BOSHLANG’ICH SINFLARDA “OT” MAVZUSINI O’RGATISH METODIKASI MAVZUSIDAGI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

40

Faytl hajmi

5,8 MB


 
 
 
 
BOSHLANG’ICH SINFLARDA “OT” MAVZUSINI O’RGATISH 
METODIKASI MAVZUSIDAGI 
 
KURS ISHI 
 
 
 
Boshlang’ich sinflarda “ot” so’z turkumini o’rgatish metodikasi .  
o’z turkumini o’qitish metodikasi 
1.2 
 Ot so’z turkumini o’qitish metodikasi  
II BOB. OTLARNING MA’NO TURLARI VA OT MAVZUSIGA 
DOIR 
NAMUNALAR 
YORDAMIDA 
O’QUVCHILAR 
SAVODXONLIGINI OSHIRISH 
larning ma’no turlari haqida ma’lumot 
shlang’ich sinf darsligidagi “ot “ mavzusiga doir namunalar 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
BOSHLANG’ICH SINFLARDA “OT” MAVZUSINI O’RGATISH METODIKASI MAVZUSIDAGI KURS ISHI Boshlang’ich sinflarda “ot” so’z turkumini o’rgatish metodikasi . o’z turkumini o’qitish metodikasi 1.2 Ot so’z turkumini o’qitish metodikasi II BOB. OTLARNING MA’NO TURLARI VA OT MAVZUSIGA DOIR NAMUNALAR YORDAMIDA O’QUVCHILAR SAVODXONLIGINI OSHIRISH larning ma’no turlari haqida ma’lumot shlang’ich sinf darsligidagi “ot “ mavzusiga doir namunalar
 
O‘zbеkistоn yuksаk dаrаjаdа tаrаqqiy etgаn iqtisоdi bilаnginа emаs, bаlki 
bilimdоn, mа’nаviy jihаtdаn yеtuk fаrzаndlаri bilаn hаm jаhоnni qоyil qilishi 
lоzim Bu yuksаk vа ulug’vоr vаzifаni muvаffаqiyatli hаl etishdа хаlqning milliy 
mаdаniyati vа o‘zigа хоsligini ifоdа etuvchi vоsitа bo‘lmish o‘zbеk tilini 
rivоjlаntirish bu tilning dаvlаt mаqоmini izchil vа to‘lа ro‘yobgа chiqаrishning 
eng zаrur chоrаlаridаn biri sаnаlаdi. 
 
Mаktаb оnа tili tа’limining mаqsаdi o’quvchilаrning nutqiy fаоliyatini 
rivоjlаntirishgа qаrаtildi. Оnа tili mаshg’ulоtlаridа nutqning аsоsiy хоm аshyosi 
so’z ustidа ishlаsh, o’quvchilаrning lug’аt bоyligini оshirish, so’zdаn to‘g‘ri vа 
o‘rinli fоydаlаnish mаlаkаlаrini tаkоmillаshtirish–tа’limimiz оldidа turgаn 
muhim vаzifаdir. 
 
ot so’z turkumi mavzusini o’quvchilarga o’rgatish. Axborot kommunikatsion 
 
Mavzu bo’yicha o’quvchilarga ma’lumotlar berish va mavzuni mustahkamlash. 
 
Ot so’z turkumini o’rgatish orqali bolalarning og’zaki va yozma nutqini o’stirish. 
 
 
 Ko’p hоllаrdа оnа tili o’qituvchilаri o’quvchilаr nutqidаn nоliydilаr-u, 
аmmо uning sаbаblаri хususidа puхtа o’ylаb ko’rmаydilаr. Buning ildizlаri 
o’quvchilаrdа so’z zахirаsining yеtаrli emаsligidа dеb bilmаydilаr. 
O’quvchilarda so’z turkumlarini bilish ko’nikmasi ularning belgilari 
yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi.  
 
Logotip
O‘zbеkistоn yuksаk dаrаjаdа tаrаqqiy etgаn iqtisоdi bilаnginа emаs, bаlki bilimdоn, mа’nаviy jihаtdаn yеtuk fаrzаndlаri bilаn hаm jаhоnni qоyil qilishi lоzim Bu yuksаk vа ulug’vоr vаzifаni muvаffаqiyatli hаl etishdа хаlqning milliy mаdаniyati vа o‘zigа хоsligini ifоdа etuvchi vоsitа bo‘lmish o‘zbеk tilini rivоjlаntirish bu tilning dаvlаt mаqоmini izchil vа to‘lа ro‘yobgа chiqаrishning eng zаrur chоrаlаridаn biri sаnаlаdi. Mаktаb оnа tili tа’limining mаqsаdi o’quvchilаrning nutqiy fаоliyatini rivоjlаntirishgа qаrаtildi. Оnа tili mаshg’ulоtlаridа nutqning аsоsiy хоm аshyosi so’z ustidа ishlаsh, o’quvchilаrning lug’аt bоyligini оshirish, so’zdаn to‘g‘ri vа o‘rinli fоydаlаnish mаlаkаlаrini tаkоmillаshtirish–tа’limimiz оldidа turgаn muhim vаzifаdir. ot so’z turkumi mavzusini o’quvchilarga o’rgatish. Axborot kommunikatsion Mavzu bo’yicha o’quvchilarga ma’lumotlar berish va mavzuni mustahkamlash. Ot so’z turkumini o’rgatish orqali bolalarning og’zaki va yozma nutqini o’stirish. Ko’p hоllаrdа оnа tili o’qituvchilаri o’quvchilаr nutqidаn nоliydilаr-u, аmmо uning sаbаblаri хususidа puхtа o’ylаb ko’rmаydilаr. Buning ildizlаri o’quvchilаrdа so’z zахirаsining yеtаrli emаsligidа dеb bilmаydilаr. O’quvchilarda so’z turkumlarini bilish ko’nikmasi ularning belgilari yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi.
Masalan, gul, guldor, gulladi so’zlarining qaysi so’z turkumiga kirishini 
bilish uchun o’quvchisi quyidagicha fikr yuritadi: nima? – gul, bu so’z narsani 
bildiryapti, ko’plikda qo’llanadi – gullar, bu ot; guldor so’zi qanday? so’rog’iga 
qildi? so’rog’iga javob bo’lyapti, narsaning holatini bildiryapti, bo’lishsiz 
shaklda qo’llanadi – gullamadi, bu – fe’l 
 
 
o’z turkumini o‘qitish metodikasi.  
So’z turkumlarini o’rganishdagi asosiy vazifa o’quvchilarning og’zaki va 
yozma nutqini o’stirish, lug’atini yangi ot, sifat, son, fe’llar bilan boyitish, 
o’quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so’zlarning ma’nosini aniq 
tushunishiga erishish, bog’lanishli nutqda u yoki bu so’zdan o’rinli foydalanish 
malakasini o’stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun 
so’z turkumlarini o’rganish jarayonida sinonim, antonimlar (terminlar 
berilmaydi) ustida muntazam ish olib boriladi, o’quvchilar ko’p 
ma’noli so’zlar, ularning o’z va ko’chma ma’noda ishlatilishi bilan 
tanishtiriladi. Bunda ta’limni o’quvchilarnipg shaxsiy tajribalari, bevosita 
ko’rganlari, radiodan eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog’lash muhim 
O’quvchilarda kuzatish, muhim narsalarni sezish ko’nikmalarini 
shakllantirish, atrof-muhit haqidagi bilimlarini boyitish bilan bir vaqtda 
ularning nutqini o’stirish vazifasi ham amalga oshiriladi. 
“Ot” mavzusini o’rganish tizimi maqsadga yo’naltirilgan jarayon bo’lib, 
bunda shu so’z turkumining umumlashtirilgan ma’nosi va grammatik belgilari 
aniq izchillikda, bir-biri bilan ilmiy asoslangan bog’liqlikda o’rganiladi, 
shuningdek, otdan nutqda to’g’ri foydalanish va to’g’ri yozish malakasini 
 
