Boshlang‘ich sinflarda matematikadan og‘zaki va yozma hisoblashga doir didaktik o‘yinlar tizimini ishlab chiqish metodikasi (3-sinf misolida).
Yuklangan vaqt
2025-05-24
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
489,7 KB
1
Boshlang‘ich sinflarda matematikadan og‘zaki va yozma hisoblashga doir
didaktik o‘yinlar tizimini ishlab chiqish metodikasi (3-sinf misolida).
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MURAKKAB MASALALARNI
DIDAKTIK METODIKASI
I.1. Didaktik o‘yinlar va ularning ahamiyati
I.2. Didaktik o‘yinlar namunalar
II BOB. UCHINCHI SINFDA MURAKKAB DIDAKTIK MASALALAR
USTIDA ISHLASH
2.1. Og‘zaki hisoblash malakasini shakllanturuvchi didaktik o‘yinlar
2.2. 3- sinfda o‘rganiladigan murakkab masalalar tizimi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
2
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi: Zamonaviy didaktik tizimda o‘qitish usullarini
tanlash o‘qitishning maqsad va vazifalariga, o‘quv materialining murakkabligi,
yangiligi va mazmuniga, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi va individual
xususiyatlariga, maktabdagi ta'lim sharoitlariga, shuningdek, o‘quv materialining
mazmuniga bog‘liq. o‘qituvchining o‘zi kasbiy qobiliyatlari.
Amaliyotda o‘qituvchi avvalo o‘quv materialining berilgan mazmunini
o‘rganish orqali qanday maqsadlarga erishishini, keyin - buni qanday usullar bilan
amalga oshirishini va bu usullarni amalga oshirish uchun qanday texnikalar talab
qilinishini belgilaydi. Biroq, darsda qo‘llanilishi mumkin bo‘lgan aniq usullarni
tanlash bo‘yicha to‘g‘ridan-to‘g‘ri tavsiyalar hali o‘quv dasturlari va darsliklarning
mazmunidan kelib chiqmaydi. Qoidaga ko‘ra, o‘qituvchiga yo‘naltirilgan uslubiy
tavsiyalar har doim ham namuna bo‘lavermaydi, balki faqat o‘z izlanishlariga
intilish imkoniyatini beradi, garchi o‘qitishning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan usulni
oqilona tanlashga bog‘liq. O‘qitish usullarini tanlash texnikasiga o‘qitishga
yetarlicha e'tibor berilmayapti, garchi bu funksiya pedagog kadrlar tayyorlaydigan
oliy o‘quv yurtlariga yuklangan bo‘lsa-da.
Ishlaydigan o‘qituvchilar uchun o‘qitish usullarini tanlashda qiyinchiliklarga
olib keladigan asosiy sabablar, birinchidan, ular haqidagi cheklangan bilimlar bilan
bog‘liq; ikkinchidan, o‘qitish usullarining rivojlantiruvchi, tarbiyaviy va tarbiyaviy
imkoniyatlari va ularning o‘ziga xos yo‘nalishi, masalan, mustaqillikni rivojlantirish
yoki fanga qiziqishni oshirish va hokazolar to‘g‘risida etarli tasavvurga ega
emasligi; uchinchidan, pedagogik adabiyotlarda muayyan muammoni hal qilishda
turli usullarning imkoniyatlari tavsifining yo‘qligi.
U yoki bu usuldan foydalanish imkoniyati har doim uni qo‘llashning maqsadga
muvofiqligi bilan belgilanadi. Masalan, o‘quvchilar xotirasini rivojlantirish uchun
kuzatish, o‘rganilayotgan ob'ektning muhim xususiyatlarini ajratib ko‘rsatish va
yodlash bilan bog‘liq bo‘lgan vizual o‘qitish usullari eng samarali hisoblanadi. Agar
3
o‘qituvchi darsda o‘quvchilarning tabiat va jamiyat hodisalari haqidagi bilimlarini
shakllantirish bilan bog‘liq vazifani qo‘ysa, u holda og‘zaki o‘qitish usullari,
mustaqil ish usullari, reproduktiv usullar va boshqalar afzalroq bo‘lishi mumkin
Kurs ishining maqsadi: Kichik yoshdagi o‘quvchilarga dars berishda
didaktik o‘yinlardan foydalanishning maqsadga muvofiqligini aniqlash.
Kurs ishing vazifasi 1. Didaktik o‘yindan foydalanmasdan va didaktik
o‘yindan foydalanmasdan o‘quvchilarning darsdagi faoliyatini baholash.
2. Darsda o‘qituvchi va o‘quvchilarning didaktik o‘yinga munosabatini ochib
berish.
3. Boshlang‘ich maktab yoshidagi bolalarni o‘qitish va tarbiyalashda o‘yin
usullarini joriy etish.
Kurs ishining obyekti:
1. Pedagogik kuzatish, so‘roq
2. Tajriba
3. Talabalarning bilim darajasi diagnostikasi
Bu metodlar o‘quvchilar bilan, ularning individual xususiyatlari bilan
tanishish, shuningdek, didaktik o‘yinlardan darsda foydalanish samaradorligi
to‘g‘risida xulosa chiqarish va natijada o‘quvchilarning bilish faolligini oshirishga
yordam beradi.
4
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MURAKKAB MASALALARNI
DIDAKTIK METODIKASI
1.1. Didaktik o‘yinlar va ularning ahamiyati
Ma'lumki 1-sinfga qabul qilinib, maktab ostonasida ilk qadam qo‘ygan
bolaning faoliyatida o‘yin asosiy o‘rinni egallaydi. O‘yin ularning eng sevimli
mashg‘uloti bo‘lib, ular har qanday mashg‘ulotni o‘yin bilan uyg‘unlashtirishga
harakat qiladilar. Shunday ekan o‘qituvchi o‘quvchi faoliyatidan ularning sevimli
mashg‘uloti - o‘yinni siqib chiqarmasdan, undan maqsadga muofiq foydalanish
bilan ta'lim jarayonining samaradorligini oshirishga imkon beradi. O‘yin - bola
hayotining uzviy qismidir. O‘yin orqali bola atrof - muhit, tabiat hodisalari,
manzaralari, buyumlar, o‘simliklar, hayvonlar dunyosi bilan tanishadi.
