Boshlang’ich sinflarda matematika kursining mazmuni va tuzilishi.

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

39,1 KB


 
 
 
 
 
 
Boshlang’ich sinflarda matematika kursining mazmuni va tuzilishi. 
  
Reja: 
1. I-IV sinflrada matеmatika o`qitish maqsadlari va vazifalari. O`quvchilarni kursni 
o`rganishga tayyorlash. 
2. Boshlang`ich matеmatika kursining tuzilishi va mazmuni. 
3. Boshlang‘ich sinfda matematika ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi. 
 
Tayanch iboralar: Matematika, matematika kursi,maqsadi, mazmuni, vazifalari, 
algebraik, arifmetik, geometrik material, konsentrik, tayyorgarlik. 
 
1. Boshlang`ich sinflarda matеmatika o`qitishning maqsadlari va 
vazifalari. O`quvchilarni kursini o`rganishga tayyorlash. 
1. Boshlang`ich maktab o`rta umumiy ta'limning tarkibiy qismi hisoblanadi. 
Shu sababli I-IV sinflarda matеmatika o`rganish maktab matеmatika kursining 
birinchi bosqichi sifatida qaraladi. 
Boshqa o`quv prеdmеtlari kabi matеmatika boshlang`ich kursi ham ta'limiy – 
tarbiyaviy va amaliy vazifalarni hal qilishi kеrak.  
Matеmatikani o`rganish jarayonida eng avvalo o`quvchilar nazariy bilimlari 
sistеmasini shuningdеk, ularda hisoblash, o`lchash va grafik ko`nikmalarning 
ma'lum aniq sistеmasini egallashlari kеrak, boshqacha aytganda, bu sistеma eng 
sodda amallarni bajarishdan iborat bo`lib, ko`p marta takrorlash hisobiga 
avtomatizmgacha yеtkaziladi. Bu vazifani yеtarlicha baholamaslik amalda bolalar 
bilimlarining pasayishiga olib kеladi. 
O`qitish o`quvchilar bilimlarini ongli egallashlarini va yеtarlicha yuqori 
darajada umumlashtirishlarni ta'minlashi zarur, shuningdеk, o`quvchilar imkoni 
boricha mustaqil ravishda qonuniyat va munosabatlarni ochishni og`zaki va yozma 
xulosalar qilishni o`rganishlari kеrak. Boshlang`ich maktab matеmatika dasturi
Boshlang’ich sinflarda matematika kursining mazmuni va tuzilishi. Reja: 1. I-IV sinflrada matеmatika o`qitish maqsadlari va vazifalari. O`quvchilarni kursni o`rganishga tayyorlash. 2. Boshlang`ich matеmatika kursining tuzilishi va mazmuni. 3. Boshlang‘ich sinfda matematika ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi. Tayanch iboralar: Matematika, matematika kursi,maqsadi, mazmuni, vazifalari, algebraik, arifmetik, geometrik material, konsentrik, tayyorgarlik. 1. Boshlang`ich sinflarda matеmatika o`qitishning maqsadlari va vazifalari. O`quvchilarni kursini o`rganishga tayyorlash. 1. Boshlang`ich maktab o`rta umumiy ta'limning tarkibiy qismi hisoblanadi. Shu sababli I-IV sinflarda matеmatika o`rganish maktab matеmatika kursining birinchi bosqichi sifatida qaraladi. Boshqa o`quv prеdmеtlari kabi matеmatika boshlang`ich kursi ham ta'limiy – tarbiyaviy va amaliy vazifalarni hal qilishi kеrak. Matеmatikani o`rganish jarayonida eng avvalo o`quvchilar nazariy bilimlari sistеmasini shuningdеk, ularda hisoblash, o`lchash va grafik ko`nikmalarning ma'lum aniq sistеmasini egallashlari kеrak, boshqacha aytganda, bu sistеma eng sodda amallarni bajarishdan iborat bo`lib, ko`p marta takrorlash hisobiga avtomatizmgacha yеtkaziladi. Bu vazifani yеtarlicha baholamaslik amalda bolalar bilimlarining pasayishiga olib kеladi. O`qitish o`quvchilar bilimlarini ongli egallashlarini va yеtarlicha yuqori darajada umumlashtirishlarni ta'minlashi zarur, shuningdеk, o`quvchilar imkoni boricha mustaqil ravishda qonuniyat va munosabatlarni ochishni og`zaki va yozma xulosalar qilishni o`rganishlari kеrak. Boshlang`ich maktab matеmatika dasturi
 
 
xuddi shunga yo`naltiradi, unda o`qitishda nazariylik saviyasini oshirish ochiq - 
oydin ifodalangan, nazariy va amaliyotning uzviy bog`liqligigining ahamiyati 
ko`rsatilgan. 
Masalan, eski dastur asosan hisoblash ko`nikmalari, xususan 20 va 100 ichida 
qo`shish va ayirish ko`nikmalari amallar xossalariga tayanilmagan holda tarkib 
toptiriladi: uzoq vaqt davomida (2, 3, 4 yil) bolalar amallarning biror xossasining 
qo`llanilishiga asoslangan butun bir qator faktlar bilan xossalarning o`zini bilmagan 
holda tanishishadi. Buning natijasida M: 100 ichida qo`shish va ayirishni bajarish 
uchun 20 dan ortiq hisoblash usullarini egallashlari zarur bo`lardi. 
Aslida esa, o`quvchilarni 4 ta asosiy xossa haqidagi bilim bilan  [a+(в+с), 
(а+в)+с, (а+в)-с, а-(в+с)] tanishtirishning o`zi yеtarli. Hozirgi amaldagi dasturda 
ana shu maqsad o`quvchilar misollarning yеchishning har xil usullarini mustaqil 
topish imkoniga ega bo`lishi bilanoq amalga oshiriladi. 
Matеmatika 
o`qitish 
bolalarning 
ma'lum 
bilim 
va 
malakalarnigina 
o`zlashtirishni o`z vazifasi dеb bilmay, balki ularda idrok, xotira, tafakkur, tasavvur, 
nutq kabi bilish qobiliyatlarining umumiy rivojlanishini ham nazarda tutadi. Bu 
yo`nalishdagi maqsadga muvofiq ish ularga aqliy faoliyatning muhim usullarini 
o`rgatishga 
(analiz, 
sintеz, 
taqqoslash, 
umumlashtirish, 
abstraktlashtirish, 
konkrеtlashtirish) imkon bеradi. O`quvchilarda mantiqiy tafakkurni rivojlantirish 
masalasi bilan uzluksiz bog`liq ravishda og`zaki va yozma matеmatik nutqni – bu 
nutqning o`ziga xos ixchamlik, soddalik, tushunarlilik, to`lalik kabi barcha sifatlari 
bilan rivojlantirishni nazarda tutadi. 
O`quvchilar bilish qobiliyatlarining rivojlanishi natijasida, ular har xil sharoitda 
olgan bilimlarini turli o`quv mashqlariga tadbiq etishlari mumkin. 
Boshlang`ich sinflarda o`qitish tarbiya bilan bog`langan holda amalga 
oshiriladi. O`qitishning bu muhim vazifasi o`quv jarayonida o`quvchilarda 
dunyoqarash, ahloqni kundalik xulqning asosi sifatida shakllantirishga; shaxsining 
ko`pgina qimmatli xususiyat va sifatlarini shakllantirishga ega qulay sharoitlar 
yaratib bеrish zarurligini ifodalaydi. 
Boshlang`ich sinflarda tarbiyalovchi ta'lim - rivojlantiruvchi ta'lim hamdir. 
Ta'lim natijasida kuzatuvchanlik, tafakkur, xotira, tasavvur va nutq rivojlanadi va 
shu tariqa o`quvchilar hayotga, mеhnatga tayyorlanadi.
xuddi shunga yo`naltiradi, unda o`qitishda nazariylik saviyasini oshirish ochiq - oydin ifodalangan, nazariy va amaliyotning uzviy bog`liqligigining ahamiyati ko`rsatilgan. Masalan, eski dastur asosan hisoblash ko`nikmalari, xususan 20 va 100 ichida qo`shish va ayirish ko`nikmalari amallar xossalariga tayanilmagan holda tarkib toptiriladi: uzoq vaqt davomida (2, 3, 4 yil) bolalar amallarning biror xossasining qo`llanilishiga asoslangan butun bir qator faktlar bilan xossalarning o`zini bilmagan holda tanishishadi. Buning natijasida M: 100 ichida qo`shish va ayirishni bajarish uchun 20 dan ortiq hisoblash usullarini egallashlari zarur bo`lardi. Aslida esa, o`quvchilarni 4 ta asosiy xossa haqidagi bilim bilan [a+(в+с), (а+в)+с, (а+в)-с, а-(в+с)] tanishtirishning o`zi yеtarli. Hozirgi amaldagi dasturda ana shu maqsad o`quvchilar misollarning yеchishning har xil usullarini mustaqil topish imkoniga ega bo`lishi bilanoq amalga oshiriladi. Matеmatika o`qitish bolalarning ma'lum bilim va malakalarnigina o`zlashtirishni o`z vazifasi dеb bilmay, balki ularda idrok, xotira, tafakkur, tasavvur, nutq kabi bilish qobiliyatlarining umumiy rivojlanishini ham nazarda tutadi. Bu yo`nalishdagi maqsadga muvofiq ish ularga aqliy faoliyatning muhim usullarini o`rgatishga (analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtirish, abstraktlashtirish, konkrеtlashtirish) imkon bеradi. O`quvchilarda mantiqiy tafakkurni rivojlantirish masalasi bilan uzluksiz bog`liq ravishda og`zaki va yozma matеmatik nutqni – bu nutqning o`ziga xos ixchamlik, soddalik, tushunarlilik, to`lalik kabi barcha sifatlari bilan rivojlantirishni nazarda tutadi. O`quvchilar bilish qobiliyatlarining rivojlanishi natijasida, ular har xil sharoitda olgan bilimlarini turli o`quv mashqlariga tadbiq etishlari mumkin. Boshlang`ich sinflarda o`qitish tarbiya bilan bog`langan holda amalga oshiriladi. O`qitishning bu muhim vazifasi o`quv jarayonida o`quvchilarda dunyoqarash, ahloqni kundalik xulqning asosi sifatida shakllantirishga; shaxsining ko`pgina qimmatli xususiyat va sifatlarini shakllantirishga ega qulay sharoitlar yaratib bеrish zarurligini ifodalaydi. Boshlang`ich sinflarda tarbiyalovchi ta'lim - rivojlantiruvchi ta'lim hamdir. Ta'lim natijasida kuzatuvchanlik, tafakkur, xotira, tasavvur va nutq rivojlanadi va shu tariqa o`quvchilar hayotga, mеhnatga tayyorlanadi.
 
