BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA MUVAFFAQIYATGA ERISHISHGA INTILISH MOTIVI SHAXSNING USTUVOR XUSUSIYATI SIFATIDA
Yuklangan vaqt
2024-10-28
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
23
Faytl hajmi
34,1 KB
BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA MUVAFFAQIYATGA
ERISHISHGA INTILISH MOTIVI SHAXSNING USTUVOR XUSUSIYATI
SIFATIDA(1-4 SINF TARBIYA DARSI)
Reja:
1.Bolaning o‘z xulq va faoliyatini ongli nazorat qilishini kuchaytirish va o‘z-o‘zini
baholashga qo‘yayotgan talablar.
2. O‘z qobiliyatlarini bilishga va mehnatsevarlikka o‘rgatish.
3. Ijtimoiy motivlarning paydo bo‘lishi.
4. O‘z xalqining va boshqa xalqlarning an’analari, qadriyatlariga qiziqishning namoyon
bo‘lishi.
Tayanch so’zlar: Muvaffaqiyat, motiv, motivatsiya, qiziqish, orzu, ijtimoiy motiv.
Mamlakatning ta’lim tizimi, ya’ni maktab, oliy ta’lim muassasalari nafaqat ilmiy
jihatdan intellektual rivojlangan, jismonan sog’lom, balki ma’naviy pok, axloqan
tarbiyalangan bitiruvchilarni yetishtirib chiqarishi davr talabidir. Mamlakatimizda
axloqiy tarbiya mazmuni Malla Ochilov,Ulfat Mahkamov,To’ychi Xasanov kabi yirik
pedagog olimlar tomonidan ilmiy jihatdan asoslab berilgan. Uning yaxshilik qilish,
sabr-qanoatli bo’lish, rostgo’ylik, adolatlilik, mehr-oqibat, saxiylik, poklik, kabi
insoniy-axloqiy fazilatlar to’g’risidagi qarashlari yoshlar tarbiyasida ahamiyatlidir.
O’quvchilarning axloqiy madaniyatini shakllantirishda o’tmish axloqiy merosini,
ayniqsa ulug’ mutafakkirlarning fikrlarini o’rganish muhim ahamiyatga ega. Chunki
ularning ilm-ma’rifat, ta’lim-tarbiya sohasidagi fikrlari, axloqiy qarashlari bugungi
taraqqiyot uchun ham o’z ahamiyatini yo’qotgani yo’q. Ularning hayot yo’li, axloq
haqidagi fikrlari har bir o’quvchini axloqiy madaniyatini shakllantirishda muhim o’rin
egallaydi. Sharq allomalarining axloqiy qarashlari o’quvchilar qalbida insoniylikni
shakllanishiga yordam beradi. Butun dunyoda, jamiyatda axloqiy tarbiyaning
ahamiyati ortib borayotganini, lekin shu bilan birga ommaviy axborot vositalari, keng
jamoatchilik, turli soha mutaxassislari hayotning turli sohalarida axloqiy normalarni
pasayishi kuzatilayotganligi haqida fikr bildirilayotganini kuzatishimiz mumkin. Nima
uchun aynan yoshlar, bolalar orasida axloqiy me’yorlarni buzilish holatlari
kuzatilmoqda? Ushbu savolning javobi axloqiy tarbiyaning asosini tashkil
etadi.Axloqning vujudga kelishi va mohiyati, odamlarni axloqiy ongi va xulqi
to’g’risidagi muammolarni etika fani o’rganadi. Axloq ijtimoiy ong shakllaridan biri
bo’lib, ijtimoiy munosabatlar va shaxs xatti-harakatini tartibga soluvchi, muayyan
jamiyat tomonidan tan olingan, rioya qilinishi zarur bo’lgan tartib, odob, o’zaro
munosabat, muloqot, xulq-atvor qoidalari, mezonlarining majmui sanaladi. Axloq
tarixiy, o’zgaruvchan xarakterga ega bo’lib, axloqiy qoidalar odamlar hayotining
ijtimoiy sharoitlarida aniqlanadi va jamiyatning turli qatlamlarida turlicha bo’ladi.
Axloqiy me’yor jamiyat tomonidan tan olingan bo’lib, uning a’zolari tomonidan
bajarilishi majburiy-ixtiyoriy bo’lgan qoida hisoblanadi. Axloqiy odat – axloqiy xatti-
harakatlarning mukammallashtirishga bo’lgan ehtiyoj bo’lib, u o’quvchilarda qulay
vaziyatlarda ijobiy mazmunga ega xattiharakatlarning izchil, doimiy, tizimli
takrorlanishi hisobiga hosil bo’ladi. Axloqiy ong – ijtimoiy ong shakllaridan biri bo’lib,
jamiyat tomonidan tan olingan va rioya qilinishi zarur bo’lgan xulq-atvor qoidalari,
mezonlari, milliy istiqlol g’oyasining o’quvchilar ongida aks etishi. Axloqiy xulq
motivlari va nazorat joyiga ko’ra, axloqiy rivojlanish darajasi amerika olimi
Ya.Kolbergning ta’kidlashicha, uchta guruhga bo’linadi.
1. Axloqgacha (bola axloq talablarini jazodan, ya’ni tashqi nazoratdan qo’rqib
bajaradi).
2. Konventional (axloq talablariga yaxshi yashash uchun amal qiladi).
3. Avtonom (hayot qoidasiga aylanib bo’lgan, o’z ixtiyori bo’yicha amal qiladi).
Axloqiy tarbiya bu tarbiyalanuvchilarda axloqiy bilimlar, axloqiy histuyg’u, axloqiy
xulqni shakllantirish bilan bog’liq pedagogik faoliyatdir. Axloqiy tarbiyaning ijtimoiy
aspekti bu jamiyatda qabul qilingan axloq me’yorlari va prinsiplaridir. Axloqiy tarbiya
o’quvchilar ongi, hayoti, turmush tarziga muayyan jamiyat tomonidan tan olingan va
rioya qilinishi zarur bo’lgan tartib, odob, o’zaro munosabat, muloqot va xulq-atvor
qoidalari, mezonlarni singdirish jarayoni. Axloqiy tarbiyani maqsadi o’quvchilarni
ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan xabardor etish, ularga axloqiy me’yorlarning
ijtimoiy ahamiyatini tushuntirish, ularda ijtimoiy-axloqiy me’yorlarga nisbatan hurmat
hissini qaror toptirish asosida axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish hisoblanadi.
Axloqiy tarbiyani vazifalari:
1. O’quvchilarni odob-axloq qoidalari va ijtimoiy axloq me’yorlari bilantanishtirish.
2. O’quvchilarda ma’naviy-axloqiy ongni shakllantirish.
3. O’quvchilarning ma’naviy-axloqiy his-tuyg’ularini tarbiyalash va rivojlantirish.
4. O’quvchilarda ma’naviy-axloqiy sifat (ota-onani, kattalarni hurmat qilish,
kichiklarga izzat ko’rsatish, mehnatsevarlik, bilim olishga intilish, kamtarlik, halollik,
rostgo’ylik, olijanoblik, muruvvatlilik, rahmdillik, moddiy va ma’naviy ne’matlarni
asrash, kelajakka ishonch bilan qarash va h)larni tarbiyalash.
5. O’quvchilarda axloqiy xulq-atvor ko’nikma, malaka va odatlarini tarkib toptirish.
Hozirda zamonaviy dunyo insoniylik prinsiplariga asoslangan, axloq normalariga va
insoniylik axloqiga tayangan qadriyatlarga muhtojlik sezmoqda.Ularga quyidagilarni
kiritishimiz mumkin:
Insoniylik insonni axloqiy fazilati hisoblanib, insonni insonga hurmatini, insonni oliy
qadriyat sifatida qarashni, uni tushunishni, unga yordam berishni ifodalaydi.
1.Insonga, uning qarashlari, qadriyatlariga ishonish, ushbu ideallarga xizmat qilish.
2.O’z ma’suliyatini bajarishda erkinlik, maqsadga erishishni bilish, o’z
3.o’ziga talabchan bo’lish va jamiyat talablarini bajarish hamda intizomli bo’lish.
4.O’z xatti-harakati uchun javob berish, o’z xatolarini tan olish va tuzatish.
5.Yer yuzidagi barcha jonzotlarga, tabiatga nisbatan hurmatda bo’lish.
