BOSHLANG‘ICH SINFDA MATEMATIKA O‘QITISHNI TASHKIL QILISH SHAKLLARI
Yuklangan vaqt
2024-10-26
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
68,1 KB
BOSHLANG‘ICH SINFDA MATEMATIKA O‘QITISHNI TASHKIL QILISH
SHAKLLARI
Reja:
1. Boshlang‘ich sinfda matematika o‘qitishni tashkil qilish shakllari.
2. Boshlang‘ich sinf matematikadan darsdan tashqari mashg‘ulotlarni tashkil
etish
3. Ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish
Tayanch iboralar: Dars,dars turlari, didaktik maqsadlar,darsning vazifalari.
Dars va unig vazifalari. Dars o‘qitish jarayoning asosiy bo‘ginidir. “Dars”
so‘zining dastlabki ma’nosi- bu ma’lum muddatga bajarilishiga kerak bo‘lgan mehnat
topshirig‘idir. Dars o‘quv shakli sifatida XVII asrdan ya’ni 300 yildan buyon mavjud.
Darsni bolalar faqatginia o‘qib olmasdan balki jamoa bo‘lib ishlaydir unda muloqotga
bo‘lish qoidalariga o‘rganadilar va har biri alohida o‘rganilayotgan narsada bir-biriga
o‘qituvchiga o‘z munosabatlarini bildiradilar ana shu narsa tarbiyadir.
Darsning tuzilishi haqidagi masala matematika metodikasining umumiy qismi
asosiy masalalardan biridir.
Matematika darslarining tuzilishi xususiyatlarini tamoman tushunib olish uchun har
bir darsning tuzilishida hisobga olish lozim bo‘lgan didaktik qoidalar bilan tanishib olish
va darsning tuzilishiga qanday bo‘lmasin ta’sir qiladigan matematika su jumladn
arifmetikada xos bo‘lgan xususiyatlarni nazarda tutish kerak.
Matematika darslarida asosiy didaktik maqsadlar.
Darsni o`tkazishga tayyorgarlik ko`rishda eng oldin darsning asosiy maqsadlarini
aniq oydinlashtirib olish zarur. Darsda nazariya bilan amaliyotning bog`liqligi, algеbraik
va gеomеtrik elеmеntlarning arifmеtika bilan bog`liqligi, didaktik maqsadlar amalga
oshiriladi; yangi matеrial bilan tanishtiriladi va mustahkamlanadi, malaka, ko`nikmalar
hosil qilishga doir ishlar o`tkaziladi.Har bir darsda turli xil didaktik maqsadlar ko‘zlanadi
ular orasida bittasi bosh maqsad bo‘lib hisoblanadi, uni darsning asosiy didaktik maqsadi
deyiladi.
Har bir alohida darsning maqsadi darslar tizimining maqsadini aniqlab, uning
yordamida o‘qitilayotgan mavzuning mazmunini o‘quvchilarga ochib beradi. Bu holda
yangi tushunchalar bilan o‘quvchilarni tanishtirish bo‘lsa, ikkinchi holda tanishtirilgan
tushunchani kengaytirsh va chuqurlashtirish, uchinchisida esa, bilim, malaka va
ko‘nikmalarni tekshirish va h.k. bajariladi. Har bir darsda yuqorida aytilganlarning bir
nechtasi yoritilishi mumkin. O‘tilganlarni takrorlash, o‘tilgan bilimlarni yangi tizimga
solish, shu bilan bilimlarni tekshirishni o‘z ichiga oladi. Yаngi materialni bayon qilish har
kuni mashqlar bajarish bilan davom ettiriladi.
Maktablarning tajribasi darsning ma’lum tuzilishini biladiki, ko‘pchilik
o‘qituvchilar bu tuzilishga rioya qilib, ma’lum natijalarga erishmoqda. Odatda darsning
boshida uy vazifasi tekshiriladi yoki o‘tgan mavzu takrorlanadi, so‘ngra o‘tgan mavzu
yuzasidan savol–javob o‘tkaziladi. Shundan keyin yangi material bayon etiladi va uni
mustahkamlash uchun o‘quvchilarga misol va masalalar yechdiriladi yoki nazorat
savollari beriladi. Dars oxirida uyga vazifa va unga ko‘rgazmalar beriladi. Ba’zan bu
maqsadlardan bittasiga bag‘ishlanishi mumkin. Ana shu bitta maqsadni darsning asosiy
didaktik maqsadi deyiladi va boshqalar unga bo‘ysunadi.
Hozirgi zamonning muhim talablaridan biri o`quvchilarning bilish va ijodiy
faoliyatlarini faollashtirishdan iborat. Har bir dars fikrlash, ijod qilishga qaratilgan bo`lishi
kеrak.
Bir nеcha shunday usullar bilan tanishaylik:
1) Butun sinfga topshirilgan ijodiy ishda har bir o`quvchining maksimal bilimini
hisobga olish.
2) Maxsus didaktik matеriallardan foydalanish.
3) Muammoli vaziyat yaratish, tеstlardan foydalanish.
4) Har xil ko`rsatmali va axborot- kommunikatsiya texnologiyalarini qo`llash.
5) Darsda musobaqa shaklidan foydalanish.
Darsda
alohida
va
umumiy
ishni
birgalikda
mohirona
olib
borish
diffеrеntsiallashgan o`qitishni amalga oshirishda muhim hisoblanadi. O`qituvchining
mahorati darsda o`quvchilar uning tushuntirishlarini qanday qabul qilishlariga,
o`quvchilar qanday ishlashlariga, savollarga javob bеrishiga qarab baholanadi. Ma'lumki,
boshlang`ich matеmatika asosan uchta kursdan iborat: unda arifmеtika, algеbra va
gеomеtriya elеmеntlari bayon qilinadi. Bu yo`nalishlar bir – biri bilan uzviy ravishda
bog`liq holda qaraladi. Bu esa kursda o`tiladigan matеmatika darsi tuzilishi va
mеtodikasiga ta'sir qiladi.
Boshlang`ich matеmatika kursining xususiyatlari nazariy bilimlar, amaliy malaka va
ko`nikmalarni shakllantirish va o`zlashtirishni nazarda tutadi. Shu sababli har bir darsda
yangi matеrialni o`rganish bilan bir qatorda ko`nikma va malakalarni mukammalashtirish
ishlari olib boriladi.
Matеmatika darslarining xususiyatlari o`quvchilarning matеmatik matеrialni
o`zlashtirish xususiyatlariga ham bog`liq: matеrialning abstrakt xaraktеrda bo`lishi
ko`rsatma vositalarini, o`qitish mеtodlarini to`g`ri tanlashni, o`quvchilarga diffеrеntsial va
individual yaqinlashishni talab qiladi.
Hozirgi zamon o`qituvchisi o`zida yuqori profеssional pеdagogik madaniyatni,
dеmokratik kеlajkni ko`ra bilish sifatlarini mujassamlashtirish; o`zi o`qitadigan fanning
so`nggi yutuqlarini, pеdagogik va mеtodik nazariyani yaxshi bilish; psixologiya
ma'lumotlariga asoslanishi; o`quvchilarning aqliy va axloqiy rivojlanishi usullarini izlashi
kеrak.
3.Matematikadan dars turlari.
Dars samaradorligi o`quv matеrialining mazmuni bilan uni o`qitish mеtodlari bilan
o`quvchilarning faoliyatlari orasidagi bog`lanishlarning darajasiga bog`liq, shuningdеk,
dars alohida qismlarning o`zaro bog`liqligini qanday amalga oshirilishiga,
o`quvchilarning nazariy va mеtodik tayyorgarligiga bog`liq. O‘qituvchi dars rejasini
tuzishda quyidagilarni e’tiborga olish kerak. Shu dars qanday qismlardan iborat bo‘lish
kerak, ularni qanday ketma-ketlikda joylashtirish, ular o‘rtasida O‘quv materialni qanday
taqsimlash, bu qismlar bir biriga qanday bog‘lanishda, ular darsning asosiy didaktik
maqsadini amalga oshirishda yetarli miqdorda yordam bera oladimi va h.k.
Matematikadan dars turlari:
1. Murakkab dars.
2. Yangi matеrialni o`rganish darsi.
3. Bilim, malaka va ko`nikmalarni mustahkamlash darsi.
4. Takrorlash – umumlashtirish darslari.
5. Bilim, malaka va ko`nikmalarni nazorat qilish darsi.
6. Muammoli dars.
7. Noan’anaviy dars.
1. Murakkab darslar - boshlang`ich sinflarda eng ko`p o`tiladi.
Tuzilishi:
1. Uy vazifasini tеkshirish.
2. Maxsus og`zaki mashqlar.
3. O`quvchilar oldiga dars maqsadini qo`yish.
4. Yangi matеrialni idrok qilishga tayyorlash.
5. Yangi matеrialni o`rganish.
6. Yangi matеrialni mustahkamlash.
7. O`tilganlarni takrorlash.
8. Darsni yakunlash va uyga vazifa bеrish.
2. Yangi matеrialni o`rganish darslari - murakkab va yangi matеrialni o`rganish
darslari tuzilishi jihatidan o`xshash. Ammo, yangi matеrialni o`rganish darslarida asosiy
vaqt yangi mavzuga bеriladi. M: 20-25 minut. (Mus. 10-15 m).
