BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA ELEMENTLARINI O‘RGANISH
Yuklangan vaqt
2024-10-21
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
30,5 KB
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA
ELEMENTLARINI O‘RGANISH
1. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish.
2. Gap ustida ishlash.
3. Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan
tanishtirish.
Tayanch so’zlar: sintaksis, punktuatsiya, gonetika, orfografiya, morfologiya,
leksika.
Kichik
yoshdagi
o‘quvchilami
punktuatsiya
bilan
tanishtirish.
Boshlang`ich
sinflarda
sintaksis
yuzasidan
beriladigan
bilimlar
amaliy
o`rganiladigan va nazariy o`rganiladigan bilimlarga bo'linadi. Sintaksisga oid
bilimlarni amaliy o'rganish savod o`rgatish davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham
davom ettiriladi. Boshlang'ich sinfda ,,Gap", ,,Darak gap", ,,So'roq gap", ,,Buyruq
gap", ,,His-hayajon gap", ,,Sodda gap", ,,Gap bo'lakLari", ,,Gapning uyiishiq
boiaklari", ,,Undalma gaplar" mavzulari nazariy o`rganiladi. Bu mavzular yuzasidan
turli mashqlar balariladi.
Boshlang`ich sinflarda ona tili darslarining muhim vazifalaridan biri fikrni
ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko'nikmasini shakl-lantirish hisoblanadi.
Morfologiya va leksika, fonetika va orfografiya sintaksis asosida
o'zlashtirilgani uchun tilni o'rganishda gap ustida ishlash markaziy o'rin egallaydi.
Gap nutqning asosiy birligi bo'lib, boshlang'ich sinf o'quvchilari ot, sifat, son,
olmosh, fe'l va ularning muhim kategori-yalarining tilimizdagi rolini gap asosida
bilib oladilar. O'quvchilar ona tili leksikasini ham gap negizida egallaydilar. So'zning
leksik ma'nosi va uning qo'llanish xususiyatlari so'z birikmasi yoki gapda ma'lum
bo'ladi. So'z gapda bir ma'noli bo'ladi (gapdan tashqarida bir necha ma'no ifodalashi
mumkin).
Metodist olima T. G.Ramzayeva boshlang'ich sinflarda gap ustida ishlashni
shartli ravishda besh yo'nalishga bo'ladi:
1.
Gap haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish (til birligi bo'lgan
gapning muhim belgilarini o'rgatish).
2.
Gap qurilishini o'rgatish (so'z birikmasida so'zlarning bog'lanishi ustida
ishlash, gapning grammatik asosini, bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning
xususiyatlari, yoyiq va yig'iq gaplar ustida ishlash).
3.
O'quvchilarning nutqida gapning maqsadga va ohangga ko'ra turlaridan
foydalanish ko'nikmasini shakllantirish.
4.
Gapda so'zlarni aniq qo'llash ko'nikmasini o'stirish.
5.
Yozma nutqda gapni to'g'ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash, finish
belgilarini qo'yish) ko'nikmasini shakllantirish.1
Ishning bu besh yo'nalishi bir-biriga o'zaro ta'sir etadi va gapning ayrim
tomonlarini o'rganish maqsadidagina ularning har biri mustaqil muhokama qilinadi.
Gapni o'rganish va nutqda undan foydalanish ko'nikmasini shaklJantirish
o'quvchiLarning aniq biiimlarini doimiy kengaytirib, boyitib borishga asoslanadi.
O'quvchi qanday yangilikni bilsa, unda bu yangilik haqida xabar berish ehtiyoji
tug'iladi. U o'z fikrini ifodalash uchun qulayroq shakl qidiradi. Demak, aloqa qilish
talabidan gapni mukammalroq egallash zaruriyati kelib chiqadi.
,,Gap" mavzusi barcha sinflarda o'rganiladi. Gapning belgilari haqidagi
bilimlar chuqurlashtirib boriladi. O'quvchilar fikr ifodalovchi nutq birligi — gap
haqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali boiaklari, gapda
so'zlarning bogianishi, gapning uyushiq bo'laklarini o'rganishga o'tadilar.
