Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

47,9 KB


 
 
 
 
 
 
Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish 
metodikasi. 
 
 
 
Reja: 
1. 
Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov 
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi 
2. 
Vaqt o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov 
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi 
 
Tayanch iboralar. Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa, hajm 
 
1. Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov 
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi. 
Bolalar 1- sinfda tanishadigan birinchi massa, birligi bu" kilogrammdir. 1 kg li 
massa xaqidagi tasavvo’rni bslalar faqat o’zlari- ning amaliy ishlari asosida olishlari 
kerak. Bolalar massalari 1 kg ga teng bo’lgan (masalan, bir pachka shakar) 
predmetlarni qo’llarida* ushlab ko’rishlari va bu predmetlarni ogir yoki yengil 
predmetlar bilan taqqoslashlari kerak. Taqoslash operadiyasi asosidagina bolalar 1 
kg li massa haqida real tuyruni sezadilar. 
Birinchi darsning o’zidayoq bolalarni pallali (richagli) tarozida xar xil 
predmetlarni (paketga solingan 1 kg, 2 kg, 3 kg shakar, tuz, yormalar va "boiщa 
narsalarni) 1, 2, 5 kg li toshlar naboridan foydalanib tortish bilan tanishtirish kerak.
 
' 
' 
Tortish jarayonida bolalarning o’zlari qagnashishi muximdir. Albatta, bunda 
o’qituvchi oldindan tarozida tortish qoidalarini gapirib berishi kerak. Tortish 
natijalari doskaga va daftarlarga yoziladi. "U 
Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi. Reja: 1. Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov birliklari-bilan tanishtirish metodikasi 2. Vaqt o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov birliklari-bilan tanishtirish metodikasi Tayanch iboralar. Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa, hajm 1. Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov birliklari-bilan tanishtirish metodikasi. Bolalar 1- sinfda tanishadigan birinchi massa, birligi bu" kilogrammdir. 1 kg li massa xaqidagi tasavvo’rni bslalar faqat o’zlari- ning amaliy ishlari asosida olishlari kerak. Bolalar massalari 1 kg ga teng bo’lgan (masalan, bir pachka shakar) predmetlarni qo’llarida* ushlab ko’rishlari va bu predmetlarni ogir yoki yengil predmetlar bilan taqqoslashlari kerak. Taqoslash operadiyasi asosidagina bolalar 1 kg li massa haqida real tuyruni sezadilar. Birinchi darsning o’zidayoq bolalarni pallali (richagli) tarozida xar xil predmetlarni (paketga solingan 1 kg, 2 kg, 3 kg shakar, tuz, yormalar va "boiщa narsalarni) 1, 2, 5 kg li toshlar naboridan foydalanib tortish bilan tanishtirish kerak. ' ' Tortish jarayonida bolalarning o’zlari qagnashishi muximdir. Albatta, bunda o’qituvchi oldindan tarozida tortish qoidalarini gapirib berishi kerak. Tortish natijalari doskaga va daftarlarga yoziladi. "U  
 