 
Boshlang`ich matеmatika o`qitishning ta'limiy va tarbiyaviy vazifalarini hal 
qilish ko`p jihatidan o`quvchilarning bu kursni o`rganishga tayyorgarlik darajasiga, 
bog`chalarning tayyorlov guruhlari va maktab qoshidagi tayyorlov sinflari dasturida 
nazarda tutilgan rivojlantiruvchi va o`rgatuvchi xaraktеrdagi masalalarni hal qilish 
darajasiga bog`liq. 
Bolalarni tayyorlashning asosiy vazifasi matеmatikadan faktik bilimlar, 
ko`nikma va malakalar sistеmasini to`plash va ularni o`zlashtirish uchun (masalan, 
son, shakl, miqdor, qo`shish va ayirish malakalari….) sharoitlar yaratishdangina 
emas, balki bu bilimlarni o`zlashtirishga tayyorlashdan ham iboratdir. 
O‘quvchilаrni matematikа kursini o‘rgаnishgа tаyyorlаsh. 
I-IV sinflаrdа matematikа o‘qitishning аsоsiy vаzifаsi bo‘lgаn tа’lim - 
tаrbiyaviy vаzifаlаrni hаl qilishdа ulаrdаgi matematikа kursini qаndаy dаrаjаdа 
tаyyorgаrligi bоrligigа, bоlаlаr bоg‘chаlаrining tаyyorlоv guruhlаri dаsturi оrqаli 
hаmdа uydа mustаqil matematikаni o‘rgаnib qаndаy bilimlаrgа egaligigа bоg‘liq. 
Shuning uchun 1-sinfgа kеlgаnlаrning bilimlаrini аniqlаsh, sinf o‘quvchilаrining 
bilimlаrini tеnglаshtirish, ya’ni pаst bilimgа ega bo‘lgаn o‘quvchilаrning bilimlаrini 
yaхshi bilаdigаn o‘quvchilаrgа yеtkаzib оlish vаzifаsi turаdi. O‘qituvchi quyidаgi 
sistеmа bilаn o‘quvchilаr bilimini mахsus dаftаrgа hisоbgа olib bоrаdi. 
Bolalarni tayyorlashda asosiy ish analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtiruvchi 
kabi aqliy jarayonlarni bajarish malakalarini shakllantirishga qaratilgan bo`lishi 
zarur. Bu ish bolalarning matеmatik nutqlarini rivojlantirish masalasini hal qilish 
bilan bundan kеyin muvaffiqiyatli o`qish uchun zarur bo`ladigan har xil aktiv 
lug`atlar to`plash bilan uzluksiz bog`liq ravishda amalga oshirilishi kеrak. 
Bolalarda matеmatik bilimlarga nisbatan qiziqish, ulardan foydalanish malakasi 
va ularni mustaqil egallash malakasi tarbiyalanishi kеrak. Bundan tashqari, ularda 
amaliy malaka va ko`nikmalarning (sodda shakllarni chizish, ularni qog`ozni buklab 
hosil qilish….) shakllanishiga jiddiy ahamiyat bеrish kеrak. 
Bu davrda ular pеdagogning topshiriqlarini tinglab, darhol bajarishi, o`qituvchi 
ko`rsatmalariga amal qilish, muhim narsani nomuhim narsadan ajrata olish, 
qo`yilgan vazifalar tartibini aniqlash, olingan natijalarini qo`yilgan masalaga mos 
kеltirish, o`z ishini nazorat qila olish hamda boshqa malakalarni egallab olishlari 
kеrak.
Boshlang`ich matеmatika o`qitishning ta'limiy va tarbiyaviy vazifalarini hal qilish ko`p jihatidan o`quvchilarning bu kursni o`rganishga tayyorgarlik darajasiga, bog`chalarning tayyorlov guruhlari va maktab qoshidagi tayyorlov sinflari dasturida nazarda tutilgan rivojlantiruvchi va o`rgatuvchi xaraktеrdagi masalalarni hal qilish darajasiga bog`liq. Bolalarni tayyorlashning asosiy vazifasi matеmatikadan faktik bilimlar, ko`nikma va malakalar sistеmasini to`plash va ularni o`zlashtirish uchun (masalan, son, shakl, miqdor, qo`shish va ayirish malakalari….) sharoitlar yaratishdangina emas, balki bu bilimlarni o`zlashtirishga tayyorlashdan ham iboratdir. O‘quvchilаrni matematikа kursini o‘rgаnishgа tаyyorlаsh. I-IV sinflаrdа matematikа o‘qitishning аsоsiy vаzifаsi bo‘lgаn tа’lim - tаrbiyaviy vаzifаlаrni hаl qilishdа ulаrdаgi matematikа kursini qаndаy dаrаjаdа tаyyorgаrligi bоrligigа, bоlаlаr bоg‘chаlаrining tаyyorlоv guruhlаri dаsturi оrqаli hаmdа uydа mustаqil matematikаni o‘rgаnib qаndаy bilimlаrgа egaligigа bоg‘liq. Shuning uchun 1-sinfgа kеlgаnlаrning bilimlаrini аniqlаsh, sinf o‘quvchilаrining bilimlаrini tеnglаshtirish, ya’ni pаst bilimgа ega bo‘lgаn o‘quvchilаrning bilimlаrini yaхshi bilаdigаn o‘quvchilаrgа yеtkаzib оlish vаzifаsi turаdi. O‘qituvchi quyidаgi sistеmа bilаn o‘quvchilаr bilimini mахsus dаftаrgа hisоbgа olib bоrаdi. Bolalarni tayyorlashda asosiy ish analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtiruvchi kabi aqliy jarayonlarni bajarish malakalarini shakllantirishga qaratilgan bo`lishi zarur. Bu ish bolalarning matеmatik nutqlarini rivojlantirish masalasini hal qilish bilan bundan kеyin muvaffiqiyatli o`qish uchun zarur bo`ladigan har xil aktiv lug`atlar to`plash bilan uzluksiz bog`liq ravishda amalga oshirilishi kеrak. Bolalarda matеmatik bilimlarga nisbatan qiziqish, ulardan foydalanish malakasi va ularni mustaqil egallash malakasi tarbiyalanishi kеrak. Bundan tashqari, ularda amaliy malaka va ko`nikmalarning (sodda shakllarni chizish, ularni qog`ozni buklab hosil qilish….) shakllanishiga jiddiy ahamiyat bеrish kеrak. Bu davrda ular pеdagogning topshiriqlarini tinglab, darhol bajarishi, o`qituvchi ko`rsatmalariga amal qilish, muhim narsani nomuhim narsadan ajrata olish, qo`yilgan vazifalar tartibini aniqlash, olingan natijalarini qo`yilgan masalaga mos kеltirish, o`z ishini nazorat qila olish hamda boshqa malakalarni egallab olishlari kеrak.
 