Gap ustida ishlashning boshlang'ich bosqichi savod o'rgatish davriga to'g'ri
keladi. Bu davrda o'quvchilar gapning muhim xususiyatlari (fikr ifodalashi,
tugallangan ohang bilan aytilishi) bilan tanishadilar. Gapning bu xususiyatlarini
bilmasdan turib, so'zlardan gap tuzib bo'lmaydi. Agar o'quvchilar gapning bosh
1 Paмзаeвa T.F., JIьвов M.P. Merтодика обучения русскому язқку в начальнқх классах. — M.: 1979.
c.291-292.
bo'laklarini ajrata olmasalar, gap nutqning yaxlit birligi ekanini bilmaydilar. Ega va
kesim gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil etadi. Shuning uchun ham
savod o'rgatish davrida gapning bosh bo'laklari ustida kuzatish o'tkazgan ma'qul.
Gapning bosh bo'laklarini kuzatish bilan o'quvchilar o'z fikrlarini aniq
ifodalashga o'rganadilar, ularda nutqdan gapni ajratish ko'nikmasi shakllanadi.
Gapni o'rganish me'yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so'z birikmasi
haqidagi tasavvur aniqlanadi.
Boshlang'ich sinflarda o'rganiladigan sintaktik material kam bo'lsa ham, butun
o'quv yili davomida, boshqa mavzuiarga singdirilgan holda gap ustida ishlab
boriladi.
Dasturga ko'ra, 1-sinfda o'quvchilarga gap haqida elementar tushunchalar
beriladi. Gap tugallangan fikr bildirishi, gap so'zlardan tashkil topishi, uning oxiriga
ma'lum tinish belgilari qo'yilishi haqida arnaliy ma'lumotlar beriladi.
2-sinfda esa o'quvchilar gap haqida nazariy tushunchalar oladilar. Ular gapdan
shu gap kim yoki nima haqida aytilganini va u haqda nima deyilganini bildirgan
so'zni ajratishga o'rganadilar. Aslida gapning grammatik asosi ustida ishlash mana
shundan boshlanadi va bu bosh boiaklarni o'rganishga muqaddima bo'ladi.
3-sinf gap ustida ishlashda yangi bosqichdir. O'quvchilar gapni amaliy
o'rganishdan tushuncha sifatida o'rganishga o'tadilar. Ular gapning muhim belgjlarni
bilib oladilar. Bu bosqichda bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning ta'rifi, ega va
kesim atamalari kiritiladi. Bu sinfda gapda so'zlarning bog'lanishiga katta e'tibor
beriladi. O'quvchilar gapning asosi (ega va kesim)ni ajratadilar, ikkinchi darajali
bo'laklarni farqlaydilar va gapdagi ikki so'z (hokim va tobe so'z)ni, so'zlarning
grammatik jihatdan, ya'ni qo'shimchalar orqaJi bog'lanishini bilib oladilar.
4-sinfda gapning uyushiq bo'laklarini o'rganish bilan gap bo'laklari haqidagi
bilim kengaytiriladi.
Shunday qilib, o'quvchilarda gap bo'laklari haqidagi tasavvгrni o'stirish gapni
o'zlashtirishda yetakchi hisoblanadi. Birinchidan, boshlang'ich sinf o'quvchilari gap
bo'laklarini ikkita katta guruhga (bosh va ikkinchi darajali bo'laklarga) bo'linishini
o'zlashtiradilar. Bu sinflarda ikkinchi darajali bo'laklar turlarga ajratilmaydi. Gapni
o'zlashtirish uchun bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyati ochiladi: bosh
bo'laklar gapning grammatik asosini tashkil qiladi, fikr, asosan, gapning grammatik
asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali bo'laklar esa bosh bo'laklarni aniqlovchilik
va to'ldiruvchilik vazifasini balaradi.
Ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyatini ochish uchun o'quvchilar gapni
tahlil qiladilar va ular qaysi gap bo'lagiga bog'lanib, uni izohlab kelayotganini
aniqlaydilar. Ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari gapni yoyish (yig'iq gapni
yoyiq gapga aylantirish) оarayonida yaqqol ko'rinadi. Masalan, o'quvchilar
,,Qaldirg'ochlar uchib keldi" gapini yozadilar. Fikrni to'liq ifodalash uchun gapga
qayerga? va qachon? so'roqlariga javob bo'lgan so'zlarni qo'yish topshiriladi.
O'quvchilar bu vazifani balarib, qaysi gap bo'lagi (ikkinchi darajali bo'lak) fikrni
yana aniqroq ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar.