Logotip
Masalan, gul, guldor, gulladi so’zlarining qaysi so’z turkumiga kirishini bilish uchun o’quvchisi quyidagicha fikr yuritadi: nima? – gul, bu so’z narsani bildiryapti, ko’plikda qo’llanadi – gullar, bu ot; guldor so’zi qanday? so’rog’iga qildi? so’rog’iga javob bo’lyapti, narsaning holatini bildiryapti, bo’lishsiz shaklda qo’llanadi – gullamadi, bu – fe’l o’z turkumini o‘qitish metodikasi. So’z turkumlarini o’rganishdagi asosiy vazifa o’quvchilarning og’zaki va yozma nutqini o’stirish, lug’atini yangi ot, sifat, son, fe’llar bilan boyitish, o’quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so’zlarning ma’nosini aniq tushunishiga erishish, bog’lanishli nutqda u yoki bu so’zdan o’rinli foydalanish malakasini o’stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun so’z turkumlarini o’rganish jarayonida sinonim, antonimlar (terminlar berilmaydi) ustida muntazam ish olib boriladi, o’quvchilar ko’p ma’noli so’zlar, ularning o’z va ko’chma ma’noda ishlatilishi bilan tanishtiriladi. Bunda ta’limni o’quvchilarnipg shaxsiy tajribalari, bevosita ko’rganlari, radiodan eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog’lash muhim O’quvchilarda kuzatish, muhim narsalarni sezish ko’nikmalarini shakllantirish, atrof-muhit haqidagi bilimlarini boyitish bilan bir vaqtda ularning nutqini o’stirish vazifasi ham amalga oshiriladi. “Ot” mavzusini o’rganish tizimi maqsadga yo’naltirilgan jarayon bo’lib, bunda shu so’z turkumining umumlashtirilgan ma’nosi va grammatik belgilari aniq izchillikda, bir-biri bilan ilmiy asoslangan bog’liqlikda o’rganiladi, shuningdek, otdan nutqda to’g’ri foydalanish va to’g’ri yozish malakasini
Til hodisasi sifatida otning xususiyatlari, uni o’rganish vazifalari, 
o’quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, har bir sinf uchun 
material hajmi, ularni o’rganish izchilligi belgilangan. 
1) “ot” haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish; 
2) kim? so’rog’iga javob bo’lgan (shaxs bildirgan) otlardan nima? 
so’rog’iga javob bo’lgan (narsa, hayvon, jonivor va boshqalarni bildirgan) otlarni 
farqlash ko’nikmasini hosil qilish; 
shilarning familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo’yilgan nomlar va 
geografik nomlarni bosh harf bilan yozish ko’nikmasini shakllantirish; 
4) otlarda son (otning birlik va ko’plikda qo’llanishi) bilan tanishtirish; 
5) otlarni egalik qo’shimchalari bilan to’g’ri qo’llash ko’nikmasini 
6) otlarning kelishiklar bilan turlanishi va kelishik qo’shimchalarining 
7) o’quvchilar lug’atini yangi otlar bilan boyitish va ulardan nutqda aniq, 
o’rinli foydalanish malakasini o’stirish; 
8) so’zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish. 
Bu vazifalarning har biri alohida emas, balki bir-biri bilan o’zaro bog’liq 
holda hal etiladi. Shu bilan birga, “Ot” mavzusini o’rganishning muayyan 
beriladi. O’quvchilarning nutqi va tafakkurini o’stirish vazifasi esa mavzuni 
o’rganishning barcha bosqichlarida hal qilinadi. Grammatik materialni o’rganish 
boyitishga, bog’lanishli nutq malakalari va fikrlash qobiliyatlarini o’stirishga 
O’quvchilarda so’z turkumlarini bilish ko’nikmasi ularning belgilari 
yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. Masalan, gul, guldor, gulladi 
so’zlarining qaysi so’z turkumiga kirishini bilish uchun II sinf o’quvchisi 
quyidagicha fikr yuritadi: nima? – gul, bu so’z narsani bildiryapti, ko’plikda 
Logotip
Til hodisasi sifatida otning xususiyatlari, uni o’rganish vazifalari, o’quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, har bir sinf uchun material hajmi, ularni o’rganish izchilligi belgilangan. 1) “ot” haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish; 2) kim? so’rog’iga javob bo’lgan (shaxs bildirgan) otlardan nima? so’rog’iga javob bo’lgan (narsa, hayvon, jonivor va boshqalarni bildirgan) otlarni farqlash ko’nikmasini hosil qilish; shilarning familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo’yilgan nomlar va geografik nomlarni bosh harf bilan yozish ko’nikmasini shakllantirish; 4) otlarda son (otning birlik va ko’plikda qo’llanishi) bilan tanishtirish; 5) otlarni egalik qo’shimchalari bilan to’g’ri qo’llash ko’nikmasini 6) otlarning kelishiklar bilan turlanishi va kelishik qo’shimchalarining 7) o’quvchilar lug’atini yangi otlar bilan boyitish va ulardan nutqda aniq, o’rinli foydalanish malakasini o’stirish; 8) so’zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish. Bu vazifalarning har biri alohida emas, balki bir-biri bilan o’zaro bog’liq holda hal etiladi. Shu bilan birga, “Ot” mavzusini o’rganishning muayyan beriladi. O’quvchilarning nutqi va tafakkurini o’stirish vazifasi esa mavzuni o’rganishning barcha bosqichlarida hal qilinadi. Grammatik materialni o’rganish boyitishga, bog’lanishli nutq malakalari va fikrlash qobiliyatlarini o’stirishga O’quvchilarda so’z turkumlarini bilish ko’nikmasi ularning belgilari yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. Masalan, gul, guldor, gulladi so’zlarining qaysi so’z turkumiga kirishini bilish uchun II sinf o’quvchisi quyidagicha fikr yuritadi: nima? – gul, bu so’z narsani bildiryapti, ko’plikda
qo’llanadi – gullar, bu ot; guldor so’zi qanday? so’rog’iga javob bo’lyapti, 
narsaning belgisini bildiryapti, bu – sifat; gulladi so’zi nima qildi? so’rog’iga 
O‘quvchilar nimani o‘rganganlariga qarab, har bir so‘z turkumining 
Dasturga ko‘ra, 1-2-sinflarda so‘zlar javob bo‘ladigan morfologik 
so‘roqlarga qarab tasnif qilinadi. 3-sinfda “so‘z turkumi” tushunchasi 
shakllantiriladi. O‘quvchilar har bir so‘z turkumiga xos ayrim belgilar (so‘z 
turkumlarining umumlashtirilgan leksik ma’nolari, sotlarning birlik va ko‘plikda 
qo‘llanilishi, bo‘lishli va bo‘lishsiz fe’llar, ot, sifat, son va fe’lning gapdagi 
4-sinfda so‘z turkumlarining morfologik-sintaktik xususiyatlari haqidagi 
bilim chuqurlashtiriladi: o‘quvchilar otlaning egalik va kelishiklar bilan 
o‘zgarishini, sifat va sonning gapdagi vazifasi, kishilik olmoshlari va ularning 
kelishiklar bilan turlanishini, fe’llarda shaxs-son va zamonni o‘rganadilar. 
Quyidagi jadvalda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining so‘z turkumlari 
O‘quvchilarda so‘z turkumlarini bilish ko‘nikmasi ularning belgilari 
yig‘indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. 
Masalan, gul, guldor, guladi so‘zlarining qaysi so‘z turkumiga kirishini 
bilish uchun: nima? –gul, bu so‘z predmet bildirayapti, ko‘plikda qo‘llanadi – 
gullar, bu ot; guldor so‘zi qanday? So‘rog‘iga javob bo‘layapti, predmet belgisini 
bildirayapti, bu sifat; gulladi so‘zi nima qildi? So‘rog‘iga javob bo‘layapti, 
predmet holatini bildirayapti, bo‘lishsiz shaklda qo‘llaniladi – gullamadi, bu fe’l. 
 
 
O‘quvchilarni so‘z turkumlari mustaqil va yordamchi so‘z turkumlariga 
bo‘linishi bilan maxsuslashtirishni ko‘zda tutmaydi, ammo o‘qituvchi bolalarni 
so‘z turkumlarining belgilari bilan amaliy tanishtiradi. 
 
Logotip
qo’llanadi – gullar, bu ot; guldor so’zi qanday? so’rog’iga javob bo’lyapti, narsaning belgisini bildiryapti, bu – sifat; gulladi so’zi nima qildi? so’rog’iga O‘quvchilar nimani o‘rganganlariga qarab, har bir so‘z turkumining Dasturga ko‘ra, 1-2-sinflarda so‘zlar javob bo‘ladigan morfologik so‘roqlarga qarab tasnif qilinadi. 3-sinfda “so‘z turkumi” tushunchasi shakllantiriladi. O‘quvchilar har bir so‘z turkumiga xos ayrim belgilar (so‘z turkumlarining umumlashtirilgan leksik ma’nolari, sotlarning birlik va ko‘plikda qo‘llanilishi, bo‘lishli va bo‘lishsiz fe’llar, ot, sifat, son va fe’lning gapdagi 4-sinfda so‘z turkumlarining morfologik-sintaktik xususiyatlari haqidagi bilim chuqurlashtiriladi: o‘quvchilar otlaning egalik va kelishiklar bilan o‘zgarishini, sifat va sonning gapdagi vazifasi, kishilik olmoshlari va ularning kelishiklar bilan turlanishini, fe’llarda shaxs-son va zamonni o‘rganadilar. Quyidagi jadvalda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining so‘z turkumlari O‘quvchilarda so‘z turkumlarini bilish ko‘nikmasi ularning belgilari yig‘indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. Masalan, gul, guldor, guladi so‘zlarining qaysi so‘z turkumiga kirishini bilish uchun: nima? –gul, bu so‘z predmet bildirayapti, ko‘plikda qo‘llanadi – gullar, bu ot; guldor so‘zi qanday? So‘rog‘iga javob bo‘layapti, predmet belgisini bildirayapti, bu sifat; gulladi so‘zi nima qildi? So‘rog‘iga javob bo‘layapti, predmet holatini bildirayapti, bo‘lishsiz shaklda qo‘llaniladi – gullamadi, bu fe’l. O‘quvchilarni so‘z turkumlari mustaqil va yordamchi so‘z turkumlariga bo‘linishi bilan maxsuslashtirishni ko‘zda tutmaydi, ammo o‘qituvchi bolalarni so‘z turkumlarining belgilari bilan amaliy tanishtiradi.
 
 Masalan, o‘quvchilar ot, sifat, son, olmosh, fe’l gap bo‘lagi vazifasida 
kelishini, bog‘lovchi gap bo‘lagi bo‘lmasligini biladilar. 
 
 
So‘z turkumlarini o‘rganishdagi asosiy vazifa o‘quvchilarning og‘zaki va 
yozma nutqini o‘stirish, lug‘atini yangi ot, sifat, son, fe’llar bilan boyitish, 
o‘quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so‘zlarning ma’nosini aniq 
tushunishga erishish, bog‘lanishli nutqda u yoki bu so‘zdan o‘rinli foydalanish 
malakasini o‘stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun 
so‘z turkumlarini o‘rganish jarayonida sinonim, antonimlar (atamalar berilmaydi) 
ustida muntazam ish olib boriladi, o‘quvchilar ko‘p ma’noli so‘zlar, ularning o‘z 
va ko‘chma ma’noda ishlatilishi bilan tanishtiriladi. Bunda ta’limni 
o‘quvchilarning shaxsiy tajribalari, bevosita ko‘rganlari, radiodan eshitganlari, 
kitobdan bilib olganlari bilan bog‘lash muhim ahamiyatga ega. 
 
 
O‘quvchilarda 
kuzatish, 
muhim 
narsalarni 
sezish 
ko‘nikmalarini 
nutqini o‘stirish vazifasini ham amalga oshiriladi. 
 
