“Boshlang‘ich sinflarda matematikadan og‘zaki hisoblashga o‘rgatish metodikasi (1-2-sinflarda tizimni ishlab chiqing)”

Yuklangan vaqt

2025-05-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

28

Faytl hajmi

43,1 KB


1 
 
 
 
 
 
“Boshlang‘ich sinflarda matematikadan og‘zaki hisoblashga o‘rgatish 
metodikasi (1-2-sinflarda tizimni ishlab chiqing)” 
 
KURS ISHI 
 
MUNDARIJA 
KIRISH 
I 
BOB. 
BOSHLANG‘ICH 
SINFLARDA 
OG‘ZAKI 
VA 
YOZMA 
HISOBLASH USULLARINING AHAMIYATI  
1.1. 1-2-sinf o‘quvchilarida yozma hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish usullari 
1.2. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblash mashg‘ulotlarining  
turlari 
II 
BOB. 
OG‘ZAKI 
HISOBLASHNING 
O‘RIN 
ALMASHTIRISH, 
GURUHLASH VA TAQSIMOT QONUNLARI  
2.1. Og‘zaki hisobda o‘rin almashtirish, guruhlash va taqsimot qonunlarini 
qo‘llashga asoslangan usullar  
2.2.  Maktabda tez (chaqqon) og‘zaki hisoblashni o‘stirish mashg‘ulotlarini tashkil 
qilish metodi 
XULOSA  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI 
 
 
 
 
Logotip
1 “Boshlang‘ich sinflarda matematikadan og‘zaki hisoblashga o‘rgatish metodikasi (1-2-sinflarda tizimni ishlab chiqing)” KURS ISHI MUNDARIJA KIRISH I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA OG‘ZAKI VA YOZMA HISOBLASH USULLARINING AHAMIYATI 1.1. 1-2-sinf o‘quvchilarida yozma hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish usullari 1.2. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblash mashg‘ulotlarining turlari II BOB. OG‘ZAKI HISOBLASHNING O‘RIN ALMASHTIRISH, GURUHLASH VA TAQSIMOT QONUNLARI 2.1. Og‘zaki hisobda o‘rin almashtirish, guruhlash va taqsimot qonunlarini qo‘llashga asoslangan usullar 2.2. Maktabda tez (chaqqon) og‘zaki hisoblashni o‘stirish mashg‘ulotlarini tashkil qilish metodi XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
2 
 
                                                     KIRISH  
Mavzuning dolzarbligi. Matematika — har qanday yoshdagi bolalar uchun 
muhim fanlardan biridir. Ayniqsa boshlang‘ich sinflarda matematika ta’limining 
asosiy vazifalaridan biri, o‘quvchilarning hisoblash qobiliyatlarini rivojlantirishdir. 
Bu davrda, og‘zaki hisoblash orqali bolalarga tez va aniq hisoblashni o‘rgatish, 
matematika fani bilan chuqur tanishtirishning asosiy yo‘llaridan biri hisoblanadi. 
1-2-sinflarda og‘zaki hisoblashni samarali o‘rgatish uchun to‘g‘ri metodika va 
tizimni ishlab chiqish juda muhim ahamiyatga ega.  
Kurs ishining maqsadi. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblashni 
o‘rgatishda samarali metodik yondashuvlar va tizimlarni ishlab chiqish, 
shuningdek, bu tizimning o‘quvchilarning matematik tafakkurini qanday 
rivojlantirishini tahlil qilishdir. 
Kurs ishining obyekti.  Boshlang‘ich sinflarda (1-2-sinflarda) matematikadan 
og‘zaki hisoblashga o‘rgatish jarayoni va uning metodikasi. Bu metodika, 
o‘quvchilarning matematikaviy tafakkurini rivojlantirish, ularning mantiqiy 
fikrlash qobiliyatini oshirish va og‘zaki hisoblash ko‘nikmalarini shakllantirishga 
qaratilgan.  
Kurs ishining predmeti. O‘quvchilarning og‘zaki hisoblashga bo‘lgan 
qobiliyatlarini shakllantirish va ularni samarali ravishda o‘qitish usullarini 
o‘rganish, og‘zaki hisoblashning nazariy asoslari, metodik yondoshuvlar, 
o‘quvchilarga qiziqarli va samarali tarzda o‘rgatish uchun turli pedagogik texnikalar 
va mashqlar tizimi ishlab chiqishdan iborat.  
Kurs ishining vazifalari 
-Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblashning ahamiyatini aniqlash; 
-Og‘zaki hisoblashni o‘rgatish metodikalarini tahlil qilish; 
-Og‘zaki hisoblashning asosiy ko‘nikmalarini belgilash; 
-Og‘zaki hisoblashga oid mashqlar va o‘yinlar tizimini ishlab chiqish; 
-Metodik yondoshuvlar va mashqlarni sinovdan o‘tkazish; 
-Og‘zaki hisoblashni o‘rgatishda o‘quvchilarning motivatsiyasini oshirish 
usullarini ishlab chiqish; 
Logotip
2 KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Matematika — har qanday yoshdagi bolalar uchun muhim fanlardan biridir. Ayniqsa boshlang‘ich sinflarda matematika ta’limining asosiy vazifalaridan biri, o‘quvchilarning hisoblash qobiliyatlarini rivojlantirishdir. Bu davrda, og‘zaki hisoblash orqali bolalarga tez va aniq hisoblashni o‘rgatish, matematika fani bilan chuqur tanishtirishning asosiy yo‘llaridan biri hisoblanadi. 1-2-sinflarda og‘zaki hisoblashni samarali o‘rgatish uchun to‘g‘ri metodika va tizimni ishlab chiqish juda muhim ahamiyatga ega. Kurs ishining maqsadi. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblashni o‘rgatishda samarali metodik yondashuvlar va tizimlarni ishlab chiqish, shuningdek, bu tizimning o‘quvchilarning matematik tafakkurini qanday rivojlantirishini tahlil qilishdir. Kurs ishining obyekti. Boshlang‘ich sinflarda (1-2-sinflarda) matematikadan og‘zaki hisoblashga o‘rgatish jarayoni va uning metodikasi. Bu metodika, o‘quvchilarning matematikaviy tafakkurini rivojlantirish, ularning mantiqiy fikrlash qobiliyatini oshirish va og‘zaki hisoblash ko‘nikmalarini shakllantirishga qaratilgan. Kurs ishining predmeti. O‘quvchilarning og‘zaki hisoblashga bo‘lgan qobiliyatlarini shakllantirish va ularni samarali ravishda o‘qitish usullarini o‘rganish, og‘zaki hisoblashning nazariy asoslari, metodik yondoshuvlar, o‘quvchilarga qiziqarli va samarali tarzda o‘rgatish uchun turli pedagogik texnikalar va mashqlar tizimi ishlab chiqishdan iborat. Kurs ishining vazifalari -Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblashning ahamiyatini aniqlash; -Og‘zaki hisoblashni o‘rgatish metodikalarini tahlil qilish; -Og‘zaki hisoblashning asosiy ko‘nikmalarini belgilash; -Og‘zaki hisoblashga oid mashqlar va o‘yinlar tizimini ishlab chiqish; -Metodik yondoshuvlar va mashqlarni sinovdan o‘tkazish; -Og‘zaki hisoblashni o‘rgatishda o‘quvchilarning motivatsiyasini oshirish usullarini ishlab chiqish;
3 
 
-Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblashni o‘rgatish jarayonini tizimli 
ravishda takomillashtirish. 
Kurs ishining tuzilishi 
Mazkur kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxatidan iborat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
3 -Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblashni o‘rgatish jarayonini tizimli ravishda takomillashtirish. Kurs ishining tuzilishi Mazkur kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 
 
 
 
 
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA OG‘ZAKI VA YOZMA 
HISOBLASH USULLARINING AHAMIYATI 
1.1. 1-2-sinf o‘quvchilarida yozma hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish 
usullari 
Arifmetik amallarni o‘rganishdagi navbatdagi juda muhim masalalar og‘zaki 
va hisoblash usullaridan ongli foydalanish asosida o‘quvchilarda hisoblash 
ko‘nikmalarini shakllantirish bilan bog‘liqdir.  
Og‘zaki hisoblashlarning asosiy ko‘nikmalari I va II sinflarda shakllanadi. II 
sinfda “Minglik” mavzusida hisoblashlar ustida ish boshlanadi va bu ish III sinfda 
poyoniga yetadi. Shu bilan birga yozma hisoblashlarda og‘zaki hisoblash 
ko‘nikmalari takomillasha bordi, chunki og‘zaki hisoblashlar yozma hisoblash 
jarayoniga tarkibiy eliment sifatida kiradi. Og‘zaki hisoblash ko‘nikmalariga ega 
bo‘lish yozma hisoblashlarni ko‘proq muvaffaqiyatli bajarishni ta’minlaydi.  
Og‘zaki hisoblash usullari ham hisoblash usullari ham, yuqorida ta’kidlanganidek, 
amallar hisoblari va ulardan kelib chiqadigan natijalarni amallar komponentlari 
bilan natijalari orasidagi bog‘lanishlarelganlikka asoslanadi. Ammo og‘zaki va 
yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor.  
Og‘zaki hisoblash xossalari:  
1) Hisoblashlar yozuvlarsiz (ya’ni miyada bajariladi) yoki yozuvlar bilan 
tushuntirib berilishi mumkin: Bunda yechimlarni:  
a) tushuntirishlarni tula yozish bilan (ya’ni hisoblash usulini dastlabki 
mustahkamlash bosqichida) berish mumkin. 
Masalan:  
23+4=(20+3)+4=20+(3+4)=27  
9+3=9+(1+2)=(9+1)+2=12  
b) berilganlarni va natijani yozish mumkin. Masalan:  
Logotip
4 I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA OG‘ZAKI VA YOZMA HISOBLASH USULLARINING AHAMIYATI 1.1. 1-2-sinf o‘quvchilarida yozma hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish usullari Arifmetik amallarni o‘rganishdagi navbatdagi juda muhim masalalar og‘zaki va hisoblash usullaridan ongli foydalanish asosida o‘quvchilarda hisoblash ko‘nikmalarini shakllantirish bilan bog‘liqdir. Og‘zaki hisoblashlarning asosiy ko‘nikmalari I va II sinflarda shakllanadi. II sinfda “Minglik” mavzusida hisoblashlar ustida ish boshlanadi va bu ish III sinfda poyoniga yetadi. Shu bilan birga yozma hisoblashlarda og‘zaki hisoblash ko‘nikmalari takomillasha bordi, chunki og‘zaki hisoblashlar yozma hisoblash jarayoniga tarkibiy eliment sifatida kiradi. Og‘zaki hisoblash ko‘nikmalariga ega bo‘lish yozma hisoblashlarni ko‘proq muvaffaqiyatli bajarishni ta’minlaydi. Og‘zaki hisoblash usullari ham hisoblash usullari ham, yuqorida ta’kidlanganidek, amallar hisoblari va ulardan kelib chiqadigan natijalarni amallar komponentlari bilan natijalari orasidagi bog‘lanishlarelganlikka asoslanadi. Ammo og‘zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor. Og‘zaki hisoblash xossalari: 1) Hisoblashlar yozuvlarsiz (ya’ni miyada bajariladi) yoki yozuvlar bilan tushuntirib berilishi mumkin: Bunda yechimlarni: a) tushuntirishlarni tula yozish bilan (ya’ni hisoblash usulini dastlabki mustahkamlash bosqichida) berish mumkin. Masalan: 23+4=(20+3)+4=20+(3+4)=27 9+3=9+(1+2)=(9+1)+2=12 b) berilganlarni va natijani yozish mumkin. Masalan:
5 
 