Boshlang‘ich ta'lim davrida o‘quvchilarning aqliy va jismoniy faoliyatini
tashkil qilishda didaktik o‘yinlar alohida ahamiyatga ega. Matematika darslarida
didaktik o‘yinlardan foydalanish o‘quvchilar zehnini o‘stirish, tez hisoblash
ko‘nikmalarini oshirishda muhim ahamiyatga ega. Didaktik o‘yinlar jarayonida
o‘quvchilar o‘yin qoidalariga qat'iy rioya qilishga o‘rganadilar, inoqlik his -
tuyg‘ulari, 6 dunyoqarashlari shakllanib boradi. Ta'lim jarayonida didaktik o‘yinlar
o‘quvchilarning xususiyatiga ko‘ra tashkil etilishi kerak. Bu esa ularga bilim
berishni yengillashtirishga, ko‘rgazmalilikni ta'minlashga qaratilgan bo‘lib,
o‘quvchilarni toliqtirmaslik, zeriktirmaslik imkonini yaratadi. Ta'lim jarayonida
qo‘llaniladigan didaktik o‘yinlar 2 xil tasnifga egadir. Didaktik o‘yinlarni xilma-xil
tarzlarda tashkil qilish mumkin. Qo‘g‘irchoqlar, o‘yinchoqlar, rasmlar va
tarqatmalar, turli geometrik shakllardan ham foydalanish mumkin. Didaktik o‘yinlar
maqsadiga ko‘ra 4 omilni o‘z ichiga oladi: 1. O‘yinning vazifasi. 2. O‘yinning
harakati. 3. O‘yinning qoidasi. 4. O‘yinning yakuni. Har bir didaktik o‘yinni
boshlashdan oldin o‘quvchilarga o‘yinning qoidasi, mazmuni, yakuni nimadan
iborat ekanini o‘qituvchi tomonidan tushuntiriladi. O‘quvchilar uni tushunib,
5
anglab, shu asosda harakat qiladilar. Masalan, “Ishoralar” o‘yini. O‘yinning
maqsadi: Bir amalli masalalarni og‘zaki yechish ko‘nikmalarini rivojlantirish. O`yin
jihozi: “-“, “+” belgilari. O‘yinning borishi: O‘qituvchi masalani o‘qiydi,
o‘quvchilar esa masalani qaysi amal bilan yechish kerak bo‘lsa o‘sha "ishora"ni
ko‘rsatadilar. Masala: 7 Didaktik o`yinlar tasnifi Mazmuniga ko`ra Amalga oshirish
shakliga ko`ra 1.Tinch o`yinlar 2.Harakatli o`yinlar 3.Aralash turdagi 1. Musobaqa
o`yinlar 2. Sahnali o`yinlar 1. Salimning 2 ta qora va 4 ta qizil qalami bor. Hammasi
bo‘lib nechta qalami borligini qaysi amaldan foydalanib topamiz? O‘quvchilar "+"ni
ko‘rsatadilar. Masala og‘zaki yechiladi. 2. Nigorada 6 daftar bor edi. 3 tasini ukasiga
berdi. Nigorada nechta daftar qoldi? Mustahkamlash: O‘qituvchi "+", "-" qo‘shish,
ayirish belgilari qachon qo‘yilishini so‘rab, ularning bilimini mustahkamlaydi.
degan sodda masalani yechish talab qilinadi. 84 : 4 = 21. Javob: 1 m jun gazlama 21
so‘m turadi. Sintetik metod – tekshirilayotgan obyektni alohida qismlari o‘rtasidagi
aloqalarni o‘rnatib, uni yagona butun sifatida o‘rganish to‘g‘risidagi mantiqiy
operatsiyadir. Ya'ni predmetlarning qismlarini bir butunga keltirib (birlashtirib)
o‘rganish uslubidir. Masala yechishda qaralayotgan predmet masalaning talabida va
uning elementlari esa masala shartida bayon qilingan bo‘ladi. Masala yechimini
izlashda sintetik metodning mohiyati masala shartida berilganlar o‘rtasida aloqalar
o‘rnatish va shu asosda yangi ma'lumotlar olishdan iborat. Shundan keyin talab
qilingan javob olinguncha ma'lumotlar o‘rtasida bog‘lanishlar o‘rnatiladi. Buni
yuqorida ko‘rilgan masala misolida tushuntiraylik. Masalaning shartida quyidagi
raqamlar berilgan: «4 m jun gazlama olingan», «14 m ipak gazlama olingan», «jun
gazlamaga qancha to‘langan bo‘lsa, ipak gazlama uchun ham shuncha pul
to‘langan», «ipak gazlamaning 1 metri 6 so‘m». Sintetik metodni savollar sistemasi
va mos javoblar singari tasavvur qilamiz. U holda shartda berilganlar orasidagi
bog‘lanishni quyidagicha o‘rnatish mumkin. l. «14 m ipak gazlama olindi va uning
1 metri 6 so‘m» shularni bilgan holda nimani aniqlash mumkin? Javob: 6*14 = 84
so‘m, sotib olingan ipak gazlama uchun to‘langan pul. 2. «4 m jun gazlama va 14 m
ipak gazlama sotib olindi» dan nimani bilish mumkin? Javob: hammasi bo‘lib (14 +
4 = 18 m) gazlama va 14 – 4 = 10 m qarash, yechish jarayonini oydinroq tushunish,
6
berilganlar bilan izlanayotganlar orasidagi bog‘lanish va munosabatlarni chuqurroq
tushunish imkonini beradi. Bu esa murakkab masalaning ham didaktik, ham
tarbiyaviy va rivojlantiruvchi funksiyalarini to‘laroq amalga oshirishga yordam
beradi.
Shu sababali darsning aniq maqsadlariga mos ravishda va matematika
darslarida matnli masalalardan foydalanish maqsadlariga mos ravishda yechishning
har xil usullaridan va masalalar yechilishining o‘quvchilar daftarlarida har xil
shaklda yozilishlaridan omilkorona foydalanish kerak. Murakkab masalalarni
yechishga o‘tishda tahlilning roli ancha ortadi. U murakkabroq va har tomonlama
bo‘lib qoladi. Bu vaqtda o‘qituvchi bolalarga mantiqiy tafakkur qobiliyatlarini
rivojlantirish zaruratini va uni xususiydan umumiyga olib borishni unutmasligi
kerak. Masalalarni yechishda shunday taxlash tavsiya etiladiki, oson masala
murakkab masaladan oldin yechilsin, ammo shu bilan birga murakkab masalani
yechishning biror kalitini o‘z ichiga olsin. Oson masalani aniq yo‘l bilan yechishni
berilganlardan izlanayotganga borish yo‘li bilan qarash kerak. Bunda shartni tahlil
qilishdan ham, kattaliklar orasidagi bog‘lanishlardan ham, navbatdagi amal uchun
sonlar juftini tanlashdan ham, tahlilning ba'zi elementlaridan ham foydalanish kerak.