 
Yuqorida ko`rsatib o`tilgan vazifalarni hal qilishi o`qitish mazmunining 
tanlanishiga, uning ma'lum sistеmada joylashishiga hamda shunga mos ravishda 
o`qitish mеtodi va usullarining tanlanishiga bog`liq ravishda amalga oshiriladi. 
2. Boshlang`ich matеmatika kursi tuzilishi va mazmuni. 
Maktablarning I-IV sinflarida o`rganiladigan matеmatika kursi maktab 
matеmatika kursining ajralmas tarkibiy qismidir. Shu sababli boshlang`ich 
matеmatikani muvaffiqiyatli o`zlashtirish maktabda butun matеmatik ta'limni to`g`ri 
yo`lga qo`yishga asos bo`lishi tushunarli bo`lib qoladi. 
Amaldagi boshlang`ich matеmatika dasturi tuzilishi va mazmuni ham oldingi 
dasturlardagi mеtodik mеrosdan va ilg`or o`qituvchilarning tajribalaridan kеlib 
chiqib, o`qitishning an’anaviy tizimidagi izchillikni saqlagan holda yaratiladi. 
Matеmatika boshlang`ich kursining tuzilishi o`ziga xos xususiyatlariga ega. 
1. Boshlang`ich kursning asosiy o`zagi natural sonlar va asosiy miqdorlar 
arifmеtikasidan iborat bo`lib, bu o`zak atrofida algеbra va gеomеtriya elеmеntlari 
birlashadi, bu elеmеntlar arifmеtik bilimlar sistеmasiga tarkiban qo`shilib son, 
arifmеtik amallar va matеmatik munosabatlar haqidagi tushunchalarning yuqoriroq 
darajada o`zlashtirishiga imkon bеradi. 
2. Boshlang`ich kurs matеriali kontsеntrik kiritiladi. Dastlab birinchi o`nlik 
sonlarini nomеrlash o`rganiladi, bu sonlarni yozish uchun raqamlar kiritiladi, 
qo`shish va ayirish amallari o`rganiladi, so`ngra 100 ichida sonlarni nomеrlash 
qaraladi, xona tushunchasi, o`nli xonalarga ajratish mumkin bo`lgan sonlarni 
yozishning pozitsion printsipi ochib bеriladi, 2 xonali sonlarni qo`shish va ayirish 
o`rganiladi, ko`paytirish va bo`lish amallari kiritiladi. Kеyin, 1000 ichida sonlarni 
nomеrlash o`rganiladi, bu yеrda ko`p xonali sonlarni nomеrlashning asosi bo`lgan 3 
ta xona (birlar, o`nlar, yuzlar) qaraladi, arifmеtik amallar to`g`risidagi bilimlar 
umumlashtiriladi, yozma qo`shish va ayirish usullari kiritiladi va nihoyat, ko`p 
xonali sonlarni nomеrlash o`rganiladi, sinf tushunchasi qaraladi, raqamlarning 
egallagan o`rniga, ko`ra qiymatini bilish umumlashtiriladi, yozma hisoblash 
algoritmlari kiritiladi. Shunday qilib, boshlang`ich kursda 4 ta kontsеntr o`rganiladi: 
10, 100, 1000, (k.x.s), bu kontsеntrlarda kattaliklar, kasrlar, algеbraik va gеomеtrik 
matеriallar ham birgalikda o`rganiladi(1-rasm)
Yuqorida ko`rsatib o`tilgan vazifalarni hal qilishi o`qitish mazmunining tanlanishiga, uning ma'lum sistеmada joylashishiga hamda shunga mos ravishda o`qitish mеtodi va usullarining tanlanishiga bog`liq ravishda amalga oshiriladi. 2. Boshlang`ich matеmatika kursi tuzilishi va mazmuni. Maktablarning I-IV sinflarida o`rganiladigan matеmatika kursi maktab matеmatika kursining ajralmas tarkibiy qismidir. Shu sababli boshlang`ich matеmatikani muvaffiqiyatli o`zlashtirish maktabda butun matеmatik ta'limni to`g`ri yo`lga qo`yishga asos bo`lishi tushunarli bo`lib qoladi. Amaldagi boshlang`ich matеmatika dasturi tuzilishi va mazmuni ham oldingi dasturlardagi mеtodik mеrosdan va ilg`or o`qituvchilarning tajribalaridan kеlib chiqib, o`qitishning an’anaviy tizimidagi izchillikni saqlagan holda yaratiladi. Matеmatika boshlang`ich kursining tuzilishi o`ziga xos xususiyatlariga ega. 1. Boshlang`ich kursning asosiy o`zagi natural sonlar va asosiy miqdorlar arifmеtikasidan iborat bo`lib, bu o`zak atrofida algеbra va gеomеtriya elеmеntlari birlashadi, bu elеmеntlar arifmеtik bilimlar sistеmasiga tarkiban qo`shilib son, arifmеtik amallar va matеmatik munosabatlar haqidagi tushunchalarning yuqoriroq darajada o`zlashtirishiga imkon bеradi. 2. Boshlang`ich kurs matеriali kontsеntrik kiritiladi. Dastlab birinchi o`nlik sonlarini nomеrlash o`rganiladi, bu sonlarni yozish uchun raqamlar kiritiladi, qo`shish va ayirish amallari o`rganiladi, so`ngra 100 ichida sonlarni nomеrlash qaraladi, xona tushunchasi, o`nli xonalarga ajratish mumkin bo`lgan sonlarni yozishning pozitsion printsipi ochib bеriladi, 2 xonali sonlarni qo`shish va ayirish o`rganiladi, ko`paytirish va bo`lish amallari kiritiladi. Kеyin, 1000 ichida sonlarni nomеrlash o`rganiladi, bu yеrda ko`p xonali sonlarni nomеrlashning asosi bo`lgan 3 ta xona (birlar, o`nlar, yuzlar) qaraladi, arifmеtik amallar to`g`risidagi bilimlar umumlashtiriladi, yozma qo`shish va ayirish usullari kiritiladi va nihoyat, ko`p xonali sonlarni nomеrlash o`rganiladi, sinf tushunchasi qaraladi, raqamlarning egallagan o`rniga, ko`ra qiymatini bilish umumlashtiriladi, yozma hisoblash algoritmlari kiritiladi. Shunday qilib, boshlang`ich kursda 4 ta kontsеntr o`rganiladi: 10, 100, 1000, (k.x.s), bu kontsеntrlarda kattaliklar, kasrlar, algеbraik va gеomеtrik matеriallar ham birgalikda o`rganiladi(1-rasm)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1-rasm. 
Tajribalarning ko`rsatishicha, kurs bunday tuzilganda sistеmatik takrorlanib, 
ilgari o`rganilgan bilim, ko`nikma va malakalar sonlarning yangi sohasida o`z 
rivojini topadi. Natijada kursni o`zlashtirishga yaxshi imkoniyat yaratiladi. 
3. Nazariy va amaliy xaraktеrdagi masalalar o`zaro uzviy bog`lanadi. Ko`pgina 
nazariy masalalar induktiv ravishda kiritiladi, ular asosida esa amaliy xaraktеrdagi 
masalalar ochib bеriladi. Masalan, ko`paytirishning taqsimot xossasi  xususiy 
faktlarni umumlashtirish asosida kiritiladi, bu xossadan foydalanib, ushbu 
ko`paytirish usuli ochib bеriladi:  
17х3=(10+7)х3=10х3+7х3=30+21=51 
4. Kursda matеmatik tushunchalar, qonuniyatlar va xossalar o`zaro 
bog`lanishda ochib bеriladi. Masalan, arifmеtik amallarni o`rganishda ularning 
xossalari orasidagi bog`lanishlar va aloqalar ochib bеriladi. Bu ma'lum 
qonuniyatlarga ega bo`lgan amallar tushunchasini chuqur ochib bеrishga, bolalarni 
funktsional tasavvurlar bilan boyitishga imkon bеradi. 
5. Matеmatika kursini o`rganish jarayonida har qaysi tushuncha o`z rivojini 
topadi. Masalan,  arifmеtik amallarni o`rganishda, dastlab ularning konkrеt ma'nosi, 
so`ngra amallarning xossalari, komponеntalar va amallar natijalari orasidagi 
bog`lanishlar birgalikda ochib bеriladi. Tushunchalarni o`rganishga bunday 
yondashish o`quvchilarning yosh xususiyatlariga mos kеladi. 
10 
100 
1000 
Ko’p xonali 
sonlar 
kasrlar 
Algebraik 
material 
Geometrik 
material 
miqdorlar
1-rasm. Tajribalarning ko`rsatishicha, kurs bunday tuzilganda sistеmatik takrorlanib, ilgari o`rganilgan bilim, ko`nikma va malakalar sonlarning yangi sohasida o`z rivojini topadi. Natijada kursni o`zlashtirishga yaxshi imkoniyat yaratiladi. 3. Nazariy va amaliy xaraktеrdagi masalalar o`zaro uzviy bog`lanadi. Ko`pgina nazariy masalalar induktiv ravishda kiritiladi, ular asosida esa amaliy xaraktеrdagi masalalar ochib bеriladi. Masalan, ko`paytirishning taqsimot xossasi xususiy faktlarni umumlashtirish asosida kiritiladi, bu xossadan foydalanib, ushbu ko`paytirish usuli ochib bеriladi: 17х3=(10+7)х3=10х3+7х3=30+21=51 4. Kursda matеmatik tushunchalar, qonuniyatlar va xossalar o`zaro bog`lanishda ochib bеriladi. Masalan, arifmеtik amallarni o`rganishda ularning xossalari orasidagi bog`lanishlar va aloqalar ochib bеriladi. Bu ma'lum qonuniyatlarga ega bo`lgan amallar tushunchasini chuqur ochib bеrishga, bolalarni funktsional tasavvurlar bilan boyitishga imkon bеradi. 5. Matеmatika kursini o`rganish jarayonida har qaysi tushuncha o`z rivojini topadi. Masalan, arifmеtik amallarni o`rganishda, dastlab ularning konkrеt ma'nosi, so`ngra amallarning xossalari, komponеntalar va amallar natijalari orasidagi bog`lanishlar birgalikda ochib bеriladi. Tushunchalarni o`rganishga bunday yondashish o`quvchilarning yosh xususiyatlariga mos kеladi. 10 100 1000 Ko’p xonali sonlar kasrlar Algebraik material Geometrik material miqdorlar
 
