BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA ELEMENTLARINI O‘RGANISH

Yuklangan vaqt

2024-10-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

30,5 KB


 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA 
ELEMENTLARINI O‘RGANISH 
 
 
 
1. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish. 
2. Gap ustida ishlash.  
3. Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan 
tanishtirish. 
 
 Tayanch so’zlar: sintaksis, punktuatsiya, gonetika, orfografiya,  morfologiya, 
leksika.  
Kichik 
yoshdagi 
o‘quvchilami 
punktuatsiya 
bilan 
tanishtirish. 
Boshlang`ich 
sinflarda 
sintaksis 
yuzasidan 
beriladigan 
bilimlar 
amaliy 
o`rganiladigan va nazariy o`rganiladigan bilimlarga bo'linadi. Sintaksisga oid 
bilimlarni amaliy o'rganish savod o`rgatish davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham 
davom ettiriladi. Boshlang'ich sinfda ,,Gap", ,,Darak gap", ,,So'roq gap", ,,Buyruq 
gap", ,,His-hayajon gap", ,,Sodda gap", ,,Gap bo'lakLari", ,,Gapning uyiishiq 
boiaklari", ,,Undalma gaplar" mavzulari nazariy o`rganiladi. Bu mavzular yuzasidan 
turli mashqlar balariladi. 
Boshlang`ich sinflarda ona tili darslarining muhim vazifalaridan biri fikrni 
ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko'nikmasini shakl-lantirish hisoblanadi. 
Morfologiya va leksika, fonetika va orfografiya sintaksis asosida 
o'zlashtirilgani uchun tilni o'rganishda gap ustida ishlash markaziy o'rin egallaydi. 
Gap nutqning asosiy birligi bo'lib, boshlang'ich sinf o'quvchilari ot, sifat, son, 
olmosh, fe'l va ularning muhim kategori-yalarining tilimizdagi rolini gap asosida 
bilib oladilar. O'quvchilar ona tili leksikasini ham gap negizida egallaydilar. So'zning 
leksik ma'nosi va uning qo'llanish xususiyatlari so'z birikmasi yoki gapda ma'lum
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA ELEMENTLARINI O‘RGANISH 1. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish. 2. Gap ustida ishlash. 3. Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan tanishtirish. Tayanch so’zlar: sintaksis, punktuatsiya, gonetika, orfografiya, morfologiya, leksika. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish. Boshlang`ich sinflarda sintaksis yuzasidan beriladigan bilimlar amaliy o`rganiladigan va nazariy o`rganiladigan bilimlarga bo'linadi. Sintaksisga oid bilimlarni amaliy o'rganish savod o`rgatish davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham davom ettiriladi. Boshlang'ich sinfda ,,Gap", ,,Darak gap", ,,So'roq gap", ,,Buyruq gap", ,,His-hayajon gap", ,,Sodda gap", ,,Gap bo'lakLari", ,,Gapning uyiishiq boiaklari", ,,Undalma gaplar" mavzulari nazariy o`rganiladi. Bu mavzular yuzasidan turli mashqlar balariladi. Boshlang`ich sinflarda ona tili darslarining muhim vazifalaridan biri fikrni ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko'nikmasini shakl-lantirish hisoblanadi. Morfologiya va leksika, fonetika va orfografiya sintaksis asosida o'zlashtirilgani uchun tilni o'rganishda gap ustida ishlash markaziy o'rin egallaydi. Gap nutqning asosiy birligi bo'lib, boshlang'ich sinf o'quvchilari ot, sifat, son, olmosh, fe'l va ularning muhim kategori-yalarining tilimizdagi rolini gap asosida bilib oladilar. O'quvchilar ona tili leksikasini ham gap negizida egallaydilar. So'zning leksik ma'nosi va uning qo'llanish xususiyatlari so'z birikmasi yoki gapda ma'lum
 
 
bo'ladi. So'z gapda bir ma'noli bo'ladi (gapdan tashqarida bir necha ma'no ifodalashi 
mumkin). 
Metodist olima T. G.Ramzayeva boshlang'ich sinflarda gap ustida ishlashni 
shartli ravishda besh yo'nalishga bo'ladi: 
1. 
Gap haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish (til birligi bo'lgan 
gapning muhim belgilarini o'rgatish). 
2. 
Gap qurilishini o'rgatish (so'z birikmasida so'zlarning bog'lanishi ustida 
ishlash, gapning grammatik asosini, bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning 
xususiyatlari, yoyiq va yig'iq gaplar ustida ishlash). 
3. 
O'quvchilarning nutqida gapning maqsadga va ohangga ko'ra turlaridan 
foydalanish ko'nikmasini shakllantirish. 
4. 
Gapda so'zlarni aniq qo'llash ko'nikmasini o'stirish. 
5. 
Yozma nutqda gapni to'g'ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash, finish 
belgilarini qo'yish) ko'nikmasini shakllantirish.1 
Ishning bu besh yo'nalishi bir-biriga o'zaro ta'sir etadi va gapning ayrim 
tomonlarini o'rganish maqsadidagina ularning har biri mustaqil muhokama qilinadi. 
Gapni o'rganish va nutqda undan foydalanish ko'nikmasini shaklJantirish 
o'quvchiLarning aniq biiimlarini doimiy kengaytirib, boyitib borishga asoslanadi. 
O'quvchi qanday yangilikni bilsa, unda bu yangilik haqida xabar berish ehtiyoji 
tug'iladi. U o'z fikrini ifodalash uchun qulayroq shakl qidiradi. Demak, aloqa qilish 
talabidan gapni mukammalroq egallash zaruriyati kelib chiqadi. 
,,Gap" mavzusi barcha sinflarda o'rganiladi. Gapning belgilari haqidagi 
bilimlar chuqurlashtirib boriladi. O'quvchilar fikr ifodalovchi nutq birligi — gap 
haqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali boiaklari, gapda 
so'zlarning bogianishi, gapning uyushiq bo'laklarini o'rganishga o'tadilar. 
Gap ustida ishlashning boshlang'ich bosqichi savod o'rgatish davriga to'g'ri 
keladi. Bu davrda o'quvchilar gapning muhim xususiyatlari (fikr ifodalashi, 
tugallangan ohang bilan aytilishi) bilan tanishadilar. Gapning bu xususiyatlarini 
bilmasdan turib, so'zlardan gap tuzib bo'lmaydi. Agar o'quvchilar gapning bosh 
                                                 
