BOSHLANG'ICH SINF O'QITUVCHILARNING PEDAGOGIK JARAYONI TASHKIL ETISH MAHORATI.
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
28,0 KB
BOSHLANG'ICH SINF O'QITUVCHILARNING PEDAGOGIK JARAYONI
TASHKIL ETISH MAHORATI.
Reja:
1.Boshlang’ich sinf o’qituvchisining kasbiy pedagogik faoliyati va professiogramasi
tavsifi.
2.Pedagogik faoliyatning mazmun mohiyati, shakl-usullari.
3.O’qituvchi faoliyatining axloqiy psixologik xarakteri.
4.Pedagogik faoliyatning texnologiyalashuvida psixologik yondashuv.
Tayanch tushunchalar: O’qituvchilik kasbini, yuksak pedagogik mahorat, pedagogik
tasavvur, psixolog –pedagogik tizim, ijtimoiy - tarixiy taraqqiyot, pedagogik faoliyat.
Boshlang’ich sinf o’qituvchisining professional pedagogik faoliyati.
O’zbekiston Respublikasi hukumati tomonidan xalq ta’limi sohasi bo’yicha o’rtaga
qo’yilayotgan vazifalarini bajarish ko’p jihatlarda o’qituvchilarga bog’liq. Bozor
siyosatga o’tish sharoitida ta’lim - tarbiyadan ko’zda tutilgan maqsadga erishish,
o’quvchilarni xilma - xil fao liyatini uyushtirish ularni bilimli, odobli, e’tiqodli,
mehnatkash, ish bilarmon, barkamol inson qilib o’stirish o’qituvchi zimmasiga
yuklatilgan. Xalqimizning kelajagi O’zbekistonning istiqboli, ko’p jihatdan o’qituvchiga,
uning saviyasi, tayyorgarligi, fidoiyligigacha, yosh avlodni o’qitish va tarbiyalash ishiga
bo’lgan munosabatga bog’liq. Shuning uchun ham O’zbekiston Respublikasi hukumati
xalq talimini taraqqiy ettirishga, maktablar, o’quvchilar va talabalarning moddiy va
ma’naviy ahvolini yaxshilashga alohida e’tibor bermoqda.
O’qituvchilik sharafli, lekin juda murakkab kasbdir, yaxshi o’qituvchi bo’lish uchun
pedagogik nazariyani egallashning o’zigina yetarli emas. Chunki pedagogik naziriyada
bolalarni o’qitish va tarbiyalash haqida umumiy qonun - qoidalar, tamoillar,
umumlashtirilgan, metodik g’oyalar bayon etiladi, o’quvchilarning yosh individual
xususiyatlarini e’tiborga olish ta’kidlanadi. Maktab hayoti, amaliy pedagogik jarayon esa
juda xilma- xil murakkabdir. Pedagogik nazariyaga mos kelmaydigan vaziyatlar ko’p
uchrab turadi. Bu esa o’qituvchidan keng bilimdonlikni puxta amaliy, tayyorgarlik va
yuksak pedagogik mahorat hamda ijodkorlikni talab etadi.O’qituvchilik kasbini tanlash.
Biror kasbning haqiqiy ustasi bo’lish uchun kishida tabiiy qobiliyat, ma’lum jismoniy va
ruhiy xislatlar, puxta tayyorgarlik, ayrim shaxsiy sifatlar bo’lishi kerak.
Pedagogik kasbni tanlagan kishi avvalo so’g’lom bo’lishi, so’zlarni to’g’ri va yaxshi
talaffuz qila olish, bosiq va asablari joyida bo’lishi, boshqalar bilan muomalada o’zini tuta
olishi zarur. Shuningdek, bolalarni yoqtirish, ular bilan ishlashga mayli borliq
xushmuomalalik, kuzatuvchanlik o’ziga va boshqalarga nisbatan talabchanlik kabi
shaxsiy sifatlar mavjudligi ham kishining pedagogik ishga yaroqlilik darajasini ko’rsatadi.
