BOSHLANG‘ICH MAKTABDA PEDAGOGIK JARAYONNING ZAMONAVIY TENDENSIYALARI VA TEXNOLOGIYALARI.
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
39,8 KB
BOSHLANG‘ICH MAKTABDA PEDAGOGIK JARAYONNING
ZAMONAVIY TENDENSIYALARI VA TEXNOLOGIYALARI.
Reja:
1. Pedagogik jarayonning zamonaviy tendensiyalari.
2. Pedagogik jarayonda o‘quv-pedagogik texnologiyalar.
3. Boshlang‘ich maktabda pedagogik jarayonni optimallashtirish.
Tayanch
so‘z va
iboralar:
o‘qitish texnologiyasi,
pedagogik
texnologiyaning aspekti, predmet metodikasidan o‘qitish texnologiyasining farqi,
pedagog-texnologning uslubiyotchidan (metodistdan) farqi, zamonaviy pedagogik
texnologiyaning darajalari.
1.
O‘qitish texnologiyasining asosiy ko‘rsatkichlari
O‘qitish texnologiyasi - bu ta’lim, kommunikatsiya, axborot va
boshqaruvning jamlangan va tartibga solingan optimal yo‘llari va vositalaridir, bu
ta’lim jarayonini o‘zgaruvchan sharoitlarda, ajratilgan vaqt davomida samarali
natijalarga kafolatli erishishni va aniq ta’lim jarayonlarini amalga oshirishni
instrumental ta’minlovchisi hisoblanadi (PT jarayonli –bayonli aspekti); bu mavjud
jarayondir, ta’lim jarayoni subyektlarining hamkorlikdagi yuzaga kelgan tartibli
harakatidir (PT jarayonli harakat aspekti).
Pedagogik texnologiya – bu ta’limni texnologiyalashtirish sohasida pedagogik
hodisalar va jarayonlarda qo‘llaniladigan tushuncha
«Pedagogik tizim», «ta’lim texnologiyasi» va «fan metodikasi» tushunchalari
va ularning bir-biridan farqi
Pedagogik tizim – belgilangan sifatlarga ega shaxsni shakllantirishga
qaratilgan, maqsadli va oldindan belgilangan pedagogik ta’sir ko‘rsatish uchun zarur
bo‘lgan o‘zaro bog‘liq vositalar, usullar, jarayonlar birligidan iborat ma’lum bir
butunlik (V.Bespalko).
Ta’limning predmet metodikasi – ta’lim tizimida quyidagi predmetning
ahamiyati va o‘rni, uning vazifalari va ta’lim mazmunini aniqlab beradi. Shu predmet
yuzasidan ta’lim usullari, shakllari va vositalaridan qanday foydalanish va
boshqarilishiga izoh keltiradi.
Tizimli turkum (kategoriya) kabi ta’lim texnologiyasi quyidagilarni ifodalaydi:
(1) pedagogik tizimning tarkibiy qismlarini (komponentlarini), (2) ta’lim
texnologiyasining tarkibiy qismlarni (elementlarini), uning protsessual qismini, (3)
ta’lim metodikasining keyingi darajasini – maqsadga erishish uchun uslubiy
(metodik) tizimni o‘quv jarayoni qatnashchilarining harakat izchilligiga aylantiradi.
Predmet metodikasidan o‘qitish texnologiyasining farqi:
- faqatgina “o‘rgatish?” savoliga javob bermay, balki u muhim
qo‘shimchalar qiladi - «samarali natija olish uchun qanday o‘rgatish va
qanday optimal o‘quv jarayonini tashkillashtirish?»;
- aniq talablarga va taxminiy natijalarga emas balki aniq vazifalarga
tayangan xolda aniq pedagogik g‘oya asosida loyihalashtiriladi;
- natijalarni qayta ishlab chiqish bilan farq qiladi;
- bilim olishda, ta’lim beruvchiga yo‘naltirilgan, darsning metodik
ishlanmalaridan farqli o‘larok, shaxsiy faoliyatlarini hisobga olgan holda
yutuqlarni ta’minlaydi va ta’lim oluvchilarga yo‘naltiradi.
