Badiiylik belgilari va mezonlari
Reja:
1. Badiiy adabiyot spetsifikasi.
2. Badiiylik belgilari. Adabiyot – so‘z san’ati.
3. So‘z san’atining vazifalari, xususiyatlari.
4. Badiiylik mezonlari.
Tayanch tusunchalar: Badiiy adabiyot, spetsifika, badiiylik belgilari,
adabiyot, so‘z san’ati, badiiylik mezonlari.
Badiiy adabiyot “go‘zal, nafis” so‘zalaridan olingan sifat bo‘lib, badiiyatga,
san`atga aloqador degan ma’noni bildiradi. Badiiylik istilohi ancha keng qamrovli
tushuncha bo‘lib, uning zamirida yangilikni anglatish, go‘zallikni his etish, ijodiy
muloqot singari ma’nolar umumlashgan. Adabiyotda badiiylik deganda, adabiy
asarning o‘ziga xos xususiyati badiiy timsollarining mahorat bilan ishlanishi nazarda
tutiladi. Badiiylik alohida asarga nisbatan qo ‘llanilganda undagi badiiy niyat va
ifoda uyg‘unligi, janr talabalari ijodkor iste’dodi, tabiati va umuman olganda, shakl
va mazmun munosabati nazarda tutiladi.
Abdurauf Fitrat san’atni ikkiga bo‘ladi:
1. Tasviriy tur – rassomlik, haykaltaroshlik, me’morchilik
2. Ifodaviy tur – raqs, musiqa, badiiy adabiyot.
San’at boshqa hodisalar qatorida dunyoni o‘rganish vositasidir. Agar unga
sho‘rolar davrida shakllangan ijtimoiy ong shakllari sifatida qarasak, san’at, fan, din,
axloq, siyosiy qarashlar kabi dunyoni o‘rganish vositasi hisoblanishi mumkin, biroq,
u boshqalardan farqli ravishda dunyoni obraz (timsol) vositasida o‘rganadi va ifoda
qiladi. San’atning asosiy vazifasi borliqni obrazlar vositasida ifoda qilmoqlikdir.
Mana shu ifodalanish jarayoni san’atning har bir turida o‘ziga xos tarzda namoyon
bo‘ladi. Uning turlari, ifoda qurollari, vositalari, materialiga ko‘ra o‘zaro farqlanadi.
Raqs harkatlar, musiqa tovushlar, rassomlik bo‘yoq va ranglar, haykaltaroshlik va
me’morlik o‘z materiallari bilan obrazlar yaratishga xizmat qilsa, badiiy
adabiyotning
ifoda
vositasi
ham,
materiali
ham
so‘z
hisoblanadi.
Adabiyotshunoslikka kirish kursida, badiiy adabiyotning uni o‘rganishning umumiy
tamoyillari, adabiyotni san’atning turi sifatidagi holati, adabiyotshunoslikka oid faol
istilohlarning mohiyati o‘rganiladi.
Cho‘lponning “Adabiyot nadur” maqolasida tuyg‘ularga ta‘sir etib tuyg‘u
uyg‘otish badiiy asarning vazifasidir. Badiiylik orqali tuyg‘ular tarbiyalanadi.
Badiiy adabiyotdagi go‘zallik, san’atdagi go‘zallikka nisbatan turg‘unroqdir.
Yunonlarda nima foyda keltirsa o‘sha go‘zal.
G‘. G‘ulomning “ Go‘zallik nima?” she’rida “go‘zallik qora qosh, shirin so‘zlarda
emas, peshonadan oqqan ter, mehnat qilib topilgan rizqlarda”, - deydi.