1 Paмзаeвa T.F., JIьвов M.P. Merтодика обучения русскому язқку в начальнқх классах. — M.: 1979. 
c.291-292.
bo'ladi. So'z gapda bir ma'noli bo'ladi (gapdan tashqarida bir necha ma'no ifodalashi mumkin). Metodist olima T. G.Ramzayeva boshlang'ich sinflarda gap ustida ishlashni shartli ravishda besh yo'nalishga bo'ladi: 1. Gap haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish (til birligi bo'lgan gapning muhim belgilarini o'rgatish). 2. Gap qurilishini o'rgatish (so'z birikmasida so'zlarning bog'lanishi ustida ishlash, gapning grammatik asosini, bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari, yoyiq va yig'iq gaplar ustida ishlash). 3. O'quvchilarning nutqida gapning maqsadga va ohangga ko'ra turlaridan foydalanish ko'nikmasini shakllantirish. 4. Gapda so'zlarni aniq qo'llash ko'nikmasini o'stirish. 5. Yozma nutqda gapni to'g'ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash, finish belgilarini qo'yish) ko'nikmasini shakllantirish.1 Ishning bu besh yo'nalishi bir-biriga o'zaro ta'sir etadi va gapning ayrim tomonlarini o'rganish maqsadidagina ularning har biri mustaqil muhokama qilinadi. Gapni o'rganish va nutqda undan foydalanish ko'nikmasini shaklJantirish o'quvchiLarning aniq biiimlarini doimiy kengaytirib, boyitib borishga asoslanadi. O'quvchi qanday yangilikni bilsa, unda bu yangilik haqida xabar berish ehtiyoji tug'iladi. U o'z fikrini ifodalash uchun qulayroq shakl qidiradi. Demak, aloqa qilish talabidan gapni mukammalroq egallash zaruriyati kelib chiqadi. ,,Gap" mavzusi barcha sinflarda o'rganiladi. Gapning belgilari haqidagi bilimlar chuqurlashtirib boriladi. O'quvchilar fikr ifodalovchi nutq birligi — gap haqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali boiaklari, gapda so'zlarning bogianishi, gapning uyushiq bo'laklarini o'rganishga o'tadilar. Gap ustida ishlashning boshlang'ich bosqichi savod o'rgatish davriga to'g'ri keladi. Bu davrda o'quvchilar gapning muhim xususiyatlari (fikr ifodalashi, tugallangan ohang bilan aytilishi) bilan tanishadilar. Gapning bu xususiyatlarini bilmasdan turib, so'zlardan gap tuzib bo'lmaydi. Agar o'quvchilar gapning bosh 1 Paмзаeвa T.F., JIьвов M.P. Merтодика обучения русскому язқку в начальнқх классах. — M.: 1979. c.291-292.
 
 
bo'laklarini ajrata olmasalar, gap nutqning yaxlit birligi ekanini bilmaydilar. Ega va 
kesim gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil etadi. Shuning uchun ham 
savod o'rgatish davrida gapning bosh bo'laklari ustida kuzatish o'tkazgan ma'qul. 
Gapning bosh bo'laklarini kuzatish bilan o'quvchilar o'z fikrlarini aniq 
ifodalashga o'rganadilar, ularda nutqdan gapni ajratish ko'nikmasi shakllanadi. 
Gapni o'rganish me'yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so'z birikmasi 
haqidagi tasavvur aniqlanadi. 
Boshlang'ich sinflarda o'rganiladigan sintaktik material kam bo'lsa ham, butun 
o'quv yili davomida, boshqa mavzuiarga singdirilgan holda gap ustida ishlab 
boriladi. 
Dasturga ko'ra, 1-sinfda o'quvchilarga gap haqida elementar tushunchalar 
beriladi. Gap tugallangan fikr bildirishi, gap so'zlardan tashkil topishi, uning oxiriga 
ma'lum tinish belgilari qo'yilishi haqida arnaliy ma'lumotlar beriladi. 
2-sinfda esa o'quvchilar gap haqida nazariy tushunchalar oladilar. Ular gapdan 
shu gap kim yoki nima haqida aytilganini va u haqda nima deyilganini bildirgan 
so'zni ajratishga o'rganadilar. Aslida gapning grammatik asosi ustida ishlash mana 
shundan boshlanadi va bu bosh boiaklarni o'rganishga muqaddima bo'ladi. 
3-sinf gap ustida ishlashda yangi bosqichdir. O'quvchilar gapni amaliy 
o'rganishdan tushuncha sifatida o'rganishga o'tadilar. Ular gapning muhim belgjlarni 
bilib oladilar. Bu bosqichda bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning ta'rifi, ega va 
kesim atamalari kiritiladi. Bu sinfda gapda so'zlarning bog'lanishiga katta e'tibor 
beriladi. O'quvchilar gapning asosi (ega va kesim)ni ajratadilar, ikkinchi darajali 
bo'laklarni farqlaydilar va gapdagi ikki so'z (hokim va tobe so'z)ni, so'zlarning 
grammatik jihatdan, ya'ni qo'shimchalar orqaJi bog'lanishini bilib oladilar. 
4-sinfda gapning uyushiq bo'laklarini o'rganish bilan gap bo'laklari haqidagi 
bilim kengaytiriladi. 
Shunday qilib, o'quvchilarda gap bo'laklari haqidagi tasavvгrni o'stirish gapni 
o'zlashtirishda yetakchi hisoblanadi. Birinchidan, boshlang'ich sinf o'quvchilari gap 
bo'laklarini ikkita katta guruhga (bosh va ikkinchi darajali bo'laklarga) bo'linishini 
o'zlashtiradilar. Bu sinflarda ikkinchi darajali bo'laklar turlarga ajratilmaydi. Gapni 
o'zlashtirish uchun bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyati ochiladi: bosh 
bo'laklar gapning grammatik asosini tashkil qiladi, fikr, asosan, gapning grammatik
bo'laklarini ajrata olmasalar, gap nutqning yaxlit birligi ekanini bilmaydilar. Ega va kesim gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil etadi. Shuning uchun ham savod o'rgatish davrida gapning bosh bo'laklari ustida kuzatish o'tkazgan ma'qul. Gapning bosh bo'laklarini kuzatish bilan o'quvchilar o'z fikrlarini aniq ifodalashga o'rganadilar, ularda nutqdan gapni ajratish ko'nikmasi shakllanadi. Gapni o'rganish me'yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so'z birikmasi haqidagi tasavvur aniqlanadi. Boshlang'ich sinflarda o'rganiladigan sintaktik material kam bo'lsa ham, butun o'quv yili davomida, boshqa mavzuiarga singdirilgan holda gap ustida ishlab boriladi. Dasturga ko'ra, 1-sinfda o'quvchilarga gap haqida elementar tushunchalar beriladi. Gap tugallangan fikr bildirishi, gap so'zlardan tashkil topishi, uning oxiriga ma'lum tinish belgilari qo'yilishi haqida arnaliy ma'lumotlar beriladi. 2-sinfda esa o'quvchilar gap haqida nazariy tushunchalar oladilar. Ular gapdan shu gap kim yoki nima haqida aytilganini va u haqda nima deyilganini bildirgan so'zni ajratishga o'rganadilar. Aslida gapning grammatik asosi ustida ishlash mana shundan boshlanadi va bu bosh boiaklarni o'rganishga muqaddima bo'ladi. 3-sinf gap ustida ishlashda yangi bosqichdir. O'quvchilar gapni amaliy o'rganishdan tushuncha sifatida o'rganishga o'tadilar. Ular gapning muhim belgjlarni bilib oladilar. Bu bosqichda bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning ta'rifi, ega va kesim atamalari kiritiladi. Bu sinfda gapda so'zlarning bog'lanishiga katta e'tibor beriladi. O'quvchilar gapning asosi (ega va kesim)ni ajratadilar, ikkinchi darajali bo'laklarni farqlaydilar va gapdagi ikki so'z (hokim va tobe so'z)ni, so'zlarning grammatik jihatdan, ya'ni qo'shimchalar orqaJi bog'lanishini bilib oladilar. 4-sinfda gapning uyushiq bo'laklarini o'rganish bilan gap bo'laklari haqidagi bilim kengaytiriladi. Shunday qilib, o'quvchilarda gap bo'laklari haqidagi tasavvгrni o'stirish gapni o'zlashtirishda yetakchi hisoblanadi. Birinchidan, boshlang'ich sinf o'quvchilari gap bo'laklarini ikkita katta guruhga (bosh va ikkinchi darajali bo'laklarga) bo'linishini o'zlashtiradilar. Bu sinflarda ikkinchi darajali bo'laklar turlarga ajratilmaydi. Gapni o'zlashtirish uchun bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyati ochiladi: bosh bo'laklar gapning grammatik asosini tashkil qiladi, fikr, asosan, gapning grammatik
 
