BOSHLANG’ICH SINFLARDA “OT” MAVZUSINI O’RGATISH
METODIKASI MAVZUSIDAGI
KURS ISHI
Boshlang’ich sinflarda “ot” so’z turkumini o’rgatish metodikasi .
o’z turkumini o’qitish metodikasi
1.2
Ot so’z turkumini o’qitish metodikasi
II BOB. OTLARNING MA’NO TURLARI VA OT MAVZUSIGA
DOIR
NAMUNALAR
YORDAMIDA
O’QUVCHILAR
SAVODXONLIGINI OSHIRISH
larning ma’no turlari haqida ma’lumot
shlang’ich sinf darsligidagi “ot “ mavzusiga doir namunalar
O‘zbеkistоn yuksаk dаrаjаdа tаrаqqiy etgаn iqtisоdi bilаnginа emаs, bаlki
bilimdоn, mа’nаviy jihаtdаn yеtuk fаrzаndlаri bilаn hаm jаhоnni qоyil qilishi
lоzim Bu yuksаk vа ulug’vоr vаzifаni muvаffаqiyatli hаl etishdа хаlqning milliy
mаdаniyati vа o‘zigа хоsligini ifоdа etuvchi vоsitа bo‘lmish o‘zbеk tilini
rivоjlаntirish bu tilning dаvlаt mаqоmini izchil vа to‘lа ro‘yobgа chiqаrishning
eng zаrur chоrаlаridаn biri sаnаlаdi.
Mаktаb оnа tili tа’limining mаqsаdi o’quvchilаrning nutqiy fаоliyatini
rivоjlаntirishgа qаrаtildi. Оnа tili mаshg’ulоtlаridа nutqning аsоsiy хоm аshyosi
so’z ustidа ishlаsh, o’quvchilаrning lug’аt bоyligini оshirish, so’zdаn to‘g‘ri vа
o‘rinli fоydаlаnish mаlаkаlаrini tаkоmillаshtirish–tа’limimiz оldidа turgаn
muhim vаzifаdir.
ot so’z turkumi mavzusini o’quvchilarga o’rgatish. Axborot kommunikatsion
Mavzu bo’yicha o’quvchilarga ma’lumotlar berish va mavzuni mustahkamlash.
Ot so’z turkumini o’rgatish orqali bolalarning og’zaki va yozma nutqini o’stirish.
Ko’p hоllаrdа оnа tili o’qituvchilаri o’quvchilаr nutqidаn nоliydilаr-u,
аmmо uning sаbаblаri хususidа puхtа o’ylаb ko’rmаydilаr. Buning ildizlаri
o’quvchilаrdа so’z zахirаsining yеtаrli emаsligidа dеb bilmаydilаr.
O’quvchilarda so’z turkumlarini bilish ko’nikmasi ularning belgilari
yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi.
Masalan, gul, guldor, gulladi so’zlarining qaysi so’z turkumiga kirishini
bilish uchun o’quvchisi quyidagicha fikr yuritadi: nima? – gul, bu so’z narsani
bildiryapti, ko’plikda qo’llanadi – gullar, bu ot; guldor so’zi qanday? so’rog’iga
qildi? so’rog’iga javob bo’lyapti, narsaning holatini bildiryapti, bo’lishsiz
shaklda qo’llanadi – gullamadi, bu – fe’l
o’z turkumini o‘qitish metodikasi.
So’z turkumlarini o’rganishdagi asosiy vazifa o’quvchilarning og’zaki va
yozma nutqini o’stirish, lug’atini yangi ot, sifat, son, fe’llar bilan boyitish,
o’quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so’zlarning ma’nosini aniq
tushunishiga erishish, bog’lanishli nutqda u yoki bu so’zdan o’rinli foydalanish
malakasini o’stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun
so’z turkumlarini o’rganish jarayonida sinonim, antonimlar (terminlar
berilmaydi) ustida muntazam ish olib boriladi, o’quvchilar ko’p
ma’noli so’zlar, ularning o’z va ko’chma ma’noda ishlatilishi bilan
tanishtiriladi. Bunda ta’limni o’quvchilarnipg shaxsiy tajribalari, bevosita
ko’rganlari, radiodan eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog’lash muhim
O’quvchilarda kuzatish, muhim narsalarni sezish ko’nikmalarini
shakllantirish, atrof-muhit haqidagi bilimlarini boyitish bilan bir vaqtda
ularning nutqini o’stirish vazifasi ham amalga oshiriladi.
“Ot” mavzusini o’rganish tizimi maqsadga yo’naltirilgan jarayon bo’lib,
bunda shu so’z turkumining umumlashtirilgan ma’nosi va grammatik belgilari
aniq izchillikda, bir-biri bilan ilmiy asoslangan bog’liqlikda o’rganiladi,
shuningdek, otdan nutqda to’g’ri foydalanish va to’g’ri yozish malakasini
Til hodisasi sifatida otning xususiyatlari, uni o’rganish vazifalari,
o’quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, har bir sinf uchun
material hajmi, ularni o’rganish izchilligi belgilangan.