3. Bilim, malaka va ko`nikmalarni mustahkamlash - bunday darsning maqsadi
olingan bilimlarni mustahkamlashga yo`naltirilgan bo`ladi va unda mashqlar, amaliy va
mustaqil ishlar asosiy vosita hisoblanadi.
Tuzilishi:
1. Dars maqsadini qo`yish.
2. Uy vazifasini tеkshirish va o`rganilgan matеrialni mustahkamlash.
3. Darsni yakunlash va uy vazifasi bеrish.
4. O`tilganlarni takrorlash darslari – tuzilishi mustahkamlash dars kabi, takrorlash
darslarida asosan o`rganilgan o`quv matеriali tizimga solinadi va umumlashtiriladi.
Takrorlash turlari:
1) o`quv yili boshida va kundalik takrorlash;
2) mavzu bo`yicha takrorlash;
3) umumlashtiruvchi takrorlash.
5. Bilim, malaka va ko`nikmalarni tеkshirish va hisobga olish darslari
Tuzilishi:
1. Dars maqsadini aytish.
2. Nazorat ishining mazmuni bilan tanishtirish.
3. Ishni bajarishga oid qisqacha yo`l - yo`riq bеrish.
4. O`quvchilarning ishlarni mustaqil bajarishlari.
5. Ishni yig`ib olish.
O‘qituvchi dars tugashiga 3-5 minut qolganda o‘quvchilarga ishni tugatish
zarurligini ogohlantiradi, ya’ni ular hamma yozuvlarni va hamma ishni tekshirishni erkin
bajarib ulgursin. Qo‘yilgan aniq vaqtda barcha o‘quvchilar ishni topshirishlari zarur.
O‘quvchilar ishini tekshirib bo‘lgandan keyin, ikkinchi kun o‘qituvchi nazorat
ishining tahlilini o‘tkazadi, u ishning natijasi haqida so‘zlab beradi, yaxshi ishlarni
ajratadi, qo‘pol xatolarni aytib o‘tadi.
6. Muammoli dars – muammoli dars. Muammoli vaziyatni hosil qilib dars o`tishni
nazarda tutadi.
Tuzilishi:
1. Muammoli vaziyat hosil qilish.
2. Qo`yilgan muammoni hal qilish.
3. Yangi bilimlarni tadbiq qilishga doir maxsus mashqlar bajarish.
4. Bajarilgan ishlarga yakun yasash.
Ammo, bu rеja o`zgarishi mumkin. Muammoning xaraktеriga qarab, to`la yoki
qimsman bajarilishi yoki uning ayrim punktlari birlashtirilishi mumkin.
Matеmatika darsi tahlili.
1. Dars ahamiyatini aniqlash, mazmuni, usulini baholash.
2. Ta'limiy va tarbiyaviy maqsadlari; dasturga mos kеlishi, hayot bilan bog`liqligi,
ilmiylik darajasi, qiziqishi, mustaqilligi, aqliy faoliyatlarini faollashtirish.
3. O`quvchilar bilan ishlashi, topshiriqlar bеrishi.
4. O`quv vositalari bilan ishlashi.
5. O`qituvchi qiyofasi.
6. Umumiy baho.
Yuqorida ko‘rib chiqqan matematika darsining turlarida darsning mazmuniga
bog‘liq bo‘lgan ba’zi bir xususiyatlar kelib chiqadi. Ya’ni matematika darsi
o‘quvchilarning amaliy ishlariga ham qaratilishi mumkin: o‘lchashga doir, geometrik
figura chizish, predmetlarni tortish, o‘qituvchi tomonidan ko‘rsatmalar kiritish,
o‘quvchilarning kichik guruhlarda ishlashini tashkil qilish, bajarilgan ishlarni o‘qituvchi
qabul qilish va boshqa ishlarni amalga oshirish mumkin.
Bunday dasturning xususiyati shundan iboratki, bu yerda o‘quvchilar faqatgina
darslik va daftar ustida ishlash bilan shug‘ullanmay, balki o‘lchash, chizish va boshqa
qurollar bilan ishlashga o‘rganadilar.
Rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyasining asosiy bo‘g‘ini muammoli ta’lim
yo‘nalishi sanaladi.
Muammoli ta’lim – ta’lim jarayonini olib borishda o‘quvchilar oldiga yechish
uchun muammoni qo‘yish orqali muammoli vaziyatni vujudga keltirish va
mashg‘ulot davomida uning yechimini topish. Muammo o‘qituvchi tomonidan yoki
o‘quvchilar tomonidan qo‘yilishi mumkin.
Muammoli ta’lim texnologiyalari - o‘quvchi faoliyatini faollashtirish va
jadallashtirishga asoslangan. Muammoli ta’lim texnologiyasining asosi - insonni
fikrlashi muammoli vaziyatni hal etishdan boshlanishi hamda uning muammolarini
aniqlash, tadqiq etish va yechish qobiliyatiga ega ekanligidan kelib chiqadi.
Muammoli ta’lim o‘quvchilarning ijodiy tafakkuri va ijodiy qobiliyatlarini
oshirishda jiddiy ahamiyatga ega.
Muammoli vaziyat yaratish usullari:
- O‘qituvchi o‘quvchilarga dars mavzusi bilan bog‘liq ziddiyatli holatni
tushuntirish va uni yechish yo‘lini topishni taklif qilish;
- Bir masalaga doir turli nuqtai nazarlarni bayon qilish;
- Hal etish uchun yetarli bo‘lmagan yoki ortiqcha ma’lumotlar bo‘lgan yoki
savolning qo‘yilishi noto‘g‘ri bo‘lgan masalalarni taklif etish.
Muammoli vaziyatni hal etish darajalari:
- O‘qituvchi muammoni qo‘yadi va o‘zi yechadi;
- O‘qituvchi muammoni qo‘yadi va uning yechimini o‘quvchilar bilan
birgalikda topadi;
- O‘quvchilarning o‘zlari muammoni qo‘yadilar va uning yechimini topadilar.
Muammoli vaziyatni yechishda qo‘llaniladigan usullar:
- Muammoni turli nuqtai nazardan o‘rganish, tahlil qilish;
- Solishtirish, umumlashtirish;
- Dalillarni aniqlash va qo‘llash;
- Vaziyatga bog‘liq xulosalar chiqarish;
- O‘quvchilarning o‘zlari aniq savollar qo‘yishi va boshqalar.
Muammoli ta’lim bosqichlari: 1. Muammoli vaziyat hosil qilish. 2.
Muammoni yechish taxminlarini shakllantirish. 3. Yechimning to‘g‘riligini
tekshirish (olingan yechim bilan bog‘liq axborotni tizimlashtirish orqali).
Muammoni hal etish bosqichlari:
1. Isbotlash – bu muammoning ilgari to‘g‘ri deb tan olingan sabablar bilan
bog‘liqlarini topish asosida amalga oshiriladi.
2. Tekshirish – buni tanlangan sababning oqibatida hal etilayotgan muammo
hosil bo‘lishi to‘g‘riligini asoslash bilan amalga oshiriladi.
3. Tushuntirish – bu muammoning yechimi nima uchun to‘g‘riligini
tasdiqlovchi sabablarni aniqlash asosida amalga oshiriladi
Muammoli ta’limni amerikalik psixolog, faylasuf va pedagog D.Dyui 1894
yilda Chikagoda tashkil etgan tajriba maktabida qo‘llagan. XX asrning 60 yillarida
bu yo‘nalishda tadqiqotlar olib borildi. 70-80 yillarga kelib, amaliyotga keng joriy
etildi. Muammoli o‘qitishni chuqur o‘rganish XX asrning 60-yillarida boshlangan
bo‘lib, uning asosida “Tafakkur- muammoli vaziyatdan boshlanadi”-degan g‘oya
yotadi.
Fikrlash psixologiyasi nuqtai nazaridan muammoli o‘qitish g‘oyasi va
tamoyillari S.L.Rubinshteyn, M.I.Maxmutov, V.Okon, I.Ya.Lerner tomonidan
ishlab chiqilgan.
