BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL QILISH METODIKASI (2-SINF MISOLIDA)
Yuklangan vaqt
2025-05-24
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
39,5 KB
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN SINFDAN
TASHQARI ISHLARNI TASHKIL QILISH METODIKASI (2-SINF
MISOLIDA)
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. SINFDAN TASHQARI MASHG‘ULOT TURLARI: FAKULTATIV
DARSLAR
1.1.Sinfdan tashqari ish turlari
1.2.2-sinfda matеmatikadan sinfdan tashqari ishni tashkil qilish turlari
1.3.Sinfdan tashqari mashg‘ulot turlari: fakultativ darslar.
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA
FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI
2.1. Fakultativ mashg‘ulotlarning ahamiyati
2.2.Fakultativ mashg‘ulotlarni tashkil qilish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi . Bu murakkab dunyoning azaliy va abadiy
muommolari, shu bilan birga, har bir davrning dolzarb masalalariga har tomonlama
asosli , ilmiy javoblar topilgan taqdirdagina ma’naviyat olami yangi ma’no-mazmun
bilan boyib boradi. Boshqacha aytganda, har bir ilmiy yangilik, yaratilgan kashfiyot
bu yangicha fikr va dunyo qarashga turtki beradi, ma’naviyatning shakillanishiga
o‘ziga xos ta’sir o‘tkazadi.
Shu nuqtai nazardan qaraganda, zaminimizda yashab o‘tgan buyuk
allomalarimiz, mutafakkir bobolarimizning ibratli hayot va faoliyati, bemisl ilmiy-
ijodiy kashfiyotlari bugun ham jahon ahlini hayratga solayotganini g‘urur bilan
takidlash lozim.
Masalan, Muhammad Muso Xorazmiyning o‘nlik sanoq sistemasini, algaritm
va algebra tushunchalarini dunyoda birinchi bo‘lib ilm-fan sohasiga joriy etgani va
shu asosda aniq fanlari rivoji uchun o‘z vaqtida mustahkam asos yaratgani
umuminsoniy taraqqiyot rivojida qanday katta ahamiyatga ega bo‘lganini barchamiz
yaxshi bilamiz.
Chiziqli algebra tenglamalar sistemasini sonini ochish amaliy matematikaning
muhim
masalalaridan
biridir.
Fizika,
mexanika,
texnika
va
umuman
tabiatshunoslikning xilma-xil masalalari algebraik tenglamalar tizimini yechishga
olib keldi. Masalan, mexanik sistema tebranish chastotalarining kvadratlari
matritsalar xarakteristik tenglamalarning ildizlari bo‘ladi, bunday tenglamalar esa n-
darajali algebraik tenglamalardir.
Ikkinchi tomondan, amaliy matematikaning ehtiyojlari ham bunday
tenglamalarni yechishga taqoza etadi. Masalan, no‘malumlarni yo‘qotish yo‘li bilan
murakkab algebraik munosabatlar ikkinchi yoki yuqori darajali algebraik
tenglamalarga keltiriladi. Ma’lumki, darajasi 4 dan yuqori bo‘lgan algebraik
tenglamalarni yechish uchun aniq usullar mavjud emas. Shuning uchun ham bunday
tenglamalar taqribiy yechimlarni yetarlicha aniqlik bilan topish imkonini beradigan
usullar kerak. Mana shunday talabga javob beradigan hozirgi hisoblash
matematikasining tutgan o‘rni ahamiyatli. Shu boyisdan mavzu ilmiy va amaliy
jihatdan dolzarb deb hisoblash mumkin.
Tadqiqot obyekti. Boshlang‘ich sinfda matematika darslarida sinfdan
tashqari dars turlaridan fakultativ darslarning ahamiyati va matematika qanchalik
zarurligi.
Ishning amaliy ahamiyati. Fakultativ darslarni o‘tish orqali matematik bilimlarni
o‘stirib, matematika darslaridagi ba’zi uchraydigan bo‘shliqlarni to‘ldirish.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang‘ich sinfda matematika fani haqidagi
bilimlarni o`rganish.
Kurs ishining obyekti: Matematikada fakultativ dars haqidagi bilimlarni
o‘rganish va tahlil qilish, maqsad va vazifalari.
Kurs ishining predmeti: Boshlang‘ich matematika kursining ahamiyati va
boshlang‘ich sinflar uchun fakultativ dars mashg‘ulotlarining qay darajada
zarurligini o‘rganish.
Kurs ishining vazifalari:
1. Fakultativ darslarni ahamiyatini o‘rganish va tahlil qilish
2. Sinfdan tashqari dars shakllarini turlarini o‘rganish va darsga tatbiq qilish..
Kurs ishining tuzilishi: Kirish, asosiy qism 5 ta reja, xulosa , foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxati
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA
FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI
1.1. Sinfdan tashqari ish turlari
Yosh avlodni hozirgi zamon fani asoslari bilan qurollantirish orqali ularning
aqliy jihatdan maksimal darajada rivojlanishlariga erishish umumta’lim maktablari
oldida
turgan
eng
muhim
vazifalardan
biridir.