Pedagogik faoliyat - yosh avlodni hayotga, mehnatga tayyorlash uchun xalq, davlat
oldida javob beradigan bolalarga ta’lim – tarbiya berish ishi bilan shug’ullanadigan va bu
ishga maxsus tayyorlangan odamlarning mehnat faoliyatidir. “Tegishli ma’lumoti, kasb
tayyorgarligi bor va yuksak axloqiy fazilatlarga ega bo’lgan shaxslar pedagogik faoliyat
bilan shug’ullanish huquqiga ega” , - deyiladi. “Ta’lim to’g’risida”gi qonunda
o’qituvchilik faoliyati inson shaxsini shakllantirishga qaratilgandir. O’qituvchining
barkamol insonni tarbiyalash , unda milliy va umuminsoniy fazilatlarini tarkib toptirish
vazifasi eng oliy janob yuksak va shu bilan birga murakkab vazifadir. Har bir bola o’z
xulq - atvoriga ega. Bolalarni tarbiyalashda ularning ana shu o’ziga xos xususiyatlarini
hisobga olish, o’rganish nihoyatda murakkab. Bunda odamlar o’rtasidagi ijtimoiy
munosabatlarning murakkabligiga mos keladigan maxsus usullardan foydalaniladi.
Pedagogik faoliyatga tayyorgarlik ko’rayotgan yoshlar uning ana shunday xususiyatlarini
belgilashlari lozim.
O’qituvchilik ixtisosning bu xususiyatlarini uning kasbnoma (prafessogramma)sida
ifodalanadi. Kasbnoma qo’yidagilarni o’z ichiga oladi: o’qituvchi shaxsining
xususiyatlari: o’qituvchining psixolog – pedagogik tayyorgarligiga qo’yiladigan talablar;
maxsus tayyorgarlikning hajmi va mazmuni ixtisosga oid uslubiy tayyorgarlikning
mazmuni.
O’qituvchi shaxsining xususiyatlari qo’yidagilarni o’z ichiga oladi:
mafkuraviy sohada - ilmiy dunyoqarash va e’tiqod sosial va axloqiy zaruriyatlarni
chuqur tushunish, ijtimoiy va fuqarolik burchini anglash, ijtimoiy faollik;
kasbiy pedagogik sohada - bolalarni sevish va ular bilan ishlashga qiziqish, pedagogik
ishni sevish; psixalo - pedagogik ziyraklik va kuzatuvchanlik, pedagogik takt, pedagogik
tasavvur, tashkilotchilik qobiliyati, haqqoniylik, talabchanlik, qat’iylik vamaqsadga
intilish, vazminlik o’zini tuta olish;
bilim sohasidakeng ilmiy saviya ma’naviy ehtiyoj va qiziqarli, yangilikni his qila bilish,
pedagogik ma’lumotni oshirishga intilish.
O’qituvchining psixalogik - pedagogik tayyorgarligiga qo’yiladigan talablar: Bilim
egallash sohasida pedagogikaning metadologik asoslarni, shaxsning rivojlanishi va
shakllanish qonuniyatlarini bilish; tarbiyaning, maqsadi, vazifalari shakl va metodlarini
tushunish,
bolalar
va
o’smirlar
anatomofiziologik
rivojlanishlarining
asosiy
qonuniyatlarini bilish, o’quvchilar gigienik tarbiyasining nazariy, tabiiy – ilmiy asoslari va
vositalarini bilish, bolalar rivojlanishining psixik qonuniyatlarini har xil yoshda shaxsning
individual psixologik xususiyatlarini bilish.
Ko’nikma va malakalar hosil qilish sohasida.