Navbatdagi darsda bolalar* hajm (sig’im) o’lchovi birligi — Litr bilan 
tanishadilar. Bunda litrni har xil namunalarining bo’lishi, ya’ni bir litrli banka, 
krushka, shuningdek idishlarning (banka, chelak, kastryulka, stakanlar) bulishi juda 
ahamiyatga ega:) 
O’qituvchiga mo’ljallangan metodik qo’llanmada «darsn suxbatdan boshlash» 
tavsiya qilinadi, — bu suxbagda «bolalardan oldin, kim ulardan sut yoki lampa moy 
(kerosin) sotib olganini, unda sotuvchi sut yoki kerosinni nima bilan o’lchashini» 
surab olish tavsiya etiladi.shundan keyin litrni ko’rsatish va litr yordamida har xil 
idishlarning hajminga (sig’imini) o’lchashga o’tish tavsiya qilinadi. Amaliy ishlarni 
xar xil shakl- da o’tqazish mumkin. SHulardan ba’zilarini keltiramiz: 
1) 
«Magazin» uyini. o’quvchilardan biri sotuvchi qilib ta- yinlanadi. 
CHelaklarga «sut» (suv) quyilgan. Bir necha o’quv- chi bidonlar va bankalar 
olishadi — ular xaridorlar. Xaridorlarning talabiga binoan sotuvchi ularga 1 
l, 2 l, 3 l «sut» quyib beradi. qolgan xamma o’quvchilar sotuvchi «sutni» 
to’g’ri quyib berayotganini kuzatib borishadi. 
2) 
Bankaga, kastryulkaga (boshqa idishga) qancha suv sig’ishi- ni o’lchash 
taklif qilinadi. Bunda oldin o’quvchilardan biror idishga necha litr suyuqlik 
sig’ishi haqida qanday fikrda ekanliklarini so’rash kerak. Ular o’zlari 
o’ylagan sonni yozib q0’yishsin, o’lchashlardan keyin o’zlarining qanchalik 
turli o’ylaganliklarini tekshirib ko’radilar. 
3) 
Bir chelakka 5 l ikkinchi chelakka 3 l suv quying. Chelak- lardagi suvlar 
teng bo’lishi uchun nima qilish kerak? (1 l suv- ni birinchi chelakdan 
ikkinchisiga quyish, birinchi chelakdan 2 l suvni to’kib yuborish mumkin, 
ikkinchi chelakka yana 2 l suv iquyish mumkin). / i 
O’qituvchi bulardan ba’zi mashqlarni tanlab olishi, o’z mashqlaridan 
foydalanishi mumkin, ammo bolalar o’lchashni mashq qilishlari va 
sig’imniko’zda chamalab aniqlashri  muhimdir. 
| Ikkinchi sinfda o’quvchilar yangi massa birligi — gramm bilan tanishadilar. 
Bunda ish metodikasi kilogramm bilan tanishishdagidekdir. Masalan, gramm 
haqida konkret tasavvur hosil qilish uchun bolalar qo’llari bilan massasi 1 g 
bo’lgan toshni ushlashlari va uning ogirligini boshqa predmetlariing 
og’irliklari bilan taqqoslashlari kerak. Bolalarga 1 tiyin- lik tanganing 
Navbatdagi darsda bolalar* hajm (sig’im) o’lchovi birligi — Litr bilan tanishadilar. Bunda litrni har xil namunalarining bo’lishi, ya’ni bir litrli banka, krushka, shuningdek idishlarning (banka, chelak, kastryulka, stakanlar) bulishi juda ahamiyatga ega:) O’qituvchiga mo’ljallangan metodik qo’llanmada «darsn suxbatdan boshlash» tavsiya qilinadi, — bu suxbagda «bolalardan oldin, kim ulardan sut yoki lampa moy (kerosin) sotib olganini, unda sotuvchi sut yoki kerosinni nima bilan o’lchashini» surab olish tavsiya etiladi.shundan keyin litrni ko’rsatish va litr yordamida har xil idishlarning hajminga (sig’imini) o’lchashga o’tish tavsiya qilinadi. Amaliy ishlarni xar xil shakl- da o’tqazish mumkin. SHulardan ba’zilarini keltiramiz: 1) «Magazin» uyini. o’quvchilardan biri sotuvchi qilib ta- yinlanadi. CHelaklarga «sut» (suv) quyilgan. Bir necha o’quv- chi bidonlar va bankalar olishadi — ular xaridorlar. Xaridorlarning talabiga binoan sotuvchi ularga 1 l, 2 l, 3 l «sut» quyib beradi. qolgan xamma o’quvchilar sotuvchi «sutni» to’g’ri quyib berayotganini kuzatib borishadi. 2) Bankaga, kastryulkaga (boshqa idishga) qancha suv sig’ishi- ni o’lchash taklif qilinadi. Bunda oldin o’quvchilardan biror idishga necha litr suyuqlik sig’ishi haqida qanday fikrda ekanliklarini so’rash kerak. Ular o’zlari o’ylagan sonni yozib q0’yishsin, o’lchashlardan keyin o’zlarining qanchalik turli o’ylaganliklarini tekshirib ko’radilar. 3) Bir chelakka 5 l ikkinchi chelakka 3 l suv quying. Chelak- lardagi suvlar teng bo’lishi uchun nima qilish kerak? (1 l suv- ni birinchi chelakdan ikkinchisiga quyish, birinchi chelakdan 2 l suvni to’kib yuborish mumkin, ikkinchi chelakka yana 2 l suv iquyish mumkin). / i O’qituvchi bulardan ba’zi mashqlarni tanlab olishi, o’z mashqlaridan foydalanishi mumkin, ammo bolalar o’lchashni mashq qilishlari va sig’imniko’zda chamalab aniqlashri muhimdir. | Ikkinchi sinfda o’quvchilar yangi massa birligi — gramm bilan tanishadilar. Bunda ish metodikasi kilogramm bilan tanishishdagidekdir. Masalan, gramm haqida konkret tasavvur hosil qilish uchun bolalar qo’llari bilan massasi 1 g bo’lgan toshni ushlashlari va uning ogirligini boshqa predmetlariing og’irliklari bilan taqqoslashlari kerak. Bolalarga 1 tiyin- lik tanganing  
 