 
asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali bo'laklar esa bosh bo'laklarni aniqlovchilik 
va to'ldiruvchilik vazifasini balaradi. 
Ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyatini ochish uchun o'quvchilar gapni 
tahlil qiladilar va ular qaysi gap bo'lagiga bog'lanib, uni izohlab kelayotganini 
aniqlaydilar. Ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari gapni yoyish (yig'iq gapni 
yoyiq gapga aylantirish) оarayonida yaqqol ko'rinadi. Masalan, o'quvchilar 
,,Qaldirg'ochlar uchib keldi" gapini yozadilar. Fikrni to'liq ifodalash uchun gapga 
qayerga? va qachon? so'roqlariga javob bo'lgan so'zlarni qo'yish topshiriladi. 
O'quvchilar bu vazifani balarib, qaysi gap bo'lagi (ikkinchi darajali bo'lak) fikrni 
yana aniqroq ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar. 
O'quvchilarda 
gapda 
so'zlarning 
bog'lanishini 
aniqlashko'nikmasini 
shakllantirish muhim sintaktik va nutqiy ko'nikmalar qatoriga kiradi. So'z birikmasi 
gap qismi sifatida ajratiladi va boshlang'ich sinflarda uning muhim belgilari idrok 
qilinadi. ,,So'z birikmasi" atamasi darsliklarga kiritilmagan, ta'rifi berilmaydi. 
Ammo kichik yoshdagi o'quvchilar uning quyidagi muhim belgilarini amaliy bilib 
olishlari zarur: 
1. So'z birikmasi mazmun va grammatik tomondan bog'langan ikki qism 
bo'ladi. Masalan, ,,Dunyo xalqlari tinchlik uchun kurashadilar" gapida ikkita so'z 
birikmasi bor:  
1) dunyo xalqlari; 2) tinchlik uchun kurashadilar. 
2. So'z birikmasida bir so'z hokim ikkinchi so'z tobe bo'ladi. Ho-kim so'zdan 
tobe so'zga so'roq beriladi, tobe so'z shu so'roqqa javob bo'lgan so'zdir. Masalan, 
(Qanday?) Iqtidorli o`quvchilar (nimaga?) to'garakka a'zo bo'ldilar. Ega va kesim 
so'z birikmasini emas, gapni hosil qiladi. 
Gap tarkibidagi so'z birikmalarini ajratish ko'nikmasi uzoq mashq davomida 
shakllantirilib boriladi. Buning uchun o`quvchilarning so'z birikmasidan bir so'zning 
boshqa so'zga tobeligini tushunishga qara-tilgan mashqlar tizimidan foydalaniladi: 
1. 
Gaplarni yoyish. Buning uchun gapning qaysi bo'lagi yoyishni talab 
qilishi aniqlanadi. Masalan, ,,Daraxtlar gullaydi"gapini tahlil qilish uchun berilgan 
ega va kesim (gapning asosi) ajratiladi. 
—Daraxtlar qachon gullashini aytish uchun gapga qaysi so'zni qo'shish kerak? 
—Qachon gullaydi? (bahorda gullaydi)
asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali bo'laklar esa bosh bo'laklarni aniqlovchilik va to'ldiruvchilik vazifasini balaradi. Ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyatini ochish uchun o'quvchilar gapni tahlil qiladilar va ular qaysi gap bo'lagiga bog'lanib, uni izohlab kelayotganini aniqlaydilar. Ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari gapni yoyish (yig'iq gapni yoyiq gapga aylantirish) оarayonida yaqqol ko'rinadi. Masalan, o'quvchilar ,,Qaldirg'ochlar uchib keldi" gapini yozadilar. Fikrni to'liq ifodalash uchun gapga qayerga? va qachon? so'roqlariga javob bo'lgan so'zlarni qo'yish topshiriladi. O'quvchilar bu vazifani balarib, qaysi gap bo'lagi (ikkinchi darajali bo'lak) fikrni yana aniqroq ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar. O'quvchilarda gapda so'zlarning bog'lanishini aniqlashko'nikmasini shakllantirish muhim sintaktik va nutqiy ko'nikmalar qatoriga kiradi. So'z birikmasi gap qismi sifatida ajratiladi va boshlang'ich sinflarda uning muhim belgilari idrok qilinadi. ,,So'z birikmasi" atamasi darsliklarga kiritilmagan, ta'rifi berilmaydi. Ammo kichik yoshdagi o'quvchilar uning quyidagi muhim belgilarini amaliy bilib olishlari zarur: 1. So'z birikmasi mazmun va grammatik tomondan bog'langan ikki qism bo'ladi. Masalan, ,,Dunyo xalqlari tinchlik uchun kurashadilar" gapida ikkita so'z birikmasi bor: 1) dunyo xalqlari; 2) tinchlik uchun kurashadilar. 2. So'z birikmasida bir so'z hokim ikkinchi so'z tobe bo'ladi. Ho-kim so'zdan tobe so'zga so'roq beriladi, tobe so'z shu so'roqqa javob bo'lgan so'zdir. Masalan, (Qanday?) Iqtidorli o`quvchilar (nimaga?) to'garakka a'zo bo'ldilar. Ega va kesim so'z birikmasini emas, gapni hosil qiladi. Gap tarkibidagi so'z birikmalarini ajratish ko'nikmasi uzoq mashq davomida shakllantirilib boriladi. Buning uchun o`quvchilarning so'z birikmasidan bir so'zning boshqa so'zga tobeligini tushunishga qara-tilgan mashqlar tizimidan foydalaniladi: 1. Gaplarni yoyish. Buning uchun gapning qaysi bo'lagi yoyishni talab qilishi aniqlanadi. Masalan, ,,Daraxtlar gullaydi"gapini tahlil qilish uchun berilgan ega va kesim (gapning asosi) ajratiladi. —Daraxtlar qachon gullashini aytish uchun gapga qaysi so'zni qo'shish kerak? —Qachon gullaydi? (bahorda gullaydi)
 
 
—Bu so'z gapning qaysi bo'lagi bo'ladi? (Ikkinchi darajali bo'lak) 
—U gapning qaysi bo'lagiga bog'Ianadi, ya'ni tobelanadi? (Kesimga 
bog'lanadi) 
—Gapga egani izohlaydigan yana bitta so'z qo'ying. Qanday gap hosil bo'ldi? 
(Mevali daraxtlar bahorda gullaydi). 
2. 
So'zlari aralash berilgan gapni qayta tiklash. Avval gapning asoslari 
(ega va kesim) tiklanadi (aniqlanadi), so'ng so'roqlar yordamida ikkinchi darajali 
bo'laklar (so'z birikmalari)  ,,topiladi",  tiklanadi. Masalan, Mashinada, teradi, 
terimchi, paxtani. 
— 
Gap kirn haqida aytilgan? (Terimchi haqida, kirn ? — terimchi) 
— 
U haqda nima deyilgan?  (Teradi.   Terimchi teradi — bosh bo'laklar). 
— 
So'roqlar yordamida so'z birikmasini toping. Nimani? Teradi (Paxtani 
teradi), nimada? teradi (Mashinada teradi). Keyin gapda so'zlarning qulay tartibi  
aniqlanadi  (Terimchi paxtani mashinada teradi). Gap ohanggi ustida ishlanadi. 
 
