Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli.

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

21,4 KB


 
 
 
 
 
 
Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli. 
 
 
 
Reja: 
1.Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash 
milliy modelining asosiy maqsadi.  
2. Axloqiy tarbiyani tashkil etish.  
3. Boshlang‘ich sinf o’quvchilarini ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan 
xabardor etish, axloqiy me’yorlar, axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish.  
4. Aqliy tarbiya, tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashni rivojlantirish. 
Jismoniy tarbiya.  
5. Jismoniy jihatdan to’g‘ri rivojlanish.
Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli. Reja: 1.Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. 2. Axloqiy tarbiyani tashkil etish. 3. Boshlang‘ich sinf o’quvchilarini ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan xabardor etish, axloqiy me’yorlar, axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish. 4. Aqliy tarbiya, tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashni rivojlantirish. Jismoniy tarbiya. 5. Jismoniy jihatdan to’g‘ri rivojlanish.
 
 
 
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar tayyorlash 
milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko’lamining kengayishi 
o’sib kelayotgan avlodni o’ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga 
har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo’ymoqda. Psixologik, intellektual 
va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli 
buzg‘unchi g‘oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va  
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o’zini saqlab qola oladi. Shuningdek, 
shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini 
ta'minlovchi asosiy omildir.  
Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham komil inson qiyofasining yoritilishiga 
alohida ahamiyat berilgan.  
Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni shakllantirish va fozil jamoa (etuk 
jamiyat)ni shakllantirish tarbiyaning bir butun, yaxlit ikki yo’nalishi ekanligiga 
o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, fozil jamiyat komil inson sa'yi-harakati bilan 
barpo etilishi mumkin. Shu bois mamlakatni boshqaruvchi shaxs o’zida eng oliy 
insoniy fazilatlarni mujassam eta olishi zarur, deb hisoblaydi. «Aql to’g‘risidagi» 
risolasida Abu Nasr Forobiy rahbar shaxs qiyofasida namoyon bo’lishi lozim 
bo’lgan o’n ikki fazilatni keltirib o’tadi. Bizning fikrimizcha, mazkur fazilatlar har 
bir zamonaviy shaxsda o’z aksini topa olishi kerak, zero, ular inson hayotini 
mo’'tadil kechishi hamda muayyan kasbiy faoliyatlarni tashkil etishda 
muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi.  
Abu Rayhon Beruniy ham komillikning asosini ilmli bo’lishda deb hisoblaydi 
va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya o’rg‘u beradi. Allomaning 
fikricha, axloqiylik, to’g‘rilik, odillik, tadbirkorlik, o’zini vazmin to’tish, kamtarlik, 
insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, aadolatli va vijdonli bo’lish komil inson qiyofasida 
aks etishi zarur bo’lgan eng asosiy sifatlardir.  
Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida bilimli 
bo’lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo’lishi esa uning yanada 
yuksalishini ta'minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy 
xotirjamlik)ning muhim ko’rsatkichi ekanligini uqtiradi.
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko’lamining kengayishi o’sib kelayotgan avlodni o’ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo’ymoqda. Psixologik, intellektual va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli buzg‘unchi g‘oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o’zini saqlab qola oladi. Shuningdek, shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta'minlovchi asosiy omildir. Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham komil inson qiyofasining yoritilishiga alohida ahamiyat berilgan. Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni shakllantirish va fozil jamoa (etuk jamiyat)ni shakllantirish tarbiyaning bir butun, yaxlit ikki yo’nalishi ekanligiga o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, fozil jamiyat komil inson sa'yi-harakati bilan barpo etilishi mumkin. Shu bois mamlakatni boshqaruvchi shaxs o’zida eng oliy insoniy fazilatlarni mujassam eta olishi zarur, deb hisoblaydi. «Aql to’g‘risidagi» risolasida Abu Nasr Forobiy rahbar shaxs qiyofasida namoyon bo’lishi lozim bo’lgan o’n ikki fazilatni keltirib o’tadi. Bizning fikrimizcha, mazkur fazilatlar har bir zamonaviy shaxsda o’z aksini topa olishi kerak, zero, ular inson hayotini mo’'tadil kechishi hamda muayyan kasbiy faoliyatlarni tashkil etishda muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi. Abu Rayhon Beruniy ham komillikning asosini ilmli bo’lishda deb hisoblaydi va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, axloqiylik, to’g‘rilik, odillik, tadbirkorlik, o’zini vazmin to’tish, kamtarlik, insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, aadolatli va vijdonli bo’lish komil inson qiyofasida aks etishi zarur bo’lgan eng asosiy sifatlardir. Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida bilimli bo’lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo’lishi esa uning yanada yuksalishini ta'minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy xotirjamlik)ning muhim ko’rsatkichi ekanligini uqtiradi.
 