O‘zining badiiy xususiyati bilan ijodiy faoliyat, boshqa ilmiy va ruhoniy turlardan
farq qiladi, ko‘pincha badiiylik tushunchasi san’at asarini baholovchi o‘lchov
sifatida qaraladi. Badiiy ijod faoliyatining yuqoridagi turlardan farqi shundaki, u
shaxsning ruhiy ehtiyojini qondiradi, insonlararo estetik munosabatni tuyg‘ular
asosida shakllanishiga xizmat qiladi. Badiiylik hamon mezon o‘lchovi ekan, uning
butunligini ta’minlovchi qonunlar, qoidalar nimalarda ko‘rinadi? Badiiylik talablari
quyidagilarda aks etadi:
1. Badiiy butunlik va uni ta‘minlovchi jihatlar (shakl va mazmun birligi)
2. Badiiy shartlilik tamoyillari
3. Maxsus kitobxon (adresat) ga yo‘naltirishligi
4. Individuallashtirish yoki ijodiy o‘ziga xoslik
5. Ijodiy umumlashtirish qonuniyati
Individuvallashtirishni ilm qabul qilolmaydi, u badiiylikka xos. Badiiylikda
o‘zgaruvchanlik bor, lekin u o‘ziga xos. Masalan, Sh. Xolmirzayev obrazlarning
tasvirini keltirmaydi, uning kimligini gap so‘zlari ko‘rsatadi. O‘.Hoshimov esa
obrazlarni obdon tashqi ko‘rinishini keltiradi.
Adabiy asarning yaxlitligini undagi shakl va mazmunning o‘zaro mutanosibligida
ko‘rinadi. Har qanday hodisaning ikkinchi muhim tomoni ya’ni shakl va mazmun
uyg‘unligi, munosibligi zarur shartlardan hisoblanadi. Biror hodisaning mohiyati,
asosi uning mazmunida aks etsa, badiiy shakl ifoda vositasi hisoblanadi. Shakl va
mazmunni bir-biridan ajratib bo‘lmaganidek, ulardan birini yuqoriroq baholab
ikkinchisini nomuhim deb belgilab bo‘lmaydi. Lekin adabiy istiloh sifatida ular bir-
birdan farqlanadi. Badiiy (ijodiy) niyat, mavzu, g‘oya, muommo, tendensiya, badiiy
mazmunning jihatlari hisoblansa, obraz, syujet, kompozitsiya, badiiy nutq, konflikt,
detal va boshqalar badiiylik unsurlari hisoblanadi. Ularning o‘zaro aloqadorligi va
jonli harakati asosida badiiy asar vujudga keladi.
Adabiyot (arabcha: ادب– axloq) – san’at ommaviy turlaridan biri, so‘z san’ati
(rus t.da slovesnoe iskusstvo). Amaliyotda qo‘llanishiga ko‘ra badiiy adabiyot, nafis
adabiyot deb ham yuritiladi. San’atning boshqa turlaridan borliqni va ruhiyatni idrok
etish usuli va ifoda etish quroliga ko‘ra farqlanadi. San’atning barcha turlarida
obrazli tafakkur mavjud bo‘lsa ham, ular bir-biridan yuqorida-gicha ifoda quroliga
ko‘ra farqlanadi. Badiiy adabiyotda obraz (timsol) yaratuvchi asosiy va yagona
vosita so‘zdir. Adabiyot muloqot vositasi bo‘lgan oddiy so‘z (leksema)dan farq
qilgan holda kishilar o‘y-kechinmalari, his-tuyg‘u, holat va harakatni o‘quvchi
qalbiga etadigan, unga ta’sir etib, fikr va tuyg‘u uyg‘otuvchi so‘z orqali ifodalaydi.
Adabiyot ham san’atning boshqa turlari kabi mafkuraviy hodisadir. Adabiyotning
mezoni uning g‘oyaviy-badiiy jihatdan mukammal bo‘lishini talab etadi.
Adabiyotda insonning ijtimoiy mohiyati umumlashtirilgan holda ifoda etiladi.
Adabiyot dunyoni ijodiy o‘zlashtirar ekan, o‘z mahsuli bo‘lgan badiiy asarni
muallifning sub’ektiv qarashlari asosiga quradi, borliqni ifodalovchi va aks
ettiruvchigina emas, balki qayta yaratuvchidir. Bu jarayonda adabiyot tabiat va
jamiyatga taqlid (mimesis) qilsa ham, unga aynan o‘xshashlik yo‘lini tanlamaydi,
balki ijodkor ongi va shuurida pishib etilgan mukammal timsol va personajlar orqali
borliq mohiyatini anglashga o‘rgatadi. Adabiyotning vazifasi obraz (timsol) yaratish
ekan, bu ijodiy jarayonda go‘zallik qonuniyatlari asosiga quriladigan, inson
tuyg‘ulari va botiniy dunyosini boyitadigan, uni ezgulik sari etaklaydigan poetik
vositalar b-n ish ko‘radi. Adabiyot hayotni o‘z shaklida emas, balki badiiy vositalar
orqali uning mohiyatini o‘rgatishga qaratilgandir. Adabiyot davomiy-lik xarakterida
bo‘lib, tarixiy jarayonning muayyan davr va ko‘rinishidagi holatini emas, balki
jamiyat taraqqiyotidagi harakatini ko‘rsatadi. Obraz va poetik vositalar ana o‘sha
ko‘rsatish, anglatishga qaratilgan bo‘lishi kerak. SHu ma’noda adabiyot aql
o‘rgatmaydi, ayrim axloqsizliklarni man qilmaydi, balki shunday tuyg‘u va tasavvur
uyg‘otadiki, nima qilish, qanday yashash kerakligini o‘quvchining o‘zi uqib,
xulosalay olishi lozim.
