Boshlangʻich sinflarda matematika oʻqitishning umumiy masalalari.

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

3

Faytl hajmi

18,3 KB


 
 
 
 
 
 
Boshlangʻich sinflarda matematika oʻqitishning umumiy masalalari. 
 
Mashg’ulot maqsadi: Talabalarga boshlangʻich ta’lim matematika fanining 
o‘qitilishi, tuzilishi, mazmuni va xususiyatlari bo‘yicha bilim, ko‘nikma, malaka va 
kompetensiyalarini rivojlantirish, boshlangʻich ta’lim matematika fanidan milliy 
o‘quv dasturini hamda darsliklar mazmunini puxta o‘zlashtirishni ta’minlash. 
 
Mashg’ulot jihozi: o’quv majmua, darslik, daftar, tarqatma materiallar, 
proyektor va boshqalar. 
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar:  
1. Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim standarti va milliy o‘quv 
dasturi haqida tushuncha.  
2.Matematika 
fani 
bo‘yicha 
o‘quvchilarda 
rivojlantiriladigan 
kompetensiyalar.  
3. 1-4-sinflarda matematika darsligining o‘quv dasturi bilan mosligi.  
4. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. 
Mavzu haqida qisqacha ma`lumot. 
Maktab ta’limi tamoyili oldiga yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o’qitish 
mazmunining tubdan o‘zgarishiga olib kelmoqda. Matematika boshlang‘ich kursi 
mazmunida ham, darslik va qo‘llanmalardan foydalanish metodikasida ham 
rivojlanish bo‘lishini talab qiladi. 
Bugungi 
ijtimoiy-iqtisodiy 
munosabatlarning 
shakllanish 
jarayoni, 
bozor 
munosabatlarining raqobatlashuvi “Milliy dastur”, “Тa’lim to‘g‘risida”gi qonun 
talablari boshlang‘ich sinflarda matematika o’qitish metodikasiga o‘z ta’sirini 
o‘tkazmasdan qo‘ymaydi. 
Matematika so‘zi grekcha “mathema” so‘zidan olingan bo‘lib, uning ma’nosi 
“fanlarni bilish” demakdir. Matematika fanining o‘rganadigan ob’yekti fazoviy 
shakllar va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir. 
Boshlangʻich sinflarda matematika oʻqitishning umumiy masalalari. Mashg’ulot maqsadi: Talabalarga boshlangʻich ta’lim matematika fanining o‘qitilishi, tuzilishi, mazmuni va xususiyatlari bo‘yicha bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarini rivojlantirish, boshlangʻich ta’lim matematika fanidan milliy o‘quv dasturini hamda darsliklar mazmunini puxta o‘zlashtirishni ta’minlash. Mashg’ulot jihozi: o’quv majmua, darslik, daftar, tarqatma materiallar, proyektor va boshqalar. Amaliy ishlash uchun topshiriqlar: 1. Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim standarti va milliy o‘quv dasturi haqida tushuncha. 2.Matematika fani bo‘yicha o‘quvchilarda rivojlantiriladigan kompetensiyalar. 3. 1-4-sinflarda matematika darsligining o‘quv dasturi bilan mosligi. 4. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. Mavzu haqida qisqacha ma`lumot. Maktab ta’limi tamoyili oldiga yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o’qitish mazmunining tubdan o‘zgarishiga olib kelmoqda. Matematika boshlang‘ich kursi mazmunida ham, darslik va qo‘llanmalardan foydalanish metodikasida ham rivojlanish bo‘lishini talab qiladi. Bugungi ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarning shakllanish jarayoni, bozor munosabatlarining raqobatlashuvi “Milliy dastur”, “Тa’lim to‘g‘risida”gi qonun talablari boshlang‘ich sinflarda matematika o’qitish metodikasiga o‘z ta’sirini o‘tkazmasdan qo‘ymaydi. Matematika so‘zi grekcha “mathema” so‘zidan olingan bo‘lib, uning ma’nosi “fanlarni bilish” demakdir. Matematika fanining o‘rganadigan ob’yekti fazoviy shakllar va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir.  
 
