Boshlang‘ich sinfda matematikadan tafakkurni, mantiqiy fikrlashga rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi (1-2-sinf misolida)

Yuklangan vaqt

2025-05-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

25

Faytl hajmi

165,5 KB


0 
 
 
 
 
 
Boshlang‘ich sinfda matematikadan tafakkurni, mantiqiy fikrlashga 
rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi 
(1-2-sinf misolida) 
 
KURS ISHI 
 
MUNDARIJA 
KIRISH 
I 
BOB. 
O‘ZBEKISTONDA 
MATEMATIKA 
FANINI 
O‘QITISH 
METODIKASI TARIXI VA RIVOJLANISHI  
1.1. XX asrgacha O‘rta Osiyo madrasalarida matematika fanining o‘qitilishi  
1.2. O‘zbekistonda matematika fanini o‘qitish metodikasini takomillashtirish davr 
talabi  
II 
BOB. 
BIRINCHI, 
IKKINCHI 
SINFDA 
MATЕMATIKADAN 
TAFAKKURNI, 
MANTIQIY 
FIKRLASHGA 
RIVОJLANTIRUVCHI 
IJОDIY TОPSHIRIQ TARZIDA MASALALAR USTIDA ISHLASH 
MЕTОDIKASI 
2.1. Birinchi, ikkinchi sinflarda arifmetik amallar bajarish metodikasining umumiy 
masalalari 
2.2. Birinchi, ikkinchi sinflarda masala ishlashni tashkil qilishda interfaol 
metodlardan foydalanish 
XULOSA 
FOYDALANGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI 
 
Logotip
0 Boshlang‘ich sinfda matematikadan tafakkurni, mantiqiy fikrlashga rivojlantiruvchi ijodiy topshiriq tarzida masalalar ustida ishlash metodikasi (1-2-sinf misolida) KURS ISHI MUNDARIJA KIRISH I BOB. O‘ZBEKISTONDA MATEMATIKA FANINI O‘QITISH METODIKASI TARIXI VA RIVOJLANISHI 1.1. XX asrgacha O‘rta Osiyo madrasalarida matematika fanining o‘qitilishi 1.2. O‘zbekistonda matematika fanini o‘qitish metodikasini takomillashtirish davr talabi II BOB. BIRINCHI, IKKINCHI SINFDA MATЕMATIKADAN TAFAKKURNI, MANTIQIY FIKRLASHGA RIVОJLANTIRUVCHI IJОDIY TОPSHIRIQ TARZIDA MASALALAR USTIDA ISHLASH MЕTОDIKASI 2.1. Birinchi, ikkinchi sinflarda arifmetik amallar bajarish metodikasining umumiy masalalari 2.2. Birinchi, ikkinchi sinflarda masala ishlashni tashkil qilishda interfaol metodlardan foydalanish XULOSA FOYDALANGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
1 
 
 
KIRISH 
Kurs ishining dolzarbligi. Mamlakatimizda xozirgi paytda yoshlarga ta’lim 
va tarbiya berishga alohida e’tibor qaratilmoqda. Ta’lim-tarbiya hamisha jamiyat 
taraqqiyotining asosi bo‘lgan. Chunki, inson jamiyatdagi barcha munosabatlar, 
aloqalarning markazida turadi. Fan-texnika va axborotdagi revolyutsiya inson va 
uning ilmiy-ma’rifny potentsialini ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning hal qiluvchi 
omiliga aylantirdi.   
O‘zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoyev ta’lim sohasini isloh qilish, 
kasb-hunar ta’limi tizimini yanada rivojlantirish bo‘yicha 2017—2021-yillarda oliy 
ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish dasturini ishlab chiqish, o‘quv dasturlarini 
yanada takomillashtirish, pullik xizmatlar ko‘rsatish va moliyalashtirishning 
qo‘shimcha manbalarini izlashda oliy o‘quv yurtlarining vakolatlarini kengaytirish 
yo‘li bilan ularning mustaqilligi bosqichma-bosqich rivojlantirilib boriladi 
dedilar.Bundan 
ko‘rinadiki 
prezidantimizning 
ta’lim 
sohasiga 
e’tiborni 
kuchaytirishi bu bizning va yosh avlodning yutuqlaridir.   
Kurs ishining maqsadi. Boshlang‘ich sinflar uchun matematika dasturida 
bolalarni masalalarni yechishga o‘rgatishga katta ahamiyat bergan. Bu dasturda 
bolalarga masalalarni yechishda ular oldindan o‘rgangan arifmetik amallarning 
xossalaridan foydalanishi va o‘zlariga ma’lum bo‘lgan usullardan eng ratsionalini 
tanlay olishga o‘rgatish zarurligi ta’kidlangan. Shunday qilib, masalani yechish 
uchun berilgan sonlar va izlanayotgan son orasidagi qator bog‘lanishlami aniqlash 
va ularga muvofiq ravishda arifmetik amallarni tanlash, so‘ngra bu amallarni 
bajarish zarur. Shuning uchun biz ushbu mavzu ya’ni boshlang‘ich sinflarda 
matematikadan sodda masalalarni yechishda o‘quvchilar qiziqishini shakllantirish 
yo‘llarini ushbu bitiruv malakaviy ishimizda ishlab chiqishni o‘z oldimizga 
maqsad qilib qo‘ydik.  
Kurs ishining vazifalari. Boshlang‘ich sinflarda matematikani o‘qitish 
samaradorligini oshirishda zamonaviy pedagogik texnologiyalar va ulami qo‘llash 
usullarini ishlab chiqish, dastur materiallariga mos matnli masalalami 
Logotip
1 KIRISH Kurs ishining dolzarbligi. Mamlakatimizda xozirgi paytda yoshlarga ta’lim va tarbiya berishga alohida e’tibor qaratilmoqda. Ta’lim-tarbiya hamisha jamiyat taraqqiyotining asosi bo‘lgan. Chunki, inson jamiyatdagi barcha munosabatlar, aloqalarning markazida turadi. Fan-texnika va axborotdagi revolyutsiya inson va uning ilmiy-ma’rifny potentsialini ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning hal qiluvchi omiliga aylantirdi. O‘zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoyev ta’lim sohasini isloh qilish, kasb-hunar ta’limi tizimini yanada rivojlantirish bo‘yicha 2017—2021-yillarda oliy ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish dasturini ishlab chiqish, o‘quv dasturlarini yanada takomillashtirish, pullik xizmatlar ko‘rsatish va moliyalashtirishning qo‘shimcha manbalarini izlashda oliy o‘quv yurtlarining vakolatlarini kengaytirish yo‘li bilan ularning mustaqilligi bosqichma-bosqich rivojlantirilib boriladi dedilar.Bundan ko‘rinadiki prezidantimizning ta’lim sohasiga e’tiborni kuchaytirishi bu bizning va yosh avlodning yutuqlaridir. Kurs ishining maqsadi. Boshlang‘ich sinflar uchun matematika dasturida bolalarni masalalarni yechishga o‘rgatishga katta ahamiyat bergan. Bu dasturda bolalarga masalalarni yechishda ular oldindan o‘rgangan arifmetik amallarning xossalaridan foydalanishi va o‘zlariga ma’lum bo‘lgan usullardan eng ratsionalini tanlay olishga o‘rgatish zarurligi ta’kidlangan. Shunday qilib, masalani yechish uchun berilgan sonlar va izlanayotgan son orasidagi qator bog‘lanishlami aniqlash va ularga muvofiq ravishda arifmetik amallarni tanlash, so‘ngra bu amallarni bajarish zarur. Shuning uchun biz ushbu mavzu ya’ni boshlang‘ich sinflarda matematikadan sodda masalalarni yechishda o‘quvchilar qiziqishini shakllantirish yo‘llarini ushbu bitiruv malakaviy ishimizda ishlab chiqishni o‘z oldimizga maqsad qilib qo‘ydik. Kurs ishining vazifalari. Boshlang‘ich sinflarda matematikani o‘qitish samaradorligini oshirishda zamonaviy pedagogik texnologiyalar va ulami qo‘llash usullarini ishlab chiqish, dastur materiallariga mos matnli masalalami
2 
 
o‘rganishning samarali usullarini aniqlash yangi pedagogok texnologiyalardan 
foydalanib masala yechishni amalga oshirish yo‘llarini izlashdan iborat.  
Kurs ishning vazifalari quyidagilami tashkil etadi. 
1. Boshlang‘ich sinflarda zamonaviy texnologiyalar asosida matematika 
darslarini tashkil etishning mavjud holatini o‘rganish . 
2. Matematika darslarida zamonaviy pedagogik texnologiyalarni tashkil 
etishning ob’yektiv va sub’yektiv omillarni aniqlash . 
3. Boshlang‘ich sinflarda matematika darslarini zamonaviy texnologiyalar 
asosida tashkil etishga xizmat qiluvchi maqbul shakl, metod va vositalarni 
belgilash. 
4. Boshlang‘ich sinf matematika darslarini ta’limning zamonaziy interfaol 
metodlari asosida tashkil etishda maxsus metodlami tajriba -sinovdan o‘tkazish va 
uning samaradorligini aniqlash. 
Kurs ishining tuzilishi. Mazkur kurs ishi ikkita paragraf, to‘rtta bo‘lim, 
xulosa va adabiyotlar to‘plamidan tashkil topgan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
2 o‘rganishning samarali usullarini aniqlash yangi pedagogok texnologiyalardan foydalanib masala yechishni amalga oshirish yo‘llarini izlashdan iborat. Kurs ishning vazifalari quyidagilami tashkil etadi. 1. Boshlang‘ich sinflarda zamonaviy texnologiyalar asosida matematika darslarini tashkil etishning mavjud holatini o‘rganish . 2. Matematika darslarida zamonaviy pedagogik texnologiyalarni tashkil etishning ob’yektiv va sub’yektiv omillarni aniqlash . 3. Boshlang‘ich sinflarda matematika darslarini zamonaviy texnologiyalar asosida tashkil etishga xizmat qiluvchi maqbul shakl, metod va vositalarni belgilash. 4. Boshlang‘ich sinf matematika darslarini ta’limning zamonaziy interfaol metodlari asosida tashkil etishda maxsus metodlami tajriba -sinovdan o‘tkazish va uning samaradorligini aniqlash. Kurs ishining tuzilishi. Mazkur kurs ishi ikkita paragraf, to‘rtta bo‘lim, xulosa va adabiyotlar to‘plamidan tashkil topgan.
3 
 
