BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN OG‘ZAKI VA YOZMA HISOBLASHGA DOIR DIDAKTIK O‘YINLAR TIZIMINI ISHLAB CHIQISH METODIKASI (4-sinf misolida)
Yuklangan vaqt
2025-05-24
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
30
Faytl hajmi
492,0 KB
1
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN OG‘ZAKI VA
YOZMA HISOBLASHGA DOIR DIDAKTIK O‘YINLAR TIZIMINI
ISHLAB CHIQISH METODIKASI
(4-sinf misolida)
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I
BOB.
BOSHLANG‘ICH
SINFLARDA
OG‘ZAKI
VA
YOZMA
HISOBLASH USULLARI
I.1. O‘quvchilarda yozma hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish
I.2. Og‘zaki hisoblash mashg‘ulotlarining turlari
II BOB. OG‘ZAKI MASHQLAR ORQALI O‘QUVCHILARINI O‘QUV
FAOLLIGINI OSHIRISH METODIKASI
2.1 Og‘zaki hisoblash malakasini shakllanturuvchi didaktik o‘yinlar
2.2 Og‘zaki hisoblashga doir mashqlarni turlari
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
2
KIRISH
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan
“Davlat ta’lim standarti to‘g‘risidagi Nizom”ga binoan umumiy o‘rta ta’lim, shu
jumladan, boshlang‘ich ta’lim bosqichi uchun ham alohida-alohida davlat ta’lim
standarti talablari va me’yoriy ko‘rsatkichlari belgilab qo‘yadi.
“Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunda ta’kidlanganidek: “Maktabning birinchi
sinfiga bolalar olti-yetti yoshdan qabul qilinadi. “Boshlang‘ich ta’lim
konsepsiyasi”da e’tirof etilganidek, olti yoshga to‘lgan har qanday bola aqliy,
ruhiy hamda jisminiy jihatdan maktabda o‘qish uchun tayyor bo‘lganida,
maktabning moddiy-texnik bazasi bunday bolalarga ta’lim berish uchun yetarli
deb hisoblanganda hamda o‘qituvchilar pedagogik va psixologik jihatdan olti
yoshli bolalarni o‘qitishga qodir deb topilganda maktabga qabul qilinadilar.
“O‘zbekiston Respublikasida umumiy o‘rta ta’lim to‘g‘risida”gi Nizomda
ta’kidlanganidek: “Boshlang‘ich ta’lim o‘qish, yozish, sanash, o‘quv faoliyatining
asosiy malaka va ko‘nikmalari, ijodiy fikrlash, o‘zini-o‘zi nazorat qilish uquvi,
nutq va xulq-atvor madaniyati, shaxsiy gigiena va sog‘lom turmush tarsi
asoslarining egallab olishini ta’minlashga da’vat etilgan. Shunday ekan, ushbu
asosda boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarning umummadaniy va axloqiy
ko‘nikmalari, dastlabki savodxonlik malakalari shakllantirilishi lozim.
Boshlang‘ich ta’lim jarayoni bolalarning mantiqiy tafakkur qila olish
salohiyati, aqliy rivojlanishi, duyoqarashi, kommunikativ savodxonligi va o‘z-
o‘zini anglash salohiyatini shakllantirishga, jismonan sog‘lom bo‘lishga, moddiy
borliq go‘zalliklarini his eta olishga, go‘zallik va nafosatdan zavqlana olish, milliy
urf-odatlarni o‘ziga singdirish va ardoqlash, ularga rioya qilishga o‘rgatadi.
Kurs ishining dolzarbligi: Zamonaviy didaktik tizimda o‘qitish usullarini
tanlash o‘qitishning maqsad va vazifalariga, o‘quv materialining murakkabligi,
yangiligi va mazmuniga, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi va individual
3
xususiyatlariga, maktabdagi ta'lim sharoitlariga, shuningdek, o‘quv materialining
mazmuniga bog‘liq. o‘qituvchining o‘zi kasbiy qobiliyatlari.
Amaliyotda o‘qituvchi avvalo o‘quv materialining berilgan mazmunini
o‘rganish orqali qanday maqsadlarga erishishini, keyin - buni qanday usullar bilan
amalga oshirishini va bu usullarni amalga oshirish uchun qanday texnikalar talab
qilinishini belgilaydi. Biroq, darsda qo‘llanilishi mumkin bo‘lgan aniq usullarni
tanlash bo‘yicha to‘g‘ridan-to‘g‘ri tavsiyalar hali o‘quv dasturlari va darsliklarning
mazmunidan kelib chiqmaydi. Qoidaga ko‘ra, o‘qituvchiga yo‘naltirilgan uslubiy
tavsiyalar har doim ham namuna bo‘lavermaydi, balki faqat o‘z izlanishlariga
intilish imkoniyatini beradi, garchi o‘qitishning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan usulni
oqilona tanlashga bog‘liq. O‘qitish usullarini tanlash texnikasiga o‘qitishga
yetarlicha e'tibor berilmayapti, garchi bu funksiya pedagog kadrlar tayyorlaydigan
oliy o‘quv yurtlariga yuklangan bo‘lsa-da.
