BOSHLANG‘ICH SINF O‘QITUVCHILARIDA KREATIV FIKRLASH QOBILIYATINI RIVOJLANTIRISH.
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
27,6 KB
BOSHLANG‘ICH SINF O‘QITUVCHILARIDA KREATIV FIKRLASH
QOBILIYATINI RIVOJLANTIRISH.
REJA:
1.Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida kreativ salohiyatni rivojlantirish.
2.O‘qituvchilarning kreativlik sifatlari.
3.Shaxsning kreativligi uning tafakkurida, muloqotida, his-tuyg‘ularida, muayyan
faoliyat turlari.
4. Kreativ salohiyat – bu shaxsni rivojlantiruvchi kategoriya.
Tayanch tushunchalar: bunyodkor, ijod, kreativlik, ontogenez, integratsiya.
kasbiy ijodkorlik metodologiyasi.
1.“Kreativlik” va “Kreativ pedagogika” tushunchalarining mohiyati. Zamonaviy
pedagogikada “kreativ pedagogika” tushunchasi qo‘llanila boshlaganiga hali u qadar
ko‘p vaqt bo‘lmadi. Biroq, o‘qitish jarayoniga innovatsion hamda ijodkorlik
yondashuvlarini qaror toptirishga bo‘lgan ehtiyoj “Kreativ pedagogika”ning pedagogik
turkum fanlar orasida mustaqil predmet sifatida shakllanishini ta’minladi. Ushbu
predmet asoslarini pedagogika tarixi, umumiy va kasbiy pedagogika hamda psixologiya,
xususiy fanlarni o‘qitish metodikasi, ta’lim texnologiyasi va kasbiy etika kabi fanlarning
metodologik g‘oyalari tashkil etadi. “Kreativ pedagogika” fanining umumiy asoslari
mutaxassis, shu jumladan, bo‘lajak mutaxassislarning kasbiy kamol topishlari uchun
zarur shart-sharoitni yaratishga xizmat qiladi.
Shaxsning mutaxassis sifatida kasbiy kamol topishi, rivojlanishi o‘z mohiyatiga ko‘ra
jarayon tarzda namoyon bo‘ladi. Kasbiy yetuklik inson ontogenezining muhim davrlari
kasbiy kamol topish, rivojlanish g‘oyalarining qaror topishi (14-17 yosh) dan boshlanib,
kasbiy faoliyatning yakunlanishi (55-60 yosh)gacha bo‘lgan jarayonda kechadi. Ijodkor
shaxsning shakllanishi va rivojlanishi uning ichki va tashqi olami o‘zgarishining o‘zaro
mos kelishi, ijtimoiy-iqtisodiy shart-sharoitlar hamda inson ontogengizi – tug‘ilishidan
boshlab to umrining oxiriga qadar uzluksizlik, vorisiylikni taqozo etadigan faoliyat
mazmuniga bog‘liq.
Ma’lumki, kasbiy tajriba bilim, ko‘nikma va malakalarning integratsiyasi sifatida aks
etadi. Biroq, kasbiy-ijoiy faoliyat ko‘nikmalarining o‘zlashtirilishi nafaqat amaliy
ko‘nikma va malakalarning integratsiyasi, mutaxassis sifatida faoliyatni samarali tashkil
etish usul va vositalarini ishlab chiqishni emas, shu bilan birga kasbiy ijodkorlik
metodologiyasidan xabardor bo‘lish, ijodiy tafakkurni rivojlantirish va kreativ
xarakterga ega shaxsiy sifatlarining yetarli darajada o‘zlashtirilishi talab etadi.
Ijodkor shaxsning shakllanishini shaxsning o‘zaro mos tarzda bajarilgan ijodiy
faoliyat va ijodiy mahsulotlarni yaratish borasidagi rivojlanishi sifatida belgilash
mumkin. Ushbu jarayonning sur’ati va qamrovi biologik va ijtimoiy omillar, shaxsning
faolligi va kreativ sifatlari, shuningdek, mavjud shart-sharoit, hayotiy muhim va kasbiy
shartlangan hodisalarga bog‘liq. Zamonaviy sharoitda pedagogning kreativlik sifatlariga
ega bo‘lishi taqozo etadi.