I BOB.O‘ZBEKISTONDA MATEMATIKA FANINI O‘QITISH 
METODIKASI TARIXI VA RIVOJLANISHI 
1.1. XX asrgacha O‘rta Osiyo madrasalarida matematika fanining 
o‘qitilishi 
Matematika fani qadimiy va doimiy navqiron fandir. U kishilik jamiyati 
paydo bo‘lgandan boshlab rivojlanib, taraqqiy etib kelmoqda. Hozirgi kunda biron 
bir soha yo‘qki, unga matematika kirib bormagan bo‘lsin. Matematikaning bu 
darajada yuksalib borayotganligida, albatta, o‘tmish ajdodlarimizning, shu 
jumladan Al-Xorazmiy, Beruniy, Al-Farg‘oniy, Ali Qushchi, Al-Koshiy, Ibn Sino, 
Ulug‘bek va x.k. larning ham xizmatlari buyuk ekanli1'ini e’tirof etamiz.  Ota-
bobolarimiz tomonidan asrlar davomida yaratilgan ilmiy boyliklar, ular tomonidan 
yaratilgan asarlar xalqimiz, davlatimiz tomonidan asrab avaylanib, saqlanib 
o‘rganilib kelinayotganligini kelajagimiz vorislari bo‘lgan o‘quvchilarimizga ham 
aytish, allomalarning ilmiy meroslari bilan ularni muntazam tanishtirib borishimiz 
shartdir. Zero, A. Kasiriy aytganidek, -“Moziyga qaytib ish ko‟rishlik xayrlikdir”.  
Matematika fanining paydo bo‘lish tarixi qanchalik uzoq davrlarga borib 
qadalsa, ushbu fanni o‘rganish, uni o‘qitilish tarixi ham shu qadar uzoqdir. XV 
asrdan XX asrgacha O‘rta Osiyo hududi madrasalarida matematikani o‘qitish 
qanday amalga oshirilgan? Bu savolga S.A.Axmedovning O‘rta Osiyoda 
matematika tarakkiyoti va uni o‘qitish tarixidan(O‘qituvchi- 1977 y) nomli 
kitobida ma’lum darajada javob berilgan. Unda keltirilishicha Madrasa o‘sha 
davrning oliy diniy maktabi hisoblangan.  
Madrasada diniy bilimlar bilan birga dunyoviy bilimlar ham berilgan ekan. 
Madrasada, qatiy dastur va o‘quv rejasi bo‘lmasada, mavzular uzoq yillik tartib 
asosida o‘qitilgan. Unda arab tili grammatikasi, arab tilidagi diniy kitoblar, 
tibbiyot, geografiya, astronomiya va ―Xisob nomi bilan arifmetika, algebra 
hamda geometriya ham o‘qitilgan. O‘rta asr sharq matematiklarining ilmiy asarlari 
takomillashgan ko‘rinishida madrasada dastur (o‘quv-reja) tariqasida qo‘llanilgan. 
Masalan, Xorazmiy o‘zining asarlarida sonlarni yozishning o‘nli sistemasini bayon 
etgandan keyin sonlarni ikkilantirish va yarimlatishdan boshlab, ildiz chiqarish 
Logotip
3 I BOB.O‘ZBEKISTONDA MATEMATIKA FANINI O‘QITISH METODIKASI TARIXI VA RIVOJLANISHI 1.1. XX asrgacha O‘rta Osiyo madrasalarida matematika fanining o‘qitilishi Matematika fani qadimiy va doimiy navqiron fandir. U kishilik jamiyati paydo bo‘lgandan boshlab rivojlanib, taraqqiy etib kelmoqda. Hozirgi kunda biron bir soha yo‘qki, unga matematika kirib bormagan bo‘lsin. Matematikaning bu darajada yuksalib borayotganligida, albatta, o‘tmish ajdodlarimizning, shu jumladan Al-Xorazmiy, Beruniy, Al-Farg‘oniy, Ali Qushchi, Al-Koshiy, Ibn Sino, Ulug‘bek va x.k. larning ham xizmatlari buyuk ekanli1'ini e’tirof etamiz. Ota- bobolarimiz tomonidan asrlar davomida yaratilgan ilmiy boyliklar, ular tomonidan yaratilgan asarlar xalqimiz, davlatimiz tomonidan asrab avaylanib, saqlanib o‘rganilib kelinayotganligini kelajagimiz vorislari bo‘lgan o‘quvchilarimizga ham aytish, allomalarning ilmiy meroslari bilan ularni muntazam tanishtirib borishimiz shartdir. Zero, A. Kasiriy aytganidek, -“Moziyga qaytib ish ko‟rishlik xayrlikdir”. Matematika fanining paydo bo‘lish tarixi qanchalik uzoq davrlarga borib qadalsa, ushbu fanni o‘rganish, uni o‘qitilish tarixi ham shu qadar uzoqdir. XV asrdan XX asrgacha O‘rta Osiyo hududi madrasalarida matematikani o‘qitish qanday amalga oshirilgan? Bu savolga S.A.Axmedovning O‘rta Osiyoda matematika tarakkiyoti va uni o‘qitish tarixidan(O‘qituvchi- 1977 y) nomli kitobida ma’lum darajada javob berilgan. Unda keltirilishicha Madrasa o‘sha davrning oliy diniy maktabi hisoblangan. Madrasada diniy bilimlar bilan birga dunyoviy bilimlar ham berilgan ekan. Madrasada, qatiy dastur va o‘quv rejasi bo‘lmasada, mavzular uzoq yillik tartib asosida o‘qitilgan. Unda arab tili grammatikasi, arab tilidagi diniy kitoblar, tibbiyot, geografiya, astronomiya va ―Xisob nomi bilan arifmetika, algebra hamda geometriya ham o‘qitilgan. O‘rta asr sharq matematiklarining ilmiy asarlari takomillashgan ko‘rinishida madrasada dastur (o‘quv-reja) tariqasida qo‘llanilgan. Masalan, Xorazmiy o‘zining asarlarida sonlarni yozishning o‘nli sistemasini bayon etgandan keyin sonlarni ikkilantirish va yarimlatishdan boshlab, ildiz chiqarish
4 
 
amali bilan tugatgan bo‘lsa, madrasada ham shu tartibda o‘qitilgan. Qolgan 
mavzular ham Xorazmiy va undan keyingi o‘rta asr matematiklari yozgan asarlar 
tartibida bayon etilgan. Madrasalarda matematikaning o‘qitilishi keltirilgan 
ma’lumotlar asosida amalga oshirilgan. Madrasada o‘qitilgan matematikaning 
oxirgi qismi arifmetika, algebra va geometriya fanlarini amaliyotda tatbiq qiluvchi 
katta xajmda ―Meros taqsim qilish‖ dan iborat bo‘lib, bu o‘rta asr sharq 
matematiklarining 
asarlari 
asosida 
tuzilgan, 
shariat 
normalariga 
qarab, 
merosxo‘rlar o‘rtasida mulkni taqsimlashga doir turlicha nomlar bilan aniq 
xarakterdagi murakkab masalalar hal qilinadi. Madrasada matematika o‘qitishdan 
ko‘zlangan asosiy maqsadlardan biri meros taqsimlashning ilmiy va amaliy 
nazariyasini biluvchi mutaxassislar tayyorlashdan iboratdir, bunday mutaxassis 
―Faroziyxon‖ (Meros bo‘luvchi) nomi bilan ataladi. Tayyorlangan faroziyxonlar 
mahalliy sud (qozixona) organlarida meros taqsimlash bilan shug‘ullangan. O‘z 
davrida oliy tipdagi o‘quv yurti hisoblangan madrasada matematika o‘qitish 
formasi, asosan, dars bo‘lgan. O‘qituvchi talabalarga yangi mavzuni bayon 
etgandan so‘ng, ularga shu mavzu yuzasidan Madrasa xujrasida ma’lum muddatga 
mustaqil ishlash uchun topshiriq beradi. Uning bajarilganligi o‘qituvchi tomonidan 
tekshirilib, baho qo‘yiladi, so‘ngra yangi mavzu o‘tiladi. Mustaqil ishlar ko‘proq 
amaliy xarakterga ega bo‘lib, talabalar uchun zerikarli: va ularning ko‘p vaqtini 
olgan. Masalan, birni ketma-ket ikkilantirish bilan 264 gacha davom ettirib, buning 
teskarisi 264 dan boshlab ketma-ket yarimlanishni bir chiqquncha davom ettiriladi. 
YOki, 20 va undan ortiq xonali sonlardan aniq va taqribiy (ikkinchi, uchinchi, 
to‘rtinchi va istalgan ko‘rsatkichli) ildiz chiqarishga doir juda ko‘p miqdorda 
misollar yechiladi. Matematika o‘quvchilarda iroda, diqqatni to‘plab olishni, 
qobiliyat va faollikni, tasavvurini, shaxsning axloqiy sifatlarini (qat'iyatli, aniq 
maqsadga intilish, ijodkor, mustaqil, ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va 
tanqidiy fikrlash) hamda o‘zining qarash va e’tiqodlarini dalillar asosida himoya 
qila olish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Matematikani o‘rganish jarayonida inson 
tafakkurining usul va metodlari qatoriga induktsiya va deduktsiya, umumlashtirish 
va aniqlashtirish, analiz va sintez, abstraktsiyalash, analogiya, tasniflash va 
Logotip
4 amali bilan tugatgan bo‘lsa, madrasada ham shu tartibda o‘qitilgan. Qolgan mavzular ham Xorazmiy va undan keyingi o‘rta asr matematiklari yozgan asarlar tartibida bayon etilgan. Madrasalarda matematikaning o‘qitilishi keltirilgan ma’lumotlar asosida amalga oshirilgan. Madrasada o‘qitilgan matematikaning oxirgi qismi arifmetika, algebra va geometriya fanlarini amaliyotda tatbiq qiluvchi katta xajmda ―Meros taqsim qilish‖ dan iborat bo‘lib, bu o‘rta asr sharq matematiklarining asarlari asosida tuzilgan, shariat normalariga qarab, merosxo‘rlar o‘rtasida mulkni taqsimlashga doir turlicha nomlar bilan aniq xarakterdagi murakkab masalalar hal qilinadi. Madrasada matematika o‘qitishdan ko‘zlangan asosiy maqsadlardan biri meros taqsimlashning ilmiy va amaliy nazariyasini biluvchi mutaxassislar tayyorlashdan iboratdir, bunday mutaxassis ―Faroziyxon‖ (Meros bo‘luvchi) nomi bilan ataladi. Tayyorlangan faroziyxonlar mahalliy sud (qozixona) organlarida meros taqsimlash bilan shug‘ullangan. O‘z davrida oliy tipdagi o‘quv yurti hisoblangan madrasada matematika o‘qitish formasi, asosan, dars bo‘lgan. O‘qituvchi talabalarga yangi mavzuni bayon etgandan so‘ng, ularga shu mavzu yuzasidan Madrasa xujrasida ma’lum muddatga mustaqil ishlash uchun topshiriq beradi. Uning bajarilganligi o‘qituvchi tomonidan tekshirilib, baho qo‘yiladi, so‘ngra yangi mavzu o‘tiladi. Mustaqil ishlar ko‘proq amaliy xarakterga ega bo‘lib, talabalar uchun zerikarli: va ularning ko‘p vaqtini olgan. Masalan, birni ketma-ket ikkilantirish bilan 264 gacha davom ettirib, buning teskarisi 264 dan boshlab ketma-ket yarimlanishni bir chiqquncha davom ettiriladi. YOki, 20 va undan ortiq xonali sonlardan aniq va taqribiy (ikkinchi, uchinchi, to‘rtinchi va istalgan ko‘rsatkichli) ildiz chiqarishga doir juda ko‘p miqdorda misollar yechiladi. Matematika o‘quvchilarda iroda, diqqatni to‘plab olishni, qobiliyat va faollikni, tasavvurini, shaxsning axloqiy sifatlarini (qat'iyatli, aniq maqsadga intilish, ijodkor, mustaqil, ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va tanqidiy fikrlash) hamda o‘zining qarash va e’tiqodlarini dalillar asosida himoya qila olish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Matematikani o‘rganish jarayonida inson tafakkurining usul va metodlari qatoriga induktsiya va deduktsiya, umumlashtirish va aniqlashtirish, analiz va sintez, abstraktsiyalash, analogiya, tasniflash va
5 
 