Ishlaydigan o‘qituvchilar uchun o‘qitish usullarini tanlashda qiyinchiliklarga
olib keladigan asosiy sabablar, birinchidan, ular haqidagi cheklangan bilimlar bilan
bog‘liq; ikkinchidan, o‘qitish usullarining rivojlantiruvchi, tarbiyaviy va tarbiyaviy
imkoniyatlari va ularning o‘ziga xos yo‘nalishi, masalan, mustaqillikni
rivojlantirish yoki fanga qiziqishni oshirish va hokazolar to‘g‘risida etarli
tasavvurga
ega
emasligi; uchinchidan,
pedagogik
adabiyotlarda
muayyan
muammoni hal qilishda turli usullarning imkoniyatlari tavsifining yo‘qligi.
U yoki bu usuldan foydalanish imkoniyati har doim uni qo‘llashning
maqsadga
muvofiqligi
bilan
belgilanadi. Masalan,
o‘quvchilar
xotirasini
rivojlantirish uchun kuzatish, o‘rganilayotgan ob'ektning muhim xususiyatlarini
ajratib ko‘rsatish va yodlash bilan bog‘liq bo‘lgan vizual o‘qitish usullari eng
samarali hisoblanadi. Agar o‘qituvchi darsda o‘quvchilarning tabiat va jamiyat
hodisalari haqidagi bilimlarini shakllantirish bilan bog‘liq vazifani qo‘ysa, u holda
og‘zaki o‘qitish usullari, mustaqil ish usullari, reproduktiv usullar va boshqalar
afzalroq bo‘lishi mumkin
Kurs ishining maqsadi: Kichik yoshdagi o‘quvchilarga dars berishda
didaktik o‘yinlardan foydalanishning maqsadga muvofiqligini aniqlash.
4
Kurs ishing vazifasi 1. Didaktik o‘yindan foydalanmasdan va didaktik
o‘yindan foydalanmasdan o‘quvchilarning darsdagi faoliyatini baholash.
2. Darsda o‘qituvchi va o‘quvchilarning didaktik o‘yinga munosabatini
ochib berish.
3. Boshlang‘ich maktab yoshidagi bolalarni o‘qitish va tarbiyalashda o‘yin
usullarini joriy etish.
Kurs ishining obyekti:
1. Pedagogik kuzatish, so‘roq
2. Tajriba
3. Talabalarning bilim darajasi diagnostikasi
Bu metodlar o‘quvchilar bilan, ularning individual xususiyatlari bilan
tanishish, shuningdek, didaktik o‘yinlardan darsda foydalanish samaradorligi
to‘g‘risida xulosa chiqarish va natijada o‘quvchilarning bilish faolligini oshirishga
yordam beradi.
5
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA OG‘ZAKI VA YOZMA
HISOBLASH USULLARI
I.1. O‘quvchilarda yozma hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish.
1. Arifmetik amallarni o‘rganishdagi navbatdagi juda muhim masalalar
og‘zaki va yozma hisoblash usullaridan ongli foydalanish asosida o‘quvchilarda
hisoblash ko‘nikmalarini shakllantirish bilan bog‘liqdir.
Og‘zaki hisoblashlarning asosiy ko‘nikmalari I va II sinflarda shakllanadi. II
sinfda “Minglik” mavzusida hisoblashlar ustida ish boshlanadi va bu ish III sinfda
poyoniga yetadi. Shu bilan birga yozma hisoblashlarda og‘zaki hisoblash
ko‘nikmalari takomillasha bordi, chunki og‘zaki hisoblashlar yozma hisoblash
jarayoniga tarkibiy eliment sifatida kiradi.
Og‘zaki hisoblash ko‘nikmalariga ega bo‘lish yozma hisoblashlarni ko‘proq
muvaffaqiyatli bajarishni ta`minlaydi.
Og‘zaki hisoblash usullari ham yozma hisoblash usullari ham, yuqorida
ta`kidlanganidek, amallar hisoblari va ulardan kelib chiqadigan natijalarni amallar
komponentlari bilan natijalari orasidagi bog‘lanishlari belganlikka asoslanadi.
6
Ammo og‘zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham
bor.
Og‘zaki hisoblash xossalari:
1) Hisoblashlar yozuvlarsiz (ya`ni miyada bajariladi) yoki yozuvlar bilan
tushuntirib berilishi mumkin: Bunda yechimlarni:
a) tushuntirishlarni tula yozish bilan (ya`ni hisoblash usulini dastlabki
mustahkamlash bosqichida) berish mumkin.
Masalan:
23+4=(20+3)+4=20+(3+4)=27
9+3=9+(1+2)=(9+1)+2=12
b) berilganlarni va natijani yozish mumkin. Masalan:
23+4=27
9+3=12
v) hisoblash natijalarini nomerlab yozish mumkin (bunda tekshirish
osonlashadi).
Masalan:
1)
27
2)
12 va hakozo.
