Boshlangʻich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni oʻlchov birliklarini oʻrgatish

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

3

Faytl hajmi

19,6 KB


 
 
 
 
 
 
Boshlangʻich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni oʻlchov birliklarini 
oʻrgatish metodikasi. 
 
 
 
Mashgʻulot maqsadi: Talabalarning miqdorlarni o‘rgatish metodikasi, 
uzunlik va yuza o‘lchov birliklari boʻyicha olgan bilim, ko‘nikma, malaka va 
kompetensiyalarini mustahkamlash, mavzu yuzasidan o‘rganilgan malaka talablarini 
amaliyotga tadbiq etishni o‘rgatish.  
 
Mashgʻulot materiallari: “Boshlangʻich sinflarda matemalika o‘qitish 
metodikasi” darsligi, 1-2-3-4-sinf matematika darsligi, tarqatma materiallar, AKT va 
boshqalar. 
 
 Tayanch tushunchalar: asosiy miqdor, yuza o‘lchov birliklari, yuza o‘lchov 
birliklari, o‘lchov birliklari, bilim, ko‘nikma, malaka, kompetensiya, bosqich, 
santimetr, matematik diktant, og‘zaki hisoblash, yozma hisoblash, metod, 
taqqoslash, millimetr, kilometr, detsimetr.  
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar:  
1. Boshlang‘ich sinflarda miqdorlarni o‘rgatish metodikasi.  
2. Boshlang‘ich ta’limda uzunlik va yuza o‘lchov birliklarini o‘rgatish metodlari.  
3. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. 
 Boshlang‘ich sinflarda miqdorlarni o‘rgatish metodikasi. Miqdorlar, xuddi 
raqamlar kabi boshlang‘ich sinflarda matematika mashg‘ulotlarining asosiy 
tushunchasi bo‘lib, bolalarda miqdor haqida predmetlar va voqelikka aloqador va 
o‘lchov bilan bog‘liq sifat tasavvur uchun foydalaniladi. 1–2-sinflarda o‘quvchilar 
uzunlik, massa (og‘irlik), hajm, vaqt haqida va ularning o‘lchov birliklari haqida 
tasavvurga ega bo‘ladilar. Misollarni yеchish jarayonida ular baho, qiymat, miqdor, 
narx, tezlik, masofa, unumdorlik tushunchalari bilan tanishadilar. Mavzuni o‘rganish 
jarayonida shunga erishish zarurki, o‘quvchilar o‘zaro bog‘liq, ammo mutlaqo 
boshqa-boshqa, mazmunga ega bo‘lgan «miqdor» va «raqam» tushunchalarini aniq 
Boshlangʻich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi. Mashgʻulot maqsadi: Talabalarning miqdorlarni o‘rgatish metodikasi, uzunlik va yuza o‘lchov birliklari boʻyicha olgan bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarini mustahkamlash, mavzu yuzasidan o‘rganilgan malaka talablarini amaliyotga tadbiq etishni o‘rgatish. Mashgʻulot materiallari: “Boshlangʻich sinflarda matemalika o‘qitish metodikasi” darsligi, 1-2-3-4-sinf matematika darsligi, tarqatma materiallar, AKT va boshqalar. Tayanch tushunchalar: asosiy miqdor, yuza o‘lchov birliklari, yuza o‘lchov birliklari, o‘lchov birliklari, bilim, ko‘nikma, malaka, kompetensiya, bosqich, santimetr, matematik diktant, og‘zaki hisoblash, yozma hisoblash, metod, taqqoslash, millimetr, kilometr, detsimetr. Amaliy ishlash uchun topshiriqlar: 1. Boshlang‘ich sinflarda miqdorlarni o‘rgatish metodikasi. 2. Boshlang‘ich ta’limda uzunlik va yuza o‘lchov birliklarini o‘rgatish metodlari. 3. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. Boshlang‘ich sinflarda miqdorlarni o‘rgatish metodikasi. Miqdorlar, xuddi raqamlar kabi boshlang‘ich sinflarda matematika mashg‘ulotlarining asosiy tushunchasi bo‘lib, bolalarda miqdor haqida predmetlar va voqelikka aloqador va o‘lchov bilan bog‘liq sifat tasavvur uchun foydalaniladi. 1–2-sinflarda o‘quvchilar uzunlik, massa (og‘irlik), hajm, vaqt haqida va ularning o‘lchov birliklari haqida tasavvurga ega bo‘ladilar. Misollarni yеchish jarayonida ular baho, qiymat, miqdor, narx, tezlik, masofa, unumdorlik tushunchalari bilan tanishadilar. Mavzuni o‘rganish jarayonida shunga erishish zarurki, o‘quvchilar o‘zaro bog‘liq, ammo mutlaqo boshqa-boshqa, mazmunga ega bo‘lgan «miqdor» va «raqam» tushunchalarini aniq  
 