Pedagogik vaziyatni tahlil qilish; pedagogik ta’sirlarni rejalashtish va natijalarni
mo’ljallay olish ijtimoiy pedagogik hodisalarning amaldagi holatini ularning paydo
bo’lish va rivojlanish sabablarini, shart-sharoit va xarakterlarini tahlil qila bilish va
baholay olish o’quvchilarning tarbiyalanganlik va bilim darajasini aniqlash shaxs va
jamoaning rivojlanishini belgilay olish ta’lim va tarbiya jarayonida o’quvchilarda uchrashi
mumkin bo’lgan qiyinchiliklar va xatolarni ko’ra bilish aniq pedagogik vazifalar va ularni
hal qila olish o’quvchilarning sinfdagi va sinfdan tashqari faoliyatiga rahbarlik qilish
sohasidagi ishlarni rejalashtirish o’quv tarbiyaviy ishlarning nazariy asoslangan tashkiliy
shakllari, metodlari va vositalarini tanlab olish rejalashtirilgan pedagogik ta’sirlarga
o’quvchilarning javob harakatlarini oldindan chamalab bilish ko’nikmalari.
O’quv tarbiya jarayonini rejalashtirish va amalga oshirish sohasida o’quvchilarning
tarbiyalanganlik va bilim darajasini hisobga olgan holda maqsadiga muvofiq o’quv
materallarini tanlash uni analiz va sintez qila olish ko’mikmasi: ilmiy materialni qayta
ishlab o’quv materialiga aylantira olish ko’nikmasi ma’lum didaktik vazifaga muofiq
o’quvchilar tajribasini hisobga olgan holda murakkab matnlarni va o’quv materialni ijodiy
va asosli tashkil eta olish ko’nikmasi.
Bolalar faoliyati turlarining pedagogik imkoniyatlarini aniqlash va harakatga keltirish
sohasida: tarbiyaviy maqsadga muofiq ayrim o’quvchilar va jamoa uchun vazifalar
belgilash, qo’yilgan maqsad asosida ularning tushunchasni o’zgartira olish ko’nikmasi:
bolalarga ta’sir o’tkazish va ular faoliyatiga pedagogik rahbarlik qilishni rejalashtirishni
ko’nikmasi : o’quvchilar xulqi va faolligini boshqarish ko’nikmasi: bolaning tashqi
ko’rinishi va qiliqlaridan ruhiy holatidagi o’zgarishlarini aniqlash, ma’lum vaziyatda
bolalar xulqining xususyatlarini anglash va izohlash ko’nikmasi; o’zini xayolan
tarbiyalanuvchi o’rniga qo’ya olish va pedagogik ta’sirning ancha kuchli vositalarini tez
topa olish ko’nikmasi; to’g’ri talablar qo’ya bilish, pedagogik vazni va har bir
o’quvchining xususyatlariga qarab ularni o’zgartira olish ko’nikmasi tarbiyalanuvchilarni
o’ziga qarata olish ko’nikmasi ayrim bolalar o’quvchilar jamoasi va kichik guruhlar
shuningdek ota-onalar va o’qituvchilar bilan pedagogik maqsadga muvofiq munosabatlar
o’rnata olish ko’nikmasi har xil odamlar bilan turli sharoritda aloqa qilish umumiy til topa
bilish ko’nikmasi ijobiy yoki salbiy ijtimoiy -psixologik hodisalarning jamoadagi
munosabatlarning xarakterini ocha bilish ko’nikmasi.
Pedagogik jarayonni to’g’ri uyushtirish sohasida qo’yilgan pedagogik vazifani asosli
ravishda o’zgartira olish ko’nikmasi tashqi ta’sirlarga moslanishi yoki ulardan saqlanish
sharoitga qarab harakat vositalarini tanlash va qayta o’zgartira olish malakasi
o’quvchilarning jamoadagi o’zaro munosabatlariga muofiq ravishda ularni to’g’ri yo’lga
sola bilish paydo bo’lib turgan nizolarni yo’qota bilish o’quchilar orasida do’stlik va
o’rtoqlikni rivojlantira olish ko’nikmasi ko’rsatilgan yo’l - yo’riqlarni amalga oshirish
o’quvchilarning ishi ustida joriy nazorat qilish faoliyatning xarakter va yo’nalishini
almashtirib turish ko’nikmasi.
