Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli.
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
21,4 KB
Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli.
Reja:
1.Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash
milliy modelining asosiy maqsadi.
2. Axloqiy tarbiyani tashkil etish.
3. Boshlang‘ich sinf o’quvchilarini ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan
xabardor etish, axloqiy me’yorlar, axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish.
4. Aqliy tarbiya, tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashni rivojlantirish.
Jismoniy tarbiya.
5. Jismoniy jihatdan to’g‘ri rivojlanish.
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar tayyorlash
milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko’lamining kengayishi
o’sib kelayotgan avlodni o’ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga
har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo’ymoqda. Psixologik, intellektual
va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli
buzg‘unchi g‘oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o’zini saqlab qola oladi. Shuningdek,
shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini
ta'minlovchi asosiy omildir.
Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham komil inson qiyofasining yoritilishiga
alohida ahamiyat berilgan.
Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni shakllantirish va fozil jamoa (etuk
jamiyat)ni shakllantirish tarbiyaning bir butun, yaxlit ikki yo’nalishi ekanligiga
o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, fozil jamiyat komil inson sa'yi-harakati bilan
barpo etilishi mumkin. Shu bois mamlakatni boshqaruvchi shaxs o’zida eng oliy
insoniy fazilatlarni mujassam eta olishi zarur, deb hisoblaydi. «Aql to’g‘risidagi»
risolasida Abu Nasr Forobiy rahbar shaxs qiyofasida namoyon bo’lishi lozim
bo’lgan o’n ikki fazilatni keltirib o’tadi. Bizning fikrimizcha, mazkur fazilatlar har
bir zamonaviy shaxsda o’z aksini topa olishi kerak, zero, ular inson hayotini
mo’'tadil kechishi hamda muayyan kasbiy faoliyatlarni tashkil etishda
muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi.
Abu Rayhon Beruniy ham komillikning asosini ilmli bo’lishda deb hisoblaydi
va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya o’rg‘u beradi. Allomaning
fikricha, axloqiylik, to’g‘rilik, odillik, tadbirkorlik, o’zini vazmin to’tish, kamtarlik,
insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, aadolatli va vijdonli bo’lish komil inson qiyofasida
aks etishi zarur bo’lgan eng asosiy sifatlardir.
Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida bilimli
bo’lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo’lishi esa uning yanada
yuksalishini ta'minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy
xotirjamlik)ning muhim ko’rsatkichi ekanligini uqtiradi.
Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o’rinni egallaydi
va o’z orzusidagi komil inson shaxsini asarlarining qahramonlari timsolida
gavdalantirishga o’rinadi. Mutafakkir qarashlarida komil inson quyidagi sifatlarga
ega bo’lishi borasidagi g‘oya ilgari suriladi: aqlli, axloqli, bilimli, ijodkor,
qobiliyatli, dono, kamtar, insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli, adolatli, muruvvatli,
sog‘lom, jismonan baquvvat, mard va jasur1.
Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq
mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana shuningdek,
vatanparvarlik, hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi kerak, deb
hisoblaydi. Alloma millat taqdirining jonkuyari sifatida milliy til taraqqiyoti jamiyat
ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi.
Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi
muayyan jamiyat a'zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida
kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan
ma'naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me'yorlar mohiyatini o’zlashtiradi.
Jamiyatning a'zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta'minlovchi
mehnat faoliyatini yo’lga qo’yadi.
Umumiy o’rta ta'lim hamda o’rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida
jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi. Maktab jamoasi tarkibida eng
barqaror bo’g‘in - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf
jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish
faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib
topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Maktab
jamoasi ikki muhim bo’g‘in – o’qituvchilar jamoasi hamda o’quvchilar jamoasi
asosida tarkib topadi. O’quv yurtlari jamoasi tarkibida o’quvchilar jamoasi asosiy
qismni tashkil etadi.