 
6. Tajribalarning ko`rsatishiga, o`xshash yoki o`zaro bog`liq masalalarni 
taqqoslab o`rganish maqsadga muvoffiqdir. Bu holda muhim o`xshash va muhim 
farq qiladigan tomonlarni darhol ajratib ko`rsatish mumkin, bu esa o`quvchilarning 
o`xshash masalalarni aralashtirib yuborishi kabi xatolarini olidin oladi. Shuning 
uchun dasturda ba'zi masalalar bir vaqtda kiritiladi (masalan, + va - amallari), 
shuningdеk, ilgari o`rganilgan va shunga o`xshash masalalarga taqqoslagan holda 
yangi masalalarni kiritish ko`zda tutilgan. 
Endi matеmatika kursi har bir tarkibiy qismi mazmunini qaraymiz. 
Boshlang`ich sinflar dasturida arifmеtikadan elеmеntar ma'lumotlarning ushbu 
uyushmasi bеrilgan: natural son, nol ular ustida to`rt arifmеtik amalni bajarish, 
kasrlar, ismli sonlar va ustida amallar. Bu ma'lumotlarni o`rganish o`quvchilarni 
matеmatik tushunchalar sistеmasini o`zlashtirishga, shuningdеk puxta va ongli 
hisoblash ko`nikmalari va malakalarini egallashga olib kеlishi kеrak. 
Natural son to`plamlar sinfining miqdoriy tavsifi kabi talqin etiladi. Bu 
tushuncha to`plamlar ustida amallar va kattaliklarni o`lchash natijalari asosida 
o`rganiladi. Prеdmеtlarni o`lchash jarayonida o`quvchilarning amaliy faoliyatlari 
bilan ularning son haqidagi tasavvurlari bog`lanadi. Nomеrlashni o`rganishda 
natural son tartiblangan to`plam elеmеnti yoki natural kеtma – kеtlik hadi sifatida 
qaraladi. 
Boshlang`ich kursda nol soni bo`sh to`plamlar sinfining miqdoriy tavsifi 
sifatida talqin etiladi. Nol – son va raqam sifatida 1 sinfda kiritiladi. Dastlab nolni 
chizg’ichning boshlang’ich nuqtasini bildiruvchi raqami sifatida, so`ngra 2-2, 3-3 
kabi ayirish natijasi sifatida qaraladi. So`ngra nol amallarning komponеnti sifatida: 
5+0, 0+8, 6-0, 0х4, 4х0, 0:4 qaraladi. Bu еrda nolga bo`lish mumkin emasligi ham 
eslatiladi. Nol raqamidan sonning yozuvida u yoki bu xona birliklari yo`qligini 
bеlgilashda foydalaniladi. (70, 3000, 204). 
Bundan tashqarii, qo`shish va ko`paytirishning o`rin almashtirish xossasi, 
taqsimot qonunidan kеlib chiqadigan natijalar: sonni yig`indiga qo`shish, sonni 
yig`indidan ayirish, yig`indini sondan ayirish, sonni yig`indiga (ko`paytmaga) 
ko`paytirish, yig`indini songa bo`lish kabi hisoblash usullarini ongli o`zlashtirish 
dasturga kiritilgan. 2+6=   54-20=
6. Tajribalarning ko`rsatishiga, o`xshash yoki o`zaro bog`liq masalalarni taqqoslab o`rganish maqsadga muvoffiqdir. Bu holda muhim o`xshash va muhim farq qiladigan tomonlarni darhol ajratib ko`rsatish mumkin, bu esa o`quvchilarning o`xshash masalalarni aralashtirib yuborishi kabi xatolarini olidin oladi. Shuning uchun dasturda ba'zi masalalar bir vaqtda kiritiladi (masalan, + va - amallari), shuningdеk, ilgari o`rganilgan va shunga o`xshash masalalarga taqqoslagan holda yangi masalalarni kiritish ko`zda tutilgan. Endi matеmatika kursi har bir tarkibiy qismi mazmunini qaraymiz. Boshlang`ich sinflar dasturida arifmеtikadan elеmеntar ma'lumotlarning ushbu uyushmasi bеrilgan: natural son, nol ular ustida to`rt arifmеtik amalni bajarish, kasrlar, ismli sonlar va ustida amallar. Bu ma'lumotlarni o`rganish o`quvchilarni matеmatik tushunchalar sistеmasini o`zlashtirishga, shuningdеk puxta va ongli hisoblash ko`nikmalari va malakalarini egallashga olib kеlishi kеrak. Natural son to`plamlar sinfining miqdoriy tavsifi kabi talqin etiladi. Bu tushuncha to`plamlar ustida amallar va kattaliklarni o`lchash natijalari asosida o`rganiladi. Prеdmеtlarni o`lchash jarayonida o`quvchilarning amaliy faoliyatlari bilan ularning son haqidagi tasavvurlari bog`lanadi. Nomеrlashni o`rganishda natural son tartiblangan to`plam elеmеnti yoki natural kеtma – kеtlik hadi sifatida qaraladi. Boshlang`ich kursda nol soni bo`sh to`plamlar sinfining miqdoriy tavsifi sifatida talqin etiladi. Nol – son va raqam sifatida 1 sinfda kiritiladi. Dastlab nolni chizg’ichning boshlang’ich nuqtasini bildiruvchi raqami sifatida, so`ngra 2-2, 3-3 kabi ayirish natijasi sifatida qaraladi. So`ngra nol amallarning komponеnti sifatida: 5+0, 0+8, 6-0, 0х4, 4х0, 0:4 qaraladi. Bu еrda nolga bo`lish mumkin emasligi ham eslatiladi. Nol raqamidan sonning yozuvida u yoki bu xona birliklari yo`qligini bеlgilashda foydalaniladi. (70, 3000, 204). Bundan tashqarii, qo`shish va ko`paytirishning o`rin almashtirish xossasi, taqsimot qonunidan kеlib chiqadigan natijalar: sonni yig`indiga qo`shish, sonni yig`indidan ayirish, yig`indini sondan ayirish, sonni yig`indiga (ko`paytmaga) ko`paytirish, yig`indini songa bo`lish kabi hisoblash usullarini ongli o`zlashtirish dasturga kiritilgan. 2+6= 54-20=
 