3. 
Uzluksiz (tinish belgilarisiz) matndan gaplarni ajratish. Mashqning bu 
turi ongli bo'lishi uchun har bir gapning bosh bo'laklarini va so'z birikmalarini 
ajratish lozim. 
4. 
Gapni tahlil qilish va chizmasini chizish. Gap tahlil qilinayotganda 
dastlab uning asosi ajratiladi, keyin egani izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, kesimni 
izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, boshqa ikkinchi darajali bo'lakni izohlovchi 
ikkinchi 
darajali 
bo'lak 
ajratiladi. 
Shunday qilib, asta-sekin so'z birikmalari ham aniqlanadi. 
5. o`qituvchi bergan chizma yoki so'roqlar asosida gap tuzish: 
Kim? nimalarni? nima qildi? (Bola olmalarni terdi). 
So`z birikmasi ustida ikki yo'nalishda ish olib boriladi: 
1) so'z birikmasiga gap ichida gapning tarkibiy qismi sifatida qaraladi; 
2) so'z birikmasiga predmetning yoyiq nomi sifatida qaraladi, masalan, soat 
— so'z, oltin soat, qo'1 soat, osma soat, elektron soat —so'z birikmalari. 
Quyida 2-sinfda gapning bosh bo'laklarini o`rganishga oid dars namunasini 
keltiramiz: 
Mavzu: Gap (gap asosini aniqlash).
—Bu so'z gapning qaysi bo'lagi bo'ladi? (Ikkinchi darajali bo'lak) —U gapning qaysi bo'lagiga bog'Ianadi, ya'ni tobelanadi? (Kesimga bog'lanadi) —Gapga egani izohlaydigan yana bitta so'z qo'ying. Qanday gap hosil bo'ldi? (Mevali daraxtlar bahorda gullaydi). 2. So'zlari aralash berilgan gapni qayta tiklash. Avval gapning asoslari (ega va kesim) tiklanadi (aniqlanadi), so'ng so'roqlar yordamida ikkinchi darajali bo'laklar (so'z birikmalari) ,,topiladi", tiklanadi. Masalan, Mashinada, teradi, terimchi, paxtani. — Gap kirn haqida aytilgan? (Terimchi haqida, kirn ? — terimchi) — U haqda nima deyilgan? (Teradi. Terimchi teradi — bosh bo'laklar). — So'roqlar yordamida so'z birikmasini toping. Nimani? Teradi (Paxtani teradi), nimada? teradi (Mashinada teradi). Keyin gapda so'zlarning qulay tartibi aniqlanadi (Terimchi paxtani mashinada teradi). Gap ohanggi ustida ishlanadi. 3. Uzluksiz (tinish belgilarisiz) matndan gaplarni ajratish. Mashqning bu turi ongli bo'lishi uchun har bir gapning bosh bo'laklarini va so'z birikmalarini ajratish lozim. 4. Gapni tahlil qilish va chizmasini chizish. Gap tahlil qilinayotganda dastlab uning asosi ajratiladi, keyin egani izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, kesimni izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, boshqa ikkinchi darajali bo'lakni izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak ajratiladi. Shunday qilib, asta-sekin so'z birikmalari ham aniqlanadi. 5. o`qituvchi bergan chizma yoki so'roqlar asosida gap tuzish: Kim? nimalarni? nima qildi? (Bola olmalarni terdi). So`z birikmasi ustida ikki yo'nalishda ish olib boriladi: 1) so'z birikmasiga gap ichida gapning tarkibiy qismi sifatida qaraladi; 2) so'z birikmasiga predmetning yoyiq nomi sifatida qaraladi, masalan, soat — so'z, oltin soat, qo'1 soat, osma soat, elektron soat —so'z birikmalari. Quyida 2-sinfda gapning bosh bo'laklarini o`rganishga oid dars namunasini keltiramiz: Mavzu: Gap (gap asosini aniqlash).
 
 
Darsning maqsadi: 
1. o`quvchilarda gap kim yoki nima haqida aytilganini (egani) va u haqda nima 
deyilganini bildirgan so'zni (kesimni) gapdantopish ko'nikmasini shakllantirish. 
2. Nutqdan gapni ajratish ko'nikmasini o'stirish. 
3. O'quvchilarni o'z fikrini aniq, tushunarli va ravon ifodalashga o'rgatish. 
Darsning turi: yangi bilim beruvchi dars  
Darsning metodi: suhbat, izlanish metodi 
Darsning borishi 
1. 
Uy vazifasi tekshiriladi. 
2. 
,,Gap" mavzusi esga tushiriladi. 
O'quvchilar diqqatiga quyidagi gaplar havola qilinadi: 
1. 
O'qituvchi bolalarni o'qitadi. 
2. 
Kuzda har xil mevalar pishadi. 
3. 
Tikuvchi kiyimlarni tikadi. 
4. 
O'quvchilar kitoblarni sevib o'qiydilar. 
—Gap nimalardan tashkil topadi? 
—Og'zaki nutqda biz bir gapni ikkinchisidan qanday ajratamiz? 
—Yozuvda gapning boshi va oxiri qanday belgilanadi? O'qituvchi yuqoridagi 
savol-javobdan so'ng, o'quvchilar javobini umumlashtiradi: 
— 
Demak, gap tugallangan mazmun bildiradi.  Gap oxiriga uning 
mazmuniga qarab nuqta, so'roq va undov belgisi qo'yiladi. Gap so'zlardan tuzilib, 
uning birinchi so'zi bosh harf bilanyoziladi. 
3. O'qituvchi o'quvchilar diqqatini jadvaiga qaratadi. Har bir «ap quyidagicha 
tahlil qilinadi: 
- Birinchi gapda kim haqida aytilgan? 
- O'qituvchi so'ziga savoi bering? (Kim?) Uning tagiga bir chiziq chizamiz 
(O'qituvchi jadvaiga chizadi). 
- O'qituvchi haqida nima deyilgan? 
- O'qitadi so'ziga savol bering (nima qiladi?). Uning tagiga ikki chiziq 
chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi). 
- Ikkinchi gap nima haqida aytilganligini qaysi so'z bildiryapti? (Mevalar) Bu
Darsning maqsadi: 1. o`quvchilarda gap kim yoki nima haqida aytilganini (egani) va u haqda nima deyilganini bildirgan so'zni (kesimni) gapdantopish ko'nikmasini shakllantirish. 2. Nutqdan gapni ajratish ko'nikmasini o'stirish. 3. O'quvchilarni o'z fikrini aniq, tushunarli va ravon ifodalashga o'rgatish. Darsning turi: yangi bilim beruvchi dars Darsning metodi: suhbat, izlanish metodi Darsning borishi 1. Uy vazifasi tekshiriladi. 2. ,,Gap" mavzusi esga tushiriladi. O'quvchilar diqqatiga quyidagi gaplar havola qilinadi: 1. O'qituvchi bolalarni o'qitadi. 2. Kuzda har xil mevalar pishadi. 3. Tikuvchi kiyimlarni tikadi. 4. O'quvchilar kitoblarni sevib o'qiydilar. —Gap nimalardan tashkil topadi? —Og'zaki nutqda biz bir gapni ikkinchisidan qanday ajratamiz? —Yozuvda gapning boshi va oxiri qanday belgilanadi? O'qituvchi yuqoridagi savol-javobdan so'ng, o'quvchilar javobini umumlashtiradi: — Demak, gap tugallangan mazmun bildiradi. Gap oxiriga uning mazmuniga qarab nuqta, so'roq va undov belgisi qo'yiladi. Gap so'zlardan tuzilib, uning birinchi so'zi bosh harf bilanyoziladi. 3. O'qituvchi o'quvchilar diqqatini jadvaiga qaratadi. Har bir «ap quyidagicha tahlil qilinadi: - Birinchi gapda kim haqida aytilgan? - O'qituvchi so'ziga savoi bering? (Kim?) Uning tagiga bir chiziq chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi). - O'qituvchi haqida nima deyilgan? - O'qitadi so'ziga savol bering (nima qiladi?). Uning tagiga ikki chiziq chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi). - Ikkinchi gap nima haqida aytilganligini qaysi so'z bildiryapti? (Mevalar) Bu
 