Pedagog-texnologiyaning uslubiyotchidan (metodistdan) farqi:
- tajriba o‘tkazmaydi: u aniq belgilangan natijalar bilan ish olib boradi;
- ma’lum muddatda va talab bo‘yicha quyilgan maqsadni amalga oshirishda
shubha tug‘dirmaydigan, faqatgina asoslangan ta’lim modeliga tayanadi;
- ta’lim
maqsadi
qo‘yilgandan
so‘ng,
pedagogik
vazifalar
aniq
belgilangandan so‘ng, taxmin qilingan o‘quv natijalari shakllangandan
so‘ng va ta’lim jarayonining ketishi bo‘yicha qo‘yilgan talablardan
so‘nggina harakatni boshlashi mumkin.
Pedagogik
texnologiyalarni
mazmuni
quyidagi
yo‘nalishlarni
chuqurlashtirishga qaratilgan:
A) Gumanlashtirish va demakratlashtirish.
B) Individuallashtirish
S) Rivojlantirish
D) Faollikni oshirish (bajarib o‘rganish)
Pedagogik texnologiyalarning dastlabki elementlarini hosil bo‘lishi va
takomillashuvini tasavvur etish, o‘tmish ildizlariga bugungi ta’lim texnologiyasi
talablari jihatidan yondashish eng dolzarb vazifalardandir.
Pedagogik texnologiyalarni turlari (umumiy, xususiy metodik, universal
modulli kichik texnologiyalar). Pedagogik texnologiyalarni falsafiy jihatdan
guruhlash. (materialistik, idealistik, diniy, ilmiy). Ta’limni tashkil etishga yondashuv
jihatdan (biogen, psixogen, sotsiogen).
Pedagogik texnologiyalar o‘qitish natijasi o‘qituvchi shaxsidan ko‘ra ko‘proq
o‘quvchiga, uning mustaqil o‘qishiga bog‘liqligini yaqqol ochib beradi. Haqiqatan
ham, YUNESKOning ta’lim va informatika bo‘yicha ikkinchi kongressi (Moskva,
1996) va Butun Rossiya “Telematika-96” ilmiy-metodik anjumani (Sankt-Peterburg,
1996) materiallarida ta’kidlanganidek, yangi axborot vositasi va uning imkoniyatlari
Pedagogik
texnologiya aspekti
Ilmiy
(ilmiy asoslanadi)
Tavsifiy
(metod, vosita, shakllardan
foydalanish jarayoni ishlab
chiqiladi)
Amaliy
(amalga oshiriladi)
bilan to‘la qurollangan o‘quvchi o‘quv materialining 70-90 foizini mustaqil
o‘zlashtirishni uddalay olar ekan.
B.Blum tadqiqotlarida esa bu ko‘rsatkich 75 foiz chegarasida aniqlangan.
Bundan ko‘rinib turibdiki, ta’lim jarayonini pedagogik texnologiyalar asosida tashkil
etish natijasida o‘quv materialining asosiy qismi o‘quvchining mustaqil
o‘zlashtirishiga o‘tkaziladi va demak, darsxona soatlari keskin kamayadi. Bu bilan
birinchidan, bilish jarayonida o‘quvchi faolligi va mas’uliyati oshadi, ikkinchidan
esa, professor o‘qituvchilarning yillik o‘quv yuklamalari ham me’yorlanadi.