6.Halollik, adolatlilik, prinsipiallik, o’ziga va boshqalarga nisbatan talabchan hamda
sabrli bo’la olish.Yuqoridagilar O’zbekiston xalqini axloq kodeksi emas, balki oiladagi,
maktabdagi, jamiyatdagi tarbiyaviy ishlarni tashkil etish uchun asos bo’la oladigan
axloqiy normalardir.Axloqiy tarbiyani tashkil etishning asosiy shakli bu umumta’lim
maktablarimizda adabiyot, tarix, jamiyatshunoslik darslaridir. Bundan tashqari, sinfdan
va maktabdan tashqari axloqiy mavzularda tashkil etilgan tadbirlar, uchrashuvlar ham
o’quvchilarda axloqiy sifat va fazilatlarni shakllantirilishida muhim o’rin tutadi.
Shaxsning tabiiy va ijtimoiy borliqqa, o’ziga hamda atrofdagilarga ijobiy
munosabatini, shaxslararo munosabatda axloqiy me’yorlarga qat’iy amal qilishini
ifodalovchi sifatlar ma’naviy-axloqiy sifatlar deb yuritiladi.Shaxsning axloqiy
sifatlariga xushmuomalalik, axloqlilik, mehnatsevarlik, kamtarlik, mehribonlik.
rahmdillik, saxovatlilik, oqko’ngillilik, bag’rikenglik, vatanparvarlik, baynalminallik,
sabrlilik, bilimlilik, e’tiqodlilik, adolatparvarlik,haqiqatgo’ylik, o’zgalarni tushuna
olish, muhtojlarga yordam ko’rsatish kattalarni hurmat qilish, kichiklarga izzat
ko’rsatish, intizomlilik v.b.
Ma’naviy-axloqiy tarbiya shakl va metodlari. Abdulla Avloniy «Turkiy guliston
yohud axloq» asarida axloq «insonlarni yaxshilikka chaqiruvchi, yomonlikdan
qaytaruvchi bir ilmdur», - deydi. Aynan axloq, uning ijtimoiy ahamiyati haqida
ma’lumot beruvchi mazkur manbada alloma yaxshi va yomon xulqlarga to’xtalib
o’tadi1
Allomaning nuqtai nazaricha, yaxshi xulqlar quyidagilardan iborat: fatonat (aql),
diyonat (e’tiqod), nazofat (poklik va tozalik), g’ayrat, riyozat (savob ishlar), qanoat,
shifoat, ilm, sabr, hilm (yumshoq tabiat) intizom, nafs me’yori, vijdon, vatanni suymak,
haqqoniyat, nazari ibrat, iffat, hayo, idrok va zako, hifzi lison (til va adabiyot), iqtisod,
viqor (g’urur), muhabbat, avf (kechirimli bo’lish). Bu xislatlar ma’naviy-axloqlilikning
asosiy sifatlari sanaladi. Ular asosida vatanga muhabbat va sadoqat, mehnatga axloqiy
munosabat, o’z atrofdagilarga axloqiy yondashuv, shuningdek, har bir o’quvchining
o’zi va shaxsiy xulq-atvoriga munosabatni qaror toptiriladi. Abdulla Avloniy yomon
xulqlar sirasiga quyidagilarni kiritadi: g’azab,aysh-ishrat, jaholat, safohat (umri va
molini bekorchi narsalarga sarf etish),
hamoqat (o’zbilarmonlik, manmanlik), adolat (dangasa, yalqov), hasosat (ta’mahirs),
rahovat (g’ayratsizlik), anoniyyat (xudbin, mutakabbir, manman), adovat(kek saqlash),
namimat (chaqimchilik), g’iybat, haqorat, jibonat (qo’rqoqlik), hasad, kizb (yolg’on),
nifoq, ta’ma, zulm va boshqalar.O’quvchilarda ijobiy sifatlarni tarbiyalash ularning
salbiy xislatlardan holi
bo’lishlariga yordam beradi. Bu esa dastlab o’quvchilarga xulq-odob me’yorlari va
qoidalarini anglash va shaxs ongini shakllantirishga doir metodlar asosida amalga
oshiriladi.
Bunga badiiy va ilmiy-ommaviy adabiyotlarni o’qish, kinofilm va spektakllarni
tomosha qilish, maxsus tashkil etilgan ma’naviy-ma’rifat kunlarida turli mavzularda
suhbatlar tashkil etish natijasida axloqiy tushunchalar va xulqodatlar paydo bo’la
boshlaydi. O’quvchilar
o’zlari va
boshqalarning xattiharakatlarini
baholay
boshlaydilar. Buning uchun turli ma’naviy-axloqiy mavzularda o’tkaziladigan suhbat
va munozaralarda o’quvchini fikr yuritish,o’ylashga yo’naltirish muhim ahamiyatga
ega. Masalan, «Do’stimiz Kamol qanday
qilib narkomanlar davrasiga tushib qoldi?», «Siz erkinlik deganda nimani tushunasiz?»,
«Zamonaviylik – bu nima?» kabi mavzulardagi suhbat, bahs va munozaralar
o’quvchilarni o’ylash, fikr yuritishga yo’llaydi, ularda salbiy xislatlardan saqlanish,
yaxshi odatlarni o’rganishga bo’lgan intilish va qiziqishlari tarkib topa boshlaydi.
Ularning, ayniqsa, o’z xatti-harakatlarini baholashga bo’lgan intilishlari va ishonch,
e’tiqodlari shakllanadi.Demak, munozara va suhbatlar ma’naviy-axloqiy tarbiyaning
eng dolzarb muammolariga bag’ishlanishi zarur. Bunda o’quvchilarni qiziqtirish va
ularni jonli muloqotga undash muhimdir.O’quvchi faoliyatini tashkil etish va xulq-
odobni shakllantirish metodlaridan mashqlantirish, o’rgatish, pedagogik talab qo’yish
jamoa fikrini hisobga olish, topshiriqlar berish, tarbiyaviy vaziyatlar hosil qilish va
boshqa metodlardan foydalanish samarali natijalar berishi mumkin. Lekin
o’quvchilarni faol, maqsadga yo’naltirilgan faoliyatga jalb etmasdan turib, axloqning
biror turiga mos tarbiyalab bo’lmaydi. Bunda mashqlantirish muhim ahamiyat kasb
etadi. Mashqlantirish asosida shaxsning u yoki bu axloqiy xislati shakllanadi va amaliy
faoliyatga aylanadi. Rag’batlantirish metodlariga mukofotlash va ma’qullash kiritiladi.
Bugungi kunda shartnomalar tuzish, o’z-o’zini shakllantirishga doir shaxsiy dasturlarni
loyihalash, o’quvchilarni qiziqishlariga ko’ra tabaqalashtirish monitoringi, testlar,
jarimalar (ball hisobida) kabi tarbiyaning zamonaviy texnologiyalaridan foydalanish
ham ijobiy natijalarga olib kelmoqda. Hozirgi davrda yoshlar o’rtasida tobora
ommaviylashib borayotgan «Zakovat», «Intellektual ring», «Qizlar davrasi», «O’yla,
izla, top!» kabi o’yinlar ham mazmun, ham mohiyati, ham metodik jihatdan
o’quvchilarning
ma’naviyaxloqiy
tarbiyasida
muhim
ahamiyat
kasb
etmoqda.O’quvchilarni ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda samarali shakl,
metod va vositalardan foydalanish boy milliy madaniy, tarixiy va pedagogik an’analar,
urf-odatlar va umumbashariy qadriyatlarga asoslanadi. Bu borada tarbiya jarayonida
o’quvchining axloqiy, ijodiy, ma’naviy, jismoniy jihatdan shakllantirishga qaratilgan
innovatsion metodlar samarali natijalar beradi. Bunday tarbiya o’quvchilarda voqealar
rivojini oldindan ko’ra bilish, o’zini real voqelikda anglash, kelgusi hayot yo’lini to’g’ri
belgilash, axloq, e’tiqod, ishonch, axloqiy qadriyatlarni to’g’ri anglash, ijtimoiy
hayotda turli vaziyatlarda to’g’ri qaror qabul qilishga yo’llaydi. Ayniqsa, bahslashish,
ishontirish treninglarida o’quvchi-yoshlarning faolligi, liderlik sifatlari, jamoada
ishlash ko’nikmalari shakllanadi. O’zgalar fikrini hurmat qilish, ishontirish, o’z fikrini
asoslash, munozarada qatnashish mahorati paydo bo’ladi. Shuningdek, muloqot
madaniyati, his-tuyg’ularini jilovlay olish, fikr yuritish mahorati shakllanadi. O’z
ishiga ma’suliyat hissini shakllantirib, ijodiy tasavvurini rivojlantiradi, ma’naviy-
axloqiy tadbirlarni loyihalashtirish,ko’ngilochar, tashxisli, ishchan va harakatli
o’yinlar, ziddiyatlarni hal etishning turli uslublari (tanqid usullari – ruhlantiruvchi,
ta’nali, umidli, qiyosiy), rag’batlantiruvchi (tanqid, vaziyatni yumshatuvchi, gina,
tanbeh beruvchi tanqid) - bularning barchasini insonparvarlik g’oyalari asosida olib
borish ijobiy natijalar beradi.