23+4=27  
9+3=12  
v) hisoblash natijalarini nomerlab yozish mumkin (bunda tekshirish osonlashadi).  
Masalan:  
1) 27 2) 12 va hakozo.  
2. Hisoblashlar yuqori xona birliklaridan boshlab bajariladi. 
Masalan:  
430-210=(400+30)-(200+10)=  
=(400-200)+(30-10)=200+20=220 7  
3. Oraliq natijalar xotirada saqlanadi.  
4. 
Hisoblashlar 
har 
xil 
usullar 
bilan 
bajarilishi 
mumkin.  
Masalan:  
a) 26x12=(10+2)=26x10+26x2=260+52=312  
b) 26x12=(20+6)x12=20x12+6x12=240+72=312  
v)26x12=26x(3x4)=(26x3)x4=78x4=312  
5. Amallar 10va 100 yengilroq hollarda 1000 ichida va ko‘p xonali sonlar ichida 
hisoblashlarning 
og‘zaki 
usullaridan 
foydalanadi. 
Masalan:  
54024:6=9004  
Yozma hisoblash xossalari  
1. Hisoblashlar yozma bajariladi. Yozma hisoblashlarda yechimini yozish ustun 
qilib bajariladi.  
Masalan:  
2. Hisoblashlar quyi xona birliklari dan boshlanadi. (yozma bo‘lish binodan 
mustasno). Masalan:  
3. Oraliq natijalar darhol yoziladi.  
4. Hisoblashlar o‘rnatilgan qoidalar bo‘yicha, shu bilan birga bitta yagona usul 
bilan bajariladi.  
Masalan: 8  
5. 1000 ichida va ko‘p xonali sonlar ustida amallar hisoblashlarning yozma 
usullaridan foydalanib bajariladi:  
Logotip
5 23+4=27 9+3=12 v) hisoblash natijalarini nomerlab yozish mumkin (bunda tekshirish osonlashadi). Masalan: 1) 27 2) 12 va hakozo. 2. Hisoblashlar yuqori xona birliklaridan boshlab bajariladi. Masalan: 430-210=(400+30)-(200+10)= =(400-200)+(30-10)=200+20=220 7 3. Oraliq natijalar xotirada saqlanadi. 4. Hisoblashlar har xil usullar bilan bajarilishi mumkin. Masalan: a) 26x12=(10+2)=26x10+26x2=260+52=312 b) 26x12=(20+6)x12=20x12+6x12=240+72=312 v)26x12=26x(3x4)=(26x3)x4=78x4=312 5. Amallar 10va 100 yengilroq hollarda 1000 ichida va ko‘p xonali sonlar ichida hisoblashlarning og‘zaki usullaridan foydalanadi. Masalan: 54024:6=9004 Yozma hisoblash xossalari 1. Hisoblashlar yozma bajariladi. Yozma hisoblashlarda yechimini yozish ustun qilib bajariladi. Masalan: 2. Hisoblashlar quyi xona birliklari dan boshlanadi. (yozma bo‘lish binodan mustasno). Masalan: 3. Oraliq natijalar darhol yoziladi. 4. Hisoblashlar o‘rnatilgan qoidalar bo‘yicha, shu bilan birga bitta yagona usul bilan bajariladi. Masalan: 8 5. 1000 ichida va ko‘p xonali sonlar ustida amallar hisoblashlarning yozma usullaridan foydalanib bajariladi:
6 
 
Ba’zi 
misollarni 
og‘zaki 
ham, 
yozma 
ham 
yechish 
mumkin.  
Bu hollarda o‘quvchilar yechimlarni taqqoslab, arifmetik amallarning mazmunini 
va sonlar ustida bajarilayotgan amallar mazmunini yaxshi tushunib oladilar.  
O‘qitish prosessida har xil metodlar, usullar va vositalardan foydalanib ko‘p sonda 
mashq qildirish xarakteridagi mashqlarni bajarish bilan arifmetik amallarni jadval 
hollarini 
o‘zlashtirishni 
avtomotizmga 
(yod 
olishga) 
yetkazishi 
kerak.  
Arifmetik amallarning jadval hollarini yetarlicha puxta o‘zlashtirmaslik yozma 
hisoblash usullarini o‘zlashtirishda pand berib qo‘yishi mumkin, bu hisoblashlar 
ham III-IV sinflarda avtomatizmga yetkazilishi kerak.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
6 Ba’zi misollarni og‘zaki ham, yozma ham yechish mumkin. Bu hollarda o‘quvchilar yechimlarni taqqoslab, arifmetik amallarning mazmunini va sonlar ustida bajarilayotgan amallar mazmunini yaxshi tushunib oladilar. O‘qitish prosessida har xil metodlar, usullar va vositalardan foydalanib ko‘p sonda mashq qildirish xarakteridagi mashqlarni bajarish bilan arifmetik amallarni jadval hollarini o‘zlashtirishni avtomotizmga (yod olishga) yetkazishi kerak. Arifmetik amallarning jadval hollarini yetarlicha puxta o‘zlashtirmaslik yozma hisoblash usullarini o‘zlashtirishda pand berib qo‘yishi mumkin, bu hisoblashlar ham III-IV sinflarda avtomatizmga yetkazilishi kerak.
7 
 
 
 
 
 
1.2. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblash mashg‘ulotlarining 
turlari 
Og‘zaki hisobni ikki turga bo‘lish mumkin. Birinchi turdagi hisob. Bunda 
hisoblovchi hech narsa yozmaydi va hech bir qurol yoki asbobdan foydalanmaydi 
– berilgan sonlarni eshitish bilan zehnga oladi.  
Bu sof eshitish mashqidir. Ikkinchi turi – jadvallar yordami bilan og‘zaki 
hisob. Bunda berilgan sonlar eshitish va ko‘rish bilan yoki faqat ko‘rish bilan 
zehnga olinadi. Bu hildagi og‘zaki hisobga yozuv plakatlar, sanoq figuralari, 
jadvallar va boshqa ko‘rgazmali qurollardan foydalaniladi. Bu – ko‘rish – eshitish 
mashqlaridir.  
Maktabda o‘qitishning dastlabki bir yarim yilida amallar kichik sonlar ustida 
bajarilganda va qo‘shish bilan ayirish jadvallari faqat o‘zlashtirilib borayotgan 
paytda, 
o‘quvchilar 
hisoblashning 
og‘zaki 
usullardan 
foydalanadilar.  
Ikkinchi o‘quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab, 1000 ni o‘rganishga o‘tish 
bilan hisobning asosiy formasi yozma nisoblash bo‘ladi. Shu bilan birda 
o‘quvchilarni og‘zaki hisoblashning har xil usullari bilan tanishtirish va tez ogzaki 
hisob malakalari yaratish ishlari arifmetika kursining oxirigacha da’vom 
ettirishishi kerak bunda 100 ichidagi va katta sonlar 9 bilan hisoblashni 100 
ichidagi hisoblashga keltirish mumkun bo‘lgan hollarda og‘zaki tez hisoblash 
malakalarini 
yaratishga 
ko‘proq 
e’tibor 
berish 
lozim.  
Masalan, 120x3=12x10x3=36x10=360  
480:6=48x10:6=8x10=80  
25000+36000=25x1000+36x1000=61000  
O‘qituvchi birinchi o‘quv yili boshida og‘zaki hisoblashdan sof eshitish 
mashqlarini olib boradi. O‘quvchilar yozma nomerlash va amallarning ishoralarini 
tanishganlardan keyingina asta-sekin ko‘rish-eshitish bilan og‘zaki hisob va yarim 
Logotip
7 1.2. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki hisoblash mashg‘ulotlarining turlari Og‘zaki hisobni ikki turga bo‘lish mumkin. Birinchi turdagi hisob. Bunda hisoblovchi hech narsa yozmaydi va hech bir qurol yoki asbobdan foydalanmaydi – berilgan sonlarni eshitish bilan zehnga oladi. Bu sof eshitish mashqidir. Ikkinchi turi – jadvallar yordami bilan og‘zaki hisob. Bunda berilgan sonlar eshitish va ko‘rish bilan yoki faqat ko‘rish bilan zehnga olinadi. Bu hildagi og‘zaki hisobga yozuv plakatlar, sanoq figuralari, jadvallar va boshqa ko‘rgazmali qurollardan foydalaniladi. Bu – ko‘rish – eshitish mashqlaridir. Maktabda o‘qitishning dastlabki bir yarim yilida amallar kichik sonlar ustida bajarilganda va qo‘shish bilan ayirish jadvallari faqat o‘zlashtirilib borayotgan paytda, o‘quvchilar hisoblashning og‘zaki usullardan foydalanadilar. Ikkinchi o‘quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab, 1000 ni o‘rganishga o‘tish bilan hisobning asosiy formasi yozma nisoblash bo‘ladi. Shu bilan birda o‘quvchilarni og‘zaki hisoblashning har xil usullari bilan tanishtirish va tez ogzaki hisob malakalari yaratish ishlari arifmetika kursining oxirigacha da’vom ettirishishi kerak bunda 100 ichidagi va katta sonlar 9 bilan hisoblashni 100 ichidagi hisoblashga keltirish mumkun bo‘lgan hollarda og‘zaki tez hisoblash malakalarini yaratishga ko‘proq e’tibor berish lozim. Masalan, 120x3=12x10x3=36x10=360 480:6=48x10:6=8x10=80 25000+36000=25x1000+36x1000=61000 O‘qituvchi birinchi o‘quv yili boshida og‘zaki hisoblashdan sof eshitish mashqlarini olib boradi. O‘quvchilar yozma nomerlash va amallarning ishoralarini tanishganlardan keyingina asta-sekin ko‘rish-eshitish bilan og‘zaki hisob va yarim
8 
 