O‘quvchilar yuqori sinflarda matematika, fizika, ximiya va boshqa fanlarni yaxshi
o‘zlashtirishlari uchun boshlang‘ich sinflarda matematika fanini puxta egallashi va
amaliy ko‘nikmalar hosil qilishlari kerak. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning
ma’lumotini
oshirish
va
darslarni
o‘zlashtirish
darajasini
ko‘tarishga
ko‘maklashishi uchun, boshlang‘ich maktabda sinf mashg‘ulotlari bilan bir qatorda
sinfdan tashqari ishlarni ham o‘tkazish zarur.
Sinfdan tashqari va maktabdan tashqari ishlar bolalar bilan olib boriladigan
ta’lim tarbiya ishlarining ajralmas qismi bo‘lishi bilan birga, o„quvchilarni bilimga
vamehnatga bo‘lgan havaslarini ortiradi, shuningdek, o‘zlashtirish sifatini
oshirishgava xulqini yaxshilashga ta’sir etadi. Matematikadan sinfdan tashqari
mashg„ulotlardeganda oquvchilarni matematik bilimlarini kengaytirish va
chuqurlashtirishmaqsadida tashkil qilingan mashg„ulotlarni tushunamiz.
Sinfdan tashqari ishning asosiy maqsadi o‘quvchilardagi fanga bo„lgan
qiziqishni rivojlantirish, ularni darsda olgan bilimlarini to‘ldiruvchi va
chuqurlashtiruvchi matematik bilim, malaka va ko‘nikmalar bilan qurollantirishdan
iborat. Umuman boshlangich maktabda sinfdan tashqari ishlar sinf ishlari bilan
mustahkam boglangan bolib, sinf ishlarining davomi bo‘ladi, ayrim vaqtlarda esa
uni chuqurlashtiradi.
Sinfdan tashqari ishlarning ikki turini bir-biridan farqlash lozim. Uning
birinchisi
dastur materialini o‘zlashtirishda orqada qoladigan o‘quvchilar bilan ishlash, bunga
qo`shimcha dars va konsultatsiyalar kiradi. Ikkinchisi, matematikani o‘rganishga
qiziquvchi o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar.
Ma’lumki birinchi tur mashg‘ulotlar hozirgi vaqtda barcha maktablarda
mavjud. Bunda mashg‘ulotlarni 3-4 o‘quvchidan iborat kichkina guruhlar bilan
haftada bir marta o‘tkazish maqsadga muvofiqdir. Odatda sinfdan tashqari ishlar
deyilganda ko„proq ikkinchi turdagi ishlar nazarda tutiladi va ular asosan quyidagi
maqsadlarni ko„zlaydi:
O‘quvchilarda matematika va uning tadbiqlariga qiziqish uyg„otish;
2. O‘quvchilarning matematikadan dastur bo‘yicha bilimlarini kengaytirish;
3. Matematik fikrlash madaniyatini tarbiyalash;
4. O‘quvchilarni matematikadan ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan ishlashga
o‘rgatish;
5. O‘quvchilarning matematikaning tarixiy-ilmiy qimmati haqidagi, matematika
maktabining dunyo fani orasidagi roli xaqidagi tasavvurlarini kengaytirish.
Bu maqsadlarning bir qismi dars paytida amalga oshiriladi, ammo dars vaqti
chegaralanganidan, uning anchagina qismini sinfdan tashqari mashg‘ulotlarda
amalga oshirishga to‘g‘ri keladi. Maktab tajribasida matematikadan kichik
yoshdagi o‘quvchilar bilan bajariladigan sinfdan tashqari ishlarning quyidagi
turlari uchraydi:
1. Qiziqarli matematika soatlari va minutlari;
2. Matematik to„garaklar uyushtirish;
3. Matematika gazetasi chiqarish;
4. Ekskursiya o„tkazish;
5. Matematik burchak tashkil qilish;
6. Matematika kechalari o„tkazish;
7.
Boshlang‘ich
maktablarda
matematika
olimpiadasi
o„tkazish.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o„tkazish asosida quyidagi qoidalar
yotadi:
1. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘quvchilarning darsda oladigan bilimlarini,
malaka va ko‘nikmalarni hisobga olgan holda o‘tkaziladi;
2. Sinfdan tashqari ish ixtiyoriylik, tashabbuskorlik prinsiplari va o„quvchilarning
harakatlari asosida tuziladi, hamda o‘quvchilarning individual talablarini
qanoatlashtirish maqsadida o‘tkaziladi;
3. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘tkazilish shakliga ko‘ra darslardan farq qiladi
va ko‘pincha qiziqarlilik xarakteriga ega bo‘ladi.
Og‘zaki hisob ko‘pincha sinfdagi hamma o‘quvchilarning «yana, yana» degan
istaklari bilan o‘tkaziladi. O‘quvchilarning talabiga ko‘ra, darsda boshlangan
ishlarning davomini darsdan tashqari vaqtga ko‘chirish mumkin.
O‘quvchilar
bilan
o‘tkaziladigan sinfdan tashqari mashg‘ulotlarni oldin ularning talabiga ko‘ra,
so‘ngra yechiladigan misol, masalalar, o‘yin va qiziqishning ortishiga qarab oyida
ikki
marta
sistemali
o‘tkazib
turish
mumkin.