Adabiyotning borliqqa chiqish shakli bu badiiy asardir. Asar matniy ko‘rinishda
bo‘ladimi, og‘zaki tarzda tarqaladimi yoki audiovizual yo‘llar b-n kishilar ongi va
tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatadimi u, avvalo, estetik hodisa sifatida go‘zallik
tashuvchidir. Go‘zal timsol va ezgu niyat qorishig‘ida yaratilmagan asar har qancha
“aqlli" va ta’sirchan bo‘lsin u ezgulikka xizmat qila olmaydi. SHuningdek, badiiy
asarning yaratilishi ruhiy-amaliy jarayon bo‘lib, u o‘zgarishdagi dunyo va insonni
anglashga yordam beradi. Ijod jaryoni qonuniyatlarini umumlashtirgan holda A.
ning bir necha vazifasi yuzaga chiqadi.
Adabiyotning vazifalari – Adabiyot shakli, hajmi va mazmunidan qat’i nazar bir
emas, bir necha vazifalarni bajarishga qaratilgan bo‘ladi. SHundan kelib chiqib
badiiy ad-tga nisbatan polifunksionallik (vazifadorlik) tushunchasi uning zimmasiga
yuklanadi. Adabiyot vazifalaridan asosiylari quyidagilar:
1. Ijtimoiy vazifasi – Adabiyotning ijtimoiyligi kishilar ongiga g‘oyaviy-estetik
ta’sir qilishda, sotsial o‘zgarishlarda qatnashishda, muallifning hayot haqiqatini
o‘rganib yangi poetik dunyo yaratishida va fakt, voqea hamda prototiplar asosida
ta’sirchan obrazlar yaratishida ko‘proq ko‘zga tashla-nadi. Adabiyot muallif uchun
emas, balki jamiyat uchun yashaydi. SHuning uchun ham uning asari birinchi
navbatda, ijtimoiy vazifador bo‘lishi, ya’ni jamiyatga qaysi sohada bo‘lmasin naf
keltirishi kerak.
2. Evristik vazifasi. Adabiyot – dunyoni bilish, ijodiy o‘zlashtirish vositasi. Bu
vazifa ad-tning evristik yumushidan kelib chiqib, biror voqea, hodisa, holat, jarayon
v.b. haqida ilk ma’lumot keltiradi. Evristika yuzaki qaraganda asarning mavzusi,
sarlavhasi va mundarijada akslanayotganday tuyulsa ham, ijodiy diskurs jarayonida
badiiy asarning barcha uzv (komponent)lari ishtirok etadi. Mas., Balzak romanlari
XIX asr fransuz hayotini o‘rganishda tarixiy asarlardan ham muhimroq vazifani
bajarganini mutaxassislar e’tirof etishgan. SHu kabi A.Qodiriy romanlari yaqin
o‘tmishimizni, xonlik zamonlarini o‘rganishda muhim adabiy manba sanaladi.
SHundan badiiy ad-tni “hayot darsligi” deb ataydilar.
3. Konseptuallik vazifasi. Adabiyot – hayotni badiiy tadqiq etish vositasidir. A.
kitobxonni bilishdan idrok etishga, undan anglashga va yanada chuqurroq
qaraganda hayot hodisalarini tadqiq etishga qarab yo‘naltiradi. Adabiyot hayotda
va badiiy asarlarida insonlarning qadrini ko‘taradi va mana shu ma’noda har bir
inson jamiyat uchun qadrli ekanligini anglash orqali jamiyatni taraqqiy ettirish ishiga
hissa qo‘shadi. Adib hayotning yangi modelini yaratar ekan, u o‘z asariga muallif
konsepsiyasini singdiradi, dunyoni tadqiq etishning o‘z usulini tavsiya etadi. Demak,
muallif konsepsiyasi kitobxonni tadqiqiy faoliyatga yo‘naltiradi.