Muammoli ta’lim turi ilmiy-uslubiy jihatdan 3 xil ko‘rinishga ega:
1. Muammoli vaziyatni vujudga keltirish.
2. Muammoning qo‘yilishi.
3. Muammoning yechimini topish.
Muammoli vaziyatni o‘quv mashg‘ulotlarining barchasida shakllantirish
mumkin. Uni dars jarayonida qancha ko‘p shakllantirish o‘qituvchiga bog‘liq.
Muammoli vaziyatning ahamiyati shundaki, u o‘quvchilar diqqatini bir joyga
(muammoga) qaratadi va o‘quvchilarning izlanishiga, fikrlashga o‘rgatadi.
Muammoli ta’lim o‘qituvchi rahbarligida muammoli vaziyat vujudga keltirilib,
mazkur muammo o‘quvchilarning faol, mustaqil faoliyati natijasida nazariy bilim,
amaliy ko‘nikma va malakalarni ijodiy o‘zlashtirish va aqliy faoliyatni
rivojlantirishga imkon beradigan ta’lim jarayonini tashkil etishni nazarda tutadi.
Muammoli o‘qitish jarayonida beriladigan topshiriqlar o‘quvchilarga tadqiqiy,
evristik, muammoli vaziyatlarni tahlil qilish bo‘yicha topshiriqlar beriladi.
Bunda:
• nostandart masalalarni tuzish bo‘yicha;
• shakllantirilmagan savol bilan;
• ortiqcha ma’lumotlar bilan;
• o‘zining amaliy kuzatuvlari asosida mustaqil umumlashtirish;
• yo‘riqnomalardan foydalanmasdan qandaydir ob’ekt mohiyatini bayon etish;
• olingan natijalarni qo‘llash chegaralarini va darajalarini aniqlash;
• hodisaning namoyon bo‘lish mexanizmini aniqlash;
• «bir lahzada» topish kabi topshiriqlarni berish mumkin.
Muammoli vaziyatlarda yechimga kelishning algoritmi quyidagi tartibda
amalga oshiriladi Muammoni qo‘yish, ma’lumotlar fondini to‘plash, qayta ishlash,
yechim modelini aniqlash, qo‘shimcha ma’lumotlar to‘plash va ularni tanlangan
yechim modelida aks ettirish, yangi ma’lumotlar va yechim modeli o‘rtasidagi
zidlikni aniqlash, zidlikni yechimini topish, yangi yechim modelini yaratishdan
iboratdir.
Matematika darslarida muammoli ta’lim.
Og‘zaki
ko‘rsatmalik
ta’lim
jarayonida
o‘quvchilar
o‘qituvchining
tushuntirishi orqali bilimlarni ongli ravishda o‘zlashtiradilar hamda ularni amalda
qo‘llash malakalari hosil bo‘ladi.
Asta-sekin uzluksiz ta’limning mazmuni tubdan o‘zgartirildi, ya’ni matematika
ta’limni maqsad va vazifalariga mos keladigan yangi, ancha takomillashgan izohli-
illyustrativ metodi vujudga keltirildi. Izohli-illyustrativ ta’limda o‘rganilayotgan
ob’ekt mohiyati izohlanadi, hayotiy dalillar bilan bog‘lanadi hamda o‘qituvchining
ana shu o‘rganilayotgan ob’ektga nisbatan ko‘rsatadigan misol va xilma-xil
ko‘rgazmali qurollari orqali tasdiqlovchi xulosasi bilan yakunlanadi.
Izohli-illyustrativ ta’limda o‘qituvchi dalillarni o‘zi bayon qilib beradi, o‘zi
ularni tahlil qiladi va yangi tushunchalarning mohiyatini tushuntiradi, ya’ni teorema,
qoida va qonunlarni o‘zi ta’riflaydi.
Izohli-illyustrativ ta’lim metodi umumta’limiy maktablarimizda qo‘llanish
darajasiga nisbatan an’anaga aylandi va hozirda ham qo‘llanilmoqda. Hozirgi zamon
ilmiy-texnika revolyusiyasi davrida izohli-illyustrativ ta’lim metodi o‘quvchilarning
fikrlash qobiliyatini yetarli darajada rivojlantira olmaydi, ularni o‘rganilayotgan
mavzu materialini puxta bilishlariga bo‘lgan ehtiyojlarini qanoatlantira olmaydi
hamda fanga bo‘lgan qiziqishlarini yuqori darajada shakllantira olmaydi. Shuning
uchun maktablarimizda ta’lim jarayonini jadallashtirish g‘oyasi keng tarqalib,
ta’limning yangi metodi - muammoli ta’lim metodi qo‘llanila boshladi.
Ta’lim metodlarining turini aniqlash o‘quv jarayonini tashkil qilish
prinsiplarini o‘zigagina emas, balki aqliy faoliyat xarakteriga ham bog‘liqdir, bu esa
o‘z navbatida fikrlashning reproduktiv va produktiv turlarini o‘zaro qo‘shib olib
borish bilan belgilanadi. Izohli-illyustrativ ta’lim jarayonida barcha bilimlar,
ko‘nikmalar va malakalar o‘zlashtirishning reproduktiv metodi asosida amalga
oshiriladi, ya’ni o‘quvchilar fanning tayyor natijalarini, tayyor faoliyat usullarini
o‘zlashtiradilar, bu esa ularda xotira va reproduktiv fikrlash malakalarini
shakllantiradi. Faqatgina produktiv ijodiy fikrlash malakalari o‘rganilgan nazariy
mavzu materialiga bog‘liq bo‘lgan masala yoki misollarni yechish davomida
egallanadi, xolos. Birok reproduktiv fikrlash natijasida to‘plangan ma’lum hajmdagi
bilim va malakalar o‘quvchilarning mustaqil bilish va ijodiy qobiliyatlarini
rivojlantirish uchun yetarli bo‘lmaydi. Shuning uchun ham ta’limni jadallashtirish
g‘oyasini
turli
yo‘nalishlari
turli
olimlar
(M.A.Bankov,
M.A.Danilov,
M.Maxmutov, Yu.K.Babanskiy va boshqalar) tomonidan eksperiment qilinib
ko‘rildi va nazariy jihatidan isbotlandi.
O‘tkazilgan eksperiment va kuzatishlar natijasida ta’lim jarayonida
o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini jadallashtirish hamda ularning intellektual
imkoniyatlaridan yuqori darajada foydalanish umumiy qonuniyatlari ishlab chiqildi.
Bu qonuniyatlar quyidagilardan iborat:
1. O‘rganilayotgan mavzu materiallari yuzasidan muammoli savollar
sistemasini tuzish.
2. Tuzilgan muammoli savollar sistemasi aoosida suhbat metodi orqali
tushuntiriladigan mavzu materialini o‘rgatish va uning tub mohiyatini ochib berish.
3. Muammoli savollar asosida izlanish xarakteridagi o‘quv vazifalarini qo‘yish.
Yuqoridagi bosqichlar asosida o‘quv materiali tushuntirilganda o‘quvchilar
o‘zlari darrov tushunib yetmaydigan dalil va tushunchalarga duch keladilar, natijada
o‘rganilayotgan mavzu materiali bilan o‘quvchilar orasida muammoli vaziyat hosil
bo‘ladi.
Ta’rif. O‘rganilayotgan ob’ekt (bilishga doir nazariy material yoki masala)
bilan o‘rganuvchi sub’ekt (o‘quvchi) orasidagi o‘zaro harakatlarning o‘ziga xos
bo‘lgan turiga muammoli vaziyat deyiladi.
Muammoli vaziyat - bu o‘quvchilarni o‘rganilayotgan mavzu materialidagi
dalil va tushunchalarning qanday hosil bo‘lishini bilmaslikdan ham ana shu mavzu
materialining tub mohiyatini olib beruvchi matematik tushuncha, aksioma va
teoremalarni o‘rganilayotgan mavzu materialiga tadbiq qila olmaslik paytida
vujudga keladigan intellektual qiynalishdir.
Muammoli vaziyatning roli va ahamiyatini aniqlash o‘quvchilarning tez
fikrlash faoliyatini psixologik, pedagogik qonuniyatlarini hisobga olish asosida
o‘quv jarayonini qayta qurish muammoli ta’limning asosiy g‘oyasini belgilab
beradi. Muammoli ta’limda bilimning deyarli katta qismi o‘quvchilarga tayyor holda
berilmaydi, balki o‘quvchilar tomonidan muammoli vaziyatlarni mustaqil xal qila
bilish faoliyati jarayonida egallab olinadi.
Ta’rif. Muammoli vaziyatlarni hal qilish asosida hosil qilingan dars jarayoni
muammoli ta’lim deyiladi.