Bunda har doim tanlangan amal nima uchun kerakligini va u nimaga olib kelishini
qarash kerak. Masalada berilgan vaziyatni tushunib yetish va undan masala
yechilishining har xil usullarini izlashda foydalanish katta ahamiyatga ega. Buni har
xil masalalar misolida ko‘rsatamiz. Masala: «Bolalar lagerdan ikkita avtobusda
qaytishdi. Bir avtobusda 38 ta, ikkinchi avtobusda ham shuncha o‘quvchi bo‘lib,
ularning 43 tasi o‘g‘il bola edi. Lagerdan nechta qiz bola qaytgan?» Bu masala ustida
ishlash vaqtida o‘quvchi diqqatni «shuncha» so‘ziga tortadi va ikkinchi avtobusda
qancha bola qaytganini aniqlaydi. Shundan keyin 14 ko‘pchilik o‘quvchi
yechishning uddasidan osongina chiqadi va yechishning bunday usulini taklif
qilishadi: (38 + 38) – 43 = 33 ta (qiz bolalar.) Bu masalani boshqacha usul bilan
yechish savoli o‘quvchilarda ham o‘qituvchida ham paydo bo‘lmaydi. Ammo
masalani tahlili vaqtida «43 ta o‘g‘il bolaning hammasi bitta avtobusga sig‘adimi?»
deyishning o‘zi yetarli. (Yo‘q, bitta avtobusga 38 ta o‘g‘il bola sig‘ishi mumkin,
7
boshqalari ikkinchi avtobusda ketadi.) Shundan keyin masala yechilishining
ikkinchi usuli haqida takliflar paydo bo‘ladi: 43 – 38 = 5 (o‘g‘il bolalar) 38 – 5 = 33
(qiz bolalar) Berilgan masalaning ikki usul bilan yechilishi shunisi bilan qiziqki, bu
masalalarning yechilishini (38+38)–43=33 ifoda bilan yozilishida uning qiymatini
bir usul bilangina topish mumkin. Ikkinchi usulga masalada berilgan vaziyatni tahlil
qilishgina olib keladi. Bunga o‘quvchilarning e'tiborlarini qaratish foydali. Ushbu
masalani qaraymiz: «Tikuv ustaxonasi 300 m jun gazlama oldi. Undan l00 ta bir xil
kostyum tikish mumkin. 99 m gazlamani ishlatishdi. Yana nechta kostyum tikishlari
kerak?» Masalani tahlil qilishda savol qo‘yishni o‘ylab ko‘rib, o‘quvchilarni
yechishning turli usullariga olib kelish mumkin bo‘lgan variantlarni qaraymiz. 1-
variant. Bitta kostyumga qancha bog‘liq: necha metr gazlama qolganini bila
olamizmi? (Bila olamiz. 300 – 99 = 201 m). Masala savoliga javob berish uchun
qanday muhokama yuritish kerak? (201 : 3 = 67 kostyum) Masala: «Bir xil vaqtning
o‘zida teploxod 216 km, paraxod esa 72 km masofa bosib o‘tdi. Agar paraxodning
tezligi soatiga 24 km bo‘lsa, teploxodning tezligi qanday?» Masalani tahlil qilishda
yechish usulini tanlash savollar bilan qanday yo‘naltirilishini ko‘rsatamiz. 15 1)
Masalani birinchi usul bilan yechishda tahlil ushbu savollar bo‘yicha o‘tkaziladi:
teploxod bilan paraxod yo‘lda bo‘lgan vaqt haqida nimani bilamiz? (Masalada
paraxod bilan teploxod bir xil vaqt davomida yo‘lda bo‘lishgani aytilgan.) Vaqtni
topish uchun qanday kattaliklarni bilish kerak? (Tezlik, masofa.) Masalada
berilganlar bo‘yicha nimani topa olamiz, paraxod vaqtinimi yoki teploxod vaqtini?
(Paraxod vaqtini topa olamiz, chunki u 72 km o‘tgan va uning tezligi soatiga 24 km.)
Shundan keyin masala savoliga javob bera olamizmi? (Ha bera olamiz.
Teploxodning harakat vaqti ham 3 soatga teng, u o‘tgan masofa esa 216 km, demak,
uning tezligini bilish mumkin.) 2) Masalaning ikkinchi usul bilan yechilishini
qarashda suhbat ushbu savollar bo‘yicha olib boriladi: teploxod qanday masofani
o‘tgan? (216 km.) paraxod qanday masofani o‘tgan? (72 km.) Teploxod o‘tgan
masofa paraxod o‘tgan masofadan necha marta ortiqligini bilib bo‘ladimi? (216 : 72
= 3 marta.) Teploxod va paraxod yo‘lda bo‘lgan vaqt haqida detalni tayyorlash
uchun qancha vaqt sarflagan? (15 min) U bitta detalni qancha vaqtda tayyorlashni
8
rejalashtirganini bilamizmi? Bu 16 savolga javob berish uchun masaladagi
berilganlarning qaysilaridan foydalanish mumkin? (30ta detalni tayyorlash uchun
ishchi 600 minut rejalashtirgan, bitta detal uchun esa 600:30=20 (min.) Ishchi bitta
detalni necha minutda tayyorladi? (15 minutda.) Demak, ishchi katta ish unumi bilan
ishlagan. Bitta detalni tayyorlashda u qancha vaqtni tejadi? (20 – 15 =5 (min.) Bitta
detalni tayyorlashda ishchi 5 minut vaqtni tejadi. U nechta detal tayyorlashni
rejalashtirgan edi? (30 ta detal.) Ishchi 30 ta detaldan qancha vaqt tejadi? (5*30 =
150 (min.) 150 minut tejadi. Masala savolini o‘qing. Endi biz unga javob bera
olamizmi? (Ishchi bitta detal uchun 15 minut sarflaganini va 150 minut tejaganini
bilganimizdan keyin masaladagi savolga javob berish mumkin: 150 : 15 = 10. Javob
10 ta detal. 2-usul. Ishchi qancha vaqt ishlagan? (600min.) U bitta detalni
tayyorlashga qancha vaqt sarflagan? (15 min.) Shu ma'lumotlardan foydalanib,
ishchi qancha detal tayyorlaganini bila olamizmi? (600 : 15= 40. Ishchi 40 ta detal
tayyorlagan.) U nechta detal tayyorlashni rejalashtirgan edi? (30 ta detal)
Masalaning savoliga javob bera olamizmi? (40 – 30 = 10. Ishchi topshiriqdan ortiq
10 ta detal tayyorlagan). 3-usul. Ishchi bitta detalni tayyorlash uchun necha minut
sarflagan? (15 minut.) Ishchi o‘ziga topshirilgan detallarni tayyorlash uchun qancha
vaqt sarflaganini bila olamizmi? (15*30 = 450 (min.) U 450 minut sarflagan.) U
qancha vaqtni tejagan? (600 – 450 = 150 (minut). U 150 minut tejagan.) Endi
tejalgan vaqt hisobiga qancha detal tayyorlaganini bilish mumkinmi? (150 : 15 = 10.