So‘nggi yillarda yetakchi xorijiy mamlakatlarning ta’lim tizimida o‘quvchi va
talabalarda kreativlik sifatlarini shakllantirish masalasiga alohida, jiddiy e’tibor
qaratilmoqda. Buni Bronson, Merriyman (2010 y.), Ken Robinson (2007 y.), Fisher,
Frey (2008 y.), Begetto, Kaufman (2013 y.), Ali (2011 y.), Treffinger (2008 y.) va b.
tomonidan olib borilgan ko‘plab tadqiqotlar, ularning natijalarian ko‘rish mumkin.
Birgina Ken Robinson tomonidan 2007 yilda tayyorlangan “Maktab kreativlikni
barbod etyaptimi?” nomli video lavhani YouTube saytida 5 mln marta tomosha qilingan.
Qolaversa, o‘qituvchilar kreativlik asoslarini o‘rganishga jiddiy kirishganlar (Begetto,
Kaufman, 2013 y). O‘qituvchilarda pedagogik faoliyatni kreativ yondashuv ko‘nikma,
malakalarini shakllantirish hamda rivojlantirishga doir adabiyotlar chop etilyapti, Ta’lim
departamenti tomonidan tayyorlangan video lavhalarga asoslanuvchi noan’anaviy
darslar tashkil etilyapti (Ali, 2011; Ta’lim departamenti, 2013 y.).
Salmoqli amaliy ishlar olib borilayotganligiga qaramay, ko‘pchilik o‘qituvchilar hali
hanuz shaxs (o‘zlarida hamda talabalarda kreativlik sifatlarini qanday qilib samarali
shakllantirish tajribasini o‘zlashtira olmayaptilar.
Ta’lim tizimini boshqarish organlari har yili ta’lim muassasalarida yuqori
samaradorlikka erishishga e’tibor qaratadi. Ana shu maqsadda o‘quv dasturini ishlab
chiqiladi, yangi o‘quv darsliklari yaratiladi. Bu esa ham talabalar, ham o‘qituvchilarni
kasbiy o‘sishlariga yordam beradi. Olib boriladigan amaliy harakatlar talabalarda
yutuqlarga erishish, olg‘a intilishga bo‘lgan ehtiyojni muayyan arajada yuzaga keltiradi,
ularning o‘quv-bilish qobiliyatlarini bir qadar rivojlantirishga yordam beradi.
Biroq, o‘quv yilining oxirida kelib oliy ta’lim muassasalarida talabalarning
fanlarni o‘zlashtirishlarida yuqori darajadagi ijobiy natijalar kuzatilmayapti. Ko‘plab
talabalarning ta’lim olishga nisbatan qiziqishi yo‘qolgan. Buning natijasida o‘qituvchilar
ham avvalgidek zavqu shavq bilan kasbiy faoliyatni tashkil etishni o‘ylashmayapti.
Ta’lim tizimini boshqaruvchi organlar ta’lim olishga nisbatan xohish-istagi bo‘lmagan
talabalar, bu kabi ta’lim oluvchilarni o‘qitishni istamayotgan o‘qituvchilar faoliyatini
o‘zgartirish borasida yangidan-yangi chora-tadbirlar belgilansa-da, ahvol o‘zgarishsiz
qolmoqda.
Buning sababi nimada? Balki darslarning avvaldan o‘ylab, rejalashtirilib qo‘yilishi
talabalar uchun qiziq bo‘lmayotgandir, balki balki ta’lim mazmunining muayyan qolipga
solinganligi talabalar uchun hech qanday stimul bermayotgandir, rag‘bat
bildirmayotgandir. O‘quv mashg‘ulotlarining avvaldan rejalashtirilishidan voz kechish,
talabalarda tanqidiy, kreativ tafakkurni shakllantirish va rivojlantirish, ularni ijodiy
fikrlash, yangi g‘oyalarni o‘ylab topishga majbur qilish ta’lim olishga bo‘lgan
munosabatni o‘zgartirish, ularni yutuqlarga erishishga rag‘batlantirishda asosiy omil
bo‘lar. O‘quv mashg‘ulotlarida yetishmayotgan omil – kreativlik sanaladi .