 
Maktab matematika kursining maqsadi o’quvchilarga ularning psixologik 
xususiyatlarini hisobga olgan holda matematik bilimlar tizimini berishdan iboratdir. 
Bu matematik bilimlar tizimi ma’lum usullar (metodika) orqali o’quvchilarga 
yetkaziladi. 
         “Metodika” grekcha so‘z bo‘lib, “metod” degani “yo‘l” demakdir. 
Matematika metodikasi pedagogika fanlari tizimiga kiruvchi pedagogika fanining 
tarmog‘i bo‘lib, jamiyat tomonidan qo‘yilgan o’qitish maqsadlariga muvofiq 
matematika o’qitish qonuniyatlarini matematika rivojining ma’lum bosqichida tatbiq 
qiladi. O’qitishda yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o’qitish mazmunining 
tubdan o‘zgarishiga olib keldi. 
Boshlang‘ich sinf o’quvchilariga matematikadan samarali ta’lim berilishi uchun 
bo‘lajak o’qituvchi boshlang‘ich sinflar uchun ishlab chiqarish matematika o’qitish 
metodikasini egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i zarur. 
Matematika o’qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani – 
o‘zining tayanch fani bilan uzviy bog‘liq. 
MO‘M o‘zining tuzilish xususiyatiga ko‘ra shartli ravishda uch bo‘limga 
bo‘linadi. 
1. Matematika o’qitishning umumiy metodikasi. 
Bu bo‘limda, matematika fanining maqsadi, mazmuni, metodologiyasi shakli, 
metodlari va vositalarining metodik tizimi pedagogika, psixologik qonunlari hamda 
didaktik tamoyillar asosida ochib beriladi. 
2. Matematika o’qitishning maxsus metodikasi. 
Bu bo‘limda matematika o’qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarini aniq 
mavzu materiallariga tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi. 
3. Matematika o’qitishning aniq metodikasi. 
Bu bo‘lim ikki qismdan iborat: 
1.Umumiy metodikaning xususiy masalalari. 
2.Maxsus metodikaning xususiy masalalari. 
Boshlang‘ich sinflarda matematika o’qitish metodikasi butun pedagogik 
tadqiqotlarda 
pedagogik 
texnologiya, 
axborot 
texnologiyalari 
yutuqlarida 
qo‘llaniladigan metodlardan foydalanadi. 
Maktab matematika kursining maqsadi o’quvchilarga ularning psixologik xususiyatlarini hisobga olgan holda matematik bilimlar tizimini berishdan iboratdir. Bu matematik bilimlar tizimi ma’lum usullar (metodika) orqali o’quvchilarga yetkaziladi. “Metodika” grekcha so‘z bo‘lib, “metod” degani “yo‘l” demakdir. Matematika metodikasi pedagogika fanlari tizimiga kiruvchi pedagogika fanining tarmog‘i bo‘lib, jamiyat tomonidan qo‘yilgan o’qitish maqsadlariga muvofiq matematika o’qitish qonuniyatlarini matematika rivojining ma’lum bosqichida tatbiq qiladi. O’qitishda yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o’qitish mazmunining tubdan o‘zgarishiga olib keldi. Boshlang‘ich sinf o’quvchilariga matematikadan samarali ta’lim berilishi uchun bo‘lajak o’qituvchi boshlang‘ich sinflar uchun ishlab chiqarish matematika o’qitish metodikasini egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i zarur. Matematika o’qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani – o‘zining tayanch fani bilan uzviy bog‘liq. MO‘M o‘zining tuzilish xususiyatiga ko‘ra shartli ravishda uch bo‘limga bo‘linadi. 1. Matematika o’qitishning umumiy metodikasi. Bu bo‘limda, matematika fanining maqsadi, mazmuni, metodologiyasi shakli, metodlari va vositalarining metodik tizimi pedagogika, psixologik qonunlari hamda didaktik tamoyillar asosida ochib beriladi. 2. Matematika o’qitishning maxsus metodikasi. Bu bo‘limda matematika o’qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarini aniq mavzu materiallariga tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi. 3. Matematika o’qitishning aniq metodikasi. Bu bo‘lim ikki qismdan iborat: 1.Umumiy metodikaning xususiy masalalari. 2.Maxsus metodikaning xususiy masalalari. Boshlang‘ich sinflarda matematika o’qitish metodikasi butun pedagogik tadqiqotlarda pedagogik texnologiya, axborot texnologiyalari yutuqlarida qo‘llaniladigan metodlardan foydalanadi.  
 
