Boshlang‘ich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni o‘lchov birliklarini o‘rgatish metodikasi
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
63,1 KB
Boshlang‘ich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni o‘lchov birliklarini
o‘rgatish metodikasi.
Reja:
1.Asosiy miqdorlar haqida tushuncha.
2.Uzunlik va uning birliklari bilan tanishtirish metodikasi.
3.Massa va hajm, ularning birliklari bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch iboralar: Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa, hajm
1.Asosiy miqdorlar va ular haqida tushunchalar.
Boshlang’ich sinflarning dasturida turli miqdorlarni ham o’rganish nazarda
tutilgan. Miqdorlarsiz tabiatni, borliq olamni o’rganish mumkin emas. Chunki
miqdorlarda turli narsalarning, borliq dunyoning xossalari aks etgan. Miqdor
tushunchasi narsa yoki hodisaning xossasi bo’lib, bu tushunchalar o’quvchilarning
butun o’qishi davrida shakllanadi.
Biz o’quvchilarga uzunlik, jismning massasi (og’irlik), hajmi, vaqt, figuraning
yuzi kabi miqdorlar to’g’risida tushuncha berishimiz kerak. Bu tushunchalarni
o’rganish arifmetik material bilan qo’shib o’qitiladi.
Masalan: o’lchashni o’rganish, sanashni o’rganish bilan, o’lchov birliklari
sanoq sistemasi mavzusi bilan, ismli sonlar abstrakt sonlarni nomerlash bilan
miqdorlar ustida amallar arifmetik amallar bilan parallel o’qitiladi. Miqdorlarni
o’qitish matematikani hayot, sharoit bilan bog’liq holda o’qitib, politexnik bilimlar
berish demakdir.
1.
Hisoblash va yasash ishlarini bajarilishini, mehnat tarbiyasini, estetik ta’lim
berishni kuchaytiradi. Ayniqsa miqdorlarni ko’rgazmali, aynan o’zini va
laboratoriyalarda tushuntirish imkoni mavjud. Atrof muhitdagi mavjud miqdorlar
va ularni o’lchashni amaliyotda ko’radilar, kuzatadilar, haqiqatligiga ishonadilar.
Hisoblash ishlarini yakka bajaradilar. Miqdorlarni tushuntirishda figuralar modellar,
chizmachilik va o’lchash asboblaridan keng foydalanish kerak.
Miqdorlarni o‘rganish metodikasiga umumiy tavsifnoma
Miqdorlar,
xuddi
raqamlar
kabi
boshlang‘ich
sinflarda
matematika
mashg‘ulotlarinig asosiy tushunchasi bo‘lib, bolalarda miqdor haqida predmetlar va
voqeylikka aloqador va o‘lchov bilan bog‘liq sifat tasavvur uchun foydalaniladi.
1–2-sinflarda o‘quvchilar uzunlik, massa, (og‘irlik) hajm, vaqt haqida va ularning
o‘lchov birliklari haqida tasavvurga ega bo‘ladilar. Misollarni yechish jarayonida
ular baho, qiymat, miqdor, narx, tezlik, masofa, unumdorlik tushunchalari bilan
tanishadilar.
Mavzuni o‘rganish jarayonida shunga erishish zarurki, o‘quvchilar o‘zaro bog‘liq,
ammo mutlaqo boshqa-boshqa, mazmunga ega bo‘lgan «miqdor» va «raqam»
tushunchalarini aniq farqiga bora olishlari kerak. Masalan, sim o‘ramidan bir bo‘lak
kesib olib, o‘lchash birligi detsimetrdan foydalanib, 1 dm , 2 dm, 3 dm, . , ...20 dm.
Kabi uzunliklarni belgilab boramiz. Ya’ni mazkur o‘lcham birligini sim uzunligi
bo‘yicha ketma ket qo‘yish bilan o‘lchaymiz va tegishli nomi bilan - (20 dm) yozib
qo‘yamiz.
Agar boshqa o‘lcham birligi, masalan, santimetrdan foydalangan bo‘lsa, miqdorning
raqam belgisi o‘zgacha bo‘lganiga erishamiz. Bu raqamni ham tegishli nomi bilan
(200 sm) yozib qo‘yamiz. Metr o‘lcham birligidan foydalansak mazkur miqdorning
yana bir raqamli ko‘rinishga ega bo‘lamiz (2 m).
Raqam va o‘lchamlar tushunchalarini o‘zaro farqlash uchun bu bosqichda mazkur
yordamlardan nihoyatda ehtiyotkorlik bilan foydalanish kerak bo‘ladi. 78,40,11,99
kabi misollarda belgilarni qo‘llash bilan bog‘liq mashqlarni shakllantirishda, aynan
raqamlarning (sonlarning) o‘zini solishtirish zarurligi 23 sm, 2 dm, 5 dm.1 m kabi
mashqlarni yechishda esa miqdorlar taqqoslashayotganligi qayta-qayta takidlanishi
lozim.
Miqdor va son (raqam) iboralarni qo‘llash bilan bog‘liq boshqa mashqlar ham shu
kabi aniq va tushunarli ifodalanishi kerak. Masalan; «385 va 481 sonlarini qo‘shing»,
yoki «3 m 85 sm hamda 4 m 81 sm. miqdorlarni qo‘shing» kabi.
U yoki bu miqdor haqida tasavvurni shakllantirish va ularni o‘lchash usullari o‘ziga
xoslikka ega bo‘lsa ham, har bir miqdorni o‘rganishda umumiy bosqichlarni alohida
ta’kidlash maqsadga muvofiq bo‘lar edi. O‘qituvchi har bir miqdorlarni o‘rganish
jarayonida ana shularga tayanib, o‘quvchilar faoliyatini quyidagicha tashkil etishi
mumkin.
Miqdorlarni o‘rgatish bo‘yicha metodik sxema.
1. Bolalarda mavjud mazkur miqdorlar haqidagi tushunchalarni aniqlash
(bolalarning hayotiy tajribasiga murojaat etish).
2. Bir xil nomli miqdorlarni solishtirish (chamalab ko‘rinish, solishtirish, taqqoslash,
o‘lchash va boshqa xil usullar bilan).
