BOLANI MAKTABGA TAYYORLASHDA OILANI VA MAKTABGACHA TA’LIM MUASSASASINING O‘RNI
Yuklangan vaqt
2024-10-21
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
27,9 KB
BOLANI MAKTABGA TAYYORLASHDA OILANI VA MAKTABGACHA
TA’LIM MUASSASASINING O‘RNI
Reja:
1. Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachilarining ota-onalar bilan olib
boradigan ishi mazmuni.
2. Sharq mutafakkirlarining farzand, oila tarbiyasi to‘g‘risidagi qarashlari
3. MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari.
4. Bolani maktabga tayyorlashda oilaning o‘rni.
Kalit so’zlar: oila, maktab ta’limi, tarbiya, farzand, hamkorlik, milliylik.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyachilarining oila bilan olib boradigan ishi
mazmuniga quyidagilar kiradi: ota-onalarga o‘z farzandlarining tarbiyasi uchun
davlat va jamiyat oldida javobgar ekanliklarini tushuntirib borish; ota-onalarni bola
tarbiyasi uchun zarur bo‘lgan bilim, mala-kalardan xabardor qilish (bolalarning
yosh, anatomik-fiziologik va ruhiy xususiyatlari, ularni oilada tarbiyalashniiig
mazmuni, metodi, shart-sharoitlari bilan tanishtirish); bola tarbiyasida oila bilan
hamjihatlik, bolani to‘g‘ri tarbiya-lashni nazorat qilib borish, oila tarbiyasining eng
yaxshi namunalarinio‘rganish va ommalashtirish.
Bola bog‘chada egallagan eng yaxshi fazilatlarni oila sharoitida davom ettirib,
oilada egallagan eng yaxshi fazilatlarni bolalar bog‘chasida namoyon qilsa istalgan
ijobiy natijalarga erishish mumkin. Tarbiyachilar oila tarbiyasiga doir ijobiy ishlarni
ko‘ribgina qolmay, balki uni qo‘llab-quvvatlash va shu asosida ota-onalar e’tiborini
bola tarbiyasida hali hal etilmagan vazifalarga qaratishlari lozim.
Yuqoridagi ishlarni rejalashtirish, tashkil etish va ularga rahbarlik qilishda
mudira javobgar shaxs hisoblanadi. Ota-onalar bilan ishlash bo‘yicha yillik reja
tuziladi. Bu reja pedagogik kengashda muhokama qilinadi. Rejada umumiy va
guruhiy majlislar, ota-onalar uchun ochiq eshik kunlari, suhbat va maslahatlar, otaliq
tashkilotlarda ko‘rgazmalar tashkil etish va konsertlar qo‘yib berish, shuningdek, bu
tadbirlarni o‘tkazish vaqtlari va unga mas’ul bo‘lgan shaxslar belgilanadi.
Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mavzulari va mazmuni tarbiyachi-
metodistning rejasida va tarbiyachining kalendar rejasida aks etadi. Ota-onalar bilan
ishlash bo‘yicha juda ko‘p ishlarni tarbiyachi-pedagog amalga oshiradi, chunki u
bola tarbiyasida yuz berayotgan o‘zgarishlarni hammadan ko‘proq ko‘radi va bolalar
hayoti bilan yaqindan tanish bo‘ladi. U ota-onalarga bolalar tarbiyasida nimalarga
ko‘proq e’tibor berish kerakligi, ularni maktab ta’limiga tayyorlash, sog‘lig‘ini
saqlash, ovqati va kun tartibini to‘g‘ri tashkil etish va boshqalar sohasida tavsiyalar
berib boradi.
MTTi va oila o‘rtasida hamkorlik o‘rnatishda mudira, pedagoglar jamoasi va
ota-onalar birgalikda faol ishtirok etishlari lozim. Shundagina bola tarbiyasida
kutilgan natijalarga erishish mumkin.
Ota-onalar bilan ishlashda quyidagi alohida ish shakllaridan foydalaniladi:
suhbatlar, maslahatlar, oilalarga borish, ayrim otaonalarni bog‘chaga taklif etish,
alohida esdaliklar va ko‘chma papkalardan foydalanish.
Bolaning uyiga borishdan ko‘zlangan maqsad — oila sharoiti, bolaning oiladagi
xulqi, qiziqishlari, ota-onasi va oila a’zolari bilan tanishish, shuningdek ota-onalarni
bola tarbiyasining samarali usullari bilan tanishtirish va oilaning bola tarbiyasidagi
ijobiy tajribalarini o‘rganib, ommalashtirishdir.
Tarbiyachi bolaning uyiga tekshiruvchi sifatida emas, balki do‘st, bola
tarbiyasidek murakkab ishda yordam beruvchi sifatida borishi, oila a’zolari bilan
nazokat va xushmuomalalik bilan munosabatda bo‘lishi kerak.