 
so'zga savol bering (nimalar?). Tagiga chizamiz. 
- 
Mevalar haqida nima deyilgan? (pishadi) Tagiga chiziladi. Shu tariqa 
keyingi gaplar ham tahlil qilinadi.  Shundan so'ng 
o'qituvchi tagiga chizilgan so'zlar gapning asosiy mazmunini bildirishini, yana 
shunday so'zlar ishtirokisiz gap hosil bo'lmasligini, agar gapning asosini bildinivchi 
so'zlardan loaqal bittasi ham gapda ishtirok etmasa, gap mazmun jihatdan 
yakunlanmay qolishi yoki noaniq bo'lib qolishi tushuntiriladi. Bu holatlar misollar 
bilan ko'rsatiladi. Masalan, O'quvchilar maktabga boradilar gapida gapning 
asoslaridan biri - o'quvchilar so'zi tushib qolsa, gapimiz noaniq bo'lib qoladi 
o'quvchilar haqida nima deyilgan so'z (boradilar) tushib qolsa gap mazmun 
ifodalamaydi. So'ng darslikdagi qoida o'qitiladi. 
4. 
Darslik bilan ishlash. 261-mashq yozma balariladi. O'quvchi 
lar 
matnda 
nechta 
gap 
mavjudligini, 
gapning 
grammatik 
asoslarini 
o qituvchi yordamida topadilar va ularning tagiga chizadilar. 262-mashq yuqoridagi 
mashq asosida o'quvchilar tomonidan mustaqil balariladi (Bunda o'quvchilar ushbu 
mashqni maxsus mustaqil ish daftarlariga yozib o'qituvchiga topshiradilar). 
5. 
Jadval asosida og'zaki mashq. 
 
Kim?   bemorlarni davolaydi. 
Nima? sichqonlarni tutadi. 
Nima? yukni tashiydi. 
 
O'qituvchi gapdagi so'roqlar o'rniga qo'yish uchun kerakli bo'lgan so zlarning 
rasmlarini ko'rsatadi (shifokor, mushuk, tuya). O'quvchilar tayanch so'zlar yordamida 
gaplarni o'qiydilar va gaplar og'zaki tahlil qilinadi. 
6. Taxminiy tayyorgarlik ko'rib, bog'lanishli gap tuzish va uni 
Texnik vosita orqali ,,Bog'bonlarga yordam" lavhalari ko'rsatiladi va hikoya 
yozish topshiriladi. Gap tuzishda har bir so'zni takroriy ishlatishning oldini olish 
uchun ma'nosi yaqin so'zlardan foydalanish tushuntiriladi (masalan: bolalar, qizlar, 
o'quvchilar, o'rtoqlar). Bu so'zlar xattaxtaga yozib qo'yiladi.
so'zga savol bering (nimalar?). Tagiga chizamiz. - Mevalar haqida nima deyilgan? (pishadi) Tagiga chiziladi. Shu tariqa keyingi gaplar ham tahlil qilinadi. Shundan so'ng o'qituvchi tagiga chizilgan so'zlar gapning asosiy mazmunini bildirishini, yana shunday so'zlar ishtirokisiz gap hosil bo'lmasligini, agar gapning asosini bildinivchi so'zlardan loaqal bittasi ham gapda ishtirok etmasa, gap mazmun jihatdan yakunlanmay qolishi yoki noaniq bo'lib qolishi tushuntiriladi. Bu holatlar misollar bilan ko'rsatiladi. Masalan, O'quvchilar maktabga boradilar gapida gapning asoslaridan biri - o'quvchilar so'zi tushib qolsa, gapimiz noaniq bo'lib qoladi o'quvchilar haqida nima deyilgan so'z (boradilar) tushib qolsa gap mazmun ifodalamaydi. So'ng darslikdagi qoida o'qitiladi. 4. Darslik bilan ishlash. 261-mashq yozma balariladi. O'quvchi lar matnda nechta gap mavjudligini, gapning grammatik asoslarini o qituvchi yordamida topadilar va ularning tagiga chizadilar. 262-mashq yuqoridagi mashq asosida o'quvchilar tomonidan mustaqil balariladi (Bunda o'quvchilar ushbu mashqni maxsus mustaqil ish daftarlariga yozib o'qituvchiga topshiradilar). 5. Jadval asosida og'zaki mashq. Kim? bemorlarni davolaydi. Nima? sichqonlarni tutadi. Nima? yukni tashiydi. O'qituvchi gapdagi so'roqlar o'rniga qo'yish uchun kerakli bo'lgan so zlarning rasmlarini ko'rsatadi (shifokor, mushuk, tuya). O'quvchilar tayanch so'zlar yordamida gaplarni o'qiydilar va gaplar og'zaki tahlil qilinadi. 6. Taxminiy tayyorgarlik ko'rib, bog'lanishli gap tuzish va uni Texnik vosita orqali ,,Bog'bonlarga yordam" lavhalari ko'rsatiladi va hikoya yozish topshiriladi. Gap tuzishda har bir so'zni takroriy ishlatishning oldini olish uchun ma'nosi yaqin so'zlardan foydalanish tushuntiriladi (masalan: bolalar, qizlar, o'quvchilar, o'rtoqlar). Bu so'zlar xattaxtaga yozib qo'yiladi.
 