1) “ot” haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish;
2) kim? so’rog’iga javob bo’lgan (shaxs bildirgan) otlardan nima?
so’rog’iga javob bo’lgan (narsa, hayvon, jonivor va boshqalarni bildirgan) otlarni
farqlash ko’nikmasini hosil qilish;
shilarning familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo’yilgan nomlar va
geografik nomlarni bosh harf bilan yozish ko’nikmasini shakllantirish;
4) otlarda son (otning birlik va ko’plikda qo’llanishi) bilan tanishtirish;
5) otlarni egalik qo’shimchalari bilan to’g’ri qo’llash ko’nikmasini
6) otlarning kelishiklar bilan turlanishi va kelishik qo’shimchalarining
7) o’quvchilar lug’atini yangi otlar bilan boyitish va ulardan nutqda aniq,
o’rinli foydalanish malakasini o’stirish;
8) so’zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish.
Bu vazifalarning har biri alohida emas, balki bir-biri bilan o’zaro bog’liq
holda hal etiladi. Shu bilan birga, “Ot” mavzusini o’rganishning muayyan
beriladi. O’quvchilarning nutqi va tafakkurini o’stirish vazifasi esa mavzuni
o’rganishning barcha bosqichlarida hal qilinadi. Grammatik materialni o’rganish
boyitishga, bog’lanishli nutq malakalari va fikrlash qobiliyatlarini o’stirishga
O’quvchilarda so’z turkumlarini bilish ko’nikmasi ularning belgilari
yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. Masalan, gul, guldor, gulladi
so’zlarining qaysi so’z turkumiga kirishini bilish uchun II sinf o’quvchisi
quyidagicha fikr yuritadi: nima? – gul, bu so’z narsani bildiryapti, ko’plikda
qo’llanadi – gullar, bu ot; guldor so’zi qanday? so’rog’iga javob bo’lyapti,
narsaning belgisini bildiryapti, bu – sifat; gulladi so’zi nima qildi? so’rog’iga
O‘quvchilar nimani o‘rganganlariga qarab, har bir so‘z turkumining
Dasturga ko‘ra, 1-2-sinflarda so‘zlar javob bo‘ladigan morfologik
so‘roqlarga qarab tasnif qilinadi. 3-sinfda “so‘z turkumi” tushunchasi
shakllantiriladi. O‘quvchilar har bir so‘z turkumiga xos ayrim belgilar (so‘z
turkumlarining umumlashtirilgan leksik ma’nolari, sotlarning birlik va ko‘plikda
qo‘llanilishi, bo‘lishli va bo‘lishsiz fe’llar, ot, sifat, son va fe’lning gapdagi
4-sinfda so‘z turkumlarining morfologik-sintaktik xususiyatlari haqidagi
bilim chuqurlashtiriladi: o‘quvchilar otlaning egalik va kelishiklar bilan
o‘zgarishini, sifat va sonning gapdagi vazifasi, kishilik olmoshlari va ularning
kelishiklar bilan turlanishini, fe’llarda shaxs-son va zamonni o‘rganadilar.
Quyidagi jadvalda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining so‘z turkumlari
O‘quvchilarda so‘z turkumlarini bilish ko‘nikmasi ularning belgilari
yig‘indisini egallashlari asosida shakllantiriladi.
Masalan, gul, guldor, guladi so‘zlarining qaysi so‘z turkumiga kirishini
bilish uchun: nima? –gul, bu so‘z predmet bildirayapti, ko‘plikda qo‘llanadi –
gullar, bu ot; guldor so‘zi qanday? So‘rog‘iga javob bo‘layapti, predmet belgisini
bildirayapti, bu sifat; gulladi so‘zi nima qildi? So‘rog‘iga javob bo‘layapti,
predmet holatini bildirayapti, bo‘lishsiz shaklda qo‘llaniladi – gullamadi, bu fe’l.
O‘quvchilarni so‘z turkumlari mustaqil va yordamchi so‘z turkumlariga
bo‘linishi bilan maxsuslashtirishni ko‘zda tutmaydi, ammo o‘qituvchi bolalarni
so‘z turkumlarining belgilari bilan amaliy tanishtiradi.
Masalan, o‘quvchilar ot, sifat, son, olmosh, fe’l gap bo‘lagi vazifasida
kelishini, bog‘lovchi gap bo‘lagi bo‘lmasligini biladilar.
So‘z turkumlarini o‘rganishdagi asosiy vazifa o‘quvchilarning og‘zaki va
yozma nutqini o‘stirish, lug‘atini yangi ot, sifat, son, fe’llar bilan boyitish,
o‘quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so‘zlarning ma’nosini aniq
tushunishga erishish, bog‘lanishli nutqda u yoki bu so‘zdan o‘rinli foydalanish
malakasini o‘stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun
so‘z turkumlarini o‘rganish jarayonida sinonim, antonimlar (atamalar berilmaydi)
ustida muntazam ish olib boriladi, o‘quvchilar ko‘p ma’noli so‘zlar, ularning o‘z
va ko‘chma ma’noda ishlatilishi bilan tanishtiriladi. Bunda ta’limni
o‘quvchilarning shaxsiy tajribalari, bevosita ko‘rganlari, radiodan eshitganlari,
kitobdan bilib olganlari bilan bog‘lash muhim ahamiyatga ega.