Shaxsda kreativlik sifatlarini rivojlantirish jarayonining umumiy mohiyatini
to‘laqonli anglash uchun dastlab “kreativlik” tushunchasining ma’noni tushunib olish
talab etiladi. Ken Robinsonning fikriga ko‘ra, “kreativlik – o‘z qiymatiga ega original
g‘oyalar majmui” (Azzam, 2009 y.) sanaladi. Gardner esa o‘z tadqiqotlarida tushunchani
shunday izohlaydi: “Kreativlik – shaxs tomonidan amalga oshiriladigan amaliy harakat
bo‘lib, u o‘zida muayyan yangilikni aks ettirishi va ma’lum amaliy qiymatga ega bo‘lishi
lozim”. Emebayl (1989 y.)ning yondashuvi nuqtai nazaridan ifodalansa, kreativlik
“muayyan soha bo‘yicha o‘zlashtirilgan puxta bilimlar bilan birga yuqori darajada
noodatiy ko‘nikmalarga ham ega bo‘lish” demakdir. Ko‘plab tadqiqotlarda intellekt va
kreativlik o‘rtasidagi aloqadorlik xususida turlicha qarashlar mavjud. Bir guruh
tadqiqotchilar ular o‘rtasida hech qanday bog‘liqlik yo‘q ekanligini uqtirsalar, ikkinchi
guruh vakillari kretivlik va intellekt darajasi bir-biriga bog‘liq ekanligini ta’kidlaydilar
(Kim, 2005 y.).
“Kreativlik” tushunchasi o‘zida madaniy xilma-xillikni aks ettiradi. G‘arb kishilari
uchun kreativlik, umuman olganda, yangilik sanaladi. Ular kreativlik negizida
noan’anaviylik, qiziquvchanlik, tasavvur, hazil- mutoyiba tuyg‘usi va erkinlik mavjud
bo‘lishiga e’tiborni qaratadilar (Myordok, Ganim, 1993 y.; Shternberg, 1985 y.).
Sharqliklar esa, aksincha, kreativlikni ezgulikning qayta tug‘ilish jarayoni, deb
tushunadilar (Xui, Sternberg, 2002 y.; Rudovich, Xui, 1997 y.; Rudovich, Yue, 2000 y.).
Garchi g‘arblik va sharqliklarning kreativlik borasidagi qarashlari turlicha bo‘lsa-da,
biroq, har ikki madaniyat vakillari ham mazkur sifat va unga egalikni yuqori baholaydilar
(Kaufman, Lan, 2012 y.).
Ko‘pgina o‘qituvchilar o‘zlarida kreativlik qobiliyatini mavjud emas, deb
hisoblaydilar. Buni ikki xil sabab bilan asoslash mumkin: birinchidan, aksariyat
o‘qituvchilar ham aslida “kreativlik” tushunchasi qanday ma’noni anglatishini yetarlicha
izohlay olmaydilar; ikkinchidan, kreativlik negizida bevosita qanday sifatlar aks
etishidan bexabarlar.
Ayni o‘rinda shuni alohida qayd etib o‘tish joizki, har bir shaxs tabiatan kreativlik
qobiliyatiga ega. Xo‘sh, o‘qituvchilar o‘zlarida kreativlik qobiliyati mavjudligini qanday
namoyon eta olishlari mumkin. Bu o‘rinda Patti Drapeau shunday maslahat beradi:
“Agarchi o‘zingizni kreativ emasman deb hisoblasangizda, hozirdanoq kreativ tafakkurni
rivojlantirishga qaratilgan darslarni tashkil eta boshlashingizni maslahat beraman. Aslida,
gap sizning ijodkor va kreativ bo‘lganingiz yoki bo‘lmaganingizda emas, balki darslarni
kreativlik ruhida tashkil etishingiz va yangi g‘oyalarni amalda sinashga intilishingizdadir”
Patti Drapeau nuqtai nazariga ko‘ra kreativ fikrlash, eng avvalo, muayyan masala
yuzasidan har tomonlama fikrlash sanaladi. Har tomonlama fikrlash talabalardan o‘quv
topshirig‘i, masalasi va vazifalarini bajarishda ko‘plab g‘oyalarga tayanishni talab etadi.