 
Ot so’z turkumi o’qitish metodikasi 
So‘z turkumi sifatida ot muayyan leksik ma’nolari va grammatik belgilari 
 
Ot jonli mavjudotlar (kishi, qush, hayvon, asalari), yer va osmonga oid 
narsalar (quyosh, yulduz, daryo, tog’), o’simliklar (paxta, beda, gul), voqealar 
(yig’in, majlis), tabiat hodisalari (shamol, bo’ron, yomg’ir, momaqaldiroq), belgi- 
Logotip
Masalan, o‘quvchilar ot, sifat, son, olmosh, fe’l gap bo‘lagi vazifasida kelishini, bog‘lovchi gap bo‘lagi bo‘lmasligini biladilar. So‘z turkumlarini o‘rganishdagi asosiy vazifa o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqini o‘stirish, lug‘atini yangi ot, sifat, son, fe’llar bilan boyitish, o‘quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so‘zlarning ma’nosini aniq tushunishga erishish, bog‘lanishli nutqda u yoki bu so‘zdan o‘rinli foydalanish malakasini o‘stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun so‘z turkumlarini o‘rganish jarayonida sinonim, antonimlar (atamalar berilmaydi) ustida muntazam ish olib boriladi, o‘quvchilar ko‘p ma’noli so‘zlar, ularning o‘z va ko‘chma ma’noda ishlatilishi bilan tanishtiriladi. Bunda ta’limni o‘quvchilarning shaxsiy tajribalari, bevosita ko‘rganlari, radiodan eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog‘lash muhim ahamiyatga ega. O‘quvchilarda kuzatish, muhim narsalarni sezish ko‘nikmalarini nutqini o‘stirish vazifasini ham amalga oshiriladi. Ot so’z turkumi o’qitish metodikasi So‘z turkumi sifatida ot muayyan leksik ma’nolari va grammatik belgilari Ot jonli mavjudotlar (kishi, qush, hayvon, asalari), yer va osmonga oid narsalar (quyosh, yulduz, daryo, tog’), o’simliklar (paxta, beda, gul), voqealar (yig’in, majlis), tabiat hodisalari (shamol, bo’ron, yomg’ir, momaqaldiroq), belgi-
xususiyat (ahillik, kuchlilik, samimiyat), harakat-holat (uyqu, sevinch, kurash), 
o’rin va vaqt (yoz, bahor, joy) nomlarini bildiradi. 
 
 
Otlarning grammatik belgilari: otlar birlik va ko’plikda qo’llanadi, egalik 
qo’shimchalari bilan o’zgaradi, kelishiklar bilan turlanadi, gapda ko’proq ega, 
to’ldiruvchi, aniqlovchi, shuningdek, hol va kesim vazifasida keladi. Ot nutqda 
sifat, son, olmosh, fe’l bilan birika oladi. 
 
 
Otning ma’nolari va grammatik belgilari xiyla murakkab, shuning uchun 
ham ot haqidagi bilim o’quvchilarda amaliy vazifalarni bajarish jarayonida asta 
 
 
Otni o‘rganishda izchillik. Otni o'rganishga tayyorlov bosqichi 
savod o'rgatish davriga to‘g‘ri keladi. Bu bosqichda o'quvchilar shaxs-
leksik ma’nosiga e’tibor ko'proq qaratiladi, ma’nolarini hisobga olgan holda 
mashqlari otlarni taqqoslash, o'xshash tomonlarini aniqlash, umumlashtirish 
ko'nikmasini o'stiradi. Shunga qaramay, grammatik tushunchani shakllantirish 
uchun o'quvchilar so'zning aniq ma’nosini yetarli bilmaydilar, so'zning leksik 
ma’nosini bilish bilan birgalikda uning grammatik belgilarini ham o'zlashtirish 
Keyingi bosqichda otning leksik ma’nolari va grammatik belgilari ustida 
 
Logotip
xususiyat (ahillik, kuchlilik, samimiyat), harakat-holat (uyqu, sevinch, kurash), o’rin va vaqt (yoz, bahor, joy) nomlarini bildiradi. Otlarning grammatik belgilari: otlar birlik va ko’plikda qo’llanadi, egalik qo’shimchalari bilan o’zgaradi, kelishiklar bilan turlanadi, gapda ko’proq ega, to’ldiruvchi, aniqlovchi, shuningdek, hol va kesim vazifasida keladi. Ot nutqda sifat, son, olmosh, fe’l bilan birika oladi. Otning ma’nolari va grammatik belgilari xiyla murakkab, shuning uchun ham ot haqidagi bilim o’quvchilarda amaliy vazifalarni bajarish jarayonida asta Otni o‘rganishda izchillik. Otni o'rganishga tayyorlov bosqichi savod o'rgatish davriga to‘g‘ri keladi. Bu bosqichda o'quvchilar shaxs- leksik ma’nosiga e’tibor ko'proq qaratiladi, ma’nolarini hisobga olgan holda mashqlari otlarni taqqoslash, o'xshash tomonlarini aniqlash, umumlashtirish ko'nikmasini o'stiradi. Shunga qaramay, grammatik tushunchani shakllantirish uchun o'quvchilar so'zning aniq ma’nosini yetarli bilmaydilar, so'zning leksik ma’nosini bilish bilan birgalikda uning grammatik belgilarini ham o'zlashtirish Keyingi bosqichda otning leksik ma’nolari va grammatik belgilari ustida
javob bo'lgan otlarni nima? so'rog'iga javob bo'lgan otlardan farq- lashni, 
ularni so'roq berish bilan ajratishni o'rganadilar, o'quvchilarda mavhum 
grammatik tafakkur o‘sa boradi, ularda atoqli otlarni bosh harf bilan yozish 
 
2-sinfda otlaming leksik ma’nosi, atoqli va turdosh otlar (atamasiz) haqidagi 
,,Ot“ tushunchasini shakllantirish uchun shu so'z turkumiga kiradi- gan 
 
Dasturga ko'ra, boshlang'ich sinf o'quvchilarini sifat va boshqa so'z 
turkumlaridan yasalgan mavhum ma’nodagi (yaxshilik, go'zallik, ishonch, 
sevinch, o'kinch, qo‘rqinch, tayanch kabi) otlar bilan ta- nishtirish talab etilmaydi. 
 
 
 
Otlaming birlik va ko'plikda qo'llanishi. 3-sinfda „Otlar, ya’ni otlaming 
birlik va ko'plikda qo'llanishi" ustida ishlash jarayonida o'quvchilarda: 1) birlik 
va ko'plikda qo'llangan otlaming ma’nosi va qo'shimcha orqali farqlash, 2) 
 
sulidan foydalanib tushuntiriladi. Buning uchun bir predmetni va shunday bir 
necha predmetni bildirgan otlar taqqoslanadi: daftar —daftarlar, qalam — 
qalamlar, nok — noklar kabi. Suhbat asosida daftar so'zi nechta (bitta) predmetni 
 