Pedagogik texnologiyalar avvalo – umumpedagogik maqsadlar fan va mavzular
miqyosidagi aniq o‘quv maqsadlariga ajratiladi, ularga muvofiq holda oraliq,
yakuniy baholash va o‘quvchilarning mustaqil o‘zlashtirishlari bo‘yicha topshiriqlar
tuziladi. O‘quv maqsadlari, topshiriq (test)lar va yakuniy natija, oldindan
belgilangandan so‘nggina, o‘quv jarayoni boshlanadi. Uning asosiy mazmuni aniq
belgilangan yakuniy maqsadga to‘la-to‘kis erishishga yo‘naltiriladi. Bunda
o‘qituvchiga test yoki boshqa turdagi topshiriqlardan, o‘quvchilar bilish jarayonini
faollashtiruvchi turli didaktik konstruksiyalar va vositalardan foydalanish erkinligi
beriladi. Eng muhimi, yakuniy natijaga erishish kafolatlansa bo‘lgani. O‘qitish
natijalariga qarab, o‘quv jarayoni mazmuniga va aniqlashtirilgan (xususiy) o‘quv
maqsadlarga tuzatishlar kiritilib boriladi. Bu esa, bo‘lajak o‘quv jarayonini loyihalashda
muhim ahamiyat kasb etadi.
Pedagogik texnologiyalarda o‘quv jarayonini takrorlanuvchan xarakterga ega
bo‘lishi quyidagicha tushuntiriladi. O‘quv jarayoni malakali mutaxassis yoki
tajribali o‘qituvchilar tomonidan tuzilgan topshiriq (test)lar bo‘yicha amalga
oshirilar ekan, unda mahorati turlicha bo‘lgan o‘qituvchilar deyarli bir xil natijaga
erishishlari mumkin. V.P.Bespalko ta’kidlaganidek: “pedagogik texnologiya, (dars
o‘tuvchi) o‘qituvchi mahoratiga bog‘liq bo‘lmagan holda pedagogik muvaffaqiyatni
kafolatlay oladigan, o‘quvchi-o‘quvchi shaxsini shakllantirish jarayonini ifodalash–
loyihalashdir”.
Haqiqatan ham AQSHda yaratilgan va YUNESKO tomonidan ma’qullangan
pedagogik texnologiyalarni joriy etayotgan jahondagi 27 dan ziyod mamlakatlar
o‘quv jarayonida AQSHdagiga juda yaqin natijalarga erishmoqdalar. Xususan,
Janubiy Koreyada pedagogik texnologiyalar bo‘yicha o‘qitilgan 5000 o‘quvchi-
o‘quvchining 75 foizi an’anaviy usulda o‘qiganda faqat eng yuqori o‘zlashtiruvchi
o‘quvchi-o‘quvchilargina erisha oladigan ko‘rsatkichlarga ega bo‘lganlar. Ba’zi
mamlakatlarda esa bunday ko‘rsatkich ulushi 80-85 foizni tashkil etadi.
Biz bixeviorizm va B.Blum taksonomiyasiga asoslangan pedagogik texnologiyalar
haqida fikr yuritishga harakat qildik. Bundan tashqari shaxsning effektiv sohada
rivojlanishini ta’minlovchi, ijodiy fikrlash qobiliyatini rivojlantiruvchi o‘qitishning
individuallashganligi bilan ajralib turuvchi Kyoller sistemasi kabi o‘qitish
texnologiyalari mavjud. O‘zbekiston Respublikasi ta’lim tizimida zamonaviy
pedagogik texnologiyalarni joriy etilishi mamlakatimiz o‘quv yurtlaridagi kadrlar
tayyorlash jarayoni mazmunini yanada boyitib, uni jahon andozalari bilan
uyg‘unlashuviga, shu bilan birga mustaqillik mafkurasi, o‘zbek xalq pedagogikasi
va milliy an’analarga xos va mos bo‘lgan pedagogik texnologiyalarni yaratishga nazariy
va amaliy asos bo‘ladi deb o‘ylaymiz1. Yuqoridagilarni hisobga olgan holda zamonaviy
pedagogik texnologiyalarning ilmiy-nazariy asoslarini quyidagi mezonlarga ko‘ra
baholash mumkin:
1. Pedagogik muammoning yechimi ilmiy asoslanganligi;
2. Pedagogik jarayonning asosiy obyekti hamda subyekti hisoblanmish tahsil
oluvchilarning ongli, faol o‘quv bilish faoliyatlarining ta’minlanganligi;
3. Olingan natijaning sifat va samaradorligi nisbatan yuqoriligi;
4. Olingan natijaga ortiqcha vaqt, zo‘riqish vositalari va shu kabilar
sarflanmaganligi;
5. Pedagogik texnologiyalar ijodiy izlanishlar mahsuli bo‘lib, ma’lum
yangilikka egaligi va uzoq muddatlar davomida qo‘llanish imkoniyatlarining
mavjdudligi;
6. Pedagoglar ommasi tomonidan e’tirof etilib, oson o‘zlashtirilishi va
amaliyotga keng ko‘lamda tatbiq etilishi kabilardir.