Bundan farqli ravishda bir tomonlamafikrlash esa birgina to‘g‘ri g‘oyaga asoslanishni
ifodalaydi. Mushohada yuritishda masala yuzasidan bir va ko‘p tomonlama fikrlashdan
birini inkor etib bo‘lmaydi. Binobarin, bir va har tomonlama fikrlash kreativlikni
shakllantirishda birdek ahamiyat kasb etadi. Ya’ni, topshiriqni bajarish, masalani
yechishda talaba yechimning bir necha variantini izlaydi (ko‘p tomonlama fikrlash), keyin
esa eng maqbul natijani kafolatlovchi birgina to‘g‘ri yechimda to‘xtaladi (bir tomonlama
fikrlash).
Yuqorida bildirilgan fikrlarga tayangan holda “kreativlik” tushunchasini quyidagicha
sharhlash mumkin:
Shaxsning kreativligi uning tafakkurida, muloqotida, his-tuyg‘ularida, muayyan
faoliyat turlarida namoyon bo‘ladi. Kreativlik shaxsni yaxlit holda yoki uning muayyan
xususiyatlarini tavsiflaydi. Kreativlik iqtidorning muhim omili sifatida ham aks etadi.
Qolaversa, kreativlik zehni o‘tkirlikni belgilab beradi, “talabalar e’tiborini ta’lim
jarayoniga faol jalb etishni ta’minlaydi”. Xorijiy mamlakatlarda barcha sohalarning
mutaxassislari kabi o‘qituvchilar ham o‘zlarida kreativlik sifatlari mavjudligi va uning
darajasini aniqlab boradi. Buning uchun ular E.P.Torrens tomonidan 1987 yilda
asoslangan va shaxsning kreativ tafakkurga egaligini aniqlovchi testdan o‘tadi. Mazkur
test shaxs kreativligi va uning darajasini ijodiy faoliyatni tashkil etishdagi faollik, tezkor
fikrlash, o‘ziga xos (orginal)lik va takomillashganlik kabi mezonlar bo‘yicha baholash
imkoniyatini yaratadi. O‘quvchi tomonidan tavsiya etilgan savollarga beriladigan javoblar
aynan mana shu to‘rtta mezonni qanotlantirishi lozim .
E.P.Torrens fikricha, “kreativlik” tushunchasi negizida quyidagi yoritiladi:
Kreativ fikrlash har bir ijtimoiy sohada yaqqol aks etishi mumkin . O‘qituvchining
ijodkorligi esa u tomonidan tashkil etilaigan kasbiy faoliyatni tashkil etishga ijodiy
(kreativ) yondashuvida aks etadi. So‘nggi yillarda ushbu holat “pedagogik kreativlik”
tushunchasi bilan ifodalanmoqda.
“Kreativ pedagogika” quyidagi ikki holatni kafolatlay olishi zarur:
1) o‘qituvchilar tomonidan o‘quv fanlarini past o‘zlashtirayotgan va ularini o‘rganishni
zerikarli deb hisoblayotgan talabalar e’tiborlarini fan asoslarini o‘zlashtirishga jalb etish;
2) o‘qituvchilarga talabalarda kreativ fikrlash va ijodiy faoliyat natijalarini
rag‘batlantirishga xizmat qiladigan strategiya va vositalarni tavsiya etish qilish orqali
auditoriyada ulardan samarali foydalanishlari uchun imkoniyat yaratish.
Pedagogning kreativlik sifatlariga ega bo‘lmasligi tufayli talabalar ham qiziqarli va
ajoyib g‘oyalarga ega bo‘lsalar-da, biroq, ularni ifodalashda sustkashlikka yo‘l qo‘yadi.
Buning sababli ta’lim jarayonida qo‘llanilayotgan metodlar talabalarda erkin, mustaqil
fikrlash ko‘nikmalarini shakllantirishga xizmat qilmasligi bilan belgilanadi. Muallif
tomonidan tavsiya qilingan vosita va strategiyalar talabalarda kreativlikni rivojlantirishda
o‘qituvchilar uchun qo‘l keladi hamda talabalarda o‘quv fanlarini o‘rganishga bo‘lgan
qiziqish, intilishni rivojlantiradi .
Kasbiy faoliyatda pedagogning kreativligi turli shakllarda namoyon bo‘lai. Ular
quyidagilardir:
Pedagog tomonidan ushbu shakllarda kasbiy faoliyatning samarali tashkil etilishi uning
kreativligi qay darajaa ekanligiga bog‘liq bo‘ladi.