O’quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy saylov organlari
oldidagi umumiy javobgarlik, barcha a'zolarning huquq va burchlari tengligi
asosidagi o’zaro birlikka ega o’quvchilar guruhidir. O’quvchilar jamoasi unga
rahbarlikni olib boruvchi o’qituvchilar hamda bolalardan iborat jamoaning
murakkab birlashmasi bo’lib, o’z-o’zini nazorat qilish hamda o’z-o’zini boshqarish
huquqi, shuningdek, o’ziga xos psixologik muhit va an'analariga ega bo’ladi.
Jamoani shakllantirishda uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining
mohiyatini inobatga olish zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash
shartli hisoblanadi, zero, jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega
emas. Shunga qaramay o’qituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini
muayyan bosqichlarga ajratish juda muhimdir.
Bolalar jamoasini ma'lum rivojlanish bosqichlarga ajratish alohida ahamiyat
kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi jamoa a'zolariga
nisbatan samarali o’qituvchiik ta'sir ko’rsatishning maqbul shakl va metodlarini
tanlash imkonini beradi.
Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o’qituvchilar tomonidan qo’yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich
nuqtasidir. Ushbu davrdagi jammoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki «tashkil
etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar
o’qituvchi tomonidan talablarning qo’yilishiga e'tiborsiz qaraydilar. Jamoa
a'zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona)
maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi.
Jamoaning har bir a'zosida ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga muvofiq
ravishda tashkil etish ko’nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida barqaror
insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi. Jamoada barqaror insoniy
munosabatlarning yuzaga kelishining sababi - uning a'zolarini ijobiy, madaniy-
ma'rifiy mazmunga ega bo’lgan ishlarni tashkil etishda faol ishtirok etishlaridir.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining
o’qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni
95 jamoa a'zolari zimmasiga qo’yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o’qituvchi
jamoada paydo bo’lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o’zi hal
qilmaydi. Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb
etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi,
ya'ni, jamoa o’z-o’zini boshqarishga o’tadi.
O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi
mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim
ishlarini o’quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o’tkazishga
tiyyorgarlik, uni o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa
faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko’rsatib o’tilgan xususiyatlar
shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning
har bir a'zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni qo’ya
boshlaydilar. Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha
a'zolari jamoa oldida to’rgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari
bilan tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a'zolarining o’ziga
nisbatan muayyan talab qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab
o’ziga xos yo’nalishi (masalan o’yindan umuminsoniyat baxti yo’lida ko’rashishiga
intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib turadi.
To’rtinchi bosqich jamoa a'zolarining o’ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar
qo’ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa
a'zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni
o’z-o’zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan
shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi bosqichda
amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir.
Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni
qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi.
Bugungi kunda o’qituvchi-olimlar (L.I.Nikova va boshqalar) bolalar
jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar ekanlar, uni qo’yidagi
uch bosqichga bo’ladilar:
a) jamoani dastlabki jipslashtirish;
b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a'zosini individual rivojlantirish;
v) jamoaning umumiy faoliyatini yo’lga qo’yish.
Jamoa hayotida muhim o’rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko’rsatish
yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki shaxsning rivojlanishida jamoaning
yetakchi ahamiyatini ta'kidlaydi.
A.S.Makarenko jamoa a'zolari o’rtasida yuzaga keluvchi munosabatlarining
ichki xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog jamoada shakllangan eng
muhim quyidagi belgilarni ajratib ko’rsatgan edi:
1) major - doimiy tetiklik, o’quvchilarning faoliyat (harakat)ga tayyorliklari;
2) o’z jamoasining qadriyatlari mohiyatini tushunish, uning uchun g‘ururlanish
asosida o’z qadr-qimmatini anglash;
3) jamoa a'zolari o’rtasidagi do’stona birlik;
4) jamoaning har bir a'zosida qaror topgan do’stona birlik;
5) tarbiyali, ishchan harakatga yo’llovchi faollik;
6) hissiyotni boshqara olish hamda muloqot odobiga amal qilish ko’nikmasi.