2. Hisoblashlar yuqori xona birliklaridan boshlab bajariladi.
Masalan:
430-210=(400+30)-(200+10)=
=(400-200)+(30-10)=200+20=220
3. Oraliq natijalar xotirada saqlanadi.
4. Hisoblashlar har xil usullar bilan bajarilishi mumkin.
Masalan:
a)
26x12=(10+2)=26x10+26x2=260+52=312
b)
26x12=(20+6)x12=20x12+6x12=240+72=312
v) 26x12=26x(3x4)=(26x3)x4=78x4=312
5. Amallar 10va 100 yengilroq hollarda 1000 ichida va ko‘p xonali sonlar
ichida hisoblashlarning og‘zaki usullaridan foydalanadi. Masalan:
7
54024:6=9004
Yozma hisoblash xossalari
1. Hisoblashlar yozma bajariladi. Yozma hisoblashlarda yechimini yozish
ustun qilib bajariladi.
Masalan:
2. Hisoblashlar quyi xona birliklari dan boshlanadi. (yozma bo‘lish binodan
mustasno)
Masalan:
3. Oraliq natijalar darhol yoziladi.
4. Hisoblashlar o‘rnatilgan qoidalar bo‘yicha, shu bilan birga bitta yagona usul
bilan bajariladi.
Masalan:
5. 1000 ichida va ko‘p xonali sonlar ustida amallar hisoblashlarning yozma
usullaridan foydalanib bajariladi:
Masalan:
8
Ba’zi misollarni og‘zaki ham, yozma ham yechish mumkin.
Bu hollarda o‘quvchilar yechimlarni taqqoslab, arifmetik amallarning
mazmunini va sonlar ustida bajarilayotgan amallar mazmunini yaxshi tushunib
oladilar.
I.2. Og‘zaki hisoblash mashg‘ulotlarining turlari.
Og‘zaki hisobni ikki turga bo‘lish mumkin. Birinchi turdagi hisob. Bunda
hisoblovchi hech narsa yozmaydi va hech bir qurol yoki asbobdan foydalanmaydi
– berilgan sonlarni eshitish bilan zehnga oladi:
Bu sof eshitish mashqidir. Ikkinchi turi – jadvallar yordami bilan og‘zaki
hisob. Bunda berilgan sonlar eshitish va ko‘rish bilan yoki faqat ko‘rish bilan
zehnga olinadi. Bu hildagi og‘zaki hisobga yozuv plakatlar, sanoq figuralari,
jadvallar va boshqa ko‘rgazmali qurollardan foydalaniladi. Bu – ko‘rish – eshitish
mashqlaridir.
Maktabda o‘qitishning dastlabki bir yarim yilida amallar kichik sonlar ustida
bajarilganda va qo‘shish bilan ayirish jadvallari faqat o‘zlashtirilib borayotgan
paytda, o‘quvchilar hisoblashning og‘zaki usullardan foydalanadilar.
Ikkinchi o‘quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab, 1000 ni o‘rganishga o‘tish
bilan hisobning asosiy formasi yozma nisoblash bo‘ladi. Shu bilan birda
o‘quvchilarni og‘zaki hisoblashning har xil usullari bilan tanishtirish va tez ogzaki
hisob malakalari yaratish ishlari arifmetika kursining oxirigacha da`vom
ettirishishi kerak bunda 100 ichidagi va katta sonlar bilan hisoblashni 100 ichidagi
9
hisoblashga keltirish mumkun bo‘lgan hollarda og‘zaki tez hisoblash malakalarini
yaratishga ko‘proq e`tibor berish lozim.
Masalan 120x3=12x10x3=36x10=360
480:6=48x10:6=8x10=80
25000+36000=25x1000+36x1000=61000
O‘qituvchi birinchi o‘quv yili boshida og‘zaki hisoblashdan sof eshitish
mashqlarini olib boradi. O‘quvchilar yozma nomerlash va amallarning ishoralarini
tanishganlardan keyingina asta-sekin ko‘rish-eshitish bilan og‘zaki hisob va yarim
yozma hisoblashlarga o‘tiladi.
Boshlang‘ich maktab II sinfining ikkinchi yarmida hamda III va IV sinflarda
asosan og‘zaki hisobni ko‘rish-eshitish mashqlari ustida olib boriladi. Bu sinflarda
masalalarni og‘zaki yechish va tez hisoblash mashqlariga har kuni 5-7 minut vaqt
berish lozim. Bundan ortiq vaqt berish ma`qul emas, chunki og‘zaki hisoblashda
bolalar (intensivroq) butun kuchlarini berib ishlaydilar va shunga ko‘ra ortiq
darajada charchab qolishlari ehtimol. Og‘zaki hisobni qancha vaqt davom qildirish
kerakligini ko‘pincha o‘qituvchi o‘zi aniqlaydi, chunki og‘zaki hisobga beriladigan
vaqt
ko‘p
sabablarga,
masalan:
o‘quvchilarning
aktivligiga,
ularning
tayyorgarligiga, materiallarning sifatiga va boshqalarga bog‘liqdir.
Yuqorida ko‘rsatilgan 5-7 minutlik og‘zaki hisobni darsning qaysi paytida
o‘tkazish kerak degan so‘roqqa javob berishimiz lozim.
Juda ko‘p maktablarning tajribasida bu ishni darsning boshida, uy ishlarini
tekshirishning ketidanoq qo‘yadilar. Buni shablon qilib yuborish yaramaydi,
og‘zaki hisobni darsning o‘rtasida ham, masalan yangi chiqarilgan qoidani
o‘qituvchining rahbarligi ostida misol va masalalar yechish bilan mustahkamlash
uchun mustaqil ishga kirishish oldindan ham quyi mumkin; masalalar ko‘proq
yechiladigan darslarda o‘qituvchi o‘quvchilarning charchaganini sezib qolsa, o‘sha
paytda og‘zaki hisob beriladi. Og‘zaki hisob ishni turlantiradi, jonlantiradi, sinfni
“silkitib” yuboradi.