 
 Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o’rinni egallaydi 
va o’z orzusidagi komil inson shaxsini asarlarining qahramonlari timsolida 
gavdalantirishga o’rinadi. Mutafakkir qarashlarida komil inson quyidagi sifatlarga 
ega bo’lishi borasidagi g‘oya ilgari suriladi: aqlli, axloqli, bilimli, ijodkor, 
qobiliyatli, dono, kamtar, insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli, adolatli, muruvvatli, 
sog‘lom, jismonan baquvvat, mard va jasur1.  
Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq 
mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana shuningdek, 
vatanparvarlik, hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi kerak, deb 
hisoblaydi. Alloma millat taqdirining jonkuyari sifatida milliy til taraqqiyoti jamiyat 
ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi.  
Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan, 
shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi 
muayyan jamiyat a'zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida 
kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan 
ma'naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me'yorlar mohiyatini o’zlashtiradi. 
Jamiyatning a'zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta'minlovchi 
mehnat faoliyatini yo’lga qo’yadi.  
Umumiy o’rta ta'lim hamda o’rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida 
jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi. Maktab jamoasi tarkibida eng 
barqaror bo’g‘in - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf 
jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish 
faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib 
topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Maktab 
jamoasi ikki muhim bo’g‘in – o’qituvchilar jamoasi hamda o’quvchilar jamoasi 
asosida tarkib topadi. O’quv yurtlari jamoasi tarkibida o’quvchilar jamoasi asosiy 
qismni tashkil etadi.  
O’quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy saylov organlari 
oldidagi umumiy javobgarlik, barcha a'zolarning huquq va burchlari tengligi 
asosidagi o’zaro birlikka ega o’quvchilar guruhidir. O’quvchilar jamoasi unga 
rahbarlikni olib boruvchi o’qituvchilar hamda bolalardan iborat jamoaning
Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o’rinni egallaydi va o’z orzusidagi komil inson shaxsini asarlarining qahramonlari timsolida gavdalantirishga o’rinadi. Mutafakkir qarashlarida komil inson quyidagi sifatlarga ega bo’lishi borasidagi g‘oya ilgari suriladi: aqlli, axloqli, bilimli, ijodkor, qobiliyatli, dono, kamtar, insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli, adolatli, muruvvatli, sog‘lom, jismonan baquvvat, mard va jasur1. Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana shuningdek, vatanparvarlik, hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi kerak, deb hisoblaydi. Alloma millat taqdirining jonkuyari sifatida milliy til taraqqiyoti jamiyat ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi. Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi muayyan jamiyat a'zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan ma'naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me'yorlar mohiyatini o’zlashtiradi. Jamiyatning a'zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta'minlovchi mehnat faoliyatini yo’lga qo’yadi. Umumiy o’rta ta'lim hamda o’rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi. Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo’g‘in - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Maktab jamoasi ikki muhim bo’g‘in – o’qituvchilar jamoasi hamda o’quvchilar jamoasi asosida tarkib topadi. O’quv yurtlari jamoasi tarkibida o’quvchilar jamoasi asosiy qismni tashkil etadi. O’quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy saylov organlari oldidagi umumiy javobgarlik, barcha a'zolarning huquq va burchlari tengligi asosidagi o’zaro birlikka ega o’quvchilar guruhidir. O’quvchilar jamoasi unga rahbarlikni olib boruvchi o’qituvchilar hamda bolalardan iborat jamoaning
 