yozma hisoblashlarga o‘tiladi. Boshlang‘ich maktab II sinfining ikkinchi yarmida 
hamda III va IV sinflarda asosan og‘zaki hisobni ko‘rish-eshitish mashqlari ustida 
olib boriladi. Bu sinflarda masalalarni og‘zaki yechish va tez hisoblash 
mashqlariga har kuni 5-7 minut vaqt berish lozim. Bundan ortiq vaqt berish ma’qul 
emas, chunki og‘zaki hisoblashda bolalar (intensivroq) butun kuchlarini berib 
ishlaydilar va shunga ko‘ra ortiq darajada charchab qolishlari ehtimol. Og‘zaki 
hisobni qancha vaqt davom qildirish kerakligini ko‘pincha o‘qituvchi o‘zi 
aniqlaydi, chunki og‘zaki hisobga beriladigan vaqt ko‘p sabablarga, masalan: 
o‘quvchilarning aktivligiga,  ularning tayyorgarligiga, materiallarning sifatiga va 
boshqalarga bog‘liqdir. Yuqorida ko‘rsatilgan 5-7 minutlik og‘zaki hisobni 
darsning qaysi paytida o‘tkazish kerak degan so‘roqqa javob berishimiz lozim. 
Juda ko‘p maktablarning tajribasida bu ishni darsning boshida, uy ishlarini 
tekshirishning ketidanoq qo‘yadilar. Buni shablon qilib yuborish yaramaydi, 
og‘zaki hisobni darsning o‘rtasida ham, masalan yangi chiqarilgan qoidani 
o‘qituvchining rahbarligi ostida misol va masalalar yechish bilan mustahkamlash 
uchun mustaqil ishga kirishish oldindan ham quyi mumkin; masalalar ko‘proq 
yechiladigan darslarda o‘qituvchi o‘quvchilarning charchaganini sezib qolsa, o‘sha 
paytda og‘zaki hisob beriladi. Og‘zaki hisob ishni turlantiradi, jonlantiradi, sinfni 
“silkitib” yuboradi.  
Og‘zaki hisob ko‘p turli bo‘ladi. Biz ularning hammasi ustida to‘xtalib tura 
olmaymiz, bu mumkin ham emas, chunki ilg‘or o‘qituvchilarimiz bir joyda turib 
qolmaydilar. Ijodkor o‘qituvchi og‘zaki hisobning yangi turlarini ijod qilib 
turadilar. Albatta, og‘zaki hisobning ba’zi bir turlarini ommaviy maktablarga 
tavsiya qilishdan oldin, ularni tekshirib chiqish kerak bo‘ladi. Biz og‘zaki 
hisobning ishlatiladigan turlariga to‘xtalib o‘tamiz. Bunda shuni qayd etib o‘tish 
kerakki, albatta bu turlarni tugal ishlanib chiqqan deb bo‘lmaydi. III va IV 
sinflarda olib boriladigan ishitish va ko‘rish sezgilariga asoslangan mashqlarning 
turlari juda ko‘pdir. Biz bularning ba’zi birlarigagina to‘xtalib o‘tamiz.  
1) Doskaga misollar yozish. O‘qituvchi doskaga bir qator sonlar yozadi, keyin 
ularni ko‘rsatgich bilan ko‘rsatadi, o‘quvchilar og‘zaki ravishda hisoblab boradilar 
Logotip
8 yozma hisoblashlarga o‘tiladi. Boshlang‘ich maktab II sinfining ikkinchi yarmida hamda III va IV sinflarda asosan og‘zaki hisobni ko‘rish-eshitish mashqlari ustida olib boriladi. Bu sinflarda masalalarni og‘zaki yechish va tez hisoblash mashqlariga har kuni 5-7 minut vaqt berish lozim. Bundan ortiq vaqt berish ma’qul emas, chunki og‘zaki hisoblashda bolalar (intensivroq) butun kuchlarini berib ishlaydilar va shunga ko‘ra ortiq darajada charchab qolishlari ehtimol. Og‘zaki hisobni qancha vaqt davom qildirish kerakligini ko‘pincha o‘qituvchi o‘zi aniqlaydi, chunki og‘zaki hisobga beriladigan vaqt ko‘p sabablarga, masalan: o‘quvchilarning aktivligiga, ularning tayyorgarligiga, materiallarning sifatiga va boshqalarga bog‘liqdir. Yuqorida ko‘rsatilgan 5-7 minutlik og‘zaki hisobni darsning qaysi paytida o‘tkazish kerak degan so‘roqqa javob berishimiz lozim. Juda ko‘p maktablarning tajribasida bu ishni darsning boshida, uy ishlarini tekshirishning ketidanoq qo‘yadilar. Buni shablon qilib yuborish yaramaydi, og‘zaki hisobni darsning o‘rtasida ham, masalan yangi chiqarilgan qoidani o‘qituvchining rahbarligi ostida misol va masalalar yechish bilan mustahkamlash uchun mustaqil ishga kirishish oldindan ham quyi mumkin; masalalar ko‘proq yechiladigan darslarda o‘qituvchi o‘quvchilarning charchaganini sezib qolsa, o‘sha paytda og‘zaki hisob beriladi. Og‘zaki hisob ishni turlantiradi, jonlantiradi, sinfni “silkitib” yuboradi. Og‘zaki hisob ko‘p turli bo‘ladi. Biz ularning hammasi ustida to‘xtalib tura olmaymiz, bu mumkin ham emas, chunki ilg‘or o‘qituvchilarimiz bir joyda turib qolmaydilar. Ijodkor o‘qituvchi og‘zaki hisobning yangi turlarini ijod qilib turadilar. Albatta, og‘zaki hisobning ba’zi bir turlarini ommaviy maktablarga tavsiya qilishdan oldin, ularni tekshirib chiqish kerak bo‘ladi. Biz og‘zaki hisobning ishlatiladigan turlariga to‘xtalib o‘tamiz. Bunda shuni qayd etib o‘tish kerakki, albatta bu turlarni tugal ishlanib chiqqan deb bo‘lmaydi. III va IV sinflarda olib boriladigan ishitish va ko‘rish sezgilariga asoslangan mashqlarning turlari juda ko‘pdir. Biz bularning ba’zi birlarigagina to‘xtalib o‘tamiz. 1) Doskaga misollar yozish. O‘qituvchi doskaga bir qator sonlar yozadi, keyin ularni ko‘rsatgich bilan ko‘rsatadi, o‘quvchilar og‘zaki ravishda hisoblab boradilar
9 
 
va o‘qituvchining chaqirishi bilan javob beradilar. Bu usul katta sonlar ustidagi 
mashqlarda, og‘zaki hisobning xususiy yo‘llarida va tartibga solingan (murakkab) 
masalalarniyechishda ishlatiladi. 2) Plakatlar,sanoq figuralari va jadballari.  
a) martel “hisob siferblati”  
b) shjxor – Troskiy jadvali  
c) eminov jadvali  
d) eyker qatorlari  
e) “hisob darajalari”  
f) “hisob feguralri”  
g) Qiziqarli kvadratlar  
O‘qituvchi shu ko‘rsatilgan qo‘rollardan birontasi doskaga osadi; ko‘rsatkich 
bilan sonlarni ko‘rsatadi va hisoblashni taklif qiladi. O‘qituvchilar ichlarida 
hisoblab oladi qo‘llarini ko‘taradilar.  
Eshitish mashqkarining turlari;  
1) bir amalli misollar  
2) 2,3,4,5, bo‘inli misollar  
3) topishmoq masala  
4) tartibga solingan ko‘rinishdagi masala  
Ko‘rish ishitish mashqlari ham, shuningdek eshitish mashqlari ham bunday 
shakllarda ham berilishi mumkun:  
a) misollar  
b) kankret mazmunin bo‘lmagan masalalar  
c) kankret mazmunli masalalar kankret mazmuni bo‘magan masalalarning 
bir qismini ko‘rib chiqamiz. 
Bu masalalar o‘zlarining tuzilishi jihatidan hamma sinflar uchun juda ko‘p 
turli bo‘lishlari mumkun. Ulardan ba’zilariga to‘xtalamiz.  
I. Qo‘shishga doir masalalar  
1) 18 ga 98 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi?  
2) 12 bilan 76 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi?  
3) 58 ni 2 ta orttiring  
Logotip
9 va o‘qituvchining chaqirishi bilan javob beradilar. Bu usul katta sonlar ustidagi mashqlarda, og‘zaki hisobning xususiy yo‘llarida va tartibga solingan (murakkab) masalalarniyechishda ishlatiladi. 2) Plakatlar,sanoq figuralari va jadballari. a) martel “hisob siferblati” b) shjxor – Troskiy jadvali c) eminov jadvali d) eyker qatorlari e) “hisob darajalari” f) “hisob feguralri” g) Qiziqarli kvadratlar O‘qituvchi shu ko‘rsatilgan qo‘rollardan birontasi doskaga osadi; ko‘rsatkich bilan sonlarni ko‘rsatadi va hisoblashni taklif qiladi. O‘qituvchilar ichlarida hisoblab oladi qo‘llarini ko‘taradilar. Eshitish mashqkarining turlari; 1) bir amalli misollar 2) 2,3,4,5, bo‘inli misollar 3) topishmoq masala 4) tartibga solingan ko‘rinishdagi masala Ko‘rish ishitish mashqlari ham, shuningdek eshitish mashqlari ham bunday shakllarda ham berilishi mumkun: a) misollar b) kankret mazmunin bo‘lmagan masalalar c) kankret mazmunli masalalar kankret mazmuni bo‘magan masalalarning bir qismini ko‘rib chiqamiz. Bu masalalar o‘zlarining tuzilishi jihatidan hamma sinflar uchun juda ko‘p turli bo‘lishlari mumkun. Ulardan ba’zilariga to‘xtalamiz. I. Qo‘shishga doir masalalar 1) 18 ga 98 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi? 2) 12 bilan 76 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi? 3) 58 ni 2 ta orttiring
10 
 