Chunki dasturni bajarishda bunday qiziqarli masalalarni yechish, o‘yinlarni tashkil
qilish, topishmoqlar topish, tez hisoblash mashg‘ulotlarini darsda ko‘proq
o‘tkazishga imkoniyat yo‘q.
Tajribalar bizni shu narsaga ishontiradiki, o‘quvchilar qiziqarli matematika
soatlarida odatdagi darslarga qaraganda kamroq charchaydilar va ko‘tarinki ruhda
faollik bilan ishlaydilar.
Bunday mashg„ulotni tashkil qilish va jihozlash qiziqarli va ravshan bo„lishi
kerak.
Bu masalalarda qiziqarli matematikaga doir ko‘rsatma qurollar sanash jadvallari,
figuralarni sanash, plakat formasidagi o‘yinlar, stol ustida o‘ynaladigan o‘yinlar,
labirintlar, kartondan geometrik figuralar yasash, krossvordlar va boshqalar
o‘quvchilarga katta yordam beradi.
Mashg‘ulotlarni o‘tkazishga ketadigan vaqt ularga qo„yilgan maksadga qarab
aniqlanadi. Agar o‘quvchilar bilan uchrashish darsdan keyin o‘tkazilsa va o‘z oldiga
biror o‘yin bilan tanishish maqsad qilib qo‘yilgan bo‘lsa, bu holda bunday
mashg‘ulotga dastlabki paytlarda 10-15 minut vaqt yetarli bo‘ladi. O‘quvchilar
o‘yin bilan tanishgandan keyin, odatda ular ko‘pincha o‘zlari ota-onalari, akaukalari
va boshqalar bilan ham shunday o‘yinni bajaradilar, ya’ni ularni ham jalb qiladilar.
Mashg‘ulotlar murakkablashib ketsa, uni o‘tkazish uchun taxminan bir soat
vaqt
ajratish mumkin. Materiallar hamma vaqt o‘quvchilarning hisoblash malakalarini
egallashiga muvofiq qilib tanlanadi, masalalarga kelganda esa, ular shu sinf uchun
programmada ko‘rsatilgan masalalarning ko‘rinishi va tipiga qaraganda
boshqacharoq bo‘lishi ham mumkin. Ziyraklik masalalari esa bu chegaradan
chetga chiqishi va shuning bilan birga masala yechishni o„rganishga muvaffaqiyatli
yordam berishi mumkin.
Sinfdan tashqari ishlarning quyidagi turlari uchraydi: Matematik to‘garaklar,
olimpiadalar, qiziqarli matematik kechalar, matematik ekskursiyalar. Shuningdek,
matematik gazetani chiqarish, matematik viktorina va burchaklarni tashkil qilish.
Sinfdan tashqari ishlar orqali quyidagilar amalga oshiriladi: bilimlarni va amaliy
ko‘nikmalarni chuqurlashtirish hamda kengaytirish; o‘quvchilarning mantiqiy
tafakkurlarini,
topqirliklarini,
matematik
ziyrakliklarini
rivojlantirish;
matematikaga qiziqishlarini orttirish, qobiliyatli va layoqatli bolalarni topish,
talabchanlik, irodani tarbiyalash, mehnatga muhabbat, mustaqillik, uyushqoqlik va
insoniylikni tarbiyalash.
Sinfdan tashqari ishlar darslarga nisbatan ba'zi farq qiluvchi xususiyatlarga
ega:
1. O‘z mazmuni bo‘yicha matematika dasturiga taalluqli emas. Ammo
beriladigan
bilimlar
o‘quvchilarning
kuchiga
mos
bo‘lishi
kerak.
2. Sinfdan tashqari ishlar imkoni boricha barcha o‘quvchilarni jalb qilishi, ya'ni
qiziqarli bo‘lishi zarur. Past o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar ham qiziqish yordamida
faol o‘quvchilarga aylanishi mumkin.
3. Sinfdan tashqari ishlar ixtiyoriylik tamoyiliga asosan tashkil qilinadi, lekin
qiziqishni ta'minlash lozim. Bu mashg‘ulotlarga baho qo‘yilmaydi, ammo faol
ishtirok etgan o‘quvchilar rag‘batlantiriladi.
4. Mashg‘ulot mazmuni va shakllariga qarab, 10-12 minutdan 1 soatgacha
mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin.
5. Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va shakllarining turli- tumanligi.
Sinfdan tashqari ishlarga: qiziqarli matnli masalalar, o‘tkir zehnlilikka oid
masalalar, hazil masalalar, berilgan ma'lumotlari etishmaydigan yoki berilgan
ma'lumotlari ortiqcha masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli matematik voqealar,
arifmetik rebuslar, o‘yinlar, fokuslar, boshqotirmalar, tarixiy ma'lumotlar berish va
boshqalar kiradi.
Maktab amaliyotida hozir quyidagilar uchraydi: matematik 10 minutliklar,
soatliklar, matematika kechalari, matematika to‘garak lari, ertaliklar, viktorinalar,
tanlovlar, olimpiadalar.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o‘tkazish metodikasi quyidagilarga
asoslanishi kerak:
1. Darsda o‘quvchilar olgan bilim, malaka va ko‘nikmalarni hisobga olgan
holda o‘tkaziladi.
2. Sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning xohishi, havaskorligi, ijodkorligi
tamoyillariga asoslanishi va ularning individual fikrlarini qoniqtirish maqsadida
tashkil qilinadi.
3. Sinfdan tashqari ishlarni o‘tkazish shakllari darslardan farq qilib, qiziqarli
tomoni kuchli bo‘ladi. Buping uchun zaruriy shart shuki, o‘tkaziladigan ishning
rejalashtirilishi va tizimliligining murakkabligidadir.
Shuni ta'kidlash lozimki, individual va guruhli mashg‘ulotlar tizimli ravishda
o‘tkazilmasligi, aksincha, asosiy ish sinfda bajarilishi kerak. Sinfdan tashqari ish
sinfdagi dars shakliga nisbatan bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega:
1. O‘z mazmuni bo‘yicha u davlat dasturi bilan cheklanmagan, matematik
material o‘quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak.
2. Boshlang‘ich sinflarda bolalarning matematikaga nisbatan to‘plangan
turg‘un
qiziqishlari haqida hali gapirib bo‘lmaydi.
3. Topqirlik, ziyraklik, tez hisoblashlar, yechishning samarali usullaridan
foydalanish rag‘batlantirilishi kerak.
4. Darslar 45 minutga rejalashtirilgan holda sinfdan tashqari mashg‘ulotlar
mazmuniga va o‘tkazilish shakllariga qarab 10-12 minutga ham, bir soatga ham
mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin.
1.2. Boshlang‘ich sinfda matеmatikadan sinfdan tashqari ishni tashkil qilish
turlari
Sinfdan
tashqari
ishlar
o‘quvchilarning
matematik
bilimlarini
chuqurlashtirish va kengaytirish, murakkab misol va masalalarning yechishni mashq
qilish, matematikaning hayot bilan bog„liq bo„lgan tomonlarini ochadigan va
dasturga
kirmagan ba‟zi savollar bilan tanishtirishni maqsad qilib oladi.
Sinfdan tashqari ishlarga matematik o„n minutliklar, matematik ertaliklar,
matematik viktorinalar, matematik kechalar, matematik KVN lar, matematik
burchaklar,
matematik
gazetalar,
matematik
to„garaklar,
matematikadan
olimpiadalar kiradi.
Sinfdan tashqari ishlarda qiziqarli matnli masalalar, o„tkir zehnlilikka oid
masalalar, hazil masalalar, ko„p yechimli masalalar, ma‟lumotlari ortiqcha yoki
ma‟lumotlari yetishmaydigan masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli matematik
voqealar, arifmetik rebuslar, matematik o„yinlar, fokuslar, boshqotirmalar, tarixiy
ma‟lumotlar
berish
va
boshqalar
kiradi.
Sinfdan tashqari ishlar shakl va turlari (qiziqarli matematika soatlari,
to‘garaklar, viktorinalar va h.k.) qarab mazmunining turli tumanligi bilan
xarakterlanadi.
Matematika minutliklarida-topshiriqlarga qiziqish uyg‘otish va quvvatlash
uchun bu topshiriqlar darslarda beriladigan oddiy matematik topshiriqlarga
o‘xshash bo‘lmasligi kerak.
Mashg‘ulot o‘tkazish uchun har xil qiziqarli arifmetik va geometrik mazmunli
masalalar, qiyinroq masalalar, hazil masalalar, masalalar tuzishga doir masalalar,
qiziqarli kvadratlar, rebuslar, top- ishmoqlar va boshqalar material bo‘lib xizmat
qiladi.
Matematik to‘garak matematikadan tizimli sinfdan tashqari ishning eng ko‘p
tarqalganidan biri. Uning asosiy vazifasi - matematikaga alohida qiziqish
ko‘rsatgan
o‘quvchilar
bilan
bajariladigan
chuqurlashtirilgan
ish.
Matematik to‘garak ishi qiziqarli matematika soatlaridan quyidagilar bilan farq
qiladi: Matematika to‘garagiga o‘quvchilar tanlashda ularning matematikaga
nisbatan alohida qiziqishlarini, moyilliklari va imkoniyatlarini hisobga olish kerak.
Mustaqil ravishda ko‘rgazmali qurollar (abaklar, ba'zi o‘yinlar uchun misollar
yozilgan kartochkalar va boshqalar) tayyorlaydilar, matematika kechalari
o‘tkazishga
tayyorgarlik
ko‘radilar
va
hokazo.
Matematika to‘garagini o‘tkazish uchun oldindan uning ish rejasini tuzish kerak.
Namuna uchun ikkinchi yarim yillikda 1-sinfda o‘tkazilgan ba'zi to‘garak
mashg‘ulotlarining
taxminiy
rejalarini
keltiramiz:
I mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Qo‘shishga oid qiziqarli masalalar.
3. 100 ichida raqamlashni bilishni tekshirishga oid mashqlar. 4. Topqirlikni talab
qiladigan masalalar. 5. Hazil masala. 6. Topishmoqlar. 7. Quvnoq sanoq (20
ichida) o‘yini.
II
mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish.
2. Topqirlikni talab qiluvchi she'riy
masalalar. 3. Geometrik figuralarni
tahlil qilishga doir mashqlar. 4. Hazil
masala.
5. "Sonni to‘ldir" o‘yini.