Agar ta’lim-tarbiya jarayonida ko‘zlangan natijaga nisbatan ko‘p vaqt, zo‘riqish
kuchlari, materiallar, vositalar kabilar sarflash hisobga olingan bo‘lsa, bunda
qo‘llanilgan texnologiyani samarali, ilg‘or deb bo‘lmaydi. Samarali, ilg‘or
pedagogik texnologiyalar ta’lim-tarbiya jarayonining barcha tarkibiy unsurlari
(ta’lim mazmuni, didaktik maqsadlar, ishtirokchilari, tashqi ta’sir etuvchi omillar,
amalga oshirish shart-sharoitlari kabilar)ni har tomonlama hisobga olgan, ijodiy
izlanishlar natijasidir. Ilmiy –amaliy manbalarning tahlili va shaxsiy tajribalarimizga
asoslangan holda quyidagilarni ta’lim-tarbiya jarayonining samaradorligini
oshiruvchi omillar sifatida ko‘rsatib o‘tamiz.
1. Ta’lim standartlari doirasida bir-birini to‘ldiruvchi, kengaytiruvchi va
chuqurlashtiruvchi o‘quv unsurlari mazmunining yaxlit tugal tizim holida
mujassamlashtirib o‘rganish;
2. Axborot ko‘lami qisqa vaqt ichida shiddatli oshib borayotgan bir paytda amaliy
jihatdan muhim o‘quv materiallariga tayanch nuqtalar sifatida qarab, ularni tahsil
oluvchilar tomonidan puxta o‘zlashtirilishiga katta ahamiyat berish;
3. Har bir mavzu, bilim va o‘quv unsurini o‘rganishda yangi kiritilayotgan yoki
avvaldan ishlatilgan, lekin mohiyati tahsil oluvchilar tomonidan anglanmagan
tushunchalar, iboralar va so‘zlarning mohiyati va mazmunini izohlab, tushuntirish;
4. Muammoli va dasturli ta’lim unsurlaridan keng ko‘lamda foydalanish;
5. Ishlab chiqarish jarayonlarida sodir bo‘lishi mumkin bo‘lgan qiziqarli,
muammoli vaziyatlar tarzidagi masalalarni yechish;
6. Tahsil oluvchilarning mustaqil izlanuvchan o‘quv bilish faoliyatlarini oqilona
tashkil etib, unga rahbarlik va muntazam rahbarlik qilish usul va vositalaridan
foydalanish;
7. Tahsil oluvchilarni o‘qib o‘rganishga undovchi, uni hayotiy ehtiyoj
darajasiga ko‘taruvchi omil (o‘yin, munozara, bir-birini nazorat qilib, baholash
kabi)lardan keng ko‘lamda foydalanish;
8. Fan, texnika taraqqiyotiga oid yangiliklar va ilg‘or ishlab chiqarish
texnologiyalarining ilmiy asoslarini aniq misollar yordamida ko‘rsatish;
9. Ta’lim-tarbiya ishini loyihalashtiruvchi, amalga oshiruvchi va natijalarini
nazorat qilib, baholash yo‘li bilan yanada takomillashuviga erishadigan ijodiy
izlanuvchan pedagoglarni tayyorlash, ularni oqilona ishlashlari uchun shart-sharoitlar
yaratish kabilar.