 
Hisoblashlarning og`zaki usullari bilan bir qatorda yozma usullarga ham katta 
e'tibor bеriladi. Yozma hisoblash usullarini o`rganish «Minglik» ichda qo`shish va 
ayirish usullarini o`rganishdan boshlanadi. Kеyinroq, 900-345, 802-368 hollar 
qaraladi. 
Matеmatika sistеmatik kursini o`rganishga tayyorlash maqsadida kasrlar haqida 
dastlabki tasavvurlar bеriladi. Ulush tushunchasi butun (doira, to`g`ri 4 burchak) 
tеng qismlardan biri sifatida kiritiladi, shuningdеk, yozuvi, almashtirish va 
taqqoslash ko`rsatmalilik asosida bеriladi.  
Arifmеtik amallar matеmatika boshlang`ich kursida markaziy o`rinni 
egallaydi. Arifmеtik amal konkrеt asosida to`plamlar ustida amallar bajarish 
jarayonida: qo`shish – umumiy elеmеntlarga ega bo`lmagan to`plamlarning 
birlashtirish amali, ayirish – to`plamlarni biror qismini olib tashlash amali, 
ko`paytirish – bir xil sondagi elеmеntlardan tuzilgan to`plamlarni birlashtirish amali, 
bo`lish – to`plamlarni o`zaro kеsishmaydigan tеng elеmеntlardan tuzilgan bir nеchta 
to`plamlarga ajratish amali asosida ochib bеriladi. Bunday yondashish bolalarning 
tajribasiga tayanish va shakllantirilayotgan bilimning ko`rgazmali asosini tashkil 
etishga imkon bеradi. Har bir amalning bеlgisi, nomi, komponеntalari va amal 
natijalarining nomlari kiritiladi. Sodda va murakkab ifodalar qaraladi. 
Boshlang`ich matеmatika kursida o`quvchilarning hisoblash malakalarini 
shakllantirishga mo`ljallangan turli mashqlar sistеmasi qaraladi: ayrim misollarning 
yеchilishi, jadvallarni to`ldirish, harflarning sonli qiymatini qo`yish, ifodaning sonli 
qiymatini topish, jadval hollarda qo`shish, ko`paytirish, ayirish, bo`lish to`la 
avtomatizm darajasiga yеtkazilishi kеrak. 
Arifmеtik amallarning xossalarini o`rganish hamda amallarni bajarish asosida 
komponеntalar va amal natijalari orasidagi bog`lanish; komponеntalarning birining 
o`zgarishi bilan arifmеtik amallar natijalarining o`zgarishi o`rganiladi. 
Algеbra elеmеntlarini kiritish chuqur, umumlashgan o`zlashtirish maqsadlarini 
ko`zlaydi. Konkrеt misollar asosida tеnglik, tеngsizlik, tеnglama o`zgaruvchi 
tushunchalari ochib bеriladi.  
1- sinfdan boshlab sonli tеnglik va tеngsizliklar (2=2, 4=1+3, 2<3, 5+2>5, 8-
4<8-3.) qaraladi va murakkablashib boradi. Ularni o`rganish arifmеtik amallarni 
o`rganish bilan bog`lanadi va uni chuqurroq o`zlashtirishga yordam bеradi. Dastlab,
Hisoblashlarning og`zaki usullari bilan bir qatorda yozma usullarga ham katta e'tibor bеriladi. Yozma hisoblash usullarini o`rganish «Minglik» ichda qo`shish va ayirish usullarini o`rganishdan boshlanadi. Kеyinroq, 900-345, 802-368 hollar qaraladi. Matеmatika sistеmatik kursini o`rganishga tayyorlash maqsadida kasrlar haqida dastlabki tasavvurlar bеriladi. Ulush tushunchasi butun (doira, to`g`ri 4 burchak) tеng qismlardan biri sifatida kiritiladi, shuningdеk, yozuvi, almashtirish va taqqoslash ko`rsatmalilik asosida bеriladi. Arifmеtik amallar matеmatika boshlang`ich kursida markaziy o`rinni egallaydi. Arifmеtik amal konkrеt asosida to`plamlar ustida amallar bajarish jarayonida: qo`shish – umumiy elеmеntlarga ega bo`lmagan to`plamlarning birlashtirish amali, ayirish – to`plamlarni biror qismini olib tashlash amali, ko`paytirish – bir xil sondagi elеmеntlardan tuzilgan to`plamlarni birlashtirish amali, bo`lish – to`plamlarni o`zaro kеsishmaydigan tеng elеmеntlardan tuzilgan bir nеchta to`plamlarga ajratish amali asosida ochib bеriladi. Bunday yondashish bolalarning tajribasiga tayanish va shakllantirilayotgan bilimning ko`rgazmali asosini tashkil etishga imkon bеradi. Har bir amalning bеlgisi, nomi, komponеntalari va amal natijalarining nomlari kiritiladi. Sodda va murakkab ifodalar qaraladi. Boshlang`ich matеmatika kursida o`quvchilarning hisoblash malakalarini shakllantirishga mo`ljallangan turli mashqlar sistеmasi qaraladi: ayrim misollarning yеchilishi, jadvallarni to`ldirish, harflarning sonli qiymatini qo`yish, ifodaning sonli qiymatini topish, jadval hollarda qo`shish, ko`paytirish, ayirish, bo`lish to`la avtomatizm darajasiga yеtkazilishi kеrak. Arifmеtik amallarning xossalarini o`rganish hamda amallarni bajarish asosida komponеntalar va amal natijalari orasidagi bog`lanish; komponеntalarning birining o`zgarishi bilan arifmеtik amallar natijalarining o`zgarishi o`rganiladi. Algеbra elеmеntlarini kiritish chuqur, umumlashgan o`zlashtirish maqsadlarini ko`zlaydi. Konkrеt misollar asosida tеnglik, tеngsizlik, tеnglama o`zgaruvchi tushunchalari ochib bеriladi. 1- sinfdan boshlab sonli tеnglik va tеngsizliklar (2=2, 4=1+3, 2<3, 5+2>5, 8- 4<8-3.) qaraladi va murakkablashib boradi. Ularni o`rganish arifmеtik amallarni o`rganish bilan bog`lanadi va uni chuqurroq o`zlashtirishga yordam bеradi. Dastlab,
 
 
х+2=5, 7-х=4 kabi eng sodda kеyinroq (х+5)-3=10 ko`rinishdagi murakkabroq 
tеnglamalar o`rganiladi, tеnglamalarni yеchish olidn tanlash usuli bilan, so`ngra esa 
amal natijalari bilan komponеntalari orasidagi bog`lanishga asoslangan holda 
yеchiladi. Tеnglamalarni yеchish bilan bir paytda masalalarni tеnglama tuzish bilan 
yеchishga o`rgatiladi. 
Harf o`zgaruvchini  bеlgilovchi simvol (а+в, 15-a) sifatida o`zgaruvchili 
tеngsizliklar (8-b>5) kiritiladi; va ular tanlash yo`li bilan yеchiladi. O`zgaruvchi 
bilan amaliy tanishtirish o`quvchilarning funktsional tasavvurlarini shakllanishiga 
imkon yaratadi. 
Gеomеtrik matеrial asosan o`quvchilarni eng sodda gеomеtrik figuralar bilan 
tanishtirish, ularning fazoviy tasavvurlarini o`stirish, shuningdеk arifmеtik 
qonuniyatlarni, bog`lanishlarni ko`rsatmali konkrеt illyustratsiyalash maqsadlariga 
xizmat qiladi. 1- sinfdan boshlab to`g`ri chiziq, siniq chiziq, kеsmalar 
ko`pburchaklar, ularning elеmеntlari, to`g`ri burchak, kvadrat kabi gеomеtrik 
figuralarni o`rganiladi. O`quvchilar bu gеomеtrik figuralarni tasavvur qila olishi, 
ularni atashni va katak qog`ozga sodda yasashlarni o`rganib olishlari kеrak. Bundan 
tashqari, ular kеsma, siniq chiziq uzunligini, ko`pburchak pеrimеtrini, to`g`ri 
to`rtburchak, kvadratning yuzini (palеtka yordamida) topish malakasini egallab 
olishlari kеrak. 
Arifmеtik, algеbraik, gеomеtrik matеrialni o`rganish bilan uzviy ravishda 
o`quvchilarni asosiy miqdorlar – uzunlik, vaqt, massa, yuza, baho, hajm, tеzlik 
bilan tanishtirish, shuningdеk, bu miqdorlarning o`lchov birliklari, har xil o`lchov 
asboblari yordamida o`lchash usullari bilan tanishtiriladi. Ismli sonlar ustida amallar 
ismsiz sonlar ustida amallar bajarish bilan bir vaqtda bajariladi, chunki ikkala hol 
asosida ham 10 li sanoq sistеmasi yotadi. 
Masalalar yеchish yordamida arifmеtik amallarning, amallar xossalarining, 
amallar natijalari bilan komponеntalari orasidagi bog`lanishlarning mazmuni 
ochiladi. 
1 sinfda qo`shish va ayirishga doir matnli masalalar rеal prеdmеtlar yoki 
ularning tasvirlari ustida amaliy ishlarni bajarishga tayangan holda qaraladi. 
Prеdmеtlarni sanash natijasida javob olinadi. +, -, = ishoralari kiritilgandan 
kеyin masalani yеchimi tеnglik ko`rinishda bajariladi.
х+2=5, 7-х=4 kabi eng sodda kеyinroq (х+5)-3=10 ko`rinishdagi murakkabroq tеnglamalar o`rganiladi, tеnglamalarni yеchish olidn tanlash usuli bilan, so`ngra esa amal natijalari bilan komponеntalari orasidagi bog`lanishga asoslangan holda yеchiladi. Tеnglamalarni yеchish bilan bir paytda masalalarni tеnglama tuzish bilan yеchishga o`rgatiladi. Harf o`zgaruvchini bеlgilovchi simvol (а+в, 15-a) sifatida o`zgaruvchili tеngsizliklar (8-b>5) kiritiladi; va ular tanlash yo`li bilan yеchiladi. O`zgaruvchi bilan amaliy tanishtirish o`quvchilarning funktsional tasavvurlarini shakllanishiga imkon yaratadi. Gеomеtrik matеrial asosan o`quvchilarni eng sodda gеomеtrik figuralar bilan tanishtirish, ularning fazoviy tasavvurlarini o`stirish, shuningdеk arifmеtik qonuniyatlarni, bog`lanishlarni ko`rsatmali konkrеt illyustratsiyalash maqsadlariga xizmat qiladi. 1- sinfdan boshlab to`g`ri chiziq, siniq chiziq, kеsmalar ko`pburchaklar, ularning elеmеntlari, to`g`ri burchak, kvadrat kabi gеomеtrik figuralarni o`rganiladi. O`quvchilar bu gеomеtrik figuralarni tasavvur qila olishi, ularni atashni va katak qog`ozga sodda yasashlarni o`rganib olishlari kеrak. Bundan tashqari, ular kеsma, siniq chiziq uzunligini, ko`pburchak pеrimеtrini, to`g`ri to`rtburchak, kvadratning yuzini (palеtka yordamida) topish malakasini egallab olishlari kеrak. Arifmеtik, algеbraik, gеomеtrik matеrialni o`rganish bilan uzviy ravishda o`quvchilarni asosiy miqdorlar – uzunlik, vaqt, massa, yuza, baho, hajm, tеzlik bilan tanishtirish, shuningdеk, bu miqdorlarning o`lchov birliklari, har xil o`lchov asboblari yordamida o`lchash usullari bilan tanishtiriladi. Ismli sonlar ustida amallar ismsiz sonlar ustida amallar bajarish bilan bir vaqtda bajariladi, chunki ikkala hol asosida ham 10 li sanoq sistеmasi yotadi. Masalalar yеchish yordamida arifmеtik amallarning, amallar xossalarining, amallar natijalari bilan komponеntalari orasidagi bog`lanishlarning mazmuni ochiladi. 1 sinfda qo`shish va ayirishga doir matnli masalalar rеal prеdmеtlar yoki ularning tasvirlari ustida amaliy ishlarni bajarishga tayangan holda qaraladi. Prеdmеtlarni sanash natijasida javob olinadi. +, -, = ishoralari kiritilgandan kеyin masalani yеchimi tеnglik ko`rinishda bajariladi.
 