 
murakkab birlashmasi bo’lib, o’z-o’zini nazorat qilish hamda o’z-o’zini boshqarish 
huquqi, shuningdek, o’ziga xos psixologik muhit va an'analariga ega bo’ladi. 
Jamoani shakllantirishda uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining 
mohiyatini inobatga olish zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash 
shartli hisoblanadi, zero, jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega 
emas. Shunga qaramay o’qituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini 
muayyan bosqichlarga ajratish juda muhimdir. 
 Bolalar jamoasini ma'lum rivojlanish bosqichlarga ajratish alohida ahamiyat 
kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi jamoa a'zolariga 
nisbatan samarali o’qituvchiik ta'sir ko’rsatishning maqbul shakl va metodlarini 
tanlash imkonini beradi.  
Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat 
o’qituvchilar tomonidan qo’yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich 
nuqtasidir. Ushbu davrdagi jammoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki «tashkil 
etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar 
o’qituvchi tomonidan talablarning qo’yilishiga e'tiborsiz qaraydilar. Jamoa 
a'zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) 
maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi. 
Jamoaning har bir a'zosida ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga muvofiq 
ravishda tashkil etish ko’nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida barqaror 
insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi. Jamoada barqaror insoniy 
munosabatlarning yuzaga kelishining sababi - uning a'zolarini ijobiy, madaniy-
ma'rifiy mazmunga ega bo’lgan ishlarni tashkil etishda faol ishtirok etishlaridir. 
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining 
o’qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni 
95 jamoa a'zolari zimmasiga qo’yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o’qituvchi 
jamoada paydo bo’lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o’zi hal 
qilmaydi. Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb 
etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, 
ya'ni, jamoa o’z-o’zini boshqarishga o’tadi.  
O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi 
mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim
murakkab birlashmasi bo’lib, o’z-o’zini nazorat qilish hamda o’z-o’zini boshqarish huquqi, shuningdek, o’ziga xos psixologik muhit va an'analariga ega bo’ladi. Jamoani shakllantirishda uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining mohiyatini inobatga olish zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash shartli hisoblanadi, zero, jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega emas. Shunga qaramay o’qituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini muayyan bosqichlarga ajratish juda muhimdir. Bolalar jamoasini ma'lum rivojlanish bosqichlarga ajratish alohida ahamiyat kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi jamoa a'zolariga nisbatan samarali o’qituvchiik ta'sir ko’rsatishning maqbul shakl va metodlarini tanlash imkonini beradi. Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat o’qituvchilar tomonidan qo’yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich nuqtasidir. Ushbu davrdagi jammoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki «tashkil etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar o’qituvchi tomonidan talablarning qo’yilishiga e'tiborsiz qaraydilar. Jamoa a'zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi. Jamoaning har bir a'zosida ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga muvofiq ravishda tashkil etish ko’nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida barqaror insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi. Jamoada barqaror insoniy munosabatlarning yuzaga kelishining sababi - uning a'zolarini ijobiy, madaniy- ma'rifiy mazmunga ega bo’lgan ishlarni tashkil etishda faol ishtirok etishlaridir. Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining o’qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni 95 jamoa a'zolari zimmasiga qo’yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o’qituvchi jamoada paydo bo’lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o’zi hal qilmaydi. Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya'ni, jamoa o’z-o’zini boshqarishga o’tadi. O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim
 