U 10 ta detal tayyolagan.) 4-usul. Ishchi bitta detalni tayyorlash uchun qancha vaqt
sarflagan? (15 minut.) U 1 soatda qancha detal tayyorlaganini bilish mumkinmi? (1
soat=60 minut, 60 : 15 = 4. U bir soatda 4 ta detal tayyorlagan.) Ishchi necha soat
ishlagan? (10 soat.) Bu vaqt ichida u nechta detal tayyorlagan? (4*10 = 40. U 40 ta
detal tayyorlagan.) Endi masala savoliga javob berish mumkinmi? (40 – 30 = 10.
Ishchi topshirilganidan ortiq 10 ta detal tayyorlagan.) 17 1-usul 2-usul 1) 600 : 30 =
20 (minut) 1) 600 : 15 = 40 (detal) 2) 20 – 15 = 5(minut) 2) 40 - 30 = 10 (detal) 3)
5*30 = 150 (minut) 4) 150 : 15 = 10 (detal) 3-usul 4-usul 1) 15*30 = 450 (minut) 1)
60 : 15 = 4 (detal) 2) 600 – 450 = 150 (minut) 2) 4* 10 = 40 (detal) 3) 150 : 15 = 10
(detal) 3) 40 – 30 = 10 (detal) Darsning maqsadi va o‘quvchilarning tayyorgarlik
9
darajalariga qarab masalalarni har xil usullar bilan yechishni o‘rgatishning boshqa
yo‘llaridan ham foydalanish mumkin. Masalan, boshlang‘ich yechimni davom
ettirish usulidan foydalanish mumkin. Guruh bo‘lib bajariladigan ish shaklidan
foydalanib, yechimni tugatish va har qaysi amalga tushuntirish berish topshirig‘i
taklif qilinadi. Masalan, quyidagi misol orqali qaraylik. «Poyezd bir shahardan
ikkinchi shaharga borishda yo‘lning 180 km ini soatiga 60 km tezlik bilan o‘tdi.
Qolgan yo‘lni xuddi shu tezlik bilan o‘tishi uchun 4 soat ortiq vaqt kerak bo‘ldi.
Poyezd hammasi bo‘lib necha kilometr o‘tishi kerak bolgan?» 1-usul 2-usul 1) 180
: 60 = 3 (soat) 1) 60*4 = 240 (km) 2) 3 + 4 = 7 (soat) 2) 180 + 240 = 420 (km)
3)................... 3)................... 4).................. 3-usul 1) 180 : 60 = 3 (soat) 2)
.................... 3) 7 + 3 = 10 (soat) 4).................... 18 Masalani ayoniy
interpretatsiyalash usulining masalalarni har xil usul bilan yechishning
imkoniyatlarini tushunib yetish uchun ahamiyati katta. Masalan, ushbu masalani
olaylik: «To‘g‘ri to‘rtburchak shaklidagi tomorqaning eni 72 m, bo‘yi esa bundan 2
marta kichik. Maydonning 3\4 qismiga sabzavot, qolgan qismiga kartoshka ekilgan.
Necha kvadrat metrga kartoshka ekilgan?» Bu masalani sxematik chizmasiz yechib,
o‘quvchilar yechishning birinchi usulini taklif qiladilar: 1) 72 : 2 = 36 (m) –
tomorqaning bo‘yi 2) 72*36 = 2592 (kv.m) – tomorqaning yuzi. 3) 2592 : 4*3 =
1944 (kv.m) – sabzavot ekilgan. 4) 2592 – 1944 = 648 (kv.m) – kartoshka ekilgan
Bu masalani sxematik chizmasiz yechib, o‘quvchilar yechishning boshqa usullarini
topishga yordam beradi. 2 marta qisqa 72 m Maydonning 1/4 qismiga kartoshka
ekilgani chizmadan yaxshi ko‘rinib turibdi (o‘quvchilar hatto amalni yozmasalar
ham bo‘ladi, chunki bu rasmdan yaxshi ko‘rinib turibdi). Og‘zaki mulohazalar
yuritishga ularning kuchlari yetadi va ulush hamda kasr tushunchalarini o‘zlashtirish
uchun yaxshi mashq bo‘ladi. O‘tkazilgan mulohazalar masalani boshqa usullar bilan
yechish imkonini beradi: 2-usul: 1) 72 : 2 = 36 (m) – tomorqaning eni. 2) 72*36 =
2992 (kv.m) – tomorqaning yuzi (maydoni) 3) 2592 : 4 = 648 (kv.m) – kartoshka
ekilgan maydon yuzi. Sabzavot Kartoshka 19 3-usul 1) 72 : 4 = 18 (m) – kartoshka
ekilgan maydonning bo‘yi. 2) 72 : 2 = 36 (m) – kartoshka ekilgan maydonning eni.
3) 18*36 = 648 (kv.m) – kartoshka ekilgan maydon yuzi. 4-usul 1) 7264*3 = 54 (m)
10
– sabzavot ekilgan maydonning bo‘yi. 2) 72 – 54 = 18 (m) – kartoshka ekilgan
maydon uzunligi (bo‘yi). 3) 72 : 2 = 36 (m) – kartoshka ekilgan maydon eni. 4)
18*36 = 648 (kv.m) - kartoshka ekilgan maydon yuzi. Shunday qilib, xulosa
qiladigan bo‘lsa masala tahliliga har xil yondashish uni yechishning har xil
usullariga olib kelar ekan.
11
1.2. Didaktik o‘yinlar namunalar
Quyida matematika darslarida o‘tkaziladigan ayrim didaktik o‘yinlardan
namunalar keltiriladi. "Jim" o`yini O‘yinning maqsadi: O‘quvchilarning o‘n ichida
"+", "-" belgilari haqidagi bilim va malakalarini oshirish, sinash. O‘yin guruhlarda
o‘ynaladi. O‘yin jihozi: Raqamiar yozilgan tarqatmalar, misollar, jadval. O‘yinning
borishi: Jadvallar doskaga osib qo‘yiladi, doskaga bo`r bilan yoziladi. O‘yin ovoz
chigarmagan holda o‘tkaziladi. O‘qituvchi ko‘rsatkich bilan 7 va 5 ni ko‘rsatadi.
