ulom
nomidagi nashriyot-matbaa uyi, 2018.
5. Fitrat A. Adabiyot qoidalari. Adabiyot muallimlari uchun qoʻllanma. –
Toshkent: O‘qituvchi, 1995.