BOSHLANG’ICH SINFLARDA ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA HARAKATNI BILDIRUVCHI SO’ZLARGA OID BILIMLARNI O’RGATISH METODIKASI
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
33
Faytl hajmi
41,5 KB
1
BOSHLANG’ICH SINFLARDA ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI
DARSLARIDA HARAKATNI BILDIRUVCHI SO’ZLARGA OID
BILIMLARNI O’RGATISH METODIKASI
KURS ISHI
MUNDARIJA:
Kirish
1. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatishda interfaol
usullardan foydalanish
2. Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumi ustida ishlashning nazariy
asoslari
3. Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumini o’rganish metodikasi
4. Maktabda morfologiya o'qitishning ahamiyati va vazifalari
5. «Fe’l» so'z turkumini o'rganishda gap ustida ishlash
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2
Kirish
Mavzuning dolzarbligi. Ona tili darslari fan o’qituvchilari tomonidan puxta
o’ylangan, ma’lum tizimga solingan, o’quvchilar aqliy bilimlarini charxlaydigan
bo’lishi lozim. Zotan, “Milliy dastur”da ko’zda tutilgan asosiy masala -
O’zbekistonning kelajagi bo’lgan barkamol avlod, komil insonni tarbiyalab voyaga
yetkazish jamiyatning oldida turgan muhim vazifadir.
“To’qqiz yillik (1-9- sinflar) o’qishdan iborat umumiy o’rta ta’lim
majburiydir. Ta’limning bu turi boshlang’ich ta’limni (1-4-sinflar) qamrab oladi
hamda o’quvchilarning fanlar asoslari bo’yicha muntazam bilim olishlarini, ularda
bilim o’zlashtirish ehtiyojlari, asosiy o’quv-ilmiy va umummadaniy bilimlarni,
milliy va umumbashariy qadriyatlarga asoslangan ma’naviy-axloqiy fazilatlarni
mehnat ko’nikmalarini, ijodiy fikrlash va atrof-muhitga ongli munosabatda
bo’lishni va kasb tanlashni shakllantiradi”
Kelajagimiz bo‘lgan yosh avlod bilim egallashda boshlang‘ich ta,limda o‘tiladiga n
fanlarni chuqur, ongli tarzda o’zlashtirishlari muhim sanaladi. Shunday ekan,
bugungi kun talablaridan kelib chiqqan holda boshlang’ich ta’limdagi fanlarni
o’tishda jahon andozalariga mos va xos bo’lgan o’qitish usullaridan foydalanish
muhimdir.
Kurs ishi uchun tanlangan mavzu ana shu jihati bilan ahamiyatlidir.
Bugungi kunda o’qituvchilik kasbiga nihoyatda yuksak mas’uliyatlar qo’yilmoqda,
chunki biz o’qituvchi-murabbiylar qo’liga farzandlarimiz taqdirini
ishonib topshiramiz.Shu jihatdan tanlangan mavzu hozirgi vaqtda olib borilayotgan
ta’lim-tarbiya ishlarining eng dolzarb mavzularidan sanaladi.
Kurs ishining oldiga qo’ygan maqsad va vazifalari. Maktab o’quvchilari, ayniqsa,
4-sinf
o’quvchilari
ma’lum
darajada
ona
tili
va
o’qish ko‘nikmasini
egallaganliklari uchun ularni mashqlar,shuningdek matn ustida mustaqil ishlashga
ko’proq e’tibor berish lozim.
3
O‘quvchilarning topshiriqni tez, to‘g‘ri bajarishi uchun qulay usullarni tanlay
bilishi, ishga ijodiy yondashishi muhimdir. O’quvchilarni ishni bunday o’ylab,
izchil
bajarish
ko’nikmalari
o’z-o’zidan
hosil
bo’lmaydi,
albatta.
Bunday ko‘nikmalarni bolalar o‘qituvchining alohida o’tkaziladigan mashqlari
orqali egallaydilar. Faqatgina o’qituvchi rahbarligida ishlagandagina, ular
fikrlashga, amaliy mashg’ulotlarni ijodiy bajarishga, yo’l qo’yilgan xatolarni
topish va uni tuzatishga o’rganadilar.
Biz ushbu mavzuni yoritishda ,malakaviy amaliyotda o’tagan tajribamizga
suyanib, 4-sinf maktab o’quvchilarga dars jarayonlarida fe’l so’z turkumini
o’rgatishni ta’minlaydigan shakl va metodlarni ishlab chiqish, ilmiy asoslash va
tajribada tekshirish.
Kurs ishini yozishda asoslangan materiallar. Ushbu ishni yozishda
Prezidentimiz I.A.Karimovning qator asarlari, xususan, “Yuksak ma’naviyat -
yengilmas kuch”, singari asarlaridan, shuningdek, Yusupov M., Mahmudova M.,
Rahmonbekova S., Qosimova K., Matchonov S., G’ulomov M., Solihov O. singari
olim va metodistlarning asarlaridan, ilmiy tadqiqot, monografiya va maqollaridan
foydalanib ish ko’rdik.
Kursishning yozilishida qo’llanilgan metod. Albatta, ona tili darslari va
mashg’ulotlar o’qituvchi tomonidan uning rahbarligida o’tkaziladi. Bu o’z
navbatida, o’qituvchi tomonidan puxta o’ylangan, rejalashtirilgan, ma’lum tizimga
solingan va mazmunli bo’lishi talab qilinadi.
Biz mazkur bitiruv ishimizni olgan bilim va tajribamizga tayangan holda,
shuningdek, pedagogik amaliyot o’tgan Samarqand tumanidagi 46-umumta’lim
maktabidagi o’qituvchilarning ish tajribasiga suyangan holda yoritishga harakat
qildik.
Kursishning amaliy ahamiyati. Ushbu bitiruv malakaviy ishidan
pedagogika va psixologiya, defektologiya bo’limlarining talablari kurs va bitiruv
ishlarini yozishda, o’zbek adabiyoti tarixini o’rganishda, shuningdek, boshlang’ich
4
sinf o’qituvchilari fakultativ mashg’ulotlarda, sinf rahbarlari va adabiyot
o’qituvchilari esa, turli lingvistik mashqlarni bajarishda foydalanishlari mumkin.
Kursishning tuzilishi. kirish, 3 ta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar
ro’yxatidan iborat.
Kurs
ishning mundarijasi.Kirish qismida,
umuman,
mavzuning
dolzarbligi, uning oldiga qo’ygan maqsad va vazifalari, ishning ilmiy yangiligi,
tahlil uslubi, ishning amaliy ahamiyati hamda shakily tuzilishi haqida fikr
yuritilgan.
5
1. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatishda
interfaol usullardan foydalanish.
Fe’l ustida ishlashda izchillik, bo’limlar orasidagi bog’lanish, dastur
materialining hajmi, tini har bir sinfda o’rganish usullari va vositalari shu so’z
turkumini o’rganish vazifasi, lining lingvistik xususiyatlari va kichik yoshdagi
o’quvchilarning bilish imkoniyatlariga qarab belgilanadi.
,,Fe’l" mavzusini o’rganishda asosiy vazifalar: so’z turkumi sifatida fe’l haqida
dastlabki tushunchani shakllantirish, o’quvchilar nutqini fe’llar bilan boyitish
hamda og’zaki va yozma nutqda fe’ldan to’g’ri foydalanish ko’nikmasini o’stirish,
o’quvchilarning aqliy faoliyatini rivojlantirish, grammatik mavzu bilan bog’liq
holda ayrim imloviy qoidalarni o’zlashtirish hisoblanadi. Bu vazifalar bir - biri
bilan bog’liq holda hal etiladi.