3. Mazkur miqdorning o‘lchov birligi va o‘lchov asboblari bilan tanishtirish.
4. O‘quvchilarda o‘lchash ko‘nikmalari hosil qilish.
5. Bir xil nomdagi miqdorlarni qo‘shish va ayirish. (Masalalarni yechish
jarayonida).
6. Miqdorlarning yangi o‘lchov birliklari bilan tanishtirish, bir nomdagi miqdorlarni
boshqa o‘lchov birliklariga aylantirish. Ikki bir xil nomli o‘lchov birliklarini bitta
ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirish va aksincha.
7.Ikki xil nomli miqdorni qo‘shish va ayrish.
8.Miqdorlarni sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish.
2.Uzunlik va uning biliklari bilan tanishtirish metodikasi
Kesma uzunligini eng avvalo taqqoalash bilan kesmalarning “teng”, “katta”,
“uzun”, “qisqa”, “kalta” kabi tushunchalarini beramiz. Amaliy ishlar bilan bir-
birining ustiga qo’yib taqqoslaydigan uzunliklarni tayoqcha yoki metallar yordamida
solishtiradilar. Turli xil o’lchov birliklarini tanlash mumkin.
Masalan: sanoq cho’pini uzunlik birligi qilib, u bilan boshqa uzunliklarni
o’lchab taqqoslaydilar. Bularga daftarning uzunligi, qarich, qadam kabi birliklarni
ham tushuntirish kerak. Shundan keyin sanoq cho’pining uzunligini sm bilan
o’lchash va u bilan boshqa uzunliklarni sm bilan aniqlash imkoni tug’iladi. Sm
moduli orqali o’quvchilar:
1.Berilgan kesmani o’lchash.
2.Berilgan uzunlik masalasini hal qiladi.
1 smli kesmani ketma-ket 10 marta qo’yish bilan 1 dm ni o’lchab kesib
oladilar. Tayoqchalardan 1 sm, 1 dm o’lchov birliklarini namuna sifatida yasab ular
bilan atrofdagi turli xil narsalarning uzunligini o’lchaydilar. O’lchashda kesmada
o’lchash necha marta joylashish malakasi berilgandan keyin sm yoki dm li
bo’linmalarni raqamlar bilan belgilashga o’tiladi. Shu asosda sm li, dm li o’lchov
birliklari hosil qilinadi. Chizg’ich qanday yasalgani hamda chizg’ich bilan o’lchash
malakalari beriladi. Chizg’ich bilan qog’ozda kesmalar chizish va o’lchash, turli xil
uzunliklarni o’lchashga doir amaliy mashqlar bajartiriladi. Dm bilan 2-o’nlikni
o’tishda tanishtirish amalga oshiriladi. Metr bilan tanishtirish 100 likni o’tishda
tanishtiriladi.
Navbatdagi bosqich o’nliklarni hisoblashda dm va sm ni birgalikda
ishlatishdir. O’lchatishlar asosida 5 dm va 4 sm kabi uzunliklar hosil qilinadi va
aksincha chizdiriladi. Eng kichik uzunliklarni o’lchashda va 1000 liklar mavzusida
km tushunchalari beriladi.
O’quvchilar chamalash yordamida uzunliklarni o’lchash, qadamlarni metrga
aylantirib, uylarigacha yoki boshqa obyektlarigacha bo’lgan masofalarni m va km
lar bilan aniqlaydilar. 4-sinfda uzunlik birliklari va ular orasidagi bog’lanishni
biladilar va daftar orqasidagi jadvalni bilib olish topshiriq qilib beriladi. Bunda
quyidagi topshiriqlar bajariladi:
a.
1 m 1 sm dan qancha katta,
b.
1 dm 1 m dan necha marta kichik,
v) 1 mm 1 sm ning qanday qismini, 1 dm 1m ning qanday qismini tashkil qiladi.
g) 36647 m, 3807 m kabilarni km va m larda ifodalang.
Kesmalarni o’lchashning puxta ko’nikmalarini shakllantirish maqsadida
bolalarni faqat qog’ozga chizilgan kesmalarni o’lchash bo’yicha mashq qildirib
qolmay, balki bu maqsadda boshqa obyektlarni masalan, qalam, daftar va boshqa
uncha katta bo’lmagan obyektlarni o’lchash bo’yicha ham mashq qildirish kerak.
Ko’pincha chizish ishlarini bajarishda santimetr modelidan foydalaniladi.
Chizg’ich o’rniga katakli daftarning bir necha varag’ini buklab har ikki katak 1 sm
ekanligidan foydalaniladi. 20 katak yoki 10 sm 1 dm ga tengligini qog’ozda raqamlar
bilan ham belgilab chizg’ich yasash mumkin. Bunda o’lchov boshini 0 bilan ham
belgilamasdan 1 bilan belgilab xato o’lchashga yo’l qo’yishi mumkin. Shuning
uchun qog’ozda sm larni raqamlar bilan belgilashda shoshmasdan nol soni
o’tilganidan keyin raqamli uzunlikni hosil qilish mumkin. Shuning uchun qog’ozda
sm larni shoshmasdan 0 soni o’tilgandan keyin raqamli uzunlikni hosil qilishi
foydalidir.
Dm modeli yordamida o’lchashlarga doir ba’zi mashqlarni keltiramiz.
1.Dm ning uchta modelini ketma-ket qo’ying, qanday uzunlikdagi yo’lakcha
hosil bo’ladi.
2.Qog’oz lenta yoki ip uzunligi 3 dm bo’lgan bir bo’lak o’lcham va
yo’lakchaning yoki ipning shu qismini qirqib oling.
3.To’g’ri chiziqda berilgan nuqtadan boshlab ikki marta dm qo’ying va boshqa
bir nuqta qo’ying. Hosil bo’lgan kesma uzunligini ayting.
4.Partaning, doskaning, stolning uzunligini toping.
Agarda o’lchashda dm butun son marta joylashmasa, o’lchash natijasi taqriban
ifodalanadi.
Masalan, 3 dm ga 5 sm dan ozgina ortiq yoki kam va hokazo.