Tarbiyachi har bir oilaga borishidan awal o‘z oldiga aniq maqsad qo‘yishi,
qaysi mavzuda suhbatlashishini oldindan belgilab olishi lozim. Ota-onalarga
beriladigan savollar puxta o‘ylangan bo‘lishi kerak. Suhbat shunday tuzilishi
kerakki, tarbiyachi bilan ota-ona bir-birlarini yaxshi tushunishlari, ular o‘rtasida
ishonchli aloqa o‘rnatilishi darkor.
Oilaga borishdan oldin tarbiyachi shu oila to‘g‘risida (ota-onalarning fe’l-
atvori, oilaviy munosabatlar, bolaning rivojlanish darajasi) to‘g‘risida ma’lum
tasavvurlarga ega bo‘lishi kerak. Tarbiyachi ota-onalar hurmati va ishonchini
qozonmoq uchun avval ota-onalarga bolaning ijobiy fazilatlari to‘g‘risida fikr,
mulohazalarini bildiradi va bolaning uyidagi hayotini qanday tashkil etish kerakligi,
unga nimalarnio‘qib va hikoya qilib berish mum-kinligi, bolaning kun tartibi, uni
oila mehnatida qatnashtirish, kat-talarga hurmat nihida tarbiyalash kabi ta’lim-
tarbiya ishlari mazmuni va usuUari bo‘yicha tavsiyalar beradi. Albatta,
tarbiyachining oila bilan olib boradigan ishida bolaning yoshli, imkoniyatlari,o‘ziga
xos xususiyatlari e’tiborga olinadi.
Tarbiyachining ota-onalarga beradigan tavsiya va maslahatlari ishonarli
bo‘lishi uchun ota-onalar yoki oilaning boshqa a’zolari Maktabgacha ta’lim
tashkilotiga taklif qilinadi. Bunda ota-onalar bolaning navbatchilik vazifasini qanday
bajarayotganini yoki sayrga chiqishdan avval u qanday o‘ynayotganini ko‘radilar,
bolalarning uquv va imkoniyatlariga ishonch hosil qiladilar.
Oilaga borishning maqsad va mazmuni tarbiyachining rejasi va hisobotida,
kundalik daftarida aks ettirilishi kerak. Tarbiyachi har bir bolaning oilasiga yiliga
kamida 2 marta borishi kerak.
Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mazmuni rangbarang bo‘lib, unda
ayrim masalalar birgalikda muhokama qilinishi taqozo etiladi. Masalan:
-bolalarni tarbiyalashda oilaning roli, ota-onalarning vazifasi to‘g‘risidagi
qonunlar, bolalarni maktabga tayyorlash haqida;
-maktabgacha tarbiya muassasalarining yillik ish rejasi to‘g‘risida;
-ota-onalar jamoatchiligining ishi haqidagi masalalar shular jumlasidandir.
Bu masalalarni jamoa bo‘lib muhokama qilish uchun ota-onalarning guruhi va
umumiy majlislari, maslahatlar, konferensiyalar, ota-onalar kechalari kabi ish
shakllari jamoa ish shakllariga kiradi.
Sharq mutafakkirlarining farzand, oila tarbiyasi to‘g‘risidagi qarashlari
Qadimgi yunon faylasuflari Aflotun va Arastu bola tarbiyasini jamiyat o‘z
ixtiyoriga olishi, tarbiya jarayonidagi barcha zarur ishlarni davlat bajarishi lozim
degan g‘oyani ilgari surgan edilar. Bu g‘oya faransuz hayoliy sotsalistlari Sen
Semon, Sharl Fure asarlarida keyinchalik rivojlantirildi. Ular bola tarbiyasi bilan
asosan davlat shug‘ illanishi kerak, degan g‘oyani ilgari surganlar.
Ammo sharq mutafakkirlari bola tarbiyasi bilan asosan ota-ona shug‘illanishi
kerak, degan hulosaga kelganlar. Bu bilan ular oilaviy tarbiyaning rol iga katta
e’tibor berganlar. Rizouddin ibn Fahriddinning "Oila" nomli risolasida bola tarbiyasi
yomon niyat va qo‘pollik bilan emas, balki sabr toqat, matonat, mehribonlik,
chidamlilik, shavqatu sezgirlik bilan bo‘lishi kerak. Zarar bilan foydani ayira
olmagan yosh go‘dakni nazoratsiz tutish ulug‘ hatolikdir. Balki uni qattiqlik bilan
yumshoqlik o‘rtasida adolat bilan tarbiya qilmoq kerakligi xaqida fikrlar berilgan
(Rizouddin ibn Faxriddin. Oila. -T.: Mehnat, 1991).