1. Kreativ pedagogikaning maqsadi, vazifalari, ob’ekti va predmeti.Ko‘z oldingizga
ta’lim jarayonini yuksak mahorat bilan boshqarayotgan, uni o‘ziga xos va qiziqarli tarzda
jo‘shqinlik, zavqu shavq bilan tashkil etayotgan o‘qituvchini keltiring. U, garchi, o‘zini
kreativ shaxs yoki ijodkor deb bilmasa-da, biroq, kreativlikni namoyon etuvchi ta’lim
jarayonini
tashkil
etayotganidan,
unga
imkon
beradigan
metod,
usullarni
qo‘llayotganligidan o‘zi ham mamnun, qolaversa, talabalarning minnatdor bo‘lishlariga
erishmoqda. O‘qituvchi ta’lim jarayonida kreativ metod, usullardan qancha ko‘p
foydalansa, o‘ziga va o‘zining ijodiy, kreativ imkoniyatlariga nisbatan ishonchi shuncha
ortadi. Pedagoglar tomonidan kreativlik sifat va ko‘nikmalarining o‘zlashtirilishida fan
sifatida “Kreativ pedagogika” muhim o‘rin tutadi. Har qanday fan kabi “Kreativ
pedagogika” o‘quv predmeti ham aniq maqsadni ko‘zlaydi.“Kreativ pedagogika muayyan
vazifalarni bajaradi. Ular quyidagilardan iborat:
Ma’lumki, har bir fan o‘zining tadqiqot ob’ekti va predmetiga ega bo‘ladi. 2.“Kreativ
pedagogika” ham o‘z ob’ekti va predmetiga ega. Ular:
Oliy ta’lim muassasalari talabalarida kreativ tafakkurni shakllantirish jarayonida quyidagi
holatlar so‘z yuritilayotgan jarayonda samaradorlikka erishishni kafolatlaydi:
- oliy ta’lim muassasalari talabalarida kreativ tafakkurni shakllantirishga alohida e’tibor
qaratish;
- oliy ta’lim muassasalari talabalarida kreativ tafakkurni shakllantirishning nazariy
asoslarini ishlab chiqish;
-
oliy ta’lim muassasalari talabalarida kreativ tafakkurni shakllantirishga xizmat
qiluvchi mavjud imkoniyatlardan samarali foydalanish chora-tadbirlarini belgilash;
-
talabalarning kreativ tafakkurini shakllantirishga yordam beruvchi shakl, metod va
vositalar tizimini asoslash;
-
mazkur jarayonda fanlararo aloqadorlikni ta’minlash;
-
talabalar tomonidan o‘zlashtirilgan nazariy-pedagogik bilimlarning amaliyotga
tadbiq etishga imkon beruvchi shart-sharoitlarni yaratish.
3.
Kreativ pedagogikaning tarkibiy tuzilmasi va asosiy kategoriyalari. Har
qanday fan singari “Kreativ pedagogika” fani ham o‘zining tarkibiy tuzilmasiga ega.
Ushbu fan quyidagi tarkibiy tuzilmaga ega:
4. Kreativ pedagogikaning umumiy mohiyati uning konpepsual holatlarini
ifodalovchi bir qator tushunchalar asosida ochib beriladi. Ular quyidagilardan
iborat: Ijodkorlik – muayyan yangilikning ahamiyati va foydali ekanligini belgilovchi
shaxs faoliyati va uning natijasi
Ijodkor shaxs – ijodiy jarayonni muvaffaqiyatli amalga oshira oladigan hamda
aniq ijodiy natija (mahsulot)larga ega shaxs
Kreativ shaxs – jarayon yoki natija sifatida ijodkorlikni namoyon etuvchi, masalalarni
yechishga nostandart usullar bilan yondasha olishga moyil, o’ziga xos harakatlarni tashkil
etish, yangiliklarni ilgari surishga, ijodiy mahsulotlarni yaratishga layoqatli va tayyor
shaxs
Bunyodkor shaxs – ham jarayon, ham natija sifatida obyektiv ijodkorlikni amalga
oshiradigan va talablar darajasida ijodiy mahsulotlarini yarata oladigan shaxs
Kreativ shaxsni tayyorlash – ijodkorlikka o’rgatish va o’zini o’zi ijodiy namoyon