4. Emotsional, hissiy tarbiya berish. Bu bilan adabiyot inson tuyg‘ularini
yangilaydi, uni his qilishga, sevishga, ardoqlashga o‘rgatadi. U kitobxon
tuyg‘ulariga ta’sir etib, tuyg‘u uyg‘otuvchi ma’naviy kuchga ega bo‘lishi kerak, aks
holda adabiyot tashigan tuyg‘ular chala, yuzaki, engil-elpi va muayyan maqsadga
yo‘naltirilmay qoladi. Emotsional tarbiya jarayonida adabiyot san’at turi sifatida
kitobxonga lazzat bag‘ishlaydi. Adabiyotning gedonistik (lazzat beruvchi) vazifasi
uning boshqa barcha vazifalarini bajarishga zamin yaratadi. Qadimgi kishilar san’at
asarlari beradigan ma’naviy lazzat, rohatni jismoniy lazzatga nisbatan afzal deb bilar
edilar. Bu vazifa quyidagi sabablardan kelib chiqadi (boshqacha aytsak, lazzat
manbalari quyidagilardir): 1) san’atkor hayot go‘zalliklarini nozik his etadi, estetik
boyliklarini tez, mohirona va erkin o‘zlashtiradi; shu holat insonlarni hayratlantiradi
va zavqlantiradi; 2) san’atkor insoniyat tarixidagi qiziqarli voqea-hodisalarning
estetik qimmatini ko‘rsatib beradi; 3) san’at asari g‘oyaviy mazmuni va badiiy
shaklining mosligi, uyg‘unligi bilan zavq, lazzat beradi; 4) real voqelikka nisbatan
badiiy voqelik go‘zallik va haqiqat qonunlari asosida tartibga solingan va tuzilgan
bo‘ladi; 5) san’atkorning ilhom bilan yozilgan (yasalgan) asari retsepient – qabul
qiluvchiga ham ilhom va shodlik baxsh etadi; 6) badiiy ijod bir jihatdan
(topishmoqli, sirli) o‘yinga o‘xshaydi va san’atning mana shu erkin o‘yinlari
kitobxon, tomoshabin, tinglovchini benihoya zavqlantiradi. Sazef Xeyzin: “San’atda
o‘yin, o‘zni unutish va ruhlanish – muqaddas yoki bayramona kayfiyat, ma’rifat yoki
ermak uchundir. Bu o‘yin (asosan, so‘z o‘yini) san’atkorga quvonch va orom beradi.
Poetik shakl yasashning barcha usullari so‘z o‘yiniga kiradi: vazn va ritmik
bo‘linishlar (turoqlar, ruknlar), kuy va ohang, qofiya va assonans (ohangdoshlik),
yashirin ma’nolar, jumlaning qoyilmaqomligi. Badiiy ijod odamlarga go‘zallikni
anglatishi va badiiy haqiqati bilan quvonch keltira-di. San’atning gedonistik
funksiyasi har bir shaxs o‘z-o‘zicha qadrli degan g‘oyaga asoslanadi.
5. Estetik zavq berish adabiyot san’atning turi sifatidagi asosiy vazifa-laridan.
Adabiyot ijodiy ruhni shakllantiradi, ma’naviy qadriyatlarni o‘rganishga, o‘z
qadriyatlarini yaratishga dalda bo‘ladi. Adabiyot insonga zavq beradi, hayot
go‘zalliklarini sevishni o‘rgatadi. Qad.dan odamlar san’atning estetik ta’sir kuchini
yaxshi bilganlar. Hind shoiri Kamdasa (V) san’atning to‘rt maqsadini ko‘rsatadi:
ilohiy hodisalardan hayratla-nish; atrof-muhit va insonlar hayotini badiiy
qiyofalarda tasvirlash; nafis his-tuyg‘ular: komizm, fojia, sevgi, hamdardlik,
qo‘rquv, dahshat holatlari (rasalar) tasviri bilan zavq berish; go‘zallikka oshnolik
bilan xursand qilish. Hind olimi V.Bahodir fikricha, odamlarni ruhlantirish,
poklash, olijanob, himmatli qilish – adabiyotning maqsadidir. Adabiyotning estetik
vazifasi: 1) insonlarning badiiy didini, qobiliyat va ehtiyojlarini o‘stirish; 2)
insonlarni nafosat boyliklarini qadrlashga o‘rgatish; 3) odamlarda ijodiy ruhni,
go‘zallik qonunlari asosida ijod qilish qobi-liyati va malakalarini shakllantirish.