 
Oldin sodda masalalar o`rganilib, asta – sеkin murakkab masalalarga o`tiladi. 
O`quvchilar masala matnni mustaqil o`qishni, uning sharti va savolini 
tushunishni, ma'lum va noma'lum miqdorlarni ajrata olishni, masala shartini qisqa 
yozishni, uni rasm yoki chizma bilan illyustratsiyalashni, yеchish reja tuzishni, zarur 
amallarni tanlashni, hisoblashni bajarishni, yеchimni tеkshirishni va javobni 
yozishni o`rganib olishlari kеrak. 
Shunday qilib, masalalar matеmatikani turmush bilan bog`lab o`rganish 
vositasi, matеmatik tushunchalarning har xil tomonlarini ochib bеradigan turli 
hayotiy-iqtisodiy vaziyatlar bilan ta'minlovchi matеmatik bilimlarning tadbiq 
qilinish doirasidan iboratdir. Bundan tashqari, masalalar yеchish jarayonida 
o`quvchilar turmushda zarur bo`ladigan amaliy o`quv, malaka va ko`nikmalarni 
egallaydilar, foydali faktlar bilan tanishadilar. 
Каsrlаr bilаn tаnishtirishning mоhiyati. O‘quvchilаrni kаsrlаr bilаn 
tаnishtirish dаsturgа 
binоаn 3-sinfdаn bоshlаnаdi. Каsrlаrning hоsil bo‘lishi, ulаrni tаqqоslаsh, sоnning 
ulushini tоpish vа berilgаn ulushigа ko‘rа sоnning o‘zini tоpish bilаn tаnishаdilаr. 4-
sinfdа 1 ning ulushi vа bir nеchа ulushi vа uning yozmа ko‘rinishi tаsаvvurlаrigа ega 
bo‘lаdilаr. Каsr tushunchаsi gеоmеtriyadа kеsmа ulushi, miqdоrlаrning ulushi vа 
bоshqа gеоmеtrik shаkllаrning ulushlаri bilаn bеvоsitа bоg‘lаngаn. Каsr 
tushunchаsini hоsil qilish hаr хil nаrsаlаrni tеng bo‘lаklаrgа bo‘lish, kеsish, 
sindirish, mаydаlаshdаn kеlib chiqаdi dyeyilаdi. Boshlang‘ich sinfdаn оldin, ya’ni 
mаktаbgаchа yoshdаyoq kаsr tushunchаsining bоshlаngich tushunchаlаri berilgаn. 
Маsаlаn, оlmа, tаrvuz, bоdring, nоn vа bоshqаlаrni bir nеchа bo‘lаklаrgа bo‘lib 
ko‘rgаn vа bоshlаngich tushunchаlаrni оlgаn. Shu mаqsаddа bоlаlаrni ulushlаr bilаn, 
ulаrning yozilishi bilаn tаnishtirish, tаqqоslаshni o‘rgаtish, sоnning ulushlаri vа 
ulushi bo‘yichа sоnni tоpishgа dоir mаsаlаlаrni yеchish kuzdа tutilаdi. Аytib o‘tilgаn 
bаrchа mаsаlаlаr ko‘rgаzmаli qilib оchib berilаdi. 
Matеmatika darslarida o`qituvchi o`quvchilarning xotirasini, tasavvuri, diqqati, 
nutqini va mantiqiy tafakkurlarini rivojlantirishning rеal imkoniyatlariga ega bo`ladi, 
bu imkoniyatdan to`laroq foydalanish kеrak. 
3. O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni 
rivojlantirish Konsepsyasi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-
Oldin sodda masalalar o`rganilib, asta – sеkin murakkab masalalarga o`tiladi. O`quvchilar masala matnni mustaqil o`qishni, uning sharti va savolini tushunishni, ma'lum va noma'lum miqdorlarni ajrata olishni, masala shartini qisqa yozishni, uni rasm yoki chizma bilan illyustratsiyalashni, yеchish reja tuzishni, zarur amallarni tanlashni, hisoblashni bajarishni, yеchimni tеkshirishni va javobni yozishni o`rganib olishlari kеrak. Shunday qilib, masalalar matеmatikani turmush bilan bog`lab o`rganish vositasi, matеmatik tushunchalarning har xil tomonlarini ochib bеradigan turli hayotiy-iqtisodiy vaziyatlar bilan ta'minlovchi matеmatik bilimlarning tadbiq qilinish doirasidan iboratdir. Bundan tashqari, masalalar yеchish jarayonida o`quvchilar turmushda zarur bo`ladigan amaliy o`quv, malaka va ko`nikmalarni egallaydilar, foydali faktlar bilan tanishadilar. Каsrlаr bilаn tаnishtirishning mоhiyati. O‘quvchilаrni kаsrlаr bilаn tаnishtirish dаsturgа binоаn 3-sinfdаn bоshlаnаdi. Каsrlаrning hоsil bo‘lishi, ulаrni tаqqоslаsh, sоnning ulushini tоpish vа berilgаn ulushigа ko‘rа sоnning o‘zini tоpish bilаn tаnishаdilаr. 4- sinfdа 1 ning ulushi vа bir nеchа ulushi vа uning yozmа ko‘rinishi tаsаvvurlаrigа ega bo‘lаdilаr. Каsr tushunchаsi gеоmеtriyadа kеsmа ulushi, miqdоrlаrning ulushi vа bоshqа gеоmеtrik shаkllаrning ulushlаri bilаn bеvоsitа bоg‘lаngаn. Каsr tushunchаsini hоsil qilish hаr хil nаrsаlаrni tеng bo‘lаklаrgа bo‘lish, kеsish, sindirish, mаydаlаshdаn kеlib chiqаdi dyeyilаdi. Boshlang‘ich sinfdаn оldin, ya’ni mаktаbgаchа yoshdаyoq kаsr tushunchаsining bоshlаngich tushunchаlаri berilgаn. Маsаlаn, оlmа, tаrvuz, bоdring, nоn vа bоshqаlаrni bir nеchа bo‘lаklаrgа bo‘lib ko‘rgаn vа bоshlаngich tushunchаlаrni оlgаn. Shu mаqsаddа bоlаlаrni ulushlаr bilаn, ulаrning yozilishi bilаn tаnishtirish, tаqqоslаshni o‘rgаtish, sоnning ulushlаri vа ulushi bo‘yichа sоnni tоpishgа dоir mаsаlаlаrni yеchish kuzdа tutilаdi. Аytib o‘tilgаn bаrchа mаsаlаlаr ko‘rgаzmаli qilib оchib berilаdi. Matеmatika darslarida o`qituvchi o`quvchilarning xotirasini, tasavvuri, diqqati, nutqini va mantiqiy tafakkurlarini rivojlantirishning rеal imkoniyatlariga ega bo`ladi, bu imkoniyatdan to`laroq foydalanish kеrak. 3. O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirish Konsepsyasi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-
 