sistemalashtirish kabilar qo‘shiladi. Matematikani o‘rganishda o‘quvchilar 
o‘zlarining fikr, mulohazalarini aniq va tugal, lo‘nda va mazmunli bayon qilishga, 
matematik yozuvlarni tushunarli, batartib, bajarish malakalarini egallaydilar.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
5 sistemalashtirish kabilar qo‘shiladi. Matematikani o‘rganishda o‘quvchilar o‘zlarining fikr, mulohazalarini aniq va tugal, lo‘nda va mazmunli bayon qilishga, matematik yozuvlarni tushunarli, batartib, bajarish malakalarini egallaydilar.
6 
 
1.2. O‘zbekistonda matematika fanini o‘qitish metodikasini 
takomillashtirish – davr talabi 
O‘zbekistonda barcha fanlar kabi matematikani o‘qitish metodikasi ham 
tubdan takomillashtirildi. T.N. Qori Niyoziy nomidagi O‘zbekiston Pedagogika 
Fanlari ilmiy tadqiqot instituti qoshida Maktabda matematika, informatika va XT 
asoslarini o‘qitish bo‘limini tashkil etilishi, mazkur fanlarning ko‘lami, mazmuni, 
o‘qitish usullarini tadqiq qilish va maktabga joriy etish ishlari bilan 
shug‘ullanishga olib keldi.  
Ushbu bo‘lim dastlab 1940 yilda fizika va matematika sektori tarkibida 
tashkil topdi. I.A.Teplov boshchiligida ilg‘or tajribani umumlashtirish va uni 
ommalashtirish bo‘yicha ishlar olib borildi. Keyinchalik 1964-1967 yillarda 
A.A.Samig‘jonov, 1967-1970 yillarda J. Ikromov, 1971-1978 yillarda N. 
G‘aybullayev, 1978-1989 yillarda E.Yangiboyeva va E. Turlikulovlar sektorga 
rahbarlik qilganlar. SHu yillar mobaynida sektor xodimlari M. Saxayev, M. 
Muxamedov, X. Sodik;ova, N. Gaybullayev, R. Vafoyev, E. Bozorova, E. 
YAngibosva, M. Raimov, 3. YOkubova, 3. Ibroximova, SH. Odilxujayeva, J. 
Sultonov va boshqalar davrning dolzarb muammolari bo‘yicha tadqiqotlar olib 
bordilar.  
Ularning O‘zbekiston, yaqin xorijiy davlatlar matbuotida bir qator 
darsliklari, metodik qo‘llanmalari, tavsiyanomalari jumladan, J. Ikromovning «5-
sinfda matematika darsligi (dare ishlanmalari)», 6-sinf uchun «Matematika» o‘quv 
qo‘llanmasi, «Geomstrik isbotlash metodlari», «Maktab matematika tili», «Maktab 
matematika lugati», «Stereometrik mashklar sistemayei», «YAngi programma 
asosida matematika o‘qitish» nomli ishlari, N. Faybullayevning «Maktabda 
matematikadan ta’limiy praktika» kitobi va 7-sinf «Geometriya» darsligi, E. 
YAngiboyevaning 1, 2, 3 va 4-sinflar uchun «Matematika» darsliklari, SH. 
Odilxo‘jayevaning «Darslik bilan ishlash jarayonida o‘quvchilarning mustaqil 
faoliyatlarini shakllantirish» va «Bo‘sh o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar bilan ishlashda 
didaktik materiallardan foydalanish» kabi metodik tavsiyalari nashr qilinadi. 1975- 
Logotip
6 1.2. O‘zbekistonda matematika fanini o‘qitish metodikasini takomillashtirish – davr talabi O‘zbekistonda barcha fanlar kabi matematikani o‘qitish metodikasi ham tubdan takomillashtirildi. T.N. Qori Niyoziy nomidagi O‘zbekiston Pedagogika Fanlari ilmiy tadqiqot instituti qoshida Maktabda matematika, informatika va XT asoslarini o‘qitish bo‘limini tashkil etilishi, mazkur fanlarning ko‘lami, mazmuni, o‘qitish usullarini tadqiq qilish va maktabga joriy etish ishlari bilan shug‘ullanishga olib keldi. Ushbu bo‘lim dastlab 1940 yilda fizika va matematika sektori tarkibida tashkil topdi. I.A.Teplov boshchiligida ilg‘or tajribani umumlashtirish va uni ommalashtirish bo‘yicha ishlar olib borildi. Keyinchalik 1964-1967 yillarda A.A.Samig‘jonov, 1967-1970 yillarda J. Ikromov, 1971-1978 yillarda N. G‘aybullayev, 1978-1989 yillarda E.Yangiboyeva va E. Turlikulovlar sektorga rahbarlik qilganlar. SHu yillar mobaynida sektor xodimlari M. Saxayev, M. Muxamedov, X. Sodik;ova, N. Gaybullayev, R. Vafoyev, E. Bozorova, E. YAngibosva, M. Raimov, 3. YOkubova, 3. Ibroximova, SH. Odilxujayeva, J. Sultonov va boshqalar davrning dolzarb muammolari bo‘yicha tadqiqotlar olib bordilar. Ularning O‘zbekiston, yaqin xorijiy davlatlar matbuotida bir qator darsliklari, metodik qo‘llanmalari, tavsiyanomalari jumladan, J. Ikromovning «5- sinfda matematika darsligi (dare ishlanmalari)», 6-sinf uchun «Matematika» o‘quv qo‘llanmasi, «Geomstrik isbotlash metodlari», «Maktab matematika tili», «Maktab matematika lugati», «Stereometrik mashklar sistemayei», «YAngi programma asosida matematika o‘qitish» nomli ishlari, N. Faybullayevning «Maktabda matematikadan ta’limiy praktika» kitobi va 7-sinf «Geometriya» darsligi, E. YAngiboyevaning 1, 2, 3 va 4-sinflar uchun «Matematika» darsliklari, SH. Odilxo‘jayevaning «Darslik bilan ishlash jarayonida o‘quvchilarning mustaqil faoliyatlarini shakllantirish» va «Bo‘sh o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar bilan ishlashda didaktik materiallardan foydalanish» kabi metodik tavsiyalari nashr qilinadi. 1975-
7 
 