 
ishlarini o’quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o’tkazishga 
tiyyorgarlik, uni o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa 
faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi. 
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko’rsatib o’tilgan xususiyatlar 
shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning 
har bir a'zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni qo’ya 
boshlaydilar. Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha 
a'zolari jamoa oldida to’rgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari 
bilan tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a'zolarining o’ziga 
nisbatan muayyan talab qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab 
o’ziga xos yo’nalishi (masalan o’yindan umuminsoniyat baxti yo’lida ko’rashishiga 
intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib turadi.  
To’rtinchi bosqich jamoa a'zolarining o’ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar  
qo’ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa 
a'zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni 
o’z-o’zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan 
shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi bosqichda 
amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir. 
Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni 
qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi.  
Bugungi kunda o’qituvchi-olimlar (L.I.Nikova va boshqalar) bolalar 
jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar ekanlar, uni qo’yidagi 
uch bosqichga bo’ladilar:  
a) jamoani dastlabki jipslashtirish;  
b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a'zosini individual rivojlantirish;  
v) jamoaning umumiy faoliyatini yo’lga qo’yish.  
Jamoa hayotida muhim o’rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko’rsatish 
yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki shaxsning rivojlanishida jamoaning 
yetakchi ahamiyatini ta'kidlaydi.  
A.S.Makarenko jamoa a'zolari o’rtasida yuzaga keluvchi munosabatlarining 
ichki xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog jamoada shakllangan eng 
muhim quyidagi belgilarni ajratib ko’rsatgan edi:
ishlarini o’quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o’tkazishga tiyyorgarlik, uni o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi. Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko’rsatib o’tilgan xususiyatlar shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning har bir a'zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni qo’ya boshlaydilar. Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha a'zolari jamoa oldida to’rgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari bilan tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a'zolarining o’ziga nisbatan muayyan talab qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab o’ziga xos yo’nalishi (masalan o’yindan umuminsoniyat baxti yo’lida ko’rashishiga intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib turadi. To’rtinchi bosqich jamoa a'zolarining o’ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar qo’ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa a'zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni o’z-o’zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi bosqichda amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir. Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi. Bugungi kunda o’qituvchi-olimlar (L.I.Nikova va boshqalar) bolalar jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar ekanlar, uni qo’yidagi uch bosqichga bo’ladilar: a) jamoani dastlabki jipslashtirish; b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a'zosini individual rivojlantirish; v) jamoaning umumiy faoliyatini yo’lga qo’yish. Jamoa hayotida muhim o’rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko’rsatish yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki shaxsning rivojlanishida jamoaning yetakchi ahamiyatini ta'kidlaydi. A.S.Makarenko jamoa a'zolari o’rtasida yuzaga keluvchi munosabatlarining ichki xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog jamoada shakllangan eng muhim quyidagi belgilarni ajratib ko’rsatgan edi:
 