massasi 1 g, 2 tiyinlikniki 2 g, 3 tiyinlikniki 3 g, 5 tiyinlikniki 5 g ekanini 
aytish va bu chahalardan tosh- lar o’rnida foydalanish mumkinligini aytish 
foydali. Sinf- ga dorixona tarozisini olib kirish, bolalarga bu tarozida dorilar 
tortilishini tushuntirish kerak. Dorilarni o’lchash uchun 1 g, 2 g, 5 g, 10 g, 
20 g, 50 g, 100 g, 500 g li mayda toshlar ke- rakligini aytadi (va ko’rsatadi). 
Shundan keyin tortishga oid amaliy mashqlar o’tqazish kerak: Masalan, 300 
g shakar, 200 g yorma tortib olish va xokazo.. Bu proqressda o’quvchilarning 
o’zlari ishtirok etishlari muhimdir. 
Ikkinchi sinfda o’quvchilarni savdo tarozisi bilan tanish- tirish tavsiya 
qilinadi. SHu maqsadda yaqin joydagi ovqat magaziniga eksko’rsiya 
tashkil kilish va -bolalarni bunday tarozilarning tuzilishi va ishlatilishi 
bilan tanishtirish kedak. 
 Uchinchi sinfda, birinchi dan «massa o’lchovlari» tushunchasi kiritiladi, 
ikkinchidan, o’quvchilar o’zlari uchun  birlik— tsentner va tonna bilan 
tanishadilar, uchinchidan, massa o’lchov- lari jadvali kiritiladi. 
«Massa o’lchovlari» terminink quyidagicha tushuntirish yor- damida 
kiritishi tavsiya qilinadi: «Ikki kesmani taqqos- 
lab, ulardan qaysinisi uzun. qaysinisi qisqa ekanligini bilish zarur" 
bo’lganda ularning uzunliklarini bir xil birlik masa- lan, santimetr bilan 
ulchab taqqoslaymiz. qaysi bo’lak noi- ning massasi ortiq, qaysinisiniki kam 
ekanligini  bilish zarur bo’lganda esa, buni tarozi va toshlar yordamida hal 
qilamiz. Siz qanday massa birliklarini bilasiz? 1 kg da qancha gramm 
bor?...»1. 
Massasi 1 ts va 1 t bo’lgan predmetlarni qo’lda «ushlab tu- rish» mumkin 
emas. Shu sababli o’quvchilarda yangi o’lchov bir liklari xaqida konkret 
tasavvurlar hosil qilishi uchun metodik adabiyotda ilgaridan o’quvchilarga, 
masalan, 
bunday 
ma’lumotlarni 
aytish 
tavsiya 
qilinadi: 
ikki 
qop 
kartoshkaning massasi taxminan 1 ts, «Moskvich» avtomobilining massasi 
(passajirlarsiz) taxminan 1 t ga teng; sinfdagi hamma o’quvchilarning (30—
35 ta o’quvchi) massasi taxminan 1 t ga teng. 
Shundan keyin massa o’lchovlari jadvali tuziladi va bolalarga uni eslab 
qolish tavsiya etiladi. 
massasi 1 g, 2 tiyinlikniki 2 g, 3 tiyinlikniki 3 g, 5 tiyinlikniki 5 g ekanini aytish va bu chahalardan tosh- lar o’rnida foydalanish mumkinligini aytish foydali. Sinf- ga dorixona tarozisini olib kirish, bolalarga bu tarozida dorilar tortilishini tushuntirish kerak. Dorilarni o’lchash uchun 1 g, 2 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 500 g li mayda toshlar ke- rakligini aytadi (va ko’rsatadi). Shundan keyin tortishga oid amaliy mashqlar o’tqazish kerak: Masalan, 300 g shakar, 200 g yorma tortib olish va xokazo.. Bu proqressda o’quvchilarning o’zlari ishtirok etishlari muhimdir. Ikkinchi sinfda o’quvchilarni savdo tarozisi bilan tanish- tirish tavsiya qilinadi. SHu maqsadda yaqin joydagi ovqat magaziniga eksko’rsiya tashkil kilish va -bolalarni bunday tarozilarning tuzilishi va ishlatilishi bilan tanishtirish kedak. Uchinchi sinfda, birinchi dan «massa o’lchovlari» tushunchasi kiritiladi, ikkinchidan, o’quvchilar o’zlari uchun birlik— tsentner va tonna bilan tanishadilar, uchinchidan, massa o’lchov- lari jadvali kiritiladi. «Massa o’lchovlari» terminink quyidagicha tushuntirish yor- damida kiritishi tavsiya qilinadi: «Ikki kesmani taqqos- lab, ulardan qaysinisi uzun. qaysinisi qisqa ekanligini bilish zarur" bo’lganda ularning uzunliklarini bir xil birlik masa- lan, santimetr bilan ulchab taqqoslaymiz. qaysi bo’lak noi- ning massasi ortiq, qaysinisiniki kam ekanligini bilish zarur bo’lganda esa, buni tarozi va toshlar yordamida hal qilamiz. Siz qanday massa birliklarini bilasiz? 1 kg da qancha gramm bor?...»1. Massasi 1 ts va 1 t bo’lgan predmetlarni qo’lda «ushlab tu- rish» mumkin emas. Shu sababli o’quvchilarda yangi o’lchov bir liklari xaqida konkret tasavvurlar hosil qilishi uchun metodik adabiyotda ilgaridan o’quvchilarga, masalan, bunday ma’lumotlarni aytish tavsiya qilinadi: ikki qop kartoshkaning massasi taxminan 1 ts, «Moskvich» avtomobilining massasi (passajirlarsiz) taxminan 1 t ga teng; sinfdagi hamma o’quvchilarning (30— 35 ta o’quvchi) massasi taxminan 1 t ga teng. Shundan keyin massa o’lchovlari jadvali tuziladi va bolalarga uni eslab qolish tavsiya etiladi.  
 
