Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
47,9 KB
Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish
metodikasi.
Reja:
1.
Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi
2.
Vaqt o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch iboralar. Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa, hajm
1. Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi.
Bolalar 1- sinfda tanishadigan birinchi massa, birligi bu" kilogrammdir. 1 kg li
massa xaqidagi tasavvo’rni bslalar faqat o’zlari- ning amaliy ishlari asosida olishlari
kerak. Bolalar massalari 1 kg ga teng bo’lgan (masalan, bir pachka shakar)
predmetlarni qo’llarida* ushlab ko’rishlari va bu predmetlarni ogir yoki yengil
predmetlar bilan taqqoslashlari kerak. Taqoslash operadiyasi asosidagina bolalar 1
kg li massa haqida real tuyruni sezadilar.
Birinchi darsning o’zidayoq bolalarni pallali (richagli) tarozida xar xil
predmetlarni (paketga solingan 1 kg, 2 kg, 3 kg shakar, tuz, yormalar va "boiщa
narsalarni) 1, 2, 5 kg li toshlar naboridan foydalanib tortish bilan tanishtirish kerak.
'
'
Tortish jarayonida bolalarning o’zlari qagnashishi muximdir. Albatta, bunda
o’qituvchi oldindan tarozida tortish qoidalarini gapirib berishi kerak. Tortish
natijalari doskaga va daftarlarga yoziladi. "U
Navbatdagi darsda bolalar* hajm (sig’im) o’lchovi birligi — Litr bilan
tanishadilar. Bunda litrni har xil namunalarining bo’lishi, ya’ni bir litrli banka,
krushka, shuningdek idishlarning (banka, chelak, kastryulka, stakanlar) bulishi juda
ahamiyatga ega:)
O’qituvchiga mo’ljallangan metodik qo’llanmada «darsn suxbatdan boshlash»
tavsiya qilinadi, — bu suxbagda «bolalardan oldin, kim ulardan sut yoki lampa moy
(kerosin) sotib olganini, unda sotuvchi sut yoki kerosinni nima bilan o’lchashini»
surab olish tavsiya etiladi.shundan keyin litrni ko’rsatish va litr yordamida har xil
idishlarning hajminga (sig’imini) o’lchashga o’tish tavsiya qilinadi. Amaliy ishlarni
xar xil shakl- da o’tqazish mumkin. SHulardan ba’zilarini keltiramiz:
1)
«Magazin» uyini. o’quvchilardan biri sotuvchi qilib ta- yinlanadi.
CHelaklarga «sut» (suv) quyilgan. Bir necha o’quv- chi bidonlar va bankalar
olishadi — ular xaridorlar. Xaridorlarning talabiga binoan sotuvchi ularga 1
l, 2 l, 3 l «sut» quyib beradi. qolgan xamma o’quvchilar sotuvchi «sutni»
to’g’ri quyib berayotganini kuzatib borishadi.
2)
Bankaga, kastryulkaga (boshqa idishga) qancha suv sig’ishi- ni o’lchash
taklif qilinadi. Bunda oldin o’quvchilardan biror idishga necha litr suyuqlik
sig’ishi haqida qanday fikrda ekanliklarini so’rash kerak. Ular o’zlari
o’ylagan sonni yozib q0’yishsin, o’lchashlardan keyin o’zlarining qanchalik
turli o’ylaganliklarini tekshirib ko’radilar.
3)
Bir chelakka 5 l ikkinchi chelakka 3 l suv quying. Chelak- lardagi suvlar
teng bo’lishi uchun nima qilish kerak? (1 l suv- ni birinchi chelakdan
ikkinchisiga quyish, birinchi chelakdan 2 l suvni to’kib yuborish mumkin,
ikkinchi chelakka yana 2 l suv iquyish mumkin). / i
O’qituvchi bulardan ba’zi mashqlarni tanlab olishi, o’z mashqlaridan
foydalanishi mumkin, ammo bolalar o’lchashni mashq qilishlari va
sig’imniko’zda chamalab aniqlashri muhimdir.
| Ikkinchi sinfda o’quvchilar yangi massa birligi — gramm bilan tanishadilar.