Oilada bolalarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash mazmuni. Oilada axloqiy
tarbiyani to’g’ri yo’lga qo’yilgandagina shaxsga xos quyidagi salbiy axloqsizlik,
odobsizlik, manmanlik, kibrlilik, dangasalik, maqtanchoqlik, ko’ngli qoralik, xasislik,
vatanfurushlik, sabrsizlik, bilimsizlik, e’tiqodsizlik, adolatsizlik, yolg’onchilik, qahri
qattiqlik, berahmlik, kattalarni hurmat qilmaslik, kichiklarga izzat ko’rsatmaslik,
intizomsizlik kabi axloqiy sifatlarni shakllanishining oldini olinishiga erishiladi. Oila
tarbiyasi, yuqorida ta’kidlab o’tilganidek, ota-onalar yoki shaxs kamoloti uchun ma’sul
shaxslar tomonidan tashkil etiluvchi hamda farzandlarni har tomonlama yetuk, sog’lom
etib tarbiyalashga yo’naltirilgan pedagogik jarayon. Ota-onalar o’zlarining ijtimoiy
burchlarini bajarar ekanlar, farzandlarida mehnatga, uni tashkil etuvchilarga nisbatan
mehr-muhabbat, hurmat tuyg’usini shakllantirish, ularni ijtimoiy-foyda mehnatga
tayyorlash, turli ko’rinishdagi munosabatlarni uyushtirish vaqtida tartibintizomga amal
qilish, ijtimoiy me’yorlarga og’ishmay rioya etish, sog’lom turmush tarzini yaratish,
o’z shaxsiy hayotlari mazmunini belgilashda maqsad, so’z va faoliyat birligini
ta’minlash borasida har tomonlama ijobiy ibrat namunasini ko’rsatadi. Shaxs
shakllanishiga ta’sir etishning ijtimoiy-ruhiy asosiga ega oila jamiyatning ajralmas
bo’lagi sifatida ijtimoiy vazifalarni bajarish bilan birga o’ziga xos xususiyatlarni ham
akslantiradiki, bunday xislat psixologik qarama-qarshilik hamda xarakterlar
to’qnashuvidan iborat ijtimoiy munosabatlardan toliqqan inson organizmining
ishchanlik qobiliyatini qayta tiklash uchun zarur bo’lgan mo’tadil iqlimni hosil qila
oladi. Bu tuyg’u xalqimiz ruhiyatidagi o’ziga xos xususiyatlardan biridir. Oila
tarbiyasida ob’ektiv va sub’ektiv omillarning roli katta. Oilaning moddiy ta’minoti va
farovonlik (maishiy turmush) darajasi, oila byudjetining mavjud holati, undan oqilona
foydalanish borasidagi tajriba, sog’lom ruhiy muhitning barqarorligi va hokazolar
ob’ektiv omillar sanalsa, oiladagi shaxslararo munosabatlar mazmuni, oila a’zolarining
fiziologik, psixologik, madaniy jihatdan komillik hamda ma’lumot darajasi, ularning
qiziqish va ehtiyojlari o’rtasidagi mutanosiblik, oilaviy hayotni tartibga solish
borasidagi o’zaro yordam, hamkorlik, birlik tamoyillariga tayanish kabilar sub’ektiv
omillar sirasiga kiradi.
Bolalarda ijtimoiy-dunyoviy bilimlarni egallashga bo’lgan intilish, ijtimoiy
faoliyatning shakllanishida ota-onalarning samarali ishtirok etishlari hal qiluvchi omil
bo’lib, bu oila tarbiyasini muvaffaqiyatli amalga oshirishning zarurshartlaridan biri.
Oila tarbiyasida bolalar hayotini to’g’ri yuritish ularni vaqtdan to’g’ri va unumli
foydalanishlarining asosiy garovidir. Bolalarning oiladagi vaqtini o’yin, mehnat va
o’qish faoliyatlari bo’yicha to’g’ri taqsimlash nihoyatda muhimdir. Oila jismoniy va
psixologik jihatdan sog’lom, ma’naviy barkamol, mehnat, ijtimoiy hamda oilaviy
hayotga tayyor shaxsni shakllantirib berishi lozim. Oila tarbiyasining mazmuni
bolalarga ijtimoiy tarbiyaning mazkur yo’nalishlari – axloqiy, aqliy, estetik, mehnat,
ekologik, iqtisodiy, huquqiy, siyosiy-g’oyaviy hamda jinsiy ta’lim berish, ularda
faoliyat ko’nikma va malakalarini shakllantirishdan iborat.
O’quvchilarda ongli intizomni tarbiyalash. Ijtimoiy jamiyat hayotining tartibli
kechishini ta’minlash maqsadida axloqiy hamda huquqiy me’yorlar qabul qilingan.
Jamiyat ijtimoiy hayotida muhim o’rin tutuvchi ijtimoiy-huquqiy me’yorlar esa davlat
tomonidan qabul qilinib, tegishli qonun aktlari asosida tartibga solinadi. Intizom
ijtimoiy-axloqiy va huquqiy me’yorlarga nisbatan ongli yondashuv, ularga to’la amal
qilish demakdir. Ongli intizom tushunchasi shaxs faoliyatining ijtimoiy-axloqiy hamda
ijtimoiy-huquqiy me’yorlar talablari asosida aqliy quvvatga tayangan holda tashkil
etilish ko’rsatkichidir. Ongli intizom tarbiyasi o’quvchilar tomonidan intizomning
mohiyati, uning ijtimoiy jamiyat hamda shaxs hayotida tutgan o’rnini to’g’ri baholash,
shuningdek, ijtimoiy-axloqiy va ijtimoiy-huquqiy me’yorlar talablariga ongli
munosabatni shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik jarayondir. Talabalar o’rtasida
ongli intizom tarbiyasini tashkil etish jarayonida quyidagi vazifalar amalga oshiriladi:
1. Ijtimoiy-axloqiy va ijtimoiy-huquqiy me’yorlar mohiyatin o’quvchilar ongiga
singdirish, ongli intizom tushunchasini qaror toptirish.
2. O’quvchilar tomonidan ijtimoiy burch mohiyatining o’zlashtirilishiga erishish.
3. O’quvchilarda ijtimoiy burchni ado etish jarayonida ongli va ixtiyoriy faoliyatini
tashkil etish borasidagi ko’nikma va malakalarni shakllantirish.
4. O’quvchilarda kundalik hayotiy rejim asosida faoliyatni tashkil etishko’nikmasini
hosil qilish.
5. O’quvchilarda mehnatni ilmiy asosda tashkil etish (mehnat va dam olish faoliyati,
aqliy va jismoniy mehnat faoliyati o’rtasida o’zaro mutanosiblikning qaror topishiga
erishish) ko’nikma va malakalarini hosil qilishga erishish.
6. O’quvchilarda ta’lim muassasasi ichki tartibi qoidalariga bo’ysunish hissini
shakllantirish.
7. Intizomsizlikning oldini olgan holda intizomsizlikka qarshi kurashishga
yo’naltirilgan faoliyatini yo’lga qo’yish va boshqalar.
Ta’lim muassasalarining muhim vazifalaridan biri yosh avlodni ongli intizom
ruhida tarbiyalashdir. Ta’lim muassasalarida o’rnatilgan intizom ta’lim muassasalari
jamoasini jipslashtirish, ta’lim muassasasi ichki hayoti va faoliyatining mo’tadil
kechishini ta’minlaydi. Intizom o’quvchilardan hamjihatlik asosida faoliyat olib borish,
o’quv yurti manfaati uchun birgalikda kurashish, rahbariyat hamda vakolatli
o’quvchilar organlari, uning a’zolari talablarini to’g’ri talqin etish va ularning
bajarilishini talab etadi.