Og‘zaki hisob ko‘p turli bo‘ladi. Biz ularning hammasi ustida to‘xtalib tura
olmaymiz, bu mumkin ham emas, chunki ilg‘or o‘qituvchilarimiz bir joyda turib
10
qolmaydilar. Ijodkor o‘qituvchi og‘zaki hisobning yangi turlarini ijod qilib
turadilar. Albatta, og‘zaki hisobning ba`zi bir turlarini ommaviy maktablarga
tavsiya qilishdan oldin, ularni tekshirib chiqish kerak bo‘ladi. Biz og‘zaki
hisobning ishlatiladigan turlariga to‘xtalib o‘tamiz.
Bunda shuni qayd etib o‘tish kerakki, albatta bu turlarni tugal ishlanib chiqqan
deb bo‘lmaydi.
III va IV sinflarda olib boriladigan ishitish va ko‘rish sezgilariga asoslangan
mashqlarning turlari juda ko‘pdir. Biz bularning ba`zi birlarigagina to‘xtalib
o‘tamiz.
1) Doskaga misollar yozish. O‘qituvchi doskaga bir qator sonlar yozadi,
keyin ularni ko‘rsatgich bilan ko‘rsatadi, o‘quvchilar og‘zaki ravishda hisoblab
boradilar va o‘qituvchining chaqirishi bilan javob beradilar. Bu usul katta sonlar
ustidagi mashqlarda, og‘zaki hisobning xususiy yo‘llarida va tartibga solingan
(murakkab) masalalarni yechishda ishlatiladi.
2) Plakatlar,sanoq figuralari va jadballari.
a)
martel “hisob siferblati”
b)
shjxor – Troskiy jadvali
c)
eminov jadvali
d)
eyker qatorlari
e)
“hisob darajalari”
f)
“hisob feguralri”
g)
Qiziqarli rvdratlar
O‘qituvchi shu ko‘rsatilgan qo‘rollardan birontasi doskaga osadi; ko‘satkich
bilan sonlarni ko‘rsatadi va hisoblashni taklif qiladi. O‘qituvchilar ichlarida
hisoblab oladi qo‘llariniko‘taradilar.
Eshitish mashqkarining turlari;
1) bir amalli misollar
2) 2,3,4,5, bo‘inli misollar
3) topishmoq masala
4) tartibga solingan ko‘rinishdagi masala
11
Ko‘rish ishitish mashqlari ham, shuningdek eshitish mashqlari ham bunday
shakllarda ham berilishi mumkun:
a)
misollar
b)
kankret mazmunin bo‘lmagan masalalar
c)
kankret mazmunli masalalar
kankret mazmuni bo‘magan masalalarning bir qismini ko‘rib chiqamiz.
Bu masalalar o‘zlarining tuzilishi jihatidan hamma sinflar uchun juda ko‘p
turli bo‘lishlari mumkun. Ulardan ba`zilariga to‘xtalamiz.
I.
Qo‘shishga doir masalalar
1)
18 ga 98 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi?
2)
12 bilan 76 qo‘shilsa, qancha bo‘ladi?
3)
58 ni 2 ta orttiring
4)
49 dan 3 ta ortiq sonni toping?
5)
Qaysi biri katta: 28 va 31 yig‘indisimi yoki 42 bilan 17 yig‘indisimi?
6)
Men bir son o‘yladim, undan 75 ni oldim, 28 qoldi, men uylagan son
qaysi?
Qanday sonni 13 ta kamaytirsa, 57 chiqadi?
7)
Qanday sonni 13 ta kamaytirilsa 57 chiqadi?
8)
92 hosil qilish uchun qaysi sondan 18 ni olish kerak?
9)
Qaysi sonni 47 ta kamaytirilsa, 53 chiqadi?
10)
Ayiriluvchi 42 va ayirma 378 bo‘yicha, kamayuvchi topilsin
11)
Agar qo‘shiluvchilardan biri 174 ta, ikkinchisi 288 ta orttirilsa
( kamaytirilsa ), yig‘indi qanday o‘zgaradi? Agar kamaytiruvchini 147 kamay
( orttirib), ayiruvchi 163 orttirilsa ( kamaytirilsa ), ayirma nima qiladi?
12)
25 dan kichik bo‘lgan qanday ikki sondan 40 ni tuzib bo‘ladi?
II. Ayirishga doir savollar:
1)
12 ta kam 47 qanchaga teng?
2)
52 minus 18 chi?
3)
310 dan 118 ta kam sonni ayting.
4)
158 hosil qilish uchun 372 ni nima qilish kerak?
12
5)
Qanday ikkita (uchta) qo‘shiluvchidan 100 ni hosil qilish mumkin?
6)
137 ni 200 ga, 1000 ga to‘ldiruvchi sonlarni ayting?
7)
72 ni 7 ta birlik kamaytiring.
8)
40 hosil qilish uchun 26 ga qaysi sonni qo‘shish kerak?