O‘quvchilar o‘ylab 2 yozilgan tarqatmani ko‘rsatadilar. "Bilmasvoyning xatolari"
o`yini O‘yinning maqsadi: o‘quvchilarning o‘n ichida "+", "-" ishoralari haqidagi
bilimlarini mustahkamlash, bilim va malakalarini, mustaqil fikrlash qobiliyatini
o‘stirish. O‘yinning borishi: Doskaga ifodalar yoziladi. Har bir qatordan bittadan
o‘quvchi doskaga chiqadi va xatolarini tuzatadi. 10-7=4 10-3=6 7-3=5 3+2=6 4+3=8
4+1=6 "Kim epchil" o‘yini. O‘yin maqsadi: Hozirjavoblik, topqirlik malakalarini
oshirish. O‘yin jihozi: 2 ta savatcha ifodalar yozilgan olmalar 12-6; 2+8; 8 7+5; 4+8;
10-3 va hakozo. Stol ustida "olmalar" yozib qo‘yiladi. Doskaga 2 o‘quvchi chiqadi.
Stol ustidagi "olmalar"dagi ifodalarning natijalarini aytib savatga sola boshlaydilar.
Ifodaning qiymatini to‘g‘ri topmagan o‘quvchi ularni savatga sola olmaydi. Qaysi
o‘quvchi savatga ko‘p "olma" tergan bo‘lsa, o‘sha o‘quvchi g‘olib bo‘ladi.
"Zukkolar" o‘yini. O‘yinning maqsadi: Ko‘paytirish va bo‘lishga doir amallar
yechish malakalarini mustahkamlash. O‘yin jihozi: uchta bayroqcha.
O‘yinning borishi: Qatorlararo o‘tkaziladi. Qatorlar nomi doskaga yoziladi va
o‘quvchilar soni teng bo‘linadi. O‘qituvchi har bir qatorning oxirida o‘tirgan
o‘quvchiga bayroqchani beradi. O‘qituvchi son aytadi. Masalan: 1- qatorga 6 soni,
2-qatorga 4 soni, 3-qatorga 5 soni. Bayroqchalarni olgan o‘quvchi 6 •1= 6 deb
bayroqchani oldingi partadagi o‘quvchiga uzatadi. 12 • 2 = 24 ; 24 : 3 = 8 8 •5= 40
; 40: 4 = 10 O‘quvchilar natija qaysi son bilan tugasa, shu son bilan boshlanadigan
ifoda tuzishi kerak bo‘ladi. Bayroqcha 1-partaga kelganda oxirgi o‘quvchi 6 soni
hosil bo‘ladigan ifoda bilan o‘yinni yakunlashi kerak bo‘ladi. Qaysi qatorning
12
bayroqchasi birinchi partaga tez yetib kelsa, o‘sha qator g‘olib bo‘ladi. Go‘lib
qatorning nomi yozilgan joyda bayroqchalar biriktirilib qo‘yiladi. "Bu qaysi shakl
?" o‘yini. O‘yinning maqsadi: Geometrik shakllar bilan tanishtirish. Ularga ta'rif
berish malakasini oshirish. Og‘zaki nutqini rivojlantirish. O‘yin jihozi: Konvertlarga
solingan geomatrik shakllar. O‘yinning borishi: Doskaga bir o‘quvchi chiqadi.
Konvertdagi shaklni qaysi ekanini ko‘rib olib, o‘quvchilarga murojaat qiladi.
"Qo‘limdagi geometrik shaklning uch tomoni uch burchagi bor, uning tomonlari xar
xil uzunlikda bo‘lishi ham mumkin. Bu qaysi 9 shakl?". Shaklga to‘g‘ri ta'rif bergan
va shaklning nomini to‘g‘ri topgan o‘quvchi rag‘batlantiriladi. "Kosmos bahodiri
kim?" oyini. O‘yinning maqsadi: 1) O‘quvchilar kasb tanlashga qiziqtirish. 2)
O‘quvchilarni tez fikrlashga o‘qgatish O‘yin mazmuni: Sinf taxtasi yoniga har bir
guruhdan bittadan uchta o‘quvchi chiqariladi. Ular bittadan kartochka olishadi.
Kartochkalarning to`rt amal ichida misol yozilgan bo‘ladi. Qaysi o‘quvchi o‘z
qo‘lidagi misollarni tez va to‘g‘ri bajarsa, shu o‘quvchi fazogir, ikkinchi bo‘lib
bajargan o‘quvchi uchuvchi va oxirida bajargan o‘quvchi esa haydovchi sanaladi.
"Mohir hisobchi" o‘yini. O‘yinning maqsadi: O‘quvchilarda tez hisoblash
malakalarini hosil qilish. O‘yin mazmuni: Sinf taxtasiga uchta ustundan iborat to`rt
amal qatnashgan misollar yoziladi. Men har bir guruhdan bittadan o‘quvchini
chiqaraman. Har bir o‘quvchi tegishli ustundagi misolni yechadi. Qaysi o‘quvchi
oldin yechib bo‘lsa, uning ishi tekshiriladi. Agar to‘g‘ri yechgan bo‘lsa, mohir
hisobchi hisoblanadi. “Olma terish” o‘yini. Jihozlar: Magnit taxta, yozuv taxtasi,
olma daraxtining rasmi, qalin qog`ozdan yasalgan olma mevasining shakllari va
savatchalar, olma mevalarining soni sinfdagi o‘quvchilar soniga savatchalar esa
qatorlar yoki guruhlar soniga teng bo‘ladi. Magnit taxtasiga qistirish uchun olma
daraxt rasmi chizilgan plakat va olma mevalarining orqa tomoniga magnit
plastinkasi yelimlanadi. Shuningdek olma mevalarining orqa tomoniga oddiy qalam
bilan misollarni o‘chirib, keyingi darslarda yangisini yozish mumkin. O‘yinda 3
guruh bo‘ladi. Har bir guruhga bitta savatcha berishadi. Har bir guruhdan I tadan
o‘quvchi chiqib misollarni 10 yechadi. Kim ko‘p misol yechsa shu guruh g‘olib
bo‘ladi. "Sonli vagonchalar" o`yini 2 sonini 2, 3, 4, 5, 6 sonlariga ko‘paytirishni
13
mustahkamlash darslarida foydalanish mumkin. O‘yin maqsadi: o‘quvchilarni
hozirjavoblikka, muslaqil fikrlashga o‘z-o‘zini boshqarishga o‘rgatish. Tarqatmalar
stol ustiga yoyib qo‘yiladi. O`yin jihozi: 1-guruh: 2∙3; 2∙6; 7∙2; 9∙2; 5∙2; 4∙2; … 2-
guruh: 2∙4; 2∙9; 2∙7; 8∙2; 2∙5; … O`yinnning borishi: O‘quvchilar 7 kishidan iborat
2 guruhga bo‘linadilar. Guruh a'zolari stol ustiga qo‘yilgan tarqatmalarni tanlab,
ifodaning qiymatiga ko‘ra sonlar tartib bilan vagon bo‘lib qo‘l ushlashib turadilar.