farqiga bora olishlari kerak. Masalan, sim o‘ramidan bir bo‘lak kesib olib, o‘lchash 
birligi detsimetrdan foydalanib, 1 dm , 2 dm, 3 dm, ...20 dm. kabi uzunliklarni 
belgilab boramiz. Ya’ni mazkur o‘lcham birligini sim uzunligi bo‘yicha ketma-ket 
qo‘yish bilan o‘lchaymiz va tegishli nomi bilan - (20 dm) yozib qo‘yamiz. 
Miqdorlarni o‘rgatish bo‘yicha metodik sxema.  
1. Bolalarda mavjud mazkur miqdorlar haqidagi tushunchalarni aniqlash 
(bolalarning hayotiy tajribasiga murojaat etish). 
2. Bir xil nomli miqdorlarni solishtirish (chamalab ko‘rinish, solishtirish, taqqoslash, 
o‘lchash va boshqa xil usullar bilan). 
 3. Mazkur miqdorning o‘lchov birligi va o‘lchov asboblari bilan tanishtirish.  
4. O‘quvchilarda o‘lchash ko‘nikmalari hosil qilish.  
5. Bir xil nomdagi miqdorlarni qo‘shish va ayirish. (Masalalarni еchish jarayonida).  
6. Miqdorlarning yangi o‘lchov birliklari bilan tanishtirish, bir nomdagi miqdorlarni 
boshqa o‘lchov birliklariga aylantirish. Ikki bir xil nomli o‘lchov birliklarini bitta 
ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirish va aksincha.  
7. Ikki xil nomli miqdorni qo‘shish va ayrish.  
8. Miqdorlarni sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish 
 
 
Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. Talabalarni amaliy mashg‘ulotda olgan 
bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarini mustahkamlash maqsadida 
“Yumaloq qor” usulidan foydalaniladi. Bunda o‘qituvchi tomonidan savollar 
yozilgan varaqlar yumaloqlanib, dumaloq shaklga keltirilgan bo‘ladi va bironta 
talabaga uloqtiriladi. Talaba qo‘lidagi yumaloqlangan qog‘ozning birinchi qavatini 
ochadi va yozilgan savolga javob beradi. So‘ngra boshqa talabaga uloqtiradi va u 
ham navbatdagi savolga javob beradi, toki oxirgi varaq qolgunicha o‘yin shu tariqa 
davom etadi. Oxirgi varaq ichida sovg‘a yashiringan bo‘lib, so‘ngi ishtirokchi unga 
ega bo‘ladi. Talabalar kichik guruhlarga boʻlinadi va berilgan topshiriqlarni 
bajarishadi. Topshiriqni bajarish uchun ularga 10 daqiqa beriladi, har bir guruh 
topshiriqlar boʻyicha taqdimot qilishadi. Bugungi amaliy mashg‘uloti musobaqa 
tarzida olib boriladi, har bir topshiriqqa 2 balldan beriladi. Agar guruh ishtirokchilari 
savolga javob berolmasalar, boshqa guruh talabalari javob beradi va ballni qo‘lga 
kiritadilar. G‘olib bo‘lgan guruh talabalariga sovrin beriladi.  
farqiga bora olishlari kerak. Masalan, sim o‘ramidan bir bo‘lak kesib olib, o‘lchash birligi detsimetrdan foydalanib, 1 dm , 2 dm, 3 dm, ...20 dm. kabi uzunliklarni belgilab boramiz. Ya’ni mazkur o‘lcham birligini sim uzunligi bo‘yicha ketma-ket qo‘yish bilan o‘lchaymiz va tegishli nomi bilan - (20 dm) yozib qo‘yamiz. Miqdorlarni o‘rgatish bo‘yicha metodik sxema. 1. Bolalarda mavjud mazkur miqdorlar haqidagi tushunchalarni aniqlash (bolalarning hayotiy tajribasiga murojaat etish). 2. Bir xil nomli miqdorlarni solishtirish (chamalab ko‘rinish, solishtirish, taqqoslash, o‘lchash va boshqa xil usullar bilan). 3. Mazkur miqdorning o‘lchov birligi va o‘lchov asboblari bilan tanishtirish. 4. O‘quvchilarda o‘lchash ko‘nikmalari hosil qilish. 5. Bir xil nomdagi miqdorlarni qo‘shish va ayirish. (Masalalarni еchish jarayonida). 6. Miqdorlarning yangi o‘lchov birliklari bilan tanishtirish, bir nomdagi miqdorlarni boshqa o‘lchov birliklariga aylantirish. Ikki bir xil nomli o‘lchov birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirish va aksincha. 7. Ikki xil nomli miqdorni qo‘shish va ayrish. 8. Miqdorlarni sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. Talabalarni amaliy mashg‘ulotda olgan bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarini mustahkamlash maqsadida “Yumaloq qor” usulidan foydalaniladi. Bunda o‘qituvchi tomonidan savollar yozilgan varaqlar yumaloqlanib, dumaloq shaklga keltirilgan bo‘ladi va bironta talabaga uloqtiriladi. Talaba qo‘lidagi yumaloqlangan qog‘ozning birinchi qavatini ochadi va yozilgan savolga javob beradi. So‘ngra boshqa talabaga uloqtiradi va u ham navbatdagi savolga javob beradi, toki oxirgi varaq qolgunicha o‘yin shu tariqa davom etadi. Oxirgi varaq ichida sovg‘a yashiringan bo‘lib, so‘ngi ishtirokchi unga ega bo‘ladi. Talabalar kichik guruhlarga boʻlinadi va berilgan topshiriqlarni bajarishadi. Topshiriqni bajarish uchun ularga 10 daqiqa beriladi, har bir guruh topshiriqlar boʻyicha taqdimot qilishadi. Bugungi amaliy mashg‘uloti musobaqa tarzida olib boriladi, har bir topshiriqqa 2 balldan beriladi. Agar guruh ishtirokchilari savolga javob berolmasalar, boshqa guruh talabalari javob beradi va ballni qo‘lga kiritadilar. G‘olib bo‘lgan guruh talabalariga sovrin beriladi.  
 