Fe’lning
lingvistik
xususiyatlari
xiyla
murakkab,
shuning
uchun
boshlang’ich sinf o’quvchilari faqat lining muhim nazariyalari bilan tanishtiriladi.
Material tanlashda shu materialning nutq va imloga oid vazifalarni hal qilishda
qanchalik zarurligi hisobga olinadi.
Fe’lni o’rganishda izchillik. 1-sinfda fe’l ustida ishlash. Fe’l ustida ishlashga
tayyorgarlik savodga o’rgatish davrida boshlanadi. Bu davrda o’quvchilarning
diqqati fe’lning leksik ma’nosiga qaratiladi; fe’l tichun tipik hisoblangan leksik
ma’nosiga qaratiladi; fe’l uchun tipik hisoblangan leksik- grammatik ma’noni,
ya’ni predmetning harakatini bildirishni umumlashtirish imkonini beradigan aniq
material yig’iladi. Fe’l ustida ishlash mashqlarini ,,Alifbe"dagi so’z va mashqlarni
o’qish, rasmga qarab gap tuzish bilan bog’lab o’tkaziladi. Bunda o’qituvchi
o’quvchilar gap tuzishda mazmunga mos fe’lni topishga, so’z nimani bildirishini
va qanday so’roqqa javob bo’lishini aniqlashga yordam beradigan sharoit yaratadi.
Masalan, bolalar kuzda meva va sabzavotlarni, daraxtlarni kuzatib yoki rasmlarni
ko’rib, gapni mazmunga mos so’zlar bilan to’ldiradilar: Kuzda mevalarmma
6
qiladi?... (pishadi), sabzavotlar nima qiladi?... (yetiladi), daraxl barglari nima
qiladi?...
(sarg’ayadi).
Bolalar
nima
qilyaptilar?...
(dam
olyaptilar),
...(o’ynayaptilar), (ishlayaptilar).
Fe’lni o’rganishda maqsadga qaratilgan ishlar harakatni bildirgan so’zlar
mavzusini o’rganishdan boshlanadi (1-sinf, o’quv yilining 2-yarmi). Fe’l leksik
ma’nosi bilan grammatik ma’nosi (harakat bildirishi) mos keladigan (nima
qilyapti?) yugurayapti, arralayapti, sakrayapti, (nima qildi?) yugurdi, arraladi,
sakradi, (nima qiiadi?) yuguradi, arralaydi, sakraydi kabi misollardan foydalanish
bilan, o’quvchilar o’zlari bajargan harakatlarni aytishni so’rab, ular bergan javobini
(fe’lni) so’roqlari bilan xattaxtaga yozib, suhbat o’tkazish bilan tushuntiriladi.
O’quvchilarni so’roq berish bilan holat bildiradigan uxlayapti, o'ynayapti,
faxrlanadi kabi fe’llarni ham tanlashga o’rgatib borish muhim ahamiyatga ega.
Bunday mashqlar o’quvchilarda pred-met harakatini keng ma’noda tushunish
ko’nikmasining shakllana borishiga yordam beradi.
Dastur o’quvchilarda so’zlarga so’roq berib, ularni bir-biridan farqlash
ko’nikmasini shakllantirishni talab etadi. Buning uchun o’qituvchi fe’lning har xil
shakllaridan foydalanib, maxsus mashqlar o’tkazadi. mwm? so’rog’iga javob
bo’lgan so’z bilan nima qildi? (nima qilyapti?, nima qiladi?) so’rog’iga javob
bo’lgan so’zlar taqqoslanadi: nima? so’rog’iga javob bo’lgan so’zlar guruhi
predmetni bildirishi, nima qildi? so’rog’iga javob bo’lgan so’zlar esa predmet
harakatini bildirishi aniqlanadi. Taqqoslash ot va fe’lni ajratishga o’rgatadi, ular-
ning nutqda bir-biriga ta’sir etishini aniqlashga imkon beradi.
Fe’lga so’roq berishga o’rgatish yuzaki bo’lmasligi, o’quvchilar harakat bir kishi
tomonidan bajarilsa, nima qildi?, nima qilyapti?, nima qilmoqchi?so'roqg'arim, ikki
va undan ortiq kishi tomonidan bajarilsa, nima qildilar?, nima qilyaptilar?, nima
qilmoqchilar? so’roqlarini berishni bilishlari zarur. Bunday so’roqlarga javob
berishga o’rgatish o’z navbatida, fe’l zarnonlarini o’rganishga tayyorlash
demakdir.
sinfda morfologik so’roq so’z nimani bildirishini aniqbsh maqsadida beriladi.
O’quvchilarni so’zga so’roq berishga, o’qituvchi bergan so’rog’iga javob
7
bo’ladigan so’zlarni tanlashga, so’zni so’roi;-la mos ravishda o’zgartirishga (nima
qildi? — o’qidi, nima qilamiz? o’qiymiz, nima qilmoqchi?— o’qimoqchi kabi)
o’rgatiladi.
3-sinflarda fe’lni o’rganish. Bu bosqichning asosiy vazifasi Fe’l - so’z turkumi
degan tushunchani shakllantirish, bo’lishli va b’o’lishsiz fe’llarning ma’nosi va
shakliga qarab farqlash ko’nikmasini hosil qilish, bo’lishsizlik qo’shimchasi (-ma)
ning talaffuzi va imlosini o’rgatish hisoblanadi.
Fe’lning harakat bildirishi yuzasidan o’quvchilarda aniq tasawur hosil qilish
uchun o’qituvchi ularga shu darsdagi mehnat jarayonini tasvirlashni, ya’ni
o’quvchilarning o’zlari bajarayotgan ish-harakatni aytishni so’raydi, suhbat
o’tkazadi. Suhbatda ,,O’qituvchi nima qildi? O’quvchilar nima qildilar? Hozir
o’qituvchi nima qilyapti? O’quvchilar nima qilyaptilar? Endi o’quvchilar nima
qiladilar? O’qituvchi nima qiladi?" kabi savollardan ham foydalanadi. Suhbat
jarayonida o’quvchilar o’qituvchi rahbarligida fe’llarni so’rog’i bilan yozib bo-
radilar. Masalan, nima qildi? - so’zladi, tushuntirdi; nima qildilar? - tingladilar,
yozdilar; nima qilyapti? - tushuntirayapti, so’rayapti, tinglayapti; nima qilyaptilar?
• javob berayaptilar, yozayaptilar, tinglayaptilar; nima qiladi? - tekshiradi, ko’radi;
nima qiladilar? ishlaydilar, bajaradilar, yozadilar.
Suhbatdagi yoki o’quvchilar aytgan gaplardan birini gap bo’lagi jihatdan tahlil
qilish asosida xulosa chiqariladi: nima qildi? nima qilyapti? nima qiladi? kabi
so’roqlarga javob bo’lib, predmet harakatini bildirgan so’zlar fe’l deyiladi. Fe’l
gapda kesim vazifasida keladi.
Mavzu yuzasidan o’quvchilarda ko’nikma hosil qilish uchun so’roq berib
fe’lni aniqlash, gap mazmuniga mos fe’lni tanlab qo’yish, aralash berilgan
so’zlardan, shuningdek, rasmga qarab gap tuzish kabi mashqlardan foydalaniladi.