Yuqoridagi fikrlardan zamonaviy pedagogik texnologiyalar ma’lum yangiliklar
yuqori samaradorlikka ega bo‘lgan ilmiy-nazariy va amaliy izlanish natijasi ekanligi
ayon bo‘ladi. Shunday ekan, zamonaviy pedagogik texnologiyalarning ilmiy-nazariy
va amaliy asoslarini ishlab chiqish dolzarb vazifa sanalib, zamonaviy ta’lim
texnologiyalarini yaratish muammolari bo‘yicha olib boriladigan umumiy va amaliy
tadqiqotlarga keng yo‘l bergan holda ushbu nazariya mohiyatini to‘laqonli aks
ettiruvchi pedagogik terminologiyani shakllantirishni taqozo etadi. Bugungi kunda
nazariy va amaliy jihatdan puxta asoslangan umumiy ishlanmalarning mavjud
bo‘lishi alohida kasb etadi. Zero, umuman nazariy bazaga ega bo‘lmasdan turib, bu
muammolarni hal etish mumkin emas.
2.Didaktik jarayonni zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosida
tashkil etish
Zamonaviy pedagogik texnologiyalar nazariyasi va uni ta’lim jarayonida
qo‘llash muammolariga bag‘ishlangan zamonaviy tadqiqotlar mazkur nazariyaning
ta’lim rivojini ta’minlashdagi ahamiyatini chuqur anglab etish, uning imkoniyatlarini
aniqlash va keng ko‘lamli axborot maydonini egallashga yordam beradi.
Zamonaviy pedagogik texnologiyalar nazariyasini shakllantirish va undan
foydalanish mexanizmini bilish ta’lim jarayonini rivojlantirish va boshqarishning
eng samarali shakl va metodlarini aniqlash imkonini beradiki, buni nafaqat nazariy,
balki amaliy ahamiyati ham beqiyosdir
Texnopedagogik mazmunda e’lon qilinayotgan ilmiy ishlar sonining tobora
ortib borayotganiga qaramay, zamonaviy pedagogik texnologiyalarning nazariy-
metodologik asoslarini yaratish, unga ilmiy fan maqomini berish zaruriyatini asoslash
borasidagi muammaolar hanuzgacha ilmiy-nazariy va metodologik jihatdan yetarli
darajada ilmiy tadqiq etilmagan.
Zero, metodologiyaning mukammalligi obyektiv jarayonni o‘rganish va uni
takomillashtirishning hal qiluvchi omilidir. U ilgari ilmiy bilish faoliyatining faqat
falsafiy asoslari haqidagi masalalarni ifodalagan bo‘lsa, endilikda bilish
nazariyasidan bilish vositalariga jiddiy e’tibor berish, bilishni tashkil etish, bilimning
ichki tartib-qoidalari, mantiqi va tarkibini o‘rganishi bilan farq qiladi. Metodologik
formula ilmiy bilish va amalga joriy etish izchilligini ta’minlaydi. Zamonaviy
pedagogik
texnologiyalarda
amaliyotning
usutuvorligi,
olingan
natijaning
haqqoniyligi, obyektga muvofiqligini aniqlash muhim xususiyatdir. Har bir
muammoni o‘rganish umummetodologiya, xususiy metodologiya va ayni mavzu
metodik tizimidan iborat bo‘ladi. Bu uch metodologik asos bir-birini to‘ldiradi,
obyektiv qonuniyatlarini aniqlash samaradorligini ta’minlaydi.
Pedagogik texnologiyalar (PT) o‘tgan asrning so‘nggi choragida o‘rganila
boshlandi,
rivojlangan
mamalakatlar
tajribasida
yaxshi
natijalar
berdi.
Mamlakatimizda zamonaviy pedagogik texnologiya metodik ta’minlash omili
sifatida e’tirof etildi. Uni nazariy va amaliy rivojlantirish bo‘yicha anchagina
tadqiqotlar olib boriladi. Ammo uning metodologik asosi yaratilmaganligi tufayli
ZPTni o‘rganishda har xil yondashuvlar mavjud.