85 yillarda ilmiy tadqiqotlar olib borib R. Vafoyev, E. Bozorova, E. YAngiboyeva, 
J.Sultonov, K, Ostonovalar nomzodlik dissertatsiyasini himoya qildilar.  
Bo‘lim xodimlari yillar davomida institut tomonidan o‘tkazilgan va tashkil 
etilgan qator pedagogik o‘qishlarda, shuning bilan bir qatorda 1994 yili 
«O‘zbekiston Respublikasi davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish muammolari» 
yuzasidan o‘tkazilgan ilmiy-amaliy anjumanda, 1999 yilda o‘tkazilgan «YAngi 
pedagogik texnologiyalar (muammolar, yechimlar)» ilmiy-amaliy anjumanida 
hamda institut tomonidan nashrdan chiqqan barcha ilmiy to‘plamlarda o‘z 
maqolalari bilan faol qatnashdilar.  
Bu yillar mobaynida bo‘limda 100 dan ortiq aspirantlar, ilmiy tadqiqotchilar 
tahsil oldilar. Professorlar J. Ikromov, N. G‘aybullayev ko‘plab yosh olim va 
olimalarga tadqiqot sirlarini o‘rgatib, O‘zbskistonda ta’lim nazariyasi va 
metodikasini ko‘tarishda faol qatnashadigan yuqori malakali kadrlar etib 
yetishuvlariga o‘z hissalarini qo‘shdilar.  
Bo‘limda 3 ta fan doktori, 42 dan ortiq fan nomzodi kamol topdi. Bulardan 
S. Alixonov D. Ulug‘xo‘jayev, K. Ostonov, M.Barakaev va boshqalar shular 
jumlasidandir. 1995-98 yillarda bo‘lim fizika, astronomiya, matematika, 
informatika, mehnat ta’limi nazariyasi va metodikasi deb nomlanib, unga professor 
B. Mirzaaxmedov rahbarlik qildi Bugungi kunda yangi darsliklar, metodik 
qo‘llanmalar, o‘quvchilar bilimiga qo‘yiladigan talablarni ishlab chiqish 
bo‘limning asosiy vazifasiga aylandi.  
1997 yil tarixga maorif yili bo‘lib kirdi. ―Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun, 
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi‖ tasdiqlangach, institutda, xususan bo‘limda 
umumiy o‘rta maktablar uchun davlat ta’lim standarti, maxsus o‘rta ta’lim 
muassasalari uchun DTS, dasturlar ishlab chiqildi.  
Ushbu xujjatlarni hayotga joriy etish ishlari boshlab yuborildi. Bu 
vazifalarni bajarish asosan professorlar J. Ikromov, A.Abduqodirov, pedagogika 
fanlari doktori M. Tojiyev, pedagogika fanlari nomzodi E.Yangiboeva, ilmiy 
xodimlar SH. Yunusova va M. Divanovalar zimmasiga tushdi.  
Logotip
7 85 yillarda ilmiy tadqiqotlar olib borib R. Vafoyev, E. Bozorova, E. YAngiboyeva, J.Sultonov, K, Ostonovalar nomzodlik dissertatsiyasini himoya qildilar. Bo‘lim xodimlari yillar davomida institut tomonidan o‘tkazilgan va tashkil etilgan qator pedagogik o‘qishlarda, shuning bilan bir qatorda 1994 yili «O‘zbekiston Respublikasi davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish muammolari» yuzasidan o‘tkazilgan ilmiy-amaliy anjumanda, 1999 yilda o‘tkazilgan «YAngi pedagogik texnologiyalar (muammolar, yechimlar)» ilmiy-amaliy anjumanida hamda institut tomonidan nashrdan chiqqan barcha ilmiy to‘plamlarda o‘z maqolalari bilan faol qatnashdilar. Bu yillar mobaynida bo‘limda 100 dan ortiq aspirantlar, ilmiy tadqiqotchilar tahsil oldilar. Professorlar J. Ikromov, N. G‘aybullayev ko‘plab yosh olim va olimalarga tadqiqot sirlarini o‘rgatib, O‘zbskistonda ta’lim nazariyasi va metodikasini ko‘tarishda faol qatnashadigan yuqori malakali kadrlar etib yetishuvlariga o‘z hissalarini qo‘shdilar. Bo‘limda 3 ta fan doktori, 42 dan ortiq fan nomzodi kamol topdi. Bulardan S. Alixonov D. Ulug‘xo‘jayev, K. Ostonov, M.Barakaev va boshqalar shular jumlasidandir. 1995-98 yillarda bo‘lim fizika, astronomiya, matematika, informatika, mehnat ta’limi nazariyasi va metodikasi deb nomlanib, unga professor B. Mirzaaxmedov rahbarlik qildi Bugungi kunda yangi darsliklar, metodik qo‘llanmalar, o‘quvchilar bilimiga qo‘yiladigan talablarni ishlab chiqish bo‘limning asosiy vazifasiga aylandi. 1997 yil tarixga maorif yili bo‘lib kirdi. ―Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun, «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi‖ tasdiqlangach, institutda, xususan bo‘limda umumiy o‘rta maktablar uchun davlat ta’lim standarti, maxsus o‘rta ta’lim muassasalari uchun DTS, dasturlar ishlab chiqildi. Ushbu xujjatlarni hayotga joriy etish ishlari boshlab yuborildi. Bu vazifalarni bajarish asosan professorlar J. Ikromov, A.Abduqodirov, pedagogika fanlari doktori M. Tojiyev, pedagogika fanlari nomzodi E.Yangiboeva, ilmiy xodimlar SH. Yunusova va M. Divanovalar zimmasiga tushdi.
8 
 
Matematika o‘quv fani uchun tajriba-sinov maydoni sifatida Vazirlar 
Mahkamasining Qarori bilan Xorazm viloyati Urganch shaxridagi 16- maktab, 
Informatika va hisoblash texnikasi asoslari o‘quv fani bo‘yicha tajribasinov 
maydoni sifatida Namangan viloyat Namangan tumanidagi 8-maktab belgilandi. 
Shu bilan bir qatorda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, 
Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi, barcha viloyatlar xalq ta’limi 
boshqarmalarining buyrug‘i bilan respublikaning turli xududlarida qo‘shimcha 
tarzda 14 ta umumiy o‘rta ta’lim maktablarida matematika hamda informatika va 
XTdan tajriba- sinov ishlari o‘tkazildi. 
 Sinov-tajriba ishlarini o‘tkazishda ishchi guruhi raisining o‘rinbosari 
pedagogika fanlari doktori M. Tojiev va ekspert sifatida ilmiy xodim SH.Yunusova 
ishtirok etdi.  
Bo‘limda Fan va texnika davlat qo‘mitasi‖ning ―Ta’limni boshqarishning 
algoritmik-kompyuter tizimining didaktik va metodik asoslari‖ mavzusi bo‘yicha 
ilmiy-tadqiqot ishlari olib borilmoqda.  
1998 yildan bo‘limga rahbarlik qilib kelayotgan yosh olim pedagogika 
fanlari doktori M. Tojiyev va fidoyi xodimlardan SH. Yunusova, M. Divanova 
hamda professor A. Abduqodirov, professor D. V. Manesvich, akademik ULL K. 
Farmonov oliy toifali o‘qituvchi K.Tulaboyev davlatimiz mustaqilligini 
mustahkamlash uchun munosib yoshlarni tarbiyalashda o‘z hissalarini qo‘shib 
kelmoqdalar. 
O‘zbekiston mustaqillikni qo‘lga kiritgandan boshlab mamlakatda ta’limni 
tubdan isloh qilish zarurati tug‘ildi. 1997 yilda qabul qilingan "Ta’lim to‘g‘risidagi 
Qonun va Kadrlar tayyorlash milliy dasturiga ko‘ra O‘zbekistonda ta’lim tizimi 
qayta ko‘rildi.  
Hozirgi kunda mamlakatimizda maktab matematika kursi darsligi va o‘quv 
qo‘llanmalari SH.A.Alimov, M.A. Mirzaaxmedov, A.A.Raximqoriyev va 
boshqalar tomonidan yaratilgan bo‘lib, ulardan amalda foydalanilmoqda. 
Matematika o‘qitish metodikasini tuzilishiga ko‘ra ikki bo‘limga ajratib, 
o‘rganiladi.  
Logotip
8 Matematika o‘quv fani uchun tajriba-sinov maydoni sifatida Vazirlar Mahkamasining Qarori bilan Xorazm viloyati Urganch shaxridagi 16- maktab, Informatika va hisoblash texnikasi asoslari o‘quv fani bo‘yicha tajribasinov maydoni sifatida Namangan viloyat Namangan tumanidagi 8-maktab belgilandi. Shu bilan bir qatorda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi, barcha viloyatlar xalq ta’limi boshqarmalarining buyrug‘i bilan respublikaning turli xududlarida qo‘shimcha tarzda 14 ta umumiy o‘rta ta’lim maktablarida matematika hamda informatika va XTdan tajriba- sinov ishlari o‘tkazildi. Sinov-tajriba ishlarini o‘tkazishda ishchi guruhi raisining o‘rinbosari pedagogika fanlari doktori M. Tojiev va ekspert sifatida ilmiy xodim SH.Yunusova ishtirok etdi. Bo‘limda Fan va texnika davlat qo‘mitasi‖ning ―Ta’limni boshqarishning algoritmik-kompyuter tizimining didaktik va metodik asoslari‖ mavzusi bo‘yicha ilmiy-tadqiqot ishlari olib borilmoqda. 1998 yildan bo‘limga rahbarlik qilib kelayotgan yosh olim pedagogika fanlari doktori M. Tojiyev va fidoyi xodimlardan SH. Yunusova, M. Divanova hamda professor A. Abduqodirov, professor D. V. Manesvich, akademik ULL K. Farmonov oliy toifali o‘qituvchi K.Tulaboyev davlatimiz mustaqilligini mustahkamlash uchun munosib yoshlarni tarbiyalashda o‘z hissalarini qo‘shib kelmoqdalar. O‘zbekiston mustaqillikni qo‘lga kiritgandan boshlab mamlakatda ta’limni tubdan isloh qilish zarurati tug‘ildi. 1997 yilda qabul qilingan "Ta’lim to‘g‘risidagi Qonun va Kadrlar tayyorlash milliy dasturiga ko‘ra O‘zbekistonda ta’lim tizimi qayta ko‘rildi. Hozirgi kunda mamlakatimizda maktab matematika kursi darsligi va o‘quv qo‘llanmalari SH.A.Alimov, M.A. Mirzaaxmedov, A.A.Raximqoriyev va boshqalar tomonidan yaratilgan bo‘lib, ulardan amalda foydalanilmoqda. Matematika o‘qitish metodikasini tuzilishiga ko‘ra ikki bo‘limga ajratib, o‘rganiladi.
9 
 