Yuqoridagi mulohazalardan muammoli ta’lim nazariyasi o‘quvchi intellektual
imkoniyatlarini ochib beruvchi rivojlantiruvchi xarakterdagi ta’lim tashkil
kilishning psixologik, pedagogik yo‘llari va usullarini tushuntiradigan ta’lim
jarayoni ekanligi ko‘rinadi.
Muammoli ta’limda o‘qituvchi faoliyati shundan iboratki, u zarur hollarda eng
murakkab tushunchalar mazmunini tushuntira borib o‘rganilayotgan mavzu
materiali bilan o‘quvchilar orasida muntazam ravishda muammoli vaziyatlar
vujudga keltiradi, o‘quvchilarni faktlardan xabardor qiladi, natijada o‘quvchilar bu
faktlarni analiz qilish asosida mustaqil ravishda xulosa chiqaradilar va
umumlashtiradilar, tushuncha, qoida va teoremalarni o‘qituvchi yordamida aniqlab
ifoda qilinishi yoki ma’lum bilimlarni yangi vaziyatlarda qo‘llanishini o‘rganadilar,
natijada o‘quvchilarda aqliy operatsiya va bilimlarni amaliyotda qo‘llanish
malakalari shakllanadi.
Maktab matematika kursida o‘rganiladigan nazariy mavzu materiallari masala
va misollarni ularning mazmuniga ko‘ra muammoli va muammoli bo‘lmagan
turlarga ajratish mumkin.
Agar o‘rganilayotgan mavzu materialidagi masala va misollari yechish jarayoni
o‘quvchilar uchun yangi matematik tushuncha, daili va qoidalarni o‘z ichiga olgan
bo‘lib, avvalgi usul bilan yechish mumkin bo‘lmasa-yu, yechishning yangi usullari
talab etilsa, u holda bunday masala yoki misol mazmunan muammolidir, aksincha,
shunday masala yoki misollar o‘qituvchi tomonidan o‘quvchilarga yechish
uchun berilishi mumkinki, bunday masala va misollar o‘quvchilar uchun muammoli
bo‘lmay qoladi, chunki ular masala va misol yechilishining yangi usullarini mustaqil
izlanmasdan, o‘qituvchining tushuntirishiga qarab o‘zlashtirib oladilar, berilgan
masala yoki misol faqatgina koeffitsientlari bilan avvalgilaridan farq qiladigan
darajada bo‘ladi.
Nazorat uchun savollar:
1. Boshlang‘ich sinfda matematika darsi qanday tuzilishga ega
2. Dars, dars mazmuni, texnologik xaritalarida nimalar aks etadi?
3. Muammoli dars deganda qanday dars turi nazarda tutiladi?
4. Muammoli darslarni tashkil etish usullarini ayting.
5. Boshlang‘ich sinf matemetika darsligini tahlil qiling.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Jumayev M. ”Matematika o‘qitish metodikasi”. (OO‘Y uchun darslik.)
Toshkent. “Turon-Iqbol”, 2016-yil.
2. 2017-2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
2017-yil 7-fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni
3. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O‘zbekiston, 2014. -46 b.
4. Maktab matematika darsliklari.2020-yil.
5. http://www.ziyonet.uz/
Barchamizga ma’lumki, hozirda boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishni
tashkil etishning ikki xil shakli mavjud: 1. Dars 2. Darsdan tashqari mashg‘ulotlar.
Dars - maktab taʼlimining asosiy tashkiliy shakli. Dars muayyan miqdordagi doimiy
oʻquvchilar tarkibi bilan qatʼiy tartibda uyushtiriladigan va aniq maqsadga yoʻnaltirilgan
didaktik tadbirdir.
Matematikadan o‘quv ishlarini tashkil etishni darsdan tashqari mashg‘ulotlarning
asosiy vazifalari:
- o‘quvchilarning bilimlarini va amaliy malakalarini chuqurlashtirish va
kengaytirish;
- mantiqiy tafakkurni, topqirlikni, matematik ziyraklikni rivojlantirish;
- iqtidorli va qobiliyatli bolalarni aniqlash va ularni yanada o‘sishiga yordam berish;
- matematika faniga qiziqishini shakllantirish;
- o‘quvchilarni intizomli bo‘lishga, mehnatga mehr qo‘yishga, jamoa bilan ishlay
olish ko‘nikmalarini tarkib toptirishga, ularda umuminsoniy fazilatlarini shakllantirishga
oid tarbiyaviy ishlarni amalga oshirish.
O‘quv ishlarini tashkil etishda darsdan tashqari shakllari:
1. O‘quvchilar bilan ishlab chiqarishga, tabiatga ekskursiyalar.
2. Mustaqil uy ishlari.
3. Fakultativ mashg‘ulotlar.
4. O‘quvchilar bilan yakka va guruh mashg‘ulotlari.
Uy ishlari bu - o‘quvchilarni darsdan tashqari vaqtlarda mustaqil, individual
ishlashlarini tashkil qilish shakllaridan biri. Uy ishlarini tashkil etish natijasida bolalarda
quyidagi xislatlar shakllanadi:
• Shaxsni xafsalaligi
• Mehnatsevarligi
• Uyushqoqligi
• Intizomliligi
• Mas’ulyatliligi
• O‘z o‘zini nazorat qilishi
Uy ishlarini tashkil qilishda quydagi talablar asosida bo‘lishi lozim:
➢ Uyga beriladigan vazifalar o‘quvchilarning bilimlariga mos kelishi kerak;
➢ Uy vazifalari va unga sarflaydigan vaqt meyor darajasida bo‘lishi kerak;
➢ Uy vazifalarini bajarish bo‘yicha ko`rsatma bo‘lishi kerak;
➢ Uy vazifalarini tizimli ravishda berib borish kerak;
➢ O‘quvchilar muntazam uy ishlarini bajarishlari shart;
➢ Hamma o‘quvchi o‘z imkoniyatiga qarab har doim topshiriq olishi uy ishlarini
individuallashtirishni amalga oshirish maqsadga muvofiqdir;
➢ Uy vazifasini ko‘rinishi va mazmuni turli-tuman bo‘lishi zarur;
➢ Uy vazifasi o‘qituvchi tomonidan tekshirilishi shart.
Darsdan tashqari vaqtlarda o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan individual va guruh
mashg‘ulotlar maqsadi: o‘quvchilarni o‘zlashtirgan bilimidagi kamchiliklarni bartaraf
qilishda ularga yordam berish, o‘quvchilarni ilm olishdagi qoloqliklarning oldini olish. Bu
mashg‘ulotlar odatda individual yoki guruh mashg‘ulotlarida o‘tkaziladi.
Boshlang‘ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni asosiy maqsadi- o‘quvchilarda fanga
qiziqishni rivojlantirish, darsda olingan bilimlarni to‘ldiruvchi va chuqurlashtiruvchi
matematik bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat.
Boshlang‘ich sinflarda matematikadan “sinfdan tashqari ish” deyilganda
o‘quvchilarning o‘qituvchi rahbarligida darsdan tashqari vaqtda tashkil qilingan, dastur
bilan bog‘liq bo‘lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan mashg‘ulotlar
tushuniladi.
Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga rejadagi
materiallarni o‘zlashtirishda orqada qoladigan bolalar bilan ishlash tushunilsa, ikkinchi
turi esa matematikani o‘rganishga qiziquvchi bolalar bilan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar
kiradi.
Ma’lumki birinchi turdagi mashg‘ulotlar hozirgi kunda mamlakatimizning barcha
mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg‘ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga yaqin 3-4
o‘quvchidan iborat kichik guruhlarda xaftada 1-2 marta o‘tkazish mumkin.
Odatda sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko‘proq ikkinchi turdagi mashg‘ulotlar
nazarda tutiladi va ular asosan o‘z oldiga quyidagi maqsadlarni qo‘yadi:
1. O‘quvchilarda matematikaga va uning tadbiqlariga qiziqish uyg‘otish
2. O‘quvchilarning matematikadan reja bo‘yicha olgan bilimlarini kengaytirish
3. O‘quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi malakalarini oshirish
4. Matematik fikrlash madaniyatini tarbiyalash
5. O‘quvchilarga matematikadan ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan ishlashga
o‘rgatish.
6. O‘quvchilarda matematik olimlar, tushunchalar va tarixiy materiallar xaqida
tasavvurlarini kengaytirishdan iborat.
Bu maqsadlarni bir qismi darsda amalga oshiriladi, ammo dars vaqti
chegaralanganligi tufayli qolgan qismini sinfdan tashqari ishlarda amalga oshiriladi.
Matematikadan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar- deganda o‘quvchilarning matematik
bilimlarini kengaytirish va chuqurlashtirish maqsadida tashkil qilingan mashg‘ulotlatlarni
tushunamiz.