irlikda qo'llanadigan otlar. birlik shaklida qo'llangan armiya, qo'shin, xalq kabi 
otlar ko'plik ma’nosini bildirishi, bunday otlarga ko'plik qo'shimchasi 
qo'shilganda anglata- digan ma’nosi maxsus tushuntirilmaydi. Agar o'quvchilar 
Logotip
javob bo'lgan otlarni nima? so'rog'iga javob bo'lgan otlardan farq- lashni, ularni so'roq berish bilan ajratishni o'rganadilar, o'quvchilarda mavhum grammatik tafakkur o‘sa boradi, ularda atoqli otlarni bosh harf bilan yozish 2-sinfda otlaming leksik ma’nosi, atoqli va turdosh otlar (atamasiz) haqidagi ,,Ot“ tushunchasini shakllantirish uchun shu so'z turkumiga kiradi- gan Dasturga ko'ra, boshlang'ich sinf o'quvchilarini sifat va boshqa so'z turkumlaridan yasalgan mavhum ma’nodagi (yaxshilik, go'zallik, ishonch, sevinch, o'kinch, qo‘rqinch, tayanch kabi) otlar bilan ta- nishtirish talab etilmaydi. Otlaming birlik va ko'plikda qo'llanishi. 3-sinfda „Otlar, ya’ni otlaming birlik va ko'plikda qo'llanishi" ustida ishlash jarayonida o'quvchilarda: 1) birlik va ko'plikda qo'llangan otlaming ma’nosi va qo'shimcha orqali farqlash, 2) sulidan foydalanib tushuntiriladi. Buning uchun bir predmetni va shunday bir necha predmetni bildirgan otlar taqqoslanadi: daftar —daftarlar, qalam — qalamlar, nok — noklar kabi. Suhbat asosida daftar so'zi nechta (bitta) predmetni irlikda qo'llanadigan otlar. birlik shaklida qo'llangan armiya, qo'shin, xalq kabi otlar ko'plik ma’nosini bildirishi, bunday otlarga ko'plik qo'shimchasi qo'shilganda anglata- digan ma’nosi maxsus tushuntirilmaydi. Agar o'quvchilar
Otlaming birlik va ko'plikda qo'llanishini kuzatish aslida so'z shakli ustida 
ishlashning boshlang'ich bosqichi hisoblanadi. Bunda o'quvchilar otlarni ko'plik 
qo'shimchasi bilan o'zgartirish, ya’ni otga shakl yasovchi qo'shimcha qo'shish 
bilan so'zning leksik ma’nosi o'zgarmasligiga ishonch hosil qiladilar. 
dar, o'quvchilar „shaxs" tushunchasi bilan hali tanishtirilmagan, kishilik 
olmoshlarini hali o‘rganmagan bo'ladilar. O'quvchilarga egalik qo'shimchasi 
qo'shimchalari bilan qo'llanishini o'zgatishda o'qituvchi ishni sar- lavhadagi 
„egalik" so'zining leksik ma’nosini tushuntirishdan bosh- lashi maqsadga 
muvofiq: „egalik" ega bo'lish, qarashlilik, tegishlilik, oidlik ma’nolarini bildiradi, 
gan shaxs, narsaning kimgadir qarashli ekanini, shu narsaning egasi ekanini 
bildiradi. Misollarni kuzataylik: Kecha o'qigan kitobim juda qiziqarli ekan. 
Sening kitobing ham qiziqarlimi? Ra’noning kitobi ham qiziqarli edi. 
Kitobim, kitobing, kitobi so'zlari so'z tarkibiga ko'ra tahlil qili- nadi va 
o'quvchilar kitob —o'zak, -im, -ing, -i qo'shimcha ekanini aniqlaydilar. O'qituvchi 
kitob va kitobim so'zlarini taqqoslashni, -im qo'shimchasining ma’nosi haqida 
qo'shimchaning ma’nosi haqida fikr yuritadilar, ammo kitobim so'zining 
ma’nosiga (mening kitobim —kitob meniki) tushunsalar ham, fikrlarini 
—Tilda uchta shaxs mavjud: I shaxs - so'zlovchi 
II shaxs —tinglovchi 
III shaxs —o'zga 
Logotip
Otlaming birlik va ko'plikda qo'llanishini kuzatish aslida so'z shakli ustida ishlashning boshlang'ich bosqichi hisoblanadi. Bunda o'quvchilar otlarni ko'plik qo'shimchasi bilan o'zgartirish, ya’ni otga shakl yasovchi qo'shimcha qo'shish bilan so'zning leksik ma’nosi o'zgarmasligiga ishonch hosil qiladilar. dar, o'quvchilar „shaxs" tushunchasi bilan hali tanishtirilmagan, kishilik olmoshlarini hali o‘rganmagan bo'ladilar. O'quvchilarga egalik qo'shimchasi qo'shimchalari bilan qo'llanishini o'zgatishda o'qituvchi ishni sar- lavhadagi „egalik" so'zining leksik ma’nosini tushuntirishdan bosh- lashi maqsadga muvofiq: „egalik" ega bo'lish, qarashlilik, tegishlilik, oidlik ma’nolarini bildiradi, gan shaxs, narsaning kimgadir qarashli ekanini, shu narsaning egasi ekanini bildiradi. Misollarni kuzataylik: Kecha o'qigan kitobim juda qiziqarli ekan. Sening kitobing ham qiziqarlimi? Ra’noning kitobi ham qiziqarli edi. Kitobim, kitobing, kitobi so'zlari so'z tarkibiga ko'ra tahlil qili- nadi va o'quvchilar kitob —o'zak, -im, -ing, -i qo'shimcha ekanini aniqlaydilar. O'qituvchi kitob va kitobim so'zlarini taqqoslashni, -im qo'shimchasining ma’nosi haqida qo'shimchaning ma’nosi haqida fikr yuritadilar, ammo kitobim so'zining ma’nosiga (mening kitobim —kitob meniki) tushunsalar ham, fikrlarini —Tilda uchta shaxs mavjud: I shaxs - so'zlovchi II shaxs —tinglovchi III shaxs —o'zga
Hozir men sizga so'zlayapman, tushuntiryapman, demak, men — so'zlovchi, 
ko'plik sonda qo'llanishini bilasiz. Ma’lumki, biror narsa bir shaxsga yoki ikki va 
undan ortiq shaxsga tegishli bo'lishi mumkin. Mana shu ma’nolarni, ya’ni biror 
otga qo'shilgan egalik qo'shimchalari bildiradi. Masalan, kitobim so'ziga 
qo'shilgan -im qo'shimchasi kitobning I shaxsga taalluqli ekanini, ya’ni kitobing 
tlarga qo‘shilgan mana shunday qo'shimchalar egalik qo'shimchalari deyiladi. 
Egalik qo'shimchalari tegishlilik, egalik ma’nosini bildiradi. 
 tovushlar bilan tugagan otlarga -im, -ing, -i, -imiz, -ingiz, -i egalik qo'shimchalari 
qo'shiladi. Shundan so'ng o'quvchilar „Ona tili" darsligidagi qoidani o'rganadilar, 
 
 
apda so'zlaming bog'lanishini bilishlari nazarda tutiladi. Kelishiklar ustida 
ishlashni o'quvchilar gapda ma’no va grammatik tomondan bog'langan so'zlarni 
 
sinfda shakl yasovchi (so‘z o'zgartuvchi) qo'shimchalar bilan tanishadilar, bu 
 
 
 
 
 
 
Otlaming kelishik qo'shimchalari bilan o'zgarishi — turlanish haqida 
Logotip
Hozir men sizga so'zlayapman, tushuntiryapman, demak, men — so'zlovchi, ko'plik sonda qo'llanishini bilasiz. Ma’lumki, biror narsa bir shaxsga yoki ikki va undan ortiq shaxsga tegishli bo'lishi mumkin. Mana shu ma’nolarni, ya’ni biror otga qo'shilgan egalik qo'shimchalari bildiradi. Masalan, kitobim so'ziga qo'shilgan -im qo'shimchasi kitobning I shaxsga taalluqli ekanini, ya’ni kitobing tlarga qo‘shilgan mana shunday qo'shimchalar egalik qo'shimchalari deyiladi. Egalik qo'shimchalari tegishlilik, egalik ma’nosini bildiradi. tovushlar bilan tugagan otlarga -im, -ing, -i, -imiz, -ingiz, -i egalik qo'shimchalari qo'shiladi. Shundan so'ng o'quvchilar „Ona tili" darsligidagi qoidani o'rganadilar, apda so'zlaming bog'lanishini bilishlari nazarda tutiladi. Kelishiklar ustida ishlashni o'quvchilar gapda ma’no va grammatik tomondan bog'langan so'zlarni sinfda shakl yasovchi (so‘z o'zgartuvchi) qo'shimchalar bilan tanishadilar, bu Otlaming kelishik qo'shimchalari bilan o'zgarishi — turlanish haqida
 
 
 
sh yozib boriladi: o'quvchilar awal gapda ot bog'langan so'zdan shu otga savol 
beradilar va savolni qavs ichiga yozadilar; keyin so'roqqa qarab kelishikni 
aniqlaydilar. Masalan, o'qidi (nimani?) — kitobni, tushum kelishigi). Ular buni 
ko'zda tutiladi. 0 ‘quvchilar suhbat yordamida bosh kelishikdagi ot- ning 
so‘rog‘ini va bitta shaxs, narsani bildirishini aytadilar, (nima? —kitob, kim? —
o'quvchi); o‘qituvchi agar shu ot ikki va undan ortiq, shaxs yoki narsani bildirsa, 
qanday so‘roqqa javob bo'lishini, qaysi kelishikni bildirishini so'raydi, ular 
qiynalmay javob beradilar (nima- lar? —kitoblar, kimlar? —o'quvchilar). Xulosa 
 
 
oqni otning yakka o'ziga emas, balki gapda ot ma’no tomondan bog'langan 
birlik); Alisher (nima qildi?) — taklif qildi — kesim; taklif qildi (kimni?) — 
Nodirni (ot, tushum kelishigida, birlik); taklif qildi (nimaga? yoki qayerga?) —
 
 
1. Kelishikning grammatik ma’nosi. 2. So'roqlari. 
 
 
Kelishiklarni shu tarzda o'rganish ularni o'zaro taqqoslashni yengillashtiradi 
va ongli o'zlashtirishni ta’minlaydi. 
Logotip
sh yozib boriladi: o'quvchilar awal gapda ot bog'langan so'zdan shu otga savol beradilar va savolni qavs ichiga yozadilar; keyin so'roqqa qarab kelishikni aniqlaydilar. Masalan, o'qidi (nimani?) — kitobni, tushum kelishigi). Ular buni ko'zda tutiladi. 0 ‘quvchilar suhbat yordamida bosh kelishikdagi ot- ning so‘rog‘ini va bitta shaxs, narsani bildirishini aytadilar, (nima? —kitob, kim? — o'quvchi); o‘qituvchi agar shu ot ikki va undan ortiq, shaxs yoki narsani bildirsa, qanday so‘roqqa javob bo'lishini, qaysi kelishikni bildirishini so'raydi, ular qiynalmay javob beradilar (nima- lar? —kitoblar, kimlar? —o'quvchilar). Xulosa oqni otning yakka o'ziga emas, balki gapda ot ma’no tomondan bog'langan birlik); Alisher (nima qildi?) — taklif qildi — kesim; taklif qildi (kimni?) — Nodirni (ot, tushum kelishigida, birlik); taklif qildi (nimaga? yoki qayerga?) — 1. Kelishikning grammatik ma’nosi. 2. So'roqlari. Kelishiklarni shu tarzda o'rganish ularni o'zaro taqqoslashni yengillashtiradi va ongli o'zlashtirishni ta’minlaydi.
Bir kelishik o'zining muhim belgilari (ma’nosi, so'rog'i, qo'- shimchasi, 
 
, kim?, kimlar?, nima?, nimalar? so'roqlariga javob bo'lishi, gapda ega vazifasida 
kelishi haqida o'quvchilarda ko'nikma hosil qilinadi; lug'atlarda otlar bosh 
kelishik shaklida berilishi va bosh shakl hisoblanishi, ba’zan egalik qo'shimchasi 
lardan to'g'ri foydalanish ko'nikmasini hosil qilish maqsadi ko'zda tutiladi. Bu 
maqsadga erishish uchun bu ikki kelishikning ma’nosi, so'roqlari, qo'shimchasi 
langan ot: 1) qarashlilik ma’nosini bildirib, gapda boshqa otga bog'lanadi, u 
bog'langan ot egalik qo'shimchasi bilan qo'llanadi (o'quvchining daftari, gulning 
bargi kabi); 2) kim(lar) ning?, nima(lar)ning?, ba’zan qayerning? so'roqlariga 
 
Tushum kelishigida turlangan ot: 1) harakatni o'ziga olgan shaxs, narsa 
ma’nosini bildiradi, gapda doim fe’lga bog'lanadi (vazifani ba- jardim, kitobni 
 