Ular:  
1) Matematika o‘qitishning umumiy metodikasi. Bunda matematika fanining 
maqsadi, mazmuni, formasi, metodlari pedagogika va psixologiya qonunlari hamda 
didaktik prinsiplar asosida ochib beriladi.  
2) matematika o‘qitishning xususiy metodikasida esa matematika o‘qitish 
jarayonida umumiy metodikaning qonun va qoidalarini aniq bir mavzu 
materiallariga tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi.  
SHu xususidagi ilmiy-tadqiqot ishlar hozirgi davrda keng qamrovli amalga 
oshirilmoqda.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
9 Ular: 1) Matematika o‘qitishning umumiy metodikasi. Bunda matematika fanining maqsadi, mazmuni, formasi, metodlari pedagogika va psixologiya qonunlari hamda didaktik prinsiplar asosida ochib beriladi. 2) matematika o‘qitishning xususiy metodikasida esa matematika o‘qitish jarayonida umumiy metodikaning qonun va qoidalarini aniq bir mavzu materiallariga tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi. SHu xususidagi ilmiy-tadqiqot ishlar hozirgi davrda keng qamrovli amalga oshirilmoqda.
10 
 
II BOB. BIRINCHI, IKKINCHI SINFDA MATЕMATIKADAN 
TAFAKKURNI, MANTIQIY FIKRLASHGA RIVОJLANTIRUVCHI 
IJОDIY TОPSHIRIQ TARZIDA MASALALAR USTIDA ISHLASH 
MЕTОDIKASI 
2.1. Ikkinchi sinflarda arifmetik amallar bajarish metodikasining 
umumiy masalalari 
Zamonaviy boshlang‘ich ta’limning o‘zi nimadan iborat bo‘lishi kerak? Bola 
1–4-sinflarda qanday bilimga ega bo‘lishi lozim? O‘quvchilarga qachondan 
boshlab, qanday qilib, qanday usulda va uslubda milliy qadriyatlarimiz, 
urfodatlarimizni o‘rgatishimiz,chuqur anglatishimiz kerak?» degan savollar 
boshlang‗ich ta’lim tizimi oldidagi asosiy masalalardan biri bo‘lib kelmoqda. 
I.A.Karimov bizda «Har qanday o‘quv bosqichiga aniq talablar standart darajasida 
rasmiylashtirilmagan» ligini alohida ta’kidlab, ta’lim jarayonining barcha 
bosqichlari uchun ana shunday talablar ishlab chiqish zarurligini ilk bor asoslab 
berdi. So‘ngi yillarda mamlakatimizda maktabda matematika o‘qitish ayniqsa 
boshlang‘ich ta’lim tizimida o‘z ko‘lami va ahamiyati jihatidan nihoyatda katta 
bo‘lgan o‘zgarishlarni amalga oshirdi va oshirmoqda.  
Matematika so‘zi grekcha mathema‖ so‘zidan olingan bo‘lib, uning ma’nosi 
fanlarni bilish‖ demakdir. Matematika fanining o‘rganadigan ob‘ekti fazoviy 
shakllar va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir. Maktab matematika 
kursining maqsadi o‘quvchilarga ularning psixologik xususiyatlarini hisobga olgan 
holda matematik bilimlar tizimini berishdan iboratdir. Bu matematik bilimlar 
tizimi ma’lum usullar (metodika)orqali o‘quvchilarga yetkaziladi. ―Metodika‖ 
grekcha so‘z bo‘lib, metod‖ degani yo‘l‖ demakdir. Matematika metodikasi 
pedagogika fanlari tizimiga kiruvchi pedagogika fanining tarmog‘i bo‘lib, jamiyat 
tomonidan qo‘yilgan o‘qitish maqsadlariga muvofiq matematika o‘qitish 
qonuniyatlarini matematika rivojining ma’lum bosqichida tatbiq qiladi. O‘qitishda 
yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o‘qitish mazmunining tubdan 
o‘zgarishiga olib keldi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga matematikadan samarali 
ta’lim berilishi uchun bo‘lajak o‘qituvchi boshlang‘ich sinflar uchun ishlab 
Logotip
10 II BOB. BIRINCHI, IKKINCHI SINFDA MATЕMATIKADAN TAFAKKURNI, MANTIQIY FIKRLASHGA RIVОJLANTIRUVCHI IJОDIY TОPSHIRIQ TARZIDA MASALALAR USTIDA ISHLASH MЕTОDIKASI 2.1. Ikkinchi sinflarda arifmetik amallar bajarish metodikasining umumiy masalalari Zamonaviy boshlang‘ich ta’limning o‘zi nimadan iborat bo‘lishi kerak? Bola 1–4-sinflarda qanday bilimga ega bo‘lishi lozim? O‘quvchilarga qachondan boshlab, qanday qilib, qanday usulda va uslubda milliy qadriyatlarimiz, urfodatlarimizni o‘rgatishimiz,chuqur anglatishimiz kerak?» degan savollar boshlang‗ich ta’lim tizimi oldidagi asosiy masalalardan biri bo‘lib kelmoqda. I.A.Karimov bizda «Har qanday o‘quv bosqichiga aniq talablar standart darajasida rasmiylashtirilmagan» ligini alohida ta’kidlab, ta’lim jarayonining barcha bosqichlari uchun ana shunday talablar ishlab chiqish zarurligini ilk bor asoslab berdi. So‘ngi yillarda mamlakatimizda maktabda matematika o‘qitish ayniqsa boshlang‘ich ta’lim tizimida o‘z ko‘lami va ahamiyati jihatidan nihoyatda katta bo‘lgan o‘zgarishlarni amalga oshirdi va oshirmoqda. Matematika so‘zi grekcha mathema‖ so‘zidan olingan bo‘lib, uning ma’nosi fanlarni bilish‖ demakdir. Matematika fanining o‘rganadigan ob‘ekti fazoviy shakllar va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir. Maktab matematika kursining maqsadi o‘quvchilarga ularning psixologik xususiyatlarini hisobga olgan holda matematik bilimlar tizimini berishdan iboratdir. Bu matematik bilimlar tizimi ma’lum usullar (metodika)orqali o‘quvchilarga yetkaziladi. ―Metodika‖ grekcha so‘z bo‘lib, metod‖ degani yo‘l‖ demakdir. Matematika metodikasi pedagogika fanlari tizimiga kiruvchi pedagogika fanining tarmog‘i bo‘lib, jamiyat tomonidan qo‘yilgan o‘qitish maqsadlariga muvofiq matematika o‘qitish qonuniyatlarini matematika rivojining ma’lum bosqichida tatbiq qiladi. O‘qitishda yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o‘qitish mazmunining tubdan o‘zgarishiga olib keldi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga matematikadan samarali ta’lim berilishi uchun bo‘lajak o‘qituvchi boshlang‘ich sinflar uchun ishlab
11 
 
chikarish matematika o‘qitish metodikasi egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i 
zarur. Matematika boshlang‘ich ta’lim metodikasining predmeti quyidagilardan 
iborat:  
1. Matematika o‘qitishdan ko‘zda tutilgan maqsadni asoslash (Nima uchun 
matematika o‘qitiladi, o‘rgatiladi).  
2. Matematika o‘qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o‘rgatish) bir 
tizimga kiltirilgan bilimlar darajasini o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga mos 
keladigan qilib qanday taqsimlansa, fan asoslarini o‘rganishda izchillik 
ta’minlanadi, o‘quv ishlariga o‘quv mashg‘ulotlari beradigan yuklama bartaraf 
qilinadi, ta’limning mazmuni o‘quvchilarning aniq bilim bilish imkoniyatlariga 
mos keladi.  
3. O‘qitish metodlarini ilmiy ishlab chiqish (qanday o‘qitish kerak, ya’ni, 
o‘quvchilar 
hozirgi 
kunda 
zarur 
bo‘lgan 
iqtisodiy 
bilimlarni, 
malaka, 
ko‗nikmalarni va aqliy faoliyat qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o‘quv ishlari 
metodikasi qanday bo‘lishi kerak?  
4. O‘qitish vositalari – darsliklar, didaktik materiallar, ko‘rsatmali, 
qo‘llanmalar va o‘quvtexnik vositalaridan foydalanish (nima yordamida o‘qitish).  
5. Тa’limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish. (darsni va ta’limning 
darsdan tashqari shakllarini qanday tashkil etish) O‘qitish maqsadlari O‘qitish 
mazmuni o‘qitish shakllari O‘qitish metodlari O‘qitish vositalari O‘qitishning 
maqsadi, mazmuni, metodlari, vositalari va shakllari metodik jihatlarining asosiy 
tarkiblarida murakkab, uni o‘ziga xos grafik bilan tasvirlash mumkin. Matematika 
o‘qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani – o‘zining tayanch 
fani bilan uzviy bog‘liq. Hozirgi zamon matematikasi natural son tushunchasini 
asoslashda to‘plamlar nazariyasiga tayanadi. Boshlang‘ich sinflar uchun 
mo‘ljallangan hozirgi zamon matematika darsligining birinchi uchun berilgan 
quyidagi topshiriqlarga duch kelamiz: ―Rasmda nechta yuk mashinasi bo‘lsa, bir 
qatorda shuncha katakni bo‘ya, rasmda nechta avtobus bo‘lsa, 2-qatorda shuncha 
katakni bo‘ya». Bunday topshiriqlarni bajarish bolalarni ko‘rsatilgan to‘plamlar 
elementlari orasida o‘zaro bir qiymatli moslik o‘rnatishga undaydi, bu esa natural 
Logotip
11 chikarish matematika o‘qitish metodikasi egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i zarur. Matematika boshlang‘ich ta’lim metodikasining predmeti quyidagilardan iborat: 1. Matematika o‘qitishdan ko‘zda tutilgan maqsadni asoslash (Nima uchun matematika o‘qitiladi, o‘rgatiladi). 2. Matematika o‘qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o‘rgatish) bir tizimga kiltirilgan bilimlar darajasini o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga mos keladigan qilib qanday taqsimlansa, fan asoslarini o‘rganishda izchillik ta’minlanadi, o‘quv ishlariga o‘quv mashg‘ulotlari beradigan yuklama bartaraf qilinadi, ta’limning mazmuni o‘quvchilarning aniq bilim bilish imkoniyatlariga mos keladi. 3. O‘qitish metodlarini ilmiy ishlab chiqish (qanday o‘qitish kerak, ya’ni, o‘quvchilar hozirgi kunda zarur bo‘lgan iqtisodiy bilimlarni, malaka, ko‗nikmalarni va aqliy faoliyat qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o‘quv ishlari metodikasi qanday bo‘lishi kerak? 4. O‘qitish vositalari – darsliklar, didaktik materiallar, ko‘rsatmali, qo‘llanmalar va o‘quvtexnik vositalaridan foydalanish (nima yordamida o‘qitish). 5. Тa’limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish. (darsni va ta’limning darsdan tashqari shakllarini qanday tashkil etish) O‘qitish maqsadlari O‘qitish mazmuni o‘qitish shakllari O‘qitish metodlari O‘qitish vositalari O‘qitishning maqsadi, mazmuni, metodlari, vositalari va shakllari metodik jihatlarining asosiy tarkiblarida murakkab, uni o‘ziga xos grafik bilan tasvirlash mumkin. Matematika o‘qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani – o‘zining tayanch fani bilan uzviy bog‘liq. Hozirgi zamon matematikasi natural son tushunchasini asoslashda to‘plamlar nazariyasiga tayanadi. Boshlang‘ich sinflar uchun mo‘ljallangan hozirgi zamon matematika darsligining birinchi uchun berilgan quyidagi topshiriqlarga duch kelamiz: ―Rasmda nechta yuk mashinasi bo‘lsa, bir qatorda shuncha katakni bo‘ya, rasmda nechta avtobus bo‘lsa, 2-qatorda shuncha katakni bo‘ya». Bunday topshiriqlarni bajarish bolalarni ko‘rsatilgan to‘plamlar elementlari orasida o‘zaro bir qiymatli moslik o‘rnatishga undaydi, bu esa natural
12 
 
son tushunchasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. MO‘M umumiy 
matematika metodikasiga bog‘liq. Umumiy matematika metodikasi tomonidan 
belgilangan qonuniyatlar kichik yoshdagi o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini 
hisobga olgan holda ishlab chiqiladi. 2. Matematika metodikasining pedagogika va 
psixologiya, pedagogik texnologiya fanlari bilan aloqasi. Boshlang‘ich sinf MO‗M 
pedagogika va yangi pedagogik texnologiya fani bilan uzviy bog‘liq bo‗lib, uning 
qonuniyatlariga tayanadi. MO‘M bilan pedagogika orasida ikki tomonlama 
bog‘lanish mavjud. Bir tomondan, matematika metodikasi pedagogikaning 
umumiy nazariyasiga tayanadi va shu asosda shakllanadi. Bu hol matematika 
o‘qitish masalalarini hal etishda metodik va nazariy yaqinlashishning bir 
butunligini ta’minlaydi. Ikkinchi tomondan, pedagogika umumiy qonuniyatlarini 
shakllantirishda xususiy metodikalar tomonidan erishilgan ma’lumotlarga tayanadi, 
bu uning hayotiyligi va aniqligini ta’minlaydi. Shunday qilib, pedagogika 
metodikalarning aniq materialidan oziqlanadi‖, undan pedagogik umumlashtirishda 
foydalaniladi va o‘z navbatida metodikalarni ishlab chiqishda yo‘llanma bo‘lib 
xizmat qiladi. Matematika metodikasi pedagogika, psixologiya va yosh 
psixologiyasi bilan bog‘liq. Boshlang‘ich matematika metodikasi ta’limning 
boshqa fan metodikalari (ona tili, tabiatshunoslik, rasm, mehnat va boshqa fanlar 
o‘qitish metodikasi) bilan bog‘liq. O‘qitishda predmetlararo bog‘lanishni to‘g‘ri 
amalga oshirish uchun o‘qituvchi buni hisobga olishi juda muhimdir. Ilmiy-
tadqiqot metodlari – bu qonuniy bog‘lanishlarni, munosabatlarni, aloqalarni 
o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish 
usullaridir. Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishtirish, o‘quvchilar 
ishlarini o‘rganish, suhbat va so‘rovnomalar o‘tkazish ilmiy-pedagogik tadqiqot 
metodlari jumlasiga kiradi. 
So‘nggi vaqtlarda matematik va kibernetik metodlardan, shuningdek, 
matematekani 
o‘qitishda 
modellashtirish 
metodlaridan 
foydalanish 
qayd 
qilinmoqda. Matematika metodikasi ta’lim jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan quyidagi 
uch savolga javob beradi: 
 1. Nima uchun matematikani o‘rganish kerak?  
Logotip
12 son tushunchasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. MO‘M umumiy matematika metodikasiga bog‘liq. Umumiy matematika metodikasi tomonidan belgilangan qonuniyatlar kichik yoshdagi o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladi. 2. Matematika metodikasining pedagogika va psixologiya, pedagogik texnologiya fanlari bilan aloqasi. Boshlang‘ich sinf MO‗M pedagogika va yangi pedagogik texnologiya fani bilan uzviy bog‘liq bo‗lib, uning qonuniyatlariga tayanadi. MO‘M bilan pedagogika orasida ikki tomonlama bog‘lanish mavjud. Bir tomondan, matematika metodikasi pedagogikaning umumiy nazariyasiga tayanadi va shu asosda shakllanadi. Bu hol matematika o‘qitish masalalarini hal etishda metodik va nazariy yaqinlashishning bir butunligini ta’minlaydi. Ikkinchi tomondan, pedagogika umumiy qonuniyatlarini shakllantirishda xususiy metodikalar tomonidan erishilgan ma’lumotlarga tayanadi, bu uning hayotiyligi va aniqligini ta’minlaydi. Shunday qilib, pedagogika metodikalarning aniq materialidan oziqlanadi‖, undan pedagogik umumlashtirishda foydalaniladi va o‘z navbatida metodikalarni ishlab chiqishda yo‘llanma bo‘lib xizmat qiladi. Matematika metodikasi pedagogika, psixologiya va yosh psixologiyasi bilan bog‘liq. Boshlang‘ich matematika metodikasi ta’limning boshqa fan metodikalari (ona tili, tabiatshunoslik, rasm, mehnat va boshqa fanlar o‘qitish metodikasi) bilan bog‘liq. O‘qitishda predmetlararo bog‘lanishni to‘g‘ri amalga oshirish uchun o‘qituvchi buni hisobga olishi juda muhimdir. Ilmiy- tadqiqot metodlari – bu qonuniy bog‘lanishlarni, munosabatlarni, aloqalarni o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish usullaridir. Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishtirish, o‘quvchilar ishlarini o‘rganish, suhbat va so‘rovnomalar o‘tkazish ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlari jumlasiga kiradi. So‘nggi vaqtlarda matematik va kibernetik metodlardan, shuningdek, matematekani o‘qitishda modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda. Matematika metodikasi ta’lim jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan quyidagi uch savolga javob beradi: 1. Nima uchun matematikani o‘rganish kerak?
13 
 