 
7. Uyga vazifa qilib 263-mashq beriladi. O'qituvchi uyga vazifani qanday 
balarishni tushuntiradi. 
Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan 
tanishtirish. Ma'lumki, punktuatsiya tinish belgilarining ishlatilishi haqidagi 
qoidalar yig'indisidir. ,,Punktuatsiya ham yozuv kabi kishilar orasidagi aloqaning 
muhim vositalaridan bin sanaladi"21. Boshlang'ich sinflarda to'rtta tinish belgisi: gap 
oxirida nuqta, so'roq, undov belgisi hamda uyushiq bo'lakli, undalmali gapLarda 
vergulning ishlatilishi haqidagi qoidalar o'rgatiladi. Boshlang'ich sinflarda 
o'rgatiladigan tinish belgilari kam bo'lishiga qaramay, o'qituvchi har bir sinfda tinish 
belgilari ustida muntazam ish olib borishi zarur. 
Kichik yoshdagi o'quvchilarni tinish belgilari bilan tanishtirishda o'qituvchi, 
avvalo, ularning yozma nutqda ishlatilishi va o'rnini ko'rsatadi. Tinish belgisi fikrni 
to'g'ri, boshqalarga tushunarli qilib ifodalash uchun muhim ekanini tushuntiradi. 
Masalan, nuqtaning roli bilan eiementar tarzda tanishtirish uchun gaplarga 
ajratilmagan (tinish belgilari qo'yilmagan) yaxlit matn o'qitiladi; o'quvchilar bunday 
matnni o'qish va mazmuniga tushunish qiyin ekanligiga ishonch hosil qiladilar. 
Punktuatsiya semantik, sintaktik va intonatsion qoidaga asosla-nadi. Bu uch 
asos bir-biriga o'zaro ta'sir qiladi. Xat yozuvchi tinish belgisini qo'yishda, avvalo, 
bayon etadigan fikrining mazmuniga asoslanadi. Nutqning mazmun tomoni gapning 
qurilishiga ham ta'sir qiladi. Shuning uchun o'quvchilarga tinish belgilarining 
qo'Ilanilishini o'rgatishda biror gapda tinish belgilarini qo'llashni belgilaydigan 
semantik-sintaktik tamoyilga asoslaniladi. 
1-sinf o'quvchilari savod o'rgatish davridayoq nuqta, so'roq va undov belgilari 
bilan amaliy tanishtiriladi. Bolalar ,,Alifbe" o'qimasalar ham, rasmga qarab gap 
tuzadilar. 
O'qituvchi ularga talaffuzda bir gap boshqasidan to'xtam (pauza) bilan 
ajratilishini, gapning oxirida ovoz pasayishini tushuntiradi. Bolalar, o'qituvchi 
topshirig'iga ko'ra, 3—5 gapli kichik matnni gaplarga ajratadilar va ular o'rtasidagi 
to'xtam (pauza) qilish hikoya mazmunini yaxshi tushunishga yordam berishiga 
ishonch hosil qiladilar. Ular gapni to'g'ri talaffuz qilishni o'rgana boshlaydilar. Bu 
gap oxiriga nuqta qo'yilishi bilan tanishtirish uchun mazmuniy va intonatsion asos 
yaratadi. Bolalarni gapni o'qishga oldindan tayyorlash uchun chiz-madan
7. Uyga vazifa qilib 263-mashq beriladi. O'qituvchi uyga vazifani qanday balarishni tushuntiradi. Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan tanishtirish. Ma'lumki, punktuatsiya tinish belgilarining ishlatilishi haqidagi qoidalar yig'indisidir. ,,Punktuatsiya ham yozuv kabi kishilar orasidagi aloqaning muhim vositalaridan bin sanaladi"21. Boshlang'ich sinflarda to'rtta tinish belgisi: gap oxirida nuqta, so'roq, undov belgisi hamda uyushiq bo'lakli, undalmali gapLarda vergulning ishlatilishi haqidagi qoidalar o'rgatiladi. Boshlang'ich sinflarda o'rgatiladigan tinish belgilari kam bo'lishiga qaramay, o'qituvchi har bir sinfda tinish belgilari ustida muntazam ish olib borishi zarur. Kichik yoshdagi o'quvchilarni tinish belgilari bilan tanishtirishda o'qituvchi, avvalo, ularning yozma nutqda ishlatilishi va o'rnini ko'rsatadi. Tinish belgisi fikrni to'g'ri, boshqalarga tushunarli qilib ifodalash uchun muhim ekanini tushuntiradi. Masalan, nuqtaning roli bilan eiementar tarzda tanishtirish uchun gaplarga ajratilmagan (tinish belgilari qo'yilmagan) yaxlit matn o'qitiladi; o'quvchilar bunday matnni o'qish va mazmuniga tushunish qiyin ekanligiga ishonch hosil qiladilar. Punktuatsiya semantik, sintaktik va intonatsion qoidaga asosla-nadi. Bu uch asos bir-biriga o'zaro ta'sir qiladi. Xat yozuvchi tinish belgisini qo'yishda, avvalo, bayon etadigan fikrining mazmuniga asoslanadi. Nutqning mazmun tomoni gapning qurilishiga ham ta'sir qiladi. Shuning uchun o'quvchilarga tinish belgilarining qo'Ilanilishini o'rgatishda biror gapda tinish belgilarini qo'llashni belgilaydigan semantik-sintaktik tamoyilga asoslaniladi. 1-sinf o'quvchilari savod o'rgatish davridayoq nuqta, so'roq va undov belgilari bilan amaliy tanishtiriladi. Bolalar ,,Alifbe" o'qimasalar ham, rasmga qarab gap tuzadilar. O'qituvchi ularga talaffuzda bir gap boshqasidan to'xtam (pauza) bilan ajratilishini, gapning oxirida ovoz pasayishini tushuntiradi. Bolalar, o'qituvchi topshirig'iga ko'ra, 3—5 gapli kichik matnni gaplarga ajratadilar va ular o'rtasidagi to'xtam (pauza) qilish hikoya mazmunini yaxshi tushunishga yordam berishiga ishonch hosil qiladilar. Ular gapni to'g'ri talaffuz qilishni o'rgana boshlaydilar. Bu gap oxiriga nuqta qo'yilishi bilan tanishtirish uchun mazmuniy va intonatsion asos yaratadi. Bolalarni gapni o'qishga oldindan tayyorlash uchun chiz-madan
 
 
foydalaniladi. Masalan, bolalar gap tuzadilar, undagi so'zlarni sanaydilar va 
o'qituvchi rahbarligida chiziqlar bilan belgilaydilar:  
Biz ertakni sevamiz. 
 
___ _____ _______ 
Ovqat pishdi. 
_____ _____ 
O'qituvchi quyidagi mazmunda tushuntiradi: 
— Og'zaki nutqda bir gapni ikkinchisidan pauza (to'xtam) bilan ajratamiz (Har 
bir gapni talaffuz qilib ko'rsatadi). Kitoblarda, ga-zetalarda gapning tugaganini, 
ovozni pasaytirish va pauza qilish kerakligini ko'rsatish uchun alohida belgi — nuqta 
ishlatiladi. 
Bir necha darsdan so'ng o'quvchilar gaplarni o'qiy boshlaydilar. Ular nuqta 
pasaytirish, pauza qilishga belgi ekanini tushunadilar. Kesma harflardan gap 
tuzishda albatta nuqtali kartochkalardan foydalaniladi. O'quvchilar gapni yozganda 
o'qituvchi nuqta qo'yishni eslatadi, ishni tekshiradi. Gapning oxiriga nuqta 
qo'yilmasa, xato hisoblanadi. O'quvchilar o'qituvchi yordamida nima uchun nuqta 
qo'yish lozimligini tushuntiradilar. Shunday yo'l bilan gapning oxiriga nuqta qo'yish 
ko'nikmasi shakllantiriiadi. 
So'roq va undov belgilari bilan ham savod o'rgatish davridayoq tanishtiriladi. 
Bolalar so'rash mazmunini bildirgan gaplarni o'qiydilar. O'quvchilar bunday gaplarni 
ohangga rioya qilgan holda, ya'ni gapning oxirida ovozni ko'tarish bilan o'qishga 
o'rgatiladi. Gapning mazmuni va intonatsiyasi so'roq belgisini qo'yishni talab etadi. 
Undov belgisini qo'yishni o'quvchilar gapning his-hayajon ifodalashi va alohida 
ohangda o'qilishi bilan bog'laydilar. 
O'quvchilar 2-sinfda ,,Gap" bo'limi mavzularini o'rganish jarayonida nuqta, 
so'roq va undov belgisi haqida nazariy tushunchalar oladilar. 
3-sinfda esa tinish belgilari haqidagi nazariy tushunchalar chuqurlashtiriladi. 
Shu vaqtdan boshlab o'quvchilar gap oxiriga tinish belgilari sintaktik asosda 
qo'yilishini anglay boshlaydilar.
foydalaniladi. Masalan, bolalar gap tuzadilar, undagi so'zlarni sanaydilar va o'qituvchi rahbarligida chiziqlar bilan belgilaydilar: Biz ertakni sevamiz. ___ _____ _______ Ovqat pishdi. _____ _____ O'qituvchi quyidagi mazmunda tushuntiradi: — Og'zaki nutqda bir gapni ikkinchisidan pauza (to'xtam) bilan ajratamiz (Har bir gapni talaffuz qilib ko'rsatadi). Kitoblarda, ga-zetalarda gapning tugaganini, ovozni pasaytirish va pauza qilish kerakligini ko'rsatish uchun alohida belgi — nuqta ishlatiladi. Bir necha darsdan so'ng o'quvchilar gaplarni o'qiy boshlaydilar. Ular nuqta pasaytirish, pauza qilishga belgi ekanini tushunadilar. Kesma harflardan gap tuzishda albatta nuqtali kartochkalardan foydalaniladi. O'quvchilar gapni yozganda o'qituvchi nuqta qo'yishni eslatadi, ishni tekshiradi. Gapning oxiriga nuqta qo'yilmasa, xato hisoblanadi. O'quvchilar o'qituvchi yordamida nima uchun nuqta qo'yish lozimligini tushuntiradilar. Shunday yo'l bilan gapning oxiriga nuqta qo'yish ko'nikmasi shakllantiriiadi. So'roq va undov belgilari bilan ham savod o'rgatish davridayoq tanishtiriladi. Bolalar so'rash mazmunini bildirgan gaplarni o'qiydilar. O'quvchilar bunday gaplarni ohangga rioya qilgan holda, ya'ni gapning oxirida ovozni ko'tarish bilan o'qishga o'rgatiladi. Gapning mazmuni va intonatsiyasi so'roq belgisini qo'yishni talab etadi. Undov belgisini qo'yishni o'quvchilar gapning his-hayajon ifodalashi va alohida ohangda o'qilishi bilan bog'laydilar. O'quvchilar 2-sinfda ,,Gap" bo'limi mavzularini o'rganish jarayonida nuqta, so'roq va undov belgisi haqida nazariy tushunchalar oladilar. 3-sinfda esa tinish belgilari haqidagi nazariy tushunchalar chuqurlashtiriladi. Shu vaqtdan boshlab o'quvchilar gap oxiriga tinish belgilari sintaktik asosda qo'yilishini anglay boshlaydilar.
 
