Bellashuvlarning mazmuni va ularni tashkil qilish usullari. Umumiy oʻrta taʼlim muassasalarida. Sinfdan va maktabdan tashqari tadbirlarni tashkil etish usullari

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

21,4 KB


 
 
 
 
 
 
Bellashuvlarning mazmuni va ularni tashkil qilish usullari. Umumiy oʻrta 
taʼlim muassasalarida. Sinfdan va maktabdan tashqari tadbirlarni tashkil 
etish usullari 
 
 
 
Reja: 
1.Sinfdan tashqari tadbirlarni oʻtkazishning ahamiyati. 
2.Sinfdan tashqari tadbirlarning turlari 
3.Sinfdan va maktabdan tashqari tadbirlarni tashkil etishning oʻziga xos 
shakllari. 
4.Tadbirlarni rejalashtirish va tayyorlash. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bellashuvlarning mazmuni va ularni tashkil qilish usullari. Umumiy oʻrta taʼlim muassasalarida. Sinfdan va maktabdan tashqari tadbirlarni tashkil etish usullari Reja: 1.Sinfdan tashqari tadbirlarni oʻtkazishning ahamiyati. 2.Sinfdan tashqari tadbirlarning turlari 3.Sinfdan va maktabdan tashqari tadbirlarni tashkil etishning oʻziga xos shakllari. 4.Tadbirlarni rejalashtirish va tayyorlash.  
 
 
 