4) 49 dan 3 ta ortiq sonni toping?  
5) Qaysi biri katta: 28 va 31 yig‘indisimi yoki 42 bilan 17 yig‘indisimi?  
6) Men bir son o‘yladim, undan 75 ni oldim, 28 qoldi, men uylagan son 
qaysi? 1) Doskaga misollar yozish. O‘qituvchi doskaga bir qator sonlar yozadi, 
keyin ularni ko‘rsatgich bilan ko‘rsatadi, o‘quvchilar og‘zaki ravishda hisoblab 
boradilar va o‘qituvchining chaqirishi bilan javob beradilar. Bu usul katta sonlar 
ustidagi mashqlarda, og‘zaki hisobning xususiy yo‘llarida va tartibga solingan 
(murakkab) masalalarni yechishda ishlatiladi.  
2) Plakatlar,sanoq figuralari va jadballari.  
a) martel “hisob siferblati”  
b) shjxor – Troskiy jadvali  
c) eminov jadvali  
d) eyker qatorlari  
e) “hisob darajalari”  
f) “hisob figuralari”  
O‘qituvchi shu ko‘rsatilgan qo‘rollardan birontasi doskaga osadi; ko‘satkich 
bilan sonlarni ko‘rsatadi va hisoblashni taklif qiladi. O‘qituvchilar ichlarida 
hisoblab oladi qo‘llariniko‘taradilar.  
Eshitish mashqlarining turlari;  
1) bir amalli misollar  
2) 2,3,4,5, bo‘inli misollar  
3) topishmoq masala  
4) tartibga solingan ko‘rinishdagi masala  
Ko‘rish ishitish mashqlari ham, shuningdek eshitish mashqlari ham bunday 
shakllarda ham berilishi mumkun:  
a) misollar  
b) kankret mazmunli bo‘lmagan masalalar  
c) kankret mazmunli masalalar kankret mazmuni bo‘lmagan masalalarning 
bir qismini ko‘rib chiqamiz. Bu masalalar o‘zlarining tuzilishi jihatidan hamma 
sinflar uchun juda ko‘p turli bo‘lishlari mumkun. Ulardan ba’zilariga to‘xtalamiz.  
Logotip
10 4) 49 dan 3 ta ortiq sonni toping? 5) Qaysi biri katta: 28 va 31 yig‘indisimi yoki 42 bilan 17 yig‘indisimi? 6) Men bir son o‘yladim, undan 75 ni oldim, 28 qoldi, men uylagan son qaysi? 1) Doskaga misollar yozish. O‘qituvchi doskaga bir qator sonlar yozadi, keyin ularni ko‘rsatgich bilan ko‘rsatadi, o‘quvchilar og‘zaki ravishda hisoblab boradilar va o‘qituvchining chaqirishi bilan javob beradilar. Bu usul katta sonlar ustidagi mashqlarda, og‘zaki hisobning xususiy yo‘llarida va tartibga solingan (murakkab) masalalarni yechishda ishlatiladi. 2) Plakatlar,sanoq figuralari va jadballari. a) martel “hisob siferblati” b) shjxor – Troskiy jadvali c) eminov jadvali d) eyker qatorlari e) “hisob darajalari” f) “hisob figuralari” O‘qituvchi shu ko‘rsatilgan qo‘rollardan birontasi doskaga osadi; ko‘satkich bilan sonlarni ko‘rsatadi va hisoblashni taklif qiladi. O‘qituvchilar ichlarida hisoblab oladi qo‘llariniko‘taradilar. Eshitish mashqlarining turlari; 1) bir amalli misollar 2) 2,3,4,5, bo‘inli misollar 3) topishmoq masala 4) tartibga solingan ko‘rinishdagi masala Ko‘rish ishitish mashqlari ham, shuningdek eshitish mashqlari ham bunday shakllarda ham berilishi mumkun: a) misollar b) kankret mazmunli bo‘lmagan masalalar c) kankret mazmunli masalalar kankret mazmuni bo‘lmagan masalalarning bir qismini ko‘rib chiqamiz. Bu masalalar o‘zlarining tuzilishi jihatidan hamma sinflar uchun juda ko‘p turli bo‘lishlari mumkun. Ulardan ba’zilariga to‘xtalamiz.
11 
 
I. Qo‘shishga doir masalalar  
1) 18 ga 98 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi?  
2) 12 bilan 76 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi?  
3) 58 ni 2 ta orttiring  
4) 49 dan 3 ta ortiq sonni toping?  
5) Qaysi biri katta: 28 va 31 yig‘indisimi yoki 42 bilan 17 yig‘indisimi?  
6) Men bir son o‘yladim, undan 75 ni oldim, 28 qoldi, men uylagan son 
qaysi?  
Qanday sonni 13 ta kamaytirsa, 57 chiqadi?  
7) Qanday sonni 13 ta kamaytirilsa 57 chiqadi?  
8) 92 hosil qilish uchun qaysi sondan 18 ni olish kerak?  
9) Qaysi sonni 47 ta kamaytirilsa, 53 chiqadi?  
10) Ayiriluvchi 42 va ayirma 378 bo‘yicha, kamayuvchi topilsin  
11) Agar qo‘shiluvchilardan biri 174 ta, ikkinchisi 288 ta orttirilsa ( 
kamaytirilsa ), yig‘indi qanday o‘zgaradi? Agar kamaytiruvchini 147 kamay ( 
orttirib), ayiruvchi 163 orttirilsa ( kamaytirilsa ), ayirma nima qiladi?  
12) 25 dan kichik bo‘lgan qanday ikki sondan 40 ni tuzib bo‘ladi?  
II. Ayirishga doir savollar:  
1) 12 ta kam 47 qanchaga teng?  
2) 52 minus 18 chi?  
3) 310 dan 118 ta kam sonni ayting.  
4) 158 hosil qilish uchun 372 ni nima qilish kerak?  
5) Qanday ikkita (uchta) qo‘shiluvchidan 100 ni hosil qilish mumkin?  
6) 137 ni 200 ga, 1000 ga to‘ldiruvchi sonlarni ayting?  
7) 72 ni 7 ta birlik kamaytiring.  
8) 40 hosil qilish uchun 26 ga qaysi sonni qo‘shish kerak?  
9) 65 hosil qilish uchun 73 dan qanchani olish kerak.  
10) Men bir son o‘yladim, unga 60 ni qo‘shdim, 100 hosil bo‘ldi. Men 
qanday son o‘ylaganman?  
11) Men bir son o‘yladim, uni 69 ta orttirdim (kamaytirdim), 90 hosil bo‘ldi. 
Logotip
11 I. Qo‘shishga doir masalalar 1) 18 ga 98 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi? 2) 12 bilan 76 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi? 3) 58 ni 2 ta orttiring 4) 49 dan 3 ta ortiq sonni toping? 5) Qaysi biri katta: 28 va 31 yig‘indisimi yoki 42 bilan 17 yig‘indisimi? 6) Men bir son o‘yladim, undan 75 ni oldim, 28 qoldi, men uylagan son qaysi? Qanday sonni 13 ta kamaytirsa, 57 chiqadi? 7) Qanday sonni 13 ta kamaytirilsa 57 chiqadi? 8) 92 hosil qilish uchun qaysi sondan 18 ni olish kerak? 9) Qaysi sonni 47 ta kamaytirilsa, 53 chiqadi? 10) Ayiriluvchi 42 va ayirma 378 bo‘yicha, kamayuvchi topilsin 11) Agar qo‘shiluvchilardan biri 174 ta, ikkinchisi 288 ta orttirilsa ( kamaytirilsa ), yig‘indi qanday o‘zgaradi? Agar kamaytiruvchini 147 kamay ( orttirib), ayiruvchi 163 orttirilsa ( kamaytirilsa ), ayirma nima qiladi? 12) 25 dan kichik bo‘lgan qanday ikki sondan 40 ni tuzib bo‘ladi? II. Ayirishga doir savollar: 1) 12 ta kam 47 qanchaga teng? 2) 52 minus 18 chi? 3) 310 dan 118 ta kam sonni ayting. 4) 158 hosil qilish uchun 372 ni nima qilish kerak? 5) Qanday ikkita (uchta) qo‘shiluvchidan 100 ni hosil qilish mumkin? 6) 137 ni 200 ga, 1000 ga to‘ldiruvchi sonlarni ayting? 7) 72 ni 7 ta birlik kamaytiring. 8) 40 hosil qilish uchun 26 ga qaysi sonni qo‘shish kerak? 9) 65 hosil qilish uchun 73 dan qanchani olish kerak. 10) Men bir son o‘yladim, unga 60 ni qo‘shdim, 100 hosil bo‘ldi. Men qanday son o‘ylaganman? 11) Men bir son o‘yladim, uni 69 ta orttirdim (kamaytirdim), 90 hosil bo‘ldi.
12 
 
Men qanday son o‘ylaganman?  
12) Agar o‘ylagan sonimni 100 dan olsam, 73 qoladi. Men o‘ylagan son 
qaysi?  
13) 75 soni 37 dan qancha ortiq?  
14) 794 hosil qilish uchun 901 dan qanchani olish kerak?  
15) 188 hosil qilish uchun 547 ni qanday o‘zgartirish kerak?  
16) Ikki qo‘shiluvchining yig‘indisi -596. qo‘shiluvchilardan biri 377. ikkinchisini 
toping.  
17) Kamayuvchi 153 va ayirma 47, ayriluvchi topilsin.  
18) Agar kamayuvchiga 402, ayriluvchiga esa 283 qo‘shilsa, ayirma qanday 
o‘zgaradi?  
19) Agar kamayuvchi va ayriluvchidan 156 tadan olinsa, ayirma qanday 
o‘zgaradi?  
1) men bir son o‘yladim, uni 8 marta orttirdim (kamaytirdim), 72 hosil 
bo‘ldi. Men qanday son o‘ylaganman?  
2) 84 hosil qilish uchun qanday sonni 6 ga ko‘paytirish (bo‘lish) kerak.  
3) 60 dan 4 marta katta (kichik) sonni aytib bering.  
4) Bir sonni 8 ta teng bo‘lakka bo‘lindi va har bir bo‘lagida 11 hosil qilindi. 
Qanday sonni bo‘lingan?  
5) Qanday ikkita (uchta) ko‘paytuvchidan 72 hosil qilish mumkin?  
6) 60 sonni 20dan kichik sonlardan qaysilariga qoldiqsiz bo‘linadi?  
7) 144 hosil qilish uchun bir-biriga teng bo‘lgan qanday ikki sonni 
ko‘paytirish kerak?  
8) 68 hosil qilish uchun 17 talab necha marta olish kerak?  
9) Ko‘paytuvchini 27 marta, ko‘paytiruvchini esa 9 marta orttirilsa, 
ko‘paytma qanday o‘zgaradi?  
10) Agar ko‘payuvchini 18 marta orttirib ko‘payuvchini 180 marta 
kamaytirilsa, ko‘paytma nima qiladi?  
11) Bo‘linuvchini 54 marta orttirib, bo‘luvchini 9 marta kamaytirilsa, 
bo‘linma qanday o‘zgaradi?  
Logotip
12 Men qanday son o‘ylaganman? 12) Agar o‘ylagan sonimni 100 dan olsam, 73 qoladi. Men o‘ylagan son qaysi? 13) 75 soni 37 dan qancha ortiq? 14) 794 hosil qilish uchun 901 dan qanchani olish kerak? 15) 188 hosil qilish uchun 547 ni qanday o‘zgartirish kerak? 16) Ikki qo‘shiluvchining yig‘indisi -596. qo‘shiluvchilardan biri 377. ikkinchisini toping. 17) Kamayuvchi 153 va ayirma 47, ayriluvchi topilsin. 18) Agar kamayuvchiga 402, ayriluvchiga esa 283 qo‘shilsa, ayirma qanday o‘zgaradi? 19) Agar kamayuvchi va ayriluvchidan 156 tadan olinsa, ayirma qanday o‘zgaradi? 1) men bir son o‘yladim, uni 8 marta orttirdim (kamaytirdim), 72 hosil bo‘ldi. Men qanday son o‘ylaganman? 2) 84 hosil qilish uchun qanday sonni 6 ga ko‘paytirish (bo‘lish) kerak. 3) 60 dan 4 marta katta (kichik) sonni aytib bering. 4) Bir sonni 8 ta teng bo‘lakka bo‘lindi va har bir bo‘lagida 11 hosil qilindi. Qanday sonni bo‘lingan? 5) Qanday ikkita (uchta) ko‘paytuvchidan 72 hosil qilish mumkin? 6) 60 sonni 20dan kichik sonlardan qaysilariga qoldiqsiz bo‘linadi? 7) 144 hosil qilish uchun bir-biriga teng bo‘lgan qanday ikki sonni ko‘paytirish kerak? 8) 68 hosil qilish uchun 17 talab necha marta olish kerak? 9) Ko‘paytuvchini 27 marta, ko‘paytiruvchini esa 9 marta orttirilsa, ko‘paytma qanday o‘zgaradi? 10) Agar ko‘payuvchini 18 marta orttirib ko‘payuvchini 180 marta kamaytirilsa, ko‘paytma nima qiladi? 11) Bo‘linuvchini 54 marta orttirib, bo‘luvchini 9 marta kamaytirilsa, bo‘linma qanday o‘zgaradi?
13 
 