2. Matematikadan nimalarni o‘rganish kerak?  
3. Matematikani qanday o‗rganish kerak? Matematika metodikasi haqidagi 
tushuncha birinchi bo‘lib Shveytsariyalik pedagog matematik G.Pestalosining 
1803-yilda yozgan. Sonni ko‘rgazmali o‘rganish‖ asarida bayon qilingan. 
Boshlang‗ich ta’lim haqida ulug‘ mutafakkir Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali Ibn 
Sino va boshqalar ta’lim va tarbiya haqidagi hur fikrlarida boshlang‘ich ta’lim 
asoslarini o‘rganish muammolari haqida o‘z davrida ilg‘or g‘oyalarni olg‘a 
surganlar. MO‘M o‘zining tuzilish xususiyatiga ko‘ra shartli ravishda uch bo‘limga 
bo‘linadi.  
1. Matematika o‘qitishning umumiy metodikasi. Bu bo‘limda, matematika 
fanining maqsadi, mazmuni, metodologiyasi shakli, metodlari va vositalarining 
metodik tizimi pedagogika, psixologik qonunlari hamda didaktik tamoyillar 
asosida ochib beriladi. 
 2. Matematika o‘qitishning maxsus metodikasi. Bu bolimda matematika 
o‘qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarini aniq mavzu materiallariga 
tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi.  
3. Matematika o‘qitishning aniq metodikasi.  
Bu bo‘lim ikki qismdan iborat:  
1.Umumiy metodikaning xususiy masalalari.  
2.Maxsus metodikaning xususiy 
masalalari. Boshlang‘ich sinflarda 
matematika o‘qitish metodikasi butun pedagogik tadqiqotlarda pedagogik 
texnologiya, axborot texnologiyalari yutuqlarida qo‗llaniladigan metodlardan 
foydalanadi. Kuzatish metodi – odatdagi sharoitda kuzatish natijalarini tegishlicha 
qayd qilish bilan pedagogik jarayonni bevosita maqsadga yo‘naltirilgan holda 
idrok qilishdan iborat. Kuzatish aniq maqsadni ko‘zlagan reja asosida uzoq va 
yaqin vaqt oralig‘ida davom etadi. Kuzatish tutash yoki tanlanma bo‘lishi mumkin. 
Тutash kuzatishda kengroq olingan hodisa (masalan, matematika darslarida kichik 
yoshdagi o‘quvchilarning bilish faoliyatlari) tanlanma kuzatishda kichik-kichik 
hajmdagi hodisalar (masalan, matematika darslarida o‘quvchilarning mustaqil 
ishlari) kuzatiladi. Tajriba – bu ham kuzatish hisoblanib, maxsus tashkil qilingan, 
Logotip
13 2. Matematikadan nimalarni o‘rganish kerak? 3. Matematikani qanday o‗rganish kerak? Matematika metodikasi haqidagi tushuncha birinchi bo‘lib Shveytsariyalik pedagog matematik G.Pestalosining 1803-yilda yozgan. Sonni ko‘rgazmali o‘rganish‖ asarida bayon qilingan. Boshlang‗ich ta’lim haqida ulug‘ mutafakkir Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali Ibn Sino va boshqalar ta’lim va tarbiya haqidagi hur fikrlarida boshlang‘ich ta’lim asoslarini o‘rganish muammolari haqida o‘z davrida ilg‘or g‘oyalarni olg‘a surganlar. MO‘M o‘zining tuzilish xususiyatiga ko‘ra shartli ravishda uch bo‘limga bo‘linadi. 1. Matematika o‘qitishning umumiy metodikasi. Bu bo‘limda, matematika fanining maqsadi, mazmuni, metodologiyasi shakli, metodlari va vositalarining metodik tizimi pedagogika, psixologik qonunlari hamda didaktik tamoyillar asosida ochib beriladi. 2. Matematika o‘qitishning maxsus metodikasi. Bu bolimda matematika o‘qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarini aniq mavzu materiallariga tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi. 3. Matematika o‘qitishning aniq metodikasi. Bu bo‘lim ikki qismdan iborat: 1.Umumiy metodikaning xususiy masalalari. 2.Maxsus metodikaning xususiy masalalari. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi butun pedagogik tadqiqotlarda pedagogik texnologiya, axborot texnologiyalari yutuqlarida qo‗llaniladigan metodlardan foydalanadi. Kuzatish metodi – odatdagi sharoitda kuzatish natijalarini tegishlicha qayd qilish bilan pedagogik jarayonni bevosita maqsadga yo‘naltirilgan holda idrok qilishdan iborat. Kuzatish aniq maqsadni ko‘zlagan reja asosida uzoq va yaqin vaqt oralig‘ida davom etadi. Kuzatish tutash yoki tanlanma bo‘lishi mumkin. Тutash kuzatishda kengroq olingan hodisa (masalan, matematika darslarida kichik yoshdagi o‘quvchilarning bilish faoliyatlari) tanlanma kuzatishda kichik-kichik hajmdagi hodisalar (masalan, matematika darslarida o‘quvchilarning mustaqil ishlari) kuzatiladi. Tajriba – bu ham kuzatish hisoblanib, maxsus tashkil qilingan,
14 
 
tadqiqotchi tomonidan nazorat qilib turiladigan va tizimli ravishda o‘zgartirib 
turiladigan sharoitda o‘tkaziladi. Tajriba natijalarini tahlil qilish taqqoslash metodi 
bilan o‘tkaziladi.Pedagogik tadqiqotda suhbat metodidan ham foydalanishi 
mumkin. Тadqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash, uning nazariy 
asoslari va tamoyillarini ishlab chiqarish, ishchi faraz tuzish, boshlang‗ich 
sinflarda matematika O‘qitish metodikasining shakllanishida asosiy mezonlar 
hisoblanadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
14 tadqiqotchi tomonidan nazorat qilib turiladigan va tizimli ravishda o‘zgartirib turiladigan sharoitda o‘tkaziladi. Tajriba natijalarini tahlil qilish taqqoslash metodi bilan o‘tkaziladi.Pedagogik tadqiqotda suhbat metodidan ham foydalanishi mumkin. Тadqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash, uning nazariy asoslari va tamoyillarini ishlab chiqarish, ishchi faraz tuzish, boshlang‗ich sinflarda matematika O‘qitish metodikasining shakllanishida asosiy mezonlar hisoblanadi.
15 
 
2.2. Birinchi,ikkinchi sinflarda masala ishlashni tashkil qilishda 
interfaol metodlardan foydalanish 
Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya 
jarayonining samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni 
qo‘llash borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar 
nomi bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko‘p tarqalgan va 
barcha 
turdagi 
ta’lim 
muassasalarida 
keng 
qo‘llanayotgan 
metodlardan 
hisoblanadi. Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko‘p bo‘lib, 
ta’lim-tarbiya jarayonining deyarlik hamma vazifalarini amalga oshirish 
maqsadlari uchun moslari hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan 
maqsadlar uchun moslarini ajratib tegishlicha qo‘llash mumkin. Bu holat hozirda 
interfaol ta’lim metodlarini ma’lum maqsadlarni amalga oshirish uchun to‘g‘ri 
tanlash muammosini keltirib chiqargan. Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil 
qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, 
ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil rag‘batlantirib turilishi, o‘quv 
materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, ularning mazmunini ochishda aqliy 
hujum, 
kichik 
guruhlarda 
ishlash, 
bahs-munozara, 
muammoli 
vaziyat, 
yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi metodlarni qo‘llash va ta’lim 
oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab etiladi. Interfaol 
metod biror faoliyat yoki muammoni o‘zaro muloqotda, o‘zaro bahsmunozarada 
fikrlash asnosida, hamjixdtlik bilan hal etishdir. Bu usulning afzalligi shundaki, 
butun faoliyat o‘quvchi-talabani mustaqil fikrlashga o‘rgatib, mustaqil hayotga 
tayyorlaydi.O‘qitishning interfaol usullarini tanlashda ta’lim maqsadi, ta’lim 
oluvchilarning soni va imkoniyatlari, o‘quv muassasasining o‘quv-moddiy sharoiti, 
ta’limning davomiyligi, o‘qituvchining pedagogik mahorati va boshqalar e’tiborga 
olinadi.  
Interfaol metodlar deganda – ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil 
fikrlashga undovchi, ta‟lim jarayonining markazida ta‟lim oluvchi bo‟lgan 
metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo‘llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini 
faol ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida ishtirok 
Logotip
15 2.2. Birinchi,ikkinchi sinflarda masala ishlashni tashkil qilishda interfaol metodlardan foydalanish Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya jarayonining samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo‘llash borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko‘p tarqalgan va barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng qo‘llanayotgan metodlardan hisoblanadi. Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko‘p bo‘lib, ta’lim-tarbiya jarayonining deyarlik hamma vazifalarini amalga oshirish maqsadlari uchun moslari hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan maqsadlar uchun moslarini ajratib tegishlicha qo‘llash mumkin. Bu holat hozirda interfaol ta’lim metodlarini ma’lum maqsadlarni amalga oshirish uchun to‘g‘ri tanlash muammosini keltirib chiqargan. Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil rag‘batlantirib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, ularning mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, bahs-munozara, muammoli vaziyat, yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi metodlarni qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab etiladi. Interfaol metod biror faoliyat yoki muammoni o‘zaro muloqotda, o‘zaro bahsmunozarada fikrlash asnosida, hamjixdtlik bilan hal etishdir. Bu usulning afzalligi shundaki, butun faoliyat o‘quvchi-talabani mustaqil fikrlashga o‘rgatib, mustaqil hayotga tayyorlaydi.O‘qitishning interfaol usullarini tanlashda ta’lim maqsadi, ta’lim oluvchilarning soni va imkoniyatlari, o‘quv muassasasining o‘quv-moddiy sharoiti, ta’limning davomiyligi, o‘qituvchining pedagogik mahorati va boshqalar e’tiborga olinadi. Interfaol metodlar deganda – ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil fikrlashga undovchi, ta‟lim jarayonining markazida ta‟lim oluvchi bo‟lgan metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo‘llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida ishtirok
16 
 