Uzunlik o’lchovining yangi birligi km bilan tanishtirilayotganda bu birlik
haqidagi tasavvurlarni shakllantirish maqsadida yer ustida amaliy ishlar o’tkazish
tavsiya qilinadi. 1 km masofani qadamlab o’tib, necha qadam km bo’lganini, bir
qadam uzunligi qancha uzunlikka egaligini keltirib chiqaradilar. Bir qadamning
uzunligi chizg’ich, ruletka, o’lchov lentasi bilan taxminan hisoblangandan keyin turli
masofalarni qadamlab, keyin m yoki km ga aylantiradilar.
1 km=1000 m, 1 m=10 dm, 1 dm=10 sm, 1 sm=10 mm, 1 m=100 sm=1000 mm.
3.Massa, hajm va ularning birliklari bilan tanishtirish metodikasi
Massani jismning yerga tortilish xossasidan kelib chiqadi, deb o’rgatish
osondir. Boshlang’ich sinflarda faqat jismning massasi o’rganiladi, shu sababli,
“og’irlik”, “og’irlikni tortish”, “og’irlik toshlari”, “og’irlikni tenglashtirish”,
so’zlarini iloji boricha ishlatmay, “massa”, “jismlarning massasini o’lchash”,
“massani o’lchash asboblari” kabi so’zlardan foydalanish kerak.
Narsalarni massasiga ko’ra “og’ir”, “yengil” so’zlari bilan farqlaymiz. Massa
birliklari qilib, kg, g, s, t lar qabul qilingan.
Shulardan keyin massa o’lchovlari jadvali kiritiladi, daftar orqasidan massa
jadvalini tushuntiradi, uni bilish va yodda saqlash tavsiya qilinadi.
1 t = 10 s, 1 s = 100 kg, 1 kg = 1000 g.
Maktabgacha bo’lgan yoshdayoq bolalar, “yengil”, “og’ir”, “bir xil
og’irlikda” kabi so’zlarni eshitib, shug’ullanib massa haqida boshlang’ich
tushunchalarni egallaganlar. 1-sinfda massa birligi 1 kg bilan tanishadilar. Tarozilar
yordamida tortish bilan turli xil predmetlardan 1 kg haqida tushunchani amaliy
ko’rsatish mumkin. Navbatdagi darsda hajm (sig’im) o’lchov birligi litr bilan
tanishadilar. Bunda litrning har xil namunalarda bo’lishi, ya’ni 1 litrli banka, krujka,
shuningdek ular yordamida chelak, kastryulka, bidon kabilarni o’lchab to’ldirish
ishlari amalga oshiriladi.
O’qituvchi amaliyotdan misollar keltiradi. Masalan, suvni, yog’ni, kerosinni
nima bilan o’lchab, nimaga solib olib kelamiz, degan suhbatni tashkil qiladi.
“Idishlarning sig’imi”, va “litr” tushunchalarining kiritilishi narsalarning
xossalari haqida fazoviy tasavvurlarning rivojlanishiga yordam beradi.
“Litr” darsiga o’quvchilarni tayyorlash uchun hajmga ega bo’lgan jismlar
haqida tushuncha berish maqsadida quyidagi mashqlarni berish mumkin.
1.Qaysisi, ya’ni shar yoki kub kattami?
2.G’isht quyadigan qoliplardan qaysi biri kattaq
3.Choy qoshiq va osh qoshiq bilan suvni o’lchab stakanni to’ldir, qaysi qoshiq
bilan ko’p miqdordagi suv quyiladiq
O’qituvchi 1 litr yozuvli metall krujkani ko’rsatadi va umum qabul qilingan
o’lchovning nomini aytadi. Suyuqliklar yoki sochiluvchan jismlar sig’imini o’lchash
zarur bo’lgan holatlar sig’imlarni o’lchash yoki hajmlarni o’lchash deb ataladi.
So’ngra 1 l li krujka bilan suvni bankaga quyamiz. Banka to’ladi. Nima uchun banka
1 l li deb atalishini endi tushunadilar, keyin o’quvchilarga topshiriq beradi: 1 l li
krujka va 1 l li banka bilan paqir va bidon kabi boshqa idishlarning sig’imini aniqlash
topshiriladi.
O’qituvchi amaliy ish sifatida quyidagilarni uyushtirishi mumkin.
1)magazin o’yini. Sotuvchi va oluvchi sifatida sut, kerosin, yog’ kabilar
o’lchashni bilib olishadi;
2)banka, kostryulka, chelakka suyuqliklarni litrlab o’lchab solish;
3)bir chelakda 5 l, 2-chelakda 3 l suv bo’lsa, ularni tenglashtirish uchun nima
qilish kerak, degan masalalar berish.
2-sinfda o’quvchilari gramm bilan tanishadilar. Bolalarga bir tiyinning
massasi 1 g, 2 tiyinniki 2 g, 3 tiyinniki 3 g deb tangalarni o’lchab, ularning qanday
og’irlikka ega ekanligini amaliy ko’rsatadi.
Shulardan keyin savdo tarozisi va katta tarozi bilan tanishtiriladi. Buning
uchun yaqin oraga ekskursiya o’tkazish maqsadga muvofiqdir.
3-sinfda “sentner”, “tonna” kabi massa o’lchovlari tushunchalari bilan
tanishadilar.
Kesma uzunligi tushunchasi predmetlarni uzunligi bo`yicha taqqoslash asosida
kiritiladi. Masalan, o`qituvchi bolalarga ikki bo`lak lentani ihtiyoriy uzunlikdagi
ikkita qog`oz poloskani va hokazolarni ustma-ust qo`yish yo`li bilan taqqoslashni
(qaysi lenta uzun, qaysinisi qisqa ekanini bilishni) taklif qilishi mumkin. Amaliy
ishlar bunda ular-ning so`zlar yordamidagi ifodalari bilan kuzatiladi. "Uzun-liklari
bo`yicha teng", "Uzunliklari bo`yicha teng emas" so`zla-rining mazmunlari "bir xil",
"uzunroq", "qisqarog" kabi tushunarliroq so`zlar orqali aniqlanadi.