 
 
 
 qo’shimchalar  
 
 
 
ish+chi, a’lo+chi, yolg‘on+chi, ikki+chi, ellik sentner+chi, kurash+chi, 
o‘quv+chi. Bu otlar umumiy ma’nolariga ko‘ra bir necha uyadosh guruhlarni 
tashkil etadi:1) kasb, mutaxassislik bilan shug‘ullanuvchi shaxs otlari: ishchi, 
neftchi, sportchi, qo‘shiqchi, bo‘zchi, hisobchi, tunkachi, tilchi; 2) asosdan 
Logotip
Bir kelishik o'zining muhim belgilari (ma’nosi, so'rog'i, qo'- shimchasi, , kim?, kimlar?, nima?, nimalar? so'roqlariga javob bo'lishi, gapda ega vazifasida kelishi haqida o'quvchilarda ko'nikma hosil qilinadi; lug'atlarda otlar bosh kelishik shaklida berilishi va bosh shakl hisoblanishi, ba’zan egalik qo'shimchasi lardan to'g'ri foydalanish ko'nikmasini hosil qilish maqsadi ko'zda tutiladi. Bu maqsadga erishish uchun bu ikki kelishikning ma’nosi, so'roqlari, qo'shimchasi langan ot: 1) qarashlilik ma’nosini bildirib, gapda boshqa otga bog'lanadi, u bog'langan ot egalik qo'shimchasi bilan qo'llanadi (o'quvchining daftari, gulning bargi kabi); 2) kim(lar) ning?, nima(lar)ning?, ba’zan qayerning? so'roqlariga Tushum kelishigida turlangan ot: 1) harakatni o'ziga olgan shaxs, narsa ma’nosini bildiradi, gapda doim fe’lga bog'lanadi (vazifani ba- jardim, kitobni qo’shimchalar ish+chi, a’lo+chi, yolg‘on+chi, ikki+chi, ellik sentner+chi, kurash+chi, o‘quv+chi. Bu otlar umumiy ma’nolariga ko‘ra bir necha uyadosh guruhlarni tashkil etadi:1) kasb, mutaxassislik bilan shug‘ullanuvchi shaxs otlari: ishchi, neftchi, sportchi, qo‘shiqchi, bo‘zchi, hisobchi, tunkachi, tilchi; 2) asosdan
onchi, hasharchi; 3) asosdan anglashilgan harakat va hodisa bilan 
shug‘ullanuvchi shaxs oti: respublikachi, himoyachi, xabarchi kabilar shular 
jumlasidandir.–chi af-fiksi ba’zi ot yasovchilar bilan ma’nodoshlik hosil qiladi. 
Shu bois ular qo‘shilgan o‘zakdosh so‘zlar sinonimik munosabatda bo‘ladi: 
chorva+ chi- chorva+dor, ko‘mak+chi-ko‘mak+dosh, mehnat+chi-mehnat+kash, 
til+chi-til+shunos. Bu affiks so‘roq, taajjub, kuchaytiruv ma’nolarini anglatuvchi 
-dosh: otdan birgalik, sheriklik, umumiylik kabi ma’noga ega bo‘lgan ot 
yasaydi: vatandosh, zamondosh, safdosh, sirdosh. Bu affiks ba’zan tojikcha ham- 
old yasovchi qo‘shimcha bilan ma’nodoshlikka ega bo‘ladi: kasbdosh-hamkasb, 
h: otdan kasb-hunar, xususiyat otlarini yasaydi: aravakash, meh-natkash, 
qalamkash. Bu affiks otdan sifat yasovchi - kash qo‘shimchasi bilan shakldoshdir. 
chi shaxs otini yasaydi: bog‘bon, qo‘ychibon\qo‘ychivon, darvozabon. 
-boz: ot asosdan anglashilgan narsa, mashg‘ulot bilan shug‘ullanuv-chi otni 
 
-dor: ot anglatgan narsaga ega bo‘lgan shaxs otini yasaydi: chorvador, 
mansabdor, puldor, amaldor. Bu affiks sifat yasovchi –dor bilan shakldoshdir: 
-shunos: biror soha bilan shug‘ullanuvchi shaxs otini yasaydi: tilshunos, 
-xon: asosdan anglashilgan narsaning doimiy o‘quvchisi ma’nosi-dagi ot 
-soz: ot anglatgan narsaning tuzatuvchisi, yaratuvchisi ma’nosidagi ot 
-do‘z: ot anglatgan narsani tayyorlovchi shaxs otini yasaydi: etikdo‘z, 
maxsido‘z, do‘ppido‘z. 
Logotip
onchi, hasharchi; 3) asosdan anglashilgan harakat va hodisa bilan shug‘ullanuvchi shaxs oti: respublikachi, himoyachi, xabarchi kabilar shular jumlasidandir.–chi af-fiksi ba’zi ot yasovchilar bilan ma’nodoshlik hosil qiladi. Shu bois ular qo‘shilgan o‘zakdosh so‘zlar sinonimik munosabatda bo‘ladi: chorva+ chi- chorva+dor, ko‘mak+chi-ko‘mak+dosh, mehnat+chi-mehnat+kash, til+chi-til+shunos. Bu affiks so‘roq, taajjub, kuchaytiruv ma’nolarini anglatuvchi -dosh: otdan birgalik, sheriklik, umumiylik kabi ma’noga ega bo‘lgan ot yasaydi: vatandosh, zamondosh, safdosh, sirdosh. Bu affiks ba’zan tojikcha ham- old yasovchi qo‘shimcha bilan ma’nodoshlikka ega bo‘ladi: kasbdosh-hamkasb, h: otdan kasb-hunar, xususiyat otlarini yasaydi: aravakash, meh-natkash, qalamkash. Bu affiks otdan sifat yasovchi - kash qo‘shimchasi bilan shakldoshdir. chi shaxs otini yasaydi: bog‘bon, qo‘ychibon\qo‘ychivon, darvozabon. -boz: ot asosdan anglashilgan narsa, mashg‘ulot bilan shug‘ullanuv-chi otni -dor: ot anglatgan narsaga ega bo‘lgan shaxs otini yasaydi: chorvador, mansabdor, puldor, amaldor. Bu affiks sifat yasovchi –dor bilan shakldoshdir: -shunos: biror soha bilan shug‘ullanuvchi shaxs otini yasaydi: tilshunos, -xon: asosdan anglashilgan narsaning doimiy o‘quvchisi ma’nosi-dagi ot -soz: ot anglatgan narsaning tuzatuvchisi, yaratuvchisi ma’nosidagi ot -do‘z: ot anglatgan narsani tayyorlovchi shaxs otini yasaydi: etikdo‘z, maxsido‘z, do‘ppido‘z.
-gar: asosdan anglashilgan narsaga bog‘liq kasb bilan shug‘ullanuv-chi 
-xo‘r: asos anglatgan narsani doim iste’mol qiluvchi, oluvchi shaxs otini 
yasaydi: choyxo‘r, poraxo‘r, araqxo‘r, tekinxo‘r. 
-parast: asosdan anglashilgan hodisaga e’tiqod qiluvchi shaxs otini yasaydi: 
-go‘y: asos anglatgan narsani aytib turuvchi shaxs otini yasaydi: nasihatgo‘y, 
maslahatgo‘y, xushomadgo‘y. 
 
-vachcha: asos anglatgan kishilarga qarindosh bo‘lgan shaxs otini yasaydi: 
Qayd etilgan shaxs otini yasovchi affikslardan -kash, -bon, - paz, - shunos, 
- xon, -soz, -do‘z, -gar (-kor), -xo‘r, -furush kabi affikslar fors-tojik tilidan 
o‘zlashgandir. -uvchi-ovchi: fe’l asosdan anglashilgan harakatni bajaruvchi shaxs 
otini yasaydi: uchuvchi, tinglovchi, sog‘uvchi, sotuvchi. Shuningdek, bu affiks 
harakatni bajarishda vosita bo‘lgan narsa otini yasashda ham ishtirok etadi: 
bog‘lovchi, zidlovchi, tuslovchi. 2. Narsa, qurol, o‘lchov birligi otlari yasovchi 
harakat bajarish uchun qo‘llanadigan narsa, harakat, holat natijasi bo‘lgan otlarni 
 
-k ( ik /-ak, - uk), - q (-iq, -oq): taroq, to‘siq, bo‘lak, chaqiriq, yutuq, o‘roq, 
yotoq. -gi\ -ki\ -qi\ - g‘i\-g‘u: supurgi, cholg‘i, cholg‘u, chopqi, achitqi, tomizg‘i. 
- gich \-kich\-qich\-g‘ich: o‘lchagich, qirg‘ich, qisqich, o‘chirg‘ich. - m, -im, 
-um: to‘plam, o‘ram, terim, chiqim; yutum. 
o‘qima, qatlama, suzma, isitma, jamg‘arma. 
 
- qin, -qun, -g‘un: toshqin, to‘lqin, uchqun, qirg‘in. - indi: cho‘kindi, 
yuvindi, chiqindi, yig‘indi. 
Logotip
-gar: asosdan anglashilgan narsaga bog‘liq kasb bilan shug‘ullanuv-chi -xo‘r: asos anglatgan narsani doim iste’mol qiluvchi, oluvchi shaxs otini yasaydi: choyxo‘r, poraxo‘r, araqxo‘r, tekinxo‘r. -parast: asosdan anglashilgan hodisaga e’tiqod qiluvchi shaxs otini yasaydi: -go‘y: asos anglatgan narsani aytib turuvchi shaxs otini yasaydi: nasihatgo‘y, maslahatgo‘y, xushomadgo‘y. -vachcha: asos anglatgan kishilarga qarindosh bo‘lgan shaxs otini yasaydi: Qayd etilgan shaxs otini yasovchi affikslardan -kash, -bon, - paz, - shunos, - xon, -soz, -do‘z, -gar (-kor), -xo‘r, -furush kabi affikslar fors-tojik tilidan o‘zlashgandir. -uvchi-ovchi: fe’l asosdan anglashilgan harakatni bajaruvchi shaxs otini yasaydi: uchuvchi, tinglovchi, sog‘uvchi, sotuvchi. Shuningdek, bu affiks harakatni bajarishda vosita bo‘lgan narsa otini yasashda ham ishtirok etadi: bog‘lovchi, zidlovchi, tuslovchi. 2. Narsa, qurol, o‘lchov birligi otlari yasovchi harakat bajarish uchun qo‘llanadigan narsa, harakat, holat natijasi bo‘lgan otlarni -k ( ik /-ak, - uk), - q (-iq, -oq): taroq, to‘siq, bo‘lak, chaqiriq, yutuq, o‘roq, yotoq. -gi\ -ki\ -qi\ - g‘i\-g‘u: supurgi, cholg‘i, cholg‘u, chopqi, achitqi, tomizg‘i. - gich \-kich\-qich\-g‘ich: o‘lchagich, qirg‘ich, qisqich, o‘chirg‘ich. - m, -im, -um: to‘plam, o‘ram, terim, chiqim; yutum. o‘qima, qatlama, suzma, isitma, jamg‘arma. - qin, -qun, -g‘un: toshqin, to‘lqin, uchqun, qirg‘in. - indi: cho‘kindi, yuvindi, chiqindi, yig‘indi.
- in\-un: yog‘in, yig‘in, bo‘g‘in, tugun. 
- ch\-inch: sevinch, o‘kinch, qo‘rqinch. 
 