Ongli intizom o’quvchilarning o’qish va mehnat faoliyatiga ongli munosabatda
bo’lish, o’quv yurti ichki tartib intizomiga bo’ysunish, jamoa tomonidan topshirilgan
topshiriqni bajarishga vijdonan yondashgan holda xulqatvor me’yorlariga qat’iy rioya
etish zarurligini tushunib olishlari va ularga o’z ixtiyorlari bilan itoat etish
ko’nikmalarining hosil bo’lishiga sharoit yaratadi. Ta’lim muassasalari o’quvchilarida
intizomlilik xislatining hosil bo’lishi uchun ta’lim-tarbiya ishlarining sifatini
yaxshilash, ularning samaradorligini oshirishga imkon beradi. Ongli intizom jamoa
yordamida olib borilgan tarbiyaviy ishlarning natijasigina bo’lib qolmay, ayni vaqtda,
tarbiya vositasi sifatida xizmat qiladi. Intizom ko’rsatkichi qanchalik yuksak darajaga
ko’tarilsa, uning tarbiya vositasi sifatidagi ta’siri shuncha ortib boradi. Intizomli jamoa
o’z a’zolarini ichki tartibga rioya qilishga, muayyan xulq me’yorlariga amal qilishga,
o’qituvchilar topshiriqlarini bajarishga, o’z tengdoshlariga namuna ko’rsatishga,
ijtimoiy burchni anglashga o’rgatadi. Bunday jamoa o’quvchi noto’g’ri harakat qilsa,
uning xatosi ko’rsatiladi, natijada o’quvchi tomonidan o’z xatosini anglashi,
to’g’rilashga bo’lgan urinish yuzaga keladi. O’quvchi va jamoa o’rtasida ongli
intizomni qaror toptirish ikki tomonlama ta’sir kuchiga egadir. Talaba jamoa doirasida
jamoaning salbiy xususiyatlarini yo’qotish uchun kurashadi, jamoa esa o’quvchidagi
mavjud nuqsonlarni bartaraf etishga o’z ulushini qo’shadi. Intizom o’quv ishlariga
g’oyat katta ta’sir ko’rsatadi. O’qituvchilarning topshiriqlarini, jamoa qarorlarini
bajarish, mashg’ulotlarga kechikmasdan yetib kelish hamda sababsiz bironta ham
darsni qoldirmaslik, darsda tartib saqlash, uy vazifalarini o’z vaqtida bajarish kabi
holatlar ta’lim jarayonining muvaffaqiyatini, shuningdek, o’quvchilarning chuqur
bilim olishlari uchun imkon yaratadi. Shunday ekan, qaysiki o’quv yurtida o’qituvchi
va o’quvchilar jamoasi intizom qoidalariga qattiq rioya qilsa, o’sha o’quv yurtida
o’zlashtirish yuqori darajada bo’ladi, tarbiyaviy ishlarni tashkil etishda yuksak natijalar
qo’lga kiritiladi. O’quvchilarning ongli intizomini qaror toptirishda kundalik hayotiy
rejim hamda unga qat’iy amal qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Qat’iy dars jadvali,
sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy tadbirlarni uyushtirish va ularni o’tkazish,
kundalik faoliyatni aniq rejalashtirish o’quvchining shaxsiy hayotini
muayyan tartibga solishga xizmat qiladi.Ongli intizom tuyg’usini o’quvchilarda
shakllantirish quyidagi mazmundagi faoliyatni tashkil etish asosida kechadi:
a) maqsadga muvofiq talablarning qo’yilishi hamda ularning o’quvchilar tomonidan
bajarilishini uzluksiz, doimiy nazorat qilib borish;
b) ijtimoiy-axloqiy va ijtimoiy-huquqiy me’yorlar mohiyatini tushuntirish;
v) ongli intizom mezonlaridan biri bo’lgan intizomli xulq, xarakter va iroda sifatlarini
hosil qilish maqsadida mashq qildirish va o’rgatish;
g) rag’batlantirish va jazolash.
Rag’batlantirish – o’quvchining namunali xulqi uchun boshqalarga ibrat qilib
ko’rsatish, faxriy yorliqlar bilan taqdirlash, devoriy gazetada ushbu o’quvchi
to’g’risida kichik ma’lumotnoma berish, uning suratini maxsus doskaga qo’yish, ota-
onasining nomiga tashakkurnoma yuborish va boshqalar. Jazolash – o’quvchi
(talaba)ning xatti-harakati va faoliyatini jamoa muhokamasiga qo’yish kabi
holatasosida tashkil etiladi. Mamlakatimizda mehnat tarbiyasining mazmuni va
bolalarni mehnatga tayyorlash muammolari Rahima Mavlonova, Mamat Haydarovlar
tomonidan ilmiy jihatdan asoslab berilgan. Rahima Mavlonovaning fikricha, bolalarni
mehnatga tayyorlash – bu ularda mehnatga nisbatan ularning yoshiga muvofiq keluvchi
ongli va ijobiy munosabatlarni tarkib toptirish, ularda amaliy ko’nikma va malakalarini
egallashga qiziqishni shakllantirish demakdir. O’qituvchining vazifasi o’quvchilarga
yoshligidan boshlab mehnat – bu har bir insonni vijdoni va burchi ekanligini, inson o’z
mehnati bilan sharaflanishini, faqat vatan farovonligi yo’lida qilingan mehnatdagina
insonning eng yaxshi fazilatlari rivojlanishi hamda takomillashishi mumkinligi
anglashlariga yordam berishdir. Oilada, maktabda, jamiyatda mehnat tarbiyasi — bu
mehnat ko’nikmalarini va axloqiy sifatlarni shakllantirish, tanlagan mutaxassislik
bo’yicha ishlashni bilish, mehnatni va o’zgalar mehnati natijasini hurmat qilish, mehnat
qilishga ehtiyojni tushunadigan, his eta oladigan insonni shakllantirish tizimidir.
Mehnat tarbiyasi shaxsga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish, ularda mehnat va
mehnat faoliyatiga ongli munosabatni, shuningdek, muayyan ijtimoiy-foydali harakat
yoki kasbiy ko’nikma, malakalarni shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik jarayon.
Mehnat tarbiyasini tashkil etish shaxsda mehnat va mehnat faoliyatiga ijobiy
munosabatni shakllantirish maqsadini amalga oshirishga yo’naltiriladi.
Ta’lim muassasalarida mehnat tarbiyasini tashkil etishda mehnatning quyidagi
turlaridan foydalaniladi:
1) o’quv mehnati;
2) ijtimoiy-foydali mehnat;
3) o’z-o’ziga xizmat ko’rsatish;
4) ishlab chiqarish mehnati.
O’quv mehnati – o’quvchilar tomonidan ilmiy bilimlar, o’quv fanlari asoslarini
o’zlashtirish orqali ularni amaliyotga tatbiq etishga doir ko’nikma va malakalarni
shakllantirishga qaratilgan amaliy faoliyati. Ijtimoiy-foydali mehnat o’quvchilar guruhi
(jamoasi) tomonidan tashkil etilib, ijtimoiy ahamiyat kasb etgani holda bevosita
shaxsni har tomonlama kamol toptirish, uning muayyan ijtimoiy ehtiyojini qondirishga
yo’naltirilgan mehnat faoliyatining alohida turi sanaladi. O’quvchilar ijtimoiy-foydali
mehnatini tashkil etishda sinf xonasi yoki oshxonada navbatchilikni tashkil qilish,
hasharlar, mehnat bayrami, ko’kalamzorlashtirish, maktab binosini ta’mirlash, fermer
hamda jamoa xo’jaliklarida yetishtirilgan qishloq xo’jaligi mahsulotlarini yig’ib
olishda dehqonlarga ko’maklashish kabi shakllardan samarali foydalanish mumkin.
O’zo’ziga xizmat – o’quvchilar tomonidan oilada, ta’lim muassasasida, omma uchun
xizmat ko’rsatiladigan muassasalarda o’z ehtiyojlarini qondirish, shuningdek,
zimmalaridagi vazifalarni ado etish maqsadida tashkil etiladigan mehnat faoliyatidir.
O’z-o’ziga xizmat ko’rsatishning eng oddiy ko’rinishlari umumiy ovqatlanish
muassasalarida xodimlar xizmatidan foydalanmaslik, oilada yotoqxonani tartibga
keltirish, kiyim-kechaklarni ozoda, o’quv qurollarini esa tartibli saqlash, shaxsiy
gigiena qoidalariga amal qilish yo’lida muayyan harakatlarni bajarish kabilar sanaladi.