shundan keyin, yana amaliy ishlar asosida, masalan, poloskalar yordamida bolalar
kesmalarni taqqoslashni, kesmalardan birini ikkinchisi ustiga bevosita Qo`yib
Bo`lmaydigan hollarda, o`rganadilar. Shu. maqsadda o`quvchilar qog`oz
poloskaning chetiga qalam bilan bir kesmaning boshi va oxirini belgilaydilar,
so`ngra poloskani boshqa kesma yoniga qo`yadilar. Ko`pburchak tomonlarini
taqqoslashni shunday usul bilan bajarish maqsadga muvofiq
Shunday mashqlarni bajarish natijasida bolalarda kesmalarni taqqoslashning amaliy
tajribasi to`planadi. Shunga asoslanib o`qituvchi konkret g`ayotiy misollar asosida
masalan, ma`lum uzunlikda lenta sotib olish kerak bo`lganda va shunga o`hshash
holatlarda kesmalarni taqqoslash uchun ma`lum uzunlikdagi o`lchov birligidan
foydalanish kerak, degan fikrga olib keladi. Bu erda o`qituvchi rahbarligida amaliy
ish o`tqazish foydali: har bir o`quvchiga, masalan, sanoq cho`pi uzunligini
o`lchashni taklif qilish mumkin. Buning uchun oldin o`lchov (birlik kesma) - qog`oz
poloskani (bir bo`lajak kanop, tasma va h. k.) tanlab olish kerak. har qaysi o`quvchi
o`zida bor poloskalardan o`z o`lchovini tanlaydi. Natijada har hil sonlar hosil
bo`ladi, chunki o`quvchilar bir miqdor qiymatini topish uchun har hil .o`lchov tanlab
oldilar. Bunday ishlar o`z-o`zidan foydali, chunki bolalarga o`lchash protsessi
haqida dastlabki tasavvurlarni beradi va ularni uzunlik birligi sifatida har qanday
kesma uzunligini olish mumkin, degan hulosaga olib keladi. Shunga asoslanib
o`qituvchi kesmalarni taqqoslash uchun aniq o`lchov yordamida o`lchashlardan
foydalanilishini aytadi.
Oldin uncha katta bo`lmagan predmetlarning masalan, cho`plarning, qalamning va
boshqa narsalarning uzunliklarini topishni o`rganib olamiz. Buning uchun aniq,
umumiyat tomonidan qabul qilingan uzunlik birligi - santimetrdan foydalanilishini
o`qituvchi aytadi.
2. O’quvchilar santimetr haqida ayoniy tasavvur olishlari uchun, ular o`qituvchi
rahbarligida santimetrning bir qancha modelini tayyorlashlari lozim. Buning uchun
katakli qog`oz varag`idan eni bir katakka teng bo`lgan uzun poloska qirqishlari va
so`ngra undan 1 sm li poloska qirqishlari kerak. Poloskalarni ustma-ust qo`yib,
bolalar ular o`zaro teng ekaniga ishonch hosil qiladilar. Bunday poloskalarning har
biri santimetrning modeli ekanini o`qituvchi aytadi.
Santimetr modeli yordamida o`quvchilar: 1) berilgan kesmani o`lchash; 2) berilgan
uzunlikdagi kesmani yasash (chizish) masalasini hal qilishni o`rganib olishlari kerak,
Bu masalalarni echishning ikkita usulini ajratish mumkin. Birinchi usul ustiga
qo`yish usuli. Bu usulning mohiyati shundan iboratki, o`lchanayotgan yoki ajratib
o`lchab olinayotgan kesma santimetrning modellari bilan qoplanadi va so`ngra
ularning soni sanab chiqiladi. Bunday ish bolalarning har bir santi-metrni
"payqashlariga", "sezishlariga" yordam beradi. Bu metodni kiritishdan oldin ushbu
ko`rinishdagi mashqlarni bajartirish mumkin: santimetrning ikkita modelini ketma-
ket qo`ying. qanday uzunlikda poloska hosil bo`ldi.
Ikkinchi usul - qo`yib borish usuli. Yuqoridagi ikki masalani echishda bu usuldan
qanday foydalanilishini ko`ramiz 1. O’qituvchi bolalarga berilgan kesmani
o`lchashni o`rgatar ekan, ularning har biri santimetr modeli oxirini o`lchanayotgan
kesmalardan biriga aniq qo`yilishini; o`lchanayotgan kesmaga qalam bilan
modelning ikkinchi uchini belgilashlarini; hosil bo`lgan nuqtaga model` oxirlaridan
birini yana qo`yish-
larini va kesmaga yanqa bitta belgi qo`yishlarini (ikkinchi uchida) kuzatib boradi.
Ikkinchi belgi 2 sm ajratib sanalganini bildiradi. Shunga o`xshash ish (har gal belgi
qo`yib) qo`yilayotgan belgilardan oxirgisi o`lchanayotgan kesmaning keyingi uchi
bilan ustma-ust tushmaguncha bajarilaveradi. Bu holda o`quvchi kesmaga qo`yilgan
santimetrlar sonini sanab, santimetrlarning butun sonini topadi. Agar belgilar ustma-
ust tushmasa, o`lchash natijasi taqriban ifodalanadi: 5 sm cha, 5 sm dan biroz
kam yoki biroz ortiq Berilgan uzunlikdagi kesmani santimetr modeli yordamida
yasashda, shuni kuzatib borish kerakki, har qaysi o`quvchi oldin to`g`ri chiziq
o`tkazsin; to`g`ri chiziqda nuqta (kesma uchlaridan biri) belgilasin va bu nuqtadan
boshdab biror yo`nalishda santimetrlarni keragicha sonda qo`yib chiqsin (har gal
qalam bilan belgilab); qalam bilan kesmaning ikkinchi uchini belgilasin.
Shuni ta`kidlash kerakki, berilgan kesmani o`lchashda (1-masala) har doim ozmi-
ko`pmi sezilarli qoldiqlar chiqadi. Bu bajarilayotgan ish mohiyatini tushunishni
qiyinlashtiradi. Shu sababli, ishni berilgan uzunlikdagi kesmani ko`rsatilgan ikki
usul bilan yasashdan boshlash maqsadga muvofiq (2- ma-sala). Kesmalarni
o`lchashning puxta ko`nikmalarini shakllantirish maqsadida bolalarni faqat
qog`ozga chizilgan kesmalarni o`lchash bo`yicha mashq qildirib qolmay, balki bu
maqsadda boshqa obektlarni, masalan, qalamdon, daftar va boshqa uncha katta
bo`lmagan predmetlarni o`lchash bo`yicha ham mashq qildirish kerak.