Bunda ish metodikasi kilogramm bilan tanishishdagidekdir. Masalan, gramm
haqida konkret tasavvur hosil qilish uchun bolalar qo’llari bilan massasi 1 g
bo’lgan toshni ushlashlari va uning ogirligini boshqa predmetlariing
og’irliklari bilan taqqoslashlari kerak. Bolalarga 1 tiyin- lik tanganing
massasi 1 g, 2 tiyinlikniki 2 g, 3 tiyinlikniki 3 g, 5 tiyinlikniki 5 g ekanini
aytish va bu chahalardan tosh- lar o’rnida foydalanish mumkinligini aytish
foydali. Sinf- ga dorixona tarozisini olib kirish, bolalarga bu tarozida dorilar
tortilishini tushuntirish kerak. Dorilarni o’lchash uchun 1 g, 2 g, 5 g, 10 g,
20 g, 50 g, 100 g, 500 g li mayda toshlar ke- rakligini aytadi (va ko’rsatadi).
Shundan keyin tortishga oid amaliy mashqlar o’tqazish kerak: Masalan, 300
g shakar, 200 g yorma tortib olish va xokazo.. Bu proqressda o’quvchilarning
o’zlari ishtirok etishlari muhimdir.
Ikkinchi sinfda o’quvchilarni savdo tarozisi bilan tanish- tirish tavsiya
qilinadi. SHu maqsadda yaqin joydagi ovqat magaziniga eksko’rsiya
tashkil kilish va -bolalarni bunday tarozilarning tuzilishi va ishlatilishi
bilan tanishtirish kedak.
Uchinchi sinfda, birinchi dan «massa o’lchovlari» tushunchasi kiritiladi,
ikkinchidan, o’quvchilar o’zlari uchun birlik— tsentner va tonna bilan
tanishadilar, uchinchidan, massa o’lchov- lari jadvali kiritiladi.
«Massa o’lchovlari» terminink quyidagicha tushuntirish yor- damida
kiritishi tavsiya qilinadi: «Ikki kesmani taqqos-
lab, ulardan qaysinisi uzun. qaysinisi qisqa ekanligini bilish zarur"
bo’lganda ularning uzunliklarini bir xil birlik masa- lan, santimetr bilan
ulchab taqqoslaymiz. qaysi bo’lak noi- ning massasi ortiq, qaysinisiniki kam
ekanligini bilish zarur bo’lganda esa, buni tarozi va toshlar yordamida hal
qilamiz. Siz qanday massa birliklarini bilasiz? 1 kg da qancha gramm
bor?...»1.
Massasi 1 ts va 1 t bo’lgan predmetlarni qo’lda «ushlab tu- rish» mumkin
emas. Shu sababli o’quvchilarda yangi o’lchov bir liklari xaqida konkret
tasavvurlar hosil qilishi uchun metodik adabiyotda ilgaridan o’quvchilarga,
masalan,
bunday
ma’lumotlarni
aytish
tavsiya
qilinadi:
ikki
qop
kartoshkaning massasi taxminan 1 ts, «Moskvich» avtomobilining massasi
(passajirlarsiz) taxminan 1 t ga teng; sinfdagi hamma o’quvchilarning (30—
35 ta o’quvchi) massasi taxminan 1 t ga teng.
Shundan keyin massa o’lchovlari jadvali tuziladi va bolalarga uni eslab
qolish tavsiya etiladi.
2.IV sinfda “Vaqt o’lchovlari” mavzuini yil, oy hafta, sutka, soat minut kabi
o’lchov birliklari haqida tushuncha beriladi. Ko’rgazmali tushuncha berish
uchun soat va undan foydalanishga kengroq to’xtatilish kerak.
Mavzuni o’rganishning asosiy vazifasi bolalarni vaqt birliklari va ularning
munosabatlari bilan tanishtirish, vaqt soat bo’yicha aniqlashga o’rgatishdir.
Ularga minut, sekund, soat, kun, hafta, oy, yil kabi vaqt o’lchovlarini uy sharoitida
o’rganib kelish topshiriladi.
Birinchi sinfning tayyorgarlik davridayoq “oldin”, “keyin” tushunchalari kiritiladi.
Masalan, to’rtta faslga doir rasmli ko’rgazmadan foydalanib, qaysi fal oldin keladi,
qaysisi keyin keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin.
1-sinfdan boshlab, tong, kunduz, kechqurun, tun bugun, kecha, ertaga tushunchalari
bilan tanihib boradilar. Sinfda kalendardan (taqvim) foydalanish, shu asosda xafta,
oy, yil kabi ularning orasidagibog’lanishni o’rganish mumkin.