2.IV sinfda “Vaqt o’lchovlari” mavzuini yil, oy hafta, sutka, soat minut kabi 
o’lchov birliklari haqida tushuncha beriladi. Ko’rgazmali tushuncha berish 
uchun soat va undan foydalanishga kengroq to’xtatilish kerak.  
Mavzuni o’rganishning asosiy vazifasi bolalarni vaqt birliklari va ularning 
munosabatlari bilan tanishtirish, vaqt soat bo’yicha aniqlashga o’rgatishdir.  
Ularga minut, sekund, soat, kun, hafta, oy, yil kabi vaqt o’lchovlarini uy sharoitida 
o’rganib kelish topshiriladi.  
Birinchi sinfning tayyorgarlik davridayoq “oldin”, “keyin” tushunchalari kiritiladi. 
Masalan, to’rtta faslga doir rasmli ko’rgazmadan foydalanib, qaysi fal oldin keladi, 
qaysisi keyin keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin.  
1-sinfdan boshlab, tong, kunduz, kechqurun, tun bugun, kecha, ertaga tushunchalari 
bilan tanihib boradilar. Sinfda kalendardan (taqvim) foydalanish, shu asosda xafta, 
oy, yil kabi ularning orasidagibog’lanishni o’rganish mumkin. 
“Vaqt o’lchovlari” mavzusi bo’yicha darslarda odamlar turmushida vaqtning qanday 
rol o’ynashini, kichik chaqaloqligidan keksa bo’lgunga qadar o’tgan oraliqdagi 
odamlarning yohi bo’yicha bosqichlarini tuhuntirish suhbat uyushtirish mumkin.  
Sinfda vaqtning o’lchov asboblari : soat va sekundomerlar bo’lishi maqsadga 
muvofiqdir. Ko’proq hisoblash ishlarida soat siferblatining bo’lishi shart. Vaqtni 
hisobga oladigan quyidagi qo’llanmalar haqida tushunchlar berish mumkin: 
1.Tabel 
2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat). 
3.”Maktab o’quvchisining kundalik rejimi” jadvallari. 
Shuningdek, sekund va asr bilan tanishadilar. O’quv yilning oxirida quyidagi vaqt 
o’lchovlari jadvali beriladi.  
1 asr = 100 yil  
 
 
 
1 sutka = 24 soat 
2 yil = 12 oy  
 
 
 