O’quvchilarning ishlab chiqarish mehnati ta’lim muassasalarida o’quvchilarni
muayyan yo’nalishlar bo’yicha kasb yoki hunar asoslaridan xabardor qilish, ularda
amaliy ko’nikma va malakalarni shakllantirish yo’lida olib borilayotgan pedagogik
faoliyat ko’rinishlaridan biri hisoblanadi. Mehnat tarbiyasining asosiy qismi kasbga
yo’naltirish hisoblanadi. Kasbga yo’naltirish — bu o’quvchiga mehnat bozoriga va
imkoniyat va ehtiyojlariga mos keluvchi kasbni tanlashlariga yordam berish jarayoni
hisoblanadi. O’quvchilarni kasb tanlashga yo’naltirish ta’lim muassasalarida tashkil
etiladigan pedagogik faoliyat hamda o’quvchilar ishlab chiqarish mehnatining asosiy
yo’nalishlaridan biri bo’lib, unga ko’ra o’quvchilar muayyan kasb yoki hunar
borasidagi bilim, ko’nikma, malakalar bilan qurollantiriladilar.
Kasbga yo’naltirish tizimi quyidagi komponentlarni o’z ichiga oladi:
– kasbiy ta’lim —o’quvchilarni mehnat, kasblar dunyosi, kasb tanlash muammolari
bilan tanishtirish;
– kasbiy tashxis—o’quvchilarni kasb tanlashga tavsiyalar berish uchun o’rganish.
Tashxis tibbiy, psixologik, pedagogik bo’lishi mumkin;
– kasbiy maslahat — kasb tanlash bo’yicha maslahat va tavsiyalar berish;
– kasbiy tanlov —biror bir kasbga nomzodlarni tanlash;
– kasbiy moslashuv — ishlab chiqarish sharoitlariga va kasb talablarigayoshlarni
moslashish jarayoni.O’quvchilarni kasblar dunyosi bilan tanishtirish suhbat,
ekskursiya,uchrashuvlar, anjumanlar, konkurslar shaklida tashkil etiladi. O’quvchilarni
kasblarga bo’lgan qiziqish va qobiliyatlarini rivojlantirishda to’garaklarni, klublar
faoliyatini, bolalar markazlarini o’rni beqiyosdir. O’quvchilarni kasb tanlashga
tayyorgarligi ko’rsatkichlari quyidagilardan iborat. Kasb va uning shaxsga nisbatan
talablari to’g’risidagi bilimlari, o’zining individual xususiyatlarini bilishi, tanlagan
mutaxassislik bo’yicha o’quv va amaliy ishlar, umumiy mehnat ko’nikmalari ko’lami.
Mehnat tarbiyasining mazmuni va metodlari. Mehnat tarbiyasini tashkil etish
jarayonida o’quvchilar dastlab ishlab chiqarish jarayonlarining ilmiy asoslari bilan
tanishadilar. Mehnat tarbiyasi maqsadga muvofiq, tizimli, izchil tashkil etiladi. Mehnat
ta’limi sinf xonalari, o’quv-tajriba maydoni, mashina-traktor saroyi, o’quvtarbiyaviy
tadbirlar jarayoni, ishlab chiqarish korxonalari va xo’jaliklarning dalalarda olib
boriladi. Natijada ma’lum qiymatga ega bo’lgan ijtimoiy-foydali mahsulotlar yaratiladi
hamda ilg’or kasb sohiblariga xos bo’lgan shaxslik fazilatlari shakllanadi. Shu jihatdan
olib qaraganda bugungi kunda mehnat ta’limining mazmuni, maqsad va vazifalari
o’zgardi, texnologik ta’lim ustuvorlik kasb etdi, o’quvchilarni kasbga yo’naltirish
tizimi yangilandi. Mehnatni ilmiy tashkil etishning birinchi darsini ham o’quvchi ta’lim
jarayonida oladi. Mehnat tarbiyasi bilan mehnat ta’limi bir-biri bilan o’zaro
bog’langan. Mehnat faoliyati ma’lum bilimga ega bo’lishni talab etadi. Zero, bilim va
ko’nikmalar o’quvchini mehnat faoliyatiga tayyorlaydi. Ta’lim jarayonida olgan
bilimlarini amaliyotda sinab ko’radilar, Umumiy mehnat jarayonida o’quvchilarning
kombinatlar, jamoa hamda fermer xo’jaliklari, korxona, zavod va fabrikalarda texnik
va
texnologik
bilimlari
mustahkamlanadi,
shuningdek,
ular
tashkilotchilik
malakalariga ham ega bo’ladilar. Sinfdan tashqari ishlar jarayonida mehnat tarbiyasi
ayniqsa muhim ahamiyat kasb etadi. Sinfdan tashqari mashg’ulotlarning turli shakllari
o’quvchining texnik ijodkorligini rivojlantiradi, u yoki bu bilim sohasida bilimga
bo’lgan qiziqishini shakllantiradi. To’garaklarda o’quvchining qiziqish va qobiliyatlari
namoyon bo’ladi. O’quvchilarning to’garaklardagi faoliyati ma’lum pedagogik
talablarga rioya qilganda samarali bo’ladi. Chunonchi:
- to’garak faoliyati ijtimoiy ahamiyatga ega bo’lishi lozim, ya’ni, o’quvchilar
tayyorlagan buyumlar kishilar uchun amaliy qiymatga ega bo’lishi zarur;
- texnik ijodkorlik o’quv muassasasidagi o’quv-mehnat jarayoni bilan uzviy
aloqada bo’lishi kerak (maktab, kollej, oliy ta’lim va boshqalar);
- ijtimoiy-foydali, unumli mehnat jarayonida o’quvchining texnik ijodkorligini
tashkil etishda faoliyatni ijtimoiy buyurtmadan ijodkorlikka aylantirish kerak bo’ladi.
Mehnat tarbiyasi oilada tabaqalashtirilgan holda olib boriladi: bolalar o’zo’ziga
xizmat qiladilar, uy hayvonlarini parvarishlaydilar, ro’zg’or texnikalarini ta’mirlash
bilan shug’ullanadilar. Oila byudjeti va uni yuritish bilan bog’liq topshiriqlarni
bajaradilar, Oilada bolalar va kattalar mehnatini hamkorlikda tashkil etishning
imkoniyatlari cheksiz So’nggi yillarda o’quvchilar mehnat tarbiyasiga jamoatchilik
katta e’tibor bermoqda. Yirik fermer xo’jaliklari, qo’shma korxonalarning jamoalari
maktablarni otaliqqa olmoqda, ularning moddiy bazasini yaratish, o’quvchilarning
bilim
olishlari,
ijtimoiy-foydali
mehnatni
tashkil
etishda
yordam
bermoqdalar.Xususan, mehnatga muhim ijtimoiy burch sifatida qarash, ma’lum
faoliyatni bajarishda ma’suliyatni his etish, mehnatga va uning natijasi, shuningdek,
mehnat jamoasiga hurmat, mehnat faoliyatini tashkil etishda tashabbuskorlik, faollik
ko’rsatish, o’z aqliy va jismoniy qobiliyatini to’liq namoyon etishga bo’lgan ichki
ehtiyoj, mehnatni ilmiy tashkil etish yo’lida amaliy harakatni olib borish shular
jumlasidandir. Mehnatga psixologik jihatdan tayyor bo’lish esa tarbiyaviy ishlar
tizimida amalga oshirilib, ularning har biri quyidagi vazifalarni hal etishga yordam
beradi:
- o’quvchilar tomonidan mehnatning ijtimoiy ahamiyati, mehnatni tashkil etish hayotiy
zaruriyat ekanligining anglab yetilishiga erishish;
- ularda mehnat faoliyatini amalga oshirishga nisbatan rag’bat uyg’otish;
- o’quvchilarda mehnat ko’nikma va malakalarini shakllantirish va hokazolar.
Mehnat faoliyatining turidan qat’iy nazar mehnat madaniyatinishakllantirish, kasbiy
faoliyatni rejalashtirish, vaqtdan oqilona foydalanish, o’zjoyini tartibli saqlash hamda
mehnat qurollariga ehtiyotkorona munosabatdabo’lish.
Mehnat tarbiyasi- mehnat bayrami, o’quvchilar yasagan buyumlar ko’rgazmasi;
- xasharlar uyushtirish;
- qarovchisi yo’q, bemor, keksa va nogiron kishilarga ko’rsatiluvchi insonparvarlik
yordami;
- ko’kalamzorlashtirish;
- ta’mirlash (maktab binosini);
- «Moxir qo’llar» to’garagining faoliyati
.Jismoniy tarbiyaning maqsad va vazifalari.
Jismoniy tarbiya—bu sog’lom turmush tarzini va gigienik ko’nikmalarni
shakllantirishga, salomatlik va jismoniy kuchlarni rivojlantirishga yo’naltirilgan,
sog’lomlashtirish va bilish faoliyatlarini tashkil etish jarayoni. Jismoniy
madaniyat—jamiyat qadriyati bo’lib, insonni garmonik rivojlanishi, tana va ruh
to’g’risidagi bilimlar hamda salomatlikni saqlash bo’yicha faoliyat tizimi,
ma’naviy va jismoniy rivojlanish kuchlari to’g’risidagi tasavvurlar yig’indisidir.