Poyezdni to‘g‘ri tuzgan guruh g‘o‘lib chiqadi. “Tez yurar poyezd” o`yini O‘yin
maqsadi: O‘quvchilarning intelektual bilim salohiyatini oshirish. O‘yin jihozi:
doskaga bir - biriga qarama - qarshi turgan poyezd rasmi bor ko‘rgazma ilinadi.
O‘yinning borishi: Doskaga 2 o‘quvchi chiqadi. O‘qituvchi bergan savollarga to‘g‘ri
javob bergan o‘quvchining poyezdi oldinga surilaveradi. "Marra"ga birinchi bo‘lib
yetib kelgan o‘quvchi g‘olib bo‘ladi. Savollar: 1. Kesma nima? 2. Aylana? 3. 1 m=?.
sm. 4. To‘rtburchakning yuzi nimaga teng? kabi savollardan foydalanish mumkin.
Ayniqsa o‘yin jarayonida ularning idroki, zehni, xotirasi, bilim olish ishtiyoqi va
ehtiyoji mustahkamlana 11 boshlaydi, ijodiy qobiliyati namoyon bo`la boshlaydi.
14
II BOB. UCHINCHI SINFDA MURAKKAB DIDAKTIK MASALALAR
USTIDA ISHLASH
2.1 Og‘zaki hisoblash malakasini shakillanturuvchi didaktik o‘yinlar
Hisoblash
malakalarini
shakllantirishda
boshlang‘ich
davrda
dastlab
o‘quvchilarga son haqidagi ma‘lumotlarni o‘rgatish sonli ifodalarni tarkibi ular
ustida arifmetik amallarni bajarish tartiblari haqidagi dastlabki tushunchalar 1
sinfdan boshlab o‘rganiladi.
Predmetlarni sanash, ularni turlarga ajratish (ranglar bo‘yicha) orqali sonli
ifodalar haqidagi dastlabki tushunchalar berib boriladi. 2 sonini o‘rgatishda qanday
qilib uni hosil qilinishini 1 + 1 = 2 ko‘rinishda yozilishi orqali tushuntiriladi. 3 sonini
hosil qilish, uning tarkibi va yozilishi haqidagi ma‘lumotlar misollar orqali
tushuntiriladi. Shundan keyin 4 soni, 5 soni, 6 soni, 7 soni, 8 soni va 9 sonlari hosil
bo‘lashi yozilishi o‘qilish haqidagi tushunchalar beriladi. 0 soni haqidagi tushuncha
9 sonini hosil qilinganidan keyin o‘rganiladi. To‘qqiz soniga 1 sonini qo‘shish orqali
10 soni hosil qilinadi va u 9 + 1 = 10. Ya‘ni 1 soni va 0 soni yordamida hosil qilinishi
tushuntiriladi. Ya‘ni 10 sonini quyidagi ko‘rinishlarda ifodalanishi mumkinligi
ko‘rsatilib o‘tiladi.
Ya’ni:
10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
Bo‘lgan barcha hollarni ko‘rsatib o‘tish lozimligi aytiladi.
O‘quvchilarga
birinchi
o‘nlik sonini
hosil qilish texnologiyasi to‘liq
tushuntirilganidan keyin ular «>», «<», va «=» belgilari yordamida sonlarni
1 Zunnunov A, Maxkamboyev U. Didaktika: Oily o‘quv yurtlari talabalari uchun o‘quv qo‘llanma.-T.: “Sharq” 2006
10
8
2
10
7
3
10
6
10
5
10
6
15
taqqoslashlarni o‘rganadilar. Bu tushunchalar o‘rganilganidan keyin ular qo‘shish
va ayirishning komponentlari bilan tanishadilar.
1)
a + b = c
a - qo‘shiluvchi, b – qo‘shuvchi, c - yig‘indi.
2)
a – b = c
a – kamayuvchi, b – ayriluvchi, c – ayirma. Ular haqida aniq
bilimlar beriladi.
O‘quvchilar birinchi «o‘nlik» sonini hosil qilishni o‘rganganidan keyin ular
birdan o‘ngacha bo‘lgan sonlarni turish tartibini o‘rganadilar ya‘ni, natural sonlar
qatoridagi o‘rnini biladilar.
Masalan: quyidagi bo‘sh kataklarga mos sonlarni qo‘yib birinchi o‘nlikni hosil
qil.
Bu topshiriqni bajarishda ular dastlab 2 dan katta va 4 dan kichik bo‘lgan son
3 ni topadilar, 4 dan katta va 6 dan kichik bo‘lgan son 5, 6 dan katta va 8 dan kichik
bo‘lgan son 7 ni topadilar. Bu topshiriqqa quyidagicha savollar berish mumkin.
1.
2 dan katta va 4 dan kichik sonni ayt?
2.
4 dan katta va 6 dan kichik sonni ayt?
3.
6 dan katta va 8 dan kichik bo‘lgan son necha?
O‘quvchilar bu savollarga tez va aniq javob berishlari ma‘lum chunki ular 1
– 10 bo‘lgan sonlar tarkibini o‘rgangan edilar.
Quyidagi misolni o‘quvchilarga uyin tariqasida ham berish mumkin. Bu
doirachalar o‘rniga kerakli raqamlarni qo‘yib amallarni bajar:
a)
b) 2
2 Ahmedоv M., Mirzaahmedоv M., Matematika 3- sinf uchun darslik. – Tоshkent
2
5
1
2
4
6
8
9
10
2
4
3
5
6
16
Bu topshiriqlarni og‘zaki bajarish ham mumkin. o‘quvchilar a va b variantdagi
topshiriqlarni juda tez bajaradilar.