  Bugungi navqiron yoshlarimiz yurtimizda demokratik davlat, fuqarolik 
jamiyati taraqqiy topgan iqtisodiyot, shular asosida erkin va farorvon hayot barpo 
etishda, barcha ezgu orzu-umidlarimizga erishishda Vatanimizning haqiqiy tayanchi 
va suyanchi boʻladi. 
  Yosh avlod taʼlim-tarbiyasiga katta eʼtibor berish bugungi kundagi eng dolzarb 
vazifalardan hisoblanadi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning barcha turlarida 
amalga oshirilayotgan va yana qayta tiklanayotgan turli dasturlarida shaxs 
shakllanishiga, uning maʼnaviy kamolotiga, murakkab hayot yoʻlida maʼnaviy 
masʼuliyat bilan yashashga oʻrganishni shakllantirishga alohida eʼtibor qaratish 
lozim. 
  Sinfdan tashqari ishlarning ahamiyati. 
  Oʻquvchi taʼlim -tarbiyasida sinfdan va maktabdan tashqari ishlar alohida oʻrin 
tutadi. Faqatgina sinfda bilim olish bilan chegaralanibgina qolmay, balki turli-tuman 
koʻngilochar tadbirlarda, bayram va kechalarda, intellektual oʻyinlarda ishtirok etish 
oʻquvchining dunyoqarashini kengaytiradi. Sinfdan tashqari ishlarda oʻquvchi 
hushyorlikni, xushmuomalalikni, topqirlikni, tez va aniq fikrlashni oʻrganadi. 
  Baʼzi oʻquvchilar borki, ular fanlarga uncha qiziqmaydilar, balki turli 
tadbirlarga qiziqib, faol ishtirok etishga harakat qiladilar. Balki bu bolalar noyob 
isteʼdod, qobiliyat, mohir talant sohibidir. U oʻzining shu xislatlarini namoyon qilish 
uchun imkon topa olmayotgandir. Balki u ajoyib ovoz sohibidir, yoki betakror 
moʻyqalam ustasidir.... 
  Ana shunday tortinchoq, biroq isteʼdodli bolalar tanlov va tadbirlarda kashf 
etiladi. Bularni harakatga keltiruvchi kuch bu sinfdan tashqari ishlardir. 
  Sinfdan tashqari ishlar bir necha turlarga boʻlinadi. Masalan, quyidagi turlarini 
koʻrsatib oʻtish mumkin: 
Seminarlar. 
Davra suhbatlari. 
Mavzuiy uchrashuvlar. 
Musobaqalar. 
Ekskursiyalar. 
Bugungi navqiron yoshlarimiz yurtimizda demokratik davlat, fuqarolik jamiyati taraqqiy topgan iqtisodiyot, shular asosida erkin va farorvon hayot barpo etishda, barcha ezgu orzu-umidlarimizga erishishda Vatanimizning haqiqiy tayanchi va suyanchi boʻladi. Yosh avlod taʼlim-tarbiyasiga katta eʼtibor berish bugungi kundagi eng dolzarb vazifalardan hisoblanadi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning barcha turlarida amalga oshirilayotgan va yana qayta tiklanayotgan turli dasturlarida shaxs shakllanishiga, uning maʼnaviy kamolotiga, murakkab hayot yoʻlida maʼnaviy masʼuliyat bilan yashashga oʻrganishni shakllantirishga alohida eʼtibor qaratish lozim. Sinfdan tashqari ishlarning ahamiyati. Oʻquvchi taʼlim -tarbiyasida sinfdan va maktabdan tashqari ishlar alohida oʻrin tutadi. Faqatgina sinfda bilim olish bilan chegaralanibgina qolmay, balki turli-tuman koʻngilochar tadbirlarda, bayram va kechalarda, intellektual oʻyinlarda ishtirok etish oʻquvchining dunyoqarashini kengaytiradi. Sinfdan tashqari ishlarda oʻquvchi hushyorlikni, xushmuomalalikni, topqirlikni, tez va aniq fikrlashni oʻrganadi. Baʼzi oʻquvchilar borki, ular fanlarga uncha qiziqmaydilar, balki turli tadbirlarga qiziqib, faol ishtirok etishga harakat qiladilar. Balki bu bolalar noyob isteʼdod, qobiliyat, mohir talant sohibidir. U oʻzining shu xislatlarini namoyon qilish uchun imkon topa olmayotgandir. Balki u ajoyib ovoz sohibidir, yoki betakror moʻyqalam ustasidir.... Ana shunday tortinchoq, biroq isteʼdodli bolalar tanlov va tadbirlarda kashf etiladi. Bularni harakatga keltiruvchi kuch bu sinfdan tashqari ishlardir. Sinfdan tashqari ishlar bir necha turlarga boʻlinadi. Masalan, quyidagi turlarini koʻrsatib oʻtish mumkin: Seminarlar. Davra suhbatlari. Mavzuiy uchrashuvlar. Musobaqalar. Ekskursiyalar.  
 