Ma’lumki bola 2-3 yoshidan boshlab, o‘z ehtiyojlari, fikr va talablarini
birmuncha aniq ifoda etadigan bo‘lib qoladi. U ko‘ziga ko‘ringan, aqli etgan
narsalarni so‘ray va ularni sinchkovlik bilan tekshira boshlaydi. Ota-onalar milliy
fazilatlarimizga muhabbat bilan qarash, razolatlardan nafrat qilish yo‘llarini
bolalarga o‘rgatadilar. Xalqimiz orasidagi buyuk odamlarning kamolotlari
to‘g‘risida so‘zlab beradilar.
Bolalarni kamtarlik va donolikka o‘rgatishda buyuk o‘zbek mutafakkiri Abu
Ali Ibn Sino kabi olimlarimizning hayot namunalari va bizga meros qilib qoldirgan
durdona fikrlarini asos qilib olish foydalidir. U manmanlik, maqtanchoqlik va
o‘zidagi bilimga ortiqcha baho berish kabi xususiyatlarni kishining ahloqi past
ekanligini ko‘rsatuvchi belgilar deb ta’kidlaydi. Uning fikricha oilada bola
yoshligidan boshlab faqat yaxshi odatlarga o‘rgatilishi kerak. Bu esa unda
mustahkam harakter shakllanishiga zamin yaratadi.
Ibn Sino yosh bolalarni yaxshi ahloqli jismoniy sog‘lom qilib etishtirishda
ko‘pgina foydali usullarni ko‘rsatib beradi. U tarbiya jarayonida shaxsiy namuna
bo‘lish usuli g‘oyat katta ahamyatga ega ekanligi qayta qayta uqtirib o‘tgan. Ibn Sino
oilaviy tarbiya to‘g‘risidagi fikrlarning chuqur mazmunini va amaliy ahamyatini
uning quydagi so‘zlaridan bilib olish mumkin. Bolaning xulqini mo"tadillikda
saqlashga alohida e’tibor berish kerak. Unga esa bolalarni qattiq g‘azablanishdan,
qo‘rqish, hafalik, uyqusizlikdan saqlash orqali erishiladi. Boiani hohlagan va foydali
narsasini darxol topib berishga hamda sevmagan narsasini ko‘zdan uzoqlashtirishga
doim tayyor bo‘lib turish kerak.
Bu ishning ikki xii foydasi bor. Bir tomondan bolani ruhiga foyda qiladi, bola
eng yosh chog‘idanoq xushhulq odam bo‘lib qoladi. Ikkinchi tomondan, bolaning
tanasiga foyda qiladi. Chunki yomon xulq turli mijoz buzilishlariga sabab bo‘ladi.
Shuningdek agar yomon hulq odatga kirib qolsa, u mijoz buzilishini keltirib
chiqaradi.
Ibn Sino o‘zining "Tadbirul manozil" asarining katta bir bobini oilaviy tarbiya
masalalarga bag‘ishlagan. U bu asarida kishilarning oilaviy munosabatlarning
deyarli hamma tomonlarini ko‘rib chiqadi. U oila boshlig‘i oldiga katta talablar
Mutafakkir olim Abu Rayxon Beruniy o‘z asarlarida ota-onalar va tarbiyachilar
obro‘yining bolaga ta’sir kuchi haqida ham fikr yurgazadi. Bu esa hozirgi talablarga
ham javob beradi. U ota-onalarning bolalarga tarbiyaviy ta’sirining bor kuchi
obro‘ga asoslanadi, deydi. Biroq bu obro‘tabitan berilmaydi, sun’iy ravishda
yaratilmaydi, qo‘rquv, qo‘rqitish, zo‘rlik bilan erishilmaydi, balki ota-onaga
nisbatan mehr oqibatdan kelib chiqadi deb ta’kidlaydi.
Buyuk bobokalonimiz Alisher Navoiy xalqimiz rasm rusumlari va milliy
odatlarni juda nozik tushunar edi. Shu sababli inson xulq atvori, madaniyatining
xatto eng oddiy masalalar ham uning diqqatidan chetda qolmadi. A.Navoiy tarbiyada
xatolikka yo‘l qo‘yish mumkin emasligini uqtiradi.
Haqiqatdan ham bolani tarbiyalshda shunday xatoliklar uchraydiki, ular faqat
oilaning hayotida emas balki jamiyat hayotida ham aks ettiradi. Oilada bolani
tarbiyalashda uchraydigan xatoliklar turli tumandir. Ular orasida keng
tarqalganlardan biri ota-onalarning xaddan tashqari xukmronlikka intilishlaridir;
bolaning erka bo‘lishi ularga nisbatan biror talabning yo‘qligi bilan bog‘liq; ota-ona
buvilar tomonidan tarbiyada yagona talablarning yo‘qligidir; oilaviy tarbiyadagi
barqaror xatolar oilaning tuzilishi va oilaviy munosabatlar biIan, kattalarning o‘ z
fuqorolik burchlarga munosabati ularning g‘oyaviy yo‘nalishi, mehnatga
munosabati bilan bog‘liq munosabatlar bilan bog‘liq.