O‘quvchilarda
kuzatish,
muhim
narsalarni
sezish
ko‘nikmalarini
nutqini o‘stirish vazifasini ham amalga oshiriladi.
Ot so’z turkumi o’qitish metodikasi
So‘z turkumi sifatida ot muayyan leksik ma’nolari va grammatik belgilari
Ot jonli mavjudotlar (kishi, qush, hayvon, asalari), yer va osmonga oid
narsalar (quyosh, yulduz, daryo, tog’), o’simliklar (paxta, beda, gul), voqealar
(yig’in, majlis), tabiat hodisalari (shamol, bo’ron, yomg’ir, momaqaldiroq), belgi-
xususiyat (ahillik, kuchlilik, samimiyat), harakat-holat (uyqu, sevinch, kurash),
o’rin va vaqt (yoz, bahor, joy) nomlarini bildiradi.
Otlarning grammatik belgilari: otlar birlik va ko’plikda qo’llanadi, egalik
qo’shimchalari bilan o’zgaradi, kelishiklar bilan turlanadi, gapda ko’proq ega,
to’ldiruvchi, aniqlovchi, shuningdek, hol va kesim vazifasida keladi. Ot nutqda
sifat, son, olmosh, fe’l bilan birika oladi.
Otning ma’nolari va grammatik belgilari xiyla murakkab, shuning uchun
ham ot haqidagi bilim o’quvchilarda amaliy vazifalarni bajarish jarayonida asta
Otni o‘rganishda izchillik. Otni o'rganishga tayyorlov bosqichi
savod o'rgatish davriga to‘g‘ri keladi. Bu bosqichda o'quvchilar shaxs-
leksik ma’nosiga e’tibor ko'proq qaratiladi, ma’nolarini hisobga olgan holda
mashqlari otlarni taqqoslash, o'xshash tomonlarini aniqlash, umumlashtirish
ko'nikmasini o'stiradi. Shunga qaramay, grammatik tushunchani shakllantirish
uchun o'quvchilar so'zning aniq ma’nosini yetarli bilmaydilar, so'zning leksik
ma’nosini bilish bilan birgalikda uning grammatik belgilarini ham o'zlashtirish
Keyingi bosqichda otning leksik ma’nolari va grammatik belgilari ustida
javob bo'lgan otlarni nima? so'rog'iga javob bo'lgan otlardan farq- lashni,
ularni so'roq berish bilan ajratishni o'rganadilar, o'quvchilarda mavhum
grammatik tafakkur o‘sa boradi, ularda atoqli otlarni bosh harf bilan yozish
2-sinfda otlaming leksik ma’nosi, atoqli va turdosh otlar (atamasiz) haqidagi
,,Ot“ tushunchasini shakllantirish uchun shu so'z turkumiga kiradi- gan
Dasturga ko'ra, boshlang'ich sinf o'quvchilarini sifat va boshqa so'z
turkumlaridan yasalgan mavhum ma’nodagi (yaxshilik, go'zallik, ishonch,
sevinch, o'kinch, qo‘rqinch, tayanch kabi) otlar bilan ta- nishtirish talab etilmaydi.
Otlaming birlik va ko'plikda qo'llanishi. 3-sinfda „Otlar, ya’ni otlaming
birlik va ko'plikda qo'llanishi" ustida ishlash jarayonida o'quvchilarda: 1) birlik
va ko'plikda qo'llangan otlaming ma’nosi va qo'shimcha orqali farqlash, 2)
sulidan foydalanib tushuntiriladi. Buning uchun bir predmetni va shunday bir
necha predmetni bildirgan otlar taqqoslanadi: daftar —daftarlar, qalam —
qalamlar, nok — noklar kabi. Suhbat asosida daftar so'zi nechta (bitta) predmetni
irlikda qo'llanadigan otlar. birlik shaklida qo'llangan armiya, qo'shin, xalq kabi
otlar ko'plik ma’nosini bildirishi, bunday otlarga ko'plik qo'shimchasi
qo'shilganda anglata- digan ma’nosi maxsus tushuntirilmaydi. Agar o'quvchilar
Otlaming birlik va ko'plikda qo'llanishini kuzatish aslida so'z shakli ustida
ishlashning boshlang'ich bosqichi hisoblanadi. Bunda o'quvchilar otlarni ko'plik
qo'shimchasi bilan o'zgartirish, ya’ni otga shakl yasovchi qo'shimcha qo'shish
bilan so'zning leksik ma’nosi o'zgarmasligiga ishonch hosil qiladilar.
dar, o'quvchilar „shaxs" tushunchasi bilan hali tanishtirilmagan, kishilik
olmoshlarini hali o‘rganmagan bo'ladilar. O'quvchilarga egalik qo'shimchasi
qo'shimchalari bilan qo'llanishini o'zgatishda o'qituvchi ishni sar- lavhadagi
„egalik" so'zining leksik ma’nosini tushuntirishdan bosh- lashi maqsadga
muvofiq: „egalik" ega bo'lish, qarashlilik, tegishlilik, oidlik ma’nolarini bildiradi,
gan shaxs, narsaning kimgadir qarashli ekanini, shu narsaning egasi ekanini
bildiradi. Misollarni kuzataylik: Kecha o'qigan kitobim juda qiziqarli ekan.