E.Averbax “Mimemis” kitobida Gomerning tasvir uslubini tahlil qilar ekan, eposga
xos bo‘lgan syujet rivojida shoir shiddatli jangni tasvirlayotib, birdan lirik
chekinish qiladi. SHoir nigohida tabiat, olam go‘zalligi she’rga, sahna asariga,
kartinalar, manzaralarga aylanadi. Jamiyat taraqqiyoti jarayonida A.ning estetik
funksiyasi yanada o‘sadi, o‘sha jamiyat a’zolarining badiiy didi, ijodiy
qobiliyatlarini o‘stiradi.
6. Muloqotga kirishish (kommunikativ vazifa). Xuddi til kabi odam-lararo
muomala vositasi bo‘lganiday, adabiyot ham badiiy muloqot vositasidir. Faqat til
orqali kishilar fikriy aloqaga kirishsalar, adabiyot vositasida tuyg‘ular muloqoti yuz
beradi. Adabiyot vositasida turli xalqlar bir-birining madaniyatlari bilan tanishadilar,
san’atkorlari bilan muloqotga kirishadi-lar. Badiiy asar o‘zining emotsional ta’siriga
ko‘ra, unda tasvirlanayotgan xalqning ruhiy olamini, qalbini tushuna oladi. Adabiyot
insonlarni yaqinlash-tiradi, birlashtiradi. Qad. zamonlarda turli qabilalar o‘zaro sulh
tuzgan vaqtlarida musiqa va raqs vositasida ahillikka erishganlar. Badiiy asar xuddi
jonli kishiday kitobxonga ta’sir etadi, hatto uning tuyg‘ularini boshqaradi.
7. Axloqiy tarbiya quroli, vositasi bo‘lishlik. Katarsis, ya’ni kishi qalbini
poklovchi, ezgulikka yo‘naltiruvchi vositadir. Adabiyot axloqiy mezonlar-ni
shakllantirib, aqliga va qalbiga ta’sir ko‘rsatadi va chin inson bo‘lishiga xizmat
qiladi. Arastu adabiyot insonlarning fojeiy dramada tasvirlangan affektlar (ruhiy
nuqsonlar)dan poklanishi – katarsis nazariyasini estetik kategoriya, deb anglatgan
edi. Arastu fikricha, badiiy asar qahramonlarining boshiga tushgan qayg‘u,
kulfatlarga hamdardlik bildirish orqali tomoshabinlar va o‘quvchilar ruhan
poklanadilar. A. san’at asari sifatida insonlarga to‘g‘ridan to‘g‘ri pand, nasihat yo‘li
bilan emas, balki ijobiy va salbiy qiyofalarda ifodalangan estetik ideal orqali
tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatadi.
Badiiy asar qahramonlarining hayoti, ruhiy kechinmalari kitobxon,
tomoshabinga o‘z hayoti va kechinmalariday ta’sir ko‘rsatadi. SHu sababli kitobxon,
tomoshabin begonalarning hayotidan, tajribalaridan foydalanib, ulardan o‘z
tajribalarini boyitadi, o‘z hayotiga tatbiq etadi. Muallif asarlarida ko‘ringan
tajribalarni o‘zlashtirgan kitobxonlar ularda tasvirlangan, umumlashgan voqea-
hodisalardan ibrat olib, ma’naviyati, ma’rifati boyib, kamol topib boradi.