Bu belgilarga ko‘ra oilaning bir necha turini ajratish mumkin. Tarbiyachilarga
oila turlarini bilish va u bilan o”ziga xos holda ishlash va munosabatda bo‘lish uchun
zarur.
Oila turlari Rizouddin Ibn Faxriddinning "Oila" nomli risolasida ko‘rsatilgan.
Birinchi turi. Tinch oilalar. Bularga mehnatda ijtimoiy, siyosiy va madaniy hayotda
faol ishtrok etayotgan ko‘pchilik oilalar kiradi. Bu turdagi oilaga ota-onalar va
bolalar o‘rtasida ma’naviy yaqinlik, aqlli va meyordagi talablar bolaning ijtimoiy
munosabati meyorlarini muvaffaqiyatli o‘zlashtirishi xosdir.
Ikkinchi turi. Yuzaki tinch oilalar. Bu turdagi oilalarga oila azolari tomonidan
bolalarga qo‘yiladigan talablar bir xilda bo‘lmasdan, stixiyali tarzda bo‘ladi. Bunda
bolaning imkoniyatlari hisobga olinmaydi. Bolaning hayoti noto‘g‘ri tashkil etiladi.
Tarbiyaning bu turida ota-onaga nisbatan hurmatsizlik, ularning talabini bajarmaslik
kabi xolatlar rivojlanishi mumkin. Yuzaki tinch oilalar bilan ishlashda tarbiyachi
otaona diqqat e’tiborini oiladagi psixologik vaziyatni, ota-onalar o‘rtasidagi
munosabat yo‘nalishini o‘zlashtirishga qaratadi.
Uchinchi turi. Notinch oilalar. Bunday turdagi oilalarda ma’naviy qiziqishlar
kam bo‘ladi. Bunday oilalarga ishlab chiqarish, oilaviy vazifalarga befarq
munosabatda bo‘lish, oilaviy an’analarga e’tibor bermaslik, uy ishlariga loqayd
munosabatda bo‘lish xos bo‘ladi. Bola qo‘rs, qo‘pol, urishqoq bo‘lib qoladi. Kattalar
va jamoa tartiblariga bo‘ysinmaydi. "Tarbiyasi og‘ir" bolalarning ko‘p qismi ana
shunday oilalarda etishadi.
Zamonaviy
sharoitlarda
notinch
oila
muammosi
eng
dolzarb
muammolardandir. Oila - maktabgacha ta’lim yoshidagi bola uchun birinchi ijtimoiy
muhitdir. Agar u notinch bo‘lsa, bolaning sog‘lig‘iga ham, uning xulqiga ham salbiy
ta’sir ko‘rsatadi. Tarbiyachi bolalarning salomatligi, xulqi o‘z tengdoshlari bilan
munosabatini doimo kuzatib boradi va kichik insonlar qalbiga qanday kechinmalar
yuz berayotganini sezadilar.
To‘rtinchi turi. To‘liqmas oilalar. Bu turdagi oilada ota onadan biri bo‘lmaydi.
Bunday oilalarda ota-onalardan birining yo‘qligini bildirmaslik uchun oila
azolaridan har birining bolaga ta’sirini kuchaytirish, bola o‘zaro munosabatlarda
kamchilik sezmasligi uchun bola tarbiyasiga oiladan ketgan a’zoni boshqa
qarindoshlarini jalb qilish muhimdir.
Shunday qilib maktabgacha ta’lim muassasalarida oila bilan ishlash o‘ziga xos
xususiyatga ega bo‘lib, oilaning turiga bog‘liq holda o‘tqaziladi. Maktabgacha ta’lim
muassasining oila bilan ishlash tizimida aniq maqsad, mazmun bo‘lishi kerak. Ota-
onalar bilan hamkorlik borasida avval erishilgan yutuq va tajribalarning natijalarini
tahlil qilib, xilma-xil va o‘zaro bog‘liq bo‘lgan shakl va usullar yordamida rejali
ishlar olib borish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari
Ota-onalar majlisiga bog’chadagi hamma guruh bolalarining ota-onalari,
parallel guruhlar ota-onalari va bitta guruh bolalarhiing ota-onalari taklif etilishi
mumkin.