9)
65 hosil qilish uchun 73 dan qanchani olish kerak.
10)
Men bir son o‘yladim, unga 60 ni qo‘shdim, 100 hosil bo‘ldi. Men
qanday son o‘ylaganman?
11)
Men bir son o‘yladim, uni 69 ta orttirdim (kamaytirdim), 90 hosil
bo‘ldi. Men qanday son o‘ylaganman?
12)
Agar o‘ylagan sonimni 100 dan olsam, 73 qoladi. Men o‘ylagan son
qaysi?
13)
75 soni 37 dan qancha ortiq?
14)
794 hosil qilish uchun 901 dan qanchani olish kerak?
15)
188 hosil qilish uchun 547 ni qanday o‘zgartirish kerak?
16)
Ikki qo‘shiluvchining yig‘indisi -596. qo‘shiluvchilardan biri 377.
ikkinchisini toping.
17)
Kamayuvchi 153 va ayirma 47, ayriluvchi topilsin.
18)
Agar kamayuvchiga 402, ayriluvchiga esa 283 qo‘shilsa, ayirma
qanday o‘zgaradi?
19)
Agar kamayuvchi va ayriluvchidan 156 tadan olinsa, ayirma qanday
o‘zgaradi?
III. Ko‘paytirish va bo‘lishga doir masalalar.
1) men bir son o‘yladim, uni 8 marta orttirdim (kamaytirdim), 72 hosil bo‘ldi.
Men qanday son o‘ylaganman?
2) 84 hosil qilish uchun qanday sonni 6 ga ko‘paytirish (bo‘lish) kerak.
3) 60 dan 4 marta katta (kichik) sonni aytib bering.
4) Bir sonni 8 ta teng bo‘lakka bo‘lindi va har bir bo‘lagida 11 hosil qilindi.
Qanday sonni bo‘lingan?
13
5) Qanday ikkita (uchta) ko‘paytuvchidan 72 hosil qilish mumkin?
6) 60 sonni 20dan kichik sonlardan qaysilariga qoldiqsiz bo‘linadi?
7) 144 hosil qilish uchun bir-biriga teng bo‘lgan qanday ikki sonni ko‘paytirish
kerak?
8) 68 hosil qilish uchun 17 talab necha marta olish kerak?
9) Ko‘paytuvchini 27 marta, ko‘paytiruvchini esa 9 marta orttirilsa, ko‘paytma
qanday o‘zgaradi?
10)
Agar ko‘payuvchini 18 marta orttirib ko‘payuvchini 180 marta
kamaytirilsa, ko‘paytma nima qiladi?
11)
Bo‘linuvchini 54 marta orttirib, bo‘luvchini 9 marta kamaytirilsa,
bo‘linma qanday o‘zgaradi?
12)
Agar bo‘linuvchi 5 marta, bo‘luvchi esa 105 marta orttirilsa, bo‘linma
nima qiladi?
13)
125 qanday sonning 6 dan bir qismini tashkil etadi?
14)
Ko‘paytma 175, ko‘paytuvchilardan biri 25 bo‘lsa, ikkinchi
ko‘paytiriluvchi topilsin.
IV. Hamma amallarga doir.
1) Agar 15 ga 21 qo‘shilsa , hosil bo‘lgan son o‘ylangan sondan 9 marta katta
bo‘ladi. Qanday son o‘yladim?
2) Agar 40 ni 8 ga bo‘linsa, hosil bo‘lgan son o‘ylangan sondan 10 marta
kichik bo‘ladi. Men qanday son o‘ylaganman?
3) Men bir son o‘yladim, uni 7 marta ortirdim, hosil bo‘lgan songa 8 ni
qo‘shdim va natija 50 bo‘ladi. Men qanday son o‘yladim?
4) 42 ning ichida 8 necha marta bor va qancha qoldiq chiqadi?
5) Qanday sonni 7 ga bo‘lganda, bo‘linmada 6 chiqib, 3 ta ortib qoladi?
6) Agar bo‘linuvchi 280, bo‘linma 25 va qoldiq 5 bo‘lsa, bo‘luvchi qancha
bo‘ladi?
7) Qaysi biri katta va qancha katta: 72 bilan 18 mm yoki 12 ta kam 100 mm?
14
8) Eng kichik ikki xonali sonni, eng katta uch xonalai sonni, eng kichik uch
xonali sondan 2 marta katta sonni, eng katta ikki xonali sondan ikkita katta
(kichik) sonni aytib bering.
9) 4 ga bo‘linadigan 30 dan katta va 60 dan kichik hamma sonlarni aytib
bering.
O‘qituvchining o‘zi savollarga ko‘p turlilik kirgizishi kerak, chunki ular darsni
jonlantiradi, diqqatni tarbiyalaydi, zehnni ochadi va masalalar yechishga yaxshi
tayyorgarlik bo‘ladi.
15
10
8
2
10
7
3
10
6
10
5
10
6
II BOB. OG‘ZAKI MASHQLAR ORQALI O‘QUVCHILARINI O‘QUV
FAOLLIGINI OSHIRISH METODIKASI
2.1 Og‘zaki hisoblash malakasini shakillanturuvchi didaktik o‘yinlar
Hisoblash
malakalarini
shakllantirishda
boshlang‘ich
davrda
dastlab
o‘quvchilarga son haqidagi ma‘lumotlarni o‘rgatish sonli ifodalarni tarkibi ular
ustida arifmetik amallarni bajarish tartiblari haqidagi dastlabki tushunchalar 1
sinfdan boshlab o‘rganiladi.