III
mashg‘ulot. Dars tipidagi to‘garak
mashg‘uloti.
Boshlang‘ich sinf matematika darslarida tarixiy materiallardan foydalanish
(imkoniyatlari)
mazmuni.
Darhaqiqat, o‘zbek xalqining buyuk mutafakkirlari ham uzoq o‘tmishdayoq olib
borgan tadqiqotlari va amalga oshirgan kashfiyotlarida insonlarni odobli,
ma'naviyati yuksak, komil, mehnatsevar, vatanparvar bo‘lib tarbiyalanishiga yangi
g‘oya va ta'limotlarni yaratganlar. Bular: Muso al-Xorazmiy (783-850), Abu
Rayhon Beruniy (973-1048), Ibn Sino(980-1037); Umar Hayyom (1048-1131);
Nasriddin at-Tusiy (1201-1274); Ulug‘bek (1394-1449), G‘iyosiddin al-Koshiy; Ali
Qushchi (1402-1474); va boshqalaming bizga qoldirgan boy meroslari fikrimizga
asos bo‘ldi. Bu allomalarimizning asarlarida bolalarning o‘qishi, mehnati, odobi va
bu ishda muallimlarning vazifalariga katta e'tibor berilgan. Jumladan, Nasriddin
at-Tusiy fikri bo‘yicha o‘qituvchi o‘quvchilarni aql-zakovatiga ta'sir qilishi uchun
o‘quvchilar ishonchini qozonish va qalbidan joy olish mas'uliyatini his qilishi
lozim. Abu Nasr Forobiy o‘qituvchi faoliyatida yoshlarn- ing axloqiy me'yorlari,
amaliy ko‘nikma va malakalarini o‘zlashtirishga yo‘naltirilganligi asosiy
vazifalardan biri ekanligini ifodalaydi. Ibn Sino flkricha, tarixiy manbalarni bilish
olijanob va foydali faoliyatdir. U ilm narsalarning inson aqli yordami bilan
o‘rganilishi shaxs faoliyatida muhim hisoblanishini ta'kidlab o‘tadi. Abu Rayhon
Beruniy pedagogik ijodida tarbiyaning maqsadi, vazifalari va o‘rni, inson, yosh
avlodning rivojlanishi haqidagi flkrlari chin ma'noda insonparvarlik asosida
qurilgan. Abu Rayhon Beruniyning pedagogik g‘oyalaridan eng muhimi bilimni
puxta va mustahkam egallash zarurligidir.
Ota-bobolarimizdan qolgan ilmiy merosni chuqur o‘rganib, uni ta'lim va tarbiya
jarayoniga tatbiq etish har bir ma'naviyatli va ijodkor mutaxassisning muqaddas
burchidir.
Matematik tanlovlar
Tanlovlar har xil qiyinlikdagi masalalarni yechish, qiziqarli fikrlaydigan masalalar
va
topshiriqlarni
bajarishdagi
musobaqalar
bo‘lib
hisoblanadi.
Asosan
o‘quvchilarning xohishi bo‘yicha masalalar yechishda o‘z kuchini sinaydigan,
yetarlicha
tayyorgarligi
borlari
ishtirok
qiladi.
Quyida 2- sinflarda tanlovlar o‘tkazishga misollar keltiramiz. 2- sinf (4-chorak).
2. Ikki o‘ram jun ipdan 3 ta qo‘lqop to‘qish mumkin. Shunday 9 ta qo‘lqop
to‘qish uchun necha o‘ram ip kerak?
3. Vali va Salimning 30 ta konfeti bor yedi. Ular baravardan yeyishgandan
keyin Valida 9 ta, Salimda 5 ta konfet qoldi, ular qanchadan konfet eyishgan?
uchtalab qo‘shganda 15 soni chiqadigan nechta misol keltirish mumkin. Tanlov
mavzusi
va
uni
o‘tkazish
vaqti
oldindan
belgilanadi:
1. Murakkab hisoblashlarni eng qulay usul bilan taqqoslash yordamida
hisoblash.
2. Mantiqiy masala va mashqlarni.3. Topqirlik, ziyraklikka oid mashqlar.
4. Hisoblashlari murakkab bo‘lgan masalarni.
5. Sharq mutafakkirlari merosiga oid bayon qilishlar, algebraik, geometrik
shakllar mazmunini yoritishga oid topshiriqlar.
Matematik olimpiadalar
Olimpiadalar tanlovlarga qaraganda keng ko‘lamda o‘tkaziladigan va matematika
o‘rganishda o‘quvchilar erishgan muvaffaqiyatlarni namoyish qiladigan ishdir.
Olimpiada qatnashchilarining tarkibiga bog‘liq holda maktab ichida, tuman va
shaharlarda o‘tkazish mumkin. Olimpiadani 4- sinfdan boshlab o‘tkazib, g‘oliblar
maktabning devoriy gazetalarida va o‘quvchilar yig‘ilishlarida rag‘batlantiriladi.
Matematik gazeta va viktorinalar
Gazeta, viktorinada har xildagi matematik mazmunni o‘z ichiga olgan
topi'shmoq, misol va topshiriqlar rasmlarda berilib, qiziqtirish xarakterida bo‘ladi.