Umumiy majlisda ota-onalarni maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni har
tomonlama rivojlantirish va tarbiyalash vazifalari, shu yilgi rejalar, ota-onalar
qo‘mitasining faoliyati, oila tarbiyasidagi ilg‘or tajribalar bilan tanishtiriladi.
Majlisda mudira yoki metodist-tarbiyachi ma’ruza qiladi, ota-onalar so‘zga
chiqishadi, bolalar gapirishadi. Bular ta’lim-tarbiya ishidagi yutuq va kamchiliklarni
aniqlab olishga imkon beradi, oila va jamoatchilik aloqasini mustahkamlaydi, ota-
onalarning o‘z bolasining tarbiyasi uchun javobgarligini oshiradi, ularda bog‘chaga
qiziqish uyg‘onadi.
Guruhdagi ota-onalar majlisida mazkur yoshdagi bolalarning ota-onalari
uchun dolzarb bo’lgan masalalar muhokama qilinadi. Masalan, umumiy majlis
mavzusi «Bolalarga axloqiy tarbiya berishda oilaning roli» bo’lsa, o’rta guruhda
o’tkaziladigan majlisda bu mavzu murakkablashtirilib, «Bolalarda mehnatsevarlikni
tarbiyalashda bog’cha va oilaning birgalikdagi ishlari», «Bolalarda kattalarga
hurmatni tarbiyalash” va hokazo bo’lishi mumkin.
Ota-onalar uchun tayyorlangan ma’ruzani tegishli mavzudagi kinofilm,
diapozitivlar ko‘rish bilan qo‘shib olib borish mumkin. Bolalar hayoti, faoliyati
to‘g‘risidagi misollardan foydalanganda ijobiy materiallar ko‘proq bo‘lishi kerak,
salbiy faktlarni gapirishda ehtiyotkorlik va odob doirasidan chetga chiqmaslik,
tanqid qilinuvchilarning nomlari ko‘rsatilmasligi lozim.
Tanqidiy mulohazalar majlisdan keyin yakka tartibdagi suhbat orqali ota-
onalarga yetkazilishi, bola tarbiyasidagi xato va kamchiliklarni bartaraf etish
bo‘yicha aniq tavsiyalar taklif etilishi mumkin.
Yilning oxirida o‘tkaziladigan guruh majlisida ota-onalarga bir yil mobaynida
amalga oshirilgan ta’lim-tarbiya ishlari va kelgusi yilning rejalari haqida gapirib
beriladi. Bu majlisda faol ota-onalar ham hisob beradilar va faollarning yangi tarkibi
saylanadi.
Ota-onalar burchagi va ko‘rgazma tashkil etish.
Ota-onalar burchagi ularni tarbiyaga oid yangiliklar va pedagogik masalalar
bilan tanishtirish maqsadida tashkil etiladi. Ularga kitoblar, jurnallar, rasmlar,
bolalarning ishlari, bolalar ovqatining xillari, bo-laning uyidagi kun tartibi, ota-
onalar uchun eslatmalar, e’lonlar joylashtiriladi. Burchak vaqti-vaqti bilan tarbiya
vazifasiga qarab o‘zgartirib turiladi.
Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish bo‘yicha tashkil etiladigan ko‘rgazmalar
ko‘pincha ota-onalar konferensiyalari, majlislari, konsultatsiyalar oldidan tashkil
etiladi. Unda xalq ta’limi to‘g‘risidagi qonun va qarorlar, maktabgacha ta’lim
tashkilotlari tarmoqlari va undagi tarbiyalanuvchilar sonining o‘sishini ko‘rsatuvchi
diagrammalar, bolalar bilan olib boriladigan ta’lim-tarbiya jarayonlari, bolalar
hayotini aks ettiruvchi fotosuratlar, kitob va o‘yinchoqlar, bolalarning ishlari o‘rin
oladi.
Ota-onalar burchagi - oila bilan olib boriladigan ishning ko‘rgazmali usuli,
uning did bilan bezatilishiga alohida e’tibor berilishi kerak. Bundan tashqari, ota-
onalarga tarbiya to‘g‘risidagi filmlar namoyish etiladi, bular ko‘pincha ota-onalarni
qiziqtiradigan bahslar boshlanishiga sababchi bo‘ladi.
Ota-onalar uchun ochiq kunlar tashkil etilishi ham maktabgacha ta’lim
muassasalari ishida muhim o‘rin egallaydi. Bunday kunlarda ota-onalarga
bolalarning mashg‘ulotlari, mehnat, o‘yin faoliyatlari, sayrlar va bolalarning
jamoada o‘zlarini qanday tutishlari va shunga o‘xshashlar ko‘satiladi.