Predmetlarni sanash, ularni turlarga ajratish (ranglar bo‘yicha) orqali sonli
ifodalar haqidagi dastlabki tushunchalar berib boriladi. 2 sonini o‘rgatishda qanday
qilib uni hosil qilinishini 1 + 1 = 2 ko‘rinishda yozilishi orqali tushuntiriladi. 3
sonini hosil qilish, uning tarkibi va yozilishi haqidagi ma‘lumotlar misollar orqali
tushuntiriladi. Shundan keyin 4 soni, 5 soni, 6 soni, 7 soni, 8 soni va 9 sonlari hosil
bo‘lashi yozilishi o‘qilish haqidagi tushunchalar beriladi. 0 soni haqidagi
tushuncha 9 sonini hosil qilinganidan keyin o‘rganiladi. To‘qqiz soniga 1 sonini
qo‘shish orqali 10 soni hosil qilinadi va u 9 + 1 = 10. Ya‘ni 1 soni va 0 soni
yordamida hosil qilinishi tushuntiriladi. Ya‘ni 10 sonini quyidagi ko‘rinishlarda
ifodalanishi mumkinligi ko‘rsatilib o‘tiladi.
Ya’ni:
10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
Bo‘lgan barcha hollarni ko‘rsatib o‘tish lozimligi aytiladi.
O‘quvchilarga
birinchi
o‘nlik sonini
hosil qilish texnologiyasi to‘liq
tushuntirilganidan keyin ular «>», «<», va «=» belgilari yordamida sonlarni
1 Zunnunov A, Maxkamboyev U. Didaktika: Oily o‘quv yurtlari talabalari uchun o‘quv qo‘llanma.-T.: “Sharq” 2006
16
1
2
4
6
8
9
10
2
4
3
5
6
taqqoslashlarni o‘rganadilar. Bu tushunchalar o‘rganilganidan keyin ular qo‘shish
va ayirishning komponentlari bilan tanishadilar.
1)
a + b = c
a - qo‘shiluvchi, b – qo‘shuvchi, c - yig‘indi.
2)
a – b = c
a – kamayuvchi, b – ayriluvchi, c – ayirma. Ular haqida
aniq bilimlar beriladi.
O‘quvchilar birinchi «o‘nlik» sonini hosil qilishni o‘rganganidan keyin ular
birdan o‘ngacha bo‘lgan sonlarni turish tartibini o‘rganadilar ya‘ni, natural sonlar
qatoridagi o‘rnini biladilar.
Masalan: quyidagi bo‘sh kataklarga mos sonlarni qo‘yib birinchi o‘nlikni
hosil qil.
Bu topshiriqni bajarishda ular dastlab 2 dan katta va 4 dan kichik bo‘lgan son
3 ni topadilar, 4 dan katta va 6 dan kichik bo‘lgan son 5, 6 dan katta va 8 dan
kichik bo‘lgan son 7 ni topadilar. Bu topshiriqqa quyidagicha savollar berish
mumkin.
1.
2 dan katta va 4 dan kichik sonni ayt?
2.
4 dan katta va 6 dan kichik sonni ayt?
3.
6 dan katta va 8 dan kichik bo‘lgan son necha?
O‘quvchilar bu savollarga tez va aniq javob berishlari ma‘lum chunki ular 1
– 10 bo‘lgan sonlar tarkibini o‘rgangan edilar.
Quyidagi misolni o‘quvchilarga uyin tariqasida ham berish mumkin. Bu
doirachalar o‘rniga kerakli raqamlarni qo‘yib amallarni bajar:
a)
2
5
17
b) 2
Bu topshiriqlarni og‘zaki bajarish ham mumkin. o‘quvchilar a va b
variantdagi topshiriqlarni juda tez bajaradilar.
Bu kabi topshiriqlarni bajarish orqali dastlab sodda sonli ifodalar keyinchalik
murakkab sonli ifodalar ustida ishlashga o‘rgatish mumkin.
Birinchi sinfda o‘quvchilar «o‘nlik» va «yuzlik» konsentrlarida sodda va
murakkab sonli ifodalar ustida qo‘shish va ayirish amallarini bajaradailar. Ularga
doir sodda va murakkab masalalari ifoda tuzib yechishga o‘rganadilar.
3
Ikkinchi sinfdan boshlab o‘quvchilar ko‘paytirish va bo‘lish amaliga dir
sodda va murakkab sonli ifodalar ustida amallar bajaradilar ular dastlab
ko‘paytirish va bo‘lish amalining komponentlari bilan tanishadilar.
3)
a ∙ b = c a - ko‘paytuvchi, b – ko‘paytuvchi, c – ko‘paytma
4)
a : b = c a – bo‘linuvchi, b – bo‘luvchi, c – bo‘linma.