Viktorinada esa o‘quvchilarga yechish tavsiya qilinadigan topshiriq beriladi.
Javoblar
belgilangan
vaqtda
o‘quvchilarga
yetkaziladi.
Matematik viktorinalar - gazetalardan farqli ravishda faqat o‘quvchilarga yechish
uchun berilgan masalalar va savollardan iborat bo‘ladi. Javoblar yozma ravishda
ma'lum vaqt ichida o‘qituvchi tomonidan g‘olib o‘quvchi aniqlanib, e'lon qilib
boriladi. Matematik devoriy gazeta, viktorinalar, odatda matematik burchak deb
ataluvchi joyga osib qo‘yiladi, bu burchakda Vatanimiz yutuqlarini ifodalovchi sonli
ma'lumotlar ham berib boriladi. "Bilasizmi?" ruknida qiziqarli materiallar beriladi.
Masalan:
1. Odamning bo‘yi bir kunda 1 sm dan 6 sm gacha o‘zgarishi mumkin.
2. Dunyodagi eng uzun temir yo‘l 9302 km ni tashkil etadi.
3. Dunyoda okeanlar suvida 13300 mln tonnagacha kumush bor.
Matematika
burchagini
tashkil
qilishni
o‘quvchilar
va
ularning
ota-onalari
faoli
yordamida
amalga
oshirilishi
mumkin.
Ekskursiya o‘tkazishdan maqsad nimaligi bolalarga tushunarli bo‘lishi nihoyatda
muhimdir, shunday bo‘lganda bolalar oldindan nima qilishlari kerakligini va
o‘zlarini
qanday
tutishlari
kerakligini
bilib
oladilar.
Maktabning joylashgan o‘rniga qarab bolalar bilan har xil ustaxonalarga,
fabrikalarga, kombinatlarga, fermalarga, shirkat xo‘jaligi va fermer xo‘jaligi hamda
boshqa
joylarga
ekskursiyalar
o‘tkaziladi.
Qurilish materialidan, mashinalardan, ishchi kuchlaridan va boshqa narsalardan
foydalanish haqida masalalar tuzish va yechish mumkin. Shunday masalalardan
ba'zilarini
keltiramiz:
1. Bir soatda ekskavator 4 m uzunlikda poydevor chuqurligini kavlaydi.
Shunday ish unumi bilan u 7 soatda qancha chuqurlik (o‘ra) kovlaydi?
2. Qurilishga yuk tashishda 4 ta avtomashina ishlamoqda. Ularning har birida
bitta haydovchi va ikkita yukchi ishlaydi. Material tashishda hammasi bo‘lib
qancha
odam
band?
Qurilish materiallaridan mehnat darslari uchun stendlar tayyorlashda foydalanish
mumkin,
bunda
binolarning
maketlarini
tayyorlash
ham
mumkin.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o‘tkazish metodikasi quyidagilarga
asoslanishi
kerak.
1. Darsda o‘quvchilar olgan bilim, malaka va ko„nikmalarni hisobga olgan holda
o‘tkaziladi.
2. Sinfdan tashqari ishlar o„quvchilarning xoxishi, havaskorligi, ijodkorligi
tamoyiliga asoslanishi va har bir o„quvchini fikriga qarab ularni qoniqtirish
maqsadida
tashkil
qilinadi.
3. Sinfdan tashqari ishlarni o„tkazish shakllari darslardan farq qilib qiziqarli
tomoni kuchli bo‘ladi. Buning uchun zaruriy shart shuki, o„tkaziladigan ishning
rejalashtirilishi
va
tizimliligining
murakkabligidadir.
Sinfdan tashqari ishlar sinfdagi dars shakliga nisbatan bir qator o‘ziga xos
xususiyatlarga
ega:
1. O‘z mazmuni bo„yicha u davlat dasturi bilan chegaralanmagan , matematik
material o‘quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak.
2. Boshlang‘ich sinflarda bolalarning matematikaga nisbatan turg„un qiziqishlari
haqida
aniq
bir
fikr
bildirib
bo‘lmaydi.
3. Topqirlik, ziyraklik, tez hisoblashalar, yechishning samarali usullaridan
foydalanish
orqali
yechilgan
misol
va
masalalar
uchun
o„quvchilar
rag‘batlantirilishi
kerak.
4. Sinfdan tashqari ishlar mashg‘ulot turlari va shakliga qarab 10-12 minutdan to 1
soatgacha bo‘lishi mumkin.
5. Sinfdan tashqari ishlar shakl va turlariga qarab mazmunining turli tumanligi
bilan farqlanadi.
Sinfdan tashqari mashg‘ulotlardagi misol va masalalar darsdagi misol va
masalalardan farqli o‘laroq qiziqarliroq yoki muammoliroq bo„lishi kerak.
Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘tkazish uchun har xil qiziqarli mazmundagi
arifmetik va geometrik masalalar, qiyinroq masalalar, hazil masalalar, tenglamalar
tuzishga doir masalalar, qiziqarli kvadratlar, rebuslar, topishmoqlar va boshqalar
material bo‘lib xizmat qiladi.