Bu kabi topshiriqlarni bajarish orqali dastlab sodda sonli ifodalar keyinchalik
murakkab sonli ifodalar ustida ishlashga o‘rgatish mumkin.
Birinchi sinfda o‘quvchilar «o‘nlik» va «yuzlik» konsentrlarida sodda va
murakkab sonli ifodalar ustida qo‘shish va ayirish amallarini bajaradailar. Ularga
doir sodda va murakkab masalalari ifoda tuzib yechishga o‘rganadilar.
3
Ikkinchi sinfdan boshlab o‘quvchilar ko‘paytirish va bo‘lish amaliga dir sodda
va murakkab sonli ifodalar ustida amallar bajaradilar ular dastlab ko‘paytirish va
bo‘lish amalining komponentlari bilan tanishadilar.
3)
a ∙ b = c a - ko‘paytuvchi, b – ko‘paytuvchi, c – ko‘paytma
4)
a : b = c a – bo‘linuvchi, b – bo‘luvchi, c – bo‘linma.
Ular bu amallarga doir misol masala va topshiriqlarni bajarib sonli ifoda
haqidagi bilimlarini mustahkamlaydilar.
a)
Umuman olganda har bir son sonli ifodadan tashkil etadi, ya‘ni har bir
3 Bikboyeva.N.U. Yangiboyeva E.Ya. Uchinchi sinf matematika darsligi. Toshkent. ―O‘qituvchi‖ 2005 yil.
17
sonni 4 ta amal bo‘yicha turli ko‘rinishlarda yozish mumkin, lekin uning ko‘rinishi
turlicha bo‘lganligi bilan mazmuni o‘zgarmasligini o‘quvchilarga ko‘rsatish mumkin.
Masalan: 20 sonini qo‘shish amali orqali turlicha ko‘rinishlarda ifodalash
mumkin. 15 + 5; 16 + 4; 10 + 10; 18 + 2; 17 + 3; va h.
Ayirish amali orqali: 30 – 10; 28 – 8; 21 – 1; va h.
Ko‘paytirish amali orqali: 10 ∙ 2; 4 ∙ 5; 5 ∙ 4; 2 ∙ 10; va h.
Bo‘lish amali orqali: 40 : 2; 60 : 3; 80 : 4 va h.
Demak o‘quvchilarga har bir sonni sonli ifoda ko‘rinishida turlicha yozish
mumkinligini ko‘rsatib o‘tishimiz mumkin.
b)
Agar a va b sonli ifodalar bo‘lsa u holda, ularni yig‘indisi, ayirmasi,
ko‘paytmasi va bo‘linmasi ham sonli ifoda bo‘ladi. Bu qoidani yuqorida ko‘rsatib
o‘tdik. Sonli ifoda ma‘lum bir qiymatga ega bo‘ladi, bu hosil bo‘lgan natija
sonli ifodaning qiymati bo‘ladi.
Masalan: 30 : 5 + 4 ∙ 6 – 2 =
Bu sonli ifodani qiymatini topish uchun dastlab 30 : 5 = 6
4 ∙ 6 = 24
24 + 6 = 30
30 – 2 =28
Quyidagi ko‘rinishda topib uning qiymati 28 ga teng deb aytamiz.
Sonli ifodalar ustida amallar bajarish uchun 4 ta amalni 2 ta guruhga bo‘lib:
1)
qo‘shish va ayirish;
2)
ko‘paytirish va bo‘lish;
Ular bilan ishlash qoidasini tushuntirrmiz. Boshlang‘ich matematika kursida
sonli ifodalar ikki xil usuldaberiladi.
1.
Sonli ifodalar qavslarsiz beriladi.
2.
Sonli ifodalar qavslar yordamida beriladi.
Ularga misollar keltirib ishlash tartibini tushuntiramiz.
1.
Sonli ifodalar qavslarsiz berilsa ya‘ni:
54 – 38 + 42 :
19 + 28 ∙ 2
90 : 3 + 3 : 3
18
100 – 47 ∙ 2
22 ∙ 4 – 18
20 ∙ 4 + 4 ∙ 4
Bu kabi misollarni bajarishda o‘quvchilar dastlab ikkinchi bosqich amallari
ko‘paytirish va bo‘lish amalini bajaradilar undan keyin birinchi bosqich (qo‘shish
va ayirishni) bajaradilar.
54 – 38 + 42 : 7 = 22
100 – 47 ∙ 2 = 6
54 – 38 = 16
1. 47 ∙ 2 = 94
42 : 7 = 6
2. 100 – 94 = 6
16 + 6 = 22
2.
Agar sonli ifodalar qavslar yordamida berilsa:
(17 + 8) ∙ 4 – 32
88 : (74 – 52)
55 : (90 : 18)
(14 + 28) : 7
91 : (61 – 48)
42 : (72 : 24)
U holda ushbu ko‘rinishdagi sonli ifodalar ustida amallar bajarishda dastlab
qavs ichiga e‘tibor berib unda ham 2 bosqich amallari qatnashsa dastlab ular
bajariladi keyin esa I bosqich amallari bajariladi.
(17 + 8) ∙ 4 – 32 = 68
88 : (74 – 25) = 4
55 : (90 : 18) = 11
17 + 8 = 25
74 – 52 = 22
90 : 18 = 5
25 ∙ 4 = 100
88 : 22 = 4
55 : 5 = 11
100 – 32 = 68
Sonli ifodalarga doir misol va masalalar ushbu qoidalar asosida bajarilishini
o‘quvchilarga tushuniriladi. O‘quvchilar ushbu qoidalar asosida 1-4 sinf matematika
darsliklaridan o‘rin olgan har qanday misol va topshiriqlarni mustaqil bajara
oladilar.
Og‘zaki hisoblashga doir mashg‘ulotlarning samaradorligi mashqlarning hajmi
va mazmunigagina emas, balki ularing berilishi va tekshirilishi, o‘quvchilarning
bilimini sinash, og‘zaki va yozma mashqlarning almashtirib turilishiga ham
bog‘liqdir
Og‘zaki hisoblash malakalarining uzluksiz takomlllashib borishi uchun og‘zaki
va yozma hisoblash usullarini qo‘llashda to‘g‘ri munosabat o‘rnatish, chunonchi
og‘zaki hisoblash qiyin bo‘lgandagina yozma hisoblash zarur.
19
O‘quvchilarning topshiriqni eshitib qabui qilishlarida o‘qituvchi topshiriqni
o‘qib beradi, ular esa yeshitadi. Bunda asosiy kuch xotiraga qaratiladi, bunday
mashqlar juda foydaii bo‘lib eshitish xotirasini rivojlantiradi.