Internet ma’lumotlarida jahonning har bir hududida ZPTni o‘rganish va joriy
etish tajribalarida o‘ziga xos yo‘nalishlar mavjud. Bu har xillikka sabab, avvalo,
pedagogik jarayonning dialektik xususiyatidir. Ikkinchidan, ZPTning metodologik
modeli ishlab chiqilmagan. ZPTni takomillashtirishda fanlararo bog‘liqlik
imkoniyatlari aniqlanmagan.
Demak, dialektik qonuniyatlardan kelib chiqadigan umummetodologiya ZPTni
o‘rganishda, rivojlantirishda hal qiluvchi omildir. Zero, PT amaliy jarayon bo‘lsa-
da, falsafaning bilish nazariyasi uning ilmiyligini ta’minlaydi. Bilish nazariyasining
obyekt va subyekt o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik, prinsiplari, bilishda amaliy mezon
va obyektiv borliqni bir butunlikda o‘rganish pedagogik texnologiyaning
samaradaorligini oshiradi. Agar dialektikaning bilish nazariyasi barcha fanlarning,
jumladan, pedagogikaning ham umumiy muammolarini o‘rganishda keng
qo‘llanilsa, metodologik asos bo‘lsa, bu moddelashtirish mezonidir.
Modellashtirish borliqni bilvosita o‘rganishga asoslangan ilmiy usuldir. U
moddiy va g‘oyaviy bo‘lishi mumkin. «G‘oyaviy modellar g‘oya shaklida mavjud
bo‘lishi mumkin».
Albatta, pedagogik texnologiyalar g‘oyaviy modellar bilan ifodalanadi. XX
asrning uchinchi choragida pedagogika fanining taraqqiyoti g‘oyaviy modellarni
qo‘llash bilan xarakterlanadi. Bu keyinchalik pedagogik texnologiyalarning
shakllanishiga asos bo‘lgani tabbiy hol. Pedagogik jarayonning murakkab
qonuniyatlarini ifodalashda g‘oyaviy modellashtirish keng imkoniyat yaratmoqda.
Xususiy metodologiya ZPTning predmeti va pedagogik jarayonning o‘ziga xos
qonuniyatlaridan kelib chiqadi. Ayrim tadqiqotlarda pedagogik jarayonning
qonuniyatlarini e’tiborga olmaslik hollari uchraydi. Ma’lumki, amaliyotda
pedagogikaning o‘ziga xos qonuniyatlari buzilishi ta’lim-tarbiyani inqirozga olib
bordi. Bu qonuniyatlar keyingi yarim asrda faqat nazariy qo‘llanmalardagina
ko‘rsatiladi.
Pedagogik
jarayon qonuniyatlari bo‘yicha
tadqiqotlar
ham,
qo‘llanmalar ham juda kam. Fanning o‘ziga xos qonuniyatlariga asoslanmaslik
pedagogik tadqiqotlarning bir tomonlama, natijalarning sun’iy, tavsiyalarning umri
qisqa bo‘lishiga sabab bo‘lmoqda. ZPTni takomillashtirishda ta’lim-tarbiya
jarayonining o‘ziga xos qonuniyatlarini hisobga olish uning ilmiy va amaliy
garovidir.
Pedagogik jarayonning umumiy qonuniyatlari har bir masalaning ilmiy
tadqiqotiga metodologik asos bo‘lishi fanning oldida turgan vazifani samarali hal
etish imkonini beradi. Bu qonuniyatlar pedagogik voqelik bilan pedagogik jarayon
o‘rtasidagi turg‘un bog‘liqlikdir. Pedagogik jarayon qonuniyatlari bu voqelikni
rivojlantirishda barqaror, doimo qo‘l keladigan har bir tadqiqot predmetini, ilmiy
ishning samarali metodikasini belgilashda umumiy mezondir.
Pedagogik jarayonning o‘ziga xos umumiy qonuniyatlari dialektik qonuniyatlar
va kategoriyalardan kelib chiqadi. Pedagogik jarayonning bir butunligi esa uning
maqsad, vazifa, mazmun, shakl va metodlarning ijtimoiy-iqtisodiy talabiga mosligi
bilan o‘lchanadi. Bu jarayonning samaradorligi texnikaviy va boshqa vositalar,
gigiyenik, ma’naviy-psixologik shart-sharoitga bog‘liqligi, tarbiya, ta’lim, ma’lumot
va rivojlanishning o‘zaro bog‘liqligi, tarbiya va o‘z-o‘zini tarbiyalash, o‘qitish va
o‘rganishning uyg‘unligi, subyekt va obyekt faoliyatining o‘zaro bog‘liqligi kabilar.
