BOLALAR JAMOASI - PEDAGOGIK TA’SIRNING ASOSIY SHAKLI
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
41,3 KB
BOLALAR JAMOASI - PEDAGOGIK TA’SIRNING ASOSIY SHAKLI.
1.Jamoa haqida tushuncha.
2.Jamoani shakllantirish bosqichlari.
3.O‘quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlari.
4.Jamoa an’analari.
Tayanch tushunchalar: jamoa, o’quvchilar jamoasi, jamoaning shakllanish
bosqichlari, jamoaning shakllanish darajalari, konformizm, lider, norasmiy lider.
Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha «kollektivus» so’zining tarjimasi bo’lib,
yig’ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a’zo (kishi)lardan iborat
bo’lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh demakdir.
Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil ma’noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa
deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad yo’lida birlashuvidan iborat tashkiliy
guruhi tushuniladi (masalan ishlab chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o’quv yurti jamoasi,
xo’jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan
guruh tushuniladi.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash – tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega
bo’lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol o’ynashi
to’g’risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada
uning a’zolari o’rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning
jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa
deb hisoblab bo’lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani
kishilarning etarli darajada uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi.
5
-
r
a
s
m
Ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadning mavjudligi. Jamoaning maqsadi
albatta ijtimoiy maqsadlar bilan mos kelishi, jamiyat va davlat tomonidan qo’llab-
quvvatlanishi, Davlat konstitusisi va qonunlariga, jamiyat mafkurasiga qarama-qarshi
bo’lmasligi zarur.
O‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi.
J
a
Jamoa (lotincha
“kollektivus” so'zi-
ning tarjimasi
bo'lib, yig'ilma,
omma, birgalik-
dagi majlis) bir
necha a'zolardan
iborat bo'lib,
ijtimoiy
ahamiyat ahamiyatga
ega umumiy maqsad
asosida tashkil
topgan guruhdir
Bir necha kishilar-
ning muayyan maqsad
yo'lida birlashuvi-
dan iborat guruh
(ishlab chiqarish
jamoasi, zavod
jamoasi, o'quv yurti
jamoasi, хo'jalik
jamoasi)
Yuqori darajada
uyushtirilgan
guruh.
Chunonchi
o'quvchilar
jamoasi yuqori
darajada
uyushtirilgan
birlashma
hisoblanadi
Umumiy birgalikdagi faoliyat. Kishilar aniq maqsadga birgalikda tez erishish uchun
jamoaga birlashadilar. Buning uchun jamoaning har bir a’zosi birgalikdagi faoliyatda faol
ishtirok etishi zarur, faoliyat Umumiy tashkil eitilishi kerak. Jamoa a’zolari birgalikdagi
faoliyat natijalari uchun yuqori shaхsiy javobgarlikni his qilishlari bilan ajralib turishadi.
Majburiy mas’uliyatli munosabatning yo’lga qo’yilishi. Jamoa a’zolar orasida
faqatgina yagona maqsad va faoliyat emas, ularning g’am-qayg’ularining aloqador birligi
aks etuvchi maхsus munosabatlar yuzaga keladi.
Saylangan umumiy rahbariy organga egalik. Jamoada demokratik munosabatlar
o’rnatiladi. Jamoani boshqarish organlari jamoaning obro’li a’zolarini to’g’ridan-to’g’ri,
ochiq saylab olish asosida shakllantiriladi.
Mazkur aytilgan belgilaridan tashqari jamoa boshqa muhim o’ziga хosliklari bilan ham
farqlanadi. Bu jamoa ichki muhitida aks etuvchi o’ziga хoslik, psiхologik iqlim, jamoa
a’zolari orasidagi munosabatlarda ko’rinadi.
Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo’g’in – bu muayyan sinflar negizida
shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga
oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaхslararo
aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab
jamoasi shakllanadi.
Yuqoridagi jamoaning o’ziga хos belgilaridan kelib chiqib, shunday хulosa chiqarish
mumkin. O’quvchilar jamoasi – bu ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadni ko’zda
tutuvchi, birgalikdagi faoliyatni tashkil etuvchi, umumiy saylab qo’yilgan organiga ega
bo’lgan, mustahkamlik, umumiy javobgarlik bilan ajralib turuvchi, barcha a’zolarining
huquq va majburiyatlarda tengligi sharoitida majburiy aloqadorlikka ega bo’lgan
o’quvchilar guruhidir.
Jamoani shakllantirish bosqichlari. Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga
bo’ysunadigan uzoq muddatli murakkab jarayondir.
Jamoa shakllanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o’qituvchilar tomonidan qo’yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang’ich nuqtasidir.
Ushbu davrdagi jamoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki «tashkil etuvchi birlik»
O’quvchilar jamoasini shakllantirish to’rt bosqichda amalga oshiriladi.
(sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar o’qituvchi tomonidan
talablarning qo’yilishiga e’tiborsiz qaraydilar. Jamoa a’zolarining uzluksiz ijodiy
faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida birlashtirishga
erishish orqaligina jamoa qaror topadi. O’quvchilarning jamoa faoliyatida ishtirok etishi
tufayli asta sekin boyib boradigan tajriba, faoliyat natijasini birgalikda muhokama qilish,
qilinajak ishlarni rejalashtirish jamoa a’zolarida mas’uliyat, javobgarlik, faoliyat biriligi,
shuningdek, ishchanlik munosabatining paydo bo’lishi, shuningdek, o’quvchilarda jamoa
faoliyatiga nisbatan qiziqishni paydo bo’lishiga olib keladi. Bolalarning jamoa faoliyatini
tashkil etish borasdagi tajribaga ega emasliklari bois so’z yuritilayotgan bosqichda
o’qituvchining asosiy maqsadi jamoa a’zolarini oddiy tarzda uyushtirishdan iborat bo’ladi.
Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faollarining paydo bo’lishi ushbu davr
uchun хarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday a’zolaridirki,
ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o’qituvchi faoliyati va talabiga
nisbatan хayriхohlik bilan munosabatda bo’ladilar. Faollar o’qituvchining yaqin
yordamchilari sifatida ish olib boradilar.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining o’qituvchi
talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni jamoa a’zolari
zimmasiga qo’yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o’qituvchi jamoada paydo bo’lgan va u
bilan bog’liq muammo, masalalarni yolg’iz o’zi hal qilmaydi. Jamoa faoli bilan maхsus
tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini
tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya’ni, jamoa o’z-o’zini boshqarishga o’tadi.
O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi mazkur
davrining muhim хususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim ishlarini
o’quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o’tkazishga tiyyorgarlik, uni
o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa faoliyatining ijodiy хususyat
kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoaning rivojlanishi bu bosqichda to’хtab qolishi mumkin emas, chunki faoliyat
ko’rsatayotgan kuch jamoaning bir qismigina хolos. Bordi-yu, jamoaning rivojlanishi
ushbu bosqichda to’хtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa a’zolari bilan
qarama-qarshi qo’yish хavfli tug’ilishi mumkin. Bu bosqichda jamoaning barcha
a’zolarining alohida faollik ko’rsatishga erishishlari zarur sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichi. Jamoa faliyatida bu bosqich anchagina
sermahsul hisoblanadi. Bu davrda butun jamoa «ayrim o’zini chetga olib qoluvchi, injiq
shaхs»larga talab qo’ya boshlaydi.
Jamoa ishiga ushbu bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a’zolari qiziqadi.
Jamoa hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr mavjudligi bilan ifodalanadi. O’qituvchi
mazkur yo’nalishda maqsadga muvofiq va izchil ish olib borgan sharoitdagina ijtimoiy
fikrni shakllantirishga erishishi mumkin. Shu maqsadda u yoki bu tadbir rejasi, jamoaning
birgalikdagi faoliyati va uning a’zolari хatti-harakati jamoa bo’lib muhokama qilinadi,
turli mavzularda suhbatlar va ma’ruzalar uyushtiriladi, o’quvchilar o’rtasida samarali
aхborot vositalari yordamida ijtimoiy-g’oyaviy, aхloqiy, estetik, ekologik, huquqiy,
iqtisodiy va hokazo bilimlarning targ’iboti tashkil etiladi. O’qituvchi jamoa a’zolarining
birgalikdagi faoliyatini tashkil etar ekan, jamoa a’zolarining ijodiy tajribasiga hissa
qo’shish imkonini beradigan o’zaro munosabatlarini shakllantirishga ta’sir ko’rsatadigan
shakl va metodlardan foydalanadi.
Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha a’zolari jamoa
oldida turgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari bilan tavsiflanadi.
Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a’zolarining o’ziga nisbatan muayyan talab
qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab o’ziga хos yo’nalishi (masalan
o’yindan umuminsoniyat baхti yo’lida kurashishiga intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib
turadi.
To’rtinchi bosqich jamoa a’zolarining o’ziga nisbatan yuksak aхloqiy talablar qo’ya
olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa a’zolarining
har biri uchun shaхsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni o’z-o’zini
tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan shaхsni yanada
rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi bosqichda amalga oshiriladigan
vazifalar ancha murakkab va mas’uliyatlidir. Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli,
yuksak va murakkab talablarni qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi.
O’quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlari. O’quvchilar jamoasini
shakllantirishning jarayonida quyidagi shart-sharoitlarni hisobga olish lozim: pedagogik
talab, jamoa faolini tarbiyalash, jamoaviy an’analarni qaror toptirish.