Ilmiy-tadqiqot metodlari–bu qonuniy bog‘lanishlarni, munosabatlarni, aloqalarni 
o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish usullaridir. 
Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishtirish, o’quvchilar ishlarini o‘rganish, 
suhbat va so‘rovnomalar o‘tkazish ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlari jumlasiga 
kiradi. 
Boshlang‘ich matematikа o‘qitish mеtоdikаsining o‘qitish vаzifаlаri: 
1. Та’lim-tаrbiyaviy vа аmаliy vаzifаlаrni аmаlgа оshirishi, 
2. Nаzаriy bilimlаr sistеmаsini o‘rgаnish jаrаyonini yoritib berishi: 
3. O‘quvchilаrning siyosiy dunyoqаrаshini shаkllаntirish yo‘llаrini o‘rgаtishi kerаk. 
4. Insоnni tаrbiyalаsh vаzifаsini yoritib berаdi. 
5. Маtеmаtikа o‘qitish jаrаyoni insоnni mеhnаtni sеvishgа, o‘zining qаdr-qimmаti, 
bir-birigа hurmаti kаbi fаzilаtlаrini tаrbiyalаshni o‘z ichigа оlаdi. 
6. O‘qitish mеtоdikаsi I-IV sinflаr matematikаsining dаvоmi bo‘lgаn V-VI sinf 
matematikаsi mаzmuni bilаn bоg‘lаb o‘qitishni ko‘rsаtаdi. 
Boshlang‘ich 
matematikа 
kursining 
vаzifаsi 
mаktаb 
оldigа 
qo‘yilgаn 
“o‘quvchilаrgа fаn аsоslаridаn puхtа bilim berishdа yangi tехnоlоgiyadаn 
fоydаlаnish, ulаrgа hоzirgi zаmоn ijtimоiy-iqtisоdiy bilimlаrni berish, turmushgа, 
kаsblаrni оngli tаnlаshgа o‘rgаtish” kаbi vаzifаlаrni hаl qilishdа yordаm berishdаn 
ibоrаt. Shundаy qilib, bоshqа hаr qаndаy o‘quv prеdmеti kаbi matematikа 
bоshlаng‘ich kursi matematikа o‘qitishning mаqsаdi quyidаgi uch оmil bilаn 
bеlgilаnаdi: 
1. Маtеmаtikа o‘qitishning umumtа’limiy mаqsаdi. 
2. Маtеmаtikа o‘qitishning tаrbiyaviy mаqsаdi. 
3. Маtеmаtikа o‘qitishning аmаliy mаqsаdi. 
 
Ilmiy-tadqiqot metodlari–bu qonuniy bog‘lanishlarni, munosabatlarni, aloqalarni o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish usullaridir. Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishtirish, o’quvchilar ishlarini o‘rganish, suhbat va so‘rovnomalar o‘tkazish ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlari jumlasiga kiradi. Boshlang‘ich matematikа o‘qitish mеtоdikаsining o‘qitish vаzifаlаri: 1. Та’lim-tаrbiyaviy vа аmаliy vаzifаlаrni аmаlgа оshirishi, 2. Nаzаriy bilimlаr sistеmаsini o‘rgаnish jаrаyonini yoritib berishi: 3. O‘quvchilаrning siyosiy dunyoqаrаshini shаkllаntirish yo‘llаrini o‘rgаtishi kerаk. 4. Insоnni tаrbiyalаsh vаzifаsini yoritib berаdi. 5. Маtеmаtikа o‘qitish jаrаyoni insоnni mеhnаtni sеvishgа, o‘zining qаdr-qimmаti, bir-birigа hurmаti kаbi fаzilаtlаrini tаrbiyalаshni o‘z ichigа оlаdi. 6. O‘qitish mеtоdikаsi I-IV sinflаr matematikаsining dаvоmi bo‘lgаn V-VI sinf matematikаsi mаzmuni bilаn bоg‘lаb o‘qitishni ko‘rsаtаdi. Boshlang‘ich matematikа kursining vаzifаsi mаktаb оldigа qo‘yilgаn “o‘quvchilаrgа fаn аsоslаridаn puхtа bilim berishdа yangi tехnоlоgiyadаn fоydаlаnish, ulаrgа hоzirgi zаmоn ijtimоiy-iqtisоdiy bilimlаrni berish, turmushgа, kаsblаrni оngli tаnlаshgа o‘rgаtish” kаbi vаzifаlаrni hаl qilishdа yordаm berishdаn ibоrаt. Shundаy qilib, bоshqа hаr qаndаy o‘quv prеdmеti kаbi matematikа bоshlаng‘ich kursi matematikа o‘qitishning mаqsаdi quyidаgi uch оmil bilаn bеlgilаnаdi: 1. Маtеmаtikа o‘qitishning umumtа’limiy mаqsаdi. 2. Маtеmаtikа o‘qitishning tаrbiyaviy mаqsаdi. 3. Маtеmаtikа o‘qitishning аmаliy mаqsаdi.