Buyuk mutafakkir Ibn Sino birinchilardan bo’lib, jismoniy tarbiyani bir butun
tizimini (jismoniy mashqlar, to’g’ri ovqatlanish, uyqu, badanni toza tutish, kun
tartibi) yaratgan edi. To’g’ri tashkil etilgan jismoniy tarbiya shaxsning me’yoriy,
jismoniy taraqqiyotini ta’minlaydi, salomatligini mustahkamlaydi, yoshlarni
mehnatga, turmushga tayyorlaydi. O’zbekiston Respublikasida mustaqillik
yillarida yosh avlodni jismonan sog’lom bo’lishini ta’minlovchi uch bosqichli
tizim ishlab chiqildi.
Ya’ni:
1. Umumiy o’rta ta’lim maktablari o’quvchilar o’rtasida «Umid nihollari»
sport musobaqasi tashkil etiladi.
2. O’rta maxsus kasb-hunar ta’limi muassasalarining o’quvchilari o’rtasida
«Barkamol avlod» sport musobaqasi tashkil etiladi.
3. Oliy o’quv yurtlarining talabalari o’rtasida «Universiada» sport
musobaqasi tashkil etiladi.
Jismoniy tarbiya o’quvchilarda jismoniy-irodaviy sifatlarni shakllantirish,
ularni aqliy, jismoniy jihatdan mehnat va vatan mudofaasiga tayyorlashga
yo’naltirilgan jarayon sanaladi.
7.4. Jismoniy tarbiya vositalari.
Jismoniy tarbiyani tashkil etishda o’quvchilarning o’z sog’liqlarini saqlash
va mustahkamlash, organizmni chiniqtirish, jismoniy jihatdan to’g’ri rivojlanish,
uning ishchanlik qobiliyatini oshirish to’g’risida g’amxo’rlik qilish tuyg’ularini
tarbiyalash, ularda yangi harakat turlari borasida ko’nikma, malakalarni hosil
qilish, ularni maxsus bilimlar bilan qurollantirish, o’quvchilarning yoshi, jinsiga
muvofiq keladigan (kuch, tezkorlik, chaqqonlik, chidamlilik, sabot, mehnat,
chidam, iroda, harakterni qaror toptirish kabi) jismoniy sifatlarni rivojlantirish,
shaxsiy gigienani saqlashga nisbatan ongli munosabatlarni tarbiyalash maqsadi
ko’zlanadi.
Jismoniy tarbiyani tashkil etish jarayonida quyidagi vazifalar hal qilinadi:
– o’quvchilar sog’lig’ini mustahkamlash, ularni jismonan rivojlantirish;
– o’quvchilarning aqliy va jismoniy ish qobiliyatlarini oshirish;
71
– o’quvchilarda tabiiy harakatchanlikni rivojlantirish va mustahkamlash;
– o’quvchilarni harakatning yangi turlariga o’rgatish;
– o’quvchilarda irodaviy sifatlar (kuch, chaqqonlik, dadillik, chidamlilik,
qat’iyatlik va b.)ni rivojlantirish;
– o’quvchilarda axloqiy sifatlar (intizomlilik, ma’suliyatlik, jamoa bilan
bo’lish kabilar)ni tarbiyalash;
– o’quvchilarda jismoniy tarbiya va sport bilan doimiy, muntazam
shug’ullanish ehtiyojini shakllantirish;
– o’quvchining jismonan sog’lom bo’lishini ta’minlash, shaxsiy gigiena
qoidalariga amal qilishga odatlantirish, o’z sog’ligiga ongli munosabatni
tarbiyalash.
O’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida tashkil etiladigan
jismoniy tarbiya uning chaqiriqqa qadar boshlang’ich tayyorgarlik bilan
bog’liqligiga ko’ra o’ziga xos harakter kasb etadi.
O’quvchilarning jismoniy madaniyat (kamolot)ga erishganlik darajasini
quyidagi mezonlar asosida belgilash mumkin:
1) jismoniy harakat ko’nikmalariga egalik;
2) jismoniy mehnat qilish qobiliyatining rivojlanganligi;
3) jismoniy kamolotning aks etishi;
4) o’quvchilar tomonidan jismonan rivojlangan idealning tanlanganligi va
undan namuna olish yo’lida amaliy harakatlarning tashkil etilayotganligi.
Chaqqonlik, epchillik, chopqirlik, egiluvchanlik, kuchlilik, chidamlilik,
sabrlilik, irodalilik, kuchli harakterga egalik kabi sifatlar shaxsning jismonan
kamolotga yetganligini ifodalaydi.
Jismoniy tarbiya vositalariga gimnastika, o’yin, turizm, sport, tabiat shu
bilan birga tabiiy kuchlar(quyosh, havo, suv), bundan tashqari gigienik omillar
(kun tartibi va dam olish, ovqatlanish) tashkil qiladi. Jismoniy tarbiya
metodlariga
jismoniy mashqlar, trenirovka, tushuntirish, namuna hamda musabaqa kiradi.
Jismoniy tarbiya metodlari yordamida o’quvchilarda jismonan to’g’ri
rivojlanishlari uchun zarur bo’lgan bilim, ehtiyoj va shaxsiy sifatlar shakllanadi.
Jismoniy tarbiyani tashkil etishning asosiy shakli bu jismoniy tarbiya
darslari hisoblanadi. Jismoniy tarbiya darslarida harakatli, xalq va sport
o’yinlaridan keng foydalaniladi.
Jismoniy tarbiya o’quvchilarda sog’lom turmush tarzini shakllantirish bilan
uzviy bog’liq. Bolalar va o’smirlar orasida chekish, spirtli ichimliklarni iste’mol
qilish, narkotik moddalarni qabul qilish kabi salbiy odatlarni shakllanishini
oldini
olishda jismoniy tarbiyaning ahamiyati katta.
7.5. Estetik tarbiyaning maqsad va vazifalari.
Estetik qadriyatlar, ideallar, ommaviy madaniyat kabi masalalar keng
jamoatchilik, olimlar, mutaxassislar tomonidan muhokama qilinayotganligini
guvohi bo’lmoqda.
72
Jamiyat a’zolarining estetik madaniyati masalalari barcha davrlarda o’z
dolzarbligini yo’qotmagan. Demak, bugungi kunda ham yoshlarni estetik
jihatdan
tarbiyalash o’z dolzarbligini yo’qotgani yo’q.
Estetik tarbiya – shaxsni tabiat va jamiyatdagi go’zalliklarni ideal nuqtai
nazardan idrok etishga o’rgatadi. Estetik tarbiya – o’quvchilarda estetik bilim,
ko’nikma, malakalarni shakllantirishni, hamda estetik his-tuyg’u, qiziqish,
ehtiyoj,
baho berish kabi xislatlarni tarbiyalash masalalarini o’z ichiga oladi. Estetik
tarbiya
mohiyati asosan quyidagilarni o’z ichiga oladi:
– tabiat va voqelikdagi go’zalliklarni idrok etish va zavqlanish;
– san’at asarlarini to’g’ri tushuna bilish va baholash;
– o’zining qobiliyat va iste’dodlarini namoyon etishga intilish;
– hamma narsada, ya’ni tabiatda, munosabatda, mehnatda, go’zallik uchun
kurashish;
-xunuklik va tartibsizlikka murosasiz bo’lish.
Shunday qilib, estetik tarbiya —bu san’at va hayotdagi go’zalliklarni tushunish
va his eta olish qobiliyatlarini shakllantirish, san’at sohasidagi qobiliyatlarni
rivojlantirish, estetik bilim va his-tuyg’uni shakllantirish jarayonidir.
Estetik tarbiyaning maqsadi shaxsda estetik madaniyatni shakllantirish
hisoblanadi.
Estetik tarbiyani tashkil etishda quyidagi vazifalar hal qilinadi:
– o’quvchilarga ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari, turmush
go’zalliklari, ularni anglash to’g’risidagi bilimlarni berish;
– o’quvchilarni badiiy-estetik madaniyatini boyitish;
– o’quvchilarda musiqiy, badiiy ziyraklikni, ijodiy tafakkurni rivojlantirish;
– o’quvchilarda ijtimoiy voqelik, tabiat va mehnat munosabatlari, turmush
go’zalligini anglash, his qilish qobiliyatini tarbiyalash;
– o’quvchilarda mavjud go’zalliklarni qadrlash hissi, estetik didni shakllantirish,
go’zallikka muhabbat uyg’otish;
– o’quvchilarda go’zallikni yaratish ehtiyojini qaror toptirish, estetik qobiliyat va
madaniyatni shakllantirish.