Maxsus tayyorgarlikning hajmi va mazmuniga quyidagilar kiradi: ixtisosga doir
bilimlarni bilish ilmiy tadqiqot metodologiyasi va metodlarini bilish fanning nazariy va
amaliy ahamiyatini hozirgi darajasi qonunyatlari tarixi va rivojlanishning keyingi asosiy
yo’nalishlarini bilish maktab kursi fan asoslarining muqaddimasi ekanlgini tushunish
ayrim fan sohasidagi bilimlarni chuqurlashrirish mustaqil ilmiy tadqiqotlar ishidan
dastlabki malakalar hosil qilish bilimlarni mustaqil to’ldirish uchun bibliografik
ma’lumotnomalar ko’rsatmalar profekt telematik katologlaridan foydalanish.
Ixtisosga doir metodik tayyorgarlik mazmuni maktablar rivojlanishining hozirgi
bosqichida fanlarni o’qitishning maqsadi va vazifalari bilish davlat ta’lim standarti
amaldagi maktab dasturi darsliklari va asosiy o’quv qo’llanmalari har tomonlama puxta
bilish o’quvchilarda fanga qiziqishni uyg’otish va rivojlantira bilish mutaxasislik bo’yicha
hamma o’quv tarbiyaviy ishlarni hozirgi zamon didaktikasi psixolog –pedagogik tizimli
texnalogik yondashuvlar va texnikalar darajasida tashkil qila bilish oddiy ko’rgazmali
qurollar tayyorlay bilish, o’quvchilarni kasb tanlashga tayyorlash, maktabda olib borishga
tayyorgarlik predmet bo’yicha sinfdan tashqari va maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik
qilish va boshqalar.Pedagogik qobilyat va mahorat o’qituvchilik ishida muvaffaqiyotga
erishish uchun har bir muallim pedagogik mahoratni egallash zarur. Pedagogik mahorat
egallash kuch sarf qilib katta natijaga erishadi, o’z ishining natijasi bilan mo’jizalar
yaratadi, ijodkor bo’ladi. Pedagogik ishga qobiliyatni iste’dodli kishidagina pedagogik
mahorat bo’lish mumkin. Qobiliyat faoliyat jarayonida paydo bo’ladi va rivojlanadi.
Qobiliyat malaka va uddaburonlikdan farq qiladi. Malaka va uddaburonlik mashq,
o’qish natijasi hisoblansa, qobiliyatni rivojlanishi uchun esa iste’dod, layoqat, zehn ya’ni
inson asab sistemasida anatoma fiziologik xususiyat ham bo’lishi mumkin. Ana shu tabiat
zaminda qobiliyat deb ataluvchi ruhiy xususiyat taraqqiy etadi. Pedagogik faoliyatning
samarali bo’lishi uchun o’qituvchida qobiliyatning qo’yidagi turlari mavjud bo’lmog’i va
tarbiyalanmog’i lozim.
Bilim qobiliyati - fanning tegishli sohalarga oid (matematika, fizika, biologiya,
adabiyot)ga oid qobiliyatlar. Bunday qobiliyatga ega bo’lgan o’qituvchi fanni o’quv kursi
hajmidagina emas, balki ancha keng va chuqurroq biladi, o’z fani sohasidagi
kashfiyotlarni hamisha kuzatib boradi, unga nihoyatda qiziqadi, oddiy tadqiqot ishlarni
ham bajara oladi.
Tushuntira olish qobiliyati - o’quv materialini o’quvchilarga tushunarli qilib bayon eta
olish, material yoki muammoni aniq va tushunarli qilib gapirib berish, o’quvchilarni
mustaqil ravishda fikrlashga o’rgatish, zarur holda o’quv materialini o’zgartira olish,
soddalashtira olish, keyin narsani oson, murakkab narsani oddiy, noaniq narsani tushunarli
qilib o’quvchilarga yetkazish kabilar.