 
1) major - doimiy tetiklik, o’quvchilarning faoliyat (harakat)ga tayyorliklari; 
2) o’z jamoasining qadriyatlari mohiyatini tushunish, uning uchun g‘ururlanish 
asosida o’z qadr-qimmatini anglash;  
3) jamoa a'zolari o’rtasidagi do’stona birlik;  
4) jamoaning har bir a'zosida qaror topgan do’stona birlik;  
5) tarbiyali, ishchan harakatga yo’llovchi faollik;  
6) hissiyotni boshqara olish hamda muloqot odobiga amal qilish ko’nikmasi. 
Jamoani shakllantirishda jamoa a'zolari va ularning faoliyatlariga qo’yiladigan 
yagona talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab o’quvchilarning dars 
jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari 
hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o’z ichiga oladi. Puxta o’ylab qo’yilgan 
talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda muayyan tartibning 
o’rnatilishini ta'minlaydi. O’qituvchilar tomonidan qo’yilgan talablar quyidagi 
sharoitlarda ijobiy natija beradi: 1. qo’yilayotgan talablar o’quvchi shaxsini hurmat 
qilish tuyg‘usi bilan uyg‘unlashgan bo’lishi kerak. 2. Talablar muayyan maktab yoki 
sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan holda qo’yilishi lozim. 3. Jamoaga nisbatan 
qo’yilayotgan talablar aniq bo’lishi lozim. 4. O’quvchilarning tashqi qiyofasi, 
kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga nisbatan qo’yilayotgan talablar, ularda 
ma'naviy madaniyatni shakllantirishga xizmat qilishi shart. O’quvchi qo’yilayotgan 
talablar hajmi va tizimini bilibgina qolmasdan, talab qo’yish metodikasini ham 
o’zlashtira olgan bo’lishi kerak. O’quvchilar jamoasiga nisbatan talablarni qo’yish 
metodikasi bolalarni talablar mazmuni bilan tanishtirish, talablarning ahamiyatini 
tushuntirish, tajriba orttirish hamda o’quvchilar faoliyat, shuningdek, qo’yilayotgan 
talablarning bajarilish holatini muntazam suratda nazorat qilib turishdan iborat. 
O’quvchilarni talablar bilan tanishtirish ko’pincha umumiy majlislarda amalga 
oshiriladi, bunda ta'lim muassasasining direktori yoki o’quv ishlari bo’yicha direktr 
o’rinbosari istiqbol rejalari va ularni amalga oshirish jarayonidagi talablar mazmuni 
bilan o’quvchilarni tanishtiradi. Batafsil tanishtirish ayrim hollarda amalda 
ko’rsatish, keyinroq sinflar bo’yicha sinf majlislari yoki maxsus suhbatlarni 
uyushtirish asosida amalga oshiriladi. Xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan 
talablar bilan tanishtirish mazkur talablar ustida mashq qildirish bilan qo’shib olib 
borilishi kerak. Xulqatvorni tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda ancha
1) major - doimiy tetiklik, o’quvchilarning faoliyat (harakat)ga tayyorliklari; 2) o’z jamoasining qadriyatlari mohiyatini tushunish, uning uchun g‘ururlanish asosida o’z qadr-qimmatini anglash; 3) jamoa a'zolari o’rtasidagi do’stona birlik; 4) jamoaning har bir a'zosida qaror topgan do’stona birlik; 5) tarbiyali, ishchan harakatga yo’llovchi faollik; 6) hissiyotni boshqara olish hamda muloqot odobiga amal qilish ko’nikmasi. Jamoani shakllantirishda jamoa a'zolari va ularning faoliyatlariga qo’yiladigan yagona talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab o’quvchilarning dars jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o’z ichiga oladi. Puxta o’ylab qo’yilgan talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda muayyan tartibning o’rnatilishini ta'minlaydi. O’qituvchilar tomonidan qo’yilgan talablar quyidagi sharoitlarda ijobiy natija beradi: 1. qo’yilayotgan talablar o’quvchi shaxsini hurmat qilish tuyg‘usi bilan uyg‘unlashgan bo’lishi kerak. 2. Talablar muayyan maktab yoki sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan holda qo’yilishi lozim. 3. Jamoaga nisbatan qo’yilayotgan talablar aniq bo’lishi lozim. 4. O’quvchilarning tashqi qiyofasi, kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga nisbatan qo’yilayotgan talablar, ularda ma'naviy madaniyatni shakllantirishga xizmat qilishi shart. O’quvchi qo’yilayotgan talablar hajmi va tizimini bilibgina qolmasdan, talab qo’yish metodikasini ham o’zlashtira olgan bo’lishi kerak. O’quvchilar jamoasiga nisbatan talablarni qo’yish metodikasi bolalarni talablar mazmuni bilan tanishtirish, talablarning ahamiyatini tushuntirish, tajriba orttirish hamda o’quvchilar faoliyat, shuningdek, qo’yilayotgan talablarning bajarilish holatini muntazam suratda nazorat qilib turishdan iborat. O’quvchilarni talablar bilan tanishtirish ko’pincha umumiy majlislarda amalga oshiriladi, bunda ta'lim muassasasining direktori yoki o’quv ishlari bo’yicha direktr o’rinbosari istiqbol rejalari va ularni amalga oshirish jarayonidagi talablar mazmuni bilan o’quvchilarni tanishtiradi. Batafsil tanishtirish ayrim hollarda amalda ko’rsatish, keyinroq sinflar bo’yicha sinf majlislari yoki maxsus suhbatlarni uyushtirish asosida amalga oshiriladi. Xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan talablar bilan tanishtirish mazkur talablar ustida mashq qildirish bilan qo’shib olib borilishi kerak. Xulqatvorni tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda ancha