Dasturga ko’ra 3-sinfda bo’lishli va bo’lishsiz fe’llar o’rganiladi. Mavzu suhbat
asosida tushuntiriladi. Suhbat uchun ,,O’qish darsida kimlar o’qidi? Shokir ham
o’qidimi? Kim so’zladi? Alisher so’zladimi? Barno kutubxonaga boradimi?
Abdulla-chi?, U qachon bormoqchi? Hozir kim tushuntirayapti? Hozir Tohir
gapiryaptimi?" kabi savollardan ham foydalaniladi. O’quvchilar so’roq berib
8
fe’llarni
topadilar,
ma’nosini
qiyoslaydilar
va
o’qituvchi
rahbarligida
tushuntiradilar. Xulosa chiqariladi: fe’l harakatning yuzaga chiqqanini, ya’ni
bajarilganligini (o’qidi, so’zladi), hozir bajarilayotganini (tushuntiryapti), endi
bajarilishini (boradi, o ‘qiydi) bildiradi. Bu fe’llar bo’lishli fe’llar deyiladi. Ayrim
fe’llar
harakatning
bajarilmaganligini
(o’qimadi,
so’zlamadi),
hozir
bajarilmayotganini (o ’qimayapti), keyin ham bajarilmasligini (bormaydi) bildiradi.
Bunday fe’llar bo’lishsiz fe’llar deyiladi.
O’quvchilar bo’lishli va bo’lishsiz fe’llarni so’roqlari bilan ikki ustun
shaklida yozadilar va so’roqlarini bo’lishsiz fe’l qanday hosil bo’lganini aytadilar.
O’quvchilar bilimi mashqlar bilan mustahkam-lanadi, bo’lishsizlik qo’shimchasi -
ma -mi shaklida talaffuz qilinsa ham, doim aslicha -ma shaklida yozilishi
tushuntiriladi. O’quvchilarda bo’lishli va bo’lishsiz fe’llarni ma’nolariga qarab
farqlash ko’nikmasini o’stirish uchun bo’lishli fe’ldan bo’lishsiz fe’l hosil qilish,
bo’lishsiz fe’llarning talaffuzi va yozilishini qiyoslash, bo’lishsiz fe’llar bilan
gaplar tuzish mashqlaridan foydalaniladi.
Bu sinfda fe’lni o’rganishning vazifalari quyidagilar:
Fe’lning shaxs-son qo’shimchalari bilan tuslanishi, zamon qo’shimchasi bilan
o’zgarishi haqidagi tushunchani berish va dast-labki ko’nikma hosil qilish; fe’lning
leksik ma’nolari, bo’lishli va bo’lishsizligi, gapdagi vazifasi haqidagi bilimni
chuqurlashtirish.
Nutqda fe’ldan ongli foydalanish malakasini rivojlantirish. Shu maqsadda
nutqda ma’nodosh va zid ma’noli fe’llardan matn bilan bog’liq holda o’z va
ko’chma ma’noda ishlatilgan fe’llar bilan ta-nishtirib borishga qaratilgan
mashqlardan foydalanish.
Zamon qo’shimchalarining talaffuzi va yozilishi haqidagi ko’nik-mani hosil
qilish.
Qo’shma fe’llar va ularning doim alohida yozilishi haqidagi tushunchani
berish va dastlabki ko’nikmani hosil qilish hisoblanadi.
Fe’l zamoni shaklining mohiyati ish-harakat qachon bajarilishini, ya’ni ish-
harakatning nutq so’zlanib turgan paytda, undan oldin va keyin bajarilishini
9
taqqoslash asosida ochiladi. O’quvchilar o’zlari ba-jargan yoki bajarayotgan
harakatlarini kuzatadilar, shuningdek, keyin nima qilishlarini muhokama qiladilar.
Xuddi shunga o’xshash kuza-tishni tabiatda bo’layotgan o’zgarishlar yuzasidan
ham o’tkazadilar. Bu mavzu bahorda o’tiladi. Shuning uchun o’quvchilar
kuzatish asosida ,,Bahor keldi. O'rik, olcha gulladi. Gullar ochilyapti. Endi gilos
pishadi. Bahordan so ‘ng yoz keladi. Yozda bolalar oromgohga bormoqchi" kabi
gaplar tuzadilar. Gapdagi fe’llarga so’roq berib, ish-harakatning bajariHsh payti,
ya’ni ish-harakat bajarilayotganini (nima qilyapti? -o’qiyapti, ochilyapti), oldin
bajarilganini (nima qildi? ~ o’qidi, keldi, gulladi) va keyin bajarilishi
(nima qilmoqchi?— yodlamoqchi, bormoqchi) aniqlanadi. Aniq kuzatish asosida
yig’ilgan bu leksik materiallar o’qituvchi rahbarligida umumlashtiriladi va xulosa
chiqariladi:
Fe’llar zamon bilan o’zgaradi. Fe’l uch zamonni bildiradi: hozirgi zamon,
o’tgan zamon, kelasi zamon.
Hozirgi zamon fe’llari nima qilyapti? so’rog’iga javob. bo’ladi, hozirning
o’zida, ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtda bajarilayotgan harakatni bildiradi.
O’tgan zamon fe’li nima qildi? so’rog’iga javob bo’ladi, harakat-ning oldin, ya’ni
nutq so’zlanayotgan vaqtdan oldin bajarilganini bildiradi.
Kelasi zamon fe’li nima qilmoqchi? so’rog’iga javob bo’ladi, harakatning keyin,
ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtdan keyin bajarilishini bildiradi. Boshlang’ich sinf
o’quvchilari fe’l zamonlarini unga beriladigan savoldan bilib oladilar. So’roqdan
lining leksik ma’nosi ham bilinib turadi.
10
2. Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumi ustida ishlashning nazariy
asoslari
Fe’lning zamon shaklini yasash va bilib olish uchun o’quvchilarni
so’roqlardan to’g’ri foydalanishga o’rgatish muhim ahamiyatga ega. Bu maqsadga
erishish uchun awal jamoaviy ravishda ishlanadi va o’quvchilar e’tibori so’roq
bilan fe’l zamonining bog’lanishini aniq-lashga qaratiladi. Zamon shaklini hosil
qilish uchun fe’lning II shaxs birlik shakli asos qilib olinadi (Boshlang’ich
sinflarda fe’lning bosh shakli o’rganilmaydi). Fe’lga so’roq berish bilan fe’l
zamoni hosil qilinadi.
Bir fe’ldan uch zamonni hosil qilib, ularni taqqoslash mashqi fe’lning zamon
kategoriyasining mohiyatini tushunishga yordam beradi. Shuning uchun ,,Fe’l"
mavzusini o’rganish jarayonida fe’lni zamon qo’shimchasi bilan o’zgartirish
mashqi muntazam o’tkazib boriladi.
O’quvchilarni fe’l zamonlarini ongli qo’llashga o’rgatish maq-sadida
matnlardan foydalaniladi. Bunda fe’l zamonini aniqlash va biror fe’l shaklidan
foydalanishni asoslash, shuningdek, fe’l zamonini o’zgartirish, fe’llarni muayyan
bir zamonda ishlatib hikoya tuzish topshiriladi.
Dasturga ko’ra, bu sinfda fe’llarda shaxs-son haqida tushuncha beriladi.