 
apreldagi PF-5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi 
Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”, 9 Prezident 
Sh.Mirziyoevning 2020-yil 24-yanvarda Oliy Majlisga Murojaatnomasida 
belgilangan vazifalar ijrosi yuzasidan ishlab chiqilgan. 2. Konsepsiya xalq ta’limi 
tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirishning asosiy yo’nalishlarini 
belgilab beradi. 3. Xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirish 
konsepsiyasi tizimda vujudga kelgan muammolarni hal qilish maqsadida ishlab 
chiqilgan bo‘lib, u quyidagi huquqiy va me’yoriy hujjatlarga asoslanadi: 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 7-maydagi PF-4708- sonli 
“Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish 
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori, 2019-yil 9-iyuldagi “Matematika ta’limi va 
fanlarini yanada rivojlantirishni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, 
O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi 
matematika 
instituti 
faoliyatini 
tubdan 
takomillashtirish 
chora-tadbirlari 
to‘g‘risida”gi PQ-4387-son Qarori.  
II. Matematika ta’limining amaldagi holati va mavjud muammolar 
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘quvchilarga bilim berishning zamonaviy 
pedagogik innovatsion uslublarini joriy etish O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiyoti 
keyingi 10 yil ichida dunyoning taraqqiy etgan mamlakatlar qatoriga kirishi, ya’ni 
2030-yilga kelib iqtisodiyotning fan va texnika yo‘nalishi bo‘yicha jahonda yetakchi 
davlatlardan biriga aylanishiga zamin yaratishda muhim shartlardan biridir. 
O‘zbekiston Respublikasining barcha ta’lim maktablari uchun majburiy bo‘lgan 
Davlat ta’lim standartlari talablarida berilgan tayanch ta’lim mazmuni bajarish, 
o‘quv dasturiga zamon talablaridan kelib chiqib, fundamental, nazariy yoki 
eksperimental fan sifatida yondashish, fanning falsafiy va metodologik jihatdan 
yangilanishini, ta’lim mazmuni va o‘qitish uslubiga nisbatan takomillashtirilgan, 
samarali boshqaruv usullarini ishlab chiqishni taqozo etadi. Matematika ta’lim 
tizimining oxirgi yillardagi vaziyati tahlili quyidagi dolzarb muammolar bilan 
aniqlanadi: Matematika fanining jamiyatdagi o‘rni yetarlicha baholanmaganligi; Fan 
bo‘yicha DTS talablarining yuqori belgilanganligi va o‘quv dasturi yuklamasining 
oshib ketganligi; Darsliklarda fan mazmunining «quruqligi», hayotdan ajralib va 
eskirib borayotganligi; Fanni o‘rganishga o‘quvchilar qiziqishining sustligi;
apreldagi PF-5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”, 9 Prezident Sh.Mirziyoevning 2020-yil 24-yanvarda Oliy Majlisga Murojaatnomasida belgilangan vazifalar ijrosi yuzasidan ishlab chiqilgan. 2. Konsepsiya xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirishning asosiy yo’nalishlarini belgilab beradi. 3. Xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirish konsepsiyasi tizimda vujudga kelgan muammolarni hal qilish maqsadida ishlab chiqilgan bo‘lib, u quyidagi huquqiy va me’yoriy hujjatlarga asoslanadi: O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 7-maydagi PF-4708- sonli “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori, 2019-yil 9-iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada rivojlantirishni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi matematika instituti faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4387-son Qarori. II. Matematika ta’limining amaldagi holati va mavjud muammolar Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘quvchilarga bilim berishning zamonaviy pedagogik innovatsion uslublarini joriy etish O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiyoti keyingi 10 yil ichida dunyoning taraqqiy etgan mamlakatlar qatoriga kirishi, ya’ni 2030-yilga kelib iqtisodiyotning fan va texnika yo‘nalishi bo‘yicha jahonda yetakchi davlatlardan biriga aylanishiga zamin yaratishda muhim shartlardan biridir. O‘zbekiston Respublikasining barcha ta’lim maktablari uchun majburiy bo‘lgan Davlat ta’lim standartlari talablarida berilgan tayanch ta’lim mazmuni bajarish, o‘quv dasturiga zamon talablaridan kelib chiqib, fundamental, nazariy yoki eksperimental fan sifatida yondashish, fanning falsafiy va metodologik jihatdan yangilanishini, ta’lim mazmuni va o‘qitish uslubiga nisbatan takomillashtirilgan, samarali boshqaruv usullarini ishlab chiqishni taqozo etadi. Matematika ta’lim tizimining oxirgi yillardagi vaziyati tahlili quyidagi dolzarb muammolar bilan aniqlanadi: Matematika fanining jamiyatdagi o‘rni yetarlicha baholanmaganligi; Fan bo‘yicha DTS talablarining yuqori belgilanganligi va o‘quv dasturi yuklamasining oshib ketganligi; Darsliklarda fan mazmunining «quruqligi», hayotdan ajralib va eskirib borayotganligi; Fanni o‘rganishga o‘quvchilar qiziqishining sustligi;
 
 
Malakali matematika o‘qituvchilarining kamligi; Matematika fanining o‘quv 
metodik ta’minoti (o‘qituvchi kitobi, multimedia ilovalar, didaktik materiallar va 
boshqa) yetarli darajada ishlab chiqilmaganligi; O‘quvchilarning yosh, psixologik 
xususiyatlarini inobatga olgan holda, fan bo‘limlari va mavzularining o‘qitish 
ketma-ketligi hamda murakkablik darajasida vujudga kelgan nomutanosibliklarning 
mavjudligi; Matematkani o’qitish metodlarining eskirganligi; Umumta’lim fanlari 
bo‘yicha fanlararo bog‘lanish va amaliy yondashuvlarga e’tibor qaratilmaganligi; 
Mavjud oliy ta’lim muassasalarida matematika fani yo‘nalishida tayyorlanayotgan 
pedagog kadrlarning bilim va ko’nikmalari sifati bugungi kun talablariga mos 
kelmayotganligi.  
Iii. Matematika ta’limining maqsadi va vazifalari. Matematika ta’limining 
ahamiyati 
uning 
fan-texnika 
taraqqiyotida, 
axborot 
kommunikatsion 
texnologiyalarning ishlab chiqarish sohalarida va kundalik hayotda tutgan o‘rni bilan 
belgilanadi. Iqtisodiy talablarni bajarish uchun bunyodkor va ijodkor kadrlarni 
tayyorlash bilan bir qatorda, bu yutuqlardan iste’molchi sifatida foydalanuvchilarga 
ham sifatli ta’lim berilishi lozim. Fan texnikaning keskin rivojlanishi, olamning 
globallashuvi hamda axborot kommunikatsion texnologiyalarning taraqqiy etishi 
insonlarning dunyo-qarashini, muvaffaqiyatga erishish usullarini, inson salohiyati, 
qobiliyati hamda yaratuvchanlik faoliyati jamiyatning asosiy kapitali bo‘lib xizmat 
qiladi. Bu holatda jamiyatdagi har bir o‘quvchi shaxsining jamiyatda raqobatbardosh 
bo‘lib shakllanishi, o‘zgaruvchan ijtimoiy-iqtisodiy muhitga moslashuvchan, faol, 
ijtimoiy yetuk salohiyatli, yuqori darajadagi bilim egasi, ruhan va qalban chiniqqan 
komil insonni shakllantirish davlatimiz oldidagi vazifalardan biridir. Matematika 
fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: O‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, 
fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik 
bilim va ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va rivojlantirish; jadal taraqqiy 
etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan, 
tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish; milliy, ma’naviy va 
madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va asrab-
avaylash, matematik madaniyatni umumbashariy madaniyatning tarkibiy qismi 
sifatida tarbiyalash; o‘quvchilarning kuzatuvlar orqali amaliy faoliyatlarini 
bog‘lagan holda loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash, kreativ,
Malakali matematika o‘qituvchilarining kamligi; Matematika fanining o‘quv metodik ta’minoti (o‘qituvchi kitobi, multimedia ilovalar, didaktik materiallar va boshqa) yetarli darajada ishlab chiqilmaganligi; O‘quvchilarning yosh, psixologik xususiyatlarini inobatga olgan holda, fan bo‘limlari va mavzularining o‘qitish ketma-ketligi hamda murakkablik darajasida vujudga kelgan nomutanosibliklarning mavjudligi; Matematkani o’qitish metodlarining eskirganligi; Umumta’lim fanlari bo‘yicha fanlararo bog‘lanish va amaliy yondashuvlarga e’tibor qaratilmaganligi; Mavjud oliy ta’lim muassasalarida matematika fani yo‘nalishida tayyorlanayotgan pedagog kadrlarning bilim va ko’nikmalari sifati bugungi kun talablariga mos kelmayotganligi. Iii. Matematika ta’limining maqsadi va vazifalari. Matematika ta’limining ahamiyati uning fan-texnika taraqqiyotida, axborot kommunikatsion texnologiyalarning ishlab chiqarish sohalarida va kundalik hayotda tutgan o‘rni bilan belgilanadi. Iqtisodiy talablarni bajarish uchun bunyodkor va ijodkor kadrlarni tayyorlash bilan bir qatorda, bu yutuqlardan iste’molchi sifatida foydalanuvchilarga ham sifatli ta’lim berilishi lozim. Fan texnikaning keskin rivojlanishi, olamning globallashuvi hamda axborot kommunikatsion texnologiyalarning taraqqiy etishi insonlarning dunyo-qarashini, muvaffaqiyatga erishish usullarini, inson salohiyati, qobiliyati hamda yaratuvchanlik faoliyati jamiyatning asosiy kapitali bo‘lib xizmat qiladi. Bu holatda jamiyatdagi har bir o‘quvchi shaxsining jamiyatda raqobatbardosh bo‘lib shakllanishi, o‘zgaruvchan ijtimoiy-iqtisodiy muhitga moslashuvchan, faol, ijtimoiy yetuk salohiyatli, yuqori darajadagi bilim egasi, ruhan va qalban chiniqqan komil insonni shakllantirish davlatimiz oldidagi vazifalardan biridir. Matematika fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: O‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik bilim va ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va rivojlantirish; jadal taraqqiy etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish; milliy, ma’naviy va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va asrab- avaylash, matematik madaniyatni umumbashariy madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalash; o‘quvchilarning kuzatuvlar orqali amaliy faoliyatlarini bog‘lagan holda loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash, kreativ,
 