Jamoani shakllantirishda jamoa a'zolari va ularning faoliyatlariga qo’yiladigan
yagona talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab o’quvchilarning dars
jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari
hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o’z ichiga oladi. Puxta o’ylab qo’yilgan
talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda muayyan tartibning
o’rnatilishini ta'minlaydi. O’qituvchilar tomonidan qo’yilgan talablar quyidagi
sharoitlarda ijobiy natija beradi: 1. qo’yilayotgan talablar o’quvchi shaxsini hurmat
qilish tuyg‘usi bilan uyg‘unlashgan bo’lishi kerak. 2. Talablar muayyan maktab yoki
sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan holda qo’yilishi lozim. 3. Jamoaga nisbatan
qo’yilayotgan talablar aniq bo’lishi lozim. 4. O’quvchilarning tashqi qiyofasi,
kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga nisbatan qo’yilayotgan talablar, ularda
ma'naviy madaniyatni shakllantirishga xizmat qilishi shart. O’quvchi qo’yilayotgan
talablar hajmi va tizimini bilibgina qolmasdan, talab qo’yish metodikasini ham
o’zlashtira olgan bo’lishi kerak. O’quvchilar jamoasiga nisbatan talablarni qo’yish
metodikasi bolalarni talablar mazmuni bilan tanishtirish, talablarning ahamiyatini
tushuntirish, tajriba orttirish hamda o’quvchilar faoliyat, shuningdek, qo’yilayotgan
talablarning bajarilish holatini muntazam suratda nazorat qilib turishdan iborat.
O’quvchilarni talablar bilan tanishtirish ko’pincha umumiy majlislarda amalga
oshiriladi, bunda ta'lim muassasasining direktori yoki o’quv ishlari bo’yicha direktr
o’rinbosari istiqbol rejalari va ularni amalga oshirish jarayonidagi talablar mazmuni
bilan o’quvchilarni tanishtiradi. Batafsil tanishtirish ayrim hollarda amalda
ko’rsatish, keyinroq sinflar bo’yicha sinf majlislari yoki maxsus suhbatlarni
uyushtirish asosida amalga oshiriladi. Xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan
talablar bilan tanishtirish mazkur talablar ustida mashq qildirish bilan qo’shib olib
borilishi kerak. Xulqatvorni tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda ancha
murakkab ish. O’quvchilar talablar mohiyatini yaxshi anglashlari mumkin, biroq
aksariyat 99 hollarda ularga rioya qilmaydilar. Shu bois muntazam ravishda mashq
qildirish madaniy xulq-atvorni odatga aylantiradi. Talablarning qo’yilishi jarayonida
ularga o’quvchilarning amal qilishi ustidan nazorat o’rnatish lozim. Nazorat qilib
borish turli shakllar yordamida amalga oshiriladi, chunonchi, xulq-atvor jurnalini
yuritish, sinfdagi navbatchilik uchun stendda baholarni qayd etib borish va
boshqalar. qo’yilayotgan talablarning bajarilishi yuzasidan olib borilayotgan nazorat
muntazam ravishda, izchil olib borilishi va haqqoniy bo’lishi zarur. Olib borilgan
nazorat natijalaridan o’quvchilarni ogoh etib borish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Jamoani uyushtirish va jipslashtirish unda faol (aktiv)ni tarbiyalash bilan
chambarchas bog‘liq. Har bir o’qituvchining jamoani shakllantirish borasidagi
harakti jamoaning tayanch yadrosini tanlashdan boshlanadi. Jamoa faolini
shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatiga nisbatan ehtiyoji mazmunidan kelib
chiqadi. Ishonchli, ishchan jamoa faolini yaratish uchun o’qituvchi o’quvchilar
faoliyatini ularning jamoa ishlaridagi ishtiroki, xulq-atvorini kuzatib borishi har bir
o’quvchining ijtimoiy faoliyatni tashkil etish layoqatini aniqlash zarur. Jamoa faolini
shakllantirishda o’quvchilarning jamoadagi obro’sini ham inobatga olish lozim.