2 Ahmedоv M., Mirzaahmedоv M., Matematika 3- sinf uchun darslik. – Tоshkent
3 Bikboyeva.N.U. Yangiboyeva E.Ya. Uchinchi sinf matematika darsligi. Toshkent. ―O‘qituvchi‖ 2005 yil.
18
Ular bu amallarga doir misol masala va topshiriqlarni bajarib sonli ifoda
haqidagi bilimlarini mustahkamlaydilar.
a)
Umuman olganda har bir son sonli ifodadan tashkil etadi, ya‘ni har bir
sonni 4 ta amal bo‘yicha turli ko‘rinishlarda yozish mumkin, lekin uning ko‘rinishi
turlicha bo‘lganligi bilan mazmuni o‘zgarmasligini o‘quvchilarga ko‘rsatish
mumkin.
Masalan: 20 sonini qo‘shish amali orqali turlicha ko‘rinishlarda ifodalash
mumkin. 15 + 5; 16 + 4; 10 + 10; 18 + 2; 17 + 3; va h.
Ayirish amali orqali: 30 – 10; 28 – 8; 21 – 1; va h.
Ko‘paytirish amali orqali: 10 ∙ 2; 4 ∙ 5; 5 ∙ 4; 2 ∙ 10; va h.
Bo‘lish amali orqali: 40 : 2; 60 : 3; 80 : 4 va h.
Demak o‘quvchilarga har bir sonni sonli ifoda ko‘rinishida turlicha yozish
mumkinligini ko‘rsatib o‘tishimiz mumkin.
b)
Agar a va b sonli ifodalar bo‘lsa u holda, ularni yig‘indisi, ayirmasi,
ko‘paytmasi va bo‘linmasi ham sonli ifoda bo‘ladi. Bu qoidani yuqorida ko‘rsatib
o‘tdik. Sonli ifoda ma‘lum bir qiymatga ega bo‘ladi, bu hosil bo‘lgan natija
sonli ifodaning qiymati bo‘ladi.
Masalan: 30 : 5 + 4 ∙ 6 – 2 =
Bu sonli ifodani qiymatini topish uchun dastlab 30 : 5 = 6
4 ∙ 6 = 24
24 + 6 = 30
30 – 2 =28
Quyidagi ko‘rinishda topib uning qiymati 28 ga teng deb aytamiz.
Sonli ifodalar ustida amallar bajarish uchun 4 ta amalni 2 ta guruhga bo‘lib:
1)
qo‘shish va ayirish;
2)
ko‘paytirish va bo‘lish;
Ular bilan ishlash qoidasini tushuntirrmiz. Boshlang‘ich matematika kursida
sonli ifodalar ikki xil usuldaberiladi.
1.
Sonli ifodalar qavslarsiz beriladi.
2.
Sonli ifodalar qavslar yordamida beriladi.
19
Ularga misollar keltirib ishlash tartibini tushuntiramiz.
1.
Sonli ifodalar qavslarsiz berilsa ya‘ni:
54 – 38 + 42 :
19 + 28 ∙ 2
90 : 3 + 3 : 3
100 – 47 ∙ 2
22 ∙ 4 – 18
20 ∙ 4 + 4 ∙ 4
Bu kabi misollarni bajarishda o‘quvchilar dastlab ikkinchi bosqich amallari
ko‘paytirish va bo‘lish amalini bajaradilar undan keyin birinchi bosqich (qo‘shish
va ayirishni) bajaradilar.
54 – 38 + 42 : 7 = 22
100 – 47 ∙ 2 = 6
54 – 38 = 16
1. 47 ∙ 2 = 94
42 : 7 = 6
2. 100 – 94 = 6
16 + 6 = 22
2.
Agar sonli ifodalar qavslar yordamida berilsa:
(17 + 8) ∙ 4 – 32
88 : (74 – 52)
55 : (90 : 18)
(14 + 28) : 7
91 : (61 – 48)
42 : (72 : 24)
U holda ushbu ko‘rinishdagi sonli ifodalar ustida amallar bajarishda dastlab
qavs ichiga e‘tibor berib unda ham 2 bosqich amallari qatnashsa dastlab ular
bajariladi keyin esa I bosqich amallari bajariladi.
(17 + 8) ∙ 4 – 32 = 68
88 : (74 – 25) = 4
55 : (90 : 18) =
11
17 + 8 = 25
74 – 52 = 22
90 : 18 = 5
25 ∙ 4 = 100
88 : 22 = 4
55 : 5 = 11
100 – 32 = 68
Sonli ifodalarga doir misol va masalalar ushbu qoidalar asosida bajarilishini
o‘quvchilarga tushuniriladi. O‘quvchilar ushbu qoidalar asosida 1-4 sinf
matematika darsliklaridan o‘rin olgan har qanday misol va topshiriqlarni mustaqil
bajara oladilar.
Og‘zaki hisoblashga doir mashg‘ulotlarning samaradorligi mashqlarning
hajmi va mazmunigagina emas, balki ularing berilishi va tekshirilishi,
o‘quvchilarning bilimini sinash, og‘zaki va yozma mashqlarning almashtirib
turilishiga ham bog‘liqdir
20
Og‘zaki hisoblash malakalarining uzluksiz takomlllashib borishi uchun
og‘zaki va yozma hisoblash usullarini qo‘llashda to‘g‘ri munosabat o‘rnatish,
chunonchi og‘zaki hisoblash qiyin bo‘lgandagina yozma hisoblash zarur.