Sahna koʻrinishlari. 
Intellektual oʻyinlar. 
Loyihalar tanlovi. 
Toʻgaraklar. 
Koʻrik-tanlovlar. 
Aksiyalar. 
Bayram tadbirlari. 
Tantanali marosimlar... 
Seminarlar tashkil etish 
Seminar – bu maʼlum mavzuga bagʻishlangan axborotni tegishli soha 
mutaxassislariga yetkazish vositasidir. 
  Seminarning maqsadiga koʻra turlari: 
ish tajribalarni ommalashtirish; 
kasbiy malaka va mahoratni oshirishga oid maʼlumotlarni yetkazish; 
tashkilot yoki jamoa faoliyatiga oid maʼlumotlarni berish; 
aniq bir muammoga eʼtiborni qaratish yuzasidan statistik maʼlumotlar tahlilini 
berish. 
 Seminarlarni tashkil etish tartibi: 
 - mavzuga oid materiallar toʻplash; 
 - tegishli mutaxassislarni jalb qilish; 
 - seminar dasturi va taklifnomasini ishlab chiqish; 
 - ishtirokchilar roʻyxatini tuzish; 
 - seminar oʻtish joyini mavzuga oid koʻrgazmalar bilan jihozlash; 
 - texnik vosita bilan taʼminlash (ekran, proyektor, video-audio magnitofon, 
mikrofon). 
  Seminarlarni tashkil etish davomida qoʻllanilishi tavsiya etiladigan samarali 
usullar: 
anʼanaviy maʼruza; 
taqdimot; 
trening-mashgʻulot. 
Davra suhbatlarini tashkil etish 
  Davra suhbati – gʻoyalar yoki maʼlum bir muammo yechimini hamkorlikda 
Sahna koʻrinishlari. Intellektual oʻyinlar. Loyihalar tanlovi. Toʻgaraklar. Koʻrik-tanlovlar. Aksiyalar. Bayram tadbirlari. Tantanali marosimlar... Seminarlar tashkil etish Seminar – bu maʼlum mavzuga bagʻishlangan axborotni tegishli soha mutaxassislariga yetkazish vositasidir. Seminarning maqsadiga koʻra turlari: ish tajribalarni ommalashtirish; kasbiy malaka va mahoratni oshirishga oid maʼlumotlarni yetkazish; tashkilot yoki jamoa faoliyatiga oid maʼlumotlarni berish; aniq bir muammoga eʼtiborni qaratish yuzasidan statistik maʼlumotlar tahlilini berish. Seminarlarni tashkil etish tartibi: - mavzuga oid materiallar toʻplash; - tegishli mutaxassislarni jalb qilish; - seminar dasturi va taklifnomasini ishlab chiqish; - ishtirokchilar roʻyxatini tuzish; - seminar oʻtish joyini mavzuga oid koʻrgazmalar bilan jihozlash; - texnik vosita bilan taʼminlash (ekran, proyektor, video-audio magnitofon, mikrofon). Seminarlarni tashkil etish davomida qoʻllanilishi tavsiya etiladigan samarali usullar: anʼanaviy maʼruza; taqdimot; trening-mashgʻulot. Davra suhbatlarini tashkil etish Davra suhbati – gʻoyalar yoki maʼlum bir muammo yechimini hamkorlikda  
 