etish jarayonida shaxsda barqaror kreativ sifatlarni shakllantirish va rivojlantirish
mazmuni Ijod – ijtimoiy subyektning yangiligi, ahamiyati va foydaliligi jamiyat yoki
muayyan guruh tomonidan tan olingan faoliyati yoki faoliyati natijasi Ijodkor shaxsni
tarbiyalash – kasbiy-ijodiy faoliyat tajribalarini qaror toptirish va boyitish asosida ijodiy
g’oya, ularni amalga oshirish ko’nikma va malakalariga ega shaxsni shakllantirish va
rivojlantirish
Kasbiy-ijodiy faoliyat – mutaxassisning kasbiy masalalarni ijodiy hal qilish
muvaffaqiyatini tavsiflovchi faoliyati, innovatsion xatti-harakati Ijodiy topshiriqlar –
muammoli vaziyatlarni tizimli tahlil asosida hal qilishga yo’naltirilgan masalalar tizimi
Kasbiy-ijodiy imkoniyat – 1) kasbiy kompetentsiya, malakaga egalik;
2) kasbiy ijod metodologiyasi asoslarini o’zlashtirganlik;
3) ijodiy tafakkurning shakllanganlik darajasi;
4) kasbiy-ijodiy layoqat va shaxsiy sifatlarning rivojlanganligi
Kasbiy ijodkorlik metodologiyasi – ijodkorlikning jarayon va natija sifatida ob’ektlar
hamda muayyan kasbiy faoliyat turlariga munosabat ko’rinishidagi tuzilishi, mantiqiy tashkil
etilishi, metod va vositalari haqidagi ta’limot
Ijodiy tafakkur – tafakkurning ijod jarayonini tashkil etish va ijod natijalari
(mahsullari)ni bashoratlashni ifodalovchi turi
Kreativ qobiliyat – shaxsning ijodiy faoliyatni tashkil etish va uning natijalanganligiga
erishishni ta’minlash imkoniyatini belgilovchi individual xususiyati
Ijodiy qobiliyat – ijodiy faoliyatni muvaffaqiyatli amalga oshirish va uning
natijalanganligini baholashda namoyon bo’ladigan individual xususiyati O’zini o’zi ijodiy
faollashtirish – shaxsning ijodiy faoliyatda o’z imkoniyatlarini to’laqonli namoyon qilishi
va rivojlantirishi Pedagoglarning kasbiy-ijodiy imkoniyati kasbiy masalalarni ijobiy hal
qilish va ularning yechimini tegishli darajada baholashda ko‘rinadi.
4. “Kreativ pedagogika”ning boshqa fanlar bilan aloqadorligi. SHaxs kamolotini
ta’minlash, uning intellektual, ma’naviy-axloqiy hamda jismoniy jihatdan rivojlanishiga
erishishda turli yosh davrlari, har bir davrning o‘ziga xos jihatlari, shuningdek, bolaning
fiziologik, psixologik holatini inobatga olish maqsadga muvofiqdir. Yaxlit pedagogik
jarayon muayyan turkumni tashkil etuvchi pedagogik fanlar tomonidan o‘rganiladi. SHu
bilan birga “Kreativ pedagogika” fani bir qator ijtimoiy fanlar bilan o‘zaro aloqadorlikda
kreativ shaxsning shakllanishi va rivojlanishi masalalarini tadqiq etadi (2-rasm):
takomillashtirishga yo‘naltirilgan ta’lim bo‘lib, u ta’lim oluvchidagi yaratuvchanlik,
bunyodkorlik qobiliyatlarni o‘stirishga xizmat qiladi. Creato – lotincha so‘z bo‘lib, u
yaratuvchanlik, ijodkorlik ma’nolarni anglatadi. Bularni, ya’ni, ijodkorlik va yaratuvchilik
metodlarini tadqiq etishni kreativ pedagogika o‘rgatadi.
Iste’dod – alohida insonlarga xos tabiiy sifat bo‘lib, uning faoliyati ijtimoiy jamiyatda
namoyon bo‘ladi. Iste’dod kishilik jamiyati bilan bevosita bog‘liq. Iste’dod insonlarga xos
noyob fazilatdir. Ma’naviyati, madaniyati rivojlangan jamiyatda har qanday iste’dod
shakllanadi, kamol topadi.