Matematikadan sinfdan tashqari ishlarning eng ko‘p tarqalgani matematika
to‘garagidir. Matematika to‘garagining asosiy vazifasi- matematikaga qiziqqan
o‘quvchilarning matematik bilimlarini kengaytirishdan
1.3. Sinfdan tashqari mashg‘ulot turlari: fakultativ darslar
Ma’lumki, darslarda o‘qituvchining barcha o‘quvchilar bilan 45 daqiqa
davomida shug‘ullana olmayotganligi hozirgi ta’lim amaliyotining eng katta
kamchiligi hisoblanadi. Bu kamchilik ortidan esa past o‘zlashtiruvchi o‘quvchi
umrbod
savodsiz
bo‘lib
o‘tishi,
yoxud
a’lochi
o‘quvchilarning
past
o‘zlashtiruvchilar safiga tushib qolishiga olib keladi. Ayniqsa, boshlang‘ich
sinflarda
bunday
holatning
kuzatilishi o‘quvchi hayotining poydevorini xato qo‘yilishiga sabab bo‘ladi.
Shusababli ham ta’lim jarayonida darslar bilan chegaralanib qolmay sinfdan
tashqarimashg‘ulotlarni tashkil etish ham maqsadga muvofiq bo‘ladi. Fan
to‘garaklari,ekskursiya,
konsultatsiya,
fakultativ
mashg‘ulotlar
shular
jumlasidandir.Ayniqsa,fakultativ
mashg‘ulotlarni
o‘tkazish
fanlardan
o‘zlashtirilayotganbilimlarningmustahkamlanishiga sabab bo‘ladi.
Fakultativ mashg‘ulotlarni o‘tkazish o‘quvchilarning qiziqish va iqtidorlarini
bilib olishga, fanlar doirasida darslik materiallaridan tashqari boshqa materiallarni
ko‘rib chiqishga imkon yaratadi. Boshlang‘ich sinf matematika darslarida fakultativ
mashg‘ulotlarni o‘tkazilishi darslikka kiritilgan o‘quvchilar o‘zlashtirishida
muammoga duch keladigan tushunchalarni oson o‘zlashtirishlariga yordam beradi.
Bunday tushunchalar sirasiga kasr va ulush, murakkab masalalar, koordinata
o‘qi,yuza
kabi
mavzularni
kiritishimiz
mumkin.
Boshlang‘ich sinf matematika darslarida fakultativ mashg‘ulotlarni tashkil etish
va o‘tkazish quyidagi omillar bilan bog‘liq:
1. Fakultativ mashg‘ulotlar rejasi sinfda o‘tiladigan matematika darsi
mavzulari bilan uzviy bog‘liq holda tuziladi. Natijada matematika kursidan
o‘tiladigan
mavzular
mazmuni
to‘ldiriladi
va
rivojlantirilib,
bilimlar
chuqurlashtiriladi. O‘zlashtirish murakkab bo‘lgan tushunchalar boshqa tushuntirish
usullarida ko‘rib chiqiladi. Matematika o‘qituvchisi matematika dasturi asosida,
pedagogik kengash qaroriga muvofiq reja ishlab chiqadi va shunga asoslanib
mashg‘ulotlarni
o‘tkazadi.
2.
Boshlang‘ich
sinf
matematika
darlarida
o‘tkaziladigan
fakultativ
mashg‘ulotlar sinfda o‘tiladigan asosiy matematika darsi bilan sinfdan tashqari
ishlar
o‘rtasidagi
birlikni
saqlashga
xizmat
qiladi.
3.
Boshlang‘ich
sinf
matematika
darslarida
o‘tkaziladigan
fakultativ
mashg‘ulotlar sinfdan tashqari o‘tkaziladigan boshqa mashg‘ulotlarga nisbatan
qat’iy yo‘nalish bo‘lib, unda matematikaga oid bilimlar kengaytiriladi, o‘quvchilar
o‘zlashtirish ko‘rsatkichini yaxshilash asosiy vazifa sifatida qaraladi.
4. Mashg‘ulot davomida o‘quvchilar topshiriqni mustaqil bajarishga
undaladi va ko‘mak berib boriladi.
5. Fakultativ mashg‘ulotlarda o‘quvchilar darsdagi kabi baholanmaydi.
Ularga rag‘bat sifatida turli rag‘bat kartochkalardan foydalaniladi. Eng ko‘p rag‘bat
kartochka olgan va mashg‘ulotda faol ishtirok etgan o‘quvchilar sinf tomonidan
olqishlanadi.
6. Fakultativ mashg‘ulotlar ixtiyoriy ta’lim shakli bo‘lganligi uchun ta’lim
muassasalarida qaysi fandan , necha soat fakultativ mashg‘ulot o‘tkazilishi
pedagogik kengash va metod birlashma qaroriga muvofiq belgilanadi.
7. Boshlang‘ich sinflar matematika darslarida innovatsion texnologiyalardan
foydalanish o‘quvchilarning mashg‘ulotlarga yanada qiziqishlari, faollashishlari
uchun sabab bo‘ladi. Shu bilan birga maktabdan tashqari jarayonda ham o‘z ustida
ishlashga undaydi.
Demak
,
ta’lim
amaliyotini
sifatli
va
samarali
tashkil
etish
uchun
hamda o‘quvchilarning o‘zlashtirish ko‘rsatkichlari yuqori bo‘lishi uchun fakultativ
mashg‘ulotlardan foydalanish zarur. Bu yordamchi shakllar o‘quvchini mustaqil
fikrlashiga, o‘z ustida ko‘proq ishlashiga, fanni to‘liq va yaxshi o‘zlashtirishiga
yordam beradi.