Kuzatuvchanlik qobiliyati - o’quvchining, tarbiyalanuvchining ichki dunyosiga kira
olish, o’quvchi shaxsini va uning vaqtinchalik ruhiy holatlarini juda yaxshi tushuna bilish
bilan bog’liq bo’lgan psixologik kuzatuvchanlik va boshqalar. Bunday qobiliyatni
o’quvchilar kichkinagina alomatlar, uncha katta bo’lmagan tashqi belgilar asosida
o’quvchilarning ruhiyatidagi ko’z ilg’amas o’zgarishlarni ham fahmlab oladi.
Nutq madaniyati yordamida, shuningdek, imo – ishora vositasida o’z fikr hamda
histuyg’ularini aniq va ravshan ifodalash qobiliyati. Bu o’qituvchilik kasbi uchun juda
muhimdir. O’qituvchining nutqi darsda hamisha o’quvchilarga qaratigan bo’ladi.
O’qituvchi yangi materialni tushuntirayotgan, o’quvchining javobini tahlil qilayotgan
yoki ma’qullanayotgan bo’lsa ham, uning nutqi hamisha ta’sirchanligi, o’zi gapirayotgan
narsaga qiziqayotganligi bilan ajralib turadi.
O’qituvchining bayoni o’quvchilar fikri va diqqatini yuksak darajada faollashtirishga
qaratiladi: o’qituvchi o’quvchilar oldiga savollar qo’yib ularni asta-sekin to’g’ri javob
berishga undaydi, o’quvchilarning diqqatini kuchaytiradi hamda fikrni faollshtiradi.
(“mana bu yerga alohida e’tibor bering”, “o’ylab ko’ring” kabi). Shuningdek, o’rinli
qochiriq, hazil, yengilgina istehzo nutqini juda jonlantirib yuboradi va uni o’quvchilar tez
o’zlashtiradilar.
Boshlang’ich sinf o’qituvchisining nutqi aniq, jonli, obrazli, talaffuzi jihatdan yorqin,
ifodali bo’lib unda stilistik, gramatik fonetik nuqsonlar uchramasligi lozim. Bir xildagi
cho’ziq zerikmaydigan nutq o’quvchilarni juda tez charchatadi, ularni lanj, loqayd qilib
qo’yadi. Ayrim o’qituvchilar tez gapirishga, boshqalari sekin gapirishga moyil bo’ladilar.
Biroq o’quvchilar o’zlashtirishlari uchun o’rtacha, jonli nutq yaxshi natija berishini esdan
chiqarmaslik lozim.
Tashkilotchilik
qobilyati
birinchidan,
o’quvchilar
jamoasini
uyushtirishni,
jipslashtirishni muhim vazifalarni hal etishga ruhlantirishni; ikkinchidan, o’z ishini to’g’ri
uyushtirishni nazarda tutadi.O’z ishini tashkil etish deganda ishni to’g’ri rejalashtira
olish va uni nazorat qila bilish ko’zda tutiladi. Tajribali o’qituvchilarda ishni vaqtiga qarab
to’g’ri taqsimlay olishi, belgilangan muddatda ulgurish xususiyati hosil bo’ladi. Dars
davomida ortiqcha vaqt sarflash hollari ba’zan uchrab turadi. Ammo tajribali o’qituvchi
zarur hollarda darsning rejasining o’zgartira oladi.Obro’ orttira olish qobilyati
o’qituvchilarning hissiyoti va irodasiga bevosita ta’sir ko’rsatish va shu asosda obro’
qozona olishidir. Obro’ o’qituchining fanni yaxshi bilish, mehribonligi asosida ham
qozonadi. Bu qobilyat o’qituvchi shaxsiy sifatlarning butun mazmuniga,chunonchi, uning
irodaviy, sifatlariga (dalilligi, chidamligi, qat’iyligi, talabchanligiga) shuningdek,
o’quvchilarga ta’lim hamda tarbiya berish mas’ulyatini his etishga, o’zining o’quvchilarga
yetkaza olishga bog’liq .O’quvchilar qo’pollik qilmaydigan, to’g’ri, talab qila oladigan
o’qituvchini juda hurmat qiladilar. O’qituvchining, loqaytligi, prinsipsizligi va
irodasizligini yoqtirmaydilar.