Sening kitobing ham qiziqarlimi? Ra’noning kitobi ham qiziqarli edi.
Kitobim, kitobing, kitobi so'zlari so'z tarkibiga ko'ra tahlil qili- nadi va
o'quvchilar kitob —o'zak, -im, -ing, -i qo'shimcha ekanini aniqlaydilar. O'qituvchi
kitob va kitobim so'zlarini taqqoslashni, -im qo'shimchasining ma’nosi haqida
qo'shimchaning ma’nosi haqida fikr yuritadilar, ammo kitobim so'zining
ma’nosiga (mening kitobim —kitob meniki) tushunsalar ham, fikrlarini
—Tilda uchta shaxs mavjud: I shaxs - so'zlovchi
II shaxs —tinglovchi
III shaxs —o'zga
Hozir men sizga so'zlayapman, tushuntiryapman, demak, men — so'zlovchi,
ko'plik sonda qo'llanishini bilasiz. Ma’lumki, biror narsa bir shaxsga yoki ikki va
undan ortiq shaxsga tegishli bo'lishi mumkin. Mana shu ma’nolarni, ya’ni biror
otga qo'shilgan egalik qo'shimchalari bildiradi. Masalan, kitobim so'ziga
qo'shilgan -im qo'shimchasi kitobning I shaxsga taalluqli ekanini, ya’ni kitobing
tlarga qo‘shilgan mana shunday qo'shimchalar egalik qo'shimchalari deyiladi.
Egalik qo'shimchalari tegishlilik, egalik ma’nosini bildiradi.
tovushlar bilan tugagan otlarga -im, -ing, -i, -imiz, -ingiz, -i egalik qo'shimchalari
qo'shiladi. Shundan so'ng o'quvchilar „Ona tili" darsligidagi qoidani o'rganadilar,
apda so'zlaming bog'lanishini bilishlari nazarda tutiladi. Kelishiklar ustida
ishlashni o'quvchilar gapda ma’no va grammatik tomondan bog'langan so'zlarni
sinfda shakl yasovchi (so‘z o'zgartuvchi) qo'shimchalar bilan tanishadilar, bu
Otlaming kelishik qo'shimchalari bilan o'zgarishi — turlanish haqida
sh yozib boriladi: o'quvchilar awal gapda ot bog'langan so'zdan shu otga savol
beradilar va savolni qavs ichiga yozadilar; keyin so'roqqa qarab kelishikni
aniqlaydilar. Masalan, o'qidi (nimani?) — kitobni, tushum kelishigi). Ular buni
ko'zda tutiladi. 0 ‘quvchilar suhbat yordamida bosh kelishikdagi ot- ning
so‘rog‘ini va bitta shaxs, narsani bildirishini aytadilar, (nima? —kitob, kim? —
o'quvchi); o‘qituvchi agar shu ot ikki va undan ortiq, shaxs yoki narsani bildirsa,
qanday so‘roqqa javob bo'lishini, qaysi kelishikni bildirishini so'raydi, ular
qiynalmay javob beradilar (nima- lar? —kitoblar, kimlar? —o'quvchilar). Xulosa
oqni otning yakka o'ziga emas, balki gapda ot ma’no tomondan bog'langan
birlik); Alisher (nima qildi?) — taklif qildi — kesim; taklif qildi (kimni?) —
Nodirni (ot, tushum kelishigida, birlik); taklif qildi (nimaga? yoki qayerga?) —
1. Kelishikning grammatik ma’nosi. 2. So'roqlari.
Kelishiklarni shu tarzda o'rganish ularni o'zaro taqqoslashni yengillashtiradi
va ongli o'zlashtirishni ta’minlaydi.