Sinfdan tashqari ishning asosiy maqsadi o‘quvchilardagi fanga bo‘lgan qiziqishni
rivojlantirish, ularni darsda olgan bilimlarini to‘ldiruvchi matematik bilim, malaka va
ko‘nikmalar bilan qurollantirishdan foydalanish mumkin. Quyidagi ana shunday
mashg‘ulot turlari haqida to‘xtalamiz.
Matematik o‘n minutlik, qiziqarli matematika soatlari, matematika to‘garagi tavsifi:
Boshlang‘ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar uyushtirishdagi
dastlabki qadam matematik o‘n minutliklardir.
O‘n minutlik dars yoki darsdan tashqari vaqtlarda butun sinf o‘quvchilari ishtirokida
haftada bir marta uyushtiriladi.
O‘quvchi o‘n minutlik uchun shunday masala misol, mashq va o‘yinlar tanlashi
kerakki, ular hajm jihatdan kichik bo‘lsin, lekin o‘quvchilarning aktivligini oshirsin,
o‘quvchilarning kelajakda umumiy bilish faolyatlarini hamda nutq madaniyatlarining
kamol topishida yo‘naltiruvchi vosita bo‘lib qolsin.
O‘n minutlikni faqat sinfda o‘tkazilmasdan, balki maktab hovlisida va hatto
maktabdan tashqarida o‘tkazish mumkin. Bunda o‘quvchilar bilan tevarak – atrof va
tabiatdagi matematik mutanosiblikni sekin–asta mushohada qilish asosida o‘tkaziladi.
Qiziqarli matematika soatlari. Mashg‘ulotlarning bu turi nisbatan ko‘proq vaqtga
(taxminan 45 minut) mo‘ljalangan bo‘lib, qiziqarli o‘yin, qiziqarli o‘yin, sonli
topishmoqlar, she‘riy masala, hazil masala va sahnalashtirilgan masalardan tarkib topadi.
Bunday mashg‘ulotlatlar 1-sinf o‘quv yilining II yarmidan boshlab avval bir oyda bir
marta, keyinchalik 2 martadan o‘tkazilishi mumkin. Unda o‘quvchilarning o‘zlari
tashabbus ko‘rsatishlariga erishmoq kerak. Topshiriqlar darslarda beriladigan oddiy
matematik topshiriqlarga o‘xshash bo‘lmasligi kerak: topshiriqlarning mazmunlari
bolalarga tushunarli qiyinlik darajalari bolalarga mos bo‘lishi kerak: javoblar tez topilishi
kerak, agar hisoblashlar zarur bo‘lsa, ular faqat og‘zaki bajarilishi kerak. Qiziqarli
matematika soati darsdan keyin sinfning hamma o‘quvchilari bilan o‘tkaziladi. 3-sinfda
bu mashg‘ulotlar epizodik ravishda o‘tkaziladi. 3-sinflarda sistemali ravishda (ammo
oyiga 1-2 martadan ko‘pmas) o‘tkaziladi, chunki ularni o‘tkazishga ko‘p vaqt talab
qilinadi. Mashg‘ulotning davomiyligi 3-sinfda 35-40 minut. Mashg‘ulot o‘tkazish uchun
har hil qiziqarli arifmetik va geometrik mazmunli masalalar, qiyinroq masalalar, hazil
masalalar, masalalar tuzishga doir masalalar, qiziqarli kvadratlar, rebuslar, topishmoqlar
va boshqalar material bo‘lib hizmat qiladi.
Matematika to‘garak.Matematika to‘garagi sinfdan tashqari ishlarning eng
ommalashgan turi. To‘garak ixtiyoriy ravishda tuziladi. Har qaysi matematika to‘garagida
qatnashadigan o‘quvchilar soni 15-20 dan oshmasligi kerak, aks holda o‘qituvchiga
qiyinchilik tug‘diradi va o‘quvchilar to‘garakda faol ishtirok eta olmaydilar. To‘garak
a‘zolarining soni ko‘payib ketsa, ularni ikki guruhga bo‘lish maqsadga muvofiqdir.
Guruhlar bilan bir hafta, ikkinchisi bilan ikkinchi hafta shug‘ullanish mumkin.
Mashg‘ulot 30 – 40 minut davom etsa yetarli. Ma‘lum vaqt oralig‘ida guruhlarni qo‘shib
mashg‘ulot o‘tkazish va mashg‘ulotlarni musobaqa yoki viktorina o‘tkazish maqsadga
muvofiqdir. Matematika to‘garagi mashg‘ulotini sentyabr oyining ikkinchi yarmidan
boshlab (birinchi sinf uchun ikkinchi yarim yillikdan,) may o‘yining birinchi yarmida
yakunlash mumkin. To‘garak ishlarini boshlashdan oldin o‘qituvchi kamida 3-4
mashg‘ulotga yetadigan material tayyorlab, uni rejalashtirish va to‘garakni tashkil qilishga
tayyorgarlik ko‘rishi kerak.
Matematika to‘garagida o‘rganiladigan material mazmuni va hajmini chegaralab
qo‘yish qiyin. Bunda maktab sharoiti va o‘qituvchining tayyorgarligiga qarab to‘garakda
turli xil tarixiy, nazariy va amaliy materiallarni o‘rganish mumkin.
Matematika to‘garagining muvaffaqiyatli ishlashda, o‘quvchilarni to‘garak ishiga
jalb qilishda, qiziqtirishda dastlabki mashg‘ulotlarning ro‘li katta. Shuni alohida ta‘kidlash
kerakki, dastlabki mashg‘ulotlarning ko‘p qismini qiziqarli matematikaga ajratish ham
yaramaydi, chunki keyingi mashg‘ulotlarda qiziqarli matematikadan boshqa materillarga
qiziqish kamayadi, natijada o‘quvchilar to‘garakdan soviy boshlaydi. Shuning uchun
dastlabki mashg‘ulotlarda ham, keyingi mashg‘ulotlarda ham qiziqarli materiallar hajm
jihatdan barobar bo‘lish ma‘quldir.
Sinfdan tashqari ish tashkilotchisining matematik va umumpedagogik mahorati ham
bu ishning sifatiga va ilmiy metodik darajasiga ta‘sir ko‘rsatmasdan qolmaydi.
O‘qituvchining shaxsiy malakasi ham katta ahamiyatga ega. Shu sababli sinfdan tashqari
ish har bir o‘qituvchini qanoatlantiradigan aniq uslubiy ko‘rsatmalar berishi qiyin.
To‘garak mashg‘ulotlarini o‘tkazish sinf darslariga yaqin. Sinfdagi va sinfdan
tashqari ishlarning o‘xshashligi jamoa o‘quv ishini tashkil qilish formasi bilan aniqlandi,
bunda o‘qituvchi o‘quvchilar guruhi bilan mashg‘ulot olib boradi, zaruriy tushunchalarni
beradi, o‘quvchilardan so‘raydi va h. Bu yerda o‘quvchilarga katta tashabbuskorlik berish
maqsadga muvofiq, ularga muhokama qilinayotgan masala yuzasidan mulohazalarini
bemalol aytish uchun to‘la imkoniyat berish kerak. Bunda o‘quvchilarni matematik tilda
gapirishga o‘rgata borish, ularni matematik nutqlari (og‘zaki nutq va yozma nutq) ustida
ishlashi ham eng muhim pedagogik vazifalardan biridir.
Bundan tashqari to‘garaklarda to‘garak kutubxonasi, matematika burchagi tashkil
qilish va ularni jihozlash, ayrim tadqiqot ishlari olib boorish maqsadga muvofiqdir. Bu
ishlarni yaxshi tashkil qilish uchun sharoitga qarab, chorak dasturlari, yarim yillik
matematik va taqvimiy dasturlari tuziladi.
1.2. Matematik viktorina, matematik ertalik, matematik musobaqa tavsifi
Matematika fanidan sinfdan tashqari tadbirlar
Тadbir shakli.Тadbir mavzusi. Тadbir maqsadi. O‘qituvchi faoliyati. O‘quvchi
faoliyati.
1. Matematik o‘yinlar Sehrli kvadrat Тez va aniq hisoblash O‘yinni boshqarish,
o‘quvchilarni qiziqtirish va sehrli kvadrat tarixi bilan tanishtirish Mantiqiy fikrlash
2. Qiziqarli matematik soatlar Rebuslar, fokuslar, Krsvordlar Matematika darslarida
olingan bilimlarni chuqurlashtirishТurli rebuslarni, krasivordlarni tayyorlashRebuslar va
krasivordlarni topish
3. Matematik viktorina Hamma narsalarni bilishni istayman Murakkab masalalar
Тurli murakkab masalalarni tayyorlash va viktorinani boshqarish Hamma masalalarni
bilishga intiladilar
4. Matematika ertaligi Тarixiy masalalar Тarixiy misollarni o‘rganish Misollarni
tayyorlash va ertaliklarni boshqarish. Тarixiy misollarga qiziqtirish Misollarni yechishga
harakat qilish
5. Matematik to‘garaklar Mashhur matematik olimlarning hayoti va faoliyati
Olimlarning matematikaga qo‘shgan hissasi, matematika tarixini chuqur o‘rganish
Matematika to‘garagini boshqarish va ssenariy yozish Тarixiy materiallar to‘plami
6. Devoriy gazeta, qiziqarli tarixiy hikoyalar, olimlarning ijodi va hayotidan
yangiliklar O‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirishga erishish. Devoriy gazeta
uchun material to‘plash, devoriy gazetalarni chiqarish va tarixiy materiallarni o‘rganish.