Ko`pburchakning tomonlari o`lchash obektlari bo`lishi ham juda muhimdir.
Bundam keyin yuqorida aytib o`tilgan ikki masalani yechishda santimetr modelidan
foydalanishdan chizg’ichdan foydalanishga o`tish tavsiya etiladi, chizg`ichni
o`quvchilar katakli qog`oz varag`idan yasashadi. Bunday chizg`ich hosil qilish
uchun o`qituvchi katak daftarning bir necha varag`ini poloskalar shaklida qirqadi va
o`quvchilarga tarqatadi va poloskalarda santi-metrlarni qanday belgilashni
ko`rsatadi (bunda u qog`oz kataklarini bitta oralatib sanaydi yoki santimetr
modelidan shu maqsadda foydalanadi).
Bir santimetrli kesma bu poloskaga hammasi bo`lib 10 marta ketma-ket qo`yiladi.
Uzunligi 1 dm bo`lgan poloskaning oxirlari kesilishidan hosil bo`lgan qog`oz polosa
chizg`ichning modeli bo`ladi. Bunday chizg`ichning santimetrli shkalasi
bo`linishlarini raqamlar bilan belgilash tavsiya etilmaydi. Bu sanoq va o`lchash
protsesslarini birlashtirish uchun ham, bolalarning kesma uzunligi bilan son
orasidagi moslikni tushunishlari uchun ham foydali.
Tajriba shuni ko`rsatmoqdaki, o`lchashga oid birinchi mashqlarni raqamlar
qo`yilmagan chizg`ich yordamida ham, santimetr modeli yordamida ham bajarish
foydali ekan. Bu bolalarga amalda chizg`ichdan foydalanishning afzalligini
ko`rsatish imkonini beradi, bir xil modeldan foydalanishda boshqa modeldan
foydalanishga uzluksiz va to`la qonuniy o`tishni amalga oshirish imkonini beradi.
Shuni ta`kidlab o`tamizki, raqamlangan shkalali lineykadan foydalanib o`lchamga
o`tishga shoshilmaslik kerak. Bu shunday kam uchraydigan hatoga yo`l qo`yishga
olib keladiki, bunda kesma yasash yoki o`lchashda sanoq boshini chizg`ichda noldan
emasg birdan boshlaydilar. Bundan keyin shkalasi raqamlangan chizg`ich bilan
ishlashda o`lchashda hatolarga yo`l qo`yuvchi o`quvchilarga individual yaqinlashish
maqsadida santimetr modelidan yoki santimetr shkalali qog`oz poloskadan
foydalanish zarurligini ham ta`kidlab o`tamiz.
O’quvchilar o`lchashda chizg`ichdagi chiziqchalarni emas, balki kesmaga o`lchov
necha marta joylashishini aniqlashni o`rganib olganlaridan keyin santimetrli
bo`limlarni raqamlar bilan belgilash mumkin. Uqituvchi o`quvchilarning e`tiborini
har gal o`lchashda santimetrlarni sanash juda noqulay ekaniga qaratadi va ularga
bunday savol beradi: "o’lchashni tezlatish va oson-lashtirish uchun nima qilish
kerak`". Bolalar odatda to`g`ri javob beradilar: bo`linishlarni raqamlar bilan
belgilash kerak. O’qituvchi chiziqchalarni emas, balki kesmalarni-santimetrlarni
sanash kerakligini yana bir marta ta`kidlaydi. Sanoq boshlanadigan chiziqcha 0
raqami bilan belgilanadi. Ba`zi mamlakatlarda, masalan, Chexoslovakiyada
santimetrlar shkalasining boshlang`ich chiziqchasini nol` bilan belgilanmaydigan
maxsus chizg`ichdan foydalanilishini aytib o`tish bolalar uchun qiziqarlidir.
Uqituvchining muhim vazifalaridan biri bu bolalarga chizg`ichdan foydalanish
qoidasini tushuntirishdir: chizg`ichning bo`linishlari tushirilgan qirrasi faqat
o`lchashlar uchun hizmat qiladi, to`g`ri chiziq kesmalarini chizishda shkalali
qirrasiga qarama-qarshi qirrasidan foydalaniladi. Chizg`ich kir-bo`lib qolmasligi,
o`tkaziladigan kesma aniq bo`lishi uchun chi-zishni faqat qalamda bajarish kerak.
Chizg`ich qog`ozga shunday joylanishi kerakki, o`lchanayotgan yoki chizilayotgan
kesma uning yoritilgan qirrasi tomonida bo`lsin. Uqituvchi o`quvchilarga
chizmachilik asboblarini tartibli saqlash kerakligini tushuntirishi kerak: chizg`ich va
go’niya toza bo`lishi kerak, chizqichning bo`linmalari aniq ko`rinib turadigan
bo`lishi, qalamlarning uchlari o`tkir qilib chiqarilgan bo`lishi lozim.
O’quvchilarni uzunlikning yangi birligi - dedsimetr bilan tanishtirish ikkinchi
o`nlikni o`rganish munosabati bilan boshlanadi. Yuqorida qaralgan chizg`ich
(qog`oz poloska) aslida dedsimetrning raqamlanmagan qog`oz modelidir. har bir
o`quvchi shunday modellardan bir qanchasini yasashi muhimdir. O’quvchilar
detsimetr modeli bilan ham santimetr modeli yordamida bajarganlaridek ishlarni
ya`ni o`lchashlar va yasashlarni bajarishadi.
Dedsimetr modeli yordamida o`lchashlarga doyr ba`zi mashqlarni keltiramiz:
1.
Detsimetrning uchta modelini bir qatorga qo`ying. qanday uzunlikda poloska
hosil bo`ldi.
2.
Qog`oz lenta (ip yoki kanop) dan uzunligi 3 dm (yoki bosh-qa songa teng)
bo`lgan bir bo`lak o`lchang va poloskaning shu qismini qirqib oling. /
i
3.