etadi. Ta’lim oluvchi markazda bo‘lgan yondashuvning foydali jihatlari 
quyidagilarda namoyon bo‘ladi:  
ta’lim samarasi yuqoriroqbo‘lgan o‘qish-o‘rganish; 
 ta’lim oluvchining yuqori darajada rag‘batlantirilishi; 
 ilgari orttirilgan bilimlarning ham e’tiborga olinishi;  
ta’lim 
jarayoni 
ta’lim 
oluvchining 
maqsad 
va 
extiyojlariga 
muvofiqlashtirilishi;  
ta’lim 
oluvchining 
tashabbuskorligi 
va 
mas‘uliyatining 
qo‘llab-
quvvatlanishi;  
amalda bajarish orqali o‘rganilishi; ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit 
yaratilishi. 
Shunday qilib, fanlarni o‘qitish jarayonida interfaol metodlardan foydalanish 
o‘ziga xos xususiyatga ega. Ta’lim amaliyotida foydalanilayotgan har bir interfaol 
metodni sinchiklab o‘rganish va amalda qo‘llash o‘quvchi-talabalarning fikrlashini 
kengaytiradi hamda muammoning to‘g‘ri echimini topishlariga ijobiy ta’sir 
ko‘rsatadi. O‘quvchi-talabalarning ijodkorligini va faolligini oshiradi. Turli xil 
nazariy va amaliy muammolar interfaol metodlar orqali tahlil etilganda o‘quvchi-
talabalarning bilim, ko‘nikma, malakalari kengayishi va chuqurlashishiga 
erishiladi. Darslarni interfaol metodlarda tashkil etishning afzalliklari. O‘qitish 
mazmunini yaxshi o‘zlashtirishga olib keladi. O‘z vaqtida o‘quvchi -o‘qituvchi -
o‘quvchilar orasida ta`limiy aloqalar o‘rnatiladi. O‘qitish usullari ta`lim jarayonida 
turli xil ko‘rinishlarda kechadi (yakka, juft, guruh, katta guruh). O‘quv jarayoni 
o‘qish extiyojini qondirish bilan yuqori motivatsiyaga ega bo‘ladi. O‘zaro axborot 
berish, olish, qayta ishlash orqali o‘quv materiali yaxshi esda qoladi. O‘quv 
jarayonida 
o‘quvchining 
o‘zi 
o‘ziga 
baho 
berishi, 
tanqidiy 
qarashi 
rivojlanadi.O‘quvchi uchun dars qiziqarli o‘qitilayotgan predmet mazmuniga 
aylanadi. O‘qish jarayoniga ijodiy yondashuv, ijobiy fikr namoyon bo‘ladi.Har bir 
o‘quvchining o‘zi mustaqil fikr yurita olishiga, izlanishga, mushohada qilishga olib 
keladi.Interfaol usulda o‘tilgan darslarda o‘quvchi faqat ta`lim mazmunini 
o‘zlashtiribgina qolmay, balki o‘zining tanqidiy va mantiqiy fikrlarini ham 
Logotip
16 etadi. Ta’lim oluvchi markazda bo‘lgan yondashuvning foydali jihatlari quyidagilarda namoyon bo‘ladi: ta’lim samarasi yuqoriroqbo‘lgan o‘qish-o‘rganish; ta’lim oluvchining yuqori darajada rag‘batlantirilishi; ilgari orttirilgan bilimlarning ham e’tiborga olinishi; ta’lim jarayoni ta’lim oluvchining maqsad va extiyojlariga muvofiqlashtirilishi; ta’lim oluvchining tashabbuskorligi va mas‘uliyatining qo‘llab- quvvatlanishi; amalda bajarish orqali o‘rganilishi; ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit yaratilishi. Shunday qilib, fanlarni o‘qitish jarayonida interfaol metodlardan foydalanish o‘ziga xos xususiyatga ega. Ta’lim amaliyotida foydalanilayotgan har bir interfaol metodni sinchiklab o‘rganish va amalda qo‘llash o‘quvchi-talabalarning fikrlashini kengaytiradi hamda muammoning to‘g‘ri echimini topishlariga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. O‘quvchi-talabalarning ijodkorligini va faolligini oshiradi. Turli xil nazariy va amaliy muammolar interfaol metodlar orqali tahlil etilganda o‘quvchi- talabalarning bilim, ko‘nikma, malakalari kengayishi va chuqurlashishiga erishiladi. Darslarni interfaol metodlarda tashkil etishning afzalliklari. O‘qitish mazmunini yaxshi o‘zlashtirishga olib keladi. O‘z vaqtida o‘quvchi -o‘qituvchi - o‘quvchilar orasida ta`limiy aloqalar o‘rnatiladi. O‘qitish usullari ta`lim jarayonida turli xil ko‘rinishlarda kechadi (yakka, juft, guruh, katta guruh). O‘quv jarayoni o‘qish extiyojini qondirish bilan yuqori motivatsiyaga ega bo‘ladi. O‘zaro axborot berish, olish, qayta ishlash orqali o‘quv materiali yaxshi esda qoladi. O‘quv jarayonida o‘quvchining o‘zi o‘ziga baho berishi, tanqidiy qarashi rivojlanadi.O‘quvchi uchun dars qiziqarli o‘qitilayotgan predmet mazmuniga aylanadi. O‘qish jarayoniga ijodiy yondashuv, ijobiy fikr namoyon bo‘ladi.Har bir o‘quvchining o‘zi mustaqil fikr yurita olishiga, izlanishga, mushohada qilishga olib keladi.Interfaol usulda o‘tilgan darslarda o‘quvchi faqat ta`lim mazmunini o‘zlashtiribgina qolmay, balki o‘zining tanqidiy va mantiqiy fikrlarini ham
17 
 
rivojlantiradi. Xulosa shuki, bunday sharoitda o‘qituvchi yuksak rivojlangan 
fikrlash qobiliyatiga, muammolar bo‘yicha chuqur mushohoda yuritishga, 
muammolarni o‘z vaqtida echa oladigan qobiliyatga ega bo‘lishi kerak. Interfaol 
metodlarda darsni tashkil etishda o‘quvchi shaxsini rivojlantirish o‘zi – o‘ziga 
zamin yaratishdan boshlanishi kerak. Ya`ni o‘quvchining: O‘zi mustaqil mutoala 
qilishi, o‘qishi asosida bilim olishi; O‘zini -o‘zi anglab etishga, anglab tarbiya 
topishga; O‘z kuchi va imkoniyatlariga ishonch bilan qarashga; O‘quv mehnatiga 
mas`uliyat xissi bilan qarashga; O‘z faoliyatini mustaqil tashkil eta olishi, har bir 
daqiqani g‘animat bilishga; O‘quv mehnatiga o‘zida hoxish, istak uyg‘ota olishga; 
Har qanday vaziyatda faollik ko‘rsata olishga; Ayniqsa, hozirgi tezkor axborot 
manbalaridan unumli foydalana olishni asosiy va bosh maqsad qilib olishga 
o‘rganmog‘i zarur.Shuning uchun ham hozirgi kunda o‘quvchining o‘zini – o‘zi 
rivojlantirish texnologiyasini yaratish pedagogika, didaktika fani oldida echimini 
kutayotgan dolzarb muammolardandir.Keyingi vaqtlarda o‘qituvchilar orasida 
shaxsga qaratilgan ta`lim nima? Interfaol metodda o‘qitish nima uchun zarur? 
Uning qanday turlari mavjud? Tarkibiy tuzilishi qanday? Uni ta`lim jarayoniga 
qanday olib kiriladi? Uning avvalgi usullardan farqi nimada? degan savollar 
uchraydi.Bu savollarga aniq javob topish uchun shu kunlarda umumta`lim 
maktablarimizda olib borilayotgan an`anaviy darslarni yana bir marotaba tahlil 
etish joizdir.An`anaviy usul 17 asrda Chex pedagog olimi Yan Amos Komenskiy 
tomonidan taklif etilgan.U o‘qitishning yagona klassik tizimini ishlab chiqib, uni 
sinf – dars sistemasi deb yuritadi. Keyinchalik bu sistema pedagogikada keng 
tarqalgan. An`anaviy maktab sinf dars sistemasi quyidagicha o‘ziga xos 
an`analarga ega: taxminan bir xil yoki yaqin yoshli, tayyorgarlik darajasi yaqin 
bolalar sinfni tashkil etadi.Sinf yagona reja, dastur, darslik, dars jadvali asosida 
ishlaydi. Mashg‘ulot turi asosan yagona dars hisoblanadi. Dars ma`lum bir o‘quv 
predmeti, mavzuga oid bir xil material ustida ishlaydi.O‘quvchilar faoliyatini 
o‘qituvchi boshqaradi, har bir o‘quvchining bilim darajasini baholaydi, yil oxirida 
o‘quvchini sinfdan – sinfga ko‘chirishni ham u hal qiladi, ya`ni o‘quvchilarning 
taqdirining hal etilishi o‘qituvchi qo‘lidadir. Endi interfaol metodlarga batafsilroq 
Logotip
17 rivojlantiradi. Xulosa shuki, bunday sharoitda o‘qituvchi yuksak rivojlangan fikrlash qobiliyatiga, muammolar bo‘yicha chuqur mushohoda yuritishga, muammolarni o‘z vaqtida echa oladigan qobiliyatga ega bo‘lishi kerak. Interfaol metodlarda darsni tashkil etishda o‘quvchi shaxsini rivojlantirish o‘zi – o‘ziga zamin yaratishdan boshlanishi kerak. Ya`ni o‘quvchining: O‘zi mustaqil mutoala qilishi, o‘qishi asosida bilim olishi; O‘zini -o‘zi anglab etishga, anglab tarbiya topishga; O‘z kuchi va imkoniyatlariga ishonch bilan qarashga; O‘quv mehnatiga mas`uliyat xissi bilan qarashga; O‘z faoliyatini mustaqil tashkil eta olishi, har bir daqiqani g‘animat bilishga; O‘quv mehnatiga o‘zida hoxish, istak uyg‘ota olishga; Har qanday vaziyatda faollik ko‘rsata olishga; Ayniqsa, hozirgi tezkor axborot manbalaridan unumli foydalana olishni asosiy va bosh maqsad qilib olishga o‘rganmog‘i zarur.Shuning uchun ham hozirgi kunda o‘quvchining o‘zini – o‘zi rivojlantirish texnologiyasini yaratish pedagogika, didaktika fani oldida echimini kutayotgan dolzarb muammolardandir.Keyingi vaqtlarda o‘qituvchilar orasida shaxsga qaratilgan ta`lim nima? Interfaol metodda o‘qitish nima uchun zarur? Uning qanday turlari mavjud? Tarkibiy tuzilishi qanday? Uni ta`lim jarayoniga qanday olib kiriladi? Uning avvalgi usullardan farqi nimada? degan savollar uchraydi.Bu savollarga aniq javob topish uchun shu kunlarda umumta`lim maktablarimizda olib borilayotgan an`anaviy darslarni yana bir marotaba tahlil etish joizdir.An`anaviy usul 17 asrda Chex pedagog olimi Yan Amos Komenskiy tomonidan taklif etilgan.U o‘qitishning yagona klassik tizimini ishlab chiqib, uni sinf – dars sistemasi deb yuritadi. Keyinchalik bu sistema pedagogikada keng tarqalgan. An`anaviy maktab sinf dars sistemasi quyidagicha o‘ziga xos an`analarga ega: taxminan bir xil yoki yaqin yoshli, tayyorgarlik darajasi yaqin bolalar sinfni tashkil etadi.Sinf yagona reja, dastur, darslik, dars jadvali asosida ishlaydi. Mashg‘ulot turi asosan yagona dars hisoblanadi. Dars ma`lum bir o‘quv predmeti, mavzuga oid bir xil material ustida ishlaydi.O‘quvchilar faoliyatini o‘qituvchi boshqaradi, har bir o‘quvchining bilim darajasini baholaydi, yil oxirida o‘quvchini sinfdan – sinfga ko‘chirishni ham u hal qiladi, ya`ni o‘quvchilarning taqdirining hal etilishi o‘qituvchi qo‘lidadir. Endi interfaol metodlarga batafsilroq