12) Agar bo‘linuvchi 5 marta, bo‘luvchi esa 105 marta orttirilsa, bo‘linma 
nima qiladi?  
13) 125 qanday sonning 6 dan bir qismini tashkil etadi?  
14) Ko‘paytma 175, ko‘paytuvchilardan biri 25 bo‘lsa, ikkinchi 
ko‘paytiriluvchi topilsin.  
IV. Hamma amallarga doir.  
1) Agar 15 ga 21 qo‘shilsa , hosil bo‘lgan son o‘ylangan sondan 9 marta 
katta bo‘ladi. Qanday son o‘yladim?  
2) Agar 40 ni 8 ga bo‘linsa, hosil bo‘lgan son o‘ylangan sondan 10 marta 
kichik bo‘ladi. Men qanday son o‘ylaganman?  
3) Men bir son o‘yladim, uni 7 marta ortirdim, hosil bo‘lgan songa 8 ni 
qo‘shdim va natija 50 bo‘ladi. Men qanday son o‘yladim?  
4) 42 ning ichida 8 necha marta bor va qancha qoldiq chiqadi?  
5) Qanday sonni 7 ga bo‘lganda, bo‘linmada 6 chiqib, 3 ta ortib qoladi?  
6) Agar bo‘linuvchi 280, bo‘linma 25 va qoldiq 5 bo‘lsa, bo‘luvchi qancha 
bo‘ladi?  
7) Qaysi biri katta va qancha katta: 72 bilan 18 mm yoki 12 ta kam 100 mm?  
8) Eng kichik ikki xonali sonni, eng katta uch xonalai sonni, eng kichik uch 
xonali sondan 2 marta katta sonni, eng katta ikki xonali sondan ikkita katta (kichik) 
sonni aytib bering.  
9) 4 ga bo‘linadigan 30 dan katta va 60 dan kichik hamma sonlarni aytib 
bering.  
Uchinchi sinf darsliklarda shunday misol, masala va topshiriqlarni uchratish 
mumkinki u bevosta o‘quvchilarni ijodkorlik, tadbirkorlik, mehnatsevarlik, 
tashabbuskorlik xislatlarini tarbiya topishida bevosita xizmat qiladi. Har xil 
metodlar orqali misol, masala va topshiriqlarni yechish o‘quvchilarni kasblarga 
bo‘lgan qiziqishlarini orttiradi. O‘quvchilar bu masalalarning mohiyatini tushunib 
yetish orqali ularda ijodkorlik, tadbirkorlik, mehnatsevarlik, tashabbuskorlik va 
tejamkorlik xislatlari shakllanadi. Uchunchi sinf matematika darslarida matematik 
metodlardan o‘rinli foydalanish o‘quvchilar mantiqiy tafakkuri va hisoblash 
Logotip
13 12) Agar bo‘linuvchi 5 marta, bo‘luvchi esa 105 marta orttirilsa, bo‘linma nima qiladi? 13) 125 qanday sonning 6 dan bir qismini tashkil etadi? 14) Ko‘paytma 175, ko‘paytuvchilardan biri 25 bo‘lsa, ikkinchi ko‘paytiriluvchi topilsin. IV. Hamma amallarga doir. 1) Agar 15 ga 21 qo‘shilsa , hosil bo‘lgan son o‘ylangan sondan 9 marta katta bo‘ladi. Qanday son o‘yladim? 2) Agar 40 ni 8 ga bo‘linsa, hosil bo‘lgan son o‘ylangan sondan 10 marta kichik bo‘ladi. Men qanday son o‘ylaganman? 3) Men bir son o‘yladim, uni 7 marta ortirdim, hosil bo‘lgan songa 8 ni qo‘shdim va natija 50 bo‘ladi. Men qanday son o‘yladim? 4) 42 ning ichida 8 necha marta bor va qancha qoldiq chiqadi? 5) Qanday sonni 7 ga bo‘lganda, bo‘linmada 6 chiqib, 3 ta ortib qoladi? 6) Agar bo‘linuvchi 280, bo‘linma 25 va qoldiq 5 bo‘lsa, bo‘luvchi qancha bo‘ladi? 7) Qaysi biri katta va qancha katta: 72 bilan 18 mm yoki 12 ta kam 100 mm? 8) Eng kichik ikki xonali sonni, eng katta uch xonalai sonni, eng kichik uch xonali sondan 2 marta katta sonni, eng katta ikki xonali sondan ikkita katta (kichik) sonni aytib bering. 9) 4 ga bo‘linadigan 30 dan katta va 60 dan kichik hamma sonlarni aytib bering. Uchinchi sinf darsliklarda shunday misol, masala va topshiriqlarni uchratish mumkinki u bevosta o‘quvchilarni ijodkorlik, tadbirkorlik, mehnatsevarlik, tashabbuskorlik xislatlarini tarbiya topishida bevosita xizmat qiladi. Har xil metodlar orqali misol, masala va topshiriqlarni yechish o‘quvchilarni kasblarga bo‘lgan qiziqishlarini orttiradi. O‘quvchilar bu masalalarning mohiyatini tushunib yetish orqali ularda ijodkorlik, tadbirkorlik, mehnatsevarlik, tashabbuskorlik va tejamkorlik xislatlari shakllanadi. Uchunchi sinf matematika darslarida matematik metodlardan o‘rinli foydalanish o‘quvchilar mantiqiy tafakkuri va hisoblash
14 
 
madaniyatini o‘stirish uchun keng imkoniyatlarni yaratadi. Bu shu bilan 
asoslanadiki, birinchidan, boshlang‘ich sinflar matematika darslarida ko‘pgina 
asosiy metodlarni kiritish ko‘rgazmali va qiziqarli tarzda bayon etilishni 
ta’minlaydi, o‘qitish mazmuni va ketma-ketligi, ikkinchidan, tushunchalar, 
qoidalar va ularni kuzatishlar, mashq va misollar asosida ko‘rgazmali bayon 
etishda ularning qo‘llanilishi, uchinchidan, 6 mashq va misollar va ularni 
yechishda o‘quvchilarda fanga bo‘lgan qiliqishlarning oshirish zarur imkoniyat va 
sharoitlar paydo bo‘ladi. Shuning uchun boshlang‘ich sinflar matematika darslarida 
turli matematik metodlar asosida qiziqarli misol va masalar yechish, turli o‘yinlarni 
tashkil etish orqali fanga bo‘lgan qiziqishlarini rivojlantirish usullarini ishlab 
chiqish va ularni zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosida qo‘llash usullarini 
o‘rganish dolzarb vazifa hisoblanadi. 3-sinfda yozma va og‘zaki hisoblashda 
pedagogik texnologiyadan foydalanish Og‘zaki va yozma hisoblash usullarining 
farq qiluvchi xossalari ham bor. Og‘zaki hisoblashlar; 1) Hisoblashlar yozuvlarsiz 
(ya'ni xotirada bajaradilar) yoki yozuvlar bilan tushuntirib berish mumkin. a) 
tushuntirishlarni 
to‘la 
yozish 
(ham) 
bilan 
berish 
mumkin. 
Masalan: 
34+3=(30+4)+3=30+(4+3)=37 9+3=9+(l+2)=(9+l)+2=12... b) berilganlarni va 
natijalarni yozish mumkin. Masalan: 1)37 2)34+4=37 9+3=12 d) hisoblash 
natijalarni raqamlab yozish mumkin. U: 1) 37 2) 12 2.Hisoblashlar yuqori xona 
birliklaridan boshlab bajaradilar. Masalan: 430- 210 = =(400+30)-(200+10)= (400-
200)+(3 0-10)=200+20=220. 3. Oraliq natijalar xotirada saqlanadi. 4.Hisoblashlar 
har 
xil 
usullar 
bilan 
bajarilishi 
mumkin. 
Masalan: 
26xl2=26x(10+2)=26xlO+26x2=260+52=312 26x 12=(20+6)x 12=20x 16+6x 
12=240+72=312 26xl2=26x(4x3)=(26x3)x4=78x4=312 51 5.Amallar l0 va 
100,yengilroq hollarda 1000 ichida va ko'p xonali sonlar ustida hisoblashlarning 
og'zaki usullaridan foydalanib bajariladi.  
O‘qituvchining o‘zi savollarga ko‘p turlilik kirgizishi kerak, chunki ular 
darsni jonlantiradi, diqqatni tarbiyalaydi, zehnni ochadi va masalalar yechishga 
yaxshi tayyorgarlik bo‘ladi. Boshlang‘ich maktab matematika dasturida aytilgan: 
“Og‘zaki hisob mashg‘ulotlarini o‘tkazishda og‘zaki hisoblashlarning faqat 
Logotip
14 madaniyatini o‘stirish uchun keng imkoniyatlarni yaratadi. Bu shu bilan asoslanadiki, birinchidan, boshlang‘ich sinflar matematika darslarida ko‘pgina asosiy metodlarni kiritish ko‘rgazmali va qiziqarli tarzda bayon etilishni ta’minlaydi, o‘qitish mazmuni va ketma-ketligi, ikkinchidan, tushunchalar, qoidalar va ularni kuzatishlar, mashq va misollar asosida ko‘rgazmali bayon etishda ularning qo‘llanilishi, uchinchidan, 6 mashq va misollar va ularni yechishda o‘quvchilarda fanga bo‘lgan qiliqishlarning oshirish zarur imkoniyat va sharoitlar paydo bo‘ladi. Shuning uchun boshlang‘ich sinflar matematika darslarida turli matematik metodlar asosida qiziqarli misol va masalar yechish, turli o‘yinlarni tashkil etish orqali fanga bo‘lgan qiziqishlarini rivojlantirish usullarini ishlab chiqish va ularni zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosida qo‘llash usullarini o‘rganish dolzarb vazifa hisoblanadi. 3-sinfda yozma va og‘zaki hisoblashda pedagogik texnologiyadan foydalanish Og‘zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor. Og‘zaki hisoblashlar; 1) Hisoblashlar yozuvlarsiz (ya'ni xotirada bajaradilar) yoki yozuvlar bilan tushuntirib berish mumkin. a) tushuntirishlarni to‘la yozish (ham) bilan berish mumkin. Masalan: 34+3=(30+4)+3=30+(4+3)=37 9+3=9+(l+2)=(9+l)+2=12... b) berilganlarni va natijalarni yozish mumkin. Masalan: 1)37 2)34+4=37 9+3=12 d) hisoblash natijalarni raqamlab yozish mumkin. U: 1) 37 2) 12 2.Hisoblashlar yuqori xona birliklaridan boshlab bajaradilar. Masalan: 430- 210 = =(400+30)-(200+10)= (400- 200)+(3 0-10)=200+20=220. 3. Oraliq natijalar xotirada saqlanadi. 4.Hisoblashlar har xil usullar bilan bajarilishi mumkin. Masalan: 26xl2=26x(10+2)=26xlO+26x2=260+52=312 26x 12=(20+6)x 12=20x 16+6x 12=240+72=312 26xl2=26x(4x3)=(26x3)x4=78x4=312 51 5.Amallar l0 va 100,yengilroq hollarda 1000 ichida va ko'p xonali sonlar ustida hisoblashlarning og'zaki usullaridan foydalanib bajariladi. O‘qituvchining o‘zi savollarga ko‘p turlilik kirgizishi kerak, chunki ular darsni jonlantiradi, diqqatni tarbiyalaydi, zehnni ochadi va masalalar yechishga yaxshi tayyorgarlik bo‘ladi. Boshlang‘ich maktab matematika dasturida aytilgan: “Og‘zaki hisob mashg‘ulotlarini o‘tkazishda og‘zaki hisoblashlarning faqat
15 
 