To`g`ri chiziqda berilgan nuqtadan boshlab ikki marta dedsimetr qo`ying va
boshqa bir nuqta qo`ying, hosil bo`lgan kesma uzunligini ayting.
4.
Partaning, stolning eni va bo`yini,, portfel` uzunligini toping.
Agar o`lchashda dedsimetr butun son marta joylashmasa, o`l-chash natijasi taqriban
ifodalanadi: 3 dm cha, 5 dm dan ozgina ortiq, yoki ozgina kam.
Ishda navbatdagi qadam - kesmalarni santimetr dedsimetr modellari yordamida
yasashlar va o`lchash. Bu erda ushbu mashqlar o`rinli bo`ladi:
1.
2 dm 4 sm necha santimetrga teng
2.
Uzunligi 7 dm (2 dm) bo`lgan kesma necha santimetr bo`ladi
3.
Uzunligi 86 sm bo`lgan kesma necha detsimetr va santimetr bo`ladi va hokazo.
100 ichida nomerlash o`rganilayotganda yangi chizigqli birlik - metr o`rganiladi.
Bu o`lchov bilan tanishtirishning etarlicha ma`lum bo`lgan usuli ushbudan iborat.
O`qituvchi sinfga bunday savol bilan murojaat qiladi: sinf xonasining bo`yi va enini
santimetr yoki dedsimetr modeli bilan o`lchash qulaymi Nega noqulay? U bunday
hollarda yirikroq chiziqli birlikdan foydalaniladi, buni metr deb ataladi, deydi.
O`qituvchi bir metrli yog`och chizg`ichni ko`rsatadi va bu chizg`ich metrning
modeli ekanini aytadi. Metr bilan tanishtirishda bolalarga bir metrli yog`och
chizg`ichni ko`rsatibgina qolmay, u bilan qanday o`lchashni ko`rsatishni, bunda
bolalarning o`zlari sinfning, doskaning, eshikning va hokazolarning eni va bo`yini
mustaqil topa oladigan bo`lishi muhimdir. Buning uchun ularning har birida o`zlari
(mehnat darsida) yasagan bir metrli qog`oz lineyka bo`lishi kerak. Metrning
modelini hosil qilish uchun o`quvchilar o`qituvchi boshchiligida uzunligi 10 dm
bo`lgan qog`oz lenta oladilar va dedsimetrlarga, bo`ladilar. Detsimetrga teng
bo`limlar chizig`chalar bilan belgilanadiL Bu chizig`chalar bo`yicha poloska
buklanadi va "garmoshka" kilib tahlab qo`yiladi. Yig`ma qog`oz metr hosil bo`ladi.
Shundan ke-yin o`quvchilarga ushbu ma`lumotlarni aytish foydali: qo`llar ikki yon
tomonga cho`zib turilganda bir qo`lning panjasidan boshqa qo`l tirsagigacha bo`lgan
masofa bir metrga teng; poldan 8-9 yoshdagi o`quvchining ko`kragicha bo`lgan
masofa bir metrga teng. Shundan keyin ish santimetr va dedsimetrlar bilan
tanishtirilgandagidek davom ettiriladi. Bunda ushbu ko`-rinishdagi mashqlar o`rinli
bo`ladi: metrning qog`oz modeli yordamida uzunligi 3 m (4 m) bo`lgan kanop (lenta
va h. k.) o`lchang, sinf polining plintusiga ko`ra uning bo`yini topiig, bunda har bir
o`lchashdan keyin bo`r bilan belgi qo`ying.
Bu ish o`quvchilarni qizig`tirishi uchun metr bilan o`lchamlarni ko`zda chamalab
o`lchashga oid mashqlar bilan qo`shib olib borish kerak. Bolalar berilgan masofani
ko`zda chamalab o`l-chaydilar, so`ngra haqiqatda masofa qanchaligi metrda o`lchab
ko`radilar. Shu yo`l bilan bolalar masofani ko`zda chamalash malakasinigina egallab
qolmay, balki metr bilan o`lchash bo`yicha ham mashq qiladilar. Bunday savollar
ham foydali: "Ovqatlanish stoli bir metrdan balandmi yoki pastmig`", "Utiriladigan
stullar yoki kursilar poldan qancha baland (bir metrdan yuqori yoki past) qilib
yasaladi", "Oddiy karavotning uzunligi qancha va hokazo.
II sinfda uzunlik o`lchov birliklari bilan tanishish davom ettiriladi: bolalar millimetr
bilan, keyinrog` esa kilometr bilan tanishadilar. Uquvchilarni millimetr bilan
tanishtirish o`quvchilarni uzunlik o`lchovlari bilan tanishtiripg ishining eng qiyin
qismidir. Tanishtirshnni santimetrga Qaraganda ancha mayda bo`lgan yangi o`lchov
birligini kiritish amaliyotning talabi ekanini ko`rsatishdan boshlash kerak. Buni
o`quvchilarga santimetrlarga bo`lingan qog`oz poloskalar yordamida oldindan
qog`oz. varag`lariga chizilgan, masalan, uzunliklari .8 sm 7 mm va 9 sm 2 mm
bo`lgan kesmalarni o`lchashni taklif qilb amalga oshirish mumkin. Kesmalar tagma-
tag chizilgan bo`lib, bir xil emasligi yaxshi ko`rinib turadi. Buning ustiga
santimetrlarda hisoblangan uzunlik bir sonning o`zi bilan ifodalanadi, bu son
taxminan 9 ga teng (bunda o`quvchilar hali millimetr bilan tanishmagan bo`lishadi).
Bundan ushbu xulosa chiqariladi: aniqroq o`lchashlar uchun santimetrga qaraganda
kichikroq o`lchov zarur.
Odatda masshtabli chizg`ichdagi bo`linishlarni qarab, o`qituvchi, bitta mayda
bo`linish, ya`ni chizg`ichning ikkita chiziqchasi orasidagi bitta kesma millimetr deb
atalishini aytadi. Bolalar 1 sm da 10 ta mm borligiga ayoniy ishonch hosil qiladilar.