O’quvchilarda o’zbek tilida III shaxs: so’zlovchi (I shaxs), tinglovchi (II shaxs),
o’zga (III shaxs) mavjudligi haqidagi dastlabki ko’nikma ,,Otlarning egalik
qo’shimchalari
bilan
o’zgarishi"
va
,,Kishi-lik
olmoshlari"
mavzulari
o’rganilayotganda hosil qilingan. „Fe’llarda shaxs-son" mavzusi shu ko’nikmaga
asoslangan holda tushuntiriladi.
Suhbat asosida kishilik olmoshlari III shaxsni, birlik va ko’plikni bildirishi
eslatilgach, o’quvchilarga men olmoshini qatnashtirib gap tuzish topshiriladi. Ular
tuzgan gap o’qituvchi rahbarligida tahlil qilinadi ‘(Men kitobni o’qidim).
O’quvchilar men I shaxs birlikdagi kishilik olmoshi ekanini avtadilar; o’qidim
fe’lini so’z tarkibiga ko’ra tahlil qilib, o’qi — o’zak, -di — o’tgan zamon
11
qo’shimchasi, -m ham qo’shimcha ekanini aniqlaydilar. O’qituvchi quyidagi
mazmunda tushuntiradi: ish-harakat so’zlovchi (I shaxs), tinglovchi (II shaxs),
o’zga (III shaxs) tomonidan bajarilishi mumkin; ikkinchidan, ish-harakat yakka
(bir) yoki bir necha shaxs tomonidan bajarilishi ham mumkin. Fe’llarga qo’shilib,
ish-harakatni bajargan shaxsni va sonni (ko’plik va birlikni) ham bildiradigan
qo’shimchalar bor. Masalan, o’qidim fe’lidagi -m qo’shimchasi shunday ma’noni
bildiradi, u shaxs-son qo’shimchasidir. Chunki -m o’qish harakatini bajargan
shaxsni (I shaxsni) va sonini (bir kishi bajarganini) bildiryapti, ya’ni ham shaxsni,
ham sonni ifodalayapti. O’qituvchi (xattaxtaga yozilgan gaplarni ko’rsatib)
,,Nuqtalar o’rniga gapning mazmuniga mos bo’lgan fe’llarning shaxs-son
qo’shimchasini topib qo’yib, gaplarni o’qish" vazifasini beradi. Mashq o’qituvchi
rahbarligida birgalikda bajariladi.
Suhbat asosida xulosa chiqariladi: Fe’llar shaxs-son qo’shimchalari bilan
o’zgaradi. Shaxs-son qo’shimchalari zamon qo’shimchalaridan keyin qo’shiladi.
Fe’llarda shaxs-son haqidagi ko’nikmani shakllantirish uchun mazmunga mos
shaxs-son qo’shimchalarini qo’yish, berilgan fe’llarni hozirgi, o’tgan, kelasi
zamonda shaxs-son qo’shimchasi bilan tuslash, fe’llarni so’z turkumi jihatdan
tahlil qilish mashqlaridan foydalaniladi.
Bu sinfda fe’llarning yozilishi haqida ham ko’nikma hosil qilinadi. Mavzuni
tushuntirish uchun fe’llar ko’proq bo’lgan matn tanlanib, matnni o’qish, so’roq
berib fe’llarni topish va qanday yozilganini aytish topshiriladi. O’quvchilar
o’qituvchi rahbarligida vazifani bajaradilar.
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’zturkumini o’rgatishda texnologik
yondashuv
Boshlang’ich ta’lim juda murakkab jarayon bo’lib, bu davrda bola bevosita
o’yin faoliyatidan ta’limiy faoliyatga kirishadi. Bu jarayonni hozirgi kun davr
talabi asosida tashkil etish, ya’ni uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash
boshlang’ich sinf o’qituvchisidan katta mas’uliyat, bilim, mahoratni talab etadi.
12
Bugungi kun o’qituvchisi o’quvchilarini chuqur bilimli, zukko va mustaqil fikr
egasi etib tarbiyalashi uchun pedagogik texnologiya asoslari, o’qitishning
zamonaviy va interfaol usullaridan unumli foydalanmog’i lozim.
Yuqorida keltirilgan muammolarning echimi respublika DTSlari talablaridan
kelib Kadrlar tayyorlash milliy dasturini amalga oshirish maqsadida ta’lim
jarayonida turli interfaol usullarni qo’llagan holda ish olib borishni taqozo
etmoqda.
Quyida biz o’z pedagogik faoliyatimizda fe’l so’z turkumini pedagogik
texnologiya elementlari asosida tashkil etib ta’limda samarali bo’lib kelgan o’qitish
metodlaridan namunalar keltiramiz. Bu usullaridan boshlang’ich sinf o’qituvchilari
o’z ish faoliyatlarida foydalanishlari mumkin.
Umumiy o’rta ta’lim maktablarida, xususan, boshlang’ich ta’limda samarali
o’qitish usullari asosida o’tiladigan darslarda har bir o’quvchi o’zining ichki
imkoniyati, qobiliyatini namoyon qiladi.
Maktab ostonasiga ilk qadam qo’yib boshlang’ich sinfga qabul qilingan bolaning
faoliyatida o’yin asosiy o’rinni egallaydi. O’yin ularning eng sevimli mashg’uloti
bo’lib, ular har qanday mashg’ulotni o’yin bilan uyg’unlashtirishga harakat
qiladilar.
Shunday ekan, o’qituvchi o’quvchi faoliyatidan ularning sevimli mashg’uloti -
o’yinni siqib chiqarmasdan, undan maqsadga muvofiq foydalanish bilan talim
jarayonining samaradorligini oshirishga imkon beradi.
Talim jarayonida qo’llaniladigan o’qitish usullarini biz mazmuniga va
amalga oshirish shakliga ko’ra ikki xil tasnif qilamiz:
Mazmuniga ko’ra.
Amalga oshirish shakliga ko’ra.
Mazmuniga ko’ra o’qitish usullari quyidagi turlarga bo’linadi:
Tinch o’yinli usullar;
Harakatli o’yinli usullar;
Aralash turdagi o’yinli usullar.
Shakliga ko’ra o’qitish usullari quyidagi turlarga bo’linadi.
13
Musobaqa shaklidagi usullar;
Sahna o’yini shaklidagi usullar.
Shuni eslatib o’tish joizki, ona tilidarslarida fe’l so’z turkumini o’rgatish
uchun tavsiya qilinayotgan o’qitish usullaridan foydalanishda qatiy chegara
mavjud bo’lmay, boshqa yuqori sinflarga ham moslashtirib foydalanish mumkin.
Tinch o’yinlarga quyidagilarni kiritish mumkin: ”O’zim tekshiraman”, ”Hikoya,”
«U kim, bu nima?”, ”Topag’on”, ”Noto’g’ri jumla”, ”Bo’lishi mumkin emas”,
“Harflarni top”, ”O’qib ko’r-chi”, ”Davom ettir”, ”Safar”, ”Sirli so’z”, ”Zanjir”,
”O’yin-topishmoq”, ”Bu meniki”, ”Tez javob”, ”Rebus”, ”Krossvord».
Pedagogik amaliyot jarayonida qo’llanilgan ushbu o’yinlarning ayrimlaridan
misollar keltiramiz.
“Hikoya” o’yinida, o’qituvchi doskaga fe’l so’z turkumi ifodalagan bir nechta so’z
yozib qo’yadi.(Masalan, yozdi-yozib, keldi-kelib, uchdi-uchib, sarg’aydi-sarg’ayib
kabi). O’quvchilar mustaqil ravishda shu so’zlar ishtirokida gap yoki hikoya
tuzadilar. Tuzilgan matndan fe’l izohlangan so’zlarni topib, tahlil qilishadi.