 
,,Darak gap" mavzusini o'rganish bilan bogiiq holda nuqta qo'yilishi, ,,So'roq 
gap" mavzusi bilan bog'liq holda so'roq belgisi va ,,Undov gap" mavzusini o'rganish 
bilan bog'liq holda undov belgisi-ning qo'yilishi o'rgatiladi. 
4-sinfda o'quvchilar ,,Gapning uyushiq bo'laklari" mavzusi o'rganilganda 
sanash 
ohangi 
bilan 
bogiangan 
bo'laklarda 
vergulning 
vazifasi 
bilan 
tanishadilar.O'qituvchi ikki gapni o'qib taqqoslash bilan nuqta va vergulda 
ohangning qanday berilishini ko'rsatadi. Masalan, Biz ona tilimizni sevib o'rganamiz 
(Gap oxirida ovoz pasayadi, pauza qilinadi). Men, Ra'no, Alisher boshqa tillarni ham 
sevib o'rganyapmiz (Men, Ra'no, Alisher so'zlaridan so'ng ovoz bir oz pasayadi, 
xabarning davom etishi seziladi). 
O'quvchilar uyushiq bo'lakli gap tarkibidagi uyushiq bo'laklarning ammo, 
lekin, biroq so'zlari bilan bog'langanda vergulning ishlatilishini ham amaliy 
o'rganadilar. 
Boshlang'ich sinflarda o'quvchilar har xil mashqlarni ishlash orqali tire va ikki 
nuqtaning ishlatilishi bilan amaliy tanishadilar. Savod o'rgatish davridayoq 
o'qituvchi o'quvchilar e'tiborini vergul, tire, ikki nuqtaning ishlatilishiga qaratadi, 
matnni o'qiganda bu tinish belgilariga rioya qilishni o'rgatadi. Masalan, Olma, olcha, 
nok ~- meva. Kitob — bilim bulog'i. 
Ona tili darslarida so'zlarni guruhlash mashqlarini balarganda, o'qituvchi I sinf 
o'quvchilarini tire va ikki nuqtaning qo'yilishi bilan amaliy tanishtiradi. O'qituvchi 
aniq misollar bilan sanab ko'rsatilgan so'zlardan oldin ikki nuqta qo'yilishini, har bir 
so'zning vergul bilan ajratilishini ko'rsatadi. Bunda o'quvchilar tinish belgining 
nomini aytadilar, o'qituvchi eslatmasa ham, ulardan asta-sekin foydalana 
boshlaydilar. Matnni yozishdan oldin punktuatsion xatoning ham oldi olinadi. 
Shunday qilib, o'qituvchi o'quvchilarda punktuatsion ziyraklikni o'stirib boradi. 
O'quvchilarga tinish belgilarini ishlatish qoidalarini to'la singdirish, ularni 
tinish belgilarini o'z o'rnida ongli ishlatishga o'rgatish maqsadida sintaktik-
punktuatsion tahlil, tinish belgilari tushirib berilgan matnning tegishli tinish 
belgilarini qo'yish, ta'kidiy eslatish diktanti, bayon va inshoda tinish belgilarining 
ishlatilishini izohlash kabi mashqlardan foydalaniladi. 
Ona tili darslarini o'qish darslari bilan bog'lash sintaksis va punktuatsiya 
elementlari ustida ishlashning metodik shartlaridan biri hisoblanadi. O'quvchilar bu
,,Darak gap" mavzusini o'rganish bilan bogiiq holda nuqta qo'yilishi, ,,So'roq gap" mavzusi bilan bog'liq holda so'roq belgisi va ,,Undov gap" mavzusini o'rganish bilan bog'liq holda undov belgisi-ning qo'yilishi o'rgatiladi. 4-sinfda o'quvchilar ,,Gapning uyushiq bo'laklari" mavzusi o'rganilganda sanash ohangi bilan bogiangan bo'laklarda vergulning vazifasi bilan tanishadilar.O'qituvchi ikki gapni o'qib taqqoslash bilan nuqta va vergulda ohangning qanday berilishini ko'rsatadi. Masalan, Biz ona tilimizni sevib o'rganamiz (Gap oxirida ovoz pasayadi, pauza qilinadi). Men, Ra'no, Alisher boshqa tillarni ham sevib o'rganyapmiz (Men, Ra'no, Alisher so'zlaridan so'ng ovoz bir oz pasayadi, xabarning davom etishi seziladi). O'quvchilar uyushiq bo'lakli gap tarkibidagi uyushiq bo'laklarning ammo, lekin, biroq so'zlari bilan bog'langanda vergulning ishlatilishini ham amaliy o'rganadilar. Boshlang'ich sinflarda o'quvchilar har xil mashqlarni ishlash orqali tire va ikki nuqtaning ishlatilishi bilan amaliy tanishadilar. Savod o'rgatish davridayoq o'qituvchi o'quvchilar e'tiborini vergul, tire, ikki nuqtaning ishlatilishiga qaratadi, matnni o'qiganda bu tinish belgilariga rioya qilishni o'rgatadi. Masalan, Olma, olcha, nok ~- meva. Kitob — bilim bulog'i. Ona tili darslarida so'zlarni guruhlash mashqlarini balarganda, o'qituvchi I sinf o'quvchilarini tire va ikki nuqtaning qo'yilishi bilan amaliy tanishtiradi. O'qituvchi aniq misollar bilan sanab ko'rsatilgan so'zlardan oldin ikki nuqta qo'yilishini, har bir so'zning vergul bilan ajratilishini ko'rsatadi. Bunda o'quvchilar tinish belgining nomini aytadilar, o'qituvchi eslatmasa ham, ulardan asta-sekin foydalana boshlaydilar. Matnni yozishdan oldin punktuatsion xatoning ham oldi olinadi. Shunday qilib, o'qituvchi o'quvchilarda punktuatsion ziyraklikni o'stirib boradi. O'quvchilarga tinish belgilarini ishlatish qoidalarini to'la singdirish, ularni tinish belgilarini o'z o'rnida ongli ishlatishga o'rgatish maqsadida sintaktik- punktuatsion tahlil, tinish belgilari tushirib berilgan matnning tegishli tinish belgilarini qo'yish, ta'kidiy eslatish diktanti, bayon va inshoda tinish belgilarining ishlatilishini izohlash kabi mashqlardan foydalaniladi. Ona tili darslarini o'qish darslari bilan bog'lash sintaksis va punktuatsiya elementlari ustida ishlashning metodik shartlaridan biri hisoblanadi. O'quvchilar bu
 