Ota-onalar qo‘mitasi «Maktabgacha ta’lim tashkilotining Nizomi»ga binoan
mudiraga yordam berish uchun tuziladi. U ota- onalarning umumiy majlisida bir yil
muddatga saylanadi. Bu qo‘mitaga har bir yosh guruh ota-onalaridan 1—2 vakil
saylanadi.
Qo‘mitaning asosiy vazifasi mudiraga maktabgacha ta’lim tashkilotining
xo‘jalik va ta’lim-tarbiya ishlarida yordam berish, qo‘mita a’zolari, ota-onalar
majlisi va kechalarni tayyorlash, o‘tkazish va boshqa ishlarda tarbiyachilarga
ko‘maklashishdir.
Ota-onalar qo‘mitasi bolalarning ota-onalari bilan tanishadi, bolalarni
tayyorlash bo‘yicha ular bilan ish olib boradi. Qo‘mita a’zolari har ikki oyda bir
marta yig‘ilish o‘tkazadi.
Ota-onalar qo‘mitasi mudiraning ish rejalari va ishning ahvoli to‘g‘risidagi ota-
onalarni qiziqtiruvchi ba’zi masalalar haqidagi ma’ruza va hisobotini eshitishga
haqlidir. Ota-onalar qo’mitasining faoliyati haqidagi hujjatlar maktabgacha ta'lim
tashkilotida saqlanadi. Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish natijasida millionlab
kishilar bolalarini maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyalash prinsiplarini ongli
ravishda anglab oldilar.
Korxonalarda, xo‘jaliklarda, jamoa joylarida, mahallalarda oilada bola tarbiyasi
to‘g‘risida ma’ruzalar bilan chiqish, televideniya va radioeshittirishlar pedagogik
targ‘ibot ishining keng vositalaridandir. Shuningdek, bu targ‘ibot vaqtli matbuot:
«Sog‘lom avlod», «Maktabgacha ta’lim», «Xalq ta’limi», «Pedagogik ta’lim»
jurnallari, ko‘p sonli badiiy pedagogik, ilmiy-ommabop va metodik adabiyotlarni
chiqarish orqali ham amalga oshiriladi.
Ota-onalar uchun maxsus pedagogika va ruhshunoslik, anatomiya va
fiziologiya, oila tarbiyasi nazariyasi va amaliyoti to‘g‘risida ma’ruzalar o‘qish,
bolalar tarbiyasi to‘g‘risida kinofilm va spektakllar namoyish qilish ijobiy natija
beradi.
Bu mashg‘ulotlarni har xil sohalar bo‘yicha yuqori malakali o‘qituvchi, aktyor,
ruhshunos mutaxassislar olib boradilar.
Pedagogik targ‘ibot ishida quyidagilarga amal qilish kerak:
1. Pedagogik targ‘ibot hayot, jamiyat qurilishi amaliyoti bilan bog‘lab olib
borilishi lozim. Pedagogik targ‘ibot orqali keng jamoatchilikka bolalarni har
tomonlama tarbiyalash masalalari va ularni amalga oshirish yo‘llari, ilmiy
asoslangan usullari bo‘yicha tushuntirish ishlari olib boriladi.
2. Oila tajribasining ijobiy tomonlari, oiladagi bola tarbiyasida yo‘l qo‘yilgan
xatolar va ularning oldini olish, bartaraf etish yo‘llari to‘g‘risida targ‘ibot ishlari olib
boriladi.
3. Pedagogik targ‘ibotga tayyorlashda ota-onalarning har xil saviyada
ekanliklari hisobga olinib, ular uchun tayyorlangan axborot materiallari ishonarli,
ko‘rgazmali va ularning his-tuyg‘usiga ta’sir ko‘rsatadigan bo‘lishi kerak.
Shunday qilib, maktabgacha ta’lim tashkiloti va ota-onalar bilan hamkorlik
ishlarini muntazam ravishda olib borgandagina oila tarbiyasi va ijtimoiy tarbiya
o‘rtasidagi birlik o‘rnatilishi mumkin.
Ilk bolalik (1 yoshdan 3 yoshgacha bo‘lgan davr). Bola rivojlanishining
dastlabki yilida unda kattalarga bog‘liqlik (itoat qilish mexanizmi) va ularga
qaramlik shakllangan bo‘lsa, bir yoshdan uch yoshgacha bo‘lgan davrda esa
bolaning xatti-harakatida va fikr yuritishida mustaqillikning dastlabki belgilari
rivojlanadi.
Bu davr boladagi amaliy bilimlarning keyingi yo‘lini belgilaydi. Bu yoshda
bolalar har bir sohada o‘zlarini sinab ko‘rishga intiladilar. Ayni shu paytda unda
narsalar dunyosini o‘zlashtirish, amaliy xatti-harakatlarni bajarish, o‘z tanasini
boshqarish mexanizmlari shakllanadi.