3. O‘rin-joy oti yasovchi affikslar. Asosan otning leksik ma’nosi-dan 
anglashilgan narsaning mavjud bo‘lish o‘rin-joyi bilan bog‘liq otlar yasaydi: 
q, qumloq, o‘tloq, yaylov. - zor: paxtazor, gulzor, lolazor, bedazor. 
- iston: O‘zbekiston, Guliston, qabriston. 
- qoq\-g‘oq: botqoq. 
 
n, ot, olmosh va fe’lning o‘zak- negiziga, ba’zan modal so‘zlarga qo‘shilgan 
- lik: yaxshilik, tezlik, birlik, otalik, o‘zlik, manmanlik, borliq, yo‘qlik. 
 
 
 
- ch\ inch: sog‘inch, quvonch, sevinch, o‘kinch. 
 
Logotip
- in\-un: yog‘in, yig‘in, bo‘g‘in, tugun. - ch\-inch: sevinch, o‘kinch, qo‘rqinch. 3. O‘rin-joy oti yasovchi affikslar. Asosan otning leksik ma’nosi-dan anglashilgan narsaning mavjud bo‘lish o‘rin-joyi bilan bog‘liq otlar yasaydi: q, qumloq, o‘tloq, yaylov. - zor: paxtazor, gulzor, lolazor, bedazor. - iston: O‘zbekiston, Guliston, qabriston. - qoq\-g‘oq: botqoq. n, ot, olmosh va fe’lning o‘zak- negiziga, ba’zan modal so‘zlarga qo‘shilgan - lik: yaxshilik, tezlik, birlik, otalik, o‘zlik, manmanlik, borliq, yo‘qlik. - ch\ inch: sog‘inch, quvonch, sevinch, o‘kinch.
 
Otlarning leksik ma’nosiga qo‘shimcha modal ma’no qo‘shilishi bilan hosil 
qilinadigan shakl modal shakl yasash deyiladi. Otlar o‘z leksik ma’nosiga 
qo‘shimcha kichraytish, erkalash, hurmat, kuchaytirish, gumon, noaniqlik kabi 
modal ma’nolarni ifodalaydi. 
Otlarda bu modal ma’nolar ikki xil usul bilan yasaladi: morfologik usul va 
 
Morfologik usulga ko‘ra otning leksik ma’no ifoda etuvchi qismiga modal 
shakl yasovchi affikslarni qo‘shish orqali modal ma’no yasaladi. Bu usulga ko‘ra 
 
 
ha: qizcha, uycha -chak, -choq: kelinchak, qo‘zichoq, toychoq -loq, -aloq: joyloq, 
bo‘taloq, qizaloq -gina: bolagina, qizgina -xon, -jon, -oy, -boy: otaxon, onajon, 
Ra’noxon, YUlduzoy, Karimboy. 
 
Otni maxsus takrorlash yo‘li bilan gumon, kamsitish, umumlashtirish, 
noaniqlik kabi modal ma’nolar yasaladi. Bu usulga ko‘ra modal shakl hosil 
qilishda takrorlanuvchi qismda turli fonetik o‘zgarishlar yuz beradi: 
 
i: un-pun, ot-pot, o‘rik-mo‘rik, irim-sirim, irim-chirim, imi-dimi, alang- jalang 
kabi. oqsaqol, boy, qahramon, boboy, momoy, xotin kabi aslida sifat turkumiga 
mansub so‘zlar; 
 
 2) o‘quvchi, yozuvchi, to‘quvchi, saylovchi, aniqlovchi, aniqlanmish kabi 
 
Logotip
Otlarning leksik ma’nosiga qo‘shimcha modal ma’no qo‘shilishi bilan hosil qilinadigan shakl modal shakl yasash deyiladi. Otlar o‘z leksik ma’nosiga qo‘shimcha kichraytish, erkalash, hurmat, kuchaytirish, gumon, noaniqlik kabi modal ma’nolarni ifodalaydi. Otlarda bu modal ma’nolar ikki xil usul bilan yasaladi: morfologik usul va Morfologik usulga ko‘ra otning leksik ma’no ifoda etuvchi qismiga modal shakl yasovchi affikslarni qo‘shish orqali modal ma’no yasaladi. Bu usulga ko‘ra ha: qizcha, uycha -chak, -choq: kelinchak, qo‘zichoq, toychoq -loq, -aloq: joyloq, bo‘taloq, qizaloq -gina: bolagina, qizgina -xon, -jon, -oy, -boy: otaxon, onajon, Ra’noxon, YUlduzoy, Karimboy. Otni maxsus takrorlash yo‘li bilan gumon, kamsitish, umumlashtirish, noaniqlik kabi modal ma’nolar yasaladi. Bu usulga ko‘ra modal shakl hosil qilishda takrorlanuvchi qismda turli fonetik o‘zgarishlar yuz beradi: i: un-pun, ot-pot, o‘rik-mo‘rik, irim-sirim, irim-chirim, imi-dimi, alang- jalang kabi. oqsaqol, boy, qahramon, boboy, momoy, xotin kabi aslida sifat turkumiga mansub so‘zlar; 2) o‘quvchi, yozuvchi, to‘quvchi, saylovchi, aniqlovchi, aniqlanmish kabi
3) o‘qish, otish, kirish, chiqish, qurish, saylov, tergov kabi aslida fe’lning 
harakat nomi shakliga mansub bo‘lgan so‘zlar otga ko‘chadi. Bundan tashqari 
ba’zi so‘zlarning juft va takror qo‘llanishi asosida ham ular otga xos ma’noga ega 
bo‘lishi mumkin: qo‘ydi-chiqdi, oldi-berdi, u-bu kabilar shular jumlasidandir. 
 
 
 
4-§.Abbreviatsya usuli bilan qisqartma otlar hosil qilinadi. Qisqartma otlar 
nutqda ixchamlikka erishish maqsadida turg‘un so‘z birikmalarini quyidagicha 
 
isqartirilayotgan so‘zlarning birinchi tovushlaridan tarkib topadi: BAM, 
 
isqartirilayotgan so‘zlarning bosh qismlaridan tarkib topadi: Filfak, 
 
 
3. Birinchi so‘zning bosh qismi va keyingi so‘zlarning birinchi 
 
Logotip
3) o‘qish, otish, kirish, chiqish, qurish, saylov, tergov kabi aslida fe’lning harakat nomi shakliga mansub bo‘lgan so‘zlar otga ko‘chadi. Bundan tashqari ba’zi so‘zlarning juft va takror qo‘llanishi asosida ham ular otga xos ma’noga ega bo‘lishi mumkin: qo‘ydi-chiqdi, oldi-berdi, u-bu kabilar shular jumlasidandir. 4-§.Abbreviatsya usuli bilan qisqartma otlar hosil qilinadi. Qisqartma otlar nutqda ixchamlikka erishish maqsadida turg‘un so‘z birikmalarini quyidagicha isqartirilayotgan so‘zlarning birinchi tovushlaridan tarkib topadi: BAM, isqartirilayotgan so‘zlarning bosh qismlaridan tarkib topadi: Filfak, 3. Birinchi so‘zning bosh qismi va keyingi so‘zlarning birinchi
Logotip
 
Logotip
 
Ot so’z turkumi haqida to’liq ma’lumot 
Ot — mustaqil soʻz turkumlaridan biri. U boshqa turkumlardan bir necha 
belgi — xususiyatlari bilan ajralib turadi. Ular quyidagilardan iborat: 1) ot 
yasalish xususiyatiga ega: ishchi, suhbatdosh, paxtakor, bogʻbon, oshpaz, 
Mirzachoʻl; b) son-miqdorni bildirish xususiyatiga ega: bola — bolalar, 
daftar—daftarlar; v) egalik koʻrsatkichiga ega: otam, otang, otasi — otamiz, 
otangiz, otalari; g) kelishik shakllari bilan oʻzgaradi; maktab, maktabning, 
maktabni, maktabga, maktabda, maktabdan; d) gapda barcha gap boʻlaklari 
vazifasida keladi. 
 
Aniq, predmetlarni yoki predmet sifatida tasavvur qilinadigan 
tushunchalarni ifodalaydigan otlar maʼnosiga koʻra, atoqli va turdosh otlarga 
boʻli-nadi. Bir xildagi predmet yoki hodisaning birini ajratib koʻrsatuvchi otlar 
Logotip
Ot so’z turkumi haqida to’liq ma’lumot Ot — mustaqil soʻz turkumlaridan biri. U boshqa turkumlardan bir necha belgi — xususiyatlari bilan ajralib turadi. Ular quyidagilardan iborat: 1) ot yasalish xususiyatiga ega: ishchi, suhbatdosh, paxtakor, bogʻbon, oshpaz, Mirzachoʻl; b) son-miqdorni bildirish xususiyatiga ega: bola — bolalar, daftar—daftarlar; v) egalik koʻrsatkichiga ega: otam, otang, otasi — otamiz, otangiz, otalari; g) kelishik shakllari bilan oʻzgaradi; maktab, maktabning, maktabni, maktabga, maktabda, maktabdan; d) gapda barcha gap boʻlaklari vazifasida keladi. Aniq, predmetlarni yoki predmet sifatida tasavvur qilinadigan tushunchalarni ifodalaydigan otlar maʼnosiga koʻra, atoqli va turdosh otlarga boʻli-nadi. Bir xildagi predmet yoki hodisaning birini ajratib koʻrsatuvchi otlar
atoqli otlar sanaladi: Rustam, Olimjon, Jomboy, Mars, Venera, Boychibor 
kabilar. Bir jinsdagi predmetlarning umumiy nomi turdosh otlardir: gul, 
daraxt, qalam, daftar kabi. 
 