topishning samarali shaklidir. Davra suhbatida ishtirokchilar biror-bir mavzu 
boʻyicha oʻz bilimlarini chuqurlashtiradi, mavjud bilimlarni qoʻllash imkoniyatiga 
ega boʻladi va jamoada ishlashni oʻrganish orqali taklif etilgan fikrlar orasidan 
oqilonasini tanlab olish asosida yagona fikrga kelish koʻnikmalari shakllantiriladi. 
  Davra suhbati turlari:  
gʻoyani rivojlantirishga bagʻishlangan; muammoning yechimini topishga 
qaratilgan; global muammolarga jamoatchilik eʼtiborini qaratishga moʻljallangan; 
yoshlarning ijod namunalarini namoyish etishga bagʻishlangan. 
  Davra suhbatlarini tashkil etish tartibi: 
 Tayyorgarlik davri: 
-  davra suhbati mavzusini va koʻriladigan masalalarni aniqlash uchun yoshlar 
oʻrtasida  
  soʻrovnoma oʻtkazish; 
-  qatnashchilarga oldindan mavzuni eʼlon qilish; 
 - mavzuga oid materiallarni toʻplash. 
2. Tashkiliy davr: 
- qatnashchilardan guruhlarni shakllantirish; 
- davrani olib boruvchini tayinlash; 
- olimlar, sanʼat ustalari, tajribali mutaxassislarni jalb qilish; 
- mavzuga oid metodik qoʻllanma, adabiyot, maqolalar, statistik maʼlumotlar 
bilan taʼminlash; 
- ssenariyni ishlab chiqish. 
 Davra suhbatlarini tashkil etish davomida qoʻllanilishi tavsiya etiladigan 
samarali usullar: aqliy hujum; brifing; insert. 
 Davra suhbatlarini tashkil etishning namunaviy mavzulari: 
Mavzuiy uchrashuvlarni tashkil etish 
 Mavzuiy uchrashuvlar – yoshlarning maʼlum bir tantanali sanaga, qiziqarli 
mavzuga yoki biror-bir ijtimoiy ahamiyatli hodisaga bagʻishlangan sohaning yetuk 
namoyandalari bilan oʻtkaziladigan tadbiridir. 
 Mavzuiy uchrashuv turlari: 
ijtimoiy ahamiyatli hodisalarni oʻrganish; 
sanʼat va madaniyat sohasi bilan tanishish; 
topishning samarali shaklidir. Davra suhbatida ishtirokchilar biror-bir mavzu boʻyicha oʻz bilimlarini chuqurlashtiradi, mavjud bilimlarni qoʻllash imkoniyatiga ega boʻladi va jamoada ishlashni oʻrganish orqali taklif etilgan fikrlar orasidan oqilonasini tanlab olish asosida yagona fikrga kelish koʻnikmalari shakllantiriladi. Davra suhbati turlari: gʻoyani rivojlantirishga bagʻishlangan; muammoning yechimini topishga qaratilgan; global muammolarga jamoatchilik eʼtiborini qaratishga moʻljallangan; yoshlarning ijod namunalarini namoyish etishga bagʻishlangan. Davra suhbatlarini tashkil etish tartibi: Tayyorgarlik davri: - davra suhbati mavzusini va koʻriladigan masalalarni aniqlash uchun yoshlar oʻrtasida soʻrovnoma oʻtkazish; - qatnashchilarga oldindan mavzuni eʼlon qilish; - mavzuga oid materiallarni toʻplash. 2. Tashkiliy davr: - qatnashchilardan guruhlarni shakllantirish; - davrani olib boruvchini tayinlash; - olimlar, sanʼat ustalari, tajribali mutaxassislarni jalb qilish; - mavzuga oid metodik qoʻllanma, adabiyot, maqolalar, statistik maʼlumotlar bilan taʼminlash; - ssenariyni ishlab chiqish. Davra suhbatlarini tashkil etish davomida qoʻllanilishi tavsiya etiladigan samarali usullar: aqliy hujum; brifing; insert. Davra suhbatlarini tashkil etishning namunaviy mavzulari: Mavzuiy uchrashuvlarni tashkil etish Mavzuiy uchrashuvlar – yoshlarning maʼlum bir tantanali sanaga, qiziqarli mavzuga yoki biror-bir ijtimoiy ahamiyatli hodisaga bagʻishlangan sohaning yetuk namoyandalari bilan oʻtkaziladigan tadbiridir. Mavzuiy uchrashuv turlari: ijtimoiy ahamiyatli hodisalarni oʻrganish; sanʼat va madaniyat sohasi bilan tanishish;  
 
fan arboblari va faxriylar, ustozlar ish tajribasini oʻrganish; 
huquq-tartibot organlari bilan muloqot; 
mudofaa va davlat idoralari vakillari bilan muloqot; 
tibbiyot muassasalari vakillari bilan muloqot. 
 Mavzuiy uchrashuvlarni tashkil etish tartibi: 
- uchrashuv dasturini ishlab chiqish va taklifnomalarni tayyorlash; 
- olimlar, sanʼat ustalari va tajribali mutaxassislarni taklif etish; 
- mavzuga oid koʻrgazmali qurollar bilan zalni jihozlash; 
- davrani olib boruvchini tayinlash; 
- texnika vositalari bilan taʼminlash. 
 Mavzuiy uchrashuvlarni tashkil etish davomida qoʻllanilishi tavsiya etiladigan 
samarali usullar: brifing; ogʻzaki davra suhbati; anʼanaviy maʼruza; 
ilgarilangan maʼruza; taqdimot. 
Intellektual oʻyinlarni tashkil etishdan iborat. 
 