O'quvchilarda
gapda
so'zlarning
bog'lanishini
aniqlashko'nikmasini
shakllantirish muhim sintaktik va nutqiy ko'nikmalar qatoriga kiradi. So'z birikmasi
gap qismi sifatida ajratiladi va boshlang'ich sinflarda uning muhim belgilari idrok
qilinadi. ,,So'z birikmasi" atamasi darsliklarga kiritilmagan, ta'rifi berilmaydi.
Ammo kichik yoshdagi o'quvchilar uning quyidagi muhim belgilarini amaliy bilib
olishlari zarur:
1. So'z birikmasi mazmun va grammatik tomondan bog'langan ikki qism
bo'ladi. Masalan, ,,Dunyo xalqlari tinchlik uchun kurashadilar" gapida ikkita so'z
birikmasi bor:
1) dunyo xalqlari; 2) tinchlik uchun kurashadilar.
2. So'z birikmasida bir so'z hokim ikkinchi so'z tobe bo'ladi. Ho-kim so'zdan
tobe so'zga so'roq beriladi, tobe so'z shu so'roqqa javob bo'lgan so'zdir. Masalan,
(Qanday?) Iqtidorli o`quvchilar (nimaga?) to'garakka a'zo bo'ldilar. Ega va kesim
so'z birikmasini emas, gapni hosil qiladi.
Gap tarkibidagi so'z birikmalarini ajratish ko'nikmasi uzoq mashq davomida
shakllantirilib boriladi. Buning uchun o`quvchilarning so'z birikmasidan bir so'zning
boshqa so'zga tobeligini tushunishga qara-tilgan mashqlar tizimidan foydalaniladi:
1.
Gaplarni yoyish. Buning uchun gapning qaysi bo'lagi yoyishni talab
qilishi aniqlanadi. Masalan, ,,Daraxtlar gullaydi"gapini tahlil qilish uchun berilgan
ega va kesim (gapning asosi) ajratiladi.
—Daraxtlar qachon gullashini aytish uchun gapga qaysi so'zni qo'shish kerak?
—Qachon gullaydi? (bahorda gullaydi)
—Bu so'z gapning qaysi bo'lagi bo'ladi? (Ikkinchi darajali bo'lak)
—U gapning qaysi bo'lagiga bog'Ianadi, ya'ni tobelanadi? (Kesimga
bog'lanadi)
—Gapga egani izohlaydigan yana bitta so'z qo'ying. Qanday gap hosil bo'ldi?
(Mevali daraxtlar bahorda gullaydi).
2.
So'zlari aralash berilgan gapni qayta tiklash. Avval gapning asoslari
(ega va kesim) tiklanadi (aniqlanadi), so'ng so'roqlar yordamida ikkinchi darajali
bo'laklar (so'z birikmalari) ,,topiladi", tiklanadi. Masalan, Mashinada, teradi,
terimchi, paxtani.
—
Gap kirn haqida aytilgan? (Terimchi haqida, kirn ? — terimchi)
—
U haqda nima deyilgan? (Teradi. Terimchi teradi — bosh bo'laklar).
—
So'roqlar yordamida so'z birikmasini toping. Nimani? Teradi (Paxtani
teradi), nimada? teradi (Mashinada teradi). Keyin gapda so'zlarning qulay tartibi
aniqlanadi (Terimchi paxtani mashinada teradi). Gap ohanggi ustida ishlanadi.
3.
Uzluksiz (tinish belgilarisiz) matndan gaplarni ajratish. Mashqning bu
turi ongli bo'lishi uchun har bir gapning bosh bo'laklarini va so'z birikmalarini
ajratish lozim.
4.
Gapni tahlil qilish va chizmasini chizish. Gap tahlil qilinayotganda
dastlab uning asosi ajratiladi, keyin egani izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, kesimni
izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, boshqa ikkinchi darajali bo'lakni izohlovchi
ikkinchi
darajali
bo'lak
ajratiladi.
Shunday qilib, asta-sekin so'z birikmalari ham aniqlanadi.
5. o`qituvchi bergan chizma yoki so'roqlar asosida gap tuzish:
Kim? nimalarni? nima qildi? (Bola olmalarni terdi).
So`z birikmasi ustida ikki yo'nalishda ish olib boriladi:
1) so'z birikmasiga gap ichida gapning tarkibiy qismi sifatida qaraladi;
2) so'z birikmasiga predmetning yoyiq nomi sifatida qaraladi, masalan, soat
— so'z, oltin soat, qo'1 soat, osma soat, elektron soat —so'z birikmalari.