Bir kelishik o'zining muhim belgilari (ma’nosi, so'rog'i, qo'- shimchasi,
, kim?, kimlar?, nima?, nimalar? so'roqlariga javob bo'lishi, gapda ega vazifasida
kelishi haqida o'quvchilarda ko'nikma hosil qilinadi; lug'atlarda otlar bosh
kelishik shaklida berilishi va bosh shakl hisoblanishi, ba’zan egalik qo'shimchasi
lardan to'g'ri foydalanish ko'nikmasini hosil qilish maqsadi ko'zda tutiladi. Bu
maqsadga erishish uchun bu ikki kelishikning ma’nosi, so'roqlari, qo'shimchasi
langan ot: 1) qarashlilik ma’nosini bildirib, gapda boshqa otga bog'lanadi, u
bog'langan ot egalik qo'shimchasi bilan qo'llanadi (o'quvchining daftari, gulning
bargi kabi); 2) kim(lar) ning?, nima(lar)ning?, ba’zan qayerning? so'roqlariga
Tushum kelishigida turlangan ot: 1) harakatni o'ziga olgan shaxs, narsa
ma’nosini bildiradi, gapda doim fe’lga bog'lanadi (vazifani ba- jardim, kitobni
qo’shimchalar
ish+chi, a’lo+chi, yolg‘on+chi, ikki+chi, ellik sentner+chi, kurash+chi,
o‘quv+chi. Bu otlar umumiy ma’nolariga ko‘ra bir necha uyadosh guruhlarni
tashkil etadi:1) kasb, mutaxassislik bilan shug‘ullanuvchi shaxs otlari: ishchi,
neftchi, sportchi, qo‘shiqchi, bo‘zchi, hisobchi, tunkachi, tilchi; 2) asosdan
onchi, hasharchi; 3) asosdan anglashilgan harakat va hodisa bilan
shug‘ullanuvchi shaxs oti: respublikachi, himoyachi, xabarchi kabilar shular
jumlasidandir.–chi af-fiksi ba’zi ot yasovchilar bilan ma’nodoshlik hosil qiladi.
Shu bois ular qo‘shilgan o‘zakdosh so‘zlar sinonimik munosabatda bo‘ladi:
chorva+ chi- chorva+dor, ko‘mak+chi-ko‘mak+dosh, mehnat+chi-mehnat+kash,
til+chi-til+shunos. Bu affiks so‘roq, taajjub, kuchaytiruv ma’nolarini anglatuvchi
-dosh: otdan birgalik, sheriklik, umumiylik kabi ma’noga ega bo‘lgan ot
yasaydi: vatandosh, zamondosh, safdosh, sirdosh. Bu affiks ba’zan tojikcha ham-
old yasovchi qo‘shimcha bilan ma’nodoshlikka ega bo‘ladi: kasbdosh-hamkasb,
h: otdan kasb-hunar, xususiyat otlarini yasaydi: aravakash, meh-natkash,
qalamkash. Bu affiks otdan sifat yasovchi - kash qo‘shimchasi bilan shakldoshdir.
chi shaxs otini yasaydi: bog‘bon, qo‘ychibon\qo‘ychivon, darvozabon.
-boz: ot asosdan anglashilgan narsa, mashg‘ulot bilan shug‘ullanuv-chi otni
-dor: ot anglatgan narsaga ega bo‘lgan shaxs otini yasaydi: chorvador,
mansabdor, puldor, amaldor. Bu affiks sifat yasovchi –dor bilan shakldoshdir:
-shunos: biror soha bilan shug‘ullanuvchi shaxs otini yasaydi: tilshunos,
-xon: asosdan anglashilgan narsaning doimiy o‘quvchisi ma’nosi-dagi ot
-soz: ot anglatgan narsaning tuzatuvchisi, yaratuvchisi ma’nosidagi ot
-do‘z: ot anglatgan narsani tayyorlovchi shaxs otini yasaydi: etikdo‘z,
maxsido‘z, do‘ppido‘z.
-gar: asosdan anglashilgan narsaga bog‘liq kasb bilan shug‘ullanuv-chi
-xo‘r: asos anglatgan narsani doim iste’mol qiluvchi, oluvchi shaxs otini
yasaydi: choyxo‘r, poraxo‘r, araqxo‘r, tekinxo‘r.
-parast: asosdan anglashilgan hodisaga e’tiqod qiluvchi shaxs otini yasaydi:
-go‘y: asos anglatgan narsani aytib turuvchi shaxs otini yasaydi: nasihatgo‘y,
maslahatgo‘y, xushomadgo‘y.
-vachcha: asos anglatgan kishilarga qarindosh bo‘lgan shaxs otini yasaydi:
Qayd etilgan shaxs otini yasovchi affikslardan -kash, -bon, - paz, - shunos,
- xon, -soz, -do‘z, -gar (-kor), -xo‘r, -furush kabi affikslar fors-tojik tilidan
o‘zlashgandir. -uvchi-ovchi: fe’l asosdan anglashilgan harakatni bajaruvchi shaxs
otini yasaydi: uchuvchi, tinglovchi, sog‘uvchi, sotuvchi. Shuningdek, bu affiks
harakatni bajarishda vosita bo‘lgan narsa otini yasashda ham ishtirok etadi:
bog‘lovchi, zidlovchi, tuslovchi. 2. Narsa, qurol, o‘lchov birligi otlari yasovchi
harakat bajarish uchun qo‘llanadigan narsa, harakat, holat natijasi bo‘lgan otlarni
-k ( ik /-ak, - uk), - q (-iq, -oq): taroq, to‘siq, bo‘lak, chaqiriq, yutuq, o‘roq,
yotoq. -gi\ -ki\ -qi\ - g‘i\-g‘u: supurgi, cholg‘i, cholg‘u, chopqi, achitqi, tomizg‘i.