Agar bu davrning imkoniyatlari boy berilsa bolada tegishli qobiliyatlar
rivojlanmay qolishi mumkin. Bu davr bolaning biror-bir ishni bajara olish uchun
zarur bo‘lgan ko‘nikma va qobiliyatlarini rivojlantirish uchun eng qulay davrligini
ota-onalar doimo yodda tutishlari lozim.
Aziz ota-onalar Bolalar bilan so‘zlashganda gap va so‘zlarni to‘liq talaffuz
eting. Agar bola biror so‘zni noto‘g‘ri talaffuz etsa, unga «bu noto‘g‘ri» demang,
uning o‘rniga so‘zning to‘g‘ri talaffuzini takrorlang.
Ilk bolalik yoshida bolalar barcha narsaga qiziquvchan bo‘ladilar. Ularni
qiziqtirgan savollarga imkon qadar batafsil javob berishga harakat qiling.
Yodingizda bo‘lsinki, agar kichkintoyingizni qiziqtirgan savolga javob berishdan
qochsangiz, uning bilishga bo‘lgan qiziqishlarini so‘ndirib qo‘yishingiz mumkin.
Bolani maktabga tayyorlashda oilaning o‘rni.
Respublikamizda 1998 yil - Oila yili deb e’lon qilinishi munosabati bilan qabul
qilingan Davlat dasturini hayotga joriy etish natijasida oilaviy munosabatlarning
huquqiy asoslari takomillashtirildi, "Oila kodeksi" ning yangi tahriri, bir qator
qonunchilik va meyoriy hujjatlar qabul qilindi. Oilani moddiy farovonligini
ta’minlashga qaratilgan zarur shart-sharoitlar yaratildi. Kam ta’minlangan,
serfarzand oilalarni qo‘ llab-quvatlash ishlarini davlat o‘z zimmasiga oldi.
1999-yil mamlakatimizda "Ayollar yili" deb e’lon qilinishi munosabati bilan
jamiyatda xotin qizlarning mavqeini yanada oshirish, turmush sharoitlarini
yaxshilash uchun barcha davlat va nodavlat tashkilotlarini birlashtirildi. Shu yildan
boshlab (1999) ayollarga ularning istaklariga binoan hamda qonunda belgilangan
mehnat staji bo‘lgan taqdirda 54-yoshdan pensiyaga chiqarish huquqi berildi.
3-yoshgacha bolasi bo‘lgan ayollar budjet hisobidan moliyalashtirilgan
muassasa va tashkilotlarda ishlayotgan bo‘lsalar, ular uchun ish haqining to‘ liq
miqdori saqlangan holda ish vaqtini haftasiga 35 soatda oshmaydigan muddati
belgilandi. Ayollar yili munosabati bilan qabul qilingan davlat dasturi
mamlakatimizda yashayotgan ayolning xayotiga ijobiy ta’sir ko‘rsatmoqda.
Respublikamizda 2000 yil "Sog‘lom avlod" yili deb e’lon q ilindi. 2000 yilda
amalga oshiriladigan ishlar "Oila", "Ayollar yili"dagi chora-tadbirlarining mantiqiy
davomi bo‘lib, onalar va bolalar salomatligini mustahkamlash, sog‘lom avlodni
shakillantirish yuzasidan ko‘plab ijobiy natijalarga erishildi. yoshlarni turmush
qurishdan avval tibbiy ko‘rikdan o‘tkazish amaliyoti xayotga joriy qilindi.
nogironlikni oldini olish maqsadida respublikamizning barcha hududlarida
xomilador ayollar va chaqaloqlarni skrining ko‘rigidan o‘tkazish yo‘ lga qo‘yildi,
bolalar organizmida yod tanqisligi oqibatida kelib chiqadigan kasalliklarni oldini
olish bo‘yicha chora tadbirlar ishlab chiqildi va amalga oshirilmoqda.
Respublikada yosh avlodni ma’naviy jixatdan barkamol qilib voyaga etkazish
maqsadida turli mazmunlarda ko‘rik-tanlovlar o’tkazilib kelinmoqda. Birinchi
chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy majlisining XI sessiyasida qabul qilingan
"Oila kodeksi" sharqona va umuminsoniy axloq normalari mushtarakligida
shakllangan, farovon oilalarning manfaatlarini ta’minlashda muhim xuquqiy
poydevor bo‘ladi.
Konsititutsiyaga binoan, "Onalik va bolalik davlat tomonidan muxofaza
qilinadi " (65-modda). Bolaga oilada yaxshi tarbiya berish bola hayotining daslabki
davrlaridan boshlaboq, ota-ona oldida turgan asosiy maqsad va vazifalardir. YA’ni
ota-ona uchun ham qarz, ham farzdir, oila bolaga ta’sir ko‘rsatadi, uni atrofidagi
hayotga moslaydi. Jamiyatda esa tarbiya faqat ota-onaning shaxsiy ishigina bo‘lib
qolmasdan, balki ularning ijtimoiy burchi hamdir.