Shundan keyin o`quvchilar o`lchamlarga o`tishadi. Ular darslikda berilgan
kesmalarni va shu darslikda chizilgan fi-guralarning tomonlarini o`lchashadi. Oldin
bitta asosiy operatsiya - bo`linishlarni hisoblash uzlashtiriladi. O`qituvchi, bir metrli
chizg`ichdagi kabi (bu chizg`ichda hisoblash qulay bo`lsin uchun har 5 sm dan keyin
uzunroq shtrix o`tkazilgan) o`quvchilar chizg`ichida har 5 mm dan keyin kattaroq
chiziqcha qo`yilishini tushuntiradi.
Eng muhim narsa shuki, o`quvchilar sanash vaqtida ko`z to`g`ri joylashtirish
malakasini egallab olishlari kerak. Nol belgili nuqtani kesma oxiri bilan ustma-
ust tushurishda va millimetrli bo`linishlarni hisobga olishda parallaks hodisasi
ta`sirini yo`qotish uchun ko`z bilan shunday qarash kerakki, u holda qam, bu holda
ham
ko`zni
o`lchanayotgan
kesmaga
shu.
kesma
oxiridan
o`tkazilgan
perpendikulyarga tikib turish kerak. Bu ishning muhim va tushuntirish uchun qiyin
bo`lgan elementidir. Buning qanchalik muhim ekanini shundan ham bilsa bo`ladiki,
millimetrli chizg`ichlar bilan o`lchashda ko`zning perpendikulyardan 5 sm gina
chetlashishi 0,6 mm hatoga yo`l qo`yishga sabab bo`ladi. Tushuntirish g`iyinligi
shundan iboratki, o`quvchilar hali perpendikulyar tushunchasi bilan tanishmagan
bo`ladilar. Shu sababli o`quvchi bir muncha "hirarog`", tarqoq ko`rsatmalar berishga
to`g`ri keladi. Masalan, "kesma oxiriga qarayotgan ko`zingizni shu nuqta ustiga aniq
tiking", "Millimetrli bo`linishlarni hisoblayotganda yon tomondan qaramang", va h.
k.
Uzunlik o`lchovining yangi birligi - kilometr bilan tanishtirilayotganda uzunlik
o`lchovining bu birligi haqidagi tasavvurni shakllantirish maqsadida yer ustida
amaliy ishlar o`tkazish tavsiya etiladi. Bu maqsadda o`quvchilar o`qituvchi
boshchiligida 1 km ga (500 m ga teng) masofani o`tishlari va bu masofani qancha
vaqtda o`tganlyaklarini aniqlashlari foydalidir. O`tilgan masofani, yo qadamlar bilan
(taxminan 2 qadam 1 m ga teng), yoki ruletka, yoki o`lchov lentasi bilan o`lchaydilar.
Yo`lma-yo`lakay o`quvchilar ba`zi masofalarni ko`zda chamalab mashq qiladilar.
Agar imkoniyati bo`lsa, yaqindagi aholi yashaydigan punkt va shaharlargacha
bo`lgan masofalarga oid ma`lumotlarni bilish maqsadida avtobus vokzaliga yoki
temir yo`l vokzaliga ekskursiyalar o`tkaziladi. Bu materialdan keyinchalik darslarda
masalalar tuzishda foydalaniladi,
III sinfda o`quvchilarning uzunlik o`lchovlari birliklari orasidagi munosabatlarga
oid byumlari mustahkamlanadi va uzunlik o`lchovlari jadvali kiritiladi:
1 km = 1000 m
1 dm =10 sm
1 m = 10 dm
1 sm = 10 mm.
1 m = 100 sm = 1000 mm.
Bu jadvalni o`quvchilar eslab qolishlari kerak.
Uzunlik o`lchovlari jadvaliga oid bilimlaridan bolalar har xil mashqlarni
bajarishlarida foydalanishlari kerak. Bunda quyidagidek mashqlar o`rinli bo`ladi:
a)
1 m 1 sm dan necha marta katta 1 dm 1 m dan necha marta
kam va h. k.
b)
1 mm santimetrning qanday qismini tashkil qiladi
1 dm (1 sm, 1 mm) metrning qanday qismini tashkil qiladi
va hokazo.
v) Sonlarni kilometr va metrlarda ifodalang: 36647 m; 3807 m va hokazo.
Oxirgi mash1ni bajarishda bolalar taxminan bunday mulohaza yuritadilar: "36647
sonida nechta minglik va birlik 'borligini bilish kerak. Bu sonda 36 ta minglik va 647
ta birlik bor, 1 km bu 1000 m, demak, 36 ming metr bu 36 km; 36647 m esa 36
km647 m ga teng" va hokazo.
3.Geometrik figuralarning yuzi haqida tushunchalarni o’qitish metodikasi. Yuza
to’g’risida bilimlar IV sinf matematikasida “yuz”, “yuz birliklari” mavzusida
o’rganiladi. Lekin bu tushunchaga tayyorgarlik ishlari I-II sinfdan boshlanadi.
Masalan, mehnat darslarida qog’ozdan yuzaga ega bo’lgan figulalarni qirqib olish
tasviriy san’at darslarida ba’zi figuralarni bo’yash bo’yoqning ko’p yoki kam ketishi
nimaga bog’liqligini bilib boradilar. Rasm solish bilan biror figurani yopiq chiziqlar
bilan chegaralaydilar, qog’ozning ko’p yoki kam ketganligini bilish asosida
yuzlarning katta, teng munosabatlar bilan taqqoslashini bilib oladilar.
Geometrik figuralarga taalluqli uchburchak, kvadrat, doira to’g’ri to’rtburchak kabi
figuralarni chizib, uni qog’ozdan kesib oladilar.
Mehnat darslarida ham bichish-tikish ishlarini bajarganda ko’p yoki mato ketganligi
bilan yuza tushunchasini bog’laydilar.
1-2 sinflarda figuralardagi kataklarni sanash, kataklar bo’yicha figura yasash,
figuralarr qirqish, ustiga qo’yish yo’li bilan figuralarni taqqoslashga oid mashqlar
beriladi.
“Figuralarning yuzlari” mavzusi quyidagi reja asosida o’qitiladi:
1.Taqqoshlash bilan qaysi figura ko’proq o’rin egallashini bilib olish.