Quyida 2-sinfda gapning bosh bo'laklarini o`rganishga oid dars namunasini
keltiramiz:
Mavzu: Gap (gap asosini aniqlash).
Darsning maqsadi:
1. o`quvchilarda gap kim yoki nima haqida aytilganini (egani) va u haqda nima
deyilganini bildirgan so'zni (kesimni) gapdantopish ko'nikmasini shakllantirish.
2. Nutqdan gapni ajratish ko'nikmasini o'stirish.
3. O'quvchilarni o'z fikrini aniq, tushunarli va ravon ifodalashga o'rgatish.
Darsning turi: yangi bilim beruvchi dars
Darsning metodi: suhbat, izlanish metodi
Darsning borishi
1.
Uy vazifasi tekshiriladi.
2.
,,Gap" mavzusi esga tushiriladi.
O'quvchilar diqqatiga quyidagi gaplar havola qilinadi:
1.
O'qituvchi bolalarni o'qitadi.
2.
Kuzda har xil mevalar pishadi.
3.
Tikuvchi kiyimlarni tikadi.
4.
O'quvchilar kitoblarni sevib o'qiydilar.
—Gap nimalardan tashkil topadi?
—Og'zaki nutqda biz bir gapni ikkinchisidan qanday ajratamiz?
—Yozuvda gapning boshi va oxiri qanday belgilanadi? O'qituvchi yuqoridagi
savol-javobdan so'ng, o'quvchilar javobini umumlashtiradi:
—
Demak, gap tugallangan mazmun bildiradi. Gap oxiriga uning
mazmuniga qarab nuqta, so'roq va undov belgisi qo'yiladi. Gap so'zlardan tuzilib,
uning birinchi so'zi bosh harf bilanyoziladi.
3. O'qituvchi o'quvchilar diqqatini jadvaiga qaratadi. Har bir «ap quyidagicha
tahlil qilinadi:
- Birinchi gapda kim haqida aytilgan?
- O'qituvchi so'ziga savoi bering? (Kim?) Uning tagiga bir chiziq chizamiz
(O'qituvchi jadvaiga chizadi).
- O'qituvchi haqida nima deyilgan?
- O'qitadi so'ziga savol bering (nima qiladi?). Uning tagiga ikki chiziq
chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi).
- Ikkinchi gap nima haqida aytilganligini qaysi so'z bildiryapti? (Mevalar) Bu
so'zga savol bering (nimalar?). Tagiga chizamiz.
-
Mevalar haqida nima deyilgan? (pishadi) Tagiga chiziladi. Shu tariqa
keyingi gaplar ham tahlil qilinadi. Shundan so'ng
o'qituvchi tagiga chizilgan so'zlar gapning asosiy mazmunini bildirishini, yana
shunday so'zlar ishtirokisiz gap hosil bo'lmasligini, agar gapning asosini bildinivchi
so'zlardan loaqal bittasi ham gapda ishtirok etmasa, gap mazmun jihatdan
yakunlanmay qolishi yoki noaniq bo'lib qolishi tushuntiriladi. Bu holatlar misollar
bilan ko'rsatiladi. Masalan, O'quvchilar maktabga boradilar gapida gapning
asoslaridan biri - o'quvchilar so'zi tushib qolsa, gapimiz noaniq bo'lib qoladi
o'quvchilar haqida nima deyilgan so'z (boradilar) tushib qolsa gap mazmun
ifodalamaydi. So'ng darslikdagi qoida o'qitiladi.
4.
Darslik bilan ishlash. 261-mashq yozma balariladi. O'quvchi
lar
matnda
nechta
gap
mavjudligini,
gapning
grammatik
asoslarini
o qituvchi yordamida topadilar va ularning tagiga chizadilar. 262-mashq yuqoridagi
mashq asosida o'quvchilar tomonidan mustaqil balariladi (Bunda o'quvchilar ushbu
mashqni maxsus mustaqil ish daftarlariga yozib o'qituvchiga topshiradilar).
5.
Jadval asosida og'zaki mashq.
Kim? bemorlarni davolaydi.
Nima? sichqonlarni tutadi.
Nima? yukni tashiydi.