7. Ekskursiyalar, tarixiy muzeylarga sayohatlarga olib boorish, milliy grafika,
geometrik shakllar bilan tanishtirish, ekskursiya jarayonida tarixiy materiallar bilan
tanishtirish, matematikadan yangi bilimlarga ega bo‘lish.
Matematika darslarini samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish
darslar tizimi.
O‘rganiladigan mavzular nomi, darsning borishi, kutiladigan natija, tarixiy
tushunchalarni shakllantirish manbaalari.
1. Natural sonlarni raqamlash va ular ustida arifmetik amallar Yashash uchun
raqamlarni zarurligi, uni xalq ijodiyoti va qadriyatlarida ifodalanishi Raqamlarni paydo
bo‘lish zaruriyati va asoschilari Al-Xorazmiyning «Hind kitobi» risolasi ahamiyatini
bilishva vatanparvarlik hissiyotini tarbiyalash. Xalq og‘zaki ijodiyoti, masal, topishmoq
mutafakkirlar ta’limotidir
2. Miqdorlar: uzunlik, yuza, vaqt, hajm, og‘irlik tushunchalari va o‘lchov birliklari
Тurli miqdorlarni kelib chiqish tarixi, ularni har kunlik hayotga ishlatilishi. O‘quvchilarni
aniq, mantiqiy fikrlashga o‘rgatish O‘nli pozision tizimini o‘lchov birliklarida tatbiq
etilishi. O‘quvchilar ongli ravishda buni ishlatishi Тurli xalqlarda miqdorlarni o‘lchashda
turli o‘lchov birliklari, ularning nomlari. Тurli o‘lchov asboblari (soat, chizg‘ich, palitka
va h.k.)
3. Kasrlar va ulush tushunchasi Ulush va kasr tushunchalari kelib chiqish tarixi, turli
xalqlarni bular to‘g‘risidagi fikrlari Kasrlarni kundalik hayotda masala-misollarni
yechishda to‘g‘ri tatbiq etilishi. Vatanparvarlik tarbiya Qadimiy Misr, Bobilliklarni kasr
haqidagi ta’limoti. O‘rta Osiyolik olimlarning, xususan G‘iyosiddin al-Koshiyning
«Arifmetika kaliti» asari. Ibn Sino, Beruniy ijodi.
4. Algebra elementlari: sonli va o‘zgaruvchi ifodali tushunchalari, tengsizliklar va
tenglamalar yechishAlgebrik tushunchalarni kelib chiqish tarixi. Matematik bilimlarni
chuqurlashtirish. Mantiqiy abstrakt fikrlashga o‘rgatish.Algebra elementlarini ongli
ravishda tushunish, bilish, to‘g‘ri tatbiq etish. Buyuk ajdodlarimiz ijodi bilan yaqindan
tanishish. Milliy o‘zlikni anglash hissini tarbiyalash Muhammad -al-Xorazmiyni «Al-jabr
va al-muqobala» asari va uning ahamiyati. Qadimgi Misr papirusilaridagi ma’lumotlar,
qadimgi Yunon olimlarining ta’limoti. Umar Hayyom ijodi.
5. Geometriya elementlari: nuqta, to‘g‘ri chiziq, kesma, burchak, uchburchak,
to‘rtburchak, to‘g‘riburchak, ko‘pburchak, aylana, kvadrat, yuza va h. Geometrik
figuralarni chizish, o‘lchash, geometrik masalalarni yechish, kundalik hayotga tatbiq
etish. O‘quvchilarning fazoviy tasavvurlarini abstract fikrlashini rivojlanadi, amaliy
malakalar tarkib topadi. Evklidning «Negizlar» asari, Pifogorning ilmiy maktabi, ijodi.
Barcha buyuk O‘rta Osiyo olimlari ijodi, faoliyati
6. Masalalar yechish, mantiqiy fikrlash, analiz va sintezni qo‘llashga o‘rgatish.
Тaqqoslash, umumlashtirish, konkretlashtirishga, yo‘naltirishga o‘rgatish. Matematik
bilimlarni amaliyotga tatbiq qilish. Masala yordamida tarbiya muammolarni hal qilish.
Qadimgi Misr papiruslaridan boshlab hozirgi davrning turli manbaalari haqida ma`lumot
berish.
Shuni ta’kidlash lozimki, individual va guruhli mashg‘ulotlar tizimli ravishda
o‘tkazilmasligi, aksincha, asosiy ish sinfda bajarilishi kerak. Sinfdan tashqari ish sinfdagi
dars shakliga nisbatan bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega:
1. O‘z mazmuni bo‘yicha u davlat dasturi bilan cheklanmagan, matematik material
o‘quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak.
2. Boshlang‘ich sinflarda bolalarning matematikaga nisbatan to‘plangan turg‘un
qiziqishlari haqida hali gapirib bo‘lmaydi.
3. Topqirlik, ziyraklik, tez hisoblashlar, yechishning samarali usullaridan
foydalanish rag‘batlantirilishi kerak.
4. Darslar 45 minutga rejalashtirilgan holda sinfdan tashqari mashg‘ulotlar
mazmuniga va o‘tkazilish shakllariga qarab 10–12 minutga ham, bir soatga ham
mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin.
5. Sinfdan tashqari ishlar shakl va turlari (qiziqarli matematika soatlari, to‘garaklar,
viktorinalar va h.k.) qarab mazmunining turli tumanligi bilan xarakterlanadi.
Matematika minutliklarida, topshiriqlarga qiziqish uyg‘otish va quvvatlash uchun
bu topshiriqlar darslarda beriladigan oddiy matematik topshiriqlarga o‘xshash bo‘lmasligi
kerak.
Mashg‘ulot o‘tkazish uchun har xil qiziqarli arifmetik va geometrik mazmunli
masalalar, qiyinroq masalalar, hazil masalalar, masalalar tuzishga doir masalalar, qiziqarli
kvadratlar, rebuslar, topishmoqlar va boshqalar material bo‘lib xizmat qiladi.
Matematik to‘garak matematikadan tizimli sinfdan tashqari ishning eng ko‘p
tarqalganidan biri. Uning asosiy vazifasi – matematikaga alohida qiziqish ko‘rsatgan
o‘quvchilar bilan bajariladigan chuqurlashtirilgan ish.
Matematik to‘garak ishi qiziqarli matematika soatlaridan quyidagilar bilan farq
qiladi:
Matematika to‘garagiga o‘quvchilar tanlashda ularning matematikaga nisbatan
alohida qiziqishlarini, moyilliklari va imkoniyatlarini hisobga olish kerak.
Mustaqil ravishda ko‘rgazmali qurollar (abaklar, ba’zi o‘yinlar uchun misollar
yozilgan kartochkalar va boshqalar) tayyorlaydilar, matematika kechalari o‘tkazishga
tayyorgarlik ko‘radilar va hokazo.
Matematika to‘garagini o‘tkazish uchun oldindan uning ish rejasini tuzish kerak.
Namuna uchun ikkinchi yarim yillikda 1-sinfda o‘tkazilgan ba’zi to‘garak
mashg‘ulotlarining taxminiy rejalarinini keltiramiz.
Matematik viktorinalar. Matematik viktorinalar ma‘lum tema, bo‘lim yoki
umuman matematikaga doir masalalar bo‘yicha savol–javob o‘yini bo‘lib, ko‘p vaqt va
katta tayyorgarlik talab qilmaydi.
Boshlang‘ich sinflarda viktorinalar 10 – 20 minut davom etadi. Bunda oldindan
tayyorlangan 5 – 6 savolga og‘zaki yoki yozma javob olinadi.
I – IV sinflarda matematik viktorinalarni tizimli o‘tkazib turish o‘quvchilarni
masalalarni turli usullarda yechishga o‘rgatadi, ularning fikrlash va hozirjavoblik
qobiliyatlarini kamol toptiradi.
Umuman, viktorinalar qizigan musobaqa tarzida o‘tadi, eng bilag‘on topqir va
hozirjavob o‘quvchini, ilg‘or sinfni aniqlash imkonini beradi.