soddalashtirilgan usullari bilan cheklanib qolish kerak emas, balki o‘quvchilarni 
og‘zaki hisoblashning umumiy usullari ustida ham mumkin qadar ko‘p mashq 
qilish lozim”.  
II BOB. OG‘ZAKI HISOBLASHNING O‘RIN ALMASHTIRISH, 
GURUHLASH VA TAQSIMOT QONUNLARI 
2.1. Og‘zaki hisobda o‘rin almashtirish, guruhlash va taqsimot 
qonunlarini qo‘llashga asoslangan usullar 
 Og‘zaki va hisobning o‘rin almashtirish, guruhlash va taqsimot qonunlarini 
qo‘llash usullari. Boshlang‘ich maktabning matematika dasturiga kiritilgan nazariy 
masalalarning ichida arifmetik amallarning qonunlari to‘g‘risidagi masala ham bor. 
Dasturga bu qonunlardan faqat ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasi 
kiritilgan. 1-2-sinflarda o‘qish yilining I choragida o‘qitiladi. Yig‘indi va 
ko‘paytmaning guruhlash va taqsimot qonunlari esa dasturga to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
kirgizilmagan, lekin ular to‘g‘risida faqat 1-2-sinflarning 2-choragida bu 
xossalarga taaluqli ko‘rsatma bor. Ko‘paytmani bir songa va aksincha, bir sonni 
ko‘paytmaga ko‘paytirish. Bu qonunlar 1-2-sinf o‘quvchilariga eng sodda 
(elimentar) shaklda, (konkret) aniq material ustida, induksiya metodi bilan berilishi 
kerak. O‘qituvchi ttegishli ravishda sonli misollarni tanlab oladi, ularning har birini 
o‘quivchilar bilan sinfda tekshirib chiqadi, ayrim misollarni tekshirishdan xususiy 
xulosalar chiqariladi, xususiy xulosalar esa qonunning umumiy shaklini chiqarish 
bilan tamomlanadi, bu tekshirilgan xususiy hollarni umumlashtirishdan iborat 
bo‘ladi. Bu xulosa muvofiq ravishda tanlab olingan misol va masalalarni yechish 
bilan mustahkamlanadi. Buni misollarda ko‘rib chiqamiz. Ko‘paytirishning o‘rin 
almashtirish qonuni. Kvadratlarga bo‘lingan to‘g‘ri to‘rtburchakdan ko‘rgazmali 
qurol sifatida foydalanamiz. 8x3=3x8 ni tekshiramiz. 8x3 qancha bo‘yi-8, eni 3 
katakcha bo‘lganto‘g‘ri to‘rtburchak chizamiz. Sanang-chi nechta kvadrat bo‘ldi -
24 ta. Endi yana shunday usul bilan, 3 ni 8 ga ko‘paytirishdan qancha chiqqanini 
topamiz. 3x8=24  
Buni quyidagicha yozamiz:  
8x3=3x8  
Logotip
15 soddalashtirilgan usullari bilan cheklanib qolish kerak emas, balki o‘quvchilarni og‘zaki hisoblashning umumiy usullari ustida ham mumkin qadar ko‘p mashq qilish lozim”. II BOB. OG‘ZAKI HISOBLASHNING O‘RIN ALMASHTIRISH, GURUHLASH VA TAQSIMOT QONUNLARI 2.1. Og‘zaki hisobda o‘rin almashtirish, guruhlash va taqsimot qonunlarini qo‘llashga asoslangan usullar Og‘zaki va hisobning o‘rin almashtirish, guruhlash va taqsimot qonunlarini qo‘llash usullari. Boshlang‘ich maktabning matematika dasturiga kiritilgan nazariy masalalarning ichida arifmetik amallarning qonunlari to‘g‘risidagi masala ham bor. Dasturga bu qonunlardan faqat ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasi kiritilgan. 1-2-sinflarda o‘qish yilining I choragida o‘qitiladi. Yig‘indi va ko‘paytmaning guruhlash va taqsimot qonunlari esa dasturga to‘g‘ridan-to‘g‘ri kirgizilmagan, lekin ular to‘g‘risida faqat 1-2-sinflarning 2-choragida bu xossalarga taaluqli ko‘rsatma bor. Ko‘paytmani bir songa va aksincha, bir sonni ko‘paytmaga ko‘paytirish. Bu qonunlar 1-2-sinf o‘quvchilariga eng sodda (elimentar) shaklda, (konkret) aniq material ustida, induksiya metodi bilan berilishi kerak. O‘qituvchi ttegishli ravishda sonli misollarni tanlab oladi, ularning har birini o‘quivchilar bilan sinfda tekshirib chiqadi, ayrim misollarni tekshirishdan xususiy xulosalar chiqariladi, xususiy xulosalar esa qonunning umumiy shaklini chiqarish bilan tamomlanadi, bu tekshirilgan xususiy hollarni umumlashtirishdan iborat bo‘ladi. Bu xulosa muvofiq ravishda tanlab olingan misol va masalalarni yechish bilan mustahkamlanadi. Buni misollarda ko‘rib chiqamiz. Ko‘paytirishning o‘rin almashtirish qonuni. Kvadratlarga bo‘lingan to‘g‘ri to‘rtburchakdan ko‘rgazmali qurol sifatida foydalanamiz. 8x3=3x8 ni tekshiramiz. 8x3 qancha bo‘yi-8, eni 3 katakcha bo‘lganto‘g‘ri to‘rtburchak chizamiz. Sanang-chi nechta kvadrat bo‘ldi - 24 ta. Endi yana shunday usul bilan, 3 ni 8 ga ko‘paytirishdan qancha chiqqanini topamiz. 3x8=24 Buni quyidagicha yozamiz: 8x3=3x8
16 
 