2.Birlik kvadrat yordamida figuralar yuzasining katta, kichikligini bilish, кв.cм bilan
tanishish.
3. кv.sm bilan turli figuralar yuzlarni hisoblash, paletka.
4.To’g’ri to’rtburchakning yuzini кv.sm da hisoblash.
5. To’g’ri to’rtburchakning yuzini kv.dm da hisoblash.
6. To’g’ri to’rtburchakning yuzini кv.m da hisoblash.
Har qaysi bosqichga alohida to’xtalamiz:
Figuralarning yuzi haqida tasavvurlarni shakllantirishdan oldin o’quvchilarda
kesmalarni taqqoshlash, kesmalar va kesmalarning uzunliklariga nisbatan >,< =
munosabatlari haqida o’quvchilarda to’plangan ma’lumotlarni eslash kerak. Ayniqsa
amaliy mashqlardan foydalanish zarur.
Misol: A, B, V, G, D, Y figuralarni chizamiz, ularni qog’ozdan qirqib olib ustma-
ust qo’yib taqqoslashadi.
А B
V
G
D
Y
B- uchburchakni A kvadrat ustiga qo’yadi. Uchburchak kvadrat ichida
joylashganiga ishonch hosil qilganidan keyin
<
ko’rinishda
xulosa
chiqaradi.
G -ni B- ni qo’yib boshqa kombinasiyalar bilan >,< = kabi munosabatlar o’rnatiladi.
Lekin har doim ham shakllarini ustma-ust qo’yib, figuralar yuzlarini taqqoslab
bo’lmaydi.
Misol: 1,2,3,4 figuralarni olamiz.
1
2
3
4
Endi bunday figuralar qanday taqqoslanadiq –degan savol qo’yiladi. Bu yerda figura
yuzlarini o’lchash, o’lchov birligini kiritish zarurligini kelib chiqadi. Bunday
yuzlarni o’lchash usullaridan osoni figura yuzlarini teng kvadratchalarga bo’lish
orqali bajariladi. Bu misol quyidagicha bajariladi. Bir o’quvchi 6 tadan katagi bor 4
ta qatorni, 2-o’quvchi 9 tadan katagi bor 3 ta qatorni daftarga chizadi. Qaysi o’quvchi
ko’proq katakni va qancha ko’p katakni chizgan?
9*3=27;
6*4=24;
27-24=3
kabi hisoblash bajariladi.
Yuzani o’lchash uchun yuza birligi кв.cм ni kiritishdan boshlash kerak. Tomonning
uzunligi 1 sm yoki daftarga 2 katak uzunligiga teng bo’lgan uzunlik orqali kvadrat
chizdiriladi. Bu kvadrat ichida 4 ta katak joylashgan bo’ladi. Shundan keyin
daftarning yuzini o’lchashdan boshlash kerak.
1) eng bo’yicha 30 ta, bo’yi 40 ta katak joylashgan bo’sa, 30*40=1200 katak. Har
to’rttasi 1 kv sm.bo’lsa, 1200:15=300 kv sm. hisoblash mumkin.
2) eni 15 sm, bo’yi 20sm bo’lsa, 15*20=300 kv sm.
Endi o’quvchilarga eng sodda figura-to’rtburchakning yuzini topishdan amaliy ishni
boshlash kerak.
Endi kitobning eni 12 sm, bo’yi 18 sm deb qizg’ich bilan o’lchash orqali yuzini
keltirib chiqaradi. Yuzi 12*18=216 kv sm.
To’g’ri to’rtburchak yuzlarini hisoblashdan boshqa ixtiyoriy yuzlarini hisoblashda
paletkadan foydalanishni o’rgatish zarur. Paletka kvadratlarga bo’lingan shaffof
plastinkadir. Mehnat darslarida bunday asboblarni yasatish mumkin. Eng osoni
berilgan figurani katakli daftarga qo’yib chizib olamiz. To’la joylashgan kataklar 52
ta bo’lsin. 52:4=13 kv. sm. To’la joylashmagan kataklarni sanab, ularning yarmini
olamiz. 24:2=12 кв.cм 12 katakni кв.cм ga aylantiramiz 12:4=3 kv.sm Jami:
13+3=16 kv sm.
Shunga o’xshash кв.дм кв.м kabi o’lchov birliklarini ketma-ket kiritish mumkin.
O’quvchi bu yuzalar qanday kattalikka ega ekanligi to’g’risida tasavvur hosil qilishi
uchun uzunliklari 1 см 1 dm1 м bo’lgan kvadratlar chizdiriladi, iloji bo’lsa ular
qog’ozda chizdirilib, kesib olinadi. mmli qog’oz haqida tushuncha berish kerak.
Endi amaliy ish sifatida doska, stol va hokazolarning enda va bo’ylarini sm yoki dm
o’lchov birligida o’lchab, ularni ko’paytirish asosida yuzlarini hisoblab chiqadilar,
shuningdek daftar, kitob va boshqalarning yuzlari hisoblash mustaqil ish sifatida
beriladi.
Endi vazifa kv.dm ni kv.sm ga, kv.sm ni kv.sm ga aylantirish masalasidir. Buning
uchun quyidagi masalalarni yechish mumkin.
1.Matematika darsligi muqovasining bo’yi va enini см larda o’lchash va yuzini дм
larda ifodalash.
2.Gazeta sahifasining bo’yi va enini dm larda o’lchash va yuzini sm larda ifodalash.
Shu kabi mashqlar asosida kichik birliklardagi yuzani katta birlikdagi va aksincha
aylantirishi, shu asosida yuza o’lchov birliklari jadvali haqida tushuncha beriladi.
Endi kattaroq yuzlarni o’lchashga o’tiladi. Unda sinfning yuzi, yer uchastkasi va
boshqa yuzalar o’lchab ko’rsatiladi.
Nazorat savollari.
1. Boshlangʻich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni oʻlchov birliklarini oʻrgatish
metodikasi.
2. Uzunlik va yuza o’lchov birliklari.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati.
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.)
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b.
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil.
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil.
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr
avlodi”, 2006 yil.