O'qituvchi gapdagi so'roqlar o'rniga qo'yish uchun kerakli bo'lgan so zlarning
rasmlarini ko'rsatadi (shifokor, mushuk, tuya). O'quvchilar tayanch so'zlar yordamida
gaplarni o'qiydilar va gaplar og'zaki tahlil qilinadi.
6. Taxminiy tayyorgarlik ko'rib, bog'lanishli gap tuzish va uni
Texnik vosita orqali ,,Bog'bonlarga yordam" lavhalari ko'rsatiladi va hikoya
yozish topshiriladi. Gap tuzishda har bir so'zni takroriy ishlatishning oldini olish
uchun ma'nosi yaqin so'zlardan foydalanish tushuntiriladi (masalan: bolalar, qizlar,
o'quvchilar, o'rtoqlar). Bu so'zlar xattaxtaga yozib qo'yiladi.
7. Uyga vazifa qilib 263-mashq beriladi. O'qituvchi uyga vazifani qanday
balarishni tushuntiradi.
Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan
tanishtirish. Ma'lumki, punktuatsiya tinish belgilarining ishlatilishi haqidagi
qoidalar yig'indisidir. ,,Punktuatsiya ham yozuv kabi kishilar orasidagi aloqaning
muhim vositalaridan bin sanaladi"21. Boshlang'ich sinflarda to'rtta tinish belgisi: gap
oxirida nuqta, so'roq, undov belgisi hamda uyushiq bo'lakli, undalmali gapLarda
vergulning ishlatilishi haqidagi qoidalar o'rgatiladi. Boshlang'ich sinflarda
o'rgatiladigan tinish belgilari kam bo'lishiga qaramay, o'qituvchi har bir sinfda tinish
belgilari ustida muntazam ish olib borishi zarur.
Kichik yoshdagi o'quvchilarni tinish belgilari bilan tanishtirishda o'qituvchi,
avvalo, ularning yozma nutqda ishlatilishi va o'rnini ko'rsatadi. Tinish belgisi fikrni
to'g'ri, boshqalarga tushunarli qilib ifodalash uchun muhim ekanini tushuntiradi.
Masalan, nuqtaning roli bilan eiementar tarzda tanishtirish uchun gaplarga
ajratilmagan (tinish belgilari qo'yilmagan) yaxlit matn o'qitiladi; o'quvchilar bunday
matnni o'qish va mazmuniga tushunish qiyin ekanligiga ishonch hosil qiladilar.
Punktuatsiya semantik, sintaktik va intonatsion qoidaga asosla-nadi. Bu uch
asos bir-biriga o'zaro ta'sir qiladi. Xat yozuvchi tinish belgisini qo'yishda, avvalo,
bayon etadigan fikrining mazmuniga asoslanadi. Nutqning mazmun tomoni gapning
qurilishiga ham ta'sir qiladi. Shuning uchun o'quvchilarga tinish belgilarining
qo'Ilanilishini o'rgatishda biror gapda tinish belgilarini qo'llashni belgilaydigan
semantik-sintaktik tamoyilga asoslaniladi.
1-sinf o'quvchilari savod o'rgatish davridayoq nuqta, so'roq va undov belgilari
bilan amaliy tanishtiriladi. Bolalar ,,Alifbe" o'qimasalar ham, rasmga qarab gap
tuzadilar.
O'qituvchi ularga talaffuzda bir gap boshqasidan to'xtam (pauza) bilan
ajratilishini, gapning oxirida ovoz pasayishini tushuntiradi. Bolalar, o'qituvchi
topshirig'iga ko'ra, 3—5 gapli kichik matnni gaplarga ajratadilar va ular o'rtasidagi
to'xtam (pauza) qilish hikoya mazmunini yaxshi tushunishga yordam berishiga
ishonch hosil qiladilar. Ular gapni to'g'ri talaffuz qilishni o'rgana boshlaydilar. Bu
gap oxiriga nuqta qo'yilishi bilan tanishtirish uchun mazmuniy va intonatsion asos
yaratadi. Bolalarni gapni o'qishga oldindan tayyorlash uchun chiz-madan
foydalaniladi. Masalan, bolalar gap tuzadilar, undagi so'zlarni sanaydilar va
o'qituvchi rahbarligida chiziqlar bilan belgilaydilar:
Biz ertakni sevamiz.
___ _____ _______
Ovqat pishdi.