Qanday harakatdagi fe’l (bo’lishli yoki bo’lishsiz), u gapning ichida qaysi so’zga
bog’lanib kelgan, qaysi qo’shimchalar bilan tuslangan, qaysi zamondagi fe’l kabi
savollarga javob topishadi. Masalan: Biz mustaqil yurt ulg’aymoqdamiz. Bizning
vatanda iste’dodli, iqtidorli yoshlar juda ko’p o’qishadi, intilishadi. Biz ularga
qiziqamiz, ulardan o’rnak olamiz.
Matnda ko’plikdagi fe’llar ishtirok etib, ular gapning kesimi, hozirgi zamon
fe’llari vazifalarida kelgan. Matnning ega va kesimi shaxs-sonda moslashgan.
(ulg’aymoqdamiz, o’qishadi, intilishadi, qiziqamiz, o’rnak olamiz).
Hikoya yoki matn tuzish jarayonida o’quvchilarning lug’at boyligi ortishi bilan
birgalikda, gaplarni to’g’ri tuzish, tovushlarni to’g’ri tashkil qilish va mustaqil
fikrlash malakasi shakllanadi.
O’quvchilarning vaqt-vaqti bilan rag’batlantirish ularning o’ziga bo’lgan
ishonchini orttiradi. Bu o’yindan ona tili darslarida yoki darsdan tashqari
mashg’ulotlarda, to’garaklarda foydalanish mumkin.
14
“U kim, bu nima?” o’yinida, stol ustiga bir qancha predmetlar terib
qo’yiladi. O’qituvchi shu predmetlardan birortasini tariflaydi.O’quvchilar shu
belgilar asosida gap nima haqida borayotganligini topadilar.
Bu metodning afzallik tomoni shundaki, undan dars davomida o’quvchilar
diqqatini jamlash, qo’llarga dam berish maqsadida yoki yangi tovushlar bilan
tanishtirish, yangi mavzuni bayon qilish jarayonida ham foydalanish mumkin.
Bu metod o’quvchilarda, ziyraklik, sinchkovlik sifatlarini va mustaqil fikrlash
malakalarini shakllantirishga yordam beradi. Bundan tashqari, bu o’yindan dam
olish daqiqalarida ham unumli foydalanish mumkin. Bu metod shakli fe’l so’z
turkumini o’rganishda quyidagicha bo’lishi mumkin. O’quvchidan so’ralishi
mumkin bo’lgan savol-topshiriqlarda fe’l so’z turkumi ifodalangan bo’ladi.
Bo’lishli harakatni ifodalab gap tuzing? (4-sinflar uchun). U bugun
maktabga bordi. Ukam xatini chiroyli yozdi. Akram uyga berilgan hikoyani o’qidi.
variant: Bo’lishsiz harakatni ifodalab gap tuzing? U bugun maktabga bormadi.
Ukam xatini chiroyli yozmadi. Akram uyga berilgan hikoyani o’qimadi. Shu
tarzda 4-sinflarda bo’lishli va bo’lishsiz fe’llar izohlab, tushuntiriladi.
O’quvchilarga fe’lning bo’lishsiz shakli - ma orqali hosil bo’lishi aytib o’tiladi.
“Davom ettir” o’yinida, o’qituvchi hikoyani boshlab beradi. O’quvchilar yangi
mavzuga moslab uni davom ettiradilar. Bunda o’quvchilarda ijodkorlik qobiliyati
rivojlanib, bayon yoki insho kabi ijodiy ishlar yozish malakasi rivojlanadi va so’z
boyligi ortadi. Bundan tashqari, ularda mustaqillik, o’z kuchiga ishonch hissi
rivojlanadi.
“Davom ettir” o’yinida ona tili va o’qish darslarida yoki darsdan tashqari
mashg’ulotlarda hamfoydalanish mumkin. Bunda yangi mavzu bo’yicha fe’l
ishtirok etgan gaplarni hosil qiladi. Qolganlari ham shu tartibda davom ettiriladi.
variant: “U barvaqt maktabga kelayotganida yo’lda...”
variant: “Men havo ilib, qorlar erib boshlaganda tug’ilganman...”
variant: “Biz sinfimizdagi barcha o’quvchilar, hayvonot bog’iga bordik...”
Harakatli metodlarga quyidagilar kiradi: “U nima qilyapti?”, ”Jonli hikoya”
va “Quruvchi”.
15
“U nima qilyapti” o’yinida, o’quvchilardan biri bolalar oldiga chiqib
harakat qiladi.O’quvchilar jamoasi birgalikda uning harakatlarini izohlab berishlari
lozim. Bunday o’yin ona tili darslarida o’quvchilar nutqini o’stirish, ziyraklik va
zeriktirmaslik uchun o’tkaziladi.
“Jonli hikoya” usulida, o’qituvchi so’zlar yozilgan qog’ozlarni o’quvchilarga
tarqatib beradi. Shundan so’ng o’qituvchi o’quvchilarga hikoya qilib beradi.
(Qog’ozlarda yozilgan so’zlar birgalikda shu hikoyani hosil qiladi.) Hosil qilingan
hikoyalarida yangi mavzu bo’yicha fe’l ishtirok etishi lozim. O’qituvchi hikoyani
ikkinchi marta o’qib berganda o’quvchilar qo’llaridagi qog’ozlarni shunday ketma-
ketlikda joylashtirishlari kerakki, qog’ozlarga yozilgan so’zlar bir butun hikoyani
hosil qilishi lozim. Bu usulni qo’llashda darslikdagi mashqlar yoki darslikdan
tashqari hikoya va ertaklardan foydalanishlari mumkin.
variant: Bahor kelishi bilan havo iliy boshlaydi. Biz ekkan daraxtlar gullab,
maysalar ko’kara boshlaydi.
Olimjon ko’chada yig’layotgan bolani ko’rib qoldi.U koptogini ariqqa
tushirib yuboribdi.Olimjon uning koptogini olib berdi.
variant: O’rmon shohi sher yig’in o’tkazdi.Ular tulkixonning ishlarini muhokama
qildilar.Tulkixon aybini bo’yniga oldi.
O’yin so’ngida o’quvchilar hosil qilgan hikoyalarida fe’lga xos so’zlarni
topib, uni tahlil qilib beradi. Hosil qilgan hikoyalarida fe’l so’z turkumiga oid so’z
qatnashib, ular fe’lning vazifa shakllari bilan izohlanib kelayotganligini aytishadi.
Shu o’rinda boshlang’ich sinf (4-sinf) o’quvchilariga sof fe’llar bilan birgalikda
fe’lning vazifa shakllari bir butunlikda fe’llarning tarkibiy qismini tashkil
etayotganligini uqtirib o’tishadi.
“Quruvchi” usuli o’quvchilarni guruhlarga bo’lib, darsda o’tilgan mavzuni
yoki yangi mavzuni mustahkamlash qismida yoki darsdan tashqari vaqtda
o’tkazilishi mumkin. O’qituvchi avvaldan darsga tayyorgarlik ko’rib, qog’ozdan
yoki penoplast bo’lakchalaridan “g’ishtchalar” yasaydi va bu “g’ishtchalarga”
savol yozilgan qog’ozchalarni yopishtirib chiqadi. “G’ishtchalar” soni o’quvchilar
soniga teng yoki ko’p bo’lishi kerak, guruhlarga “minora” yoki “devor” qurishlari
16
uchun joy ajratiladi. Har bir guruhdan bittadan bola chiqadi va “g’ishtcha” ni olib
savolni o’qiydi. Agar savolga bolalar to’g’ri javob topsalar o’zlarining
“maydoncha” lariga “g’isht” ni teradilar. Agar noto’g’ri javob bersalar, o’qituvchi
“g’ishtcha”ni olib qo’yadi. O’yin shu tahlidda barcha o’quvchilar bittadan
“g’ishtcha” olib bo’lgunlarga qadar davom etadi.“Qurilish maydonchasi” da eng
ko’p g’isht tergan o’quvchilar guruhi g’olib hisoblanadi.