Yozuvning o‘ng tomoni chap tomondan nima bilan farq qiladi:  8 va 3 
ko‘paytuvchilarning joylari almashtirilgan. Buni 6x4 va 5x3 misollar ustida 
tekshirib ko‘ring. “Ko‘paytuvchilarning o‘rinlarini almashtirish ” bilan ko‘paytma 
o‘zgarmaydi degan umumlashtiruvchi xulosa chiqaradi. O‘quvchilarni yig‘indining 
o‘rin almashtirish xossasi bilan ham shu usulda tanishtirish mumkun. Bunda 
ko‘rgazmali qo‘rol sifatida sanoq materiallarining istalganini ishlatish mumkun. 
Masalan. 6+4=4+6 xossasini chiqarishda 6-kubik va ularning yoniga yana 4-kubik 
qo‘yib sanashni taklif qilish kifoya; bundan keyin bolalar ikkinch amalni ( 4+6) 
bajaradilar: 4-kubikka 6-kubikni qo‘shadilar: va 6+4=4+6 shaklda yozib qo‘yadilar 
va ikki sonni qo‘shishda ularning o‘rinlarini almashtirish mumkin degan xulosa 
chiqoradilar, so‘ngra, ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasiga nisbatan 
ko‘satilgani kabi, umumlashtiruvchi xulosa chiqoradilar.  
1. 
Sonlarni 
qo‘shiluvchilarning 
o‘rinlarini 
qlmashtirish 
bilan  
qo‘shish. Agar qo‘shiluvchilarning ikkitadan ortiq bo‘sa, ularning urinlarini 
almashtirib 
qo‘shish 
ba’zan 
ishni 
juda 
osonlashtiradi:  
Masalan,  
86+57+14=(86+14)+57  
Bu yerda ikkinchi qo‘shiluvchi birinchi qo‘shiluvchini yuzga to‘ldiradi, ikkinchi 
qo‘shiluvchini yuzga qo‘shish esa juda oson.  
2. Qo‘shiluvchilardan birini yaxlitlash. Qo‘shiluvchilardan biri xona soniga 
yaqin bo‘lgan holda, uni o‘ziga yaqin xona soni bilan almashtirish va qo‘shishdan 
chiqqan 
natijaga 
kerakli 
tuzatmani 
kiritish 
qulayroq 
bo‘ladi.  
203+56=(200+56)+3=259  
97+68=(100+68)-3=165  
3. Kamayuvchi yoki ayiriluvchini yaxlitlash bilan ayirish. Berilgan 
sonlardan birini yaxlitlash og‘zaki ayirishning asosiy usulidir, bu amalda yaxlitlash 
usullari qo‘shishdagiga qaraganda birmuncha og‘irroq qo‘shishda istalgan 
qo‘shiluvchini yaxlitlash mumkun edi va qo‘shiluvchi qanchaga o‘zgarsa, yig‘indi 
ham shuncha o‘zgaradi. Demak, yaxlitlaganimizda qo‘shiluvchi ortgan bo‘lsa, 
yig‘indidan tuzatmani olish, qo‘shiluvchi kamaygan vaqtda tuzatmani yig‘ndiga 
Logotip
16 Yozuvning o‘ng tomoni chap tomondan nima bilan farq qiladi: 8 va 3 ko‘paytuvchilarning joylari almashtirilgan. Buni 6x4 va 5x3 misollar ustida tekshirib ko‘ring. “Ko‘paytuvchilarning o‘rinlarini almashtirish ” bilan ko‘paytma o‘zgarmaydi degan umumlashtiruvchi xulosa chiqaradi. O‘quvchilarni yig‘indining o‘rin almashtirish xossasi bilan ham shu usulda tanishtirish mumkun. Bunda ko‘rgazmali qo‘rol sifatida sanoq materiallarining istalganini ishlatish mumkun. Masalan. 6+4=4+6 xossasini chiqarishda 6-kubik va ularning yoniga yana 4-kubik qo‘yib sanashni taklif qilish kifoya; bundan keyin bolalar ikkinch amalni ( 4+6) bajaradilar: 4-kubikka 6-kubikni qo‘shadilar: va 6+4=4+6 shaklda yozib qo‘yadilar va ikki sonni qo‘shishda ularning o‘rinlarini almashtirish mumkin degan xulosa chiqoradilar, so‘ngra, ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasiga nisbatan ko‘satilgani kabi, umumlashtiruvchi xulosa chiqoradilar. 1. Sonlarni qo‘shiluvchilarning o‘rinlarini qlmashtirish bilan qo‘shish. Agar qo‘shiluvchilarning ikkitadan ortiq bo‘sa, ularning urinlarini almashtirib qo‘shish ba’zan ishni juda osonlashtiradi: Masalan, 86+57+14=(86+14)+57 Bu yerda ikkinchi qo‘shiluvchi birinchi qo‘shiluvchini yuzga to‘ldiradi, ikkinchi qo‘shiluvchini yuzga qo‘shish esa juda oson. 2. Qo‘shiluvchilardan birini yaxlitlash. Qo‘shiluvchilardan biri xona soniga yaqin bo‘lgan holda, uni o‘ziga yaqin xona soni bilan almashtirish va qo‘shishdan chiqqan natijaga kerakli tuzatmani kiritish qulayroq bo‘ladi. 203+56=(200+56)+3=259 97+68=(100+68)-3=165 3. Kamayuvchi yoki ayiriluvchini yaxlitlash bilan ayirish. Berilgan sonlardan birini yaxlitlash og‘zaki ayirishning asosiy usulidir, bu amalda yaxlitlash usullari qo‘shishdagiga qaraganda birmuncha og‘irroq qo‘shishda istalgan qo‘shiluvchini yaxlitlash mumkun edi va qo‘shiluvchi qanchaga o‘zgarsa, yig‘indi ham shuncha o‘zgaradi. Demak, yaxlitlaganimizda qo‘shiluvchi ortgan bo‘lsa, yig‘indidan tuzatmani olish, qo‘shiluvchi kamaygan vaqtda tuzatmani yig‘ndiga
17 
 
qo‘shish kerak bo‘ladi. Kamayuvchini yaxlitlaganimizda ham shu holni ko‘ramiz; 
agar kamayuvchi yaxlitlaganimizda, biz uni orttirga bo‘sak, tuzatmani ayirmadan 
olinadi; agar uni kamaytirgan bo‘lsak, tuzanmani ayirmaga qo‘shiladi.  
Masalan.  
798-240=(800-240)-2=558  
603-325=(600-325)+3=277  
Ayiruvchini yaxlitlaganimizda boshqa holni ko‘ramiz. Ma’lumki, ayiriluvchining 
ortishi bilan ayirma kamayadi. Demak, ayiriluvchi ortganda tuzatmani olish kerak 
bo‘ladi.  
Masalan.  
783-598=(783-600)+2=185  
945-504=(945-500)-4=441  
Istalgan sondan ma’lum bir xona sonini ayirish ancha yengil bo‘lgani uchun, 
har 
qachon 
ayiruvchini 
yaxlitlash 
o‘ng‘ayli 
bo‘ladi.  
Kamayuvchini yaxlitlash bilan faqat o‘quvchilarga xona sonidan istagan sonni 
ayirish 
malakalari 
bo‘lgandagina 
maqsadga 
erishiladi.  
4. 9 ga 99 ga va hokozoga ko‘paytirish. Berilgan sonni 9 ga ko‘paytirish uchun, 
o‘n marta orttirilgan ko‘payuvchidan shu ko‘payuvchini ayirish kerak.  
Masalan.  
37x=37x10-37=333  
Ko‘payuvchini bitta birlik orttirishimiz bilan biz ko‘paytmani “bitta” ko‘payuvchi 
qadar orttirgan bo‘lamiz, shu sababdan uni hosil bo‘lgan ko‘paytmadan to‘zatma 
sifatida olish kerak bo‘ladi.  
Shu asoslarga ko‘ra 99ga ko‘paytirish ham 100 ga ko‘paytirish va 
ko‘paytmadan 
ko‘payuvchini 
ayirishdan 
iborat 
bo‘ladi.  
Masalan. 12x99=12x100-12=1188  
999 ga 9999 ga va umuman har bir xonaning 9 ta birlikdan iborat bo‘lgan 
songa ko‘paytirish ham shu holda bajariladi.  
Masalan. 85x999=85x1000-85=84915  
Logotip
17 qo‘shish kerak bo‘ladi. Kamayuvchini yaxlitlaganimizda ham shu holni ko‘ramiz; agar kamayuvchi yaxlitlaganimizda, biz uni orttirga bo‘sak, tuzatmani ayirmadan olinadi; agar uni kamaytirgan bo‘lsak, tuzanmani ayirmaga qo‘shiladi. Masalan. 798-240=(800-240)-2=558 603-325=(600-325)+3=277 Ayiruvchini yaxlitlaganimizda boshqa holni ko‘ramiz. Ma’lumki, ayiriluvchining ortishi bilan ayirma kamayadi. Demak, ayiriluvchi ortganda tuzatmani olish kerak bo‘ladi. Masalan. 783-598=(783-600)+2=185 945-504=(945-500)-4=441 Istalgan sondan ma’lum bir xona sonini ayirish ancha yengil bo‘lgani uchun, har qachon ayiruvchini yaxlitlash o‘ng‘ayli bo‘ladi. Kamayuvchini yaxlitlash bilan faqat o‘quvchilarga xona sonidan istagan sonni ayirish malakalari bo‘lgandagina maqsadga erishiladi. 4. 9 ga 99 ga va hokozoga ko‘paytirish. Berilgan sonni 9 ga ko‘paytirish uchun, o‘n marta orttirilgan ko‘payuvchidan shu ko‘payuvchini ayirish kerak. Masalan. 37x=37x10-37=333 Ko‘payuvchini bitta birlik orttirishimiz bilan biz ko‘paytmani “bitta” ko‘payuvchi qadar orttirgan bo‘lamiz, shu sababdan uni hosil bo‘lgan ko‘paytmadan to‘zatma sifatida olish kerak bo‘ladi. Shu asoslarga ko‘ra 99ga ko‘paytirish ham 100 ga ko‘paytirish va ko‘paytmadan ko‘payuvchini ayirishdan iborat bo‘ladi. Masalan. 12x99=12x100-12=1188 999 ga 9999 ga va umuman har bir xonaning 9 ta birlikdan iborat bo‘lgan songa ko‘paytirish ham shu holda bajariladi. Masalan. 85x999=85x1000-85=84915
18 
 