FOYDАLАNGАN АDАBIYOTLАR RO‘YXАTI 
 1. Аbramovich S.А. Uroki vneklasnogo chteniya v 7-8 klassax M, L. 1964.  
2. Bo‘ronov M. O‘zbek tili o‘qitish metodikasining baʼzi masalalari Nukus, 
«Bilim» 1998. 
3. Bo‘ronov M. O‘qituvchilar nutqidagi dialektal xatolar va ularni bartaraf qilish 
yo‘llari. Nukus, «Qoraqalpog‘iston», 1990.  
4. Ziyodova T. Tilsim topishmoqlari-nutqiy faoliyatini shakllantirish omili. 
Toshkent, «O‘qituvchi» 1999.  
5. Yoqubjonova O. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlar. Toshkent, «O‘qituvchi» 
1984.  
6. Tursunov U, Muxtarov J. Rahmatullaev Sh. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. 
Toshkent. 1992.  
7. Umumiy o‘rta taʼlimning davlat taʼlim standarti va o‘quv dasturi Ona tili, 
O‘zbek tili (taʼlim boshqa tilda olib boriladigan  
maktablar uchun) 1999 yil, 1-maxsus son.  
8. Shomaqsudov Sh, Shoahmedov Sh. Nega shunday deymiz. Toshkent, 1988.  
9. G‘ulomov А.Q. Neʼmatov H. G‘. Ona tili taʼlimi mazmuni. T, «O‘qituvchi» 
fan arboblari va faxriylar, ustozlar ish tajribasini oʻrganish; huquq-tartibot organlari bilan muloqot; mudofaa va davlat idoralari vakillari bilan muloqot; tibbiyot muassasalari vakillari bilan muloqot. Mavzuiy uchrashuvlarni tashkil etish tartibi: - uchrashuv dasturini ishlab chiqish va taklifnomalarni tayyorlash; - olimlar, sanʼat ustalari va tajribali mutaxassislarni taklif etish; - mavzuga oid koʻrgazmali qurollar bilan zalni jihozlash; - davrani olib boruvchini tayinlash; - texnika vositalari bilan taʼminlash. Mavzuiy uchrashuvlarni tashkil etish davomida qoʻllanilishi tavsiya etiladigan samarali usullar: brifing; ogʻzaki davra suhbati; anʼanaviy maʼruza; ilgarilangan maʼruza; taqdimot. Intellektual oʻyinlarni tashkil etishdan iborat. FOYDАLАNGАN АDАBIYOTLАR RO‘YXАTI 1. Аbramovich S.А. Uroki vneklasnogo chteniya v 7-8 klassax M, L. 1964. 2. Bo‘ronov M. O‘zbek tili o‘qitish metodikasining baʼzi masalalari Nukus, «Bilim» 1998. 3. Bo‘ronov M. O‘qituvchilar nutqidagi dialektal xatolar va ularni bartaraf qilish yo‘llari. Nukus, «Qoraqalpog‘iston», 1990. 4. Ziyodova T. Tilsim topishmoqlari-nutqiy faoliyatini shakllantirish omili. Toshkent, «O‘qituvchi» 1999. 5. Yoqubjonova O. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlar. Toshkent, «O‘qituvchi» 1984. 6. Tursunov U, Muxtarov J. Rahmatullaev Sh. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. Toshkent. 1992. 7. Umumiy o‘rta taʼlimning davlat taʼlim standarti va o‘quv dasturi Ona tili, O‘zbek tili (taʼlim boshqa tilda olib boriladigan maktablar uchun) 1999 yil, 1-maxsus son. 8. Shomaqsudov Sh, Shoahmedov Sh. Nega shunday deymiz. Toshkent, 1988. 9. G‘ulomov А.Q. Neʼmatov H. G‘. Ona tili taʼlimi mazmuni. T, «O‘qituvchi»  
 
1995.  
10. O‘zbek va qoraqalpoq tillarining lug‘atlari maktab darsliklari. 
 
1995. 10. O‘zbek va qoraqalpoq tillarining lug‘atlari maktab darsliklari.