 
darslarda sintaksis sohasidagi bilimlariga asoslangan holda ifodali o'qish, so'zni aniq 
ishJatish, o'z fikrlarini grammatik to'g'ri shakllantirishga o'rganadilar. Shunday qilib, 
boshlang'ich sinf o'quvchilarining gap haqidagi elementar bilimlari og'zaki va yozma 
nutqda gapdan ongli foydalanishni ta'minlaydi.  
ORFOGRAFIYANI O‘RGANISH METODIKASI 
O'qituvchi imloviy malakaning psixologik tabiatidan kelib chiqib, kichik 
yoshdagi o'quvchilarda imloga oid malakani shakllantirish ustida ishlash 
metodikasini belgilaydi. 
Imloviy malaka maxsus nutq malakasidir. To'g'ri yozuv — maxsus nutq 
faoliyati; yozuv ham murakkab harakat bo'lib, uning asosida nutq yotadi. Imloviy 
malaka nutq faoliyatining komponenti sifatida gapni sintaktik jihatdan to'g'ri tuzish, 
so'zni uslubiy aniq qo'llaslini ham o'z ichiga oladi. 
Imloviy malaka murakkab malaka bo'lib, uzoq davom etadigan mashqlar 
jarayonida yaratiladi va so'zni fonetik tomondan tahlil qilish, uning morfemik 
tarkibini aniqlash ko'nikmasi kabilarga asoslanadi. Psixologiya malakani avtomatik 
harakat, ya'ni mashqlar natijasida asta-sekin avtomatlashgan ongli harakat deb 
belgilaydi. Avtomatlashish o'rganilgan imlo qoidasining oson yoki qiyinligiga 
bog'liq. Imloviy malaka o'z tabiati bilan avtomatik hisoblanmaydi. Malaka asosiga 
qo'yilgan ko'nikma mustahkamlanadi, takomillashadi, yaxshilanadi (harakat 
tezlashadi, aniq va to'g'ri bo'la boshlaydi, ishonarli va tejamli balariladi); shuning 
bilan birga, faoliyatning tuzilmasi qayta quriladi: mayda birlik bilan ishlash kengroq, 
butun, qo'shilgan birliklar bilan ishlashga o'tadi (masalan, so'zni harflab ko'chirish, 
bo'g'inlab ko'chirish bilan, keyin so'zni yaxlit ko'chirish bilan, so'ngra u gapni 
ko'chirish bilan almashadi). Bir imlo malakasi avtomatlashadi, imloga oid boshqa 
hodisa o'rganiladi va asta-sekin so'zni to'g'ri yozish malakasi hosil bo'ladi. Umuman 
olganda, yozuv murakkab harakat sifatida ongli jarayonligicha qoladi. 
To'g'ri yozuv malakasining shakllanishi uchun o'quvchidan fikrlash faoliyati 
talab etiladi. Biror to'g'ri yozuv hodisasini o'zlashtirish uchun o'quv va yodda 
saqlashgina emas, balki analiz va sintez ham tatbiq etiladi. Bunda grammatik va 
imloviy hodisalarning o'xshash va farqli tomonlarini aniqlash uchiin taqqoslash 
usuiidan foydalanish hamda so'z va so'z shakllarini ma'Ium grammatik yoki grafik
darslarda sintaksis sohasidagi bilimlariga asoslangan holda ifodali o'qish, so'zni aniq ishJatish, o'z fikrlarini grammatik to'g'ri shakllantirishga o'rganadilar. Shunday qilib, boshlang'ich sinf o'quvchilarining gap haqidagi elementar bilimlari og'zaki va yozma nutqda gapdan ongli foydalanishni ta'minlaydi. ORFOGRAFIYANI O‘RGANISH METODIKASI O'qituvchi imloviy malakaning psixologik tabiatidan kelib chiqib, kichik yoshdagi o'quvchilarda imloga oid malakani shakllantirish ustida ishlash metodikasini belgilaydi. Imloviy malaka maxsus nutq malakasidir. To'g'ri yozuv — maxsus nutq faoliyati; yozuv ham murakkab harakat bo'lib, uning asosida nutq yotadi. Imloviy malaka nutq faoliyatining komponenti sifatida gapni sintaktik jihatdan to'g'ri tuzish, so'zni uslubiy aniq qo'llaslini ham o'z ichiga oladi. Imloviy malaka murakkab malaka bo'lib, uzoq davom etadigan mashqlar jarayonida yaratiladi va so'zni fonetik tomondan tahlil qilish, uning morfemik tarkibini aniqlash ko'nikmasi kabilarga asoslanadi. Psixologiya malakani avtomatik harakat, ya'ni mashqlar natijasida asta-sekin avtomatlashgan ongli harakat deb belgilaydi. Avtomatlashish o'rganilgan imlo qoidasining oson yoki qiyinligiga bog'liq. Imloviy malaka o'z tabiati bilan avtomatik hisoblanmaydi. Malaka asosiga qo'yilgan ko'nikma mustahkamlanadi, takomillashadi, yaxshilanadi (harakat tezlashadi, aniq va to'g'ri bo'la boshlaydi, ishonarli va tejamli balariladi); shuning bilan birga, faoliyatning tuzilmasi qayta quriladi: mayda birlik bilan ishlash kengroq, butun, qo'shilgan birliklar bilan ishlashga o'tadi (masalan, so'zni harflab ko'chirish, bo'g'inlab ko'chirish bilan, keyin so'zni yaxlit ko'chirish bilan, so'ngra u gapni ko'chirish bilan almashadi). Bir imlo malakasi avtomatlashadi, imloga oid boshqa hodisa o'rganiladi va asta-sekin so'zni to'g'ri yozish malakasi hosil bo'ladi. Umuman olganda, yozuv murakkab harakat sifatida ongli jarayonligicha qoladi. To'g'ri yozuv malakasining shakllanishi uchun o'quvchidan fikrlash faoliyati talab etiladi. Biror to'g'ri yozuv hodisasini o'zlashtirish uchun o'quv va yodda saqlashgina emas, balki analiz va sintez ham tatbiq etiladi. Bunda grammatik va imloviy hodisalarning o'xshash va farqli tomonlarini aniqlash uchiin taqqoslash usuiidan foydalanish hamda so'z va so'z shakllarini ma'Ium grammatik yoki grafik