Aralash tipdagi o’qitish usullariga quyidagilar kiradi: ”Nima yo’qolib qoldi”,
”Pochtachi”, ”Kun va tun”, ”Qarmoq”, ”Meni tushun”, “Iztopar”, ”So’z o’yini”,
”Xat kimniki”, ”Izma-iz”.
“Qarmoq” metodi: Bu o’yindan barcha darslarda qo’shimcha savollar berish yoki
turli matn va mashqlarda foydalanish mumkin. Baliqchalar shaklidagi
qog’ozchalarga savollar yoziladi va bir chetiga temir qistirg’ichlar qistiriladi.
Qarmoq shaklidagi tayoqchalarning uchiga ip va ipning uchiga magnit bo’lakchasi
bog’lab qo’yiladi. O’quvchilar bu “qarmoqlar” vositasida “baliqchalar” dan birini
tutib olishlari va undagi savolga javob berishlari lozim bo’ladi.
So’z o’yini metodi: o’quvchilar guruhlarga yoki qatorlarga ajratiladi. Har bir guruh
boshidagi o’quvchiga har xil harf yozilgan qog’oz tarqatiladi. Bunda guruh
ishtirokchilari qog’ozga qanday harf yozilganligini ko’rmasliklari lozim.
O’qituvchi buyruq berishi bilanoq, boshlovchi o’quvchilar qog’ozni o’nglab qarab,
unda yozilgan harfni ko’radilar va shu harf bilan boshlanadigan so’z topib turgan
o’quvchiga uzatadilar. Guruh yoki qator oxiridagi o’quvchi oxiri tugagach,
qog’ozni o’qituvchiga keltirib topshiradi. O’yinni birinchi bo’lib tugatgan va
so’zlarni to’g’ri yozgan o’quvchilar guruhi g’olib sanaladi.
Bu metoddan dars jarayonida yoki darsdan tashqari mashg’ulotlarda
foydalanish mumkin.
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatishda interfaol
usullardan foydalanish
Jamiyatimiz hayotini jahon talablari darajasiga olib chiqish uchun barcha
sohalarda - iqtisodiy, siyosiy sohalarda, jumladan, ta’lim tizimida ham islohatlar
amalga oshirilib tubdan o’zgartirilmoqda, ta’lim berishning zamonaviy va
17
yangicha usullari joriy etilmoqda. Agar ta’lim tizimi islohatlarini kengroq
yoritadigan bo’lsak, ta’limni yangicha isloh qilish maqsadida Kadrlar tayyorlash
milliy darsturi, «Ta’lim to’g’risida»gi qonun qabul qilindi, bir necha qaror va
farmoyishlar, nizomlar kuchga kirmoqda. Bularning barchasi ta’lim tizimini
rivojlantirish maqsadida amalga oshirilayotgan ishlardir. (1, 2, 3, 4)
Ta’lim tizimini rivojlantirishning asosiy maqsadi bugungi kunda o’sib kelayotgan
yosh avlodni komil inson etib tarkib toptirishdi.
Bizga ma’lumki, ta’lim berish orqali tarbiya va tarbiyalash orqali ta’lim beriladi.
Ya’ni, ta’lim berishning asosiy qismi o’quvchilarni har tomonlama komillikka
etaklashdir.
Ta’limning yangi mazmuni boshlang’ich sinf o’quvchilarini ona tili
darslarida savodxon, bilimli, nazariyani amaliy ishlarda tushuntira oladigan,
o’quvchi o’z ehtiyoji talab qilgan darajadagi o’quv materialini o’zlashtiradigan
darajada tarbiyalab berishni nazarda tutmoqda. O’quvchilarni faollikka undashda
darsda interfaol usullardan samarali foydalanish yaxshi natija beradi.
O’qituvchi nuqtai-nazardan turib yondashish o’quvchilarda o’quv-biluv faoliyati
mustaqilligini ta’minlashga xizmat qiladi.
O’quvchilar boshlang’ich sinflarda o’zlashtirgan bilim, ko’nikmalardan
amaliy faoliyatlarida foydalanadilar. Mashqlarni aniq bajarish usulari va
texnikalarning chuqurroq o’zlashtirish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
O’quvchilar bilan o’qituvchi o’rtasida yo’l qo’yilishi lozim bo’lgan amaliy mashq
usullaridan bir bu yozma bahs usulidir.Bunday usulda muloqat o’rnatish natijasida
o’quvchilarning erkin tarzda mustaqil fikrni ifodalash imkoniyati kengayadi,
yozma nutqi rivojlanadi.Og’zaki muloqat jarayonida bayon qila olmagan fikrlar
bemalol yozma shaklda bildirish uchun sharoit yaratiladi.
Ona tili darslarida fe’l so’z turkumlarini chuqur o’zlashtirishda hamkorlikda
o’qitish usullari bizga yaqindan yordam beradi.
O’qituvchi o’quv dasturidan o’rin olgan «Fe’l» so’z turkumini o’tishda o’quvchilar
guruhi uchun materialini mustaqil ishlab o’rganishlariga imkon beradigan o’quv
topshiriqlarini tuzadi.
18
3. Boshlang’ich sinflarda “Fe’l” so’z turkumini o’rganish metodikasi
“Fe’l” so’z turkumimavzusini boshlashdan oldin o’quvchilarni bir necha
guruhga ajratib, mavzu bo’yicha tuzilgan o’quv topshiriqlari asosida ularning
mustaqil va ijodiy ishlarini tashkil qilish mmkin. Har bir topshiriq bo’yicha savol-
javob o’tkazilib, o’quvchilarning javoblari tegishli ballar bilan baholab boriladi.
Hamkorlikda o’qitish texnologiyasining guruhlarda o’qitish usulidan foydalanib,
o’tiladigan darsning borishini quyidagicha loyihalash tavsiya etiladi:
Tashkiliy qism:
O’tgan mavzu yuzasidan o’quvchilar bilimini nazorat qilish va baholash:
O’quvchilarni dars mavzusi, maqsadi, borishi bilan tanishtirish.
Yangi mavzuni o’rganish:
o’quvchilarni guruhlarga ajratib, guruh a’zolari tomonidan belgilangan o’quv
topshiriqlarini mustaqil ravishda sifatli bajarilishiga erishish:
o’quv materialini yaxlit holda qayta ishlab chiqilishini amalga oshirish.
Yangi mavzu yuzasidan guruhlar o’rtasida savol-javob, o’quv bahsi o’tkazish.
Mavzu matnida berilgan o’quv mashg’ulotini uyushtirish.
Test savollari yordamida o’quvchilar bilimini nazorat qilishva baholash.
Yangi mavzuni qayta ishlash va yakunlash.
Uyga vazifa berish.
Guruhlar o’rtasidagi o’quv bahsi, munozara o’quvchilar jamoasining hamkorlikda
bajargan mustaqil faoliyatining natijasi, yakuni sanaladi.