Viktorinada qatnashish mutlaqo ixtiyoriy bo‘lib, o‘quvchilarning matematikaga
bo‘lgan qiziqishlarini oshirish, matematikaga qiziquvchilarni aniqlash va keyinchalik
ularni matematikaga jalb etish maqsadida o‘tkaziladi.
Albatta, viktorinada tavsiya etilgan savollar turlicha qiyinlikda bo‘lib, unga ko‘proq
o‘quvchilarning qatnashuviga erishish kerak. Matematik viktorinalar har xil o‘tkazilishi
mumkin.
Matematik ertaliklar. Matematik ertaliklar (kechalar) ommaviy tadbirlardan biri
bo‘lib, o‘quvchilar va ota – onalar o‘rtasida matematik bilimlarni tarqatish hamda
o‘quvchilarning matematikaga qiziqishini oshirish, shu bilan birga ularni matematik
to‘garaklarga ko‘proq jalb qilish maqsadida o‘tkaziladi.
Bunday ertaliklar I – IV sinflarda 1 – 2 marta o‘tkazish mumkin.
Ertalikni bir sinf bilan yoki parallel sinflarni qo‘shib o‘tkazish mumkin. Ertalik o‘rta
hisobda bir soat davom etishi mumkin. Ertalikni o‘tkazish uchun puxta tayyorgarlik
ko‘rish kerak. Buning uchun eng kamida bir oy oldin o‘qituvchi chuqur o‘ylangan reja
tuzib chiqishi kerak. Shundan keyin o‘quvchilar bilan suxbatlashib, ularga qilinadigan
ishlar taqsimlab chiqiladi. Bu ishga yuqori sinf o‘quvchilarini va ota – onalarini ham jalb
qilish mumkin.
Ertalik dasturini kerakli materiallar (she‘r, qo‘shiq, boshqotirma, qiziqarli masala,
matematik o‘yin, konkurs masalalari, viktorina savollari, ishtirokchi personajlar kostyumi
va boshqa) tayyor bo‘lgadan so‘ng yana bir marotaba ko‘rib chiqish va muhokamadan
o‘tkazish kerak.
Ertalikni (kecha) o‘tkazishdan bir hafta oldin uning chiroyli bezatilgan va katta qilib
yozilgan dasturni ko‘rinarli joyga osib qo‘yish kerak. Dasturdagi ba‘zi savollarga boshqa
o‘quvchilar ham tayyorgarlik ko‘rishi mumkin.
Ertalik o‘tayotgan xonaga (zal) shu ertalikka atab chiqarilgan matematik ro‘znoma
yoki jurnal osib qo‘yiladi. Iloji boricha shu xona ertalikka moslab bezatiladi.
Ertalikda (kecha) ishtirok etgan bolalar fantaziya qilish, mulohaza yuritish, to‘g‘ri
fikrlash va gapirishga o‘rganishadi. Demak, matematik ertalik uchun sarflangan vaqt faqat
matematik qimmatga ega bo‘lmay, balki o‘quvchilar uchun umummadaniy qimmatga va
tarbiyaviy ahamiyatga ham egadir.
Nazorat uchun savollar:
1. Ta’limning darsdan tashqari yordamchi shakllari qaysilar?
2. O‘zlashtirmaydigan o‘quvchilar bilan qaysi ish turlaridan foydalanish maqsadga
muvofiq?
3. Darsdan tashqari mashg‘ulotlarning darslardan faqli jihatlari
4. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining matematika darslarida yosh xususiyatlariga
mos tarixiy ma’lumotlarni o‘zlashtirish mazmuni nimalardan iborat?
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Jumayev M. ”Matematika o‘qitish metodikasi”. (OO‘Y uchun darslik.)
Toshkent. “Turon-Iqbol”, 2016-yil.
2. 2017-2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
2017-yil 7-fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni
3. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O‘zbekiston, 2014. -46 b.
4. Maktab matematika darsliklari.2020-yil.
http://www.ziyonet.uz/
Ixtisoslashtirilgan
sinflarda
matematika
mashg‘ulotlar
boshlang‘ich
sinf
o‘quvchilarini tarbiyalashda, ularga kasb-hunar tanlashga oid bilim berishda yuqori
natijalar beradi. Ayniqsa, iqtidorli o‘quvchilarda fanga qiziqishi, dunyoqarashi, zehni
namoyon bo‘ladi. Bu esa boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga to‘la- to‘kis bilim berishda har
bir o‘quvchining shaxsiy xususiyatlarini o‘rganishda o‘quvchining qobiliyati namoyon
bo‘ladi. Shu o‘rinda o‘qituvchi birinchi bosqichda o‘quvchilarga matematikaga qiziqishi
va iqtidorini aniqlashga imkon berib, ular bilan til topa oladi.
Boshlang‘ich sinflarda mashg‘ulotlar didaktik o‘yinlar, olimpiadalar, kechalar,
viktorinalar o‘tkazishga yordam beradi. Ilmiy texnik taraqqiyot matematikaga
bog‘langanligi sababli asta-sekin murakkabroq masalalar yechimini o‘rganishga
imkoniyat beradi. Boshlang‘ich sinflarda bunday mashg‘ulotlarda o‘quvchilarning
matematik tafakkuri, fikrlash qobiliyati rivojlanadi.
Ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinflarda matematika darsini o‘quvchilarning
matematikaga bo‘lgan qiziqishini har tomonlama hisobga olgan holda olib borish lozim.
Ixtisoslashtirilgan sinflarda matematika mashg‘ulotlar haftasiga 5+2 bo‘lib, dastur
mazmuniga 2 soat qo‘shimcha o‘tiladi. Bunda o‘qituvchi o‘quvchilarni qiziqishi va
o‘zlashtirishiga qarab fanlararo aloqadorlikni hisobga olgan holda olib boradi. III-IV
sinflarda ko‘pincha murakkab masalalar ustida ishlash uchun ko‘proq vaqt ajratiladi.
Boshlang‘ich sin3flarda mashg‘ulotlarni tashkil etish mohiyati juda katta ahamiyat
kasb etadi. Matematikaga ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinflarda o‘qitish- darslik
materiallarini takrorlamaydigan lekin uni mustahkamlashga xizmat qiladigan (murakkab)
o‘quv materiallar o‘rganilib, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining darsdan olgan bilimini
mustahkamlash va chuqurlashtirishga qaratilishi lozim. Ayniqsa, sharq mutafakkirlari
ijodini o‘rganish, matematika darslari samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan
foydalanish har bir mashg‘ulotlarda tavsiya etiladi.
Boshlang‘ich matematika o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning mantiqiy fikrni
o‘stirish. Boshlang‘ich matematika o‘qitishda o‘quvchilarning mantiqiy fikrini o‘stirish
uchun keng imkoniyatlar mavjud. Eng avvalo, matematik bilimlarni bolalar aniq
tushunishi uchun moslashtirilgan narsalarni o‘zaro bog‘liqlikda, biridan ikkinchisini hosil
qilish tartibida keltirib chiqaradilar. Narsalar va atrofdagi haqiqatning mavjudligini bila
borish bilan biz narsalarni qismlarga ajratish va bir qancha elementlardan bir butun
narsalarni tuzishni tushuntira boramiz. Butun bir narsani qismlarga ajratib fikrlashni
«tahlil» deb ataymiz. Predmet va hodisalarni o‘zaro bog‘lab o‘rganishni esa «sintez» deb
ataymiz. Bu ikki fikrlash operatsiyasi o‘zaro bir- biri bilan bog‘liqdir.
Tahlil va sintez o‘zaro bog‘langan bo‘lib, arifmetik qonuniyatlarni o‘qitishda qanday
qo‘llansa, misol va masalalar yechishda ham shunday qo‘llaniladi.
O‘qitishning birinchi qadamidayoq, ya’ni, birinchi o‘nlikni o‘qitishda o‘quvchilar
ko‘rgazmali qurol yordamida predmetlar to‘plamini ularni elementlarga ajratib tahlil
qiladi va ko‘rgazma asosida elementlarni sintez (birlashtirib) qilib to‘plam hosil qiladi.
Shunga o‘xshash ko‘rgazmali tahlil va sintezlar natijasida o‘quvchilar ichki nutq
yordamida fikrlab, ongli tahlil va sintez qilishga erishadilar.
Masalan, o‘quvchi o‘qituvchi yordamida “1- qatorga 5 marka, 2- qatorga 4 marka
yopishtirildi. Ikki qatorga necha marka yopishtirildi” - degan masalani yechishi kerak.