Estetik madaniyat elementlari quyidagi komponentlardan iborat. Estetik qarash
– estetik ongning g’oyaviy negizi, tabiat, hayot, san’at mohiyati haqidagi estetik fikr-
mulohazalar va g’oyalar tizimi. Estetik idrok – ijtimoiy voqelik, buyum, hodisalarning
go’zalligini ongda yaxlit aks etishi bo’lib, u go’zallik his etilganda yuzaga keladi va
aniq maqsadga yo’naltiriladi. Estetik ong – shaxsga nazariy tushunchalar berish asosida
predmet, buyum, voqelik va hodisalar mohiyatini estetik baholay olish imkonini
yaratadigan his-tuyg’ular, sezgilar, tasavvur va qarashlar shakli. Estetik ong – estetik
his-tuyg’u, estetik idrok, estetik bilim, estetik mulohaza, estetik baho, estetik did,
estetik ideal kabilardan tarkib topadi.
Estetik faoliyat ko’nikmalari deb estetik ehtiyojlarni qondirish yo’lida muayyan
xatti-harakatni amalga oshirishga imkon beradigan ko’nikmalarga aytiladi.
Estetik madaniyat – go’zallikni his etish, undan zavqlanish, mavjud
go’zalliklarni asrash va boyitish yo’lida o’zlashtirilgan bilim, amalga oshiriladigan
estetik faoliyat sifat darajasini belgilovchi ko’rsatkich.
O’quvchilarni estetik madaniyatliligini quyidagi mezonlarga ko’ra aniqlash
mumkin:
-estetik bilimlarning tarkib topganligi;
-estetik madaniyatning tarbiyalanganligi;
-estetik va madaniy meros namunalaridan xabardor bo’lish;
-estetik tuyg’uning rivojlanganligi;
-ijtimoiy hayot, tabiat va mehnat go’zalliklarini his etish;
-go’zallikka intilish ehtiyojining rivojlanganligi;
-estetik idealning shakllanganligi;
-fikrlash, faoliyat, xatti-harakat va tashqi ko’rinishda go’zal bo’lishga intilish.
Estetik tarbiya vositalari.
Estetik tarbiyaning asosiy vositalarini tabiat, mehnat, madaniy-maishiy turmush
shart-sharoitlari, insoniy munosabatlar va madaniyat (shu jumladan, san’at) tashkil
etadi. Estetik tarbiya umumta’lim maktablarida ta’lim jarayonida, ya’ni adabiyot, rasm,
musiqa darslarida amalga oshiriladi.
Bundan tashqari, sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy tadbirlarni tashkil
etish orqali ham estetik tarbiya ishlari olib borildi. Bularga konkurslar,
konsertlar, festivallar tashkil etish, muzeylarga ekskursiyalar uyushtirish,
tabiatga, tarixiy va badiiy yodgorliklarga sayohatlar tashkil etish orqali amalga
oshiriladi. Estetik tarbiyaning asosiy vositalari mehnat, o’yin, tabiat, san’at, muloqot
kabilar hisoblanadi. Estetik tarbiya asosan tushuntirish, suhbat, ma’ruza, namuna,
mashq, rag’batlantirish metodlari orqali amalga oshiriladi.
Nazorat savollari:
1. Ta’lim muassasalarida mehnat tarbiyasini tashkil etishda mehnatning qaysi
turlaridan foydalaniladi?
2. Estetik tarbiyani tashkil etishda qaysi vazifalar hal qilinadi?
3. Jismoniy tarbiya vositalariga nimalar kiradi?
4. O’quvchilarning jismoniy madaniyat (kamolot)ga erishganlik darajasini
qanday mezonlar asosida belgilash mumkin
Aksariyat yetuk insonlarning hayoti va karerasi shuni ko‘rsatmoqdaki,
muvaffaqiyatning asosiy kaliti — bu vaqtni to‘g‘ri taqsimlash.
Nima uchun ba'zi odamlar jahonga mashhur ishbilarmon va dunyoni
o‘zgartirishga qodir yetakchiga aylanadi-yu, boshqalar esa shuncha mehnat qilishiga
qaramay, bir nuqtadan siljiy olmaydi? Buning sababi ko‘pincha e'tibordan chetda
qoladi, deyiladiWorld Economic Forum'da.
Muvaffaqiyatga erishgan ishbilarmonlar o‘z vaqtlarini kelgusida ularni yangi
bilimlar, ijodiy qarorlar va kuch-quvvat bilan ta'minlaydigan narsalarga sarmoya
qilishadi. Dastlab ularning muvaffaqiyati sezilmasligi mumkin, biroq oxir-oqibat, uzoq
muddatli sarmoyalar samarasi o‘laroq, ular misli ko‘rilmagan cho‘qqilarni zabt
etishadi.
Natijada to‘g‘ri taqsimlangan vaqt ajoyib daromad keltiradi, shuning uchun uni
serdaromad deb atash mumkin. Grafikda vaqtimizni qanday sarflashimizga qarab ishda
qanday natijalarga erishishimiz yaqqol ko‘rsatib berilgan.
Masalan, Uorren Baffet yuz minglab xodimga ega kompaniyalarga egalik qilsa-
da, o‘z vaqtini to‘liq ishga bag‘ishlamagan. Milliarderning so‘zlariga ko‘ra, u ish
vaqtining 80 foizini kitob mutolaasi va fikr yuritishga sarflaydi. Bunga sarflangan vaqt
to‘g‘ri qarorlar va biznesni muvaffaqiyatli yuritish uchun zarur bo‘lgan bilimlar bilan
ta'minlaydi.
"Eng yaxshi daromad bilimga kiritilgan sarmoyadir".
Benjamin Franklin, siyosiy arbob, ixtirochi, yozuvchi
Muvaffaqiyatli kishilarning o‘rnak olsa arzigulik foydali odatlari bo‘ladi. Quyida
uzoq muddatli istiqbolda foyda keltirishda yordam beruvchi bir necha samarali
maslahat bilan bo‘lishamiz.
1. Kundalik tuting
Ko‘p muvaffaqiyatli kishilar odatda shaxsiy kundaliklarini yuritishadi.
Masalan, Benjamin Franklin har tongda o‘ziga o‘zi savol bergan: "Bugun qanday
yaxshi ish qilishim kerak?" Har kuni kechqurun esa o‘z kunini "Bugun qanday yaxshi
ish qildim?" degan savol bilan tugallagan. Stiv Jobs ko‘zgu oldida turib, "Agar bugungi
kun hayotimdagi oxirgi kunim bo‘lganida bajarishni rejalashtirgan ishlarimni
qilarmidim?" deya qiziqqan.
Menejment masalalari bo‘yicha iqtisodchi va maslahatchi Piter Druker qaror
qabul qilayotib, bundan nimalar kutayotganini yozib borgan, bir necha oydan keyin esa
ularni amaldagi natijalar bilan taqqoslagan. Opra Uinfri esa o‘zining har kunini
minnatdorchilik kundaligini yuritish bilan boshlaydi - bunda u nima uchun hayotdan
minnatdor ekaniga doir besh sababni qog‘ozga tushiradi.
Albert Eynshteyn o‘zidan keyin 80 mingdan ortiq sahifali turli qo‘lyozmalarni
qoldirgan. AQShning ikkinchi prezidenti Jon Adams butun hayoti davomida kundalik
tutgan, umri oxiriga borib ularning soni 50 taga yetgan.
O‘z fikrlaringiz, rejalaringiz va hayotingizdagi voqealarni yozib borib, siz
yanada e'tiborli va ziyrak bo‘lib borasiz, fikrlash xususiyatingizni rivojlantirasiz va
to‘g‘ri qarorlar qabul qilishni o‘rganasiz.
2. Tanaffus qiling
"Mizg‘ib olish uchun bir yoki bir yarim soatlik uyqu ma'lumotni o‘zlashtirish
xususiyatiga xuddi sakkiz soatlik uyqu kabi ta'sir ko‘rsatadi", - deya ta'kidlaydi uyquni
o‘rganish bilan shug‘ullanuvchi mutaxassis Sara Mednik. Olimlarning so‘zlariga ko‘ra,
ertalab o‘quvchi odamlar kun davomida bir soatlik tanaffus qilib, uxlab olsa, kechki
payt nazorat testlarini 30 foizga yaxshi bajarishadi.