- gich \-kich\-qich\-g‘ich: o‘lchagich, qirg‘ich, qisqich, o‘chirg‘ich. - m, -im,
-um: to‘plam, o‘ram, terim, chiqim; yutum.
o‘qima, qatlama, suzma, isitma, jamg‘arma.
- qin, -qun, -g‘un: toshqin, to‘lqin, uchqun, qirg‘in. - indi: cho‘kindi,
yuvindi, chiqindi, yig‘indi.
- in\-un: yog‘in, yig‘in, bo‘g‘in, tugun.
- ch\-inch: sevinch, o‘kinch, qo‘rqinch.
3. O‘rin-joy oti yasovchi affikslar. Asosan otning leksik ma’nosi-dan
anglashilgan narsaning mavjud bo‘lish o‘rin-joyi bilan bog‘liq otlar yasaydi:
q, qumloq, o‘tloq, yaylov. - zor: paxtazor, gulzor, lolazor, bedazor.
- iston: O‘zbekiston, Guliston, qabriston.
- qoq\-g‘oq: botqoq.
n, ot, olmosh va fe’lning o‘zak- negiziga, ba’zan modal so‘zlarga qo‘shilgan
- lik: yaxshilik, tezlik, birlik, otalik, o‘zlik, manmanlik, borliq, yo‘qlik.
- ch\ inch: sog‘inch, quvonch, sevinch, o‘kinch.
Otlarning leksik ma’nosiga qo‘shimcha modal ma’no qo‘shilishi bilan hosil
qilinadigan shakl modal shakl yasash deyiladi. Otlar o‘z leksik ma’nosiga
qo‘shimcha kichraytish, erkalash, hurmat, kuchaytirish, gumon, noaniqlik kabi
modal ma’nolarni ifodalaydi.
Otlarda bu modal ma’nolar ikki xil usul bilan yasaladi: morfologik usul va
Morfologik usulga ko‘ra otning leksik ma’no ifoda etuvchi qismiga modal
shakl yasovchi affikslarni qo‘shish orqali modal ma’no yasaladi. Bu usulga ko‘ra
ha: qizcha, uycha -chak, -choq: kelinchak, qo‘zichoq, toychoq -loq, -aloq: joyloq,
bo‘taloq, qizaloq -gina: bolagina, qizgina -xon, -jon, -oy, -boy: otaxon, onajon,
Ra’noxon, YUlduzoy, Karimboy.
Otni maxsus takrorlash yo‘li bilan gumon, kamsitish, umumlashtirish,
noaniqlik kabi modal ma’nolar yasaladi. Bu usulga ko‘ra modal shakl hosil
qilishda takrorlanuvchi qismda turli fonetik o‘zgarishlar yuz beradi:
i: un-pun, ot-pot, o‘rik-mo‘rik, irim-sirim, irim-chirim, imi-dimi, alang- jalang
kabi. oqsaqol, boy, qahramon, boboy, momoy, xotin kabi aslida sifat turkumiga
mansub so‘zlar;
2) o‘quvchi, yozuvchi, to‘quvchi, saylovchi, aniqlovchi, aniqlanmish kabi
3) o‘qish, otish, kirish, chiqish, qurish, saylov, tergov kabi aslida fe’lning
harakat nomi shakliga mansub bo‘lgan so‘zlar otga ko‘chadi. Bundan tashqari
ba’zi so‘zlarning juft va takror qo‘llanishi asosida ham ular otga xos ma’noga ega
bo‘lishi mumkin: qo‘ydi-chiqdi, oldi-berdi, u-bu kabilar shular jumlasidandir.
4-§.Abbreviatsya usuli bilan qisqartma otlar hosil qilinadi. Qisqartma otlar
nutqda ixchamlikka erishish maqsadida turg‘un so‘z birikmalarini quyidagicha
isqartirilayotgan so‘zlarning birinchi tovushlaridan tarkib topadi: BAM,
isqartirilayotgan so‘zlarning bosh qismlaridan tarkib topadi: Filfak,
3. Birinchi so‘zning bosh qismi va keyingi so‘zlarning birinchi
Ot so’z turkumi haqida to’liq ma’lumot
Ot — mustaqil soʻz turkumlaridan biri. U boshqa turkumlardan bir necha
belgi — xususiyatlari bilan ajralib turadi. Ular quyidagilardan iborat: 1) ot
yasalish xususiyatiga ega: ishchi, suhbatdosh, paxtakor, bogʻbon, oshpaz,
Mirzachoʻl; b) son-miqdorni bildirish xususiyatiga ega: bola — bolalar,
daftar—daftarlar; v) egalik koʻrsatkichiga ega: otam, otang, otasi — otamiz,
otangiz, otalari; g) kelishik shakllari bilan oʻzgaradi; maktab, maktabning,
maktabni, maktabga, maktabda, maktabdan; d) gapda barcha gap boʻlaklari
vazifasida keladi.