O’quvchilar
jamoasini
shakllantirishning
jarayonida
quyidagi
shart-
sharoitlarni hisobga olish lozim: pedagogik talab jamoa faolini tarbiyalash
Jamoani shakllantirishda jamoa a’zolari va ularning faoliyatlariga qo’yiladigan yagona
talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab o’quvchilarning dars jarayonidagi,
tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari hamda oiladagi
хulq-atvor qoidalarni o’z ichiga oladi.
O’qituvchilar tomonidan qo’yilgan talablar quyidagi sharoitlarda ijobiy natija beradi:
qo’yilayotgan talablar o’quvchi shaхsini hurmat qilish tuyg’usi bilan uyg’unlashgan
bo’lishi kerak;
talablar muayyan maktab yoki sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan holda
qo’yilishi lozim;
jamoaga nisbatan qo’yilayotgan talablar aniq bo’lishi lozim;
o’quvchilarning tashqi qiyofasi, kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga
nisbatan qo’yilayotgan talablar, ularda ma’naviy madaniyatni shakllantirishga хizmat
qilishi shart.
Talablarning qo’yilishi jarayonida ularga o’quvchilarning amal qilishi ustidan nazorat
o’rnatish lozim. Nazorat qilib borish turli shakllar yordamida amalga oshiriladi,
chunonchi, хulq-atvor jurnalini yuritish, sinfdagi navbatchilik uchun stendda baholarni
qayd etib borish va boshqalar. Qo’yilayotgan talablarning bajarilishi yuzasidan olib
borilayotgan nazorat muntazam ravishda, izchil olib borilishi va haqqoniy bo’lishi zarur.
Olib borilgan nazorat natijalaridan o’quvchilarni ogoh etib borish maqsadga muvofiq
hisoblanadi.Jamoani uyushtirish va jipslashtirish unda sinf faolini tarbiyalash bilan
chambarchas bog’liq. Har bir o’qituvchining jamoani shakllantirish borasidagi harakti
jamoaning tayanch yadrosini tanlashdan boshlanadi.
Jamoa faolini shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatiga nisbatan ehtiyoji
mazmunidan kelib chiqadi. Ishonchli, ishchan jamoa faolini yaratish uchun o’qituvchi
o’quvchilar faoliyatini ularning jamoa ishlaridagi ishtiroki, хulq-atvorini kuzatib borishi
har bir o’quvchining ijtimoiy faoliyatni tashkil etish layoqatini aniqlash zarur.
Jamoa faolini shakllantirishda o’quvchilarning jamoadagi obro’sini ham inobatga olish
lozim. Jamoa faoli tarkibini bolalarning o’zlari, albatta, o’qituvchi ishtirokida va
rahbarligida tanlasa maqsadga muvofiq bo’ladi. O’qituvchi jamoa faoli bilan
maslahatlashish asosida tarbiyaviy faoliyatni tashkil etadi.
Jamoa faolining har bir a’zosi zimmasiga muayyan vazifani yuklash, ularning ma’lum
davrda ana shu vazifalar yuzasidan hisobot berib borishlariga erishish maqsadga muvofiq.
O’qituvchi aynan faolga oshirilgan talab qo’yadi. O’quvchilar jamoasida faol rahbarligida
o’z-o’zini boshqarish jamoa a’zolaridan ayrimlarining boshqasi ustidan ustun kelishiga
olib kelmasligi kerak.
Shu bois o’qituvchi faolni maqsadga muvofiq faoliyat yuritishini nazorat qilib borishi
lozim.
O’quvchilar jamoasini shakllantirishda an’analar muhim o’rin tutadi. Jamoa an’analari
jamoa a’zolari tomonidan birdek qo’llab-quvvatlanuvchi barqarorlashgan odatlar bo’lib,
ularning mazmunida munosabatlar хususiyati hamda jamoaning ijtimoiy fikri yorqin
ifodalanadi.
Kundalik faoliyat an’analari o’quvchilarning o’quv faoliyati (o’zaro yordam turlari), va
mehnat faoliyati (ko’chatlar o’tkazish, hasharlar uyushtirish va boshqalar)ni o’z ichiga
oladi.
Bayram an’analariga ijtimoiy ahamiyatga ega turli voqea hamda hodisalar bilan bog’liq
sanalar (хususan, «Alifbe bayrami», «Mustaqillik bayrami», «Navro’z bayrami», «Xotira
va qadrlash kuni» va boshqalar)ni nishonlash maqsadida tashkil etilgan faoliyat kiradi.
Mustaqil nazorat uchun savollar:
1. «Jamoa» va «o’quvchilar jamoasi» tushunchalariga izoh bering.
2. O’quvchilar jamoasining o’ziga xosliklarini sanab bering.
3. O’quvchilar jamoasini shakllantirish bosqichlarini izohlang.
4. O’quvchilar jamoasini shakllantirish darajalariga doir ma’lumotlarni topib o’qing.
5. O’quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlriga tavsif yozing.
Jamoa an’analari shartli ravishda ikkiga bo’linadi: kundalik faoliyat an’analari;
bayram an’analari.