_____ _____
O'qituvchi quyidagi mazmunda tushuntiradi:
— Og'zaki nutqda bir gapni ikkinchisidan pauza (to'xtam) bilan ajratamiz (Har
bir gapni talaffuz qilib ko'rsatadi). Kitoblarda, ga-zetalarda gapning tugaganini,
ovozni pasaytirish va pauza qilish kerakligini ko'rsatish uchun alohida belgi — nuqta
ishlatiladi.
Bir necha darsdan so'ng o'quvchilar gaplarni o'qiy boshlaydilar. Ular nuqta
pasaytirish, pauza qilishga belgi ekanini tushunadilar. Kesma harflardan gap
tuzishda albatta nuqtali kartochkalardan foydalaniladi. O'quvchilar gapni yozganda
o'qituvchi nuqta qo'yishni eslatadi, ishni tekshiradi. Gapning oxiriga nuqta
qo'yilmasa, xato hisoblanadi. O'quvchilar o'qituvchi yordamida nima uchun nuqta
qo'yish lozimligini tushuntiradilar. Shunday yo'l bilan gapning oxiriga nuqta qo'yish
ko'nikmasi shakllantiriiadi.
So'roq va undov belgilari bilan ham savod o'rgatish davridayoq tanishtiriladi.
Bolalar so'rash mazmunini bildirgan gaplarni o'qiydilar. O'quvchilar bunday gaplarni
ohangga rioya qilgan holda, ya'ni gapning oxirida ovozni ko'tarish bilan o'qishga
o'rgatiladi. Gapning mazmuni va intonatsiyasi so'roq belgisini qo'yishni talab etadi.
Undov belgisini qo'yishni o'quvchilar gapning his-hayajon ifodalashi va alohida
ohangda o'qilishi bilan bog'laydilar.
O'quvchilar 2-sinfda ,,Gap" bo'limi mavzularini o'rganish jarayonida nuqta,
so'roq va undov belgisi haqida nazariy tushunchalar oladilar.
3-sinfda esa tinish belgilari haqidagi nazariy tushunchalar chuqurlashtiriladi.
Shu vaqtdan boshlab o'quvchilar gap oxiriga tinish belgilari sintaktik asosda
qo'yilishini anglay boshlaydilar.
,,Darak gap" mavzusini o'rganish bilan bogiiq holda nuqta qo'yilishi, ,,So'roq
gap" mavzusi bilan bog'liq holda so'roq belgisi va ,,Undov gap" mavzusini o'rganish
bilan bog'liq holda undov belgisi-ning qo'yilishi o'rgatiladi.
4-sinfda o'quvchilar ,,Gapning uyushiq bo'laklari" mavzusi o'rganilganda
sanash
ohangi
bilan
bogiangan
bo'laklarda
vergulning
vazifasi
bilan
tanishadilar.O'qituvchi ikki gapni o'qib taqqoslash bilan nuqta va vergulda
ohangning qanday berilishini ko'rsatadi. Masalan, Biz ona tilimizni sevib o'rganamiz
(Gap oxirida ovoz pasayadi, pauza qilinadi). Men, Ra'no, Alisher boshqa tillarni ham
sevib o'rganyapmiz (Men, Ra'no, Alisher so'zlaridan so'ng ovoz bir oz pasayadi,
xabarning davom etishi seziladi).
O'quvchilar uyushiq bo'lakli gap tarkibidagi uyushiq bo'laklarning ammo,
lekin, biroq so'zlari bilan bog'langanda vergulning ishlatilishini ham amaliy
o'rganadilar.
Boshlang'ich sinflarda o'quvchilar har xil mashqlarni ishlash orqali tire va ikki
nuqtaning ishlatilishi bilan amaliy tanishadilar. Savod o'rgatish davridayoq
o'qituvchi o'quvchilar e'tiborini vergul, tire, ikki nuqtaning ishlatilishiga qaratadi,
matnni o'qiganda bu tinish belgilariga rioya qilishni o'rgatadi. Masalan, Olma, olcha,
nok ~- meva. Kitob — bilim bulog'i.