Fe’l - so’z turkumi Maqsad: O’quvchilarni erkin fikrlashga o’rgatish,
og’zaki va yozma nutqini o’stirish, mustaqil ish bajarish qobiliyatini shakllantirish,
o’rtoqlari fikrini hurmat qilishga o’rgatish, ot haqidagi tushunchalarni boyitish.
Kutilayotgan natija:
O’quvchilarni mustaqil, erkin fikrlashga o’rgatish orqali ular faolligini
oshirish, fe’l mavzusiga doir tushunchalarni singdirish, bilim berish bilan birga
aqliy faoliyatini oshirish va tashkilotchilik qobiliyatlarini o’stirishga erishish.
19
Uslub: Aqliy hujum, savol-javob, musobaqa tarzida.
Jihoz: Darslik, tarqatma, ko’rgazma, oddiy va rasmli testlar, magnit tasma.
Darsning borishi:
O’quvchilar bilan salomlashilgach, magnit tasma orqali O’zbekiston davlat
madhiyasi eshittiriladi.O’quvchilar qo’llari ko’ksida tik turgan xolda birlashib
aytadilar.So’ng o’rnilariga o’tiradilar.
O’qituvchi: - Hozir qanday dars o’tamiz?
O’quvchi:
Sen onam tilisan, otam tilisan,
Sen bobom tilisan, asrlar oshgan.
O, ona tilginam, muqaddas tilim,
Bunchalar shirinsan, bunchalar so’lim.
O’qituvchi: - Barakalla, o’g’lim. Aziz o’quvchilar, o’rtog’ingiz yozuvchi
Shuhratning til haqidagi she’ridan to’rtlik keltirdi.
Demak, hozir biz sevib, ardoqlab o’rganadigan tilimiz bo’lgan ona tili
mashg’ulotini ko’ramiz. Qani, o’quvchilar, qo’limdagi patnisda turgan shakllardan
ixtiyoriy tanlab oling-chi. (patnisda o’quvchi soniga qarab 30 ta to’rtburchak
shakllar bo’lib, uning bir tomoni moviy rang, orqa-oq tomonidan esa 3 guruhga
bo’lish uchun 10 tadan shaklga qaldirg’och, kabutar va burgut rasmi chizilgan
bo’ladi).
Qani bolalar, qo’lingizdagi shaklga nomi yozilgan qatorga o’tib o’tiringchi. Mana,
guruhlarga ham bo’linib oldik. Endi bilimlarimizni o’zaro sinab, musobaqalashib
ko’ramiz. Musobaqa asosan 5 tur bo’yicha bo’ladi. Marhamat boshladik.
tur: «Ona tilim-joni dilim», «Qaldirg’och», «Kabutar», «Burugut».
Guruhlar a’zolaridan vakil chiqib, ko’rgazmaga o’rnatilgan savollardan olib javob
beradi.
Savollar:
O’zbek tiliga davlat maqomi qachon berilgan:
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining nechanchi moddasida til haqida
ko’rsatilgan?
20
. . . Undagi har fikr, har qoida idrokingizga qudrat beradi. Binobarin, siz ham bu
sahifalarga ixlos ko’zi ila qarang. Bu iboralar qaerga
berilgan va nima haqida fikr yuritilgan?
tur: «Bilimingizni sinab ko’ring» har bir guruhda 2 tadan oddiy va rasmli test
tarqatib, o’tgan mavzular bo’yicha bilimlari mustahkamlanadi.
Harakatni bildiruvchi so’zlar qatorini aniqlang.
A) keldi, yozdi, chizdi V) qorbobo, qizcha, o’qituvchi.
Bo’lishsiz harakatni bildirgan so’zlar qatorini aniqlang.
A) ikkitadan, uchtadan. to’rttadan V) aytmadi, kelmadi, bermadi
Gapni to’ldirib o’qing va fe’lni aniqlang.
o’quvchi maydonda sayr qilishdi.
A) sayr
V) sayr qilishdi S)o’quvchi
Gapni to’ldirib o’qing va fe’l zamonini aniqlang. Momiqqina olmaxon daraxt
shoxida o’tiribdi.
A) Bir, hozirgi zamon V) Daraxt, kelasi zamon S) Momiqqina, o’tgan zamon
Ko’plikdagi fe’llar qatorini aniqlang.
A) keldi, yoydi, ishladi V) kelishdi, yoyishdi, ishlashdi
tur: «Muzyorar» yozma bahs o’yini.
Har bir guruhda qaldirg’och, kabutar, burgut rasmi chizilgan oq qog’oz
taraqatiladi.
Bolalar berilgan savollarga javobni yozma ravishda topshiradilar.
Bu «Muzyorar» o’yini orqali o’quvchilar narsa, uning harakati va bularga
beriladigan so’roqlarni hamda bosh bo’laklarini bir vaqtda o’rganish imkoniga ega
bo’ladilar.
O’yin o’quvchilarni mustaqil fikrlab, xulosa chiqarishga o’rgatadi.
tur: «Meni tushun» o’yini
Bevosita yangi mavzuga kirib boriladi.Bunga guruhlardan bir nafardan o’quvchi
chiqadi.O’quvchilar so’zsiz harakat bajarishadi, qolgan guruh azolari bir- birini
21
izohlaydilar, bajarilgan harakatlarga so’roqlar belgisi orqali fe’lning qoidasini
keltirib chiqaramiz.
Qoida: Fe’l ish-harakatni bildirib, nima qildi?, nima qilyapti?, nima qiladi?, nima
qilmoqchi kabi so’roqlariga javob bo’ladi.
So’ngra fe’l so’z turkumiga oid mashq sharti asosida bajariladi, yozuv
taxtasiga yoziladi.Gapdagi fe’lga oid so’zlarni toping? O’quvchilar daftarga
yozadilar.
Shifokor ikkita bemorni davoladi. (nima qildi?)
Karim bugun besh baho oldi. (nima qildi?)
O’quvchilar bugun maktab bog’ida ishladi. (nima qildi?)
Yangi mavzuni mustahkamlash maqsadida o’quvchilarga fe’l ishtirok etgan
bittadan gap tuzish va daftarga yozishni mustaqil ish tariqasida beriladi.
tur: «Moychechakda yashiringan so’zni top» o’yini.
Ko’rgazmada so’zlarga mos «Fe’lli maqollar aytish» topshirig’i bajariladi.
) yiqar; 2) o’lchamoq; 3) sanamoq; 4) haydamoq va hokazo.
Bilagi zo’r birni yiqar, bilimi zo’r- mingni.
Etti o’lchab bir kes.
Sanamay, sakkiz dema.
Er haydasang, kuz hayda,
Kuz haydamasang, yuz hayda kabi.
Barcha turda qatnashgan, fikr bildirgan o’quvchilarni tarqatma ball berib
rag’batlantirib boriladi. Dars nihoyasida olingan tarqatma baholar asosida g’olib
guruh aniqlanadi. qizil rang- 3 ball, moviy rang- 2 ball, oq rang - 1 ball.
Shu gaplarga qarab ballar jamlanadi, g’olib guruh rag’batlantiriladi.
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatishda quyidagi
didaktik o’yinlardan samarali foydalanish mumkin.
«Zinapoya» usuli
O’quvchilar ikki guruhga bo’linadi. So’ng xattaxtaga ma’lum bir shaklda
«zinapoya» chiziladi.