Interfaol mashg‘ulot – o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘zaro faol ishtirok etadigan
mashg‘ulot. Bunda jarayon o‘zaro hamkorlikda kechadi.
Interfaol metod – bu ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchilarning o‘zaro teng muloqot va
ta’sirdagi dars jarayonini amalga oshirish usuli. «Interfaol» so‘zi «interaktiv» so‘zining
o‘zbek tilidagi bayoni. «Interaktiv» so‘zi inglizchadagi Interakt so‘zidan olingan bo‘lib,
u Inter – «o‘zaro», akt – «harakat, ta’sir, faollik» ma’nolarini bildiradi.
Ijod – insonning yangi moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish faoliyati. Unda
inson tafakkuri, xotirasi, tasavvuri, diqqati, irodasi faol ishtirok etadi, butun bilimi,
tajribasi, iste’dodi namoyon bo‘ladi.
Ijod dastlab inson tasavvurida tug‘iladi, keyin ijodga taalluqli masalalar yuzasidan
izlanishlar olib boriladi.
Ijod – fan va texnikani, madaniyatni boyitadi, rivojlantiradi.
Ijod erkinligi – har kim ilm, texnika, adabiyot, san’at va madaniyat sohalarida erkin ijod
qilish huquqiga ega. Bu huquqdan foydalanish natijasida ilm–fan, texnika rivojlanadi.
Bundan davlat ham, ijodkor ham manfaatdor bo‘ladi (Konstitutsiyaning 42 – moddasi).
Ijodiy yondashuv (IYO) – bu pedagogikada zamonaviy yo‘nalish bo‘lib, u ta’lim
oluvchilarning muammolarini hal qilish qobiliyatlarini rivojlantirishga qaratilgan
faoliyat bo‘lib, mustaqil ravishda qaralayotgan faoliyatning yangi yo‘nalishlarini
topishga undash jarayonidir.
Ijodiy faoliyat – bu barcha ruhiy va aqliy kuchlarni ishga solib insonning aniq bir
maqsadga intiluvchanligi, maxsus xissiy holati –ilhomlanishi, shuningdek, ruhiy
kechirmasi, muammoni jon-jahti bilan hal etish istaklari majmuasi.
Ijodiy qobiliyatlar – bu yangilik yaratish zarurligi va mumkinligni tushunish,
muammoni ifodalay olish, g‘oya farazini ilgari surish uchun kerak bo‘ladigan bilimlarni
ishga sola bilish qobiliyatlari, farazni nazariy va amaliy tasdiqlash, muammoni hal
qilishni izlash hamda topish, natijada yangi original mahsulotlar yaratish (ilmiy
kashfiyot, ixtiro, san’at asari, tavsifnoma va h.k.) qobiliyatlaridir (Alimov N.N.).
Ijodiyot – inson aql zakovatining barcha ijobiy sifatlarini o‘zida mujassamlashtirgan,
yangilik yaratish bilan bog‘liq bo‘lgan alohida faollik va mustaqil faoliyat turi. Ijodiyot
fan, texnika, madaniyat, san’at va ishlab chiqarishda namoyon bo‘ladi.
Ijtimoiy bilimdonlik – eng avvalo obro‘-e’tibor, ya’ni ilmiy-pedagogik xodimning
ijtimoiy jihatdan etukligi, ma’lum axloqiy tamoyillarga egaligi, shaxsiy tajriba va
kuzatishlar asosida o‘z mustaqil fikrlarini shakllantira olish, boshqa shaxslarga ta’sir
ko‘rsata olishligi, shaxslararo va yakka shaxs bilan guruh orasidagi muhitlarni yaxshilay
olish kabi qobiliyatlar majmuasidir.
Nazorat uchun savollar:
1.“Kreativlik” tushunchasi qanday ma’noni anglatadi?
2.“Kreativ pedagogika”ning maqsadi nimadan iborat va u qanday vazifalarni hal qiladi?
3.“Kreativ peagogika”ning ob’ekti va predmetini nima tashkil etadi?
4“Kreativ pedagogika”ning asosiy kategoriyalari qaysilar?
5“Kreativ pedagogika” qanay fanlar bilan o‘zaro aloqadorlikda rivojlanadi?
Kreativ ta’lim – bu ta’lim oluvchining ijodiy qobiliyatini rivojlantirishga,