5. 5ga 50 ga 500 ga va hokozoga ko‘paytirish. 17 Birinta sonni 5 ga 
ko‘paytirish o‘rniga, uni 10 ga ko‘paytirib, chiqqan ko‘paytmani ikkiga bo‘lish 
mumkun. Agar ko‘payuvchi jo‘ft son bo‘lsa, ko‘paytmani emas, balki 
kop`ayuvchini ikkiga va undan keyin 10 ga ko‘paytirish yana ham oson bo‘ladi: 
Masalan.  
68x5=(68:2)x10=340  
50 ga ko‘paytirish 100 ga ko‘paytirib 2 ga bo‘lib yoki 2 ga bo‘lib ( agar 
ko‘payuvchi juft son bo‘lsa ), keyin 100 ga ko‘paytirish bikan almashtiriladi.  
Masalan: 76x50=(76;2)x100=3800  
35x500=35x1000:2=35000:2=17500  
236x500=(236:2)x1000=118000  
6. 
25 
ga, 
75 
ga, 
125 
ga, 
35ga 
ko‘paytirish.  
a) agar bironta son 100ga ko‘paytirilib, chiqqan ko‘paytma 4 ga bo‘linsa, u son 25 
ga ko‘paytirilgan bo‘ladi. Ayrim hollarda katta sonni 4 ga bo‘lishning 
qiyinchiligidan qochish uchun, ko‘payuvchi 4 ga bo‘linadi (agar bo‘linsa) va undan 
chiqqan bo‘linmani 100 ga ko‘paytiriladi.  
Masalan:  
68x25=(68:4)x100=1700  
17x25=(17x100):4=1700:4=425  
b) bironta sonni 7 ga ko‘paytmasi shu sonning 25 ga ko‘paytmasining uch 
baravariga teng. Demak, berilgan bironta sonni 75 ga ko‘paytirish uchun, uni 25 ga 
ko‘paytirib, 
chiqqan 
ko‘paytmani 
uch 
marta 
olish 
kerak.  
Masalan:  
48x75=(48:4)x3x100=3600  
64x75=(64:4)x3x100=16x3x100=4800  
Yuqorida keltirilgan usul bilan 4 ga bo‘linadigan sonlarni 25 ga va 75 ga 
ko‘paytirish oson.  
v) birorta sonning 125 ga ko‘paytmasi shu sonning 100 ga va 25 ga 
ko‘paytmalari yig‘indisidir.  
(Taqsimot qonuni)  
Logotip
18 5. 5ga 50 ga 500 ga va hokozoga ko‘paytirish. 17 Birinta sonni 5 ga ko‘paytirish o‘rniga, uni 10 ga ko‘paytirib, chiqqan ko‘paytmani ikkiga bo‘lish mumkun. Agar ko‘payuvchi jo‘ft son bo‘lsa, ko‘paytmani emas, balki kop`ayuvchini ikkiga va undan keyin 10 ga ko‘paytirish yana ham oson bo‘ladi: Masalan. 68x5=(68:2)x10=340 50 ga ko‘paytirish 100 ga ko‘paytirib 2 ga bo‘lib yoki 2 ga bo‘lib ( agar ko‘payuvchi juft son bo‘lsa ), keyin 100 ga ko‘paytirish bikan almashtiriladi. Masalan: 76x50=(76;2)x100=3800 35x500=35x1000:2=35000:2=17500 236x500=(236:2)x1000=118000 6. 25 ga, 75 ga, 125 ga, 35ga ko‘paytirish. a) agar bironta son 100ga ko‘paytirilib, chiqqan ko‘paytma 4 ga bo‘linsa, u son 25 ga ko‘paytirilgan bo‘ladi. Ayrim hollarda katta sonni 4 ga bo‘lishning qiyinchiligidan qochish uchun, ko‘payuvchi 4 ga bo‘linadi (agar bo‘linsa) va undan chiqqan bo‘linmani 100 ga ko‘paytiriladi. Masalan: 68x25=(68:4)x100=1700 17x25=(17x100):4=1700:4=425 b) bironta sonni 7 ga ko‘paytmasi shu sonning 25 ga ko‘paytmasining uch baravariga teng. Demak, berilgan bironta sonni 75 ga ko‘paytirish uchun, uni 25 ga ko‘paytirib, chiqqan ko‘paytmani uch marta olish kerak. Masalan: 48x75=(48:4)x3x100=3600 64x75=(64:4)x3x100=16x3x100=4800 Yuqorida keltirilgan usul bilan 4 ga bo‘linadigan sonlarni 25 ga va 75 ga ko‘paytirish oson. v) birorta sonning 125 ga ko‘paytmasi shu sonning 100 ga va 25 ga ko‘paytmalari yig‘indisidir. (Taqsimot qonuni)
19 
 
Masalan:  
(32x125=(32x100)+(32:4))x100=400  
8 ga bo‘linadigan sonni 125 ga boshqa usul ko‘paytirish mumkin: dastlab son 8ga 
bo‘linadi, keyin 1000 ga kamaytiriladi.  
Masalan: 72x125=(72:8)x1000=9000 g) bironta sonnig 35 ga ko‘paytmasi 
shu sonnig 25 ga va 10 ga ko‘paytmalari yig‘indisidir.  
Masalan:  
84x35=(84:4)x100+84x10=2940  
7. Ketma-ket ko‘paytirish va bo‘lish.  
a) ba’zi bir sonlar ko‘paytirish amalini 2 va xattoki 3 bo‘lib ko‘paytirib 
chiqishga imkon beradi.  
Masalan:  
46x18=46x2x9  
46x2=92  
92x9=92x10-92=828  
46x2x9=828  
Ko‘paytuvchi bo‘lgan 18 soni 2-bilan 9 ning ko‘paytmasidir. Shu sababdan 
dastlab 46 ni 2ga vaundan hosil bo‘lgan natijani 9 ga ko‘paytiriladi;yoki 45 soni 
bilan 9 ning ko‘paytmasi bo‘lgani uchun:  
68x45=68x5x9 ya’ni  
68x5=(68:2)x10=340  
340x9=340x10-340=3060  
b) ketma-ket bo‘lish asosan bo‘luvchi 2 xonali va ko‘p xonali son bo‘lgan hollarda 
qo‘llaniladi,ammo bo‘luvchi soddaroq bo‘gan holda ham undan foydalanish 
imkoni yuqolmaydi;  
Masalan:  
224:8[(224:2):2]:2=28  
Bu ularning mohiyati shundan iboratki, bo‘luvchini ko‘paytuvchilarga 
ajratiladi, so‘ngra bo‘linuvchi shu ko‘paytuvchilarga ajratiladi, so‘ngra bo‘linuvchi 
shu ko‘paytuvchilarning birinchisiga, chiqqan bo‘linma ikkinchisiga bo‘linadi va 
Logotip
19 Masalan: (32x125=(32x100)+(32:4))x100=400 8 ga bo‘linadigan sonni 125 ga boshqa usul ko‘paytirish mumkin: dastlab son 8ga bo‘linadi, keyin 1000 ga kamaytiriladi. Masalan: 72x125=(72:8)x1000=9000 g) bironta sonnig 35 ga ko‘paytmasi shu sonnig 25 ga va 10 ga ko‘paytmalari yig‘indisidir. Masalan: 84x35=(84:4)x100+84x10=2940 7. Ketma-ket ko‘paytirish va bo‘lish. a) ba’zi bir sonlar ko‘paytirish amalini 2 va xattoki 3 bo‘lib ko‘paytirib chiqishga imkon beradi. Masalan: 46x18=46x2x9 46x2=92 92x9=92x10-92=828 46x2x9=828 Ko‘paytuvchi bo‘lgan 18 soni 2-bilan 9 ning ko‘paytmasidir. Shu sababdan dastlab 46 ni 2ga vaundan hosil bo‘lgan natijani 9 ga ko‘paytiriladi;yoki 45 soni bilan 9 ning ko‘paytmasi bo‘lgani uchun: 68x45=68x5x9 ya’ni 68x5=(68:2)x10=340 340x9=340x10-340=3060 b) ketma-ket bo‘lish asosan bo‘luvchi 2 xonali va ko‘p xonali son bo‘lgan hollarda qo‘llaniladi,ammo bo‘luvchi soddaroq bo‘gan holda ham undan foydalanish imkoni yuqolmaydi; Masalan: 224:8[(224:2):2]:2=28 Bu ularning mohiyati shundan iboratki, bo‘luvchini ko‘paytuvchilarga ajratiladi, so‘ngra bo‘linuvchi shu ko‘paytuvchilarga ajratiladi, so‘ngra bo‘linuvchi shu ko‘paytuvchilarning birinchisiga, chiqqan bo‘linma ikkinchisiga bo‘linadi va
20 
 
hokozo. Bo‘luvchini ko‘paytuvchilarga shunday ajratish kerakki, buning natijasida 
bo‘lish prosessi haqiqatdan yengillashadigan bo‘lsin. Ko‘pgina maktablarda 
og‘zaki hisob darsining boshida uy vazifasini tekshirgandan keyin o‘tkazadi. Buni 
maqullash mumkun, lekin doim shunday qilish yaramaydi. Og‘zaki hisobni 
darsning o‘rtasida, masalan, yangi qoidani chiqorgandan kiyen, uni o‘qituvchining 
rahbarligi ostida misol va masalalar yechib mustahkamlash vaqtida o‘tkazish ham 
mumkun.  
Masalan:  
4) aylanma misollar.  
1) o‘qituvchi 14x5 misolini beradi.  
O‘quvchi javobni aytmaydi, balki shu javob birinchi bo‘lib keladigan yangi 
bir misol o‘ylab aytadi. Ikkinchi o‘uvchi yana yangi misol topadi, bu misolda esa, 
ikkinchi 
javob 
birinchi 
son 
bo‘lib 
keladi.  
Masalan:  
O‘qituvchi: 14x5=70  
1- o‘quvchi: 70:2=35  
2- o‘quvchi: 35:5=7 va hokozo  
5) O‘langan sonni topish men ikkita son o‘yladim; agar birinchisiga 
ikkinchisi qo‘shilsa, 15 chiqadi. Men qanday son o‘yladim? Bolalar yig‘indisi 15 
ga 
tengbo‘ladigan hamma 
kambinasiyalarini qiladilar. 
Mumkun bo‘gan 
kambinasiyalarning eng keyingisi aytilganda o‘qituvchi aytadi. “To‘g‘ri” men 
11+4=15 sonni o‘ylagan edim deydi. Og‘zaki hisob darsi qiziqarli bo‘lishi, 
bolalarning diqqatini va aktivligini uyg‘otadigan bo‘lishi uchun, ularni mumkun 
qadar turli tuman qilish kerak.  
Masalan ularni qo‘ydagicha nomlash mumkun.  
1.Tez hisob  
2.Teng hisob  
3.Toping  
4.Aylanma misollar.  
5.O‘langan sonni topish.  
Logotip
20 hokozo. Bo‘luvchini ko‘paytuvchilarga shunday ajratish kerakki, buning natijasida bo‘lish prosessi haqiqatdan yengillashadigan bo‘lsin. Ko‘pgina maktablarda og‘zaki hisob darsining boshida uy vazifasini tekshirgandan keyin o‘tkazadi. Buni maqullash mumkun, lekin doim shunday qilish yaramaydi. Og‘zaki hisobni darsning o‘rtasida, masalan, yangi qoidani chiqorgandan kiyen, uni o‘qituvchining rahbarligi ostida misol va masalalar yechib mustahkamlash vaqtida o‘tkazish ham mumkun. Masalan: 4) aylanma misollar. 1) o‘qituvchi 14x5 misolini beradi. O‘quvchi javobni aytmaydi, balki shu javob birinchi bo‘lib keladigan yangi bir misol o‘ylab aytadi. Ikkinchi o‘uvchi yana yangi misol topadi, bu misolda esa, ikkinchi javob birinchi son bo‘lib keladi. Masalan: O‘qituvchi: 14x5=70 1- o‘quvchi: 70:2=35 2- o‘quvchi: 35:5=7 va hokozo 5) O‘langan sonni topish men ikkita son o‘yladim; agar birinchisiga ikkinchisi qo‘shilsa, 15 chiqadi. Men qanday son o‘yladim? Bolalar yig‘indisi 15 ga tengbo‘ladigan hamma kambinasiyalarini qiladilar. Mumkun bo‘gan kambinasiyalarning eng keyingisi aytilganda o‘qituvchi aytadi. “To‘g‘ri” men 11+4=15 sonni o‘ylagan edim deydi. Og‘zaki hisob darsi qiziqarli bo‘lishi, bolalarning diqqatini va aktivligini uyg‘otadigan bo‘lishi uchun, ularni mumkun qadar turli tuman qilish kerak. Masalan ularni qo‘ydagicha nomlash mumkun. 1.Tez hisob 2.Teng hisob 3.Toping 4.Aylanma misollar. 5.O‘langan sonni topish.