Ona tili darslarida so'zlarni guruhlash mashqlarini balarganda, o'qituvchi I sinf
o'quvchilarini tire va ikki nuqtaning qo'yilishi bilan amaliy tanishtiradi. O'qituvchi
aniq misollar bilan sanab ko'rsatilgan so'zlardan oldin ikki nuqta qo'yilishini, har bir
so'zning vergul bilan ajratilishini ko'rsatadi. Bunda o'quvchilar tinish belgining
nomini aytadilar, o'qituvchi eslatmasa ham, ulardan asta-sekin foydalana
boshlaydilar. Matnni yozishdan oldin punktuatsion xatoning ham oldi olinadi.
Shunday qilib, o'qituvchi o'quvchilarda punktuatsion ziyraklikni o'stirib boradi.
O'quvchilarga tinish belgilarini ishlatish qoidalarini to'la singdirish, ularni
tinish belgilarini o'z o'rnida ongli ishlatishga o'rgatish maqsadida sintaktik-
punktuatsion tahlil, tinish belgilari tushirib berilgan matnning tegishli tinish
belgilarini qo'yish, ta'kidiy eslatish diktanti, bayon va inshoda tinish belgilarining
ishlatilishini izohlash kabi mashqlardan foydalaniladi.
Ona tili darslarini o'qish darslari bilan bog'lash sintaksis va punktuatsiya
elementlari ustida ishlashning metodik shartlaridan biri hisoblanadi. O'quvchilar bu
darslarda sintaksis sohasidagi bilimlariga asoslangan holda ifodali o'qish, so'zni aniq
ishJatish, o'z fikrlarini grammatik to'g'ri shakllantirishga o'rganadilar. Shunday qilib,
boshlang'ich sinf o'quvchilarining gap haqidagi elementar bilimlari og'zaki va yozma
nutqda gapdan ongli foydalanishni ta'minlaydi.
ORFOGRAFIYANI O‘RGANISH METODIKASI
O'qituvchi imloviy malakaning psixologik tabiatidan kelib chiqib, kichik
yoshdagi o'quvchilarda imloga oid malakani shakllantirish ustida ishlash
metodikasini belgilaydi.
Imloviy malaka maxsus nutq malakasidir. To'g'ri yozuv — maxsus nutq
faoliyati; yozuv ham murakkab harakat bo'lib, uning asosida nutq yotadi. Imloviy
malaka nutq faoliyatining komponenti sifatida gapni sintaktik jihatdan to'g'ri tuzish,
so'zni uslubiy aniq qo'llaslini ham o'z ichiga oladi.
Imloviy malaka murakkab malaka bo'lib, uzoq davom etadigan mashqlar
jarayonida yaratiladi va so'zni fonetik tomondan tahlil qilish, uning morfemik
tarkibini aniqlash ko'nikmasi kabilarga asoslanadi. Psixologiya malakani avtomatik
harakat, ya'ni mashqlar natijasida asta-sekin avtomatlashgan ongli harakat deb
belgilaydi. Avtomatlashish o'rganilgan imlo qoidasining oson yoki qiyinligiga
bog'liq. Imloviy malaka o'z tabiati bilan avtomatik hisoblanmaydi. Malaka asosiga
qo'yilgan ko'nikma mustahkamlanadi, takomillashadi, yaxshilanadi (harakat
tezlashadi, aniq va to'g'ri bo'la boshlaydi, ishonarli va tejamli balariladi); shuning
bilan birga, faoliyatning tuzilmasi qayta quriladi: mayda birlik bilan ishlash kengroq,
butun, qo'shilgan birliklar bilan ishlashga o'tadi (masalan, so'zni harflab ko'chirish,
bo'g'inlab ko'chirish bilan, keyin so'zni yaxlit ko'chirish bilan, so'ngra u gapni
ko'chirish bilan almashadi). Bir imlo malakasi avtomatlashadi, imloga oid boshqa
hodisa o'rganiladi va asta-sekin so'zni to'g'ri yozish malakasi hosil bo'ladi. Umuman
olganda, yozuv murakkab harakat sifatida ongli jarayonligicha qoladi.
To'g'ri yozuv malakasining shakllanishi uchun o'quvchidan fikrlash faoliyati
talab etiladi. Biror to'g'ri yozuv hodisasini o'zlashtirish uchun o'quv va yodda
saqlashgina emas, balki analiz va sintez ham tatbiq etiladi. Bunda grammatik va
imloviy hodisalarning o'xshash va farqli tomonlarini aniqlash uchiin taqqoslash
usuiidan foydalanish hamda so'z va so'z shakllarini ma'Ium grammatik yoki grafik