To’g’ri muomala qila olish qobilyatini - bolalarga yaqinlasha olish o’quvchilarga to’g’ri
yondashish yo’lini topa olish ular bilan pedagogik nuqtai nazardan juda samarali o’zaro
munosabatlar o’rnata bilish pedagogik nazokatning mavjudligidadir.
Oldindan ko’ra bilish qobilyati o’z harakatlarining oqibatini ko’ra bilishda,
o’quvchining kelgusida qanday odam bo’lishni tasavvur qila olishda, tarbiyalanuvchida
qanday fazilatlarini taraqqiy ettirish lozimligini oldindan aytib bera olishda ifodalanadi.
Bu qobilyat tarbiyaning qudrati va odamga bo’lgan ishonch bilan bog’liq.
Diqqatni taqsimlay olish qobilyati o’qituvchida diqqatni barcha xususyatlar – hajmi,
kuchi, qo’nuvchanligi, idora qilinish safarbarligi kabilar tarqqiyot etgan bo’lishi
muhimdir.Diqqatni ayni bir vaqtda taqsimlash qobilyati – o’qituvchilik uchun alohida
ahamiyat kasb etadi. Qobilyatli tajribali o’qituvchi materialni bayon qilish mazmuni va
shaklini; o’z fikrini (yoki o’quvchining fikrini) diqqat bilan kuzatadi ayni vaqtda barcha
o’quvchilarni ko’rib turadi, toliqish e’tiborsizlik, alomatlarini tez payqab oladi,
intizomsizlik hollarini etibordan qochirmaydi, nihoyat o’z hatti harakatlarini ham kuzatib
boradi. Tajribasiz o’qituvchi ko’pincha materialni bayon qilishga berilib ketib,
o’quvchilarni etibordan chetda qoldiradi, nazorat qilmay qo’yadi, bordi-yu o’quvchilarni
diqqat bilan kuzatishga harakat qilsa, fikr kalavasini yo’qotib qo’yadi.O’qituvchi yuqorida
ko’rsatilgan qobilyatlardan tashqari bir qancha ijobiy qobilyatlardan tashqari bir qancha
ijobiy sifatlarga aniq maqsadni ko’zlash, qat’iylik, mehnatsevarlik, kamtarlik kabi
fazilatlarga ham ega bo’lishi kerak. Bunday xususyatlar bo’lmasa, o’rtamiyona pedagogik
darajasidan yuqoriga qaratila olmaydi. Har bir kasbga, jumladan o’qituvchi kasbiga
professiogramma yaratish uchun tafsiya qilingan tizim besh bo’limdan iborat:
Mutaxassislik haqida umumiy ma’lumot .
Mehnat jarayoni tavsifi .
Mehnatning sanitar -gigienik sharoitlari .
Kasbiy faoliyatning psxofiziologik tavsifi .
Kasbiy tayyorgarlikning shakli va tavsifi bo’limlaridan tashkil topgan.
Boshlang’ich sinf o’qituvchisi - professiogrammsi. Xalq xo’jaligining - xalq ta’limi
sohasi. O’qituvchilik kasbining vujudga kelishi kishilik jamiyati tarixida tarbiyaning
paydo bo’lishi, ya’ni insonlar, yurish - turish, mehnat sohasida va turmush kechirish uchun
yuzaga kegan dastlabki tajribalarni, urf–odatlarni, aqliy, ilohiy bilimlarni yoshlarga
o’rgatish, yozuv ixtiro qilingach, o’qish, yozishni o’rgatish uchun tashkil etilgan dastlabki
maktablarning paydo bo’lishi bilan uzviy bog’liq.Odamlar to’plagan turmish tajribasini,
yoshlarga o’rgatish, ularni hayotga vamehnat faoliyatiga tayyorlash ehtiyoji vujudga
kelishi natijasida qadim zamonlardayoq ta’lim – tarbiya mustaqil ijtimoiy faoliyat sifatida
paydo bo’lgan.