4
Maktab amaliyolida ko‘p ishlatiladigan bu usul shunga olib boradiki, bu ishda
hamma o‘quvchi birdek faol ishtirok etmaydi. Shuning uchun, darsda bunday sust
ishtirok etadigan o‘quvchiiar sonini yanada kamaytirish maqsadida ko‘rish
qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgan mashqiar ko‘proq kiritilishi lozim. Lekin
bunday mashqiar soni ham meye‘yorida bo‘lishi kerak, chunki o‘quvchilar faqat shu
turdagi mashqlarga o‘rganib, boshqa turdagi mashqlarda qiynalishlari mumkin.
Bolalarning og‘zaki hisoblash malakalarini har doim tekshirib turish kerak.
Samarali tekshirish usuilaridan biri — bu matematikadan yozma ishlar,
Og‘zaki hisobga doir mashqlarni birinchi darslardanoq kiritilsa, samarasi ancha
yuqori bo‘ladi.
Quyida tavsiya etilgan og‘zaki mashqiar bir haftaga mo‘ljallangan. Mashqlarni
har bir darsda qo‘llash mumkin, ularning ketma-ketligini esa o‘qituvchining o‘zi hal
qiladi.
Og‘zaki mashqlardan namunalar keltiramiz.
1 - sinf
4 (O‘rta maktab boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun metodik qo‘llanma.) Toshkent. ―O‘qituvchi‖ 1996 yil.
20
4- chorakda «100 ichida sonlarni o‘nlikdan o‘tmasdan qo‘shish va ayirish»
mavzusi o‘rganiladi. Bu davrda, masalan, 27 o‘quv haftasi davomida o‘quvchilar
og‘zaki bajara olishi mumkin bo‘lgan quyidagi mashqlarni berish maqsadga
muvofiq:
1. Ikki sonning yig‘indisi 7 ga teng. Shu sonlarni ayting.
2. 47 va 1 sonlarining yig‘indisini toping.
3. 47 va 1 sonlarining ayirmasini toping.
4. 59 ni hosil qilish uchun qaysi sonni 1 ta orttirish kerak?
5. 61. 29, 32, 73, 68 sonlarini xona qo‘shiluvchilarining yig‘indisiga ajratib
yozing.
6 13 dan 25 gacha; 71 dan 82 gacha; 92 dan 100 gacha sanang.
7. 35, 47, 60 sonlarining qo‘shnilarini ayting.
8. 9 ta o‘nlik va 4 ta birlikdan; 4 ta o‘nlik va 7 ta birlikdan iborat sonni ayting.
9. Kamayuvchi 27, ayriluvchi 7. Ayirmani toping.
10. 4 dan qaysi son 5 ta ortiq?
11. 75 dan 5 soni qancha kichik?
12. 27 va 20 sonlarining ayirmasini 3 ta orttiring.
13. 3 ga 10 va 20 sonlarining yig‘indisini qo‘shing.
14. Birinchi qo‘shiluvchi 40, ikkinchisi 9. Yig‘indisini toping.
15. Taqqoslang:
6 m ... 5 m 9 dm
3 dm 1 sm ... 30 sm
49 dm ... 4 m 9 dm
4 dm 5 sm ... 5 dm 4 sm
16. Hisoblang (misollar doskada yoki kartochkalarga yoziladi): 40 + 40 19-10 100-
60
71-1 35-30 (20+101+50
17. Rasmlar nimasi bilan bir-biriga o‘xshaydi? Nimasi bilan farq qiladi? Rasmlarda
o‘zingizga tanish bo‘lgan qanday shakllarni ko‘ryapsiz?
18. Yuqori qatordagi, pastki qatordagi va o‘rta qatordagi berilgan narsalar
21
nomini ayting. Chap ustundagi, o‘ng ustundagi va o‘rta ustundagi narsalar nomini
ayting. Ularni bir so‘z bilan qanday ifodalash mumkin? (Hayvonlar, transport,
o‘yinchoqlar). 5
6
2-sinf
O‘qishning uchinchi haftasida bolalar «18 ichida bir xonali sonlarni o‘nlikdan
o‘tib qo‘shish» mavzusini o‘rganadiiar. Bu davrda quyidagi mashqlarni bajarishlari
mumkin:
1.
9 va 4 sonlarining yig‘indisini toping.
2.
6 ni 5 ta; 9 ni 3 ta orttiring.
3.
19 soni 50 dan qancha kichik?
4.
Hisoblang:
60 + 26
60-26
90+4
70-7
20-9
40-14
9+3
19-5
5 Bikbayeva N.U, R.I.Sidelnikova,G.A.Adambekova. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi.
6 Jumayev M.E, Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi (KHK uchun ) Toshkent. ―Ilm Ziyo‖ 2003
yil.
22
5.
16 va 4 sonlarining yig‘indisini 42 ta orttiring.
6.
58 va 10 sonlarining ayirmasini 30 ta kamaytiring.
7.
79 soni 9 dan qancha ortiq?
8.
Noma‘lum son 18 dan 31 ta ortiq. Noma‘lum sonni toping.
9.
25 soni noma‘lum sondan 2 ta kam. Noma‘lium sonni toping.
10.
Bir xonali qaysi ikki sonning yig‘indisi 13 ga, 11 ga, 12 ga leng.
11.
Ifodalang:
1 dm 2 sm = ... sm 64 sm = ... dm ... sm 90 dm — ... m 3 dm 5 sm = ... sm
12.
Tushirib qoldirilgan =, >. < belgilarint ko‘rsating:
60 + 4... 5 + 60
17 + 23 ... 23 + 17
84-32 ... 54-32
36-13 ... 26- 13
1. Ikki tup olmadan 569 kg hosil olindi- Birinchi tupdan 96 kg meva olingan
bo‘lsa, ikkinchi tupdan necha kilogramm olma hosili olingan?
2. 95 o‘nlik; 63 o‘nlik; 5 yuzlik; 34 o‘nlik va 7 birlik: 62 o‘nlikni birliklarda
ifodalang.
3. Otasi 40 yoshda bo‘lganda uning o‘g‘li 8 yoshda edi. Endi o‘g‘li 10 yoshda.
Otasi hozir necha yoshda?
4. Yulduz bilan ikkalamiz 96 betli kitobni o‘qidik. Yulduz 47 bet o‘qidi. Qaysi
birimiz ko‘p va qancha ko‘p o‘qidik
5. 608, 291, 489, 107 sonlarini 300 ta orttiring.
6. 784, 625, 909, 1000 sonlarini 400 ta kamaytiring.