1 soat = 60 minut  
1 oy = 30 yoki 31 sutka   
 
1 minut = 60 sekund.  
Fevral oyi 28 yoki 29 kun. 1 oddiy yil 365 sutka. Kabisa yili 366 kun.  
Asosiy birliklar – yil va sutka 
Darslikda berilgan  jadvaldan foydalanib  
12 oy va har biro y necha kundan iboratligini  
ko’rsatish zarur. Bu mavzuga oid darslarda  
2.IV sinfda “Vaqt o’lchovlari” mavzuini yil, oy hafta, sutka, soat minut kabi o’lchov birliklari haqida tushuncha beriladi. Ko’rgazmali tushuncha berish uchun soat va undan foydalanishga kengroq to’xtatilish kerak. Mavzuni o’rganishning asosiy vazifasi bolalarni vaqt birliklari va ularning munosabatlari bilan tanishtirish, vaqt soat bo’yicha aniqlashga o’rgatishdir. Ularga minut, sekund, soat, kun, hafta, oy, yil kabi vaqt o’lchovlarini uy sharoitida o’rganib kelish topshiriladi. Birinchi sinfning tayyorgarlik davridayoq “oldin”, “keyin” tushunchalari kiritiladi. Masalan, to’rtta faslga doir rasmli ko’rgazmadan foydalanib, qaysi fal oldin keladi, qaysisi keyin keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin. 1-sinfdan boshlab, tong, kunduz, kechqurun, tun bugun, kecha, ertaga tushunchalari bilan tanihib boradilar. Sinfda kalendardan (taqvim) foydalanish, shu asosda xafta, oy, yil kabi ularning orasidagibog’lanishni o’rganish mumkin. “Vaqt o’lchovlari” mavzusi bo’yicha darslarda odamlar turmushida vaqtning qanday rol o’ynashini, kichik chaqaloqligidan keksa bo’lgunga qadar o’tgan oraliqdagi odamlarning yohi bo’yicha bosqichlarini tuhuntirish suhbat uyushtirish mumkin. Sinfda vaqtning o’lchov asboblari : soat va sekundomerlar bo’lishi maqsadga muvofiqdir. Ko’proq hisoblash ishlarida soat siferblatining bo’lishi shart. Vaqtni hisobga oladigan quyidagi qo’llanmalar haqida tushunchlar berish mumkin: 1.Tabel 2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat). 3.”Maktab o’quvchisining kundalik rejimi” jadvallari. Shuningdek, sekund va asr bilan tanishadilar. O’quv yilning oxirida quyidagi vaqt o’lchovlari jadvali beriladi. 1 asr = 100 yil 1 sutka = 24 soat 2 yil = 12 oy 1 soat = 60 minut 1 oy = 30 yoki 31 sutka 1 minut = 60 sekund. Fevral oyi 28 yoki 29 kun. 1 oddiy yil 365 sutka. Kabisa yili 366 kun. Asosiy birliklar – yil va sutka Darslikda berilgan jadvaldan foydalanib 12 oy va har biro y necha kundan iboratligini ko’rsatish zarur. Bu mavzuga oid darslarda  
 