Maktabga umumiy va maxsus tayyorgarlik ko‘rishga jiddiy talablar qo‘yilgan,
shuning uchun bolani maktabga doimiy ravishda tayyorlash kerak. Tayyorgarlik o‘z-
o‘zidan, avtomatik tarzda paydo bo‘ladi. Faqat maqsadga yo‘naltirilgan va uzoq
muddatga mo‘ljallangan tarbiya jarayoni bolani maktabga yaxshi tayyorlanishiga
olib keladi.
Bolani qachon va qancha tayyorlash kerakligi haqida kattalar orasida turli
fikrlar mavjud. Ko‘pchilik ota-ona va tarbiyachilar 3 yoshdan boshlab, 1-sinfga bir
yil qolgungacha tayyorlashni kuchaytirish kerak deb hisoblashadi. Ammo boshqalar
faqat maktabdan oldingi bir yil davomida tayyorgarlik qilish kerak deb aytishadi.
Ba’zi ota-onalar bola bog‘chaga borishi bilan maktabga tayyorgarlik boshlanadi, deb
o‘ylashadi.
Maktab hayotiga bolani kim tayyorlashi kerak? MTT tarbiyachilari bolani
maktabga tayyorlash butun bog‘cha davrida amalga oshishi kerakligini tushunishadi
va dastur talablariga binoan uni amalga oshirishadi. Lekin aynan maktabga
borishdan avval ular tayyorgarlikka alohida diqqat e’tiborini qaratishadi:
talaffuzdagi kamchiliklarni bartaraf etishadi, bilimlarni bir sistemaga solishadi,
qo‘llarning mayda harakatini rivojlantirishadi va hokazo. Lekin, oila - bola
tug‘ilishidan keyin yashaydigan birinchi ijtimoiy muhit. Oilada bola o‘zining
birinchi ijtimoiy tajriba va malakalarini orttiradi, ota-ona va kattalar namunalari
orqali tarbiyalanadi, oilaviy rishtalarni tushunib yetadi va qadrlaydi. Shuning uchun
bolani maktabga tayyorlashda oila hal qiluvchi, muhim ahamiyatga ega.
Ota-onalarning ko‘pchiligi bolani maktabga tayyorlashda bog‘cha bilan
oilaning hamkorligi zarur deb hisoblashadi. Ba’zi ota-onalar esa bolani maktabga
tayyorlashda javobgarlikni bog‘chaga yuklashadi, ba’zilari esa butun javob-garlikni
o‘z bo‘yniga olishadi.
Y.A. Kamenskiy o‘zining «Onalar maktabi» kitobining maktabga tayyorlash
bobida yozishicha, barcha insonlar bajaradigan ishlar, ma’lum bir tayyorgarlikni
talab qiladi. Ota-onalar shuni o‘ylab,o‘z bolalarini maktabga tayyorlashadi.
Maktabga har tomonlama tayyorgarlikdan tashqari, Kamenskiy ota-onalar uchun
quyidagi vazifalarni ko‘rsatadi:
1. Bolalarda maktabga borganda,o‘z tengdoshlari bilan o‘qigan vao‘ynaganda
xursandchilik hissini tug‘dirish.
2. Bolalarga maktabdagi ta’limning mohiyatini tushuntirish, ularni maktabdagi
faoliyat turlari bilan tanishtirish.
3. Bolalarda bo‘lajak o‘qituvchilarga nisbatan hurmat va ishonchni
shakllantirish.
Hozirda ota-onalar bolalarni maktabga qanday tayyorlashmoqda. Ota
onalarning ko‘pchiligi maktabda yaxshi o‘qishning shartlaridan biri shaxsning
umumiy rivojlanishi deb hisoblashadi. Ammo, bolaning aqliy rivojlanishi eng
asosiysi deb bilishadi, shuning uchun mashg‘ulotlarda bilim, nutq, tafakkur va
xotirani rviojlantirishga harakat qiladilar. Keyingi o‘ringa bolaning o‘qish va yozish
malakalarini rivojlantirishni qo‘yishadi, yodlatishadi, suhbatlashishadi, birgalikda
mantiqiy o‘yinlar o‘ynashadi.
Gohida mehnat, sport, ashula yoki raqs bilan shug‘ullantirishadi. Xulosa qilib
aytganda, bolani maktabga tayyorlashda maktabgacha ta’lim muassasalari
tarbiyachilari bilan ota-onalarning hamkorlikda ish yuritishi ijobiy natija beradi.