O‘quvchilarning topshiriqni eshitib qabui qilishlarida o‘qituvchi topshiriqni
o‘qib beradi, ular esa yeshitadi. Bunda asosiy kuch xotiraga qaratiladi, bunday
mashqlar juda foydaii bo‘lib eshitish xotirasini rivojlantiradi.
4
Maktab amaliyolida ko‘p ishlatiladigan bu usul shunga olib boradiki, bu ishda
hamma o‘quvchi birdek faol ishtirok etmaydi. Shuning uchun, darsda bunday sust
ishtirok etadigan o‘quvchiiar sonini yanada kamaytirish maqsadida ko‘rish
qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgan mashqiar ko‘proq kiritilishi lozim. Lekin
bunday mashqiar soni ham meye‘yorida bo‘lishi kerak, chunki o‘quvchilar faqat
shu turdagi mashqlarga o‘rganib, boshqa turdagi mashqlarda qiynalishlari mumkin.
Bolalarning og‘zaki hisoblash malakalarini har doim tekshirib turish kerak.
Samarali tekshirish usuilaridan biri — bu matematikadan yozma ishlar,
Og‘zaki hisobga doir mashqlarni birinchi darslardanoq kiritilsa, samarasi
ancha yuqori bo‘ladi.
Quyida tavsiya etilgan og‘zaki mashqiar bir haftaga mo‘ljallangan.
Mashqlarni har bir darsda qo‘llash mumkin, ularning ketma-ketligini esa
o‘qituvchining o‘zi hal qiladi.
Og‘zaki mashqlardan namunalar keltiramiz.
4 (O‘rta maktab boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun metodik qo‘llanma.) Toshkent. ―O‘qituvchi‖ 1996 yil.
21
1 - sinf
4- chorakda «100 ichida sonlarni o‘nlikdan o‘tmasdan qo‘shish va ayirish»
mavzusi o‘rganiladi. Bu davrda, masalan, 27 o‘quv haftasi davomida o‘quvchilar
og‘zaki bajara olishi mumkin bo‘lgan quyidagi mashqlarni berish maqsadga
muvofiq:
1. Ikki sonning yig‘indisi 7 ga teng. Shu sonlarni ayting.
2. 47 va 1 sonlarining yig‘indisini toping.
3. 47 va 1 sonlarining ayirmasini toping.
4. 59 ni hosil qilish uchun qaysi sonni 1 ta orttirish kerak?
5. 61. 29, 32, 73, 68 sonlarini xona qo‘shiluvchilarining yig‘indisiga ajratib
yozing.
6 13 dan 25 gacha; 71 dan 82 gacha; 92 dan 100 gacha sanang.
7. 35, 47, 60 sonlarining qo‘shnilarini ayting.
8. 9 ta o‘nlik va 4 ta birlikdan; 4 ta o‘nlik va 7 ta birlikdan iborat sonni ayting.
9. Kamayuvchi 27, ayriluvchi 7. Ayirmani toping.
10. 4 dan qaysi son 5 ta ortiq?
11. 75 dan 5 soni qancha kichik?
12. 27 va 20 sonlarining ayirmasini 3 ta orttiring.
13. 3 ga 10 va 20 sonlarining yig‘indisini qo‘shing.
14. Birinchi qo‘shiluvchi 40, ikkinchisi 9. Yig‘indisini toping.
15. Taqqoslang:
6 m ... 5 m 9 dm
3 dm 1 sm ... 30 sm
49 dm ... 4 m 9 dm
4 dm 5 sm ... 5 dm 4 sm
16. Hisoblang (misollar doskada yoki kartochkalarga yoziladi): 40 + 40 19-10
100-60
71-1 35-30 (20+101+50
17. Rasmlar nimasi bilan bir-biriga o‘xshaydi? Nimasi bilan farq qiladi?
Rasmlarda o‘zingizga tanish bo‘lgan qanday shakllarni ko‘ryapsiz?
18. Yuqori qatordagi, pastki qatordagi va o‘rta qatordagi berilgan narsalar
nomini ayting. Chap ustundagi, o‘ng ustundagi va o‘rta ustundagi narsalar nomini
22
ayting. Ularni bir so‘z bilan qanday ifodalash mumkin? (Hayvonlar, transport,
o‘yinchoqlar). 5
6
2-sinf
O‘qishning uchinchi haftasida bolalar «18 ichida bir xonali sonlarni o‘nlikdan
o‘tib qo‘shish» mavzusini o‘rganadiiar. Bu davrda quyidagi mashqlarni bajarishlari
mumkin:
1.
9 va 4 sonlarining yig‘indisini toping.
2.
6 ni 5 ta; 9 ni 3 ta orttiring.
3.
19 soni 50 dan qancha kichik?
4.
Hisoblang:
60 + 26
60-26
90+4
70-7
20-9
40-14
9+3
19-5
5.
16 va 4 sonlarining yig‘indisini 42 ta orttiring.
5 Bikbayeva N.U, R.I.Sidelnikova,G.A.Adambekova. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi.
6 Jumayev M.E, Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi (KHK uchun ) Toshkent. ―Ilm Ziyo‖
2003 yil.