Badiiylik – badiiy matnning o‘ziga maxsus sifati. Badiiylik asarning konseptual
mohiyatidan kelib chiqadi, badiiy timsollarning mahorat bilan ishlanishini taqozo
qiladi. Badiiylik bu badiiy asarning matn va matnosti dasturlari hamda adabiy
shakllar bo‘yicha izchil tashkillanishidir. Badiiylik matnning butunligini
ta’minlovchi barcha komponentlarning organik harakati bo‘lib, u matnning chuqur
qatlamlariga qadar kirib boradi. Bu jihatdan muallif o‘z qalbiga chuqurroq kirib
borgan sari kitobxonlar qalbiga ham shunday chuqurlikda singadi. Badiiylik va
badiiy asarning dasturiy shakllanishi bir-biridan u qadar uzoq bo‘lmagan
hodisalardir. CHunki har qanday badiiy matn dasturi faqat badiiylik talablari
bo‘yicha quriladi va amalga oshiriladi. SHuning uchun ham badiiylik san’at
asarining estetik o‘lchovi hisoblanadi. Badiiylik manbasi hayot haqiqati va
insonning ruhiy olami bo‘lishi bilan birga uning qay darajada badiiy matnda aks
etganligiga qarab belgilanadi. Bu jarayonda hayotiy go‘zallik va qalb ruhoniyati
muallifning estetik idealidan kelib chiqqan holda san’at asariga aylanadi. Badiiylik
aniq bir matnga nisbatan qo‘llanilganda uning mazmun va shakl mutanosibligi,
badiiy niyat va ifoda uslubi uyg‘unligi, janr talablari va ijodkor iste’dodi
imkoniyatlari birlashgan holda nazarga olinadi.
Badiiylik sababli ijodiy faoliyat boshqa ilmiy va ruhoniy faoliyat turlaridan
farqlanadiki, ayrim hollarda badiiylik tushunchasi san’at asarining baholovchi
o‘lchovi sifatida ham qaraladi. Badiiylik asosini uning estetik tabiati tashkil qiladi.
Badiiy ijod faoliyatning shunday turidirki, shaxsning ruhiy hayoti ehtiyojlarini
qondiradi va insonlararo estetik munosabatni shakllantirishga xizmat qiladi.
Mutaxassislar badiiylikning quyidagi qonuniyatlarini belgilaydilar: asarning
badiiylik butunligi va uni ta’minlovchi jihatlar (1); badiiy shartlilik tamoyillari (2);
ichki (tashqi adresat – kitobxon, ichki adresat – xos kitobxon yoki mutaxassis)
adresatga yo‘naltirilganlik qonuni (3); individullashtirish qonuni, yoki ijodiy
originallik (4); ijodiy umumlashtirish (sho‘ro adabiyotshunosligida tipiklashtirish)
(5) kabilar. Bu qonuniyatlar ayrim manbalarda badiiylik moduslari deb yuritiladi.
V.Tyupa yuqorida tilga olingan qonuniyatlarni hisobga olgan holda pafos turlari
(qahramonlik, satira, yumor, fojiaviylik v.b.)ni hamda idillik, ironik, elegik modus
turlarini farqlaydi. Lekin san’at asarining badiiylik tabiatini o‘rganuvchi yagona
qat’iy qoidani joriy qilib bo‘lmaydi. Chunki estetik faoliyat turlari ko‘p bo‘lgani kabi
har bir san’at asarining o‘ziga munosib tarzda belgilangan tashqi va ichki
xususiyatlari doirasi bo‘ladi. Bu jarayonni har bir adib o‘ziga kechirgani kabi har bir
matnda badiiylik o‘ziga xos tarzda yuzaga chiqadi.
Badiiylik qonuniyatlari zamon va makon kesimida o‘zgarishi ham mumkin.
Antik estetlar yaratgan badiiylik qonuniyatlari bilan Gegel estetikasidagi
badiiylikdan farq qilgani kabi SHarq badiiylik tizimi G‘arbiy Evropa badiiylik
qonuniyatlaridan ham farqlanadi. Badiiylik har bir milliy-estetik tajribadan kelib
chiqqan holda ham o‘ziga xos jihatlar bilan boyishi mumkin.
Savol va topshiriqlar
1. Badiiy adabiyot spetsifikasi deganda nimani tushunasiz?
2. Badiiylik belgilari qdysilar?
3. Adabiyot – so‘z san’ati ekanini asoslang.
4. So‘z san’atining vazifalari, xususiyatlari haqida ma’lumot bering.
5. Badiiylik mezonlari xususida B/Sarimsoqov asari asosida ma’lumot bering.