 
1-GURUH 1. Bir nomdagi uzunlik o‘lchov birligini boshqa o‘lchov 
birliklariga aylantirishga doir masala tuzing. 
2.Ikki bir xil nomli yuza o‘lchov birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov birligiga 
aylantirishga doir masala tuzing.  
3. Miqdorlar orasidagi bog‘liklarga doir boshqotirma tuzing. 
2-GURUH 1. Bir nomdagi yuza o‘lchov birligini boshqa o‘lchov birliklariga 
aylantirishga doir masala tuzing.  
1. 
Ikki bir xil nomli uzunlik o‘lchov birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov 
birligiga aylantirishga doir masala tuzing.  
3. Miqdorlar orasidagi bog‘liklarga doir boshqotirma tuzing.  
 3-GURUH 1. Bitta ikki nomli yuza o‘lchov birligini ikki bir xil nomli o‘lchov 
birligiga aylantirishga doir masala tuzing. 
 2. Ikki xil nomli uzunlik o‘lchov birliklarini qo‘shish va ayrishga doir masala tuzing.  
3. Miqdorlar orasidagi bog‘liklarga doir boshqotirma tuzing. 
 Uyga topshiriq. Mavzuga doir har bir konsentrda matematik diktant yozish. 
 
1-GURUH 1. Bir nomdagi uzunlik o‘lchov birligini boshqa o‘lchov birliklariga aylantirishga doir masala tuzing. 2.Ikki bir xil nomli yuza o‘lchov birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirishga doir masala tuzing. 3. Miqdorlar orasidagi bog‘liklarga doir boshqotirma tuzing. 2-GURUH 1. Bir nomdagi yuza o‘lchov birligini boshqa o‘lchov birliklariga aylantirishga doir masala tuzing. 1. Ikki bir xil nomli uzunlik o‘lchov birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirishga doir masala tuzing. 3. Miqdorlar orasidagi bog‘liklarga doir boshqotirma tuzing. 3-GURUH 1. Bitta ikki nomli yuza o‘lchov birligini ikki bir xil nomli o‘lchov birligiga aylantirishga doir masala tuzing. 2. Ikki xil nomli uzunlik o‘lchov birliklarini qo‘shish va ayrishga doir masala tuzing. 3. Miqdorlar orasidagi bog‘liklarga doir boshqotirma tuzing. Uyga topshiriq. Mavzuga doir har bir konsentrda matematik diktant yozish.