22
Ma’lumki, antonimlar o’z juftliklariga ega.Shundan kelib chiqib, ushbu juftlikning
bittasi
«zinapoya»
ga
yozib
qo’yiladi,
ikkinchisini
esa
guruhlardagi
o’quvchilarning o’zlari topadi, ular zinalardan bosh zinaga chiqib borishadi.Bunda
o’quvchilarda tezkorlik talab etiladi.Chunki qaysi guruh o’quvchilari birinchi
bo’lib bosh zinaga chiqsa, ular g’olib bo’ladi.Sinfda nechta o’quvchi bo’lsa, zinalar
soni shuncha bo’ladi. Masalan,
keldi - kelmadi yozdi - yozmadi berdi - bermadi chizdi - chizmadi «Izohli lug’at»
Buning uchun o’quvchilar ikki guruhga bo’linadilar. 1-guruh ishtirokchilari so’z
birikmasi, frazeologik birikma yoki tasviriy ifodalarni aytadilar. 2-guruhdagi
o’quvchilar esa 1- guruhdagilar aytgan so’z va birikmalar ma’nosini tezkorlik bilan
izohlab beradilar. Shartni bajara olmagan guruh mag’lub hisoblanadi. Bu o’yinda
o’quvchilar fe’l yuzasidan o’rganiladigan zamonlarni o’rganishi mumkin. O’yin
quyidagicha amalga oshiriladi:
Hozirgi zamon: keldi, aytdi, qurdi, yasadi, chizdi, berdi O’tgan zamon: kelgan,
aytgan, qurgan, yasagan, chizgan, bergan Kelasi zamon: kelmoqchi, aytmoqchi,
qurmoqchi, yasamoqchi,
chizmoqchi, bermoqchi
Bu o’yinlarni ona tili darslarida 4-sinflarda o’tkazish maqsadga muvofiq. Bunday
o’yinlar faqat bir mavzu doirasida cheklanib qolmay bir qancha mavzularda,
ko’proq takrorlash darslarida o’tkazilishi mumkin. Izohli lug’at o’yinlarini sinfdan
tashqari jarayonlarda ham o’tkazish maqsadga muvofiq.
«Klaster» usuli
Bu usulda biror mavzu yoki matn tanlanib, o’quvchining diqqati aynan shu
mavzuga qaratish yuzasidan markazga yoziladi. O’quvchilar mavzuga oid barcha
fikrlarini markazning atrofiga joylashtirib yozadilar. Fikrlar bayon etilgandan
so’ng har bir fikr yoki so’zni toifalarga ajratib chiqadilar.
Usulning maqsadi:
o’quvchilar so’z boyligini oshirish;
yozma nutqni takomillashtirish;
fikrlash qobiliyatini shakllantirish;
23
toifalarga ajrata olish qobiliyatini rivojlantirish.
«Klaster» usuli-bu pedagogik strategiya bo’lib, o’quvchilarning u yoki bu mavzu
bo’yicha erkin va bemalol o’ylashga yordam beradi. U faqat g’oyalar orasidagi
bog’lanishlarni fikrlashni ta’minlash imkoniyatini beradigan tuzilmani aniqlab
olishni talab qiladi.«Klaster» usulidan axborotlarni chorlash bosqichida ham,
fikrlash
bosqichida
ham
foydalaniladi.U
muayyan
mavzu
sinchiklab
o’rganilguncha fikrlash faoliyatini ta’minlashda foydalanish mumkin.
O’quvchilarga fe’lning ma’no turlari o’rgatilayotganda juda qo’l keladi.
Bu usul orqali fe’lning ma’no turlari aytib o’tiladi va o’quvchilarga tushuntirib,
izohlanadi. Masalan: Darsga besh nafar o’quvchi keldi. Mening ukam gapira
boshladi. Do’stim kurashda yiqildi. Barcha birdek kulishdi.
«Klaster» larga bo’lish quyidagi usullarda amalga oshiriladi:
Hushingizga kelgan barcha fikrlarni yozib oling. Bu fikrlarni muhokama qilmang,
shunchaki yozib olavering.
Matnni kechiktiradigan imlo va boshqa omillarga ham parvo qilmang.
Sizga berilgan vaqt nihoyasiga etmaguniga qadar yozishdan to’xtamang.
Miyangizga fikr kelish to’xtab qolsa, toki yangi fikrlar kelguncha qog’ozga
nimalarni chizib o’tiring.
Imkoni boricha, bog’lanish mumkin bo’lgan bog’lanishlarni chizib chiqing.
«Klaster» usuli Stilning ta’biricha, bu juda moslashuvchan strategiyadir.Uni
individual tarzda ham guruhda qo’llash mumkin.Guruh faoliyatida u guruh
g’oyalarining tirgovichi sifatida xizmat qiladi.
«Kubik» usuli
24
4. Maktabda morfologiya o'qitishning ahamiyati va vazifalari.
Maktabda morfologiya o'qitishning ahamiyati va vazifalari. Morfologiya
grammatikaning bir qismi bo'lib, so'zning shakllari, bu shakllarning hosil bo'lish
yo'llari va so'zlarning ma’lum belgilar asosida guruhlarga, ya’ni so'z turkumlariga
bo'linishini o'rganadi. Shu bois, morfologiyani o'qitishda asosiy e’tibor so'zning
tuzilishi, yasalishi, so'z turkumlariga bo'linishiga qaratiladi.
Ma’lumki, o'quvchilar morfologiyaga oid dastlabki ma’lumotlar bilan boshlang'ich
sinflarda tanishadilar. So'zlarni otlar, sifatlar, sonlar, fe’llar, olmoshlar, yordamchi
so'zlar kabi guruhlarga ajratish boshlang'ich sinfdan ularga ma’lum.
Ona tilining izchil kursidan beriladigan bilim, malaka, ko'nikmalar avvalo
boshlang'ich sinflarda egallangan bilimlar, malaka va ko'nikmalarning mantiqiy
davomi sanaladi.
Maktabda morfologiyani o' qitishning ham ilmiy, ham amaliy zaruriyati bor.
Uning ilmiy zaruriyati shundaki keyingi bosqichda o'rganiladigan «Sintaksis»
bo'limi bevosita morfologiya bilan bog'langan. Chunki kelishik, egalik va shaxs-
son qo'shimchalar garchand morfologiya ob’ekti sanalsa-da, ammo ular gap
qurilishida so'z va so'z birikmalari orasidagi sintaktik aloqani ta’minlovchi vosita
sanaladi. Qo'shma gap sintaksisini o'rganishning bevosita yordamchi so'zlar
bajaradigan vazifalar bilan aloqadorligi hisobga olinsa, morfologiya yanada
muhimrok ahamiyat kasb etadi.
Maktabda
morfologiyani
o'qitishning
amaliy
ahamiyati
shundaki,
leksikologiyadan egallangan zaruriy bilimlar mazkur o'rganishda o'z amaliy
ifodasini topadi. O'quvchi mustaqil va yordamchi so'z turkumlarini o'rganishda
so'zning o'z va ko'chma ma’nosi, uyadosh, shakldosh, qarama-qarshi ma’noli
so'zlarga yana murojaat qiladi va so'z boyligini oshirish, so'zdan to'g'ri xam o'rinli
foydalanish imkoniyatiga ega bo'ladi.
Orfografiyaning morfologiya bilan aloqadorligi ham maktabda bu bo'limni
urganishni zururiyatga aylantiradi. Chunki morfologik prinsip orfografiyaning
etakchi prinsipi sanaladi.