Aniq, predmetlarni yoki predmet sifatida tasavvur qilinadigan
tushunchalarni ifodalaydigan otlar maʼnosiga koʻra, atoqli va turdosh otlarga
boʻli-nadi. Bir xildagi predmet yoki hodisaning birini ajratib koʻrsatuvchi otlar
atoqli otlar sanaladi: Rustam, Olimjon, Jomboy, Mars, Venera, Boychibor
kabilar. Bir jinsdagi predmetlarning umumiy nomi turdosh otlardir: gul,
daraxt, qalam, daftar kabi.
Ot turkumi 3 xil grammatik kategoriyaga ega: 1) son kategoriyasi; 2) egalik
kategoriyasi; 3) kelishik kategoriyasi.
Otning funksional shakllari mavjud boʻlib, ular maʼlum bir qoʻshimcha
grammatik maʼno ifodalash, otlarning kategorial shakllariga xos boʻlmagan biror
sintaktik vazifasiga moslashish uchun xizmat qiladi.
Otga xos funksional shaklning yasalishga koʻra 3 tipi mavjud:
1)sintetik shakl; 2) analitik shakl; 3) juft va takror shakl. Otning sintetik
funksional shakllari oʻz maʼno va vazifalariga koʻra quyidagi turlarga boʻlinadi:
a) kichraytish shakli (baliqcha, yigitcha, kelinchak); b) erkalash shakli (opajon,
boʻtaloq, qizaloq); v) hurmat shakli (onajon, opajon, dadamlar, akamlar,
oyimlar); g) qarashlilik shakli (akamniki, maktabniki);. d) oʻrin belgisi
(osmondagi, qirdagi, qishloqdagi); e) chegara shakli (uygacha, toqqacha,
boqqacha); j) oʻxshatish shakli (Ozodday — Ozod kabi, sizlarday — sizlar
singari). Otning analitik shakli koʻmakchi yordamida hosil boʻladi: qalam bilan
(da), otam uchun (-ga) kabi. Otning juft shakli umumlashtirish, jamlik
maʼnolarini ifodalaydi: qozon-tovoq, qovuntarvuz. Otning takroriy shakli koʻplik
maʼno-sini ifodalaydi: qatra-qatra yosh, ombor-ombor gʻalla.
Otlarning yasalishi natijasida yasama otlar paydo boʻladi. Yasama otlar
affiksatsiya, kompozitsiya, abbreviatsiya yoʻllari bilan yasaladi. Affiksatsiya ot
yasashdagi eng mahsuldor usul boʻlib, uning yordamida shaxs otlari (boʻyoqchi,
ishchi, maktabdosh, zargar, sholikor, saroybon, chorvador, tilshunos, etikdoʻz,
oshpaz, aravakash, kaptarboz, kitobxon); narsa-qurol otlari (ochqich, oʻsma,
toʻplam, kurak, qirindi, ekin, kekirdak, suyunchi, tuzdon); oʻrin-joy otlari
(bodomzor, Oʻzbekiston, qarorgoh, ishxona, oʻtloq, Paxtaobod); mavhum
maʼnoli otlar (yaxshilik, paxtachilik, ishonch, yig'ilish, radiolashtirish,
odamgarchilik). Kompozitsiya usuli bilan ot yasashda qoʻshma otlar vujudga
keladi: bilaguzuk, b, uchburchak, kungaboqar, olibsotar, ishlab chiqarish
Abbreviatsiya usuli bilan ot yasalganda, qisqartma otlar hosil qilinadi: BMT,
SamDU, OʻzME kabi
2.Otlarning ma’no turlari
Otning ma’no guruhlari. Otlar ma’no jihatdan quyidagi guruhlarga
bo‘linadi:
Atoqli otlar. Bir turdagi narsa yoki hodisalarning birini ajratib ko‘rsatish
uchun xizmat qiladigan otlar atoqli otlar deyiladi. Atoqli otlar shaxs ismlari,
havonlarning atoqli nomlari, tashkilot va gegrafik makon nomlari, koinot jismlari
nomlari,
suv
havzalari,
tashkilot
nomlari
kabi
guruhlar
doirasida
uchraydi: Alisher, Ulug‘Bek, Zarafshon, Toshkent, Samarqand, Mars Bunday
atoqli otlar o‘zaro tub va yasamaligi hamda tuzilishiga ko‘ra farqlanishi mumkin.
Masalan, Lola, Go‘zal, Amir, Gavhar Orol kabi otlar sodda tub, Ilonli,
Do‘stlik, Paxtakor kabi atoqli otlar sodda yasama, Ulug‘bek, Alisher, Nurato,
Nurobod, Qo‘shrabot, Uchquduq kabi atoqli otlar qo‘shma otlardir. Atoqli
otlarning asosiy qismini turdrsh otlar tashkil qiladi. Biroq ular boshqa so‘z
turkumlari asosida ham yuzaga keladi. Masalan: Asal, Quvonch, Anor kabilar
turdosh otdan, O‘lmas, Sotiboldi, Turdi, Tursun kabilar esa fe’ldan, Aziz, Botir,
Shirin, Vali kabilar sifatdan, To‘qsonboy, Oltibek kabilar esa sondan, Bultur,
Avvalboy kabilar esa ravishdan hosil bo‘lgan atoqli otlardir.