Jamoa faoli tarkibini bolalarning o’zlari, albatta, o’qituvchi ishtirokida va
rahbarligida tanlasa maqsadga muvofiq bo’ladi. O’qituvchi jamoa faoli bilan
maslahatlashish asosida tarbiyaviy faoliyatni tashkil etadi. Jamoa faolining har bir
a'zosi zimmasiga muayyan vazifani yuklash, ularning ma'lum davrda ana shu
vazifalar yuzasidan hisobot berib borishlariga erishish maqsadga muvofiq.
O’qituvchi aynan faolga oshirilgan talab qo’yadi. O’quvchilar jamoasida faol
rahbarligida o’z-o’zini boshqarish jamoa a'zolaridan ayrimlarining boshqasi ustidan
ustun kelishiga olib kelmasligi kerak. Shu bois o’qituvchi faolni maqsadga muvofiq
faoliyat yuritishini nazorat qilib borishi lozim. O’quvchilarning o’z-o’zini
boshqarishi bu o’qituvchilar tomonidan tashkil qilinadigan jamoa ishini uyushtirish
va boshqarishda o’quvchilarning faol ishtirok 100 etishidir. O’z-o’zini
boshqarishning shakllari orasida jamoa a'zolarining yig‘ilishi, konferensiyasi hamda
turli komissiyalar (masalan, o’quv komissiyasi yoki tozalik komissiyasi) faoliyati
muhim o’rin tutadi. O’quvchilar jamoasini shakllantirishda an'analar muhim o’rin
tutadi. Jamoa an'analari jamoa a'zolari tomonidan birdek qo’llab-quvvatlanuvchi
barqarorlashgan odatlar bo’lib, ularning mazmunida munosabatlar xususiyati hamda
jamoaning ijtimoiy fikri yorqin ifodalanadi. Jamoa an'analari shartli ravishda ikkiga
bo’linadi: a) kundalik faoliyat an'analari; b) bayram an'analari. Kundalik faoliyat
an'analari o’quvchilarning o’quv faoliyati (o’zaro yordam turlari), va mehnat
faoliyati (ko’chatlar o’tkazish, hasharlar uyushtirish va boshqalar)ni o’z ichiga oladi.
Bayram an'analariga ijtimoiy ahamiyatga ega turli voqea hamda hodisalar bilan
bog‘liq sanalar (xususan, «Alifbe bayrami», «Mustaqillik bayrami», «Navro’z
bayrami», «Xotira va qadrlash kuni» va boshqalar)ni nishonlash maqsadida tashkil
etilgan faoliyat kiradi. An'anaviy bayramlar o’quv muassasalarida turlicha
o’tkaziladi. O’quvchilar an'analar mohiyatini anglasalar, ularga nisbatan ongli
munosabatda bo’lsalargina uning ta'sir kuchi yuqori bo’ladi.
An'analarning yuzaga kelishida o’quvchilarning unga nisbatan munosabati
katta ahamiyatga ega. Maktab rahbariyati va o’qituvchilar o’quvchilar jamoasiga
muayyan sanalarga bag‘ishlab haddan ziyod ortiqcha tadbirni uyushtirish talabini
qo’ymasligi zarur. Tadbirlarni tashkil etish va o’tkazishda o’qituvchilar jamoasi yoki
o’qituvchi tomonidan ushbu jarayonda o’quvchilar jamoasi bilan birgalikda ish olib
borish, ularni an'analarni davom ettirishga o’rgatish masalasiga alohida e'tibor
qaratishlari pedagogik jihatdan ijobiy natijalarni beradi.
Nazorat uchun savollar:
1. Jamoa deganda nimani tushunasiz?
2. O’qituvchilar tomonidan qo’yilgan talablar qanday sharoitlarda ijobiy natija
beradi?