yirikroq vaqt o’lchovlarini maydaroq vaqt  
o’lchovlariga va aksincha almashtirishga  
oid mashqlarga katta e’tibor bergan.  
Misol. 1 yil 2 oy necha sutka? 
2.Vaqt birliklari bilan amallar bajarish. 
Bir necha dars vaqt birligi qatnashgan ismli sonlar  
ustida amallar bajarishga ajratiladi.  
12 soat 45 minut 15 soat 35 minut  
10 soat 30 minut 8 soat 48 minut  
Vaqtni qo’shishni o’rganishdan oldin, ana shunday mashqlar qaraladiki, ularda 
minutlar yoki sekundlar yig’indisi 24 soat dan kam, kunlar yig’indisi 30 dan yoki 31 
dan kam,… 
Ayrishni qarashda quyidagi misollar tavsiya qilinadi: 
1 soat -34 min,  
3 m 26 sekund  
Bular uchun  
1soat-34 min =60 min -34 min=26 sekund  
3 min-26 sek= 2 min 60 sek-26 sek = 2 min 34 sek deb tushuntirish lozim.  
Bu mavzuni o’rganishda vaqt hisobini 1 sutkani 24 soat hisobida olib boorish 
malakasi quyidagicha chizma bilan tushuntiriladi. 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 
Bu chizma yordamida kechki soat 7-bu soat; 19;11 esa kechki soat 23; Kunduzi 3-
bu soat 15; ekanligini tushuntiriladi. 
Vaqt hisobiga oid masalalarni yechishda ham o’quvchilar shu chizmadan 
foydalanishadi. IV sinfda sutka ichida hisoblashga oid quyidagi masalalar qaraladi. 
1) Hodisaning boshlanishi bilan oxiri orasida o’tgan vaqtga ko’ra uning oxirini 
topishga oid masalalar.  
Misol: 1-soat 8 s 30 min boshlanadi, dars 45 minut davom etadi, tanaffus qachon 
bo’ladiq  
2) Hodisaning boshlanishini uning oxiri va hodisa davom etgan vaqtga ko’ra 
toppish. Misol katta tanaffus 30 minut davom etdi, kirish 11 s 45 minut bo’ladi. Katta 
tanaffusga chiqish qachon bo’lgan? 
yirikroq vaqt o’lchovlarini maydaroq vaqt o’lchovlariga va aksincha almashtirishga oid mashqlarga katta e’tibor bergan. Misol. 1 yil 2 oy necha sutka? 2.Vaqt birliklari bilan amallar bajarish. Bir necha dars vaqt birligi qatnashgan ismli sonlar ustida amallar bajarishga ajratiladi. 12 soat 45 minut 15 soat 35 minut 10 soat 30 minut 8 soat 48 minut Vaqtni qo’shishni o’rganishdan oldin, ana shunday mashqlar qaraladiki, ularda minutlar yoki sekundlar yig’indisi 24 soat dan kam, kunlar yig’indisi 30 dan yoki 31 dan kam,… Ayrishni qarashda quyidagi misollar tavsiya qilinadi: 1 soat -34 min, 3 m 26 sekund Bular uchun 1soat-34 min =60 min -34 min=26 sekund 3 min-26 sek= 2 min 60 sek-26 sek = 2 min 34 sek deb tushuntirish lozim. Bu mavzuni o’rganishda vaqt hisobini 1 sutkani 24 soat hisobida olib boorish malakasi quyidagicha chizma bilan tushuntiriladi. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Bu chizma yordamida kechki soat 7-bu soat; 19;11 esa kechki soat 23; Kunduzi 3- bu soat 15; ekanligini tushuntiriladi. Vaqt hisobiga oid masalalarni yechishda ham o’quvchilar shu chizmadan foydalanishadi. IV sinfda sutka ichida hisoblashga oid quyidagi masalalar qaraladi. 1) Hodisaning boshlanishi bilan oxiri orasida o’tgan vaqtga ko’ra uning oxirini topishga oid masalalar. Misol: 1-soat 8 s 30 min boshlanadi, dars 45 minut davom etadi, tanaffus qachon bo’ladiq 2) Hodisaning boshlanishini uning oxiri va hodisa davom etgan vaqtga ko’ra toppish. Misol katta tanaffus 30 minut davom etdi, kirish 11 s 45 minut bo’ladi. Katta tanaffusga chiqish qachon bo’lgan?  
 
3) Berilgan hodisalar orasida o’tgan vaqtini hisoblash. Misol: Mustaqillik kuni 1991 
yil 1-sentyabrda bo’lgan. 2000 yil 1 dekabrda mustaqillikka qancha vaqt bo’lan? 
Bu uchala masala a+b =с ko’rinishda qo’shish komponentlarda no’malumlarni 
topishga asoslanadi. 
a+b=x 
 
x+b= с 
 
a+x= с 
 
Nazorat savollari. 
1. Boshlangʻich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni oʻlchov birliklarini oʻrgatish 
metodikasi.  
2. Massa  va sig’im o’lchov birliklari. 
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. 
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) 
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish 
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan 
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan 
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr 
avlodi”, 2006 yil. 
 
3) Berilgan hodisalar orasida o’tgan vaqtini hisoblash. Misol: Mustaqillik kuni 1991 yil 1-sentyabrda bo’lgan. 2000 yil 1 dekabrda mustaqillikka qancha vaqt bo’lan? Bu uchala masala a+b =с ko’rinishda qo’shish komponentlarda no’malumlarni topishga asoslanadi. a+b=x x+b= с a+x= с Nazorat savollari. 1. Boshlangʻich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi. 2. Massa va sig’im o’lchov birliklari. Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr avlodi”, 2006 yil.