Oldin o‘quvchi o‘qituvchi yordamida masala mazmunini tahlil qiladi. Masalada
berilgan sonlarni (5 va 4) alohida markalarga ajratib, masalani shart va savol qismini
aniqlaydi. O‘quvchi ikki qatordagi markalarni fikran o‘zaro birlashtirib sintez qiladi va
masalaga javob topadi.
Bu yerda o‘quvchi eng avval masalani tahlil qildi, masalada sonli berilganlarni va
talab qilinganlarni aniqladi va sintez qilib javab topdi.
Boshlang‘ich matematika o‘qitishda taqqoslashdan ham keng foydalaniladi.
Taqqoslash yordamida son, misol va masaladagi narsalarning bir xil va farq qiluvchi
tomonlari aniqlaniladi.
Masalan, o‘quvchiga sonni bir necha birlikka orttirish va bir necha marta orttirish
to‘g‘risida taqqoslash berilgan bo‘lsin:
O‘qituvchi rahbarligida o‘quvchi masalani taqqoslaydi va bir xil tomonlarni: ikkala
masalada ham berilgan sonlar bir xil, ikkala masalada ham ikki qutidagi qalamlar haqida
gapirilgan, savollar ham bir xil. Farqi: 1- masalada 2- qutida uch qalam ortiq, 2-masalada
2- qutida 3 marta ortiq qalam bor deyiladi.
Masala yechilgandan keyin o‘quvchilar qaysi masala qaysi amal bilan yechilganini
taqqoslaydi. 1-si qo‘shish, 2- ko‘paytirish bilan bajarildi. SHundan keyin masala sharti
bilan masalani yechish usulini moslashtiradi.
Natijada o‘quvchi nechta ortiq yoki kam degan shartda qaysi amallar ishlatilishini
va necha marta ortiq yoki necha marta kam deganda qaysi amallar ishlatilishini fikrlab
oladi.
Ba’zan ko‘p qiymatli sonlar bilan masalalar yechishda analogiya usulini ham
qo‘llaydilar. Masalan: III- sinfda shunday masala yechiladi: ikkita meva saqlagichda 1568
kg olma bor edi. Birinchi meva saqlagichdan 240 kg, ikkinchisidan 364 kg olingandan
keyin ikkalasida ham bir xil miqdorda olma qoldi. Har qaysi meva saqlagichda qancha
olma bo‘lgan?
Masalani yechishdan oldin o‘qituvchi quyidagi masalani yechishni tavsiya qildi: ikki
bolada 90 so‘m bor edi. Ulardan birinchisi 45 so‘m, ikkinchisi 35 so‘m sarf qilganidan
keyin ikkalasida baravar pul qoldi. Har bir bolada qanchadan pul bo‘lgan?
O‘quvchilar bu masalani hatto og‘zaki ham yechishi mumkin. Bu masalani yechish
rejasi va yo‘llarini aniqlagandan keyin oldingi masalani shunga o‘xshash yo‘l bilan
yechadi.
Ixtisoslashtirilgan umumta’lim maktabining asosiy maqsadi o‘quvchilarni Davlat
ta'lim standartlariga muvofiq o‘qitish va tarbiyalash, ayrim fanlar chuqur o‘qitiladigan va
ixtisoslashtirilgan ta'limni amalga oshirish,shaxsning ta'lim olishga doir konstitutsiyaviy
huquqini ro‘yobga chiqarishdan iborat.
Ta'limning boshqaruv organlari tomonidan tasdiqlangan o‘quv rejasi va dasturlari
asosida fan asoslaridan bilimlarning zarur hajmini beradi, ulardagi tashkilotchilik
qobiliyatlari va amaliy tajriba ko‘nikmalarini rivojlantiradi hamda ularga ta'limning
keying! bosqichini ongli ravishda mustaqil tanlashga ko‘maklashadi. Ixtisoslashtirilgan
umumta’lim maktabi ta'lim-tarbiya ishlarmi har bir shaxs, jamiyat va davlat manfaatlarini
ko‘zlagan holda amalga oshiradi, o‘quvchi laming har tamonlama kamol topishi uchun
qulay shart-sharoitlar yaratib beradi, shu jumladan o‘quvchilarning o‘z usiida mustaqil
ishlashlari va qo‘shimcha bilim olishlari uchun imkoniyat yaratadi. Bola huquqlarini
ta'minlash, uning qadr-qimmatini e'zozlash, bolaga do‘stona munosabatda bo‘lish, ijodiy
muhitni shakllantirish va rivojlantirish maktabning asosiy vazifalaridan biridir.
Ixtisoslashtirilgan umumta’lim maktabining asosiy vazifalari; umumiy o‘rta
ta'limning chuqurlashtirilgan fanlari bo‘yicha o‘quvchuilaming davlat ta’lim standartlari
talablaridan oshadigan chuqur ta’lim tayyorgarligini ta'minlash; o‘quvchilarning ijodiy
salohiyatini namoyon qilish va faollashtirish; Ular bir o‘quvchining individual
xususiyatlarini hisobga olgan holda mustaqil tadqiqotchilik faoliyati ko‘nikmalarini
shakllantirish va rivojlantirish; professional dastur ta'limlarini ongli taniash va keyinchalik
o‘zlashtirish uchun asos yaratish.
Ixtisoslashtirilgan umumta'lim maktabining funksiyalari:
- respublika abolishing bolalarni ixtisoslashtirilgan chuqur o‘qitishga bolgan
ehtiyojini ta'minlash;
- o‘quvchilarning qobiliyatlari, qiziqishlarini hisobga olgan holda umumiy va
ixtisoslashtirilgan shaxsga yo‘naltirilgan o‘qitishning ta’lim dasturlarini amalga oshirish;
- o‘quvchilaming iqtidori va kamol topishi dinamikasining psixologik-pedagogik
diagnostikasini amalga oshirish;
- ta’limning uzviyligi va uzluksizligi asosida intensive intellectual rivojlantirishni,
chuqurlashtirilgan ixtisoslashtirilgan o‘qitishni ta'minlash;
- asosiy va qo‘shimcha ta’lim dasturlarini ishlab chiqish va ular integratsiyasini
amalga oshirish, loyihadagi o‘qitishga o‘tgan holda ta’lim jarayonini individuallashtirish
va tabaqalashtirish;
- ta’lim jarayoniga innovatsiya, pedagogika va zamonaviy axborotkommunikatsiya
texnologiyalarni joriy etish;
- o‘quvchilaming ma'lumoti darajasi oshishiga, samarali tayyorlanishiga, akademik
Iitsey va kasb-hunar kollejlariga kirishiga yordam beradigan shart-sharoitlar yaratish;
- o‘quvchilarning respublika va xalqaro seminarlar, konferensiyalar, festivallar va
boshqa intellektual-ijodiy tadbirlarda ishtirok etishi uchun shart-sharoitlar yaratish;
- iqtidor va iste'dodni aniqiash hamda kamol toptirish bo‘yicha o‘quvchilarni fanlar
olimpadalari, tanlovlar va boshqa tadbirlarda qatnashishga tayyorlash;
- o‘quvchilarning ilmiy guruhlarini taslikil etish va faoliyatini yo‘lga qo‘yish.
Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilar og‘zaki hisoblash bilimini shakllantirish hozirgi
zamon o‘qitish metodikasida yangi texnologiyani joriy etishni asosiy masala qilib
qo‘ymoqda. Boshlang‘ich sinflarda eng qulay usul bilan hisoblash masalasi arifmetik
amallar bajarishning asosiy tayanchi bo‘lib hisoblanadi. O‘qituvchi darslikdagi
materiallar bilan cheklanib qolmasdan, balki ijodiy fikrlaydigan materiallar bilan darsni
boyitish maqsadga muvofiqdir. Masalan, 10, 100, 1000 ichida ko‘paytirishni turli
ko‘rinishlaridan foydalanish o‘quvchilarni qiziqishini oshiradi.
Nazorat uchun savollar:
1. Ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishning ahamiyati.
2. Matematikaga ixtisoslashtirilgan boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish.
3. Iqtidorli o‘quvchilar bilan olib boriladigan ish turlariga nimalar kiradi?
4. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematikani chuqurlashtirib o‘qitish
xususiyatlari nimalarda ko‘rinadi?
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Jumayev M. “Matematika o‘qitish metodikasi”. (OO‘Y uchun darslik.)
Toshkent. “Turon-Iqbol”, 2016-yil.
2. Jumayev M. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasi. (OO‘Y uchun darslik.) Toshkent. “Fan va texnologiya”, 2005-yil.
3. Toshpulatova M.I. Matematika 1.1-sinflar uchun matematika fanidan elektron
axborot –ta’lim resursi № DGU 2014 0188.
4. Toshpulatova M.I. Matematika. 2-sinflar uchun matematika fanidan elektron
axborot –ta’lim resursi. № DGU 2016 0248.