Yoshlarga ta’lim – tarbiya beruvchi bunday kishilarni pedagogik, professor deb, bolalarni
to’plab o’qitiladigan joyni esa maktab, gimnaziya, akademiya, universitet deb ataganlar.
Pedagogika fani tarixiga doir manbalarning guvohlik berishicha, eng qadimgi maktablar.
Sharq mamlakatlarida, jumladan, Xolday, Vavilon, Misr, Isroil shaharlarida ochilgan.
Maktab ochilishini misrliklardan, greklar, greklardan rimliklar o’rganib olganlar.
Markaziy Osiyoda eramizdan avvalgi ming yillikda ham katta katta qo’rg’onlar, shaharlar
davlatlar mavjud bo’lgan. Ularda din, yozuv, maktablar va madaniyat shakllanib rivoj
topgan.Shu tariqa, kishilik jamiyatining ijtimoiy - tarixiy taraqqiyoti davomida shu
xalqning e’tiqodi, mafkurasi va ilg’or g’oyalari bilan hamohang ta’lim va tarbiyaga
bo’lgan ehtiyojlar, o’quv tarbiya jarayonlari va u bilan bog’liq bo’lgan zaruriy sharoitlar,
o’qituvchi bilimi, shaxsi va faolliyati rivojlanib kelgan.
Ilmiy texnika taraqqiyoti bilan bog’liq holatda kasbiy faolliyatda yuzaga keladigan
o’zgarishlar.O’quv tarbiyaning texnologik jarayonida kasbning o’rni va roli.
Pedagogik faoliyatning mazmun –mohiyati, shakllari.
O’qituvchi faoliyatining axloqiy xarakteri.
O’qituvchi odobining mohiyati, asosiy mazmuni, pedagogik faoliyat uchun muhim
bo’lgan axloqiy fazilatlarda ifodalanadi. Umuminsoniy va milliy axloqiy fazilatlar barcha
kishilar hamma kasb egalari, jumladan o’qituvchi tarbiyachilar uchun ham juda zarurdir.
Axloqiy fazilatlar mehnat jarayonida kishining xulqi, fe’l-atvorini tartibga solib turuvchi
axloqiy qoidalar, normalar, talablar shaklida ifodalanadi. Axloq normalari davlatning turli
qonunlari bilan amalga oshiriladigan huquq normalaridan farq qilib, ommaviy odat va
namuna kuchi, jamoatchilik fikri ta’sirida yuzaga keladi. Boshqacha qilib aytganda,
ijtimoiy voqeylik shaxs oldiga ma’lum axloqiy talablar qo’yadi; bu talablar axloq normasi,
axloqiy fazilatlar shaklida ifodalanadi. Jamiyat o’z faoliyati va istiqboli uchun xizmat
qiladigan axloqiy normalari, talablarini belgilaydi.
O’qituvchi umuminsoniy va milliy – axloqiy fazilatlarni o’zlashtirib olishi, tajribada
qo’llash, o’zining dunyoqarashi, mafkurasi va ahloqiy tajribasi bilan taqqoslashi lozim.
Fikrlash va his etsh turmushda sinab ko’rish natijasida umuminsoniy va milliyaxloqiy
sifatlar qoidalar normalar o’qituvchining o’z axloqiy fazilatiga e’tiqodiga aylanadi. Bular
muallimning dunyoqarashi fikr va mulohazalari bilan qo’shilib bozor iqtisodiyotida
asoslangan jamiyat qurish sharoitida uning rolini belgilaydi.O’qituvchi odobining
normalari har bir muallimning shaxsiy fikriga axloqiy fazilati va e’tiqodiga aylanishi
lozim. Axloqiy e’tiqod va sifatlar o’qituvchuning dars berish jarayonida tarbiyaviy
ishlarda o’quvchilar, ota-onalar va boshqalar bilan muomala munosabatlarida kundalik
turmushdan o’zining shaxsiy namunasi bilan axloqiy ta’sir o’tkazsa ko’zga tashlanadi.