Ot turkumi 3 xil grammatik kategoriyaga ega: 1) son kategoriyasi; 2) egalik 
kategoriyasi; 3) kelishik kategoriyasi. 
Otning funksional shakllari mavjud boʻlib, ular maʼlum bir qoʻshimcha 
grammatik maʼno ifodalash, otlarning kategorial shakllariga xos boʻlmagan biror 
sintaktik vazifasiga moslashish uchun xizmat qiladi. 
Otga xos funksional shaklning yasalishga koʻra 3 tipi mavjud: 
1)sintetik shakl; 2) analitik shakl; 3) juft va takror shakl. Otning sintetik 
funksional shakllari oʻz maʼno va vazifalariga koʻra quyidagi turlarga boʻlinadi: 
a) kichraytish shakli (baliqcha, yigitcha, kelinchak); b) erkalash shakli (opajon, 
boʻtaloq, qizaloq); v) hurmat shakli (onajon, opajon, dadamlar, akamlar, 
oyimlar); g) qarashlilik shakli (akamniki, maktabniki);. d) oʻrin belgisi 
(osmondagi, qirdagi, qishloqdagi); e) chegara shakli (uygacha, toqqacha, 
boqqacha); j) oʻxshatish shakli (Ozodday — Ozod kabi, sizlarday — sizlar 
singari). Otning analitik shakli koʻmakchi yordamida hosil boʻladi: qalam bilan 
(da), otam uchun (-ga) kabi. Otning juft shakli umumlashtirish, jamlik 
Logotip
atoqli otlar sanaladi: Rustam, Olimjon, Jomboy, Mars, Venera, Boychibor kabilar. Bir jinsdagi predmetlarning umumiy nomi turdosh otlardir: gul, daraxt, qalam, daftar kabi. Ot turkumi 3 xil grammatik kategoriyaga ega: 1) son kategoriyasi; 2) egalik kategoriyasi; 3) kelishik kategoriyasi. Otning funksional shakllari mavjud boʻlib, ular maʼlum bir qoʻshimcha grammatik maʼno ifodalash, otlarning kategorial shakllariga xos boʻlmagan biror sintaktik vazifasiga moslashish uchun xizmat qiladi. Otga xos funksional shaklning yasalishga koʻra 3 tipi mavjud: 1)sintetik shakl; 2) analitik shakl; 3) juft va takror shakl. Otning sintetik funksional shakllari oʻz maʼno va vazifalariga koʻra quyidagi turlarga boʻlinadi: a) kichraytish shakli (baliqcha, yigitcha, kelinchak); b) erkalash shakli (opajon, boʻtaloq, qizaloq); v) hurmat shakli (onajon, opajon, dadamlar, akamlar, oyimlar); g) qarashlilik shakli (akamniki, maktabniki);. d) oʻrin belgisi (osmondagi, qirdagi, qishloqdagi); e) chegara shakli (uygacha, toqqacha, boqqacha); j) oʻxshatish shakli (Ozodday — Ozod kabi, sizlarday — sizlar singari). Otning analitik shakli koʻmakchi yordamida hosil boʻladi: qalam bilan (da), otam uchun (-ga) kabi. Otning juft shakli umumlashtirish, jamlik
maʼnolarini ifodalaydi: qozon-tovoq, qovuntarvuz. Otning takroriy shakli koʻplik 
maʼno-sini ifodalaydi: qatra-qatra yosh, ombor-ombor gʻalla. 
Otlarning yasalishi natijasida yasama otlar paydo boʻladi. Yasama otlar 
affiksatsiya, kompozitsiya, abbreviatsiya yoʻllari bilan yasaladi. Affiksatsiya ot 
yasashdagi eng mahsuldor usul boʻlib, uning yordamida shaxs otlari (boʻyoqchi, 
ishchi, maktabdosh, zargar, sholikor, saroybon, chorvador, tilshunos, etikdoʻz, 
oshpaz, aravakash, kaptarboz, kitobxon); narsa-qurol otlari (ochqich, oʻsma, 
toʻplam, kurak, qirindi, ekin, kekirdak, suyunchi, tuzdon); oʻrin-joy otlari 
(bodomzor, Oʻzbekiston, qarorgoh, ishxona, oʻtloq, Paxtaobod); mavhum 
maʼnoli otlar (yaxshilik, paxtachilik, ishonch, yig'ilish, radiolashtirish, 
odamgarchilik). Kompozitsiya usuli bilan ot yasashda qoʻshma otlar vujudga 
keladi: bilaguzuk, b, uchburchak, kungaboqar, olibsotar, ishlab chiqarish 
Abbreviatsiya usuli bilan ot yasalganda, qisqartma otlar hosil qilinadi: BMT, 
SamDU, OʻzME kabi 
 
 
2.Otlarning ma’no turlari 
 
Logotip
maʼnolarini ifodalaydi: qozon-tovoq, qovuntarvuz. Otning takroriy shakli koʻplik maʼno-sini ifodalaydi: qatra-qatra yosh, ombor-ombor gʻalla. Otlarning yasalishi natijasida yasama otlar paydo boʻladi. Yasama otlar affiksatsiya, kompozitsiya, abbreviatsiya yoʻllari bilan yasaladi. Affiksatsiya ot yasashdagi eng mahsuldor usul boʻlib, uning yordamida shaxs otlari (boʻyoqchi, ishchi, maktabdosh, zargar, sholikor, saroybon, chorvador, tilshunos, etikdoʻz, oshpaz, aravakash, kaptarboz, kitobxon); narsa-qurol otlari (ochqich, oʻsma, toʻplam, kurak, qirindi, ekin, kekirdak, suyunchi, tuzdon); oʻrin-joy otlari (bodomzor, Oʻzbekiston, qarorgoh, ishxona, oʻtloq, Paxtaobod); mavhum maʼnoli otlar (yaxshilik, paxtachilik, ishonch, yig'ilish, radiolashtirish, odamgarchilik). Kompozitsiya usuli bilan ot yasashda qoʻshma otlar vujudga keladi: bilaguzuk, b, uchburchak, kungaboqar, olibsotar, ishlab chiqarish Abbreviatsiya usuli bilan ot yasalganda, qisqartma otlar hosil qilinadi: BMT, SamDU, OʻzME kabi 2.Otlarning ma’no turlari
 
 
Logotip
 
Logotip
 
Logotip
 
Logotip
 
Otning ma’no guruhlari. Otlar ma’no jihatdan quyidagi guruhlarga 
bo‘linadi: 
Atoqli otlar. Bir turdagi narsa yoki hodisalarning birini ajratib ko‘rsatish 
uchun xizmat qiladigan otlar atoqli otlar deyiladi. Atoqli otlar shaxs ismlari, 
havonlarning atoqli nomlari, tashkilot va gegrafik makon nomlari, koinot jismlari 
nomlari, 
suv 
havzalari, 
tashkilot 
nomlari 
kabi 
guruhlar 
doirasida 
uchraydi: Alisher, Ulug‘Bek, Zarafshon, Toshkent, Samarqand, Mars Bunday 
atoqli otlar o‘zaro tub va yasamaligi hamda tuzilishiga ko‘ra farqlanishi mumkin. 
 