“Vaqt o’lchovlari” mavzusi bo’yicha darslarda odamlar turmushida vaqtning qanday
rol o’ynashini, kichik chaqaloqligidan keksa bo’lgunga qadar o’tgan oraliqdagi
odamlarning yohi bo’yicha bosqichlarini tuhuntirish suhbat uyushtirish mumkin.
Sinfda vaqtning o’lchov asboblari : soat va sekundomerlar bo’lishi maqsadga
muvofiqdir. Ko’proq hisoblash ishlarida soat siferblatining bo’lishi shart. Vaqtni
hisobga oladigan quyidagi qo’llanmalar haqida tushunchlar berish mumkin:
1.Tabel
2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat).
3.”Maktab o’quvchisining kundalik rejimi” jadvallari.
Shuningdek, sekund va asr bilan tanishadilar. O’quv yilning oxirida quyidagi vaqt
o’lchovlari jadvali beriladi.
1 asr = 100 yil
1 sutka = 24 soat
2 yil = 12 oy
1 soat = 60 minut
1 oy = 30 yoki 31 sutka
1 minut = 60 sekund.
Fevral oyi 28 yoki 29 kun. 1 oddiy yil 365 sutka. Kabisa yili 366 kun.
Asosiy birliklar – yil va sutka
Darslikda berilgan jadvaldan foydalanib
12 oy va har biro y necha kundan iboratligini
ko’rsatish zarur. Bu mavzuga oid darslarda
yirikroq vaqt o’lchovlarini maydaroq vaqt
o’lchovlariga va aksincha almashtirishga
oid mashqlarga katta e’tibor bergan.
Misol. 1 yil 2 oy necha sutka?
2.Vaqt birliklari bilan amallar bajarish.
Bir necha dars vaqt birligi qatnashgan ismli sonlar
ustida amallar bajarishga ajratiladi.
12 soat 45 minut 15 soat 35 minut
10 soat 30 minut 8 soat 48 minut
Vaqtni qo’shishni o’rganishdan oldin, ana shunday mashqlar qaraladiki, ularda
minutlar yoki sekundlar yig’indisi 24 soat dan kam, kunlar yig’indisi 30 dan yoki 31
dan kam,…
Ayrishni qarashda quyidagi misollar tavsiya qilinadi:
1 soat -34 min,
3 m 26 sekund
Bular uchun
1soat-34 min =60 min -34 min=26 sekund
3 min-26 sek= 2 min 60 sek-26 sek = 2 min 34 sek deb tushuntirish lozim.
Bu mavzuni o’rganishda vaqt hisobini 1 sutkani 24 soat hisobida olib boorish
malakasi quyidagicha chizma bilan tushuntiriladi.
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Bu chizma yordamida kechki soat 7-bu soat; 19;11 esa kechki soat 23; Kunduzi 3-
bu soat 15; ekanligini tushuntiriladi.
Vaqt hisobiga oid masalalarni yechishda ham o’quvchilar shu chizmadan
foydalanishadi. IV sinfda sutka ichida hisoblashga oid quyidagi masalalar qaraladi.
1) Hodisaning boshlanishi bilan oxiri orasida o’tgan vaqtga ko’ra uning oxirini
topishga oid masalalar.
Misol: 1-soat 8 s 30 min boshlanadi, dars 45 minut davom etadi, tanaffus qachon
bo’ladiq
2) Hodisaning boshlanishini uning oxiri va hodisa davom etgan vaqtga ko’ra
toppish. Misol katta tanaffus 30 minut davom etdi, kirish 11 s 45 minut bo’ladi. Katta
tanaffusga chiqish qachon bo’lgan?
3) Berilgan hodisalar orasida o’tgan vaqtini hisoblash. Misol: Mustaqillik kuni 1991
yil 1-sentyabrda bo’lgan. 2000 yil 1 dekabrda mustaqillikka qancha vaqt bo’lan?
Bu uchala masala a+b =с ko’rinishda qo’shish komponentlarda no’malumlarni
topishga asoslanadi.
a+b=x
x+b= с
a+x= с
Nazorat savollari.
1. Boshlangʻich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni oʻlchov birliklarini oʻrgatish
metodikasi.
2. Massa va sig’im o’lchov birliklari.
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati.
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.)
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b.
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil.
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil.
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr
avlodi”, 2006 yil.