ZPT ta’lim-tarbiya jarayoniga bir butunlikda yondashish orqali yuqori
natijalarga erishish kafolati sifatida jahonda tan olingan. Shuning uchun ham 1996
yil YUNESKO tomonidan Dorussalom universitetida o‘tkazilgan konferensiyada
“Pedagogik texnologiya ta’limning optimal shaklini tanlashda, butun o‘qitish va
bilimni o‘zlashtirish jarayonida texnik, insoniy omillarning hamkorlikdagi metodik
tizimini yaratish va qo‘llashdir” degan xulosaga kelingan edi.
ZPTning yana bir o‘ziga xos xususiyati unda o‘quvchi, o‘quvchi faolligining
ustuvorligidir. Ta’lim-tarbiya jarayonida bilish, o‘z-o‘zini tarbiyalash motivini
shakllantirish, o‘z-o‘zini nazorat qilish ko‘nikmasini tarkib toptirish, ma’naviy-
psixologik muhit ZPT ning tarkibiy qismidir. Bu o‘zaro bog‘liqlik ham pedagogik
jarayonning o‘ziga xos qonuniyatidan kelib chiqadi.
Shuningdek, ZPTni o‘rganishda pedagogika fanining ilmiy-tadqiqot metodlari
qo‘llaniladi. Kuzatish, pedagogik tajribalarni o‘rganish, suhbat, anketa, tajriba o‘tkazish
kabi usullar bor. Har bir usulni qo‘llash ZPTning xususiyatidan, uning o‘ziga xos
prinsiplaridan kelib chiqadi. Bunda ishlab chiqarish texnologiyasiga o‘xshashlik holati
mavjud. Pedagogik jarayon tizimi, texnologiyasi ham natija bilan o‘lchanadi. Shunga
qarab muvofiqlashtirib boriladi.
Ikkinchidan, pedagogik-psixologik tashxis ZPTning muhim tamoyilidir.
Chunki maqsad, mazmun, metod, shakl va vositalar optimalligi pedagogik tashxis
bilan aniqlanadi. Pedagogik tashxisga asosan, jarayonni modellashtirish ta’lim-
tarbiyadagi mavhumlikga barham beradi.
Uchinchidan, har qanday ishlab chiqarishdagi singari natija ZPTning bosh
mezonidir. Ta’lim-tarbiya jarayonining modeli, kafolati natija bilan o‘lchanadi.
Shuning uchun olingan natijaga asosan pedagogik jarayonni baholash,
muvofiqlashtirish ZPTning asosiy amaliy maqsadidir.
Manbalarda bu tushuncha quyidagicha sharhlanadi: “Nazariya (grekcha theoreo
so‘zidan olingan bo‘lib, theoria – qarab chiqaman, tadqiq etaman) keng ma’noda –
ma’lum hodisaning mohiyatini yoritish va tushuntirishga yo‘naltirilgan qarashlar,
tasavvurlar, g‘oyalar majmuni; nisbatan tor va maxsus ma’noda esa – qayd
etilayotgan nazariya obyekti bo‘lgan faoliyat qonuniyatlari va mavjud aloqalari
to‘g‘risidagi to‘laqonli tasavvurni bera oluvchi ilmiy bilimlarning eng yuqori, eng
taraqqiy etgan tashkiliy shakli”.
Nazorat savollari
1
.
O
‘
q
i
t
i
s
h
t
2.Pedagogik texnologiyaning aspekti-bu…
3
.
P
r
e
d
m
e
t
4
.
P
e
d
a
g
o
g
5
.
Z
a
m
o
n
a
6.Zamonaviy pedagogik texnologiya-bu…