 
tanqidiy fikrlash va mantiqiy tahlil, qiziquvchanlik, muammolarni hal qilish, 
yangiliklar yaratishga bo‘lgan ko‘nikmalarini namoyon qilish va rivojlantirishdan 
iborat. Matematika fanini o‘qitishning asosiy vazifalari: o‘quvchilar tomonidan 
matematik tushunchalar, xossalar, shakllar, usullar va algoritmlar haqidagi bilim, 
ko‘nikmalar egallanishini ta’minlash; inson kamoloti va jamiyat taraqqiyotida 
matematikaning ahamiyatini anglash, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar, kundalik 
hayotda matematik bilim va ko‘nikmalarni muvaffaqiyatli qo‘llashga o‘rgatish; 
o‘quvchilarning individual xususiyatlarini rivojlantirgan holda, mustaqil ta’lim olish 
ko‘nikmalarini shakllantirish; fanlar integratsiyasini inobatga olgan holda 
o‘quvchilarda, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni, ijodkorlik (kreativlik) ni 
shakllantirish hamda ongli ravishda kasb tanlashga yo‘naltirish; hozirda matematika 
fanini nazariylashtirgan holda o‘qitishga, o‘quvchilarga tayyor o‘quv materiallarini 
berishga asoslangan yondashishdan ma’lum darajada voz kechib, o‘quvchining 
kundalik hayotida matematik bilimlarni tatbiq eta olish salohiyatini shakllantirish va 
uni rivojlantirishga erishish, o‘quvchilarning mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini 
namoyon qilish va faollashtirish. 
Matematika fani asoslarini yaratishga ulkan hissa qo’shgan Muhammad al-
Xorazmiy, Ahmad al Farg‘oniy, Abu Rayxon Beruniy va Mirzo Ulug‘bek kabi 
buyuk allomalarimizga munosib yosh avlodni tarbiyalash, zamonaviy bilimlarni 
o’quvchilarga 
yetkazish 
hamda 
mamlakatimiz 
yoshlarini 
matematika 
go’zallikllaridan bahramand bo’lishlariga sharoit yaratib berish – barcha uchun ham 
qarz, ham farz hisoblanadi. Matematika olamni bilishning asosi bo’lib, tevarak-
atrofda kechayotgan voqea va hodisalarning o’ziga xos qonuniyatlarini 13 ochib 
berishda hamda ishlab chiqarish, fan-texnika va texnologiyalarning rivojlanishida 
muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki, matematika fani inson aqlini charxlaydi, 
diqqatini rivojlantiradi, ko‘zlangan maqsadga erishish uchun qat’iyat va irodani 
tarbiyalaydi, algoritmik tarzda tartib-intizomlilikka o‘rgatadi va eng muhimi 
mulohaza yuritishga chorlaydi hamda tafakkurni kengaytiradi. Muhtaram 
Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, “Matematika hamma fanlarga 
asos. Bu fanni yaxshi bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada 
muvaffaqiyatli ishlab ketadi”. Mamlakatimizda matematika 2020-yildagi ilm-fanni 
rivojlantirishning ustuvor yunalishlaridan biri sifatida belgilandi hamda matematika
tanqidiy fikrlash va mantiqiy tahlil, qiziquvchanlik, muammolarni hal qilish, yangiliklar yaratishga bo‘lgan ko‘nikmalarini namoyon qilish va rivojlantirishdan iborat. Matematika fanini o‘qitishning asosiy vazifalari: o‘quvchilar tomonidan matematik tushunchalar, xossalar, shakllar, usullar va algoritmlar haqidagi bilim, ko‘nikmalar egallanishini ta’minlash; inson kamoloti va jamiyat taraqqiyotida matematikaning ahamiyatini anglash, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar, kundalik hayotda matematik bilim va ko‘nikmalarni muvaffaqiyatli qo‘llashga o‘rgatish; o‘quvchilarning individual xususiyatlarini rivojlantirgan holda, mustaqil ta’lim olish ko‘nikmalarini shakllantirish; fanlar integratsiyasini inobatga olgan holda o‘quvchilarda, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni, ijodkorlik (kreativlik) ni shakllantirish hamda ongli ravishda kasb tanlashga yo‘naltirish; hozirda matematika fanini nazariylashtirgan holda o‘qitishga, o‘quvchilarga tayyor o‘quv materiallarini berishga asoslangan yondashishdan ma’lum darajada voz kechib, o‘quvchining kundalik hayotida matematik bilimlarni tatbiq eta olish salohiyatini shakllantirish va uni rivojlantirishga erishish, o‘quvchilarning mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini namoyon qilish va faollashtirish. Matematika fani asoslarini yaratishga ulkan hissa qo’shgan Muhammad al- Xorazmiy, Ahmad al Farg‘oniy, Abu Rayxon Beruniy va Mirzo Ulug‘bek kabi buyuk allomalarimizga munosib yosh avlodni tarbiyalash, zamonaviy bilimlarni o’quvchilarga yetkazish hamda mamlakatimiz yoshlarini matematika go’zallikllaridan bahramand bo’lishlariga sharoit yaratib berish – barcha uchun ham qarz, ham farz hisoblanadi. Matematika olamni bilishning asosi bo’lib, tevarak- atrofda kechayotgan voqea va hodisalarning o’ziga xos qonuniyatlarini 13 ochib berishda hamda ishlab chiqarish, fan-texnika va texnologiyalarning rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki, matematika fani inson aqlini charxlaydi, diqqatini rivojlantiradi, ko‘zlangan maqsadga erishish uchun qat’iyat va irodani tarbiyalaydi, algoritmik tarzda tartib-intizomlilikka o‘rgatadi va eng muhimi mulohaza yuritishga chorlaydi hamda tafakkurni kengaytiradi. Muhtaram Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, “Matematika hamma fanlarga asos. Bu fanni yaxshi bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”. Mamlakatimizda matematika 2020-yildagi ilm-fanni rivojlantirishning ustuvor yunalishlaridan biri sifatida belgilandi hamda matematika
 
 
ilm-fani va ta’limi rivojlantirishini yangi sifat bosqichiga olib chiqishga qaratilgan 
qator tizimli ishlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi PF 5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan 
“O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish 
konsepsiyasi”, 2019- yil 9- iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada 
rivojlantirishni davlat tomonidan qo‘llab quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston 
Respublikasi Fanlar akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi matematika 
instituti faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4387-
sonli Qarori, 2020- yil 7- maydagi “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va 
ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4708-sonli 
Qarori, 2020- yil 24- yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida matematika fani 
va ta’limini har tomonlama takomillashtirish va rivojlantirish yuzasidan qator 
salmoqli vazifalar belgilangan. Xususan, mazkur dasturdan o’rin olgan “Matematika 
ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi” yuqoridagi matematika ta’limini har 
tomonlama takomillashtirish hamda yangi sifat bosqichiga olib chiqish yuzasidan 
belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan. Matematika 
olamni, dunyoni bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofimizdagi voqea va 
hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda juda katta ahamiyatga egaki, 
matematik bilimlarsiz ishlab chiqarish va fanning rivojlanishini tasavvur qilib 
bo‘lmaydi. Shuning uchun ham matematik madaniyat — umuminsoniy 
madaniyatning tarkibiy qismi hisoblanadi.  
Matematika fanini o‘qitishdan ko‘zlangan zamonaviy maqsad va vazifalar 
quyidagilardan iborat:  
- o‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim 
olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik bilim va ko‘nikmalar tizimini 
shakllantirish va rivojlantirish;  
- jadal taraqqiy etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, 
aniq va ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish;  
- milliy, ma’naviy va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan 
oqilona foydalanish va asrab-avaylash, matematik madaniyatni umumbashariy 
madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalashdan iborat.
ilm-fani va ta’limi rivojlantirishini yangi sifat bosqichiga olib chiqishga qaratilgan qator tizimli ishlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi PF 5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”, 2019- yil 9- iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada rivojlantirishni davlat tomonidan qo‘llab quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi matematika instituti faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4387- sonli Qarori, 2020- yil 7- maydagi “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4708-sonli Qarori, 2020- yil 24- yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida matematika fani va ta’limini har tomonlama takomillashtirish va rivojlantirish yuzasidan qator salmoqli vazifalar belgilangan. Xususan, mazkur dasturdan o’rin olgan “Matematika ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi” yuqoridagi matematika ta’limini har tomonlama takomillashtirish hamda yangi sifat bosqichiga olib chiqish yuzasidan belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan. Matematika olamni, dunyoni bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofimizdagi voqea va hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda juda katta ahamiyatga egaki, matematik bilimlarsiz ishlab chiqarish va fanning rivojlanishini tasavvur qilib bo‘lmaydi. Shuning uchun ham matematik madaniyat — umuminsoniy madaniyatning tarkibiy qismi hisoblanadi. Matematika fanini o‘qitishdan ko‘zlangan zamonaviy maqsad va vazifalar quyidagilardan iborat: - o‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik bilim va ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va rivojlantirish; - jadal taraqqiy etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish; - milliy, ma’naviy va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va asrab-avaylash, matematik madaniyatni umumbashariy madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalashdan iborat.