Bu odat Albert Eynshteyn, Tomas Edison, Uinston Cherchill, Jon Kennedi,
Ronald Reygan, Jon Rokfeller va boshqa ko‘plab yetuk shaxslarga xos bo‘lgan.
Masalan, Leonardo da Vinchi uyquni ko‘plab 10 daqiqalarga "maydalab", yarim fazali
uyqu rejimini tajriba qilgan. Napoleon har bir jang oldidan uxlab olishni ma'qul
ko‘rgan. Mashhur aktyor Arnold Shvartsenegger har kuni tushlikdan keyin uxlab oladi.
Zamonaviy ilm-fan bu odatning foydasini tasdiqlaydi. Kun davomidagi
tanaffuslar nafaqat samaradorlikni oshiradi, balki ijodiy fikrlash salohiyatini ham
rivojlantiradi.
Ehtimol, shuning uchun ham Salvador Dali va Edgar Allan Po bu usuldan
foydalangandir.
3. Kuniga kamida 15 daqiqa piyoda yuring
Muvaffaqiyatli odamlar o‘z kun tartibida albatta sport bilan shug‘ullanishga vaqt
ajratishadi. Piyoda sayr ham ajoyib mashq bo‘lishi mumkin.
Charlz Darvin kuniga ikki mahal sayr qilgan: peshinga yaqin va soat 16:00da.
Betxoven tushlikdan so‘ng uzoq sayrga chiqqan va ilhom kelib qolsa, qog‘ozga
muhrlash maqsadida o‘zi bilan birga qalam hamda qog‘oz olib yurgan. Charlz Dikkens
kuniga 10 kilometrdan ortiq piyoda yurgan, bu unga ishga ko‘milib, toliqib qolmaslikka
yordam bergan. Stiv Jobs muhim uchrashuvga tayyorgarlik ko‘rish jarayonida piyoda
sayr qilishni odat qilgan.
"Faqat sayr vaqtida kelgan g‘oyalargina qadrli bo‘ladi".
Fridrix Nitsshe, mashhur faylasuf.
Uzoq sayrlarning foydasini yaxshi bilgan shaxslar orasida Aristotel, Maxatma
Gandi, Jyek Dorsi, Tori Byorch, Hovard Shults, Oliver Saks va Uinston Cherchill
nomlarini keltirish mumkin.
Bu odatni o‘zlashtirish kerak. Olimlar sayrning tetiklashtirishi, miyani tozalashi,
ijodiy salohiyatni oshirishi va hatto umrni uzaytirishini tasdiqlashdi. 12 yil davom etgan
tadqiqotga ko‘ra, kuniga 15 daqiqadan piyoda yurgan 65 yoshdan katta kishilarda o‘lim
ko‘rsatkichi 22 foizdan past bo‘lgan.
4. Ko‘proq kitob o‘qing
Hayotiy shart-sharoitlarga qaramay, har birimiz dunyoning eng badavlat
kishilaridan biri bo‘lgan Bill Geytsning sevimli resursi bo‘lgan kitoblarni o‘qish
imkoniga egamiz. Bu o‘z bilim darajamizni oshirishning tejamkor va juda samarali
usulidir.
Uinston Cherchill kuniga bir necha soat biografik, tarixiy, iqtisodiy va falasafaga
oid kitoblarni mutolaa qilgan. Teodor Ruzvelt band kunlari 1tadan va ishdan bo‘sh
kunlari 2-3 tadan kitob o‘qigan.
Mark Kyuban kuniga 3 soatdan ortiq kitob o‘qiydi. Milliarder Devid
Rubenshteyn haftasiga 6tadan kitob o‘qiydi. Ilon Mask yoshligida haftasiga 2tadan
kitob o‘qigan. Disney bosh direktori Bob Ayger esa har kuni tonggi 4:30da kitob o‘qish
uchun uyg‘onadi. Bu ro‘yxatni cheksiz davom ettirish mumkin.
O‘qish xotirani yaxshilaydi, empatiya darajasini oshiradi va stress darajasini
kamaytiradi, shu tariqa oldimizga qo‘yilgan maqsadlarimizga erishishga yordam
beradi.
5. Qiziqishlaringiz bo‘yicha suhbatdosh toping
Yozuvchi Joshua Shenkaning fikricha, ijodiy salohiyat boshqa odamlar bilan
muloqot qilish natijasida rivojlanadi. U o‘zining Powers Of Two kitobida birgalikdagi
sa'y-harakatlar natijasida katta cho‘qqilarni zabt etgan duetlar haqida so‘zlab bergan.
Masalan, Jon Lennon va Pol Makkartni, Mariya va Per Kyuri, Stiv Jobs va Stiv
Voznyak.
Psixologlar Daniel Kaneman va Amos Tverski birgalikdagi uzoq sayrlaridan
birida axloqiy iqtisodiyotning yangi nazariyasini ishlab chiqishgan va bu Kanemanga
Nobel mukofotini olib kelgan.
Tolkin va Lyuis o‘zlarining yozgan qoralamalarini bir-birlariga o‘qishga
berishgan, har dushanba kechqurun pabda ko‘rishishgan. Olimlar Frensis Krik va
Jyeyms Uotson ko‘p muloqot qilishgan va birga tushlik qilishgan, keyin esa Moris
Uilkinson bilan birga DNK tuzilmasini aniqlashgan.
Teodor Ruzveltning esa tennis xonasi bo‘lgan, uning a'zolari birga tennis
o‘ynashgan va siyosiy masalalarni muhokama qilishgan.
Qator yetuk shaxslarning tajribasi shuni ko‘rsatmoqdaki, boshqalar bilan
muloqot vaziyatga boshqa tomondan qarash va hatto mutlaqo yangi narsa yaratishda
yordam beradi.
6. Tajriba qilishdan qo‘rqmang
Qanday muhim fazilatlar egasi bo‘lishimizga qaramay, har birimiz xatoga yo‘l
qo‘yamiz. Ularni kelgusida sizga foydasi tegishi mumkin bo‘lgan tajriba deb hisoblang.
Muvaffaqiyat to‘g‘ridan-to‘g‘ri siz tomoningizdan o‘tkazilgan tajribalar soniga
bog‘liq. Bir yutuq barcha muvaffaqiyatsiz urinishlaringizni "yuvib ketadi".
Tomas Edison gidroksidli akkumulyatorni ixtiro qilgunga qadar uning 50
mingdan ortiq tajribasi muvaffaqiyatsiz yakunlangan. Mukammal lampani yaratish
uchun esa 9 ming muvaffaqiyatsiz urinish ortda qolgan. Shunday bo‘lsa-da, umrining
oxiriga borib Edison 1100 patentga egalik qilgan.
Tajribalarni faqat amalda o‘tkazish shart emas. Masalan, Eynshteyn ularni aqlida
o‘tkazgan va bu unga o‘zining bebaho ilmiy nazariyalarini rivojlantirishda yordam
bergan. Tomas Edison va Leonardo da Vinchilarning kundaligida yozishmalardan
tashqari, mental kartalar va turli chizmalar ham bor.
Tajribalar foydali ko‘nikmalarni ishlab chiqishda yordam beradi. Prodyuser va
ssenariynavis Shonda Rayms haddan ziyod mehnatkashligi va yaqqol namoyon
bo‘luvchi introvertligidan xalos bo‘lishga qaror qildi va avval qo‘rqqan narsalariga
rozilik bera boshlagan. Bu tajriba "Hammasiga "ha" deydigan yil" nomini olgan.
Faylasuf va shoir Ralf Uoldo Emerson ushbu ajoyib iboraning muallifi
hisoblanadi: "Hayot - boshidan oxirigacha tajriba. Tajriba qancha ko‘p bo‘lsa, shuncha
yaxshi".
Ko‘zlangan maqsadlarga erishish uchun vaqtni to‘g‘ri taqsimlash kerak. Agar
uni kelgusida o‘zingizga foyda keltirishi mumkin bo‘lgan ishlarga sarflasangiz,
muvaffaqiyatga erishish ehtimoli yuqori bo‘ladi.
Nazorat savollari:
1. Axloqiy tarbiya va uning vazifalari haqida gapirib bering.
2. Ma’naviy-axloqiy tarbiya shakl va metodlarini tushuntirib bering.
3. Oilada axloqiy tarbiya muammolari haqida nimalarni bilasiz?
4. Axloq, uning ijtimoiy ahamiyati haqida ma’lumotlar keltiring.
7.O’quvchilarning mehnat,jismoniy va estetik tarbiyasi
7.1.Mehnat tarbiyasining maqsad, vazifalari.