Pedagogik takt o’qituvchi axloqining amaliy ko’rinishlaridan biridir.
Muallim xulqining natijalari joylarga axloqiy ta’sirini samaradorligida tarbiya
sohasida erishgan yutuqlaridan nomoyon bo’ladi. Boshlang’ich sinf o’qituvchisini
odobining asosiy hislatlari umuminsoniy va milliy axloqiy fazilatlar tushunchalarga, mos
keladi va ularni pedagogik salohiyat bilan bog’liq tarzda bir qadar oydinlashtiradi,
aniqlaydi.Insonparvarlik, vatanparvarlik, milliy g’urur, adolat, shaxsiylik, yaxshilik qilish
o’qituvchilik burchi, o’qituvchilik sh’nani qadir qimmati, vijdon, halollik, fidoyilik, oklik
talabchanlik kabi ahloqiy fazilatlar. O’qituvchi odobida pedagogik faolliyati bilan bog’liq
ravishda tahili qilinadi. Bolalarga yaxshilik qilish o’qituvchilik burchi qadr-qimmati,
o’qituvchilik ma’sulyati o’qituvchilik vijdoni talabchan va adolatli bo’lish, o’qituvchining
ma’naviy qiyofasi halolligi, pokligi, rostgo’yligi kabilar o’qituvchi axloqning muhim
fazilatlari hisoblanadi. Ularni chuqur va puxta o’zlashtirish bo’lajak o’qituvchi uchun katta
amaliy ahamiyat kasb etadi.
O’qituvchilik faoliyati o’z mohiyatiga ko’ra axloqiy xarakterga ega pedagogik
saviyaning bunday hususyati barcha fan o’qituvchilari boshlang’ich sinf o’qituvchilari
tarbiyachilar sinf va maktab rahbarligiga birdek ta’luqlidir barcha pedagogik
xodimlarning har bir so’zi amaliy va xatti-harkatlari o’quvchilarga tarbiyalanuvchilarga
umuminsoniy, milliy axloqni singdirish maqsadiga xizmat qilish lozim.Bu ish o’z
navbatida muallim va o’quvchilardan axloq nazaryasi, axloqi tassaruf va tushunchalar
o’qituvchi odobiga doir bo’limlarini muntazam ravishda oshirib borishni, muhokama
mulohaza qilib uning mohiyatini tushunish mag’zini chaqishni talab etadi. Murakkab
axloqiy hodisalarning mohiyatini o’quvchilarga tushuntirish ma’sulyati ish bo’lib buning
uchun muallim o’quvchilarning yoshi,saviyasiga mos ular tushunadigan misollarni izlab
topishi tanlab oishi kerak. Pedagogik faoliyat boshlang’ich sinf o’qituvchisidan axloqiy
ma’rifatli yaxshi xulq egasi bo’lishni, axloqiy tajribaga ega bo’lishni, o’z-o’zini muntazam
ravishda axloqdan saboq berib, ularni axloqiy, bilimli qilish, bolalarga yaxshi xulqiy
odatlarni amalga bajartirib, mashq qildirib, axloqiy tajriba ortirishga ko’maklashish,
o’quvchilarni ham o’z-o’zini tarbiyalab borishlariga erishish zarur.
Mustaqil nazorat uchun savollar:
1. Taiim olish jarayonida qanday komponentlardan foydalaniladi?
2. Darsning tashkiliy shakllarini ochib bering
3. Dars tizimi, strukturasi. elementlari va tiplarim so'zlab bering.
4. Maktab o'qituvchisining darsga tavyorlanishini o'rganib, u haqda konspekt
yozib keling.
5. Ta'limni tashkil etish shakllari nimalardan iborat?
6. Taiim tizimida eng ko'p qollaniladigan dars turlarini avting'?