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA
FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI
2.1 Fakultativ mashg‘ulotlarning ahamiyati
Fakultativ mashg‘ulotlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda,
ularga kasb-hunar tanlashga oid bilim berishda yuqori natijalar beradi. Ayniqsa,
iqtidorli o‘quvchilarda fanga qiziqishi, dunyoqarashi, zehni namoyon bo‘ladi. Bu
esa boshlang‘ich sinf o‘quvchi- lariga to‘la-to‘kis bilim berishda har bir
o‘quvchining shaxsiy xususiyatlarini o‘rganishda o‘quvchining qobiliyati namoyon
bo‘ladi.
Boshlang‘ich sinflarda fakultativ mashg‘ulotlami birinchi navbatda,
matematika
darslarida
tashkil
qilish
katta
ahamiyatga
ega.
Shu
o‘rinda o‘qituvchi birinchi bosqichda o‘quvchilar orasidan matematikaga qiziqishi
va
iqtidorini
aniqlashga
imkon
berib,
ular
bilan
til
topa oladi.
Darslikdagi
o‘quv
materiallami
takrorlamaydigan,
lekin
uni
mustahkamlashga
xizmat
qiladigan
murakkab
ko‘rinishdagi
o‘quv
materiallar o‘rganiladi.
Boshlang‘ich
sinflarda
fakultativ
mashg‘ulotlar
didaktik
o‘yinlar,
olimpiadalar,
kechalar,
viktorinalar
o‘tkazishga
yordam
beradi.
Ilmiy texnik taraqqiyot matematikaga bog‘langanligi sababli astasekin murakkabroq
masalalar
yechimini
o‘rganishga
imkoniyat
beradi.
Masalan,
EHMda,
mikrokalkulyatorda
hisoblashlar
o‘rganiladi.
Boshlang‘ich sinflarda fakultativ mashg‘ulotlarda o‘quvchilaming matematik
tafakkuri, fikrlash qobiliyati rivojlanadi.
Fakultativ
mashg‘ulodami
boshlang‘ich
sinflarda
turli
xiI
tarzda
olib
borish
mumkin,
ayniqsa,
III-IV
sinflarda
qiziqarli,
ya'ni:
o‘quvchilaming matematikaga bo‘lgan qiziqishini hartomonlama hisobga olgan
holda olib borish lozim.
Boshlang‘ich sinflarda matematikadan fakultativ dars namunalari
Fakultativ darslar 1968 yil kiritilgan. Boshlang‘ich sinflarga 2 soatdan
berilgan. Shundan 1 soatini matematikaga berilgan.
Fakultativ darslarda darslikdagi o‘quv materialini takrorlamaydigan, lekin uni
mustahkamlashga xizmat qiladigan o‘quv materiallar o‘rganiladi. Fakultativ
mashg‘ulotlar-XTV tomonidan tasdiqlangan, o‘quv rejada ajratilgan soatlar
bo‘yicha olib boriladi. Bu soat maktab ixtiyoridagi komponentlarga ko‘ra
o‘quvchilar qiziqishiga qarab taqsimlanadi.
1-sinfda- choraklar bo‘yicha va III-choragini Matematikaga beriladi.
2-sinfda-yarim yillik bo‘yicha: Ona tili va Matematikaga.
3-4-sinflarda yillik: yoki ona tiliga yoki Matematikaga beriladi.
Fakultativ mashg‘ulotlarga jurnalda alohida sahifa ajratiladi va baholanmaydi,
o‘quvchilar qiziqishiga ko‘ra rag‘batlantiriladi.
Fakultativ mashg‘ulotlarga 1-sinfda-32 soat hamda 2-3-4-sinflarda esa- 34 soat
ajratiladi.
Fakultativ mashg‘ulotlar mazmuni quyidagicha tashkil etiladi:
1. Sharq mutafakkirlari merosini o‘rganish.
2.
Ularning
asarlarida
uchraydigan
ayrim
boshlang‘ich
sinflarga
xos
bo‘lgan matematik xossalar, qoidalar o‘rganiladi.
3. Murakkab masalalar.
4. Didaktik (krossvord, rebus, kvadratlar) topshiriqlar.
5. Mantiqiy (hazil, qiziqarli) masalalar. Bitta darsda ikkitasi o‘tkaziladi.
2.2 Fakultativ darslarni tashkil etish
Fakultativ
mashg‘ulotlar
I
sinfda
o‘qituvchi
o‘quvchilami
qiziqishi
va
o‘zlashtirishiga
qarab
fanlar
aro
aloqadorlikni
hisobga
olgan holda olib boradi.
II-IV sinflarda 34 soat o‘tiladi.
II
sinfda
choraklar
bo‘yicha
olib
borish
mumkin.
Masalan,
chorakda
matematika,
2
chorakda
ona
tili
va
hokazo.
III
sinfda
yarim
yillik
bo‘yicha
olib
boriladi.
Masalan,
1
yarim
yillikda
matematika,
2
yarim
yillikda
ona
tili
va
hokazo.