Turli turkumga mansub bo‘lgan so‘zlarning atoqli ot sifatida qo‘llanishi
natijasida ular o‘zining hususiy nominativ mohiyatidan chekingan holda,
umumiy semantik ma’no tashuvchi lug‘aviy birlikka aylanib qoladi.
Masalan, Uchquduq mazkur joydagi uchta quduqni emas, balki umuman shahar
tushunchasini anglatuvchi onomastik birlikdir.
Turdosh otlar bir jinsdagi otlarning umumiy nomini bildiruvchi otlardir.
Masalan, inson, daryo, shahar, kitob, daftar. Turdosh otlar quyidagi ma’no
guruhlarga mansubligi bilan o‘zaro farqlanadi:
Aniq otlar bevosita narsa-buyum va shaxs, jon-zot anglatadigan Aniq otlar
bevosita sanash va ko‘rish mumkin bo‘lgan otlar hisoblanadi. Masalan: kitob,
talaba, daraxt, qush.
Mavhum otlar his qilish, sezish mumkin bo‘lgan otlardir. Ular ham ko‘plik
affikslari bilan qo‘llanmaydigan otlar bo‘lib, ularga ko‘plik qo‘shimchasi
qo‘shilganda turlicha ma’no bo‘yog‘i yuzaga keladi. Masalan: sevgi, sezgi,
qayg‘u, alam, qadr, oriya
Jamlovchi va yakka otlar. Bir turdagi narsaning o‘zini ifodalaydigan otlar
yakka otlar hisoblanadi: kitob, gul, daraxt Birlik shaklida bo‘lib, bir xil turdagi
narsaning to‘dasi, jamini ifodalaydigan otlar jamlovchi otlardir: xalq, armiya,
ko‘pchilik, poda, jamoa, o‘rmon kabilar.
Sanaladigan otlar, sanalmaydigan otlar. Sanaladigan otlar, asosan, aniq
otlardan tashkil topadi: daraxt, kitob, qalam. Sanalmaydigan otlar modda otlari,
og‘irlik, suyug‘lik o‘lchamiga xos otlar va atoqli otlardan tashkil topadi: tuproq,
qum, havo, shakar, tuz, yog‘, guruch,
Bundan tashqari, tabiatan yakka bo‘ladigan va juft holda uchraydigan otlar
ham mavjud bo‘lib, ular ham otning alohida ma’no turini tashkil qiladi.
Masalan: yurak, quyosh, oy, ko‘z, qosh, oyoq kabilar shular jumlasidandir.
Shuningdek, otlar kim? so‘rog‘i asosida shaxs hamda nima? so‘rog‘i asosida
narsa otlariga ham ajratiladi. Otlarning bunday tasniflanishi o‘zbek tilining, shu
jumladan, boshqa turkiy tillarning o‘ziga xos xususiyatini belgilaydi. Ayni paytda
bu tasnif ularning turli grammatik jarayonda ishtirokida ham o‘z aksini topadi.
Xususan, shaxs otlari to‘liq tuslovchi affikslarni qabul qilgan holda qo‘llana
oladi: o‘quvchiman, o‘quvchisan, o‘quvchimiz, o‘quvchisiz. Biroq, narsa otlari
(majoziy ma’nosini e’tiborga olmaganda) faqat uchinchi shaxs ma’nosdagina
ishlatilishi mumkin.
Shuni ham ta’kidlash lozimki, atoqli va turdosh otlar o‘zaro ma’no
jihatdangina emas, balki ba’zi grammatik xususiyatlariga ko‘ra ham farqlanadi.
Masalan, atoqli otlar faqat birlikda qo‘llanadi. Ko‘plikda qo‘llanganda, ular
grammatik ko‘plik emas, boshqa ma’no bo‘yoqlarga ega bo‘ladi.
Shuningdek, atoqli otlar turdosh otlarga va aksincha, turdosh otlar atoqli
otlarga o‘tib turadi. Masalan: Lola-atoqli ot, ayni paytda, lola-tog‘da o‘sadigan
gul ma’nosida turdosh otdir. dizel, amper, rentgen, bitner kabi otlar esa atoqli ot
asosida shakllangan turdosh otlardir. Atoqli otlarning turdosh otga aylanishida –
lik qo‘shimchasidan ham foydalaniladi: kattaqo‘rg‘onlik, toshkentlik, andijonlik
kabi.
Topshiriq
1-mashq. Uch guruhga bo'linib, berilgan jadvalni otlar bilan to'ldiring.
I guruh Shaxs otlari
Ustoz
O‘quvchi
Rahbar
Iqbol
Zarifa
Il guruh Narsa-buyum otlari
Daftar
Ruchka
Qalam
III o'rin-joy otlari
Hovli
Bog‘
Tog‘
Ko‘cha
3-mashq. Berilgan savollarga javob bering javoblarni ko'chirib yozing. va
to'g'ri