Masalan, Lola, Go‘zal, Amir, Gavhar Orol kabi otlar sodda tub, Ilonli, 
Do‘stlik, Paxtakor kabi atoqli otlar sodda yasama, Ulug‘bek, Alisher, Nurato, 
Nurobod, Qo‘shrabot, Uchquduq kabi atoqli otlar qo‘shma otlardir. Atoqli 
otlarning asosiy qismini turdrsh otlar tashkil qiladi. Biroq ular boshqa so‘z 
turkumlari asosida ham yuzaga keladi. Masalan: Asal, Quvonch, Anor kabilar 
turdosh otdan, O‘lmas, Sotiboldi, Turdi, Tursun kabilar esa fe’ldan, Aziz, Botir, 
Shirin, Vali kabilar sifatdan, To‘qsonboy, Oltibek kabilar esa sondan, Bultur, 
Avvalboy kabilar esa ravishdan hosil bo‘lgan atoqli otlardir. 
Turli turkumga mansub bo‘lgan so‘zlarning atoqli ot sifatida qo‘llanishi 
natijasida ular o‘zining hususiy nominativ mohiyatidan chekingan holda, 
umumiy semantik ma’no tashuvchi lug‘aviy birlikka aylanib qoladi. 
Masalan, Uchquduq mazkur joydagi uchta quduqni emas, balki umuman shahar 
tushunchasini anglatuvchi onomastik birlikdir. 
Turdosh otlar bir jinsdagi otlarning umumiy nomini bildiruvchi otlardir. 
Masalan, inson, daryo, shahar, kitob, daftar. Turdosh otlar quyidagi ma’no 
guruhlarga mansubligi bilan o‘zaro farqlanadi: 
Aniq otlar bevosita narsa-buyum va shaxs, jon-zot anglatadigan Aniq otlar 
bevosita sanash va ko‘rish mumkin bo‘lgan otlar hisoblanadi. Masalan: kitob, 
talaba, daraxt, qush. 
Logotip
Otning ma’no guruhlari. Otlar ma’no jihatdan quyidagi guruhlarga bo‘linadi: Atoqli otlar. Bir turdagi narsa yoki hodisalarning birini ajratib ko‘rsatish uchun xizmat qiladigan otlar atoqli otlar deyiladi. Atoqli otlar shaxs ismlari, havonlarning atoqli nomlari, tashkilot va gegrafik makon nomlari, koinot jismlari nomlari, suv havzalari, tashkilot nomlari kabi guruhlar doirasida uchraydi: Alisher, Ulug‘Bek, Zarafshon, Toshkent, Samarqand, Mars Bunday atoqli otlar o‘zaro tub va yasamaligi hamda tuzilishiga ko‘ra farqlanishi mumkin. Masalan, Lola, Go‘zal, Amir, Gavhar Orol kabi otlar sodda tub, Ilonli, Do‘stlik, Paxtakor kabi atoqli otlar sodda yasama, Ulug‘bek, Alisher, Nurato, Nurobod, Qo‘shrabot, Uchquduq kabi atoqli otlar qo‘shma otlardir. Atoqli otlarning asosiy qismini turdrsh otlar tashkil qiladi. Biroq ular boshqa so‘z turkumlari asosida ham yuzaga keladi. Masalan: Asal, Quvonch, Anor kabilar turdosh otdan, O‘lmas, Sotiboldi, Turdi, Tursun kabilar esa fe’ldan, Aziz, Botir, Shirin, Vali kabilar sifatdan, To‘qsonboy, Oltibek kabilar esa sondan, Bultur, Avvalboy kabilar esa ravishdan hosil bo‘lgan atoqli otlardir. Turli turkumga mansub bo‘lgan so‘zlarning atoqli ot sifatida qo‘llanishi natijasida ular o‘zining hususiy nominativ mohiyatidan chekingan holda, umumiy semantik ma’no tashuvchi lug‘aviy birlikka aylanib qoladi. Masalan, Uchquduq mazkur joydagi uchta quduqni emas, balki umuman shahar tushunchasini anglatuvchi onomastik birlikdir. Turdosh otlar bir jinsdagi otlarning umumiy nomini bildiruvchi otlardir. Masalan, inson, daryo, shahar, kitob, daftar. Turdosh otlar quyidagi ma’no guruhlarga mansubligi bilan o‘zaro farqlanadi: Aniq otlar bevosita narsa-buyum va shaxs, jon-zot anglatadigan Aniq otlar bevosita sanash va ko‘rish mumkin bo‘lgan otlar hisoblanadi. Masalan: kitob, talaba, daraxt, qush.
Mavhum otlar his qilish, sezish mumkin bo‘lgan otlardir. Ular ham ko‘plik 
affikslari bilan qo‘llanmaydigan otlar bo‘lib, ularga ko‘plik qo‘shimchasi 
qo‘shilganda turlicha ma’no bo‘yog‘i yuzaga keladi. Masalan: sevgi, sezgi, 
qayg‘u, alam, qadr, oriya 
Jamlovchi va yakka otlar. Bir turdagi narsaning o‘zini ifodalaydigan otlar 
yakka otlar hisoblanadi: kitob, gul, daraxt Birlik shaklida bo‘lib, bir xil turdagi 
narsaning to‘dasi, jamini ifodalaydigan otlar jamlovchi otlardir: xalq, armiya, 
ko‘pchilik, poda, jamoa, o‘rmon kabilar.  
Sanaladigan otlar, sanalmaydigan otlar. Sanaladigan otlar, asosan, aniq 
otlardan tashkil topadi: daraxt, kitob, qalam. Sanalmaydigan otlar modda otlari, 
og‘irlik, suyug‘lik o‘lchamiga xos otlar va atoqli otlardan tashkil topadi: tuproq, 
qum, havo, shakar, tuz, yog‘, guruch,  
Bundan tashqari, tabiatan yakka bo‘ladigan va juft holda uchraydigan otlar 
ham mavjud bo‘lib, ular ham otning alohida ma’no turini tashkil qiladi. 
Masalan: yurak, quyosh, oy, ko‘z, qosh, oyoq kabilar shular jumlasidandir. 
Shuningdek, otlar kim? so‘rog‘i asosida shaxs hamda nima? so‘rog‘i asosida 
narsa otlariga ham ajratiladi. Otlarning bunday tasniflanishi o‘zbek tilining, shu 
jumladan, boshqa turkiy tillarning o‘ziga xos xususiyatini belgilaydi. Ayni paytda 
bu tasnif ularning turli grammatik jarayonda ishtirokida ham o‘z aksini topadi. 
Xususan, shaxs otlari to‘liq tuslovchi affikslarni qabul qilgan holda qo‘llana 
oladi: o‘quvchiman, o‘quvchisan, o‘quvchimiz, o‘quvchisiz. Biroq, narsa otlari 
(majoziy ma’nosini e’tiborga olmaganda) faqat uchinchi shaxs ma’nosdagina 
ishlatilishi mumkin. 
Shuni ham ta’kidlash lozimki, atoqli va turdosh otlar o‘zaro ma’no 
jihatdangina emas, balki ba’zi grammatik xususiyatlariga ko‘ra ham farqlanadi. 
Masalan, atoqli otlar faqat birlikda qo‘llanadi. Ko‘plikda qo‘llanganda, ular 
grammatik ko‘plik emas, boshqa ma’no bo‘yoqlarga ega bo‘ladi. 
Shuningdek, atoqli otlar turdosh otlarga va aksincha, turdosh otlar atoqli 
otlarga o‘tib turadi. Masalan: Lola-atoqli ot, ayni paytda, lola-tog‘da o‘sadigan 
Logotip
Mavhum otlar his qilish, sezish mumkin bo‘lgan otlardir. Ular ham ko‘plik affikslari bilan qo‘llanmaydigan otlar bo‘lib, ularga ko‘plik qo‘shimchasi qo‘shilganda turlicha ma’no bo‘yog‘i yuzaga keladi. Masalan: sevgi, sezgi, qayg‘u, alam, qadr, oriya Jamlovchi va yakka otlar. Bir turdagi narsaning o‘zini ifodalaydigan otlar yakka otlar hisoblanadi: kitob, gul, daraxt Birlik shaklida bo‘lib, bir xil turdagi narsaning to‘dasi, jamini ifodalaydigan otlar jamlovchi otlardir: xalq, armiya, ko‘pchilik, poda, jamoa, o‘rmon kabilar. Sanaladigan otlar, sanalmaydigan otlar. Sanaladigan otlar, asosan, aniq otlardan tashkil topadi: daraxt, kitob, qalam. Sanalmaydigan otlar modda otlari, og‘irlik, suyug‘lik o‘lchamiga xos otlar va atoqli otlardan tashkil topadi: tuproq, qum, havo, shakar, tuz, yog‘, guruch, Bundan tashqari, tabiatan yakka bo‘ladigan va juft holda uchraydigan otlar ham mavjud bo‘lib, ular ham otning alohida ma’no turini tashkil qiladi. Masalan: yurak, quyosh, oy, ko‘z, qosh, oyoq kabilar shular jumlasidandir. Shuningdek, otlar kim? so‘rog‘i asosida shaxs hamda nima? so‘rog‘i asosida narsa otlariga ham ajratiladi. Otlarning bunday tasniflanishi o‘zbek tilining, shu jumladan, boshqa turkiy tillarning o‘ziga xos xususiyatini belgilaydi. Ayni paytda bu tasnif ularning turli grammatik jarayonda ishtirokida ham o‘z aksini topadi. Xususan, shaxs otlari to‘liq tuslovchi affikslarni qabul qilgan holda qo‘llana oladi: o‘quvchiman, o‘quvchisan, o‘quvchimiz, o‘quvchisiz. Biroq, narsa otlari (majoziy ma’nosini e’tiborga olmaganda) faqat uchinchi shaxs ma’nosdagina ishlatilishi mumkin. Shuni ham ta’kidlash lozimki, atoqli va turdosh otlar o‘zaro ma’no jihatdangina emas, balki ba’zi grammatik xususiyatlariga ko‘ra ham farqlanadi. Masalan, atoqli otlar faqat birlikda qo‘llanadi. Ko‘plikda qo‘llanganda, ular grammatik ko‘plik emas, boshqa ma’no bo‘yoqlarga ega bo‘ladi. Shuningdek, atoqli otlar turdosh otlarga va aksincha, turdosh otlar atoqli otlarga o‘tib turadi. Masalan: Lola-atoqli ot, ayni paytda, lola-tog‘da o‘sadigan
gul ma’nosida turdosh otdir. dizel, amper, rentgen, bitner kabi otlar esa atoqli ot 
asosida shakllangan turdosh otlardir. Atoqli otlarning turdosh otga aylanishida –
lik qo‘shimchasidan ham foydalaniladi: kattaqo‘rg‘onlik, toshkentlik, andijonlik 
kabi. 
Topshiriq 
1-mashq. Uch guruhga bo'linib, berilgan jadvalni otlar bilan to'ldiring. 
 
I guruh Shaxs otlari 
Ustoz 
O‘quvchi  
Rahbar  
Iqbol 
Zarifa 
 
Il guruh Narsa-buyum otlari 
Daftar  
Ruchka 
Qalam  
 
III o'rin-joy otlari 
Hovli 
Bog‘ 
Tog‘ 
Ko‘cha 
 
 
 
3-mashq. Berilgan savollarga javob bering javoblarni ko'chirib yozing. va 
to'g'ri 
Logotip
gul ma’nosida turdosh otdir. dizel, amper, rentgen, bitner kabi otlar esa atoqli ot asosida shakllangan turdosh otlardir. Atoqli otlarning turdosh otga aylanishida – lik qo‘shimchasidan ham foydalaniladi: kattaqo‘rg‘onlik, toshkentlik, andijonlik kabi. Topshiriq 1-mashq. Uch guruhga bo'linib, berilgan jadvalni otlar bilan to'ldiring. I guruh Shaxs otlari Ustoz O‘quvchi Rahbar Iqbol Zarifa Il guruh Narsa-buyum otlari Daftar Ruchka Qalam III o'rin-joy otlari Hovli Bog‘ Tog‘ Ko‘cha 3-mashq. Berilgan savollarga javob bering javoblarni ko'chirib yozing. va to'g'ri